Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:16

vliegnerd

Nintendo fan.

Eastman schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:17:
[...]

De vochtregeling werkt hier ook niet. Dit heeft naar mijn mening te maken met de inregeling van de ventielen icm de vereisten van Orcon. Volgens de handleiding van ORCON, moet er minimaal 25% afgezogen worden via de badkamer ivm verdunning. Dit is meestal niet het geval en je kan dat controleren in de ventilatiebalans berekening. In ons geval speelt ook nog de kwestie dat we 2 badkamers hebben, waardoor je minimaal 50% moet afzuigen via de badkamers. In ons geval zou dat betekenen dat er meer dan 75m3 per uur afgezogen moet worden door 1 ventiel, dat is tegen/over het toegestane limiet bij een diameter van 125mm.

Ik zou nu willen aansturen met vochtsensor in de badkamer en daarmee via homey de WTW aansturen.

Een ander probleem met de vochtsensor indien het wel werkt. De sensor slaat aan op basis van een Delta in vochtmeting, Op basis daarvan gaat de WTW in vochtstand en na x minuten nadraai tijd weer in basis stand. Maar als er tijdens nadraai tijd weer wordt gedoucht, dan is er onvoldoende Delta in vochtmeting en gaat de WTW niet meer naar vochtstand. (dit had ik begrepen van de leverancier van de WTW).
Hier wordt er ruim voldoende afgezogen om een duidelijke piek (delta) in de vochtsensor te zien, en ook twee douchebeurten zijn goed te zien, ondanks dat de WTW op dat moment op stand 3 draait (rond 7:00).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtOLgo5ZyoCHVEo2sAQ9fKwNNpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6yfBLw6wsrr37Ve1SkG452Yr.png?f=fotoalbum_large

De douchebeurt om 20:00 is ook heel duidelijk. En op deze dag hebben we niet gekookt, want anders was daar ook een duidelijke piek te zien (en daar reageert mijn Home Assistant automation dan probleemloos op).

Kortom: Mijn sensor en ventielen werken prima. Maar het is in mijn geval gewoon de electronica/software van de WTW die het niet doet.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:57
Eastman schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:17:
[...]

De vochtregeling werkt hier ook niet. Dit heeft naar mijn mening te maken met de inregeling van de ventielen icm de vereisten van Orcon. Volgens de handleiding van ORCON, moet er minimaal 25% afgezogen worden via de badkamer ivm verdunning. Dit is meestal niet het geval en je kan dat controleren in de ventilatiebalans berekening. In ons geval speelt ook nog de kwestie dat we 2 badkamers hebben, waardoor je minimaal 50% moet afzuigen via de badkamers. In ons geval zou dat betekenen dat er meer dan 75m3 per uur afgezogen moet worden door 1 ventiel, dat is tegen/over het toegestane limiet bij een diameter van 125mm.

Ik zou nu willen aansturen met vochtsensor in de badkamer en daarmee via homey de WTW aansturen.

Een ander probleem met de vochtsensor indien het wel werkt. De sensor slaat aan op basis van een Delta in vochtmeting, Op basis daarvan gaat de WTW in vochtstand en na x minuten nadraai tijd weer in basis stand. Maar als er tijdens nadraai tijd weer wordt gedoucht, dan is er onvoldoende Delta in vochtmeting en gaat de WTW niet meer naar vochtstand. (dit had ik begrepen van de leverancier van de WTW).
Bij mij werkte de vochtregeling met nieuwe print en andere vochtsensor opeens wel en is heel gevoelig. B.v. het bad aanzetten zorgt al voor dat de afzuiging aangaat. Dus zit deels ook in hardware / software die niet goed werkt(e).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
vliegnerd schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:21:
[...]

Hier wordt er ruim voldoende afgezogen om een duidelijke piek (delta) in de vochtsensor te zien, en ook twee douchebeurten zijn goed te zien, ondanks dat de WTW op dat moment op stand 3 draait (rond 7:00).

[Afbeelding]

De douchebeurt om 20:00 is ook heel duidelijk. En op deze dag hebben we niet gekookt, want anders was daar ook een duidelijke piek te zien (en daar reageert mijn Home Assistant automation dan probleemloos op).

Kortom: Mijn sensor en ventielen werken prima. Maar het is in mijn geval gewoon de electronica/software van de WTW die het niet doet.
Mooie monitoring zo, tips waar ik moet beginnen? Ik ben de draad nu aan het teruglezen. Ik heb de itho add-on met RF module draaiend. Ik maak echter gebruik van Homey ipv home assistant.

Ik vraag me af wat de ingestelde delta is af fabriek. Als ik de WTW open maak en direct uitadem richting de vochtsensor, dan gaat de WTW wel direct in vochtstand draaien.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V151 met CT003 V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Eastman schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:10:
[...]

Mooie monitoring zo, tips waar ik moet beginnen? Ik ben de draad nu aan het teruglezen. Ik heb de itho add-on met RF module draaiend. Ik maak echter gebruik van Homey ipv home assistant.
Ik gebruik een HGI80 kloon (evofw3) om de RF berichten te ontvangen. Dat is een apart usb-to-serial device dat berichten kan ontvangen en verzenden.
De integratie in home-assistant is via de ramses_cc software (zie link).
Dus niet via de RF module van de itho add-on.
Die laatste kan natuurlijk ook 31DA berichten ontvangen, maar ik weet niet hoe/heb zelf die CC1101 module niet op de ithowifi add-on.

Via ramses_cc heb ik de waarden uit het 31DA bericht in Home Assistant (zoals de humidity uit de grafiek hierboven).

Dan gebruik ik "generic hygrostat" een add-on voor HA die zo'n piek eruit pikt en daar triggert een automation op die weer via die ramses_cc een bericht stuurt naar de WTW. (Ik gebruik gewoon het "ga 1 uur naar stand 3 bericht, dat ook de RF15 remotes sturen). Het kan mooier, maar dit werkt.
Ik vraag me af wat de ingestelde delta is af fabriek. Als ik de WTW open maak en direct uitadem richting de vochtsensor, dan gaat de WTW wel direct in vochtstand draaien.
Dat heb ik nog niet geprobeerd! (ook niet direct van plan, maar als dat OOK niet werkt dan wordt het wellicht toch weer tijd om te proberen Orcon ervan te overtuigen dat ze een defect ding hebben geleverd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Eastman schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:10:
[...]

Je kunt het met een externe luchtvochtigheid sensor oplossen door met ha de boost stand in te schakelen of een extra ventilator te plaatsen die op basis van luchtvochtigheid gaat oproeren. Dat werkte goed toen ik nog geen nieuwe print en sensor had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:34
oa @koekoek
@marnie wou dat klinkt substantieel beter.... ben benieuwd hoe hij in de praktijk bevalt! ik hoor over een tijdje graag je ervaring

ik modder voorlopig wel door met de Orcon en ik ben Homeassistant opnieuw aan het installeren want het weigert veranderingen in configuration.yaml op te pikken, ook na opnieuw opstarten
Ik heb de Duco energy comfort met zonekleppen nu een dikke week operationeel. De opvallendste verschillen ten opzichte van de Orcon met zonekleppen zijn:
  • De kleppen zijn bedraad naar de WTW box
  • Debiet van de ventielen instellen via druk, dit vereenvoudigd het instellen van de ventielen aanmerkelijk.
  • Je stelt het maximum debiet in voor het totaal van alle zones en per zone.
  • RH en CO2 regeling gekoppeld aan de WTW box regelen het totaal debiet, bv vochtregeling in de box.
  • RH en CO2 regeling gekoppeld aan de zoneklep regelen het max zone debiet en overschrijden dus nooit dit zone maximum.
  • CO2 regeling vanaf 800ppm en instelbaar met een install app.
  • HR regeling is een pid regeling en niet zoals Orcon op tijd gebaseerd.
  • Er is een connectie naar homeautomatisering met rest.api en modbus, echter de data die wordt verstrekt is zeer beperkt.
De ventilatie is hier rustiger: geen maximum debiet meer in de slaapkamer met bijbehorend luchtstroom lawaai, maar een langzaam regelend debiet die het maximum van de zone niet eens haalt: je 'ziet' de WTW regelen naar de 800ppm.

Eigenaardigheden:
  • Je hebt veel uitlees- en instelmogelijkheden via de install app. Zoals het setpoint van RH en CO2. Echter de install app wordt door Duco alleen vrijgegeven voor installateurs en niet voor 'zelf installateurs'. Dit beperkt ook belangrijke gegevens die je in homeautomatisering goed kan gebruiken.
  • De HR en CO2 gegevens die beschikbaar zijn voor homeautomatisering zijn kwaliteitswaardes die Duco er zelf aan heeft gegeven, bv: bv zeer goed, goed, tijdelijk aanvaardbare en slechte luchtkwaliteit. geen ppm waardes.
Ook ik modder met Duco nog even door, maar voornamelijk met betrekking tot de beperkte koppeling naar Homeassistant. De CO2 kleppenregeling werkt heel aangenaam en ik ben in het algemeen niet ontevreden.

Omdat ik geen Orcon meer heb zal ik mij afmelden van dit topic, bedankt voor de feedback en kennis die ik via dit topic heb verkregen, groet
Martin

PS: Mijn SSM-D2 868MHz USB dongle is te koop, zie Tweakers vraag en aanbod.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-05 23:57
De site van indalo tech is weer online. Ik zie daar een "ESP32-S3 + 868MHz CC1101 USB stick" comming soon. Is dat de vervanger van SSM-D2 ? Ramses ESP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
rfcdejong schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:37:
De site van indalo tech is weer online. Ik zie daar een "ESP32-S3 + 868MHz CC1101 USB stick" comming soon. Is dat de vervanger van SSM-D2 ? Ramses ESP.
Ja dat lijkt me wel want de SSM-D2 is een Arduino uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervdmijle
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 01-04 10:21
vliegnerd schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:43:
[...]

Ik heb helaas hier nog niet mee kunnen spelen, dus kan niet helpen.

Ik gebruik tot nu toe een "echte" HGI80 aan ramses_cc hangen. Die kan niet faken. Is wel super betrouwbaar en ontvangt heel goed ook in de betonnen nieuwbouw bunker.
Ik heb pas sinds kort een werkende nanocul, maar eerlijk gezegd wil ik die vervangen door een SSM-D2 van Peter Price. Die is besteld en onderweg.
@vliegnerd ik ben nieuw in dit topic en ik zag je reactie over de HGI80 dat faken niet mogelijk is. Ik gebruik hem ook icm met ramses_cc en een Orcon WTW. Weet jij of het mogelijk is om uberhaubt commands te sturen met de HGI80 en zoja hoe? Alvast dank.

PvdM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

pietervdmijle schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:43:
[...]

@vliegnerd ik ben nieuw in dit topic en ik zag je reactie over de HGI80 dat faken niet mogelijk is. Ik gebruik hem ook icm met ramses_cc en een Orcon WTW. Weet jij of het mogelijk is om uberhaubt commands te sturen met de HGI80 en zoja hoe? Alvast dank.
De HGI80 is een USB naar serial interface. Je krijgt "gewoon" een COM poort. Helaas is er geen werkende driver voor Windows 11, maar onder Linux/MacOS kun je de HGI80 makkelijk bereiken met:

screen /dev/ttyUSB0 115200

(even aangenomen dat de HGI80 /dev/ttyUSB0 is)

Je kunt berichten zenden door ze naar de seriële poort te sturen. Je stuurt dan letterlijk de string naar de seriele poort. Maar volgens mij is er geen fout correctie of feedback, alleen juiste commando's worden geaccepteert en verzonden. Dit werkt dus alleen als je precies weet hoe het werkt.

Maar jij wilt natuurlijk commando's sturen via ramses_cc in Home Assistant. Ik gebruik:
code:
1
2
3
4
service: remote.send_command
          service_data:
            command: auto
            entity_id: remote.29_162275

Het commando 'auto' is dan gedefinieerd in mijn configuation.yaml, zoals hier: Swazija in "Orcon HRC RF modbus in ESPHome"

[ Voor 16% gewijzigd door vliegnerd op 24-06-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervdmijle
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 01-04 10:21
@vliegnerd dank voor je snelle reactie, wanneer ik dat doe krijg ik de volgende warning in de logs (en ook niet het gewenste resultaat):

code:
1
QosProtocol(IsInIdle, len(queue)=0): Impersonating device: 29:166059, for pkt: 22F1| I|29:166059, NB: non-evofw3 gateways can't impersonate!

Dit is mijn setup:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
"18:011637":
  class: HGI
"32:150063":
  class: FAN
"29:166059":
  class: REM
  faked: true
  commands:
    away: " I --- 29:166059 32:150063 --:------ 22F1 003 000007"
    low: " I --- 29:166059 32:150063 --:------ 22F1 003 000107"
    medium: " I --- 29:166059 32:150063 --:------ 22F1 003 000207"
    high: " I --- 29:166059 32:150063 --:------ 22F1 003 000307"
    auto: " I --- 29:166059 32:150063 --:------ 22F1 003 000407"
    auto2: " I --- 29:166059 32:150063 --:------ 22F1 003 000507"
    boost: " I --- 29:166059 32:150063 --:------ 22F1 003 000607"
    disable: " I --- 29:166059 32:150063 --:------ 22F1 003 000707"

code:
1
2
3
4
data:
  command: low
  entity_id: remote.29_166059

Waarbij 29:166059 een bestaande fysieke afstandsbediening is en 32:150063 de orcon HRC 400 en 18:011637 de HGI80. Het ophalen van data (temperaturen/ supply flow etc) werkt prima.
Ik gebruik de nieuwste versie van ramses_cc (0.41.23)

PvdM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

@pietervdmijle Je moet als afzender de ID van de HGI80 gebruiken.
In packet.log zie je dat ID vooral direct na opstarten, dan zendt de HGI80 een stapel berichten.
Onder commands moet het eerste ID die van je HGI80 zijn.

