Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huis batterijen te vroeg? Nieuwe versies op komst?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:18

de Peer

under peer review

cadsite schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:50:
[...]

Uiteraard.
Alleen zijn die probleem-momenten er in de vroege namiddag. Tegen dan zijn de thuis-accu's al lang opgeladen. Ik heb tegen 14u al gemakkelijk 8kWh opgewekt en amper verbruik. Een accu is tegenwoordig meestal 5kWh, soms eens 10kWh.
In dat geval is het dus logischer om het opladen van de batterijen beter te timen en te laten overlappen met de probleemtijdstippen.
Met een beetje domotica zou je het laden kunnen doen op basis van het voltage op het net.

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-11 14:03

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:44
boxlessness schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:48:
[...]

Misschien dan toch electrolyse/waterstof/fuelcell aan huis... 50% efficientie is nog altijd beter dan 0% efficientie ;)
Geen idee, maar ik weet wel dat de huidige accu's de slechtste oplossing denkbaar zijn. Net als dat we accu's in elektrische auto's plaatsen. Totaal geschift dat we zoveel inzetten op een oplossing die én bijzonder slecht voor het klimaat en de mens is én compleet ongeschikt is voor het beoogde doel.

Je moet eerst zorgen dat je energie fatsoenlijk kan opslaan in mijn ogen. En de huidige manier is niet de manier.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Drardollan
Femme schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:57:
[...]

Te hoge spanning is ook maar gedurende een beperkte periode in de dag een probleem. Accu's kunnen de pieken afvangen en teruglevering over de dag uitsmeren.
Als het een zonnige dag is dan is er helemaal niets uit te smeren. Als de accu's vol zijn dan stijgt de spanning en heb je in sommige wijken de kans dat de boel weer uitvalt. Waarmee er kostbare duurzaam opgewekte elektriciteit verloren gaat.

De huidige accu's zijn echt de meest ridicule oplossing die ik kan bedenken voor onze problemen.

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-11 22:46
Als je toch 10k aan een batterij gaat uitgeven kun je wellicht net zo goed een 2de (elektrische) auto kopen, daarmee kun je, mits de juiste versie, stroom in je accu opslaan en weer aan je huishouden leveren wanneer er geen zon meer is.

Dit is natuurlijk voornamelijk een oplossing als je veel thuiswerkt..

• Drardollan
[...]

Uiteraard.
Alleen zijn die probleem-momenten er in de vroege namiddag. Tegen dan zijn de thuis-accu's al lang opgeladen. Ik heb tegen 14u al gemakkelijk 8kWh opgewekt en amper verbruik. Een accu is tegenwoordig meestal 5kWh, soms eens 10kWh.
Inderdaad, dat veranderd helemaal niets aan de situatie. En het is geen optie om het opladen van accu's uit te smeren, want wie zegt dat je in de middag nog voldoende zon hebt?

Alle oplossingen met de huidige accu's zijn kolder en dragen niets bij aan een echte duurzame oplossing.

• Drardollan
Maartinho schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:27:
Als je toch 10k aan een batterij gaat uitgeven kun je wellicht net zo goed een 2de (elektrische) auto kopen, daarmee kun je, mits de juiste versie, stroom in je accu opslaan en weer aan je huishouden leveren wanneer er geen zon meer is.

Dit is natuurlijk voornamelijk een oplossing als je veel thuiswerkt..
En hoe ga je dat dan doen als je in de avond of volgende ochtend weg wilt? Handig hoor, een lege accu in je auto. Of dat de thuisblijvers bij kaarslicht een puzzeltje moeten gaan doen omdat de accu met de auto vertrokken is.

De accu's van elektrische auto's lossen geen enkel probleem op in deze, ze veroorzaken enkel meer problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 25-05-2022 11:30 ]

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 16:22
Ozzie schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:35:
[...]

Dat is wel een beetje een kip-ei probleem. Want als genoeg mensen een thuisaccu hebben dan komt er geen te hoge spanning op het net maar word dat opgeslagen in de accu's.
Dat zeiden ze ook over zonnepanelen. Als we zonnepanelen kopen dan verbruiken we minder stroom en zal het goedkoper worden want de vraag zakt.
Nu hebben we panelen, is het net overbelast en slaat het systeem uit. Nou stel dat ze hier in de wijk zo'n thuisbatterij gratis bij een pak melk gingen uitdelen, dan zitten we in de zomer alsnog met volle accu's en in de winter met lege.

Tenzij die accu's met een slim systeem worden uitgerust dat ze boven een bepaalde fasespanning opgeladen worden. Of in een tijdsvenster wanneer de zon maximaal schijnt.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-11 11:25
de Peer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:52:
[...]

In dat geval is het dus logischer om het opladen van de batterijen beter te timen en te laten overlappen met de probleemtijdstippen.
Met een beetje domotica zou je het laden kunnen doen op basis van het voltage op het net.
Dat zou dan domotica moeten zijn met een glazen bol. Zo weet die domotica dat er in de namiddag genoeg zonneschijn is.

Ik zie meer heil in grotere pack's, zoals die Duitse zout accu's. Alleen zijn die nogal duur.

• Drardollan
com2,1ghz schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:30:
[...]

Of in een tijdsvenster wanneer de zon maximaal schijnt.
Daar heb je niets aan, tenzij je met de zon kan afspreken dat hij elke dag tussen 14:00 en 16:30 maximaal moet schijnen.

Zolang we geen fatsoenlijke opslagmogelijkheden hebben voor elektra per huishouden/straat/wijk zouden we, mijn inziens, in moeten zetten op het zoveel mogelijk direct verbruiken van de duurzaam opgewekte elektra (bijvoorbeeld in fabrieken waar nu veel gas gebruikt wordt). In de avond, nacht en winter zouden we een relatief duurzame bron moeten kunnen bijschakelen. Een kerncentrale is in dat opzicht een ideale oplossing, die kan je zo ongeveer op en af schakelen wanneer het uitkomt. Maar het brengt wel weer andere problemen met zich mee.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Drardollan schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:28:
[...]

Inderdaad, dat veranderd helemaal niets aan de situatie. En het is geen optie om het opladen van accu's uit te smeren, want wie zegt dat je in de middag nog voldoende zon hebt?

Alle oplossingen met de huidige accu's zijn kolder en dragen niets bij aan een echte duurzame oplossing.
PV-opwek is goed te voorspellen. De spanning kun je monitoren en ik gok dat deze zich ook prima laat voorspellen gezien de correlatie met de opwek. Er zijn gewoon diensten beschikbaar waar je op kunt inhaken. Hoe denk je dat de day-head energiemarkt werkt? Weersvoorspellingen spelen daarin een belangrijke rol.

• de Peer

de Peer

under peer review

cadsite schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:32:
[...]

Dat zou dan domotica moeten zijn met een glazen bol. Zo weet die domotica dat er in de namiddag genoeg zonneschijn is.

Ik zie meer heil in grotere pack's, zoals die Duitse zout accu's. Alleen zijn die nogal duur.
Nou gebruik van weersvoorspelling is geen rocket science hoor ;)

• Drardollan
Femme schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:33:
[...]

PV-opwek is goed te voorspellen. De spanning kun je monitoren en ik gok dat deze zich ook prima laat voorspellen gezien de correlatie met de opwek. Er zijn gewoon diensten beschikbaar waar je op kunt inhaken. Hoe denken je dat de day-head energiemarkt werkt? Weersvoorspellingen spelen daarin een belangrijke rol.
Ze kunnen het weer van gisteren nog niet goed voorspellen, dus daar zou ik iets essentieels als betrouwbare energie niet vanaf laten hangen.

De energiemarkt werkt iets anders dan jouw en mijn huisje, dat is veel groter en daarmee ook een stuk betrouwbaarder. Als de zon hier niet schijnt, dan schijnt deze in Duitsland wellicht wel.

Het opslaan van energie is in Nederland, met de huidige oplossingen, gewoon de grootse nonsens die er bestaat. In de zomer zit je opslag binnen de kortste keren vol en in de winter kom je ruimschoots te kort.

• cadsite
de Peer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:35:
[...]

ga je nu met een uitgestreken gezicht beweren dat dit klopt? _O-

• Drardollan
de Peer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:35:
[...]

Tenslotte zit het KNMI er met code geel slechts 99 van de 100 keer naast. Zeer betrouwbaar, een 'voorspelling'.

• de Peer

de Peer

under peer review

Jongens niet zo kinderachtig doen. Het gaat niet over weeralarmen.

Het is echt niet moelijk om te voorspellen of het wel of niet een zonnige middag wordt.

• Drardollan
de Peer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:37:
Jongens niet zo kinderachtig doen. Het gaat niet over weeralarmen.

Het is echt niet moelijk om te voorspellen of het wel of niet een zonnige middag wordt.
De afgelopen 2 weken zou het, volgens de voorspellingen, ook prima mooi weer worden. Er is zo ongeveer niets moeilijker dan het voorspellen dan het weer aangezien we er geen enkele invloed op hebben. Het is 1 grote gokmachine in mijn ogen.

En daar kan je je energie niet vanaf laten hangen. Zie je het voor je dat ze om 11:00 een kolen of gascentrale afschakelen omdat het KNMI zegt dat de zon gaat schijnen? Wat denk je dat er dan in NL gebeurd als om 11:15 de zon toch niet zo prominent aanwezig is als gezegd?

Duurzaam opgewekte energie uit zonnepanelen en windmolens (en helaas te weinig uit waterkracht nog) is onbetrouwbaar, je zal er een betrouwbaar en snel op en af te schakelen systeem naast moeten hebben. Gas en kernenergie zijn geschikt, maar hebben beiden ook grote nadelen.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 16:22
Drardollan schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:33:
[...]

Daar heb je niets aan, tenzij je met de zon kan afspreken dat hij elke dag tussen 14:00 en 16:30 maximaal moet schijnen.
Jawel, het doel dat de piek zakt. Echter heb je dan inderdaad het risico dat je accu niet voldoende geladen wordt of met een lege accu zit. Maar dan moet de intentie van die accu ook zijn om piekmomenten af te kunnen vangen.
Dan mogen ze de salderingsregeling weer even met een jaar of 5 verlengen van mij.

