Auto gekocht zonder katalysator, wie moet het betalen?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:28

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Drucchi schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:43:
Voor het zover is, ga ik dit nog voorleggen aan de rechtsbijstand. Maar komt er echt geen beweging in, dan is dit zeker een pad dat op de route ligt.
Maar waarom ga je niet gewoon met de garage eigenaar, bij zijn garage, een kop koffie drinken en dit eens goed face-to-face bespreken? Dit ge-email en getelefoneer heen en weer werkt bij sommige mensen alleen maar de verkeerde kant op. Als dit dan nog niks oplevert kan je altijd de volgende stap nemen.
Persoonlijk contact werkt toch altijd het beste.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

master_viper schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:37:
[...]

Persoonlijk contact werkt toch altijd het beste.
Ik dacht dat het enkele reis een uur rijden was? Dat doe je niet voor elk wissewasje en wel/niet aandacht krijgen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

MAX3400 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Ik dacht dat het enkele reis een uur rijden was? Dat doe je niet voor elk wissewasje en wel/niet aandacht krijgen?
Daar gaat het niet om, dit is een fors probleem waar beide partijen uit moeten zien te komen. Menselijk contact, op hetzelfde vlak, werkt dan altijd het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:30
master_viper schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Daar gaat het niet om, dit is een fors probleem waar beide partijen uit moeten zien te komen. Menselijk contact, op hetzelfde vlak, werkt dan altijd het beste.
Gezien de reacties van de garagehouder is dat een gepasseerd station.
Ik zou nu de Bovag en rechtsbijstand inschakelen.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:11:
Ik denk dat die aankoopkeuring wel eens tegen je kan werken. Immers een externe onafhankelijke deskundige heeft de auto geïnspecteerd en dat toen niet gezien. Dus volgens een externe deskundige was de auto conform op het moment van aankoop.....
Dat het tijdens de aankoopkeuring niet gezien is (als het al een onderdeel was van de checklist) wil natuurlijk niet zeggen dat de verkopende partij dus maar vrijuit gaat. Kan me best voorstellen dat het weghalen van een katalysator iets ongebruikelijks is waar die keurende garage ook geen rekening mee heeft gehouden. De auto vertoonde geen defecten en kennelijk waren foutmeldingen van de boordcomputer vanwege de ontbrekende katalysator ook uitgeschakeld. Zo'n keurende garage wordt dan ook gewoon op het verkeerde been gezet. Een aankoopkeuring is wat dat betreft denk ik toch wat anders dan een APK. Wellicht dat je na de aankoopkeuring ook een soort van pro forma APK had kunnen laten doen, zodat ook dergelijke milieu-issues opgemerkt zouden worden (daarom ook mijn eerdere opmerking dat ik altijd een APK bij aflevering zou laten doen bij de aankoop van een tweedehands auto, zodat je iig enige zekerheid hebt dat de auto de weg op mag). Maar goed, dat is achteraf makkelijk praten.

Voor nu sluit ik me aan bij de laatste reacties. Probeer toch gewoon een keer langs te gaan en niet direct met het sturen van dreigmails. Al is dat nu ws. ook weer te laat. Ik zou dan idd rechtsbijstand inschakelen en als je die niet hebt misschien toch maar gewoon bij een andere garage de reparaties laten uitvoeren. Wel pas nadat je dit hebt gemeld bij de verkoper en dat je daarna het juridische traject ingaat om die kosten op hen te verhalen (je hebt nu immers een auto die niet meer mag rijden en je bent gebaad bij een snelle oplossing). Wel een risico natuurlijk, al gaat het ook weer niet om een extreem bedrag. Een rechtszaak afwachten gaat maanden duren en zo lang geen auto hebben is voor jou denk ik ook geen optie.

[ Voor 16% gewijzigd door Palomar op 24-08-2022 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:18
jadjong schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:16:
Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen. :/
Uiteindelijk verwacht ik dat de TS ook wel gelijk zal krijgen van de rechter, maar een dergelijke stap wil je natuurlijk voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Palomar schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Kan me best voorstellen dat het weghalen van een katalysator iets ongebruikelijks is waar die keurende garage ook geen rekening mee heeft gehouden.
Dan kan je toch net zo goed een aankoopkeuring laten doen door degene die het gras aanharkt van de lokale kinderboerderij?

Juist een aankoopkeuring laat je uitvoeren omdat je als (gemiddelde) consument niet de ins & outs van ongebruikelijke constateringen / montages / onderdelen uit je hoofd kent. En het ontbreken van een "dik gedeelte" genaamd een katalysator, dat moet iedereen dan toch opvallen?

Waarom zou een APK-keurmeester het wel opvallen als hij een auto APK moet keuren en waarom zou diezelfde persoon doen alsof zijn/haar neus bloedt als er een aankoop-keuring gevraagd wordt?

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 24-08-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Dan kan je toch net zo goed een aankoopkeuring laten doen door degene die het gras aanharkt van de lokale kinderboerderij?
Misschien is dat ook wel zo ;) Voor zover ik weet is er (itt de APK) geen wettelijk opgestelde lijst met controlepunten voor een aankoopkeuring. Maw. iedere garage kan dus doen wat ie wil. Die garage zal vast gecheckt hebben of de motor het goed doet en of er geen verborgen schade is. Maw. TS heeft een auto die het goed doet. Dat ie nu niet door de APK komt is wat anders. Ja, ik zou ook verwachten dat de keurende garage dit had moeten constateren, maar het ligt er maar net aan wat is afgesproken (als er een vinkje staat met 'katalysator: OK' dan wordt het een ander verhaal).

Als die garage een APK had gedaan en de auto had goedgekeurd dan had ie wel steken laten vallen. Maar dan nog zou ik niet zeggen dat die keurende garage dan maar moet opdraaien voor de kosten die TS nu moet maken. Dat is imo gewoon de verkopende garage.

Ben benieuwd naar de uitkomst! Anders gevalletje Rijdende Rechter ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:08
Zojuist telefonisch contact gehad. Dat lijkt de verkoper een stuk prettiger te vinden dan schriftelijk. Uitgelegd dat ik, gezien de afstand, niet voor alles daar kan staan en dat als de auto daarheen gaat, dat ík er zelfs misschien niet eens in zit. Dat begrijpt de verkoper.

Ook verkoper heeft zijn standpunt duidelijker uitgesproken dan tot voorheen. Hij wil best tegemoetkomen, maar niet voor de volle 100%. Aangezien ik van mening ben dat ik hier schadeloos gesteld dien te worden vindt verkoper dat de aankoopkeuring de rest van het bedrag zou moeten betalen. Hoe die verhoudingen liggen is uiteraard nog onduidelijk. Het lijkt er in ieder geval op dat we zeker de aankoopkeuring erbij moeten betrekken. Het gaat dus nog een paar dagen (of een week) duren voordat we daarmee verder kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 13:27

DataGhost

iPL dev

Mijn onderbuik zegt dat de verkoper in de vorm van handelaar (en met werkplaats? doen ze ook APK?) toch zeker zoiets opgevallen had moeten zijn en dat bovendien aan jou had moeten melden. De aankoopkeuring gaat ook niet vrijuit want die hadden dat ook moeten zien, maar dat ze het daar deels op willen afschuiven is misschien ook niet helemaal eerlijk. Ook zonder aankoopkeuring is je auto in principe non-conform en had de verkoper dat m.i. volledig moeten oplossen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
Inderdaad, een andere koper had misschien wel een "compleet" afleverpakket gekozen, hadden ze het zelf misschien gezien en naar hun zeggen kosteloos opgelost. Óf ze hadden ook niks door gehad of het zelfs moedwillig weggemoffeld en was nieuwe eigenaar na een jaar pas terug geweest met een apk-faal bij de eigen garagist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Drucchi schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:31:
...Het lijkt er in ieder geval op dat we zeker de aankoopkeuring erbij moeten betrekken. Het gaat dus nog een paar dagen (of een week) duren voordat we daarmee verder kunnen.
Ik zou beiden elkaars telefoonnummer geven en een deadline stellen dat ze onderling uitvechten wie wat gaat betalen en dat daarna de verkoper jou belt met het "definitieve" besluit.

Je kan er tussen blijven zitten en alles regelen (semi-terecht want jij bent de klant) maar ik denk dat 2 auto-bedrijven onderling veel sneller en flexibeler weten wat het geintje gaat kosten, waar ze voor verzekerd zijn, etc.

/edit: of een conference-call opzetten. Volgens mij is dat tegenwoordig niet heel lastig met elke smartphone.

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 24-08-2022 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drucchi
Dat was inderdaad mijn allereerste gevoel erbij.

Maar als het juridisch helemaal moet kloppen, moet eigenlijk verkoper alles betalen. Die probeert nu via mijn aankoopkeuring onder die 100% betalen uit te komen. En dat klopt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Laatst online: 13-09 23:55
Drucchi schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:14:
Dat was inderdaad mijn allereerste gevoel erbij.

