Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:16
Ik wil een warmtepomp, maar zie door de bomen het bos niet meer. Hier is mijn adviesvraag volgens de template van Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Warmtevraag:
Historisch gasverbruik: 1411 m³/jaar (winter '20/21).
In een echt koude week (7 februari t/m 13 februari 2021) waren de dagstanden: 13,0 13,2 11,9 12,0 12,5 12,9 6,8.

Daar is nog wel wat aan te verbeteren, waardoor voor de warmtepomp van een lager verbruik uitgegaan kan worden. Maar hoeveel lager?
  • ik heb nu nog gewoon dubbel glas en alleen in de dakkapellen HR++; de binnenkant van de kozijnen is sowieso aan een schilderbeurt toe en de buitenkant is ook bijna 4 jaar geleden, dus nu lijkt het goede moment te zijn om overal HR++ in te laten zetten (?). Maar dan: zelfregelende roosters of juist helemaal geen roosters (zie het punt hieronder)?
  • ventilatie is systeem C (roosters boven het glas en mechanische afvoer); dat zou naar systeem D met WTW kunnen, maar dat is een flinke ingreep, is dat het waard? Ook een optie: alleen beneden WTW.
  • het huidige ventilatiesysteem kan ik zelf vraaggestuurd maken in twee zones ("beneden" en "boven").
Het huidige afgiftesysteem:
  • ongeveer 17 m² vloerverwarming in (eet-)keuken, hal, toilet, momenteel met een eigen pomp en het systeem van de foto (warmtewisselaar? bijmengsysteem?) 2 groepen altijd open.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37CCdxLkPhWjwAhEKxen2mrZizY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8lLcKdTAeDbUXwYDp9oKkUI.jpg?f=fotoalbum_large
  • 9 radiatoren, namelijk zo'n 1,86 m² type 22, 0,96 m² type 20, 1,22 m² type 11 en twee handdoekrekken; ik schat het (obv soortgelijke radiatoren online) op een totale afgifte bij 40 graden van 2,9 kW en een waterinhoud van in totaal 60 liter. Daarvan zit 1,28 m² type 22 en 12 m² in vloerverwarming in de open keuken.
SWW:
  • er is ruim voldoende plek voor een binnenunit en een grote boiler waar nu de CV-ketel staat
  • als we allemaal achter elkaar douchen is dat 180 liter douchewater, maar ook met logés moet er genoeg zijn
  • ik heb geen DWTW, en dat is ook geen optie, want de badkamer is nog lang niet aan renovatie toe
Warmtepompvoorkeur:
  • Voorkeur voor W/W, maar L/W kan ook. Slaap- en werkkamers zijn al voorzien van L/L. Voor de benedenverdieping en de badkamer wil ik (ivm bestaande vloerverwarming in keuken) een L/W-warmtepomp, maar:
    • laat ik die dan ook de radiatoren boven meeverwarmen?
    • en vul ik die eventueel nog aan met een L/L in de woonkamer?
  • Prioriteiten: stil, milieuvriendelijk, zuinig. Zou fijn zijn als het financieel beter uitpakt dan mijn spaarrekening, en domotica-integratie (Homey) zou ook leuk zijn, maar is niet essentieel.
    Verkrijgbaarheid is natuurlijk noodzakelijk, en schijnt nu een probleem te zijn. Gaat dat überhaupt nog lukken dit jaar?
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed, al weet ik nooit zo goed welke bedrijven ik moet benaderen. Misschien kan ik sommige soorten LTV nog wel zelf installeren zodat de installateur alleen de warmtepomp hoeft te doen, maar ik heb geen ervaring met verwarmingsinstallaties en ik heb maar een beperkte hoeveelheid tijd.
Verdere bijzonderheden:
  • Huis uit 1995, cv-ketel uit 2009.
  • Vloerverwarming in de woonkamer is geen optie.
  • Ik heb een gashaard in de woonkamer die ik pas weghaal als alles werkt, dus als niet niet alles helemaal perfect werkt de eerste winter (te weinig afgifte / isolatie, of nog niet goed ingeregeld), dan is dat geen grote ramp.

[ Voor 7% gewijzigd door KikkerMario op 09-02-2023 09:27 . Reden: 1e edit: Bijwerken link, verwijderen onjuiste informatie. 2e edit: aanpassen aan huidige situatie ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 12:32
Op alleen van dubbel glas naar hr++ glas ga je niet heel veel besparen. Wel wat natuurlijk maar niet dat het straks de helft is ofzo alleen vanwege overgang naar hr++. Ik zou even kijken wat het aantal graaddagen waren in de periode van je afrekening van energie(gas en elektriciteit).Deze uitrekenen naar gas per graaddag( huidig) en dan een kijken wat de opbrengsten zullen zijn (verwacht) naar verschillende maatregelen. ltv verwarming in combi met een w/w warmtepomp is prima mogelijk, ook vloerverwarming kan prima ermee.

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 18:40
Nog geen warmtepomp hier, maar ik zou het in twee stappen doen,
  1. eerst de besparen maatregelen treffen,
  2. het een jaar aanzien en op basis daarvan een besluit nemen over welke warmtepomp, of ketel.
Wat systeem D betreft, dan zou je de roosters moeten weglaten, en (in de winter) nagenoeg alle ventilatie lucht langs de warmte wisselaar moeten laten lopen om het hoogste rendement te realiseren.
Als ik snel met graaddagen 2021 reken, kom ik voor een vloeroppervlak van 140 m², met 0.7 dm³/s uit op zo'n 670 m³ gas voor warmte naar lucht via ventilatie rooster, gesteld dat je daar evenveel lucht door aanvoert, en alles op 18 °C houdt.
Daarnaast heb je natuurlijk nog het normale warmteverlies, en gas voor douchen en koken (handig om te kijken wat je daar in de zomermaanden voor gebruikt, om de basislast te bepalen)

Verder in geval van +++ glas ook nadenken over screens of andere zonwering, dat scheel dan in de zomer weer met het opwarmen van de woning.

En mocht je door de bomen het bos niet zien qua oplossingen, 17-20 Mei is de VSK beurs in Utrecht, waar allerhande toeleveranciers uit de markt staan.
Altijd handig om in een middag een indruk te krijgen wat er allemaal te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:05
KikkerMario schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:20:
Warmtevraag:
Historisch gasverbruik: 1411 m³/jaar (winter '20/21)

Daar is nog wel wat aan te verbeteren, waardoor voor de warmtepomp van een lager verbruik uitgegaan kan worden. Maar hoeveel lager?
[list]
• ik heb nu nog gewoon dubbel glas en alleen in de dakkapellen HR++; de binnenkant van de kozijnen is sowieso aan een schilderbeurt toe en de buitenkant is ook bijna 4 jaar geleden, dus nu lijkt het goede moment te zijn om overal HR++ in te laten zetten (?).
HR++ plaatste je eind jaren 90. We zijn nu 25 jaar verder. Tegenwoordig plaats je dus drievoudig glas met beter isolerende kozijnen. Dat maakt het slechtst isolerende deel van je schil een stuk beter.
Maar dan: zelfregelende roosters of juist helemaal geen roosters (zie het punt hieronder)?[/li]
• ventilatie is systeem C (roosters boven het glas en mechanische afvoer); dat zou naar systeem D met WTW kunnen, maar dat is een flinke ingreep, is dat het waard? Ook een optie: alleen beneden WTW.
• het huidige ventilatiesysteem kan ik zelf vraaggestuurd maken in twee zones ("beneden" en "boven").
[/list]
Als het even kan WTW. Vragen daarover graag in Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic. Maar dat is niet je grootste probleem bij het overgaan naar een WP.
Het huidige afgiftesysteem:
  • ongeveer 17 m² vloerverwarming in (eet-)keuken, hal, toilet, momenteel met een eigen pomp en het systeem van de foto (warmtewisselaar? bijmengsysteem?) 2 groepen altijd open met 6 cm HoH?
    [Afbeelding]
  • 9 radiatoren, namelijk zo'n 1,86 m² type 22, 0,96 m² type 20, 1,22 m² type 11 en twee handdoekrekken; ik schat het (obv soortgelijke radiatoren online) op een totale afgifte bij 40 graden van 2,9 kW en een waterinhoud van in totaal 60 liter
Hier zit je grootste uitdaging. Die afgifte bij warmtepompvriendelijke temperaturen is veel te klein. Die moet dus omhoog. Bij voorkeur met VVW.
Warmtepompvoorkeur:
  • Voorkeur voor W/W, maar L/W kan ook. Geen (of niet alleen) L/L omdat ik graag de bestaande vloerverwarming werkend wil houden.
  • Prioriteiten: stil, milieuvriendelijk, zuinig. Zou fijn zijn als het financieel beter uitpakt dan mijn spaarrekening, en domotica-integratie (Homey) zou ook leuk zijn, maar is niet essentieel.
    Verkrijgbaarheid is natuurlijk noodzakelijk, en schijnt nu een probleem te zijn. Gaat dat überhaupt nog lukken dit jaar?
Je weet dat W/W ca 10k duurder is dan L/W? Het is niet voor niets dat L/W 90% (geschat) van de markt is... Installeren dit jaar zal wel een dingetje worden. Sowieso moet je toch eerst je afgiftesysteem verbeteren.
• Huis uit 1995, cv-ketel uit 2009.
Dat verklaart het te kleine radiatorvermogen. Eerst je afgiftesysteem verbeteren, dan verder naar een WP kijken.
Lees de FAQ: belangrijkste is dat je met lauw water (dus max 40 graden, maar liefst nog veel lauwer) je huis warm kunt houden. Dat gaat jou nog niet lukken. Dus hier moet je eerst aan de slag.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
Als je niet zeker weet wat van vloerverwarming er ligt ga er dan maar NIET vanuit dat er HoH 6 cm ligt.
want dat is erg onwaarschijnlijk tenzij de bewoners er zelf om gevraagd hebben, denk aan minimaal 10cm als het geen 12.5 of 15cm is.

Meerdere groepen kan andere redenen hebben zoals de gedachte erachter dat je de gang en/of toilet kan afsluiten/verminderen en kunnen dus hele kleine lussen zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 07-05-2022 12:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:08
KikkerMario schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:20:
Verdere bijzonderheden:
  • Vloerverwarming in de woonkamer is geen optie.
Ik denk dat dit ook nog wel een grote dealbreaker is. Zonder vloerverwarming heb je wel een uitzonderlijk goede isolatie nodig die zelfs in de huidige nieuwbouw nog niet zit.

Zelfs een WTW plaatsen zal je daarbij niet helpen. Een slaapkamer kan via LTV radiatoren worden verwarmd, in een woonkamer kan dat niet omdat die warmer moet kunnen dan de slaapkamer en meestal is het oppervlak van een woonkamer groter dan een slaapkamer.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
DutchKel schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:28:
[...]

Ik denk dat dit ook nog wel een grote dealbreaker is. Zonder vloerverwarming heb je wel een uitzonderlijk goede isolatie nodig die zelfs in de huidige nieuwbouw nog niet zit.

Zelfs een WTW plaatsen zal je daarbij niet helpen. Een slaapkamer kan via LTV radiatoren worden verwarmd, in een woonkamer kan dat niet omdat die warmer moet kunnen dan de slaapkamer en meestal is het oppervlak van een woonkamer groter dan een slaapkamer.
gewoon meer afgifte plaatsen toch? Met fancoils kan dat bv prima. En anders is de aanvoer temp een paar graden hoger, ook niet echt een deal breaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:08
twain4me schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:39:
[...]

gewoon meer afgifte plaatsen toch? Met fancoils kan dat bv prima. En anders is de aanvoer temp een paar graden hoger, ook niet echt een deal breaker.
Een paar graden hoger kan niet altijd, sterker nog als ik het zo zie komt TS nog niet eens in de buurt van de 40 graden om het huis warm te houden. En dan is 40 graden voor een warmtepomp echt heel warm.

