Gebruik eigen opgewekte stroom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
Hallo,

Wat ik me afvraag is of je de opgewekte stroom van zonnepanelen zelf gebruikt voordat dit door de meter heengaat? :?

Waarom ik me dit afvraag:
De slimme meter geeft 2 waarden aan, verbruikt en teruggeleverd.
Mijn aanname is dat de opgewekte stroom van de zonnepanelen door de meter heengaat als zijnde terug geleverde stroom. Wat je gebruikt gaat door de meter heen als zijnde afkomstig van de leverancier.
Stel het salderen is gestopt (ja ik weet dat dit nog even duurt) en je krijgt een aalmoes voor wat je terug levert. Als de beredenering hierboven klopt kan het dus zijn dat je ondanks een mooie opbrengst van zonnepanelen bijna net zoveel moet betalen als iemand zonder deze panelen. Maar misschien heb ik het mis en gebruik je zelf de opgewekte stroom zonder dat de meter dit registreert.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:21
Wat terug het net in gaat (en de meter dus registreert) is je opwek min je eigen verbuik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:26
Net als een rivier kan elektriciteit maar 1 kant tegelijk op stromen. Elektriciteit die je direct zelf gebruikt gaat dus niet door de meter.

[ Voor 8% gewijzigd door LordSinclair op 03-06-2022 09:23 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
LordSinclair schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:16:
Net als een rivier kan elektriciteit maar 1 kant op stromen. Elektriciteit die je direct zelf gebruikt gaat dus niet door de meter.
Oké, dat houdt dus in dat wat de meter aangeeft als verbruik niet het werkelijke verbruik is. Het werkelijk verbruik is altijd hoger omdat je stroom van de zonnepanelen gebruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:49
Kleineheino schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:25:
[...]
Oké, dat houdt dus in dat wat de meter aangeeft als verbruik niet het werkelijke verbruik is. Het werkelijk verbruik is altijd hoger omdat je stroom van de zonnepanelen gebruikt hebt.
Klopt helemaal.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:18

sapphire

Die-hard pruts0r

Kleineheino schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:25:
[...]

De meter toont je verbruik jouw afname bij je leverancier niet je totaalverbruik van je woning

@Slappyjoez Je hebt gelijk, we bedoelen het zelfde maar ik verwoorde het niet echt lekker :).

[ Voor 12% gewijzigd door sapphire op 03-06-2022 09:32 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:04
sapphire schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:27:
[...]

De meter toont je verbruik van je leverancier niet je totaalverbruik van je woning.
De meter toont je afname van het openbare elektriciteitsnet. Ik zou toch niet willen betalen voor het verbruik van mijn leverancier. :/

@sapphire, kon het helaas niet laten je daarop te verbeteren, was enigszins grappig bedoeld. O-)

[ Voor 13% gewijzigd door Slappyjoez op 03-06-2022 09:35 ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Kleineheino Je werkelijke verbruik kan (en moet) je zelf berekenen:

Werkelijk verbruik in huis = Levering (telwerk) + (opwek (omvormer/productiemeter) - teruglevering (telwerk)

In het "ideale" geval is levering in evenwicht met teruglevering,
met slimme domotica en passende apparaten kan je daarop aansturen.
In het forum zijn er ook topics over te vinden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
dunklefaser schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:07:
In het "ideale" geval is levering in evenwicht met teruglevering,
met slimme domotica en passende apparaten kan je daarop aansturen.
In het forum zijn er ook topics over te vinden.
Met het slim aansturen van je apparaten heeft niks te maken met het totale verbruik. Tenzij je daadwerkelijk gaat sturen op meer of minder verbruik. Zo lang we kunnen salderen maakt het niks uit wanneer je opwekt en wanneer je verbruikt, alleen hoeveel je opwekt en hoeveel je verbruikt.

Die slimme domotica wordt interessanter als het saldeerden verdwijnt zodat je er op kan gaan sturen 100% van je eigen opgewekte energie te gebruiken. Dus de vaatwasser pas aan als de regenbui voorbij is. De wasmachine laten verwarmen (en niet te hard) als de wolk voor de zon weg is. Elektrisch koken/auto opladen wanneer de zon schijnt en niet pas 's avonds als het donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@LordSinclair Waar lees je dat ik beweert heb dat slim aansturen van apparaten iets met het totale verbruik te maken heeft? - Natuurlijk wordt het pas bij afbouw van het salderen belangrijk dat levering en teruglevering steeds meer in balans zijn en dan gaat het idealiter om het momentane vermogen.
Ik kan er ook nog een paar voorbeelden van geschikte apparatuur bedenken (inclusief aansturing).
"Die Sonne scheint bei Tag und Nacht, Eviva Espana!"