Maar als het juridisch helemaal moet kloppen, moet eigenlijk verkoper alles betalen. Die probeert nu via mijn aankoopkeuring onder die 100% betalen uit te komen. En dat klopt niet.
De garagist heeft je een ondeugdelijke auto verkocht en hierop kan je hem aanspreken (wat je nu al gedaan hebt)

De keurder heeft je een beroerde dienst geleverd (namelijk de auto niet goed keuren). Je kan hem aanspreken op die dienst, maar niet op de niet conforme auto; die heeft hij niet verkocht.
Edit - maar je kan het natuurlijk wel proberen ;)

Zo denk ik erover, maar ianal. Vervelende situatie; succes!

[ Voor 3% gewijzigd door ThunderStorm op 24-08-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
Goed, nu wil de verkoper de auto alsnog zien om kosten opnieuw te bekijken. En dat kunnen ze pas een week na apk-verval, dus moet ik de auto voor vervaldatum erheen rijden, leenauto kan ik dan terug nemen. Intussen weten ze nog steeds niet wie de boel gaat betalen (ik niet wmb) en kan/mag ik de auto daar niet weg rijden tot deze apk-(goed)gekeurd is.

Ik heb het gevoel dat hiermee mijn onderhandelingspositie in gevaar is. Moet ik dan nadat ze hebben gekeken een apk inplannen bij een garage hier en die gewoon falen zodat de auto hier tenminste op loopafstand staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Drucchi schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:02:
Goed, nu wil de verkoper de auto alsnog zien om kosten opnieuw te bekijken. En dat kunnen ze pas een week na apk-verval, dus moet ik de auto voor vervaldatum erheen rijden, leenauto kan ik dan terug nemen. Intussen weten ze nog steeds niet wie de boel gaat betalen (ik niet wmb) en kan/mag ik de auto daar niet weg rijden tot deze apk-(goed)gekeurd is.

Ik heb het gevoel dat hiermee mijn onderhandelingspositie in gevaar is. Moet ik dan nadat ze hebben gekeken een apk inplannen bij een garage hier en die gewoon falen zodat de auto hier tenminste op loopafstand staat?
Waarom heb je nou eigenlijk je rechtsbijstand nog steeds niet ingeschakeld ? Die kunnen je ook adviseren en ondersteunen voor het tot echt ingrijpen en overnemen komt. Daar kun je ook dit soort vragen stellen en dan krijg je ook een inhoudelijk kloppend antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
Omdat tot zover de verkoper nog wel mee werkt. Blijkbaar zijn ze nog steeds voornemens om iets voor me te doen. Het duurt echter allemaal nogal lang zo. Mocht ik er echt niet uit komen, dan heb ik inderdaad de rechtsbijstand nog. Kost me uiteraard wel een eigen risico, maar op die laatste stap is me dat wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Drucchi schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:02:

Wat ik hieraan niet snap is dat ze pas een week na de apk verval datum tijd hebben om te kijken .. ze hoeven nu nog niets te doen, ze moeten alleen kijken. Dat hoeft geen uren te duren. Als mijn lampje nu kapot is kan ik morgen langs de garage rijden, dan fixen ze het morgen tussendoor. Hij kan hier ook gewoon even een half uurtje tussendoor of aan het eind van de dag de tijd voor nemen om te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drucchi
Nou, gelukkig net nog even gebeld en om even te kijken kunnen ze blijkbaar wel. 8)7

Dan maandag erheen, even laten kijken en dan snel weer naar huis. Mogen ze daarna hun hoofd breken over wanneer ze dat echt allemaal voor me gaan betalen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:53
De truuk van rechtsbijstand is fire and forget. Stront aan de knikker: bellen met de RBS en hun alles laten doen.

Als ik iets dergelijks aan de hand heb zeg ik "ik vind je een aardige kerel en wil geen ruzie met je hebben, daarom laat ik het vanaf nu over aan de RBS" en stop met discussies. Alles wat je zegt heeft nml consequenties voor het verloop. Omdat je jezelf als persoon uit de discussie haalt is er nauwelijks stress, terwijl de andere partij weet dat ie heeft gegokt en verloren (bij een goede casus). Het gaat hem hoe dan ook geld kosten, links of rechtsom. Grappig genoeg komt er tot nu toe vaak ONMIDDELIJK een oplossing die gunstig is vanuit de andere partij. Deze garage is duidelijk aan het traineren, ze zijn daar (beroepshalve) erg goed in anders zaten ze niet in die business.

Ik wens je oprecht veel succes, en hoop dat je een fatsoenlijke garage hebt. jazeker, die bestaan er ook. Werken wel nooit met dat soort "pakketten".

IMHO: als je een auto bewust koopt zonder afleverpakket/ garantiepakket of ver onder de prijs of wat dan ook krijg je dit soort gezeik in de marge.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drucchi
Garanties of wat voor afleverpakket dan ook staat hier volledig los van, zegt BOVAG.
Het gaat hier om non-conformiteit en als het nodig blijkt kunnen zij bemiddelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drucchi
Het plan is nu als volgt.

-Volgende week rijdt familielid naar de autoverkoper toe zodat ze kunnen kijken. (Vrijdag een andere medewerker gesproken en toen bleek het wel eerder te kunnen dan 8 september.)
-De auto gewoon terug naar huis en vanaf vervaldatum APK de garage in.
-Dat de auto gewoon hier binnen staat in plaats van daar blijft, geeft mij rust en ruimte om desnoods langdurig de tijd te nemen voor de financiële discussie.
-Autoverkoper mag met definitief voorstel komen.
-Indien nodig kan BOVAG bemiddelen.
-Mocht bemiddeling van BOVAG niks opleveren, dan heb ik de rechtsbijstand nog.

[ Voor 6% gewijzigd door Drucchi op 27-08-2022 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• droogmand
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:25
Zelf heb ik zeer goede ervaringen met https://www.auto-kennis.nl/ en je zou eens kunnen kijken wat zij voor je kunnen betekenen. Ze doen keuringen vóór en na aankoop, maar begeleiden óók bij garantiegeschillen (evt. met kantonrechterprocedure).

Hele houding garage komt mij bekend voor, en auto-kennis heeft in een vergelijkbaar geval (ander gebrek) dit voor mij echt goed kunnen regelen.

Kosten vielen mij reuze mee. In mijn geval was de garage niet bij BOVAG aangesloten, dus rechtsbijstand kon ik op basis van de voorwaarden rechtsbijstand niet gebruiken. Rechtsbijstand heeft natuurlijk een paar mogelijke voordelen (in beginsel premie gedekt, afh. van impact eigen risico) en het kan zijn dat een rechtsbijstand het uit eindelijk 'afkoopt' omdat het helemaal uitproceduren bij dit bedrag wellicht niet het meest efficient is. Dat gezegd hebbende, vond ik de service van auto-kennis in mijn geval écht goed.

Ik zou trouwens niet te lang 'onderhandelen', ook in de wetenschap dat onderhandelen over auto's het dagelijks beroep van de garage is (en niet van jou). Je staat dus al 1-0 (als niet erger) achter. Als je de auto bij jezelf stalt, is er ook geen enkele reden voor urgentie bij de garage, en de garagehouder zal zich beseffen dat het praktische probleem dat jij niet kunt rijden waarschijnlijk over de tijd meer in jouw nadeel zal zijn, dan in het nadeel van de garage.

Succes!

[ Voor 14% gewijzigd door droogmand op 27-08-2022 14:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Laatst online: 14-09 23:23
Ik zou er ook zeker even op hameren dat er toch wel minimaal originele onderdelen gebruikt gaan worden,
Anders lezen we bij de volgende APK een topic:
katalysator vorig jaar vervangen nu 4-gas meting niet meer in orde

Er wordt echt troep verkocht wat betreft auto onderdelen, en als het dan voor garantie gedaan moet worden, is de katalysator die het minst kost het meest interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Drucchi schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:47:
Hou in het achterhoofd dat de BOVAG niet helemaal onpartijdig is. Het is een bond van autobedrijven - ofwel, betaald door o.a. de garage waar je gekocht hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:40

JanB

Het ken rotter !!!

Drucchi schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:47:
Het plan is nu als volgt.

-Volgende week rijdt familielid naar de autoverkoper toe zodat ze kunnen kijken. (Vrijdag een andere medewerker gesproken en toen bleek het wel eerder te kunnen dan 8 september.)
-De auto gewoon terug naar huis en vanaf vervaldatum APK de garage in.
-Dat de auto gewoon hier binnen staat in plaats van daar blijft, geeft mij rust en ruimte om desnoods langdurig de tijd te nemen voor de financiële discussie.
-Autoverkoper mag met definitief voorstel komen.
Let op, ondanks dat hij binnen staat, kun je een boete krijgen voor het niet APK gekeurd hebben van de auto. Hier gebeuren automatische controles op. Meestal pas na een week of 6, maar in principe kan dit al vanaf de 1e dag dat de keuring is vervallen. Wil je zeker zijn hier geen last van te hebben, dan moet je je auto schorsen.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
JanB schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

Let op, ondanks dat hij binnen staat, kun je een boete krijgen voor het niet APK gekeurd hebben van de auto. Hier gebeuren automatische controles op. Meestal pas na een week of 6, maar in principe kan dit al vanaf de 1e dag dat de keuring is vervallen. Wil je zeker zijn hier geen last van te hebben, dan moet je je auto schorsen.
Nope, schijnbaar nieuwe regelgeving of iets. Maar als je de RDW belt, dan zeggen ze dat hij gewoon over de vervaldatum mag en het enige dat dan beslist niet mag is erin rijden. Je hebt 2 maanden om APK keuring te regelen voordat je een boete krijgt.

