Acties:
  • +10Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:59

Voorwoord

Welkom in dit topic. Dit topic is bestemd voor het delen van ervaringen, het starten van een discussie of het stellen van vragen omtrent de TomTom applicaties apps. In tegenstelling tot voorheen zijn er geen losse topics meer voor de drietal apps welke TomTom aanbiedt, mede door de ietwat lage populariteit van de TomTom applicaties op het Tweakers Forum.

TomTom GO (Android, iOS)

• €3,99 - 1 maand
  • €13,99 - 6 maanden
  • €19,99 - 12 maanden
Dit is de meest complete TomTom navigatie applicatie. Deze applicatie bevat vrijwel dezelfde functionaliteiten als de losse TomTom navigatieapparaten voor in de auto. In tegenstelling tot TomTom AmiGO is het met de TomTom GO applicatie mogelijk om kaarten offline te downloaden. Deze kaarten worden wekelijks bijgewerkt en onder het rijden voorzien van live verkeersinformatie en waarschuwingen voor flitsers. Deze informatie wordt door TomTom zelf aangeleverd en via hun partners (bijv. de ANWB).

Ook is de applicatie gezien van rijstrookadvies. Dat wil zeggen dat de TomTom bij een afsplitsing/afslag duidelijk vertoont op welke baan of welke banen de gebruiker moet rijden om de correcte route aan te houden.

De applicatie laat in realtime de gereden snelheid zien en toont daarbij ook de maximumsnelheid (ook offline). Bij een snelheidsovertreding kan de TomTom GO app de gebruiker waarschuwen incl. wanneer er vaste of mobiele flitsers op de route staan.

Daarnaast ondersteund de app ook Android auto en is de applicatie vrij van advertenties. Ook is het mogelijk om naar eerder genomen foto's (op basis van metadata) te rijden of naar contactpersonen. TomTom heeft een eigen point-of-interests database met bestemmingen waarnaar toe genavigeerd kan worden.

Afsluitend is het ook mogelijk het profiel van je voertuig in te voeren en de verwachte aankomsttijd te delen met andere mensen. En het is mogelijk om routes op verschillende facetten uit te zoeken (snelste, kortste etc.)

TomTom AmiGO (Android, iOS)

TomTom Amigo is de gratis variant van de GO app. Net als de TomTom GO app is ook de Amigo app vrij van reclame. In tegenstelling tot de TomTom GO app wordt verkeersinformatie hier ook mede mogelijk gemaakt door de community welke tijdens het rijden merkwaardigheden zoals een defect voertuig, een flitser etc. kunnen doorgeven.

Hieronder een overzicht waarin de AmiGO app en de GO app met elkaar verschillen:
  • AmiGO is gratis, GO is betaald
  • AmiGO geeft ook verkeersinformatie, gemeld door de community in real-time, door
  • AmiGO is niet offline te gebruiken en vereist altijd een dataverbinding in tegenstelling tot GO waarbij kaarten offline gedownload kunnen worden
  • Er is geen actief rijstrookadvies
  • Het is niet mogelijk een voertuigprofiel in te stellen
  • Het is niet mogelijk de verwachte aankomsttijd te delen met andere personen
  • Er is geen routebalk waarop POI's worden aangegeven zoals parkeerplekken en tankstations
  • Het is niet mogelijk om te navigeren naar foto's
Kortom. De app stemt in grote lijnen overeen maar heeft enkele functionaliteiten niet aan boord welke de GO applicatie wel aan boord heeft.

TomTom GO Ride

TomTom GO Ride is een nieuwe applicatie bestemd voor motorrijders en is nu in open beta voor Android 8 en nieuwer. De iOS versie volgt op een later moment. Daarnaast is de applicatie nog niet gelokaliseerd behalve voor Engeland en Spanje.

Met de applicatie moet het onder andere mogelijk worden om routes te plannen en aangepaste routes te kiezen zoals "meest spannend" "kronkelwegen" etc. Er is nog geen informatie in de beta aanwezig over de maximaal toegestane snelheid.

Handige links

Fouten melden of correcties aanbrengen in de kaarten

[Voor 8% gewijzigd door robcoenen op 13-05-2022 14:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Goed bezig @robcoenen.

M.b.t. de abonnementskosten (voor Android TT Go). Bij een (ouder) nog actief abonnement liggen deze op dit moment nog steeds lager, voor mij zou het voor juli a.s. €12,99 inhouden voor de volgende jaarlijkse periode, dat is wat de Play Store mij laat zien en wat ook door TomTom is bevestigd.

Misschien iets om rekening mee te houden mocht men overwegen het abonnement tijdelijk stop te zetten o.i.d.?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58

JME

zeg maar Jamie

Idem voor iOS, hier ook al jaren 12,99 per jaar (kom vanaf de oude app).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-03 19:39

IkWilbert

Het is mij!

Krijg net een update voor Android Go op mijn Samsung mobiel.
Nu met Routebar voor Android Auto.

Ik heb het nog niet kunnen testen.

[Voor 7% gewijzigd door IkWilbert op 23-05-2022 14:08]

I intend to live forever. So far, so good.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:39

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

AmiGO kan wel een soort van profiel aanmaken van je voertuig. Het vraagt wat voor voortuig je hebt en wat voor brandstof. Het is erg beperkt, maar het is iets.

Het toevoegen van een POI tijdens de rit is wel een groot gebrek tov Waze bijvoorbeeld. Dus voor mij is AmiGO nog geen alternatief.

(GO wil ik niet voor betalen - Mijn auto heeft een up to date navigatie met live verkeersinformatie, wat niet zo snel is als de directe online jongens, maar het is wel goed genoeg om niet al over te willen stappen op een betaald alternatief. Ook is de onboard beschikbaar op mn virtual cockpit / dashboard)

[Voor 58% gewijzigd door Hann1BaL op 01-06-2022 12:06]

• P. Etienne
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-02 13:21
werkt goed met routebar in AA alleen mis ik helaas nog wat functies zoals alternatieve route knoppen in AA

• Basekid
  • Laatst online: 22:15
Hann1BaL schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:03:
AmiGO kan wel een soort van profiel aanmaken van je voertuig. Het vraagt wat voor voortuig je hebt en wat voor brandstof. Het is erg beperkt, maar het is iets.

Het toevoegen van een POI tijdens de rit is wel een groot gebrek tov Waze bijvoorbeeld. Dus voor mij is AmiGO nog geen alternatief.

(GO wil ik niet voor betalen - Mijn auto heeft een up to date navigatie met live verkeersinformatie, wat niet zo snel is als de directe online jongens, maar het is wel goed genoeg om niet al over te willen stappen op een betaald alternatief. Ook is de onboard beschikbaar op mn virtual cockpit / dashboard)
Dat is bij GO precies hetzelfde qua profiel, je mist niks :)

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-03 14:10
Leuk en aardig, maar wat beweegt TomTom om een gratis concurrent van Go op de markt te gooien? Mocht ik overwegen om te gaan betalen voor Go dan is dat nu volledig overbodig geworden. Hoe verdienen ze hieraan? Bij Waze komen wat reclames voorbij (als je die niet blockt) en Google verdient vast wat aan de (meta)data... Maar bij TomTom blijft me dat onduidelijk.

