Ik woon in Belgie en heb thuis een 10kW batterij staan in combinatie met 7000Wp aan zonnepanelen. Wij kregen nog een premie van 2000 euro op de batterij, waardoor hij uiteindelijk maar 4000 euro gekost heeft. Ik ben de eerste in mijn omgeving die een batterij geplaatst heeft, en toen ik voor het eerst vertelde dat ik dit wou kopen verklaarde iedereen mij voor gek. Met de huidige prijzen zijn er al meerdere mensen die intussen zelf ook een batterij geplaatst hebben
Voor mij was de keuze vrij duidelijk. In Belgie ben je verplicht om bij een nieuwbouw zonnepanelen te plaatsen. Die zonnepanelen zijn compleet zinloos want 'salderen' kennen wij niet, en de teruglever vergoeding is ook belachelijk laag (ik denk momenteel 0,06 EUR per kWh). De stroom die je afneemt kost momenteel 0,60 EUR per kWh.
Dus overdag, terwijl je op je werk bent injecteren je zonnepanelen alle opbrengst op het net, neem nu grofweg 30kWh op een mooie zomerdag, dat is 1,80 EUR opbrengst. Als ik dan thuis kom van mijn werk begin ik te koken, een wasje draaien. Ruwe schatting is dat ik op een avond 8kWh verbruik, dat is 4,80 EUR, dus eigenlijk betaal ik dan nog steeds 3 EUR terwijl ik op die dag nog steeds 22kWh geinjecteerd heb.
Momenteel vangt de batterij bij mij het avond/nachtverbruik op, dus in diezelfde situatie injecteren de zonnepanelen 22kWh, en gebruiken ze 8kWh om de batterij weer op te laden. Verbruik is 0 EUR, injectievergoeding is 1,32 EUR.
Doe dit maal 30 en dan krijg ik op het einde van de maand 39,6 EUR terug ipv dat ik 90 EUR dien te betalen.
Toen ik de batterij kocht was de terugverdientijd 6 jaar, maar dit geeft niet want er is 10 jaar garantie op. Met de huidige energieprijzen is de terugverdientijd 4 jaar. De mensen die nu "niet geloven dat een batterij nuttig is" zijn net dezelfde mensen die dit vroeger ook over zonnepanelen zeiden, en erna klaagden dat mensen met zonnepanelen het toch zo gemakkelijk hebben met hun goedkope stroom