[ Voor 2% gewijzigd door Drucchi op 31-08-2022 11:01 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-08 03:38
Je kunt er ook gewoon in rijden, nog nooit een boete gehad voor een verlopen apk binnen een maand.

Wil je jezelf precies aan de wet houden, dan zou je er nu ook niet in mogen rijden, want de auto is niet conform.

[ Voor 37% gewijzigd door Mathijs op 31-08-2022 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-09 22:18
Mathijs schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:12:
Je kunt er ook gewoon in rijden, nog nooit een boete gehad voor een verlopen apk binnen een maand.

Wil je jezelf precies aan de wet houden, dan zou je er nu ook niet in mogen rijden, want de auto is niet conform.
De auto zal zonder APK ook zeker nog wel rijden. Je bent alleen niet meer verzekerd wat wel een dingetje kan zijn. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepijnK
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08 18:53
Drucchi schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:22:
[...]

Nope, schijnbaar nieuwe regelgeving of iets. Maar als je de RDW belt, dan zeggen ze dat hij gewoon over de vervaldatum mag en het enige dat dan beslist niet mag is erin rijden. Je hebt 2 maanden om APK keuring te regelen voordat je een boete krijgt.
Overigens is deze periode langer als je de auto ter keuring aan hebt geboden voor de vervaldatum en de garagist aan de RDW laat weten dat de auto op onderdelen staat te wachten. Ik heb dat met mijn vorige auto gehad. Onderdeel was niet beschikbaar bij Renault, omdat dat blijkbaar bij Nissan gemaakt werd, en daar was iemand zo handig het op een boot te gooien in plaats van in een vliegtuig. |:(
De APK datum is toen zonder probleem of boete bijna 9 weken opgeschoven naar het moment van uiteindelijke goedkeuring. Maar mijn auto heeft toen wel de hele tijd bij de garage gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:43
Nilvo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

De auto zal zonder APK ook zeker nog wel rijden. Je bent alleen niet meer verzekerd wat wel een dingetje kan zijn. :X
Zo zwart/wit is het niet. Ze moeten dan wel aannemelijk kunnen maken dat het ongeval daardoor gekomen is. Dus, bijvoorbeeld profiel van nul of geen remblokken meer. Het ontbreken van een katalysator zal geen aanleiding zijn voor een ongeval denk ik. Neemt niet weg dat je natuurliijk beter niet de weg op kunt zonder geldige APK.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-09 12:33
Om eerlijk te zijn vind ik het juist heel bijzonder dat de aankoopkeuring er nooit iets over heeft geroepen.
Zij zijn ervoor om dingen te zien en te controleren wat de verkoper niet heeft gezien of niks mee heeft gedaan.

Het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat een verkoper niet bewust is van het niet in orde zijn van de auto.
Dat is hun schade, maar begrijp ik het dat meewerking niet helemaal te vinden is als men de "extra" garantie niet heeft genomen.
Neem niet weg dat dit wat apart is, omdat hij bij verkoop al niet klopte.

Als ik het zo begrijp is het een type auto die vaker gebruikt word door een knutselaar, daar zitten goede en slechte tussen.
Is dat de reden dat je een aankoopkeuring hebt laten doen?
Als mening zou ik zeggen dat inderdaad verkoper en keuring het mogen uitvechten wie wat betaald, alleen ga je dat vrees ik niet voor elkaar krijgen.
Ik weet niet of de keuring garanties geeft, maar die zullen verwacht ik hooguit je geld van de keuring terug geven.
(wat je sowieso moet eisen)

Zelf ook ooit een aankoopkeuring gedaan, was daar ontevreden over omdat ik een specifiek probleem ervaarde en zij een obvious antwoord hadden.
Daarom mag ik verwachten dat ze juist zoiets obvious wel zien.

Gezien zowel lambda als kat zijn verwijderd is dit een weloverwogen beslissing en bepaald type auto kan dat wel eens "verwacht worden".
Dus zou je altijd eens kunnen polsen in een liefhebbers circuit om advies te krijgen.

Sidenote: vanaf een bepaald bouwjaar is een meting niet meer verplicht en word die alleen gedaan bij het afwijken van het uitlezen van de auto maar weet ik niet hoe het zit een een visuele controle van de uitlaat ivm katalysator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-07 15:24
Je hebt vanaf juni/juli dit jaar een jaar garantie op je auto.

Je hebt dan nog de wettelijke garantie, maar kijk even op je bon waarmee je de auto hebt gekocht.
Als er staat BOVAG garantie dan heb je dat. Staat dat er niet, heb je in ieder geval de wettelijke garantie.

Daarnaast is je product dus je auto, gewoon ondeugdelijk. Daarnaast je APK-keuring is ongeldig, dit kun je aanvechten. De garagehouder kan dan zijn keuringscertificaat verliezen in het ergste geval.

Sterker je hebt gewoon het recht om de auto terug te brengen.

[ Voor 23% gewijzigd door tijgetje57 op 31-08-2022 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:20
tijgetje57 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:22:

Daarnaast is je product dus je auto, gewoon ondeugdelijk. Daarnaast je APK-keuring is ongeldig, dit kun je aanvechten. De garagehouder kan dan zijn keuringscertificaat verliezen in het ergste geval.
De auto is niet met een nieuwe APK geleverd (APK is van augustus/september 2021, en TS heeft de auto in mei 2022 gekocht).

TS kan dus hooguit aankloppen bij het bedrijf wat de vorige APK heeft verzorgd, 12 maanden geleden. Maar het wordt wel lastig om te bewijzen dat deze auto op dat moment in de huidige staat was. Sterker nog, het kan natuurlijk prima zijn dat er ten tijde van die APK wel gewoon een katalysator op zat en de vorige eigenaar die er daarna afgehaald heeft alvorens de auto bij de huidige handelaar terechtgekomen is. Kortom, de APK van 2021 aanvechten lijkt mij geen vruchtbare route.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
Als de APK datum verlopen is, mag je met die auto gewoon de openbare weg op, zolang die rit rechtstreeks naar de APK keuring gaat en nergens anders heen. Wordt je aan de kant gezet door politie moet je kunnen aantonen dat je die dag een afspraak voor APK hebt.

My 2 cents; je koopt een auto van 16k, een flinke bak geld voor de meeste Nederlanders. Je kiest voor geen garantie, geen afleverpakket en blijkbaar ook geen APK aangezien de auto 4 maand na aankoop gekeurd moet worden. Dure les voor de volgende keer.

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 17:24
FastFred schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:35:
My 2 cents; je koopt een auto van 16k, een flinke bak geld voor de meeste Nederlanders. Je kiest voor geen garantie, geen afleverpakket en blijkbaar ook geen APK aangezien de auto 4 maand na aankoop gekeurd moet worden. Dure les voor de volgende keer.
Dit had een dure les geweest als de motor in elkaar was gelopen of ander technisch mankement. De auto is nu gewoon verkocht terwijl deze niet aan de wet voldeed, dus niet verkocht had mogen worden. Dat is wel iets anders.

Of mag je tegenwoordig je auto zonder kat verkopen? Zo ja, dan verkoop ik die wel los. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Joyous-P op 01-09-2022 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006

lord_fh

PS5

Joyous-P schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:33:
[...]

Dit had een dure les geweest als de motor in elkaar was gelopen of ander technisch mankement. De auto is nu gewoon verkocht terwijl deze niet aan de wet voldeed, dus niet verkocht had mogen worden. Dat is wel iets anders.

Of mag je tegenwoordig je auto zonder kat verkopen? Zo ja, dan verkoop ik die wel los. ;)
waarom zou je dat niet mogen verkopen ? je mag alles verkopen, voo rhet zelfde geldt koopt iemand de auto om alleen door een weiland te crossen, op het circuit, of neemt ie zelf het risico dat er een politie controle oid is (en de apk), Alleen als je het weet en je meldt het niet is het wat anders (en uiteraard in geval van TS moet de dealer het oplossen aangezien het een verborgen gebrek is in basis). Je mag prima een auto zonder kat verkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wowly
Mits aangegeven wel, en met de schriftelijke bevestiging dat hij niet meer de openbare weg op mag. Het is nu nml een andere auto dan degene die is toegelaten destijds

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joyous-P
lord_fh schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:47:
[...]

waarom zou je dat niet mogen verkopen ? je mag alles verkopen, voo rhet zelfde geldt koopt iemand de auto om alleen door een weiland te crossen, op het circuit, of neemt ie zelf het risico dat er een politie controle oid is (en de apk), Alleen als je het weet en je meldt het niet is het wat anders (en uiteraard in geval van TS moet de dealer het oplossen aangezien het een verborgen gebrek is in basis). Je mag prima een auto zonder kat verkopen.
Natuurlijk mag je zoiets verkopen, maar deze auto was op kenteken verkocht met de intentie om er op de openbare weg mee te rijden. Je mag niet zonder kat op de openbare weg rijden, daarom had in mijn ogen deze auto niet verkocht mogen worden. Als dit wel mag is het een vrijbrief om illegale / niet aan de wet voldoenende auto's te gaan verkopen.
wowly schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:04:
Mits aangegeven wel, en met de schriftelijke bevestiging dat hij niet meer de openbare weg op mag. Het is nu nml een andere auto dan degene die is toegelaten destijds
+1

Ik zeg niet dat de verkoper dit wist, enkel dat hij fout zat. Kan gebeuren, risico van het vak?

