Ik dacht dat AI antwoorden hier niet mochten?Dosio schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:14:
Feit is dat een AI kan meedenken, het is alleen een definitie kwestie. Een AI zoals Gemini is kunstmatig/functioneel intelligent te noemen, het is niet menselijk en bewust intelligent. Nog niet, in ieder geval. Een Gemini en ChatGPT kunnen nu al uitstekend 'meedenken' als creatieve en analytische denkpartner. Dit meedenken is een functioneel proces: Gemini gebruikt de verstrekte context, herkent patronen in menselijke denkprocessen en stelt op basis daarvan oplossingen, alternatieven of verdiepende perspectieven voor. Die laatste zin komt trouwens van Gemini vandaan.![]()
Aardig beeld experiment is om aan de AI te vragen:
Maak een realistische foto van iets willekeurigs
Kreeg ik dit van Gemini 3.6 Flash Uitgebreid. Veel realisme, de mensen, een bekende trein, de infoborden kloppen niet helemaal. Was dit op basis van een echte foto. Waarom komen die sleutels opeens vandaan, waarom deze foto? Haha, het resultaat vindt ik integrerend.![]()
[Afbeelding]
Gemini oeens om wat meer uitleg over deze beeldgeneratie gevraagd. Het gaat dus om meer dan alleen een enkele prompt insturen.
[...]
Dit is een zeer interessante vraag die de brug slaat tussen pure logica en creatieve uitvoering. Het genereren van afbeeldingen met Gemini werkt inderdaad anders dan het geven van een tekstueel antwoord, en de term "AI slop" is essentieel om de huidige discussie over de kwaliteit van deze generaties te begrijpen.
Laten we beide aspecten uitdiepen. Wanneer Gemini afbeeldingen genereert, past het zijn functionele intelligentie toe om de gebruikersprompt te verrijken en context toe te voegen, waardoor het resultaat beter wordt.Het doel van Gemini's verrijkingsproces en meedenkvermogen is juist om te voorkomen dat een generatie wordt gezien als 'AI slop'.
- Generatie is het overkoepelende proces en de output.
- AI slop is een specifieke, negatieve beoordeling van een mislukte generatie, gekenmerkt door fouten en slechte kwaliteit.
Voor de liefhebber ook het lange antwoord.
[...]
Wat heb ik er aan dat AI zijn eigen vlees keurt, buiten dat AI bij een willekeurige prompt gewoon aan het hallucineren slaat. Dan kan de gegenereerde afbeelding er wel 'echt' uitzien maar het staat natuurlijk verre van hetgeen waar de meeste AI prompt schrijvers mee bezig zijn, namelijk het proberen te visualiseren wat ze mooi of apart vinden.
Overigens heb ik zelf AI wel 'ns aan het werk gezet met een prompt opgebouwd uit 'smileys", leverde hele leuke resultaten op, maar niet altijd voorspelbaar of consequent.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
/f/image/zwEOw7u8ICs29SQcGDbkhQlh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SuDNxK3YTHohbCfYQNipFnVG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KDtOiEdyUcg32cvolvVwEHCU.png?f=fotoalbum_large)