3-fasig serieel Sungrow of monofasig parallel solarEdge

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakkeclaque
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09 14:26
Beste allemaal,

Ik moet een keuze maken aangaande zonnepanelen. We hebben ongeveer een oost-west configuratie qua dak. Oost kant is iets meer zuid-oost en west kant is wat minder optimaal.
Samen met de verkoper heb ik gesetteld op 12 panelen aan de oost kant en 6 panelen west (omdat die minder geschikt is wegens orientatie.)
Met een elektrische wagen en een warmtepomp die er in de toekomst aankomen wil ik liefst wat meer panelen leggen dan ons huidig verbruik.
De keuze gaat gaan tussen de volgende installaties:
omvormer opbrengst/jaar
solaredge parallel monofasig 5280kwh 18 panelen
sungrow 2 strings 3 fase 5164kwh 18 panelen
sungrow 2 strings 3 fase 4194kwh 15 panelen

Pittig detail, deze installatie kan nog in 2022 geïnstalleerd worden dus we krijgen nog 1500 euro subsidie in België.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Over de oriëntatie en het aantal panelen ben ik helemaal tevreden, ik zou zeker voor de 18 panelen gaan aangezien we die extra 1000kwh wel zullen kunnen gebruiken.

Waar ik echter niet uitkom is de volgende : Ga ik voor een bekend en future proof merk, solaredge monofasig hd-wave, of ga ik voor een minder bekend merk Sungrow, dat wel 3 fasig is en al een hybride omvormer is klaar voor een eventuele batterij later. Sungrow is 500 euro goedkoper inlusief btw 6600 euro vs 7100 euro na subsidie-aftrek (niet dé goedkoopste leverancier maar kan wel nog in '22 plaatsen)

Ik neig momenteel naar de Sungrow 3 fasig, gewoon omdat die zijn vermogen mooi over de fases verdeelt. We krijgen binnen een aantal weken 3*400v 32Ampere binnen.

Vraag : Als de monofasige omvormer stroom op 1 fase zet en ik verbruik veel op de andere 2 fasen, maakt de digitale teller hier dan het verschil?
Hoe zit het met het aankomende capaciteitstarief.. is dit per fase of is dit over alle fases opgeteld?
Het ideale scenario was een 3fasige solaredge. Maar die is niet leverbaar in 2022.
Er is geen noemenswaardige kans op schaduw. Enkel een shouw zou roet in het eten kunnen gooien maar die gaat op redelijk korte termijn toch afgebroken worden.

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Groetjes

Sander

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor 3fase SE zijn 6 panelen te weinig op één dakvlak en op 1fase houdt het ook niet over.
Lees ook de startpost van Het grote SolarEdge topic voor wat achtergrond (trefwoord tuinhuisje).
In Nederland wordt voor de afrekening en de totaaltellers naar de som van de fasen gekeken, opwek op de ene fase wordt dus verrekend met eventueel verbruik op een andere.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor Sungrow moet je ook kijken of die wel blij wordt van maar 6 panelen. Het ligt aan de NOCT spanning van de panelen en het MPP bereik van de omvormer of dit lekker gaat werken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als dat deze Sungrow is: https://www.estg.eu/en-gb...d/file/5228/product/5418/

Dan wordt dat ding, en dus @sakkeclaque niet heel blij van een string van 6 van de steeds meer voorkomende 30V @NOCT panelen.

Monofase string omvormer gaat meestal goed met string van 6.
SolarEdge alleen met s500b optimizers.

SolarEdge 3 fase is absolute no-go, tenzij je naar de dure Short-String variant gaat Het grote SolarEdge topic

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 22-08-2022 19:47 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakkeclaque
Dag @Ronald en @Proton_

Bedankt voor jullie antwoorden! Door jullie inzichten had de verkoper ook door dat de startspanning niet voldoende gehaald wordt met een driefasige omvormer.
Ik heb ondanks onze 3fasige aansluiting (3*32 ampere) toch gekozen voor een monofasige omvormer aangezien die sneller opstart.
Ze stelden nu een sungrow monofasig voor voor 7500 en na wat discussie een se5000h met s500B optimizers voor 8000. (inclusief 6% btw)

Aangezien deze leverancier nog in 2022 kan plaatsen krijgen we hiervan 1500 euro subsidie terug wat een netto investering van 6500 voor de solaredge installatie.