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

LordSinclair schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:16:
Net als een rivier kan elektriciteit maar 1 kant tegelijk op stromen. Elektriciteit die je direct zelf gebruikt gaat dus niet door de meter.
En net als bij een rivier neemt stroom de weg van de minste weerstand, het kan dus prima zo zijn dat er zowel afname van het net is als afname van de omvormer op hetzelfde moment als de afnemer bijvoorbeeld achter een andere groep hangt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
LordSinclair schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:22:
[...]

Met het slim aansturen van je apparaten heeft niks te maken met het totale verbruik. Tenzij je daadwerkelijk gaat sturen op meer of minder verbruik. Zo lang we kunnen salderen maakt het niks uit wanneer je opwekt en wanneer je verbruikt, alleen hoeveel je opwekt en hoeveel je verbruikt.

Die slimme domotica wordt interessanter als het saldeerden verdwijnt zodat je er op kan gaan sturen 100% van je eigen opgewekte energie te gebruiken. Dus de vaatwasser pas aan als de regenbui voorbij is. De wasmachine laten verwarmen (en niet te hard) als de wolk voor de zon weg is. Elektrisch koken/auto opladen wanneer de zon schijnt en niet pas 's avonds als het donker is.
Bij sommige leveranciers maakt het toch wel uit, die salderen met een Normaal/Dal tarief en geven dan ook nog maar >€ 0,10 terug voor wat je dan nog teveel opwekt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:23

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
DukeBox schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:44:
[...]

En net als bij een rivier neemt stroom de weg van de minste weerstand, het kan dus prima zo zijn dat er zowel afname van het net is als afname van de omvormer op hetzelfde moment als de afnemer bijvoorbeeld achter een andere groep hangt.
Dat is natuurlijk zo als je meer gebruikt dat je PV op dat moment opwekt. Niets met groep te maken. Sterker nog, PV dient eigen groep te hebben.

Wat je misschien bedoelde is andere fase. Ja, het kan zijn dan je op fase 1 terug levert terwijl je op fase 2 afneem. Dit dient de meter intern te verrekenen voordat het naar de telwerken gaat. Dus OF het telwerk voor levering loopt op OF het telwerk voor teruglevering loopt op. Sommige noemen dit intern salderen maar het heeft niets met de salderingsregeling te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
dunklefaser schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:05:
@LordSinclair Waar lees je dat ik beweert heb dat slim aansturen van apparaten iets met het totale verbruik te maken heeft? - Natuurlijk wordt het pas bij afbouw van het salderen belangrijk dat levering en teruglevering steeds meer in balans zijn en dan gaat het idealiter om het momentane vermogen.
Ik kan er ook nog een paar voorbeelden van geschikte apparatuur bedenken (inclusief aansturing).
"Die Sonne scheint bei Tag und Nacht, Eviva Espana!"
Nu maakt het niks uit dat je in het donker 5000kWh gebruikt en als de zon schijnt niks verbruikt en 5000kWh opwekt. Dan is je eindverbruik 0kWh.

Als het salderen niet meer bestaat is dit het plaatje:
inkomsten: 5000kWh * terugleververgoeding
uitgaven: 5000kWh * leveringskosten
DukeBox schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:44:
Als je 1 fase hebt kan de stroom door de kabel die binnenkomt nooit 2 kanten tegelijk uit stromen. Met meerderen fases kan dat wel per fase verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
LordSinclair schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:30:
[...]

Nu maakt het niks uit dat je in het donker 5000kWh gebruikt en als de zon schijnt niks verbruikt en 5000kWh opwekt. Dan is je eindverbruik 0kWh.

Als het salderen niet meer bestaat is dit het plaatje:
inkomsten: 5000kWh * terugleververgoeding
uitgaven: 5000kWh * leveringskosten
En dat klopt dus niet, want is niet bij elke leverancier zo, die salderen via dal- of normaaltarief!

Bijvoorbeeld;
Normaaltarief verbruik: 1000 kWh
Normaaltarief opwek: 1400 kWh
Per saldo: 400 kWh teruglevering normaaltarief
Daltarief verbruik: 1000 kWh
Daltarief opwek: 600 kWh
Per saldo 400 kWh verbruik daltarief

Teruglevering normaaltarief: 400 kWh x € 0,10 = € 40,00 te ontvangen
Verbruik daltartief: 400 kWh x 0,28 = € 112,00 te betalen
Per saldo kwijt aan variabele kosten stroom: € 112 - € 40 = € 72,00 (door de wettelijke salderingsregeling t.a.v. energiebelasting wordt over die 72 euro geen energiebelasting gerekend).

[ Voor 35% gewijzigd door HereIsTom op 03-06-2022 14:59 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:30

_Apache_

For life.

Als je puur kijkt naar het verbruik in je huis, en de opwek van PV. Is dit een goed simpel voorbeeld.

Binnenhuis vebruik je 500W, en je PV is ook 500W. Heb jij 0W uit het net nodig, de teller blijft dus stilstaan.
Binnenhuis verbruik 5000W en PV opwerk is 1000W. Importeer jij dus 4000W.

Er gaat niet eerst 5000W naar het net en dan weer een deel terug, zo werkt het niet.

Vanuit het net importeer je het verschil tussen verbruik en opwek van PV.
Of als je meer teruglevert dan je verbruikt, dan exporteer je naar het net (je tweede meter).

Strikt gezien zullen het 4 getallen zijn die je meter ziet. Verbruik en teruglevering, over 2 tarieven (normaal en dal). Dat is in Nederland de meest gangbare combinatie als je PV hebt.

Totaal vebruik is dus (eenheid in kWh)

(Opwek PV - Geexporteerd naar het net) = in huis verbruikt + geimporteerd uit het net = totaal huishoudelijke verbruik.

[ Voor 10% gewijzigd door _Apache_ op 03-06-2022 15:08 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

LordSinclair schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:30:
Als je 1 fase hebt kan de stroom door de kabel die binnenkomt nooit 2 kanten tegelijk uit stromen.
Dat schijf ik ook niet, ik geef alleen aan dat ondanks dat er genoeg zonne energie beschikbaar is, je alsnog stroom kan afnemen van het net.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
@Kleineheino Je bent misschien inmiddels de draad kwijt, maar je hoeft niet bang te zijn, wat je meteen verbruikt gaat niet door de meter heen en wordt dus niet opgeteld bij Teruggeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:13
Je kunt op fase A -3kW leveren meten en op fase B +3kW verbruik meten. De meter telt dit dan als 0 kW.
Dan gaat het dus wel door de meter heen, maar telt het niet tot je totaal.
Dit is ook alleen relevant voor meerfasige aansluitingen, met een enkelfase aansluiting is het nooit een probleem er is immers maar één meetpunt.

Ik hoop dat er straks met het eindigen van het salderen wellicht de mogelijkheid komt om "per dag" te salderen. De energie van overdag 's avonds gebruiken zonder thuisbatterij.
Wellicht dat we in nederland ook van die batterijparken neer kunnen zetten dat dit mogelijk kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
jeroen3 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:49:

Ik hoop dat er straks met het eindigen van het salderen wellicht de mogelijkheid komt om "per dag" te salderen. De energie van overdag 's avonds gebruiken zonder thuisbatterij.
Wellicht dat we in nederland ook van die batterijparken neer kunnen zetten dat dit mogelijk kan worden.
Tja dat zou wel heel mooi zijn, maar ben bang van niet en moet je dus echt meteen verbruiken wat je opwekt.
Dus een batterij is dan de enige oplossing als je niet al je opwek meteen kunt verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Van 2017 tot 2021 was er al een proef met een zgn. "buurtbatterij" door Liander in Rijsenhout.
buurtbatterij Rijsenhout - Tegenstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
Dank je wel voor alle antwoorden. Als ik het goed begrijp gebruik je dus eerst zelf wat de zonnepanelen leveren, leveren deze te weinig zal je ook stroom van je leverancier afnemen, leveren deze meer dan je verbruikt wordt er aan de leverancier teruggeleverd.

Wat ik nog niet begrijp is de situatie met 3 fase. Wij hebben ook 3 fase in de meterkast maar de zonnepanelen worden met een zogenaamde PV-verdeler op de groep van de wasmachine aangesloten. Dus teruglevering gaat op 1 fase. Wat dan als de verbruikers op een andere fase zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Kleineheino schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:08:
Dank je wel voor alle antwoorden. Als ik het goed begrijp gebruik je dus eerst zelf wat de zonnepanelen leveren, leveren deze te weinig zal je ook stroom van je leverancier afnemen, leveren deze meer dan je verbruikt wordt er aan de leverancier teruggeleverd.

Wat ik nog niet begrijp is de situatie met 3 fase. Wij hebben ook 3 fase in de meterkast maar de zonnepanelen worden met een zogenaamde PV-verdeler op de groep van de wasmachine aangesloten. Dus teruglevering gaat op 1 fase. Wat dan als de verbruikers op een andere fase zitten?
De meter saldeert dat intern.

Dus fase 1: 1500 verbruik
Fase 2: 1500 opwek
Meter zegt: 0

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dus ja, je kan tegelijk terugleveren (op die ene fase) en op de andere twee fasen afnemen, maar het is wettelijk vastgelegd dat dit "in" de meter administratief weggestreept moet worden tegen elkaar.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:58
Kleineheino schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:08:
Dus teruglevering gaat op 1 fase. Wat dan als de verbruikers op een andere fase zitten?
Toevallig heb ik deze week hier dezelfde vraag gesteld.

Zie 3-fase of 1-fase, verschil in teruglever-vergoeding?

voor een uitgebreid antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleineheino
teacher schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:50:
Dus ja, je kan tegelijk terugleveren (op die ene fase) en op de andere twee fasen afnemen, maar het is wettelijk vastgelegd dat dit "in" de meter administratief weggestreept moet worden tegen elkaar.
Ik heb gezocht maar kan niet vinden waar dit wettelijk vastgelegd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:58:
[...]

Toevallig heb ik deze week hier dezelfde vraag gesteld.

Zie 3-fase of 1-fase, verschil in teruglever-vergoeding?

voor een uitgebreid antwoord.
Dankjewel voor de link. In het eerste bericht staat geschreven: Edit (toegevoegd na de discussie hieronder) voor degenen die dit later lezen. Conclusie: er is geen verschil!

Toch meent de persoon die offerte heeft uitgebracht dat er in de toekomst wel degelijk verschil kan ontstaan. Hij schrijft:
""
Op dit moment word er bij het salderen in de slimme meter het verbruik van 3 fasen bij elkaar opgeteld en afgetrokken. Als men overgaat tot het afbouwen van het salderen, is er een kans dat men dan per fase wil gaan salderen. Als je dan de zonnepanelen maar op 1 fase aansluit, dan heb je dus op 1 fase verbruik en terug levering, en op de andere 2 fasen alleen verbruik. Dat zou voor de toekomst dus nadelig kunnen zijn.
Daarnaast is het ook in de huidige situatie natuurlijk beter om zoveel mogelijk van de door de zon opgewekte kWh'en zoveel mogelijk in huis te verbruiken, dus is het beter om de zonnepanelen op 3 fase aan te sluiten. Daarmee heb je een betere balans in verbruik en opgewekte kWh'en.

""

Ik lees overal dat salderen er af gaat maar niets over salderen per fase?
En het 2e interpreteer ik wellicht verkeerd maar het lijkt alsof er staat dat ik bij aansluiten op 1 fase (PV-verdeler op de groep van de wasmachine) het verbruik van de andere fasen niet saldeert. Maar ik lees juist dat de slimme meter dit zelf regelt, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kleineheino schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:26:
[...]

Ik heb gezocht maar kan niet vinden waar dit wettelijk vastgelegd is?
Een van de eisen in de dsmr 4 was dat de destijds "nieuwe" slimme meter (ook met meerdere fases) intern zou sommeren zoals een ferraris meter:
The poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method.
Poly-phase E meter shall use the Ferraris method in which both energy directions of the 3 phases are summed and depending of the results, stored in a “+” or “-” register. The integration period shall be small enough for an accurate registration of delivered (A-) and consumed (A+) energy in separate registers.
https://www.netbeheernede..._15_91e8f3e526.pdf#page30
4.3.27

Nu waren er wel meters die dat softwarematig niet op orde hadden, de landis&gyr e360: https://www.liander.nl/ni...er-landis-gyr-e360-smr-50

Ook hier wat over te vinden:
Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken.
Slimme meter: tegelijk afname en teruglevering??

Die meters voldeden dus niet aan de dsmr, daar was een software update voor nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 07-06-2022 23:11 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:58
Kleineheino schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:35:
Toch meent de persoon die offerte heeft uitgebracht dat er in de toekomst wel degelijk verschil kan ontstaan...
De genoemde conclusie in je quote "er is geen verschil" is door mij toegevoegd.

Wat in de toekomst gebeurt weer niemand zeker.

Maar, in Nederland hechten we erg aan gelijke behandeling. Een verschil in teruglever-vergoeding door een technische oorzaak waar de consument geen/nauwelijks invloed op kan uitoefenen (1-fase, 3-fasen) zal niet snel worden geaccepteerd.

De huidige meters salderen intern en geven het saldo door aan de energie-leverancier. Ik heb geen idee of er überhaupt een technische mogelijk in zit verstopt om de fasen apart te rapporteren. Wellicht dat een mee-luisteraar daar iets over kan zeggen.

Ik heb gelezen dat in sommige andere landen het transport wel dubbel berekend wordt (sorry, vergeten waar). Dus consumptie wordt berekend en teruglevering wordt ook berekend. Bij verschillende fasen is er dan op hetzelfde moment zowel consumptie als terug-levering en dus dubbel transport.

In Nederland hebben we (nog) een vast bedrag voor levering/transport. Als transport een toenemend probleem wordt is dit een aandachtspunt.

Maar... vooralsnog hoef je je naar mijn idee geen zorgen te maken.

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
IK krijg nu onderstaand antwoord van de persoon die de offerte uitgebracht heeft:

Als je 3 fase netaansluiting hebt, en je sluit de PV panelen aan op 1 fase, dan maak je in huis ook idd alleen gebruik van datgeen wat je op die fase op dat moment gebruikt. Het salderen vind pas plaats onder de meter. Daar word levering en productie opgeteld en afgetrokken en de balans opgemaakt. De vraag is voor hoelang. Uiteraard word er door netbeheerders en allerlei adviseurs luchtig over gedaan, maar dat deed met ook over het salderen. Dat zou er nooit afgaan, maar zal in de toekomst toch echt gaan verdwijnen.

Ik begrijp echt niet wat hier nu staat? Het klopt toch gewoon niet dat je in huis alleen de stroom gebruikt van de zonnepanelen die op dezelfde fase aangesloten zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Kleineheino schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:40:
IK krijg nu onderstaand antwoord van de persoon die de offerte uitgebracht heeft:

Als je 3 fase netaansluiting hebt, en je sluit de PV panelen aan op 1 fase, dan maak je in huis ook idd alleen gebruik van datgeen wat je op die fase op dat moment gebruikt. Het salderen vind pas plaats onder de meter. Daar word levering en productie opgeteld en afgetrokken en de balans opgemaakt. De vraag is voor hoelang. Uiteraard word er door netbeheerders en allerlei adviseurs luchtig over gedaan, maar dat deed met ook over het salderen. Dat zou er nooit afgaan, maar zal in de toekomst toch echt gaan verdwijnen.

Ik begrijp echt niet wat hier nu staat? Het klopt toch gewoon niet dat je in huis alleen de stroom gebruikt van de zonnepanelen die op dezelfde fase aangesloten zit?
Stroom die op een fase 1 ingevoed wordt, kan niet magisch op een andere fase verbruikt worden.

Als jij een 3 fase aansluiting hebt, en een omvormer op 1 fase hebt, maar je verbruikers op een andere fase, dan zal je niet je eigen stroom verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
borft schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:45:
[...]

Stroom die op een fase 1 ingevoed wordt, kan niet magisch op een andere fase verbruikt worden.

Als jij een 3 fase aansluiting hebt, en een omvormer op 1 fase hebt, maar je verbruikers op een andere fase, dan zal je niet je eigen stroom verbruiken.
Aah zo, maar de stroom die de andere fasen gebruiken wordt wel in de (slimme) meter gesaldeerd? Bijvoorbeeld als de zonnepanelen meer opleveren dan verbruikt wordt door de apparatuur in dezelfde fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Kleineheino schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:49:
[...]

Aah zo, maar de stroom die de andere fasen gebruiken wordt wel in de (slimme) meter gesaldeerd? Bijvoorbeeld als de zonnepanelen meer opleveren dan verbruikt wordt door de apparatuur in dezelfde fase.
Ja, ik denk dat de verwarring in de term salderen zit. Meestal wordt met de salderingsregeling bedoeld dat je energie die je van het net gebruikt mag wegstrepen tegen wat je teruglevert (tot maximaal 0).

Maar de term salderen is natuurlijk generieker. In dit voorbeeld gaat het om salderen tussen de fases. Oftewel als je op 1 fase 100kWh teruglevert, maar op een andere 200kWh verbruikt, is je netto (gesaldeerde) verbruik 100 kWh. Dit heeft verder niets te maken met de salderingsregeling die na 2025 afgebouwd gaat worden.
Pagina: 1