Ketel gaat defect, hoe nu verder.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-10 08:19

Theo

moederbord

hooibergje schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:09:
[...]

Pas wel op dat je het verbruik niet simpelweg middelt over een jaar.
In de winter zal de pomp harder moeten werken dan in de rest van het jaar, en in de zomer staat deze vrijwel niks te doen.
Daar is in die berekening rekening gehouden :) Zo achterop een bierviltje heb je, wanneer je 1.000 kuub gas per jaar verbruikt zo'n 850 kuub nodig voor verwarmen Met een goed afgestelde gasketel (wat die van TS ook is) kun je zo'n 9 kWh aan warmte uit een kuub gas halen. Ofwel, er is een warmtebehoefte van 7.700kWh. Met 2.800 graaddagen per jaar is dit dus 2.75 kWh per graaddag; dus zo'n 115 Wh per graaduur. Ofwel; de woning heeft een thermische behoefte (en dus een thermisch verlies) van 115 W/k. Met binnen een temperatuur van 20C, en buiten een temperatuur van -20C is het verschil dus 40C (dus 40K), en heb je dus een warmtebehoefte van (40 x 115 =) 4.600 watt. Je hebt dus een warmtebron nodig die minimaal 4.6 kW moet kunnen leveren om de meest strenge winter er nog warmpjes bij te kunnen zitten.

Dus dan klopt die Koevlaas formule aardig (kuub gas per jaar delen door 200, afronden naar boven enj e hebt je WP vermogen in kW wat je nodig hebt). In een strenge winter heb je die 5 kW dus echt nodig,maar de rest van het jaar zal de WP op half vermogen draaien, of zal deze (net als een CV ketel) af en toe uit en aan gaan.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:13:
@_JGC_ Ik snap die formule niet zo, die gaat uit van een gemiddelde. Gemiddeld zal 5 KW bij mij ook wel voldoende zijn maar mijn CV staat maar een klein procent van het jaar aan (paar uurtjes per dag op de echt koude dagen) en de rest van de tijd uit. De buren hebben de verwarming misschien de hele winter aan staan waardoor ze een veel hoger gasverbruik hebben bij dezelfde woning en dan komt er een veel ander getal uit de formule terwijl het dezelfde woning is.
De formule gaat uit dat je 8 kWh netto uit 1 m3 haalt voor verwarming (dat is ruwweg correct). Daarnaast gaat het uit dat j 1650 vollasturen draait per jaar met je warmtepomp.

Vollasturen wil zeggen: een warmtepomp van nominaal 5 kW die vier uur lang op 2,5 kW draait heeft 4 uur x 2.5/5 = 2 vollasturen.

Daar zit wel een venijnig punt in de formule. Het aantal vollasturen is namelijk sterk afhankelijk van de isolatiewaarde van de woning. Dat komt omdat de zoninstraling hier een belangrijke rol speelt. Een 'label B' woning heeft ruwweg 1000 vollasturen per jaar. Een label A woning zit ruwweg op 800 uur, maar dat hangt ook weer sterk af van de hoeveelheid glas. Labels D-F zitten meer richting de 1650 uur van Koevlaas.

Met deze formule riskeer je dus onderdimensionering van je warmtepompsysteem als je een goed geïsoleerde woning hebt!.

Let ook op dat deze formule een vermogen aangeeft, waar de warmtepomp continue op moet draaien om de woning warm te houden. Maar een L/W warmtepomp heeft ook defrost cycles en kan dus niet continue draaien. Idem dito als de warmtepomp ook tapwater levert.

[ Voor 8% gewijzigd door Skyaero op 16-06-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:00
Theo schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:21:
[...]

Daar is in die berekening rekening gehouden :) Zo achterop een bierviltje heb je, wanneer je 1.000 kuub gas per jaar verbruikt zo'n 850 kuub nodig voor verwarmen Met een goed afgestelde gasketel (wat die van TS ook is) kun je zo'n 9 kWh aan warmte uit een kuub gas halen. Ofwel, er is een warmtebehoefte van 7.700kWh. Met 2.800 graaddagen per jaar is dit dus 2.75 kWh per graaddag; dus zo'n 115 Wh per graaduur. Ofwel; de woning heeft een thermische behoefte (en dus een thermisch verlies) van 115 W/k. Met binnen een temperatuur van 20C, en buiten een temperatuur van -20C is het verschil dus 40C (dus 40K), en heb je dus een warmtebehoefte van (40 x 115 =) 4.600 watt. Je hebt dus een warmtebron nodig die minimaal 4.6 kW moet kunnen leveren om de meest strenge winter er nog warmpjes bij te kunnen zitten.

Dus dan klopt die Koevlaas formule aardig (kuub gas per jaar delen door 200, afronden naar boven enj e hebt je WP vermogen in kW wat je nodig hebt). In een strenge winter heb je die 5 kW dus echt nodig,maar de rest van het jaar zal de WP op half vermogen draaien, of zal deze (net als een CV ketel) af en toe uit en aan gaan.
Top! Dank je wel voor extra uitleg. Ik heb inmiddels contact gezocht met verschillende monteurs.
Ik nijg nu naar een hybride oplossing, voornamelijk vanwege de gasbesparing en het compacte binnen buiten volume (buiten unit kan aan de gevel, dat kan met een 100kg monoblock denk ik niet?)

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Skyaero schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:26:
[...]

De formule gaat uit dat je 8 kWh netto uit 1 m3 haalt voor verwarming (dat is ruwweg correct). Daarnaast gaat het uit dat j 1650 vollasturen draait per jaar met je warmtepomp.

Vollasturen wil zeggen: een warmtepomp van nominaal 5 kW die vier uur lang op 2,5 kW draait heeft 4 uur x 2.5/5 = 2 vollasturen.

Daar zit wel een venijnig punt in de formule. Het aantal vollasturen is namelijk sterk afhankelijk van de isolatiewaarde van de woning. Dat komt omdat de zoninstraling hier een belangrijke rol speelt. Een 'label B' woning heeft ruwweg 1000 vollasturen per jaar. Een label A woning zit ruwweg op 800 uur, maar dat hangt ook weer sterk af van de hoeveelheid glas. Labels D-F zitten meer richting de 1650 uur van Koevlaas.

Met deze formule riskeer je dus onderdimensionering van je warmtepompsysteem als je een goed geïsoleerde woning hebt!.

Let ook op dat deze formule een vermogen aangeeft, waar de warmtepomp continue op moet draaien om de woning warm te houden. Maar een L/W warmtepomp heeft ook defrost cycles en kan dus niet continue draaien. Idem dito als de warmtepomp ook tapwater levert.
En dan kom je dus in de winter in de kou te zitten. Dat wil natuurlijk niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Maar iemand met dezelfde woning die zijn cv twee keer zo veel aan heeft gebruikt twee keer zo veel gas (om het even te versimpelen, het zal minder zijn), en krijgt als advies een warmtepomp met een hoger vermogen dan iemand die zijn cv dus de helft aan heeft. En die lagere vermogen warmtepomp moet dan in de helft van de tijd het huis verwarmen. Dat is wat ik niet begrijp aan de berekening.

Het zal misschien kloppen bij nieuwe (bijna energieneutrale) woningen met vloerverwarming die de hele winter aan blijft, maar niet bij oudere woningen op gas waar je de verwarming aan zet als je vindt dat dit nodig is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:57
brambo123 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:13:
In heel veel ketels zitten die Honeywell kleppen die redelijk snel stuk gaan.
Maar over het algemeen gebeurt dat met een reden, namelijk dat het water niet schoon is.
Vervang je de hele ketel, ook dan is de kans groot dat over een paar jaar weer je driewegklep stuk is. (Of je moet ketel nemen zonder klep)
Het lijkt mij sowieso tijd om de hele installatie goed te spoelen en een vuilfilter te plaatsen.
Ongeacht of je nou een nieuwe ketel neemt, hem repareert of een warmtepomp neer zou zetten.
Die moderne Honeywell 3-weg kleppen gaan met name stuk omdat de electronica niet goed werkt.
Oudere types hadden mechanische eindstopschakelaars die het interne motertje afschakelde.
De modernere types hebben een printplaatje aan boord, en schakelen de motor uit op stroompieken die onstaan bij bereiken eindstand.
Echter, na enige tijd gaat ie te vroeg afschakelen voordat de positie is bereikt en vervolgens weer aanschakelen.
Dit uit en aan schakelen heeft het effect van een slagboor, en het inwendige plastic slijt en versterkt dit probleem. Tikkend geluid.