[ Voor 16% gewijzigd door Joyous-P op 01-09-2022 10:27 ]

• wowly
Pcies. De verkoper baalt hier ook enorm van, en probeert te traineren. Bij echte weerstand koopt ie gewoon de auto terug en verkoopt hem aan een argeloze koper...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
wowly schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:25:
Pcies. De verkoper baalt hier ook enorm van, en probeert te traineren. Bij echte weerstand koopt ie gewoon de auto terug en verkoopt hem aan een argeloze koper...
Dan moet 'ie wel een hele naïeve en argeloze koper gaan vinden, want de APK is inmiddels verlopen. Dat betekent dat de verkoper op zoek zou moeten gaan naar iemand die bereid is een auto van +/- 16K te kopen met een verlopen APK, die dan de auto eigenlijk alleen maar mag vervoeren naar een andere garage om er daar een APK op te laten zetten. Het lijkt mij heel sterk dat de verkoper iemand gaat vinden met dat plan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
Drucchi schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:16:
Hallo Tweakers,

Hopelijk zijn hier mensen met wat beter inzicht in de situatie. Begin mei heb ik een nieuwe(re) auto gekocht bij een BOVAG bedrijf in het oosten van het land (uurtje rijden).

Bij aankoop is me verteld dat alleen de einddemper aan de uitlaat anders zou zijn, echter bij nadere inspectie is de einddemper het enige originele eraan. De hele uitlaat is vanaf de turbo één enkele buis, tot aan de einddemper, geen katalysator, geen lambdasensor, geen tussendemper, helemaal niks.

TLDR; Ik koop bij een BOVAG-bedrijf een auto à €16000,- die niet aan de wettelijke eisen voldoet. Geen 6 mnd. BOVAG-garantie, wel 3 maanden op motor en versnellingsbak. Aankoopkeuring heeft het niet gezien (ook nog niet kunnen spreken ivm vakantie) en ik mag nu de auto van een katalysator laten voorzien (en lambdasensor én de ECU aanpassen om die sensor te gebruiken). Met een kostenpost van vermoedelijk €2000+ ben ik benieuwd wie dit mag gaan lappen.

Iemand die me kan helpen?
Zonder Lambda rijdt de auto wel ,maar zou er een MIL moeten branden. Dan is dat zeker ook uitgezet? Daarbij zal hij enorm zuipen en timing zal vrij zoekende zijn. Breng die auto terug is mijn advies. Want het mag de weg niet eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
Precies, als de MIL niet brand dan weten we zeker dat er mee gesjoemeld is. Mogelijk nog door de eigenaar vóór de verkoper, maar waarschijnlijker de verkoper. Bizar. Eerste APK die goed wordt gedaan en je bent de klos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Drucchi hoe hangt het erbij? Letterlijk & figuurlijk? Is de auto + familielid nog naar verkoper geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:05
Valorian schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:31:
[...]

Dan moet 'ie wel een hele naïeve en argeloze koper gaan vinden, want de APK is inmiddels verlopen. Dat betekent dat de verkoper op zoek zou moeten gaan naar iemand die bereid is een auto van +/- 16K te kopen met een verlopen APK, die dan de auto eigenlijk alleen maar mag vervoeren naar een andere garage om er daar een APK op te laten zetten. Het lijkt mij heel sterk dat de verkoper iemand gaat vinden met dat plan. 8)7
APK is gewoon te koop zonder dat de keurende garage de auto ooit te zien heeft gekregen. Voor een beetje louche garage is een APK helemaal geen probleem.

Ik kocht mijn auto met nieuwe APK en een loszittende fuseekogel. Hoe dat ooit door de APK gekomen is...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Drucchi
Maandag is de auto langs geweest, zonder mij, om de kosten op te maken voor herstel. Nu zitten ze al de hele week te rekenen over wat het zou moeten kosten. Intussen ook dinsdag de aankoopkeuring gemaild met een reminder gisteren, maar tot zover zonder resultaat.

Inmiddels is de APK vervallen en staat de auto in de garage. Deze week ook niet zo veel aandacht aan kunnen geven, er moet tenslotte ook gewoon gewerkt worden. Maar na het weekend ga ik de boel maar weer eens opjutten (lees: bellen), want zo schiet het niet op.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Drucchi
Bericht van de verkoper.
De kosten zijn 1500 euro met het voorstel die te delen, dus ze willen de helft betalen. Hun argument is dat de auto zonder garantie is verkocht. De verkoper heeft bij de verkoop echter onjuiste informatie gegeven (dat alleen de einddemper anders zou zijn, terwijl dat juist het enige wel originele is aan het uitlaatsysteem). Wat mij betreft heeft het dus niets te maken met garantie maar met non-conformiteit.

BOVAG gaat bemiddelen. Dit kan een paar weken duren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dbzfan
  • Laatst online: 14-09 22:14

dbzfan

Nee.

Ik zou je rechtsbijstand toch even bellen.. BOVAG bemiddeld niet persé in jouw voordeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drucchi
Voor de duidelijkheid; de BOVAG gaat bemiddelen in een klacht. Er is niet een geschil opgestart, waarbij we een (bindende) uitspraak van BOVAG verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
tijgetje57 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:48:
[...]

Zonder Lambda rijdt de auto wel ,maar zou er een MIL moeten branden. Dan is dat zeker ook uitgezet? Daarbij zal hij enorm zuipen en timing zal vrij zoekende zijn. Breng die auto terug is mijn advies. Want het mag de weg niet eens op.
Zal iets met chiptuning te maken hebben..

Komt wel vaker voor, rechte pijp tot naar achter en dan nieuwe software met meer vermogen.. (en natuurlijk zorgen dat motor management lampje niet gaan branden)

Men Kan hier niet zomaar een katalysator er
tussen hangen en verwachten dat het dan goed werkt.

Sidenote: als het lijkt alsof er een katalysator in zit én de auto komt bijv. door de 4-gas meting, dan zal de auto niet worden afgekeurd. (Apk is een visuele inspectie, je maakt nooit de uitlaat open om te kijken of er daadwerkelijk een werkende katalysator in zit)

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 05-09-2022 23:30 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

dbzfan schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:28:
Ik zou je rechtsbijstand toch even bellen.. BOVAG bemiddeld niet persé in jouw voordeel.
Ik had de RB allang ingeschakeld.
Dit duurt veel te lang, uitstel tactiek, met een slap voorstel komen, etc.

Koop ontbinden met 100% vergoeding voor je nieuwe banden zou ik enige juiste oplossing vinden, vertrouwen is toch al weg.

somewhere there was silence

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:21

Barrycade

Through the...

Wat wellicht niet helpt is dat TS na zijn aanschaf gewoon niet meer fysiek bij de verkoper is geweest en blijkbaar zijn initiële klachten alleen maar schriftelijk heeft gedaan.

Zo te lezen is deze auto nog bij een good old fashioned autohandelaar gekocht en die vinden dat niet leuk.

En TS geeft aan: ja kost heel wat om uurtje heen en terug te rijden zeker in de huidige tijd. Ok, je hebt wel een 9 jaar oude auto van 16k onder de bips maar niet geld om te zorgen dat het je niet meer gaat kosten?

En dan zelf ook niet naar de garage maar een familielid. Snap ik helemaal niet, dat was het moment om samen kijkende onder die bak te zeggen, hoe gaan we dit fixen maat?

Als ik het zo goed samenvat snap ik dat de verkoper denkt, tja moet ik hier nu mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Zoals ik de feiten begrijp:
- Auto heeft een aankoopkeuring gehad waarbij geen missende katalysator is opgemerkt
- Auto blijkt geen bijzonder lawaai te maken bij eerste maanden van gebruik waardoor het onwaarschijnlijk is dat de katalysator mistte
- TS heeft bij levering en de maanden daarna niet visueel geconstateert dat de katalysator mist
- Auto blijkt bij APK keuring bij lokale garage geen katalysator te hebben

Waarom stelt TS dat de auto geleverd is zonder katalysator? Alles wijst er mijn inziens op dat de lokale garage de katalysator verwijderd heeft in de hoop dat TS opdracht geeft om een katalysator te plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door ari3 op 06-09-2022 00:36 ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Barrycade schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 00:16:
Wat wellicht niet helpt is dat TS na zijn aanschaf gewoon niet meer fysiek bij de verkoper is geweest en blijkbaar zijn initiële klachten alleen maar schriftelijk heeft gedaan.

