Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Weet je waar ik af en toe wel een beetje klaar mee ben? Dat je dan een ontwerp van de makerworld trekt, en die .3mf files meteen al MIJN settings in bambu studio vernaggelen qua filament, snelheid, laaghoogte etc. Simpelweg vanwege het feit die van de .3mf leidend zijn. Doe mij maar een .stl. Ik bepaal zelf wel of dat ik iets wil printen met details of met snelheid.
Ik snap de filosofie achter het snel kunnen afdrukken met 1 druk op de knop. Maar als ik meerdere onderdelen op 1 bed wil plaatsen zit ik helemaal niet te wachten op andermans printprofiel.

En vandaag ging dat dus mis |:(
Omdat ik op 1 bed meerdere objecten had toegevoegd, waarbij 1 object nog weer object-specifieke eigenschappen had qua laaghoogte. En dat had ik niet gezien, want dat zit achter zo'n tabje verstopt.

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 10-06-2024 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
_ferry_ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:04:
En vandaag ging dat dus mis |:(
Omdat ik op 1 bed meerdere objecten had toegevoegd, waarbij 1 object nog weer object-specifieke eigenschappen had qua laaghoogte. En dat had ik niet gezien, want dat zit achter zo'n tabje verstopt.
Klopt ja, ben ik ook helemaal niet blij mee.

Nou gebruik ik maar zelden ontwerpen van makerworld. Meestal gewoon thingiverse. En nog veel vaker teken ik het gewoon zelf want dan heb je pas echt precies wat je wil (juist het voordeel van 3D printen).

Maar je kan gewoon STL downloaden van makerworld hoor!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ca90P-hRkpW7FM_RIBMITDY2xlY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L3zqE6ZdLl9um4k3r7Ee9q35.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Llopigat schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:26:
[...]

Klopt ja, ben ik ook helemaal niet blij mee.

Nou gebruik ik maar zelden ontwerpen van makerworld. Meestal gewoon thingiverse. En nog veel vaker teken ik het gewoon zelf want dan heb je pas echt precies wat je wil (juist het voordeel van 3D printen).

Maar je kan gewoon STL downloaden van makerworld hoor!

[Afbeelding]
Niet bij alle files afaik. Als ik op de download stl klikte kreeg op diezelfde plek alleen de instructies te zien hoe je in de studio een stl kon exporteren uit de 3mf.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 10-06-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
_ferry_ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:35:
[...]

Niet bij alle files afaik. Als ik op de download stl klikte kreeg op diezelfde plek alleen de instructies te zien hoe je in de studio een stl kon exporteren uit de 3mf.
Oeps, sorry. Ik dacht dat ze dat automatisch converteerden (aangezien ze die techniek zelf in handen hebben in hun eigen software). Blijkbaar niet dus.

Ik upload zelf juist alleen STL's als ik iets deel op Makerworld en dan krijg je inderdaad altijd passief-agressieve zeurmeldingen dat ze liever een 3mf hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bing69 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:52:
[...]

Heb gisteren toch een losse droger besteld, weet dat het in de Bambu kan of in de oven maar los is toch prettiger.

Vandaag voor het eerst met ABS geprint, hartstikke goed!
Meh, als ik moet drogen, pak ik liever de oven. Gebeurt nl zo weinig, dat ik het nog maar 2 keer gedaan heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rutgerdj
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-07 10:11
Zojuist de P1S besteld inclusief AMS, als vervanging van mijn Ender 3.
Merkte dat het knutselen aan dat ding (wat toch regelmatig nodig is) een drempel was om echt gebruik te maken van de printer. Een wat meer plug-and-play printer lijkt me dus wat meer geschikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crusader1978
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-07 23:44
Ik wil na jaren twijfel eindelijk een 3D printer halen en de A1 mini lijkt me een mooi begin.
Ik ben alleen al dagen aan het wachten tot de 0,2 mm weer op voorraad is… Hij zou voor 11 juni weer op voorraad moeten zijn.
Dan kan ik deze meteen mee bestellen met de printer en filament.

[ Voor 12% gewijzigd door Crusader1978 op 10-06-2024 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-07 17:20
Crusader1978 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:24:
Ik wil na jaren twijfel eindelijk een 3D printer halen en de A1 mini lijkt me een mooi begin.
Ik ben alleen al dagen aan het wachten tot de 0,2 mm weer op voorraad is… Hij zou voor 11 juni weer op voorraad moeten zijn.
Dan kan ik deze meteen mee bestellen met de printer en filament.
Ik heb hem laatst besteld toevallig op een moment dat hij ineens beschikbaar was, dus het is denk ik een kwestie van in de gaten houden/refreshen.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nieuwe dessicant helpt best wel "een beetje" :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZT7RHWe6ShD-YyukNpUBwDygps=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QrZvc0rnc4iEHeKekXwu5jnV.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crusader1978
Remy!!!! schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:38:
[...]

Ik heb hem laatst besteld toevallig op een moment dat hij ineens beschikbaar was, dus het is denk ik een kwestie van in de gaten houden/refreshen.
Ik heb een docker container uitgerold die de nozzle webpagina om de 5 minuten checkt voor veranderingen, hopen dat het lukt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:55

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Ik denk dat ik ook maar eens deze wereld in ga stappen. Ik zou graag voor de A1 gaan. Is het dan verstandig om de AMS lite er gelijk bij te bestellen? Of is dat iets wat je beter later kan gaan doen. Nadat je de printer een beetje hebt leren kennen?

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
mydogisgone schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:32:
Ik denk dat ik ook maar eens deze wereld in ga stappen. Ik zou graag voor de A1 gaan. Is het dan verstandig om de AMS lite er gelijk bij te bestellen? Of is dat iets wat je beter later kan gaan doen. Nadat je de printer een beetje hebt leren kennen?
Ik vind de AMS lite iets minder interessant dan de gewone AMS. Het is een rommeliger ontwerp, en hij houdt de rollen niet vochtvrij.

Al kwam ik wel deze uitbreiding tegen:
Afbeeldingslocatie: https://makerworld.bblmw.com/makerworld/model/USd46f89ac88c081/design/2024-06-06_ca0a0bdb7974a.jpg?image_process=resize,w_1000/format,webp

https://makerworld.com/en/models/486153#profileId-398821

Ziet er wel goed uit.

Maargoed je moet het voor jezelf bepalen. Met de AMS kan je technisch gezien in meerdere kleuren printen, al zitten er veel beperkingen aan, die zijn hier al wel genoemd volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mydogisgone schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:32:
Later bestellen kan, maar dan ben je meer geld kwijt. Kijk maar even in de shop en let op het prijsverschil. Of je moet later wachten op een discount actie, maar die komen nooit als je het nodig hebt :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tlpeter schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:59:
[...]

Kun je mooi een y-splitter printen zodat de externe spel nog kan gebruiken.
Deze had ik ff gemist... Ik heb er al 1 aan hangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Llopigat schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:41:
[...]

Ik vind de AMS lite iets minder interessant dan de gewone AMS. Het is een rommeliger ontwerp, en hij houdt de rollen niet vochtvrij.

[Afbeelding]

Ziet er wel goed uit.

Maargoed je moet het voor jezelf bepalen. Met de AMS kan je technisch gezien in meerdere kleuren printen, al zitten er veel beperkingen aan, die zijn hier al wel genoemd volgens mij.
Definieer "beperkingen"... Ik vind nadelen geen beperkingen, imo. Dat met een enkele nozzle multi-kleur verre van ideaal is (kost relatief veel filament & veel tijd).

Ik ben dus erg benieuwd naar wat je als beperkingen ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
MC Taz Man schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 01:03:
[...]

Definieer "beperkingen"... Ik vind nadelen geen beperkingen, imo. Dat met een enkele nozzle multi-kleur verre van ideaal is (kost relatief veel filament & veel tijd).

Ik ben dus erg benieuwd naar wat je als beperkingen ziet.
Ja de enorme extra tijd die het kost en het vele afval. Ook wil de ams nog wel eens de rol slippen, zeker als hij honderden changes moet doen tijdens een print en dan moet je elke keer weer een handje helpen.

