Tweakers stopt met thirdpartytracking en cookiemuur Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 19.612 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaenster
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-05 09:38
crisp schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:05:
[...]

De reden is simpel: omdat jij als consument ook content consumeert op onze website ;) Van alleen de affiliate inkomsten uit de pricewatch kunnen wij deze site zoals hij is simpelweg niet draaiende houden. Een overzicht en uitleg van al onze verdienmodellen vind je overigens hier: https://tweakers.net/info/over-tweakers/verdienmodel/ :)

[...]

Ik denk dat je DPG Media al lang geen 'kranten toko' meer kan noemen. Niet alleen is online voor de kranten- (en bladen)titels tegenwoordig ook heel belangrijk, maar er zijn genoeg online-only titels die onder de DPG-vlag vallen zoals nu.nl en indebuurt.nl
Hoe denk je dat een website als https://www.beslist.nl/ zijn geld verdiend? Werken 2x zo veel mensen als bij tweakers, eigenaar is schathemeltje rijk geworden er van. Die hebben geen plus abbo of ads :+ :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik zie dat Ublock fbc.wcfbc.net blokkeert op de frontpage. Hoe kan dit?
Bij het verversen van de pagina zie ik dat deze niet altijd wordt geblokkeerd (en daarmee vermoedelijk niet altijd wordt gepoogd te serveren).

EDIT: Daarnaast zie ik dat w.usabilla.com wordt geblokkeerd.

[ Voor 12% gewijzigd door bulle bas op 18-06-2022 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
bulle bas schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:57:
Ik zie dat Ublock fbc.wcfbc.net blokkeert op de frontpage. Hoe kan dit?
Bij het verversen van de pagina zie ik dat deze niet altijd wordt geblokkeerd (en daarmee vermoedelijk niet altijd wordt gepoogd te serveren).

EDIT: Daarnaast zie ik dat w.usabilla.com wordt geblokkeerd.
De eerste is inderdaad van Webtrekk, een analytische tool welke we nog gebruiken (we zitten in een proces om volledig over te stappen op serverside analytics met Snowplow), en Usabilla gebruiken we voor surveys e.d.

Deze partijen staan vermeld in de cookieconsentkeuzebalk onder "Functioneel en analytisch". Met beide partijen hebben wij verwerkingsovereenkomsten; zij mogen zelf niets doen met verwerkte data en je kan hierdoor ook niet gevolgd worden buiten Tweakers. Het zijn dus zogenaamde firstpartytrackers en zijn uitgesloten van consent op basis van gerechtvaardigd belang.

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
crisp schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:58:
[...]

(…) op basis van gerechtvaardigd belang.
Hier krijg ik echt on-mid-de-lijk de kriebels van. "Gerechtvaardigd belang", "legitimate interest".

99 van de 100x wordt dit namelijk misbruikt door trackers en andere ad-bureaus om zonder je toestemming alsnog allerlei shit te plaatsen.

Ik wantrouw die termen volledig.

Oh en wat mij betreft: alles wat de term "gerechtvaardigd belang" gebruikt, komt niet op een whitelist. De ad en tracking-industrie heeft niet het track-record waardoor ik ze op hun blauwe ogen geloof als ze me met zulk soort shady zaken proberen te naaien.

[ Voor 23% gewijzigd door Osiris op 18-06-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Osiris schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:35:
[...]

Hier krijg ik echt on-mid-de-lijk de kriebels van. "Gerechtvaardigd belang", "legitimate interest".

99 van de 100x wordt dit namelijk misbruikt door trackers en andere ad-bureaus om zonder je toestemming alsnog allerlei shit te plaatsen.

Ik wantrouw die termen volledig.

Oh en wat mij betreft: alles wat de term "gerechtvaardigd belang" gebruikt, komt niet op een whitelist. De ad en tracking-industrie heeft niet het track-record waardoor ik ze op hun blauwe ogen geloof als ze me met zulk soort shady zaken proberen te naaien.
Het is inderdaad een rekkelijk begrip (maar wel de terminologie die gebruikt wordt in de AVG/GDPR), en daar wordt helaas ook misbruik van gemaakt :/

In Nederland hebben we echter daarnaast ook de Telecommunicatiewet die nog een en ander zegt over het gebruik van analytische tools zonder expliciet consent, waarbij extra richtlijnen gelden voor de inrichting met het oog op privacy.

Overigens is de stap naar serverside analytics ook volledig ingegeven door het feit dat de huidige clientside oplossing door een groot deel van onze bezoekers geblokkeerd wordt.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Zouden jullie al iets van informatie kunnen delen over hoeveel % van de bezoekers de adblocker inmiddels heeft uitgezet?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Juup schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:15:
Zouden jullie al iets van informatie kunnen delen over hoeveel % van de bezoekers de adblocker inmiddels heeft uitgezet?
Dat is iets wat we eigenlijk onmogelijk kunnen meten (zonder mensen individueel te tracken ;)). Uiteraard zagen we in het begin een enorme toename in bannerrequests omdat onze adserver nog niet bekend was in de meeste adblockers en adblocklijsten. Echter zijn we sindsdien wel opgenomen in diverse lijsten en zien we het adblockpercentage ook weer stijgen. Het is op dit moment nog niet te zeggen tot welk niveau die stijging zal aanhouden. Uiteraard hopen wij dat dat op een lager percentage zal uitkomen dan voorheen, maar zelfs als dat zo is is lastig te bepalen of dat komt doordat bezoekers ons daadwerkelijk whitelisten, of omdat we simpelweg (nog) niet bekend zijn bij alle adblockers en niet meer geblokkeerd worden door tools die zich meer richten op tracking dan specifiek advertenties.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het sidebar popupje met een vriendelijke uitleg/reminder dat ik vandaag tegenkwam heeft in ieder geval één keer effect gehad :) Ik was 't alweer vergeten maar alsnog heb ik 'm uitgezet. Zal het hele abo verhaal ook weer eens in overweging nemen.

En Privacy Badger geinstalleerd om usabulla buiten te houden. Alsnog winst voor Tweakers, maar net iets minder dan 10 minuten geleden :P

[ Voor 22% gewijzigd door Bundin op 21-06-2022 19:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RSilience
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-06 14:11
Ik heb het een tijdje geprobeerd zonder mijn addblock maar de bewegende reclame op 3 plekken lijd veel te veel af. Stilstaande plaatjes filter ik er wel uit door gewoon mijn focus te verleggen maar bewegend beeld trekt nou eenmaal aandacht.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:40

jelle.

