Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

CynicRelief schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:18:
[...]

en hoe (voor zover je dat hebt kunnen zien/inschatten) waren de rijen voor deze vlucht voor Economy en zonder Privium?
Ja, check-in voor economy was natuurlijk langer, 8 a 9 keer meer mensen, wel meer balies open. Liep aardig door. Schiphol assistance mensen overal in goede banen te leiden, ze doen hun best.

Security voor economy was hooguit 15 minuten wachten , grenscontrole ook zoiets. Schiphol leek helemaal niet druk vanavond in T3.

Ik heb wel even in de aankomst hal staan kijken en die was heel erg druk, ook veel bagage zonder eigenaar opgestapeld naast het raam.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
Badtothebone schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:27:
[...]

Ja, check-in voor economy was natuurlijk langer, 8 a 9 keer meer mensen, wel meer balies open. Liep aardig door. Schiphol assistance mensen overal in goede banen te leiden, ze doen hun best.

Security voor economy was hooguit 15 minuten wachten , grenscontrole ook zoiets. Schiphol leek helemaal niet druk vanavond in T3.

Ik heb wel even in de aankomst hal staan kijken en die was heel erg druk, ook veel bagage zonder eigenaar opgestapeld naast het raam.
dank! goeie reis :)

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Update van mijn kant; 4:40 bij T1, 5min security en klaar. Wel enorme rijen om ergens ontbijt te halen als je binnen bent.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:02

Indoubt

Always be indoubt until sure

Rotterdam gaat ok, wel druk maar half uur inchecken en nog geen 10 min security. Koffie rij is wel erg lang. Was hier om 5 uur

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:31
De chaos van Schiphol lijkt overgewaaid te zijn naar Eindhoven :(

Iemand een recente ervaring daar? Ik vlieg zaterdag om 15:20, en heel veel meer dan 2 uur van tevoren gaat mij niet lukken...

Met Schiphol overigens 2 goede ervaringen recent.

- vorige week donderdag heel vroeg in de morgen (4:00 AM) 20 minuten gewacht bij security en max. 5 minuten bij inchecken.
- donderdag 25 augustus 14:00 maximaal 5 minuten gewacht voor vlucht naar Barca. Alleen handbagage dus niet gewacht voor check-in.

[ Voor 45% gewijzigd door havana op 22-09-2022 12:55 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:03
Kan iemand een inschatting maken van wat er aan wachttijd te verwachten is in de herfstvakantie voor een vlucht naar Wenen?

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:57
Highland schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:58:
Kan iemand een inschatting maken van wat er aan wachttijd te verwachten is in de herfstvakantie voor een vlucht naar Wenen?
Geschatte wachttijd: tussen 0 en 180 minuten.

Het is nogal afhankelijk van de dag (begin/eind van de vakantie) en het tijdstip. Begin van de herfstvakantie verwacht ik langere wachttijden dan aan het eind van de vakantie.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:03
Mawlana schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:03:
[...]

Geschatte wachttijd: tussen 0 en 180 minuten.

Het is nogal afhankelijk van de dag (begin/eind van de vakantie) en het tijdstip. Begin van de herfstvakantie verwacht ik langere wachttijden dan aan het eind van de vakantie.
Dank. Ik snap dat het een vraag is met een hoog koffiedik-gehalte. Ik vlieg niet zo vaak, dus ik heb weinig referentie.
Het gaat idd om begin van de vakantie. Wat wachttijd snap ik, maar ik heb geen zin in chaos-toestanden met meerdere uren wachttijd, koffers kwijt of uiteindelijk vlucht die wordt gecanceld.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik ben nu treinend onderweg naar Schiphol voor een Easyjet vlucht, dus T3. De vlucht is al vertraagd, de 17:15 is al 17:42 geworden. Heb speedy boarding dus aparte incheck balie (ruimbagage bij me). Zal straks laten weten hoe het gegaan is :)

Vrij rustig in de terminal, bag drop zo gebeurd, geschatte wachttijd security 30 min. Nu dus schuifelen...

Security was 20+ minuten, paspoortcontrole ook. Uitkijken, want die gast stuurt EU paspoorthouders gewoon naar de rij toen waar alleen twee hokjeszijn,geen e-gates en zegt dat het niet uitmaakt. Dombo.

[ Voor 40% gewijzigd door gambieter op 22-09-2022 15:08 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

R3M1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:29:
Ik moet a.s. zondag naar New York, maar ik beef met grote beven of dit wel gaat lukken — voor vluchten naar de VS is er ook nog een 2e security boarding pre-check … iemand ervaring met vliegen naar de VS JFK zondag in de ochtend?
De tweede check is er al een paar jaar niet meer.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-05 06:44
Schiphol gaat de komende weken 350 euro betalen als je je vlucht annuleert. Ik vlieg altijd vanuit eindhoven airport waar het nog steeds mogelijk isvoor 10 - 20 euro een enkele reis te boeken. Weet iemand of dit vanuit schiphol ook mogelijk is ? Lekker binnenlopen op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:28
Lees hier en daar iets over lange rijen op Eindhoven, maar echte ervaringen zie ik hier niet langs komen.
Ook al gaan wij pas 16 oktober begin middag richting Kos maak ik me vooral zorgen over hoe de kleine van 3 jaar het gaat beleven als we 3 uur moeten wachten.. We hebben een buggy mee, maar toch lijkt het me niet prettig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
flyingdutchboy schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:30:
Ik vlieg altijd vanuit eindhoven airport waar het nog steeds mogelijk isvoor 10 - 20 euro een enkele reis te boeken. Weet iemand of dit vanuit schiphol ook mogelijk is ? Lekker binnenlopen op deze manier.
Ja, maar niet voor 10 of 20 euro.
47 euro enkele reis Parijs is een van de goedkoopste die ik tegenkom.
technoaddict schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:50:
ik me vooral zorgen over hoe de kleine van 3 jaar het gaat beleven als we 3 uur moeten wachten.. We hebben een buggy mee, maar toch lijkt het me niet prettig :)
Nee lijkt me niet prettig. Maar alleen jij weet hoe je kind er op reageert,
Je kan het natuurlijk oefenen,. Op een willekeurige dat even naar Ams voor een ontbijtje en een paar uur wachtrij oefenen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Schiphol gaat de komende weken 350 euro betalen als je je vlucht annuleert. Ik vlieg altijd vanuit eindhoven airport waar het nog steeds mogelijk isvoor 10 - 20 euro een enkele reis te boeken. Weet iemand of dit vanuit schiphol ook mogelijk is ? Lekker binnenlopen op deze manier.
Ik denk dat je het verkeerd leest, Schiphol betaalt de airline dat geld, niet de passagier. Als je een kickback kan afspreken met een airline - ja dan is het een leuk verdienmodel ;-)

edit: daarnaast geldt de vergoeding denk ik voor niet verkochte stoelen, anders zou je dit gedrag inderdaad wel erg makkelijk maken.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 23-09-2022 18:26 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-05 06:44
franssie schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:10:
[...]