• Drardollan
Om compleet te zijn, waarom ik de huidige oplossing met accu's niet zie als een oplossing:

1. Ze zijn zeer vervuilend om te produceren
2. Ze zijn zeer vervuilend als ze aan het einde van hun levensduur zijn
3. Ze zijn gebaseerd op schaarse grondstoffen zoals kobalt dat ook nog eens op een heel vervelende manier gewonnen wordt
4. De capaciteit neemt razendsnel af
5. In NL schijnt de zon op de verkeerde momenten (in de zomer terwijl we het in de winter nodig hebben). Je hebt gigantische accu's nodig als je dat wil opslaan.
6. Accu's brengen een groot gevaar op oververhitting en woningsbranden mee. De voorbeelden zijn talrijk (zoek maar eens op spontaan ontbrandende accu's in laptops, fietsen, e-bikes en elektrische auto's).

• de Peer

de Peer

under peer review

Drardollan schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:41:
[...]

De afgelopen 2 weken zou het, volgens de voorspellingen, ook prima mooi weer worden. Er is zo ongeveer niets moeilijker dan het voorspellen dan het weer aangezien we er geen enkele invloed op hebben. Het is 1 grote gokmachine in mijn ogen.

En daar kan je je energie niet vanaf laten hangen. Zie je het voor je dat ze om 11:00 een kolen of gascentrale afschakelen omdat het KNMI zegt dat de zon gaat schijnen? Wat denk je dat er dan in NL gebeurd als om 11:15 de zon toch niet zo prominent aanwezig is als gezegd?

Duurzaam opgewekte energie uit zonnepanelen en windmolens (en helaas te weinig uit waterkracht nog) is onbetrouwbaar, je zal er een betrouwbaar en snel op en af te schakelen systeem naast moeten hebben. Gas en kernenergie zijn geschikt, maar hebben beiden ook grote nadelen.
1 of 2 weken vooruit voorspellen is heel wat anders dan voorspellen binnen dezelfde dag. Dat laatste kan echt met zeer grote nauwkeurigheid. Het wordt niet geheel onverwacht opeens bewolkt ofzo...

Het al dan niet afschakelen van centrales en andere zaken die geregeld moeten worden gebeuren nu uiteraard ook al op basis van weersvoorspelling. Dat zal niet exact hetzelfde zijn (qua formaat, kwaliteit, uitgebreidheid etc) als de gratis voorspelling die jij van het KNMI krijgt.

Ik ben het verder wel bijna volledig eens met je anti-accu argumenten. Ik ben ook geen voorstander.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 25-05-2022 11:50 ]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:52
Net als bij drinkwater is de echte uiteindelijke oplossing: zuiniger worden en minder gebruiken. Ja dat is een lastig verhaal, maar onvermijdelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door olafmol op 25-05-2022 11:51 ]

• Drardollan
com2,1ghz schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:43:
[...]

Jawel, het doel dat de piek zakt. Echter heb je dan inderdaad het risico dat je accu niet voldoende geladen wordt of met een lege accu zit. Maar dan moet de intentie van die accu ook zijn om piekmomenten af te kunnen vangen.
Dan mogen ze de salderingsregeling weer even met een jaar of 5 verlengen van mij.
Mijn inziens moeten ze de salderingsregeling sowieso nog jaren in stand houden. De belangrijkste reden voor afschaffing is meteen ook een grote leugen. De belangrijkste reden is dat de overheid belasting mis loopt. Dat slaat natuurlijk nergens op, want de opgewekte stroom komt ergens uit het net en daar wordt er belasting over betaalt. Aangezien dit overdag in de meeste gevallen bij bedrijven is die een belachelijk lage belasting betalen over hun energie is iets wat de overheid zelf heeft bedacht en in stand houdt.

De overheid zou juist duurzaam opgewekte energie moeten stimuleren en moeten inzetten op nog meer bronnen. Er stromen weet ik hoeveel rivieren door Nederland, doe daar eens wat mee om maar wat te noemen. Water en wind doen het ook in de nacht.

• Drardollan
de Peer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:48:
[...]

1 of 2 weken vooruit voorspellen is heel wat anders dan voorspellen binnen dezelfde dag. Dat laatste kan echt met zeer grote nauwkeurigheid. Het wordt niet geheel onverwacht opeens bewolkt ofzo...
Dat klopt, maar dat is veel te kort dag om je planning op te maken. Een grote wolk voor de zon en in hele wijken valt de zonne-energie weg.
Het al dan niet afschakelen van centrales en andere zaken die geregeld moeten worden gebeuren nu uiteraard ook al op basis van weersvoorspelling. Dat zal niet exact hetzelfde zijn (qua formaat, kwaliteit, uitgebreidheid etc) als de gratis voorspelling die jij van het KNMI krijgt.
Natuurlijk gebeurd dat al een deel, een deel op basis van onder andere de weersvoorspellingen en een deel op basis van reageren op de actuele situatie. Dit is echter lang niet snel genoeg, zeker afval of kolencentrales hebben lange op- en afschaal tijden.

• Drardollan
olafmol schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:50:
Net als bij drinkwater is de echte uiteindelijke oplossing: zuiniger worden en minder gebruiken. Ja dat is een lastig verhaal, maar onvermijdelijk.
En ook nagenoeg onmogelijk. Op een gegeven moment is de bodem wel bereikt. Neem bijvoorbeeld van de gloeilamp naar de LED lamp, daar zit nog amper mogelijke winst meer in. We hebben hele grote slagen gemaakt, maar de LED lamp verbruikt al zo weinig energie dat al zou je daar nog 50% winst boeken dat het er amper meer toe doet. Het is nogal een verschil of je een gloeilamp van 100W voor 50% efficiënter krijgt of een LED lamp van 2W voor 50%.

Maar ik denk niet dat de enige oplossing zuiniger worden is, dat is slechts een deel van de oplossing. Het gebruik van energie zal in de toekomst enkel maar toenemen dankzij bevolkingsgroei en groei van welvaart. Het belangrijkste is, mijn inziens, zorgen dat de gevraagde energie zo duurzaam mogelijk opgewekt wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door Drardollan op 25-05-2022 11:58 ]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-11 20:16
Drardollan schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:45:
Ohja? Dit is echt quatsch
3. Ze zijn gebaseerd op schaarse grondstoffen zoals kobalt dat ook nog eens op een heel vervelende manier gewonnen wordt
Batterijtechnieken zijn ondertussen ook al zonder kobalt. Maar jij gebruikt dus ook liever extra gas / olie, terwijl dit ook schaars is.
Gebaseerd waarop?
Er rijden nog steeds elektrische auto's rond die al 10 jaar oud zijn, met amper verlies. Waarom zou een thuisbatterij wel met een razendsnelle vermindering zitten van capaciteit?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Drardollan schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:36:
[...]

Ze kunnen het weer van gisteren nog niet goed voorspellen, dus daar zou ik iets essentieels als betrouwbare energie niet vanaf laten hangen.

De energiemarkt werkt iets anders dan jouw en mijn huisje, dat is veel groter en daarmee ook een stuk betrouwbaarder. Als de zon hier niet schijnt, dan schijnt deze in Duitsland wellicht wel.
De manier waarop het werkt op de energiemarkt is dat producenten en energieleveranciers een balanceringsverantwoordelijkheid hebben. Je committeert je vooraf aan het leveren of afnemen van een bepaalde hoeveelheid energie en je zorgt ervoor dat je die afspraak nakomt. Voor exploitanten van wind- en zonneparken en energieleveranciers is het dus zaak om goed te voorspellen hoeveel energie hun gedistribueerde energiebronnen gaan leveren anders moet je energie bijkopen of dumpen op de onbalansmarkt of productie afschakelen.
Het opslaan van energie is in Nederland, met de huidige oplossingen, gewoon de grootse nonsens die er bestaat. In de zomer zit je opslag binnen de kortste keren vol en in de winter kom je ruimschoots te kort.
Het doel van accu's (vanuit het perspectief van het energiesysteem) is niet om energie over dagen of seizoenen op te slaan. Accu's zijn nodig voor het bestrijden van netcongestie en om gedurende korte tijdsperioden (van uren of hooguit een dag) de onbalans tussen vraag en aanbod op te vangen. Huishoudens kunnen hier aan bijdragen door hun opgewekte energie overdag op te slaan en te gebruiken of aan het net terug te leveren als het donker is. In de winter kunnen accu's gebruikt worden om een tekort of overschot aan windenergie te bufferen.

• Drardollan
Femme schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:06:
[...]

Het doel van accu's (vanuit het perspectief van het energiesysteem) is niet om energie over dagen of seizoenen op te slaan. Accu's zijn nodig voor het bestrijden van netcongestie en om gedurende korte tijdsperioden (van uren of hooguit een dag) de onbalans tussen vraag en aanbod op te vangen. Huishoudens kunnen hier aan bijdragen door hun opgewekte energie overdag op te slaan en te gebruiken of aan het net terug te leveren als het donker is.
Ik voorspel het volgende probleem vast, in de nacht komt er een te lage spanning op het net.
In de winter kunnen accu's gebruikt worden om een tekort of overschot aan windenergie te bufferen.
Dat kan prima, maar die accu's moeten niet bij de mensen thuis staan. Als je windenergie op die manier wil reguleren, wat overigens zeker geen slecht idee is, dan moet je de ongebruikte ruimte in windmolens (en dat is nogal wat ruimte) gebruiken. Al is het maar vanuit het idee van brandveiligheid, je kan beter een windmolen laten afbranden dan een woonhuis.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11 22:28
Op zo'n manier kan waterstof zelfs een optie worden. (Ja, ik weet dat het energie-rendement niet het sterkste punt van waterstof is)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Drardollan schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:30:
[...]

En hoe ga je dat dan doen als je in de avond of volgende ochtend weg wilt? Handig hoor, een lege accu in je auto. Of dat de thuisblijvers bij kaarslicht een puzzeltje moeten gaan doen omdat de accu met de auto vertrokken is.