• jenfbe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-12-2022
Tomtom verkoopt ook data aan andere partijen. Dus hebben ze er baat bij om een grote userbase te behouden.

• robcoenen
Wouterie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:14:
Leuk en aardig, maar wat beweegt TomTom om een gratis concurrent van Go op de markt te gooien?
Ik verwacht dat ze dit voornamelijk doen om (nog) accuratere verkeersinformatie te verkrijgen. Als meerdere gebruikers 80 rijden op een stuk wat volgens TomTom 50 is dan kan dat een indicatie zijn dat hun informatie niet klopt. Of als meerdere auto's langzaam rijden op een bepaald stuk dan zijn er waarschijnlijk wegwerkzaamheden, een defect voertuig, een file etc.

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-02 11:06
TomTom Go is een top app. Ik gebruik het ook als Flitsmeister vervanging. Waar ik tegen aanloop is dat Flitsmeister een signaal geeft dat de trajectcontrole weer voorbij is, TomTom doet dat niet. Weet iemand of dat mogelijk is ergens aan te zetten?

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

MightyFool schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:38:
TomTom Go is een top app. Ik gebruik het ook als Flitsmeister vervanging. Waar ik tegen aanloop is dat Flitsmeister een signaal geeft dat de trajectcontrole weer voorbij is, TomTom doet dat niet. Weet iemand of dat mogelijk is ergens aan te zetten?
Je zou verwachten dat het hieronder zou moeten zitten?

Testing, one, two ...

• robcoenen
MightyFool schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:38:
Ik heb al zelf een tijdje geen TomTom GO meer (en kan het dus niet checken), maar zelfs de gratis variant (AmiGO) geeft een signaal als de trajectcontrole voorbij is incl. de gemiddelde snelheid gedurende de trajectcontrole.

• MightyFool
Je ziet visueel wel dat de trajectcontrole voorbij is, maar je hoort geen melding zoals bij het begin van de trajectcontrole.

• Xenophon
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
Mooi overzicht! Ik mis alleen CarPlay ondersteuning bij de overeenkomsten/verschillen volgens mij?
GO heeft het iig wel. Van de andere 2 weet ik het niet.

• robcoenen
Xenophon schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:26:
Mooi overzicht! Ik mis alleen CarPlay ondersteuning bij de overeenkomsten/verschillen volgens mij?
GO heeft het iig wel. Van de andere 2 weet ik het niet.
AmiGO krijgt binnenkort CarPlay. Geïnteresseerden kunnen hier meedoen aan de beta.

• robcoenen
MightyFool schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:06:
Je ziet visueel wel dat de trajectcontrole voorbij is, maar je hoort geen melding zoals bij het begin van de trajectcontrole.
Bij mij spreekt de navigatiestem 'Traject controle beëindigd uit' op AmiGO.

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-03 12:01

amphora

Websites & Fotografie

robcoenen schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:46:
[...]

AmiGO krijgt binnenkort CarPlay. Geïnteresseerden kunnen hier meedoen aan de beta.
Vol helaas…

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-03 18:58
Ik ben zelf al jaren fan van TomTom. Dat begon al op mijn QTEC 100 icm navigatiemuis, daarna een dedicated kastje en toen overgeschakeld naar de TomTom app icm een iPhone 3G. Sinds die tijd altijd bij TomTom gebleven en eigenlijk vanaf het eerste uur overgestapt op TomTom Go iOS. Best fijne app maar de EV ondersteuning is echt waardeloos. Iets wat ik totaal niet begrijp omdat TomTom een hele EV planning API heeft gebouwd. De Android app zou meer moeten doen maar misschien weet iemand hier meer over?

Ik heb hier meerdere vragen over gesteld in het TomTom discussie forum maar niks noppes nada aan reactie. De TomTom helpdesk lijkt ook totaal niet te bestaan. Weet iemand hier nog andere ingangen of wat precies de plannen zijn?

Alvast dank ;)

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

robcoenen schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:48:
[...]
Bij mij spreekt de navigatiestem 'Traject controle beëindigd uit' op AmiGO.
Ik heb het maar eens even getest met TomTomGo (routevoorbeeld), en @MightyFool heeft gelijk, ik krijg wel de waarschuwing bij aanvang (visueel, geluid en stem), maar niet bij het eindigen, op geen enkele wijze te horen.

Testing, one, two ...

• robcoenen
hardware-lover schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:51:
[...]

Ik heb het maar eens even getest met TomTomGo (routevoorbeeld), en @MightyFool heeft gelijk, ik krijg wel de waarschuwing bij aanvang (visueel, geluid en stem), maar niet bij het eindigen, op geen enkele wijze te horen.
Ik heb het zelf over AmiGO en niet GO ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

robcoenen schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:32:
[...]
Ik heb het zelf over AmiGO en niet GO ;)
Dat was mij wel (over)duidelijk, maar jij reageerde toch op een opmerking over TomTomGo en niet AmiGO? :)

Ik wilde enkel bevestigen dan het met TomTomGo idd NIET het geval is ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Milan1NL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-03 23:50
Leuk topic! Ik ben al 2 jaar een trouwe gebruiker van TT Go op IOS. En gewoon erg tevreden. Heb zo goed als bijna alle populaire navigatie apps gebruikt, Apple kaarten, Google Maps, Waze, Sygic,.

Maar voor mij vind ik dit de beste app. Erg duidelijk, verbaasd mij soms erg wat voor snellere routes hij heeft dan een andere app.

Ik gebruik wel TT Go in combinatie met Flitsmeister op de achtergrond.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Max2000
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-03 09:04
Ik sta op het punt om een Rider 550 aan te schaffen.
Die ride app is ook wel interessant.
Maar het zal wel even duren voordat die op IOS is en de kinderziektes eruit zijn.

Spullekes te koop: https://tweakers.net/aanbod/user/826015/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@robcoenen je hebt het in de TS over een "voertuigprofiel", dat kan ik in de iOS app (TomTom GO) niet terugvinden?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robcoenen
Orion84 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:45:
@robcoenen je hebt het in de TS over een "voertuigprofiel", dat kan ik in de iOS app (TomTom GO) niet terugvinden?
Ik heb zelf de GO app niet meer in gebruik maar dat heb ik afgeleid van hun beschrijving in de Play Store:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Orion84 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:45:
Voor Android is het volgende beschikbaar binnen de app;

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ah, blijkbaar android only dus.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• C6DL
  • Laatst online: 22:12
Zojuist voor het eerst Amigo geprobeerd.
Voelt op AA nogal buggy aan.

Ook is de bovenste helft van het scherm "leeg" / grijs.
Als ik op het kompas druk en weer terug is het weer goed.
Vervolgens na enkele minuten gaat het weer mis. Jammer.
Ook de kleuren zijn er donker. Is dit zoals google maps wat lichter te krijgen?

