Ik ben de laatste tijd eens lekker aan het spelen met tig modellen die ik dezelfde prompt geef. Daarmee zie ik dat hoe goed of slecht de prompt ook is, dat elk model òf dingen zelf verzint, òf dingen uit de prompt totaal negeert.
Het lijkt niet uit te maken of ik een lokaal oud of nieuw model pak, of een Lite, Pro, Max, Turbo, Ultra of hoe die modellen ook genoemd worden.
Het "verbeteren" van de prompt is elke keer wel een uitdaging. Sommige modellen blijken lastig bij te sturen te zijn, of je krijgt weer andere afwijkingen cadeau. Dus ik kies dan altijd maar de afbeelding die
ik het beste vind.
Ik heb voor dit voorbeeld de prompt van de Yak en het meisje genomen:
Create a hyper-realistic, ethereal fantasy portrait in a soft, dreamlike atmosphere. The scene features a serene, mythical setting bathed in diffused white light. The focal point is a massive, majestic white creature resembling a highland yak or mythical beast entirely covered in long, flowing, snow-white fur with thick, textured strands. Its large, curved horns arc gracefully upward, giving it a peaceful yet regal presence. Its eyes are closed, leaning its massive head gently against a young girl seated beside it, suggesting a deep bond and sense of safety. The girl is small, pale-skinned, and ethereal in appearance, with long, silvery-white hair cascading down her shoulders. She is wearing a delicate, all-white outfit made of soft knits and linen, evoking innocence and harmony. Her expression is one of quiet joy and contentment as she leans her head into the beast's fur. The color palette is entirely in shades of white, cream, and light grey high key, with extremely soft shadows and no harsh contrast. Set the background as a minimalist, light-filled room or misty void with no distractions, enhancing the purity and surrealism of the moment. Capture the deep emotional connection between the girl and the creature, a sense of unity, peace, and trust in a tranquil, fantasy realm. Camera: Medium shot, objects centered in view, low angle, straight-on. Lighting: Soft, diffused, ethereal. Color palette: Monochrome whites and creams, minimal contrast. Style: Hyperrealism meets magical realism. Studio-quality image, ultra high detail. Mood: Calm, otherworldly, nurturing, protective. Tags: fantasy creature, white yak, albino girl, surreal friendship, harmony, dreamlike setting, magical realism, peaceful bond.
Hier zitten een aantal zaken in die het ene model wel, en het andere niet goed meeneemt:
resembling a highland yak or mythical beast entirely covered in long, flowing, snow-white fur with thick, textured strands.
Its large, curved horns arc gracefully upward, giving it a peaceful yet regal presence
Its eyes are closed, leaning its massive head gently against a young girl seated beside it, suggesting a deep bond and sense of safety
Her expression is one of quiet joy and contentment as she leans her head into the beast's fur
She is wearing a delicate, all-white outfit made of soft knits and linen, evoking innocence and harmony.
Het origineel zie ik dan zo qua indrukken:
- De vacht van de Yak is oké
- De hoorns lijken niet direct op die van een Yak, maar voldoen wel aan de prompt (curved horns), dus de AI heeft in dit geval meer voorrang gegeven aan dat deel van de prompt
- Het "leaning" gedeelte mis ik zowel bij de Yak als het meisje. Daarmee mis ik ook een beetje het "deep bond and safety" gedeelte
- Kleding van het meisje klopt best goed met de prompt: wol en katoen
Dan de volgende
- De vacht van de Yak is oké. Net wat ruwer dan de vorige interpretatie
- De hoorns zijn echt van een Yak. Het deel van de prompt (curved horns) is daarmee, wat mij betreft, gedeeltelijk genegeerd.
- Het "leaning" gedeelte zie ik wel bij het meisje, niet bij de Yak. Waarom de Yak een soort gevlochten paardenstaart heeft die het meisje vasthoudt, ontgaat mij volledig.
- Kleding van het meisje is erg simpel ingevuld gezien de gewenste sfeer.
Dan de volgende
- De vacht van de Yak is enorm "fluffy". Voldoet niet echt aan de prompt. Het maakt het geheel wel lekker dromerig.
- De hoorns zijn echt van een Yak. Het deel van de prompt (curved horns) is daarmee, wat mij betreft, gedeeltelijk genegeerd.
- Het "leaning" gedeelte zie ik zowel bij de Yak als bij het meisje.
- Kleding van het meisje is netjes ingevuld. Wol en katoen.
Dan de laatste twee (zelfde model):
- De vacht van de Yak is oké
- De hoorns in de 1ste versie zijn conform de prompt (curved). Bij de tweede heb ik voorrang gegeven aan de Yak.
- Het "leaning" gedeelte zie ik heel duidelijk bij zowel de Yak als bij het meisje. In dit geval vind ik deze versies de intieme en veilige sfeer het beste weergeven.
Ook de verhouding tussen de enorme yak en het meisje vind ik beter kloppen dan in sommige eerdere afbeeldingen. Dat verstrekt de sfeer van veiligheid moet ik zeggen, samen met de ruwe vacht. - Kleding van het meisje is behoorlijk luxe (meer gebreid, lieflijker) ingevuld.
De tweede versie met als correctie om meer de vorm van de Yak te volgen voor de hoorns.
Qua sfeer (leaning-gedeelte, dus veiligheid en bonding) vind ik deze overigens het beste uitkomen omdat de Yak nog net wat meer zijn kop heeft gekanteld.
Vanzelfsprekend zijn dit allemaal
mijn interpretaties van hoe de prompt zich zou moeten vertalen naar een afbeelding. Ik heb met een aantal experimenten gemerkt dat ik dat lang niet altijd goed kan "inbeelden". Dus soms denk ik: dit is hem! Maar twee modellen later denk ik: nahhh, nee. Die ik net gemaakt heb, is veel beter.
En mijn voorkeur komt lang niet altijd uit op hetzelfde model. Zoals ik al eerder heb aangegeven, vind ik oude SDXL-afbeeldingen, waar de prompt vaak minder goed werd gevolgd (met daarbij ook nog een beperkt aantal woorden/karakters), soms beter dan de huidige modellen.