Maar ik bedenk me nu dat dit ook niet werkt: de HRC zal niet reageren, want niet gepaired met de HGI80.
Misschien kan pairen, maar geen idee. Daarom gebruik ikzelf een evofw3 bordje.

[ Voor 44% gewijzigd door vliegnerd op 25-06-2024 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMuizen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:54
@vliegnerd Hoi Vliegnerd,

Zoals gezegd wil ik mijn Orcon Ecomax ook koppelen met mijn Home Assistant. Wil vooral ook dat de bypass eerder inschakeld op retour temperatuur.

Mag ik vragen wat qua hardware hiervoor benodigd is?
Ik zie namelijk dit HGI80 kloon (evofw3) o staan maar elder wordt ook "ESP32-S3 + 868MHz CC1101 USB stick" genoemd.

En als je nog tips of codes heb hoor ik het ook graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:50
@PMuizen, nou dat treft want ik heb het toevallig net vandaag aan het werk gekregen na een lange tijd me afgevraagd te hebben waar ik dan moest beginnen. Na een dagje aanklooien is het me gelukt. Zie hier een uitdraai van mijn HRC300.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCgAmrcYrM76eS7TfoOSiTOlUro=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gabnkb3vQRn4uR7CKVezPZw0.png?f=user_large

Idee is dus dat je ramses_cc gebruikt, te instaleren via HACS als aangepaste integratie: https://github.com/zxdavb/ramses_cc

Je hebt inderdaad een dongle nodig. Ik heb zelf de SSM-D2 van Idalo Tech: https://indalo-tech.onlineweb.shop/product/ramses-esp. Die is niet meer te krijgen maar is recent vervangen bij Idalo Tech door de RAMSES_ESP. Voordeel daarvan is dat die via MQTT werkt wat in de laatste ramses_cc release ondersteund wordt waardoor je 'm op een optimale plek in je huis kunt plaatsen (stroom via bijv. een usb lader) zolang er wifi is. Dit voorkomt dus antenebereikproblemen waarover ook in dit topic wel wat te lezen is Bij mij werkt de oudere SSM-D2 dongle in m'n HA RPi overigens goed met de standaard antenne. Maar er is dan ook een open trappenhuis van mijn meterkast waar ie staat naar de WTW die op zolder hangt. Wel zul je als je voor de RAMSES_ESP dongle gaat als ik goed interpreteer de Mosquito MQTT broker moeten instaleren. Dit heb ik zelf al gedaan voor een andere toepassing namelijk Zigbee2MQTT, één keer instellen op HA en geregeld. De dongles van Idalo Tech zijn vanuit NL wel prijzig vanwege verzendkosten en invoerrechten, maar bij mij werkte het in één keer.

Vervolgens is met de laatste 0,41X release instellen van ramses_cc een stuk eenvoudiger geworden via 'config_flow'. Je kunt in de configuratie de benodigde configuratieopties instellen. Dit gaat niet meer via een ramses_cc sectie in configuration.yaml. Omdat dit vrij recent is allemaal zul je als je er op zoekt bijna nog geen voorbeelden van de config_flow configuratievelden zien. Alles op fora etc. gaat nog uit van de oude configuratiewijze. Echter, als je configuratievelden overneemt migreert ramses_cc deze automatisch naar de nieuwe syntax die in config_flow gebruik wordt.

Nu het belangrijkste: als je een dongle werkend hebt zal deze allerlei apparaten detecteren in de laatste release van ramses_cc en ook entiteiten weergeven. Deze lijken echter niet te werken. Hiervoor is het zaak de known_devices lijst toe te voegen. In eerste instantie als apparaten ontdekt worden zal ramses_cc deze bijvoorbeeld als HVC (HVAC; ventilatie) kenmerken. Maar dan komen er nog geen zinnige waardes uit. Dan is het zaak om vervolgens te kijken in de pakketlog: packet.log die ramses_cc aanmaakt. Wat gebeurt er als je bijv. met een afstandsbediening de wtw bedient. Bij mij waren 2 device id's die vervolgens schakelden: mijn wtw en en de co2 inbouwsensor met bediening (https://orcon.nl/product/co2-inbouw-bedieningssensor-15rf/). Deze heb ik in de known devices de 'class' FAN (de WTW) en 'CO2' gegeven en opeens heb ik dus bovenstaande waardes uitgelezen uit de WTW en CO2 waardes van de CO2 sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMuizen
Heel erg bedankt! Heel nuttig en heb er nu ook vertrouwen in dat het goed zal gaan.
Ik hou de dongle in de gaten als die weer beschikbaar is.

Kan je ook nu de unit aansturen?
En de bypass instellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

PMuizen schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:28:
Heel erg bedankt! Heel nuttig en heb er nu ook vertrouwen in dat het goed zal gaan.
SSM-D2 of RamsesESP is inderdaad de "gold standard". Er zijn veel andere hobby oplossingen. Maar uiteindelijk wil je toch zo'n ding.

In dit topic staat (o.a. mijn) ervaringen met evofw3 klonen: Ramses II 868MHz communicatie via evofw3 en ramses_rf

Ik heb een zelfgemaakte atmega32u4+cc1101 (SSM-D2 kloon) aan home-assistant.
En een ramses_esp zelfbouw om te testen.
(Wel een originele SSM-D2 gekocht, maar weer doorverkocht)
En de bypass instellen?
Ik kan bypass instellen (HRC425), fan standen regelen enz. Dus: Ja!
De commando's staan wel in diverse topics. Maar desgewenst kan ik ze leveren. Ook daarvoor wordt het tijd voor een verzameltopic.

[ Voor 9% gewijzigd door vliegnerd op 03-07-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD

En de bypass instellen?
Ik was nog niet met aansturen bezig. Een complicatie lijkt ook te zijn dat mijn CO2 sensor één device id heeft en tevens een afstandsbediening is. Als ik 'm op class CO2 zet krijg ik netjes het CO2 niveau in ppm door maar als ik 'm op remote zet is dat niet meer het geval. Beetje vraagtekens wat ik daar mee moet aangezien de Ramses CC documentatie nogal summier is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
vliegnerd schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:52:
[...]
Ik kan bypass instellen (HRC425), fan standen regelen enz. Dus: Ja!
De commando's staan wel in diverse topics. Maar desgewenst kan ik ze leveren. Ook daarvoor wordt het tijd voor een verzameltopic.
Haha ja het staat nu wel een beetje overal he... was voor mij ook een beetje waar begin ik. En dan heeft Ramses CC ook nog eens de boel omgegooid naar de config_flow configuratie waardoor alle configuratiebestanden weer er anders uit zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Ik vroeg me trouwens af of er ergens een overzicht van de classes was, blijkt hier te staan als deel van de code:

- https://github.com/zxdavb/ramses_cc/wiki/9.-FAQ
- https://github.com/zxdavb...ses_tx/const.py#L324-L360

Ik bleek bij mijn apparatenlijst nadat er een tijd gelogd had een BDR class te hebben:
# Heat (CH/DHW) devices
BDR = "BDR" # 13: Electrical relay
En een JIM en JST class te hebben...
# Honeywell Jasper, other Heat devices
JIM = "JIM" # 08: Jasper Interface Module (EIM?)
JST = "JST" # 31: Jasper Stat
Oftewel iemand heeft ook nog verwarmingsapparatuur op het Ramses protocol + Honeywell Jasper in de buurt draaien. :+

[ Voor 46% gewijzigd door XElD op 04-07-2024 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XElD
Nou ik heb de bediening werkend mede aan de hand van het voorbeeld van een 15RF remote eerder in dit topic: vliegnerd in "Orcon HRC RF modbus in ESPHome" Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik de device id overgenomen heb @vliegnerd, ga er vanuit dat we ver genoeg van elkaar uit de buurt wonen ;).

Omdat ik ramses 0.41X draai ziet de configuratie er net wat ander uit in de config flow. Mijn known devices lijst met SSM-D2 (18:xx) HRC300 WTW (32:xx) en CO2 sensor (37:XX) ziet er als volgt uit en dan natuurlijk nog de fake remote (29:XX):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
"18:138252":
"32:149391":
"37:007031":
  class: CO2
"29:162275":
  _note: Orcon 15RF
  commands:
    request31DA: RQ --- 29:162275 32:149391 --:------ 31DA 001 00
    request10D0: RQ --- 29:162275 32:149391 --:------ 10D0 001 00
    low: " I --- 29:162275 32:149391 --:------ 22F1 003 000107"
    high: " I --- 29:162275 32:149391 --:------ 22F1 003 000307"
    away: " I --- 29:162275 32:149391 --:------ 22F1 003 000007"
    medium: " I --- 29:162275 32:149391 --:------ 22F1 003 000207"
    auto: " I --- 29:162275 32:149391 --:------ 22F1 003 000407"
    auto2: " I --- 29:162275 32:149391 --:------ 22F1 003 000507"
    boost: " I --- 29:162275 32:149391 --:------ 22F1 003 000607"
    disable: " I --- 29:162275 32:149391 --:------ 22F1 003 000707"
    bypass_open: " W --- 29:162275 32:149391 --:------ 22F7 003 00C8EF"
    bypass_close: " W --- 29:162275 32:149391 --:------ 22F7 003 0000EF"
    bypass_auto: " W --- 29:162275 32:149391 --:------ 22F7 003 00FFEF"
    high_60: " I --- 29:162275 32:149391 --:------ 22F3 007 00123C03040404"
    med_60: " I --- 29:162275 32:149391 --:------ 22F3 007 00123C02040404"
    high_30: " I --- 29:162275 32:149391 --:------ 22F3 007 00121E03040404"
    high_15: " I --- 29:162275 32:149391 --:------ 22F3 007 00120F03040404"
    reset_filter: " W --- 29:162275 32:149391 --:------ 10D0 002 00FF"

Nu moest ik voor het binden van mijn HRC300 een nieuw commando gebruiken. De oude ramses_cc.fake_device service bestaat niet meer. Conform de bijgewerkte handleiding in de ramses_cc wiki is dat nu ramses_cc.bind_device: https://github.com/zxdavb...Faking-Remotes-(switches).

De code daarvoor in een verder lege automatisering om de service call uit te voeren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
service: ramses_cc.bind_device
data:
  device_id: "29:162275"
  offer:
    "22F1": null
    "22F3": null
    "10E0": null
  device_info: " I --- 29:162275 63:262142 --:------ 10E0 038 000001C894030167FFFFFFFFFFFF1B0807E4564D492D313557534A3533000000000000000000"

In de packet log leverde dit op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2024-07-05T21:22:06.385672 ...  I --- 29:162275 --:------ 29:162275 1FC9 024 0022F17679E30022F37679E36710E07679E3001FC97679E3
2024-07-05T21:22:06.435772 000  I --- 18:138252 63:262142 --:------ 7FFF 023 001101908458BCB431464339204936333A323632313432
2024-07-05T21:22:06.480762 000  I --- 29:162275 --:------ 29:162275 1FC9 024 0022F17679E30022F37679E36710E07679E3001FC97679E3
2024-07-05T21:22:06.495451 076  W --- 32:149391 29:162275 --:------ 1FC9 012 0031D982478F0031DA82478F
2024-07-05T21:22:06.498532 ...  I --- 29:162275 32:149391 --:------ 1FC9 001 00
2024-07-05T21:22:06.540816 000  I --- 18:138252 63:262142 --:------ 7FFF 023 001101908458BD2331464339204933323A313439333931
2024-07-05T21:22:06.565411 000  I --- 29:162275 32:149391 --:------ 1FC9 001 00
2024-07-05T21:22:06.609740 000  I --- 18:138252 63:262142 --:------ 7FFF 023 001101908458BD6731304530204932393A313632323735
2024-07-05T21:22:06.666789 000  I --- 29:162275 63:262142 --:------ 10E0 038 000001C894030167FFFFFFFFFFFF1B0807E4564D492D313557534A3533000000000000000000

Zoals te lezen op de wiki als je I-W-I ziet onder elkaar is het succesvol. Vervolgens testen met twee automatiseringen.

1. Op hoogste stand zetten:

code:
1
2
3
4
5
data:
  command: high
target:

2. Weer op auto zetten:

code:
1
2
3
4
5
data:
  command: auto
target:

En het werkt :). En mooi ook om te zien dat ook de status op het display van de CO2 meter zich meteen aanpast.

[ Voor 16% gewijzigd door XElD op 05-07-2024 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XElD
En de bypass instellen?
Net getest met mijn HRC300 EcoMax (model januari '23): ja de bypass laat zich aansturen! :)

[ Voor 5% gewijzigd door XElD op 06-07-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

XElD schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:07:
[...]