Hier is de vloer 32 graden als het buiten -10 graden is, om het even te vergelijken. Als het buiten 10 graden is dan is de vloer 23 graden. Is het buiten 15 graden dan gaat de warmtepomp al koelen in huis.

Als je met fancoils moet werken dan is de afgifte zo hoog dat de warmtepomp de gewenste verwarmingstemperatuur waarschijnlijk niet eens kan halen.

Er wordt niet voor niks overal aangeraden dat bij een warmtepomp ook (de juiste) vloerverwarming hoort. Zoals iemand anders hierboven al zei is de kans groot dat de bestaande vloerverwarming ook niet geschikt is voor een warmtepomp.

Een warmtepomp werkt nou eenmaal heel anders dan een cv ketel. Bij een cv ketel heb je zo een vermogen van 35kW waar dat bij een normale warmtepomp maar 9 of 12kW is, maar nog liever 6kW. Dat betekend dat het water maar heel langzaam opwarmt ipv dat het met 70 graden wordt rondgepompt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36

twain4me

DutchKel schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:23:
[...]

Een paar graden hoger kan niet altijd, sterker nog als ik het zo zie komt TS nog niet eens in de buurt van de 40 graden om het huis warm te houden. En dan is 40 graden voor een warmtepomp echt heel warm.

Hier is de vloer 32 graden als het buiten -10 graden is, om het even te vergelijken. Als het buiten 10 graden is dan is de vloer 23 graden. Is het buiten 15 graden dan gaat de warmtepomp al koelen in huis.

Als je met fancoils moet werken dan is de afgifte zo hoog dat de warmtepomp de gewenste verwarmingstemperatuur waarschijnlijk niet eens kan halen.

Er wordt niet voor niks overal aangeraden dat bij een warmtepomp ook (de juiste) vloerverwarming hoort. Zoals iemand anders hierboven al zei is de kans groot dat de bestaande vloerverwarming ook niet geschikt is voor een warmtepomp.

Een warmtepomp werkt nou eenmaal heel anders dan een cv ketel. Bij een cv ketel heb je zo een vermogen van 35kW waar dat bij een normale warmtepomp maar 9 of 12kW is, maar nog liever 6kW. Dat betekend dat het water maar heel langzaam opwarmt ipv dat het met 70 graden wordt rondgepompt.
Het gaat om de afgifte hoe je dat realiseerd maakt geen fluit uit, ja vloerverwarming is handig omdat het veel afgifte heeft en niet in de weg staat of herrie maakt, maar het is zeker niet de enige oplossing. lt radiatoren, fancoils, plafond verwarming, wand verwarming. of je behangt je huis met HT radiatoren. waar je gewoon 30 -35 graden water door laat stromen.. wordt het huis echt gewoon warm van. vvw is echt niet de enige oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:18
@KikkerMario Als je het gas (en doe er nog 20% bij voor echt koude winter) omrekent met Koevlaas formule. Kom je aan 8 kW. Laat je een WP kiezen die dat kan. Dan heb je nog afgifte nodig voor diezelfde hoeveelheid. Zoals hierboven vermeld, moet je daar eerst iets voor verzinnen. Want met 2,9kW en een 1kW vloerverwarming ben je nog maar krap op de helft.

Nu heb je bij 50C-70C die mogelijkheid wel omdat je afgiftevermogen dan hoger is. Zie richttemperaturen van DutchKai waar je naar toe moet rekenen en daar je afgifte op berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:20

Proton_

Team Welles

@KikkerMario dank voor het gebruiken van het template, je bent denk ik de eerste *O*

Zoals al in het FAQ topic staat heb jij het soort huis dat het lastigst warmtepompgeschikt te maken is, want het is al redelijk geïsoleerd maar de afgifte schiet nog tekort op warmtepomptemperaturen.

Quick win: een pompschakelaar voor de vloerverwarming (of zit er al wat tussen?).
Andere quick win: fans/DBE onder de T22 radiatoren.

Het goede nieuws is dat de systeeminhoud voldoende is, met wat verbetering in de afgifte kan je wel de
8 kW kwijt. Fans/DBE verdubbelen de afgifte zo'n beetje, dus dat is nog niet voldoende.

Ventilatie verbeteren is nooit verkeerd, je kan decentrale WTW overwegen in je woonkamer, maar daarmee ga je ook het gat niet dichten tussen de 8 kW benodigd en 3 kW afgifte.

Misschien is een hybride van een kleine 3-4 kW L/W warmtepomp om de kou van de vloer en radiatoren te houden en eventueel om SWW te maken + een 6 kW L/L warmtepomp een idee?

@DutchKel
:? Niemand wil hete radiatoren, iedereen wil een comfortabel warm huis. De afgiftetemperatuur wordt zo hoog als nodig om het afgiftevermogen te krijgen waarbij het in evenwicht is met het verliesvermogen; dan blijft het huis op temperatuur. Een beetje marge is fijn, maar een bepaalde hoge verwarmingstemperatuur is nooit een doel op zich. Dat is zeg maar het hele principe van LTV :)
Sterker, met een lagere temperatuur kan een WP méér vermogen leveren, dus als hij het net niet trekt, dan moet je de temperatuur verlagen ipv verhogen (doorgaans door het debiet te verhogen).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
Dank iedereen voor alle reacties! Ik ga ze eens rustig doorlezen en beantwoorden. Om te beginnen:
The_Vice schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:04:
Nog geen warmtepomp hier, maar ik zou het in twee stappen doen,
  1. eerst de besparen maatregelen treffen,
  2. het een jaar aanzien en op basis daarvan een besluit nemen over welke warmtepomp, of ketel.
Dat dacht ik eerst ook, maar bijvoorbeeld voor een centrale WTW is een extra lucht-doorvoer door een betonnen vloer nodig tussen verdiepingen 1 en 2 nodig, en als de CV-ketel weg is, dan komt die doorvoer vrij. Ik kom dus telkens klem te zitten in de volgorde en probeer daarom 1 plan te maken.
Als ik snel met graaddagen 2021 reken, kom ik voor een vloeroppervlak van 140 m², met 0.7 dm³/s uit op zo'n 670 m³ gas voor warmte naar lucht via ventilatie rooster, gesteld dat je daar evenveel lucht door aanvoert, en alles op 18 °C houdt.
Dat is nogal wat: de helft van mijn verwarmingsverbruik. Ik kom namelijk op zo'n 159 m³ per jaar aan koken en warm water, dus zo'n 1252 m³ aan verwarming. Hoe realistisch is die 0,7 l/s? De ventilatie staat niet altijd in dezelfde stand en ik heb het nooit gemeten.
Verder in geval van +++ glas ook nadenken over screens of andere zonwering, dat scheel dan in de zomer weer met het opwarmen van de woning.
Ik ben net klaar met overal buitenzonwering ophangen. Ik verwacht niet veel te hoeven koelen.
VSK beurs in Utrecht
Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
Andrehj schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:14:
HR++ plaatste je eind jaren 90. We zijn nu 25 jaar verder. Tegenwoordig plaats je dus drievoudig glas met beter isolerende kozijnen.
Mijn kozijnen zijn nog goed. Het advies van Milieucentraal is dan om alleen het glas te vervangen, en ik verwacht niet dat er triple glas in mijn kozijnen past. Maar jouw advies is dus om toch de kozijnen nu al te vervangen?
Je weet dat W/W ca 10k duurder is dan L/W?
Hmmm, misschien zoek ik vooral iemand die me de W/W uit mijn hoofd praat. Het klinkt zoveel logischer om de constante temperatuur onder de grond te gebruiken dan om juist op momenten met de grootste warmtevraag een groot temperatuurverschil te moeten overbruggen met de lucht-buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
mr_evil08 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:23:
Als je niet zeker weet wat van vloerverwarming er ligt ga er dan maar NIET vanuit dat er HoH 6 cm ligt.
Inderdaad. De 6cm is de hart-op-hart afstand van de aansluiting op het rode ding op de foto, maar er werd natuurlijk gevraagd om de afstand tussen de slangen in de vloer en die weet ik niet. Ik pas het aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Cybersijp schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:27:
Op alleen van dubbel glas naar hr++ glas ga je niet heel veel besparen. Wel wat natuurlijk maar niet dat het straks de helft is ofzo alleen vanwege overgang naar hr++. Ik zou even kijken wat het aantal graaddagen waren in de periode van je afrekening van energie(gas en elektriciteit).Deze uitrekenen naar gas per graaddag( huidig) en dan een kijken wat de opbrengsten zullen zijn (verwacht) naar verschillende maatregelen. ltv verwarming in combi met een w/w warmtepomp is prima mogelijk, ook vloerverwarming kan prima ermee.
Mijn ervaring is dat je er wel veel door gaat besparen. Doordat je veel minder koudestraling hebt van je glas zet ik de verwarming nu lager terwijl het wel comfortabeler is. Oftewel gas/stroom besparing afhankelijk van de manier hoe je verwarmt. NB: ik heb wel behoorlijke glasoppervlakten.

@KikkerMario Als je kozijnen nog goed zijn die er niet uitrammen en gewoon naar HR++. Als je een pleuris hekel hebt aan schilderen eruit. Ik heb dit en fatsoenlijke schilders tegen een normaal tarief kon ik niet meer vinden en was daar klaar mee. Overigens heb ik voor HR++ gekozen en ben daar uitermate content mee. Ik zie de meerwaarde in een huis van 1977 niet voor triple en plaatsen had goud geld gekost met een kraan over het huis heen. Blijft boven met gemak 19 graden zonder de verwarming aan. Moet het nog warmer dan? ;)

[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 08-05-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:05
KikkerMario schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:05:
Mijn kozijnen zijn nog goed. Het advies van Milieucentraal is dan om alleen het glas te vervangen, en ik verwacht niet dat er triple glas in mijn kozijnen past. Maar jouw advies is dus om toch de kozijnen nu al te vervangen?
Persoonlijk zou ik dat wel doen. En dan voor kunststof gaan, hoef je ook nooit meer te schilderen. Maar als je een creatieve timmerman hebt past er vaak meer in een oud kozijn dan je denkt, door bijvoorbeeld speciale glaslatten en/of het uitfrezen van de oude kozijnen.
Hmmm, misschien zoek ik vooral iemand die me de W/W uit mijn hoofd praat. Het klinkt zoveel logischer om de constante temperatuur onder de grond te gebruiken dan om juist op momenten met de grootste warmtevraag een groot temperatuurverschil te moeten overbruggen met de lucht-buitenunit.
Dat gaat echt probleemloos als je een juist gedimensioneerde WP neemt. Voor meer info:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Andrehj Persoonlijk zou ik voor aluminium gaan. 8) Wat ben ik toch heerlijk tegen de massa in. :+ Mijn kozijnen isoleren zelfs nog een fractie beter en het is zoveel chiquer en strakker dan die plastic blokkozijnen. Maar smaken verschillen.

Als je goede houten kozijnen hebt en geen hekel aan schilderen ga je daar op isolatie weinig winnen in ieder geval en die investering verdien je nooit terug. Dat doe je voor het gemak of de looks.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 08-05-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 18:40
KikkerMario schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:40:
...
Dat is nogal wat: de helft van mijn verwarmingsverbruik. Ik kom namelijk op zo'n 159 m³ per jaar aan koken en warm water, dus zo'n 1252 m³ aan verwarming. Hoe realistisch is die 0,7 l/s? De ventilatie staat niet altijd in dezelfde stand en ik heb het nooit gemeten.
0,7 is de standaard norm voor ventilatie in woningen, of het altijd nidig is, of dat je dat altijd doet (middels rooster) hangt natuurlijk van iedereen afzonderlijk af.
Net zoals er in het energie label niet wordt uitgegaan van gebruik (sommige mensen zijn zelden thuis, dus waarom zou je dan überhaupt isoleren of over een andere verwarming nadenken).
Hier, (onderaan) wordt er gemakshalve van uitgegaan dat de terugverdientijd 50 jaar is, maar wel met de aanname dat het om een nieuw huis gaat.
Daar kun je in een uit uit de jaren 90 natuurlijk anders over denken of dat je hetzelfde lage geïnstalleerd vermogen gaat halen. En er zijn natuurlijk ook gewoon principe kwesties, als je voor het meest efficiënt wil gaan blijft Water /Water altijd beter wegens het constante temperatuur niveau.

En dan is er ook nog het feit dat hier, en eigenlijk nergens de mogelijkheid, en dan de verbruiken voor koelen wordt besproken, dat stapelt er dan ook nog mooi bovenop als je dat wilt toepassen.

Dus altijd alle scenarios goed naast elkaar zetten, en twee keer rekenen voor je tot een eindbesluit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
KikkerMario schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:05:
[...]

mbt grondwaterwarmtepomp.
Ik weet niet hoe het bij particulieren zit maar bedrijven moeten verplicht minimaal 50% koelen in de zomer zodat de bron in balans blijft, ofwel het proces wordt dan omgekeerd.

Een lucht/water warmtepomp kent dat niet, die kan je gewoon uit laten in de zomer en alleen bij een hittegolf gebruiken bijvoorbeeld, zelf koel ik erg weinig hier ondanks een vaste airco aan de muur hangt wordt die voor 95% gebruikt voor verwarming.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 08-05-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
DutchKel schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:23:
[...]

Ik denk dat je watertemperatuur bedoelt en niet de vloer zelf want bij 32 graden krijg je ongelooflijke zweetvoeten, zelf ben ik een koukleum maar ook hier boven de 28c wordt het oncomfortabel en krijg enorme zweetvoeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
Proton_ schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:45:
Quick win: een pompschakelaar voor de vloerverwarming (of zit er al wat tussen?).
Er zit nu een tijdschakelaar voor. In de winter 's nachts uit, in de zomer 5 minuten per dag aan. Maar zo'n automatische pompschakelaar is natuurlijk veel slimmer!
Misschien is een hybride van een kleine 3-4 kW L/W warmtepomp om de kou van de vloer en radiatoren te houden en eventueel om SWW te maken + een 6 kW L/L warmtepomp een idee?
Dat is ook een optie, en misschien nog wel de minst ingrijpende. Ik hou hem in mijn achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 18:11
Als je een plat dak hebt, kijk eens naar energiedak.nl is ook wel een grappige invalshoek. Ik ga ook zoiets doen, maar dan op het dak, onder de zonnepanelen.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
Nogmaals dank voor de reacties. Ik ben er nog steeds niet uit en het blijft me bezighouden. Ik heb zojuist het openingsbericht even aanpast aan de huidige situatie.
Proton_ schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:45:
Dit is nog steeds een van de opties. Ik heb in oktober L/L warmtepompen laten installeren in de slaap- en werkkamers die in de zomer (ondanks de screens) veel te warm werden. Die ruimtes verwarm ik daar nu mee en in toekomstige hittegolven kan ik lekker condenserend koelen. Met nog een extra L/L warmtepomp in de woonkamer en een kleine L/W warmtepomp zou ik dus van het gas af kunnen, en hoe meer ik isoleer, hoe minder ik de L/L dan nog nodig heb voor verwarmen.

Maar: hoe laat ik die twee verwarmingssystemen voor de woonkamer dan goed samen spelen? Ik kan me zo voorstellen dat er 1 thermostaat eerder afslaat dan de ander. Dan heb ik bijvoorbeeld alsnog een koude keukenvloer.

Kunnen de L/L en de L/W samen op 1 thermostaat? Of zou het een goed idee zijn om twee draadloze thermostaten op de L/W aan te sluiten: één in de keuken zo ver mogelijk van de L/L vandaan en één in de badkamer?

Heeft iemand ervaring met zo'n hybride opstelling?
Pagina: 1