MC Taz Man schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:26:
[...]
Ik heb het een keer voor mezelf uitgerekend, maar nu nog een keertje voor de lolz & en publiek

. Uiteraard zo eerlijk mogelijk, dus vlaggenschip vs vlaggenschip:
X1c+AMS
€ 2.004,22
PusaXL 5 head - Geassembleerd + enclosure
€ 4.848,00
Verschil
€ 2.843,78
Hoeveelheid filament (20 euro/kilo)
142,19
Dus vanaf ongeveer 143 kilo afval weggeprint te hebben, is een XL een goedkopere optie. Voor mij is dat geen realistische optie.
Je mist de
tijdbesparing (en daarmee ook
energie besparing)
De XL is ook 3x zo groot in volume, handig als je dat nodig hebt.
En multimatertial wat je met een AMS niet kan...
Veel plus punten, maar als je deze plus punten niet nodig hebt, ja dan is de X1C een betere keuze.
Ik heb hier nu meerdere "exotische" printers staan en begin nu een duidelijke voorkeur te krijgen welke printer ik kies voor welke print opdracht.
Voor mijn behuizingen is het without a doubt de X1C ik heb alleen op de 1e twee lagen een tool change, en de X1C poept mijn behuizingen sneller uit dan de XL.
Snelle ABS/ASA printjes kies ik m'n Voron voor, mede omdat ik deze daar helemaal voor getuned heb. Enkele/kleine prints op de V0, grotere op de V2.4. Maar soms ben ik lui (eigenlijk best vaak

) en als ik iets "speciaals" wil, zoals ABS-GF (oh wat print dat mooi) dan pak ik een BL spool, in de AMS en gaan, niks tunen kalibreren etc.
Dan hebben we nog de Magneto X: wat een beest, maar met gebrek aan voorgetunde profiles (ja ja, ik ben lui) moet ik veel profiles maken (heb er inmiddels wel behoorlijk wat). Maar dit is voor nu mijn "hobbie" printer. Nieuwe technieken, fantastische printkop erop en quad level bed erop die lekker groot is. En ik hou van Klipper! (Stel je voor, de X1/P1 met de vrijheid van Klipper...)
Last but not least:"Prusa XL... wat heb ik de afgelopen maanden lopen vloeken en lopen kutten (pardon my French). Heel veel stringing issues, maar sinds een paar weken voor mij eindelijk kunnen oplossen. De XL is voor mij de winnaar op gebied van multicolor prints en multimaterial prints. Dan bedoel ik echt prints met heel veel tool changes. Had laatst een print wat op de X1C 1+ dag aan printen was, maar op de XL slechts 7 uur. En niet te vergeten hoeveel poep ik daarmee bespaard heb.
Zit nu te flirten met een V-core 4 500 IDEX en de Flsun S1 Delta... Maar voor beiden heb ik nu eigenlijk geen ruimte
Al met al kan ik wel hard op zeggen dat Bambu het verdomd goed doet! Ja het is closed source (klote), ja het is irritant repareren als je iets wil vervangen (waarbij je alle kappen e.d. los moet halen). Maar voor de prijs wat je er voor betaald en de kwaliteit wat je ervoor terug krijgt is het voor zowel de beginnende printer als de vergevorderden printer een goede keuze