Product Owner
Topicstarter
In ons .plan gaven we al aan dat onze banners nu een stuk sneller laden dan via het oude Google-systeem. Inmiddels hebben we daar ook wat cijfers van die we graag delen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5q69cDAKSnasFld4CLACi8C7aw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kPacvtOhnsIVSJhrWWGMrglH.png?f=fotoalbum_large

Dit heeft vooral een positieve impact op "verspringende pagina's" door het asynchroon laden van content. Vorig jaar hebben we daar ook een aantal andere verbeteringen in doorgevoerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:42
Ik kreeg diverse keren zo'n melding waar een van de Tweakers medewerkers met zo'n popup komt om uit te leggen dat adblockers uitgezet moeten worden.

Nou gebruik ik geen adblockers in Opera, maar toch deze melding.
Na wat verder gezocht te hebben blijkt Opera ook een aparte Adblock extensie te hebben, maar die standaard geinstalleerd staat, staat die ook gewoon uit.
In developer mode zag ik echter wel requests naar aa.tweakers.nl geblokkeerd worden met als reden: net::ERR_BLOCKED_BY_ADBLOCKER

Uiteindelijk gevonden dat de Opera Privacy Protection, die wel standaard aan staat, verantwoordelijk is voor het blokkeren van deze tracker (want zo worden deze requests geclassificeerd).
In die Privacy Protection staat adblocker uit, allow acceptable adds aan.

Wellicht een idee deze toe te voegen aan de instructiepagina voor whitelisten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 302359

Geen idee of ik hier op de juiste plek ben maar een nieuw topic starten is ook zo wat.
Ik wil eigenlijk alleen even mijn frustraties kwijt over de ontzettend dwingende manier van deze nieuw adds.

Hoe ongekend vaak ik de afgelopen weken op "Nee bedankt" heb geklikt is niet meer normaal. Geef mij maar gewoon weer de oude ads terug als dit het alternatief is.... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apqze8XF3O6s2fZPzRlzuI3DsTI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o3Jk8MU8pF47QtTQcj2ZcJAu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Anoniem: 302359 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:33:
Geen idee of ik hier op de juiste plek ben maar een nieuw topic starten is ook zo wat.
Ik wil eigenlijk alleen even mijn frustraties kwijt over de ontzettend dwingende manier van deze nieuw adds.

Hoe ongekend vaak ik de afgelopen weken op "Nee bedankt" heb geklikt is niet meer normaal. Geef mij maar gewoon weer de oude ads terug als dit het alternatief is....
Maar blijkbaar blokkeer je dus de banners(?), anders zou je deze melding niet krijgen.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

crisp schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:37:
[...]

Maar blijkbaar blokkeer je dus de banners(?), anders zou je deze melding niet krijgen.
Klopt, Ik blokkeer ads niet omwille van tracking. Ik hou van een omgeving of in dit geval een website zonder poespas en zonder banners ziet het er gewoon net even wat netter en strakker uit. Kan daar letterlijk niets aan doen ivm soort dwang neurose waar ik al m'n hele leven mee worstel. Alles moet zo net/strak mogelijk zijn. Reclame banners zijn een issue, niet alleen hier, overal. Het beperkt zich helaas ook niet reclame banners, ook de salontafel moet op een bepaalde manier ingericht zijn etc etc je begrijpt het wel.

Als ik dan besluit om niet mee te gaan in het nieuwe beleid en vriendelijk bedank, dan zou dat best opgeslagen mogen worden en niet om de dag weer terugkomen. Ik kan daar heel moeilijk mee overweg.

Los van mijn redelijk unieke persoonlijke situatie, mensen die besluiten ads toch te blokkeren en hier kiezen voor "Nee bedankt" ga je zeker niet overtuigen om van gedachten te veranderen door hetzelfde bericht elke dag terug te laten komen. Het stoot enkel af, dus ik zie de meerwaarde er niet van.

Anyway. Ik zal wel gaan klooien met een element hider in de adblocker. Dat werkte niet direct goed, het blokt iets te veel waardoor andere componenten op de site ook niet goed meer functioneren, maar daar is vast wel omheen te werken door net iets anders te filteren. Helaas heb ik het niet heel breed anders had ik wel voor deze en elke andere site een abonnement gekozen zonder banners waar mogelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 302359 op 10-07-2022 02:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Anoniem: 302359 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:33:

Hoe ongekend vaak ik de afgelopen weken op "Nee bedankt" heb geklikt is niet meer normaal. Geef mij maar gewoon weer de oude ads terug als dit het alternatief is.... [Afbeelding]
De nieuwe Intrusieve pop-up's noem ik dat.
Ik heb gisteren +35regels moeten toevoegen/aanpassen om alles te blokkeren.
Elke 30sec komt iets nieuw bij.(dus auto-script ontworpen om alle trash te blokkeren)
*knip*

[ Voor 39% gewijzigd door Orion84 op 09-07-2022 18:32 . Reden: Code om zaken te blokkeren willen we hier niet zien ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
1 regel in Ublock is voldoende 😙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
ouweklimgeit schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:38:
Dat klopt; uiteindelijk is alles wel te blokkeren. Maar bedenk wel dat je daarmee ons als website benadeelt, en op langere termijn daarmee ook jezelf en andere gebruikers van onze site. Zonder voldoende inkomsten kunnen wij niet in de huidige vorm bestaan, en helaas zien wij toch dat ondanks het feit dat onze banners volledig thirpartytrackingvrij zijn en vanaf een eigen domein gehost worden, deze alweer door een grote groep bezoekers geblokkeerd worden.

Vandaar dat wij toch vragen om voor ons minstens een uitzondering te maken in je adblocker, of een abonnement te overwegen :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Maar jullie luisteren niet naar die groep gebruikers die je nu benoemt, dat is het grote probleem. Die hele groep die nu jullie eigen aa/ab domeinen blokkeren doen dat omdat ze een probleem hebben met de look&feel van de website, niet om jullie nog even een schop na te geven. Waarom moet er nou zo'n afschuwelijke blauwe Bol advertentie na een paar seconden opduiken die ervoor zorgt dat de hele layout opeens 5cm omlaag springt als je een artikel aan het lezen bent?

Ik snap jullie insteek, voor niets gaat de zon op, maar als een bepaald verdienmodel niet meer voor voldoende inkomsten zorgt, dan moet je op zoek naar een ander model, niet naar manieren om je gebruikers te irriteren. Er is een reden dat Netflix bestaat en de videotheek op de hoek niet meer.