Ik denk dat je het verkeerd leest, Schiphol betaalt de airline dat geld, niet de passagier. Als je een kickback kan afspreken met een airline - ja dan is het een leuk verdienmodel ;-)

edit: daarnaast geldt de vergoeding denk ik voor niet verkochte stoelen, anders zou je dit gedrag inderdaad wel erg makkelijk maken.
Jammer... ik zag dit inderdaad als een mooi verdienmodel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Die annuleerbonus is voor de airliner, niet voor de klant. Als klant val je dan in de algemene voorwaarden van de airliner. En die kunnen tot 2 weken vooraf sowieso annuleren zonder vergoeding. Daarna zullen ze het wel op overmacht gooien en krijg je nog steeds niets.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:54
10 minuten hooguit zonet. Wel de NS die het spannend maakte, volgende keer maar gewoon de auto in Amstelveen parkeren en met de bus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
AMS--> POZ
Vriendin staat nu in de rij voor de security. NS was inderdaad een ramp. Eerste trein gepakt vanaf Amersfoort waar vannacht een storing. Ze zou precies 4 uur voor vertrek op Schiphol zijn, vervolgens gestrand op Amsterdam Zuid daar gelukkig de bus weten te pakken. Nu met nog 2 uur voor vertrek in de rij bij security, hopen dat ze het nog haalt maar ga er wel vanuit.

Edit: Door security heen in een uur

[ Voor 4% gewijzigd door fotografie999 op 24-09-2022 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:05

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

flyingdutchboy schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:38:
[...]

Kapitalistisch brein!
Dan bied Schiphol opties, zijn er altijd weer mensen die er misbruik van maken!
Hoop dat je een grapje maakt.

• lochpatje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-05 21:51
HallonRubus schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:50:
10 minuten hooguit zonet. Wel de NS die het spannend maakte, volgende keer maar gewoon de auto in Amstelveen parkeren en met de bus.
Dat maakt mij hoopvol!
Volgende week zaterdag met 3 jonge kinderen vanaf vertrekhal 3.
Zullen er rond 5:30 zijn om in te checken.
Zag via de Schiphol app dat de meeste vluchten voor ons en kort na ons vooral via vertrekhal 1 gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door lochpatje op 24-09-2022 10:16 ]

• lochpatje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-05 21:51
[quote]lochpatje schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:14:
[...]
Foutje

[ Voor 51% gewijzigd door lochpatje op 24-09-2022 10:16 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
flyingdutchboy schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:38:
[...]

Als de airline je vlucht cancelt dan heb je afhankelijk van de afstand recht op een vervangende vlucht + €250 tot €600 schadevergoeding.

TheS4ndm4n#1919

• Frame164
  • Laatst online: 11-03 20:31
HallonRubus schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:50:
Als de bus rijdt. Afgelopen week waren er stakingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:47
Schiphol laat tot eind maart 2023 minder passagiers vertrekken die in Nederland opstappen. In de vakantieweken zal het gaan om gemiddeld 50.000 personen, in de overige weken 46.000, dat is 13 procent minder dan voor corona. Schiphol zegt dat eind december zal worden bekeken of er vanaf eind januari "wellicht meer mogelijk is."
https://nos.nl/artikel/24...n-vluchten-tot-maart-2023

Blijkbaar betalen ze nog steeds liever de boete aan de luchtvaartmaatschappijen dan hun eigen/ingehuurde personeel wat extra geld te geven. Bizar dat het voorlopig nog niet opgelost is.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 14:25

Prx

TheRicolaa10 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:22:
[...]

Blijkbaar betalen ze nog steeds liever de boete aan de luchtvaartmaatschappijen dan hun eigen/ingehuurde personeel wat extra geld te geven. Bizar dat het voorlopig nog niet opgelost is.
https://nieuws.schiphol.n...en-voor-personeelstekort/

https://www.parool.nl/ned...-van-15-procent~bc4f2224/

Nieuwe planningen, nog steeds een extra toeslag en een branche die verantwoordelijkheid neemt en salarissen verhoogd. Klinkt alsof er structureel wel wat is/wordt ingericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]

Op dit moment zullen ze waarschijnlijk wel bereid zijn meer te betalen, maar daarmee krijgen ze de mensen niet terug, die al weggegaan zijn. En het opleiden (en screenen) van nieuwe kost gewoon tijd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
gewauwel over personeelstekorten op Schiphol, (mis)percepties dat e.e.a. samenhangt met gewenste krimp; maak nou ffs eens duidelijk dat het onverkoopbaar is dat mensen voor een paar tientjes naar zuid-Europa kunnen vliegen; zolang dat aanbod bestaat, aan de vraag zal het niet liggen; zolang over trein-afstanden vliegen goedkoper is, win je geen zieltjes

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

ze / we. We zijn natuurlijk als overheid voor bijna 70% aandeelhouder van de schipholgroep, dat maakt de oproep aan werkgevers om werknemers te compenseren ook zo tragisch, zet als overheid het juiste voorbeeld waar het kan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Prx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:36:
[...]

https://nieuws.schiphol.n...en-voor-personeelstekort/

https://www.parool.nl/ned...-van-15-procent~bc4f2224/

Nieuwe planningen, nog steeds een extra toeslag en een branche die verantwoordelijkheid neemt en salarissen verhoogd. Klinkt alsof er structureel wel wat is/wordt ingericht.
Ik snap niet waarom geld een probleem is. Laten we even rekenen. Elke vertrekkende passagier betaalt €13,23 voor de security. Per scanner kom je daarmee op een omzet van meer dan 1000 euro per uur.

De apparatuur zijn de kosten niet. Een moderne handbagagescanner op Schiphol kost ongeveer 3 ton en een full-bodyscanner 1,5 ton. Als je dat omrekent naar een prijs per uur kom je op minder dan 50 euro/uur.

Per scanner zijn er 7 medewerkers nodig (degene waar je je spullen in een bak doet, iemand om je door de bodyscanner te leiden, iemand om je eventueel te fouilleren, iemand om de bagagebeelden te analyseren, en drie mensen om de bagage verder te inspecteren). Een medewerker verdient 2400 euro per maand. Zelfs als medewerkers door regelmatig pauze te nemen en vanwege ziekte gemiddeld maar 100 uur per maand werken en je een overhead hebt van 50% kost het personeel bij de scanner 250 euro/uur.

Waar blijft de overige 700 euro/uur? Zouden de rijen verdwijnen als elke passagier €3 extra betaalt en je daarmee het salaris van de medewerkers verdubbelt?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx

Prx

fopjurist schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:59:
[...]

Ik snap niet waarom geld een probleem is. Laten we even rekenen. Elke vertrekkende passagier betaalt €13,23 voor de security. Per scanner kom je daarmee op een omzet van meer dan 1000 euro per uur.

De apparatuur zijn de kosten niet. Een moderne handbagagescanner op Schiphol kost ongeveer 3 ton en een full-bodyscanner 1,5 ton. Als je dat omrekent naar een prijs per uur kom je op minder dan 50 euro/uur.

Per scanner zijn er 7 medewerkers nodig (degene waar je je spullen in een bak doet, iemand om je door de bodyscanner te leiden, iemand om je eventueel te fouilleren, iemand om de bagagebeelden te analyseren, en drie mensen om de bagage verder te inspecteren). Een medewerker verdient 2400 euro per maand. Zelfs als medewerkers door regelmatig pauze te nemen en vanwege ziekte gemiddeld maar 100 uur per maand werken en je een overhead hebt van 50% kost het personeel bij de scanner 250 euro/uur.