Heb Honeywell er al op aangesproken, maar die vinden het prima zo een aftermarket waar je flink wat van die 3-wegkleppen blijft verkopen > 100 Euro
Ben inmiddels ook aan mijn 3e toe !

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:31
ymoona schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:28:
[...]

Top! Dank je wel voor extra uitleg. Ik heb inmiddels contact gezocht met verschillende monteurs.
Ik nijg nu naar een hybride oplossing, voornamelijk vanwege de gasbesparing en het compacte binnen buiten volume (buiten unit kan aan de gevel, dat kan met een 100kg monoblock denk ik niet?)
Eigenlijk zijn er met jouw gasverbruik maar 2 opties
1 Alleen CV vervangen en aangifte aanpassen zodat die in de toekomst geschikt is voor full electric warmtepomp. Desnoods vervroegd afschrijven over 5 a 6 jaar.
2 Meteen gaan voor full electric warmtepomp (gas aansluiting opzeggen)

Hybrides is eigenlijk vlees nog vis.
De kosten van beide qua apparatuur en de nadelen dat je nog aan de gasaansluiting hangt met bijbehorende kosten. Daardoor op electrische cv ketels na de duurste oplossing met jouw gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Skyaero schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:26:
[...]

Daarom pak je bij die formule dus ook het gasverbruik incl tapwater. Trek je die eraf zal je wat anders moeten bedenken voor tapwater, want die warmtepomp heeft dan niet genoeg vermogen/tijd om dat ook te leveren.

Als ik kijk naar mijn eigen verbruik van 1100 kuub per jaar en wat mijn CV ketel levert aan warmte, dan klopt die berekening wel redelijk. CV ketel is geknepen op 8KW, ondergrens 6KW. Die ketel is op koude dagen echt niet 24/7 aan het stoken. Draait 's morgens anderhalf uur om de nachtverlaging te compenseren, vervolgens gaat ie elk kwartier kort stoken om de woning op temperatuur te houden. Huis van 1978, verbruik van vorige eigenaar (met VR ketel overigens) was 3300 kuub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Marzman schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:32:
Maar iemand met dezelfde woning die zijn cv twee keer zo veel aan heeft gebruikt twee keer zo veel gas (om het even te versimpelen, het zal minder zijn), en krijgt als advies een warmtepomp met een hoger vermogen dan iemand die zijn cv dus de helft aan heeft. En die lagere vermogen warmtepomp moet dan in de helft van de tijd het huis verwarmen. Dat is wat ik niet begrijp aan de berekening.

Het zal misschien kloppen bij nieuwe (bijna energieneutrale) woningen met vloerverwarming die de hele winter aan blijft, maar niet bij oudere woningen op gas waar je de verwarming aan zet als je vindt dat dit nodig is.
En daarom is het interessant om je gasverbruik op echt koude dagen te loggen.
Met je uurverbruik kan je dan prima uitrekenen wat de warmtepomp moet kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
D-dark schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:56:
[...]

Eigenlijk zijn er met jouw gasverbruik maar 2 opties
1 Alleen CV vervangen en aangifte aanpassen zodat die in de toekomst geschikt is voor full electric warmtepomp. Desnoods vervroegd afschrijven over 5 a 6 jaar.
2 Meteen gaan voor full electric warmtepomp (gas aansluiting opzeggen)

Hybrides is eigenlijk vlees nog vis.
De kosten van beide qua apparatuur en de nadelen dat je nog aan de gasaansluiting hangt met bijbehorende kosten. Daardoor op electrische cv ketels na de duurste oplossing met jouw gasverbruik.
Ja het liefste zou ik er gewoon electrische ketel in schroeven, maar dat is gewoon nog niet rendabel. Ik zit namelijk op zolder met de ketel en ben daar zonder verbouwing zeer beperkt in de ruimte. De eerste monteur is net langs geweest. Zoals verwacht raad hij aan om te vervangen door een gas ketel. Eventueel voorbereid op hybride, maar dat word sowieso pas volgend jaar dat hij die kan leveren. Maar ook daar geld als dat volgend jaar uit kan, kan dan gewoon die investering doen.

Kan ik ondertussen beginnen met de gas kookplaat de deur uit te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door ymoona op 16-06-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
ymoona schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:35:
[...]

Ja het liefste zou ik er gewoon electrische ketel in schroeven, maar dat is gewoon nog niet rendabel. Ik zit namelijk op zolder met de ketel en ben daar zonder verbouwing zeer beperkt in de ruimte. De eerste monteur is net langs geweest. Zoals verwacht raad hij aan om te vervangen door een gas ketel. Eventueel voorbereid op hybride, maar dat word sowieso pas volgend jaar dat hij die kan leveren. Maar ook daar geld als dat volgend jaar uit kan, kan dan gewoon die investering doen.

Gas kookplaat de deur uitdoen.
Een nieuwe cv ketel laten plaatsen welke echt laag terug kan moduleren en beginnen met warmtepomp simuleren. Minimale nachtverlaging 2 (max) en max temperatuur van de verwarming op 45 en liever 40 graden. Dan bekijken of het goed werkt en zo nodig je afgifte aanpassen.

Die ketel moet je dan wel per direct naar 0 euro afschrijven. Alleen nog geld waard voor verkoop op marktplaats.

Dan kan je rustig over een jaar of 2 bekijken wat wijsheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-10 21:42
@ymoona Is huren nog een optie tegenwoordig, om je afschrijving te minimaliseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Waarom is het advies voor zijn cv-vraagstuk de kookplaat de deur uit te doen en een nieuwe cv te laten plaatsen? Dat gasverbruik van de kookplaat is minimaal en inductie is ook erg duur en alle pannen moeten vervangen worden :p

Ok als je het mooier vindt of makkelijker om schoon te maken, maar kostentechnisch denk ik dat het nog steeds niet uitkomt.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Dapdodo schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:47:
@ymoona Is huren nog een optie tegenwoordig, om je afschrijving te minimaliseren?
Als ik dit zo even snel lees niet: https://www.atagwarmte.nl/huren/atag-cv-ketel
Ze verhuren voor 28 euro per maand, voor 12 jaar. Dat is ~4k. Afkopen kan na 2 jaar, maar dat zal niet rendabel zijn denk ik, maar ik heb een mailtje gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
Marzman schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:50:
Waarom is het advies voor zijn cv-vraagstuk de kookplaat de deur uit te doen en een nieuwe cv te laten plaatsen? Dat gasverbruik van de kookplaat is minimaal en inductie is ook erg duur en alle pannen moeten vervangen worden :p

Ok als je het mooier vindt of makkelijker om schoon te maken, maar kostentechnisch denk ik dat het nog steeds niet uitkomt.
Het is een horde die sowieso genomen gaat worden, vroeg of laat. Uiteindelijk wil ik gasloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
Marzman schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:50:

Gasverbruik zijn zoals je zegt de kosten niet.
Alleen voor de toekomst is een voorwaarde om full electric rendabel te maken dat je geen gasaansluiting meer nodig hebt. Vergis je niet dat die kosten voor je aansluiting over een jaar of 15 gerekend rond de 3000 a 4000 euro zijn. Dat is erg duur koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
D-dark schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:42:
[...]

Gas kookplaat de deur uitdoen.
Een nieuwe cv ketel laten plaatsen welke echt laag terug kan moduleren en beginnen met warmtepomp simuleren. Minimale nachtverlaging 2 (max) en max temperatuur van de verwarming op 45 en liever 40 graden. Dan bekijken of het goed werkt en zo nodig je afgifte aanpassen.

Die ketel moet je dan wel per direct naar 0 euro afschrijven. Alleen nog geld waard voor verkoop op marktplaats.

Dan kan je rustig over een jaar of 2 bekijken wat wijsheid is.
Die nachtverlaging haal ik mogelijk niet. Volgens mijn daalt de temp nu max 2-3 graden overnacht. Ja ik zoek wel een ketel die laag kan terug moduleren, wat is echt laag? 3kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

D-dark schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:53:
[...]

Gasverbruik zijn zoals je zegt de kosten niet.
Alleen voor de toekomst is een voorwaarde om full electric rendabel te maken dat je geen gasaansluiting meer nodig hebt. Vergis je niet dat die kosten voor je aansluiting over een jaar of 15 gerekend rond de 3000 a 4000 euro zijn. Dat is erg duur koken.
Klopt wel, maar maar als je toch een nieuw gastoestel plaatst kun je dat ook wel uitstellen. Anders is je inductieplaat al versleten als je voor full electric gaat :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 17:59
ymoona schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:18:
[...]