[Voor 13% gewijzigd door C6DL op 06-06-2022 13:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:39
C6DL schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:02:
Zojuist voor het eerst Amigo geprobeerd.
Voelt op AA nogal buggy aan.

Ook is de bovenste helft van het scherm "leeg" / grijs.
Als ik op het kompas druk en weer terug is het weer goed.
Vervolgens na enkele minuten gaat het weer mis. Jammer.
Ook de kleuren zijn er donker. Is dit zoals google maps wat lichter te krijgen?

[Afbeelding]
Je rijdt zeker met je verlichting aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• C6DL
  • Laatst online: 22:12
HerZon schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:59:
[...]

Je rijdt zeker met je verlichting aan?
Scherp! bij dagrij verlichting pakt hij inderdaad ook de donkere kaarten.
Dan rest nu alleen nog de flinke dosis lucht die hij soms wel en soms niet laat zien.
Zie screenshot. Is hier nog een workarround voor?

• enverlin
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Afgelopen week een kleine 2000 km met TomTom Go gereden.
Opzich een fijne navigatie. Vooral de "tijdlijn" aan de zijkant met opkomende POI (file, werkzaamheden, tankstations) is handig.

Enkele zaken die ik minder positief vond:
- geen live updates van files.
- geen mogelijkheid tot aangeven langzaam rijdend verkeer of andere alarmeringen zoals stilstaande voertuigen
- dubbele afslag op de snelweg niet altijd duidelijk. Vaak wel de afslag maar niet of het dan een dubbele is. Gevolg is dat je te snel rechts voor sorteert (achter een vrachtwagen) terwijl later dus blijkt dat je er nog voorbij had gekund.

Punt 1 vond ik vreemd. Want ik meen dat dat juist er wel in hoort te zitten?
Van punt 2 wist ik het, maar toch wel een gemis. Enkele startende files of stilstaande vrachtwagens kreeg ik niet door terwijl Waze die al wel aangaf.

Die dubbele afslag vond ik niet rampzalig, maar kan wel beter.

Maar is dit exemplarisch of herkennen jullie dit?
Hoe TomTom AmiGO? Kan die deze punten wel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hoe bedoel je precies "geen live update van files"? Verkeersinformatie wordt gewoon continue bijgewerkt naar mijn ervaring. Wellicht iets minder real-time dan bij Waze?

Wat ik wel wat irritant vind (vergeleken met de oude TomTom Mobile app) is dat hij alleen verkeersinformatie ophaalt binnen een bepaalde straal van je huidige positie. Zeker bij lange ritten betekent dat soms dat je pas te laat ziet dat er ergens verderop de route vertraging is, waardoor je het punt dat je nog een andere snelwegroute had kunnen nemen al voorbij bent en alleen nog lokaal de vertraging kan proberen te omzeilen.

Daar zit ergens wat in, omdat vertragingen waar je nog een uur of zo van verwijderd bent in die tijd ook nog kunnen verdwijnen, maar met de oude app had je dan in elk geval de informatie en kon je zelf alsnog besluiten je normale route te handhaven (aannemende dat de file nog oplost) of tijdig een andere route kiezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robcoenen
enverlin schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:29:
Afgelopen week een kleine 2000 km met TomTom Go gereden.
Opzich een fijne navigatie. Vooral de "tijdlijn" aan de zijkant met opkomende POI (file, werkzaamheden, tankstations) is handig.

Enkele zaken die ik minder positief vond:
- geen live updates van files.
- geen mogelijkheid tot aangeven langzaam rijdend verkeer of andere alarmeringen zoals stilstaande voertuigen
- dubbele afslag op de snelweg niet altijd duidelijk. Vaak wel de afslag maar niet of het dan een dubbele is. Gevolg is dat je te snel rechts voor sorteert (achter een vrachtwagen) terwijl later dus blijkt dat je er nog voorbij had gekund.

Punt 1 vond ik vreemd. Want ik meen dat dat juist er wel in hoort te zitten?
Van punt 2 wist ik het, maar toch wel een gemis. Enkele startende files of stilstaande vrachtwagens kreeg ik niet door terwijl Waze die al wel aangaf.

Die dubbele afslag vond ik niet rampzalig, maar kan wel beter.

Maar is dit exemplarisch of herkennen jullie dit?
Hoe TomTom AmiGO? Kan die deze punten wel?
Ik woon zelf in een klein dorp dus files komen hier maar sporadisch voor maar zelfs kleine vertragingen worden direct opgepikt door TomTom AmiGO. Ik vraag mij wel af hoe ze aan die data komen want ik kan mij niet aandenken dat het aantal TomTom gebruikers erg groot is hier en dat het overgrote deel van de mensen Google Maps zal gebruiken. Ik meen mij te herinneren dat ze ooit data van Vodafone gebruikt hebben maar ook daar kan ik mij indenken dat het lastig is om hier je informatie op te baseren omdat er ook genoeg mensen met KPN en T-Mobile zullen zijn.

Het aangeven van zaken op de weg (gevaar, files, defect voertuig) gaat wel in AmiGO. Wel jammer als dat niet op de GO app zit. AmiGO is natuurlijk wel community based maar die lijken mij soms sneller te kunnen acteren dan TomTom zelf.

Eigenlijk zou Tweakers eens een Plus artikel kunnen maken over TomTom. Daarbij wellicht een camera in de auto monteren en dan in 5 autohouders bijv. TomTom GO, TomTom AmiGO, Google Maps (en Waze) en Apple Maps tegen elkaar afzetten qua verkeersinformatie.

Ik kan mij indenken dat Google verreweg de meeste input krijgt en daardoor de meest accurate informatie behoort te weergeven maar in mijn omgeving merk ik op dat de TomTom altijd betrouwbaarder is.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Orion84 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:40:
Wat ik wel wat irritant vind (vergeleken met de oude TomTom Mobile app) is dat hij alleen verkeersinformatie ophaalt binnen een bepaalde straal van je huidige positie. Zeker bij lange ritten betekent dat soms dat je pas te laat ziet dat er ergens verderop de route vertraging is, waardoor je het punt dat je nog een andere snelwegroute had kunnen nemen al voorbij bent en alleen nog lokaal de vertraging kan proberen te omzeilen.

Daar zit ergens wat in, omdat vertragingen waar je nog een uur of zo van verwijderd bent in die tijd ook nog kunnen verdwijnen, maar met de oude app had je dan in elk geval de informatie en kon je zelf alsnog besluiten je normale route te handhaven (aannemende dat de file nog oplost) of tijdig een andere route kiezen.
Gulden middenweg zou wat mij betreft zijn om wel alle vertragingsinfo op te halen en weer te geven, maar bij de continue berekening van de snelste route alleen naar een beperkte straal te kijken. Eventueel te finetunen door vertragingen van meer dan +15/+30/+X ook uit een bredere straal mee te pakken. Zouden geen heel ingewikkelde rekenregels moeten zijn.

• enverlin
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
robcoenen schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:49:
[...]