Waar blijft de overige 700 euro/uur? Zouden de rijen verdwijnen als elke passagier €3 extra betaalt en je daarmee het salaris van de medewerkers verdubbelt?
toon volledige bericht
Ik wil je niet ontmoedigen, maar je weergave is veel te simplistisch (en de kosten zwaar onderschat). Als je precies wilt weten hoe kosten die gemaakt worden door de luchthaven worden verrekend in verschillende potjes, waaronder die voor Securitygelden, kijk dan even bij de goedkeuring van de ACM op het toerekeningssysteem van Schiphol.

https://www.acm.nl/nl/pub...ysteem-schiphol-2022-2024

Maar om dan toch een paar voorbeelden te geven van dat soort kosten die je nu niet meerekent:
- Alles omtrent de scanning en controle van ruimbagage
- Surveillance die in de terminal wordt uitgevoerd
- Personeelscontrole bij doorlaatposten en passages
- Camerabewaking die uitgekeken wordt in de meldkamer
- Bewaking van overige delen van het luchthaventerrein, waaronder de landinsbanen en buitengebied tot de hekken
- Al het beheer en onderhoud op alle voornoemde systemen en processen
- Kantoormedewerkers die van beleid tot procesimplementatie betrokken zijn

En als jij die beveiligers kan regelen voor die genoemde uurprijs (7 stuks dus graag), dan mag je morgen nog op het stippellijntje tekenen bij Schiphol. Je onderschat daar behoorlijk de werkgeverslasten die er ook zijn voor de beveiligingsbedrijven en de overheadkosten die zij ook weer verrekenen in de tarieven die zij de luchthaven rekenen.

Het spijt me dat ik je naar een mega document moet verwijzen voor de verantwoording, maar helaas zit de (security)wereld op Schiphol niet zo simpel in elkaar.

• Prx

Prx

Napo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:52:
[...]

ze / we. We zijn natuurlijk als overheid voor bijna 70% aandeelhouder van de schipholgroep, dat maakt de oproep aan werkgevers om werknemers te compenseren ook zo tragisch, zet als overheid het juiste voorbeeld waar het kan.
Maak daar eigenlijk maar gewoon 100% van, want Gemeente Amsterdam met 20% en Gemeente Rotterdam met 2,2% is natuurlijk ook gewoon overheid. Die 8% van ADP wordt verkocht, want die hebben de samenwerking opgezegd.

https://www.schiphol.nl/n...aandeelhoudersinformatie/
https://www.schiphol.nl/n...n-rsg-stopt-samenwerking/

• Indoubt

Indoubt

Het is zeker waar dat de meesten de kosten van een dergelijke operatie onderschatten. Aan de andere kant hadden we dergelijke problemen in 2019 niet.

Als het puur een beloningskwestie is dan lijkt me dat oplosbaar. Het aantal lokale reizigers voor september was gelimiteerd op 67500 per dag. Dat zijn er nogal wat. Ook als de kosten voor security personeel omhoog zouden gaan dan is dat voor de gemiddelde reiziger nauwelijks merkbaar op een ticketprijs.

Behalve kosten zit er ergens anders denk ik ook nog iets scheef alleen beschik ik niet over voldoende kennis van schiphol om een vinger op de zere plek te kunnen leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Indoubt schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:07:
Behalve kosten zit er ergens anders denk ik ook nog iets scheef alleen beschik ik niet over voldoende kennis van schiphol om een vinger op de zere plek te kunnen leggen.
Te veel partijen die zeggen dat ze het gevraagde leveren (want contractuele verplichting) en dan op het laatste moment 'naah, lukt toch niet' melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Indoubt schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:07:
Het is zeker waar dat de meesten de kosten van een dergelijke operatie onderschatten. Aan de andere kant hadden we dergelijke problemen in 2019 niet.

Als het puur een beloningskwestie is dan lijkt me dat oplosbaar. Het aantal lokale reizigers voor september was gelimiteerd op 67500 per dag. Dat zijn er nogal wat. Ook als de kosten voor security personeel omhoog zouden gaan dan is dat voor de gemiddelde reiziger nauwelijks merkbaar op een ticketprijs.

Het is niet alleen een kostending. Je kunt meer betalen, maar dan moeten er wel mensen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
het is ‘jammer’ dat de luchtvaartindustrie maar 1+% stikstof en 7% CO2 bijdraagt aan uitstoot, significant beslist, maar je wint niet veel met enig aanzienlijke reductie (andere discussie wellicht, maar enige relevantie toch)

[ Voor 13% gewijzigd door CynicRelief op 29-09-2022 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

MikeyMan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:59:
[...]
Het is niet alleen een kostending. Je kunt meer betalen, maar dan moeten er wel mensen zijn.
En die zijn weggelopen na schandalige onderbetaling.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• CynicRelief
Freee!! schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:29:
[...]

lelystad open voor vakantiecharters, uitgekochte flevoboeren omscholen tot luggagehandlers; zo moeilijk is het niet (voor stuurlui aan wal althans …)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

MikeyMan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:59:
[...]

Eens, maar laten we wel wezen. Het afwezig zijn van mensen is vaak een kostending. Er wordt geschreeuwd om mensen maar dat mag vaak niets kosten.

Het probleem verschuift dan wel maar wel naar dat punt wat het slechtste wordt betaald. Als security belabberd word betaald zul je ook weinig geschikte mensen vinden.

Bovendien was er daarbovenop blijkbaar weinig baanzekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Prx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:39:
[...]
Ik wil je niet ontmoedigen, maar je weergave is veel te simplistisch (en de kosten zwaar onderschat).
Een extra onderbouwing daarvan is dat Schiphol de airliners nu 350 (!!) euro geeft per passagier die niét langs de security komt. Voor een ticket die zelf maar een paar tientjes heeft gekost. Bizarre getallen maar blijkbaar zijn dat de getallen waarmee gerekend kan worden.
https://www.businessinsid...kte-schrappen-passagiers/

[ Voor 14% gewijzigd door Dennisdn op 30-09-2022 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:41
Vanochtend om 5 uur duurde het een uurtje om door security heen te komen voor schengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Indoubt schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 00:46:
[...]

Eens, maar laten we wel wezen. Het afwezig zijn van mensen is vaak een kostending. Er wordt geschreeuwd om mensen maar dat mag vaak niets kosten.

Het probleem verschuift dan wel maar wel naar dat punt wat het slechtste wordt betaald. Als security belabberd word betaald zul je ook weinig geschikte mensen vinden.

Bovendien was er daarbovenop blijkbaar weinig baanzekerheid.
Probleem is nu wel fors groter. Als er alleen bij Schiphol sprake was van tekorten was dat relatief simpel opgelost. Echter, het is nu letterlijk in alle branches een probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Freee!! schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:29:
[...]

dit is zo'n beetje de kern van het probleem op het moment op Schiphol.
Behoorlijke uitstroom aan Security mensen die sowieso al weg wilde (door diverse redenen als lage lonen en onwijs zware werkroosters) maar nog ''even'' bleven om de Benschop bonus binnen te harken.

Werken bij 1 van de Security bedrijven op Schiphol heeft zo'n enorm imagoschade opgelopen afgelopen half jaar, weinig nieuwe mensen willen dat werk nog doen.