Aangezien ik solaredge ken en zelf geplaatst heb in het verleden ga ik voor deze kiezen.
In Nederland wordt voor de afrekening en de totaaltellers naar de som van de fasen gekeken, opwek op de ene fase wordt dus verrekend met eventueel verbruik op een andere.
Ik ga er vanuit dat dit ook in belgie het geval is.. er wordt immers maar 1 verbruikscijfer uit de teller gehaald, geen verbruik per fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IafmniClGPPoNFE1MCwy9VvalGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S73LCS5TbD4yFrRiKFdKFN6N.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNIwF3GBdAO58wD4JDccRs0dGwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E129tkcv2GfKjjYLcWAJFx10.png?f=fotoalbum_large

Hebben jullie nog bedenkingen ?

Nogmaals bedankt!
Zonder jullie advies had er voor een 20tal jaar een slecht werkende installatie op ons dak gelegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Mits het SE systeem in 1 string gelegd word is dat technisch okay. En €1,13 /Wp is zeer scherp voor een SE systeem, zeker incl de bijkomende kosten voor AREI in .be

Als ik me niet vergis kan SE5000H met accu overweg. Wellicht is dat nog een extra pre voor SE.
(Designer geeft me geen extra benodigde onderdelen) Je installateur zou daar meer over moeten weten ;-)

Voor slechts 6% extra denk ik dat je met SE de betere keuze hebt - al zou je er met weinig schaduw denk ik geen 6% extra uit persen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@sakkeclaque
Op de foto lijken er wel meer panelen te passen. Zou dat wel serieus overwegen om vol te leggen, want het is nu veel makkelijker dan over 2 jaar. Maar ik weet niet of dat gunstig is in België.

• Ronald
  • Nu online
Met minimaal 2 extra op West zou je terug kunnen naar s440; die zijn een fractie minder duur.

Overweeg het. Ook in België lijk je tegen duidelijk meer dan productiekosten terug te kunnen leveren tegenwoordig. Daardoor rendabel. Vergroot verder je eigen gebruik en zou een eventuele accu wat beter kunnen gebruiken.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

En overweeg om een stringomvormer te nemen ondanks dat je die niet kent. Dan heb je geen kwetsbare elektronica op het dak, en zal per euro meer kWh op leveren. Uiteraard wel een stringomvormer met 2 MPPT en schaduwmanagment (GoodWe, SMA, etc).

• sakkeclaque
Mits het SE systeem in 1 string gelegd word is dat technisch okay. En €1,13 /Wp is zeer scherp voor een SE systeem, zeker incl de bijkomende kosten voor AREI in .be

Als ik me niet vergis kan SE5000H met accu overweg. Wellicht is dat nog een extra pre voor SE.
(Designer geeft me geen extra benodigde onderdelen) Je installateur zou daar meer over moeten weten ;-)

Voor slechts 6% extra denk ik dat je met SE de betere keuze hebt - al zou je er met weinig schaduw denk ik geen 6% extra uit persen.
Er is weinig schaduw, maar zoals je kan zien op de foto hier onder komt de boom van de buren toch wel in de buurt. Ik overweeg de 2 panelen die apart liggen op de west kant bij de andere 4 te leggen.

Om een beter idee te krijgen van de hoveeelheid panelen kan je vergelijken met de buren met oranje dak. dat is hetzelfde huis als het onze. Denk niet dat er nog heel veel panelen bij kunnen Oost. West wel maar twijfel of dit de moeite is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrmoQJiM1P7FDOcdchn3OxoQVO8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lqEC65445Yq72lFQFONP09MP.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag na wat de meerprijs is voor 2 panelen extra op west.
Het enige merk van omvormer dat deze leverancier aanbiedt is sungrow. Ik wil zoals gezegd bij deze leverancier omdat die nog in 22 kunnen plaatsen wat me 750 euro extra subsidie oplevert.
Sungrow ken ik niet, kwaliteit lijkt wel ok als ik rondzoek op internet.
Solaredge ken ik al jaren en ben heel tevreden van de monitoring.

Ben wel blij dat @Ronald dit zei : En €1,13 /Wp is zeer scherp voor een SE systeem

Ik ben zelf ook tevreden van de prijs.

Als laatste vraag aan de plaatser zal zijn of ze meer panelen kunnen meenemen op de dag van de plaatsing, eventueel kunnen er dan meer geplaatst worden als ze op het dak kunnen,

Alvast bedankt!

Groetjes

Sander
Pagina: 1