Net getest met mijn HRC300 EcoMax (model januari '23): ja de bypass laat zich aansturen! :)
Let op dat je (bij mijn HRC425) de bypass alleen kan verstellen bij laag debiet / fan op lage toeren. Als de fan toevallig op boost staat oid, dan gebeurt er niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Begrijpelijk dat de aansturing geblokkeerd is bij hoog debiet, dank voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PMuizen
Jullie zijn goed bezig! Kan niet wachten het zelf te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Vraagje; ik zag dat er hier eerder de nodige discussie was over de filter status.

Ik heb nu het volgende. Af en toe lijkt de WTW de filter status door te geven, zie ook onderstaande figuur. Op 4 juli 96 dagen, op 5 juli helemaal niks, op 6 juli drie keer 94 dagen en vandaag tot nu toe weer helemaal niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1VmpkBf1sSiQ_vD2v7kqp87a9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nDuBgcOEFKge0P9fK8bSgitR.png?f=fotoalbum_large

Een 10D0 filter status request lijkt niet veel uit te halen...

code:
1
request10D0: RQ --- 29:162275 32:149391 --:------ 10D0 001 00

Heeft iemand een idee wat er hier gaande kan zijn?

Verder het fraaie WTW plaatje van @Vaevictis_ nu ook werkend :). Moest wat namen van variabelen naast de device_id aanpassen en toen deed ie het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9hLccS-SYK9h-qQCg8ucbqpqgk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gTdA3xLdiRQ5uFKvOfae5m1R.png?f=user_large

-Edit-

Ik keek toevallig net even naar m'n overzicht en nu zie ik dat de filterwissel wel getoond wordt. Hij registreert dus weer even.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nj-tS-_vrtYyXTXCOmJFjRAJhkE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O1Ux0htnIvnx6383TeRAFRXK.png?f=user_large

Ik heb ondertussen wel een vermoeden wat het kan zijn. De CO2 inbouwsensor die ik gebruik heeft n.l. een filterindicatie: https://orcon.nl/product/co2-inbouw-bedieningssensor-15rf/, aldus de handleiding:
Bij 3x oranje (enkel bij toestel type HRC) is er een filter indicatie actief. Dit betekent dat het filter van het balansventilatiesysteem gereinigd of vervangen moet worden, de melding kan gereset worden met de filter reset knop op het toestel.
Dus mogelijk vraagt deze sensor/afstandsbediening periodiek de waarde op. Ik vermoed met een andere type request dan wat ik probeer.

Nu wou ik eigenlijk ook packets gaan uitpluizen want als ik 'm met deze sensor/afstandsbedienig op een andere stand zet dan auto is dat altijd een 'temporary override', anders dan bij de (nep) 15RF.

[ Voor 32% gewijzigd door XElD op 07-07-2024 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PMuizen
Ik heb de dongle besteld! Lijkt erop dat hij weer terug is.

https://indalo-tech.onlineweb.shop/product/ramses-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Benieuwd hoe de ESP versie bevalt. Het zal wss. iets meer werk zijn om te configureren maar scheelt wel weer een niet bijzonder fraaie dongle aan en een USB poort bij waar je HA op draait. En nutuurlijk daar in huis te plaatsen waar het bereik optimaal is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• artifia1
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-06 16:21
Mijn eerste post hier en ook op dit forum. Maar na alle aanknopingspunten die ik in deze forumpost heb gevonden wil ook mijn ervaring delen.

Ik heb een nieuwbouwwoning(2022) met een Orcon HRC-570 SmartComfort WTW. Al snel kwam ik erachter dat de WTW niet harder ging draaien op het moment dat er gedouched werd. Installateur langs geweest, en deze gaf aan dat 25% van de lucht uit de badkamer moet komen om het goed te laten werken en de boodschap dat hij er niks aan kon doen. Toen toch maar zelf opgelost met een zigbee sensor en een FanX RF dongle i.c.m. Home Assistant. Dit werkte eigenlijk altijd wel prima als de luchtvochtigheid boven de 85% uitkwam op de badkamer dan schakelde Home Assistant de WTW naar stand 3 voor 1 uur.

Vorige jaar zomer viel mij op dat de Bypass alleen open schakelde als de temperatuur onder de 18 a 19 graden komt. Waardoor op warme zomernachten de bypass dicht bleef, en ik ons huis niet kon koelen met de buitenlucht. Er is een poging gedaan de bypass functie in de FanX dongle te implementeren, maar het is mij helaas nooit gelukt de bypass hiermee te bedienen.

Verder is het helaas zo dat de aanzuig van de WTW onder de dakpannen(zuid-oost) zit en hierdoor op zonnige zomerdagen de temperatuur van de aangezogen lucht kan oplopen tot bijna 50 graden. Het enige wat ik dan nog kon doen is de WTW uitzetten en weer aan zetten aan het einde van de dag.

Allemaal niet erg optimaal dus. Inmiddels had ik een airconditioning geplaatst op de 1e verdieping en zolder. en kreeg ik het lumineuze idee om i.p.v. lucht onder de dakpannen aan te zuigen het raampje aan de noordkant een stukje open te zetten en de airco deze lucht te laten koelen en deze koele lucht direct(Bypass open) het huis in te blazen.

Keuze was een Orcon Display 15RF bestellen of zelf iets bouwen met EVOFW3 of ramses_esp. Dus een paar c1101(beide niet werkend) en ESP32 besteld bij AliExpress. Na veel frustratie toch nog maar snel nog een C1101 bij Amazon besteld, en uiteindelijk zeg ik pakketten langs komen :D . Toch ook maar even aan elkaar gesoldeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khDsVmHzZvP09w1wPbBNRYMoKTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMENDvOb05h6wJsFeMboAM8z.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna ging het snel, ik kwam erachter dat ik instellingen van de WTW kon aanpassen met de 2411 berichten. Hiermee heb ik de gevoeligheid van de vochtsensor naar 5% verhoging(default 10%) gezet. De snelheid van de fan in vochtbedrijf naar High en nadraaitijd naar 30 min. Dit lijkt perfect te werken(nu 3 dagen getest), en heb ik dus geen externe sensor meer nodig om vocht uit de badkamer te krijgen.

Vandaag ook het idee met de gekoelde lucht een getest, en dit lijkt ook best goed te werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0Vfqj1rrHX0lMW0JoXc_Ow012U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gEWPGfWBpj4hQbOlhtG7WDHX.jpg?f=user_large

Ervaring Ramses_ESP:
vergeet niet SNTP server in te stellen, anders lijkt het allemaal erg instabiel.(MQTT Message Expiry).
Je kan gelijktijdig Ramses_CC gebruiken als Ramses_RF client voor decode van berichten, was erg handig toen ik 2411 berichten aan het uitzoeken was.

Nu nog verder met de zonnekleppen en CO2 sensors, de sturing van de fan loopt erg snel op en maakt hierdoor veel geluid in de nacht. Zag dat iemand hier al een eigen regeling voor heeft gemaakt.

Sorry voor de lange post, hoop dat iemand er iets aan heeft!

hier nog mijn commands:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
  commands:
    request31DA: 'RQ --- 29:162275 32:160101 --:------ 31DA 001 00'
    request10D0: 'RQ --- 29:162275 32:160101 --:------ 10D0 001 00'
    low: " I --- 29:162275 32:160101 --:------ 22F1 003 000107"
    high: " I --- 29:162275 32:160101 --:------ 22F1 003 000307"
    away: " I --- 29:162275 32:160101 --:------ 22F1 003 000007"
    medium: " I --- 29:162275 32:160101 --:------ 22F1 003 000207"
    auto: " I --- 29:162275 32:160101 --:------ 22F1 003 000407"
    auto2: " I --- 29:162275 32:160101 --:------ 22F1 003 000507"
    boost: " I --- 29:162275 32:160101 --:------ 22F1 003 000607"
    disable: " I --- 29:162275 32:160101 --:------ 22F1 003 000707"
    bypass_open: " W --- 29:162275 32:160101 --:------ 22F7 003 00C8EF"
    bypass_close: " W --- 29:162275 32:160101 --:------ 22F7 003 0000EF"
    bypass_auto: " W --- 29:162275 32:160101 --:------ 22F7 003 00FFEF"
    1_request_speed_supply_absence: 'RQ --- 29:162275 32:160101 --:------ 2411 003 00003D'
    2_request_speed_exhaust_absence: 'RQ --- 29:162275 32:160101 --:------ 2411 003 00003E'
    3_request_speed_low_supply: 'RQ --- 29:162275 32:160101 --:------ 2411 003 00003F'
    4_request_speed_low_exhaust: 'RQ --- 29:162275 32:160101 --:------ 2411 003 000040'
    5_request_speed_medium_supply: 'RQ --- 29:162275 32:160101 --:------ 2411 003 000041'
    6_request_speed_medium_exhaust: 'RQ --- 29:162275 32:160101 --:------ 2411 003 000042'
    7_request_speed_high_supply: 'RQ --- 29:162275 32:160101 --:------ 2411 003 000043'
    8_request_speed_high_exhaust: 'RQ --- 29:162275 32:160101 --:------ 2411 003 000044'    
    9_request_boost: 'RQ --- 29:162275 32:160101 --:------ 2411 003 000095'
    10_request_filter_time: 'RQ --- 29:162275 32:160101 --:------ 2411 003 000031'
    11_request_moist_pos: 'RQ --- 29:162275 32:160101 --:------ 2411 003 00004E'
    12_request_moist_sense: 'RQ --- 29:162275 32:160101 --:------ 2411 003 000052'
    13_request_moist_overrun: 'RQ --- 29:162275 32:160101 --:------ 2411 003 000054'
    14_request_comf_temp: 'RQ --- 29:162275 32:160101 --:------ 2411 003 000075'
    12_set_moist_sense_5: " W --- 29:162275 32:160101 --:------ 2411 023 ANTWOORD VAN REQUEST AANPASSEN"
    high_60: " I --- 29:162275 32:160101 --:------ 22F3 007 00123C03040404"
    med_60: " I --- 29:162275 32:160101 --:------ 22F3 007 00123C02040404"
    high_30: " I --- 29:162275 32:160101 --:------ 22F3 007 00121E03040404"
    high_15: " I --- 29:162275 32:160101 --:------ 22F3 007 00120F03040404"
    reset_filter: " W --- 29:162275 32:160101 --:------ 10D0 002 00FF"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

artifia1 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:56:

Keuze was een Orcon Display 15RF bestellen of zelf iets bouwen met EVOFW3 of ramses_esp. Dus een paar c1101(beide niet werkend) en ESP32 besteld bij AliExpress. Na veel frustratie toch nog maar snel nog een C1101 bij Amazon besteld, en uiteindelijk zeg ik pakketten langs komen :D . Toch ook maar even aan elkaar gesoldeerd:
[Afbeelding]
Tof! Helaas heel herkenbaar dat de cc1101 modules van Ali niet (of heel slecht) werken. Ik heb ook een rames_esp achtig ding gebouwd. Zo te zien vergelijkbaar: vliegnerd in "Ramses II 868MHz communicatie via evofw3 en ramses_rf"
Daarna ging het snel, ik kwam erachter dat ik instellingen van de WTW kon aanpassen met de 2411 berichten. Hiermee heb ik de gevoeligheid van de vochtsensor naar 5% verhoging(default 10%) gezet. De snelheid van de fan in vochtbedrijf naar High en nadraaitijd naar 30 min. Dit lijkt perfect te werken(nu 3 dagen getest), en heb ik dus geen externe sensor meer nodig om vocht uit de badkamer te krijgen.
Heel interessant. Ik heb een HRC430 uit 2022 en bij mij werkt de vochtregeling ook helemaal niet. Vochtsensor doet het, maar totaal geen reactie van de fan. Ik gebruik een regeling via HA, omdat de vochtsensor van de HRC het wel gewoon prima doet.

Ik *denk* dat ik die gevoeligheid al eens heb aangepast, maar ik zeker jouw voorbeeld uittesten.
(Ik ben wel bang dat je die 2411 commando's opnieuw moet sturen als de HRC even van de stroom is geweest) Ik zal het hier zeker laten weten! Dank alvast _/-\o_

(Het wordt echt tijd voor een Orcon HRC topic)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
vliegnerd schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:21:
[...]

Tof! Helaas heel herkenbaar dat de cc1101 modules van Ali niet (of heel slecht) werken. Ik heb ook een rames_esp achtig ding gebouwd. Zo te zien vergelijkbaar: vliegnerd in "Ramses II 868MHz communicatie via evofw3 en ramses_rf"

[...]

Heel interessant. Ik heb een HRC430 uit 2022 en bij mij werkt de vochtregeling ook helemaal niet. Vochtsensor doet het, maar totaal geen reactie van de fan. Ik gebruik een regeling via HA, omdat de vochtsensor van de HRC het wel gewoon prima doet.

Ik *denk* dat ik die gevoeligheid al eens heb aangepast, maar ik zeker jouw voorbeeld uittesten.
(Ik ben wel bang dat je die 2411 commando's opnieuw moet sturen als de HRC even van de stroom is geweest) Ik zal het hier zeker laten weten! Dank alvast _/-\o_

(Het wordt echt tijd voor een Orcon HRC topic)
Goed idee ik maak een topic aan.