Ik woon zelf in een klein dorp dus files komen hier maar sporadisch voor maar zelfs kleine vertragingen worden direct opgepikt door TomTom AmiGO. Ik vraag mij wel af hoe ze aan die data komen want ik kan mij niet aandenken dat het aantal TomTom gebruikers erg groot is hier en dat het overgrote deel van de mensen Google Maps zal gebruiken. Ik meen mij te herinneren dat ze ooit data van Vodafone gebruikt hebben maar ook daar kan ik mij indenken dat het lastig is om hier je informatie op te baseren omdat er ook genoeg mensen met KPN en T-Mobile zullen zijn.

Het aangeven van zaken op de weg (gevaar, files, defect voertuig) gaat wel in AmiGO. Wel jammer als dat niet op de GO app zit. AmiGO is natuurlijk wel community based maar die lijken mij soms sneller te kunnen acteren dan TomTom zelf.

Eigenlijk zou Tweakers eens een Plus artikel kunnen maken over TomTom. Daarbij wellicht een camera in de auto monteren en dan in 5 autohouders bijv. TomTom GO, TomTom AmiGO, Google Maps (en Waze) en Apple Maps tegen elkaar afzetten qua verkeersinformatie.

Ik kan mij indenken dat Google verreweg de meeste input krijgt en daardoor de meest accurate informatie behoort te weergeven maar in mijn omgeving merk ik op dat de TomTom altijd betrouwbaarder is.
Zou er niet een soort van API bestaan voor meldingen? Dat zou mooi dat soort meldingen delen tussen Google Maps/Tomtom AmiGO/Google Waze/<insert een andere concurrent>

Weet iemand dat?
Het zou zonde zijn als dat beperkt is tot de applicatie...

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die data wordt ongetwijfeld op een of andere manier gedeeld / verhandeld tussen de partijen die het aanbieden en partijen die het nodig hebben (waarbij een aantal bedrijven tot beide categorieën behoren natuurlijk).

Hier staat wel wat info: Wikipedia: Traffic reporting

• Frankzzz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-03 22:20
Amigo ziet er goed uit, maar 3 punten vallen het meest op:

1. Nederlandse taal kan ik niet selecteren met Engelse interface. Alleen optie uit gb en us. (android). Jammer want Nederlandse telefooninterface vindt ik niet fijn, maar Nederlandse spraak wel.

2. Bij bochten zie je vaak amper de route (portrait) omdat je pijl aan de onderzijde staat. Ook is zoom niveau vaak vreemd (veel te uit- of ingezoomd)

3. Paar keer gehad dat hij rond de 500m voor het einde van de tocht alle aanwijzingen er achterelkaar doorheen jast. En je het einde dus zelf moet uitzoeken. (links, links, rechts je bent op je bestemming)

Dus idee is erg goed, uitvoering zeer matig. Blijf het proberen naast waze, want heb wel goede hoop op TomTom.

• robcoenen
enverlin schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:58:
[...]

Zou er niet een soort van API bestaan voor meldingen? Dat zou mooi dat soort meldingen delen tussen Google Maps/Tomtom AmiGO/Google Waze/<insert een andere concurrent>

Weet iemand dat?
Ik ben hier ook wel heel benieuwd naar. Benieuwd of iemand hier op Tweakers een kijkje achter de schermen heeft want ik vraag mij af hoe TomTom zo accuraat kan zijn qua verkeersinformatie.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

MightyFool schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:06:
Ik heb dit via de Play Store aangekaart, onderstaande reactie daarop ontvangen. Gebruikte steminfo heb ik daarna nog toegevoegd aan de info.

Testing, one, two ...

• MightyFool
hardware-lover schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:39:
[...]

Ik heb dit via de Play Store aangekaart, onderstaande reactie daarop ontvangen. Gebruikte steminfo heb ik daarna nog toegevoegd aan de info.

[Afbeelding]
Lekker bezig! Het zou mooi zijn als ze iets als Uservoice o.i.d. hadden, maar helaas.

• VenomCarnage
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-07-2022
Hallo,
Ik heb onlangs de tomtom go app op mijn iPhone geïnstalleerd en een familie abonnement genomen, ik heb ook in mn wagen een ingebouwde radio/gps… die werkt op android( vroeger had ik er al tomtom go op maar abonnement was ondertussen verlopen ) dus ik heb de app daar ook opnieuw geïnstalleerd want merkte op dat de logo van kleur was veranderd en dat het mss door veranderingen in de app was dat dit niet werkte. Maar dus mijn probleem is dat ik op het toestel in mn wagen een proefperiode aangeboden krijg waarbij ik dan verder klik op aankopen herstellen , dan log ik mij in op hetzelfde account als op mn iphone ( die dus weergeeft dat ik een familieabonnement heb ) maar in mn auto zegt die dat hij geen aankopen vind terwijl hij wel ingelogd is op mn account met een geldig abonnement, nog iemand dit voorgehad?
Mvg

• JME

JME

zeg maar Jamie

@VenomCarnage Family Sharing is een Apple dingetje, geen TomTom dingetje.

• VenomCarnage
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-07-2022
JME schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:24:
@VenomCarnage Family Sharing is een Apple dingetje, geen TomTom dingetje.
Klopt had er niet op gelet maar vroeger had ik die app ook al 4 jaar met een abonnement en die werkte wel in mn auto en op mn smartphone dus waarom vind hij dit abonnement dan niet als ik inlog in mn wagen?

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ander abonnement kennelijk. Je hebt nu Family Sharing. En dat is Apple.

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-03 16:55
Wellicht iemand die mijn probleem bekend voor komt. Ik heb de Tom Tom Go navigation app op mijn iPhone. Nu wil ik bij die app inloggen bij mijn tom tom account. Zodat ik via mijdrive dingen kan toevoegen.

Echter lukt het maar niet om via de instellingen van de app in te loggen in mijn tomtom account. App al eens opnieuw geïnstalleerd, wachtwoord gewijzigd. Maar niks werkt.

Heb ook via de helpchat van tomtom geprobeerd alleen kwam ik daar absoluut niet verder.

• erikvank
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
enverlin schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:58:
[...]

Weet iemand dat?
Er is heel veel data die centraal beschikbaar wordt gesteld en door meerdere apps gebruikt kunnen worden. Natuurlijk proberen de bedrijven onderling elkaar te verslaan met nòg betere informatie. Wat dat betreft zijn TomTom Go en Waze bijna niet te verslaan. Google Maps heeft echt maar een heel klein deel van de verkeersinformatie. Als eigenaar van Waze zal dat uiteindelijk misschien verbeteren. Wat Google Maps als voordeel heeft is dat een van de weinige bronnen die ze gebruiken de Android-toestellen zijn. En dat is wel een heel grote bron.

Maar TomTom en Waze weten veel meer over werkzaamheden, evenementen, Verkeersbesluiten, etc. Bij Waze zijn ze hiervoor wel meer afhankelijk van de gebruikersgroep. In Engeland werkt het daardoor beter dan in bijvoorbeeld Duitsland.