Ik denk dat je beter je verlies kunt nemen met een groep bezoekers die bewust advertenties blokkeert, dan ze weg te jagen naar andere websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
@ouweklimgeit als je last hebt van traag/laat ladende banners die de pagina doen verspringen: dat zijn dan waarschijnlijk de fallback-banners die je krijgt omdat je de reguliere banners blokkeert. Ik kan je verzekeren dat de reguliere banners veel sneller laden en ook zorgen voor minder verspringing ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:35
*knip*

[ Voor 92% gewijzigd door Orion84 op 12-07-2022 14:54 . Reden: Vragen naar hoe je zaken kan blokkeren is hier niet de bedoeling ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 19:55

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik heb ook maar uit tegenzin Tweakers.net op Trusted gezet in mijn Ghostery omdat die pop-up van Wout mij zwaar de vot uit begon te hangen. Jullie doel is bereikt maar de manier waarop is wel erg irritant. Foei!

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:35
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Orion84 op 12-07-2022 14:54 . Reden: Reageer constructief of reageer niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Invoer ontbreekt

Invoer ontbreekt: er is geen inhoud ingevuld.

(interne identificatie: message::update::input_missing)

[ Voor 104% gewijzigd door LadyVodka op 26-09-2023 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik ben bezweken voor het nieuwe systeem. Ik heb mijn abonnement laten verlopen, heb geen adblocker en zie dus advertenties staan. En met de wetenschap dat ik niet getrackt wordt heb ik vrede met de situatie. Ik had met alle plezier 2 Euro/mnd betaald voor een advertentievrije site, ook nu nog met het nieuwe systeem, maar dat abonnement bestaat niet meer. Dat vind ik wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-06 17:22
LadyVodka schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:36:
[...]

Euh:

[...]

[Bron]

€€€ €€€ winst en toch reclames?
Dat zegt toch niks over Tweakers an sich? :|

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
JiMiHeNdRiX schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:56:
Ik ben bezweken voor het nieuwe systeem. Ik heb mijn abonnement laten verlopen, heb geen adblocker en zie dus advertenties staan. En met de wetenschap dat ik niet getrackt wordt heb ik vrede met de situatie. Ik had met alle plezier 2 Euro/mnd betaald voor een advertentievrije site, ook nu nog met het nieuwe systeem, maar dat abonnement bestaat niet meer. Dat vind ik wel jammer.
Het is jammer dat je nu nog niet in aanmerking komt voor karmakorting, maar je bent wel al goed op weg naar de 10% korting ;) Een Hero-abonnement komt dan op 2,70 per maand bij een looptijd van 2 jaar (en met de 25% of 50% korting zelfs op 2,25 of 1,50 respectievelijk). Zie ook https://tweakers.net/info/faq/abonnementen/ :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ouweklimgeit schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:38:
Ik ben er inmiddels achter, een heel klein kort regeltje idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik snap dat Tweakers in der jaren een commercieel bedrijf is (geworden), maar een banner in mijn pagina duwen, met community manager @Moonsugar die een bepaald bericht wil overbengen wordt niet echt op prijs gesteld. De noodzaak snap ik, maar kijk aub naar een andere manier om de boodschap die @Moonsugar aan mij wil (en misschien medetweakers) over te brengen.

Tweakers is en blijf voor mij een site waar we over allerlei dingen praten die met techniek te maken, dan vraag ik me af waarom het nodig om een banner bij de gebruiker er in te gooien, terwijl er misschien wel creatievere manieren te bedenken zijn diezelfde inkomsten binnen brengen en ook iets bijdragen aan de community.

De oplossing om een betaalde tweaker te worden realiseer ik me al, maar dit wou dit toch even kenbaar gemaakt hebben.

[ Voor 42% gewijzigd door Turdie op 26-07-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Turdie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:41:
De noodzaak snap ik, maar kijk aub naar een andere manier om de boodschap die @sascha aan mij wil (en misschien medetweakers) over te brengen.
Suggesties en betere ideeën zijn welkom :)
En je bedoelt @Moonsugar, niet sascha ;) Maar die popups zijn van diverse medewerkers, niet alleen van haar.

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 26-07-2022 12:56 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Welke banners hebben we het überhaupt over :?

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
RobIII schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:55:
[...]

Suggesties en betere ideeën zijn welkom :)
En je bedoelt @Moonsugar, niet sascha ;) Maar die popups zijn van diverse medewerkers, niet alleen van haar.
Nja zonder te weten wie dit hele fantastische geweldige idee zo heeft neer gezet kan ik ook niet echt suggesties aan dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Bas170 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:03:
Geen idee ik heb die hele banner zo snel weg geklikt dat ik geen idee heb, maar de crew van Tweakers zal het vast wel weten vermoed ik ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Dat gaat over ons (imo nette) verzoek om banners op Tweakers toe te staan in je adblocker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZOOdGBBLM3hFnvheQ_VjMgIbxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SiZs0LMeBLcNcw7FNQo6eSVT.png?f=user_large

(er is ook een versie met mijn smoel ;))

We zijn anderhalve maand geleden overgestapt van Google naar trackingvrije banners via Adhese. Daarmee hopen wij een van de grootste argumenten om banners te blokkeren weggenomen te hebben, en verzoeken wij gebruikers met een bannerblocker die derhalve uit te zetten of een uitzondering te maken voor onze website :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Af en toe verschijnt er een 'popup' met een stukje tekst van één van de medewerkers (en crew?) van Tweakers die, in diens eigen woorden, e.e.a. vertelt over onze trackingvrije ads en je vriendelijk verzoekt om een abo te overwegen of Tweakers te whitelisten in de adblocker.

Edit: @crisp was me voor :P

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 26-07-2022 13:22 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
crisp schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:15:
[...]

Nou dan zie ik toch liever Moonsugar verschijnen hoor. :+

Maar het verklaart wel waarom ik ze nog nooit gezien heb, zelfs met adblocker. :P Toch wel prettig, zo'n abo.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
Topicstarter
Turdie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:04:
Nja zonder te weten wie dit hele fantastische geweldige idee zo heeft neer gezet kan ik ook niet echt suggesties aan dragen.
Waarom is dat precies relevant? Maargoed, het verzoek dat je uitsluitend ziet wanneer je een adblocker gebruikt, is uitgewerkt door mij en een aantal andere collega's. Het nieuws dat we trackingvrije banners hebben, proberen we op diverse manieren over te brengen. Bijvoorbeeld via:

plan: Tweakers stopt met thirdpartytracking en cookiemuur
plan: Tweakers’ overstap naar advertenties zonder thirdpartytracking is een feit
reviews: Advertenties zonder tracking - De techniek achter trackingvrij adver...
plan: Tweakers thirdpartytrackingvrij en wysiwyg-update - Development-iterati...
Tweakers stopt met thirdpartytracking en cookiemuur

De ervaring leert echter dat lang niet iedereen onze aankondigingen ziet, wat ook niet zo gek is gezien de hoeveelheid content op Tweakers. Daarom hebben we ook broadcasts ingezet (de blauwe melding bovenaan pagina's), een apart blokje op de frontpage en leggen we op onze Verdienmodellen-pagina op een transparante manier uit op welke manier Tweakers geld verdient.

