Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Mijn vraag
Ik overweeg een warmtepomp boiler aan te schaffen om mijn gas verbruik verder te verlagen.
Huidig gas verbruik is ~ 600m3 per jaar
Verwarmen via vloerverwarming is eigenlijk enkel in maanden nov-feb nodig waarbij ik ong 250m3 ‘stook’. In de overige maanden is verwarmen zeer zelden nodig door hoge isolatie waarden.
Dan resteert ongeveer 30m3 per maand (350/360 m3 p/jaar) voor koken, douchen en tapwater

Ik heb gelezen dat koken van zeer beperkte invloed is op het gas verbruik (Max 50m3 p/jaar) waardoor een warmtepomp boiler ongeveer 300m3 gas per jaar zou moeten kunnen besparen.

Omdat we maar heel beperkt ‘stoken’ vraag ik me af of het niet een optie is om de warmtepomp boiler ook als toevoer voor de vloerverwarming te gebruiken.
Als ik kijk naar mijn energie rekening heb ik op de ‘duurste’ dagen (wat dus ook de koudste dagen lijken te zijn zo’n 5m3 gas gebruikt. Andere dagen zit dit op de helft of nog lager.
We stoken eigenlijk enkel op de begane grond, die is ~40m2 waarbij de leefruimte zo’n 30 m2 is.

Een lucht/water warmtepomp vraagt direct om een vrij hoge investering (7,5-12,5k) terwijl ons gas gebruik al relatief laag is, de tvt wordt daardoor wel erg lang.
Tevens zou, als een wp-boiler als deze de vloerverwarming zou kunnen doen de weg naar een gas-loos huis veel goedkoper maken (dan hoeft enkel nog de switch naar inductie gemaakt te worden).

Concreet is dus mijn vraag, is het gezien bovenstaande haalbaar om een wp-boiler in te zetten voor de vloerverwarming en zo ja, met welke capaciteit moet ik dan rekening houden?

Edit:
Ik heb overigens overwogen een L/L warmtepomp naast de warmtepomp boiler aan te schaffen maar de binnenunit komt niet door de welstandscommissies thuis 😉

[ Voor 4% gewijzigd door Yaay op 11-05-2022 23:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Niet online
Dank voor je reactie, echter lijkt dat zich vooral te richten op ondersteuning van de cv en niet volledig overnemen van de functionaliteit van de cv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Kort door de bocht:
5m3/dag = 50kWh
Gemiddeld over 24u is dat dus iets meer dan 2kW. Dat red een WP Boiler niet. Je zult dus je verbruik moeten verlagen of iets anders voor de backup moeten gebruiken. Dat kan overigens prima een elektrisch kacheltje zijn als het echt maar een paar dagen per jaar zijn.

Klinkt overigens alsof je die 5m3/dag niet heel nauwkeurig hebt bepaald, maar die waarde is nogal belangrijk zoals je ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Niet online
Paul C schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:32:
Kort door de bocht:
5m3/dag = 50kWh
Gemiddeld over 24u is dat dus iets meer dan 2kW. Dat red een WP Boiler niet. Je zult dus je verbruik moeten verlagen of iets anders voor de backup moeten gebruiken. Dat kan overigens prima een elektrisch kacheltje zijn als het echt maar een paar dagen per jaar zijn.

Klinkt overigens alsof je die 5m3/dag niet heel nauwkeurig hebt bepaald, maar die waarde is nogal belangrijk zoals je ziet?
Die 5m3 per dag zijn de uitschieters (als ik kijk naar de gegevens van mijn energie leverancier) komt afgelopen winter een enkele keer voor in december en januari, zal waarschijnlijk een combinatie van douchen en stoken zijn.

Zou een warmtepomp boiler met een COP waarde van zeg 3.0 niet juist betekenen dat er geen 50 maar 16,7 Kw nodig is?