Ik vind dat wel beperkend omdat ik er vaker niet voor kies om multi color te gebruiken. Het is gewoon beperkter dan een multi toolhead machine.

Daarom noem ik het een beperking, omdat het me beperkt in de dingen die ik er mee doe. Ik doe er alleen nog maar dingen mee die slechts een paar lagen met changes nodig hebben. Maar als je het nadelen will noemen vind ik ook goed hoor. What's in a name.

Ik ben sowieso wel blij met de ams omdat het alles makkelijker maakt en het filament droog houdt maar in de praktijk heb ik er minder voordeel van dan ik had verwacht. Bij de lite valt dat droog houden voordeel ook weg natuurlijk, tenzij je die omkapping maakt (en ik vraag me af hoe goed dat werkt). Vandaar dat ik daar meer twijfels over heb dan over de grote ams.

[ Voor 21% gewijzigd door Llopigat op 11-06-2024 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-07 18:31
MC Taz Man schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:40:
Nieuwe dessicant helpt best wel "een beetje" :')

[Afbeelding]
Waar koop jij je silica gel dan? Ik wil eigenlijk van dat herbruikbare spul maar zie prijzen van bijna 100 euro voor een kilo. Dat ga ik dus even niet betalen haha.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Llopigat schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 01:57:
[...]
Ik vind dat wel beperkend omdat ik er vaker niet voor kies om multi color te gebruiken. Het is gewoon beperkter dan een multi toolhead machine.
Maar dat was toch reeds bekend? Waarom heb je dan geen toolchanger gekocht? Oh, die is te duur... :+
Beperking vind ik een sterk woord. Je kunt het steeds wisselen van filament en het afval een nadeel noemen van deze techniek, maar het is dan ook vele malen goedkoper dan een toolchanger. Dat je steeds de boel moet helpen vind ik trouwens wel meevallen. Ik heb een heel enkel keer een lastige rol gehad, maar ik heb ook wel eens een rol waar het draad verwikkeld is die ik extern gebruik. Dus dat is niet specifiek een AMS probleem.

Het is sub-optimaal, maar als je de prijs van een X1C met AMS naast die van een Prusa XL met 5 toolheads houdt, kun je van het prijsverschil een heleboel rollen filament kopen. Daarbij ga ik dan even voorbij aan de grotere flexibiliteit van de XL natuurlijk; het is niet alleen een kleurwisselaar. Maar je snapt mijn punt.
En ook een toolchanger is niet perfect.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-07 16:47

watercoolertje

Untertitel

Tribunus schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:01:
[...]

Waar koop jij je silica gel dan? Ik wil eigenlijk van dat herbruikbare spul maar zie prijzen van bijna 100 euro voor een kilo. Dat ga ik dus even niet betalen haha.
Deze heb ik gekocht, werken prima (heb ze nog niet hoeven drogen):

https://www.bol.com/nl/nl...5mm-1kg/9300000003123870/

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-07 17:23
_ferry_ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:35:
[...]

Je kunt Orca downloaden. Daarmee kun je nu ook vanuit de browser files direct openen (Orca opent de link gewoon ipv Bambu Studio). Orca vraagt je altijd of je het model of het project wilt importeren.
mphilipp schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:54:
[...]

Maar dat was toch reeds bekend? Waarom heb je dan geen toolchanger gekocht? Oh, die is te duur... :+
Beperking vind ik een sterk woord. Je kunt het steeds wisselen van filament en het afval een nadeel noemen van deze techniek, maar het is dan ook vele malen goedkoper dan een toolchanger.

Het is sub-optimaal, maar als je de prijs van een X1C met AMS naast die van een Prusa XL met 5 toolheads houdt, kun je van het prijsverschil een heleboel rollen filament kopen.
Om eerlijk te zijn vind ik prijs maar een deel van het probleem. Het is gewoon enorm verspillend. En ja, ik kan het bed volgooien met kopieën maar vaak heb ik maar één ding nodig. Dus ik ben in kamp weinig multicolour prints met AMS.
Wat ik wel heel fijn vind is platte accenten printen (tekst etc.). Ik wil nog meer lightboxes/hueforge gaan printen en daar valt de hoeveelheid waste ook wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:54:
[...]
Beperking vind ik een sterk woord. Je kunt het steeds wisselen van filament en het afval een nadeel noemen van deze techniek, maar het is dan ook vele malen goedkoper dan een toolchanger.
Nouja voor mij voelt het als een beperking. En ja ik wist het van tevoren maar dat maakt het er niet een betere oplossing op. Een toolchanger kan ik niet betalen inderdaad. Ik heb ook al een paar keer gehad dat het filament afbrak ergens binnen in de AMS en ik die helemaal uit elkaar moest halen. Ik heb er een beetje een houtje-touwtje gevoel bij. Het werkt wel maar kan beter.

Ik heb geen enkele merkloyaliteit, ik vind bambulab wel de beste prijs/kwaliteit momenteel maar ik ben wel kritisch op de kanten die me minder bevallen. Ik snap dat sommige mensen het vervelend vinden om te horen maar dat is gewoon mijn mening.

[ Voor 11% gewijzigd door Llopigat op 11-06-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:22
Llopigat schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 01:57:
[...]

Ja de enorme extra tijd die het kost en het vele afval. Ook wil de ams nog wel eens de rol slippen, zeker als hij honderden changes moet doen tijdens een print en dan moet je elke keer weer een handje helpen.

Daarom noem ik het een beperking, omdat het me beperkt in de dingen die ik er mee doe. Ik doe er alleen nog maar dingen mee die slechts een paar lagen met changes nodig hebben. Maar als je het nadelen will noemen vind ik ook goed hoor. What's in a name.

Ik ben sowieso wel blij met de ams omdat het alles makkelijker maakt en het filament droog houdt maar in de praktijk heb ik er minder voordeel van dan ik had verwacht. Bij de lite valt dat droog houden voordeel ook weg natuurlijk, tenzij je die omkapping maakt (en ik vraag me af hoe goed dat werkt). Vandaar dat ik daar meer twijfels over heb dan over de grote ams.
De AMS met een toolhead vergelijken is niet helemaal terecht. De kosten zijn dan ook een héél stuk hoger. Dan is de vraag met hoeveel prints je dat voordeel er uiteindelijk uit gaat halen. Er zijn diverse settings die je nog kunt aanzetten om de 'waste' te verkleinen.

Multicolor is, allicht, ook handiger als je bulk print, in plaatst van één print. Helemaal geen waste is niet weggelegd voor een AMS/MMU systeem.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Llopigat schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:41:
[...]

[Afbeelding]

Ziet er wel goed uit.

Hmmz nu twijfel ik of ik niet gewoon de P1S combo moet halen. Dan ben ik wel toekomst proof. Is dat verstandig als beginners 3D printer?
mphilipp schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:43:
[...]

Later bestellen kan, maar dan ben je meer geld kwijt. Kijk maar even in de shop en let op het prijsverschil. Of je moet later wachten op een discount actie, maar die komen nooit als je het nodig hebt :+
Eens kan hem dan beter er gelijk bij bestellen.

[ Voor 17% gewijzigd door mydogisgone op 11-06-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07 14:08
[...]

https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Bing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SacreBleu
mydogisgone schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:57:
[...]

Hmmz nu twijfel ik of ik niet gewoon de P1S combo moet halen. Dan ben ik wel toekomst proof. Is dat verstandig als beginners 3D printer?
De AMS is best handig, niet alleen voor multi-color. Je hebt bij de combo daarbij ook nog eens een betere korting dan als je hem later alsnog los wil halen.

Ikzelf print niet héél veel in multicolor, maar daar zijn mijn prints ook niet naar. Ik blijf het wel gaaf vinden.
De AMS is voor mij vooral handig omdat ik dan niet telkens een rol hoef te vervangen als ik iets in een andere kleur of materiaal wil printen. Je rollen blijven droog en je kunt overlopen naar een nieuwe rol als je een rol hebt wat bijna op is.