Met de genoemde methoden kunnen we echter niet specifiek targetten op gebruikers die hun adblocker hebben aanstaan, en dat is natuurlijk vooral een groep die we proberen te bereiken. Vandaar het zogenaamde whitelist-verzoek dat je ziet met verschillende medewerkers: zoals @crisp al liet zien is dat een net en niet al te intrusief verzoek om je adblocker uit te zetten, inclusief een uitleg waarom we dat vragen.

Hopelijk is het zo wat duidelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

crisp schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:15:
[...]

Dat gaat over ons (imo nette) verzoek om banners op Tweakers toe te staan in je adblocker:

[Afbeelding]

We zijn anderhalve maand geleden overgestapt van Google naar trackingvrije banners via Adhese. Daarmee hopen wij een van de grootste argumenten om banners te blokkeren weggenomen te hebben, en verzoeken wij gebruikers met een bannerblocker die derhalve uit te zetten of een uitzondering te maken voor onze website :)
Ah zo, ik bezoek de site hoofdzakelijk via m'n smartphone, dus ik denk dat ik het daarom niet zie

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turdie
jelle. schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:35:
[...]

Waarom is dat precies relevant? Maargoed, het verzoek dat je uitsluitend ziet wanneer je een adblocker gebruikt, is uitgewerkt door mij en een aantal andere collega's. Het nieuws dat we trackingvrije banners hebben, proberen we op diverse manieren over te brengen. Bijvoorbeeld via:

plan: Tweakers stopt met thirdpartytracking en cookiemuur
plan: Tweakers’ overstap naar advertenties zonder thirdpartytracking is een feit
reviews: Advertenties zonder tracking - De techniek achter trackingvrij adver...
plan: Tweakers thirdpartytrackingvrij en wysiwyg-update - Development-iterati...
Tweakers stopt met thirdpartytracking en cookiemuur

De ervaring leert echter dat lang niet iedereen onze aankondigingen ziet, wat ook niet zo gek is gezien de hoeveelheid content op Tweakers. Daarom hebben we ook broadcasts ingezet (de blauwe melding bovenaan pagina's), een apart blokje op de frontpage en leggen we op onze Verdienmodellen-pagina op een transparante manier uit op welke manier Tweakers geld verdient.

Met de genoemde methoden kunnen we echter niet specifiek targetten op gebruikers die hun adblocker hebben aanstaan, en dat is natuurlijk vooral een groep die we proberen te bereiken. Vandaar het zogenaamde whitelist-verzoek dat je ziet met verschillende medewerkers: zoals @crisp al liet zien is dat een net en niet al te intrusief verzoek om je adblocker uit te zetten, inclusief een uitleg waarom we dat vragen.

Hopelijk is het zo wat duidelijker :)
Ja als deze effort/moeite hebt gedaan om erover te schrijven, wat is dan de waarde om ook nog te banneren? Dat komt op mij een beetje over als je eigen leden koste wat kost wil overtuigen van jouw verhaal, en de consequente ervan kan zijn dat het mensen het gaat irriteren en het ook stelselmatig negeren. Of zelfs je site minder bezoekeren of account verwijderen. Trackervrij is een tweakers gedachten goed wat ik denk dat je naar buiten uit moeten dragen denk ik en niet je eigen bezoekers er allerlei irriterende manieren koste wat kost van overtuigen. Dus dan zou je kunnen denken aan stichting voo rtrackervrij internet, mediacampagne. Vanuit mij als bezoeker heb ik dat verhaal vaak genoeg gezien en hoeft dat niet in mijn neus gedrukt te worden.Ik kies zelf als lid van de site welke informatie ik tot me neem en welke niet en dat wil graag zo houden en niet door een banner met de feiten op de neus gedrukt te worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Turdie op 26-07-2022 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Turdie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:01:
Ja als dit aantal moeite hebt gedaan om erover te schrijven, wat is dan de waarde om ook nog te banneren?
Dat zegt hij toch? Zie:
jelle. schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:35:
De ervaring leert echter dat lang niet iedereen onze aankondigingen ziet, wat ook niet zo gek is gezien de hoeveelheid content op Tweakers.
Niet iedereen ziet alles en een week later zijn die artikelen en aankondigingen etc. "weggezakt" en ziet helemaal niemand 't meer. Dus als iemand op de verkeerde week niet op Tweakers is geweest kan 't iemand compleet ontgaan.

Daarbij is 't vrij normaal om niet-betalende gebruikers zo nu-en-dan eens een vriendelijke nudge richting een abo te geven. Het is nou niet alsof Tweakers dat op een supervervelende manier doet - hell, je kunt gewoon van de site gebruik maken en krijgt af-en-toe eens een popupje i.t.t. de paywalls die je elders overal hebt.

En je zegt het zelf al: de simpelste oplossing is een abo nemen. En dat zeg ik als vrijwillger - niet als iemand die van die inkomsten afhankelijk is (noch heeft iemand mij verzocht abo's te pushen).

[ Voor 24% gewijzigd door RobIII op 26-07-2022 14:09 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
RobIII schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:05:
[...]

Dat zegt hij toch? Niet iedereen ziet alles en over een week zijn die artikelen "weggezakt" en ziet helemaal niemand 't meer. Dus als je op de verkeerde week niet op Tweakers bent geweest kan 't iemand compleet ontgaan.

Daarbij is 't vrij normaal om niet-betalende gebruikers zo nu-en-dan eens een vriendelijke nudge richting een abo te geven. Het is nou niet alsof Tweakers dat op een supervervelende manier doet - hell, je kunt gewoon van de site gebruik maken en krijgt af-en-toe eens een popupje i.t.t. de paywalls die je elders overal hebt.
Ik vind dat persoonlijke een hele vervende manier oim overtuigd te worden. De tijd dat ik hier bij Tweakers zit ben ik niet in het verleden nooit opo deze manier op de feiten gedrukt en ik hoop dat het ook niet doorzet. Als je wil dat iedereen abonnement neemt en een trackervrij wereld biedt dan geen gratis lidmaatschappen meer aan. De manier manier om je bezoeker erop deze manier te attenderen is echt onaangenaam en hoop dat dit heel snel naar /dev/null gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Turdie op 26-07-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Turdie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:09:
[...]