Zelf ben ik een groot fan van TomTom omdat die de informatie ook nog eens het beste weet te gebruiken voor het route-advies. Amigo ken ik nog niet goed Als ik hier zo de verschillen lees, denk ik dat ik het nog even bij TomTom Go zal houden.

Wat wel een belangrijk pluspunt is van Amigo is dat je naar afspraken in je agenda kunt navigeren. TomTom Go voor iOS mist die functie, terwijl de voorloper van TomTom dit wel had.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Weet iemand of er ergens in Go een optie verborgen zit waarmee je de maximumsnelheid van je eigen voertuig kunt instellen? Lijkt me niet alleen handig voor vrachtwagens maar ook voor vakantiegangers met een caravan of dakkoffer.

• Milan1NL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-03 23:50
Niet.

• canizares99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-03 19:23
Klopt het dat ik op Carplay de rijbaanassistentie niet te zien krijg? Op mijn telefoon (iPhone) wordt deze netjes weergegeven bij afritten bijvoorbeeld, maar niet op mijn Carplay..

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:46

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

canizares99 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:19:
Klopt het dat ik op Carplay de rijbaanassistentie niet te zien krijg? Op mijn telefoon (iPhone) wordt deze netjes weergegeven bij afritten bijvoorbeeld, maar niet op mijn Carplay..
Krijg ik wel gewoon te zien (iPhone met iOS 15.6 en laatste TomTom Go)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• canizares99
Tomba schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:35:
[...]

Krijg ik wel gewoon te zien (iPhone met iOS 15.6 en laatste TomTom Go)
Hmmz, geen idee waarom bij mij niet dan. App maar eens verwijderen en opnieuw installeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• canizares99
Helaas, geen resultaat. Heb ook de nieuwste iOS 15.6 erop staan. Melding gemaakt op het forum van TomTom en blijkt een bekend probleem te zijn waar men mee bezig is om dit te verhelpen.

[Voor 80% gewijzigd door canizares99 op 01-08-2022 11:09]

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-03 14:33
Mooi artikel, @robcoenen !

Zijn de 'kronkelwegen' uit de standaardversie van de Go-app verwijderd nu er een Go Ride bij is gekomen? Ik herinner me van vorige zomer dat de standaard Go-app al kronkelwegen had en dat die functie best goed werkte. Ik wil ook nu weer een paar maanden zo'n abonnement nemen, maar kan nergens vinden of de kronkelwegenfunctie nog in de standaard Go zit.

Weet iemand op dit forum het?
robcoenen schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:32:

Voorwoord

Welkom in dit topic. Dit topic is bestemd voor het delen van ervaringen, het starten van een discussie of het stellen van vragen omtrent de TomTom applicaties apps.

• Tomba

Tomba

Paut schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:36:
Mooi artikel, @robcoenen !

Zijn de 'kronkelwegen' uit de standaardversie van de Go-app verwijderd nu er een Go Ride bij is gekomen? Ik herinner me van vorige zomer dat de standaard Go-app al kronkelwegen had en dat die functie best goed werkte. Ik wil ook nu weer een paar maanden zo'n abonnement nemen, maar kan nergens vinden of de kronkelwegenfunctie nog in de standaard Go zit.

Weet iemand op dit forum het?

[...]
Wat zijn ‘kronkelwegen’?

• Paut
Een toeristische optie bij het plannen van routes. Tomtom stuurt de reiziger dan over minder drukke, bochtigere en steilere (als er heuvels of bergen zijn) wegen.

Nooit gebruikt, die optie? In het Engels zal het wel 'winding roads' of zoiets heten.
Tomba schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

Wat zijn ‘kronkelwegen’?

• Tomba

Tomba

Paut schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:02:
Een toeristische optie bij het plannen van routes. Tomtom stuurt de reiziger dan over minder drukke, bochtigere en steilere (als er heuvels of bergen zijn) wegen.

Nooit gebruikt, die optie? In het Engels zal het wel 'winding roads' of zoiets heten.

[...]
Grappig :) Nog nooit van gehoord, maar het zit er in hoor!

Neem zelf altijd gewoon de snelste route.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Tomba schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:31:
[...]
Grappig :) Nog nooit van gehoord, maar het zit er in hoor!
[Afbeelding]
Neem zelf altijd gewoon de snelste route.
Tomtom Go? Ik krijg al die keuzes niet te zien op de Android versie. Kronkelwegen onder "spannend", dat wel 😉

Testing, one, two ...

• Tomba

Tomba

hardware-lover schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

Tomtom Go? Ik krijg al die keuzes niet te zien op de Android versie. Kronkelwegen onder "spannend", dat wel 😉

[Afbeelding]
Ja daar vroeg @Paut naar ;)
Wel iOS dus.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Tomba schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:17:
[...]
Ja daar vroeg @Paut naar ;)
Wel iOS dus.
Dat was me duidelijk 😉

Wel wat vreemd die verschillen in schermen en opties tussen iOS en Android. Waarom zijn die inmiddels niet gelijk, lijkt mij redelijk logisch maar is het schijnbaar toch niet (volgens TomTom)?

Testing, one, two ...

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

hardware-lover schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:39:
[...]

[Afbeelding]
Hier is, zoals ik het heb getest, helaas nog steeds niets aan gedaan.

Testing, one, two ...

• Tomba

Tomba

hardware-lover schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:41:
[...]

Dat was me duidelijk 😉

Wel wat vreemd die verschillen in schermen en opties tussen iOS en Android. Waarom zijn die inmiddels niet gelijk, lijkt mij redelijk logisch maar is het schijnbaar toch niet (volgens TomTom)?
Volgens mij komt dat wel vaker voor, mogelijk andere dev teams?

• Paut
@Tomba, dat is het scherm zoals ik het me herinner van de Tomtom Go-app voor Android. Misschien dat ik de nieuwe Go Ride-app een keer probeer als die wat verder is doorontwikkeld.

Bedankt voor al jullie reacties!

• Paut
@hardware-lover, ik denk dat dit dezelfde optie is onder een andere naam. Ben benieuwd wat ik te zien krijg als ik zo meteen de app heb ontgrendeld en ik erin kan.
hardware-lover schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:50:Tomtom Go? Ik krijg al die keuzes niet te zien op de Android versie. Kronkelwegen onder "spannend", dat wel 😉

• Paut
Aha, het heet nu 'Spannend' in de Android-versie. En het Kronkelt.
Paut schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:40:
@hardware-lover, ik denk dat dit dezelfde optie is onder een andere naam. Ben benieuwd wat ik te zien krijg als ik zo meteen de app heb ontgrendeld en ik erin kan.[...]

• JME

JME

zeg maar Jamie

Paut schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:43:
Aha, het heet nu 'Spannend' in de Android-versie. En het Kronkelt.
Krijg ik opeens een Samuel L. Jackson beeld in m’n hoofd…

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:24
Ik heb vanmorgen een proef abonnement op Tomtom Go Navigation geboekt. Nu wil hij kaarten gaan downloaden maar dat wil ik niet. Ik wil dit uitsluitend online gaan gebruiken.