Jup de beste koop van consumenten bond, deze staat ook op de radar.
Kan hem van harte aanbevelen.
Wat een top ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
ymoona schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:54:
[...]

Die nachtverlaging haal ik mogelijk niet. Volgens mijn daalt de temp nu max 2-3 graden overnacht. Ja ik zoek wel een ketel die laag kan terug moduleren, wat is echt laag? 3kw?
Dat moet laag genoeg zijn. Iets minder dan 0,5 m3 per uur

Een warmtepomp kan minder energie leveren dan een cv ketel en werkt efficiënter bij lagere temperaturen.
Het heeft meer tijd nodig om warmteverschillen te overbruggen. Dat kan betekenen dat je eerder moet beginnen met stoken om te bekijken of het lukt of meer het huis op een constante temperatuur houden.

Het is anders stoken dan met een cv. Wat eigenlijk hoge temperatuur en gaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ymoona schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 07:13: De ketel vervangen door een moderne gas gestookte ketel, kost tussen de 2 en 3 duizend euro.
Gezien de specificaties van je woning is dat aardig overdreven. Afgelopen jaar een Intergas ketel gekocht en laten aansluiten. Ketel met expansievat en thermostaat voor ongeveer €850. Montage inclusief kleinmateriaal voor €450.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:31
Nopheros schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:41:
[...]

Ik heb de website niet verder bekeken dan even snel de prijs maar een cv ketel kost je ongeveer 1000 euro, tel er 500 installatiekosten bij op en dan heb je een redelijke prijs van 1500 euro.

Misschien dat je er tegenwoordig iets boven zit maar 2k is al te duur.
Wilde toch nog even reageren, maar het ligt er maar net aan de woning en de comforteisen. In een tussenwoning van zeg 120m2 een CW4 keteltje laten plaatsen, recht-toe-recht-aan, dan ben je inderdaad niet meer kwijt dan zo'n 1500 euro. Onze situatie zo'n 3 jaar geleden was toch iets anders: aanzienlijk grotere woning (215m2, ~900m3), grote regendouche dus meer L/minuut aan warm water gewenst, nieuw expansievat, extra filter toegevoegd met een kraan ervoor en erachter en wat aangepast/toegevoegd in leidingwerk (bijvul en aftapkranen). Ja, dat werd dus een CW5+ ketel met wat meer capaciteit, inclusief alle bovenstaande iets van 2100 euro betaald.

Dat je in een doorsnee woning gemiddeld 1500 euro kwijt bent, wil niet meteen zeggen dat 2000 of 2200 euro meteen duur is. Dat ligt aan de woning, jouw eisen en eventueel meerwerk.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:26
Ernemmer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:48:
[...]

Heb je misschien een screenshot van de factuur?
Ik ben wel benieuwd waar de extra kosten dan in zitten.
Ik heb 21-4 bij mij mijn ketel vervangen.
Installatiekosten waren: 1218,09 EUR (BTW 0%).
En dat is buiten de ketel om! Alleen puur installatie.

De reden dat het bij mij hoog was:
Ik kwam van een VR ketel af, en ben naar een ATAG CV-KETEL P27C CW4 gegaan.
Doordat ik een prehistorische ketel had, moesten er allerlei buizen veranderd worden, pijp veranderd worden & ik had geen afvoerwater (was nog niet nodig bij een VR ketel).

Mijn ouders kwamen van een HR ketel af en zijn naar dezelfde ketel alleen iets zwaarder gegaan. Daar waren de installatiekosten bijna de helft van mijne.

Oftewel, het maakt uit wat je "startscenario" is voor de installatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Ryur op 16-06-2022 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jemboy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 11:27
Even de forum SPAMMEN.... ;-)

Interessante link met besparingen op een rijtje: 7 échte keuzes om jouw huis te verduurzamen

Plaatje van Milieucentraal met "duidelijke" verdienbedragen bij verduurzamen van je woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebxkwHOlgDlFaqpQTbQkoXU6DCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7Wjow6IfNauycGJqpPPpIuz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Jemboy schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:50:

Interessante link met besparingen op een rijtje: 7 échte keuzes om jouw huis te verduurzamen

Plaatje van Milieucentraal met "duidelijke" verdienbedragen bij verduurzamen van je woning.
[Afbeelding]
Jup, ik tik al 5 van de 7 boxes. Alleen de warmte pomp mist. Zonneboiler is geen optie want ik heb geen dakoppervlakte vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Ryur schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Ik heb 21-4 bij mij mijn ketel vervangen.
Installatiekosten waren: 1218,09 EUR (BTW 0%).
En dat is buiten de ketel om! Alleen puur installatie.

De reden dat het bij mij hoog was:
Ik kwam van een VR ketel af, en ben naar een ATAG CV-KETEL P27C CW4 gegaan.
Doordat ik een prehistorische ketel had, moesten er allerlei buizen veranderd worden, pijp veranderd worden & ik had geen afvoerwater (was nog niet nodig bij een VR ketel).

Mijn ouders kwamen van een HR ketel af en zijn naar dezelfde ketel alleen iets zwaarder gegaan. Daar waren de installatiekosten bijna de helft van mijne.

Oftewel, het maakt uit wat je "startscenario" is voor de installatie.
Eerste indicatie van de monteur is tussen de 22 en 2400 euro.
Via een generiek platform ook al een andere offerte gekregen, die was 1850, maar met open kostenpost voor klein materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
3dmazter schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:58:
[...]

Kan hem van harte aanbevelen.
Wat een top ding.
Helaas past die niet :(
Ben ruimte gebonden, de ketel is behoorlijk ingebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-10 11:03
Onze CV-ketel is 2 maanden geleden kapot gegaan (15 jaar oud, reparatie zou 800 euro kosten). Mijn vrouw en ik hadden al besloten dat als we de ketel vervangen, we een hybride systeem zouden aanschaffen. Maar het probleem was dat de ketel defect ging, en wij dus binnen een aantal dagen een oplossing moesten hebben. Het was al lastig om op korte termijn een gasketel te krijgen, een hybride systeem totaal onmogelijk. Oftewel, als je wacht totdat de ketel echt kapot gaat heb je geen andere keuze dan een nieuwe gasketel. (wat wij dus helaas hebben moeten doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
ymoona schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:58:
[...]

Helaas past die niet :(
Ben ruimte gebonden, de ketel is behoorlijk ingebouwd.
Hij is zo klein past dat zelfs niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
In deze tijd zou ik zeker geen nieuwe CV ketel meer laten plaatsen, zeker niet met de prijzen die je noemt.
Een hybride warmtepomp zou ik ook niet doen, is ook duur en bespaart je hooguit 50% op je gas.
Ik zou ‘m goed na laten kijken en repareren, dan kun je rustig gaan kijken naar een oplossing om van het gas af te gaan, zoals bijv. een warmtepomp.
Gas wordt echt niet meer goedkoper en we gaan ook nog eens van het gas af en dan zit je met je dure CV ketel of hybride pomp.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
HereIsTom schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:10:
In deze tijd zou ik zeker geen nieuwe CV ketel meer laten plaatsen, zeker niet met de prijzen die je noemt.
Een hybride warmtepomp zou ik ook niet doen, is ook duur en bespaart je hooguit 50% op je gas.
Ik zou ‘m goed na laten kijken en repareren, dan kun je rustig gaan kijken naar een oplossing om van het gas af te gaan, zoals bijv. een warmtepomp.
Gas wordt echt niet meer goedkoper en we gaan ook nog eens van het gas af en dan zit je met je dure CV ketel of hybride pomp.
Dan blijft er dus eigenlijk maar 1 optie over. Een nieuwe gas ketel. Ja we gaan van het gas af, maar huishoudens zijn daar echt met minste probleem in. Die verstoken procentueel niet veel van ons totale Nederlandse gas verbruik. Ik wil best mijn steentje bij dragen aan een beter milieu, maar de portomenee moet dan niet te veel pijn doen. Volledig gasloos is nu te ingrijpend in en om mijn huis.

Reparatie wil ik niet. Het is ketel van 20 jaar oud, die is echt toe aan vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
3dmazter schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:09:
[...]

Ik ga het na meten, maar vooral de hoogte is beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:45

FreakNL

Well do ya punk?

sypie schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:05:
[...]