Ik vind dat persoonlijke een hele vervende manier oim overtuigd te worden.
Again: Als je betere ideeën hebt zijn ze van harte welkom. Maar besef wel dat we dui-zen-den bezoekers hebben; we kunnen natuurlijk niet iedereen tevreden houden. Bij jou werkt 't "persoonlijke" averechts klaarblijkelijk, bij een ander werkt 't misschien wel beter.
biedt dan geen gratis lidmaatschappen meer aan.
Yeah, that's gonna go down well :D Dan krijg je dus paywalls en ga (onder andere) jij dus daar tegenaan lopen; dan is zo'n popupje opeens een stuk minder vervelend, niet?

[ Voor 29% gewijzigd door RobIII op 26-07-2022 14:16 ]

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 19:43

schroevendraaier480

certified prutser

Ik vind dat persoonlijke een hele vervende manier oim overtuigd te worden. De tijd dat ik hier bij Tweakers zit ben ik niet in het verleden nooit opo deze manier op de feiten gedrukt en ik hoop dat het ook niet doorzet. Als je wil dat iedereen abonnement neemt en een trackervrij wereld biedt dan geen gratis lidmaatschappen meer aan. De manier manier om je bezoeker erop deze manier te attenderen is echt onaangenaam en hoop dat dit heel snel naar /dev/null gaat.
Hierbij een adhesie betuiging aan het adres van TS. Ja, ik snap het verdienmodel. Ja er is trackervrije reclame en toch zijn er net als TS en ik mensen die hier al jaren komen en op wie deze vriendelijke reminders wat irriteren. Deze community is groot geworden door gratis bereikbaar te zijn. Op enig moment is er een verdienmodel gekomen en is het een bedrijf. Ik snap ook goed dat de schoorsteen moet roken. Maar snap ook goed dat niet iedereen bereid is om een abonnement te nemen en ook niet dat je steeds reclame voor je neus krijgt.

Ik kom hier voor nieuws, de fora, de verbinding met gelijkgestemden. Ik kom niet expliciet voor reclame of om de uitgever in business te houden.

Ik denk, wees creatief. Zorg dat je propositie zo uniek wordt dat ik er graag voor betaal om een abonnement te nemen. Maar vergeet vooral niet hoe je groot bent geworden en dat je community daar een hele grote bijdrage aan heeft geleverd.

Dus sta ook gewoon toe dat er anders denkenden zijn die geen abonnement willen en ook (het gegeven dat ze een ad-blocker gebruiken geeft het weg) geen reclames willen zien. Kortom overtuig mij dat ik niet kan leven zonder een abonnement op Tweakers

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wordt defacto toch toegestaan of gedoogd? Bij mijn weten wordt er niet geband wegens adblockers - en is er ook geen cookiewall, adblockerwall, oid. De hele community kan de site bezoeken. Zelfs met adblocker en zonder abo. En een tweaker die het echt wil kan toch zelf de eigen adblocker tweaken om het niet te tonen? Al is het wat overdreven om te verwachten daar hulp bij te krijgen.

Tweakers is commercieel sinds 1 januari 2002 dus wat dat betreft kan het geen verrassing zijn de afgelopen 20+ jaar. Begin 21e eeuw was het ook standaard om bannerblockers te bannen, dat is al lang niet meer zo. Cookiewall is weg. Ads zijn vrij beperkt (vergeleken met random andere sites van vergelijkbare grootte, ik heb abo maar heb sinds de trackerloze variant de moeite niet genomen het ad-zien vinkje uit te zetten). Geen site takeovers of zo. Alles lijkt wat dat betreft juist beter / minder intrusive dan pak-em-beet 2003. Toen had ik wel ads uit staan op ook Tweakers.

En die melding die ik incidenteel zit op machine waar ik de adblocker niet kan whitelisten: sja. Ik irriteer me meer over forumtopictitels zien over onderwerpX, Y of Z. Die voor anderen juist wel interessant zijn, geen site die precies op mijn specifieke voorkeuren en aversies kan inspringen.

/persoonlijke mening, vrijwillig crew, geen medewerker.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Een site als Tweakers maken en onderhouden kost nu eenmaal geld, en dat moet ergens vandaan komen. Op het moment dat 2/3e van je bezoekers banners blokkeert (en het overige 1/3e deel dus 100% van je banners voor hun kiezen krijgt) dan gaat het mis, en dat is de situatie waar we in zaten voordat we overstapten op trackingvrije ads. Inmiddels zitten we desondanks toch weer op 1/3e deel bannerblockers, en om te voorkomen dat we uiteindelijk weer in dezelfde situatie komen als voorheen is het voor ons superbelangrijk om mensen toch te overtuigen van ons conservatieve bannerbeleid met privacy-vriendelijke banners, in de hoop dat ze voor ons een uitzondering maken in de adblocker. Het alternatief is dat anders wellicht steeds meer content gaat verdwijnen achter de betaalmuur, en ik denk dat dat iets is waar ook veel bezoekers niet op zitten te wachten...

Intentionally left blank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:46
Dat is natuurlijk wel een veelbesproken onderwerp geweest wat nogal wat wenkbrauwen heeft doen laten fronsen. Mijn inziens heeft dit thema, of de aanpak ervan, geen goodwill gekweekt. En juist die goodwill heb je nu natuurlijk wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
eric.1 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:32:
[...]

Dat is natuurlijk wel een veelbesproken onderwerp geweest wat nogal wat wenkbrauwen heeft doen laten fronsen. Mijn inziens heeft dit thema, of de aanpak ervan, geen goodwill gekweekt. En juist die goodwill heb je nu natuurlijk wel nodig.
We hebben volgens mij toch keer op keer uitgelegd dat dat ook in onze ogen geen ideale situatie was, maar een noodzaak totdat we de overstap naar trackingvrij konden maken. Dat had nu eenmaal zowel technisch als organisatorisch tijd nodig. Zonder de mogelijkheid om trackingvrije, maar wel dynamische banners te kunnen serveren had het onze advertentie-inkomsten, die zoals gezegd toch al onder druk stonden, nog eens gedecimeerd, met alle nadelige gevolgen (ook voor onze bezoekers) van dien.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

crisp schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:44:
Het alternatief is dat anders wellicht steeds meer content gaat verdwijnen achter de betaalmuur, en ik denk dat dat iets is waar ook veel bezoekers niet op zitten te wachten...
Lees, we worden er langzaam klaar voor gemaakt.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
JohnR schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:50:
[...]

