Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sebazzz schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:01:
[...]
Hoe dan ook, er zijn ook mensen met AMS die een 4-weg splitter gebruiken omdat ze kennelijk de AMS hub onstabiel vinden en het filament via de splitter laten lopen (en daarna eventueel via één ingang van een AMS single hub).
Ik had begrepen dat je die splitter ook kunt gebruiken ipv de AMS hub als je 2 of meer AMS units hebt. Qua aansturing is het daisy chaining dus daar heb je de hub niet voor nodig.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:18:
[...]

Ik had begrepen dat je die splitter ook kunt gebruiken ipv de AMS hub als je 2 of meer AMS units hebt. Qua aansturing is het daisy chaining dus daar heb je de hub niet voor nodig.
Interessant, ga ik ooit proberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik ben op dit moment met mijn eerste print in PCTG bezig. Dat is best wel fijn spul. Het print net zo makkelijk als PETG, maar heeft meer de eigenschappen van ABS: net zo sterk als ABS/ASA, temperatuurbestendig (tot iets van 70C), UV bestendig (in tegenstelling tot ABS), maar je hebt er geen verwarmde kamer voor nodig. Het print net als PETG, bed op 70C, hotend op 260C. Bambu Studio leek wel het profiel van Generic PETG te kiezen toen ik PCTG aanwees. Print als een malle, en ligt qua prijs een beetje tussen PETG en ABS in. Ik heb wat rolletjes gekocht bij 3D Jake. Die hebben nog een eigen merk, dat ook nog eens BPA-vrij is, dus 'food safe'. Prijs is +/- €23/kg. Zal vast nog wel ergens goedkoper kunnen.

Lijkt mij interessant om 2 redenen: niet de gifzooi van ABS/ASA, en handig voor de mensen met een A1 of andere open printer, die zonder toestanden geen ABS/ASA kunnen printen. Ik had er nog nooit van gehoord, ik weet niet of het een relatief nieuw filament is, maar ik zie reden genoeg om er een beetje bekendheid aan te geven.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik blijf het herhalen, want je kan nooit teveel gewaarschuwd zijn; Als je écht voedselveilig wil printen, dan zou je eigenlijk een dedicated hotend & PTFE tube nodig hebben. Heb je dat niet, loop je het risico om restanten van je vorige print(s) binnen te krijgen.

En ja, dit geldt óók voor de PTFE tube. Immers slijt deze door gebruik, wat aangeeft dat het filament tegen de buis aan schuurt, wat weer restanten filament achter zal laten.

Dit bericht werd mede mogelijk gemaakt door SIRE :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:00:
Ik blijf het herhalen, want je kan nooit teveel gewaarschuwd zijn; Als je écht voedselveilig wil printen, dan zou je eigenlijk een dedicated hotend & PTFE tube nodig hebben. Heb je dat niet, loop je het risico om restanten van je vorige print(s) binnen te krijgen.
Klopt. Daarom schrijf ik 'food safe' ook tussen quotes. Je moet niets willen printen dat met je voedsel in aanraking komt. Helaas staat er op de site van 3D Jake het volgende te lezen:
Het filament bevat geen bisfenolderivaten (BPA-vrij) of weekmakers op ftalaatbasis, waardoor het zelfs geschikt is voor contact met voedsel.
Dat is wel een beetje jammer. Eigenlijk zou er een richtlijn moeten zijn vanuit de overheid waarbij het verplicht wordt op alle mitsen en maren erbij te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:52
NOG meer regeltjes? Er zijn er al veeeeel te veel wat mij betreft!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:29:
NOG meer regeltjes? Er zijn er al veeeeel te veel wat mij betreft!
Nouja...mensen worden op het verkeerde been gezet. En als je ziet hoeveel keukenhulpjes en cookiecutters er op Makerworld/Printables e.d. rondzwerven, vraag je je af of mensen zich realiseren dat de meeste filamenten sowieso qua bestanddelen niet food safe zijn, voor zover daar iemand op let. Maar buiten die bestanddelen, gaat het ook om het verzamelen van bacteriën in de poriën en oneffenheden van een print. En zoals wordt aangegeven, heb je ook nog te maken met de printer, waar misschien de ene dag ABS mee is geprint, en de andere dag een zogenaamd food-safe filament, die wél weer in contact komt met de kwalijke stoffen in ABS. Dan is je print dus helemaal niet food safe meer.

Als we waarschuwingen op pakjes sigaretten zetten...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:41
Het heeft even geduurd, maar eindelijk kan ik meer delen over HET Bambu Lab event in Eindhoven!!

Op dinsdag 25, woensdag 26 en donderdag 27 juni gaan we een 8-tal bedrijven bezoeken die gedurende een interview en film sessie laten zien hoe ze 3D printen gebruiken binnen hun bedrijf. Daarnaast geven ze uitleg over hoe ze hiermee begonnen zijn, welke uitdagingen ze hebben moeten overwinnen en hoe uiteindelijk 3D printen hun "business" veranderd heeft. Van de bouwwereld, tot de medische wereld, we hebben afspraken staan bij zeer diverse bedrijven.

Op dinsdag 25 juni, van 19:00 tot 22:00 staat het user event gepland in Stadslab Eindhoven.
Met ruimte voor ca. 40 gasten gaat dit een informatie en inspirerende bijeenkomst worden.
Niet alleen is er een presentatie vanuit enkele van de bezochte bedrijven, maar ook zijn er filament makers, designers en influencers (zoals Mars Gizmo) aanwezig om een inkijkje in hun dagelijkse werk te geven.

Mocht je interesse hebben om hierbij aanwezig te zijn, schrijf je dan NU in: https://geni.us/bambulab-eindhoven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:00
Vandaag voor het eerst even PLA-CF geprint.
Had een rol Polymaker PLA-CF gekocht om eens te proberen.
Marja, dus niet in de AMS, denk, print gelijk even Y splitter van een paar post eerder, en print even een nette houder.

De y splitter kwam er perfect uit (in mijn oger). standaard Bambu PLA-CF profiel, gaan met de banaan.
Gaat nu met de houder bezig :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4FJ0t3b/20240617-210158.jpg

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:32
Renegade666 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:05:
Vandaag voor het eerst even PLA-CF geprint.
Had een rol Polymaker PLA-CF gekocht om eens te proberen.
Marja, dus niet in de AMS, denk, print gelijk even Y splitter van een paar post eerder, en print even een nette houder.

De y splitter kwam er perfect uit (in mijn oger). standaard Bambu PLA-CF profiel, gaan met de banaan.
Gaat nu met de houder bezig :)

[Afbeelding]
Perfect, heb de doppen en de houder van abs geprint en de splitter van pla. Daarna div printjes gemaakt zonder problemen. Had ik met de andere splitter wel.

Bing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

mphilipp schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:37:
[...]

Nouja...mensen worden op het verkeerde been gezet. En als je ziet hoeveel keukenhulpjes en cookiecutters er op Makerworld/Printables e.d. rondzwerven, vraag je je af of mensen zich realiseren dat de meeste filamenten sowieso qua bestanddelen niet food safe zijn, voor zover daar iemand op let. Maar buiten die bestanddelen, gaat het ook om het verzamelen van bacteriën in de poriën en oneffenheden van een print. En zoals wordt aangegeven, heb je ook nog te maken met de printer, waar misschien de ene dag ABS mee is geprint, en de andere dag een zogenaamd food-safe filament, die wél weer in contact komt met de kwalijke stoffen in ABS. Dan is je print dus helemaal niet food safe meer.

Als we waarschuwingen op pakjes sigaretten zetten...
Ik kwam een tijdje terug deze blogpost tegen, en de conclusie lijkt een hele grote "valt allemaal reuze mee" te zijn. Het is sowieso interessant leesvoer, maar los van dat de hoeveelheid lood te verwaarlozen is (er mag meer lood in 1L tapwater zitten dan in 1000 uur aan printen zit), is de grootste takeway is dat waar bacterien kunnen komen zeep ook kan komen.