Is dat wel mogelijk met deze app?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Jassy de app werkt met offline kaarten en online verkeersinfo. Heb je de handleiding al gelezen?

• Jassy
JME schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:42:
@Jassy de app werkt met offline kaarten en online verkeersinfo. Heb je de handleiding al gelezen?
Ik heb de app getest en heb, behalve de route balk, geen grote voordelen ontdekt dus ik ben weer terug bij de Amigo variant. Ik heb de handleiding eerlijk gezegd niet gelezen; ergens ging ik er vanuit dat de kaarten alleen gedownload konden worden.

Bovendien vind ik de kaarten bij Amigo veel gedetailleerder dus dat spreekt nog meer voor de gratis versie mijns inziens.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Jassy schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:39:
[...]
Ik heb de app getest en heb, behalve de route balk, geen grote voordelen ontdekt dus ik ben weer terug bij de Amigo variant. Ik heb de handleiding eerlijk gezegd niet gelezen; ergens ging ik er vanuit dat de kaarten alleen gedownload konden worden.

Bovendien vind ik de kaarten bij Amigo veel gedetailleerder dus dat spreekt nog meer voor de gratis versie mijns inziens.
In TS staan de verschillen tov elkaar opgesomd, handige informatie.

Dat van die gedetailleerdere kaarten voor Amigo zie ik echter niet terug. Is dat een dusdanig groot verschil dat dit het vermelden waard is in TS?

Testing, one, two ...

• Jassy
hardware-lover schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:49:
[...]

Dat van die gedetailleerdere kaarten voor Amigo zie ik echter niet terug. Is dat een dusdanig groot verschil dat dit het vermelden waard is in TS?
Met Tomtom Go reed ik door een grijs landschap met af en toe een andere kleur. Met Amigo zie ik ook gebouwen staan, water, bos etc. Ik weet niet of mijn Go instellingen wel goed stonden dus ik kan niet met 100% zekerheid zeggen of dit een instelling is of dat de kaart veel gedetailleerder is.

• Jassy
hardware-lover schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:49:
[...]

Ik heb Go weer even geïnstalleerd en er zit echt duidelijk verschil in, in het voordeel van Amigo mijn inziens.

Dit is amigo:

En dit is Go:

De Amigo kaarten leven veel meer met gebouwen en details. De Go kaarten zijn een stuk saaier in mij beleving.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Op iOS zie ik (vanaf een bepaald zoom niveau) wel dergelijke details in de Go app.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Jassy, ik zie het, heb de app ook even geïnstalleerd om te vergelijken in mijn omgeving.

Of het werkelijk iets toevoegt aan het navigeren zelf is twijfelachtig (wat mij betreft), ik heb dan meer aan o.a. een duidelijke afrit begeleiding (die ontbreekt in de gratis app dacht ik).

Maar laten we wel wezen, als die gratis versie voldoet dan is daar weinig mee mis.

Testing, one, two ...

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:54
Orion84 schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:07:
Op iOS zie ik (vanaf een bepaald zoom niveau) wel dergelijke details in de Go app.
Wat vreemd, ik heb ze nog niet gezien (gebruik het een week) welke locaties had je dit? Misschien is het per regio?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Den Bosch. Maar ik zie nu dat dorpen hier in de omgeving het niet hebben. Dus zal misschien alleen in (bepaalde) steden zijn of zo.

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-03 18:03
Vanaf vandaag met v8.50 van de AmiGO app voor iOS is deze nu geschikt voor Apple CarPlay.

• RicoK
Vanavond op weg naar huis AmiGO geprobeerd. Het volgende is me negatief opgevallen:

1. Bij het herberekenen van route blijft ie bezig. Dit werkt niet.
2. Net als bij TomTom GO kun je niet via voice de locatie/het adres ingeven. Dat vind ik zelf een groot gemis.
3. De naam van de weg waar je op rijdt, zie je continu van boven naar beneden scrollen ipv op een vaste plek onderaan je scherm.

Positief vind ik de max en echte snelheid weergave.

Leuk om geprobeerd te hebben, maar ga weer terug naar Waze en Apple Maps.

• RicoK
TomTom AmiGO dus weer aan de kant geschoven. Daar dient TomTom nog veel werk te verrichten, maar omdat ik in wezen een TomTom'er ben, heb ik de GO app weer een kans gegeven en een maand abo afgesloten voor GO voor iOS.

Sinds de CarPlay integratie heb ik de nodige problemen gehad en gerapporteerd en heb ik gebruik gemaakt van Waze en Apple Kaarten, waarbij ik zo nu en dan toch weer eens GO bleef proberen, maar nu lijkt er toch iets aan gedaan te zijn.

Mijn grootste bezwaar, de hitte ontwikkeling, lijkt nu te zijn opgelost. Vanmoren bleef mijn iPhone koud, maar dan ook echt gewoon koud. Hehe. En toen ik mijn rit naar werk begon begon, ongeveer 55 km, was het batterijpercentage ongeveer 70%, hoewel ik daar niet helemaal zeker van ben, misschien was het zelfs iets lager, maar toen ik mijn iPhone loskoppelde, was het 83%. De iPhone wordt dus opgeladen en dit zonder warmteontwikkeling.

Het lijkt er dus op dat TomTom goed werk heeft geleverd.

Ik zal GO verder testen in combinatie met CarPlay, zoals gesproken instructies via Siri, navigeren naar contacten, etc.

• RicoK
Ik heb TomTom GO maar weer verwijderd en mijn aanschaf bedrag teruggekregen.

In CarPlay kan ik gewoon niet navigeren naar contacten. Er is in tegenstelling tot de app op de iPhone geen Contactpersonen knop, waar je doorheen kun scrollen. Ook de invoer van de naam van een contact levert niets op. Dit zowel via het toetsenbord als via een instructie via Siri.

Trouwens, er is helemaal geen instructie te geven via Siri, behalve dan 'navigeer naar thuis via TomTom'.

Bah, bah en nog eens bah. TT heeft al werk verzet zoals het oplossen van de hitteontwikkeling van de iPhone en de routebar en qua kaartmateriaal en rijstrookbegeleiding is TT GO onovertroffen, maar het werkt nog altijd niet en daar is al een erg lange tijd sprake van, 100% via CarPlay.

Nou ja, over een maand of 6 nog eens gaan kijken.

Voor nu ben ik (weer) een Happy Wazer en Apple Kaarten gebruiker. Ook zal ik zo nu en dan, als er weer een nieuwe versie van AmiGO voor iOS, zojuist v8.500.1 gedownload en geïnstalleerd, AmiGO gaan gebruiken om te testen.

Omdat de kaarten, rijstrookbegeleiding, routebar en dergelijke onovertroffen zijn zou TomTom echt eens energie moeten gaan steken om CarPLay 100% werkend te krijgen om de aanschaf van EUR 20 per jaar te rechtvaardigen tegenover de wél erg fijn werkende gratis alternatieven.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

RicoK schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:47:
Trouwens, er is helemaal geen instructie te geven via Siri, behalve dan 'navigeer naar thuis via TomTom'.
Je kan via Siri naar alle opgeslagen "Mijn Plaatsen" navigeren.

