GoodWe koppelen HA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trevvv
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-04 21:40
Sinds vandaag in bezit van een tweedehands Raspberry PI 3B+ en gelijk enthousiast aan de slag gegaan.

HA is inmiddels draaiende, maar de ingebouw integratie om de GoodWe omvormer toe te voegen, krijg ik maar niet aan de praat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72_Iae1hFb4-bHJk-5SggZQJaXc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0iL7SPyOs65Ypssg2wMngPqW.jpg?f=user_large

Volgens andere meldingen zou de ARM firmware van GoodWe verouderd kunnen zijn. Zijn er wellicht nog andere ideeën of toch maar gelijk de klantenservice van GoodWe om hulp vragen?

PS: Het SEMS portal werkt wel sinds 1 juni naar behoren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mephisteus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Klantenservice van GoodWe gaf aan best bereid een firmware upgrade te willen doen maar geeft geen garantie op dat de inverter blijft werken.

Na wat verder speuren kwam ik deze tegen, werkt tot nu toe goed - https://github.com/TimSoethout/goodwe-sems-home-assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Mephisteus schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:18:
Klantenservice van GoodWe gaf aan best bereid een firmware upgrade te willen doen
Not so Good

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:22
Gewoon naar de klantenservice gaan, bij mij werkte hij daarna ook.

(alhoewel hij het bij mij via de SEMS API ook prima doet :) )

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:51

Illusion

(the art of)

Kijk eens hier: GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

In idd even firmware update aanvragen. Zou handig zijn als je meteen je huidige versie had vermeld…

[ Voor 38% gewijzigd door Illusion op 01-07-2022 11:54 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-10-2022
ik heb geen enkele upgrade nodig gehad (GoodWe ET reeks, jaar geleden geplaatst).

Werkt als een zonnetje, inclusief batterij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trevvv
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-04 21:40
Helaas nog geen reactie van GoodWe, maar met wat moeite is de koppeling met HA gemaakt.

Nieuw probleem is dat de SEMS portal er uit knalt en de omvormer dus staat te knipperen. Wachtwoord reload of reset werkt niet totdat de verbinding met HA verbroken wordt. Deze twee zouden gewoon samen moeten gaan toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-03 16:29
Standaard is de polling frequentie van de Goodwe HA integratie te hoog, zie https://www.home-assistan...nverter-polling-frequency

Ik heb de polling in de integratie uitgezet, en via een automation lees ik de API elke 2 minuten uit. Ik krijg de indruk dat het vooral bij het opstarten van de omvormer wordt bepaald of deze online komt (constant oranje lampje) of offline blijft de rest van de dag (knipperend oranje lampje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:05

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Kwam dit topic tegen na een zoekactie, maar ik heb het volgende probleem.

Heb de standaard GoodWe integratie geïnstalleerd, voordat ik begon leek het mij verstandig om mijn Goodwe op een vast IP te zetten. Dus via de SEMS app de wifi instellingen aangepast naar vast IP. Daarna de integratie gekoppeld in HA. Dit leek in 1x goed te gaan, maar mijn HA blijft steken op 0,1kwh opbrengst dus die lijkt niets uit te lezen. En als ik nu mijn SEMS app open dan is de grafiek plat en de statistieken hangen vast, lijkt dus ook niet meer te werken! :( Wifi diagnose van de Goodwe geeft aan dat er verbinding is met SEMS cloud.

edit: HA krijgt nu wel data binnen, SEMS nog niet. dat is in ieder geval iets. maar zou wel fijn zijn als SEMS ook weer werkt, als ik op de SEMS web portaal inlog dan geeft deze aan dat de omvormer offline is.

[ Voor 21% gewijzigd door Chaoss op 17-12-2022 13:24 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:59
Ik heb nu precies hetzelfde als jij @Chaoss, heb je dit nog op weten te lossen?
Ik heb de polling al op eens per minuut staan ipv automatisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:05

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Nope, door de wifi van Goodwennog eens te resetten heeft seks het tijdelijk weer gedaan maar daarna aineens weer niet.