Het is goed om je bewust van dingen te zijn, maar soms is het ook gewoon ok om het eens los te laten en een beetje te leven. Je eet ook af en toe gewoon een banaantje ondanks dat die radio actief zijn, een biertje gaat er ondanks de gevaren ook best in, en als je een regenachtig weekend moet redden thuis kan je ook gewoon met een gerust hart die 3d-geprinte starwars cookiecutters gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ischium schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 00:04:
[...]
Ik kwam een tijdje terug deze blogpost tegen, en de conclusie lijkt een hele grote "valt allemaal reuze mee" te zijn. Het is sowieso interessant leesvoer, maar los van dat de hoeveelheid lood te verwaarlozen is (er mag meer lood in 1L tapwater zitten dan in 1000 uur aan printen zit), is de grootste takeway is dat waar bacterien kunnen komen zeep ook kan komen.
Dat is interessant leesvoer inderdaad. Eindelijk wat feiten en testresultaten. Je hoort steeds die verhalen, en gaat er eigenlijk van uit dat het iets is dat ooit onderzocht is. Maar als ik dit zo lees, lijkt het wel of het pseudo wetenschap is geweest: iemand die denkt dat het zo werkt en dit dan vervolgens heel stellig beweert. Dan gaat iedereen het op enig moment geloven.
Dus cookie cutters zijn prima, als je ze maar voor en na gebruik even met wat zeep schoonmaakt. Want ik zie die bacterie-opbouw voor mijn neus in een standaard voor mijn electrische tandenborstel. Na een paar dagen krijg je zo'n donker randje/streepje (standaard is wit). Die tandenborstel wordt er nat op gezet en in die druppels zit natuurlijk van alles. Dus die moet regelmatig even worden schoongemaakt.
Het is goed om je bewust van dingen te zijn, maar soms is het ook gewoon ok om het eens los te laten en een beetje te leven.
Dat is nou ook weer een beetje flauw om dat zo te zeggen. Als ik voor mijzelf spreek ben ik absoluut geen allesvrezer en ik gebruik ook geen flesje hand sanitizer om steeds mijn handen te ontsmetten. Maar je weet onderhand ook niet meer wat je wel en niet moet geloven. Ik kan moeilijk voor alles de wetenschappelijke onderbouwing gaan opzoeken. Maar je hoort van alles over microplastics, die overal opduiken, schadelijke componenten in 3D printer filamenten (lekkere ABS dampen) die je niet moet willen inademen. Dan kun je roepen 'leef een beetje', maar als ik over een paar jaar de longpleuris heb, ben jij niet thuis om mij te genezen. In dat opzicht denk ik dan 'voorkomen is beter dan genezen' en probeer je iets te doen om die risico's te minimaliseren. Tenzij het onzin blijkt te zijn, of reuze mee te vallen.

Nou vraag ik mij alleen af of er fragmenten (microplastics) uit 3D prints los kunnen komen en in je eten kunnen belanden. Als je iets in de keuken gebruikt, komt het in een lade terecht tussen allerlei andere keukenrommel en kunnen er dus kleine stukjes los komen. Zou dat nog iets kunnen opleveren?
Kijk, vroeger 'leefden' we ook. We smeerden carbolineum op onze schuttingen. Nu weten we beter en is het spul verboden. En moet ik nog iets zeggen over asbest? Dus ja...ik snap het sentiment, maar dat maakt een modern equivalent van carbolineum of asbest niet minder gevaarlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-09 15:15
mphilipp schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 01:21:
[...]

Dat is interessant leesvoer inderdaad. Eindelijk wat feiten en testresultaten. Je hoort steeds die verhalen, en gaat er eigenlijk van uit dat het iets is dat ooit onderzocht is. Maar als ik dit zo lees, lijkt het wel of het pseudo wetenschap is geweest: iemand die denkt dat het zo werkt en dit dan vervolgens heel stellig beweert. Dan gaat iedereen het op enig moment geloven.
Dus cookie cutters zijn prima, als je ze maar voor en na gebruik even met wat zeep schoonmaakt. Want ik zie die bacterie-opbouw voor mijn neus in een standaard voor mijn electrische tandenborstel. Na een paar dagen krijg je zo'n donker randje/streepje (standaard is wit). Die tandenborstel wordt er nat op gezet en in die druppels zit natuurlijk van alles. Dus die moet regelmatig even worden schoongemaakt.

[...]

Dat is nou ook weer een beetje flauw om dat zo te zeggen. Als ik voor mijzelf spreek ben ik absoluut geen allesvrezer en ik gebruik ook geen flesje hand sanitizer om steeds mijn handen te ontsmetten. Maar je weet onderhand ook niet meer wat je wel en niet moet geloven. Ik kan moeilijk voor alles de wetenschappelijke onderbouwing gaan opzoeken. Maar je hoort van alles over microplastics, die overal opduiken, schadelijke componenten in 3D printer filamenten (lekkere ABS dampen) die je niet moet willen inademen. Dan kun je roepen 'leef een beetje', maar als ik over een paar jaar de longpleuris heb, ben jij niet thuis om mij te genezen. In dat opzicht denk ik dan 'voorkomen is beter dan genezen' en probeer je iets te doen om die risico's te minimaliseren. Tenzij het onzin blijkt te zijn, of reuze mee te vallen.

Nou vraag ik mij alleen af of er fragmenten (microplastics) uit 3D prints los kunnen komen en in je eten kunnen belanden. Als je iets in de keuken gebruikt, komt het in een lade terecht tussen allerlei andere keukenrommel en kunnen er dus kleine stukjes los komen. Zou dat nog iets kunnen opleveren?
Kijk, vroeger 'leefden' we ook. We smeerden carbolineum op onze schuttingen. Nu weten we beter en is het spul verboden. En moet ik nog iets zeggen over asbest? Dus ja...ik snap het sentiment, maar dat maakt een modern equivalent van carbolineum of asbest niet minder gevaarlijk.
Valt wel mee met flauw zijn, de afgelopen paar posts heb je het over gif, een webwinkel die mensen op verkeerde been zet en over recht- en regelgeving wat opgepoetst moet worden.

Dat allemaal over een onderwerp waar je alleen een gevoel bij had. Aan het einde van je verhaal heb je het zelfs over modern carbolineum en asbest. Dat zijn mijns inziens nogal wat beweringen en uitspraken. Zeker voor iemand die het dan ook niet kan onderbouwen.

Dat laatste is overigens logisch, je kan niet alles onderbouwen.

Maar het zou niet misstaan om wel eens onderzoek te doen voordat je aanspoort op regel- en wetgeving en iets gaat vergelijken met asbest.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SacreBleu schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:04:
[...]
Maar het zou niet misstaan om wel eens onderzoek te doen voordat je aanspoort op regel- en wetgeving en iets gaat vergelijken met asbest.
Kijk, asbest en al die rommel zijn indertijd op de markt gepleurd, terwijl de fabrikanten heel goed wisten dat het niet gezond was. Pas jaren later zijn er regeltjes gekomen, alsof men van niets wist.

En het is niet zozeer dat ik er een gevoel bij had, het is iets dat steeds genoemd werd, waardoor ik ervan uit ging dat het klopte en al die meuk in het filament niet zo best is voor onze gezondheid (als je het binnen krijgt). Die aanname was fout. En onderzoek doen....ja, dat kan, maar ik ben geen chemicus/bioloog oid.
Misschien is dit net zoiets als de algemene aanname van mensen dat die 'E-nummers' slecht voor je zijn. En dat is ook niet zo; een aantal zijn zelfs gewoon natuurlijke stoffen.

Overigens - als ik mij niet vergis - ging dat onderzoek dat je noemde alleen over de bacterie opbouw op 3D prints. Dat lijkt dus heel erg mee te vallen. Maar er is nog niets gezegd over wat een hapje PLA doet in je lichaam. Ik zou daar ook wel wat over willen weten. Ik sta open voor goede informatie, maar met mijn voorbeeld over asbest en carbolineum wil ik alleen maar aangeven dat we er ook niet zomaar vanuit moeten gaan dat het allemaal onschuldig is. Ik ben dan liever overdreven voorzichtig dan dat we er over een paar jaar achter komen dat het kankerverwekkend is. En overdreven voorzichtig klinkt alsof ik alleen maar de printer en filament met handschoenen en een mondmasker durf te benaderen, maar zo erg is het natuurlijk niet. Totdat ik zeker weet dat het geen kwaad kan, wil ik het liever niet in de buurt van mijn eten hebben. Als je dat overdreven vindt, is dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hebben meer mensen momenteel last dat zij geen opdracht binnenkrijgen via bambu studio? Hij upload succesvol, en de printer begint te downloaden, maar dat gaat langzaam met een time-out tot gevolg.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Magic schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:06:
Hebben meer mensen momenteel last dat zij geen opdracht binnenkrijgen via bambu studio? Hij upload succesvol, en de printer begint te downloaden, maar dat gaat langzaam met een time-out tot gevolg.
Staat hier gewoon te printen, geen problemen.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-09 22:37
Ach ja je vrouw/moeder/oma/jij zelf hebben jaren lang de pannenkoeken gebakken in een pan met een lekkere pfas anti aanbaklaag dus sneller dood gaan we misschien toch wel.