Lees, we worden er langzaam klaar voor gemaakt.
Als je dat er in leest dan kan ik je hopelijk geruststellen, want afaik zijn daar op dit moment geen concrete plannen voor, en het lijkt me ook niet de richting die Tweakers op zou (moeten) willen (naar mijn mening). Ik wou het alleen aangeven als een voorbeeld van een mogelijke consequentie, maar ook andere mogelijkheden/consequenties zouden denk ik niet per se positief uitpakken voor onze bezoekers. Ik denk dat het fremium model op basis van advertenties/banners nog steeds de beste manier is om een site als de onze breed toegankelijk te houden, maar dan moet de grote meerderheid van de bezoekers zich daar ook naar schikken en de 'spelregels' honoreren en dus geen banners blokkeren :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-06 13:47

Benjamin-

CrazyGunner#2385

[...]

Begrijp ik het nu goed, je klaagt dat je af en toe een pop up krijgt omdat je advertenties blokkeer, en dus weiger om inkomsten te genereren voor Tweakers.

Heb ik liever dat alles gratis is zonder ads? Ja natuurlijk. Is dat realistisch? Nee absoluut niet.

Als je een piepklein beetje handig was op het internet, kon je alles geheel gratis krijgen zonder dat iemand een stuiver aan je verdiende. Inmiddels worden we ingehaald, en wordt het steeds lastiger.
Veel sites zijn wat mij betreft onbruikbaar zonder adblocker, Tweakers is dat niet. Tevens maakt Tweakers ook de site niet onbruikbaar als je er wel 1 gebruikt, ondanks dat zij weten dat jij geen inkomsten genereer, tenminste niet in de basis.
Want uiteraard heeft iemand meer waarde dan alleen betalen of ads laden, maar het moet natuurlijk in verhouding staan.

De klacht over het commerciele van Tweakers hoor ik al zolang ik deze site bezoek (15+ jaar), dus dat is geen nieuwe. Is Tweakers dan nog hetzelfde als 15 jaar geleden? Zeker niet. Is dat slecht? Dat moet jijzelf invullen.
Dit is wat Tweakers is, en daar hebben we het verder mee te doen. Vragen om je adblocker uit te zetten lijkt me terecht.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
Topicstarter
Bij de overstap naar trackingvrije advertenties kregen we van jullie een aantal (kritische) vragen en opmerkingen over het gebruik van analytische cookies. Daarom hebben we een .plan geschreven met meer uitleg over de tools die we gebruiken: plan: Waarom we op Tweakers analytische cookies gebruiken, en welke dat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:49

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
[...]

Ik vind dat persoonlijke een hele vervende manier oim overtuigd te worden.
Je weet hoeveel gebruikers er zijn op T.net ? Je kunt niet iedereen tevreden stellen. Het wordt op heel veel manieren gedaan en dit is er 1 van. Jouw voorstel van het gratis model overboord gooien zal procentueel vast meer mensen irriteren. Dus maakt tweakers hierin een goede keuze denk ik :)
De tijd dat ik hier bij Tweakers zit ben ik niet in het verleden nooit opo deze manier op de feiten gedrukt en ik hoop dat het ook niet doorzet. Als je wil dat iedereen abonnement neemt en een trackervrij wereld biedt dan geen gratis lidmaatschappen meer aan. De manier manier om je bezoeker erop deze manier te attenderen is echt onaangenaam en hoop dat dit heel snel naar /dev/null gaat.
Tweakers kiest er voor om juist wel dat gratis model in stand te houden. En als je Ads blokkeert krijg je af en toe deze melding. Ook weer de keuze van tweakers. Jij vind het vervelend, ik vind het tweakers sieren dat ze het zo doen. Aan jou de keuze om het te accepteren of het zo irritant te vinden dat je een andere keuze maakt (andere site, abo, whitelisten, etc)

[ Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 28-07-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:55

ikt

We Are Borg schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:21:
[...]

Je weet hoeveel gebruikers er zijn op T.net ? Je kunt niet iedereen tevreden stellen. Het wordt op heel veel manieren gedaan en dit is er 1 van. Jouw voorstel van het gratis model overboord gooien zal procentueel vast meer mensen irriteren. Dus maakt tweakers hierin een goede keuze denk ik :)
Dát het noodzakelijk is, staat vast. Maar je hoeft toch geen sociaalwetenschappelijk expert te zijn om door te hebben dat sommige dingen mensen in het verkeerde keelgat schieten?

Het probleem met gepersonificeerde verzoekjes is dat men emotioneel onder druk wordt gezet om een bepaalde actie te doen. Je wordt er half mee overspoeld: de televisie die van honger stervende kindjes om geld vraagd, arme mishandelde dieren waarvoor aandacht wordt gevraagd, etc.

Nu zelfs Tweakers het een goed idee lijkt om mensen emotioneel te blackmailen, snap ik wel dat er mensen flippen.

Wat was er mis met af en toe een standaard banner vanuit de redactie/het team, dan zo'n "mens-tot-mens" smeekberichtje?

Tenslotte - als je zulke fratsen uithaalt, mag je wel verwachten dat er mensen gaan klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik vind die Pop-Up op de Frontpage eigenlijk wel grappig. Bij iedere refresh van de pagina komt er een andere naam te staan waarbij je zelf mag gaan onderzoeken / raden wat de forumnaam is van die persoon :+

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 28-07-2022 16:15 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ireyon
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online

Ireyon

Zelf klevend memo stickertje

Op de deur heb ik een Nee/Nee sticker. Op het internet heb ik die ook, in de vorm van AdBlockers en DNS blocks. Aan mijn deur wordt niet gevraagd of ik de sticker wil verwijderen, anders kan de Albert Heijn z’n troep niet dumpen. Op het internet wel. Raar.

Met de huidige koers van Tweakers, en vooral die treurnis van de huidige videoreviews in TikTok stijl, is een mooie tijd vergaan. Jammer.