De accu's van elektrische auto's lossen geen enkel probleem op in deze, ze veroorzaken enkel meer problemen.
Er zijn al auto’s waar je bij het aansluiten op kan geven dat je morgen vanaf 8 uur 300 km wil kunnen rijden (als voorbeeld). Er zijn maar weinig huishoudens die tientallen KWh gebruiken ‘s nachts, voor de meesten zal dat hooguit een paar KWh zijn. Dus als je een auto hebt met een accu van 45 KWh, zou dat geen probleem mogen zijn.

Dan het tweede “probleem” dat je verzint: welke klungel gaat zijn volledige energievoorziening af laten hangen van het wel of niet aangesloten zijn van een auto op het thuisnetwerk? Juist: niemand, dus zal er ook thuis niemand in het donker zitten “omdat de accu met de auto vertrokken is”…

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:32
Femme schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:06:
[...]
Huishoudens kunnen hier aan bijdragen door hun opgewekte energie overdag op te slaan en te gebruiken of aan het net terug te leveren als het donker is. In de winter kunnen accu's gebruikt worden om een tekort of overschot aan windenergie te bufferen.
Als die accus 's nachts in de zomer al hun energie lozen zit je toch met hetzelfde probleem? Dan heb je een enorme inflow vanuit die accu's zonder vraag.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
Drardollan schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:12:
[...]

Ik voorspel het volgende probleem vast, in de nacht komt er een te lage spanning op het net.

[...]

Dat kan prima, maar die accu's moeten niet bij de mensen thuis staan. Als je windenergie op die manier wil reguleren, wat overigens zeker geen slecht idee is, dan moet je de ongebruikte ruimte in windmolens (en dat is nogal wat ruimte) gebruiken. Al is het maar vanuit het idee van brandveiligheid, je kan beter een windmolen laten afbranden dan een woonhuis.
Het is ook handig om je opslag capaciteit dichtbij je gebruikers te hebben. De grote bottlenecks zitten nu in de capaciteit van trafo's. hoogspanning <> 10kV en 10kV <> laagspanning.

Opslag bij de windmolens zelf is handig als je de windmolens met een lagere capaciteit wil aansluiten als dat ze op hun piek opwekken. Je kan bijvoorbeeld een 150MW windmolenpark met 100MW aansluiten. Op de piek gaat er 50MW naar je accu's. En als je onder de 100MW windenergiekomt worden de accu's weer ontladen.

Overigens staan de meeste windmolens hier op zee. Daar wil je liever geen accu's parkeren. Maar een groot accu park op het punt waar de kabels aan land komen is geen slecht idee.

Dan de brandveiligheid. Accu's vliegen vooral in de fik als ze fysiek beschadigd raken. En dat risico is een stuk groter in mobiele apparaten of auto's.

TheS4ndm4n#1919

• VDVLo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-05 13:52
[...]

Uiteraard.
Wel ja ik werk altijd in de namiddag tot s'avonds laat. Mijn verbruik zit dan ook in de avond en dus is een batterij misschien veel beter voor mij

• cadsite
VDVLo1 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:16:
[...]

Wel ja ik werk altijd in de namiddag tot s'avonds laat. Mijn verbruik zit dan ook in de avond en dus is een batterij misschien veel beter voor mij
Economisch gezien heel misschien.
Ecologisch gezien zijn er betere opties:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220524_97684794

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-11 23:03
cadsite schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:39:
[...]

Economisch gezien heel misschien.
Ecologisch gezien zijn er betere opties:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220524_97684794
Ben wel benieuwd, maar wordt helemaal kapotgegooid met pop ups. Heb je ook een screen shot of een samenvatting waar het geld beter heen kan?

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Nog eens iets belangerijk in de verf zetten: op de schaal waar het relevant is voor het net, kan wind-en zon-opbrengst belachelijk nauwkeurig voorspeld worden een dag vooraf. Dat is maar best, want veel energiecentrales kunnen niet zomaar op en neer gaan in opwek (gascentrales zijn snelst voor groot vermogen, vandaar populair; kernenergie heeft hier veel problemen mee, onder meer door opgewekte restproducten die de reacties beïnvloeden, xenon is daar een zeer rottige in).
Je kan in domotica die data binnenhalen, en zo je verbruik sturen.
Als je een zuinige warmtepompboiler hebt, kan je die beter als 'batterij' inzetten. Maar als al dat relatief laaghangend fruit is ingezet, kan een thuisbatterij nog een flinke stap vooruit zijn.

In Nederland wordt verstandig omgaan met energie momenteel wel hard afgestraft door saldering (waardeloze energieopwek tijdens overschot gelijk zetten met dure energie tijdens tekorten). In België is het correcter, afname duurder dan terugleveren, en zie je dat thuisbatterij kan opleveren (meer eigenverbruik, net wat het net nodig heeft).
Ik zie op termijn uurprijzen komen (misschien in de vorm van piek en dal op variabele momenten), wat het financieel nog interessanter kan maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Om nog subsidie te krijgen voor zonneparken mag de netaansluiting inmiddels nog maar 50% van het piekvermogen van de panelen zijn. Dat betekent dus dat een groot deel van een zonnige dag, de panelen méér leveren dan het net op kan.

Het overschot kan dan of weggegooid worden (jammer, maar geen groot probleem; zoveel is stroom niet waard midden op een zonnige dag. Binnenkort waarschijnlijk praktisch niks meer), of gebufferd worden in batterijen en in de uren na de maximale zonneopbrengst aan het net geleverd worden. Dat is extra gunstig; geeft een veel gelijkmatiger verdeling van zonnestroom over de dag. Het hele 'wolkje voor de zon'-probleem is er dan ook niet echt meer.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-11 18:19
Om compleet te zijn, waarom ik de huidige oplossing met accu's niet zie als een oplossing:

5. In NL schijnt de zon op de verkeerde momenten (in de zomer terwijl we het in de winter nodig hebben). Je hebt gigantische accu's nodig als je dat wil opslaan.
6. Accu's brengen een groot gevaar op oververhitting en woningsbranden mee. De voorbeelden zijn talrijk (zoek maar eens op spontaan ontbrandende accu's in laptops, fietsen, e-bikes en elektrische auto's).
Wat een hopeloos achterhaalde "informatie" in één bericht.
Nog een tip voor voor wie er wèl serieus mee aan de slag wil op basis van gegevens anders dan uit de onderbuik: de blog van Martin Kleinman.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Drardollan
Jan Workum schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:45:
[...]

Nog een tip voor voor wie er wèl serieus mee aan de slag wil op basis van gegevens anders dan uit de onderbuik: de blog van Martin Kleinman.
Ik zou zeggen, hang er een paar op. Mij niet bellen.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 13:15

killercow

eth0

Jan Workum schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:45:
[...]

Inderdaad, bijzonder kansloos. Maar zoals het elk goed verjaardagsgesprek betaamt. Men leest de Telegraaf, is Tegen de nodige energietransitie, Voor Waterstof (hoe dat ooit rendabel moet worden is niet duidelijk, maar dat hoeft ook niet op een verjaardagsborrel), en blaat raak zonder enige referentie aan bronnen, onderzoeken of inhoudelijke kennis.

openkat.nl al gezien?

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-11 15:32
eamelink schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:36:
Om nog subsidie te krijgen voor zonneparken mag de netaansluiting inmiddels nog maar 50% van het piekvermogen van de panelen zijn. Dat betekent dus dat een groot deel van een zonnige dag, de panelen méér leveren dan het net op kan.
Als je de panelen oost-west neerlegt is de piek al behoorlijk lager

25.010 Wattpiek Oost / West

Verwijderd

Accu om geen stroom aansluiting te hoeven hebben is ook niet zin vol gezien in nl geld toe krijgt om een stroom aansluiting te hebben op een woonadres (verminderde energie belasting is hoger dan de vaste kosten).
Of wel off-grid gaan is niet interessant.

• de Peer

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:07:
Accu om geen stroom aansluiting te hoeven hebben is ook niet zin vol gezien in nl geld toe krijgt om een stroom aansluiting te hebben op een woonadres (verminderde energie belasting is hoger dan de vaste kosten).
Of wel off-grid gaan is niet interessant.
Dat is ook niet de beoogde toepassing.
Het gaat om het dempen/uitsmeren van piekbelasting.
En eventueel ook om stroom op goedkope tijdstippen in te kopen en op duurdere tijdstippen te verkopen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:38

Kan het aub een tikje vriendelijker en minder stellig?
Je zegt nl nogal wat dingen waar uit blijkt dat je de feiten nog niet allemaal kent. Ik ga daar-bij deze toonzetting- niet op reageren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Drardollan
BarryH schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:22:
[...]

Kan het aub een tikje vriendelijker en minder stellig?
Je zegt nl nogal wat dingen waar uit blijkt dat je de feiten nog niet allemaal kent. Ik ga daar-bij deze toonzetting- niet op reageren
Er is niets onvriendelijks aan het opsommen van een lijstje waarom ik het niet zie als een oplossing. Sinds mijn post ook geen enkel nieuw feit gehoord overigens.

Men moet vooral doen wat men niet laten kan, maar mijn mening is dat thuis batterijen geen oplossing zijn en mijn voorspelling is dat ze dat in NL de komende 15 jaar niet gaan worden. En ik vraag mij oprecht af waarom we allerlei oplossing bedenken die én niet voldoen én op de middellange termijn ons in de kont gaan bijten. Zoek bijvoorbeeld eens op hoe ze gebruike windmolenwieken verwerken aan het einde van hun levensduur.

[ Voor 18% gewijzigd door Drardollan op 27-05-2022 21:11 ]

• BarryH
nr 1:
Drardollan schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:30:
[...]

Je kan een EV laden op momenten van overschotten
Sommige EVs kan je ook gebruiken om terug te leveren op andere momenten (zie V2G topic, b.v. via een pv omvormer terugleveren)
EVs lossen heel veel problemen op en er vliegen er minder in de fik dan ICEs

nr 2:
Drardollan schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:55:
[...]