Na jaren van Felix , Ender en zelfbouw heb ik nu een P1S met AMS , man wat een verschil ik snap nu waarom iedereen er zo tevree over is.

Enige wat ik nog jammer vind is dat ik mijn vpn uit moet zetten voor het verzendern naar de printer , is daar iemand die daar iets meer van weet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 17:17
Quepee schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:08:
Ach ja je vrouw/moeder/oma/jij zelf hebben jaren lang de pannenkoeken gebakken in een pan met een lekkere pfas anti aanbaklaag dus sneller dood gaan we misschien toch wel.

Na jaren van Felix , Ender en zelfbouw heb ik nu een P1S met AMS , man wat een verschil ik snap nu waarom iedereen er zo tevree over is.

Enige wat ik nog jammer vind is dat ik mijn vpn uit moet zetten voor het verzendern naar de printer , is daar iemand die daar iets meer van weet ?
Is het een VPN van je werk? Misschien dat daar iets geblokkeerd wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
Quepee schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:08:

https://wiki.bambulab.com/en/general/printer-network-ports

Deze wiki kan helpen in het geval van (remote) netwerk related issues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
bing69 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:08:
[...]

Staat hier gewoon te printen, geen problemen.
Hmm, vreemd, misschien dat het aan mijn kant ligt dan, maar nu werkt zelfs sturen niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-09 11:48
Wat heb je nu aan aanbiedingen 8)7 van bambu labs, als altijd alles op is (de gewilde kleuren). :(
Wat moet ik met rose of paars? :?

zwart moet ik hebben, zal je zien dat de voorraad er weer is als de actie voorbij is :X

Ik twijfel ook nog voor een 3de AMS, maar wat heb ik daaraan als er geen filamenyt is?? :+

[ Voor 17% gewijzigd door my_fiero op 18-06-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
mphilipp schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:54:
[...]

Kijk, asbest en al die rommel zijn indertijd op de markt gepleurd, terwijl de fabrikanten heel goed wisten dat het niet gezond was. Pas jaren later zijn er regeltjes gekomen, alsof men van niets wist.
Dit lijkt je hoog te zitten. Ik denk alleen dat de vergelijking nu mank is. Er is hier (nog) helemaal geen sprake dat fabrikanten al kennis hebben over hoe gevaarlijk filament is. Maar je maakt die vergelijking nu wel.
[...]
En het is niet zozeer dat ik er een gevoel bij had, het is iets dat steeds genoemd werd, waardoor ik ervan uit ging dat het klopte en al die meuk in het filament niet zo best is voor onze gezondheid (als je het binnen krijgt). Die aanname was fout. En onderzoek doen....ja, dat kan, maar ik ben geen chemicus/bioloog oid.
Met onderzoek heb ik het vooral voor inlezen, niet dat je zelf empirisch onderzoek doet naar de schadelijkheid van filament.
[...]
Ik ben dan liever overdreven voorzichtig dan dat we er over een paar jaar achter komen dat het kankerverwekkend is. En overdreven voorzichtig klinkt alsof ik alleen maar de printer en filament met handschoenen en een mondmasker durf te benaderen, maar zo erg is het natuurlijk niet. Totdat ik zeker weet dat het geen kwaad kan, wil ik het liever niet in de buurt van mijn eten hebben. Als je dat overdreven vindt, is dat prima.
Ik vind het niet overdreven dat je voeding en plastic met elkaar scheidt. Ik print ook geen borden of bekers op dit moment.
Ik vind de vergelijking die je maakt met asbest overdreven. Het is prima om te stellen dat je je bewust bent dat niet elk stukje filament geschikt is voor voedsel. Het is een heel ander verhaal als je ernaar verwijst als het moderne asbest, terwijl daarover nog niets bekend is.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:00
my_fiero schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:31:
Wat heb je nu aan aanbiedingen 8)7 van bambu labs, als altijd alles op is (de gewilde kleuren). :(

zwart moet ik hebben, zal je zien dat de voorraad er weer is als de actie voorbij is :X

Ik twijfel ook nog voor een 3de AMS, maar wat heb ik daaraan als er geen filamenyt is?? :+
ja zo zat ik ook, wou ook nog wat bestellen, had nog 100 euro terug gekregen van mijn A1 die ik net te vroeg had besteld, maar nu is er bijna niks om te bestellen.

Ook een AMS moet ik meer dan een maand wachten.

Zat al bijna te denken om een A1 Mini te nemen :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:47

_Eend_

🌻🇺🇦

Nope, ik trap net een opdracht af via de bambu wolk en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:47

_Eend_

🌻🇺🇦

Over filament gesproken, ik had een rol PETG Basic grijs besteld bij mijn A1, nu wil ik wat meer rollen bestellen en blijkt dat PETG Basic uit het assortiment gaat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Draait hier op volle toeren :+

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SacreBleu schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:39:
[...]
Dit lijkt je hoog te zitten. Ik denk alleen dat de vergelijking nu mank is. Er is hier (nog) helemaal geen sprake dat fabrikanten al kennis hebben over hoe gevaarlijk filament is. Maar je maakt die vergelijking nu wel.
Ik zeg helemaal niet dat het gif is zoals asbest. Ik stel alleen dat we het niet weten, en dat wisten wij (de gewone mensen) van asbest ook niet. En toen het publiekelijk bekend werd, was het te laat. Dat is het kwaad al geschied. Alles wat ik zeg, is dat ik dat graag zou willen weten. Fabrikanten houden de lippen op elkaar en doen geen uitspraken over het eten van filament :+ Lijkt mij logisch. Maar ervan uitgaan dat het onschadelijk is, is ook niet goed. Er zijn gewoon te veel voorbeelden waarbij de burger er soms pas na tientallen jaren achter moest komen dat een bepaald goedje erg schadelijk was. En steeds weer blijkt dat de fabrikaten dat eigenlijk wel wisten. Mijn houding komt niet uit de lucht vallen hoor. De lijst is echt wel langer dan asbest en carbolineum. Ik noem die twee omdat die het eerst in mij opkwamen.

Dus je mag van mij blijven doen alsof ik mij aanstel en overdreven doe, maar het is niet alsof ik het verzin zeg maar. Fabrikanten zijn eigenlijk niet te vertrouwen als het gaat om de combinatie winst maken en onze gezondheid. Dat track record is behoorlijk slecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Het is zeker super makkelijk dat eigen filament met rfid tags enzo, maar je zit niet aan bambu-filament vast. ;) Genoeg merken die ook gewoon prima in de AMS passen, het enige verschil is dat je zelf even aan moet tikken op de printer/in BS welke rol je er in gestopt hebt. Dus daar zou ik me zeker niet door laten tegen houden als een 3e AMS je verder goed uit komt.

Ik haal mijn kleurtjes op het moment bij TMfilament. Die hebben sinds kort ook rollen die in gewoon de AMS passen. Aardige keuze aan kleuren, en tot nu toe ook gewoon consistent dezelfde tint steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
mphilipp schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:50:
[...]

Ik zeg helemaal niet dat het gif is zoals asbest.
mphilipp schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 01:21:
[...]
maar dat maakt een modern equivalent van carbolineum of asbest niet minder gevaarlijk.
Je noemde het inderdaad het 'moderne equivalent'.
Dus je mag van mij blijven doen alsof ik mij aanstel en overdreven doe, maar het is niet alsof ik het verzin zeg maar. Fabrikanten zijn eigenlijk niet te vertrouwen als het gaat om de combinatie winst maken en onze gezondheid. Dat track record is behoorlijk slecht.
Ik heb nergens gezegd dat je dingen verzint, of dat filament gezond of danwel niet schadelijk is. Ik heb nergens gesteld dat je je aanstelt. Je bent hier ook geen slachtoffer.
Sterker nog, ik geef je groot gelijk dat je plastic/filament en voedsel scheidt. Maar je vind het belangrijker om slachtoffer te spelen omdat ik wél heb gesteld dat ik het overdreven vind om filament het moderne asbest te noemen.