We kunnen hier verder.

Het grote Orcon HRC / WtW topic

[ Voor 4% gewijzigd door Vaevictis_ op 19-07-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

@artifia1 Ik zie in jouw ramses_esp "kloon" een seeedstudio xiao esp32 s3 bordje, denk ik?
Ik neem aan dat je hier ook andere pinouts voor de cc1101 module moet instellen via idf.py menuconfig?

Compileert die verder wel "out of the box"?

Ik gebruik zelf een waveshare esp32-s3 mini bordje. Die heeft minder flash geheugen, waardoor ik ook handmatig de partition table moet aanpassen, om de ruimte voor een OTA update te verwijderen.

Allemaal niet erg, maar ik zoek eigenlijk een oplossing die helemaal met de standaard config draait, zodat een OTA update met de originele software versie van Peter Price/IndaloTech werkt.
Daarom ben ik ook een versie met een ESP32 S3 DevKit C bordje aan het testen, maar die heeft dan weer slecht WiFi bereik. WiFi werkt alleen fatsoenlijk als ik mijn vinger op de ESP32 module of antenne leg 8)7 AliExpress blijft heel erg “goedkoop is duurkoop”. Maar een alternatief heb ik nog niet gevonden.

En uit nieuwsgierigheid: Welke cc1101 module gebruik je?

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 20-07-2024 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artifia1
Hi @vliegnerd Klopt helemaal, pinout aangepast. Ik had in eerste instantie ook een bordje met minder flash geheugen. Ook net als jij met partitions aan het spelen geweest, kreeg dit toen alleen niet werkend. Dit kwam vooral omdat de ESP direct crashed als er geen communicatie is met de C1101. En ik dus 2 defecte Ali Express c1101 radios had gekocht :') . Toen toch maar een bordje gekocht met de benodigde 8M en externe wifi antenne.

Werkende C1101 kwam hier vandaan

Die ESP32 S3 C1 Devkit N16R8 heb ik ook gekocht. Hier zit dezelfde WROOM1 op als "echte" ramses_esp, maar ik heb deze nog niet getest. Zal het laten weten als ik resultaten heb.

voor OTA met andere pinout zou je een eigen repo kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

artifia1 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:54:
Hi @vliegnerd Klopt helemaal, pinout aangepast. Ik had in eerste instantie ook een bordje met minder flash geheugen. Ook net als jij met partitions aan het spelen geweest, kreeg dit toen alleen niet werkend. Dit kwam vooral omdat de ESP direct crashed als er geen communicatie is met de C1101. En ik dus 2 defecte Ali Express c1101 radios had gekocht :') . Toen toch maar een bordje gekocht met de benodigde 8M en externe wifi antenne.
Ik heb de partition table aangepast zodat de OTA partition helemaal weg is/was. Dat kan ook via menuconfig, uit mijn aantekening:
code:
1
2
3
idf.py menuconfig
 Partition Table (Single factory app (large), no OTA) 
CC1011 pins 1-6 in standaard volgorde

(ik moet het repo nog pushen naar github)

Maar ja, zonder OTA ruimte natuurlijk helemaal geen OTA, ook niet met een eigen repo.
Werkende C1101 kwam hier vandaan
Ik zal de link in het evofw3 topic plakken. Wie weet heeft iemand er iets aan.
Ik gebruik de e07 900m10s module die kun je op Ali kopen bij de producent cdebyte.
Ramses_esp en andere gebruiken de e07 900mm10s module, dat is volgens mij de vervanger van de 900m10s. Maar die zijn nog kleiner en daardoor nog moeilijker met de hand te solderen waardoor ik voor de grotere/oudere module ben gegaan
Die ESP32 S3 C1 Devkit N16R8 heb ik ook gekocht. Hier zit dezelfde WROOM1 op als "echte" ramses_esp, maar ik heb deze nog niet getest. Zal het laten weten als ik resultaten heb.

voor OTA met andere pinout zou je een eigen repo kunnen gebruiken.
Zeker! Ik heb er ook eentje liggen. Binnenkort testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artifia1
Ik heb veel gehad aan de info uit het andere topic, dank daarvoor.

ik zag toen ik de E07-900M10S module aan het bekijken was dit Ebyte E07-900M10S testboard
Daar zit een STM8 MCU op, maar volgens de documentatie kan je de voeding van de MCU met een jumper loskoppelen.

Wat je dan in theorie overhoud is een PCB met pin headers waar je zonder te solderen met jumper wires een esp32s3 aan kan koppelen.

Dat maakt het zelf maken van dit project wellicht laagdrempeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

artifia1 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 15:42:
Ik heb veel gehad aan de info uit het andere topic, dank daarvoor.

ik zag toen ik de E07-900M10S module aan het bekijken was dit Ebyte E07-900M10S testboard
Daar zit een STM8 MCU op, maar volgens de documentatie kan je de voeding van de MCU met een jumper loskoppelen.

Wat je dan in theorie overhoud is een PCB met pin headers waar je zonder te solderen met jumper wires een esp32s3 aan kan koppelen.

Dat maakt het zelf maken van dit project wellicht laagdrempeliger.
Ik heb de oude versie van dit bordje. Daar zit de SPI bus van de module helaas niet aan de headers, alleen direct aan de STM8 mcu. En dus vrijwel nutteloos. Misschien kan ik ooit de module eraf solderen ;)

Volgens mij heeft die nieuwe dit ook…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

artifia1 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:54:

Ik heb mijn bordje getest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0SFornz2u-mpT9MqDVtL6sUJX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J1j4bTeAG4CeonFEnSsHZXt1.png?f=fotoalbum_large

Dit is een ESP32 DevKit C v1 bordje van Ali met een N16R8 ESP32S3 identiek aan de originele ramses_esp hardware.
Dit bordje heeft wel bruikbare wifi ontvangst en doet het verder prima, lijkt het. Ramses_esp draait er “out of the box” op. OTA zou dus ook moeten werken.

Ik ga hier de LEDjes en drukknoppen aanzetten zoals het origineel en op een stukje experimenteer bord zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 22-07-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artifia1
Gaaf zeg!

je hebt gelijk over dat testboard, op de nieuwe versie kan je wel bijna alle pins aansluiten op GDO2 na....

Maar met jouw bordje zou je wel (bijna) aan kunnen sluiten zonder solderen.

Waar kunnen we bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

artifia1 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:12:
Gaaf zeg!

je hebt gelijk over dat testboard, op de nieuwe versie kan je wel bijna alle pins aansluiten op GDO2 na....

Maar met jouw bordje zou je wel (bijna) aan kunnen sluiten zonder solderen.

Waar kunnen we bestellen?
Ik zal in ieder geval de Kicad en gerbers naar github pushen. Maar vanwege de vakantietijd gaat alles wat trager. De ene dag ineens veel tijd, dan weer paar dagen niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik mag mijn vorige post niet meer wijzigen, maar heb wel de boel op Github gezet: https://github.com/tomkooij/e07-900m10s-breakout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcode35
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:18
Hoi Allen. Ik heb sinds een aantal weken een HRC500 maxcomfort hangen, en ben met een RamsesESP aan het hobbien geslagen.

Omdat ik al 15 jaar met Domoticz werk en heel mijn huis daarin zit, ben ik momenteel bezig om dit ook in Domoticz werkend te krijgen. Mijn plan: Ramses ESP => NodeRed => Domoticz. Ik heb wel even gebruik gemaakt van de home assistant virtualbox image om een initiele bind voor een fake RF15 controller te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLW4Q5P_bG-J_2qzLbuj-Bf9UYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iEXb1gKu8JQzyH9MjkcBg94x.png?f=fotoalbum_large

So far heb ik message 31DA in domoticz zitten en ben ik nu bezig met de aansturing van de HRC, maar ik vraag me eigenlijk af, heeft iemand toevallig een idee wat het verschil is tussen auto en auto2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMuizen
Ik krijg nu al wel wat waardes uit het systeem als ik op mijn remote zelf druk maar zou de Fake remote willen koppelen.

Iemand enig idee wat ik fout doe? Ik voer het onderstaande in een lege automatisering (http://192.168.XXX.XX:8123/config/automation/edit/new) maar krijg de volgende fout melding.
Message malformed: extra keys not allowed @ data['service']

De code daarvoor in een verder lege automatisering om de service call uit te voeren:
data:
offer:
"22F1": null
"22F3": null
device_info: " I --- 29:162275 63:262142 --:------ 10E0 038 000001C894030167FFFFFFFFFFFF1B0807E4564D492D313557534A3533000000000000000000"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Blijft heerlijk om te zien dat mijn Orcon RF15 "29:162275" overal gebruikt wordt. ;)

Ik heb het voorbeeld van de Wiki:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
data:
  device_id: 37:123456
  offer:
    "22F1":
    "22F3":
    "10E0":
  device_info: " I --- 37:123456 63:262142 --:------ 10E0 038 000001C894030167FFFFFFFFFFFF1B0807E4564D492D313557534A3533000000000000000000"

Letterlijk geplakt in:
Ontwikkelhulpmiddelen: Services (YAML modus klikken)

Klikken op "serive aanroepen": dan krijg ik een groen vinkje maar zie niks in packert.log
:
in homeassistant.log: "The device id does not exist: 37:123456" (ofzo, kan niet knippen/plakken)

Weet je zeker dat je geen spatie/tab/enter fouten hebt gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMuizen
In homeassistant.log krijg ik de volgende melding als ik je Wiki voorbeeld inlaadt in YAML modus.
Het is toch gewoon een losse nieuwe automatisering of moet ie ergens anders worden aangemaakt?

Bedankt voor je 162275 :)

[ Voor 5% gewijzigd door PMuizen op 26-07-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

PMuizen schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:18:
In homeassistant.log krijg ik de volgende melding als ik je Wiki voorbeeld inlaadt in YAML modus.
Het is toch gewoon een losse nieuwe automatisering of moet ie ergens anders worden aangemaakt?

Bedankt voor je 162275 :)
Ik test het dus altijd eerst bij ontwikkelhulpmiddellen, zie mijn vorige post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PMuizen
Gelukt en bedankt!!
Dit was de code, deels via visuele editor gemaakt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: WTW Binding
description: ""
trigger: []
condition: []
action:
  - service: ramses_cc.bind_device
    metadata: {}
    data:
      offer:
        22F1: null
        22F3: null
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thearbi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 01-06 23:27
Dag iedereen,

Ik heb net een nieuwbouw woning gekocht en zou mijn orcon willen koppelen aan Home assistant maar weet niet waar ik moet beginnen. Kan iemand mij (absolute beginner) de juiste kant op wijzen?

Groet,
Thearbi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

thearbi schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:09:
Dag iedereen,

Ik heb net een nieuwbouw woning gekocht en zou mijn orcon willen koppelen aan Home assistant maar weet niet waar ik moet beginnen. Kan iemand mij (absolute beginner) de juiste kant op wijzen?

Groet,
Thearbi
Dit is een mooie FAQ voor het Orcon topic, maar ik ben op vakantie :)

Ondertussen: je hebt hardware nodig die Ramses II radio berichten kan ontvangen en versturen:
Evofw3 en Ramses_esp met Ramses_cc als HA plug-in.
FanX met eigen software via Mysensors. (Er is een topic)

Wellicht kun je het ondertussen zo vinden! Over twee weken meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04:41
xcode35 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:03:
[...]

... maar ik vraag me eigenlijk af, heeft iemand toevallig een idee wat het verschil is tussen auto en auto2?
Ben ik ook wel benieuwd naar :?

[ Voor 15% gewijzigd door - J.W. - op 01-08-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
vliegnerd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:36:
[...]

Dit is een mooie FAQ voor het Orcon topic, maar ik ben op vakantie :)

Ondertussen: je hebt hardware nodig die Ramses II radio berichten kan ontvangen en versturen:
Evofw3 en Ramses_esp met Ramses_cc als HA plug-in.
FanX met eigen software via Mysensors. (Er is een topic)

Wellicht kun je het ondertussen zo vinden! Over twee weken meer
Inderdaad maar ook op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMuizen
@vliegnerd Ik zag dat je eerder een bericht had getypt met het probleem van "Niet beschikbaar".
Bij mij lukt het versturen met mijn USB MQTT Dongle goed maar het gebeurt nu continu dat alle waardes eerst goed worden uitgelezen (bij een wijziging) en dan veranderen naar "Niet beschikbaar" en dat een minuut later wel weer alles er staat.

Hiermee slaat mijn automatisering redelijk op hol.
Dit had ik niet toen ik de USB direct in de Home Assitant zelf had zitten.
Zie hieronder al die mini datapuntjes die hij krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iojgPNKBOBo1deZCLHDmcYNP5oM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASdJjPB0PjRLJJrVCzr2mfp5.jpg?f=fotoalbum_large

Heb jij dit kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artifia1
PMuizen schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:24:
@vliegnerd Ik zag dat je eerder een bericht had getypt met het probleem van "Niet beschikbaar".
Bij mij lukt het versturen met mijn USB MQTT Dongle goed maar het gebeurt nu continu dat alle waardes eerst goed worden uitgelezen (bij een wijziging) en dan veranderen naar "Niet beschikbaar" en dat een minuut later wel weer alles er staat.