Opmerkelijk dat je echt niets leest en ziet in de media over de bedrijven waar het om gaat; G4S, Securitas, Trigion, CTSN en I-SEC.. Ben deze namen nog nooit tegengekomen in de media afgelopen maanden.
Het zijn toch echt deze bedrijven die uiteindelijk hun personeel uitbetalen, niet Amsterdam Airport Schiphol (de Schiphol Group).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-05 10:44
_Bailey_ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:47:
[...]

dit is zo'n beetje de kern van het probleem op het moment bij ons op Schiphol.
Behoorlijke uitstroom aan Security mensen die sowieso al weg wilde (door diverse redenen als lage lonen en onwijs zware werkroosters) maar nog ''even'' bleven om de Benschop bonus binnen te harken.

Werken bij 1 van de Security bedrijven op Schiphol heeft zo'n enorm imagoschade opgelopen afgelopen half jaar, weinig nieuwe mensen willen dat werk nog doen.

Opmerkelijk dat je echt niets leest en ziet in de media over de bedrijven waar het om gaat; G4S, Securitas, Trigion, CTSN en I-SEC.. Ben deze namen nog nooit tegengekomen in de media afgelopen maanden.
Het zijn toch echt deze bedrijven die uiteindelijk hun personeel uitbetalen, niet Amsterdam Airport Schiphol (de Schiphol Group).
MIsschien moet Schiphol maar eens alle mensen die in de winkels en restaurants staan naar de security dirigieren. Kwestie van prioriteiten. Daar is blijkbaar wel voldoende personeel voor te vinden.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
loekf2 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:00:
[...]

MIsschien moet Schiphol maar eens alle mensen die in de winkels en restaurants staan naar de security dirigieren. Kwestie van prioriteiten. Daar is blijkbaar wel voldoende personeel voor te vinden.
dat zullen ze niet zo snel doen ;)

De omzet uit horeca en retail is erg hoog op Schiphol. En nu al helemaal als mensen 4 uur vantevoren op Schiphol zijn voor hun vlucht en dan in een uurtje door de Security zijn, mogen ze nog even 3 uur
rondzwerven aan Airside, 3x raden wat ze dan zoal gaan doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_Bailey_ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:16:
[...]

dat zullen ze niet zo snel doen ;)

De omzet uit horeca en retail is erg hoog op Schiphol. En nu al helemaal als mensen 4 uur vantevoren op Schiphol zijn voor hun vlucht en dan in een uurtje door de Security zijn, mogen ze nog even 3 uur
rondzwerven aan Airside, 3x raden wat ze dan zoal gaan doen :+
Dat, en het is weer een ander bedrijf ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Bovendien: Security personeel is daarvoor opgeleid en ondergaat ook een screening. Dat is niet iets wat morgen klaar is als er nieuw personeel is geworven tenzij ze al uit de branche komen.

Alleen met de onregelmatige werktijden en de, blijkbaar, hoge werkdruk zal er een redelijke vergoeding moeten zijn wil je daarvoor mensen interesseren. Dat lijkt niet het geval te zijn waardoor de werkdruk bij het resterende personeel alleen maar hoger wordt.

CO2 besparend is het dan weer wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Indoubt schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:17:
[...]
CO2 besparend is het dan weer wel :+
Valt ook wel tegen, die passagiers vliegen niet minder, maar vanaf een ander vliegveld, waar ze ook weer naartoe moeten. En dat andere vliegveld zal in de meerderheid van de gevallen verder weg zijn dan Schiphol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
TAP is passagiers aan het vragen of ze om willen boeken. Werd gisteren gebeld, zou komende vrijdag vanaf Schiphol vliegen maar als ik van Brussel vlieg krijg ik per omgeboekt ticket een voucher van €375 van ze. 2 tickets omgeboekt en we gaan mooi voor in totaal €70 met de trein naar het vliegveld in Brussel, top deal op deze manier.

Overigens werd de beldame wel een beetje boos toen ik vroeg of ze onze tickets ook kon upgraden naar Business, daar doen ze dus niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
loekf2 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:00:
[...]

Hoe wil je dat bewerkstelliggen? Zij zijn in dienst bij Avis, Burger King of een andere retailer en Schiphol verhuurt enkel de ruimte. Je kan moeilijk als huurbaas eisen dat de huurder al zijn personeel omschoolt. Als je een manier vind om dat voor elkaar te krijgen, doe het dan ook even tien kilometer verder aan de Zuid-as.

Je zou het bij de brandweer kunnen proberen, die staan volgens mij wel op de loonlijst van Schiphol Groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-05 18:50
Hoelang van te voren denken jullie dat je er morgen zou moeten zijn om rond 19 uur te vliegen? Heeft iemand ervaring met de afgelopen paar dagen rond de avond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

https://www.nhnieuws.nl/n...gen-massaal-op-te-stappen
Een op de drie beveiligers op Schiphol overweegt zijn of haar baan op te zeggen vanwege de 'onaanvaardbare' hoge werkdruk, het lage salaris en zorgen over veiligheid. Dat meldt vakbond CNV, die een enquête hield onder het personeel. De bond wil nu dat de overheid ingrijpt. Vanmiddag voelt de Tweede Kamer de Schiphol-directie opnieuw aan de tand over de aanhoudende chaos.
Nu eens kijken of de politiek eens durft in te grijpen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

Denk niet dat er iemand is die op dit punt in gaat grijpen hoor. Schiphol heeft al aangegeven dat zij een aantal verantwoordelijkheden weer naar zich toe gaat trekken omdat ze inderdaad vinden dat de beveiligingsbedrijven dit zelf niet goed genoeg doen, waaronder het maken van de roosters. De instapmomenten gedurende de dag (starttijden van dienst) worden verminderd. De rustruimtes worden allemaal aangepakt op dit moment. Tevens is er nog steeds een Schiphol-opslag op het salaris tot ruim in volgend jaar en heeft de sector een salarisverhoging van 15% afgekondigd per 1 januari 2023 voor de gehele particuliere beveiliging. Denk niet dat iemand zijn handen er op dit moment aan gaat branden om te zeggen dat het niet voldoende is, hoogstens vragen of de directie dat zelf vindt/denkt en dat antwoord kun je nu al geven.

Ik ben voornamelijk benieuwd hoe snel het gaat met het overhevelen van verantwoordelijkheden van de beveiligingsbedrijven terug naar Schiphol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 23:03

Deathchant

Don't intend. Do!

Ingrijpen...we hebben het wel over Nederland he ;) Daar wordt eerst zo lang mogelijk uitgebuit, zo lang mogelijk op de lauweren gezeten, daarna iemand naar voren geschoven om op het zwaard te vallen, en dan worden verantwoordelijkheden weggemanaged, om vervolgens weer wat ademruimte te krijgen om de gemoederen te laten bedaren. En intussen verder met uitknijpen en afschalen en schijnbewegingen maken naar iets van een oplossing. Dan bij de 2e near-collapse moet er dan uiteindelijk iemand opstappen en dan gaat het riedeltje gewoon verder. En zo heb je weer een jaar gewonnen met niks-doen en door blijven gaan met delaying the inevitable (namelijk: pay your people!)
Die zomerbonus terug invoeren, nope, zelfs niet als alles op klappen staat, want de zomer is immers voorbij....
Wat mij betreft mag het helemaal uit elkaar vallen; dat er maar eens écht noodzaak voor de burger komt om het niet langer meer te pikken.
/einde rant :)

Ik vlieg vrijdagochtend (transavia) voor het eerst sinds 4 jaar. Ik vlieg om 06:30 dus ik moet 02:30 aanwezig zijn. Auto is gereserveerd voor P3 Long Parking, dus ik ga er vanuit dat ik 's nachts geen files hoef te verwachten om tot bij schiphol te komen. Eenmaal daar, zien we wel. Ik ga er vanuit dat het wel allemaal zal lukken, en als niet, tja, jammer dan.
offtopic:
Overigens, die plastic zipbags van een liter die je moet gebruiken voor je vloeistoffen, krijg je die gewoon op Schiphol? Alle zipbags in de supermarkt hebben logootjes of andere zichtbelemmerende zaken erop...

