Cartman! schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:21:
We vliegen morgenochtend naar Barcelona maar hebben voor onze dochter assistance aangevraagd ivm hoogsensitiviteit. Iemand daar ervaring mee?
Edit: rijen vielen best mee maar vanwege de assistance mochten we erlangs

Mag ik vragen om welke assistentie je hoopt? Er zijn zaken die onvermijdelijk zijn, zoals
- wachten
- queueing
- drukte
Er zijn andere factoren die alleszins goed te mitigeren zijn.
Hoogsensitieven moeten er vooral voor zorgen dat de kans op sensory-overload zo min mogelijk is door zoveel mogelijk prikkels te vermijden of mitigeren. Meestal gaat het om audio-prikkels, maar soms ook visuele prikkels. Dingen als continu geluiden (omroep, mensen om je heen, verkeersgeluiden, vliegtuig etc), teveel licht/lichtfluctueringen (zoals die anti-inslaapvallichten op Schiphol), maar ook warmte door drukte, claustrofobische neigingen e.d. kunnen je energielevels behoorlijk leegtrekken.
Ik ben namelijk ook hoogsensitief, vandaar. Wat je per prikkel kunt proberen:
Geluid:
- noise canceling headphones met muziekje van nature sounds op je telefoon
Licht:
- klinkt misschien stom, maar een zonnebril op helpt
- slaapmaskertje in het vliegtuig
Omgeving:
- als je lang moet wachten/zitten: ga altijd bij een wc in de buurt zitten en ga ALTIJD naar de WC voor de cruciale momenten, ookal hoef je eigenlijk niet
Drukte:
- wanneer je aangewezen stoelplekken hebt, hoef je niet meteen te boarden. Je kunt ook kiezen om zolang mogelijk te blijven zitten en dan als laatste te boarden. Dan zit iedereen en jij kunt zo naar je plek zonder dat je in het vliegtuig opnieuw staat te wachten voor iedereen die zijn boeltje in de bakken ligt te pungelen.
In het vliegtuig zelf:
- Zorg dat je altijd een stoel pakt aan het gangpad. Dan kun je tenminste 1 been eens goed strekken en je kunt altijd direct naar de WC gaan zonder dat je over 2 mensen hoeft te klimmen.
Dit alles zorgt niet ervoor dat je 0,0 prikkels hebt, maar wel (zwaar) gereduceerd. Het doel is dan ook voor zo min mogelijk stressfactoren zorgen, want al die sensory disorders slaan ook op het lichaam (vaker naar de WC moeten en dan juist wanneer het niet kan zoals in de rij of tijdens het boarden van het vliegtuig), lucht in je darmen (en dan steeds moeten inhouden omdat je nou eenmaal niet tussen de mensen het ventiel leeglaat).
Succes met je dochtertje, zal vast en zeker wel goed komen.
EDIT: ik had je edit niet gezien

Dus waarschijnlijk heb je helemaal niks meer aan mijn post