Optimisten zijn slecht geïnformeerde pessimisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-06 01:05
Al heb je een Nee/Nee sticker, het magazine/de krant waar je lid van bent bevat evengoed advertenties...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:33

Kheos

FP ProMod
Ireyon schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:03:
Op de deur heb ik een Nee/Nee sticker. Op het internet heb ik die ook, in de vorm van AdBlockers en DNS blocks. Aan mijn deur wordt niet gevraagd of ik de sticker wil verwijderen, anders kan de Albert Heijn z’n troep niet dumpen. Op het internet wel. Raar.
In de Albert Heijn kan ik mijn winkelkarretje met beide handen vastnemen en door de gang duwen, bij Bol.com kan dat niet. Raar.
Ik kan de krant vastnemen en verscheuren tot hele kleine stukjes confetti, maar met de nieuwsbrieven in mijn mailbox kan dat niet. Raar.
Ik kan met 2 vingers inzoomen op de foto's op internet, bij mijn fotoboek dat op mijn schoot ligt kan dat niet. Raar.

Ben ik echt de eerste die jou op het verschil tussen internet en 'offline' leven wijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Prima dat je het vraagt, maar de vraag is ook binair: je krijgt een ja of een nee. En nee of niet beantwoord (kruisje) is en blijft nee, tenzij zelf anders aangegeven. Zo werkt het met bijvoorbeeld slimme meters ook, en zo zou het met deze vraag ook moeten werken imho.

Snap vanuit bedrijfsmatig oogpunt prima dat je analyses wilt kunnen doen en dat blockers daar een obstakel voor zijn. Tegelijkertijd is de detectie daarvan een ding waarbij je in principe in een prive thuis netwerk kijkt en detecteert. Ik vraag me persoonlijk af of dat überhaupt wettelijke mag. In principe heb je achter de brievenbus niks te zoeken namelijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Eagle schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:31:
Prima dat je het vraagt, maar de vraag is ook binair: je krijgt een ja of een nee. En nee of niet beantwoord (kruisje) is en blijft nee, tenzij zelf anders aangegeven. Zo werkt het met bijvoorbeeld slimme meters ook, en zo zou het met deze vraag ook moeten werken imho.

Snap vanuit bedrijfsmatig oogpunt prima dat je analyses wilt kunnen doen en dat blockers daar een obstakel voor zijn. Tegelijkertijd is de detectie daarvan een ding waarbij je in principe in een prive thuis netwerk kijkt en detecteert. Ik vraag me persoonlijk af of dat überhaupt wettelijke mag. In principe heb je achter de brievenbus niks te zoeken namelijk.
De vinkjes 'Legitiem Belang' bij bijvoorbeeld een club zoals Marktplaats: Heb je daarbij al eens gezocht naar de eigenlijke betekenis van al die checkboxes?

Eigenlijk staat daar gewoon: Ja, we wéten dat je het niet goed vind dat we jouw data vergaren nadat je de Nee/Nee sticker op onze site afvinkt maar we doen het tóch omdat je ons 'legitiem belang' goed blijft keuren....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zie weinig verschil tussen bijvoorbeeld een YouTube die je elke paar dagen/weken vraagt of je Premium wil en dit. Alleen zit er nu een gezicht bij om het wat tastbaarder te maken dat je niet met een grote gezichtloze megacorp te maken hebt.

Het staat Tweakers sowieso vrij om het onder de aandacht te brengen hoe ze willen (binnen de wettelijke kaders jajaja); als "gratis" gebruiker heb je op dat vlak weinig te eisen of klagen IMHO. En het is niet alsof een abo nou zo duur is. Dan ben je van alle "gezeur" af.
Ireyon schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:03:
Op de deur heb ik een Nee/Nee sticker.
8)7 Dit vergelijk slaat als een tang op een varken. Je maakt hier gebruik van een gratis(!) dienst die wél geld kost. Servers moeten draaien, personeel moet werken, you-name-it. Jij kunt daar gratis gebruik van maken in ruil voor een ad zo-nu-en-dan. Tweakers hanteert ook nog eens een behoorlijk terughoudend advertentiebeleid vergeleken met de rest van de markt. En dan kom jij met je adblocker. Dan is het toch niet heel gek dat Tweakers je probeert te overtuigen om die -hier- uit te schakelen; zéker na alle inspanning die is gedaan om alles trackingvrij en privacyvriendelijk te maken? Ik zie echt, écht in de verste verte niet hoe dat ook maar iets met je nee/nee sticker te maken heeft.

[ Voor 44% gewijzigd door RobIII op 28-07-2022 19:57 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RobIII schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:51:
Ik zie weinig verschil tussen bijvoorbeeld een YouTube die je elke paar dagen/weken vraagt of je Premium wil en dit. Alleen zit er nu een gezicht bij om het wat tastbaarder te maken dat je niet met een grote gezichtloze megacorp te maken hebt.

Het staat Tweakers sowieso vrij om het onder de aandacht te brengen hoe ze willen (binnen de wettelijke kaders jajaja); als "gratis" gebruiker heb je op dat vlak weinig te eisen of klagen IMHO. En het is niet alsof een abo nou zo duur is. Dan ben je van alle "gezeur" af.
Alle websites (waaronder dus ook Youtube) vragen me hier iedere keer om aan te geven dat ik alles wil weigeren qua koekjes... M'n browser gooit die dingen bij het beëindigen van de sessie automagisch weg dus ik ben iedere keer een nieuwe gebruiker / sessie (vaak ook nog vanop 't zelfde IP .... :'( ).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Will_M schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:56:
M'n browser gooit die dingen bij het beëindigen van de sessie automagisch weg dus ik ben iedere keer een nieuwe gebruiker / sessie (vanop 't zelfde IP .... :'(
Naja, daar kies je toch zélf voor :? You can't have your cake and eat it too.

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RobIII schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:58:
[...]

Naja, daar kies je toch zélf voor :? You can't have your cake and eat it too.
Biedt me dat (sessie) koekje dan gewoon niet aan??? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Interessant, maar ik vraag me af of dit in bepaalde gevallen niet onder 'gerechtvaardigd belang' zou kunnen vallen.

In ieder geval zijn wij zeker niet de enige die bannerblockdetectie doen; blijkbaar is dit nog niet door een rechter getoetst.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

crisp schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:08:
[...]

Interessant, maar ik vraag me af of dit in bepaalde gevallen niet onder 'gerechtvaardigd belang' zou kunnen vallen.

In ieder geval zijn wij zeker niet de enige die bannerblockdetectie doen; blijkbaar is dit nog niet door een rechter getoetst.
Gerechtvaardigd Belang .... HOE DAN?