Ik lees de omvormer nu uit met HA en ik vind het wel prima zo.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:59
Ja, dat vind ik op zich ook prima inderdaad.

Nu me alleen nog verdiepen in HA, want daarin ben ik nog een complete leek :+. Hoe ik mooie grafiekjes per dag/week/maand krijg etc. En de data naar PVOutput uploaden zou ik ook graag nog voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerryvh2960
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-02-2023
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en ben benieuwd hoe jullie de Goodwe uitlezen en koppelen in HA.
Welke API gebruiken jullie en doe je dit via RS485 op de omvormer?

Ik ben nog niet in het bezit van een omvormer maar voor ik er ééntje koop wil ik zeker weten hoe ik hem kan koppelen in HA.

Alvast bedankt om mij te informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:58

Sebazzz

3dp

Gerryvh2960 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:15:
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en ben benieuwd hoe jullie de Goodwe uitlezen en koppelen in HA.
De lokale API op de LAN.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kzmi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-05 15:05
Vraagje voor de mensen die de Goodwe Inverter integratie gebruiken, komt jullie data exact overeen met die uit het SEMS portal?
Bij mij loopt dat nogal redelijk uiteen ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4_XV7G_ad4qWDg-z__KLRYLrnQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0SmYVhe23jyeNo3cYhP6oKOK.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXed2nabyZ-IzE-Q9Y3eil_RiKc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DY31Dq0Qzq8EI8y3UNvf4sOU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:36

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ze hebben de firmware bij mij vandaag bijgewerkt, kan hem nu direct uitlezen. Krijg alleen geregeld te zien dat PV power unavailable is. Daarmee is hij alsnog niet betrouwbaarder dan het nogal matige online platform van ze (die ik scrape met de API).

Is er iets aan te passen qua ophalen van data?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViIMI8VWqiDMlz_ifQih5mD2vTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q1fCYopG8jZ2tOPMfqEBvkNI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Tortelli op 28-02-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-05 21:21
Hier ook een Goodwe die uitgelezen wordt door HomeAssistant, werkt top alleen geen data maar in SEMS portal. Dit wordt veroorzaakt door het continu pollen van HA maar is voor mij geen probleem. Aangesloten via Wifi overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlob
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-05 08:34
Tot nu toe las ik de energieproductie van de zonnepanelen uit via de 'Goodwe SEMS API'. Inmiddels heb ik door Goodwe op afstand nieuwe firmware laten plaatsen en de integratie 'GoodWe Inverter' draaien. Deze bevat de sensor "sensor.pv_power" en geeft de juiste waarde wanneer ik deze op een dashboard plaats.

Ik zie deze sensor echter niet staan onder de sensoren die ik bij instellingen van het "Energie-dashboard" kan kiezen onder 'zonne-energie productie'. Herkent iemand dit en weet iemand hoe dit op te lossen is?

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

MacgregorSound schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:45:
Hier ook een Goodwe die uitgelezen wordt door HomeAssistant, werkt top alleen geen data maar in SEMS portal. Dit wordt veroorzaakt door het continu pollen van HA maar is voor mij geen probleem. Aangesloten via Wifi overigens.
Heeft iemand hier een update over / oplossing ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
  • Laatst online: 20:34
Mijn omvormer werkt out-of-the box met Home Assistant.

Echter: De polling-frequentie is inderdaad te hoog, zoals hier beschreven.
Ik heb hem gekoppeld via de integratie van Goodwe. Ik hoefde slechts het IP-adres van de omvormer in te vullen en hij herkende hem al. (zoals in de TS beschreven)
Ik heb de polling uitgezet en zou nu graag de code toevoegen met de hand. Bij welke automatisering dit zou moeten, is slecht beschreven. Weet iemand waar ik dit zou moeten doen?