Zo te lezen is deze auto nog bij een good old fashioned autohandelaar gekocht en die vinden dat niet leuk.
Net zo min als zijn klanten het leuk vinden dat hij een auto zonder kat aflevert, die vervolgens niet door de APK komt. Een autobedrijf moet toch een beetje inspecteren wat de staat van de auto is voordat ze er een prijs op kunnen plakken, of bedoel je dat ze eigenlijk gewoon maar wat doen uit de losse pols?
En TS geeft aan: ja kost heel wat om uurtje heen en terug te rijden zeker in de huidige tijd. Ok, je hebt wel een 9 jaar oude auto van 16k onder de bips maar niet geld om te zorgen dat het je niet meer gaat kosten?
Ik kan me goed voorstellen dat als ik een auto van 16k koop, met aankoopkeuring, van een BOVAG-garage, ik ook niet blij zou zijn met een afkeur en een kostenpost van 1500 euro. Anders had je eigenlijk net zo goed een auto van 18k kunnen kopen. Hoe het normaal gaat, bij "old fashioned" mensen/handelaren, is dat de prijs 1.5k zakt naar 14.5k (of nog verder) op het moment dat zo'n gebrek wordt geconstateerd voordat de verkoop rond is, het moet immers in orde gemaakt worden en de 16k was voor een auto waarvan gedacht werd dat die in orde was.
En dan zelf ook niet naar de garage maar een familielid. Snap ik helemaal niet, dat was het moment om samen kijkende onder die bak te zeggen, hoe gaan we dit fixen maat?
Die instelling kan ik me eerder voorstellen bij particulieren onderling, bij hobby-aankopen of bij een beun-garage. Van mensen die bij een BOVAG-autobedrijf een auto kopen verwacht ik niet dat ze samen mee hoeven gaan kijken, dan moet het gewoon in orde gemaakt zijn/worden. En als je een beetje klantvriendelijk bent ingesteld doe je dat zonder al teveel gezeur, zeker als je zelf weet dat je fout zit omdat je een beroepsmatige blunder hebt gemaakt, en dan ga je al helemaal niet de kosten op de koper afschuiven die hier allemaal geen flauw idee van had. Dan kan je een klant treffen die het allemaal niet zo erg vindt, dat is dan mooi meegenomen, maar zat mensen hebben niet zomaar op elk moment zin en tijd om vrij te maken voor een blunder van iemand anders. De garagehouder had ook even naar TS kunnen rijden, met z'n telefoon een foto onder de auto kunnen maken en met z'n laptopje even de boel uit kunnen lezen om dan te zeggen "zo ga ik dit fixen maat!"

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 06-09-2022 00:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

ari3 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 00:30:
Zoals ik de feiten begrijp:
- Auto heeft een aankoopkeuring gehad waarbij geen missende katalysator is opgemerkt
- Auto blijkt geen bijzonder lawaai te maken bij eerste maanden van gebruik
- TS heeft bij levering en de maanden daarna niet visueel geconstateerd dat de katalysator mist
- Auto blijkt bij APK keuring bij lokale garage geen katalysator te hebben

Waarom stelt TS dat de auto geleverd is zonder katalysator? Alles wijst er mijn inziens op dat de lokale garage de katalysator verwijderd heeft in de hoop dat TS opdracht geeft om een katalysator te plaatsen.
7(8)7
Een katalysator is geen demper dus zal niks raars met geluid doen, tenzij deze er echt tussenuit gezaagd is maar dan zal toch wel opvallen dat de auto voor de APK normaal klonk en daarna als een F1-wagen. De katalysator is er dus ook niet tussenuit gezaagd maar er zit een compleet ander (custom) uitlaatsysteem op met een tune / bypass in het motormanagement zodat er geen lampje aan springt. Dat is niet iets wat je "eventjes" bij een APK doet om je klant op te lichten en dat kost waarschijnlijk een vergelijkbaar bedrag aan materiaal en arbeid als wat TS moet betalen om de boel weer in orde te maken. Lijkt me een erg gevaarlijke gok als TS daarna iets zegt als "prima laat maar zo, ik fix het zelf wel" :')

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Mijn god, wat een puinhoop. De auto is niet conform. En de verkoper wist dat. Dus, naast dat hij je moedwillig een niet-conforme auto heeft verkocht, heeft hij ook tegen je gelogen. Hij wist heus wel dat die uitlaat niet conform de regels was. Wat mensen toch in hun hoofd halen, waarom zou je de kat uit je auto halen? Je WEET toch dat hij elk jaar gekeurd wordt?

Dit zou bij mij een enkele reis naar de rechtsbijstand zijn, met maar 1 eis: koop ongedaan maken. Eventueel met een kleine bijbetaling voor de tijd dat je de auto hebt kunnen gebruiken, al is dat ook twijfelachtig: de auto was nonconform en bij een controle door de rdw had je een bekeuring kunnen krijgen.

Je wilt 'm door de verkoper laten repareren. Maar wat bereik je hiermee? Het is een oplichter, denk je nu echt dat hij die reparatie eerlijk uitvoert? Ik durf te wedden dat hij voorstelt om ook de APK te doen na reparatie. Dan zoekt hij even een APK-keurmeester die dat ding door de keuring 'helpt' en zit je volgend jaar WEER met hetzelfde probleem, PLUS dat je dan nog eens 750 euro armer bent (as je de helft zou betalen). Ik zou absoluut geen ene rotcent meer naar die toko overmaken. Is die auto zo bijzonder dat hij al dit gedoe waard is? Rechtsbijstand, geld terug, auto terug, klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drucchi
Barrycade schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 00:16:
Lool, dus ik kan jou een kilo kaas verkopen à €1000,- en als je het op wilt eten zie je dat er een hap ontbreekt. Die hap kan ik je dan weer verkopen à €150,- €75,- omdat je toch al genoeg geld hebt om een kaas te kopen van €1000,-?! 7(8)7

Ik begrijp nu heel goed dat er meer met de auto is gerommeld dan gedacht. Daar baal ik van. Echter als ze gewoon de onderdelen netjes monteren en de ECU herschrijven, dan is het wel prima.

Helaas moet deze verkoper nu wel de APK gaan doen, anders mag ik er niet heen rijden. Gelukkig kan ik een herkeuring/steekproef aanvragen bij RDW, als ze dan door de mand vallen, hebben ze een probleem.

[ Voor 25% gewijzigd door Drucchi op 06-09-2022 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 10:21

Barrycade

Through the...

Drucchi schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:23:
[...]

Lool, dus ik kan jou een kilo kaas verkopen à €1000,- en als je het op wilt eten zie je dat er een hap ontbreekt. Die hap kan ik je dan weer verkopen à €150,- €75,- omdat je toch al genoeg geld hebt om een kaas te kopen van €1000,-?! 7(8)7
Snap je beeldspraak niet zo, maar als we deze moeten doortrekken: jij wil een speciaal kaasje kopen, rijdt daar wel een uur voor, laat m zelfs testen voor aankoop door een kaasspecialist. Maar als je m thuis door snijdt 2 maanden later op je verjaardag is de binnenkant rot.

Dan rij jij dus niet terug naar de verkoper maar ga je brieven schrijven (zonder hulp van je rechtsbijstandverzekering) wachten op je specialist, (weet niet wat je daarvan verwacht, die heeft de rotte binnenkant gemist, dus ga alvast maar brieven schrijven als ik je modes operandi verleg naar je specialist). Ook haal je het kaasgilde (bovag)er bij.

Maar ondertussen heb je zelf nog niet gemeld fysiek bij de verkoper "want das een uur rijden en wat kost dat wel niet" je hebt die auto toch gekocht om te rijden?

TD: Wat ik bedoelde dus is dat ik je aangeeft dat heen en weer rijden je te veel (moeite) kost terwijl het je tot 2,5k kan kosten maar je twee uurtjes te duur vindt.

Als je telefonisch had gemeld hé, ik laat mijn auto APK keuren en er blijkt geen kat in te zitten, ik kom er aan, want die heeft er dus bij verkoop ook niet onder gezeten. Ik moet wel weer terug, dus heb je er leenauto voor me tot het gefixt is, had je nu je auto al weer terug gehad waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drucchi
Fundamentele verschil is dat ik meld dat er iets ontbreekt, jij meldt dat er iets stuk is (gegaan).