Hiermee slaat mijn automatisering redelijk op hol.
Dit had ik niet toen ik de USB direct in de Home Assitant zelf had zitten.
Zie hieronder al die mini datapuntjes die hij krijgt.

[Afbeelding]

Heb jij dit kunnen oplossen?
Ik denk dat je de SNTP server niet hebt ingesteld?

https://github.com/Indalo...erface#sntp-configuration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMuizen
Ja dat was het! Stond nog op 1970.
Zag hetzelfde antwoord ook op het andere forum.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
PMuizen schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:27:
[...]

Ja dat was het! Stond nog op 1970.
Zag hetzelfde antwoord ook op het andere forum.
Bedankt!
Unix epoch :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

vliegnerd schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:08:
[...]

Ik heb mijn bordje getest:
[Afbeelding]

Dit is een ESP32 DevKit C v1 bordje van Ali met een N16R8 ESP32S3 identiek aan de originele ramses_esp hardware.
Dit bordje heeft wel bruikbare wifi ontvangst en doet het verder prima, lijkt het. Ramses_esp draait er “out of the box” op. OTA zou dus ook moeten werken.

Ik ga hier de LEDjes en drukknoppen aanzetten zoals het origineel en op een stukje experimenteer bord zetten.
Inmiddels op een eigen PCB: vliegnerd in "Ramses II 868MHz communicatie via evofw3 en ramses_rf"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

thearbi schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:09:
Dag iedereen,

Groet,
Thearbi
Ik ben al een stuk opweg om het installeren/configureren van Ramses RF in Home Assistant te beschrijven in het Orcon topic!
Vaevictis_ in "Het grote Orcon HRC / WtW topic"

Feedback welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

@PMuizen @xcode35

Een vraag over Ramses ESP: ik heb met mijn DIY bordje met Ramses esp software telkens “MQTT disconnects”. Ramses ESP herstart dan (zie deze commit: https://github.com/Indalo...fb6b9a2a9ad8046bfa6f67397) Dit gebeurt 10x per dag ofzo, dus het is geen uitzondering. Het gebeurt als de MQTT verbinding even wegvalt (wifi) en omdat ik gemiddeld 1 bericht per seconde ontvang in nieuwbouwwijk zijn er 80.000 MQTT berichten per dag.

Op zich niet erg. De restart duurt een paar seconde. Maar wel opmerkelijk dat het zo vaak gebeurt. Ben benieuwd of de “officiële” hardware er ook last van heeft.

Mijn vraag: zien jullie deze disconnects ook in het Logboek van HA? En hoe vaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMuizen
@vliegnerd

Ik zie niet wat jij ziet maar wel het volgende een twee keer terug in de log van de afgelopen 24 uur.

2024-08-17 19:15:25.146 WARNING (Thread-2 (_thread_main)) [ramses_tx.transport] MqttTransport(QosProtocol(IsInIdle, len(queue)=0)): the MQTT topic is offline: RAMSES/GATEWAY/18:146404
2024-08-17 19:15:25.156 WARNING (Thread-2 (_thread_main)) [ramses_tx.transport] MqttTransport(QosProtocol(IsInIdle, len(queue)=0)): the MQTT topic is online: RAMSES/GATEWAY/18:146404

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

PMuizen schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:24:
@vliegnerd

Ik zie niet wat jij ziet maar wel het volgende een twee keer terug in de log van de afgelopen 24 uur.

2024-08-17 19:15:25.146 WARNING (Thread-2 (_thread_main)) [ramses_tx.transport] MqttTransport(QosProtocol(IsInIdle, len(queue)=0)): the MQTT topic is offline: RAMSES/GATEWAY/18:146404
2024-08-17 19:15:25.156 WARNING (Thread-2 (_thread_main)) [ramses_tx.transport] MqttTransport(QosProtocol(IsInIdle, len(queue)=0)): the MQTT topic is online: RAMSES/GATEWAY/18:146404
Ja, dat is het precies. Dank! Ben benieuwd hoe vaak het bij @xcode35 voorkomt.

Hoeveel berichten per seconde (of per dag) ontvang je @PMuizen ? Zijn er veel devices die je ontvangt?

Hier zoals gezegd 1x per seconde (>70 devices, rijtje identieke nieuwbouwhuizen met Itho en Orcon). Packet.log is 80 duizend regels die er dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMuizen
Ik weet niet exact waar ik dat kan zien maar per dag krijg ik zo'n 650 meldingen.

Ieder half uur in ieder geval deze:

2024-08-19 06:06:58.720 WARNING (MainThread) [ramses_rf.dispatcher] RP --- 32:145935 18:146404 --:------ 2210 042 00FF00FFFFFF0000000000FFFFFFFFFF00FFFFFF0000000000FFFFFFFFFFFFFFFF000000000000000800 < PacketInvalid(RP --- 32:145935 18:146404 --:------ 2210 042 00FF00FFFFFF0000000000FFFFFFFFFF00FFFFFF0000000000FFFFFFFFFFFFFFFF000000000000000800 < Unexpected code for src (FAN) to Tx)
2024-08-19 06:07:02.594 WARNING (MainThread) [ramses_rf.dispatcher] RP --- 32:145935 18:146404 --:------ 22E0 004 0022E61E < PacketInvalid(RP --- 32:145935 18:146404 --:------ 22E0 004 0022E61E < Unexpected code for src (FAN) to Tx)
2024-08-19 06:07:06.170 WARNING (MainThread) [ramses_rf.dispatcher] RP --- 32:145935 18:146404 --:------ 22F2 006 000B8E010962 < PacketInvalid(RP --- 32:145935 18:146404 --:------ 22F2 006 000B8E010962 < Unexpected code for src (FAN) to Tx)
2024-08-19 06:07:09.862 WARNING (MainThread) [ramses_rf.dispatcher] RP --- 32:145935 18:146404 --:------ 22F4 013 0060E600000000000000200000 < PacketInvalid(RP --- 32:145935 18:146404 --:------ 22F4 013 0060E600000000000000200000 < Unexpected code for src (FAN) to Tx)
2024-08-19 06:07:16.316 WARNING (MainThread) [ramses_rf.dispatcher] RP --- 32:145935 18:146404 --:------ 22E5 004 0058C800 < PacketInvalid(RP --- 32:145935 18:146404 --:------ 22E5 004 0058C800 < Unexpected code for src (FAN) to Tx)
2024-08-19 06:07:19.486 WARNING (MainThread) [ramses_rf.dispatcher] RP --- 32:145935 18:146404 --:------ 22E9 004 00BEC800 < PacketInvalid(RP --- 32:145935 18:146404 --:------ 22E9 004 00BEC800 < Unexpected code for src (FAN) to Tx)
2024-08-19 06:07:25.622 WARNING (MainThread) [ramses_rf.dispatcher] RP --- 32:145935 18:146404 --:------ 3222 003 00EF00 < PacketInvalid(RP --- 32:145935 18:146404 --:------ 3222 003 00EF00 < Unexpected code for src (FAN) to Tx)

Daarnaast zie ik dat je oprhans_HVAC heb gemaakt. Wat is hier het voordeel van? Bij mij staan ze overigens ook maar geen idee wat het doet.

[ Voor 3% gewijzigd door PMuizen op 19-08-2024 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PMuizen
Ik weet niet of iemand hier wat aan heeft maar dit is mijn Bypass code.
Voor de zekerheid tussen 18:00-10:00 zodat ie overdag normaal draait en de temperaturen toch hoger liger.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: WTW Bypass eerder open
description: >-
  Wanneer binnen temperatuur hoger is dan buiten is en onder de 25 graden en de
  buitentemperatuur boven de 16 graden zet dan de bypass open. Want anders gaat de automatische ByPass sowieso aan.
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.32_145935_indoor_temp
    above: sensor.32_145935_outdoor_temp
    below: 25
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.32_145935_outdoor_temp
    above: 16
    below: sensor.32_145935_indoor_temp
  - condition: time
    after: "18:00:00"
    before: "10:00:00"
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
      - sat
      - sun
action:
  - metadata: {}
    data:
      command: bypass_open
    target:
    action: remote.send_command
  - target:
    data:
      command: high
    action: remote.send_command
  - data:
      title: Bypass gaat open
    action: notify.mobile_app_peterm
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

PMuizen schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:54:
Ik weet niet exact waar ik dat kan zien maar per dag krijg ik zo'n 650 meldingen.

Ieder half uur in ieder geval deze:

2024-08-19 06:06:58.720 WARNING (MainThread) [ramses_rf.dispatcher] RP --- 32:145935 18:146404 --:------ 2210 042 (knip)
Dit is soort berichten, die niet of niet helemaal ondersteunt worden door ramses_cc zie ik ook vaak. Ik heb nog wel eens berichten gemeld bij David Bonnes en die voegt ze dan toe. Maar alleen als ik echt de inhoud ken. Deze kun je net zo goed negeren. Wel zooitje in jouw/mijn logs.
Daarnaast zie ik dat je oprhans_HVAC heb gemaakt. Wat is hier het voordeel van? Bij mij staan ze overigens ook maar geen idee wat het doet.
https://github.com/zxdavb...-for-HVAC-systems#orphans
"HVAC devices that are not specified elsewhere in the schema should be added as orphans. This creates these entities without having to wait for that information to be eavesdropped (a packet from the device is received by the USB dongle)."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xcode35
vliegnerd schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:31:
[...]

Ja, dat is het precies. Dank! Ben benieuwd hoe vaak het bij @xcode35 voorkomt.

Hoeveel berichten per seconde (of per dag) ontvang je @PMuizen ? Zijn er veel devices die je ontvangt?

Hier zoals gezegd 1x per seconde (>70 devices, rijtje identieke nieuwbouwhuizen met Itho en Orcon). Packet.log is 80 duizend regels die er dag.
Ik heb het nog niet gezien. Maar moet daaraan toevoegen dat ik het ook niet continue via Ramses CC in HA draai, en woon in een vrij radio stil gebied waar ik naast mijn eigen Orcon fan nog twee andere devices ontvang. soms zelfs tientallen seconden helemaal radio stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

xcode35 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:22:
[...]

Ik heb het nog niet gezien. Maar moet daaraan toevoegen dat ik het ook niet continue via Ramses CC in HA draai, en woon in een vrij radio stil gebied waar ik naast mijn eigen Orcon fan nog twee andere devices ontvang. soms zelfs tientallen seconden helemaal radio stil
Lijkt mij heerlijk om maar een paar berichten te minuut te ontvangen. Hier "zie je vaak door de bomen het bos niet". Er kunnen per seconde ook wel 5 berichten binnenkomen.

Ik zit wel te overwegen om een RSSI filter voor ramses ESP te programmeren: Dat ramses ESP alleen berichten via MQTT verstuurt met een behoorlijke signaalsterkte, dus die "uit de buurt" komen en niet van een buurman twee huizen verder.
Maar ja, 100 ideeën en de dag heeft maar 24 uur. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xcode35
vliegnerd schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:50:
[...]

Lijkt mij heerlijk om maar een paar berichten te minuut te ontvangen. Hier "zie je vaak door de bomen het bos niet". Er kunnen per seconde ook wel 5 berichten binnenkomen.

Ik zit wel te overwegen om een RSSI filter voor ramses ESP te programmeren: Dat ramses ESP alleen berichten via MQTT verstuurt met een behoorlijke signaalsterkte, dus die "uit de buurt" komen en niet van een buurman twee huizen verder.
Maar ja, 100 ideeën en de dag heeft maar 24 uur. ;)
Hier bijvoorbeeld https://github.com/Indalo...s/message/message.c#L1140

Je kunt isvalid naar 0 forceren als msg->rssi groter is dan je gewenste drempel waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

xcode35 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:44:
[...]

Hier bijvoorbeeld https://github.com/Indalo...s/message/message.c#L1140

Je kunt isvalid naar 0 forceren als msg->rssi groter is dan je gewenste drempel waarde
Thanks! Klinkt als een prima idee. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Heeft iemand al een fix gevonden voor fliter remaining? De code is eind vorige jaar hiervoor gefixed, maar ik krijg helemaal geen (nooit) een waarde door. Kan misschien aan de printplaat / firmware versie liggen.

Gebruik zelf de EVOFW3, en heb de laatste HA versie draaien met Ramses RF 0.42.

@vliegnerd Krijgt de waarde wel binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Vaevictis_ schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:21:
Heeft iemand al een fix gevonden voor fliter remaining? De code is eind vorige jaar hiervoor gefixed, maar ik krijg helemaal geen (nooit) een waarde door. Kan misschien aan de printplaat / firmware versie liggen.

Gebruik zelf de EVOFW3, en heb de laatste HA versie draaien met Ramses RF 0.42.

@vliegnerd Krijgt de waarde wel binnen.
Ik heb nog even mijn logfiles gecontroleerd en inderdaad elke dag netjes een "10D0 001 00" bericht van mijn gateway (evofw3 op atmega32u4) met reply van mijn Orcon WTW.