[ Voor 3% gewijzigd door Yaay op 12-05-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Yaay je haalt kW en kWh duur elkaar :)

Een wpb is niet voor zo veel draaiuren ontworpen.
Bovendien is SWW temperaturen voor vloerverwarming gebruiken onnodig duur.
Een hewalex zou kunnen wat jij wil, anders een kleine monoblock.
BjornHero in "Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je (zoals in mijn wpb topic) de spiraal gebruikt dan kom je op 40-45 graden uit, niet de SWW temperatuur.
Dat komt door de gelaagdheid van een boiler, onderin is hij koeler en daar zit de spiraal meestal.
Een praktisch voorbeeld is een aangesloten cv radiator van zeg 1500W, zet ik die open en de pomp aan dan blijft de wpb verwarmen tot de thermostaatknop de radiator dicht zet en de SWW temperatuur bereikt is.

De Hewalex is met 3kW een stuk zwaarder maar wat minder eenvoudig dan een wpb omdat je van alles los moet aansluiten (pomp, boiler, sensors enz.).
Doordat de subsidie hoger is dan hij kost kan je wel wat extra materiaal aanschaffen voor maatwerk maar een losse boiler met spiraal is relatief duur.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:38:
@Yaay je haalt kW en kWh duur elkaar :)

Een wpb is niet voor zo veel draaiuren ontworpen.
Bovendien is SWW temperaturen voor vloerverwarming gebruiken onnodig duur.
Een hewalex zou kunnen wat jij wil, anders een kleine monoblock.
BjornHero in "Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur"
Speedy-Andre schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:31:
Als je (zoals in mijn wpb topic) de spiraal gebruikt dan kom je op 40-45 graden uit, niet de SWW temperatuur.
Dat komt door de gelaagdheid van een boiler, onderin is hij koeler en daar zit de spiraal meestal.
Een praktisch voorbeeld is een aangesloten cv radiator van zeg 1500W, zet ik die open en de pomp aan dan blijft de wpb verwarmen tot de thermostaatknop de radiator dicht zet en de SWW temperatuur bereikt is.

De Hewalex is met 3kW een stuk zwaarder maar wat minder eenvoudig dan een wpb omdat je van alles los moet aansluiten (pomp, boiler, sensors enz.).
Doordat de subsidie hoger is dan hij kost kan je wel wat extra materiaal aanschaffen voor maatwerk maar een losse boiler met spiraal is relatief duur.
Beide dank voor de verwijzing naar Hewalex, dat lijkt perfect voor mijn situatie mede vanwege aanwezigheid van mechanische ventilatie.

Zelf installeren gaat me wel een brug te ver, heeft iemand toevallig goede ervaring met een installateur? Dan houd ik me aanbevolen (via pb). Via Google zie ik eigenlijk geen bedrijf expliciet benoemen dat ze hewalex installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Alle installateurs die een beetje WP's kunnen installeren zitten met een goed gevulde order portefeuille (tot minstens het najaar). Zo'n Hewalex is misschien wel een ideale oplossing voor je, zo klinkt het wel, maar als je een installateur wil vinden die zo'n relatief exotische WP voor je wil installeren, dan ga je het jezelf wel nog moeilijker maken.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar vooral de verwachtingen wat temperen. Waarschijnlijk zul je creatief moeten worden als je dit binnen enige termijn wil realiseren. Je hebt denk ik realistisch gezien twee routes:
- Zelf een plan maken en zoveel mogelijk laten uitvoeren, maar desnoods alles zelf doen (tenzij je iemand kent die je wil helpen grote kans dat het meer van het 2e wordt)
- Een installateur vinden en meer in zijn oplossingsrichting meegaan en wachten tot hij tijd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsJGilbert1970
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-05-2023
Is de Dimplex, 170l, 350w warmtepomp, 36db, r270, roestvrijstalen tank een goede keuze voor mij. Alsjeblieft?

Ik ben in het VK. Geïntegreerde WPB's worden hier niet veel gebruikt. Ik heb dus advies nodig van een ervaringsgemeenschap.

Ik heb infraroodpanelen voor kamerverwarming, dus met warm water uit een WPB kan ik het gas verwijderen 🌷. Mijn dagelijkse waterverbruik is 1 douchebeurt en veel vuile vaat om af te wassen.

(Ik heb zonnepanelen en zou dit op mijn zolder installeren)

Is dit systeem voldoende voor mijn behoefte, alstublieft? Wat denk je

Groeten

8) Jt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-06 21:28
Dit is een prima keuze alleen het merk zijn wij natuurlijk niet bekend mee. Ik heb in ieder geval van Dimplex nog nooit gehoord. Hou er wel rekening mee dat er 2 pijpjes door het dak moeten komen voor de aan en afvoer van de lucht en een afvoer naar het riool op de plek waar de Dimplex komt te staan.
De volgende keer is het beter om een eigen topic te maken i.p.v. een jaar oud topic te kicken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:23
Dimplex is volgens mij uit de stal van Bulex / AWB / Auer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Jim423 het leest als een machine vertaald stuk Engels, dus forum tradities zullen wel gemist zijn ;)

Dimplex is in het VK erg bekend, maar dan voornamelijk met geïntegreerde elektrische doorstroom douches, elektrische kachels en dergelijken. Nog altijd geen energie belasting in het VK, dus gas en elektriciteit waren nogal goedkoop.

In technische zin is het beoordelen van de Dimplex lastig zonder link naar type.
Let op dat er grote hoeveelheden lucht verplaatst worden. Haal je de lucht niet van buiten dan koel je het huis (en dat is in de winter helemaal niet fijn)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-06 21:28

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Yaay schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:21:
[...]

[...]

Beide dank voor de verwijzing naar Hewalex, dat lijkt perfect voor mijn situatie mede vanwege aanwezigheid van mechanische ventilatie.

Zelf installeren gaat me wel een brug te ver, heeft iemand toevallig goede ervaring met een installateur? Dan houd ik me aanbevolen (via pb). Via Google zie ik eigenlijk geen bedrijf expliciet benoemen dat ze hewalex installeren.
je hoeft geen installateur te hebben maar gewoon je lokale loodgieter vragen. aansluiten van een boiler is echt basiswerk voor ze.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsJGilbert1970
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-05-2023
Ja, dat is het model waarin ik geïnteresseerd ben. Ik had gemerkt dat de Auer-tanks vergelijkbaar zijn, maar op dit forum gebruik je ze voor vloerverwarming. Misschien hebben ze verschillende connecties.

(speciale dispensatie van degenen hierboven om deel te nemen aan het forum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninoor
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-05 15:20
Ik heb een Aquapura warmtepompboiler gekocht bij 123rookkanaal. De bijbehorende installatie sheet repte niet over een expansievat. Nu is dat verplicht. Mijn warmtepompboiler is kapot lekt dus. Geen garantie volgens hen verkeerd aangesloten (geen expansievat). Nu heb ik het eerdere aansluitschema en heb er een advocaat opgezet. Een tip, koop niet bij een leverancier die niet kan installeren. Ik heb het door een erkend installateur laten installeren. De leverancier heeft er geen verstand van en kan niet eens een gesprek voeren met de installateur. Expansievat in koudwaterleiding in NL vrij ongebruikelijk zelfs verhoogd legionellagevaar begrijp ik.......

O ja, ik krijg korting als ik een nieuwe koop...... Hij is nu 6 maanden oud 2475 euro.

Zou overigens ook maar 36 DB geluid zijn Maakt vanaf begin al vreselijk veel herrie. Ga het binnenkort meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ninoor schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:19:
Ik heb een Aquapura warmtepompboiler gekocht bij 123rookkanaal. De bijbehorende installatie sheet repte niet over een expansievat. Nu is dat verplicht. Mijn warmtepompboiler is kapot lekt dus. Geen garantie volgens hen verkeerd aangesloten (geen expansievat). Nu heb ik het eerdere aansluitschema en heb er een advocaat opgezet. Een tip, koop niet bij een leverancier die niet kan installeren. Ik heb het door een erkend installateur laten installeren. De leverancier heeft er geen verstand van en kan niet eens een gesprek voeren met de installateur. Expansievat in koudwaterleiding in NL vrij ongebruikelijk zelfs verhoogd legionellagevaar begrijp ik.......