En ook nagenoeg onmogelijk. Op een gegeven moment is de bodem wel bereikt. Neem bijvoorbeeld van de gloeilamp naar de LED lamp, daar zit nog amper mogelijke winst meer in.
Er brand nog veel halogeen, gloeilamp en ouderwets TL

nr 3:
Drardollan schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:41:
[...]

De voorspelling van zon en wind komt bijna altijd goed uit. Dat blijkt wel uit de opheft die er 1 week geleden was toen er een keer onverwacht een flinke regenhui de zonpv opbrengst liet verdampen

nr 4:

uit allerlei onderzoek naar EVs blijkt dat dit heel erg meevalt. ramingen gaan nu al over 300k km+. Dus met een goed BMS kan je lang met de accu doen.

Overigens ben ik het eens met je mening dat een thuisbatterij niet zinvol is. Voorlopig valt er meer te winnen elektraverbruik beter timen. En dat wordt, met opkomst EVs en WPn steeds makkelijker.
En het geld voor een thuisbatterij kan je beter uitgeven aan een elektrische fiets of EV of een WP of extra PV. Want dan verlaag je sneller de fossiele energie behoefte en het is beter voor je portemonee.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 19:36

Infant

It's a floating Dino!

Ja, er zijn nieuwe versies op komst. Maar voor 2025/26 gaat het voor thuis 0.0 interessant zijn. Voor grootverbruikers begint het nu wel al zeer interessant te worden.

Het hangt ook enorm af met welk contract jij de stroom gaat verkopen. Ik krijg bijv. als de salderings- regeling vervalt binnen dit contract maar 5 cent per kWh terug geleverd, ongeacht het tijdstip.
Als ik een flexibel contract zou pakken moet ik soms wel 20 cent betalen om overdag terug te mogen leveren, maar kan ik 30 cent krijgen als ik dat 's nachts doe.

Als de saldering blijft zoals nu in de planning, gaat in 2026 de hele markt veranderen. En daar zijn veel bedrijven nu al op in aan het spelen.

Maar moet je je voor stellen dat elke consument als zijn eigen energie zelf gaat zitten opwekken en zitten weg bufferen. Ik zou dan een 8MWh accu nodig hebben om een zachte winter te overbruggen, en dan tank ik soms nog benzine.

Zeg maar ~90 afgedankte Model S'en op een stapel in de achtertuin. Niet echt realistisch.

Ik verwacht dat vaste contracten er de aankomende jaren niet aan gaan komen, en we langzaam de flexibele uurtarieven in gezogen worden. En dan mag iedereen per situatie een nog complexer puzzeltje gaan maken welk contract er bij hem hoort.

En de marketing teams gaan daar dan op in spelen om te kijken hoe ze dat mijn oma moeten gaan aansmeren.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:27
Femme schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:54:
De Nederlandse tarieven hebben geen incentives om het gebruik en de opwek van zelf opgewekte energie op elkaar af te stemmen of om de belasting van het netwerk te beperken.

Als het je puur om het financiële aspect is te doen (en je woont in Nederland en niet België) dan kun je beter nog wachten tot 2025.
Als aanvulling hierop: ook zonder salderen is het nut van accu's in huis beperkt. (Op grotere schaal, zeg een wijk of stad, zou een ander verhaal kunnen zijn). Je zou dan genoeg kunnen installeren om een nacht mee door te komen. Veel meer heeft nauwelijks zin: hoeveel je ook neerzet, in de zomer zit het altijd vol, in de winter is het altijd leeg.

Er zijn tweakers geweest die a.d.h.v. precieze logging al eens hebben teruggerekend wat het verschil had kunnen zijn: antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

De conclusie voor diegene was dat het voor hem voorbij 4 kWh eigenlijk bijna niks uitmaakt, en de eerste 2 kWh al het meeste scheelt.

Nu kan dat meer zijn als je een elektrische auto hebt, maar een seizoen ga je er nooit meer overbruggen. Dus, denk goed na over wat je er mee wilt bereiken.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wilke schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:56:
[...]

Als aanvulling hierop: ook zonder salderen is het nut van accu's in huis beperkt. (Op grotere schaal, zeg een wijk of stad, zou een ander verhaal kunnen zijn). Je zou dan genoeg kunnen installeren om een nacht mee door te komen. Veel meer heeft nauwelijks zin: hoeveel je ook neerzet, in de zomer zit het altijd vol, in de winter is het altijd leeg.

Er zijn tweakers geweest die a.d.h.v. precieze logging al eens hebben teruggerekend wat het verschil had kunnen zijn: antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

De conclusie voor diegene was dat het voor hem voorbij 4 kWh eigenlijk bijna niks uitmaakt, en de eerste 2 kWh al het meeste scheelt.

Nu kan dat meer zijn als je een elektrische auto hebt, maar een seizoen ga je er nooit meer overbruggen. Dus, denk goed na over wat je er mee wilt bereiken.
Het zal ongetwijfeld relatief zijn aan de omvang van het huishouden. Een elektraverbruik van 3000 kWh is niet heel veel en zal geen all electric woning zijn.

Peak shaving wordt over een paar jaar een ding voor PV-eigenaren die regelmatig meer dan 5 kW aan vermogen terugleveren. Om te kunnen profiteren van dynamische prijzen wil je ook wat ruimte hebben om je eigen opwek op een gunstig moment terug te leveren of om in de winter op een gunstig moment energie op te slaan voor later gebruik. Het liefst combineer je dit natuurlijk wel met een slimme aansturing van je warmtepomp en laadpunt om de flex in die apparaten optimaal te benutten (dus verwarmen buiten momenten met hoge prijzen of een hoge belasting van het net). Het is een leuke opgave voor een simulatietool om de optimale accugrootte door te rekenen :) .
Drardollan schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:08:
[...]

Men moet vooral doen wat men niet laten kan, maar mijn mening is dat thuis batterijen geen oplossing zijn en mijn voorspelling is dat ze dat in NL de komende 15 jaar niet gaan worden. En ik vraag mij oprecht af waarom we allerlei oplossing bedenken die én niet voldoen én op de middellange termijn ons in de kont gaan bijten. Zoek bijvoorbeeld eens op hoe ze gebruike windmolenwieken verwerken aan het einde van hun levensduur.
Succes met je voorspelling :) . In o.a. de VS, Duitsland, België en Italië gaat de verkoop van accu's al erg hard. Kom over vier jaar eens terug en je zult zien dat ook in Nederland thuisaccu's op schaal worden toegepast. Voor woningen die al elektrisch, goed geïsoleerd en (op jaarbasis) 'energieneutraal' zijn gemaakt is het investeren in een accu de volgende stap. Het is wachten tot de afbouw van de salderingsregeling in werking treedt en nieuwe netwerktarieven worden geïntroduceerd om de markt voor thuisaccu's van het slot te halen in Nederland.

• Drardollan
BarryH schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:30:
nr 1:

[...]

Je kan een EV laden op momenten van overschotten
Sommige EVs kan je ook gebruiken om terug te leveren op andere momenten (zie V2G topic, b.v. via een pv omvormer terugleveren)
EVs lossen heel veel problemen op en er vliegen er minder in de fik dan ICEs
Dat het kan betekent niet dat het nuttig is. Je EV is bij uitstek tijdens het opwekken niet thuis en je wil hem niet leeghalen als je dat wel bent want dan kan je de volgende ochtend lopend op pad.
nr 2:

[...]

Er brand nog veel halogeen, gloeilamp en ouderwets TL
Stond niet op het lijstje en je hebt het hele punt gemist. Ik stelde daar dat er weinig ontwikkeling in energiebesparing meer zal zijn op het gebied van verlichting (in ieder geval op de middellange termijn).
nr 3:

[...]

De voorspelling van zon en wind komt bijna altijd goed uit. Dat blijkt wel uit de opheft die er 1 week geleden was toen er een keer onverwacht een flinke regenhui de zonpv opbrengst liet verdampen
Bewijzen?
nr 4:

[...]

uit allerlei onderzoek naar EVs blijkt dat dit heel erg meevalt. ramingen gaan nu al over 300k km+. Dus met een goed BMS kan je lang met de accu doen.
https://www.ad.nl/auto/ei...n-auto-waard-is~a6b96e66/

Leuk die ramingen, maar laat het eerst maar praktijk worden. De huidige gebruikte accucellen hebben maar een beperkte levensduur, kosten veel tijd om op te laden, zijn duur én ze zijn vervuilend. Accu’s zijn de slechts mogelijke oplossing die ik maar kan bedenken.
Overigens ben ik het eens met je mening dat een thuisbatterij niet zinvol is. Voorlopig valt er meer te winnen elektraverbruik beter timen. En dat wordt, met opkomst EVs en WPn steeds makkelijker.
En het geld voor een thuisbatterij kan je beter uitgeven aan een elektrische fiets of EV of een WP of extra PV. Want dan verlaag je sneller de fossiele energie behoefte en het is beter voor je portemonee.
Op dit moment is de beste batterij de batterij zoals we die nu kennen, geen batterij. Duurzaam opgewekte elektriciteit moet naar de op dat moment aanwezige gebruikers (fabrieken, kantoren, EV’s bij kantoren, e.d.). Als er geen of niet voldoende duurzaam opgewekte elektriciteit is dan moet je zorgen dat je deze zo duurzaam mogelijk opwekt met een methode is het toelaat om snel en eenvoudig op en af te schakelen. Op dit moment is dat met stip kernenergie met als 2e optie een gasgestookte centrale.

Daarbij moeten we als de wiedeweerga zorgen dat we meer duurzame energie kunnen opwekken en kwijt kunnen in het net zodat het bij de gebruikers kan komen. De allerslechtste optie om dit te bereiken is stoppen met het stimuleren van gewone burgers in de aanschaf en het opbouwen van een netwerk met discutabele accu’s.

• Drardollan
Femme schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 07:35:
[...]
Succes met je voorspelling :) . In o.a. de VS, Duitsland, België en Italië gaat de verkoop van accu's al erg hard. Kom over vier jaar eens terug en je zult zien dat ook in Nederland thuisaccu's op schaal worden toegepast. Voor woningen die al elektrisch, goed geïsoleerd en (op jaarbasis) 'energieneutraal' zijn gemaakt is het investeren in een accu de volgende stap. Het is wachten tot de afbouw van de salderingsregeling in werking treedt en nieuwe netwerktarieven worden geïntroduceerd om de markt voor thuisaccu's van het slot te halen in Nederland.
In Duitsland zijn het voornamelijk lease accu’s.