Gezien de specificaties van je woning is dat aardig overdreven. Afgelopen jaar een Intergas ketel gekocht en laten aansluiten. Ketel met expansievat en thermostaat voor ongeveer €850. Montage inclusief kleinmateriaal voor €450.
En dat is dan weer heel erg goedkoop.

Ik heb ook een Intergas laten plaatsen (Intergas Xtreme 36). Ik was 1800 euro kwijt en ze hebben ook de rook-gasafvoer vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hoe ga ik 500 euro besparen op het isoleren van het zolderdak? De radiateur staat daar standaard dicht.

Zijn er zoveel mensen met een koude zolder dan?

En hoeveel zonnepanelen heb je voor 4600? Niet veel in ieder geval :P

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 16-06-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Laten we niet verzanden in die discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

ppassie schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:07:
Onze CV-ketel is 2 maanden geleden kapot gegaan (15 jaar oud, reparatie zou 800 euro kosten). Mijn vrouw en ik hadden al besloten dat als we de ketel vervangen, we een hybride systeem zouden aanschaffen. Maar het probleem was dat de ketel defect ging, en wij dus binnen een aantal dagen een oplossing moesten hebben. Het was al lastig om op korte termijn een gasketel te krijgen, een hybride systeem totaal onmogelijk. Oftewel, als je wacht totdat de ketel echt kapot gaat heb je geen andere keuze dan een nieuwe gasketel. (wat wij dus helaas hebben moeten doen)
Wees blij.. Hybride is net niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
FreakNL schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:35:
[...]

Wees blij.. Hybride is net niks.
Het gaat vooral z'n doel voorbij (van het gas af). Maar een goed ingeregeld hybride systeem kan wel degelijk nuttig zijn. Probleem is alleen dat goed ingeregelde CV systemen alleen bestaan bij mensen die zich er actief mee bezig houden, van de installatiebranche kan je dat niet verwachten.

Met 1000 kuub per jaar zou ik geen nieuwe hybride setup plaatsen maar direct voor een warmtepomp gaan. Omdat je nu met een kapotte ketel zit zou ik gewoon die 3wegklep vervangen en op zoek gaan naar een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
ymoona schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:23:
[...]

Dan blijft er dus eigenlijk maar 1 optie over. Een nieuwe gas ketel. Ja we gaan van het gas af, maar huishoudens zijn daar echt met minste probleem in. Die verstoken procentueel niet veel van ons totale Nederlandse gas verbruik. Ik wil best mijn steentje bij dragen aan een beter milieu, maar de portomenee moet dan niet te veel pijn doen. Volledig gasloos is nu te ingrijpend in en om mijn huis.

Reparatie wil ik niet. Het is ketel van 20 jaar oud, die is echt toe aan vervanging.
Tja maar je kan de komende jaren ineens een bericht van je gemeente krijgen dat jou wijk over 5 jaar van het gas af gaat, dan zit je met je dure nieuwe CV ketel.
En wat dacht je van de gasprijs, die stijgt nu al naar € 2,50 per m3, dus dan ben je ook een hoop geld kwijt om het warm te stoken.
En ik zeg repareren, want je zei dat dat iets van 800 euro kost en een nieuwe iets van 3000.
En als hij gerepareerd is kun je rustig kijken naar alternatieven om van het gas af te komen.
Wij hebben geïnvesteerd in Airco warmtepomp en kunnen zo van het gas af en onze energierekening is al met 75% gedaald.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom

[Afbeelding]
Zonneboiler zou ik schrappen, die verdien je nooit meer terug! En zonnepanelen op die plek leveren veel meer rendement op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
_JGC_ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:40:
[...]

Het gaat vooral z'n doel voorbij (van het gas af). Maar een goed ingeregeld hybride systeem kan wel degelijk nuttig zijn. Probleem is alleen dat goed ingeregelde CV systemen alleen bestaan bij mensen die zich er actief mee bezig houden, van de installatiebranche kan je dat niet verwachten.

Met 1000 kuub per jaar zou ik geen nieuwe hybride setup plaatsen maar direct voor een warmtepomp gaan. Omdat je nu met een kapotte ketel zit zou ik gewoon die 3wegklep vervangen en op zoek gaan naar een warmtepomp.
Hybride is zonde van de investering, je bespaard hooguit 50% op je gas en hebt dus nog steeds duur gas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
HereIsTom schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:30:
[...]

Hybride is zonde van de investering, je bespaard hooguit 50% op je gas en hebt dus nog steeds duur gas!
Hybride is leuk voor een monumentaal pand met 4000 kuub per jaar. Dan stook je in het najaar en voorjaar met de warmtepomp en in de winter met de cv. Heb je nog steeds duur gas, maar wel veel minder.
Voor 1000 kuub gas bespaar je met hybride misschien 200 kuub, is de investering niet waard, dat geld steek je beter in isolatie.

Edit: zou zelf met tweaks 800kuub kunnen besparen met hybride, als de regeling het toelaat. Maar dat is omdat ik mijn huis volledig geschikt heb gemaakt voor een warmtepomp.

[ Voor 13% gewijzigd door _JGC_ op 16-06-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
HereIsTom schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:26:
[...]

Tja maar je kan de komende jaren ineens een bericht van je gemeente krijgen dat jou wijk over 5 jaar van het gas af gaat, dan zit je met je dure nieuwe CV ketel.
En wat dacht je van de gasprijs, die stijgt nu al naar € 2,50 per m3, dus dan ben je ook een hoop geld kwijt om het warm te stoken.
En ik zeg repareren, want je zei dat dat iets van 800 euro kost en een nieuwe iets van 3000.
En als hij gerepareerd is kun je rustig kijken naar alternatieven om van het gas af te komen.
Wij hebben geïnvesteerd in Airco warmtepomp en kunnen zo van het gas af en onze energierekening is al met 75% gedaald.
Dat de gemeente binnen nu en 5 jaar mijn wijk van het gas gaat halen geloof ik niets van. Wij zouden het nog kunnen dragen, maar genoeg huishoudens die dan lachend failliet zouden gaan. Dat gaat dus niet gebeuren, 10 tot 15 jaar lijkt me zelfs zeer onwaarschijnlijk. Een losse airco is nog nutteloos, ik ga niet alleen de woonkamer verwarmen. En 4 acs plaatsen word je ook niet vrolijk van.

Repareren hebben we het eerder over gehad. De alternatieven gaan niet op korte termijn veranderen, dus dan blijf ik een hoop binnen ruimte nodig hebben. Ruimte die ik nu niet heb zonder de boel te verbouwen, is het ook niet het moment voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
ymoona schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:11:
[...]

Dat de gemeente binnen nu en 5 jaar mijn wijk van het gas gaat halen geloof ik niets van. Wij zouden het nog kunnen dragen, maar genoeg huishoudens die dan lachend failliet zouden gaan. Dat gaat dus niet gebeuren, 10 tot 15 jaar lijkt me zelfs zeer onwaarschijnlijk. Een losse airco is nog nutteloos, ik ga niet alleen de woonkamer verwarmen. En 4 acs plaatsen word je ook niet vrolijk van.

Repareren hebben we het eerder over gehad. De alternatieven gaan niet op korte termijn veranderen, dus dan blijf ik een hoop binnen ruimte nodig hebben. Ruimte die ik nu niet heb zonder de boel te verbouwen, is het ook niet het moment voor.
Tja als je geluk hebt heb je nog tot 2050, en de komende 5 jaar zal inderdaad nog niet gebeuren, maar er zijn al gemeentes die in 2030 wijken van het gas af halen.
Hoe wie en wat verschild per gemeente.
Maar goed je kan nog investeren in een nieuwe CV ketel en als je geluk hebt kun je er nog jaren mee doen, maar dan zit je nog wel aan het dure gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
HereIsTom schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:10:
Nee ik ook niet was het niet dat je op dit moment geen monteur/installateur kan vinden die wil/kan plaatsen. Ik ben 8 maanden onderweg voor L/W en/of warmtepompboiler. Oplossing dacht ik....monoblock en warmtepompboiler door een loodgieter laten plaatsen en laten keuren voor subsidie. Allemaal tot in hun nek in het werk. Geen tijd.

Als vandaag mijn ketel echt dood gaat zit er helaas maar 1 ding op .......nieuwe ketel. Iedereen wil graag full electric. De markt is er gewoon helemaal niet klaar voor en het personeelstekort gaat in die branche voorlopig niet opgelost worden met dank aan alle ouders/scholen die kinderen jarenlang hebben ontmoedigd om zoals het vroeger heette LTS te gaan doen. Werd jarenlang op neer gekeken. Tevens is de voorraad aan warmtepompen op dit moment ook een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
_JGC_ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:56:
[...]