- alias: "Goodwe inverter data polling"
trigger:
- platform: time_pattern
hours: "*"
minutes: "*"
seconds: "/30"
action:
- service: homeassistant.update_entity
target:
entity_id: sensor.ppv

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOZBLO2sQt0mTlMupcFRZrzkwHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JQGm8cRqVH50r3NfGzk0hwmX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2A-bLAgTMt8J2oVUmNEqG53mkUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8lNbNZXutDegFtbgQo9yYxTL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-03 22:46
Ik gebruikte de SEMS (cloud) integratie. Maar deze mocht ik niet vaker dan eens in de 1-2 minuten pollen.

Ik wil graag zo live mogelijke data (voor de leuk), zeker om vermogen vanuit omvormer en meterkast te kunnen vergelijken. Om zo live zelf-consumptie inzichtelijk te maken.

Ik heb GoodWe gemaild en zij hebben toen op afstand de firmware geüpgrade.
Sindsdien kan ik met de GoodWe API lokaal de omvormer pollen op veel hogere frequentie.

Nu doe ik dat dus ook, getriggerd op een nieuwe meting vanuit de slimme meter (dus wanneer de slimme meter een update krijgt, wordt de inverter ook gepolld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

superjoost schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:20:

Ik heb hem gekoppeld via de integratie van Goodwe. Ik hoefde slechts het IP-adres van de omvormer in te vullen en hij herkende hem al. (zoals in de TS beschreven)
Ik heb de polling uitgezet en zou nu graag de code toevoegen met de hand. Bij welke automatisering dit zou moeten, is slecht beschreven. Weet iemand waar ik dit zou moeten doen?

trigger:
action:
target:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb dezelfde vraag.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-05 12:43
The_Ownman schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:52:
Ik gebruikte de SEMS (cloud) integratie. Maar deze mocht ik niet vaker dan eens in de 1-2 minuten pollen.

Ik wil graag zo live mogelijke data (voor de leuk), zeker om vermogen vanuit omvormer en meterkast te kunnen vergelijken. Om zo live zelf-consumptie inzichtelijk te maken.

Ik heb GoodWe gemaild en zij hebben toen op afstand de firmware geüpgrade.
Sindsdien kan ik met de GoodWe API lokaal de omvormer pollen op veel hogere frequentie.

Nu doe ik dat dus ook, getriggerd op een nieuwe meting vanuit de slimme meter (dus wanneer de slimme meter een update krijgt, wordt de inverter ook gepolld).
Heb hetzelfe eufel, waar en met welke gegevens heb je goodwe gemailed zodat ze een upgrade hebben uitgevoerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Ownman
Petertje750 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:52:
[...]

Heb hetzelfe eufel, waar en met welke gegevens heb je goodwe gemailed zodat ze een upgrade hebben uitgevoerd?
Ik hoefde slechts het serie(?)nummer door te geven die bovenaan de inverter tab in de SEMS app staat. Bij mij begint die met 5500DSN

Daarna was het binnen een paar dagen gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
The_Ownman schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:30:
[...]

Ik hoefde slechts het serie(?)nummer door te geven die bovenaan de inverter tab in de SEMS app staat. Bij mij begint die met 5500DSN

Daarna was het binnen een paar dagen gefixt.
Heb firmware laten updaten maar ze hebben alleen de DSP geupgrade, nu heb ik nog steeds dat hij offline gaat met de automatische polling vanuit de goodwe addon.
Heb jij toevallig iets anders laten updaten dan de DSP zodat polling frequentie beter gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Ownman
Petertje750 schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:41:
[...]

Heb firmware laten updaten maar ze hebben alleen de DSP geupgrade, nu heb ik nog steeds dat hij offline gaat met de automatische polling vanuit de goodwe addon.
Heb jij toevallig iets anders laten updaten dan de DSP zodat polling frequentie beter gaat?
Goed punt! Ik zie dat ik in de mail naar hun had gevraagd om zowel de 'ARM' als de 'Inverter' te updaten (specifiek die dingen nadat iemand hier op Tweakers dat advies had gegeven).

Wat er nu precies bij jou geüpdatet is, de ARM of inverter, durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
Na doorvragen en screenshots hebben ze de firmware van 51.51.10 naar 22.22.12 ge-upgrade, snap hun nummeringen niet maar het heeft wel geholpen, tenmiste vandaag hele dag geen netwerk update outage in HA en SEMS portal en ga nu de update frequentie in HA lager zetten van 4 aar 2 minuten, en dan kijken of "realtime" polling aan kan, stapje voor stapje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqDZnV9K8VbsgQXtxFaVaAmEMxE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C1lnFRa5YURUcmXl7Rs43jld.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Klinkt als een downgrade. Ik draai op de 5000D-NS trouwens versie 51.51.32.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:49
Ik ben vandaag van 51.51.19 naar 51.51.20 gegaan voor de GW4200D-NS, dus alleen een update van de ARM versie.

[ Voor 23% gewijzigd door mtv1 op 19-09-2023 20:18 ]

• Petertje750
Snap die hele logica niet, HA meld versie 21.21.12 en als ik op management nterface inlog zie ik onderstaande V1.1.1.2, geen idee wat nu de juiste versie is en heb vraag gestuurd naar support wat de logica is van de nummering, upgrade van 51.51.10 naar 21.21.12.
Het heeft iig geholpen connectie naar sems en HA is al 5 dagen stabiel vanaf moment van upgrade _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOLyfs6bJUJCafSTQ7XMpBYiM6A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aymv6voPPYrw0V9xfR66XDBD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
FWIW, antwoord van Goodwe support "Dat lijkt inderdaad een beetje verwarrend, maar in ons systeem is 22.22.12 een nieuwere versie dan 51.51.10."

Nieuwe versie zo stabiel als een huis met polling updates vanuit HA en upload naar SEMS zonder eenige onderbrekingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Gistermiddag via support een firmware aangevraagd. We hadden eerst voor onze GW3600D-NS firmware V1.14.11. Deze is gistermiddag/vandaag geupgrade naar V1.14.19. Wel een snelle service. Het wordt nu wel herkend in HA. :+

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4ndyy
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-03-2024
superjoost schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:20:

trigger:
action:
target:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is hier inmiddels al een antwoord op? ik probeer ook de polling frequentie in HA aan te passen maar ik weet niet hoe ik dit moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-03 17:51

theezeefje

Poehee

ik heb met wat knutselen deze draaiende gekregen op een Wemos D1 Mini, gekoppeld aan een GW3000D-NS.
geen gepruts meer met API's enzo, gewoon lokaal uitlezen zonder lastige firmware updates.

https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger

Data gaat vanuit de ESP32 direct naar mijn MQTT, en om het nog makkelijker te maken, automatisch naar PVOutput :)

[ Voor 32% gewijzigd door theezeefje op 19-02-2024 18:01 ]

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
  • Laatst online: 20:34
Weet iemand hoe je de logging interval kan triggeren op 2 minuten? Als ik hier 1 of 2 minuten invul, dan triggert hij de eerste of tweede minuut van ieder uur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQSouXxiDOtaAStNqLfbR04y608=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztCIvSMJP7NPJ7GPwgqF1uYx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
superjoost schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:53:
Weet iemand hoe je de logging interval kan triggeren op 2 minuten? Als ik hier 1 of 2 minuten invul, dan triggert hij de eerste of tweede minuut van ieder uur.[Afbeelding]
Ik heb het zo gedaan: dus bij jou moet dan /2 staan bij minuten en niks bij seconden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taXvi9r_IIpSX-JybBFMomzGtwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6CdBI8kIAuqjMoFk5ymEzLd.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:03
R4ndyy schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:25:
[...]

Is hier inmiddels al een antwoord op? ik probeer ook de polling frequentie in HA aan te passen maar ik weet niet hoe ik dit moet doen.
Hier een voorbeeld van een automatisering om dat te doen:

alias: Goodwe Update Pattern
description: ""
trigger:
seconds: /30
condition:
- condition: sun
before: sunset
after: sunrise
after_offset: "-00:30:00"
action:
data: {}
target:
entity_id: sensor.pv_power
mode: single

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:03
Petertje750 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:31:
Snap die hele logica niet, HA meld versie 21.21.12 en als ik op management nterface inlog zie ik onderstaande V1.1.1.2, geen idee wat nu de juiste versie is en heb vraag gestuurd naar support wat de logica is van de nummering, upgrade van 51.51.10 naar 21.21.12.
Het heeft iig geholpen connectie naar sems en HA is al 5 dagen stabiel vanaf moment van upgrade _/-\o_

[Afbeelding]
De V1.1.1.2 is van de lan/wifi stick

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

taz10

Party Animal

Ik ben ook met HA begonnen maar hoe nu mijn Goodwe ipadres achterhalen ?
Ik lees dat iemand dit in de Semsapp kan vinden maar ik kan het niet vinden.
Ook zou ik wel willen weten welke firmware ik heb.
Mijn Goodwe hangt nu 3 jaar en is door de installateur geïnstalleerd via wifi.
Kan in mijn router ook het IP-adres niet vinden welke van Goodwe zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:08

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

taz10 schreef op zondag 28 april 2024 @ 07:50:
Ik ben ook met HA begonnen maar hoe nu mijn Goodwe ipadres achterhalen ?
Ik lees dat iemand dit in de Semsapp kan vinden maar ik kan het niet vinden.
Ook zou ik wel willen weten welke firmware ik heb.
Mijn Goodwe hangt nu 3 jaar en is door de installateur geïnstalleerd via wifi.
Kan in mijn router ook het IP-adres niet vinden welke van Goodwe zou zijn
Heb je wel een lijstje met eigen IP adressen, meestal beginnen met 192.168.x.xxx ?

Wat wil je doen, voor HA heb je het IP adres niet nodig, HA vind dat automatisch. Zodra je HA opstart, geeft HA de melding dat hij een "integration" heeft gevonden.

De WiFi module van GoodWe wordt gemaakt/geleverd door Shanghai High-Flying Electronics Technology Co. Ltd. De naam die je in je LAN dan zou kunnen zien is HF-XXX000 (drie letters en drie cijfers).

[ Voor 29% gewijzigd door PeteSplit op 30-04-2024 14:46 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

PeteSplit schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:54:
[...]

Heb je wel een lijstje met eigen IP adressen, meestal beginnen met 192.168.x.xxx ?

Wat wil je doen, voor HA heb je het IP adres niet nodig, HA vind dat automatisch. Zodra je HA opstart, geeft HA de melding dat hij een "integration" heeft gevonden en dan kun je de link aanklikken en akkoord geven.

De WiFi module van GoodWe wordt gemaakt/geleverd door Shanghai High-Flying Electronics Technology Co. Ltd. De naam die je in je LAN dan zou kunnen zien is HF-XXX000 (drie letters en drie cijfers).
Nou sorry, maar mijn HA heeft niets gevonden , en ik kan echt ook niks vinden via mijn router, heb alle ipadressen geprobeerd. 8)7 . Ik kan in HA ook zelf de integratie van Goodwe toevoegen, maar dus alle ip adressen geprobeerd zonder resultaat.
Hij moet toch met mijn netwerk verbonden zijn ? anders kan ik toch niet alles in Sem zien ?
deleted afbeelding

[ Voor 14% gewijzigd door taz10 op 29-04-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

taz10 schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:00:
[...]

Nou sorry, maar mijn HA heeft niets gevonden , en ik kan echt ook niks vinden via mijn router, heb alle ipadressen geprobeerd. 8)7 . Ik kan in HA ook zelf de integratie van Goodwe toevoegen, maar dus alle ip adressen geprobeerd zonder resultaat.
Hij moet toch met mijn netwerk verbonden zijn ? anders kan ik toch niet alles in Sem zien ?
Kun je een lijstje / overzicht van de router IP adressen (even) laten zien ? (of via DM)

Anders is er nog een omslachtige weg door contact te maken via internet met de router:

Ga naar de WiFi instellingen van je computer en verbind met Solar-WiFi000W0000 (jouw omvormer)
Je moet het wachtwoord invullen (wat je hebt aangemaakt na installatie) of 12345678 (fabrieksinstelling)

Ga naar de browser en tik in de adresbalk 10.10.100.253
Log in met admin en admin

Bij het volgende scherm klik op : Advanced

Access point setting
hier kun je het Password (8 to 63) wijzigen (fabrieksinstelling is 12345678)

DHCP setting for STA
hier zie je het IP address 192.168.x.xxx
en andere adressen (subnet / gateway / dns)

Er is ook een WiFi handleiding op GoodWe .nl (vanaf pagina nr8 )
https://nl.goodwe.com/Ftp...tion%20Instruction-EN.pdf
Je hoef je omvormer niet opnieuw te installeren ! Alleen IP adres opzoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 30-04-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:20

masauri

aka qwybyte

wiljums schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:02:
[...]

Hier een voorbeeld van een automatisering om dat te doen:

alias: Goodwe Update Pattern
description: ""
trigger:
condition:
after_offset: "-00:30:00"
action:
target:
entity_id: sensor.pv_power
Ik krijg daar dit resultaat mee, ik heb geen idee wat er mis loopt |:( :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5ys_ygm0LmKBRlkGFzVw5CgkcE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FYrorKbnXy4Q2p2QGS56dj5r.png?f=user_large

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

masauri schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:53:
[...]

Ik krijg daar dit resultaat mee, ik heb geen idee wat er mis loopt |:( :
Wat heb je als "zonnepanelen"

Ik heb de entity PV Power

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pADbYcebv747I98lGvT48z79TXA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FZ0hbjDZv4Tbxdd08QnVUm1z.jpg?f=user_large

Ga naar Developer Tools en zoek op PV dan vind je de sensoren die je ook in de History kunt laten zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIRJPpEaY7ZdR2DKT7w5wVg-Yd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WArPKmOd2NUaFNa7ln1SDkm5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Deze zou moeten werken

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Goodwe Update
description: Goodwe data polling
trigger:
condition:
  - condition: and
    conditions:
action:
    target:
      entity_id:
        - sensor.pv_power
    metadata: {}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

PeteSplit schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:53:
Deze zou moeten werken

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Goodwe Update
description: Goodwe data polling
trigger:
condition:
  - condition: and
    conditions:
action:
    target:
      entity_id:
        - sensor.pv_power
    metadata: {}
Er lijkt iets te werken, ik ga hem eens een tijdje laten draaien :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Misschien moet je niet de sunset/sunrise gebruiken, omdat als de omvormer offline gaat (of is) kun je een aantal foutmeldingen krijgen in de logs.

Wil je ook de SEMS portal online houden ? Dan moet de polling wijzigen naar, minutes: / 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

PeteSplit schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:29:
Misschien moet je niet de sunset/sunrise gebruiken, omdat als de omvormer offline gaat (of is) kun je een aantal foutmeldingen krijgen in de logs.

Wil je ook de SEMS portal online houden ? Dan moet de polling wijzigen naar, minutes: / 3.
SEMS log werkt idd niet dus heb het nu op 5 minuten gezet.
Maar wat stel je dan in om niet de sunset/sunrise te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik heb een eerdere zonnestand gebruikt en dan wat tijd toegevoegd, voordat de polling begint/eindigt.

Omdat ik toch in Home Assistant de gegevens per 15 sec wil hebben, doe ik aan het begin en eind elke dag, als de zon nog niet zo actief is, een langzame polling en als de zon actiever wordt een snelle polling. De SEMS portal is overdag dan offline, maar 's morgens en 's avonds worden de gegevens overgezet.

Ik heb nu zes automations gemaakt:

A - Goodwe Begin at rising (opkomst) (+40 min) D on
B - Goodwe End at setting (ondergang) (+20 min) D off

C - Goodwe Update HA (15 sec)
D - Goodwe Update SEMS (3 min)

E - Goodwe Switch to SEMS (<0.1 A for 1 min) C off / D on
F - Goodwe Switch to HA (>0.3 A for 1 min) D off / C on

Gisteren de eerste dag, goed gedraaid ( A - D - F - C - E - D - B )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8C-mzpxEeaSdzsK79kZbCk68j8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/60KG2Z3vvmXhvpLAvWjYrzAq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door PeteSplit op 12-05-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Schiet mij maar lek, ik begrijp er helemaal niets meer van .
Na contact te hebben gehad met Goodwe, kon ik dan ook de omvormer via HA uitzetten, zie ik opeens afgelopen week dat de Grid limit export niet meer te bedienen is. Vanmorgen gekeken op de Goodwe, staat de Grid export gewoon aan.
Wel staat het max % op meer dan 100%.
Dit vind ik dan ook wel apart. hij is 4200 maar ik kan hem nu in HA ook op 8000 zetten . Vanmiddag geprobeerd met even lager te zetten en dat werkt, de productie gaat naar beneden.
Nu zie ik alleen weer de Grid export limit op 0% staan terwijl er wel prodcutie is. Dat is dan toch weer raar ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DApnX9_vs_2JbSAHvasvMogLOd8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9KQVCAFReKsfC8hVVVaabOoJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRZt0gem-nZHUCzeBJZ_zwEHfww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NP5r39ADljsdlwSLhDBiPiga.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dus op het energie dashboard wel productie, ook in Youless, maar dat Grid export overzicht zegt dan vanaf 15:45, toen heb ik weer wat zitten schuiven, dus 0%, terwijl er wel opbrengst is.
Iemand die dit kan verklaren ?

(hiernaast is het ook nog niet gelukt om het script in yaml goed te krijgen dat ik een binary_sensor krijg en alles werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik heb net een ander huis met zonnepanelen gekocht en daar zit een goodwe 3600D-NS omvormer bij , die heb ik uiteindelijk kunnen omzetten van de oude eigenaar naar een nieuw SEMS account en wil ik graag koppelen aan HA.
Als mijn ipnr invul krijg ik geen connectie, de firmware op de webportal intern zegt v1.02 dat is een erg oude, dus ik heb Goodwe gevraagd deze up te daten maar ze geven aan dat deze omvormer te oud is (....). Via de webinterface kan ik ook een firmware update handmatig doen maar ik kan nergens de laatste firmware vinden. Ik heb support alweer gemailed maar dat gaat weer 2 weken duren voordat ik antwoord krijg vrees ik.

Heeft iemand toevallig die losse firmware files liggen? of moet het altijd perse door goodwe remote gedaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdb33
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-08-2024
JaNuZz schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:02:
Ik heb net een ander huis met zonnepanelen gekocht en daar zit een goodwe 3600D-NS omvormer bij , die heb ik uiteindelijk kunnen omzetten van de oude eigenaar naar een nieuw SEMS account en wil ik graag koppelen aan HA.
Als mijn ipnr invul krijg ik geen connectie, de firmware op de webportal intern zegt v1.02 dat is een erg oude, dus ik heb Goodwe gevraagd deze up te daten maar ze geven aan dat deze omvormer te oud is (....). Via de webinterface kan ik ook een firmware update handmatig doen maar ik kan nergens de laatste firmware vinden. Ik heb support alweer gemailed maar dat gaat weer 2 weken duren voordat ik antwoord krijg vrees ik.

Heeft iemand toevallig die losse firmware files liggen? of moet het altijd perse door goodwe remote gedaan worden?
Ik heb gisteren voor exact dezelfde omvormer een mail gestuurd en vanochtend had ik al nieuwe firmware. (Schieten ze automatisch door) Online kon ik namelijk geen downloads vinden. Nu kan ik deze omvormer ook via HA uitlezen. (Alleen polling nog zien aan te passen) Ik zou de support afdeling nogmaals een mail sturen met het serienummer van je omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Is het mogelijk om met HA de export functie van de GoodWe omvormer te bedienen zodat er geen export is als de stroomprijs met belasting negatief is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

BadEendTerror schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:29:
Is het mogelijk om met HA de export functie van de GoodWe omvormer te bedienen zodat er geen export is als de stroomprijs met belasting negatief is?
Volgens mij moet dat met de HACS GoodWe solar inverter for Home Assistant (experimental) kunnen via de Export limit switch functie. Ik denk dat het alleen op de wifi-module van de Goodwe werkt, want de SolarGo app krijg ik niet aan de praat op de UTP module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Laatst online: 21:39
Hey all,

Vandaag zowel een goodwe als ha geinstalleerd.
Ik lijk het issue te hebben wat hier voorbij komt, maar mij is niet helemaal duidelijk of dit een verouderd issue is of ik dit nog moet fixen met code en/of firmware.

Mijn case:
-Sems log lijkt gestopt na integratie met HA
-opwek loopt wel netjes door (minimaal door bewolking)
-log in HA komt overeen met opbrengst op display van goodwe
-Goodwe GW6000-SDT-20, Firmware V1.21.21

Integratie van goodwe in homewizard is ook gelukt, maar met eenmalige data, geen nieuwe synchronisatie wat mij verklaarbaar lijkt omdat sems ook geen data meer lijkt te krijgen en dat zal de bron voor homewizard zijn.

In HA dus inzicht gelijk aan fysiek op goodwe, maar in sems/homewizard niks meer sinds integratie met HA.

Opvallend is ook nog dat in solargo-app (ook van goodwe) de data wel geupdate wordt, maar in sems en sems portal niet…

Wat te doen?

[ Voor 9% gewijzigd door boefje79 op 24-04-2025 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Laatst online: 21:39
.

[ Voor 99% gewijzigd door boefje79 op 24-04-2025 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

boefje79 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:14:
Hey all,

Vandaag zowel een goodwe als ha geinstalleerd.
Ik lijk het issue te hebben wat hier voorbij komt, maar mij is niet helemaal duidelijk of dit een verouderd issue is of ik dit nog moet fixen met code en/of firmware.

Integratie van goodwe in homewizard is ook gelukt, maar met eenmalige data, geen nieuwe synchronisatie wat mij verklaarbaar lijkt omdat sems ook geen data meer lijkt te krijgen en dat zal de bron voor homewizard zijn.

In HA dus inzicht gelijk aan fysiek op goodwe, maar in sems/homewizard niks meer sinds integratie met HA.

Opvallend is ook nog dat in solargo-app (ook van goodwe) de data wel geupdate wordt, maar in sems en sems portal niet…

Wat te doen?
GoodWe heeft een zodanige beveiliging, dat er maar eenmaal verbinding gemaakt kan worden.

Gebruik je de integratie van Home Assistant stopt de verbinding met de portal.
Zie: https://www.home-assistant.io/integrations/goodwe/

HA doet een polling (gegevens ophalen) om de 10 seconden van je omvormer via je wifi netwerk.
Zoals je in de beschrijving kunt lezen, kun je zelf ook een automatisering maken die kan pollen.

Ik heb gekozen om bij de start 's morgens en bij het afsluiten 's avonds om de 3 minuten te pollen.
Daarbij wordt dan wel de portal met de dag gegevens gevuld.
Daar tussen in doe ik een polling van 20 seconden (sneller (15 sec) gaf bij mij soms een storing).
Zie mijn bericht van donderdag 9 mei 2024 15:08

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:19

M-ThijZ

Riding on Rails

PeteSplit schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:07:
[...]

GoodWe heeft een zodanige beveiliging, dat er maar eenmaal verbinding gemaakt kan worden.

Gebruik je de integratie van Home Assistant stopt de verbinding met de portal.
Zie: https://www.home-assistant.io/integrations/goodwe/

HA doet een polling (gegevens ophalen) om de 10 seconden van je omvormer via je wifi netwerk.
Zoals je in de beschrijving kunt lezen, kun je zelf ook een automatisering maken die kan pollen.

Ik heb gekozen om bij de start 's morgens en bij het afsluiten 's avonds om de 3 minuten te pollen.
Daarbij wordt dan wel de portal met de dag gegevens gevuld.
Daar tussen in doe ik een polling van 20 seconden (sneller (15 sec) gaf bij mij soms een storing).
Zie mijn bericht van donderdag 9 mei 2024 15:08
Bij mij is het SEMS Portal wel blijven werken nadat ik de HA integratie heb aangezet. (GW10KN-ET hybride omvormer)
Pagina: 1