Warmtepomp en de 11 zonnepanelen optimaal benutten.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 10:21
In augustus ga we een tussenwoning betrekken (van 2021) met Nibe warmtepomp (met aardwarmte) en 11 zonnepanelen.

Nou is dat allemaal nieuw voor ons.
We (2 persoons huishouden) willen deze combinatie natuurlijk optimaal benutten, om de energierekening zo laag mogelijk te houden.

We werken beide niet meer.

Betekent dat dat we zoveel mogelijk overdag de wasmachine, vaatwasser etc. moeten laten draaien ? Om zo die zonnepanelen c.q. warmtepomp optimaal te benutten.

Tips zijn welkom _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:44
tot 2025 is volledig salderen geregeld, dus het maakt tot 1-1-2025 niet uit wanneer je je energie verbruikt.
Overdag 20kwh het net in drukken en in de nacht 20kwh verbruiken levert een kostenpost van 0 euro energieverbruik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
ybos schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:05:
tot 2025 is volledig salderen geregeld, dus het maakt tot 1-1-2025 niet uit wanneer je je energie verbruikt.
Overdag 20kwh het net in drukken en in de nacht 20kwh verbruiken levert een kostenpost van 0 euro energieverbruik op.
Dus als we het toch optimaal benutten, zouden we dan geld terug krijgen...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:54
Dixie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:17:
[...]

Dus als we het toch optimaal benutten, zouden we dan geld terug krijgen...?
Heel afhankelijk van vermogen en verbruik natuurlijk, maar die kans is best groot, in ieder geval tot 2025. Daarna wordt het wat ingewikkelder.

Sowieso lijk je met deze opstelling behoorlijk toekomstvast qua kosten en risico’s.

Na 2025 is zoveel mogelijk direct gebruiken wat je opwekt financieel handig. Qua belasting van het energienetwerk is zoveel mogelijk direct gebruik altijd een goed idee.

[ Voor 8% gewijzigd door delpit op 10-06-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
delpit schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:22:
[...]

Sowieso lijk je met deze opstelling behoorlijk toekomst vast qua kosten en risico’s.
Daar ben ik, denk, wel van overtuigd. Beter kan het haast niet. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Als we even filosoferen over na 2025, of er vanuit gaan dat je het milieu een warm hart toedraagt. Er zijn warmtepompen die kunnen letten op de opbrengst van zonnepanelen om b.v. het verwarmen van sanitair warm water (sww) slim te timen. Om de omvormer dan te koppelen aan de warmtepomp wordt dan b.v. een 0 - 10 v signaal gebruikt. 0 v is geen zonneopbrengst en 10 v maximaal kW.

Natuurlijk moet er dan ook iets van een weersvoorspelling aanwezig zijn. Het heeft natuurlijk weinig zin te wachten tot de hoogste stand van de zon als het die dag zwaar bewolkt is.

Ik weet niet of Nibe deze functionaliteit heeft. IDM bijvoorbeeld wel. Misschien weet iemand op het nibe optimalisatie topic meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
johanPo schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:10:
Als we even filosoferen over na 2025, of er vanuit gaan dat je het milieu een warm hart toedraagt. Er zijn warmtepompen die kunnen letten op de opbrengst van zonnepanelen om b.v. het verwarmen van sanitair warm water (sww) slim te timen. Om de omvormer dan te koppelen aan de warmtepomp wordt dan b.v. een 0 - 10 v signaal gebruikt. 0 v is geen zonneopbrengst en 10 v maximaal kW.

Natuurlijk moet er dan ook iets van een weersvoorspelling aanwezig zijn. Het heeft natuurlijk weinig zin te wachten tot de hoogste stand van de zon als het die dag zwaar bewolkt is.

Ik weet niet of Nibe deze functionaliteit heeft. IDM bijvoorbeeld wel. Misschien weet iemand op het nibe optimalisatie topic meer
Het is allemaal nieuw voor mij. Maar ik zal dat ook aan de Nibe leverancier vragen. Natuurlijk wil ik het milieu een warm hart toedragen. Maar vind de kostenbesparing 1e prioriteit.
De handleiding van die warmtepomp, is behoorlijk uitgebreid (95 Blz.)

PS. Ik wist niet dat er een NIBE platform bestond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 01:54

PcDealer

HP ftw \o/

Dixie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:52:

Nou is dat allemaal nieuw voor ons.

We (2 persoons huishouden) willen deze combinatie natuurlijk optimaal benutten, om de energierekening zo laag mogelijk te houden.

Tips zijn welkom _/-\o_
Kijk naar het vastrecht van de je leverancier en de (redelijke) teruglevergoeding.
Het grote terugleververgoeding topic

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 11-06-2022 10:56 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Belangrijk voor nu is dat het tot 2025 geen klap uitmaakt en dat je daarna iets van domotica gaat willen om het een en ander aan elkaar te koppelen, met de prijzen van dan.
Qua warm water maken; dat timen verplaatst 1, hooguit 2 kWh en is waarschijnlijk niet of nauwelijks moduleerbaar.
Auto laden scheelt al meer, maar 70 kilometer forenzen is ook maar 12 kWh.

12 zonnepanelen zegt niet veel, een paneel kan alles tussen 190 en 540 Wp zijn :) en zuid, oost/west of zelfs noord liggen.
Oost/west is het gunstigst, want dat heeft de laagste piek/meest constante opbrengst.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Proton_ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:15:
Belangrijk voor nu is dat het tot 2025 geen klap uitmaakt en dat je daarna iets van domotica gaat willen om het een en ander aan elkaar te koppelen, met de prijzen van dan.
Qua warm water maken; dat timen verplaatst 1, hooguit 2 kWh en is waarschijnlijk niet of nauwelijks moduleerbaar.
Auto laden scheelt al meer, maar 70 kilometer forenzen is ook maar 12 kWh.

12 zonnepanelen zegt niet veel, een paneel kan alles tussen 190 en 540 Wp zijn :) en zuid, oost/west of zelfs noord liggen.
Oost/west is het gunstigst, want dat heeft de laagste piek/meest constante opbrengst.
Aangezien we er nog niet wonen, zal ik nadien nagaan wat voor PV's er precies opzitten. (ze liggen trouwens op noord-west).

Verder vind ik het instellen van de Nibe aard-warmtepomp een complexe materie.
Maar met de handleiding en de helpdesk van Nibe, moet ik er wel uitkomen neem ik aan en ik mag aannemen, dat de monteur het optimaal heeft ingesteld... (op persoonlijke wensen na, natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Dixie schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:28:
[...]

Aangezien we er nog niet wonen, zal ik nadien nagaan wat voor PV's er precies opzitten. (ze liggen trouwens op noord-west).

Verder vind ik het instellen van de Nibe aard-warmtepomp een complexe materie.
Maar met de handleiding en de helpdesk van Nibe, moet ik er wel uitkomen neem ik aan en ik mag aannemen, dat de monteur het optimaal heeft ingesteld... (op persoonlijke wensen na, natuurlijk).
Gefeliciteerd met je nieuwe woning. Zoals anderen ook al aangeven is het maximaliseren van eigen gebruik in NL nog niet echt gemeengoed door de salderingsregeling. Kans is dus klein dat je installateur hier kaas van heeft gegeten. Hopelijk krijg je iig een goed ingeregelde warmtepomp en kan je altijd als de stof van het verhuizen / klussen is gaan liggen hier werk van maken. Je hebt iig tot 2025 voor de salderingsregeling afgebouwd wordt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
johanPo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:12:
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe woning. Zoals anderen ook al aangeven is het maximaliseren van eigen gebruik in NL nog niet echt gemeengoed door de salderingsregeling. Kans is dus klein dat je installateur hier kaas van heeft gegeten. Hopelijk krijg je iig een goed ingeregelde warmtepomp en kan je altijd als de stof van het verhuizen / klussen is gaan liggen hier werk van maken. Je hebt iig tot 2025 voor de salderingsregeling afgebouwd wordt :) .
Bedankt ! De vorige eigenaresse, had een onderhoudscontract (a.€325 wat ik behoorlijk pittig vind...) afgesloten bij de BAM. Maar aangezien deze apparaten (Nibe 1255 PC) nauwelijks onderhoud nodig hebben en het nog in de garantie zit. Heb ik deze stop laten zetten.

Ik zal me er verder in verdiepen, zodra de spulletjes op zijn plek staan en gelukkig hoef ik er nauwelijks in te klussen.
Pagina: 1