Hybride is leuk voor een monumentaal pand met 4000 kuub per jaar. Dan stook je in het najaar en voorjaar met de warmtepomp en in de winter met de cv. Heb je nog steeds duur gas, maar wel veel minder.
Voor 1000 kuub gas bespaar je met hybride misschien 200 kuub, is de investering niet waard, dat geld steek je beter in isolatie.

Edit: zou zelf met tweaks 800kuub kunnen besparen met hybride, als de regeling het toelaat. Maar dat is omdat ik mijn huis volledig geschikt heb gemaakt voor een warmtepomp.
Waarom zou ik niet meer kunnen besparen? Ik zou denken dat ik echt koude maanden waar ik nu 200 kun per maand verstook wat gas nodig zou hebben. Maar minder als die 200 en in maanden daarvoor en na nog minder? Denk ik dat verkeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:27
Net als de TS en andere hier loop ik ook tegen het probleem aan.
Atag blauwe engel 2 geplaatst ergens in 2002 , is bezig stuk te gaan lekt rookgas/condens naar de siphon.

Volgende de monteur/ onderhoud afkeur.
Onze Co melder gaat niet af, dat hele ding zit ook nog in een gesloten doorzichtige behuizing.

Nu zijn er een aar mogelijkheden, wij wilden in 2024 de kamer renoveren en dan vloer verwarming ism warmte pomp.
1 Er is werkelijk geen enkel bedrijf wat een warmtepomp kan leveren, of je komt op de lijst voor ergens 2023
2 Een Remeha tzerra 28 kan op gas en waterstof en kan met een hybride deel uitgerust worden. Echter hybride deel niet leverbaar voorlopig

3 Alleen een boiler voor warmwater, en de rest met de pelletkachel warmstoken.

Ter info, de afgelopen jaren heb ik tussen de 150-250 m3 gas gebruikt, merendeel in de winter voor warm douchen en warm water in de keuken en incidenteel een keer de kamer op 16/17 graden houden als we een dag niet thuis zijn
Op het dak ligt namelijk naast de zonnepanelen ook een zonneboiler systeem.

Met een boiler, die ik het liefst ook kan aansturen als de PV meer staat te leveren dan ik gebruik zou ik ook nog een eind kunnen komen. Door het wegvallen van de gasmeter en gas verbuik zou ik de extra elektra verbruik misschien kunnen opvangen.

Ik heb ook nog even naar 2e hands cv ketel gekeken op mp, maar zie vooral oude lijken denk ik en vaak zonder de rookgas afvoer.
Die boiler

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
MotorBeast schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:33:
[...]

Nee ik ook niet was het niet dat je op dit moment geen monteur/installateur kan vinden die wil/kan plaatsen. Ik ben 8 maanden onderweg voor L/W en/of warmtepompboiler. Oplossing dacht ik....monoblock en warmtepompboiler door een loodgieter laten plaatsen en laten keuren voor subsidie. Allemaal tot in hun nek in het werk. Geen tijd.

Als vandaag mijn ketel echt dood gaat zit er helaas maar 1 ding op .......nieuwe ketel. Iedereen wil graag full electric. De markt is er gewoon helemaal niet klaar voor en het personeelstekort gaat in die branche voorlopig niet opgelost worden met dank aan alle ouders/scholen die kinderen jarenlang hebben ontmoedigd om zoals het vroeger heette LTS te gaan doen. Werd jarenlang op neer gekeken. Tevens is de voorraad aan warmtepompen op dit moment ook een drama.
Dat dus.

Een ander idee wat ik verder nergens heb gevonden. Een hybride warmte pomp maar dan IPV een gas ketel voor de support een electrische ketel. Met de stijgende gas prijs gaat dat ook rendabel worden toch? Dan heb je wel best of Both worlds, als de kWh prijs niet te veel oploopt zou dat nog wel eens oplossing kunnen zijn. Maar niet voor nu, en zoals hier boven gezegd. Eigenlijk is er helemaal geen keuze. Het is een gasketel of een gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ymoona schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:46:
[...]

Dat dus.

Een ander idee wat ik verder nergens heb gevonden. Een hybride warmte pomp maar dan IPV een gas ketel voor de support een electrische ketel. Met de stijgende gas prijs gaat dat ook rendabel worden toch? Dan heb je wel best of Both worlds, als de kWh prijs niet te veel oploopt zou dat nog wel eens oplossing kunnen zijn. Maar niet voor nu, en zoals hier boven gezegd. Eigenlijk is er helemaal geen keuze. Het is een gasketel of een gasketel.
Niet helemaal waar want de markt voor L/L is nog niet zo overspannen. Hier heb ik op iedere verdieping een unit en heb 500m3 voor verwarmen al 3 jaar geleden vervangen voor zo'n 1300 kWh stroom. Je hebt niet in iedere kamer een unit nodig als je overdag maar alle deuren openhoud. Het is niet het comfort van L/W (daarom wil ik mijn radiatoren weer gaan gebruiken bij vorst) maar het scheelt je wel gas kosten. En .....zalig koelen de komende dagen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Wij hebben 22 december hals over kop een nieuwe ketel laten installeren omdat de oude er mee stopte (14 jaar oud). Was toen 2000 euro voor een ketel die eigenlijk te groot is omdat andere modellen niet dezelfde dag nog te regelen waren. Een normale ketel in de zomerperiode moet toch wel voor minder dan 2000 lukken lijkt me?

Overigens wordt het bij ons boven niet echt heel koud wanneer we alleen beneden verwarmen. Inmiddels hebben we dan ook een airco beneden hangen en verwacht ik komende winter maar minimaal gas bij te hoeven stoken voor de eerste etage.

Enfin, zoals je zelf zegt: het is een gasketel of een gasketel. Een L/W oplossing is een heel project en waarschijnlijk niet meer voor de winter te realiseren. Toch kun je denk ik wel anticiperen op de hoge gasprijzen door in het meest verwarmde vertrek een airco op te hangen. Is ook met deze warme dagen gewoon erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@NielsFL Jij zit in mijn hoofd jongen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
ymoona schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:43:
[...]

Waarom zou ik niet meer kunnen besparen? Ik zou denken dat ik echt koude maanden waar ik nu 200 kun per maand verstook wat gas nodig zou hebben. Maar minder als die 200 en in maanden daarvoor en na nog minder? Denk ik dat verkeert?
Als je op 40 graden je huis warm krijgt zou je met een hybride je hele huis op de warmtepomp alleen kunnen stoken, maar zoals eerder uitgelegd: de regeling moet het wel toestaan. Installatiebedrijven zijn over het algemeen waardeloos als het aankomt op regeling en niet elke hybride setup biedt de vrije hand qua instellingen. Goed uitkijken dus.

Maar bedenk je nog eens waarom er nu zo'n lobby is om cv ketels te verbieden en hybride overal naarbinnen te schuiven ipv aansturen op gasloos verwarmen... 2 apparaten is dubbel verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
_JGC_ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:11:
[...]

Maar bedenk je nog eens waarom er nu zo'n lobby is om cv ketels te verbieden en hybride overal naarbinnen te schuiven ipv aansturen op gasloos verwarmen... 2 apparaten is dubbel verdienen.
GRRRRRRRRR. Precies dat. Een hybride kan ik zo laten plaatsen overigens. Al die old school cv jongens hangen niets liever. Lekker makkelijk, werkt altijd en stellen niets in want ...... het wordt toch warm? Net als met HR ketels die nooit waterzijdig werden ingeregeld en lekker staan te stomen op 80 graden aanvoer. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:15
ymoona schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 07:43:
[...]

De warmtepomp wereld gaat niet veranderen toch? De techniek is al vele jaren oud, natuurlijk komen er nieuwe modellen. Maar heb blijft toch redelijk het zelfde heb ik het gevoel.
Productie gaat omhoog waardoor kosten dalen, zie je ook bij zonnepanelen die steeds goedkoper worden.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@habbekrats Je hebt al een pelletkachel? Wat houdt je tegen om zelf een losse warmtepompboiler erbij te zetten en de komende 2 jaar met je pelletkachel te verwarmen? Als je dan die ene keer een slaapkamer wilt verwarmen zet je even een elektrisch ventilatorkacheltje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
_JGC_ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:11:
[...]

De bedoeling daarachter is gasbesparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:15:
[...]