Ik gebruikte Ramses RF 0.41.16.
Heb zojuist geüpdatet. Dus we gaan het zien of het blijft werken. O-)

@Vaevictis_ Als je "handmatig" een 10D0 stuurt, komt er dan wel een antwoord van je WTW?

code:
1
2
000 RQ --- 18:203011 32:134446 --:------ 10D0 001 00
078 RP --- 32:134446 18:203011 --:------ 10D0 006 000FB4110000

[ Voor 13% gewijzigd door vliegnerd op 01-09-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
vliegnerd schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:38:
[...]

Ik heb nog even mijn logfiles gecontroleerd en inderdaad elke dag netjes een "10D0 001 00" bericht van mijn gateway (evofw3 op atmega32u4) met reply van mijn Orcon WTW.

Ik gebruikte Ramses RF 0.41.16.
Heb zojuist geüpdatet. Dus we gaan het zien of het blijft werken. O-)

@Vaevictis_ Als je "handmatig" een 10D0 stuurt, komt er dan wel een antwoord van je WTW?

code:
1
2
000 RQ --- 18:203011 32:134446 --:------ 10D0 001 00
078 RP --- 32:134446 18:203011 --:------ 10D0 006 000FB4110000
code:
1
2024-09-01T12:47:01.701421 000 RQ --- 18:071957 32:155021 --:------ 10D0 001 00

Verder geen antwoord.

Handmatig actie uitgevoerd krijg ik wel een antwoord

code:
1
2
2024-09-01T16:14:07.891420 000 RQ --- 18:071957 32:155021 --:------ 10D0 001 00
2024-09-01T16:14:07.916415 074 RP --- 32:155021 18:071957 --:------ 10D0 006 004BB4530000

Ik krijg nu filterwissel 75d dus lijkt te werken, dan maar 1x per dag deze actie zelf aanroepen. _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door Vaevictis_ op 01-09-2024 16:17 ]

• Marpas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-06 12:35
Hoi allen,

Ik ben zelf in het bezit van een Orcon HRC 400 MaxComfort.
Ik heb thuis sinds kort homeassistant draaien, met de ramses_esp kan ik nu de WTW uitlezen.

Het aansturen loop ik echter in vast omdat het voor mij onbekend gebied is en de wiki word ik niet veel wijzer van. Is er iemand wie kort kan toelichten waar en hoe ik moet beginnen :)?

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-05 21:50

CDAAbeltje

Cool Down !

Kan iemand mij wat zinnigs vertellen over onderstaande ‘PacketInvalid’ waarschuwingen? Ik kan ze namelijk niet plaatsen. In de docs, wiki en issues op GH lees ik wel iets over een te strak protocol, geen idee of dit er wellicht mee te maken kan hebben?
Ramses en het uitlezen/aansturen werkt er wel prima om.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Logger: ramses_rf.dispatcher
Bron: runner.py:190
Eerst voorgekomen: 09:14:28 (142 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 17:44:52

RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 22E9 004 00A0C800 < PacketInvalid(RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 22E9 004 00A0C800 < Unexpected code for src (FAN) to Tx)
RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 22F2 006 0004450103FD < PacketInvalid(RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 22F2 006 0004450103FD < Unexpected code for src (FAN) to Tx)
RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 22F4 013 0040B000000000000000200000 < PacketInvalid(RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 22F4 013 0040B000000000000000200000 < Unexpected code for src (FAN) to Tx)
RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 313E 011 000000021E2D003C800000 < PacketInvalid(RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 313E 011 000000021E2D003C800000 < Unexpected code for src (FAN) to Tx)
RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 3222 003 000000 < PacketInvalid(RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 3222 003 000000 < Unexpected code for src (FAN) to Tx)

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Marpas schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:03:
Hoi allen,

Ik ben zelf in het bezit van een Orcon HRC 400 MaxComfort.
Ik heb thuis sinds kort homeassistant draaien, met de ramses_esp kan ik nu de WTW uitlezen.

Het aansturen loop ik echter in vast omdat het voor mij onbekend gebied is en de wiki word ik niet veel wijzer van. Is er iemand wie kort kan toelichten waar en hoe ik moet beginnen :)?
Ik ben momenteel op vakantie maar ben een aantal weken geleden met Vliegnerd bezig geweest om een aantal dingen uit te pluizen. Als ik er aan toe kom tijdens de vakantie probeer ik je een korte write-up te maken.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

CDAAbeltje schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:55:
Kan iemand mij wat zinnigs vertellen over onderstaande ‘PacketInvalid’ waarschuwingen? Ik kan ze namelijk niet plaatsen. In de docs, wiki en issues op GH lees ik wel iets over een te strak protocol, geen idee of dit er wellicht mee te maken kan hebben?
Ramses en het uitlezen/aansturen werkt er wel prima om.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Logger: ramses_rf.dispatcher
Bron: runner.py:190
Eerst voorgekomen: 09:14:28 (142 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 17:44:52

RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 22E9 004 00A0C800 < PacketInvalid(RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 22E9 004 00A0C800 < Unexpected code for src (FAN) to Tx)
RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 22F2 006 0004450103FD < PacketInvalid(RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 22F2 006 0004450103FD < Unexpected code for src (FAN) to Tx)
RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 22F4 013 0040B000000000000000200000 < PacketInvalid(RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 22F4 013 0040B000000000000000200000 < Unexpected code for src (FAN) to Tx)
RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 313E 011 000000021E2D003C800000 < PacketInvalid(RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 313E 011 000000021E2D003C800000 < Unexpected code for src (FAN) to Tx)
RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 3222 003 000000 < PacketInvalid(RP --- 32:139370 18:025584 --:------ 3222 003 000000 < Unexpected code for src (FAN) to Tx)
Het zijn berichten die niet (volledig) ondersteunt worden door Ramses_cc omdat de inhoud niet helemaal bekend is.

Je kunt ze melden bij David Bonnes via een issue op GitHub, maar dat heeft vooral zin als je de inhoud kan uitpuzzelen. Negeren kan ook.

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

vliegnerd schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:03:
[...]

Het zijn berichten die niet (volledig) ondersteunt worden door Ramses_cc omdat de inhoud niet helemaal bekend is.

Je kunt ze melden bij David Bonnes via een issue op GitHub, maar dat heeft vooral zin als je de inhoud kan uitpuzzelen. Negeren kan ook.
Negeren is voor nu the way to go mits ik duidelijk kan krijgen wat de inhoud van deze berichten zal zijn. Mijn vraag was wellicht beter geweest door te vragen of er anderen zijn met soortgelijke berichten om de origine te achterhalen en zo door te spelen aan David.

Na de vakantie maar weer eens aan packet log aanzetten om te zien of ik er chocolade van kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

CDAAbeltje schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:41:
[...]

Negeren is voor nu the way to go mits ik duidelijk kan krijgen wat de inhoud van deze berichten zal zijn. Mijn vraag was wellicht beter geweest door te vragen of er anderen zijn met soortgelijke berichten om de origine te achterhalen en zo door te spelen aan David.

Na de vakantie maar weer eens aan packet log aanzetten om te zien of ik er chocolade van kan maken.
Deze berichten zijn overigens niet ongebrepen: "Unexpected code for src (FAN) to Tx" betekent dat David Bonnes vindt dat een FAN dit soort packets (met deze inhoud) niet zou mogen verzenden.

Ik zie dezelfde packets in mijn log. Het zijn reacties op berichten die ramses_cc actief stuurt aan apparaten om de specificaties te onderzoeken.
Ramses_cc stuurt "22F2 001 00" en de fan antwoord met "22F2 006 xxxx" Dat antwoord klopt niet volgens ramses_cc.

Ik negeer ze, maar als je dit stuk van je packet.log naar David Bonnes stuurt dan kan hij het vast oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-05 10:17
Hoop dat iemand hier kan helpen :)

Heb vandaag de Ramses ESP binnen gekregen en geconfigureerd in ramses_cc via MQTT.
Momenteel zit de stick in mijn PC en via de compoort zie ik een hoop berichten heen en weer gaan maar de fan entities staan allemaal op unknown/unavailable.. soms staat Filter remaining wel op '0 d' maar verder niks...

Config: (via configflow)
code:
1
2
3
orphans_hvac:
  - "32:151100"
  - "29:166154"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
"29:166154":
  scheme: orcon
  commands:
    low: " I --- 29:166154 32:151100 --:------ 22F1 003 000104"
    medium: " I --- 29:166154 32:151100 --:------ 22F1 003 000204"
    high: " I --- 29:166154 32:151100 --:------ 22F1 003 000304"
"32:151100":
"18:104812":

Logging:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
077 RP --- 32:151100 18:104812 --:------ 22E9 004 008CC800
000 RQ --- 18:104812 32:151100 --:------ 22F2 001 00
077 RP --- 32:151100 18:104812 --:------ 22F2 006 0006E7010580
078 RP --- 32:151100 18:104812 --:------ 22F2 006 0006E7010580
000 RQ --- 18:104812 32:151100 --:------ 22F4 001 00
077 RP --- 32:151100 18:104812 --:------ 22F4 013 0060E500000000000000200000
078 RP --- 32:151100 18:104812 --:------ 22F4 013 0060E500000000000000200000
000 RQ --- 18:104812 32:151100 --:------ 22F8 001 00
000 RQ --- 18:104812 32:151100 --:------ 313E 001 00
000 RQ --- 18:104812 32:151100 --:------ 3222 001 00
000 RQ --- 18:104812 32:151100 --:------ 10D0 001 00
000 RQ --- 18:104812 32:151100 --:------ 22F1 001 00
100 RP --- 32:151100 18:104812 --:------ 22F1 003 000207
000 RQ --- 18:104812 32:151100 --:------ 2210 001 00
000 RQ --- 18:104812 32:151100 --:------ 22E0 001 00
000 RQ --- 18:104812 32:151100 --:------ 22E5 001 00
000 RQ --- 18:104812 32:151100 --:------ 22E5 001 00
094 RP --- 32:151100 18:104812 --:------ 22E5 004 0058C800
000 RQ --- 18:104812 32:151100 --:------ 22E9 001 00
079 RP --- 32:151100 18:104812 --:------ 22E9 004 008CC800
077 RP --- 32:151100 18:104812 --:------ 22F2 006 0006E7010580
000 RQ --- 18:104812 32:151100 --:------ 313E 001 00
078 RP --- 32:151100 18:104812 --:------ 3222 003 006000
000 RQ --- 18:104812 32:151100 --:------ 22F1 001 00
078 RP --- 32:151100 18:104812 --:------ 22F1 003 000207

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artifia1
Heb je de sntp server ook geconfigureerd? Zie je de berichten ook op de mqtt server langs komen(zou je mqtt explorer voor kunnen gebruiken)? En wat heb je als serial port geconfigureerd in home assistent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invie
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-04 13:32
artifia1 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:56:

Sorry voor de lange post, hoop dat iemand er iets aan heeft!

hier nog mijn commands:
code:
1
2
3
4
5
  commands:
    ...

12_set_moist_sense_5: " W --- 29:162275 32:160101 --:------ 2411 023 ANTWOORD VAN REQUEST AANPASSEN"
Je lange post heeft mij inderdaad geholpen!

Waar ik nog niet helemaal uit ben, is hoe je uiteindelijk de gevoelidgheid van de vochtsensor hebt aangepast naar 5%.

Ik neem aan dat het command:
code:
1

De gevoeligheid moet aanpassen. Maar dan is de vraag: Wat moet ik inuvllen in plaats van 'antwoord van request aanpassen'?

Ik kan de huidige stand opvragen met het command:
code:
1

En ik denk dat ik dan het antwoord op die request moet aanpassen om de gevoeligheid van de vochtsensor aan te passen. Maar hoe/wat pas ik aan om de gevoeligheid bijvoorbeeld op 5% te zetten? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Invie schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:18:
[...]

Je lange post heeft mij inderdaad geholpen!

Waar ik nog niet helemaal uit ben, is hoe je uiteindelijk de gevoelidgheid van de vochtsensor hebt aangepast naar 5%.

Ik neem aan dat het command:
code:
1

De gevoeligheid moet aanpassen. Maar dan is de vraag: Wat moet ik inuvllen in plaats van 'antwoord van request aanpassen'?

Ik kan de huidige stand opvragen met het command:
code:
1

En ik denk dat ik dan het antwoord op die request moet aanpassen om de gevoeligheid van de vochtsensor aan te passen. Maar hoe/wat pas ik aan om de gevoeligheid bijvoorbeeld op 5% te zetten? :S
Mooie aanleiding om dit zelf te testen.

Als ik "12_request_moist_sense" stuur met "acties" in ontwikkelhulpmiddelen (ramses RF remote send command):

code:
1
2
3
4
5
6
action: ramses_cc.send_command
data:
  num_repeats: 3
  delay_secs: 0.05
  command: 12_request_moist_sense

Dan zie ik in mijn packet.log:
code:
1
2
2024-12-18T13:27:06.200226 000 RQ --- 29:162275 32:134446 --:------ 2411 003 000052
2024-12-18T13:27:06.252176 066 RP --- 32:134446 29:162275 --:------ 2411 023 00005251010000000A00000000000000FA00000001B532

Zie je dit ook?

"52" is "sensor sentivity" volgens: https://github.com/zxdavb...ramses_tx/ramses.py#L1312

Deze dingen zijn uitgezocht door een forum @Swazija.
Zie deze post, hier staat ook hoe je dit verandert:
Swazija in "Orcon HRC RF modbus in ESPHome"
(Mijne staat al op 1%, dat is het meest gevoelig, maar helaas doet de mijne niets. Ik zal eens 2% proberen)

[ Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 18-12-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

dubbel?