Ik snap best dat ze de auto even willen bekijken en die kans geef ik ze ook. Maar dat ze ineens 100% meewerken als ik even mijn gezicht laat zien en zich daarmee €1500,- kosten, ga je mij niet wijsmaken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Drucchi
Even om het feitelijk te houden:

-Er zijn nooit brieven geschreven. Er is vooral telefonisch overlegd en er zijn een paar mailtjes van hoogstens 2 tot 4 zinnen gestuurd. Tussendoor heeft de verkoper steeds een week nodig omdat hij de mail niet gezien heeft, hij het een en ander nog aan het bespreken is, hij de kosten door iemand laat berekenen (duurde ook een week) en kon hij de auto pas na 8 september op de brug ontvangen.
-Het laten zien van de auto wist ik via een andere medewerker naar 29 augustus te vervroegen zodat de auto eerder langs kon komen dan 8 september.
-Zodra de auto langs mocht komen, heeft familielid de auto meteen de eerste maandag er naartoe gereden.
-Bij de reparatie zou ik aanwezig kunnen zijn. Ik ben dus niet bang om daarbij opgelicht te worden.
-De aankoop ongedaan maken doe ik liever niet. Het is een vrij zeldzame uitvoering (niet bijzonder snel ofzo) en de auto bevalt erg goed. Ik zou als dat nuttig is natuurlijk wel kunnen suggereren te overwegen de aankoop ongedaan te maken.
-Van een tekort aan geld of motivatie is geen sprake. Wel moet ik doordeweeks op andere plaatsen zijn en daarom was het fijn dat familielid er meteen heen kon rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 09:05
@Drucchi ik zou toch iets meer aan dossiervorming doen. Leuk al die belletjes maar je staat zo met lege handen. Niet slim vind ik maar oke..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drucchi
De mailtjes zijn vooral bevestigingen van wat er telefonisch is afgesproken, dus dat komt wel goed. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:32

Saffie_time

Why use this? 42!

Het voorstel is gedaan door garage om kosten te splitsen.
Zou je netto €750 extra gaan kosten.

Status nu is dat jullie beiden wachten op BOVAG om een advies uit te gaan brengen?

Indien juist, wanneer staat dat gepland en heb je een leenauto nu of huur je iets of helemaal niks?

Ik zou langzaam gaan melden dat het tijd wordt voor actie, en dat dagen niet gereden de huurauto doorbelast gaan worden aan garage.

En waarom ben je zo anti rechtsbijstand? Die heb je toch juist voor dit soort zaken afgesloten zodat je dit niet zelf hoeft te gaan oplossen?

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
MAX3400 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:59:
[...]

Maakt niet uit; je kan om 09:50 een goedgekeurde auto op je naam zetten; 2x een burnout maken bij het stoplicht en je banden zitten onder de 1.6mm voor afkeur. En toch mag je er nog 364 dagen mee door rijden.
Dat mag niet. Je auto moet te allen tijde voldoen aan de regels.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drucchi
Saffie_time schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:44:
Het voorstel is gedaan door garage om kosten te splitsen.
Zou je netto €750 extra gaan kosten.

Status nu is dat jullie beiden wachten op BOVAG om een advies uit te gaan brengen?

Indien juist, wanneer staat dat gepland en heb je een leenauto nu of huur je iets of helemaal niks?

Ik zou langzaam gaan melden dat het tijd wordt voor actie, en dat dagen niet gereden de huurauto doorbelast gaan worden aan garage.

En waarom ben je zo anti rechtsbijstand? Die heb je toch juist voor dit soort zaken afgesloten zodat je dit niet zelf hoeft te gaan oplossen?
De bemiddeling van BOVAG is aangevraagd, maar kan inderdaad even duren. Ik heb niks tegen rechtsbijstand, maar was gewoon bij BOVAG begonnen. BOVAG wordt op de factuur genoemd en gaf direct aan te willen helpen. De slagingskans die zij noemen is 85%. Dat is dus in gang gezet en ik ben benieuwd. Jullie advies om de rechtsbijstand te bellen zal ik ook opvolgen.

Ondertussen staat de auto nu bij mij in de garage. Dat is natuurlijk jammer, maar gelukkig heb ik meerdere auto's dus het is niet echt een probleem.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Drucchi
Nog een update over de man van de aankoopkeuring, want die heeft vandaag (eindelijk) gereageerd. Een erg vriendelijke reactie. Hij is bereid om meer dan de kosten van de keuring terug te betalen. Namelijk de helft van wat ik nog voor de katalysator zou moeten betalen (dus 375 euro) indien dat de kosten zullen worden. Dat vind ik heel sympathiek en ik zal hem later dus eerlijk laten weten wat de kosten worden: mocht de auto alsnog kosteloos door de verkoper compleet worden gemaakt, dan hoeft de keurmeester dat natuurlijk niet te betalen. In dat geval krijg ik alleen het geld van de keuring terug. Zijn reactie liet lang op zich wachten, maar gelukkig weet hij wel zijn verantwoordelijkheid te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Drardollan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:07:
[...]

Dat mag niet. Je auto moet te allen tijde voldoen aan de regels.
Lees even verder: MAX3400 in "Auto gekocht zonder katalysator, wie moet het betalen?"

Trek je eigen conclusies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Drucchi schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:14:
Nog een update over de man van de aankoopkeuring, want die heeft vandaag (eindelijk) gereageerd. Een erg vriendelijke reactie. Hij is bereid om meer dan de kosten van de keuring terug te betalen. Namelijk de helft van wat ik nog voor de katalysator zou moeten betalen (dus 375 euro) indien dat de kosten zullen worden. Dat vind ik heel sympathiek en ik zal hem later dus eerlijk laten weten wat de kosten worden: mocht de auto alsnog kosteloos door de verkoper compleet worden gemaakt, dan hoeft de keurmeester dat natuurlijk niet te betalen. In dat geval krijg ik alleen het geld van de keuring terug. Zijn reactie liet lang op zich wachten, gelukkig weet hij wel zijn verantwoordelijkheid te nemen.
Dat is prettig. Dus in het 'worst case scenario' (lees: via bovag en/of rb geen succes) kun je de auto helemaal netjes krijgen, voorzien van nieuwe kat en een goedgekeurde apk voor 375 euro (andere 375 betaalt aankoopkeurder, en de andere 750 de garage)? Dat is denk ik in ieder geval een fijn plan B. Succes in ieder geval met de verdere afhandeling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Drucchi op de een of andere manier zet je genoeg druk & argumenten en beginnen betrokkenen in te zien dat toegeven / bemiddelen nog de enige weg is.

Fijn en hopelijk snel een mooie & correcte auto waar je nog lang plezier van gaat hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Nog een update over de man van de aankoopkeuring, want die heeft vandaag (eindelijk) gereageerd. Een erg vriendelijke reactie. Hij is bereid om meer dan de kosten van de keuring terug te betalen. Namelijk de helft van wat ik nog voor de katalysator zou moeten betalen (dus 375 euro) indien dat de kosten zullen worden. Dat vind ik heel sympathiek en ik zal hem later dus eerlijk laten weten wat de kosten worden: mocht de auto alsnog kosteloos door de verkoper compleet worden gemaakt, dan hoeft de keurmeester dat natuurlijk niet te betalen. In dat geval krijg ik alleen het geld van de keuring terug. Zijn reactie liet lang op zich wachten, gelukkig weet hij wel zijn verantwoordelijkheid te nemen.
Eerst zien, dan geloven. Dat je een aankoopkeuring hebt laten doen, is feitelijk helemaal niet relevant voor je conflict met de verkoper. De verkoper kan niet een deel van de teruggave van die keuring opeisen of je minder vergoeden, hij is namelijk geen partij. Ik neem aan dat je zelf hebt betaald voor die keuring, dus daar heeft de verkoper helemaal niets mee te maken. Als hij dat wel probeert, is hij je (opnieuw) aan het oplichten.

Dat die keurder je het keuringsbedrag wil terugbetalen klinkt sympathiek, maar is in feite niet meer dan terecht. Je hebt (mede) op basis van de keuring een enorme miskoop gedaan, dus je kunt achteraf wel zeggen dat de keuring niet deugde en je dus geen waar voor je geld hebt gehad. Maar, nogmaals, hij kan wel een leuk praatje houden, maar ik geloof het pas als je daadwerkelijk geld van 'm hebt teruggekregen.

Ik hoop echt voor je dat je op een redelijke manier je auto kunt laten fixen, maar ik heb er een hard hoofd in. Die verkoper is gewoon niet eerlijk, hij zal je vast wel weer ergens anders mee naaien. Ik vind dat je erg redelijk bent, bij mij zou het allang klaar zijn geweest. Rechtsbijstand -> koop ongedaan maken. Het moet wel een heel bijzondere auto zijn als je er zoveel moeite, geld en risico in steekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Maar... Ga je dan nu een potentieel langdurig bovag proces in voor effectief 375 euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drucchi
42erik schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:30:
[...]