Over 4 haar is er geen steek veranderd, al is het maar omdat de saldering dan nog hoog is (en ik persoonlijk verwacht dat die aanpassing nog wel 1 of 2 keer uitgesteld zal worden). Er zullen wel meer accu’s komen, maar dat zullen met name de ‘groen linksen’ zijn, omdat elk weldenkend mens op een bierviltje in 5 minuten kan uitrekenen dat 10k uitgeven met een terugverdientijd van boven de 20 jaar geen verstandige investering is.

Ik hoop dat we over 4 jaar geïnvesteerd hebben in oplossingen die wel nuttig zijn. Meer energie uit water bijvoorbeeld. En geen kolen of fossiele brandstoffen meer verbranden maar een relatief schone kerncentrale. Al besef ik mij ook goed dat kernenergie op de lange termijn ook geen oplossing is, dat ik die graag zie is puur gebaseerd op het feit dat het op dit moment zo ongeveer de schoonste oplossing is die veilig en goed toepasbaar is. Liever zou ik een andere oplossing zien, maar die zie ik nu nog niet bestaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Drardollan op 28-05-2022 11:34 ]

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:39

martijn v o

Certified by Enphase.

Leuk zo'n forum is net een afspiegeling van de maatschappij.
Ik ben het niet met je eens. kernenergie is niet schoon, kan niet vlug regelen en is zeker niet in 4 jaar te bouwen.

Ik ben niet van Groen Links maar een batterij kan zeker wel helpen. We krijgen de komende periode te maken met forse uitbreiding in groene energie, maar op de momenten dat we het nodig hebben is het er niet of te weinig. Logisch is dus dat er wordt gekeken naar opslag. Dat hoeven niet alleen accu's te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook waterstof zijn, of energie in de bodem of zoals ze nu in Duitsland gaan experimenteren met een fabriek waar het in steen wordt opgeslagen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Kernenergie is zeker niet geschikt om pieken op te vangen. Het laatste wat je wil uit veiligheidsrisico's is dat het leidingwerk veelvuldig aan thermische stress bloot staat.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
@Drardollan 1. Ik kan nog een veel slechtere oplossing dan accu's geven: waterstof, kernenergie, kolencentrales. Op vandaag kan je vliegwielen gebruiken, waterkrachtcentrales laten terugpompen, gascentrales bijregelen, en accu's gebruiken; verder bijsturen wordt snel heel complex, duur en onhandig (grote verbruikers betalen om even stil te liggen bijvoorbeeld).
2. Kernenergie gemakkelijker en snel op en af te schakelen? Kan je dan even uitleggen hoe je met Xenon-135 zal omgaan? En kom niet af met nog niet bestaande afvang van X-135 in theoretische toekomstige MSR's; maar in vandaag beschikbare economisch haalbare kernreactoren. (Ja, deze opmerking is mss wat off-topic, maar eenieder wie de moeite neemt om de kennis te vergaren om dit goed te kunnen beantwoorden, zal het punt zonder verdere discussie snappen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MeTooPV
  • Laatst online: 10:32
Vrienden hebben zo'n extreem flexibel energiecontract. Krijgen dag van tevoren te horen wat het prijsverloop morgen ongeveer zal zijn èn ze passen hun gebruik erop aan. Ik denk dat slim gebruik nog een wereld van verschil kan maken. Als de vriezer niet op -16 graden gaat staan maar zelf kiest om de temperatuur tussen -12 en -18 te houden afhankelijk van de stroomprijs. De auto een accu van 100% vol nastreeft, maar als de stroom duur is stopt bij 40% vol (ook ruim voldoende).
Opslag is eigenlijk het laatste waar je voor moet kiezen.

• de Peer

de Peer

under peer review

MeTooPV schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:44:
Vrienden hebben zo'n extreem flexibel energiecontract. Krijgen dag van tevoren te horen wat het prijsverloop morgen ongeveer zal zijn èn ze passen hun gebruik erop aan. Ik denk dat slim gebruik nog een wereld van verschil kan maken.
Ik denk dat het verwaarloosbaar is. Vriezer is sowieso geen grootverbruiker, net als de vaatwasser en de wasmachine.
Qua verwarming (warmtepomp) valt er ook weinig te optimaliseren. Als het koud is heb je verwarming nodig en dan gaan de prijzen sowieso hoog zijn.
Er is vaak wel een reden dat de prijzen laag/hoog zijn.

Het goed timen van het laden van de elektrische auto kan (momenteel) wel echt een verschil maken inderdaad. Als je een beetje flexibel bent zou je daar optimaal mee kunnen profiteren van de hoge en lage tarieven.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

naftebakje schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:23:
@Drardollan
...
2. Kernenergie gemakkelijker en snel op en af te schakelen? Kan je dan even uitleggen hoe je met Xenon-135 zal omgaan? En kom niet af met nog niet bestaande afvang van X-135 in theoretische toekomstige MSR's; maar in vandaag beschikbare economisch haalbare kernreactoren. (Ja, deze opmerking is mss wat off-topic, maar eenieder wie de moeite neemt om de kennis te vergaren om dit goed te kunnen beantwoorden, zal het punt zonder verdere discussie snappen).
De "theoretische toekomstige" MSR's lijken iig sneller te kunnen af en op te kunnen schalen dan conventionele reactoren. Tenminste concludeer ik dit uit de mij toegankelijke literatuur (via Internet).
De problematiek van het (tijdelijk) afvangen van het ontwijkende Xenon blijft natuurlijk bestaan.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

martijn v o schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:52:
... Dat hoeven niet alleen accu's te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook waterstof zijn, of energie in de bodem of zoals ze nu in Duitsland gaan experimenteren met een fabriek waar het in steen wordt opgeslagen.
In mijn gemeente zou volgens het nieuwe college serieus naar zgn. "buurtbatterijen" worden gekeken (i.s.m. Liander). Hoe dit vorm wordt gegeven en hoe deze oplossing uiteindelijk uit zou kunnen zien?
Dit blijft voorlopig heel vaag.

Energie in steen opslaan? Dat kan toch alleen maar relatief laagwaardige thermische energie zijn, of niet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

dunklefaser schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:26:
[...]
Energie in steen opslaan? Dat kan toch alleen maar relatief laagwaardige thermische energie zijn, of niet?
https://www.deingenieur.n...or-continu-schone-energie
Met een hete kant van 500 graden kan je op ca 30% rendement + wat restwarmte mikken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MeTooPV
  • Laatst online: 10:32
r
de Peer schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 16:16:
[...]

Ik denk dat het verwaarloosbaar is. Vriezer is sowieso geen grootverbruiker, net als de vaatwasser en de wasmachine.
Laten we in ieder geval de juiste data gebruiken. Dat een vriezer maar een paar honderd watt gebruikt, maakt het geen kleine verbruiker. Het is in veel huishoudens de grootste stoomverbuiker.

https://www.klimaatgids.n...ieverbruik-van-apparatuur.

• ds23man

ds23man

Eenum

Een vriezer is een soort zwart gapend gat voor voedsel, er gaat van alles in wat daarna de kliko in gaat omdat het over de datum is bij een ontdooi beurt......

Over voedselverspilling gesproken.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
dunklefaser schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:26:
[...]

In mijn gemeente zou volgens het nieuwe college serieus naar zgn. "buurtbatterijen" worden gekeken (i.s.m. Liander). Hoe dit vorm wordt gegeven en hoe deze oplossing uiteindelijk uit zou kunnen zien?
Dit blijft voorlopig heel vaag.
Het klinkt heel goed, alleen vraag ik me af wat Liander gaat vragen hiervoor, die willen ook winst maken.
Kun je dan beter als buurt of wijk geen batterij coöperatie o.i.d. oprichten?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• HereIsTom
MeTooPV schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:40:
r
[...]

Laten we in ieder geval de juiste data gebruiken. Dat een vriezer maar een paar honderd watt gebruikt, maakt het geen kleine verbruiker. Het is in veel huishoudens de grootste stoomverbuiker.

Klopt ik heb er hier eens een meter tussen gehangen en was zo’n 1 kWh per dag, dus 365 kWh per jaar en dan moet je ‘m dus niet te vaak open doen en regelmatig schoonmaken ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• ds23man

ds23man

Eenum

Liander mag als netbeheerder geen winst maken....

Overigens mogen ze onder de huidige wetgeving ook geen stroom opwekken, wat een batterij wel doet.

• HereIsTom
ds23man schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:57:
Liander mag als netbeheerder geen winst maken....

Overigens mogen ze onder de huidige wetgeving ook geen stroom opwekken, wat een batterij wel doet.
Maar ja om de kosten te dekken om het net uit te breiden kunnen ze het vastrecht dus wel hoog maken.

• ds23man

ds23man

Eenum

En om het nog veel krommer te maken:

Om de batterij te laden moet er transportkosten betaald worden, terugleveren op het net is transportvrij.

De huidige wetgeving staat gewoon de energietransitie hopeloos in de weg. Overigens is het bovenstaande voorbeeld ook geldig voor andere energieopslag zoals waterstof.

• de Peer

de Peer

under peer review

MeTooPV schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:40:
r
[...]

Watt is vermogen, jij bedoelt verbruik, dat is in Watt-uur ;)
375 Wattuur is wel erg extreem. Een moderne vriezer zit onder de 250 Wattuur per jaar.
Een paar euro per maand dus.

Als je vriezer de grootverbruiker is, dan heb je sowieso een elektrarekening van bijna niets :-). Dan kan een accu sowieso nooit uit.

Dat zijn niet het soort zaken waar ik voor ga optimaliseren in ieder geval. Met schuiven van de laadtijden van de elektrische auto gaat het om honderden euro's per jaar, dat is andere koek.
ds23man schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:52:
Een vriezer is een soort zwart gapend gat voor voedsel, er gaat van alles in wat daarna de kliko in gaat omdat het over de datum is bij een ontdooi beurt......

Over voedselverspilling gesproken.
Moderne vriezers hoeven nooit ontdooid te worden.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 28-05-2022 18:08 ]

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

HereIsTom schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:55:
[...]

Het klinkt heel goed, alleen vraag ik me af wat Liander gaat vragen hiervoor, die willen ook winst maken.
Kun je dan beter als buurt of wijk geen batterij coöperatie o.i.d. oprichten?
Zoals gezegd het wordt nog uitgezocht hoe dit vorm moet worden gegeven. De lokale energiecoöperatie gaat hier misschien een rol in spelen. Ik ben er met mijn zonnedelen lid van.
Liander is waarschijnlijk alleen maar raadgevend/adviserend mee bezig.

• ds23man

ds23man

Eenum

"Moderne vriezers hoeven nooit ontdooid te worden."

Breek me de bek niet open. Heb hier een vrij recente Bauknecht vrieskast staan met een no frost label. Heb hem van ellende maar uitgezet omdat om de haverklap de ventilator dicht vriest in de kast. De kist van Bosch van 15 jaar oud heeft de taak overgenomen.

• HereIsTom
de Peer schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:06:
[...]

Watt is vermogen, jij bedoelt verbruik, dat is in Watt-uur ;)
375 Wattuur is wel erg extreem. Een moderne vriezer zit onder de 250 Wattuur per jaar.
Een paar euro per maand dus.

Als je vriezer de grootverbruiker is, dan heb je sowieso een elektrarekening van bijna niets :-). Dan kan een accu sowieso nooit uit.

Dat zijn niet het soort zaken waar ik voor ga optimaliseren in ieder geval. Met schuiven van de laadtijden van de elektrische auto gaat het om honderden euro's per jaar, dat is andere koek.

[...]

Moderne vriezers hoeven nooit ontdooid te worden.
Een vriezer verbruikt zo’n 365 kWh per jaar, met de huidige prijzen is dat € 130,- noem dat maar niks.
Ik zeg niet dat dat de grootste verbruiker is, maar al die beetjes bij elkaar telt wel hard op.
En wij hebben een nieuwe A++ vriezer en die moet je echt wel 1 á 2x per jaar ontdooien en zit dan een dun laagje, maar daardoor verdubbeld bijna het verbruik!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@de Peer Bij jouw verbruikscijfers ontbreekt nog een "k" bij de jaarverbruiken.
Mijn 18 jaar oude diepvries (208 liter netto inhoud) heeft een gemiddeld jaarverbruik van 145-160 kWh.
(onverwarmde voorraadkamer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPbpMN03nszcU6FOB5XtkNgv8FI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUs0aRyi2zKnzKAcz5gHxSWY.jpg?f=fotoalbum_large
Atm 0,45 kWh/d @16°C - (ca. 20 min aan 33,5 W / ca. 20 min uit 2,6 W enz.)
- gemiddeld vermogen ca. 19 W

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 28-05-2022 18:41 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

de Peer schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 16:16:
[...]

Qua verwarming (warmtepomp) valt er ook weinig te optimaliseren. Als het koud is heb je verwarming nodig en dan gaan de prijzen sowieso hoog zijn.
Er is vaak wel een reden dat de prijzen laag/hoog zijn.
Verwarming is een interessante omdat het veruit de grootste verbruiker is en omdat het zich (in ieder geval in theorie) goed automatisch laat regelen op zo'n manier dat je er als gebruiker weinig omkijken naar hebt. De warmtepomp moet wel een surplus aan vermogen hebben ten opzichte van wat er bij de op dat moment gelden weersomstandigheden nodig is om de woning op temperatuur te houden en je woning moet in staat zijn om warmte te bufferen. Dat gaat beter met vloerverwarming in beton dan in bijv. Fermacell op een lichte constructie.

Kijk voor de gein is naar de energietarieven van easyEnergy in december of februari. Er zitten geregeld verschillen in van 15ct/kWh tussen inkoop op een gunstig of ongunstig moment.

De koelkast en diepvries zijn hier zo'n 50 kWh per maand, de vaatwasser 40 kWh en wassen/drogen ook ruim 40 kWh. Bij elkaar zo'n 1500 kWh in een jaar.

• BarryH
@Femme
Tijd voor A label witgoed? :)
Hier witgoed van 2011
4p huishouden, per jaar:
220kWh wassen
Idem drogen (sinds 24/2 mee gestopt)
90kWh koelkast 120liter
120 kWh vriezer (model 150 cm hoog)
Goed planbaar op de dag zijn de wasmachine (en de afwasmachine ook redelijk)
Net wat moeite de vriezer ( bv op -24 zetten en dan op tijdschakelaar)
Echt groot zijn:
EV 2500-4000 kWh, waarvan 25% redelijk vrij planbaar (bv zaterdag middag ) en door de weeks of tussen 10 en 16, of tussen 01 en 06

Warmtepomp 3000 - 4000 kWh , mn tussen 1 okt en 1 april. Heb alleen geen overcapaciteit.
Evt SWW goed planbaar (500-1000 kWh), echter ik heb een zonneboiler, dus nauwelijks gas/elektra voor SWW

• de Peer

de Peer

under peer review

Femme schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:49:
[...]

Verwarming is een interessante omdat het veruit de grootste verbruiker is en omdat het zich (in ieder geval in theorie) goed automatisch laat regelen op zo'n manier dat je er als gebruiker weinig omkijken naar hebt. De warmtepomp moet wel een surplus aan vermogen hebben ten opzichte van wat er bij de op dat moment gelden weersomstandigheden nodig is om de woning op temperatuur te houden en je woning moet in staat zijn om warmte te bufferen. Dat gaat beter met vloerverwarming in beton dan in bijv. Fermacell op een lichte constructie.
Ja dat klinkt erg mooi. Ik vraag me alleen af wat dat met het comfort doet. Normaal gesproken laat je de warmtepomp graag (gemiddeld) op een continu vermogen draaien om de temperatuur in huis zo stabiel mogelijk te houden.

Ik kan me echter wel voorstellen dat als je niet thuis bent (en wel de warmtepomp aan hebt) je het lekker kunt laten fluctueren en dus alleen opwarmen bij goedkope uurtarieven.
Kijk voor de gein is naar de energietarieven van easyEnergy in december of februari. Er zitten geregeld verschillen in van 15ct/kWh tussen inkoop op een gunstig of ongunstig moment.

De koelkast en diepvries zijn hier zo'n 50 kWh per maand, de vaatwasser 40 kWh en wassen/drogen ook ruim 40 kWh. Bij elkaar zo'n 1500 kWh in een jaar.
Kan allemaal, maar juist bij deze apparatuur heb ik persoonlijk liever wat meer vrijheid. Denk aan even snel een was doen omdat het uitkomt, of de vaatwasser graag al opgeruimd hebben dezelfde avond etc..

@BarryH
Koelkast en vriezer. Beter om daar niet te veel aan te klooien ivm voedselveiligheid.
Een vriezer laten fluctueren in temperatuur is volgens mij af te raden. Denk ook aan zaken als kristallisatie. Je bent bepaalde componenten telkens aan het ontdooien en weer invriezen, even simpel gezegd.

• BarryH
@de Peer is dat ook bij fluctuaties tusssn -18 en -24?

• de Peer

de Peer

under peer review

BarryH schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:25:
@de Peer is dat ook bij fluctuaties tusssn -18 en -24?
Dat was wel waar ik op doelde ja. Maar nu ik naar wat onderbouwing zoek kan ik er weinig voor vinden eigenlijk. ik zoek nog even door ;-)

edit: Dit is wat ik bedoel. Zelfs bij -18 graden is niet al het water bevroren. Ga je kouder dan kan het wel bevriezen. Ga je telkens pendelen tussen -18 en -24 dan is dat niet bevorderlijk voor de kwaliteit.
https://progressivegrocer...ing-your-frozen-inventory

zie ook:
https://ifst.onlinelibrar...i/full/10.1111/jfpp.15043
Daar zien ze ook: hoe kleiner de fluctuatie, hoe beter voor de houdbaarheid.

denk ook aan zaken als roomijs waar dan toch (te) grote waterkristallen in zitten.

het minimaliseren van fluctuaties is dus ook erg belangrijk, om de houdbaarheid niet onbedoeld te verkorten.
Ik zou niet experimenteren met opslag van voeding.

[ Voor 56% gewijzigd door de Peer op 28-05-2022 22:48 ]

• BarryH
@Drardollan Ik ga er maar op 1 reageren (dat is een prima voorbeeld voor de kwaliteit van je argumenten):
De EV: fabrikanten geven ca 8 jaar / 160-200k km garantie, dat doen ze alleen als dat bijna altijd goed gaat. En kijk ook maar naar de prijzen op Gaspedaal.nl voor EVs van paar jaar oud.
Daarnaast AukeHoekstra z’n gepinde tweets op Twitter,
Op going electric is een km topic voor de ioniq. De eersten hebben nu 300k km (sinds 2016/2017) en 95%SoH. De auto’s met 150k zitten allemaal op 100 %.
De Leaf is de uitzondering door gebrek aan temperatuur beheersing en geeft, met name in warme klimaten flink last van degradatie

Daarnaast worden de accu’s die vrijkomen (bv na sloop/schade) hergebruikt voor stationaire opslag (bv Arena) of gerecycled voor 95% (bv bedrijf Straub, oud mede-oprichter van Tesla).

EVs rijden de meeste dagen (soms ook weken) hun accu niet leeg, dus alle ruimte om te spelen met het moment van laden en zelfs deels te ontladen. Mijn EV haalt maar 170-200km met 28kWh accu, maar ik rijdt echt geen 180*365 =65k km per jaar. En de meeste EVs hebben een 2 x zo grote accu, dus zeker 50% beschikbaar voor flexibel laden. Heb je de zaterdag/zondag goedkope uren Al makkelijk benut.