Mijns inziens doe je jezelf een plezier als je nu meteen een combo koopt, in plaats van stand-alone en later een AMS.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
mydogisgone schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:57:
[...]
Alle bambulab printers zijn prima als beginnersprinter denk ik.

Het punt is, met die combo ben je wel veel meer geld kwijt. Heb je dat er voor over? Zoals gezegd is multicolour iets dat je wellicht niet zo vaak zal gebruiken. Maar de AMS heeft ook andere voordelen, je kan er 4 kleuren in doen en gewoon vanaf de PC klikken van "print dit in blauw" en je hoeft er niet eens naartoe te lopen om het filament erin te doen. Als je geen AMS hebt moet je het uit de vacuumzak halen en in de printer frummelen en daarna weer wegstoppen. Het geeft veel gemak.

De vraag is natuurlijk of dat gemak (en een incidentele kleurenprint) je 250 euro waard is... Voor minder dan dat heb je al een A1 mini momenteel.

Ik denk dat de vraag vooral is: Wat wil je gaan printen (formaat), hoe veel wil je gaan printen, en met welke materialen (de A serie wordt niet echt aangeraden met lastigere filamenten, daar kan je beter een gesloten behuizing voor hebben ivm temperatuurstabiliteit). De P1S is gewoon een betere printer in veel opzichten (al mist hij wel airprint detectie en nog wat dingetjes die de A1 serie wel heeft omdat die nieuwer is).

Een ander puntje: De P1S is geen bedslinger, de A serie wel. Prints kunnen wat makkelijker loslaten als je hoge dingen print die dan steeds heen en weer gerost worden. Ik weet nog niet of dat echt een probleem is want ik heb mijn nieuwe A1 mini nog niet gebruikt. Maar dat is ook wel een voordeel voor de P1S. Ik had voor mijn P1S ook een bedslinger en dat kwam wel vaak voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Llopigat op 11-06-2024 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

SacreBleu schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:48:
[...]

Multicolor is, allicht, ook handiger als je bulk print, in plaatst van één print. Helemaal geen waste is niet weggelegd voor een AMS/MMU systeem.
Als de pruge doet in de vereiste support/infill in je object en dat meer is dan je anders zou purgen kan je misschien wel stellen dat je geen (extra) waste hebt door multicolor :)

Was er laatst niet een trucje gepost hier om een 2de object te printen om je (purge)waste in kwijt te raken? Dan kan je dus ook alle filament gebruiken! Al moet je dan wel maar net dat 2de object nodig hebben (en het niet erg vinden dat die uit meerdere kleuren bestaat door elkaar heen), anders is dat object alsnog waste :P

[ Voor 8% gewijzigd door watercoolertje op 11-06-2024 10:07 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-07 16:46
Llopigat schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:05:
[...]

Een ander puntje: De P1S is geen bedslinger, de A serie wel. Prints kunnen wat makkelijker loslaten als je hoge dingen print die dan steeds heen en weer gerost worden. Ik weet nog niet of dat echt een probleem is want ik heb mijn nieuwe A1 mini nog niet gebruikt. Maar dat is ook wel een voordeel voor de P1S. Ik had voor mijn P1S ook een bedslinger en dat kwam wel vaak voor.
Het blijft inderdaad een bedslinger :)
Heb wel eens een object door de kamer zien vliegen vanaf het bed :P
Snelheid naar beneden, object draaien in de slicer waar het bed minder hoeft te slingeren en een ander type infill helpt bij dit soort issues aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
watercoolertje schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:06:
[...]
Was er laatst niet een trucje gepost hier om een 2de object te printen om je (purge)waste in kwijt te raken? Dan kan je dus ook alle filament gebruiken! Al moet je dan wel maar net dat 2de object nodig hebben (en het niet erg vinden dat die uit meerdere kleuren bestaat door elkaar heen), anders is dat object alsnog waste :P
Persoonlijk is het niet eens de waste die het probleem is. Maar gewoon dat de printtijd enorm toeneemt als je veel wissels hebt. De waste vind ik niet zo'n probleem, filament is goedkoop zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

SacreBleu schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:02:
[...]

De AMS is best handig, niet alleen voor multi-color. Je hebt bij de combo daarbij ook nog eens een betere korting dan als je hem later alsnog los wil halen.

Ikzelf print niet héél veel in multicolor, maar daar zijn mijn prints ook niet naar. Ik blijf het wel gaaf vinden.
De AMS is voor mij vooral handig omdat ik dan niet telkens een rol hoef te vervangen als ik iets in een andere kleur of materiaal wil printen. Je rollen blijven droog en je kunt overlopen naar een nieuwe rol als je een rol hebt wat bijna op is.

Mijns inziens doe je jezelf een plezier als je nu meteen een combo koopt, in plaats van stand-alone en later een AMS.
Oke dus sowieso voor een AMS gaan begrijp ik hieruit. :) Denk ook wel dat ik dit erg handig ga vinden. De 3D Printer gaat een plek krijgen in mijn schuur/werkruimte. Daar is de vochtigheid op het moment rond de 65%. En in de winter iets meer.
Llopigat schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:05:
[...]

Alle bambulab printers zijn prima als beginnersprinter denk ik.

Het punt is, met die combo ben je wel veel meer geld kwijt. Heb je dat er voor over? Zoals gezegd is multicolour iets dat je wellicht niet zo vaak zal gebruiken. Maar de AMS heeft ook andere voordelen, je kan er 4 kleuren in doen en gewoon vanaf de PC klikken van "print dit in blauw" en je hoeft er niet eens naartoe te lopen om het filament erin te doen. Als je geen AMS hebt moet je het uit de vacuumzak halen en in de printer frummelen en daarna weer wegstoppen. Het geeft veel gemak.

De vraag is natuurlijk of dat gemak (en een incidentele kleurenprint) je 250 euro waard is... Voor minder dan dat heb je al een A1 mini momenteel.

Ik denk dat de vraag vooral is: Wat wil je gaan printen (formaat), hoe veel wil je gaan printen, en met welke materialen (de A serie wordt niet echt aangeraden met lastigere filamenten, daar kan je beter een gesloten behuizing voor hebben ivm temperatuurstabiliteit). De P1S is gewoon een betere printer in veel opzichten (al mist hij wel airprint detectie en nog wat dingetjes die de A1 serie wel heeft omdat die nieuwer is).

Als ik er later meer profijt van heb. Dan is dat het mij wel waard. Ik koop liever iets waar ik direct meer aan heb. Ipv na een tijdje te moeten upgraden, omdat ik iets mis.

Wat mij ook opvalt dat er bij de P1S ook wat stevigere filament kan gebruiken. Dit met ook op de schietsport waarbij ik graag wat steviger materiaal wil gebruiken.

Formaat zal niet heel groot zijn over het algemeen. Dit zal tijdsgewijs wel duidelijker worden.
Verder is een gesloten behuizing ivm stof en rommel ook een stuk fijner. Aangezien de printer niet in huis komt te staan.

Enige waar ik dan nog over val is het bedrag. 863,27 vs 507,39. Dat verschil is wel echt groot. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:35

TTLCrazy

Listen to Frankie

@mydogisgone Steviger materiaal zoals ABS, ASA kan je ook op de A1 printen, moet je er alleen een behuizing omheen zetten zodat de omgevingstemperatuur tijdens het printen lekker kan oplopen. Dat kan al iets simpels zijn als een kleine tent, er zijn zelfs kant en klare oplossingen te koop.Zie bijvoorbeeld deze op Amazon.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Llopigat schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:47:
[...]
Ik heb ook al een paar keer gehad dat het filament afbrak ergens binnen in de AMS en ik die helemaal uit elkaar moest halen. Ik heb er een beetje een houtje-touwtje gevoel bij. Het werkt wel maar kan beter.
Ik weet het niet. De alternatieven die er zijn, Voron ERCF en Prusa MMU, zijn ook niet perfect. Die van Voron is wel het meest aan verbetering onderheving omdat het een Open Source project is en er steeds aan verbeterd/gemod wordt. Maar die heeft ook zo zijn nukken heb ik begrepen. En je moet 'm zelf maken. Maar dan kan ie ook op elke machine die Klipper draait werken.
Volgens mij heeft ERCF minder poop, maar hoe dat precies zit weet ik ook niet. Bambu probeerde een probleem op te lossen dat de andere kleurwisselaars steeds hadden, en dat is dat de tip van het filament niet netjes glad was en dat veroorzaakte storingen. Door te knippen voorkom je dat. Maar dan heb je dus een paar cm afval. Op zich een slimme oplossing, want een MMU of ERCF troubleshooten voor een n00b is niet leuk natuurlijk.