• Tomba

Tomba

Ik heb TomTom GO maar weer verwijderd en mijn aanschaf bedrag teruggekregen.

In CarPlay kan ik gewoon niet navigeren naar contacten. Er is in tegenstelling tot de app op de iPhone geen Contactpersonen knop, waar je doorheen kun scrollen. Ook de invoer van de naam van een contact levert niets op. Dit zowel via het toetsenbord als via een instructie via Siri.

Bah, bah en nog eens bah. TT heeft al werk verzet zoals het oplossen van de hitteontwikkeling van de iPhone en de routebar en qua kaartmateriaal en rijstrookbegeleiding is TT GO onovertroffen, maar het werkt nog altijd niet en daar is al een erg lange tijd sprake van, 100% via CarPlay.

Nou ja, over een maand of 6 nog eens gaan kijken.

Voor nu ben ik (weer) een Happy Wazer en Apple Kaarten gebruiker. Ook zal ik zo nu en dan, als er weer een nieuwe versie van AmiGO voor iOS, zojuist v8.500.1 gedownload en geïnstalleerd, AmiGO gaan gebruiken om te testen.

Omdat de kaarten, rijstrookbegeleiding, routebar en dergelijke onovertroffen zijn zou TomTom echt eens energie moeten gaan steken om CarPLay 100% werkend te krijgen om de aanschaf van EUR 20 per jaar te rechtvaardigen tegenover de wél erg fijn werkende gratis alternatieven.
Wat ik vooral mis uit Apple Maps is aankomsttijd delen eigenlijk maar omdat de file omleiding zoveel beter is dan Apple Maps betaal ik toch de 20 euro per jaar ;)

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-03 12:01

amphora

Websites & Fotografie

Ik bedien TomTom voornamelijk gewoon vanaf m'n telefoon. Alleen snel naar huis of een opgeslagen favoriet via CarPlay, los adres invoeren (of contactpersoon helaas ook ja) altijd via telefoon want is toch sneller vind ik.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

• RicoK
Orion84 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:53:
Je kan via Siri naar alle opgeslagen "Mijn Plaatsen" navigeren.
Dus..... als ik ergens naar toe wil, moet ik eerst de bestemming intoetsen, deze opslaan in 'Mijn Plaatsen', zodat ik deze daarna kan inspreken?!?!?

Dit bedoel ik nu met TT moet zijn zaakjes eens op orde gaan krijgen.

Hetzefde geldt dan met navigeren naar mijn contactpersonen. Moet ik dan al contacts gaan opslaag in Mijn plaatsen?

• RicoK
Tomba schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:20:
Wat ik vooral mis uit Apple Maps is aankomsttijd delen eigenlijk maar omdat de file omleiding zoveel beter is dan Apple Maps betaal ik toch de 20 euro per jaar ;)
Ben ik met je eens, maar file omleidingen verzorgt Waze ook heel erg goed. Echter, Waze laat niet zien in een routebar of en hoe lang een vertraging duurt. Die routebar is wel ontzettend fijn.

• RicoK
amphora schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:27:
Ik bedien TomTom voornamelijk gewoon vanaf m'n telefoon. Alleen snel naar huis of een opgeslagen favoriet via CarPlay, los adres invoeren (of contactpersoon helaas ook ja) altijd via telefoon want is toch sneller vind ik.
Ik ben bang dat ze bij TT ook zo denken.... ;) >:)

Maar CarPlay is natuurlijk wél Siri based! Het is mij daarom een raadsel waarom TT dit gewoon niet oppakt.

• Tomba

Tomba

RicoK schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:55:
[...]

Ben ik met je eens, maar file omleidingen verzorgt Waze ook heel erg goed. Echter, Waze laat niet zien in een routebar of en hoe lang een vertraging duurt. Die routebar is wel ontzettend fijn.
Waze is Google dus voor mij een nogo. Keuze is dus Apple Maps, Sygic (dat zuigt pas ;) ) of TomTom. Ik land dus toch op TomTom.

• RicoK
Tomba schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:58:
Waze is Google dus voor mij een nogo. Keuze is dus Apple Maps, Sygic (dat zuigt pas ;) ) of TomTom. Ik land dus toch op TomTom.
Ik wou dat ik ook op TT kon gaan landen. Maar voor mij zijn de in mijn ogen tekortkomingen van TT icm CarPlay te zwaar wegend.

Ik switch regelmatig tussen Waze, ja, is wel van Google, maar lijkt in het geheel niet op haar drakerige zuster en Apple Kaarten. AK is nice en clean, maar Waze heeft toch meer mogelijkheden.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

RicoK schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Dus..... als ik ergens naar toe wil, moet ik eerst de bestemming intoetsen, deze opslaan in 'Mijn Plaatsen', zodat ik deze daarna kan inspreken?!?!?
Het idee is natuurlijk dat je daar vaak gebruikte bestemmingen in zet en die kan je dan via Siri oproepen. Dat is dus lang niet altijd even nuttig, maar het is in elk geval meer dan alleen naar het ingestelde thuisadres.
Hetzefde geldt dan met navigeren naar mijn contactpersonen. Moet ik dan al contacts gaan opslaag in Mijn plaatsen?
In de app op je telefoon kan je wel al naar contactpersonen navigeren. Ik ben het helemaal met je eens dat het heel handig zou zijn als dat ook via CarPlay beschikbaar is en helemaal mooi als je dat ook via Siri kan starten ja.

• RicoK
Orion84 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:22:
[...]
Het idee is natuurlijk dat je daar vaak gebruikte bestemmingen in zet en die kan je dan via Siri oproepen. Dat is dus lang niet altijd even nuttig, maar het is in elk geval meer dan alleen naar het ingestelde thuisadres.

[...]

In de app op je telefoon kan je wel al naar contactpersonen navigeren. Ik ben het helemaal met je eens dat het heel handig zou zijn als dat ook via CarPlay beschikbaar is en helemaal mooi als je dat ook via Siri kan starten ja.
Ik heb natuurlijk wel enkele 'vaste plaatsen' die ik daarin kan zetten, zoals de school en sportclub van mijn kinderen, maar toch is en blijft het 'rommelen', omdat TT het niet voor elkaar heeft :o

De insteek van CarPlay is natuurlijk, dat je in verband met de verkeersveiligheid, alles op het scherm en beter met je stem doet, zodat je je telefoon weg kunt leggen. Mijn telefoon ligt ook weg, althans buiten makkelijk handbereik,

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:11

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Als ik de app start, verschijnt het altijd in een landkaart modus, uitgezoomd. Is er een instelling dat hij meer ingezoomd verschijnt, ipv dat ik steeds op de kompasnaald moet tikken om te centreren.
Hij centreert zich wel automatisch als je een route intikt.

Never Before Have I Seen Such A Blatant Display Of Poofery!!