Maar... Ga je dan nu een potentieel langdurig bovag proces in voor effectief 375 euro?
Goede vraag. Uiteraard hoop ik dat BOVAG er binnen 3 weken iets mee kan. Op dit moment heb ik er geen last van dat de auto in de garage staat. Dus op dit moment zijn de principes en het geld mij het wachten nog wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
Hoe gaan ze de auto maken? Gaat de auto terug naar een volledige OEM uitlaat, voor 1500 euro schat ik in van niet. Komt er ergens een kat (moet de kat op dezelfde plek?) want die kun je ook gemakkelijk ergens tussen lassen. Of pak je een downpipe met kat + uitlaat van bedrijf X en monteren ze deze? Mag jij daarna zelf een APK adres uitzoeken? Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 20:14

mmniet

De beetje weter

Fijn dat de keurmeester positief reageert en zijn fout inziet. Feitelijk is hij niet direct een partij in dit conflict, maar treft hem wel blaam. Goed dat hij daarom de kosten voor de keuring wil terugbetalen. Dat lijkt me wel minimaal gezien de tijd die je door dit advies kwijt bent aan herstel. Immers, je zet een keurmeester in omdat je zijn advies nodig hebt omdat je zelf de volledige kennis niet in huis hebt.

Wat dan redelijk is dat hij als extra vergoeding betaald weet ik niet, maar dat hij een deel van de reparatiekosten wil betalen vind ik begrijpelijk, maar de verkoper moet in feite de reparatie betalen omdat hij al een auto verkoopt die niet de weg op mag (lees niet door de keuring komt). Gevolg is dus dat de keurmeester feitelijk zijn factuur moet crediteren. Wat hem rest lijkt me een nette schadevergoeding omdat je veel uren, belkosten en brandstof kwijt bent om de auto weer in orde te krijgen. Los van het feit van gederfd plezier met de auto.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_

_serial_

and there was silence

mmniet schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:15:
Fijn dat de keurmeester positief reageert en zijn fout inziet. Feitelijk is hij niet direct een partij in dit conflict, maar treft hem wel blaam. Goed dat hij daarom de kosten voor de keuring wil terugbetalen. Dat lijkt me wel minimaal gezien de tijd die je door dit advies kwijt bent aan herstel. Immers, je zet een keurmeester in omdat je zijn advies nodig hebt omdat je zelf de volledige kennis niet in huis hebt.

Wat dan redelijk is dat hij als extra vergoeding betaald weet ik niet, maar dat hij een deel van de reparatiekosten wil betalen vind ik begrijpelijk, maar de verkoper moet in feite de reparatie betalen omdat hij al een auto verkoopt die niet de weg op mag (lees niet door de keuring komt). Gevolg is dus dat de keurmeester feitelijk zijn factuur moet crediteren. Wat hem rest lijkt me een nette schadevergoeding omdat je veel uren, belkosten en brandstof kwijt bent om de auto weer in orde te krijgen. Los van het feit van gederfd plezier met de auto.
De grote vraag in deze is natuurlijk, wat hadden de kosten voor TS geworden als de aankoopkeuring wel een missende Kat had blootgelegd, TS had dan terug kunnen gaan naar de verkoper, die waarschijnlijk de auto niet voor de prijs wilde verkopen, of TS had een lagere prijs bedongen waarna hij toch de kosten moest betalen voor de Kat. ?

Het aanbod van de keurmeester is wat mij betreft best netjes, de beste man heeft een fout gemaakt, hij geeft in elk geval het geld terug van de keuring, en daarboven op een vergoeding.

Persoonlijk denk ik als de garagehouder voor de 2/3 kosten gaat, en de keurmeester doet 1/3 dat je dan een deal hebt waar iedereen mee kan leven, dit is ook wat TS als doel heeft volgens mij, en dan krijgt hij ook nog het geld van de keuring terug, wat dan weer een vergoeding is voor de moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Dat had ik gelezen, en dat verandert er niets aan. Je auto moet te allen tijden voldoen aan de eisen zoals gesteld door de overheid en gecontroleerd bij de APK. Veel APK punten hebben een (ruime) marge (bijvoorbeeld officieel 1.6mm profieldiepte maar de APK keurmeester zal al vanaf 2.5mm of minder adviseren om te vervangen) of merk je zelf wel (bijvoorbeeld uitlaat die afbreekt).

Maar in theorie zou je voor elke rit je hele auto na moeten lopen op alle punten. We snappen allebei dat dat onmogelijk is en ook nooit op gehandhaafd zal worden.

Je verdere advies in die post om de uitlaat maar even tijdelijk te vervangen en de boel op te lichten wil ik niet eens op ingaan. Te absurd voor woorden.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:40
Ik had allang de RBV ingeschakeld, waarom ben je daar zo tegen? Puur om het eigen risico? Volgens mij bezuinig je een beetje op de verkeerde zaken op deze manier. Je gaat nu allerlei trajecten in en ben met 3 partijen in gesprek (BOVAG, verkoper, keurder) en doet daarin allerlei uitspraken die mogelijkerwijs later een RBV-traject in de weg zitten of waarmee je je eigen positie ondermijnt. De RBV is er precies voor dit soort zaken, laat hun een mooie brief sturen en die verkoper piept waarschijnlijk wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

_serial_ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:08:
[...]

De grote vraag in deze is natuurlijk, wat hadden de kosten voor TS geworden als de aankoopkeuring wel een missende Kat had blootgelegd, TS had dan terug kunnen gaan naar de verkoper, die waarschijnlijk de auto niet voor de prijs wilde verkopen, of TS had een lagere prijs bedongen waarna hij toch de kosten moest betalen voor de Kat. ?
Net zoals bij elke autoverkoop. Als je als koper zaken ziet die direct of snel onderhoud behoeven ga je onderhandelen over de prijs. Bij een handelaar kan je onderhandelen dat deze de benodigde reparatie "gratis" uitvoert. Bij een particulier ook trouwens, maar dat is lastig. Als beide partijen er dan toch niet uitkomen gaat het feest niet door, maar de handelaar is dan ook nog eens op papier op de hoogte van het gebrek en het feit dat dat APK-afkeur oplevert, dus die mag niet meer zomaar doen alsof z'n neus bloedt bij een andere koper. Linksom of rechtsom staat er dan een auto met een andere waarde dan eerst gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Drardollan schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:20:
[...]

Je verdere advies in die post om de uitlaat maar even tijdelijk te vervangen en de boel op te lichten wil ik niet eens op ingaan. Te absurd voor woorden.
Oplichten? Absurd? Nergens zeg ik dat na de APK de goede / geleende / extra uitlaat weer eraf gehaald moet worden. Het is het spreekwoordelijkje "doekje tegen het bloeden" dat er wel een goede en gasdichte uitlaat onder zit, er een APK kan worden afgegeven, topicstarter de auto kan rijden (ook naar de verkoper of andere betrokkenen) en er verder een oplossing gezocht kan worden.

Ik had voor een andere auto van mezelf ook meerdere uitlaten liggen. 2 straat-legaal. En 1 voor niet op straat rijden. Mag allemaal. Als je maar de goede uitlaat op het goede moment vervangt op een dag.

:w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Joyous-P schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:27:
Hoe gaan ze de auto maken? Gaat de auto terug naar een volledige OEM uitlaat, voor 1500 euro schat ik in van niet. Komt er ergens een kat (moet de kat op dezelfde plek?) want die kun je ook gemakkelijk ergens tussen lassen. Of pak je een downpipe met kat + uitlaat van bedrijf X en monteren ze deze? Mag jij daarna zelf een APK adres uitzoeken? Succes!
Kan mij ook niet voorstellen dat er voor € 1.500,- een originele set met montage weer onder komt. Klinkt als een aftermarket, of ander cheap stuff. Ik zou hier niet akkoord mee gaan. Snap dat je de auto prachtig vindt, maar waarom stop je zoveel moeite erin. Ontbindt de koop, zoek wat anders leuks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

master_viper schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:27:
[...]

Kan mij ook niet voorstellen dat er voor € 1.500,- een originele set met montage weer onder komt. Klinkt als een aftermarket, of ander cheap stuff. Ik zou hier niet akkoord mee gaan.
Aftermarket hoeft niet slechter te zijn dan OEM. En OEM is vaak al uitbesteed want zoek jij eens een gemiddelde OEM-remklauw, dan zit je gewoon in de onderdelenbak bij Brembo maar met een duurder stickertje van Porsche of Lamborghini erop.

Of je voor deze auto in dit topic een compleet systeem kan vinden voor €1500; dat weten we helemaal niet. Je doet aannames over merk & kwaliteit die niet eerlijk/correct zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 07-09-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

MAX3400 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:40:
[...]

Aftermarket hoeft niet slechter te zijn dan OEM. En OEM is vaak al uitbesteed want zoek jij eens een gemiddelde OEM-remklauw, dan zit je gewoon in de onderdelenbak bij Brembo maar met een duurder stickertje van Porsche of Lamborghini erop.

Of je voor deze auto in dit topic een compleet systeem kan vinden voor €1500; dat weten we helemaal niet. Je doet aannames over merk & kwaliteit die niet eerlijk/correct zijn.
Boeit niet, gaat erom dat het ding in originele staat hersteld wordt. Dan zou ik geen genoegen nemen met namaak. De auto is gekocht zonder dat dit kenbaar is gemaakt, en moet in originele staat teruggebracht worden. Dat betekent originele onderdelen, zoals die er ook ooit onder hebben gezeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

master_viper schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:44:
[...]

Boeit niet, gaat erom dat het ding in originele staat hersteld wordt. Dan zou ik geen genoegen nemen met namaak. De auto is gekocht zonder dat dit kenbaar is gemaakt, en moet in originele staat teruggebracht worden. Dat betekent originele onderdelen, zoals die er ook ooit onder hebben gezeten.
TS is al akkoord gegaan met een niet-originele einddemper waar hij voor de aankoop van op de hoogte was gebracht, dus dat de auto niet in originele staat is wist hij al wel. Vraag is dus of van een tweedehands auto met aftermarket onderdelen verwacht mag worden dat daar een volledig origineel uitlaatsysteem op zit en ook of dat nieuw moet zijn of niet. Dat is verder niet iets wat gebruik van de auto in de weg staat. Wie weet is het nieuw niet eens meer leverbaar. En zou je het niet acceptabel vinden als de garagehouder de huidige uitlaat openzaagt en daar een kat in last + schroefgat voor lambdasensor? Volgens mij is dat de goedkoopste oplossing en zolang dat op een fatsoenlijke manier gebeurt zie ik daar geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

DataGhost schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:50:
[...]

TS is al akkoord gegaan met een niet-originele einddemper waar hij voor de aankoop van op de hoogte was gebracht, dus dat de auto niet in originele staat is wist hij al wel. Vraag is dus of van een tweedehands auto met aftermarket onderdelen verwacht mag worden dat daar een volledig origineel uitlaatsysteem op zit en ook of dat nieuw moet zijn of niet. Dat is verder niet iets wat gebruik van de auto in de weg staat. Wie weet is het nieuw niet eens meer leverbaar. En zou je het niet acceptabel vinden als de garagehouder de huidige uitlaat openzaagt en daar een kat in last + schroefgat voor lambdasensor? Volgens mij is dat de goedkoopste oplossing en zolang dat op een fatsoenlijke manier gebeurt zie ik daar geen problemen mee.
Dat er niet originele einddemper op zit betekent natuurlijk niet dat men ook maar akkoord moet gaan met niet-originele overige uitlaatdelen waarvan het origineel er gewoon op had moeten zitten tijdens koop. Gewoon origineel spul eisen, met de juiste garanties en anders de koop ontbinden met een x compensatie erbij. Het is maar een auto, er staan gelukkig meer te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drucchi
Update

-Rechtsbijstand gebeld. Zij bevestigen dat het hier gaat om non-conformiteit. Als ik gebruik maak van de service van de rechtsbijstand, kost dat een veelvoud van een geschil voorleggen aan de commissie van de BOVAG. Via de BOVAG kost het eenmalig 130 euro. En de bemiddeling via BOVAG, dus de fase waar we nu mee beginnen, is gratis.
-Wat betreft de inhoudelijke zaken rond het herstel: ik wil inderdaad een specificatie van die kosten vragen. Op dit moment is alleen het bedrag van 1500 euro genoemd, zonder specificatie.
-De keurmeester is dus bereid een deel te betalen en de autoverkoper ook. Ik overweeg de optie om het hen met elkaar te laten oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drucchi
Joyous-P schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:27:
Inmiddels heb ik om specificatie van de kosten gevraagd. Intussen heb ik ook elders nagevraagd wat OEM-onderdelen kosten. Dat zou allemaal wel binnen die €1500,- moeten blijven met nog genoeg ruimte voor arbeid. Het idee is om niet de uitlaat volledig origineel uit te voeren, omdat dat niet noodzakelijk is voor het oplossen van de non-conformiteit. Volgens mij moet dat redelijk eenvoudig aan de huidige uitlaat bevestigd kunnen worden.

Helaas kan ik niet meer naar een andere plek om de APK te laten doen. Ik moet immers een APK-afspraak hebben bij die zaak om erheen te mogen rijden.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Je kan daarna alsnog een APK of misschien gewoon alleen maar een viergasmeting uit laten voeren bij een andere garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fenway
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:58
Je had ook het transportprobleem bij de verkoper neer kunnen leggen. Er is sprake van non-conform, dus dat moet opgelost worden zonder onnodige extra hinder voor consument. Verkoper kan toch ook zelf met een autotransporter het voertuig op komen of laten halen? Dan kan je daarna weer terug naar de partij die toch al de apk zou doen.

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-09 22:18
Fenway schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:38:
Je had ook het transportprobleem bij de verkoper neer kunnen leggen. Er is sprake van non-conform, dus dat moet opgelost worden zonder onnodige extra hinder voor consument. Verkoper kan toch ook zelf met een autotransporter het voertuig op komen of laten halen? Dan kan je daarna weer terug naar de partij die toch al de apk zou doen.
De garage kan dit eenvoudig oplossen net het handelaarskenteken. Ik weet dat zie die mogen gebruiken voor een auto die ze herstellen voor een klant. Ook mag een auto uit de voorraad zonder apk wel de weg op voor bijvoorbeeld een proefrit. Of beide (niet voorraad en niet apk) ook gecombineerd mogen worden weet ik eigenlijk niet. Rdw kan daar wel antwoord op geven. En anders toch een autoambulance. Scheelt dat ze dan in hun uppie heen en weer kunnen rijden ipv met 2 man.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Laatst online: 13-09 23:55
@Drucchi Nog nieuws te melden? We zijn nieuwsgierig :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Drucchi
Snap ik. Er zijn vorderingen, maar totdat die helemaal zijn uitgewerkt houd ik het nog even voor me. Waarschijnlijk eind deze week meer nieuws.

Acties:
  • +57 Henk 'm!

• Drucchi
Het is gelukt: de verkoper gaat de katalysator alsnog kosteloos installeren. Omdat hij van het gezeur af wil, zei hij. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_

_serial_

and there was silence

Drucchi schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:28:
Het is gelukt: de verkoper gaat de katalysator alsnog kosteloos installeren. Omdat hij van het gezeur af wil, zei hij. *O*
Gegokt, en verloren. Maar wat fijn dat het opgelost wordt! Daar mag je wel een drankje op doen!
Ga je elders een APK laten doen? Of gaat hij dat doen?

Neemt niet weg dat de aankoop keurmeester het wel had moeten zien (maar daar krijg je het keurbedrag van terug toch?)

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Top! Gefeliciteerd, goed dat je doorgegaan bent. Toch erg dat het zoveel moeite kost voor iets wat normaal zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijgetje57
Top mooi werk

[ Voor 94% gewijzigd door tijgetje57 op 17-09-2022 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

tijgetje57 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 08:15:
Name and shame ontbind de koop en ga verder met je leven.

Je hebt een kat in de zak gekocht, veel tijd en geld besteed hieraan.

Teruggaan en wat druk zetten, helpt dat niet meld je dat je juridische stappen zal ondernemen. BOVAG en de RB erop zetten.
Euh, het probleem is inmiddels opgelost.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-09 23:57

LankHoar

Langharig tuig

Drucchi schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:28:
Goed om te lezen! Wel jammer dat hij zich alleen aan het recht wil houden ivm gezeur, en niet omdat hij een nonconform product heeft afgeleverd. Het zij zo, jij bent in ieder geval schadeloos dan!

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Drucchi
Bedankt voor de reacties en steun allemaal!

Morgen is de grote dag. Dan ga ik er naartoe en gaan ze de auto in orde maken en APK-keuren. En hopelijk kan ik dan eind van de dag weer in mijn eigen auto terug. Uiteraard vertrek ik niet zonder de werkzaamheden te bekijken en te laten factureren zodat ik op die werkzaamheden garantie heb. _O-

Eenmaal thuis trek ik de kabel van de lambdasonde eruit en kijk ik of het motormanagement een waarschuwing geeft (bij koude start). Zo nee, dan herkeuring bij RDW, zo ja, dan laat ik het erbij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
@Drucchi toch even benieuwd... alles goed afgelopen uiteindelijk?

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Drucchi
Allereerst bedankt voor het wachten allemaal!

De auto is netjes teruggebracht naar originele staat. Ze hebben een gebruikte maar originele katalysator gebruikt. In het licht van non-conformiteit kan en wil ik niet verwachten dat ze een nieuwe plaatsen. De gebruikte unit ziet er in ieder geval nagenoeg perfect uit. Verder hebben ze de ECU weer hersteld naar originele staat en zijn de lambdasondes beiden aangesloten. Viergasmeting na ziet er beter uit dan voor en na een tijdje rijden is ook te merken dat het verbruik is verbeterd. Verder is de auto gekeurd, maar dat gaf verder geen aanleiding tot problemen of achterdocht.

Kortom: ik ben tevreden met mijn aankoop en blij dat de auto nu helemaal aan de verwachtingen voldoet.

De aankoopkeurmeester heeft aangegeven mij een vergoeding terug te storten (tot op heden nog niet gebeurd) voor de uren/moeite en benzine/onkosten. Daarmee ben ik in ieder geval volledig schadeloos gesteld en dat voelt ook wel correct. Hij houdt er nog wel wat aan over, maar daar kan ik mee leven.

Nogmaals bedankt voor de input en steun allemaal!
Pagina: 1 2 3 Laatste