R.G schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:25:
Vraagje,
Hoe doen jullie als artist plaatjes generen of tools gebruiken om bepaalde plaatjes te maken?
Ik merk dat chatgpt en alle andere publieke betaalde versies vaak niet willen generen door restricties?
Hoe kan je dit oplossen? een local llm ? of hoe pak je dit aan?
Of moet je hiervoor eerst met photoshop een extra laag maken op een plaatje dan door AI het laten aanpassen en dan terugplaatsen met photoshop bijvoorbeeld?
Maar is dan niet het hele gemak en hulp van generative a.i niet om zeep geholpen?
Ik zie wel eens van die post hier voorbij komen van een soort generative a.i voor afbeeldingen met honderden diagloogjes met pijltjes verbonden aan het uiteindelijke plaatje wat is dat dan ?
Door lokaal te draaien omzeil je, ook een beetje afhankelijk hoe het model getraind is, de restricties.
E.e.a. hangt ook af van hoe de omschrijving in de prompt is. Sommige modellen reageren wel op bepaalde 'keywords', andere dan weer niet.
Er zijn diverse programma's om lokaal AI te generen, de een is makkelijker om te leren dan de andere.
Wat jij zag met honderden dialoogjes was waarschijnlijk het programma ComfyUI, zeer uitgebreid en daardoor ook lastiger te doorgronden.
Ikzelf werk met een webui georiënteerde versie van Stable Diffusion, genaamd ForgeUI. Die werkt (mijn mening) wat makkelijker.
En er zijn nog diverse andere, zoals MidJourney.
Ik kan je alleen maar aanraden om het hele topic door te lezen, de vraag die je stelt is al diverse keren beantwoord en er staan aardig wat tips (verspreid door het forum) die je kunnen helpen.
Lokaal AI beeldgeneratie vereist wel een moderne computer, een GPU met zoveel mogelijk VRAM en de nodige tijd om e.e.a. aan te leren. Er staan diverse tutorials op internet die je verder kunnen helpen.
Kennis van de Engelse taal is ook aan te bevelen, aangezien de prompts meestal in het Engels geschreven worden. Maar ook daar kan ChatGPT je bij helpen. Waar ChatGPT je niet bij kan helpen is de fantasie en artisticiteit die je nodig hebt om 'iets moois' te laten genereren. Dat beeld kan alleen in je eigen hersenen ontstaan wat je dan vervolgens moet omschrijven in een prompt.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former