Maargoed, je punt tegenover fabrikanten is duidelijk, en in sommige opzichten terecht. Vind ik het zelf wel vreemd dat je wel gewoon dat moderne asbest in huis haalt. Maar dit hoef je verder niet te verantwoorden of te verklaren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik zeg helemaal niet dat het gif is zoals asbest. Ik stel alleen dat we het niet weten, en dat wisten wij (de gewone mensen) van asbest ook niet. En toen het publiekelijk bekend werd, was het te laat. Dat is het kwaad al geschied. Alles wat ik zeg, is dat ik dat graag zou willen weten. Fabrikanten houden de lippen op elkaar en doen geen uitspraken over het eten van filament :+ Lijkt mij logisch. Maar ervan uitgaan dat het onschadelijk is, is ook niet goed. Er zijn gewoon te veel voorbeelden waarbij de burger er soms pas na tientallen jaren achter moest komen dat een bepaald goedje erg schadelijk was. En steeds weer blijkt dat de fabrikaten dat eigenlijk wel wisten. Mijn houding komt niet uit de lucht vallen hoor. De lijst is echt wel langer dan asbest en carbolineum. Ik noem die twee omdat die het eerst in mij opkwamen.

Ik denk dat dit sowieso iets is wat een ieder voor zichzelf moet bepalen.

Van ABS/ASA weten we allemaal eigenlijk wel dat je dat niet in je kantoor moet printen, mits je goede afzuiging naar buiten hebt, of goede filters. Als ik een paar platen ABS parts heb geprint zie ik gelijk aanslag aan de binnenkant van mijn printer, iets wat ik niet heb met PLA en PETG (ok, PETG print ik niet heel erg veel, voornamelijk PLA).

Het RIVM heeft er wel een rapport van, zie hier pdf.

Bij mij zijn de printers verdeeld over twee kamers, 5 bij vrouwlief en 9 bij mij. Meestal staan er max 4 tegelijk aan per ruimte, soms iets meer, soms minder. Het is bij ons 90% PLA en de rest is PETG/ASA/ABS/PA/PC. Maar altijd staan de ramen open en ventileren we.

Mijn mening (ononderbouwd, geen studie, puur mijn mening) is dat de gemiddelde consument met 1 ~ 3 printers en voornamelijk met regelmaat PLA print, hier weinig last van zal hebben. Scheelt ook wat voor materiaal en merk je neemt. Krijg met grote regelmaat sponsor filament binnen om te testen en sommige (met name HS) meterialen hebben ze extra chemische troep aan toegevoegd om sneller te kunnen printen. Wat meurt dat spul zeg, dat heb ik niet met de reguliere PLA van Polymaker. Extrudr, Prusament, Fillamentum eSun.

Use it wisely :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-09 11:48
Ischium schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:00:
[...]

Het is zeker super makkelijk dat eigen filament met rfid tags enzo, maar je zit niet aan bambu-filament vast. ;) Genoeg merken die ook gewoon prima in de AMS passen, het enige verschil is dat je zelf even aan moet tikken op de printer/in BS welke rol je er in gestopt hebt. Dus daar zou ik me zeker niet door laten tegen houden als een 3e AMS je verder goed uit komt.

Ik haal mijn kleurtjes op het moment bij TMfilament. Die hebben sinds kort ook rollen die in gewoon de AMS passen. Aardige keuze aan kleuren, en tot nu toe ook gewoon consistent dezelfde tint steeds.
"AMS"
ja daar heb je helemaal gelijk in.

even geken naar PVA

bij Babmbu__0,5Kg = € 42,70
bij TM3D____1,0Kg = € 49,95

Dat scheelt wel heeeeeeel veel :+

bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x360junkie
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:12
yup hier werkt het ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:21

Hier het zelfde. Ik heb matte wit en matte zwart nodig.Ook refill is goed maar ook die zijn al een paar weken op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:24

watercoolertje

Untertitel

tlpeter schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:53:
[...]

Hier het zelfde. Ik heb matte wit en matte zwart nodig.Ook refill is goed maar ook die zijn al een paar weken op.
Heb van beide toch wel een paar (refill) rollen op de kop getikt hoor op de 2de dag van de sale, de eerste dag was het ook al in de aanbieding maar had mijn bestelling toen ff onhold...

Ik herken het wel dat er vaak dingen niet zijn, maar als je wat vaker kijkt zal je zien dat het er ook vaak wel (even) is.

Ze zijn dus niet al weken op, kan wel dat ik de laatste heb gekocht en je nu weken moet wachten :P

[ Voor 9% gewijzigd door watercoolertje op 18-06-2024 12:04 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
x360junkie schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:36:
[...]

yup hier werkt het ook niet
Ik denk toch dat het probleem bij bambu lag, een uurtje niks gedaan en nu vliegt het er weer overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:21
watercoolertje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:03:
[...]

Heb van beide toch wel een paar (refill) rollen op de kop getikt hoor op de 2de dag van de sale, de eerste dag was het ook al in de aanbieding maar had mijn bestelling toen ff onhold...

Ik herken het wel dat er vaak dingen niet zijn, maar als je wat vaker kijkt zal je zien dat het er ook vaak wel (even) is.

Ze zijn dus niet al weken op, kan wel dat ik de laatste heb gekocht en je nu weken moet wachten :P
Klopt, alleen deze week. Het voelt als een paar weken omdat ik het nodig heb. Ik had het een en ander in het winkelwagentje staan en vergeten :9

Ik kijk nu elke dag maar. Ik ben de AMS v2 houder aan het printen en dan wil ik wel de zelfde kleur voor de vier basis delen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Magic schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:05:
[...]

Ik denk toch dat het probleem bij bambu lag, een uurtje niks gedaan en nu vliegt het er weer overheen.
Kan ook aan jouw provider liggen, of die van je baas... Of aan één van de vele nodes waar je print overheen moet om van jouw locatie, naar China, terug naar jouw printer te gaan.

Beetje het probleem wanneer we het hebben over internet problemen. Ik heb vandaag al 3 prints gedaan, geen enkel probleem met de cloud. Denk niet dat het bij BL lag, maar het is uiteraard mogelijk,

Bij n=1, zou ik eerder lokaal kijken, dan naar BL

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Oh & hier een foto van mijn huidige setup, met de 2e AMS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kheon2wHz-D1u0nZaCrzpvtJHXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRrTYn9ynD1FdDdelCX1knA0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SacreBleu
Niet helemaal recent, want inmiddels is er een tweede AMS, die staat op een plank die boven de AMS op de foto hangt. Boven de monitor hangt nu ook een plank met Funko's en prints.
Aan haakjes onder die plank (geprint) hangen mijn vier hoofd- en koptelefoons.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLqeaZVOqIOLI7ti5-pfzs_Y_mc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHOWfq2tDOvPcenBjPRD4lVL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
MC Taz Man schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:46:
[...]

Kan ook aan jouw provider liggen, of die van je baas... Of aan één van de vele nodes waar je print overheen moet om van jouw locatie, naar China, terug naar jouw printer te gaan.

Beetje het probleem wanneer we het hebben over internet problemen. Ik heb vandaag al 3 prints gedaan, geen enkel probleem met de cloud. Denk niet dat het bij BL lag, maar het is uiteraard mogelijk,

Bij n=1, zou ik eerder lokaal kijken, dan naar BL
Daarom zeg ik ook "denk ik". Hoewel het probleem zich voordeed op 2 verschillende internetverbindingen en het er op leek dat verbinding met us.mqtt.bambulab.com en api.bambulab.com erg wisselvallig was. Uiteraard kan het ergens in de routing naar dat adres misgaan, of gaat er met de loadbalancing iets mis.

Op positieve noot in ieder geval: In mijn zoektocht naar lawaai verminderen heb ik gister de anti-vibratie voetjes binnengekregen. Ik had deze besteld voordat ik dmv de auto-calibration de whine al behoorlijk verminderd had. Nu staat mijn printer op zo'n Lagkapten blad van Ikea (gelamineerd karton zegmaar :) ). Had al het idee dat bij bepaalde frequenties die behoorlijk mee resoneerde. Dat bleek zo te zijn, met deze voetjes is dat ook helemaal opgelost. Ben erg positief over het effect ervan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:24
Magic schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:21:
[...]