[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 04-10-2022 15:27 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:37
Deathchant schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:25:
Ingrijpen...we hebben het wel over Nederland he ;) Daar wordt eerst zo lang mogelijk uitgebuit, zo lang mogelijk op de lauweren gezeten, daarna iemand naar voren geschoven om op het zwaard te vallen, en dan worden verantwoordelijkheden weggemanaged, om vervolgens weer wat ademruimte te krijgen om de gemoederen te laten bedaren. En intussen verder met uitknijpen en afschalen en schijnbewegingen maken naar iets van een oplossing. Dan bij de 2e near-collapse moet er dan uiteindelijk iemand opstappen en dan gaat het riedeltje gewoon verder. En zo heb je weer een jaar gewonnen met niks-doen en door blijven gaan met delaying the inevitable (namelijk: pay your people!)
Die zomerbonus terug invoeren, nope, zelfs niet als alles op klappen staat, want de zomer is immers voorbij....
Wat mij betreft mag het helemaal uit elkaar vallen; dat er maar eens écht noodzaak voor de burger komt om het niet langer meer te pikken.
/einde rant :)

Ik vlieg vrijdagochtend (transavia) voor het eerst sinds 4 jaar. Ik vlieg om 06:30 dus ik moet 02:30 aanwezig zijn. Auto is gereserveerd voor P3 Long Parking, dus ik ga er vanuit dat ik 's nachts geen files hoef te verwachten om tot bij schiphol te komen. Eenmaal daar, zien we wel. Ik ga er vanuit dat het wel allemaal zal lukken, en als niet, tja, jammer dan.
offtopic:
Overigens, die plastic zipbags van een liter die je moet gebruiken voor je vloeistoffen, krijg je die gewoon op Schiphol? Alle zipbags in de supermarkt hebben logootjes of andere zichtbelemmerende zaken erop...
toon volledige bericht
Hier konden de flesjes drinken gewoon los mee in de handbagage. De 2 flesjes cola werden zo doorgelaten, het flesje met water mocht ik zelf uit de handbagage halen om het te laten checken, was ook akkoord.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Deathchant schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:25:

offtopic:
Vloeistoffen mogen op Schiphol gewoon mee, mag je in je tas laten zitten. In het buitenland zijn er nog wel limieten op de hoeveelheid die je mee mag nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Prx ik was dan ook benieuwd ;)

en inderdaad zoals jij en ik verwachtte:

https://www.nhnieuws.nl/n...weer-bonus-voor-personeel
Beveiligers op Schiphol kunnen binnenkort rekenen op een verbetering van de werkomstandigheden op de luchthaven. Dat heeft adjunct-directeur Hanne Buis van Schiphol vandaag toegezegd in de Tweede Kamer. Het personeel krijgt betere roosters en rustruimtes voor de pauzes tijdens de diensten. Donderdag wordt er meer bekend over een loonsverhoging.
Donderdag is gemakshalve ... morgen
Volgens Schiphol is er geen sprake van een leegloop bij het personeel, maar zijn er nog altijd te weinig medewerkers om de beveiligingsroosters te vullen.
... 8)7 O-) :z ;w

Want ja SPLwil echt terug naar 450k vluchten en de politiek wil dat ook ;(
550k vind ik te veel, maar zoals het nu gaat slaat ook nergens meer op.
Wat een faal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

https://www.nhnieuws.nl/n...er-uur-en-betere-roosters

Dus EUR 2,50 per uur extra voor de beveiligers.

Iemand een idee eigenlijk hoe het momenteel met de bagageafhandeling gaat? Waarschijnlijk beter omdat niemand ruimbagage meer durft mee te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
volgens de telegraaf komt deze 2,50euro bovenop de reeds eerder afgesproken 1,40 euro extra per uur.

mooi begin idd, nu de rest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

jack zomer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:32:
[...]

volgens de telegraaf komt deze 2,50euro bovenop de reeds eerder afgesproken 1,40 euro extra per uur.

mooi begin idd, nu de rest. :)
Klopt, maar Telegraaf ...
De nieuwe toeslag komt bovenop de eerder dit jaar afgesproken 1,40 euro per uur en geldt vanaf komende maand
Ik heb nog geen andere bron gevonden zo snel.

edit:
De beveiligers op Schiphol krijgen vanaf november 2,50 euro per uur extra boven op het brutoloon dat in de cao is vastgelegd.
Dus als die EUR 1,40 in de CAO zit (ik dacht van wel) dan klopt het waarschijnlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 06-10-2022 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:24

gws24

Thinking is hard!

Volgens de NOS:
Om meer beveiligers aan te trekken en vast te houden gaat luchthaven Schiphol hun 2,50 euro per uur meer betalen. Dat meldt de luchthaven na gesprekken met beveiligingsbedrijven en vakbonden.

Die loonsverhoging komt bovenop de zogeheten Schiphol-toeslag van 1,40 euro per uur, die werd ingesteld toen de zomerbonus van 5,25 euro per uur afliep. In totaal krijgen medewerkers dus een minder hoge toeslag dan afgelopen zomer. Maar beveiligers worden wel 35 procent meer betaald in de nacht: op die manier kan een individuele werknemer die vaak 's nachts werkt dus wel hoger uitkomen.
bron: https://nos.nl/artikel/24...r-beveiligers-op-schiphol

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

En er zijn betere roosters en wacht/lunchruimtes toegezegd - hopen dat het helpt om de boel weer op orde te krijgen.

Interessant artikel/analyse in het handelsblad: https://www.nrc.nl/nieuws...besluit-schiphol-a4144272

Met name het stikstof dossier is een pijnpunt sinds 2015, maar dat gaat hier off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Vlucht om 06:35 en we kregen geadviseerd om om 02:35 aanwezig te zijn (vertrekhal 1). Incheckbalie zou pas om 03:35 opengaan en daarna zou het druk worden bij security....We waren om 01:00 bij P3 LongParking en om 01:20 bij de incheckbalie. Nog geen kwartier later waren we al door security en alles heen. Superrustig was het. Echt heel blij mee.
Tis nu 04:50 en we hebben dus vanaf 01:45 op een bankje gezeten....Nou ja, beter dat dan 4 uur queuen....
Krijsende kids overal bah :( (moet toch iets te klagen hebben he)

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 07-10-2022 04:53 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:42
Deathchant schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 04:51:
Vlucht om 06:35 en we kregen geadviseerd om om 02:35 aanwezig te zijn (vertrekhal 1). Incheckbalie zou pas om 03:35 opengaan en daarna zou het druk worden bij security....We waren om 01:00 bij P3 LongParking en om 01:20 bij de incheckbalie. Nog geen kwartier later waren we al door security en alles heen. Superrustig was het. Echt heel blij mee.
Tis nu 04:50 en we hebben dus vanaf 01:45 op een bankje gezeten....Nou ja, beter dat dan 4 uur queuen....
Offtopic.

[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 10-10-2022 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx

Prx

franssie schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:38:
[...]

Klopt, maar Telegraaf ...

[...]

Ik heb nog geen andere bron gevonden zo snel.

edit:

[...]

Dus als die EUR 1,40 in de CAO zit (ik dacht van wel) dan klopt het waarschijnlijk.
Komt inderdaad bovenop de 1,40 Schiphol toeslag die tot september 2023 loopt, dus ook nog bovenop CAO.

Bron: https://nieuws.schiphol.n...oor-beveiligers-schiphol/

[ Voor 13% gewijzigd door Prx op 07-10-2022 07:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Voor de overnachters op Schiphol, helemaal aan het einde bij de D gates zijn 4 ligstoelen in een 2 bij 2 opstelling, tot 5uur is het er ook vrij donker en echt een ideale plek (vergeleken met de rest van Schiphol) om de nacht door te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:06
Net door security in anderhalf uur vanuit de trein met handbagage. Departures 3 was erg druk en de paspoort scanners stonden uit dus iedereen moest langs de handmatige controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-05 19:38
Deathchant schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 04:51:
Vlucht om 06:35 en dan om 01:00 op Schiphol zijn….

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Schiphol heeft de voorpagina van CNN gehaald. :D :')

Artikel dekt de lading ook goed. Alles van de race naar de bodem, minimumloon betalen, bepaalde groepen wel een bonus geven en andere niet, massaal ontslag genomen per september omdat de bonus was verstreken etc.
https://edition.cnn.com/t...-airport-chaos/index.html

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:05
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:50:

Artikel dekt de lading ook goed. Alles van de race naar de bodem, minimumloon betalen, bepaalde groepen wel een bonus geven en andere niet, massaal ontslag genomen per september omdat de bonus was verstreken etc.
Da's toch wel een bonus waard.....met je bedrijf het internationale nieuws halen ;P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Laatst online: 11-03 20:31
olafmol schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:41:
[...]

Da's toch wel een bonus waard.....met je bedrijf het internationale nieuws halen ;P
Maar als je ziet hoe lang het geduurd heeft voordat het op CNN stond. Dat moet beter kunnen! :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Frame164 op 08-10-2022 16:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ColeJ schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:42:
[...]

Vlucht om 06:35 en dan om 01:00 op Schiphol zijn….
Heerlijk, zo'n oordelerig toontje :/
Ik moest helemaal vanuit Zuid-Limburg komen en ik had een maand geleden Schiphol parking gereserveerd omdat ik uitging van 4 uur van te voren aanwezig zijn (wat ze ook aangaven). Ik kreeg daarnaast te horen dat ik een uur extra tijd moest inbouwen vanwege files en stevige werkzaamheden bij Schiphol.
Uiteindelijk was het rustig op de weg, geen files en ik kon zo de parkeergarage in rijden.
Dus tadaa, daarom was ik 5 uur van te voren daar.
Tevreden, of heb je daar ook nog een opmerking over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:50:

Is dat artikel (of beter gezegd: De prominente plek op hun site) specifiek voor een Nederlands publiek of ziet men internationaal hetzelfde artikel? Volgens mij gebruiken sommige sites geolocation om artikelen over Nederland naar de voorpagina te promoveren als de bezoeker Nederlands is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
downtime schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:53:
[...]

Is dat artikel (of beter gezegd: De prominente plek op hun site) specifiek voor een Nederlands publiek of ziet men internationaal hetzelfde artikel? Volgens mij gebruiken sommige sites geolocation om artikelen over Nederland naar de voorpagina te promoveren als de bezoeker Nederlands is.
Vanuit Portugal staat het artikel ook op de voorpagina inclusief foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Homeland schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:13:
[...]

Vanuit Portugal staat het artikel ook op de voorpagina inclusief foto.
Bedankt voor de check. Dat is niet fijn voor Schiphol want ik heb de indruk dat CNN nog best populair is onder zakelijke reizigers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
downtime schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:16:
[...]

Bedankt voor de check. Dat is niet fijn voor Schiphol want ik heb de indruk dat CNN nog best populair is onder zakelijke reizigers.
De Schiphol-shitshow is internationaal best bekend, mijn collegas uit het buitenland willen niet meer langskomen totdat de problemen op zijn gelost en sommige meetings worden naar Duitsland verplaatst omdat iedereen daar makkelijker kan komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Deathchant schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:42:
[...]

Heerlijk, zo'n oordelerig toontje :/
Ik moest helemaal vanuit Zuid-Limburg komen en ik had een maand geleden Schiphol parking gereserveerd omdat ik uitging van 4 uur van te voren aanwezig zijn (wat ze ook aangaven). Ik kreeg daarnaast te horen dat ik een uur extra tijd moest inbouwen vanwege files en stevige werkzaamheden bij Schiphol.
Uiteindelijk was het rustig op de weg, geen files en ik kon zo de parkeergarage in rijden.
Dus tadaa, daarom was ik 5 uur van te voren daar.
Tevreden, of heb je daar ook nog een opmerking over?
Vraagje (niet oordelend hoor :)), maar waarom kies je voor Schiphol als je in Zuid Limburg woont?

Woon zelf in Oost Nederland en ga nooit via Schiphol. Liefst de kleine luchthaven over de grens (Münster, Dortmund, Weeze), en voor de overige bestemmingen Düsseldorf.

Vanuit Zuid Limburg is zelfs Frankfurt nog een alternatief.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

alexbl69 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:53:
[...]
Zelfs vanuit Rotterdam is Frankfurt nog een alternatief, het is maar iets meer dan drie uur verder rijden, als daar wat extra voordelen (geen overstap en/of goedkoper) tegenover staan, is het een no-brainer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

alexbl69 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Vraagje (niet oordelend hoor :)), maar waarom kies je voor Schiphol als je in Zuid Limburg woont?

Woon zelf in Oost Nederland en ga nooit via Schiphol. Liefst de kleine luchthaven over de grens (Münster, Dortmund, Weeze), en voor de overige bestemmingen Düsseldorf.

Omdat dit een lang weekendje Reykjavik was via de personeelsvereniging van mijn werk ;) Ik werk voor een redelijk grote werkgever met personeel door het hele land, dus ik had geen invloed erop aangaande welk vliegveld, dus ik moest wel ;) En de PV doet het zo goedkoop mogelijk he (budget airline, ungodly travel hours handbagage-only).

Ik ging vroeger altijd 2x/jaar naar Schotland, ook via Schiphol omdat het a) een stuk duurder was via Duitsland, en b) er enkel op Edinburgh gevlogen wordt vanuit Brussel/Charleroi/Düsseldorf/Keulen en niet op Glasgow en/of Inverness.

Je verbaast je hoeveel goedkoper easyJet is vanaf Schiphol naar Glasgow (met bagage en al) dan eender welke andere luchthaven in België of Duitsland naar Edinburgh...

Dus geloof me, als Limburger denk ik wel 3x na voordat ik naar Schiphol ga, maar het kon nu niet anders. Stiekem had ik gehoopt dat Maastricht-Aachen airport wat vluchten zou overnemen (inclusief de onze :P ), maar ja....We zijn nou eenmaal niet van bestemmingen als Malgrat, Mallorca en andere zonnige oorden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Vraagje over mijn aankomende vlucht naar Lissabon donderdag.

Als ik deze site volg: https://www.schiphol.nl/en/departures/flight/D20221013TP673/ dan is de check-in om 11.25 en de vlucht is 13.55.

Je leest overal dat je er 4 uur van te voren mag zijn maar wat heeft dat voor nut als ik nog niet in kan checken? De langste rij van de beveiliging mag je pas in, nadat je bent ingecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Wackmack schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:06:
Vraagje over mijn aankomende vlucht naar Lissabon donderdag.

Als ik deze site volg: https://www.schiphol.nl/en/departures/flight/D20221013TP673/ dan is de check-in om 11.25 en de vlucht is 13.55.

Je leest overal dat je er 4 uur van te voren mag zijn maar wat heeft dat voor nut als ik nog niet in kan checken? De langste rij van de beveiliging mag je pas in, nadat je bent ingecheckt.
Thuis inchecken en vliegen met handbagage is de beste optie.

2 weken geleden op een TAP vlucht naar Lissabon ontbraken een paar ingecheckte passagiers, die hebben ze toen uit de security rij geplukt en met voorrang naar de gate begeleid zodat ze alsnog mee konden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Homeland schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:25:
[...]

2 weken geleden op een TAP vlucht naar Lissabon ontbraken een paar ingecheckte passagiers, die hebben ze toen uit de security rij geplukt en met voorrang naar de gate begeleid zodat ze alsnog mee konden.
Helaas heb ik 1 koffer en 1 keer handbagage, online inchecken zal ik natuurlijk doen. Hopelijk kan ik de koffer snel afgeven en in de rij gaan staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
Homeland schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:25:
[...]

Binnen een half uur de koffer ingeleverd en door de douane, echt super relaxed! Overal lekker rustig, echt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Lijkt wel rustiger te zijn overal? Wij gaan zondag 13:30 vanaf Eindhoven. De spanning is er wel een beetje af omdat je de laatste tijd weinig hoort over lange wachtrijen. Of speelt het nog steeds maar is het niet meer nieuwswaardig? :)
Heb nu meer spanning over hoe onze dochter van 3,5 het gaat doen..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@technoaddict herfst vakantie in 3 2 1 ... ;)

Ik ben bang dat er nog geen peil op te trekken is, met name ben ik benieuwd of er veel Schiphol personeel ook vakantie neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:38:

Ik ben bang dat er nog geen peil op te trekken is, met name ben ik benieuwd of er veel Schiphol personeel ook vakantie neemt.
Vermoedelijk niet, niet dat ze niet willen maar de verlof ruimte is altijd al minimaal geweest.
20 man in een team, en in het hoogseizoen mocht er 1 per dag op vakantie..

Vermoed dat het centrale security systeem wel iets meer ruimte oplevert, maar volgens mij niet genoeg om de kans boven de 40% te laten uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

jack zomer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:10:
[...]

Vermoedelijk niet, niet dat ze niet willen maar de verlof ruimte is altijd al minimaal geweest.
20 man in een team, en in het hoogseizoen mocht er 1 per dag op vakantie..

Vermoed dat het centrale security systeem wel iets meer ruimte oplevert, maar volgens mij niet genoeg om de kans boven de 40% te laten uitkomen
Dan snap ik wel dat mensen lieven bij de Hema werken dan op schiphol ,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:15:
[...]

Dan snap ik wel dat mensen lieven bij de Hema werken dan op schiphol ,,,
Zou ik ook niet willen werken, maar begrijp de vergelijking.

Verlof was altijd lastig.

In december verlof opgeven voor het jaar erna.
In Jan februari met je team bekijken hoe en wat, en natuurlijk altijd de "maar ik heb kinderen" discussie.
Ik ben wel eens in het hoogseizoen op vakantie geweest, door 50 euro per dag te betalen aan ieder die mijn dienst overnam.

Vond de baas niet oké, best stevige gesprekken om gekregen. Maar het einddoel was dat ik op vakantie kon.
En de baas had nu niet echt iets om mij te stoppen daarin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@jack zomer dan laat je je gijzelen door je werkgever - collega's betalen om vrij te nemen en daar een reprimande voor krijgen is geen gezonde werkrelatie.
Bij de Hema werken is natuurlijk ook een andere dynamiek (saaier) en dat snap ik ook wel. Maar hoeveel van je (ex-) collegae denken zoals jou?
Jij was er al weg toch meen ik mij te herinneren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:31:
@jack zomer . Maar hoeveel van je (ex-) collegae denken zoals jou?
Jij was er al weg toch meen ik mij te herinneren?
Niet zo veel, gelukkig voor de baas.
En ja gelukkig wel. Iets met reorganisatie wegens te veel personeel (gek om nu te zeggen)
Heb mezelf toen maar op de lijst gezet, en het schip verlaten voor het de ijsberg raakte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

franssie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:38:

Bij mijn werk (Amsterdam Bread Company in Lounge 2) lijkt wel of geen vakantie periode helemaal niets uit te maken, het blijft onveranderd druk. Onze ovens staan al sinds het einde van de Corona maatregelen 24/7 te loeien....

Het probleem lijkt dan ook een beetje verschoven te zijn, waar men eerst uren in de rij stond voor de security (waar ik zelf dan echt nooit last van heb, voor personeel is er blijkbaar een overvloed aan security mensen aanwezig) hebben de passagiers die 4 uur van te voren aanwezig zijn nu ineens zeeën van tijd over voor hun vlucht vertrekt. Dus komen ze mij en mijn collega's maar lastig vallen om de tijd te doden ;)

Wel is het zo dat het bij ons relatief vrij weinig vetrekkende NL passagiers betreft, maar veelal om transfers gaat die dus weinig met de security rijen van doen hebben, hooguit met een rij bij de Kmar voor paspoortcontrole.

Vakantie pakken lukt wel, maar dan voor een weekje. Meerdere weken is inderdaad een beetje lastig op dit moment...

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
We vliegen morgenochtend naar Barcelona maar hebben voor onze dochter assistance aangevraagd ivm hoogsensitiviteit. Iemand daar ervaring mee?

Edit: rijen vielen best mee maar vanwege de assistance mochten we erlangs :)

[ Voor 22% gewijzigd door Cartman! op 15-10-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-05 10:20
Ik heb door een vertraagde KLM vlucht een voucher ter waarde van 500 euro. Dit is gebeurt ten tijden van het gedoe op Schiphol. Deze verloopt na één jaar.

Weet iemand of het mogelijk is om de de voucher verloopdatum te verlengen óf toch geld terug te krijgen? KLM klantenservice is niet bepaald snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:40

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Volgens mij na een jaar kan je gewoon geld terug krijgen

Ontopic: ik vlieg nu 3 maanden iedere week heen en weer voor werk(binnen europa) en er is echt geen logica op te zetten. Vandaag was ik bv in 10 minuten door security, vorige week zondag 20 minuten. Ik heb wel prio

Dit was trouwens rond 14:30/15:00.

Nu is alleen klm al mijn vluchten aan het cancellen dus word nog leuk. 1 vlucht is nu via parijs de andere moet ik morgen even voor bellen maar ze zijn zeker vluchten aan het afschalen

[ Voor 28% gewijzigd door mrsar op 16-10-2022 22:54 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, de chaos is niet alleen bij Schiphol aan de gang. KLM is ook lekker bezig.
Voor morgen had ik een vlucht naar Boekarest gepland om 9:30. Gecanceld.
Nieuwe geboekt voor in de middag, ook gecanceld.
En gecanceld werd ineens omgeboekt. Naar vanavond.

Ben dus nu noodgedwongen overgestapt op Tarom.
Wat een bende... :X
Terugvlucht staat nog met KLM op donderdagmiddag. Maar als de vliegtuigen daar niet heen gaan vraag ik me af of ze wel terug komen.

Vlieg nu morgen om 11:40. Schiphol zegt: We verwachten normale rijen bij security. Blijf deze pagina in de gaten houden voor updates.

Maar wat tegenwoordig 'normale rijen' betekent, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
Eind Juni had *naamvanreisorganisatie* mijn vlucht geannuleerd vanwege de ellende en chaos op Schiphol, ik zou mijn geld terug krijgen.

Nu bijna 4 maanden later heb ik nog steeds geen geld terug gehad en als ik ze een bericht stuur (zijn telefonisch niet bereikbaar) krijg ik elke keer weer te horen dat ze er mee bezig zijn, vind het waardeloos dat dit zo lang duurt en vraag mij af bij wie ik terecht kan dat ik wel mijn geld terug krijg.

Ik heb helaas geen rechtsbijstandverzekering dus weet even niet wat ik moet doen, mogelijk weet iemand het hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:57
Heb je met een creditcard betaald? Zoja, leg het voor aan je creditcardmaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Afgelopen zondag vanaf Eindhoven gegaan. Konden overal doorlopen. Paar minuten in de rij gestaan bij de bagagecheck. Thats it..
Eerder die ochtend scheen het drukker te zijn geweest, maar ook toen geen hele lange wachtrijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:54
mugenmarco schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:25:
Eind Juni had *naamvanreisorganisatie* mijn vlucht geannuleerd vanwege de ellende en chaos op Schiphol, ik zou mijn geld terug krijgen.

Nu bijna 4 maanden later heb ik nog steeds geen geld terug gehad en als ik ze een bericht stuur (zijn telefonisch niet bereikbaar) krijg ik elke keer weer te horen dat ze er mee bezig zijn, vind het waardeloos dat dit zo lang duurt en vraag mij af bij wie ik terecht kan dat ik wel mijn geld terug krijg.

Ik heb helaas geen rechtsbijstandverzekering dus weet even niet wat ik moet doen, mogelijk weet iemand het hier.
Ik had zelf via een boekingssitetickets gekocht. Toen de vlucht geannuleerd was heb ik direct bij, in dit geval KLM, geld terug gevraagd. Die boeken het terug naar de boekingssite, maar je krijgt wel een bevestiging dat het is terugbetaald. Met dat bewijs in handen m'n geld vrij vlot teruggekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Cartman! schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:21:
We vliegen morgenochtend naar Barcelona maar hebben voor onze dochter assistance aangevraagd ivm hoogsensitiviteit. Iemand daar ervaring mee?

Edit: rijen vielen best mee maar vanwege de assistance mochten we erlangs :)
Mag ik vragen om welke assistentie je hoopt? Er zijn zaken die onvermijdelijk zijn, zoals
- wachten
- queueing
- drukte

Er zijn andere factoren die alleszins goed te mitigeren zijn.

Hoogsensitieven moeten er vooral voor zorgen dat de kans op sensory-overload zo min mogelijk is door zoveel mogelijk prikkels te vermijden of mitigeren. Meestal gaat het om audio-prikkels, maar soms ook visuele prikkels. Dingen als continu geluiden (omroep, mensen om je heen, verkeersgeluiden, vliegtuig etc), teveel licht/lichtfluctueringen (zoals die anti-inslaapvallichten op Schiphol), maar ook warmte door drukte, claustrofobische neigingen e.d. kunnen je energielevels behoorlijk leegtrekken.

Ik ben namelijk ook hoogsensitief, vandaar. Wat je per prikkel kunt proberen:

Geluid:
- noise canceling headphones met muziekje van nature sounds op je telefoon

Licht:
- klinkt misschien stom, maar een zonnebril op helpt
- slaapmaskertje in het vliegtuig

Omgeving:
- als je lang moet wachten/zitten: ga altijd bij een wc in de buurt zitten en ga ALTIJD naar de WC voor de cruciale momenten, ookal hoef je eigenlijk niet

Drukte:
- wanneer je aangewezen stoelplekken hebt, hoef je niet meteen te boarden. Je kunt ook kiezen om zolang mogelijk te blijven zitten en dan als laatste te boarden. Dan zit iedereen en jij kunt zo naar je plek zonder dat je in het vliegtuig opnieuw staat te wachten voor iedereen die zijn boeltje in de bakken ligt te pungelen.

In het vliegtuig zelf:
- Zorg dat je altijd een stoel pakt aan het gangpad. Dan kun je tenminste 1 been eens goed strekken en je kunt altijd direct naar de WC gaan zonder dat je over 2 mensen hoeft te klimmen.

Dit alles zorgt niet ervoor dat je 0,0 prikkels hebt, maar wel (zwaar) gereduceerd. Het doel is dan ook voor zo min mogelijk stressfactoren zorgen, want al die sensory disorders slaan ook op het lichaam (vaker naar de WC moeten en dan juist wanneer het niet kan zoals in de rij of tijdens het boarden van het vliegtuig), lucht in je darmen (en dan steeds moeten inhouden omdat je nou eenmaal niet tussen de mensen het ventiel leeglaat).
Succes met je dochtertje, zal vast en zeker wel goed komen.

EDIT: ik had je edit niet gezien 8)7 Dus waarschijnlijk heb je helemaal niks meer aan mijn post :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
https://www.luchtvaartnie...igers-aan-voor-vipservice

de vip route is een beetje beperkt door veel drukte.
alleen nog klanten die reeds klant zijn. (zelf dan geen garantie's volgens de site, maar dat geloof ik niet. mensen die bevoorbeeld elke vlucht van en naar schiphol gebruik maken van de vip zijn toch hun echte klanten. In tegenstelling tot de mensen die het een keer doen om de drukte te ontlopen en welke daarnaar door de hoge kosten nooit meer een stap in de vip kunnen zetten) (beetje helaas voor mij, had het graag een keer willen doen voor de leuk, nouja volgend jaar dan maar een keer)

7 nov mag ik weer. AMS-ZHR-VLC volgens mij met Swiss zal voor de grap wel even de tijd timeren

deur H tot klaar met check-in
deur H tot begin veiligheids-controle
deur H tot klaar veiligheids-controle.
eind controle tot starbucks lounge 1
eind controle tot lounge (aspire denk ik)

[ Voor 64% gewijzigd door jack zomer op 25-10-2022 14:14 ]

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste