Ik wil een warmtepomp, maar zie door de bomen het bos niet meer. Hier is mijn adviesvraag volgens de template van Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
In een echt koude week (7 februari t/m 13 februari 2021) waren de dagstanden: 13,0 13,2 11,9 12,0 12,5 12,9 6,8.
Daar is nog wel wat aan te verbeteren, waardoor voor de warmtepomp van een lager verbruik uitgegaan kan worden. Maar hoeveel lager?
Warmtevraag:
Historisch gasverbruik: 1411 m³/jaar (winter '20/21).In een echt koude week (7 februari t/m 13 februari 2021) waren de dagstanden: 13,0 13,2 11,9 12,0 12,5 12,9 6,8.
Daar is nog wel wat aan te verbeteren, waardoor voor de warmtepomp van een lager verbruik uitgegaan kan worden. Maar hoeveel lager?
- ik heb nu nog gewoon dubbel glas en alleen in de dakkapellen HR++; de binnenkant van de kozijnen is sowieso aan een schilderbeurt toe en de buitenkant is ook bijna 4 jaar geleden, dus nu lijkt het goede moment te zijn om overal HR++ in te laten zetten (?). Maar dan: zelfregelende roosters of juist helemaal geen roosters (zie het punt hieronder)?
- ventilatie is systeem C (roosters boven het glas en mechanische afvoer); dat zou naar systeem D met WTW kunnen, maar dat is een flinke ingreep, is dat het waard? Ook een optie: alleen beneden WTW.
- het huidige ventilatiesysteem kan ik zelf vraaggestuurd maken in twee zones ("beneden" en "boven").
Het huidige afgiftesysteem:
- ongeveer 17 m² vloerverwarming in (eet-)keuken, hal, toilet, momenteel met een eigen pomp en het systeem van de foto (warmtewisselaar? bijmengsysteem?) 2 groepen altijd open.
- 9 radiatoren, namelijk zo'n 1,86 m² type 22, 0,96 m² type 20, 1,22 m² type 11 en twee handdoekrekken; ik schat het (obv soortgelijke radiatoren online) op een totale afgifte bij 40 graden van 2,9 kW en een waterinhoud van in totaal 60 liter. Daarvan zit 1,28 m² type 22 en 12 m² in vloerverwarming in de open keuken.
SWW:
- er is ruim voldoende plek voor een binnenunit en een grote boiler waar nu de CV-ketel staat
- als we allemaal achter elkaar douchen is dat 180 liter douchewater, maar ook met logés moet er genoeg zijn
- ik heb geen DWTW, en dat is ook geen optie, want de badkamer is nog lang niet aan renovatie toe
Warmtepompvoorkeur:
- Voorkeur voor W/W, maar L/W kan ook. Slaap- en werkkamers zijn al voorzien van L/L. Voor de benedenverdieping en de badkamer wil ik (ivm bestaande vloerverwarming in keuken) een L/W-warmtepomp, maar:
- laat ik die dan ook de radiatoren boven meeverwarmen?
- en vul ik die eventueel nog aan met een L/L in de woonkamer?
- Prioriteiten: stil, milieuvriendelijk, zuinig. Zou fijn zijn als het financieel beter uitpakt dan mijn spaarrekening, en domotica-integratie (Homey) zou ook leuk zijn, maar is niet essentieel.
Verkrijgbaarheid is natuurlijk noodzakelijk, en schijnt nu een probleem te zijn. Gaat dat überhaupt nog lukken dit jaar?
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed, al weet ik nooit zo goed welke bedrijven ik moet benaderen. Misschien kan ik sommige soorten LTV nog wel zelf installeren zodat de installateur alleen de warmtepomp hoeft te doen, maar ik heb geen ervaring met verwarmingsinstallaties en ik heb maar een beperkte hoeveelheid tijd.Verdere bijzonderheden:
- Huis uit 1995, cv-ketel uit 2009.
- Vloerverwarming in de woonkamer is geen optie.
- Ik heb een gashaard in de woonkamer die ik pas weghaal als alles werkt, dus als niet niet alles helemaal perfect werkt de eerste winter (te weinig afgifte / isolatie, of nog niet goed ingeregeld), dan is dat geen grote ramp.
[ Voor 7% gewijzigd door KikkerMario op 09-02-2023 09:27 . Reden: 1e edit: Bijwerken link, verwijderen onjuiste informatie. 2e edit: aanpassen aan huidige situatie ]