Daarom zeg ik ook "denk ik". Hoewel het probleem zich voordeed op 2 verschillende internetverbindingen en het er op leek dat verbinding met us.mqtt.bambulab.com en api.bambulab.com erg wisselvallig was. Uiteraard kan het ergens in de routing naar dat adres misgaan, of gaat er met de loadbalancing iets mis.

Op positieve noot in ieder geval: In mijn zoektocht naar lawaai verminderen heb ik gister de anti-vibratie voetjes binnengekregen. Ik had deze besteld voordat ik dmv de auto-calibration de whine al behoorlijk verminderd had. Nu staat mijn printer op zo'n Lagkapten blad van Ikea (gelamineerd karton zegmaar :) ). Had al het idee dat bij bepaalde frequenties die behoorlijk mee resoneerde. Dat bleek zo te zijn, met deze voetjes is dat ook helemaal opgelost. Ben erg positief over het effect ervan :)
Wat voor soort voetjes heb je besteld en waar heb je ze vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
bvsteyn schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:40:
[...]

Wat voor soort voetjes heb je besteld en waar heb je ze vandaan?
gewoon degene uit de bambu store: https://eu.store.bambulab...ti-vibration-feet-for-p1p :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
Diezelfde pootjes heb ik, werken perfect.
Zoals te zien in mijn vorige post, zit ik aan hetzelfde bureau als waar de printer op staat, ik merk het nauwelijks.

Tijdens de kalibratie voel ik 'm een klein beetje als hij snel heen-en-weer beweegt.
Maar tijdens de meeste prints is er amper resonantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SacreBleu schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:56:
Diezelfde pootjes heb ik, werken perfect.
Zoals te zien in mijn vorige post, zit ik aan hetzelfde bureau als waar de printer op staat, ik merk het nauwelijks.

Tijdens de kalibratie voel ik 'm een klein beetje als hij snel heen-en-weer beweegt.
Maar tijdens de meeste prints is er amper resonantie.
Die Bambu's zijn niks vergeleken met de MagnetoX _O-

Ik heb een behoorlijk sollide bench gemaakt van 4040 frame en 3cm werkblad boven/onder...
Maar als de Magneto begint te printen... man ik hou m'n hart vast voor de andere printers die erop staan :o
Denk dat ik 'm maar naar de vloer moet verhuizen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
iMars schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:06:
[...]

Die Bambu's zijn niks vergeleken met de MagnetoX _O-

Ik heb een behoorlijk sollide bench gemaakt van 4040 frame en 3cm werkblad boven/onder...
Maar als de Magneto begint te printen... man ik hou m'n hart vast voor de andere printers die erop staan :o
Denk dat ik 'm maar naar de vloer moet verhuizen _O-
Da's ook een bruut apparaat. Maar ik ben tevreden met de Bambu, zelfs zo tevreden dat de Prusa al maanden stil staat. Denk ook niet dat ik de Magneto erdoorheen krijg bij mijn vriendin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SacreBleu schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:12:
[...]

Da's ook een bruut apparaat. Maar ik ben tevreden met de Bambu, zelfs zo tevreden dat de Prusa al maanden stil staat. Denk ook niet dat ik de Magneto erdoorheen krijg bij mijn vriendin.
M'n vrouw heeft gisteren nog twee printers besteld en als alles door gaat, komen er nog 3 sponsors printers bij :+ Als die wat over mijn printers zegt... _O-

Heb het geluk dat ik haar zo enthousiast heb kunnen krijgen (maakt het voor mij veeeeel makkelijker hahaha)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• smoken
Even nog een keer het Bambu Lab even promoten hier ... aangezien ik nu ook wat gastsprekers kan delen.
Copy/paste van mijn LinkedIn post, vandaar de opmaak:

📍 Locatie: Stadslab Eindhoven, Gasfabriek 6, 5613 CP Eindhoven
🗓️ Datum & Tijd: dinsdag 25 juni, 19:00 - 22:00
💰 Kosten: GRATIS maximaal 40 deelnemers, wees snel!!
🔗 Inschrijven: https://lnkd.in/eDpfe-ut

Hier is alvast een voorproefje van wat je kunt verwachten:

🔹 Byldis: Ontdek het revolutionaire gebruik van 3D prints in de bouwsector.
🔹 SOLE by PodoPrinter BV: Leer alles over de transformatie van traditionele steunzolen naar op maat gemaakte 3D-geprinte medische steunzolen.
🔹 ETZ 3D Lab: alles over 3D prints in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis
🔹 TomoDesign: Duik in de wereld van 3D design en ontdek hoe je jouw ontwerpen kunt aanbieden op populaire platforms.
🔹 marsgizmo: Ontdek hoe 3D-printen en social media samenkomen.
🔹 Reflow: 3D printen met gerecycled filament van hoge kwaliteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

smoken schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:33:
Even nog een keer het Bambu Lab even promoten hier ... aangezien ik nu ook wat gastsprekers kan delen.
Copy/paste van mijn LinkedIn post, vandaar de opmaak:

📍 Locatie: Stadslab Eindhoven, Gasfabriek 6, 5613 CP Eindhoven
🗓️ Datum & Tijd: dinsdag 25 juni, 19:00 - 22:00
💰 Kosten: GRATIS maximaal 40 deelnemers, wees snel!!
🔗 Inschrijven: https://lnkd.in/eDpfe-ut

Hier is alvast een voorproefje van wat je kunt verwachten:

🔹 Byldis: Ontdek het revolutionaire gebruik van 3D prints in de bouwsector.
🔹 SOLE by PodoPrinter BV: Leer alles over de transformatie van traditionele steunzolen naar op maat gemaakte 3D-geprinte medische steunzolen.
🔹 ETZ 3D Lab: alles over 3D prints in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis
🔹 TomoDesign: Duik in de wereld van 3D design en ontdek hoe je jouw ontwerpen kunt aanbieden op populaire platforms.
🔹 marsgizmo: Ontdek hoe 3D-printen en social media samenkomen.
🔹 Reflow: 3D printen met gerecycled filament van hoge kwaliteit.
Vraagje, aangezien ik er helaas niet bij kan zijn (zonder file 2.5h rijden, en kan pas rond 18:30 weg van de zaak :( ). Word er toevallig opgenomen om terug te kunnen kijken?

Verder enorm tof, en hopelijk word het een geslaagde avond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smoken
Ischium schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:49:
[...]

Vraagje, aangezien ik er helaas niet bij kan zijn (zonder file 2.5h rijden, en kan pas rond 18:30 weg van de zaak :( ). Word er toevallig opgenomen om terug te kunnen kijken?

Verder enorm tof, en hopelijk word het een geslaagde avond.
Dank je voor je reactie!!

Er zal gefilmd worden, in beginsel was het (denk ik) niet het idee om het gehele event te filmen maar ik zal eens vragen of dit wel mogelijk is. OF ... dat we wellicht een live-stream kunnen (ik bedoel .. influencers moeten zoiets kunnen realiseren toch!?). Kort samengevat: kom ik op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:13
Een vraagje betreffende materiaalkeuze, zouden jullie PLA of ABS gebruiken om dit soort plastic bezel onderdelen te printen.. of heb je een andere voorkeur ?
Het moet sterk zijn, doch flexibel (tot een zekere zin). PLA is hier te stijf voor vermoed ik.

Het is bedrijfsmattig, niet voor de hobby, en we krijgen waarschijnlijk uit officiele hoek een step- of stl- file aangereikt.
Deze onderdelen zijn niet/nauwelijks meer in te kopen en we zijn aan het aftasten of we dit niet gewoon zelf inhouse kunnen printen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jn8-zciLofSVDXI0MVGPA8yJtZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFUUmMpQkixVgKKEOD1yDGs7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door PepieNL op 18-06-2024 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
PepieNL schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:00:
Een vraagje betreffende materiaalkeuze, zouden jullie PLA of ABS gebruiken om dit soort plastic bezel onderdelen te printen.. of heb je een andere voorkeur ?
Het moet sterk zijn, doch flexibel (tot een zekere zin). PLA is hier te stijf voor vermoed ik.

Het is bedrijfsmattig, niet voor de hobby, en we krijgen waarschijnlijk uit officiele hoek een step- of stl- file aangereikt.
Deze onderdelen zijn niet/nauwelijks meer in te kopen en we zijn aan het aftasten of we dit niet gewoon zelf inhouse kunnen printen.

[Afbeelding]
Voor flexibiliteit kun je PLA al afschrijven. Dat buigt namelijk één keer en daarna niet meer. O-)
Ik heb zelf nooit met ABS geprint. Zou TPU niet eventueel kunnen, dan is het sowieso flexibel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smoken
PepieNL schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:00:

[Afbeelding]
PETG lijkt me een prima oplossing hiervoor?
Beetje flex en sterk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieNL
SacreBleu schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:07:
[...]

Voor flexibiliteit kun je PLA al afschrijven. Dat buigt namelijk één keer en daarna niet meer. O-)
Ik heb zelf nooit met ABS geprint. Zou TPU niet eventueel kunnen, dan is het sowieso flexibel.
Ik heb enkel ervaring met PLA en nee dat is inderdaad zo flexibel als een plank.
Er kan een X1C aangekocht worden dus we kunnen zo'n beetje alle materialen aan indien nodig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
PepieNL schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:13:
[...]

Ik heb enkel ervaring met PLA en nee dat is inderdaad zo flexibel als een plank.
Er kan een X1C aangekocht worden dus we kunnen zo'n beetje alle materialen aan indien nodig..
TPU is héél flexibel, PETG moet in principe voldoen. Dat heeft nog een beetje flex en is niet moeilijk te printen, dat gaat met elke Bambulab printer goed lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:03
Wat op de foto staat lijkt al verdacht veel op een geprint klepje?
Dus ik zou zeggen: dat materiaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Laatst online: 16:24

watercoolertje

Untertitel

Zilverdael80 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:21:
De voorkant een beetje door die grain (van de gouden plaat), maar de achterkant en die pootjes krijg je nooit zo mooi en het logo aan de voorkant ook niet.

De achterkant geeft wel duidelijker weg dat er geen printer aan te pas is gekomen.

Zelf zou ik het met PETG proberen en anders ASA. Maar die pootjes zijn wel heel klein om te printen en stevig genoeg te zijn/blijven voor gebruik...

[ Voor 14% gewijzigd door watercoolertje op 18-06-2024 16:28 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:03
watercoolertje schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:26:
[...]

De voorkant een beetje door die grain (van de gouden plaat), maar de achterkant en die pootjes krijg je nooit zo mooi (en het logo aan de voorkant ook niet).

De achterkant geeft wel duidelijker weg dat er geen printer aan te pas is gekomen.
De achterkant verklapt juist dat het een FDM print is.
Die 'gaatjes' zijn normaal glad van de injection mold. nu zie je de lijnen lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqNjh0Ydzc2Ew5q5DP4dQluj7d4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sfn75CpG32b2veZyuaZywfgm.png?f=user_large
edit:

Net originele part bekeken, daar zitten die lijntjes ook in ... Alleen bij veel andere van dit soort klepjes niet. Ultrium LTO4 lijkt onderhand de uitzondering op de regel.

[ Voor 12% gewijzigd door Zilverdael80 op 18-06-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieNL
Zilverdael80 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:21:
Dus ik zou zeggen: dat materiaal?
[...]

De voorkant een beetje door die grain (van de gouden plaat), maar de achterkant en die pootjes krijg je nooit zo mooi en het logo aan de voorkant ook niet.

Zilverdael80 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:29:
[...]

De achterkant verklapt juist dat het een FDM print is.
Die 'gaatjes' zijn normaal glad van de injection mold. nu zie je de lijnen lopen.
PETG had ik niet aan gedacht maar wat ik erover lees klinkt dat inderdaad als een goeie kandidaat.
Thanks voor het meedenken luitjes!

Die lijnen waren me geeneens opgevallen in die circels maar echter.. dit specifieke voorbeeld is geproduceerd in 2007 en ik vermoed niet dat ze miljoenen van deze frontjes gingen printen in die tijd.
En inderdaad, alleen die circels hebben lijnen. De rest is retestrak.
Het zal wel een injection mold geweest zijn wat eerder regel is dan uitzondering bij dit soort parts.

Hier een foto vanuit een microscoop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgEHLDQSr6xxuk0KPKsgfWzmtMw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h7JhGVgB8cjgzBQYQ4EpdldD.jpg?f=user_large
[...]
Zelf zou ik het met PETG proberen en anders ASA. Maar die pootjes zijn wel heel klein om te printen en stevig genoeg te zijn/blijven voor gebruik...
Juist die pootjes zijn het probleem met de meeste spareparts, ze breken zo snel.. en zeker bij een product wat al 17jaar oud is.
Niet of nauwelijks nog te vinden op de wereld in goeie staat, en als je ze vind betaal je de hoofdprijs.

[ Voor 19% gewijzigd door PepieNL op 18-06-2024 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

PepieNL schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:39:
[...]

[...]

[...]

Thanks voor het meedenken luitjes!

Die lijnen waren me geeneens opgevallen in die circels maar echter.. dit specifieke voorbeeld is geproduceerd in 2007 en ik vermoed niet dat ze miljoenen van deze frontjes gingen printen in die tijd.
En inderdaad, alleen die circels hebben lijnen. De rest is retestrak.
Het zal wel een injection mold geweest zijn wat eerder regel is dan uitzondering bij dit soort parts.

Hier een foto vanuit een microscoop:
[Afbeelding]
Zijn gewoon ouderwets machining marks. :) Grote kans dat ze de mal zandstralen of anders afwerken voor de finish, en omdat de ejection pins strak moeten zijn met injecteren tegen het lekken, schuren ze die na.

Er staan helaas geen markers in frontje, maar mocht je de tape zelf ook hebben en open kunnen/mogen maken zal het daar ongetwijfeld in staan. Vlugge google search levert dit plaatje op. Ouder/ander type, maar daar zie je heel mooi >PC< in staan, Polycarbonaat dus.

Edit, bedenk me dat dit waarschijnlijk het frontje voor de tapedrive zelf is, en niet de tape. Maar alsnog is het idee hetzelfde. Als de kap er af kan staat het daar waarschijnlijk in.

[ Voor 11% gewijzigd door Ischium op 18-06-2024 19:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quepee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNxwVdz-kChy4sTlbsj1KULsoU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMtkmPoysIqZkbxSKgQ6N3eD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem er zo bij staan helaas door de planten hobby is de lucht niet heel droog hier 😂

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dwarlor
  • Laatst online: 23-09 18:44
Mag ik jullie allemaal bedanken voor de tips en tricks hier? Vanaf 2016 heb ik zo nu en dan gespeeld met een Big builder 3D van mijn werk, met wisselend effect en met weinig plezier. Dankzij alle positieve verhalen hier een P1S met AMS aangeschaft en deze is vrijdag geleverd. Sindsdien elke dag wat printjes gemaakt en er is er nog niet 1 mislukt. Vandaag mijn eerste self engineered print in place scharnier in Fusion gemaakt en geprint zonder problemen. Hier een blije Tweaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-09 18:20
Quepee schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:52:
[Afbeelding]

Ik heb hem er zo bij staan helaas door de planten hobby is de lucht niet heel droog hier 😂
Nice! Hier ook een plantjes hobby & 3D printen, inderdaad geen ultieme combi.
Ik heb van die silca gel boxjes in m'n AMS + m'n filament in ikea ziplock zakjes of dryboxen zitten en gaat me goed af.

Als je toevallig opzoek bent naar leuke mosplaatjes voor je planten (die monstera varigata bijvoorbeeld). Ik heb vorig jaar deze een keer ontworpen, en momenteel bezig met wat extra onderdelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlmcQKvXe775xfSH4PJV5WP51P4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8myFqt9B3mXxXYBMoqHanIvU.webp?f=fotoalbum_large

https://makerworld.com/en/models/148232#profileId-161750
https://makerworld.com/en/models/496867#profileId-411230
https://makerworld.com/en/models/99187#profileId-160415

Meer mensen hier trouwens "actief" op MakerWorld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
Ik heb wel die plant :') en ik zit ook op makerworld. (ik volg je nu)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdomLeY0D84qaIQKCjPtIslh0nI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOqjjn2u2BZuvC1h8LUjK3yH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A71VVHCKf7vuOQP2v-0HGTux5Ds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwXIshJu2etkW9DSPKmThYOt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Quepee op 18-06-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
Deze deden het ook goed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCwbHWUzz8iQDXTby_ADqrYDPAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWUV3Hzj6o5wKPXCVzeRhUJw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Quepee schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:52:
[Afbeelding]

tipje voor lack tafels https://makerworld.com/en/models/27108#profileId-23556 zelf ook gebruikt voor mijn lack setup ( ik heb 2 salontafels gestapeld)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qExAvAWRjtpgP3cX1BY-dyZowxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pt6AGAzkFm2TYuRZeNgL8IqA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Laatst online: 23-09 19:44
Gister heb ik mijn Bambu Lab P1s Combo printer mogen ontvangen. wat een verschil met mijn ender 3 V2 zeg.

Alleen loop ik al meteen tegen een probleem aan wanneer ik een eigen GCODE wil printen, na de eerste of 2e laag vindt er altijd een layershift plaats van enkelen millimeters, dit gebeurd steeds bij mijn eigen GCODES. ik gebruik als slicer Bambu lab. Bij de GCODES die in de printer zelf staan heeft hij er geen last van die komen er perfect uit.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97WCngN5Btu-_EnoiwnPixnt2no=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fk4tA4PJLWUpxaCCHvAbIHae.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
jan011 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 07:54:
Gister heb ik mijn Bambu Lab P1s Combo printer mogen ontvangen. wat een verschil met mijn ender 3 V2 zeg.

Alleen loop ik al meteen tegen een probleem aan wanneer ik een eigen GCODE wil printen, na de eerste of 2e laag vindt er altijd een layershift plaats van enkelen millimeters, dit gebeurd steeds bij mijn eigen GCODES. ik gebruik als slicer Bambu lab. Bij de GCODES die in de printer zelf staan heeft hij er geen last van die komen er perfect uit.

[Afbeelding]
Gezien het alleen aanwezig is met je eigen Gcodes, zou dat allicht nog weleens het probleem kunnen zijn.
Heb je de stl's/STEP etc hiervan nog? Dan zou ik proberen om opnieuw te slicen in Bambulab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
SacreBleu schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 07:56:
[...]

Gezien het alleen aanwezig is met je eigen Gcodes, zou dat allicht nog weleens het probleem kunnen zijn.
Heb je de stl's/STEP etc hiervan nog? Dan zou ik proberen om opnieuw te slicen in Bambulab.
Ja ik heb opnieuw slicen heb ik ook al geprobeerd, maar dit maakte geen verschil. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
jan011 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 07:58:
[...]

Ja ik heb opnieuw slicen heb ik ook al geprobeerd, maar dit maakte geen verschil. :|
Dat is stom. -O- }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
Gh0stw4lk3r schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:13:
[...]

tipje voor lack tafels https://makerworld.com/en/models/27108#profileId-23556 zelf ook gebruikt voor mijn lack setup ( ik heb 2 salontafels gestapeld)

[Afbeelding]
Ik heb er 4 lange schroeven door gejast voor ik de onderste poten erop schroefde.

Dat witte zijpaneel is wel gaaf heb je daar meer info van ?

[ Voor 5% gewijzigd door Quepee op 19-06-2024 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:02
jan011 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 07:58:
[...]

Zie je die layer shift ook in de gcode preview? Heb je evt een modifier na een bepaalde laag aangezet per ongeluk?

Evt kan je proberen je model als stl uit de slicer te exporteren en in een nieuw project te importeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
Quepee schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:32:
[...]

Ik heb er 4 lange schroeven door gejast voor ik de onderste poten erop schroefde.

Dat is, volgens mij, een Ikea Skadis. Een modulair 'rek' wat je aan de wand bevestigd.
Heb ik ook gehad aan mijn muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Hoe groot is dat print(je)? Ligt het in het midden van de plaat, of aan een kant? Ik heb het ook een paar keer meegemaakt bij printen die redelijk max bereiken (x of y) of te dicht op een kant ligt, dat dit kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Nu online
SacreBleu schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:49:
[...]

Dat is, volgens mij, een Ikea Skadis. Een modulair 'rek' wat je aan de wand bevestigd.
Heb ik ook gehad aan mijn muur.
Correct, ik heb deze dus aan de zijkant gemonteerd van de 2 meubels, geeft naast de handigheid ook direct extra sterkte aan de tafels. Ook superveel handige models te vinden voor de Sakdis oplossing op makerworld

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gh0stw4lk3r schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:13:
[...]
Lang geleden, toen ik nog een Ender 3 had, heb ik ook wat Lack tafeltjes gestapeld. Ik vond toen op Thingiverse een hele simpele stacker, die je zonder schroeven gewoon over de poten schuift en zo de boel bij elkaar houdt. Erg simpel, maar effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieNL
Niet om oude topics weer uit het water te vissen maar dansen die Ikea tafeltjes niet alle kanten op tijdens een aggressief printje?
Ze zijn zo licht joh... kan me voorstellen dat een Ender er niet zo'n probleem mee had maar mn Bambu laat mijn houten buro best wel wiebelen (Ender had dit nooit) tijdens wat rappe layers.
Vooral met Gyroid infill >:)

[ Voor 58% gewijzigd door PepieNL op 19-06-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Heb je de STL, kan ik hier wel ff kijken of het daar aan ligt.

Oh & heb je hetzelfde probleem bij andere modellen van het grote boze internet? Of alleen met deze STL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PepieNL schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:52:
Niet om oude topics weer uit het water te vissen maar dansen die Ikea tafeltjes niet alle kanten op tijdens een aggressief printje?
Daarom heb ik ook geen losse tafel voor mijn printer. Gewoon een buroblad aan de muur bevestigd. Zit als een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:30
Hier wel de "ikea hack" met een P1S, hij wiebelt een beetje tijdens het printen maar tot nu toe geen negatieve effecten van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Zsub schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:48:
[...]

Zie je die layer shift ook in de gcode preview? Heb je evt een modifier na een bepaalde laag aangezet per ongeluk?

Evt kan je proberen je model als stl uit de slicer te exporteren en in een nieuw project te importeren.
Nee in de preview zie ik niks, ik heb dit bij elke part die ik zelf ontworpen heb. ik heb zelfs al vanaf het 3D model alles opnieuw opgeslagen maar het resultaat blijft hetzelfde.
iMars schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:28:
[...]

Hoe groot is dat print(je)? Ligt het in het midden van de plaat, of aan een kant? Ik heb het ook een paar keer meegemaakt bij printen die redelijk max bereiken (x of y) of te dicht op een kant ligt, dat dit kan gebeuren.
De print is redelijk klein, ik schat 70x50mm en ligt gewoon op het midden van het bed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bing69
Quepee schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:32:
[...]

ideaal, Skadis van Ikea

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/er7WQaJgjOTNPG0JBBKGbcWIN0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlLBdfCkjylTewOk87tntSkr.jpg?f=fotoalbum_large

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
MC Taz Man schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:58:
[...]

Heb je de STL, kan ik hier wel ff kijken of het daar aan ligt.

Oh & heb je hetzelfde probleem bij andere modellen van het grote boze internet? Of alleen met deze STL?
Hartelijk dank, ik kan je zometeen wel even een bestand sturen. Deze komen niet van het internet, ik heb ze zelf gemaakt met behulp van Inventor. en ik heb nu 2 bestanden geprobeerd, en bij beiden hetzelfde probleem.

Met de Ender gebruikte ik Cura van ultimaker, en op het werk hebben we een Ultimaker waarbij we ook gebruik maken van Cura, met dezelfde STL bestanden verwerkt in Cura heb ik op zowel de Ender als de ultimaker geen probeel met deze layershift.

Wellicht moet ik eens de Gcode proberen welke gemaakt is door Cura

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
mphilipp schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:07:
[...]

Daarom heb ik ook geen losse tafel voor mijn printer. Gewoon een buroblad aan de muur bevestigd. Zit als een huis.
Of een half hoge diepvries;-)
Heb een inpandige berging, ideaal.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jan011 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:37:
[...]

Hartelijk dank, ik kan je zometeen wel even een bestand sturen. Deze komen niet van het internet, ik heb ze zelf gemaakt met behulp van Inventor. en ik heb nu 2 bestanden geprobeerd, en bij beiden hetzelfde probleem.

