• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Matched: cmem10
In de laadpaal die ik heb hangen zit een CMEM10-32A V2.0 R10 module.
Ik ben deze module al wel tegen gekomen op Lastmilesolutions
Hier zie ik ook staan dat de module instelbaar is van 10-32A.
In mijn laadpaal zit er wel een weerstandje op geschroefd.
Vraag me eigenlijk af of deze weerstand de maximale stroom bepaald.
Dit zou dan eventueel mijn stroom kunnen begrenzen op een lagere stroom, of eventueel ook intelligent kunnen sturen lijkt mij.

Ik zal mijn kastje eens open schroeven om te kijken waar de weerstand op zit.
dan kan ik het vergelijken met de handleiding.
http://www.lastmilesoluti...dule-CMEM16A-32A-V2_0.pdf

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:42
@Proton_
het typenummer op de EVSE is: CMEM10-32A V2.0 R11.
ik zie op in
Het laadstation (dus incl. EVSE) heb ik bij laadpaal24 gekocht incl. afregeling op 25A en montage.

Dus ik verwacht dat ik met een VA klem ca. 233V x 25A = 5825VA zou meten.
geen 7040 VA in ieder geval.

Op de EVSE zit de weerstand op 12-11 (resp. PP en F-Earth) en de CP ingang is verbonden naar de signaal draad van de laadkabel, waarschijnlijk voor communicatie naar de auto?

Ik ga maandag met de leverancier bellen, maar ik probeer me goed voor te bereiden en alles zo goed mogelijk te snappen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:42
@Proton_ @JeroenE
BarryH schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 23:44:
@Proton_
het typenummer op de EVSE is: CMEM10-32A V2.0 R11.
ik zie op in
Het laadstation (dus incl. EVSE) heb ik bij laadpaal24 gekocht incl. afregeling op 25A en montage.

Dus ik verwacht dat ik met een VA klem ca. 233V x 25A = 5825VA zou meten.
geen 7040 VA in ieder geval.

Op de EVSE zit de weerstand op 12-11 (resp. PP en F-Earth) en de CP ingang is verbonden naar de signaal draad van de laadkabel, waarschijnlijk voor communicatie naar de auto?

Ik ga maandag met de leverancier bellen, maar ik probeer me goed voor te bereiden en alles zo goed mogelijk te snappen.
Het is opgelost. Door contact 21 met contact 22 te verbinden wordt de laadpaal begrensd op ca. 25A (of 24A, want ik denk dat het voltage ~230 V is).
Waarschijnlijk kan met contact 23 en 24 versus contact 21 iets vergelijkbaars gedaan worden. Want de leverancier geeft aan dat je hem ook op 10 of 16 A kan laten afstellen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
In mijn laadstation van Laadpaal 24 zit een CMEM10-32A V2.0 R10 module.
En er zit een vaste kabel aan met een type 1 stekker.
Er zit op de module een weerstand zodat hij is afgesteld op 16A.

Nu ga ik als het goed is overstappen van een Fluence naar een Zoe.
Dat betekend dus dat de stekker niet meer past.
Kan ik gewoon zonder problemen de type 1 stekker vervangen voor een type 2 versie?

Wat ik me ook afvraag is hoe de vergrendeling en ontgrendeling is.
Bij de type 1 zit er een knop op de stekker die zorgt dat het relais van het laadstation afvalt voordat ik de stekker eruit haal.
Is dat straks zo dat als ik de kabel met de afstandsbediening van de Zoe ontgrendel de auto ook het relais af laat vallen?

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-04 08:42
Crxtreem schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:38:
In mijn laadstation van Laadpaal 24 zit een CMEM10-32A V2.0 R10 module.
En er zit een vaste kabel aan met een type 1 stekker.
Er zit op de module een weerstand zodat hij is afgesteld op 16A.

Nu ga ik als het goed is overstappen van een Fluence naar een Zoe.
Dat betekend dus dat de stekker niet meer past.
Kan ik gewoon zonder problemen de type 1 stekker vervangen voor een type 2 versie?