AMS, MMU, ERCF zijn allemaal compromissen. Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. Er zijn verschillende Voron toolchanger projecten, maar die zijn volgens mij geen van alleen echt foolproof, al beweren de makers dat ie perfect loopt. Wie weet krijgen we daar straks ook een kit voor. Maar Voron is weer niet zo geschikt voor de massa.

Wat Bambu heeft gedaan is best bijzonder: ze hebben printers gemaakt waarvoor je niets hoeft te doen, behalve uitpakken en aansluiten. Niets monteren, niet klooien met ingewikkelde procedures, maar gewoon printen. En het printen is erg gemakkelijk gemaakt, maar het 3D printen zelf is iets dat niet altijd gladjes verloopt, onafhankelijk van de fabrikant van de printer. Het blijft een echmisch proces met een machanisch apparaat en dat is bijzonder moeilijk 100% foolproof te krijgen. Maar zij zijn een heel eind gekomen. En dat heeft een beweging tot stand gebracht op de markt, dus behalve de klonen, gaan ze zeker weten ook bij Prusa aan de gang om te kijken wat zij kunnen bedenken om het tij te keren. Ze hebben denk ik toch iets te lang op bij handen gezeten, ook al hebben ze de XL ontwikkeld. Dat is een ander segment van de markt.
Ik heb geen enkele merkloyaliteit, ik vind bambulab wel de beste prijs/kwaliteit momenteel maar ik ben wel kritisch op de kanten die me minder bevallen. Ik snap dat sommige mensen het vervelend vinden om te horen maar dat is gewoon mijn mening.
Mij maakt dat ook niet uit. Ik heb lang de kat uit de boom gekeken omdat ik behoorlijk skeptisch was over alle hoera-verhalen. Het blijft uiteindelijk toch best wat geld (X1C) en als ie na een jaar uit elkaar valt van ellende, ben je het kwijt. Het is wel jammer dat er een heel toxische sfeer is ontstaan door de 'fans' van andere merken die de hoera stemming vanuit het Bambu-kamp niet leuk vonden. Erg jammer. Ook de 'fans' van Bambu die iedereen aanvielen die iets kritisch opmerkten over de Bambu's. Het is net als de Formule 1 (vreemde vergelijking, maar bear with me). Doordat er ineens een Nederlander vooraan rijdt, krijg je heel veel 'voetbal volk' dat ineens ook F1 'fan' is. Met alle gevolgen van dien. Dat botst ook erg vaak en opmerkingen over Max of Lewis lopen heel snel uit op scheldpartijen waar de honden geen brood van lusten. Erg jammer. Ieder zijn ding, alle printers zijn goed als je er zelf blij mee bent. Leven en laten leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSlegend
  • Laatst online: 15-07 17:23
De droom blijft natuurlijk lokaal (bij de nozzle) kleur toevoegen. Dan ben je ook niet meer beperkt tot 4 (/16) kleuren.
Zoals we bijv. zien in de super gave systemen van mimaki.

Hier twee zeer interessante interviews:
YouTube: 3D Printing 10,000,000 COLORS?
YouTube: 3D Printing PERFECT COLOR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2K
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-07 13:18

S2K

Nou de P1S Combo uitgepakt en uiteraard eerst 3D Benchy geprint met de bijgeleverde oranje PLA. Ik moest handmatig kleur aangeven, zit zeker geen RFID op?
Halverwege zat filament vast, op de spoel zaten een paar slagen dubbel. Print op pauze gezet en opgelost. Je kan op de print niet zien waar het mis ging, echt top!

Maar de printer had toen ook geen wifi meer, op mobiel kon ik de printer niet meer zien. Iemand idee hoe dat komt en hoe op te lossen behalve printer resetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HSlegend schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:38:
De droom blijft natuurlijk lokaal (bij de nozzle) kleur toevoegen. Dan ben je ook niet meer beperkt tot 4 (/16) kleuren. Zoals we bijv. zien in de super gave systemen van mimaki.
Mooi spul! Als we lang genoeg wachten, wordt het vanzelf betaalbaar (over 100 jaar ofzo) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

TTLCrazy schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:58:
@mydogisgone Steviger materiaal zoals ABS, ASA kan je ook op de A1 printen, moet je er alleen een behuizing omheen zetten zodat de omgevingstemperatuur tijdens het printen lekker kan oplopen. Dat kan al iets simpels zijn als een kleine tent, er zijn zelfs kant en klare oplossingen te koop.Zie bijvoorbeeld deze op Amazon.
Dat is ook een idee inderdaad. Gaat dat goed icm dat bewegende bed?

Ik zal het een en het ander even in overweging nemen,

Acties:
  • +3 Henk 'm!
TTLCrazy schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:58:
@mydogisgone Steviger materiaal zoals ABS, ASA kan je ook op de A1 printen, moet je er alleen een behuizing omheen zetten zodat de omgevingstemperatuur tijdens het printen lekker kan oplopen.
Het kan denk ik ook makkelijker. Ik was op zoek naar een 'voedselveilig' filament en kwam op PCTG van 3DJake. Dat wordt genoemd als alternatief op PETG, en is BPA vrij, dus mag in contact komen met voedsel (met de gebruikelijke beperking van 3D geprinte objecten) en is heel erg sterk. Zeg maar net zo sterk als ABS. Alleen lijkt het erop dat het net zo makkelijk print als PETG.

[edit]
Ohja...het is ook nog eens goedkoper dan ABS/ASA :+

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 11-06-2024 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Deze, maar die is atm niet beschikbaar. 40 euro/kilo ongeveer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07:01
MC Taz Man schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:09:
[...]

Deze, maar die is atm niet beschikbaar. 40 euro/kilo ongeveer
Ik heb deze en ben er tevreden van: https://www.bol.com/be/nl...kg/9300000003123870/?s2a=

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-07 12:27

SambalBij

We're all MAD here

[...]

Ik gebruik zelf deze; https://www.amazon.nl/dp/B091BZL2XZ
Momenteel zo te zien uitverkocht, maar staat nog wel een en ander voor wel normale prijzen op Amazon zo te zien;
https://www.amazon.nl/-/e...t-Indicator/dp/B09BJCVCBH
https://www.amazon.nl/-/e...ng-Reusable/dp/B0B4X3PCDL

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SacreBleu schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:48:
[...]

De AMS met een toolhead vergelijken is niet helemaal terecht. De kosten zijn dan ook een héél stuk hoger. Dan is de vraag met hoeveel prints je dat voordeel er uiteindelijk uit gaat halen. Er zijn diverse settings die je nog kunt aanzetten om de 'waste' te verkleinen.

Ik heb het een keer voor mezelf uitgerekend, maar nu nog een keertje voor de lolz & en publiek :D. Uiteraard zo eerlijk mogelijk, dus vlaggenschip vs vlaggenschip:

X1c+AMS
€ 2.004,22
PusaXL 5 head - Geassembleerd + enclosure
€ 4.848,00
Verschil
€ 2.843,78
Hoeveelheid filament (20 euro/kilo)
142,19

Dus vanaf ongeveer 143 kilo afval weggeprint te hebben, is een XL een goedkopere optie. Voor mij is dat geen realistische optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:40:
[...]

Het kan denk ik ook makkelijker. Ik was op zoek naar een 'voedselveilig' filament en kwam op PCTG van 3DJake. Dat wordt genoemd als alternatief op PETG, en is BPA vrij, dus mag in contact komen met voedsel (met de gebruikelijke beperking van 3D geprinte objecten) en is heel erg sterk. Zeg maar net zo sterk als ABS. Alleen lijkt het erop dat het net zo makkelijk print als PETG.
[YouTube: PCTG! Putting it to the test]
[edit]
Ohja...het is ook nog eens goedkoper dan ABS/ASA :+
Wat je je wel moet realiseren is dat je voor voedselveilige prints eigenlijk een dedicated nozzle nodig hebt. Uiteraard ivm resten, etc. Als je heeeeeeel strak bent, ook een dedicated PTFE verhaal, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-07 02:09

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

M'n P1S heeft een firmware upgrade gehad naar 1.06.00.00, maar op de site van Bambulabs is deze voor de P1S niet terug te vinden. Waarschijnlijk zoek ik verkeerd (voor X1 wel zichtbaar), maar iemand een idee?

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:30:
[...]
Wat je je wel moet realiseren is dat je voor voedselveilige prints eigenlijk een dedicated nozzle nodig hebt. Uiteraard ivm resten, etc. Als je heeeeeeel strak bent, ook een dedicated PTFE verhaal, etc.
Dat ook, inderdaad. Maar je blijft een probleem hebben met FDM printen vwb de laagjes. Je moet alles glad schuren en coaten. Alleen coaten is ook niet echt genoeg, want door die laagjes krijg je allerlei plekken waar bacteriën achterblijven.

Dit onderwerp is iets dat meer aandacht verdient, want ik zie allerlei koekjesvormen en keukenspulletjes die allemaal in contact kunnen komen met voedsel. En dat is niet echt goed voor de gezondheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

TweakOverflow schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:32:
M'n P1S heeft een firmware upgrade gehad naar 1.06.00.00, maar op de site van Bambulabs is deze voor de P1S niet terug te vinden. Waarschijnlijk zoek ik verkeerd (voor X1 wel zichtbaar), maar iemand een idee?
Blijkbaar staat die nog niet op de Bambu wiki;
Wel te zien via Bambu Studio (Device tab en dan update)
Version OTA 01.06.00.00:
【New features】

Non-LAN binding via PIN code on the Studio side (in conjunction with Bambu Studio v01.09 and up).Users can bind P1 devices to the computer that is not on the same local area network (LAN) using a PIN code on the studio side

Improved manual flow calibration parameters management.

Auto-save the manual flow calibration parameters

Support creating managing new PA parameters

Support setting PA configuration files on the filament settings page in Studio

Third-party filament support. Users can create and manage custom filament profiles in Studio. These custom filaments can then be selected in Studio Device filament slots, and then be synced to the printer and Handy.

Added carbon rods lead screws maintenance notice

Added heatbed abnormal protection

Improved color display for gradient and dual-color filaments

Added filament verification for "Reducing purging through retracting filament" function. A long retraction during filament change can significantly reduce the purge volume, but it may cause clogging when the filaments assigned in the sliced file do not completely match the actual filaments in use. The filament verification function will verify the filaments match before performing retraction.

This function needs to be used with the slice files generated by Bambu Studio v01.09 and above. For more information about the "Reducing purging through retracting filament" function, please refer to the Bambu studio release notes[https://github.com/bambulab/BambuStudio/releases].

8. Added option to opt in/out of User Experience Improvement Program in Settings > Devices
【Feature Optimizations】

Added secondary confirmation when stopping a print, as a safety to protect the user from accidentally canceling a print.

Optimized Total Print Time Calculation, add abnormal pausing time into the stat.

Auto filament type verification when printing with 3MF files from an SD card

Enhancing Custom Device Naming Functionality. Support retaining custom device names after logout and synchronizing them across devices.

【Bug fixes】

Fixed the button no response glitch when formatting the SD card

Fixed intermittent black screen after power-loss recovery

Optimized FW update printer status check for safer update

Optimized status verification when downloading a language package to avoid process conflict

Fixed the issue of devices being unable to send print jobs after not restarting for an extended period.

Prevent conflicts with Bambu Cloud service potential damage to printer hardware by prohibiting crucial printer controls (initiating printing, heating the nozzle, and heating the heatbed) through the local MQTT Broker while the printer is logged into Bambu Cloud service. Before this firmware update, the printer's local MQTT Broker can process control commands under cloud mode. This meant that two asynchronous channels were controlling the printer simultaneously. The commands from these two channels would execute in an overlapping manner without any order assurance, which is considered conflicting.

To ensure the stable operation of the printer and avoid malfunctions caused by control channel conflicts, we will disable certain printer control functions via the local MQTT Broker under cloud mode. These functions have higher security requirements, and we want only one channel to be able to use these functions at any given time. The restricted controls include:

Initiating print

Heating the nozzle

Heating the heatbed

Please note that this restriction will affect the use of software and hardware such as Home Assistant and BiQu Panda Touch. Suppose you still need to use such software and hardware to control the restricted functions. In that case, we recommend enabling the printer's LAN Only mode to continue using the restricted control functions with the Local MQTT Broker. We will detail these restrictions in the firmware update notes to ensure users are informed in advance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:35:
[...]

Dat ook, inderdaad. Maar je blijft een probleem hebben met FDM printen vwb de laagjes. Je moet alles glad schuren en coaten. Alleen coaten is ook niet echt genoeg, want door die laagjes krijg je allerlei plekken waar bacteriën achterblijven.

Dit onderwerp is iets dat meer aandacht verdient, want ik zie allerlei koekjesvormen en keukenspulletjes die allemaal in contact kunnen komen met voedsel. En dat is niet echt goed voor de gezondheid.
Probleem is dat voor eenmalig gebruik zo'n koekjes vorm best ok is, met PLA/PETG. Alleen zetten velen dat er niet bij, en mensen lezen sws beschrijvingen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
MC Taz Man schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:26:
[...]

Ik heb het een keer voor mezelf uitgerekend, maar nu nog een keertje voor de lolz & en publiek :D. Uiteraard zo eerlijk mogelijk, dus vlaggenschip vs vlaggenschip:

X1c+AMS
€ 2.004,22
€ 4.848,00
Verschil
€ 2.843,78
142,19

Dus vanaf ongeveer 143 kilo afval weggeprint te hebben, is een XL een goedkopere optie. Voor mij is dat geen realistische optie.
Je en hier heb je een X1 Combo + AMS genomen, dus heb je 2 AMS'en. Je kan dan met deze configuratie meer kleuren printen, als je de AMS eraf haalt, kun je met de XL één kleur meer printen.
Het voordeel met de Prusa is dat het wel een stuk sneller print, maar of dat een verschil van +/- 2200 piek waardig is. Daar heb je trouwens een tweede X1C combo + 2de AMS voor. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:26:
[...]

X1c+AMS
€ 2.004,22
€ 4.848,00
Verschil
€ 2.843,78
142,19

Je mist de tijdbesparing (en daarmee ook energie besparing) :+
De XL is ook 3x zo groot in volume, handig als je dat nodig hebt.
En multimatertial wat je met een AMS niet kan...

Veel plus punten, maar als je deze plus punten niet nodig hebt, ja dan is de X1C een betere keuze.

Ik heb hier nu meerdere "exotische" printers staan en begin nu een duidelijke voorkeur te krijgen welke printer ik kies voor welke print opdracht.

Voor mijn behuizingen is het without a doubt de X1C ik heb alleen op de 1e twee lagen een tool change, en de X1C poept mijn behuizingen sneller uit dan de XL.

Snelle ABS/ASA printjes kies ik m'n Voron voor, mede omdat ik deze daar helemaal voor getuned heb. Enkele/kleine prints op de V0, grotere op de V2.4. Maar soms ben ik lui (eigenlijk best vaak :+ :+ ) en als ik iets "speciaals" wil, zoals ABS-GF (oh wat print dat mooi) dan pak ik een BL spool, in de AMS en gaan, niks tunen kalibreren etc.

Dan hebben we nog de Magneto X: wat een beest, maar met gebrek aan voorgetunde profiles (ja ja, ik ben lui) moet ik veel profiles maken (heb er inmiddels wel behoorlijk wat). Maar dit is voor nu mijn "hobbie" printer. Nieuwe technieken, fantastische printkop erop en quad level bed erop die lekker groot is. En ik hou van Klipper! (Stel je voor, de X1/P1 met de vrijheid van Klipper...)

Last but not least:"Prusa XL... wat heb ik de afgelopen maanden lopen vloeken en lopen kutten (pardon my French). Heel veel stringing issues, maar sinds een paar weken voor mij eindelijk kunnen oplossen. De XL is voor mij de winnaar op gebied van multicolor prints en multimaterial prints. Dan bedoel ik echt prints met heel veel tool changes. Had laatst een print wat op de X1C 1+ dag aan printen was, maar op de XL slechts 7 uur. En niet te vergeten hoeveel poep ik daarmee bespaard heb.

Zit nu te flirten met een V-core 4 500 IDEX en de Flsun S1 Delta... Maar voor beiden heb ik nu eigenlijk geen ruimte :X

Al met al kan ik wel hard op zeggen dat Bambu het verdomd goed doet! Ja het is closed source (klote), ja het is irritant repareren als je iets wil vervangen (waarbij je alle kappen e.d. los moet halen). Maar voor de prijs wat je er voor betaald en de kwaliteit wat je ervoor terug krijgt is het voor zowel de beginnende printer als de vergevorderden printer een goede keuze _/-\o_

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyboarder
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-07 16:37
Heeft er iemand ervaring met het printen van Nylon (PA12) op de X1C? Ik loop tegen problemen aan, ik wist dat het uitdagend zou zijn maar niet zo uitdagend. Ik print met Devil Design PA12. Direct uit de verpakking was het heel erg nat (spetteren en stringing), maar na het drogen in de oven was dit helemaal weg.

- Printbed schoongemaakt met water en dreft en daarna nog een keer met isopropol alcohol.
- Printbed ingesmeerd met Magigoo PA
- Voor het printen het bed op 100C en wachten tot de chamber boven de 40 graden is

Printsettings
- Geen cooling
- Nozzle 270C
- Bed 110C
- Max 5mm3/s
- Max 75mm/s

De benchy ging redelijk maar nu probeer ik dit te printen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR1bntLckUQmaqcE4su14kvJ6a4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T6Hwh0beVly5YN2nXn2aiBor.png?f=fotoalbum_large

Ik heb al oortjes toegevoegd aan de scherpe hoeken. Maar de laatste print met Magigoo lijkt na laag 10-15 alles los te komen. Voor de Magigoo ook al de Bambu lijm en standaard lijmstick geprobeerd zonder success.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Laatst online: 23:25
[...]

Al die korrels zijn herbruikbaar... Alleen soms heb je een kleurindicator, soms niet.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-07 16:14
Binnenkort tijd voor de eerste onderhoudsbeurt. Ze hebben het inde guides vaak over https://www.super-lube.com/synthetic-lightweight-oil-52004 maar is er ook een Nederlands alternatief? Zowel de olie als goed smeermiddel. Sowieso kan ik die bambu spullen gebruiken natuurlijk maar gewoon nieuwsgierig wat de rest heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-07 14:39
aangezien de link specifiek ISO 68 olie benoemd, kan je daar vast wel iets op vinden in NL, zoals
https://www.oliehandel.nl...l-e118840-1-1-E118840-1-1 1 liter voor 10 euro ipv 110ml voor 11$

klinkt in ieder geval als redelijk universeel olie, voor high speed spul, waar slijtage voorkomen moet worden.

heb dit zelf nog niet nodig gehad, maar ik zou dit zonder zorgen op de rails van de A1 van mij smeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader1978
De 0.2 nozzle was weer op voorraad dus besteld met A1 mini en filament. Ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen en of het ook uitgroeit tot een nieuwe dure hobby :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

flyboarder schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:14:
Heeft er iemand ervaring met het printen van Nylon (PA12) op de X1C? Ik loop tegen problemen aan, ik wist dat het uitdagend zou zijn maar niet zo uitdagend. Ik print met Devil Design PA12. Direct uit de verpakking was het heel erg nat (spetteren en stringing), maar na het drogen in de oven was dit helemaal weg.

- Printbed schoongemaakt met water en dreft en daarna nog een keer met isopropol alcohol.
- Printbed ingesmeerd met Magigoo PA
- Voor het printen het bed op 100C en wachten tot de chamber boven de 40 graden is

Printsettings
- Geen cooling
- Nozzle 270C
- Bed 110C
- Max 5mm3/s
- Max 75mm/s

De benchy ging redelijk maar nu probeer ik dit te printen:
[Afbeelding]

Ik heb al oortjes toegevoegd aan de scherpe hoeken. Maar de laatste print met Magigoo lijkt na laag 10-15 alles los te komen. Voor de Magigoo ook al de Bambu lijm en standaard lijmstick geprobeerd zonder success.
Je kunt de temperatuur eens lager proberen, ik zie dat 240 de minimum is en 270 de max. Door de hitte zet het meer uit, waardoor het wellicht eerder krom trekt na afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_ferry_ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:06:
[...]

Je kunt de temperatuur eens lager proberen, ik zie dat 240 de minimum is en 270 de max. Door de hitte zet het meer uit, waardoor het wellicht eerder krom trekt na afkoelen.
Wat volgens mij vooral belangrijk is, is dat de boel geleidelijk afkoelt. Dus gewoon in de printer laten staan, lekker de deur dichthouden & een paar uur wachten.

Maar ik kan het vaudt hebben :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mday schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:38:
Binnenkort tijd voor de eerste onderhoudsbeurt. Ze hebben het inde guides vaak over https://www.super-lube.com/synthetic-lightweight-oil-52004 maar is er ook een Nederlands alternatief? Zowel de olie als goed smeermiddel. Sowieso kan ik die bambu spullen gebruiken natuurlijk maar gewoon nieuwsgierig wat de rest heeft.
Ik heb deze gewoon bij Amazon.nl besteld. Of wil jij persé een Hollandsch fabrikaat hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:32:
[...]

Ik heb deze gewoon bij Amazon.nl besteld. Of wil jij persé een Hollandsch fabrikaat hebben?
Denk eerder dat hij bedoelt een leverancier die in NL aanwezig is :P
Ik gebruik deze twee producten. Onderhoud doe ik elke maand, minus de actieve kool (die ik toch niet gebruik). Met de volgende onderdelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DA90Ym72sl5oug_QNgkHg-Pk-gI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FDE1U0BAOIzgsT0xFrlsnGYv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

MC Taz Man schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:41:
[...]

Wat volgens mij vooral belangrijk is, is dat de boel geleidelijk afkoelt. Dus gewoon in de printer laten staan, lekker de deur dichthouden & een paar uur wachten.

Maar ik kan het vaudt hebben :D
Hij geeft aan dat het tijdens het printen al loslaat.

Pas ASA geprint, daarbij was het advies om bijvoorbeeld de eerste 3 lagen heel langzaam (30mm/s oid) te printen. Heb ik maar gewoon gedaan, dus ik weet niet of het beter werkt dan standaard, maar het bleef in ieder geval vast zitten aan het bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:06
Ik had met Polymaker ASA dat de hoeken los lieten tijdens printen.
Daarna heb een beetje 3DLac gebruikt en toen geen problemen meer..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:44

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

Magnatic schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:58:
Vandaag 1 van mijn 2 bestelde A1 Mini's ontvangen. Beide printers kregen hetzelfde trackingnummer, maar DHL had maar 1 doos. Staan nu wel beiden als geleverd in mijn order-overzicht. Ik heb een ticket bij Bambu ingeschoten, maar eens kijken hoe ze dit gaan afhandelen.

Heb eerder al eens twee mini's besteld en die kregen wel een eigen trackingnummer.

De geleverde printer staat inmiddels (na de obligatore benchy) wel al naar tevredenheid te printen.
Kleine follow-up: Vanochtend heel vroeg een update op het ticket gekregen. Er waren wel degelijk twee trackingnummers aangemaakt, maar slechts een aan mij doorgegeven. Het tweede pakket was ergens blijven hangen bij DHL. Ze zouden laten onderzoeken wat er aan de hand was. En zoeven kwam een bericht van DHL dat ze vanavond de tweede printer komen bezorgen! Snel en goed opgelost!

Mijn webshop voor 3D-geprinte objecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bing69
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dat is het vet dat je op de lead screws moet gebruiken. Die fijne olie, voor de STALEN linear rods is dit spul. Is een klein flesje, maar je hebt er ook maar een paar druppeltjes van nodig. Die dingen hoeven geen oliebad te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
mphilipp schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:50:
[...]

Ja, dat is het vet dat je op de lead screws moet gebruiken. Die fijne olie, voor de STALEN linear rods is dit spul. Is een klein flesje, maar je hebt er ook maar een paar druppeltjes van nodig. Die dingen hoeven geen oliebad te hebben.
Gelijk besteld maar vergeef me, wat zijn linear rods??

En bestelling snel geannuleerd, alleen schoonmaken is voldoende! (Carbon dacht ik op de X1)

[ Voor 8% gewijzigd door bing69 op 12-06-2024 09:14 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-07 16:14
mphilipp schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:50:
[...]

Je zet STALEN in caps omdat de x1c CARBON rods heeft toch, en dus een andere behandeling vereist dan de P1S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

bing69 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:08:
[...]

Gelijk besteld maar vergeef me, wat zijn linear rods??

En bestelling snel geannuleerd, alleen schoonmaken is voldoende! (Carbon dacht ik op de X1)
De stalen gladde 'buizen' waar je printkop (dmv lagers) in hangt, dus niet die van carbon:
https://wiki.bambulab.com...tenance/basic-maintenance

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
watercoolertje schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:46:
[...]

De stalen gladde 'buizen' waar je printkop (dmv lagers) in hangt, dus niet die van carbon:
https://wiki.bambulab.com...tenance/basic-maintenance
Nvm, het gaat over de lineaire rails.

[ Voor 18% gewijzigd door SacreBleu op 12-06-2024 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mday schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:28:
[...]
Je zet STALEN in caps omdat de x1c CARBON rods heeft toch, en dus een andere behandeling vereist dan de P1S?
Nee, de X1C heeft carbon rods voor de gantry, maar die loopt op zijn beurt op stalen rods. Die carbon dingen moet je alleen schoonmaken, de stalen schoonmaken en een beetje olie op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2K
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-07 13:18

S2K

Hoi, bij bestelling heb ik per ongeluk Bambu Dual-Texture PEI Plate for A1 mini aangeklikt ipv voor P1S dus te klein. Is er iemand met een A1 of een A1 mini die ik hier blij mee kan maken? Terugsturen naar Bambulab is ook gedoe. Op te halen in Almere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb deze ook en gewoon op Amazon besteld, heb eergisteren ook van die flesjes binnen gekregen met zo'n dunne naald eraan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Welke hotend moet ik hebben voor p1s als ik de 0.2mm versie wil? De volledige of de losse hotend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:44
mydogisgone schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:15:
Welke hotend moet ik hebben voor p1s als ik de 0.2mm versie wil? De volledige of de losse hotend?
Ik raad aan van wel, dan hoef je niet alles over te zetten.
Maar een alleen losse kan ook, maar dan heb elke keer wat meer werk om te swappen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Ik zou de volledige nemen.

Er van uit gaande dat je wil kunnen wisselen, is het handig om niet steeds de heater e.d. om te moeten zetten.
Alleen losse nozzle zonder heater en fan e.d. zou ik alleen bestellen als vervanging voor een versleten nozzle van dezelfde maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inprincipe alleen de nozzle... maar wat ik doe is compleet met fan, heater etc... makkelijker verwisselen. Hoef je niet elke keer als om te zetten :+

Edit:
SambalBij schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:20:
[...]

Ik zou de volledige nemen.

Er van uit gaande dat je wil kunnen wisselen, is het handig om niet steeds de heater e.d. om te moeten zetten.
Alleen losse nozzle zonder heater en fan e.d. zou ik alleen bestellen als vervanging voor een versleten nozzle van dezelfde maat.
Dit dus d:)b

[ Voor 36% gewijzigd door iMars op 12-06-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Thanks allen! ga ik voor de volledige :)

Zijn er naast een gladde plaat en filament nog dingen die ik direct zou moeten mee bestellen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renegade666
mydogisgone schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:25:

Zijn er naast een gladde plaat en filament nog dingen die ik direct zou moeten mee bestellen?
Nog een printer :+

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

hahaha :+ ik hou het wel bij 1 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
mydogisgone schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:28:
[...]

hahaha :+ ik hou het wel bij 1 :P
Dat dacht ik ook, staan nu 3🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Ben ik er zo om te starten? :) Zag dat de textured plate er bij zat en ik heb lijm er bij gedaan voor smooth plate.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQFstGmPq6l5nZR7kYKf4exGV0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fo3AiL4LQN0SImsaCJZGisSD.png?f=user_large

[ Voor 90% gewijzigd door mydogisgone op 12-06-2024 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mydogisgone schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:25:

De nieuwe gouden textured plate vind ik fantastisch! Als je deze nog niet hebt, raad ik je deze absoluut aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

iMars schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:48:
[...]

De nieuwe gouden textured plate vind ik fantastisch! Als je deze nog niet hebt, raad ik je deze absoluut aan!
Die zit er toch standaard bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Renegade666 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:33:
[...]

Dat dacht ik ook, staan nu 3🙈
O-) *kuch* 11 *kuch* O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mydogisgone schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:49:
[...]

Volgens mij wel, maar een reserve? Oh en misschien die fancy sticker plates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:50:
[...]

Je bedoelt die plate die eerder standaard mee kwam? Cold/Engineering plate? Ding is fantastisch O+

Print bijna exclusief met de zwarte dubbelzijdige textured PEI sheet, die schijnbaar er niet meer is :P Ook een heerlijke plate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

mydogisgone schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:46:
Ben ik er zo om te starten? :) Zag dat de textured plate er bij zat en ik heb lijm er bij gedaan voor smooth plate.

[Afbeelding]
Als je het enkel bij PLA houdt zoals in je bestelling heb je die pritstift niet nodig op die plates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
watercoolertje schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:53:
[...]

Als je het enkel bij PLA houdt zoals in je bestelling heb je die pritstift niet nodig op die plates.
Wordt/werd wel aangeraden om het filament makkelijker los te krijgen. Ik gebruikte altijd glasex, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

watercoolertje schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:53:
[...]

Uiteindelijk wil ik in ABS printen. Maar eerst even proberen met PLA.
iMars schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:50:
[...]

Hmm dat is wel cool. :)

[ Voor 27% gewijzigd door mydogisgone op 12-06-2024 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Zoveel ruimte heb ik helaas niet, maar dan moet er ook wel serieus wat geld verdient worden met die printers :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

MC Taz Man schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:54:
[...]

Wordt/werd wel aangeraden om het filament makkelijker los te krijgen. Ik gebruikte altijd glasex, werkt perfect.
Door gebruikers hier? Want Bambu zegt daar niks over en daar staat bij PLA ook echt dat het niet nodig is:
https://eu.store.bambulab...s/bamboe-gladde-pei-plaat
https://eu.store.bambulab...s/bambu-textuur-pei-plaat
mydogisgone schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:56:
[...]
Uiteindelijk wil ik in ABS printen. Maar eerst even proberen met PLA.
Dan dus inderdaad (alvast) mee bestellen!

[ Voor 18% gewijzigd door watercoolertje op 12-06-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
watercoolertje schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:09:
[...]

Door gebruikers hier? Want Bambu zegt daar niks over en daar staat bij PLA ook echt dat het niet nodig is:

[...]

Da's niet de cold-plate waar ik het over heb... Geen idee of die überhaupt nog geleverd/verkocht wordt. @smoken weet dat wss beter. Ik heb die nog van de KS. Heeft een engineering plate aan de achterkant voor andere materialen dan PLA/PETG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

MC Taz Man schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:12:
[...]
Da's niet de cold-plate waar ik het over heb... Geen idee of die überhaupt nog geleverd/verkocht wordt.
Dat weet ik ook niet, ik reageer op het lijstje wat hij nu post en wat hij dus wilt bestellen. Daarin zitten dus die 2 producten die ik link in mijn vorige reactie. Of jouw plate hetzelfde is weet jij maar ik niet :P

[ Voor 6% gewijzigd door watercoolertje op 12-06-2024 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
iMars schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:48:
[...]

ik heb deze ook gekocht, inderdaad ECHT een aanrader!!!!!!!! _/-\o_

quote]mydogisgone schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:49:
[...]

[/quote]

niet bij mijn x1C :?

[ Voor 23% gewijzigd door my_fiero op 12-06-2024 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
watercoolertje schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:09:
[...]

[...]

Ik print altijd zonder lijm/stift/glassex etc... zowel PLA, PETG als ASA/ABS.
Heb het nog nooit nodig gehad voor normale prints.

Heb wel 1x dynafix gebruikt op mijn XL, maar dat kwam omdat mn print zo groot was, dat ik geen brim kon gebruiken en kans op warpen erg groot was... dat werkte prima! Had zelfs moeite om het goed los te krijgen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:53:
[...]

Je bedoelt die plate die eerder standaard mee kwam? Cold/Engineering plate? Ding is fantastisch O+

Print bijna exclusief met de zwarte dubbelzijdige textured PEI sheet, die schijnbaar er niet meer is :P Ook een heerlijke plate
Nee, bedoel deze: https://eu.store.bambulab...ct-vellen-combo-met-plaat

Die cold plate vind ik juist weer een ramp! Ik heb er denk nog 3 nieuw liggen met een zooi nieuwe stickers! Ga ik niet meer gebruiken :o

Weet iemand trouwens of die 3D stickers op de cold plate kunnen? Dan heb ik een mooie purpose voor de niet gebruikte cold plates :+

Lees namelijk dit:
3. Bambu Engineering Plate (de andere kant van Bambu Cool Plate/High Temp Plate) kan ook worden gebruikt voor het aanbrengen van de Bambu 3D Effect Sheets. Als u van plan bent een 3D Effect Sheet aan te brengen een bestaande plaat, zorg ervoor dat u het vorige vel verwijdert en eventuele lijmresten volledig verwijdert voordat u het 3D-effectvel installeert.Zorg ervoor dat het oppervlak droog en schoon is voordat u het aanbrengt.
Maar ik wil juist de kant gebruiken waar de cool plate sticker zit :+

[ Voor 27% gewijzigd door iMars op 12-06-2024 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyboarder
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-07 16:37
Een kleine update voor het printen van Nylon, ik wat dingen aangepast en iets meer success. Heb iig de print af kunnen maken, nog steeds warping, maar het gaat de goede kant op. Ik heb de volgende dingen aanpast:

- Printsnelheid van 75 naar 35 mm/s
- Buildplate van 110 naar 95 graden
- Aantal handdoeken over de printer heen, hiermee ging de max-temp van 46 naar 53 graden.

Met deze settings is hij na 5 mm dikte (van de 10) gaan warpen.

Wat ik nog ga proberen is printen op 260 ipv 270 graden. Ook heb ik net een aantal eps platen gekocht om de printer mee te isoleren. Kijken of het lukt te starten boven de 50 graden en uiteindelijk boven de 55 graden te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flyboarder schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:54:
Een kleine update voor het printen van Nylon, ik wat dingen aangepast en iets meer success. Heb iig de print af kunnen maken, nog steeds warping, maar het gaat de goede kant op. Ik heb de volgende dingen aanpast:

- Printsnelheid van 75 naar 35 mm/s
- Buildplate van 110 naar 95 graden
- Aantal handdoeken over de printer heen, hiermee ging de max-temp van 46 naar 53 graden.

Met deze settings is hij na 5 mm dikte (van de 10) gaan warpen.

Wat ik nog ga proberen is printen op 260 ipv 270 graden. Ook heb ik net een aantal eps platen gekocht om de printer mee te isoleren. Kijken of het lukt te starten boven de 50 graden en uiteindelijk boven de 55 graden te komen.
Doe je de kamer ook voorverwarmen? Die keren dat ik CF en ABS heb geprint, heb ik eerst ge-homed, het bed op temperatuur gebracht & een half uur gewacht. Enkel zodat de kamer op temperatuur kwam.

Ik heb nauwelijks warping gehad.

Op de eerste poging na, maar dat was zonder voorverwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
my_fiero schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:02:
[...]

ik heb deze ook gekocht, inderdaad ECHT een aanrader!!!!!!!! _/-\o_

quote]mydogisgone schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:49:
[...]

[/quote]

niet bij mijn x1C :?
Bij mij dus wel, daarom nu twee 8)7

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

iMars schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:09:
[...]
Had zelfs moeite om het goed los te krijgen :+
Dat is dus precies waarom ze het aanraden voor bepaalde filamenten, niet (specifiek/perse/enkel) voor de hechting maar (ook) het niet slopen van je plates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
mydogisgone schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:49:
[...]
Alleen bij de P1S en A1/A1 Mini. Niet bij de P1P of (blijkbaar) X1C.

Dit was een van de redenen dat ik niet voor de upgrade kit ben gegaan van mijn P1P destijds maar hem heb teruggestuurd (hij kwam binnen op de dag dat de P1S werd aangekondigd). De upgrade kit kwam namelijk niet met de nieuwe plaat. En bovendien had ik geen zin mijn splinternieuwe printer al overhoop te halen.

Die 3D effect platen heb ik ook verlekkerd naar gekeken maar die waren niet op voorraad. Ik vind het ook wel erg jammer dat je die zelf moet plakken. Ik heb veel liever dat die van tevoren al is aangebracht want ik krijg dat nooit lekker voor elkaar. Dat is voor mij ook een enorm voordeel van de nieuwe TEI platen. Ik haat gedoe met stickers.

[ Voor 38% gewijzigd door Llopigat op 12-06-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
watercoolertje schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:19:
[...]

Dat is dus precies waarom ze het aanraden voor bepaalde filamenten, niet (specifiek/perse/enkel) voor de hechting maar (ook) het niet slopen van je plates.
True maar in mijn geval was het juist voor extra adhesion en om warpen te voorkomen.
36cm edge to edge en geen brim kunnen gebruiken, meerdere layers voor sterkte (werkt ook niet mee om warpen tegen te gaan)... dat spul hecht al een malle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-07 13:43
Llopigat schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:33:
[...]

Alleen bij de P1S en A1/A1 Mini. Niet bij de P1P of (blijkbaar) X1C.

Dit was een van de redenen dat ik niet voor de upgrade kit ben gegaan van mijn P1P destijds maar hem heb teruggestuurd (hij kwam binnen op de dag dat de P1S werd aangekondigd). De upgrade kit kwam namelijk niet met de nieuwe plaat. En bovendien had ik geen zin mijn splinternieuwe printer al overhoop te halen.

Die 3D effect platen heb ik ook verlekkerd naar gekeken maar die waren niet op voorraad. Ik vind het ook wel erg jammer dat je die zelf moet plakken. Ik heb veel liever dat die van tevoren al is aangebracht want ik krijg dat nooit lekker voor elkaar. Dat is voor mij ook een enorm voordeel van de nieuwe TEI platen. Ik haat gedoe met stickers.
Ik dacht hetzelfde, maar als ik die filmpjes zie hoe je het kunt plakken, kan het bijna niet mis gaan. je moet de sticker eerst vastmaken aan die 2 gaatjes die in de plate zitten en dan kun je m gemakkelijk plakken met het printbare hulpmiddel (zit ook al op de SD kaart van de printer). Ik heb de plates nog niet want was vorige week uitverkocht toen ik mijn bestelling deed... misschien toch nog eens kijken.
Pagina: 1 ... 56 ... 108 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.