Met de Ender gebruikte ik Cura van ultimaker, en op het werk hebben we een Ultimaker waarbij we ook gebruik maken van Cura, met dezelfde STL bestanden verwerkt in Cura heb ik op zowel de Ender als de ultimaker geen probeel met deze layershift.

Wellicht moet ik eens de Gcode proberen welke gemaakt is door Cura
Je kan idd ook "gewoon" Cura laten slicen, dat op een SD kaart zetten & van de SD kaart printen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:24

ja3

Ik zit sinds deze week ook in de Bambu club. En inderdaad vergeleken met een oudere Ender is het alsof je in een andere wereld komt waar je 3d printer gewoon kunt aanzetten en gaan.

Het gedeelte waar ik het grootste probleem mee heb (los van dat het al veel beter is dan de vorige printer) was de first layer inspection. Ik heb dan al 2 keer gehad dat de nozzle smerig wordt (van het stoppen en weer starten) en dan juist de second layer wordt verpest. Gelukkig kun je het uitzetten (en zelf even erbij blijven voor de eerste layer is meestal geen probleem).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ja3 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:02:
Ik zit sinds deze week ook in de Bambu club. En inderdaad vergeleken met een oudere Ender is het alsof je in een andere wereld komt waar je 3d printer gewoon kunt aanzetten en gaan.

Het gedeelte waar ik het grootste probleem mee heb (los van dat het al veel beter is dan de vorige printer) was de first layer inspection. Ik heb dan al 2 keer gehad dat de nozzle smerig wordt (van het stoppen en weer starten) en dan juist de second layer wordt verpest. Gelukkig kun je het uitzetten (en zelf even erbij blijven voor de eerste layer is meestal geen probleem).
Ik heb zeer zelden problemen gehad met dat de nozzle dan smerig werd. Klinkt alsof je nozzle niet snel genoeg afkoelt, of dat je temperatuur te hoog is voor je filament.

Ik heb de A1 mini wiper geïnstalleerd op m'n printer, gewoon voor dat kleine extra schoonmaken, voor die zeer zeldzame keren dat het wél een issue was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ja3 & @MC Taz Man : Ik herken deze issues ook niet... Heb hier X1C's en A1's (vrouwtje lief) en nooit dit soort issues gehad.

Misschien merk/materiaal gebonden? Wat woor materiaal/merk gebeurde het? Toevallig beide keren hetzelfde materiaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken

Welke printer heb je, en raakt de nozzle de nozzle wiper wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:24

ja3

Bedankt voor de snelle reacties. Het is de X1C (met AMS). Gek genoeg is dit probleem met de Bambu PLA. Met eSun PETG nog geen problemen gehad. Wel steeds met dezelfde rol die werd meegeleverd dus ik zou best eens een andere kunnen testen. Of mogelijk de temperatuur iets naar beneden zetten?

Volgens mij wordt dat witte dingetje wel gewoon geraakt. Alhoewel soms de PLA dan op het printbed (of eronder) beland na het wipen (ipv aan de achterkant). Maar dat zorgt nog niet echt voor problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
ja3 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:46:
Bedankt voor de snelle reacties. Het is de X1C (met AMS). Gek genoeg is dit probleem met de Bambu PLA. Met eSun PETG nog geen problemen gehad. Wel steeds met dezelfde rol die werd meegeleverd dus ik zou best eens een andere kunnen testen. Of mogelijk de temperatuur iets naar beneden zetten?

Volgens mij wordt dat witte dingetje wel gewoon geraakt. Alhoewel soms de PLA dan op het printbed (of eronder) beland na het wipen (ipv aan de achterkant). Maar dat zorgt nog niet echt voor problemen.
Indien mogelijk: probeer eens een andere rol van Bambu Lab filament.
Ik denk (en hoop) namelijk dat het daar aan ligt.

Even voor de zekerheid: je maakt wel gebruik van het Bambu Filament profiel in Bambu Studio?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wil al een tijdje 0 purge testen, bij deze de stream hier van (nu live): YouTube: BambuLab X1Carbon 0 purge test

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Ik heb dat ook vaak genoeg gehad dat ie na de inspectie de nozzle niet goed schoon kreeg en daardoor soms wel eens een failure veroorzaakte. De standaard wiper is ook niet echt heel goed. Ik heb uiteindelijk een veel gebruikte modificatie uitgevoerd en een A1 wiper besteld en die met dit printje gemonteerd.
De A1 wiper is veel effectiever en nu sleept ie niet meer allerlei rommel mee die ellende kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 14:19
ja3 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:46:

De 2 rolletjes meegeleverd filament gaven bij mij ook wat kleine probleempjes die ik bij de nieuw gekochte rollen Bambi PLA niet had. Heb ze nu opgeprint en geen issues meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Gister helaas mijn eerste nozzle block gehad. Ik wou eens een testje doen met wat ABS filament. Toegeven, deze ligt al 3 jaar op de plank, maar altijd droog opgeslagen, voor de zekerheid nog even gedroogd van te voren.

Eerste laag printte prima, maar daarna begon de extruder te skippen. Print gestopt en dus de nozzle geblocked. Vind vooral reports dat het voorkomt bij PLA icm heat creep.

Naja, hotend verwijderd (kinderlijk eenvoudig overigens). Hete spijker van boven er ingedrukt en de clog kwam zo mee. Daarna weer prima geprint met PLA en PETG.

Maar ben nu benieuwd wat dit geweest kan zijn? Is de filament te oud? Misschien toch stiekem vochtig geweest (dessicant in de vacuumzak was nog netjes oranje). Of gewoon stom toeval? Ik vind geen reports dat dit anderen voorkomt met ABS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Magic schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:16:
Gister helaas mijn eerste nozzle block gehad. Ik wou eens een testje doen met wat ABS filament. Toegeven, deze ligt al 3 jaar op de plank, maar altijd droog opgeslagen, voor de zekerheid nog even gedroogd van te voren.

Eerste laag printte prima, maar daarna begon de extruder te skippen. Print gestopt en dus de nozzle geblocked. Vind vooral reports dat het voorkomt bij PLA icm heat creep.

Naja, hotend verwijderd (kinderlijk eenvoudig overigens). Hete spijker van boven er ingedrukt en de clog kwam zo mee. Daarna weer prima geprint met PLA en PETG.

Maar ben nu benieuwd wat dit geweest kan zijn? Is de filament te oud? Misschien toch stiekem vochtig geweest (dessicant in de vacuumzak was nog netjes oranje). Of gewoon stom toeval? Ik vind geen reports dat dit anderen voorkomt met ABS.
Heb het een keer gehad met PLA, met ABS gelukkig nog geen problemen.

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!
OK, print is klaar. Heb deze instellingen gebruikt voor de flushing volumes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKau-u2wyvWnGudjTAWXWq-UTK4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4GZrWdlQP1sJrcvbmzdFk6la.png?f=user_large

Met dit als het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddXrH-VICFvYfZsfI_EvACvCTVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2g43DsZdd4KDxeLQcGksBf2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxsHQg_ZK_GNZiXV693d8xcLWKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtZCPGDq7Y3966RzdTlAo5kQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ImUw3eZg0rEzggIvBsVcnhoisk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4jbezKd9DnOi6lhEMNIC2v6.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de video van de hele print:

Conclusie; voor verticale kleurwisselingen kan je makkelijk 0 flushing volume gebruiken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:32:
OK, print is klaar. Heb deze instellingen gebruikt voor de flushing volumes:
Met de nieuwste firmware (op X1C) en de nieuwste Bamsu Studio (met langere retract enabled) kun je sowieso de multiplier op 0.5 zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:04

TTLCrazy

Listen to Frankie

@mphilipp Ik heb die multiplier altijd al op 0.5 staan, nooit problemen gehad met kleur bloeden of zo.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:51:
[...]

Met de nieuwste firmware (op X1C) en de nieuwste Bamsu Studio (met langere retract enabled) kun je sowieso de multiplier op 0.5 zetten.
0.5 != 0 :P Minder is meer goed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bz
  • Laatst online: 14-09 17:30

Bz

Magic schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:16:

Same here, ook gisteren een nozzle block met ABS. Na de ABS wilde ik pla printen en dat ging niet. Vervolgens PETG geladen. Dat triggered een poep van de ABS/PETG. En dan vervolgens lukte PLA printen wel.

Lijkt me te maken hebben met de temperatuur...
Pagina: 1 ... 58 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.