Wat ik me ook afvraag is hoe de vergrendeling en ontgrendeling is.
Bij de type 1 zit er een knop op de stekker die zorgt dat het relais van het laadstation afvalt voordat ik de stekker eruit haal.
Is dat straks zo dat als ik de kabel met de afstandsbediening van de Zoe ontgrendel de auto ook het relais af laat vallen?
Bij mijn zelfbouw laadpunt (SmartEVSE gebaseerd) heb ik ook de laadkabel vervangen van type 1 naar een type 2 kabel nadat ik van de Fluence over op de Ioniq ging.

Ik zat ook te kijken hoe de ontgrendeling (en evt. stoppen van het laden) zou moeten zonder knop op de stekker. De Ioniq schakelt na op- en van slot doen met de afstandbediening het laden tijdelijk uit en heb je de gelegenheid de stekker eruit te trekken. Om in geval van 'nood' ook het laden te kunnen stoppen op de wandunit heb ik daarop in serie met de stuurleiding een 'E-Stop' schakelaar gemonteerd (in overleg met de leverancier van de SmartEVSE module).

De nieuwe laadkabel heb ik bij Chargeking besteld, linkje staat een aantal berichten terug.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-04 07:35

mjl

Ugh

Ik heb een probleem met mijn laadpaal, als deze aansluit dan start hij niet met laden.

Aangezien ik wel iets van electrotechniek weet heb ik de kast open gemaakt om eens te kijken of ik kan achterhalen waar het aan ligt.

Het volgende heb ik gemeten:

- De aansluiting naar de meterkast werkt, net een granny charger er op aangesloten en die doet het gewoon.

- Spanning op inkomende 240V = OK, aarde geeft ook netjes 0 Ohm weerstand van de stekker naar de kast.

- De voeding van de controller is netjes 12V, een controle lampje van de controller gaat aan (Cha led knipperd groen ca 1x per seconde).

- Het 240V Relais werkt wel (maar wordt niet aangeschakeld door de controller).

- De weerstand functie van de stekker werkt (type 1), ik krijg dezelfde weerstand waardes als met de lader die wel werkt.

- Alle interne en externe kabels getest op kabelbreuk (allemaal netjes 0 Ohm weerstand).

- De polen van de type 1 stekker al eens behandeld met contact spray, ook de CP kabel geeft 0 ohm van stekker tot aan de controller.

- Net nog even aangesloten aan de auto, dan gaat het Cha led sneller knipperen en kipperd de CP led rood (en na enige tijd stopt deze en gaat de groene cha led terug naar ca 1x per sec.) Daarnaast wisselt de CP draad die aan de controller zit van polariteit (van 12V naar -12V).

- De printplaat van de controller ziet er nog als nieuw uit, dus daar ook niet direct iets van af te leiden.

Ik denk dus dat het aan de controller ligt, het is s een CMEM16-32 V2 R5 en lijkt op deze qua pinout en formaat op de controller in mijn box is (een CMEM10-32V4)

Afbeeldingslocatie: https://www.lastmilesolutions.com/new/wp-content/uploads/2015/05/Screen-Shot-2015-06-16-at-13.13.28-.png

Mijn vraag, wat kan ik verder doen om te kijken waar het aan ligt of het oplossen (ik zal mijn zwager nog even vragen of ik met zijn auto kan testen om ook dat uit te sluiten).

Ik kan me zo voorstellen dat de controller nou net het duurste onderdeel is... (en waar zou ik er 1 kunnen kopen voor een redelijke prijs, eventueel 1 die ik dan later ook voor 3 fasen, multiple outlets en loadbalancing zou kunnen gebruiken).

[ Voor 35% gewijzigd door mjl op 11-01-2020 00:42 ]

-------

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-04 07:30
mjl schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:17:

Ik denk dus dat het aan de controller ligt, het is s een CMEM16-32 V2 R5 en lijkt op deze qua pinout en formaat op de controller in mijn box is (een CMEM10-32V4)
Ik heb nog 2 setjes liggen van de CMEM, mocht je een vervanger nodig zijn.

• robvanu
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-02 20:20
Ik heb een tweedehands laadstation gekocht van Laadstation24 met deze controller erin.
Nu wilde ik deze iets meer "smart" maken. Wat ik wil is dat hij geen stroom "uitgeeft" als mijn auto niet thuis is. Ik kan de hele stroomtoevoer onderbreken, maar iets zegt me dat dat niet lekker is voor alle componenten als dat op een dag 3x gebeurt. Klopt dat?
Mijn idee was om middels een Shelly 1 (die heeft dry contacts) een bepaalde schakeling te maken tussen 2 punten, maar ik heb geen idee welke.

Welk contact kan ik gebruiken om het laadstation wel "op stroom" te zetten, maar hem geen stroom "uit te laten geven" richting de auto?

Het betreft een CMEM10-32A v2.0 R11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nX3luuYlOgRT_Ek1IEaWysHHQMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9oJUrjYW6fVxANchvZLg8Atl.jpg?f=fotoalbum_large

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@gabn88 is er een markering (aan de zijkant?) bij de schroefterminals van de EVHUB EVC6-63?
Met wat geluk matcht dat met een schema zoals donotwant in "Vermogen begrenzen EVHUB / Laadpaal24 / Elektramat / CMEM10"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-04 20:41
Proton_ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:57:
@gabn88 is er een markering (aan de zijkant?) bij de schroefterminals van de EVHUB EVC6-63?
Met wat geluk matcht dat met een schema zoals donotwant in "Vermogen begrenzen EVHUB / Laadpaal24 / Elektramat / CMEM10"
Helaas. Hier wordt ik niet wijzer van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFyu9ODAr8PP0lpwF_wiWomHP4I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBW3lFbwIVRnhsECFosUVO61.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2deKSNji75B72LKPPde-1MX3XM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PduJljvp2wD50UPI8ViuwgzK.jpg?f=fotoalbum_tile

EDIT: Ik denk dat ik gewoon zoiets ernaast plaats en dan 1 van de draden doorlus die naar de EVSE gaan. @JeroenE Weet jij welke kabel ik moet hebben? P1/P2/N/CP?

[ Voor 9% gewijzigd door gabn88 op 02-01-2023 16:01 ]

• 1C6fZhqzypkkoQ
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-03 22:14
gabn88 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:15:
Ik heb inmiddels al een tijdje een elektrische auto, en ook een laadpaal van Laadpaal24 (een LS24). Zie onderstaand. Nu heb ik eindelijk home assistant geinstalleerd en wil ik tijden aangeven waartussen de laadpaal aan mag staan en wanneer die uit moet staan. (dus geen variabel vermogen, alleen aan/uit). Moet ik hiervoor een wifi-gestuurd relais installeren op de plaats van het huidige relais? Of zijn er andere oplossingen?
Ik heb een soortgelijke laadpaal (van EVhub). Na een hoop zoeken onder meer hier in het forum lijkt het erop dat de controller die in de laadpaal zit (CMEM10-32A) een on/off aansluiting heeft. Ik vermoed dat deze is om bijvoorbeeld een sleutelschakelaar op aan te sluiten. Helaas is er nauwelijks info te vinden behalve een schema hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72256312

Ik ga op korte termijn eens proberen of ik inderdaad een puls kan sturen naar poortjes 1 en 2 om aan/uit te schakelen, heb een KNX schakelactor vlakbij de paal zitten.

• 1C6fZhqzypkkoQ
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-03 22:14
1C6fZhqzypkkoQ schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:29:
[...]

Ik heb een soortgelijke laadpaal (van EVhub). Na een hoop zoeken onder meer hier in het forum lijkt het erop dat de controller die in de laadpaal zit (CMEM10-32A) een on/off aansluiting heeft. Ik vermoed dat deze is om bijvoorbeeld een sleutelschakelaar op aan te sluiten. Helaas is er nauwelijks info te vinden behalve een schema hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72256312

Ik ga op korte termijn eens proberen of ik inderdaad een puls kan sturen naar poortjes 1 en 2 om aan/uit te schakelen, heb een KNX schakelactor vlakbij de paal zitten.
Disregard, er zit helemaal geen CMEM10-32A in.. ga nog maar eens navragen bij EVhub welke poorten ik moet hebben voor een schakelaar.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik heb een probleem met een laadpaal die de auto niet gaat laden. Het gaat om een 1-fase laadpaal met vaste kabel en daarin een CMEM10-32A V2.0 R11 module.

De voeding van de CMEM module is via een afstandsbediening in te schakelen, dat werkt wel.

Zegt de code van de LEDjes iemand iets? Dit filmpje is met auto aangesloten (dacht ik).
https://streamable.com/lb4uho
Pagina: 1