Productie gaat omhoog waardoor kosten dalen, zie je ook bij zonnepanelen die steeds goedkoper worden.
Wel eens van inflatie gehoord? Oh nee dat is op dit moment niet. 8) Chiptekorten. Logistieke problemen. Met zonnepanelen waren we ook 10 jaar verder. Daar hebben we NU niets aan. En ook niet de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:17:
[...]

Wel eens van inflatie gehoord? Oh nee dat is op dit moment niet. 8) Chiptekorten. Logistieke problemen. Met zonnepanelen waren we ook 10 jaar verder. Daar hebben we NU niets aan. En ook niet de komende jaren.
Ja niemand kan kijken in de toekomst maar vrijwel altijd is het zo wanneer apparaten langer op de markt zijn goedkoper worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:18:
[...]

Ja niemand kan kijken in de toekomst maar vrijwel altijd is het zo wanneer apparaten langer op de markt zijn goedkoper worden.
Eens, maar dat gaat echt nog jaren duren. Wet van vraag en aanbod.

Jij hebt ook L/L. Waar hebben wij voor gekocht en nu? Prijzen schieten omhoog.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 16-06-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@_JGC_ Ik had al eens gekeken, de meeste zijn monoblock. Nu ligt mijn CV ruimte tegen de slaapkamer aan en ik vond er 1 die doet 53db(a) en dat is me net iets teveel herrie.

Een split heb ik niet een bedrijf gevonden welke dat dit jaar nog kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

habbekrats schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:31:
@_JGC_ Ik had al eens gekeken, de meeste zijn monoblock. Nu ligt mijn CV ruimte tegen de slaapkamer aan en ik vond er 1 die doet 53db(a) en dat is me net iets teveel herrie.

Een split heb ik niet een bedrijf gevonden welke dat dit jaar nog kan leveren.
Die monoblock kun je ook ergens anders plaatsen, kwestie van buizen leggen.
Als je zelf een beetje handig bent gewoon een tweedehands ketel ophangen, onze intergas hreco24 gaat binnenkort van de muur af.
4 jaar geleden een warmtepompboiler geplaatst en vorig jaar boven en onder een l/l warmtepomp, aangezien ik het met de cv op 40 graden goed warm kreeg heb ik maar in maart een Panasonic monoblock geplaatst, binnenkort nog een nieuwe keuken met inductie kookplaat en gasmeter kan weg, als je alles in stapjes doet en niet te snel dan valt het allemaal wel mee voor de meesten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
@ymoona
Misschien is een Remeha Tzerra wat voor je. Is ook klein.
Nu met installatie actie: https://www.warmtebeheer.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@klump4u
Ik zit hier nu naar te kijken, kan ik mijn zonnenboiler ook nog aansluiten.
https://www.warmteservice...rigin=-tl009-11093-11160-

https://www.warmteservice...armtewisselaar/p/03651250 deze lijkt mij beter, is rvs en werkt zonder anode.

[ Voor 29% gewijzigd door habbekrats op 16-06-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
habbekrats schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:44:
Net als de TS en andere hier loop ik ook tegen het probleem aan.
Atag blauwe engel 2 geplaatst ergens in 2002 , is bezig stuk te gaan lekt rookgas/condens naar de siphon.

Volgende de monteur/ onderhoud afkeur.
Onze Co melder gaat niet af, dat hele ding zit ook nog in een gesloten doorzichtige behuizing.

Nu zijn er een aar mogelijkheden, wij wilden in 2024 de kamer renoveren en dan vloer verwarming ism warmte pomp.
1 Er is werkelijk geen enkel bedrijf wat een warmtepomp kan leveren, of je komt op de lijst voor ergens 2023
2 Een Remeha tzerra 28 kan op gas en waterstof en kan met een hybride deel uitgerust worden. Echter hybride deel niet leverbaar voorlopig

3 Alleen een boiler voor warmwater, en de rest met de pelletkachel warmstoken.

Ter info, de afgelopen jaren heb ik tussen de 150-250 m3 gas gebruikt, merendeel in de winter voor warm douchen en warm water in de keuken en incidenteel een keer de kamer op 16/17 graden houden als we een dag niet thuis zijn
Op het dak ligt namelijk naast de zonnepanelen ook een zonneboiler systeem.

Met een boiler, die ik het liefst ook kan aansturen als de PV meer staat te leveren dan ik gebruik zou ik ook nog een eind kunnen komen. Door het wegvallen van de gasmeter en gas verbuik zou ik de extra elektra verbruik misschien kunnen opvangen.

Ik heb ook nog even naar 2e hands cv ketel gekeken op mp, maar zie vooral oude lijken denk ik en vaak zonder de rookgas afvoer.
Die boiler
Als je zo weinig gasverbruik hebt zou je eens naar een Airco warmtepomp kunnen kijken, die hebben wij ook en geen gas meer dus voor verwarmen en dan zou je voor warm water naar een boiler kunnen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
mr_evil08 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:17:
[...]

De bedoeling daarachter is gasbesparing.
De bedoeling van de politiek wel. De installatiebranche echter niet, die willen alleen geld verdienen, ze betalen niet zelf de energie.

Het is ook die branche die de gasketelwet erdoor heeft gekregen. Je weet wel, die wet die consumenten moet beschermen tegen gepruts door klusjesmannen en beunhazen. Echter is het nog steeds de gecertificeerde branche zelf die het verkloot met monteurs die 12 ketels op een dag een "servicebeurt" geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
ymoona schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:46:
[...]

Dat dus.

Haha… weet je hoeveel stroom een elektrische ketel verbruikt!? Is helemaal niks van best of the world.
Er is best keuze als je maar wil, maar je hebt de focus alleen op een CV ketel, dus koop dan gewoon een nieuwe CV ketel is je probleem voorlopig opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
MotorBeast schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:14:
[...]

GRRRRRRRRR. Precies dat. Een hybride kan ik zo laten plaatsen overigens. Al die old school cv jongens hangen niets liever. Lekker makkelijk, werkt altijd en stellen niets in want ...... het wordt toch warm? Net als met HR ketels die nooit waterzijdig werden ingeregeld en lekker staan te stomen op 80 graden aanvoer. :'(
Inderdaad en een mooi servicecontractje erbij voor jaarlijks onderhoud van 2 apparaten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Ze zijn bezig met warmtenetten dat kan snel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 20:10
mr_evil08 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:34:
[...]

Ze zijn bezig met warmtenetten dat kan snel gaan.
Ik word altijd een beetje kriebelig van warmtenetten. Mijn ervaring ermee is beperkt dus als ik het fout heb hoor ik het graag, maar de vastrecht kosten zijn vaak erg hoog en er is maar een partij die levert. Feitelijk dus een monopolie. Ik heb daarvoor te weinig vertrouwen in energieleveranciers.

Daar bovenop hoop ik dan altijd maar dat het in ieder geval gaat over lage temperatuur warmtenetten van industriële restwarmte, en niet een gas of pellet gestookte ketel, maar dan groter en wat verderop. Dat is natuurlijk helemaal scheef.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
kevineppo schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:40:
[...]

Ik word altijd een beetje kriebelig van warmtenetten. Mijn ervaring ermee is beperkt dus als ik het fout heb hoor ik het graag, maar de vastrecht kosten zijn vaak erg hoog en er is maar een partij die levert. Feitelijk dus een monopolie. Ik heb daarvoor te weinig vertrouwen in energieleveranciers.

Daar bovenop hoop ik dan altijd maar dat het in ieder geval gaat over lage temperatuur warmtenetten van industriële restwarmte, en niet een gas of pellet gestookte ketel, maar dan groter en wat verderop. Dat is natuurlijk helemaal scheef.
Dat klopt helemaal hoor, ik geef alleen aan dat gemeenten er serieus mee bezig zijn voor binnen woonwijken.

Mensen die zuinig zijn wordt een poot uitgedraaid verhoudingsgewijs vanwege de vastrecht wat je al aangeeft.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 16-06-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
kevineppo schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:40:
[...]