O ja, ik krijg korting als ik een nieuwe koop...... Hij is nu 6 maanden oud 2475 euro.

Zou overigens ook maar 36 DB geluid zijn Maakt vanaf begin al vreselijk veel herrie. Ga het binnenkort meten.
bedoel je een expansievat of een overdrukventiel/veiligheidsgroep? dat is nogal een verschil. expansievat is totaal niet verplicht, alleen een veiligheidsgroep.

en "erkende" installateurs bestaan niet, het is geen beschermd vakgebied.

volgende keer beter een explorer V4 kopen...

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 24-11-2023 17:50 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:28
ninoor schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:19:

Veel onzin lees ik hier...begin eerst maar eens ter lering de eerste post te lezen van: Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninoor
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-05 15:20
Drukventiel etc. Klopt. Ook verplicht is het expansievat. En leuk vrij beroep , met erkend doel ik op iemand die het vaker gedaan heeft een vakman dus.

Resume ; leverancier modificeert de installatie voorwaarden achteraf. (Expansievat). Onzin of niet mijn wamtepompboiler lekt. Elke installateur zegt dat dit vreemd is (expansievat). Ik geen garantie en 2400 euro kwijt. Moraal van verhaal koop geen warmtepompboiler van dat merk en bij die leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makenpak
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-07-2024
Ik heb een Aquapura monoblock warmtepompboiler (de 120liter versie) gekocht, bij 123 Kaminofen.
De naam lijkt op 123 Rookkanaal, maar volgens mij is het een ander bedrijf.
Deze is geïnstalleerd door een installateur, en ik heb zodoende ook de subsidie gekregen (750).
De warmtepompboiler is (uiteraard met een inlaatcombinatie) serieel geplaatst met mijn combiketel.
Als de boiler leeg is, neemt de combiketel het over en kan het hele huis nog verder met douchen :*)
Dit heeft een jaar goed gefunctioneerd. Ik heb nu een storingsmelding, PR1, oftewel de NTC 10KOhm temperatuursonde werkt niet.
De installateur wil geen onderhoud doen ("ik ben geen onderhoudsinstallateur"), want kan blijkbaar meer verdienen met het plaatsten van warmtapompen en airco's. Ik heb de nodige installateurs benaderd, maar eigenlijk wil niemand me helpen. Er is teveel werk, ze hebben het druk, en achteraf had ik misschien een type van een in Nederland wat gangbaarder merk kunnen aanschaffen.
De reden dat ik de Aquapura koos is dat deze een rvs tank heeft i.p.v. emaille.
Ik ben nu zelf maar even gekeken. De sonde heb ik voorzichtig een pijp aan de onderzijde naar beneden getrokken, om deze door te meten. Maar er blijken 2 sondes in te zitten, en die komen dan beiden mee naar beneden. Naast de gewone NTC temperatuursonde zit er nog een sonde in met een koperen aansluiting.
Vraag 1: Wie weet wat dit is?
Volgens de installatiehandleiding heeft dit apparaat ook een verdampersonde, maar de verdamper zit bovenop het apparaat en de genoemde sonde zit in (een buis in) het hart van het boilervat.
Vraag 2: beide sondes waren nat. Ik heb niet het gevoel dat de boiler lekt, er drupt niets.
Het kan condens zijn? De boiler heeft 3 weken niet gewerkt, maar het koude water stroomt er wel doorheen (serieel aangesloten met de combiketel).
Wie kan mijn vragen beantwoorden?
Bij voorbaat dank,
Pagina: 1