Auto gekocht zonder katalysator, wie moet het betalen?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:08
Hallo Tweakers,

Hopelijk zijn hier mensen met wat beter inzicht in de situatie. Begin mei heb ik een nieuwe(re) auto gekocht bij een BOVAG bedrijf in het oosten van het land (uurtje rijden).

Mooie auto, weinig slijtage en eigenlijk precies wat ik al een tijdje zocht. Verkoper wilde er nog allerlei aan laten fixen/spuiten, maar heb dat afgeslagen en aangegeven dat ik dat liever lokaal laat doen. Daarmee heb ik de auto met een redelijke korting meegekregen.

Maar, omdat het toch om een aanzienlijk bedrag gaat heb ik voor de zekerheid een aankoopkeuring laten doen. Die kwam met weinig nieuws, behalve dat ik het olieverbruik in de gaten moet houden. En heeft me geadviseerd om zeker garantie op motor/draaiende delen te nemen in het afleverpakket.

Enfin paar dagen later auto ophalen, €16k aftikken en naar huis ermee. Intussen niet stil gezeten en bewust lekker veel gereden om olieverbruik goed te monitoren. Voor de vakantie nog twee nieuwe bandjes eronder en een grote beurt met APK gepland voor na de vakantie.

En dan nu het mooie: beurt gehad, maar APK gaat hem niet worden, zegt de garage (hier). Want er zit geen katalysator op. En dat is toch even een dingetje van €1400,- ex. montage.
Dit soort verrassingen wilde ik dus voorkomen door een aankoopkeuring te laten doen. :(

Bij aankoop is me verteld dat alleen de einddemper aan de uitlaat anders zou zijn, echter bij nadere inspectie is de einddemper het enige originele eraan. De hele uitlaat is vanaf de turbo één enkele buis, tot aan de einddemper, geen katalysator, geen lambdasensor, geen tussendemper, helemaal niks.

TLDR; Ik koop bij een BOVAG-bedrijf een auto à €16000,- die niet aan de wettelijke eisen voldoet. Geen 6 mnd. BOVAG-garantie, wel 3 maanden op motor en versnellingsbak. Aankoopkeuring heeft het niet gezien (ook nog niet kunnen spreken ivm vakantie) en ik mag nu de auto van een katalysator laten voorzien (en lambdasensor én de ECU aanpassen om die sensor te gebruiken). Met een kostenpost van vermoedelijk €2000+ ben ik benieuwd wie dit mag gaan lappen.

Iemand die me kan helpen?

[ Voor 0% gewijzigd door Drucchi op 19-08-2022 23:52 . Reden: typo ]

Beste antwoord (via Drucchi op 12-10-2022 17:16)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan je hier beroepen op non-conformiteit, maar je moet wel duidelijk hebben wat je van de verkoper verwacht:
- auto terugnemen?
- auto conform maken?

Wise enough to play the fool

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

ik zou iig naar de garage gaan het het voorleggen gaan ze moeilijk doen dan rechtshulp inschakelen

Ik zou het doen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:35
Ik zou het niet weten, maar wat ik wel weet: maandag contact opnemen met de BOVAG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:50
Ik ben bang dat je te laat bent met melden. Je hebt de auto immers al veel gebruikt. Wie zegt dat het op vakantie niet is gestolen oid?

Daarnaast is en blijft het een 2e hands auto waar mogelijk het een en ander aan mankeert.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou die mensen van de aankoopkeuring eens goed aan de tand voelen; zij hebben een "bindende" onderzoeksplicht want je schakelt ze niet voor niets in om een goed & correct gevoel bij een auto te hebben.

Daarnaast zou ik ook met de verkoper eens aan de slag gaan; voor zover ik weet (maar iemand gaat me vast corrigeren) de lopende APK op de auto heeft niets te maken met de staat waarin de auto te koop gezet is en/of uiteindelijk aan jou is meegegeven.

Het voordeel voor jou is; gezien de prijs van de auto en de zeer specifieke defecten: de voorlichtingsplicht ligt bij de verkoper want het valt buiten enige normale onderzoeksplicht van een particuliere koper om vanaf de turbo te controleren of de correcte verbindingen, pakkingen, etc allemaal aanwezig zijn in voorbereiding op een APK.

Ik zou BOVAG nog even niet zelfstandig inschakelen; kijk wel even in de kleine letters (waarschijnlijk al gedaan bij aankoop) want je hebt op de een of andere manier een korting onderhandeld die, voor zover de startpost klopt, een beetje "wegvalt" tegen garanties. Of dat terecht is, daar valt een discussie over te voeren, maar ik denk dat verkoper en inspecterende instantie maar eens goed aan de tand gevoeld moeten worden.
DutchKel schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:25:
Ik ben bang dat je te laat bent met melden. Je hebt de auto immers al veel gebruikt. Wie zegt dat het op vakantie niet is gestolen oid?

Daarnaast is en blijft het een 2e hands auto waar mogelijk het een en ander aan mankeert.
Ik kwam er ook na een 11 maanden pas achter dat mijn uitlaatsysteem niet de goede katalysator had. Er zat er wel eentje onder maar die was gekeurd/goed voor "andere regio" en niet voor NL. Te laat of niet; zolang de verkoper in NL geregistreerd staat, zullen dit soort specifieke zaken echt wel gemeld moeten worden.

[ Voor 21% gewijzigd door MAX3400 op 19-08-2022 22:28 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan je hier beroepen op non-conformiteit, maar je moet wel duidelijk hebben wat je van de verkoper verwacht:
- auto terugnemen?
- auto conform maken?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-08 21:47
Het kan toch ook zo zijn dat de katalysator ná de verkoop gestolen is? Dus terwijl hij in jouw bezit was?

Zie

https://www.ad.nl/auto/di...recordhoogte-br~aafc5369/

[ Voor 29% gewijzigd door mouse86 op 19-08-2022 22:29 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

mouse86 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:28:
Het kan toch ook zo zijn dat de katalysator ná de verkoop gestolen is? Dus terwijl hij in jouw bezit was?
;( Dat merk je toch als je 30cm staal kwijt bent tussen je downpipe en je backbox?

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 19-08-2022 22:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
MAX3400 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:31:
[...]

;( Dat merk je toch als je 30cm staal kwijt bent tussen je downpipe en je backbox?
Ik zou het niet merken. Ik kijk minder dan 1 keer per 5 jaar onder de auto (lees: nooit).

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
DutchKel schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:35:
[...]

Ik zou het niet merken. Ik kijk minder dan 1 keer per 5 jaar onder de auto (lees: nooit).
Je hoort het wel zonder te kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

DutchKel schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:35:
[...]

Nog afgezien van de herrie die dat produceert (en ja, echt herrie) en je in veel auto's met je kop tegen het plafond zit; je bent nog steeds als automobilist verantwoordelijk om met een voertuig de weg op te gaan zonder een gevaar te vormen voor jezelf of voor anderen, hetzij door defecten of verlaat onderhoud.

Dit geldt dus ook voor @Drucchi die de afgelopen 3 maanden niets tot weinig onder de auto heeft gekeken; de startpost geeft een vrij specifiek defect weer in het gehele systeem om uitlaatgassen af te voeren. Ik neem aan (neutraal) dat topicstarter dus ook met een reden dit type auto gekocht en gekeurd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Dus je hoort het tijdens het rijden, waarom hoort @Drucchi dat dan niet al 3 maanden?

Hij heeft een auto gekocht, aan de prijs te zien een vrij recent model, die extreem veel herrie maakt. Dat maakt het verhaal nog ongeloofwaardiger dat het bij de verkoop al mis was en lijkt dan iets recente te zijn als hij het nooit heeft gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drucchi
Ik heb ze (verkoper) inderdaad gisteren bericht (per mail), ze willen de auto zelf keuren en dan kijken wat ze met een kat aan moeten. Het is echter een uur rijden, dus nogal onpraktisch (en prijzig heden ten dage) om dan daar twee keer heen te gaan. Ik heb ze foto's gestuurd en ze formeel gevraagd het op hun kosten op te lossen.

[ Voor 0% gewijzigd door Drucchi op 20-08-2022 00:01 . Reden: typo ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
DutchKel schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:43:
Dus je hoort het tijdens het rijden, waarom hoort @Drucchi dat dan niet al 3 maanden?

Hij heeft een auto gekocht, aan de prijs te zien een vrij recent model, die extreem veel herrie maakt. Dat maakt het verhaal nog ongeloofwaardiger dat het bij de verkoop al mis was en lijkt dan iets recente te zijn als hij het nooit heeft gehoord.
In dit geval lijkt me de katalysator niet op straat verwijderd, dan wordt er meestal geen stuk pijp terug geplaatst.
Dan zal het geluid wel iets luider zijn maar niet zoveel dat een leek het merkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

hoe is die kar de laatste keer dan wel door de APK gekomen? is dat rapport nog ergens op te vragen.

d:)b

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Drucchi

De auto leek inderdaad niet originele eindpijpjes te hebben. Verkoper zei dat alleen de einddemper anders was. Het punt dat ik/men niet hoort dat er een kat ontbreekt is omdat ik niet weet hoe hij wel zou moeten klinken. De auto is immers nieuw voor mij. Als men de kat eruit zaagt, dan heb je een open motor, dat hoor je bij de eerste cylinderslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

JJ Le Funk schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:57:
hoe is die kar de laatste keer dan wel door de APK gekomen? is dat rapport nog ergens op te vragen.
Maakt niet uit; je kan om 09:50 een goedgekeurde auto op je naam zetten; 2x een burnout maken bij het stoplicht en je banden zitten onder de 1.6mm voor afkeur. En toch mag je er nog 364 dagen mee door rijden.
Drucchi schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:58:
[...]

De auto leek inderdaad niet originele eindpijpjes te hebben. Verkoper zei dat alleen de einddemper anders was. Het punt dat ik/men niet hoort dat er een kat ontbreekt is omdat ik niet weet hoe hij wel zou moeten klinken.
Vind het wel bijzonder hoor; verkoper weet dat er al "geklooid" is met het systeem; heeft dan niet de eigen onderzoeksplicht en voorlichting naar jou gegeven en doet nu alsof zijn neus bloedt?

Ik kan ook andere eindpijpen op mijn (vorige) S6 zetten; ga ik mooi van 4 losse pijpjes naar 2x "ovaal"; dat is optisch en doet niets af aan de metingen / eisen die aan het uitlaatsysteem gelden.

Blijkbaar gaan sommige bedrijven nogal losjes mee om; jammer. Ik hoop dat je snel een goed antwoord gaat krijgen van de verkoper. Zo niet, zou ik mooi de keurder/inspecteur van de aankoopkeuring eens bezoeken.

[ Voor 52% gewijzigd door MAX3400 op 19-08-2022 23:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Auto is duidelijk niet conform. Je zit na het eerste half jaar binnen aanschaf, dus je hebt de juridische fictie dat de auto bij aankoop niet conform was. Het is aan de garage om te bewijzen dat de auto wel conform geleverd is.

Nu ze dat niet kunnen, heb je bij consumentenkoop de plicht om de verkopende partij de kans te geven om toch na te komen. Je moet ze dus een redelijk kans geven om dit op te lossen. Uiteraard op hun kosten en zonder overlast voor jou. Ze dienen in principe dus ook de kosten voor jou om er heen te rijden en bv een leenauto op te hoesten.

@DutchKel Geen onwaarheden als stelling poneren.

[ Voor 4% gewijzigd door SkiFan op 19-08-2022 23:06 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:43

Ik denk dat het handig is om niet te reageren op topics waar je niet veel kaas hebt gegeten van het onderwerp. Een verwijderde katalysator hoeft geen diefstal te zijn, maar een alternatief op vervanging. Ik heb dit ook met een Volvo V50 gehad, wist ook ook niet met de aanschaf, maar is nooit een probleem geweest. Wanneer je katalysator wordt gestolen, komen de uitlaatgassen en bijbehorende herrie niet bij de einddemper, dus maakt dat kneiterveel herrie. Logisch, er onbreekt gewoon een deel. Zoek maar eens een filmpje van een van de vele Priussen waar dit is gedaan. Dan start je 's ochtends je auto en schrik je je kapot.

Waarschijnlijk is dit gedaan wegens kostenbesparing of door een tunende vorige eigenaar. Katalysator verwijderd, en in plaats daarvan een de buis van begin tot eind, zoals aangegeven door TS. Nu zit de huidige eigenaar met de gebakken peren. Mijn advies zou ook zijn om eerst eens de Bovag te bellen. Lijkt me sowieso handig dat zij weten dat dit bij door hen erkende dealers gebeurt. Wat ik ook heb begrepen is dat het in de historie van de wagen is terug te zien als de katalysator is verwijderd. Dat was iig bij mijn Volvo terug te vinden, en kun je dus aantonen dat het vóór de verkoop is gedaan. Wellicht handig voor je case.
Ik denk dat jij iets teveel vertrouwen hebt in het systeem. Ik heb zelf een keer een garage gevraagd of ze nog tegen een punt zijn aangelopen waarvan ik wist dat het een issue zou zijn, hadden ze gewoon niet gezien, auto wel weer een jaar goedgekeurd.

[ Voor 15% gewijzigd door PhaeTom op 19-08-2022 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Voor de APK mag een uitlaat niet lekken en moet deugdelijk bevestigd zijn.
Verder moet de 4 gasmeting beneden de hoogste grenswaardes zitten.
Een katalysator is op zich niet vereist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drucchi
Het mooie is dat hieruit blijkt dat er dus niet alleen aan de uitlaat geklooid is, maar omdat lambdasondes ontbreken en het motormanagement geen waarschuwing geeft, is dat dus ook aangepast op de ECU. Dit is precies wat ik had willen, kunnen en volgens mij ook moeten horen bij de aankoopkeuring.

Ik geloof best dat er manieren zijn om zo'n auto door een APK te loodsen. Als ze niet visueel inspecteren, maar alleen naar de uitlaat-meetwaarden kijken, kun je hem goed warm rijden en direct laten keuren. Maar dan nog faalt hij op visuele inspectie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drucchi
PP_Sound schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:15:
[...]

RDW

Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 40, van toepassing.

Dit is hier gewoon van toepassing. De auto heeft het niet, dat is visueel vast te stellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 12:27

4x2

lộn xộn quá

Afhankelijk van het bouwjaar: als er visueel een kat onder zit (ergo: een verdikking) en er geen emissie gerelateerde storingen uit te lezen zijn dan is het voor de apk goed.

Mocht het met de garage op niks uitdraaien ;)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Drucchi schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:20:
[...]

RDW

Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 40, van toepassing.

Dit is hier gewoon van toepassing. De auto heeft het niet, dat is visueel vast te stellen.
Dat is de theorie, in de praktijk wordt er vaak even gewisseld en de kat een dagje teruggeplaatst voor de apk.
Garage ruilt in en kijkt ook niet verder en verkoopt auto gelijk weer door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:53
Drucchi schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:43:
Ik heb ze (verkoper) inderdaad gisteren bericht (per mail), ze willen de auto zelf keuren en dan kijken wat ze met een kat aan moeten. Het is echter een uur rikden, dus nogal onpraktisch (en prijzig heden ten dage) om dan daar twee keer heen te gaan. Ik heb ze foto's gestuurd en ze formeel gevraagd het op hun kosten op te lossen.
Je zult toch even moeten afwachten wat ze jou kunnen bieden lijkt me. Jammer dat je daarvoor ver moet rijden, maar dat is het risico van ver weg kopen.

Mochten ze die auto nou op de een of andere manier door de APK loodsen zonder katalysator, kun je een herkeuring aanvragen bij het RDW. Je hebt dan zwart op wit dat er van de APK niets deugt, dat kan nuttig zijn in de verdere stappen die je tegen de garage onderneemt. Maar je auto is dan wel afgekeurd en je mag er niet meer mee rijden, of je daar nou blij van wordt...

Heb je eventueel een rechtsbijstandverzekering die iets voor je kan betekenen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:16

Videopac

Rommelt wat aan.

Bij een Bovag bedrijf worden auto’s van €16.000,- toch altijd met Bovag garantie verkocht? Waarom heeft deze auto niet gewone, complete Bovag garantie?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
4x2 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:24:
Afhankelijk van het bouwjaar: als er visueel een kat onder zit (ergo: een verdikking) en er geen emissie gerelateerde storingen uit te lezen zijn dan is het voor de apk goed.

Mocht het met de garage op niks uitdraaien ;)
Ja, het kan, maar er is dus ook geen verdikking te zien alsof er een kat zit. En dan nog zit er ook geen lambdasonde, die ook vereist is volgens de info van de RDW.

Ik baal van het feit dat ik voor veel geld een auto heb gekocht waar (veel meer dan ik dacht) aan gerommeld is en die daarmee niet aan de wettelijke eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
PP_Sound schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:26:
[...]

Dat is de theorie, in de praktijk wordt er vaak even gewisseld en de kat een dagje teruggeplaatst voor de apk.
Garage ruilt in en kijkt ook niet verder en verkoopt auto gelijk weer door.
Dit geeft inderdaad wel aan hoe het zo gekomen kan zijn. Helaas heb ik dus nu geen katalysator en mag ik er een gaan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Drucchi schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:42:
[...]

Dit geeft inderdaad wel aan hoe het zo gekomen kan zijn. Helaas heb ik dus nu geen katalysator en mag ik er een gaan kopen.
Beste manier is de garage rustig te wijzen op hun verantwoordelijkheid en ze de kans te geven om het uitlaatsysteem te herstellen naar de wettelijk voorgeschreven eisen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drucchi
Videopac schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:39:
Bij een Bovag bedrijf worden auto’s van €16.000,- toch altijd met Bovag garantie verkocht? Waarom heeft deze auto niet gewone, complete Bovag garantie?
Ik dacht inderdaad dat dit formeel niet kan. Maar ik heb voor een 'afleverpakket' gekozen waar geen 6 mnd. BOVAG garantie op zit.

Daarnaast is het mijns inziens geen garantiekwestie, maar non-conformiteit. Er is immers niks stuk gegaan. Het was gewoon niet wettelijk in orde bij aankoop.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Drucchi schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:49:

Daarnaast is het mijns inziens geen garantiekwestie, maar non-conformiteit. Er is immers niks stuk gegaan. Het was gewoon niet wettelijk in orde bij aankoop.
Juist en daar moet je ze op aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
Fijn, bedankt voor de bevestiging. Ik ga inderdaad eerst met de verkoper babbelen.

Helaas verloopt de APK 2 september, dus er is nu wel enige spoed bij. Helaas is de aankoopkeurkerel pas 31 aug terug van vakantie, dus daar heb ik even niet zo veel aan.

Gelukkig heb ik nog BOVAG en rechtsbijstand achter de hand.

Even ter check: als de APK verlopen is, zou ik de auto moeten schorsen om een boete te ontlopen, toch? Dan mag ik wel naar de APK-afspraak rijden ook al is dat een uur verderop. Ik kan de auto gelukkig wel binnen zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Drucchi op 20-08-2022 00:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Laat eens een 4 gas meting doen zoals de auto nu is, dat geeft extra informatie voor je zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

Drucchi schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 00:16:
Fijn, bedankt voor de bevestiging. Ik ga inderdaad eerst met de verkoper babbelen.

Even ter check: als de APK verlopen is, zou ik de auto moeten schorsen om een boete te ontlopen, toch? Dan mag ik wel naar de APK-afspraak rijden ook al is dat een uur verderop. Ik kan de auto gelukkig wel binnen zetten.
Correct zie onder :

Uitstel van APK-plicht

somewhere there was silence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:01
Je hebt gelijk: https://www.rdw.nl/partic...20of%20u%20deze%20stopzet.

Maar: daar staat alleen het ritje van huis naar de APK op en niet de terugweg. Wel even goed uitzoeken, je mag de auto niet gewoon in je eigen straat parkeren maar alleen op je eigen terrein.
Videopac schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:39:
Er zijn kopers die afzien van BOVAG garantie omdat ze dan korting krijgen...

[ Voor 46% gewijzigd door President op 20-08-2022 05:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-09 19:07

Helaas verloopt de APK 2 september, dus er is nu wel enige spoed bij. Helaas is de aankoopkeurkerel pas 31 aug terug van vakantie, dus daar heb ik even niet zo veel aan.

Je mag over the APK datum heen, mits je een afspraak hebt gemaakt bij een keuringsbedrijf en je dit kunt aantonen.
Vroeger was dit een week of drie.

Verder is het simpel, de auto is verkocht in een staat die niet conform de wetgeving is. Zonder katalysator mag je officieel de weg niet op.
Het bedrijf heeft dit expliciet moeten vermelden bij verkoop, anders zijn zij hier verantwoordelijk voor.

Succes met oplossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:16

De boete is ongeveer 160 euro en valt nooit binnen een maand al op de mat, schorsen is overbodig voor dat vermoedelijke weekje maar technisch gezien hoor je het wel te doen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:18
Ik zou ook even de auto laten updaten door de garage. Dan is een, hoogstwaarschijnlijk aanwezige, tune er ook gelijk af. Aangezien een auto met meer dan 20% van het originele vermogen een officiële herkeuring zou moeten krijgen. Kans is groot dat er meer dan 20% extra vermogen in zit wanneer de auto is getuned zonder kat.
President schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 05:30:
Er zijn kopers die afzien van BOVAG garantie omdat ze dan korting krijgen...
Bovag garantie is niet meer standaard. Voorheen moest je er bewust van afzien, tegenwoordig kan het zijn dat je de auto zonder garantie koopt. Mensen die nog in de oude regeltjes hangen kunnen dat niet doorhebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
Ok, we lijken het erover eens dat de verkoper is aan te rekenen dat deze een niet wettelijk toegestane auto verkopen (zonder die expliciete informatie).

Maar wat kan ik de aankoopkeuring aanrekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 08:18
Drucchi schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:27:
Weinig. Je kan hooguit een deel van het geld van de keuring terugvragen omdat ze dat hebben gemist. Hun zijn verder geen partij in de koop.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Watvoor BMW is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
TheBrut3 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:15:

[...]

Bovag garantie is niet meer standaard. Voorheen moest je er bewust van afzien, tegenwoordig kan het zijn dat je de auto zonder garantie koopt. Mensen die nog in de oude regeltjes hangen kunnen dat niet doorhebben.
Geen idee, ik heb vorig jaar een auto gekocht en duidelijk gemeld bij het kopen dat ik de BOVAG garantie erbij wilde. Ze hebben netjes nog wat dingen gedaan zoals de distributieriem vervangen die al over de geadviseerde vervanging heen was. Dat allemaal voor de 2.500 euro waarvoor die geadverteerd stond. Wel een oude i10 met 170k op de teller ofzo, maar dan wist ik in ieder geval dat ik wel een goede auto kocht (was ook altijd bij die garage onderhouden). Alleen daarom had ik hem laten fixen bij de verkoper in plaats van zelf iets lokaal zoeken...
Drucchi schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:27:
Ok, we lijken het erover eens dat de verkoper is aan te rekenen dat dese een niet wettelijk toegestane auto verkopen (zonder die expliciete informatie).

Eerst maar eens wachten met welke reactie ze komen op 'hoe kan dat'? Hebben ze niet gekeken op de brug? Of hebben ze opgeschreven dat de katalysator gewoon aanwezig was? Maar; er is ook een kans dat het is gebeurd sinds jij de auto hebt gekocht toch? Dat kan je toch niet uitsluiten?

[ Voor 3% gewijzigd door President op 20-08-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
President schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:43:
[...]

... Dat allemaal voor de 2.500 euro waarvoor die geadverteerd stond. Wel een oude i10 met 170k op de teller ofzo, maar dan wist ik in ieder geval dat ik wel een goede auto kocht (was ook altijd bij die garage onderhouden). Alleen daarom had ik hem laten fixen bij de verkoper in plaats van zelf iets lokaal zoeken...

[...]

... Maar; er is ook een kans dat het is gebeurd sinds jij de auto hebt gekocht toch? Dat kan je toch niet uitsluiten?
In dit geval was de auto elders onderhouden, dus niet bij de verkopende partij. Reparaties hebben we het uitgebreid over gehad en ik heb weloverwogen dat hier te laten doen. Daar ben ik overigens wel blij mee, want ze wilden zich makkelijk van een kleine schade (steenslag) afmaken terwijl die een uitgebreide reparatie nodig heeft.

De aankoopkeurmeneer heeft de auto uitgebreid bekeken en veel foto's gemaakt. De enige foto van het uitlaatsysteem is van de verbinding met de einddemper die wat roestig en voor het getrainde oog niet-origineel is.

Het is uitgesloten dat de kat na aankoop verdwenen is, dat hoor je (iedereen die begaafd is met een werkend gehoor) onmiddellijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
Al of niet, niet relevant voor de inhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Was het niet duidelijk hoorbaar dat er een niet origineel uitlaatsysteem onder zat? Meestal doet men dit om een irritant geluid te verkrijgen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 23:14
Non conformisme - niet road legal. Heel simpel eigenlijk. Het lastige wordt gelijk en vervolgens genoegdoening krijgen zoals altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:14

RvV

Drucchi schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:02:
[...]

Misschien is het juist een plus dat hij eraf is? In het verleden was men vaak blij als dat het geval was bij een 335i. Maar gezien je post denk ik dat je het voertuig in kwestie liever origineel hebt met eventueel bijkomende kat problemen.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
evilution schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:07:
Was het niet duidelijk hoorbaar dat er een niet origineel uitlaatsysteem onder zat? Meestal doet men dit om een irritant geluid te verkrijgen.
Dit inderdaad, wat is de reden, die is altijd PK's en daarmee geluid of alleen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Drucchi schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Het is uitgesloten dat de kat na aankoop verdwenen is, dat hoor je (iedereen die begaafd is met een werkend gehoor) onmiddellijk.
Het was toch niet een aankoopkeuring die je van de verkoper erbij kreeg? Dit doet me nl. zo enorm denken aan de aankoopkeuring van ons huis. Kijk hier, zie je dit, goed kijken, hier moet je op letten, maar kan geen kwaad, terwijl het probleem wat wel kwaad kon 2m verder was. Puur ter afleiding. Dit was een aankoopkeuring die van de verkopend makelaar kregen. En bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Drucchi schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:01:
.

De aankoopkeurmeneer heeft de auto uitgebreid bekeken en veel foto's gemaakt. De enige foto van het uitlaatsysteem is van de verbinding met de einddemper die wat roestig en voor het getrainde oog niet-origineel is.
Maar, mijn verkoper heeft de auto netjes de brug op gereden en we hebben samen even naar de onderkant van de auto gekeken. Dat zal jouw verkoper misschien niet gedaan hebben (al zou ik het vanzelfsprekend vinden om de auto van buiten + onder + motorkap open te zien), maar dat wordt toch wel gedaan bij een aankoop keuring waar je voor betaald? Die kijkt dan toch ook van onder voor beschadigingen of roest?

[ Voor 4% gewijzigd door President op 20-08-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
evilution schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:07:
Zeker, het was zelfs zichtbaar. Echter heeft de verkoper dit afgedaan met 'een andere einddemper'. Wat ik op zich niet zo'n probleem vindt, mits het geproduceerde geluid niet als irritant ervaren wordt (en dat wordt het niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
President schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:13:
[...]

Maar, mijn verkoper heeft de auto netjes de brug op gereden en we hebben samen even naar de onderkant van de auto gekeken. Dat zal jouw verkoper misschien niet gedaan hebben (al zou ik het vanzelfsprekend vinden om de auto van buiten + onder + motorkap open te zien), maar dat wordt toch wel gedaan bij een aankoop keuring waar je voor betaald? Die kijkt dan toch ook van onder voor beschadigingen of roest?
Zeker, ik heb bij aankoop niet zelf onder de auto gekeken. Zelf al had ik wel, dan was me niet opgevallen dat er helemaal geen kat onder zit (wel dat het verhaal van de verkoper niet klopt).
De aankoopkeur was zeker extern en heeft de auto bij de verkoper op de brug gezet. En van onderen bekeken (en gefotografeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
RvV schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

Misschien is het juist een plus dat hij eraf is? In het verleden was men vaak blij als dat het geval was bij een 335i. Maar gezien je post denk ik dat je het voertuig in kwestie liever origineel hebt met eventueel bijkomende kat problemen.
Ok, dat zou best kunnen. Ik heb geen verstand van BMW's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:03

HugoBoss1985

Xenotech

MAX3400 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:31:
[...]

Nee, dat merk je niet altijd als je ziet hoe professioneel dit soms aangepakt wordt tegenwoordig.
Kees van der Spek had hier een aflevering aan gewijd.

Ze demonteren de gehele uitlaat, halen de katalysator uit het omhulsel en lassen de boel weer dicht.
Daarna monteren ze het uitlaatsysteem weer en zie je er niets van als je onder de auto staat.
In sommige gevallen (van die tv aflevering) kwam men er pas achter na inspectie van de auto op de brug.
En dan nog moesten ze met een spiegeltje kijken voordat het duidelijk was.

Blijkbaar merkt/hoort ook niet iedereen een verschil.
Alhoewel een aantal mensen wel aangaven iets anders/vreemds te horen na de "ingreep" (en/of nadat ze de vraag gesteld werd of ze niets gemerkt hadden).

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-08-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:56

Part

Helemaal niets.....

Let er op dat met de kosten van een nieuwe lambdasondes en katalysator je er waarschijnlijk nog niet bent.

Ook de software van de ECU zal weer aangepast moeten worden en het is maar de vraag of de katalysator er zo weer inpast. Grote kans dat het maatwerk gaat worden gezien dat het nu één enkele buis tot aan de einddemper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Je moet wel een afspraak hebben geloof ik. (VOor mij 7 jaargeleden dus misschien niet actueel)
Anders zou iedereen zeggen "Oh ik ben onderweg naar de garage".

Maar ik hoop dat je er met met de verkoper uit komt.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

PP_Sound schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:15:
[...]

Vanaf een bepaald bouwjaar, wordt zelfs de 4-gasmeting niet meer uitgevoerd. Ze kijken dan in de ECU of er foutmeldingen zijn en zijn die niet aanwezig, dan is het al goed. Ipv een rechte pijp, had de vorige eigenaar beter de oude kat leeg laten maken en een Lamda faker installeren, dan lijkt het optisch aan de buitenkant allemaal origineel, maar dan is de kat wel weg. De Lambafaker zorgt ervoor dat er geen foutmeldingen in de ECU naar voren komen en visueel lijkt er een Lambasensor aanwezig te zijn. Voor de APK is dan alles optisch en qua test goed. Enige waar je dan nog aan zou kunnen merken dat de auto geen kat heeft, is meestal bij een koude start, omdat de auto dan vaak stinkt.

Niet dat ik dit soort werk goedkeur, maar weet wel hoe het werkt. Genoeg sportauto's waarbij dit gedaan wordt, omdat het extra vermogen vrijmaakt, omdat de motor beter kan ademen aan de uitlaatzijde. En het is een heel stuk goedkoper dan een 200-cel of 100-cel kat te monteren, die hetzelfde qua vermogen opleveren, maar wel tot 1000€ duurder zijn. En voor de aso's die extreem luide pops and bangs willen met vlammen uit de uitlaat, dan is een kat niet handig, want die verbrand je binnen een paar weken.

En dan mag je in NL nog van geluk spreken. Hier is het bij het constateren nog een apk puntje, in Duitsland wordt het gezien als een milieudelict en die boetes zijn torenhoog. En natuurlijk is het daar dan ook meteen dat de auto aan de ketting gaat en pas weer de weg op mag als een TüV-keurstation ziet dat het allemaal weer in orde is.

Terug naar de problemen voor de TS.

De auto is dus niet conform de wegenwet geleverd en de originele verkoper dient te zorgen dat dit defect wordt opgelost, ongeacht wel of geen garantie. Het keurstation heeft hier ook steken laten vallen. In het begin zou je dus het bedrag voor de keuring kunnen terugeisen, omdat de keuring niet juist is uitgevoerd, want dit had echt op moeten vallen als er daadwerkelijk een rechte pijp vanaf de turbo naar de einddempers zit. Mocht de verkopende garage moeilijk gaan doen over reparatie of het ongedaan maken van de koop, dan zou je het keuringstation mogelijk in de gerechtelijke molen mee kunnen nemen. Want door hun gebrekkige keuring ben jij verkeerd geïnformeerd over de gebreken aan de auto. Maar uiteindelijk lijkt mij de verkopende garage degene die hier een auto verkocht heeft die officieel niet de weg op mag.

Ben geen rechtsgeleerde, dit is puur mijn mening, dus doe ermee wat je wil. Je zou je nu ook moeten afvragen hoe met de auto om is gegaan door de vorige eigenaar. Moedwillig de kat verwijderen, ECU aanpassen dat deze geen lamba metingen doet en andere einddemper, doet mij vermoeden dat deze persoon niet rustig door de stad aan het cruisen is geweest. Het hoeft geen issue te zijn als de auto altijd netjes warm is gereden voordat er gas wordt gegeven, maar ik zou er niet gerust bij zijn. Succes met de afhandeling.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 12:27

4x2

lộn xộn quá

Drucchi schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:41:
[...]
Ja, het kan, maar er is dus ook geen verdikking te zien alsof er een kat zit. En dan nog zit er ook geen lambdasonde, die ook vereist is volgens de info van de RDW.

Ik baal van het feit dat ik voor veel geld een auto heb gekocht waar (veel meer dan ik dacht) aan gerommeld is en die daarmee niet aan de wettelijke eisen voldoet.
Die verdikking is er wel tussen te knutselen, of desnoods een race kat (werken niet al te best, tenzij ze bloedheet zijn)
De primaire lambdasonde zal er nog wel in zitten, maar waarschijnlijk zijn de secundaire er uit geprogrammeerd, die zitten er alleen om de werking van de katalysator te controleren.
Overigens zijn die secundaire niet zo duur over het algemeen, dus die kunnen evt nog wel teruggezet worden.

Het is vele malen handiger als je dr uit komt met de garage om het gewoon te laten maken zoals het hoort, maar mocht dat op niks uitdraaien en je via de rechtsbijstand ook bot vangen dan is dit waarschijnlijk de goedkoopste (~500 euro) manier om het zaakje weer oke te krijgen voor de apk.

leeg

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 109% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
Drucchi schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:02:
[...]

*O*

Een BMW dus, bij sommige auto's loop je gewoon een groot risico dat er mee geknoeid is, deste laakbaardaar dat de aankoopkeuring niet echt goed gekeken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:22:
[...]

Nee, dat merk je niet altijd als je ziet hoe professioneel dit soms aangepakt wordt tegenwoordig.
Kees van der Spek had hier een aflevering aan gewijd.

Ze demonteren de gehele uitlaat, halen de katalysator uit het omhulsel en lassen de boel weer dicht.
Daarna monteren ze het uitlaatsysteem weer en zie je er niets van als je onder de auto staat.
In sommige gevallen (van die tv aflevering) kwam men er pas achter na inspectie van de auto op de brug.
En dan nog moesten ze met een spiegeltje kijken voordat het duidelijk was.

Blijkbaar merkt/hoort ook niet iedereen een verschil.
Alhoewel een aantal mensen wel aangaven iets anders/vreemds te horen na de "ingreep" (en/of nadat ze de vraag gesteld werd of ze niets gemerkt hadden).
Punt van die post was... dat het nog uitgelegd moet worden.... dat die cat er niet op straat tussenuit gezaagd is. ** Knip, onnodig olie op het vuur gooien **

Want dat zou je wel merken aan het geluid!!

[ Voor 2% gewijzigd door Taro op 20-08-2022 15:35 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:03

HugoBoss1985

Xenotech

** Knip ivm quote **

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 20-08-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
groggy schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

*O*

Een BMW dus, bij sommige auto's loop je gewoon een groot risico dat er mee geknoeid is, deste laakbaardaar dat de aankoopkeuring niet echt goed gekeken heeft.
Of het een bepaald merk is doet er in dezen niet toe. Maar ik kan niet ontkennen dat het om een auto gaat, waarbij eigenaren regelmatig aan het knoeien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
Brazos schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

Dan is het wel handig om te weten om wat voor auto het gaat. Niet alle auto's hebben namelijke een 2e lambdasensor om de werking van de kat te controleren. Gezien de aankoopprijs zal het wel een nieuwer model zijn die het waarschijnlijk wel heeft, maar als het een ouder exclusief model is heeft die er misschien nooit gezeten.
Dit weet ik inderdaad niet met zekerheid te zeggen. Maar wel heb ik een sterk vermoeden dat deze twee sensoren gehad zou moeten hebben. Bouwjaar is 2013.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:31
mouse86 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:28:

Zie

https://www.ad.nl/auto/di...recordhoogte-br~aafc5369/
Dat hoor je overduidelijk als dieven hem gestolen hebben, je auto wordt dan ineens een sportauto gezien geluid niet meer via de tussen en einddemper gaat.

Dieven gaan er niet zomaar 30cm pijp weer tussen zetten.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:20
thunder8 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:00:
[...]
Ben geen rechtsgeleerde, dit is puur mijn mening, dus doe ermee wat je wil. Je zou je nu ook moeten afvragen hoe met de auto om is gegaan door de vorige eigenaar. Moedwillig de kat verwijderen, ECU aanpassen dat deze geen lamba metingen doet en andere einddemper, doet mij vermoeden dat deze persoon niet rustig door de stad aan het cruisen is geweest. Het hoeft geen issue te zijn als de auto altijd netjes warm is gereden voordat er gas wordt gegeven, maar ik zou er niet gerust bij zijn. Succes met de afhandeling.
Interessante bijdrage, lamda faker, weer wat geleerd. Als ik het goed begrijp is het een geluk bij een ongeluk voor TS dat die een garage heeft gevonden die zeer kundig is, want de BOVAG verkoper en aankoopkeuring hadden het niet gespot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Brazos schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:31:
[...]

Dat mag niet. Je hebt alleen aan de jaarlijkse controle plicht voldaan
...
Je kunt ook aangehouden worden
...
verzekeraar gaan uitleggen wat je deed met een auto die niet de weg op mag
En dat is dus precies wat er wel gebeurt in Nederland.

Want, enorme catch-22 hier: als iedereen zich netjes de hele dag wel bemoeit met de staat van zijn/haar/hen auto en tijdig alle ingrepen laat uitvoeren zodat je veilig voor alles en iedereen de weg op gaat, dan zou er dus nooit een auto APK afgekeurd worden.

Dezelfde catch-22 zie je bij (veel, niet altijd lease) auto's waar "iemand" bepaalt wanneer er winter- of zomer-rubber onder moet. 1 brief naar berijder en klaar. Er staan hier in de straat gewoon nog minstens 3 auto's op winterrubber. Bij 30 graden in NL. Je remt bijna 8 meter verder bij 55km/h; lekker veilig in de bebouwde kom? Het is niet verboden (en ook geen afkeur) maar ook deze veiligheid is een kostbaar goed waar veel automobilisten zich verre van houden.

Punt was dus maar zowel legaal als "illegaal" dat auto's door liefhebbers, verkopers en anderen soms wel netjes door de APK geloodst worden en daarna (soms verkeerd) gemodificeerd om een andere karakteristiek uit de persen. Het rotte is nu dat @Drucchi er last van heeft terwijl verkoper (en ik gok ook zomaar vorige eigenaar) precies weten wat er met die auto gedaan / gewijzigd is.

Hoop dat de verkoper vandaag of maandag in ieder geval een positief en proactief bericht heeft om het euvel uit de wereld te helpen.

@Drucchi ken/heb je niet mensen in de omgeving die eventueel een volledig uitlaatsysteem extra hebben liggen en/of misschien bij de lokale/regionale liefhebbersclub? Het is allemaal wat kort dag maar allicht een tussen-oplossing als de verkoper niet snel acteert maar dan kan je misschien wel over 2 weken je APK regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Is TS niet expliciet overeengekomen om auto as-is, zonder verdere reparatie/onderhoud en zonder enige vorm van garantie over te nemen zodat TS een mooie korting kreeg?

Lijkt me dat de auto dan conform is. (je mag afaik ook bangers' verhandelen die niet op de weg mogen worden toegelaten).

Ik geloof TS dat de kat er niet later is uitgehaald. Maar ik snap ook dat bedrijf TS niet geloofd op zijn mooie blauwe ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:32
Als je er niet uitkomt met de garage, even op een BMW forum of facebook/instagram pagina een verzoek doen of er nog iemand een kat heeft liggen. Als dit een auto is waar vaak aan gesleuteld wordt dan zijn er ongetwijfeld mensen die zo'n katalysator hebben liggen.

Bij de garage zijn ze peperduur, bij de hobbyist gaan ze voor een schijntje weg.

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
Helaas vandaag niet gehoord van verkoper. Misschien moet een oordeel van hogerop komen waardoor ik maandag pas iets hoor.

Pas als laatste redmiddel ga ik zelf aan de gang. Dat is pas als ik bot vang bij verkoper, bovag en rbv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Verstandig, de verkopende partij moet inderdaad eerst een kans krijgen om het op te lossen.

[ Voor 36% gewijzigd door TBTL op 20-08-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Uit interesse, waar haal je die kennis vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
42erik schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:39:
[...]

Uit interesse, waar haal je die kennis vandaan?
Het is een gok, geen kennis. Een enkeling hier weet (via PB) om wat voor auto het gaat, maar voor de inhoud is dat niet relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-09 23:23
BOVAG garantie is leuk, maar je hebt ook gewoon recht op conformiteit, deze is volgens de anwb 12maanden https://www.anwb.nl/auto/kopen/garantie/wettelijke-garantie

Klagen bij de BOVAG kan maar de verkoper is als BOVAG bedrijf niet verplicht een voertuig met BOVAG garantie te verkopen,
De BOVAG geeft alleen zelf al aan dat dit voor de verkoper geen meerwaarde heeft ivm non conformiteit
https://mijn.bovag.nl/dos...nformiteit/bovag-garantie
Het enige voordeel voor de koper en verkoper is dat de BOVAG bemiddeld en het niet via een rechtsbijstand of rechter hoeft te gaan,
En dat de verkoper zijn garantie risico kan afdekken.

Ik zou pas akkoord gaan met een reparatie met originele onderdelen en dan het liefst nog bij de dealer ook,
Het edelmetaal in een kat is duur, en het eerste waar op bespaard wordt in de aftermarket is precies dat.
En de originele software zal ook terug gezet moeten worden, dat kan een beetje tuner ook, maar het beste is als er bij de dealer nieuwe software/update op de motor ECU gezet word, dan heb je ook geen gezeur achteraf dat er met een vinger naar iemand anders wordt gewezen.

Ik kom het wel eens tegen dat na een jaar de "goedkope" katalysator al weer versleten is, zie dan nog maar eens iets te claimen.

De aankoop keuring is leuk, maar die beste man gaat zich ook verschuilen achter het feit dat hij ook niet alles kan zien en niet in z'n glazen bol kan kijken,

Hij heeft waarschijnlijk de auto uitgelezen en als er geen fouten zijn die wijzen op een defect aan het emissie bestrijdings systeem, dan is het in orde, dit systeem controleert zichzelf. totdat iemand het aanpast/wegschrijft in de motor software natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-09 22:18
Vissa66 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:19:
Als je er niet uitkomt met de garage, even op een BMW forum of facebook/instagram pagina een verzoek doen of er nog iemand een kat heeft liggen. Als dit een auto is waar vaak aan gesleuteld wordt dan zijn er ongetwijfeld mensen die zo'n katalysator hebben liggen.

Bij de garage zijn ze peperduur, bij de hobbyist gaan ze voor een schijntje weg.
Ik sleutel zelf veel aan auto's en zou ook zo een uitlaat en kat van de sloop halen en ze eronder zetten. Toch denk ik dat het in deze verstandig is dat niet te doen, dat is immers aan de verkopende partij. De auto is gewoon non-conform. Maar ja, recht hebben en krijgen.

Ik zou vooral in goed contact blijven met de verkoper, zij moeten het oplossen. Het op de spits drijven gaat niet zorgen dat ze er sneller wat aan gaan doen. Je mag echter wel op je strepen staan en moet daarbij duidelijke afspraken maken.

Je kunt je zelfs afvragen of je de koop niet beter kunt ontbinden. Enerzijds lijkt het een goede aankoop voor een redelijke prijs, anderzijds zal de verkoper niet snel de kosten willen maken en is dit de snelste uitweg. Het terugvorderen van de kosten van banden, grote beurt en apk lijkt me dan niet onredelijk. De kosten van de aankoopkeuring zou ik wel terugvragen bij de keurder op basis van het gebrek. Dit hadden ze moeten zien en/of meten.
Ik zou het contact met de verkoper ingaan met twee opties, of ze lossen het op met vervangend vervoer voor mij, of ze nemen de auto terug en vergoeden de aankoopwaarde en gemaakte kosten. Vooral bij die eerste dan wel goed opletten wat voor kat er wordt ingezet. Goedkoop is duurkoop op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-09 22:18
Dan terloops nog ter info. Afhankelijk van het type BMW kost een tweedehands uitlaat+kat tussen de €650 en €1000 bij de sloperij. Daarbij komt nog een klein bedrag voor uitlaat beugels etc. welke bij BMW altijd vervangen moeten worden volgens de technische handleiding. Ook arbeidsloon moet er nog bij. Zou ongeveer een ochtend werk moeten zijn incl coderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Drucchi schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:48:
[...]

Het is een gok, geen kennis. Een enkeling hier weet (via PB) om wat voor auto het gaat, maar voor de inhoud is dat niet relevant.
Ja, maar inmiddels heb je wel laten merken dat ie wel gelijk heeft. Ik vroeg me alleen af waar @groggy dat ze snel kon verzinnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
Prima, bij dezen de bevestiging: het is géén BMW.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:45

MLLL

Palm Treo 650

Drucchi schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 00:31:
Prima, bij dezen de bevestiging: het is géén BMW.
Audi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
Ik ga er verder niet op in, het doet er voor de inhoud verder niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
** Knip. Onnodig, zo gaan we niet met elkaar om. **

[ Voor 87% gewijzigd door Taro op 21-08-2022 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
@groggy kom op zeg, dit voegt niets toe. Inhoudelijk denk ik dat TS inderdaad bij de garage moet zijn, die hebben hem een niet conform product verkocht. Deze zouden ze zelfs met terugbetaling van de aankoopsom moeten terugnemen (evt onder verrekening van een kleine gebruiksvergoeding). Bij de keurder kan je denk ik niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
** Knip ivm quote. **

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 21-08-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
** Knip. **

Edit: sorry ik heb slecht geslapen afgelopen dagen, dan kom ik wat makkelijker in een irriteer modus.

[ Voor 70% gewijzigd door Taro op 21-08-2022 09:10 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
grappig topics vol mensen die trots foto's van hun wagens plaatsen.
Hier een TS die liever eindeloze discussie en vragen krijgt over welke auto het eigenlijk is, hier zou juist type weten technisch kunnen helpen, en wie weet heeft zelfs een tweaker nog wat liggen, en maar mysterieus doen lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Laatst online: 12:00
denk eerder Toyota of een andere hybride auto.
Ik zou gewoon bij de garage zijn ... 16.000 is niet niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
Ik vind het heel fijn dat er mensen zijn die me willen helpen. En dat gebeurt ook in de vorm van adviezen, op basis van de inhoudelijke vraag; bij wie moet ik terecht?

Dat ik er zelf mee aan de gang kan, is absoluut een laatste optie. En ook dan voldoen adviezen zoals: zoek een groep/forum van gelijkgestemden om je te laten helpen.

Specifieke (merk/typegerichte) hulp om de wet te omzeilen hoef ik in dit geval niet.

Zoals gezegd wacht ik op bericht van de verkoper, die te horen heeft gekregen dat ik graag wens dat ze de auto kostenloos conform de geldende wetgeving afleveren.

[ Voor 16% gewijzigd door Drucchi op 21-08-2022 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Graag focussen op de oplossing ipv het gokken van het merk auto. De TS heeft aangegeven dat het er niet toe doet. Nu ook graag weer met respect naar elkaar reageren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Eigenlijk om zulk soort zaken altijd bij aankoop een apk laten uitvoeren. Liefst door de verkopende garage zelf (om evt. later welles nietes te voorkomen). Niet om te garanderen dat je dan een goede auto hebt, maar dan heb je iig enige zekerheid dat de auto aan de wettelijke eisen voldoet en dat je niet later tegen verrassingen op dat gebied aanloopt. Maar daar heeft TS voor nu natuurlijk niks aan.