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-10 18:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Persoonlijk denk ik dat de opkomst van de thuisopslagsystemen redelijk hetzelfde zal zijn als andere technologieën (zie ook: Wikipedia: Innovatietheorie van Rogers)

1. innovatoren (innovators) (2,5%) - Deze groep mensen zijn de eersten die het product willen hebben. Ze zijn op zoek naar het nieuwste van het nieuwste.
2. pioniers (early adopters) (13,5%) - Net na de innovators bestaat de groep van early adopters uit mensen die ook uit zijn op nieuwe dingen. Deze fase wordt gekenmerkt door een sterke groei in de verkoop.
3. voorloper (early majority) (34%) - Dit is de eerste grote groep mensen die het product gaat kopen. Het product wordt door de massa opgenomen en bereikt zijn volwassenheidsfase.
4. achterlopers (late majority (34%) - Het product is volwassen, het overgrote deel van de markt is bekend met het product en koopt het. De verkopen zullen langzaam afnemen in deze fase.
5. achterblijvers (laggards) (16%) - De laatste fase van het product. Het product gaat eigenlijk de markt uit en een laatste groep mensen koopt het product vanwege (bijvoorbeeld) een goede aanbieding. De verkopen zullen afnemen in deze fase.

Daar we bij zonnepanelen nu tussen 3 en 4 zitten zullen er steeds meer systemen uitvallen en de business case voor batterijen zal hierdoor toenemen. De batterijsystemen zitten (denk ik) tussen 1 en 3, er zijn steeds meer systemen op de markt als 'all-in one' oplossing die instelbaar zijn en volledig geregeld batterijen op en ontladen. Ook zijn er steeds meer zonnepanelen-omvormers met een batterij-oplossing.

Financieel is een batterij-systeem naast de netaansluiting alleen nog interessant als 'peak-shaving, na 2024 gaat (in Nederland) steeds minder betaalt worden voor teruggeleverde stroom en daarmee wordt lokale opslag steeds interessanter.

Probleem bij het plaatsen van een batterijsysteem voor peakshaving is een beetje kip-ei. Als je de buurt onder de 250V kan houden door een systeem te installeren en de buurman koopt vrolijk weer een nieuw of groter systeem dan komt het probleem net zo snel weer terug.

Voorlopig heb ik hier alleen een paneeltje voor het onderhouden van de camping-accu als deze niet op vakantie is. Daar laadt ik andere accu's weer mee op (telefoon/tablets/laptops/power banks) om enige afname te creeren.

• de Peer

de Peer

under peer review

flippo765 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:38:

na 2024 gaat (in Nederland) steeds minder betaalt worden voor teruggeleverde stroom en daarmee wordt lokale opslag steeds interessanter.
waarom denk je dat?
Als onderdeel van afbouw saldering zal het teruglevertarief waarschijnlijk 70-80% zijn van het normaaltarief. Dat is veel meer dan de meeste leveranciers nu betalen voor teruggeleverde stroom. Er zijn enkele uitzonderingen zoals Eneco die nu al 58 cent per kWh betalen voor teruggeleverde stroom, maar dat gaat mogelijk per 1 juli al weer veranderen.

Dus als de stroomprijzen hoog blijven of stijgen, gaat er ook veel meer betaald worden voor teruggeleverde stroom.

Persoonlijk kan ik sowieso nog tot en met 2029 volledig salderen, omdat ik vrij veel (57) zonnepanelen heb.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 01-06-2022 11:47 ]

• flippo765
  • Laatst online: 25-10 18:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

de Peer schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:45:
[...]

waarom denk je dat?
Als onderdeel van afbouw saldering zal het teruglevertarief waarschijnlijk 70-80% zijn van het normaaltarief. Dat is veel meer dan de meeste leveranciers nu betalen voor teruggeleverde stroom. Er zijn enkele uitzonderingen zoals Eneco die nu al 58 cent per kWh betalen voor teruggeleverde stroom, maar dat gaat mogelijk per 1 juli al weer veranderen.

Dus als de stroomprijzen hoog blijven of stijgen, gaat er ook veel meer betaald worden voor teruggeleverde stroom.

Persoonlijk kan ik sowieso nog tot en met 2029 volledig salderen, omdat ik vrij veel (57) zonnepanelen heb.
Dat bedoel ik inderdaad, de meeste mensen hebben 100% van hun (jaar)verbruik afgedekt met zonnepanelen. 70-80% is minder dan 100% dus krijgen mensen minder dan ze betalen voor elektriciteit. Wat de prijzen zijn maakt niet zoveel uit, het is niet meer 100% gedekt.

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-09 21:56
de Peer schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:45:
[...]
Hoe zit dat dan precies? IK heb nog geen uitzonderingsregels gevonden.

• de Peer

de Peer

under peer review

Henri2500 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:17:
[...]

Hoe zit dat dan precies? IK heb nog geen uitzonderingsregels gevonden.
als je veel opwekt dan is ook een kleiner percentage daarvan genoeg om je verbruik af te dekken.
Salderen gaat niet over je verbruik maar over je opwek.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 02-06-2022 07:31 ]

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-09 21:56
Aaah! Zo bedoelde je dat, ja makes sense. Dank!

• RobinInDaHood
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-11 12:23
Thuis batterijen zouden ook slimmer kunnen worden ingezet door de netbeheerder.

Stel de netbeheerder kijkt of er energie nodig is, zo nee dan ga jij over op een accu, zo ja dan krijg je geld terug. Dan hoeft er (denk ik, als leek) minder worden gebouwd op gasleveringen. Misschien nog even een capacitor ertussen om pieken in het net te kunnen opvangen.

Geen idee of dit technisch mogelijk is, maar lijkt me een slimme manier om minder afhankelijk van gas te worden.

De tesla gigapack park wordt ook zo gebruikt en dat was een groot succes in Australië geloof ik.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zo moet batterijopslag inderdaad gebruikt worden. Probleem op dit moment is dat de netbeheerder geen leverancier mag spelen. Maar het inzetten van batterijopslag op momenten dat de stroomprijs hoog is kan een groot effect hebben (omdat de prijs van de duurste aanbieder de prijs bepaalt).
Het probleem met consumenten die dit doen is dat dat ongecontroleerd is. Je moet er maar van uit gaan dat consumenten een accu gaan laden als het goedkoop is en gaan ontladen als het duur is, maar misschien hebben ze andere ideeën.
Tesla heeft daar een innovatie voor: een virtual power plant. Tesla bestuurt de Tesla Powerwalls bij consumenten en bepaalt wanneer opgeladen wordt en wanneer teruggeleverd. Daarmee kun je een speler op de energiemarkt worden.

Probleem is ook dat als dit heel succesvol is, je er geen baat van hebt. Nu loopt het verschil tussen de hoogste en de laagste prijs op een dag op tot wel 75 cent. Als batterijopslag volledig succesvol is dan gaat de laagste prijs omhoog omdat er altijd wel iemand voor wil betalen en gaat de hoogste prijs omlaag omdat er altijd wel iemand wil terugleveren. En dan heb je uiteindelijk geen prijsverschil waarmee je de investering in je batterijopslag kunt terugverdienen.

Signatures zijn voor boomers.

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-11 19:12
Ik woon in Belgie en heb thuis een 10kW batterij staan in combinatie met 7000Wp aan zonnepanelen. Wij kregen nog een premie van 2000 euro op de batterij, waardoor hij uiteindelijk maar 4000 euro gekost heeft. Ik ben de eerste in mijn omgeving die een batterij geplaatst heeft, en toen ik voor het eerst vertelde dat ik dit wou kopen verklaarde iedereen mij voor gek. Met de huidige prijzen zijn er al meerdere mensen die intussen zelf ook een batterij geplaatst hebben :+

Voor mij was de keuze vrij duidelijk. In Belgie ben je verplicht om bij een nieuwbouw zonnepanelen te plaatsen. Die zonnepanelen zijn compleet zinloos want 'salderen' kennen wij niet, en de teruglever vergoeding is ook belachelijk laag (ik denk momenteel 0,06 EUR per kWh). De stroom die je afneemt kost momenteel 0,60 EUR per kWh.

Dus overdag, terwijl je op je werk bent injecteren je zonnepanelen alle opbrengst op het net, neem nu grofweg 30kWh op een mooie zomerdag, dat is 1,80 EUR opbrengst. Als ik dan thuis kom van mijn werk begin ik te koken, een wasje draaien. Ruwe schatting is dat ik op een avond 8kWh verbruik, dat is 4,80 EUR, dus eigenlijk betaal ik dan nog steeds 3 EUR terwijl ik op die dag nog steeds 22kWh geinjecteerd heb.

Momenteel vangt de batterij bij mij het avond/nachtverbruik op, dus in diezelfde situatie injecteren de zonnepanelen 22kWh, en gebruiken ze 8kWh om de batterij weer op te laden. Verbruik is 0 EUR, injectievergoeding is 1,32 EUR.

Doe dit maal 30 en dan krijg ik op het einde van de maand 39,6 EUR terug ipv dat ik 90 EUR dien te betalen.

Toen ik de batterij kocht was de terugverdientijd 6 jaar, maar dit geeft niet want er is 10 jaar garantie op. Met de huidige energieprijzen is de terugverdientijd 4 jaar. De mensen die nu "niet geloven dat een batterij nuttig is" zijn net dezelfde mensen die dit vroeger ook over zonnepanelen zeiden, en erna klaagden dat mensen met zonnepanelen het toch zo gemakkelijk hebben met hun goedkope stroom 8)7

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:06
Xanthine schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:31:
Ik woon in Belgie en heb thuis een 10kW batterij staan in combinatie met 7000Wp aan zonnepanelen. Wij kregen nog een premie van 2000 euro op de batterij, waardoor hij uiteindelijk maar 4000 euro gekost heeft. Ik ben de eerste in mijn omgeving die een batterij geplaatst heeft, en toen ik voor het eerst vertelde dat ik dit wou kopen verklaarde iedereen mij voor gek. Met de huidige prijzen zijn er al meerdere mensen die intussen zelf ook een batterij geplaatst hebben :+

Voor mij was de keuze vrij duidelijk. In Belgie ben je verplicht om bij een nieuwbouw zonnepanelen te plaatsen. Die zonnepanelen zijn compleet zinloos want 'salderen' kennen wij niet, en de teruglever vergoeding is ook belachelijk laag (ik denk momenteel 0,06 EUR per kWh). De stroom die je afneemt kost momenteel 0,60 EUR per kWh.

Dus overdag, terwijl je op je werk bent injecteren je zonnepanelen alle opbrengst op het net, neem nu grofweg 30kWh op een mooie zomerdag, dat is 1,80 EUR opbrengst. Als ik dan thuis kom van mijn werk begin ik te koken, een wasje draaien. Ruwe schatting is dat ik op een avond 8kWh verbruik, dat is 4,80 EUR, dus eigenlijk betaal ik dan nog steeds 3 EUR terwijl ik op die dag nog steeds 22kWh geinjecteerd heb.

Momenteel vangt de batterij bij mij het avond/nachtverbruik op, dus in diezelfde situatie injecteren de zonnepanelen 22kWh, en gebruiken ze 8kWh om de batterij weer op te laden. Verbruik is 0 EUR, injectievergoeding is 1,32 EUR.

Doe dit maal 30 en dan krijg ik op het einde van de maand 39,6 EUR terug ipv dat ik 90 EUR dien te betalen.

Toen ik de batterij kocht was de terugverdientijd 6 jaar, maar dit geeft niet want er is 10 jaar garantie op. Met de huidige energieprijzen is de terugverdientijd 4 jaar. De mensen die nu "niet geloven dat een batterij nuttig is" zijn net dezelfde mensen die dit vroeger ook over zonnepanelen zeiden, en erna klaagden dat mensen met zonnepanelen het toch zo gemakkelijk hebben met hun goedkope stroom 8)7
Toch even corrigeren want het injectie tarief is veel hoger op dit moment. Bij Luminus is dat 43cent/kWh voor een enkelvoudige meter voor de maand september. In augustus was het 30 cent.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Waarez
  • Laatst online: 29-10 22:18
Broodro0ster schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:50:
[...]

Toch even corrigeren want het injectie tarief is veel hoger op dit moment. Bij Luminus is dat 43cent/kWh voor een enkelvoudige meter voor de maand september. In augustus was het 30 cent.
Klopt, zelf met het vaste tarief dat je nog kan krijgen bij slechts één leverancier, is het injectie tarief 50-60% van het aankoop tarief. Dit maakt een kleine thuisbatterij (4-12kw) voor een modaal gezin simpelweg de investering niet waard (op dit moment), zelfs als ie maar 4000 euro kost.

Sidenote: De leveranciers in België spelen graag met hun injectietarief om nieuwe klanten te lokken. De ene maand betalen ze je zelfs meer dan je aankooptarief, de volgende stuikt het injectietarief helemaal in elkaar. Eén grote jojo-beweging.

• Xanthine
Broodro0ster schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:50:
[...]

Dat zou mij enorm gek lijken, ik heb in augustus 12kWh verbruikt en 578kWh geinjecteerd, dan zou ik op 1 maand tijd 166 EUR terugkrijgen? :+

• Broodro0ster
Waarez schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:55:
[...]

Klopt, zelf met het vaste tarief dat je nog kan krijgen bij slechts één leverancier, is het injectie tarief 50-60% van het aankoop tarief. Dit maakt een kleine thuisbatterij (4-12kw) voor een modaal gezin simpelweg de investering niet waard (op dit moment), zelfs als ie maar 4000 euro kost.

Sidenote: De leveranciers in België spelen graag met hun injectietarief om nieuwe klanten te lokken. De ene maand betalen ze je zelfs meer dan je aankooptarief, de volgende stuikt het injectietarief helemaal in elkaar. Eén grote jojo-beweging.
Ik ben bij Luminus aangesloten en daar is het injectie tarief gebaseerd op de Belpex index, dus daar is het altijd in verhouding met wat je betaalt voor afname. Bij een vast contract kan het injectie tarief zelfs hoger worden dan je afname prijs, want de hun injectie is altijd variabel. Ook voor vaste contracten.
Ik heb voor mezelf de berekening gemaakt en ik kan de batterij niet binnen de 10 jaar terug verdienen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Broodro0ster
Xanthine schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:00:
[...]

Dat zou mij enorm gek lijken, ik heb in augustus 12kWh verbruikt en 578kWh geinjecteerd, dan zou ik op 1 maand tijd 166 EUR terugkrijgen? :+
Yes. Kijk hun tarief fiches maar na voor september.
Jij zit vermoedelijk bij Ecopower waar het injectie vast is en 0,06euro bedraagd?

Volgens de Vtest zou ik met m'n Luminus contract 3200euro krijgen voor injectie komend jaar.

• Xanthine
Broodro0ster schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:03:
[...]

Yes. Kijk hun tarief fiches maar na voor september.
Jij zit vermoedelijk bij Ecopower waar het injectie vast is en 0,06euro bedraagd?

Volgens de Vtest zou ik met m'n Luminus contract 3200euro krijgen voor injectie komend jaar.
Ik heb Luminus Comfy. Die bedragen zijn absurd, in februari heb ik mijn jaarlijkse afrekening, dan zal ik pas te weten komen hoe het echt is.

Nu ik klaag niet, maar het is te mooi om te geloven :9

[ Voor 5% gewijzigd door Xanthine op 06-09-2022 11:06 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Voordegene die reeds Home Assistant hebben draaien, kan je een Battery Simulator integratie toevoegen. Tesamen met je zonnepanelen kan je simuleren of een batterij toegevoegde heeft en/of welke capaciteit deze zou moeten zijn. Je kan met de integratie meerdere batterijen tegelijkertijd simuleren.

https://github.com/hif2k1/battery_sim

Ik gebruikt Grafana voor het maken van het dashboard, maar je kan eventueel ook het Energy Dashboard in Home Assistant zelf gebruiken.

In onderstaand dashboard simuleer ik een 5.1 en een 7.7 kWh batterij. Afg. nacht zat de 5.1 nog op een rest capaciteit van 0,056 kWh (grafiek rechts boven).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhPyMeIf2WOfYQ639aPXWURONMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oTnahxsMWnmdTamCjiY6rrl1.png?f=fotoalbum_large

• Broodro0ster
Xanthine schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:05:
[...]

Ik heb Luminus Comfy. Die bedragen zijn absurd, in februari heb ik mijn jaarlijkse afrekening, dan zal ik pas te weten komen hoe het echt is.

Nu ik klaag niet, maar het is te mooi om te geloven :9
Dan geniet jij ook van deze hoge injectietarieven :-) Download maar even de tarief fiche voor september van Luminus Comfy. Hier kan je ze vinden: https://www.luminus.be/nl...iciteit-gas/prijslijsten/

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:25
de Peer schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:31:
[...]

als je veel opwekt dan is ook een kleiner percentage daarvan genoeg om je verbruik af te dekken.
Salderen gaat niet over je verbruik maar over je opwek.
Totdat ze die regel gaan aanpassen .. ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:32
Xanthine schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:31:

Interessant om getallen van onze zuiderburen te zien zeg! Ik denk alleen wel dat je jezelf hier rijk rekent op een paar punten, dus dat de echte opbrengsten wat lager gaan zijn. Het punt dat je vooral gaat hebben is dat je zonnepanelen een heel groot verschil hebben in opbrengst tussen de goede dagen van het jaar en de slechte dagen. even grofweg gerekend kun je wellicht 50% van het jaar zoveel extra stroom produceren dat je accu overdag weer opgeladen wordt. Dat is dus 6 maanden van het jaar, 6x 130 euro = 780 euro opbrengst ongeveer per jaar

verder vind ik het opvallend dat je echt 8 kWh kunt verbruiken in de tijd tussen zonsondergang en zonsopgang, gaat dit in de praktijk echt zo? Want in veel simulaties voor standaard woningprofielen in NL blijkt dat je savonds/snachts vaak max 2 tot 4 kWh verbruikt en daarna begint de nieuwe dag weer met nieuwe zonneschijn en heb je de accu dus niet meer nodig,

• hanssen
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:30
Fr33z schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:57:
[...]

verder vind ik het opvallend dat je echt 8 kWh kunt verbruiken in de tijd tussen zonsondergang en zonsopgang, gaat dit in de praktijk echt zo? Want in veel simulaties voor standaard woningprofielen in NL blijkt dat je savonds/snachts vaak max 2 tot 4 kWh verbruikt en daarna begint de nieuwe dag weer met nieuwe zonneschijn en heb je de accu dus niet meer nodig,
Voor mijn huishouden is het zo,
Savonds verbruik ik net het meeste energie (tussen 4 a 7KWh)
Waar gaat deze energie naar toe?
- Elektrisch koken + elektrische oven
- TV en gaming PC
- afwasmachine ,droogkast en wasmachine (we moeten nog beter worden in deze machine alleen overdag te laten draaien)

Aangezien we beide steeds overdag werken. ligt ons verbruik echt in de avond ( wanneer er weinig tot geen zonne energie beschikbaar is)

• Xanthine
Fr33z schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:57:
[...]

Ik heb enkel elektriciteit, verwarming en warm water is via een warmtepomp. Dan geraak je wel aan 8kWh tussen de zonnige uren.

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Xanthine schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:05:
[...]

Ik heb enkel elektriciteit, verwarming en warm water is via een warmtepomp. Dan geraak je wel aan 8kWh tussen de zonnige uren.
mischien het moment aanpassen waarop de wp dat warme water maakt?

• Xanthine
twain4me schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:07:
[...]

mischien het moment aanpassen waarop de wp dat warme water maakt?
Haha dat is een heel drama, ga ik je aan besparen. 8)7

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:27
Xanthine schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:32:
[...]

Haha dat is een heel drama, ga ik je aan besparen. 8)7
Met de nodige vragen in het juiste topic heb in daar drama zelf getackeld en staat hij bij mij op 14:00 ingesteld om zijn cycles te doen. In de zomer en winter en mooi tijdstip en in de praktijk eigenlijk nooit een tijdstip dat ik sww nodig heb en de kans op volle zon wel groot is.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1 2 Laatste