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:11

RAAF12

Penny Wise & Pound Foolish

RicoK schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

Ik heb natuurlijk wel enkele 'vaste plaatsen' die ik daarin kan zetten, zoals de school en sportclub van mijn kinderen, maar toch is en blijft het 'rommelen', omdat TT het niet voor elkaar heeft :o

De insteek van CarPlay is natuurlijk, dat je in verband met de verkeersveiligheid, alles op het scherm en beter met je stem doet, zodat je je telefoon weg kunt leggen. Mijn telefoon ligt ook weg, althans buiten makkelijk handbereik,
Je kan zelf Siri snelkoppelingen toevoegen ook 'rijd naar een contactpersoon' wat je kennelijk belangrijk vind.

Het enige wat ik mis maar dat is ook wegens de veiligheid, dat Carplay en Android Auto de gebruiker niet ver laten inzoomen tijdens het rijden van de route. Dat is een restrictie waar Tomtom niets aan kan veranderen, alle navigatie apps hebben dat zodra ze via AA of Carplay worden gekoppeld aan het autoscherm.

[Voor 13% gewijzigd door RAAF12 op 20-10-2022 01:51]

Raven

• RAAF12

RAAF12

Sepp14 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:49:
Als ik de app start, verschijnt het altijd in een landkaart modus, uitgezoomd. Is er een instelling dat hij meer ingezoomd verschijnt, ipv dat ik steeds op de kompasnaald moet tikken om te centreren.
Hij centreert zich wel automatisch als je een route intikt.
Kan je een voorbeeld geven? Gebruik je Tomtom Go in landscape modus op een telefoon met houder op het dashboard?

Raven

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

RAAF12 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 01:53:
[...]

Kan je een voorbeeld geven? Gebruik je Tomtom Go in landscape modus op een telefoon met houder op het dashboard?
Ja, ik heb hem altijd horizontaal in de houder. Reden, telefoon wordt snel warm tijdens laden en navigeren. Gebruik daarom een telefoonhouder die je in het ventilatierooster klemt.

• RicoK
Sepp14 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:02:
Ja, ik heb hem altijd horizontaal in de houder. Reden, telefoon wordt snel warm tijdens laden en navigeren. Gebruik daarom een telefoonhouder die je in het ventilatierooster klemt.
Oh ja, het heet worden van een iPhone.... Hier zijn wat meldingen over gedaan op het internationale TT-forum. TT zou dit niet (h)erkennen. Mijn iPhones (8 Plus, 11 Pro Max en nu 13 Pro Max) werden ook binnen luttele seconden gloeiend heet bij gebruik van TT GO. Mijn 8 Plus had ik destijds ook voor een ventilatierooster hangen, waardoor deze niet zo ontzettend heet werd. Omdat mijn 11 Pro Max niet voor een rooster kon worden gehangen vanwege een andere auto, heb ik sindsdien TT bijna niet meer gebruikt vanwege de hitteproblemen. Zo nu en dan nam ik weer een abootje om te checken hoe het er mee was gesteld. Bij mijn laatste abo, enkele weken geleden, merkte ik dat het hitteprobleem bij mij was opgelost. Ik weet dit aan de laatste versie 3.x van de app.

Het hitteprobleem werd ok Ad Random gemeld. De een wel de ander niet.

• Tomba

Tomba

RicoK schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:23:
[...]

Oh ja, het heet worden van een iPhone.... Hier zijn wat meldingen over gedaan op het internationale TT-forum. TT zou dit niet (h)erkennen. Mijn iPhones (8 Plus, 11 Pro Max en nu 13 Pro Max) werden ook binnen luttele seconden gloeiend heet bij gebruik van TT GO. Mijn 8 Plus had ik destijds ook voor een ventilatierooster hangen, waardoor deze niet zo ontzettend heet werd. Omdat mijn 11 Pro Max niet voor een rooster kon worden gehangen vanwege een andere auto, heb ik sindsdien TT bijna niet meer gebruikt vanwege de hitteproblemen. Zo nu en dan nam ik weer een abootje om te checken hoe het er mee was gesteld. Bij mijn laatste abo, enkele weken geleden, merkte ik dat het hitteprobleem bij mij was opgelost. Ik weet dit aan de laatste versie 3.x van de app.

Op mijn 11 Pro nooit iets van gemerkt.

• RicoK
RAAF12 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 01:42:
Je kan zelf Siri snelkoppelingen toevoegen ook 'rijd naar een contactpersoon' wat je kennelijk belangrijk vind.
Ja, ik vind dat enorm belangrijk. Ik gebruik mijn Waze of Apple Kaarten altijd, waar ik ook naar toe ga. Niet omdat ik de weg niet weet, maar voor de eventuele verkeersdrukte. Dus naar welk contactpersoon ik ook ga, ik heb altijd mijn nav aan.

Die work-around die jij laat zien, geeft TT op haar forum ook aan, maar het is en blijft een workaround.

Daarnaast omdat ik met enige regelmaat een auto vol heb, wil ik niet altijd sprekend mijn TT bedienen, dit om geen conversaties te onderbreken, maar wil ik ook met een toetsenbordinvoer kunnen navigeren naar een contactpersoon of waar dan ook naar toe. Naar een contact gaat niet middels een toetsenbordinvoer.
Dan denk ik: Come On, TT, ik heb volgens mij geen onredelijk verzoek en maak dit werkend.

• RicoK
Tomba schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:27:
Op mijn 11 Pro nooit iets van gemerkt.
Nou ja, dat dus. De een wel de ander niet. Bij de een wordt de iPhone binnen de kortste keren gloeiend heet en bij de ander in het geheel niet.

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

[...]

Heb een Samsung A52, maar ook die wordt warm.
Op het scherm in de auto start hij dus altijd uitgezoomd op. Ik gebruik android auto via usb aansluiting.

• RAAF12

RAAF12

[...]

Ik heb ook een 13 Pro Max maar die wordt niet gloeiend heet. Overdrijven is ook een vak :-) Ik kan hem zowel bedraad als met een magnetische draadloze houder in Magsafe Apple siliconencase opladen. Maar dat is zelden nodig op lange ritten met Bluetooth, Wifi en Tomtom GO aan. Ik rijd een paar keer per jaar naar Zuid-Spanje en heb wel enige ervaring opgedaan. Tomtom blijft bij far de beste navigatie oplossing met zijn wekelijkse map updates en de goede en zeer snelle online file omleidingsroutes. Het zit ook in de details van het mapmateriaal. Grote wegen en nieuwbouw up to daten is geen kunst dat kunnen vele andere ook redelijk goed. Maar ga je in een dorp een weg ombouwen naar eenrichtingsverkeer bijv. dan is Tomton de beste en heeft de wijziging snel doorgevoerd. Bij andere navigatie systemen zie je vaak dat het na jaren niet is bijgewerkt. Ik vind als veelrijder in onbekende gebieden door de hele EU Tomtom de beste navigatie hebben.

[Voor 29% gewijzigd door RAAF12 op 20-10-2022 16:55]

Raven

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee