Vermogen begrenzen EVHUB / Laadpaal24 / Elektramat / CMEM10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-05 02:18
Beste Forumleden,

Aankomende week ga ik bij een klant 4 laadzuilen plaatsen.

Omdat de aansluiting van de klant nog verzwaard moet worden, is het de bedoeling dat deze laadzuilen tijdelijk begrensd worden op 10A 3-fase.

De vraag is alleen: Hoe?

Volgens de bijgeleverde folder, en de artikelvermelding op elektramat.nl is het mogelijk dit in te stellen.

https://www.elektramat.nl...-3-7kw-11kw-ev-hub201801/

De leverancier (Elektramat) is echter niet in staat een handleiding te verstrekken (kastje naar de muur, herhaaldelijk bellen/mailen/dreigen), en mijn Google kunsten hebben tot dusver ook nog niets opgeleverd.

Het beste wat ik tot dusver heb gevonden zijn een paar posts in dit topic:
Zelfbouw Laadpaal ervaringen

In dat topic wordt genoemd dat het vermogen in te stellen is door een paar uitgangen te verbinden.
Het computertje in de laadzuil wat het laden van de auto begeleidt is de "cmem10-32a v2.0 r11"

Heeft iemand documentatie hiervan?

Ik heb ben bang dat ik door zelf proberen straks een laadpaal van >800eur of een auto van >30.000eur sloop 8)7

Alvast enorm bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cl3yk2pV7yTgN9mAPDnMVpsyGiQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FI7C4ZD98oEMVW9FyPpJPPla.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_YG0O-Wi5i2f1tZQ01xWY0GaQ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDaDBMRw9DyDPJu0FOUDd7AK.jpg?f=fotoalbum_tile

edit:
Misschien staat in dit bestand iets? Het is helaas nergens meer te vinden...
"Productblad-communicatiemodule-CMEM16A-32A-V2_0.pdf"

[ Voor 3% gewijzigd door donotwant op 23-07-2022 19:01 . Reden: toevoeging gezochte pdf ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

C-sel1 en C-sel2 klinken alvast hoopvol.

Als plan B kan je ze misschien op 1 fase aansluiten. Daar sloop je sowieso niets mee.
Wel allemaal een andere ene fase dan dus (valt niet mee met 4 laadpalen, maar goed).

[ Voor 25% gewijzigd door Proton_ op 23-07-2022 20:47 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kan je niet de weerstand tussen pp en aarde in de laadkAbel tijdelijk aanpassen zodat de auto / lader denkt dat er max 10A doorheen kan?

Of zijn het geen laadstAtions met vaste laadkabel?

[ Voor 16% gewijzigd door Wolly op 23-07-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 11:31
https://www.laadpaal24.nl/laadpaal-flexibel-laadvermogen

Hier spreken ze over dipswitches, maar zelf geen ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:14
Ik denk deze evse te herkennen .
Ik heb in 2017 een laadstation bij laadpaal24 gekocht. Ik wilde die op 25a geïnstalleerd hebben.
De installateur bleek echter voor 16a gekozen te hebben . Terug laten komen en toen bleek (daarna) dat ie op 32a stond). Na bellen en mailen bleek dat 20 met 22 verbinden (of zoiets) de evse op 25a instelde..
Weet de poorten niet meer zeker jammer genoeg.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• donotwant
Proton_ schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:24:
C-sel1 en C-sel2 klinken alvast hoopvol.

Als plan B kan je ze misschien op 1 fase aansluiten. Daar sloop je sowieso niets mee.
Wel allemaal een andere ene fase dan dus (valt niet mee met 4 laadpalen, maar goed).
Ik zou inderdaad elke paal op een enkele fase aan kunnen sluiten, en dan zou het met de huidige 3*40A ook wel werken.
Alleen jammer dat ik dan naderhand wat extra werk heb, en dat maakt het laden een stuk trager.
Wolly schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:45:
Kan je niet de weerstand tussen pp en aarde in de laadkAbel tijdelijk aanpassen zodat de auto / lader denkt dat er max 10A doorheen kan?

Of zijn het geen laadstAtions met vaste laadkabel?
Ik heb er nu geen foto van, maar het lijkt alsof in het groene computertje al zo'n weerstand zit.
Standaard zouden deze palen 3*16A moeten kunnen geven.
Het zijn geen stations met vaste kabel.
Klopt, en ik heb al een foto per mail ontvangen van de verschillende DIP-switch instellingen.

Het probleem hierbij is echter dat de laad*zuilen* van Elektramat deze switches niet hebben, en de standaard plastic muur units wèl.

Als ik het nummer van EVHUB of Laadpaal24 bel, kom ik uit bij een medewerker van Elektramat die toegeeft geen verstand te hebben van deze laadzuilen.
BarryH schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:31:
Weet de poorten niet meer zeker jammer genoeg.
Bedankt voor het delen van je kennis. Wat jij omschrijft is dus precies de reden dat ik het extreem belangrijk vind deze informatie hier gewoon lekker publiek toegankelijk te delen.
Ik kook persoonlijk echt over van bedrijven met dit soort praktijken.

N.B. Onderstaand een foto van de DIP-switch settings van een normale EVHUB Laadpaal24 unit:
(zelf heb ik hier niets aan, maar wellicht help ik hier iemand anders mee... waarom delen ze deze settings niet gewoon publiek online?!?!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_ifXkrvhrxHoME9GUg0piC5R5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ig6Ew3UFcxhoRmamFm63iyuh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door donotwant op 23-07-2022 21:37 . Reden: extra reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je geen duidelijkere foto van de print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Als er nu al een weerstand in/aan zit is die waarschijnlijk voor 16a. Haal je die er uit dan gaat ie 32a doen.
Overigens vraag ik me wel af of bij 4 laadpalen een loadbalancing master-slave oplossing niet beter zou uitpakken (en dan de netaansluiting niet aanpassen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
@Wolly Ik zal kijken of ik morgen een betere foto van de print kan maken en hoe alles eraan hangt.

@BarryH Ik houd de optie voor een master-slave oplossing zeker open, ik trek ook vanaf de meterkast naar elke paal een netwerk-grondkabel. Op dit moment is dit echter de meest kosteneffectieve oplossing. Deze locatie gaat straks hopelijk van 3*40A naar 3*80A, dus dat geeft meer lucht.

Sterker nog, als ik begrijp hoe die kleine groene computertjes werken, dan kan ik van een simpele PLC ook zelf een master/slave of load-balancing oplossing knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Je kan de cp pen meten (de weerstand gaat aan welk amperage de laadpaal aankan) nadat je experimenteert met pen 22 en 24 ( als ik de nrs goed onthouden heb)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Al contact gezocht met deze lui?
https://www.inncgroup.com/controller

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
@BarryH Ik denk dat je dan bedoelt meten tussen PP en PE?

Wikipedia: SAE J1772

Een 1,5kOhm weerstand zou de boel dan begrenzen, maar nog steeds een workaround. Zoals ik het begrijp hoord de CP-pin met een PWM signaal de max stroom aan te geven aan het voertuig.

@teacher Mailtje gestuurd, niets gehoord.

Ik ga die palen gewoon installeren maandag. Mocht ik niet verder komen, dan vervang ik dat groene computertje door zoiets als https://nl.aliexpress.com/item/1005003433694455.html

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• donotwant
Grote fantastische update: Ik heb het schema!!! :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kIxkbVyXvXiSBtZNDU2RHpcV9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCsqzU6dvKyanAodP79lMsgq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas.ouwerling
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-12-2022
@donotwant

Ben je er nog achtergekomen hoe je de laadstroom kon beperken middels de gebruikte controller (cmem10-32a v2.0 r11)?

En gaat het in jouw geval om type 1 of 2 laadstations? Is het schema op je stations van toepassing?
Reden van deze vragen is dat ikzelf een type 1 laadstation heb waaruit blokken uit het schema ontbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-05 17:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uMxuCVKc_2bdMfRfWqfowSYGjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9xKp8EILEOqzJI5PV2JOsZ7v.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou graag mijn paal upgraden van 1 fase naar 3 fase, iemand een idee/tekeningen hoe de EVC6-63 module dan aangesloten dient te worden? Of een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@donotwant Ik had dus precies dezelfde vraag, nadat ik via elektramat een EVHUB laadpaal had besteld.

Maar nadat ik een foto had gestuurd van de nieuw ontvangen laadpaal en had aangegeven dat ik de betekenis zocht van die dipswitches, kreeg ik precies hetzelfde fotootje met die instellingen retour.

Dus nadat ik dit aan ze mailde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QWrQXKGKxr9n1r7zhX3IZDSMjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jioe0FwVSRA8BzLBNhNSYJF4.jpg?f=fotoalbum_large
de bestelde EVHUB van binnen

Kreeg ik de welbekende foto retour:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcIz1TxExb938yLpUvPxFFko2As=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hJiTbu0uog00rDRB1zV3Ke4Z.png?f=user_large

Mede dank aan de TS alhier, vond ik dit topic. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 17:31
E.D. schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:51:
[Afbeelding]

Ik zou graag mijn paal upgraden van 1 fase naar 3 fase, iemand een idee/tekeningen hoe de EVC6-63 module dan aangesloten dient te worden? Of een foto?
In principe zou je alleen de contactor hoeven te vervangen, en dan ben je klaar.

In jouw geval betekend dat dus het vervangen van die smalle unit waar "Emat" op staat (en dan moeten de voedingkabel en de laadkabel ook vervangen worden, natuurlijk)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lmax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 00:24
Ik weet dat dit een oud(er) topic is, maar ik reageer toch even hier omdat mijn vraag over de dipswitches gaat op de foto's hierboven.
Ik heb een laadpunt met twee aansluitingen aangeschaft bij laadpunt24. Deze bouwen die dingen zelf met per aansluiting zo'n EVhub controller.
Het laadpunt zit op een 3fase 16A groep. Als een van de auto's nu gaat laden trekt hij 3x16A. Dat gaat goed, tot de tweede auto erbij komt. Die laad langzamer, pakt maar op 1 fase de volledige 16A. Maar de boel slaat wel door.
Het rare is nu dat mijn dipswitch setting niet overeenkomt met de plaatjes hierboven. Alleen DIP2 staat op ON.
Als ik zoals plaatje aangeeft DIP2 en DIP5 op ON zet gaan de auto's niet laden. Ook de 10A setting werkt bij mij niet.

Heeft iemand anders dit gehad, dat de DIPs niet doen wat ze moeten doen?
En is er iets te bedenken dat de auto's om de beurt laden ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
@Lmax voor wat jij wil heb je een duurdere laadpaal nodig, die bij tegelijkertijd laden tegen beide auto's zegt dat ze maar 8A mogen doen.

Wat je kan doen, is de laadpaal verbouwen zodat linker socket alleen fase 1 en 2 doet, en rechtersocket alleen fase 3 (op de plek van fase 1).

Een VW Golf zal dan bijvoorbeeld op de linker socket 7,2KW laden met 16A per fase, en een willekeurige PHEV op rechter poort zal dan 3,6KW trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:37
Hier ook een "cmem10-32a v2.0 r11".
Ik wou toch nog even bevestigen dat de gegevens m.b.t. CSEL1 en CSEL2 inputs op het schema van donotwant kloppen (waarvoor dank!).
Mijn Laadpaal24 uit 2016 heeft ook zo'n module. Later dit jaar komt hier weer een EV op de oprit en ik wou die paal wat slimmer proberen maken (en anders een nieuwe kopen).
Ik heb mijn EV nog niet (dus nog niet 'echt' kunnen testen), maar m.b.v. een kleine schakeling (2.7kOhm en een diode) en een goede multimeter, de duty-cycle kunnen nagaan op de CP-line en dit klopt perfect met de waarden op het schema hierboven.

Ik hoop de paal in de komende maanden slim te krijgen door deze CSEL1 en CSEL2 inputs variabel te sturen afhankelijk van het overschot aan vermogen van de zonnepanelen, dit met behulp van een ESP8266 met daarop ESPHome die 2 relais aanstuurt die CSEL1/2 aan de GND of 12V hangen. Wat logica in Home Assistant kan dan hopelijk de stroom slim sturen.
Ik ga ook nog eens kijken of ik met een 3de relais het laden kan stoppen en starten (bv. door de CP-lijn volledig te onderbreken of verbinden).
Nog heel wat te testen/spelen dus :) ik laat hier (of elders op dit forum) nog wel wat weten. Hopelijk kan ik deze Laadpaal24 zo nog een tweede (slimmere) leven geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:04
Mijn auto's laden prima op 10A maar als ze vol zijn gaat de EVHUB aan-uit schakelen. Op 16A doet hij dit niet. Bij mij staat DIP 5 naar beneden. Wat doet DIP 5?

Net getest, met dip 5 omhoog verandert er bij mij niets.

[ Voor 23% gewijzigd door dotternetta op 12-01-2025 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sluurvogel
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
dotternetta schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:47:
Mijn auto's laden prima op 10A maar als ze vol zijn gaat de EVHUB aan-uit schakelen. Op 16A doet hij dit niet. Bij mij staat DIP 5 naar beneden. Wat doet DIP 5?

Net getest, met dip 5 omhoog verandert er bij mij niets.
We zijn ruim 4 maanden verder en liep toevallig tegen dit bericht aan. Heb jij hier nog steeds last van?

Ik had precies dit probleem, en dit bleek door de combinatie auto/laadpaal. De laadpaal stond op 10A max, maar de auto was niet begrensd, oftewel MAX. Toen ik de auto op max 10 Ampere zette (10A is ook de max voor deze auto), was het probleem voorbij.

Wellicht dat jouw probleem al opgelost was in afgelopen 4 maanden, maar wellicht handig voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:04
sluurvogel schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:43:
[...]

We zijn ruim 4 maanden verder en liep toevallig tegen dit bericht aan. Heb jij hier nog steeds last van?

Ik had precies dit probleem, en dit bleek door de combinatie auto/laadpaal. De laadpaal stond op 10A max, maar de auto was niet begrensd, oftewel MAX. Toen ik de auto op max 10 Ampere zette (10A is ook de max voor deze auto), was het probleem voorbij.

Wellicht dat jouw probleem al opgelost was in afgelopen 4 maanden, maar wellicht handig voor anderen.
Hoi, de Fiat500 1 fase deed het en de Peugeot e208 3 fase doet precies hetzelfde. Ik kan de Peugeot niet begrenzen op laadstroom helaas, dan maar op 3 x 16A en even niet de oven aan als de zon niet schijnt. Ik laad gelukkig 99% op het werk 😄
Pagina: 1