Je kan ook gewoon trackers blocken en niet ads. Ik begrijp je hierin compleet, maar niet akkoord gaan met trackers is iets compleet losstaand van trackers-loze banners blokkeren.
Het is een kleine moeite om dan enkel de trackers te blokkeren en niet de reclame.
ikt schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:50:
[...]
Hoe mooi ads ook worden geïntegreerd, ze steken lelijk af tegen de website en stelen de aandacht met kekke animaties. Zeker als iets als Tweakers Perfect Dark wordt gebruikt.
Sommige mensen hebben verder gewoon een pleurishekel aan advertenties in het algemeen. Ik heb soms de radio aan en ram op de mute knop als het reclameblok weer voorbij komt. Is dat ook onacceptabel jegens het radiokanaal? Stel je voor dat je via RDS of TA toch wordt gevraagd even je radio te unmuten.
Dus als ik jou goed begrijp, verwacht je eigenlijk een gratis product te krijgen zonder iets of wat. Dat is helaas niet mogelijk... en de banners op Tweakers zijn absoluut niet zo storend, geen pullovers of video die automatisch begint te lopen, bijvoorbeeld.
Dit vind ik persoonlijk eigenlijk geen excuus: reclame gaat altijd opvallend zijn, want dat is het doel er net van. Als je dit niet wilt, dan is in mijn ogen het enige redelijke alternatief dat je gaat betalen om de reclame niet te krijgen.
Als dit voor jou een probleem is, dan is een abonnement een oplossing die geboden wordt.
Reclame niet leuk vinden is geen gegronde reden om ze te blokkeren. Niemand heeft graag reclame.
ikt schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:50:
[...]
Tweakers heeft een redactie die mooie artikelen schrijft en een mooi communityplatform gebouwd. Maar een groot deel van Tweakers, vind ik toch de community. Gebruikersreviews. Informatieve comments onder de artikelen waardoor ze meer diepgang krijgen. Niet te vergeten de discussiefora waar communityleden gratis en voor niks adviezen weggeven.
Bijdrages worden nu amper "gecompenseerd": de meeste actieve leden zullen niet meer dan 25% korting kunnen krijgen op de abonnementen. Andere communities lossen dit bijvoorbeeld op door community-leden die actief bijdragen aan de website, geen ads meer voor te schotelen. Want het zijn juist díe leden die voor traffic zorgen en dat de site kan voortbestaan.
Nexus mods kan je natuurlijk moeilijk vergelijken met een platform zoals Tweakers: Nexus creeërt namelijk zelf geen content, Tweakers doet dit actief wel, heeft een eigen redactie die content maakt die de hoofdfocus van de website is (de comments, die reageren op de artikelen, komt er enkel als er uberhaupt artikelen zijn om op te reageren).
Dat er hier de stap gezet is om op basis van activiteit een korting te geven op een abonnement, vind ik een prachtige stap van Tweakers. Ik ken niet echt sites die hetzelfde doen.
Dat Nexus geen ads meer toont, vind ik oprecht een goede stap. Tweakers doet dat in de vorm van korting op een abonnement, maar er zijn meerdere manieren om dat te doen.
Maar Nexus en Tweakers vergelijken is appelen met peren vergelijken in mijn mening. Vergeet niet dat Nexus ook serieuze limitaties oplegt aan gratis gebruikers (zoals een snelheidsbeperking).
Het afschalen van de advertentiemarkt mag absoluut, maar de manieren waarop we er actief al op achteruit gegaan zijn zijn duidelijk:
- Het heeft ervoor gezorgd dat we dagdagelijks geconfronteerd worden met paywalls, gezien er op andere manieren gekeken moet worden om toch inkomsten te krijgen. Bijna in alle gevallen is dit een reactie geweest op dalende inkomsten door adblockers.
- Er zijn heel wat (niche) websites die noodgedwongen zijn moeten stoppen of niet meer rendabel waren door de daling in inkomsten.
- Nieuwe manieren van monetization zijn naar boven gekomen: advertorials, sponsored content om enkele te noemen.
- Op YouTube heeft bijna elke video ondertussen een ad-read gekregen, er zijn dingen gekomen als superchats.
- Er zijn een hele hoop exclusive platformen opgekomen met exclusive content, om extra content te monetizen (of dit een positieve evolutie is, is ieder voor zich).
Zo zijn er nog wel een aantal dingen te benoemen. Zijn dit allemaal slechte evoluties? Niet noodzakelijk, maar het valt mij op dat we ergens naartoe evolueren wat mij niet gerust stelt.
Is dit allemaal te wijten aan adblocking? Niet helemaal, er zullen altijd een pak andere zaken meespelen, waaronder de greed van een paar partijen. Er zijn te weinig spelers in de ad-space, waardoor er teveel bij die partijen blijft plakken.
Algemeen gezien denk ik dat we kunnen spreken dat er meer methodes zijn gekomen om de opbrengsten van reclame te proberen compenseren, en in mijn mening is dat geen positieve evolutie.