[ Voor 99% gewijzigd door vliegnerd op 18-12-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invie
vliegnerd schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:44:
[...]

Dan zie ik in mijn packet.log:
code:
1
2
2024-12-18T13:27:06.200226 000 RQ --- 29:162275 32:134446 --:------ 2411 003 000052
2024-12-18T13:27:06.252176 066 RP --- 32:134446 29:162275 --:------ 2411 023 00005251010000000A00000000000000FA00000001B532

Zie je dit ook?

"52" is "sensor sentivity" volgens: https://github.com/zxdavb...ramses_tx/ramses.py#L1312

Deze dingen zijn uitgezocht door een forum @Swazija.
Zie deze post, hier staat ook hoe je dit verandert:
(Mijne staat al op 1%, dat is het meest gevoelig, maar helaas doet de mijne niets. Ik zal eens 2% proberen)
Ik zie hetzelfde volgens mij:
code:
1
2
2024-12-18T14:05:49.949633 000 RQ --- 29:123456 32:155207 --:------ 2411 003 000052
2024-12-18T14:05:49.978156 065 RP --- 32:155207 29:123456 --:------ 2411 023 00005257010000000A00000000000000FA00000001CB32

Op de laatste 4 hexas na. Dan kan ik wel gokken nu waar ik wat moet gaan aanpassen :)

Niet goed gegokt zie ik net in de post waar je naar verwijst :)

[ Voor 5% gewijzigd door Invie op 18-12-2024 14:23 ]

• Invie
Gisteren geprobeerd om de gevoeligheid van de vochtsensor op 5% te zetten.

Dus van dit command:
code:
1

Dit command gemaakt:
code:
1
12_set_moist_sense_5: " W --- 29:123456 32:155207 --:------ 2411 023 00005257010000003200000000000000FA00000001CB32"

Voor de duidelijkheid heb ik de .....32..... in de command aangepast om een waarde van 50 mee te geven, die de gevoeligheid dan op (50/10)% zou moeten zetten.

Maar vanochtend tijdens het douchen ging de WTW niet in de hoge stand.

Projectje voor tussen kerst en oud en nieuw om uit te vogelen wat je waar in welke commands kunt aanpassen en de waardes.
Heeft iemand nog meer info naast:
https://github.com/zxdavb...ramses_tx/ramses.py#L1312
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76465456
plus de posts van @vliegnerd

Iemand een idee hoe de syntax van het command in hex in elkaar zit?

code:
1
2411 023

command

code:
1
0000525701

De wat, 52 sensor sensitivity, plus nog iets?

code:
1
00000032

de waarde van de sensor 32?

code:
1
00000000

geen waarde voor iets onbekends?

code:
1
000000FA

Waarde voor iets anders onbekends?

code:
1
00000001CB32

Nog een keer een waarde voor iets anders onbekends?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• artifia1
Hallo,

Ter verduidelijking
eerst vraag ik om de huidige waarde.
12_request_moist_sense:
code:
1
2024-12-20T09:35:16.305290 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000052

dit is het antwoord:
code:
1
2024-12-20T09:35:16.331700 052 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 00005251010000000500000000000000FA00000001B532

je ziet dat het antwoord bij mij een 5 bevat, en bij jullie een A(10)

het zetten van de waarde.
12_set_moist_sense_5:
code:
1
 " W --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 023 00005251010000000500000000000000FA00000001B532"

Hex 32 is decimaal inderdaad 50, maar dat zou betekenen dat er een stijging van 50% moet zijn voor er gestart wordt met extra ventilatie.

5 werkt voor mij goed. Ik heb ook getest met 7, maar dan had ik wel eens misses.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VL0Pd5P_dnnD8NuTIhMJE8aqFHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4PEBxJCUccF73cZJ5GvcquMs.png?f=fotoalbum_large

ik hoop dat je er zo uit komt.

Verder maak ik inmiddels ook gebruik van de nachtstand om het co2 niveau op de slaapkamer op niveau te houden zonder dat de fan midden in de nacht de turbo aanzet. Zal proberen dit binnenkort nog met jullie delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artifia1
@Invie

Hier mijn aantekeningen voor 2411:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
1_speed_supply_absence 0 = 0
2024-07-16T16:35:16.787997 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 00003D
2024-07-16T16:35:16.829413 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 00003D3E0F000000 00000000000000005000000001B532

2_speed_exhaust_absence  0 = 0                                                                     
2024-07-16T16:36:05.777539 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 00003E           
2024-07-16T16:36:05.821380 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 00003E3F0F000000 00000000000000005000000001B532

3_speed_low_supply  HEX 22 = 34 /200= 17%                                                                           
2024-07-16T16:36:27.528202 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 00003F           
2024-07-16T16:36:27.569384 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 00003F400F000000 2200000000000000A000000001B532

4_speed_low_exhaust HEX 22 = 34 /200= 17%                                                                       
2024-07-16T16:37:05.278954 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000040           
2024-07-16T16:37:05.321375 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 000040410F000000 2200000000000000A000000001B532

5_speed_medium_supply HEX 58 = 88 /200= 44%                                                                        
2024-07-16T16:37:18.812907 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000041           
2024-07-16T16:37:18.853392 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 000041420F000000 5800000000000000C800000001B532

6_speed_medium_exhaust HEX 58 = 88 /200= 44%                                                                        
2024-07-16T16:37:37.537579 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000042           
2024-07-16T16:37:37.581475 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 000042430F000000 5800000014000000C800000001B532

7_speed_high_supply     HEX 96 = 150 /200= 75%                                                                           
2024-07-16T16:37:55.527619 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000043           
2024-07-16T16:37:55.569321 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 000043440F000000 9600000000000000C800000001B532

8_speed_high_exhaust    HEX 96 = 150 /200= 75%                                                                     
2024-07-16T16:39:22.273583 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000044           
2024-07-16T16:39:22.317323 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 000044450F000000 9600000014000000C800000001B532

9_boost                   HEX BE = 190 /200= 95%                                                                              
2024-07-16T16:39:55.791275 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000095           
2024-07-16T16:39:55.833463 052 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 000095460F000000 BE00000000000000C800000001B532

10_filter_time          HEX B4 = 180 dagen
2024-07-16T16:40:24.774275 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000031
2024-07-16T16:40:24.817376 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 0000313510000000 B400000000000007080000001EB52C

11_moist_pos 01                                                                                
2024-07-16T16:40:42.523099 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 00004E           
2024-07-16T16:40:42.565319 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 00004E4D0000000001000000000000000100000001B500

12_moist_sense 0A=10                                                                              
2024-07-16T16:41:26.771993 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000052           
2024-07-16T16:41:26.813347 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 0000525101000000 0A00000000000000FA00000001B532

13_moist_overrun min 0F=15                                                                             
2024-07-16T16:42:54.576818 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000054           
2024-07-16T16:42:54.617352 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 0000545300000000 0F0000000F0000003C00000001B52A

14_comf_temp 7D0 = 20.00 graden
2024-07-16T16:43:22.328588 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000075
2024-07-16T16:43:22.369341 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 000075609200000 7D00000000000000BB800000001B501

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invie
artifia1 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:51:
Hallo,

Ter verduidelijking
eerst vraag ik om de huidige waarde.
12_request_moist_sense:
code:
1
2024-12-20T09:35:16.305290 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000052

dit is het antwoord:
code:
1
2024-12-20T09:35:16.331700 052 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 00005251010000000500000000000000FA00000001B532

je ziet dat het antwoord bij mij een 5 bevat, en bij jullie een A(10)

het zetten van de waarde.
12_set_moist_sense_5:
code:
1
 " W --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 023 00005251010000000500000000000000FA00000001B532"

Hex 32 is decimaal inderdaad 50, maar dat zou betekenen dat er een stijging van 50% moet zijn voor er gestart wordt met extra ventilatie.

5 werkt voor mij goed. Ik heb ook getest met 7, maar dan had ik wel eens misses.

[Afbeelding]

ik hoop dat je er zo uit komt.

Verder maak ik inmiddels ook gebruik van de nachtstand om het co2 niveau op de slaapkamer op niveau te houden zonder dat de fan midden in de nacht de turbo aanzet. Zal proberen dit binnenkort nog met jullie delen.
Dank! Met 5 in plaats van 32 lukt het wel zo te zien.

Dit is de tip om de Orcon gevoeligheid van de vochtsensor aan te passen, zodat de Orcon ook daadwerkelijk wat gaat doen als je aan het douchen bent. Ik denk dat de meeste mensen net als ik uit frustratie dat de Orcon WTW niet in een hogere stand gaat, op zoek zijn (gegaan) naar een manier om dat wel voor elkaar te krijgen. Beetje jammer dat je daar dus en hardware voor moet aanschaffen en in HA Home Assistant aan de slag moet. Zou makkelijker werken als de installateur dit al zou kunnen instellen voor je.
artifia1 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:29:
@Invie

Hier mijn aantekeningen voor 2411:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
1_speed_supply_absence 0 = 0
2024-07-16T16:35:16.787997 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 00003D
2024-07-16T16:35:16.829413 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 00003D3E0F000000 00000000000000005000000001B532

2_speed_exhaust_absence  0 = 0                                                                     
2024-07-16T16:36:05.777539 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 00003E           
2024-07-16T16:36:05.821380 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 00003E3F0F000000 00000000000000005000000001B532

3_speed_low_supply  HEX 22 = 34 /200= 17%                                                                           
2024-07-16T16:36:27.528202 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 00003F           
2024-07-16T16:36:27.569384 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 00003F400F000000 2200000000000000A000000001B532

4_speed_low_exhaust HEX 22 = 34 /200= 17%                                                                       
2024-07-16T16:37:05.278954 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000040           
2024-07-16T16:37:05.321375 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 000040410F000000 2200000000000000A000000001B532

5_speed_medium_supply HEX 58 = 88 /200= 44%                                                                        
2024-07-16T16:37:18.812907 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000041           
2024-07-16T16:37:18.853392 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 000041420F000000 5800000000000000C800000001B532

6_speed_medium_exhaust HEX 58 = 88 /200= 44%                                                                        
2024-07-16T16:37:37.537579 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000042           
2024-07-16T16:37:37.581475 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 000042430F000000 5800000014000000C800000001B532

7_speed_high_supply     HEX 96 = 150 /200= 75%                                                                           
2024-07-16T16:37:55.527619 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000043           
2024-07-16T16:37:55.569321 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 000043440F000000 9600000000000000C800000001B532

8_speed_high_exhaust    HEX 96 = 150 /200= 75%                                                                     
2024-07-16T16:39:22.273583 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000044           
2024-07-16T16:39:22.317323 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 000044450F000000 9600000014000000C800000001B532

9_boost                   HEX BE = 190 /200= 95%                                                                              
2024-07-16T16:39:55.791275 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000095           
2024-07-16T16:39:55.833463 052 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 000095460F000000 BE00000000000000C800000001B532

10_filter_time          HEX B4 = 180 dagen
2024-07-16T16:40:24.774275 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000031
2024-07-16T16:40:24.817376 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 0000313510000000 B400000000000007080000001EB52C

11_moist_pos 01                                                                                
2024-07-16T16:40:42.523099 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 00004E           
2024-07-16T16:40:42.565319 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 00004E4D0000000001000000000000000100000001B500

12_moist_sense 0A=10                                                                              
2024-07-16T16:41:26.771993 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000052           
2024-07-16T16:41:26.813347 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 0000525101000000 0A00000000000000FA00000001B532

13_moist_overrun min 0F=15                                                                             
2024-07-16T16:42:54.576818 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000054           
2024-07-16T16:42:54.617352 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 0000545300000000 0F0000000F0000003C00000001B52A

14_comf_temp 7D0 = 20.00 graden
2024-07-16T16:43:22.328588 000 RQ --- 29:162475 32:161011 --:------ 2411 003 000075
2024-07-16T16:43:22.369341 053 RP --- 32:161011 29:162475 --:------ 2411 023 000075609200000 7D00000000000000BB800000001B501
Ook dank voor het delen van deze settings, daar ga ik eens mee spelen de komende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Invie schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:37:
[...]

Dank! Met 5 in plaats van 32 lukt het wel zo te zien.

Dit is de tip om de Orcon gevoeligheid van de vochtsensor aan te passen, zodat de Orcon ook daadwerkelijk wat gaat doen als je aan het douchen bent. Ik denk dat de meeste mensen net als ik uit frustratie dat de Orcon WTW niet in een hogere stand gaat, op zoek zijn (gegaan) naar een manier om dat wel voor elkaar te krijgen. Beetje jammer dat je daar dus en hardware voor moet aanschaffen en in HA Home Assistant aan de slag moet. Zou makkelijker werken als de installateur dit al zou kunnen instellen voor je.
Dank ik heb ook eens "05" geprobeerd ipv "0A".
Ik ga straks bij douchen kijken of er iets gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artifia1
Fijn dat het is gelukt! Die Orcon aansturing lijkt een whitelabel product van https://www.airios.eu . Misschien kunnen we daar feature requests doen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

artifia1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:02:
Fijn dat het is gelukt! Die Orcon aansturing lijkt een whitelabel product van https://www.airios.eu . Misschien kunnen we daar feature requests doen :D
Ze maken voor een aantal merken de elektronica. Als het met Ramses II op 868 MHz werkt dan kun je er vanuitgaan dat zij het maken of gemaakt hebben.

ALLE electronica van Itho daalderop warmtepompen en bijna alle WTWs zijn van airios. Orcon, Nuaire enz.

Maar ze lijken erg gesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
vliegnerd schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:41:
[...]

Ze maken voor een aantal merken de elektronica. Als het met Ramses II op 868 MHz werkt dan kun je er vanuitgaan dat zij het maken of gemaakt hebben.

ALLE electronica van Itho daalderop warmtepompen en bijna alle WTWs zijn van airios. Orcon, Nuaire enz.

Maar ze lijken erg gesloten.
Klopt, Airios heeft het HVAC overgenomen van Honeywell. Ik heb namelijk ontwikkelaars documentatie voor diverse HVAC producten daar stond een paar jaar geleden Honeywell op en sinds een paar jaar Airios. Helaas is de documentatie voor het aansturen van modbus registers dus niet direct voor Ramses RF bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

artifia1 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:51:

[Afbeelding]
Ik heb net "05" geprobeerd (dus 2,5 punt gevoeligheid, dwz er is een absolute stijging van 2,5 procentpunt van de RH sensor nodig om te triggeren?). Stond op "0A", dus 5%. Dat is voor mijn situatie ook echt te veel. Ik laat mijn HA automation op 3 procentpunt triggeren.

Ik zie inderdaad nu "ineens" (en voor het eerst!) een reactie: Voor een half-uur ging de fan naar 44%. Dat is ongeveer stand 2 / nachtstand. Dat is minder dan de helft van stand 3 "boost".

Ik verwachtte eigenlijk een hoger debiet. Ik zie in jouw grafiek 77 procent of liter/s ? Hoe verhoudt zich dat tot de boost stand? En kun je dat ook instellen? (Beetje luie vraag, ik zal command 11 en 13 ook bij mij uitlezen)
Ik hou mij aanbevolen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artifia1
Had ik het toch in mijn eerste post niet duidelijk genoeg omschreven, fijn dat het nu lukt. Ik heb alle andere automatisering weggehaald en vertrouw sinds de zomer op de vochtsensor van de WTW, en ik heb nog niet gemerkt dat hij een verhoging niet goed detecteerde.

Wat ik mij afvraag is ook of 05 dan 2,5% is, of gewoon 5%(zie ook mijn grafieken uit de andere post). Bij 2,5% zou ik veel false positives verwachten. En die zijn er eigenlijk niet.

Nu ik dit allemaal werkend had gekregen, was er nog 1 punt van irritatie. De WTW maakte mij soms snachts wakker door het hoge toerental van de ventilatoren.

Toen ik mij voorgenomen had om de kleppen zelf te gaan besturen met een ESP, kwam ik erachter dat dit ook mogelijk is met de Co2 sensor(staat ook in dit topic, maar had ik even gemist :')).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aW6P8nNiU9o8WsCodJmACrfYow8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DUuXC7kogzrXSvGGZCgpC89Z.png?f=user_large

In deze stand wordt de klep van Zone1 voor 50% geknepen en blijft Zone2 volledig open.

Dit commando wordt door de Co2 sensor naar de kleppen gestuurd:

code:
1
night_mode: " I --- 37:009888 32:133814 --:------ 22F3 007 00520C02040404"

C(12) is de tijd in uren (standaard is dit D(13))
02 de ventilatie stand, maar alleen in stand 2 gebeurt er iets met de kleppen.

Dit eens een nacht geprobeerd, alleen was het ventilatiedebiet van stand2 onvoldoende om het co2 niveau onder 900ppm te houden. Ook wordt de verdeling die in de kleppen is ingesteld gebruikt om een debiet uit te rekenen voor zone2 tijdens de nachtstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ysFhwZWzhzwv1_MIB3bNP8pu_Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RM9Q4IfY0VTzl0GM4vGn0eDN.png?f=fotoalbum_large

Hier ben ik dus mee gaan spelen om een stand te vinden waarbij er voldoende geventileerd word en het geluidsniveau ook acceptabel is. Naar mijn weten wordt deze verdeling alleen gebruikt op het moment er Co2 bedrijf is.

Wat ik uiteindelijk heb gedaan is stand 1(deze gebruikte ik eigenlijk nooit) vervangen door stand 2 en stand 2 door stand 3(ook vochtbedrijf is nu stand2) en heb nu stand 3 als Boost (nog iets wat nu wel werkt :D). En met de kleppen verdeling een situatie gecreëerd waarbij er in de nachtstand ongeveer 10 L/s per persoon word geventileerd.

En dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sm5plLF2mqL8oLySktpMPCfegKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qc5KUJTi8ngU8ICNl446I7I3.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een automation in HA gemaakt die elke avond om 2200 de nachtstand voor 12 uur inschakelt. ook dit bevalt ook erg goed! Vochtbedrijf werkt ook gewoon en als dit is afgelopen schakelt de klep weer voor 50% dicht en wordt het toerental weer verlaagd.

• Vaevictis_
artifia1 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:43:

Ik heb een automation in HA gemaakt die elke avond om 2200 de nachtstand voor 12 uur inschakelt. ook dit bevalt ook erg goed! Vochtbedrijf werkt ook gewoon en als dit is afgelopen schakelt de klep weer voor 50% dicht en wordt het toerental weer verlaagd.
Heb zelf ook dit probleem ervaren, ik zet vanaf 23.00 uur de WTW in stand 1 tot 7 uur in de ochtend. Mijn zoon komt wel eens laat thuis van zijn bijbaantje en dan rond 0.00 douchen gaat ie wel in boost stand (met externe hygrometer sensor) en valt daarna terug in stand 1.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

artifia1 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:43:

Dit commando wordt door de Co2 sensor naar de kleppen gestuurd:

code:
1
night_mode: " I --- 37:009888 32:133814 --:------ 22F3 007 00520C02040404"

C(12) is de tijd in uren (standaard is dit D(13))
02 de ventilatie stand, maar alleen in stand 2 gebeurt er iets met de kleppen.
Dit is dus ook iets wat NIET werkt in mijn Orcon installatie 8)7

Als ik stand 2 op een CO2 sensor selecteer dan stuurt de CO2 sensor (37:005608) precies dat 22F3 bericht naar de klepunit (32:132403), die het direct doorstuurt naar de FAN (32:134446).

Dit is een log van zojuist:
code:
1
2
2024-12-26T16:13:22.935679 065  I --- 37:005608 32:132403 --:------ 22F3 007 00520D02040404
2024-12-26T16:13:22.956700 062  I --- 32:132403 32:134446 --:------ 22F3 007 00520D02040404

Maar het werkt niet. De FAN staat in "2 temporary override". Maar het debiet blijft laag zoals in stand 1. De nachtmodus werkt dus in de praktijk niet. En de installateur maar volhouden dat het ingeregeld is enzo |:(
Als ik met een remote die direct aan de FAN (32:134446) het bericht "ga naar stand 2" stuur dan werkt het wel. Het debiet gaat dan wel omhoog:
code:
1
2
2024-12-26T16:17:33.802868 000  I --- 29:162275 32:134446 --:------ 22F1 003 000207
2024-12-26T16:17:33.995941 068  I --- 32:134446 32:132403 --:------ 22F1 003 000207

29:162275 is de (fake) remote die is gepaired met de fan. De fan stuurt het bericht dan ook weer naar de
klepunit.

Bij mij werkt stand 2 dus wel. Maar "tijdelijk stand 2" werkt niet. Je kunt het debiet wel instellen met dipswitches in de fan (nooit gedaan), maar dat lijkt hier geen oplossing.

Vandaar mijn vraag:
Wat ik uiteindelijk heb gedaan is stand 1(deze gebruikte ik eigenlijk nooit) vervangen door stand 2 en stand 2 door stand 3(ook vochtbedrijf is nu stand2) en heb nu stand 3 als Boost (nog iets wat nu wel werkt :D). En met de kleppen verdeling een situatie gecreëerd waarbij er in de nachtstand ongeveer 10 L/s per persoon word geventileerd.
Hoe vervang je die stand? Stuur je andere commando's met HA? Of heb je het debiet in de fan aangepast.

• artifia1
Zie je de klep van zone 1 sluiten? Het ding met tijdelijke stand 2 voor een zone is dat het debiet berekend lijkt te worden op basis van de verdeling die in de kleppen staat ingesteld.

Ik heb inderdaad het debiet van stand 2 verhoogd naar 70L/s. Mijn klepverdeling staat ingesteld op 60/40 en op het moment dat ik de tijdelijke stand 2 in zone 2 activeer dan gaat de fan draaien op 42,22 L/s.

Hoop dat je hier iets mee kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

artifia1 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:03:
Zie je de klep van zone 1 sluiten? Het ding met tijdelijke stand 2 voor een zone is dat het debiet berekend lijkt te worden op basis van de verdeling die in de kleppen staat ingesteld.
Ik kan de kleppen helaas erg lastig zien bewegen. Er zitten buizen omheen. En nu staat de droger ernaast aan, dus hoor ik ze ook al niet. Maar dit ga ik nog testen.

Het 22F3 bericht "stand 2 xx minuten" wordt direct doorgegeven wordt door de klepunit aan de fan. Zonder aanpassing. Dus hoe weet de fan dat er een bepaalde klepstand/debiet is? Het lijkt gewoon "stand 2 met timer xxx minuten". Maar goed, wie weet dat het wel hieraan ligt. Bij een 22F1 bericht "continu stand 2" aan de fan is het debiet wel hoger, dwz het ingestelde debiet van stand 2 wordt. Nou ja, ik moet dit echt nog meer testen.

Is het met een 2411 bericht mogelijk om "stand 2 tijdelijk" aan te passen? Volgens mij niet. In de berichten die hier gepost zijn (door jou @artifia1) zie ik alleen de standen absence/low/medium/high. Via de dipswitches op de printplaat van de HRC kun je alleen low/med/high instellen (dit heb ik nog nooit gedaan)
Ik heb inderdaad het debiet van stand 2 verhoogd naar 70L/s. Mijn klepverdeling staat ingesteld op 60/40 en op het moment dat ik de tijdelijke stand 2 in zone 2 activeer dan gaat de fan draaien op 42,22 L/s.

Hoop dat je hier iets mee kunt.
Ik ga een paar dingen testen:

1) debiet stand 2 naar 70 L/s (of in ieder geval flink hoger) en dan kijken wat er in de tijdelijke stand 2 gebeurt.
2) 22F3 bericht direct naar de HRC fan sturen om te zien of dit nog iets verandert. (zal niet?)
3) Klepstanden monitoren/achterhalen in tijdelijk stand 2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De MQTT instabiliteit heb ik op kunnen lossen door de SNTP optie te configureren. Daarna geen disconnects meer :) Ik wilde ook graag wat meer flexibiliteit dan ramses_cc in homeassistant nu kon bieden, kleine python class geschreven om de Orcon aan te sturen vanuit bijv appdaemon (met ramses_rf als backend). Kan nu de ventilator direct vanuit python per % aansturen.

Zal het morgen na wat opschonen op github zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door neographikal op 31-12-2024 01:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
https://github.com/IndaloTech/ramses_esp/issues/12

Issue aangemaakt voor de mqtt disconnects

https://github.com/sandervandegeijn/OrconRamsesRFCommand

Ruwe eerste versie om de Orcon the controleren. Ik gebruik de class nu in appdaemon, werkt. Wil hem nog verder uitbreiden, hopelijk morgen alle opties van de 15RF overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

neographikal schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:03:

https://github.com/sandervandegeijn/OrconRamsesRFCommand

Ruwe eerste versie om de Orcon the controleren. Ik gebruik de class nu in appdaemon, werkt. Wil hem nog verder uitbreiden, hopelijk morgen alle opties van de 15RF overnemen.
Hey, wat handig! Dank voor het delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
vliegnerd schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:32:
[...]

Hey, wat handig! Dank voor het delen.
Sure, ben op 90% met de mapping, alleen parameter 14/15 werken nog niet goed. De rest lijkt 100% tegen m'n HRC400. Zal straks nog eens kijken als de kerstboom weg is :)

[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 01-01-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

neographikal schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Sure, ben op 90% met de mapping, alleen parameter 14/15 werken nog niet goed. De rest lijkt 100% tegen m'n HRC400. Zal straks nog eens kijken als de kerstboom weg is :)
Ik was het net aan het proberen, maar wellicht dat "_fan_speed_payload" voor mij niet werkt, dat ik andere suffixes heb ofzo.
Ik probeerde stand 2 aan te passen, zonder resultaat. Ik zie wel de berichten naar ramses_rf gaan via mqtt en
ik zie ze in mijn packet.log. De RF berichten komen wel aan.

Dus ofwel de 2411 berichten zijn net iets anders voor mijn wtw, of ik doe het gewoon fout. Ik ga het uitzoeken. Ik zal laten weten hoe/wat.
(Ik heb ook een HRC4xx)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Hmm, vreemd, zal nog eens testen straks. Werkte hier gisteren naar behoren.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste