Nu ik de inkoop van elektriciteit aardig heb getackeld (8080Wp op oost/west opstelling) is het tijd voor het volgende project: gas eruit, dus een warmtepomp erin. Tijd voor all-electric
Ik heb nu 1 offerte gekregen. Ik probeer nog meerdere offertes te krijgen, maar zoals iedereen weet is het momenteel erg lastig om installateurs te vinden. Ik heb 6 bedrijven gehad waarvan er dus maar 1 wilde komen praten en een offerte heeft uitgebracht. Momenteel nog 2 nieuwe lijntjes open staan, hopelijk komt daar nog wat uit.
Ik heb de afgelopen dagen enorm veel zitten inlezen, maar er komt zoveel op je af + dat ik er niet echt thuis in ben, waardoor ik waarschijnlijk van alles over het hoofd zie of niet aan denk. Ik wil jullie de offerte voorleggen die ik heb gekregen, om te toetsen of dit eventueel wat is.
1) De gekozen unit is 5KW. Is dat niet te weinig? Ik ben in het warmtepomp FAQ topic dit sommetje tegen gekomen: gasverbruik * 8 / 1650 = warmtevraag bij -10°C. In mijn geval (1400m3 * 8)/1650 = 6,78. Is het dan beter om een 7KW unit te hebben? Je doet dit maar 1 keer. Liever iets overcapaciteit dan te weinig.
2) Bij de boiler van 300L is verder niets genoemd, niet welk type of van welk materiaal. Zal ik naar moeten vragen. Heb gelezen dat RVS over het algemeen beter is, maar wel duurder. En heeft minder warmteverlies.
3) Buffervat, nodig? Zo ja, is 50L dat doorsnee / over het algemeen genoeg? Lees in de FAQ dat een buffervat eigenlijk bijna nooit noodzakelijk is. Weglaten dus?
4) De geoffreerde Panasonic Aquarea Bi-Block 5 KW (KIT-WC05J3E5) (of evt een 7KW variant); is dat wat? Totaal geen benul in deze wereld van merken, wat goed is en wat niet. Ik heb de specificaties erbij gekregen:
:strip_exif()/f/image/GKZvyV2OsmiJQIW31HcrSSVC.jpg?f=fotoalbum_medium)
5) 'Voeding aanleggen met apart kastje in meterkast'. Wat wordt daarmee bedoeld? Bedoelen ze daarmee de meterkast aanpassing om de WP te kunnen voeden? Huidige ketel zit om een groep gedeeld met de MV en de verlichting op de overlopen en gang beneden. Aangezien er ook een andere kookplaat in zal moeten, moet waarschijnlijk ook wat voor aangepast worden, is het dan niet beter om apart een elektricien te laten komen en alles in 1x goed voor te bereiden?
6) Wat algemener: is de boel goed te monitoren / tweaken? Heb Home Assistent draaien, zou super zijn als ik de boel kan integreren en van alles kan uitlezen, of zaken kan sturen.
7) Beetje offtopic vraag: de ketel die er nu hangt is nog geen 2 jaar oud. Die gaat er dus uit. Die houden en verkopen? Lijkt mij dat er wel markt voor is.
Uiteraard is dit pas een begin, ben pas net aan het oriënteren. Ik hoop binnenkort nog 1 of 2 installateurs / offerte te krijgen, want eigenlijk wil ik wel vergelijkingsmateriaal.
Alvast bedankt voor jullie input.
Uitgangssituatie
- Hoekhuis uit 2013
- Goed geïsoleerd
- Alleen vloerverwarming beneden (ca 55m2 vloeroppervlak), is hoofdverwarming, verder geen radiatoren of verwarming op de verdiepingen.
- Intergas HR36 CW6 ketel staat al jaren ingesteld op 50 graden; huis prima warm te krijgen in de winter
- Huidig gasverbruik ca 1400m3 per jaar
- Koken nog op gas, dus het gasstel moet vervangen worden
- 8080Wp aan zonnepanelen, deels op oost en deels op west, schatting ca 6000kWh opbrengst per jaar
- Gezin met 2 jonge kinderen, 3de op komst: douchen / waterverbruik zal de komende jaren toenemen. 2021: 100m3
Wat wil ik
Ik zat eerst te overwegen om voor een hybride systeem te gaan, mede omdat ik dacht dat er geen ruimte is voor een all-electric Lucht/water waterpomp met zo'n groot buffervat. Nadat ik een installateur op bezoek heb gehad en de situatie heeft bekeken, gaf deze aan dat een L/W warmtepomp prima te doen is.Ik heb nu 1 offerte gekregen. Ik probeer nog meerdere offertes te krijgen, maar zoals iedereen weet is het momenteel erg lastig om installateurs te vinden. Ik heb 6 bedrijven gehad waarvan er dus maar 1 wilde komen praten en een offerte heeft uitgebracht. Momenteel nog 2 nieuwe lijntjes open staan, hopelijk komt daar nog wat uit.
Ik heb de afgelopen dagen enorm veel zitten inlezen, maar er komt zoveel op je af + dat ik er niet echt thuis in ben, waardoor ik waarschijnlijk van alles over het hoofd zie of niet aan denk. Ik wil jullie de offerte voorleggen die ik heb gekregen, om te toetsen of dit eventueel wat is.
De offerte (L/W warmtepomp, all-electric)
Ik weet niet of de subsidie aftrek ex of incl BTW is, maar als het ex BTW is, zou de netto investering dan (€8700 - €2550) + €450 + €250 = €6850 + 21% BTW = €8288,50 zijn.Het leveren en monteren van een Panasonic Aquarea Bi-Block
5 KW (KIT-WC05J3E5) inclusief 50 liter buffer en 300 liter boiler.
€8700 ex BTWHierbij is rekening gehouden met 10 meter leidingwerk, extra meters € 30,- ex btw per meter.
- Zeer efficiënt R32 koudemiddel
- Hoge energieklasse A++ (gemiddeld klimaat bij water van 35°C)
- Maximale aanvoertemperatuur van hydraulische module: 60°C
- Speciale software voor duurzame woningen met minimale aanvoertemperatuur van 20°C
- Werkt bij temperaturen tot -20°C
- Gebruiksvriendelijk bedieningspaneel
- Productie van warm water via externe boiler
- Ingebouwde magnetische waterfilter en flowmeter, evenals automatisch ontluchtingsventiel
Subsidie voor 2022 vastgesteld op 2550 euro met meldcode: KA16643
Dit is nog niet verrekend op de factuur.
Therminon 6 groeps composiet vloerverwarmingsverdeler zonder pomp met debietmeters
€450,- ex BTW
Voeding aanleggen met apart kastje in meterkast
€250,- ex BTW
Totaal ex BTW €9400
BTW 21% €1974
Totaal inclusief BTW €11.374
Vragen mbt de offerte
Nu weet ik dat de offerte niet heel uitgebreid is. Snap ik ook wel, ze zullen wel honderden aanvragen krijgen, en als mensen echt verder willen komen ze wel om het verder uit te werken en de details te bespreken. Maar om mijn verder voor te bereiden toch alvast een aantal vragen:1) De gekozen unit is 5KW. Is dat niet te weinig? Ik ben in het warmtepomp FAQ topic dit sommetje tegen gekomen: gasverbruik * 8 / 1650 = warmtevraag bij -10°C. In mijn geval (1400m3 * 8)/1650 = 6,78. Is het dan beter om een 7KW unit te hebben? Je doet dit maar 1 keer. Liever iets overcapaciteit dan te weinig.
2) Bij de boiler van 300L is verder niets genoemd, niet welk type of van welk materiaal. Zal ik naar moeten vragen. Heb gelezen dat RVS over het algemeen beter is, maar wel duurder. En heeft minder warmteverlies.
3) Buffervat, nodig? Zo ja, is 50L dat doorsnee / over het algemeen genoeg? Lees in de FAQ dat een buffervat eigenlijk bijna nooit noodzakelijk is. Weglaten dus?
4) De geoffreerde Panasonic Aquarea Bi-Block 5 KW (KIT-WC05J3E5) (of evt een 7KW variant); is dat wat? Totaal geen benul in deze wereld van merken, wat goed is en wat niet. Ik heb de specificaties erbij gekregen:
:strip_exif()/f/image/GKZvyV2OsmiJQIW31HcrSSVC.jpg?f=fotoalbum_medium)
5) 'Voeding aanleggen met apart kastje in meterkast'. Wat wordt daarmee bedoeld? Bedoelen ze daarmee de meterkast aanpassing om de WP te kunnen voeden? Huidige ketel zit om een groep gedeeld met de MV en de verlichting op de overlopen en gang beneden. Aangezien er ook een andere kookplaat in zal moeten, moet waarschijnlijk ook wat voor aangepast worden, is het dan niet beter om apart een elektricien te laten komen en alles in 1x goed voor te bereiden?
6) Wat algemener: is de boel goed te monitoren / tweaken? Heb Home Assistent draaien, zou super zijn als ik de boel kan integreren en van alles kan uitlezen, of zaken kan sturen.
7) Beetje offtopic vraag: de ketel die er nu hangt is nog geen 2 jaar oud. Die gaat er dus uit. Die houden en verkopen? Lijkt mij dat er wel markt voor is.
Uiteraard is dit pas een begin, ben pas net aan het oriënteren. Ik hoop binnenkort nog 1 of 2 installateurs / offerte te krijgen, want eigenlijk wil ik wel vergelijkingsmateriaal.
Alvast bedankt voor jullie input.
[ Voor 0% gewijzigd door Pazo op 16-06-2022 21:32 . Reden: typo's ]
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NVsy5TJZzZRSMoWgfZEBsgG4.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GDlLjTmcWW7XxEnu2fRQKrN6.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NvhQ90TPOYlfz8p5GjqPFZ6f.jpg?f=user_large)