Ik ook en van de mensen die ik ken die al op zo’n warmtenet zijn aangesloten is er geen een van blij mee!
Van niet warm krijgen als het koud is tot hoge kosten, hoger dan ze met gas hadden en een contract van 25 jaar waar je niet in kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodatus
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 09:16
Het argument dat de verwarming van huizen maar een klein beetje bijdraagt aan het Nederlandse energieverbruik kan trouwens in de prullenbak: de gebouwde omgeving verbruikt 28% van het gas in Nederland.
Afbeeldingslocatie: https://www.energieinnederland.nl/feiten-en-cijfers/energieincijfers/

En het grootste gedeelte van de huizen zal gewoon aan de warmtepomp gaan, dus bereid je gewoon op je gemakje voor door te isoleren, oefenen met je ketel op 45 graden en een inductieplaat plaatsen. Na 1 of 2 winters verbouwen en pielen laat je dat ding zetten, kijk je nooit meer terug en geniet je van een lage energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-09 19:56
Ernemmer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:48:
[...]

Heb je misschien een screenshot van de factuur?
Ik ben wel benieuwd waar de extra kosten dan in zitten.
Welke extra kosten? Dan moet je eerst weten welke ketel en mogelijke nieuwe thermostaat.
Verder geen gekke dingen. Vorige woning was het 2150. Een nefit cw4. Nu 2350 een calenta cw5.

Beide bij lokale partijen. Die grote clubs zijn leuk maar daar kwam ik uiteindelijk ook bijna op dezelfde bedragen uit maar dan zonder lokale service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
In plaats van een warmwater bereiding zit ik nu naar een compleet systeem van Remko.de te kijken.

https://www.remko.de/nl/p...5Barticlenumber%5D=264415
In mijn geval een
WKF 130 Neo compact (EWS 200-E)
WKF 170 Neo compact (EWS 200-E)

Iemand bekend met deze fabrikant/leverancier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:01

vliegnerd

Nintendo fan.

Deodatus schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 07:34:
Het argument dat de verwarming van huizen maar een klein beetje bijdraagt aan het Nederlandse energieverbruik kan trouwens in de prullenbak: de gebouwde omgeving verbruikt 28% van het gas in Nederland.
[Afbeelding]
https://www.energieinnede...cijfers/energieincijfers/

28% is het totale energieverbruik van de gebouwde omgeving. Ruwweg 60% daarvan is gas. Het is dus eerder 15% van het gas in Nederland.

Huizen is ruwweg 2/3 van de gebouwde omgeving, dus zeg 10%. Of dat "een klein beetje" is, dat is nogal subjectief. Maar we moeten ook niet denken dat als we allemaal de kachel wat lager zetten, dat Putin dan ineens gaat zweten.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 20:20
Wat denk je van een elektrische combi boiler? Met een warmtepomp zit je weer ouderwets aan een vat vast op het op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:01

vliegnerd

Nintendo fan.

SCIxX schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:48:
Wat denk je van een elektrische combi boiler? Met een warmtepomp zit je weer ouderwets aan een vat vast op het op te slaan.
Elektrische boilers en/of doorstroomverwarmers met COP=1 wil je toch echt niet? Een beetje E-bolier is >15kW.

Als je duurzaam (of goedkoop) warm water wil maken dan zit je echt aan een warmtepompboiler vast. Zo niet, dan is naar mijn mening een gasgestookte CV ketel --desnoods alleen voor warm water-- de enige optie.
Als je een E-boiler neemt dan neemt het gasverbruik effectief juist toe, want er moet wel ergens een gascentrale stoken de elektrische energie te leveren.

Voor de TS: als reparatie niet mogelijk is, dan zou ik een nieuwe CV ketel ophangen en proberen met L/L warmtepompen (airco's) het gasverbruik zo laag mogelijk te houden. Dan kun je in de zomer ook koelen, desnoods met energie van je eigen zonnepanelen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• habbekrats
@vliegnerd Als je de gas aansluiting opheft betaal ik daar geen vastrecht, meterhuur meer voor ik betaal 72 euro vast recht en 191 euro transport kosten 263 euro. Kan ik toch bijna 1000 kwh aan stroom voor trekken.

Een gewone boiler zou ik echt alleen in acute noodsituaties ophangen, zoals je al zegt COP=1.

Bij mij speelt nog een ander dingetje, de gemeente moet/mag van het rijk 1 of 2 woonwijken gasloos maken. Geen nieuwbouw dus maar een bestaande wijk, laat ik nou net in de keuze wijk wonen. De slimme gemeente mensen hebben bedacht dat er een warmtenet moet komen, nou daar pas ik voor.

Hoewel ik gas een perfecte methode vind voor woonhuizen is de overheid van plan iedereen in een gasloze woning te krijgen. De stelselmatige verhoging van gas accijnzen , nu betaal je~ 54 cent belasting per m3 en daaroverheen nog eens btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@habbekrats In jouw geval is een goedkope elektrische boiler niet eens zo'n ramp. Elektrische doorstroomverwarmer is ook een optie, maar dan moet je wel 3x25 hebben als huisaansluiting. Gros van jouw tapwater komt uit een zonneboiler.

Warmtenet voor jouw gasverbruik lijkt me debiel, voor het vastrecht daarvan kan jij zelfs met COP=1 verwarming goedkoper je laatste kuubjes compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Dank voor alle antwoorden. Ik ben echt wijzer geworden. Voor nu ben ik aan het kijken naar een vervangende ketel. De offertes zijn alleen aardig prijzig. Het is me duidelijk geworden dat er dus een monoblock komt, de binnen unit is dan nog redelijk compact. En past op de plek van de ketel. Het buffervat is dan wel groot, maar daar ga ik toch niet omheen komen.

Ik heb ook gekeken naar een losse ac unit voor bv de woonkamer. Heeft als voordeel dat je kan koelen, maar vind ik nog niet nodig, koeling heb ik dan eigenlijk nodig op de slaapkamers 3x en de zolder 2x en dan heb wel veel binnen units nodig. Dus eerst een monoblock voor de complete verwarming en sww, later eventueel een ac voor de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
3dmazter schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:09:
[...]

De hoogte is zo'n 10cm hoger als de huidige ketel. Maar dat kan ik vast wel passend maken door de omtimmering aan te passen.

Nu nog iemand vinden die hem kan leveren en plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
[...]

Dat de gemeente binnen nu en 5 jaar mijn wijk van het gas gaat halen geloof ik niets van.
De meeste gemeenten hebben hiervoor inmiddels wel lijstjes met 'welke wijk eerst' et cetera.
Misschien helpt dat. Ik weet dat ik in ieder geval niet voor 2030 aan de beurt ben. En ik reken ook nog op fikse vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
PLAE schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:49:
[...]

De meeste gemeenten hebben hiervoor inmiddels wel lijstjes met 'welke wijk eerst' et cetera.
Misschien helpt dat. Ik weet dat ik in ieder geval niet voor 2030 aan de beurt ben. En ik reken ook nog op fikse vertraging.
Nou dit is de visie van mijn gemeente:
https://www.warmtevisie-alkmaar.nl

Al dik drie jaar niet geüpdate. En als er wat gaat gebeuren komt er een warmte net. En zoals eerder gezegd, daar word niemand vrolijk van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-09 20:59
@ymoona Inderdaad voor warmtepomp gaan. Als je al 2K moet uitgeven kun je dat beter gebruiken richting all electric.
De markt is weliswaar rommelig met tekorten aan personeel en levertijden, maar nu heb je even geen verwarming nodig. Dus zou ik die tijd gebruiken.
Mocht hij helemaal kapot gaan in de zomer zou ik even snel een elektrische boiler van marktplaats scoren en ophangen zodat je even door kan tot finale systeem er is.
Dus nu kijken of het lukt om in Oktober wat te hebben.
Airco is inderdaad wel een snellere route.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@habbekrats Ik zou voor zo weinig gebruik al helemaal geen nieuwe ketel ophangen.
Het is dus voor een beetje verwarming van 1 ruimte en warm tapwater? 150 tot 250m3 jaarlijks is bijna geen grote investering waard. Ik zou dat verwarmingsdeel met airco oplossen en dan waarschijnlijk gewoon elektrische boiler voor warm water.
Alternatief is warmtepompboiler die je ook nog misbruikt om een radiator mee te doen maar dan moet je even in dat topic gaan inlezen.

Wat betreft airco's, koop nooit de goedkoopste versies als je een beetje iets stils wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
ymoona schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:54:
[...]

Nou dit is de visie van mijn gemeente:
https://www.warmtevisie-alkmaar.nl

Al dik drie jaar niet geüpdate. En als er wat gaat gebeuren komt er een warmte net. En zoals eerder gezegd, daar word niemand vrolijk van.
https://docplayer.nl/1255...komst-zonder-aardgas.html

Hier staat wel een soort van volgorde waar ze destijds naar keken. Met een ratingcard ook. Dat zal niet zo snel veranderen.

Maar idd wat beperkt daar. Ik zei ook niet dat het overal al helemaal bekend is.

En nee, ik word er ook niet vrolijk van.

[ Voor 3% gewijzigd door PLAE op 18-06-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
PLAE schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:02:
[...]

https://docplayer.nl/1255...komst-zonder-aardgas.html

Hier staat wel een soort van volgorde waar ze destijds naar keken. Met een ratingcard ook. Dat zal niet zo snel veranderen.

Maar idd wat beperkt daar. Ik zei ook niet dat het overal al helemaal bekend is.

En nee, ik word er ook niet vrolijk van.
Jup, we staan niet hoog op de lijst. Warmte net is wel vlak bij. Dat zullen ze wel door willen trekken in de wijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
ymoona schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:29:
[...]

Jup, we staan niet hoog op de lijst. Warmte net is wel vlak bij. Dat zullen ze wel door willen trekken in de wijk.
Daarom zorgen dat je gasleiding weg is voor ze dat warmtenet aan willen sluiten. Weet niet met wat voor verplichtingen ze uiteindelijk komen, maar als jij geen gasleiding hebt kunnen ze dat niet verplichten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
habbekrats schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:31:
In plaats van een warmwater bereiding zit ik nu naar een compleet systeem van Remko.de te kijken.

https://www.remko.de/nl/p...5Barticlenumber%5D=264415
In mijn geval een
WKF 130 Neo compact (EWS 200-E)
WKF 170 Neo compact (EWS 200-E)

Iemand bekend met deze fabrikant/leverancier ?
Niet doen met zo weinig gasverbruik!
Voor verwarming zou ik naar een Airco warmtepomp kijken en voor warm water naar een kleine boiler.
Als je weet wat je gas- en/of waterverbruik voor warm water is dan kun je daar gewoon een boiler voor nemen, bij zo weinig verbruik is een 50L vaak al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@HereIsTom Waar ik een beetje tegen aanloop is de buitensporige verhoging van pellets, ik stook sinds een jaar of 6. elk jaar ging de prijs per ton wel wat omhoog. In het begin €280 en oktober 2021 €318 euro. De laatste weken gaat de prijs van goede pellets naar de €600 en het stookzeizoenmoet nog beginnen.

Dat die prijs zo omhoog gaat komt deels door de diesel en energie prijs om de pellets te maken en te vervoeren. De grootste stijging komt echt door het massaal opkopen van hou door aonder andere de kolen centrale's in Nederland. Die moeten ineens groen worden en gaan even 30% hout bijstoken.
Mijn collega heeft een pellet CV en verstookt 4 ton pellets per jaar ongeveer, dus die is straks als hij pech heeft al bij 2500 euro kwijt aan brandstof.
:
Vandaar dat ik toch maar eens wat aan het nadenken ben Hoe nu verder voor de komende 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@habbekrats Er zijn ook houtstokers die verstoken geen pellets maar pallets ("wegwerp" paletten).
Lijkt heel goedkoop te zijn ook (soms gratis), maar ja een beetje werk heb je wel om ze klein te krijgen. :+
Krijg je het zeker warm van :? .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@habbekrats Ja de vraag naar pellets is ook toegenomen, dus dan gaat de prijs helaas ook omhoog.
Daarom ook een Airco warmtepomp erbij, die kunnen zuinig de boel verwarmen.
Wij verbruikten de afgelopen winter op koude dagen zo’n 4 kWh per dag met de Airco warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
habbekrats schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:16:
@HereIsTom Waar ik een beetje tegen aanloop is de buitensporige verhoging van pellets, ik stook sinds een jaar of 6. elk jaar ging de prijs per ton wel wat omhoog. In het begin €280 en oktober 2021 €318 euro. De laatste weken gaat de prijs van goede pellets naar de €600 en het stookzeizoenmoet nog beginnen.

Dat die prijs zo omhoog gaat komt deels door de diesel en energie prijs om de pellets te maken en te vervoeren. De grootste stijging komt echt door het massaal opkopen van hou door aonder andere de kolen centrale's in Nederland. Die moeten ineens groen worden en gaan even 30% hout bijstoken.
Mijn collega heeft een pellet CV en verstookt 4 ton pellets per jaar ongeveer, dus die is straks als hij pech heeft al bij 2500 euro kwijt aan brandstof.
:
Vandaar dat ik toch maar eens wat aan het nadenken ben Hoe nu verder voor de komende 10 jaar.
Hoeveel pellets verstook je dan in een seizoen? Dan hebben we wellicht een idee van het warmteverlies.

Wat je in ieder geval als voordeel hebt is dat een warmtepomp of airco niet 100% hoeft te dekken en dat je bij -10 alsnog pellets kunt stoken.
Echter als warmteverlies mee valt dan beter een systeem dat alles kan afdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ymoona schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:35:
[...]
Dat is alleen interessant als je volledig gasloos wil. Mijn kookkunsten gebruiken nog geen 0,1 m3 per avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
bouwfraude schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:02:
[...]

Dat is alleen interessant als je volledig gasloos wil. Mijn kookkunsten gebruiken nog geen 0,1 m3 per avond.
Dat is wel het plan, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@!null Ik stook tussen de 800 en 1050 kg pellets weg, dit jaar net 800 het was niet erg winter.

Van de 200 m3 is een beetje voor de dagen dat het koud was < 16 graden dan gaat de CV aan. De pelletkachel draait niet als wij niet thuis zijn. Dit heeft alles te maken dat de modellen van toen niet op afstand zijn te monitoren. De pelletkachel een Dielle 8 kw draait nooi op max. Ik stook witte pellets Mecklenburger 5.4 kWh/Kg volgens opgave.
Huis is van 2002, isolatie is ok dubbelglas. Ik sta op het punt om een aantal kozijnen te vervangen door kunststof kozijn met trippleglas.

Ik zou dan een split warmtepomp airco nemen denk ik, kan ik in de zomer boven en beneden koelen. Voor de warmwater kan ik dan altijd nog de huidige zonneboiler vervangen door 1 met een warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@dunklefaser Daarvoor heb je open haard of en allesbrander voor nodig. Daarnaast heb je heel veel paletten nodig om aan de zelfde verbrandingswaarde te komen. Ander nadeel is dat je er maar hout in moet blijven smijten, een pelletkachel gooi je een zak in en je kunt een afhankelijk van het weer 2 tot 5 dagen stoken.

Vroeger wel een huis gehad, de vrouw begon er niet aan.

Kolen centrales moeten hout bij stoken, dit kan met pellets maar ook met de grondstof voor pellets. Pellets persen kost redelijk wat energie en een zeeschip met 25000 ton houtsnippers stoken ze ook zo weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
ymoona schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:43:
[...]

De hoogte is zo'n 10cm hoger als de huidige ketel. Maar dat kan ik vast wel passend maken door de omtimmering aan te passen.

Nu nog iemand vinden die hem kan leveren en plaatsen.
Ik heb hem via CVtotaal gekocht.
Hij was met 2 weken gemonteerd.
Service was prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
habbekrats schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:25:
@!null Ik stook tussen de 800 en 1050 kg pellets weg, dit jaar net 800 het was niet erg winter.

Van de 200 m3 is een beetje voor de dagen dat het koud was < 16 graden dan gaat de CV aan. De pelletkachel draait niet als wij niet thuis zijn. Dit heeft alles te maken dat de modellen van toen niet op afstand zijn te monitoren. De pelletkachel een Dielle 8 kw draait nooi op max. Ik stook witte pellets Mecklenburger 5.4 kWh/Kg volgens opgave.
Huis is van 2002, isolatie is ok dubbelglas. Ik sta op het punt om een aantal kozijnen te vervangen door kunststof kozijn met trippleglas.

Ik zou dan een split warmtepomp airco nemen denk ik, kan ik in de zomer boven en beneden koelen. Voor de warmwater kan ik dan altijd nog de huidige zonneboiler vervangen door 1 met een warmtepompboiler.
Ja heerlijk dat voordeel dat we nu ook lekker kunnen koelen met de Airco warmtepomp, verbruik is ook nog eens heel erg laag oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@habbekrats Ok dus de pellets zouden dan vergelijkbaar zijn met max 600m3 gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Ik ga verder in een eigen topic
Ook de gasketel einde latijn hoe nu groen verder

[ Voor 54% gewijzigd door habbekrats op 21-06-2022 19:16 ]

Pagina: 1 2 Laatste