Een beetje fatsoenlijke garage lost dit neem ik aan gewoon voor je op. Dat ze je een auto verkopen zonder katalysator klopt natuurlijk niet en zo zal een rechter evt. ook oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
Palomar schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:14:
Eigenlijk om zulk soort zaken altijd bij aankoop een apk laten uitvoeren. Liefst door de verkopende garage zelf (om evt. later welles nietes te voorkomen). Niet om te garanderen dat je dan een goede auto hebt, maar dan heb je iig enige zekerheid dat de auto aan de wettelijke eisen voldoet en dat je niet later tegen verrassingen op dat gebied aanloopt. Maar daar heeft TS voor nu natuurlijk niks aan.

Een beetje fatsoenlijke garage lost dit neem ik aan gewoon voor je op. Dat ze je een auto verkopen zonder katalysator klopt natuurlijk niet en zo zal een rechter evt. ook oordelen.
Ik snap die gedachte, echter ben ik van mening dat controle beter door een derde partij kan plaatsvinden. Ik kan me zo voorstellen dat als ze dit bij een apk zelf vinden, ze toch maar even gaan kijken hoe ze dit weg kunnen moffelen.

Ik had ze ook de steenslagschade vlak naast de voorruit kunnen laten spuiten à €350, maar meerdere schadeherstelbedrijven geven aan dat dat echt niet kan zo en dat echt de voorruit eruit moet om de schade (en roest) goed te herstellen.

Als de auto verkocht gaat worden zullen veelal (uitzonderingen daargelaten) de kantjes ervanaf worden gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:27
Interessant. TS koopt een auto met een aangepaste uitlaat en bij de aankoopkeuring wordt over het hoofd gezien dat de aanpassing mede is dat de kat ontbreekt.

Ik zie de bui wel hangen dat de verkoper als hij aangesproken wordt zal zeggen 'ja, maar ik heb juist gezegd dat de er een katvervanger gemonteerd is' met misschien ook nog wel een uitleg over het performance voordeel van deze vervanging.

Dan nog denk ik dat juist bij een BOVAG lid de verkoper dat expliciet zwart op wit had moeten zeggen, want nu heeft hij een auto geleverd die niet aan de eisen voldoet om de weg op te mogen.

Kortom: verkoper aanspreken op non-conformiteit, omdat de auto niet voldoet aan de eisen.

(persoonlijk zou ik liever een auto hebben met de juiste software zonder kat)

[ Voor 5% gewijzigd door StevenK op 21-08-2022 09:28 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 17:24
Toch even inhaken waarom je het merk maar met name type auto niet wilt noemen, mocht je dat namelijk wel doen verwacht ik geen reacties met "haha, ja dat is altijd troep!" of dergelijke. Ik kan mij wel voorstellen dat je naar een specifiek merk of type forum kan worden verwezen, de vorige eigenaar heeft de kat en dempers vast niet heeft verwijderd voor enkel een luidere auto, lijkt mij?
Zoek alvast uit hoe je het zelf zou kunnen oplossen, misschien is ergens een tweedehands titanium uitlaat op de kop te tikken?

Blijft natuurlijk dat dit heel vervelend is en allereerst de verkopende partij een oplossing moet bedenken, dit is al uitgebreid beschreven. In de tussentijd zelf informatie inwinnen kan geen kwaad. Succes i.i.g. en hopelijk kun je snel weer rijden.
StevenK schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:27:
(persoonlijk zou ik liever een auto hebben met de juiste software zonder kat)
Niet mee eens, 1 agent achter je terwijl jij net met koude motor voor m rijdt en je bent aan de beurt. Misschien in Nederland nog niet maar in Duitsland krijg je per direct een hoge boete, de auto gaat op de trailer en mag pas rijden als deze aan de regelgeving voldoet. Dan is een 100-200 cell kat in de downpipe(s) de beste optie, wij mogen in Nederland gelukkig vrij veel aanpassen zonder de papieren in te moeten.

[ Voor 28% gewijzigd door Joyous-P op 21-08-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 21:02

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Zou aankoop controle contacten. Kijken of degene die controle heeft uitgevoerd kan zeggen dat inderdaad geen verdikking en het ontbreken van heeft gezien. Is toch getuige en daardoor bewijs.

Weet alleen niet of die het gaat doen ook al herrinert hij het zich nog vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Goed punt forum van je merk zoeken, toen ik onze C4 Grand Picasso zelf ging doen op NL Citroenforum erg vriendelijke reacties en tips gekregen.
Zijn vaak behulpzame, technisch onderlegde communities waar mensen ook nog eens spullen hebben die anderen kunnen helpen.
Vaak zit er ook nog eens veel kennis over de autobedrijven, dus zelfs over je verkoper zou je maar zou iets te weten kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:14
My 2 cents;

Of je wel of geen BOVAG garantie hebt aangeschaft in een 'aflever pakket', doet niet af aan het feit dat je tegenwoordig 12 maanden wettelijke garantie (conformiteit garantie) hebt op de auto.
Basaal betekend dat, dat de verkoper de eerste 12 maanden na aankoop moet bewijzen dat er geen sprake is van een terechte klacht.
Bovag schrijft hier zelf over; https://mijn.bovag.nl/act...atum-van-6-naar-12-maande
Anwb; https://www.anwb.nl/auto/kopen/garantie/wettelijke-garantie

Tevens is het niet 12 maanden en dan basta, ook erna heb je rechten, echter ligt dan de bewijslast bij de koper.

Uiteraard zitten er spelregels aan het geheel, waaronder dat je niet dezelfde conformiteit kan verwachten van een auto van een paar honderd euro, tav. een auto van een paar duizenden euro's.
Idem indien een auto ruimschoots onder marktwaarde zit etc.

Ik zou zoals al meer gesteld de verkoper bellen en het probleem voorleggen, zodat hij de kans heeft tot een oplossing te komen. Dat dit betekend dat je een eind moet rijden is iets wat voor jou rekening komt, je had immers niet een auto aan de andere kant van het land hoeven kopen.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:50
Drucchi schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:43:
Ik heb ze (verkoper) inderdaad gisteren bericht (per mail), ze willen de auto zelf keuren en dan kijken wat ze met een kat aan moeten. Het is echter een uur rijden, dus nogal onpraktisch (en prijzig heden ten dage) om dan daar twee keer heen te gaan. Ik heb ze foto's gestuurd en ze formeel gevraagd het op hun kosten op te lossen.
Hoe leest iedereen hier over heen? Voordat je met rechtsbijstand en Bovag begint moet je de verkopende partij de kans geven om het gebrek op te lossen. Dat gaat een beetje moeilijk op afstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:30
Knul schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:09:
[...]
Hoe leest iedereen hier over heen? Voordat je met rechtsbijstand en Bovag begint moet je de verkopende partij de kans geven om het gebrek op te lossen. Dat gaat een beetje moeilijk op afstand.
Klopt! TS heeft indertijd zelf besloten wat verder weg zijn auto te kopen. Dan moet je ook niet miepen dat het onpraktisch (en prijzig heden ten dage) is om dan daar twee keer heen te gaan.
Natuurlijk ben ik het ermee eens dat eea netjes opgelost moet worden, maar kostentechnisch is het logisch dat de verkoper dat zelf zou willen doen.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Pagina: 1 2 3 Laatste