Als ik als gebruiker aangeef dat ik niets aan koekjes en/of reclames wil zien dan moet je dat niet eens middels vinkjes met de tekst 'gerechtvaardigd belang' proberen te omzeilen (doordat ik als domme gebruiker die vinkjes mis / niet snap).

:*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

Dat het nog niet door een rechter getoetst is maakt het onder de streep nog steeds een "mag niet, punt". Wat jij wilt is de uitzondering toetsen en mogelijk toegestaan krijgen. Dat kan uiteraard prima, maar tot die tijd geldt voorgaande. Dus nee :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

8)7 Dit vergelijk slaat als een tang op een varken. Je maakt hier gebruik van een gratis(!) dienst die wél geld kost. Servers moeten draaien, personeel moet werken, you-name-it. Jij kunt daar gratis gebruik van maken in ruil voor een ad zo-nu-en-dan. Tweakers hanteert ook nog eens een behoorlijk terughoudend advertentiebeleid vergeleken met de rest van de markt. En dan kom jij met je adblocker. Dan is het toch niet heel gek dat Tweakers je probeert te overtuigen om die -hier- uit te schakelen; zéker na alle inspanning die is gedaan om alles trackingvrij en privacyvriendelijk te maken? Ik zie echt, écht in de verste verte niet hoe dat ook maar iets met je nee/nee sticker te maken heeft.
Wat ik hier lees is "we hebben keihard ons best gedaan, en nu zouden we graag iets terug zien". Dat snap ik, maar per saldo heb je een nee en kun je wellicht iets anders krijgen - als je er niet om zeurt. En zo komt het nu wel een beetje over eerlijk gezegd :)

Ik snap prima dat jullie een commercieel bedrijf zijn, maar zoals elk bedrijf bestaat dat bij de gratie van de klanten, en niet omgekeerd. T.net is weliswaar een grote speler, maar zeker niet de enige of de grootste als het om technieuws of forum gaat. Zouden er slechts 1 of enkele aanbieders zijn dan was het wellicht een ander verhaal. Sure, als T.net zou stoppen zouden we er als community rouwig om zijn, maar tegelijkertijd kunnen we het product ook elders halen. Dus dat overleven we wel.

Feit is: een x aantal jaren was er een hechte groep mensen die samen een community vormden, waar een website en forum aan ten grondslag lag. Dat hield zich met advertentie inkomsten in leven. We zijn toen als community simpelweg verkocht en ineens moest het ook geld opleveren.
Nu vertel je ons in weze dat er de afgelopen jaren flink aan onze data en gedrag, banners en clicks verdiend is, je daarmee gestopt bent en nu geen entree meer vraagt (in de vorm van tracking), maar alleen nog wilt weten wanneer we binnenkomen en hoe we door de winkel heen lopen. Je hebt het over je belangrijkste assets. Hoe dacht je dat we ons er onder zouden moeten voelen? Wat had je voor reactie verwacht, dankbaarheid? Het had er sowieso niet moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
[...]
Als er letterlijk in de wet staat dat het niet mag, hoe kan het dan een gerechtvaardigd belang hebben?
[...]
Jullie waren ook de enigen die nog riepen dat je maar een abo moest nemen en anders trackingcookies voor lief moesten nemen, toen ook allang duidelijk was dat dat niet mocht en bijna niemand dit meer deed. Pas toen de consumentenbond hier aandacht aan besteed, kwam Tweakers in actie (en toen heeft het nog langer dan een jaar geduurd). Ik snap de redenen overigens hoor, die je ook al eerder aanhaalde in het topic. En ik was al die tijd abonnee dus ik had er zelf geen last van. Maar het punt blijft dat jullie toen ook enkele jaren in strijd met de wet opereerden.

Jullie hebben eerder geluk dat de AP zo tandeloos is :P

[ Voor 13% gewijzigd door GekkePrutser op 28-07-2022 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-06 13:47

Benjamin-

CrazyGunner#2385

ikt schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:04:
[...]

Dát het noodzakelijk is, staat vast. Maar je hoeft toch geen sociaalwetenschappelijk expert te zijn om door te hebben dat sommige dingen mensen in het verkeerde keelgat schieten?

Het probleem met gepersonificeerde verzoekjes is dat men emotioneel onder druk wordt gezet om een bepaalde actie te doen. Je wordt er half mee overspoeld: de televisie die van honger stervende kindjes om geld vraagd, arme mishandelde dieren waarvoor aandacht wordt gevraagd, etc.

Nu zelfs Tweakers het een goed idee lijkt om mensen emotioneel te blackmailen, snap ik wel dat er mensen flippen.

Wat was er mis met af en toe een standaard banner vanuit de redactie/het team, dan zo'n "mens-tot-mens" smeekberichtje?

Tenslotte - als je zulke fratsen uithaalt, mag je wel verwachten dat er mensen gaan klagen.
Dus het schiet in het verkeerde keelgat, dat Tweakers vraagt om te stoppen met hun ads blokkeren waardoor ze geen geld aan ze verdienen, terwijl deze gebruikers wel geld kosten?

Als jij een winkel leegjat, vind je het dan ook niet oke als de winkeleigenaar aan je vraagt om te stoppen met jatten?

Ik vind het echt nogal absurd dat mensen hier komen klagen over aangesproken te worden op wat effectief piracy is.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kevjoe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-05 21:03

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

Waar het hier op neerkomt, is dat je in feite een product wilt krijgen wat jou gratis aangeboden wordt, in ruil voor advertenties. Dat jij die advertenties niet wilt en ze dus blokkeert, is jouw grootste recht, maar dan is het mijns inzien niet meer dan normaal om iets terug te doen en een abonnement te nemen.

Dat is namelijk hoe het werkt: niets is gratis, en als iets volledig gratis is, dan moet je argwanend zijn.
Zo betaal ik zelf voor YouTube Premium, omdat ik genoeg YouTube gebruik om het voor mij te verantwoorden. Hetzelfde geldt voor Tweakers, ik haal er genoeg uit dus betaal ik er graag voor. En mocht ik er niet voor betalen, dan zou ik met plezier mijn ad-blocker (die ik overigens niet heb, ik gebruik de ingebouwde Tracking-blocker van Vivaldi en block enkel trackers) uit zetten.

Ik heb persoonlijk weinig begrip op dit moment voor mensen die hun ad-blocker nog aan laten staan: Tweakers heeft duidelijk geluisterd naar de bezorgheden, heeft een enorme inspanning gedaan om trackingloos te gaan en toch wordt er nog steeds volop geblokkeerd.
Dit soort gedrag is niet positief voor niemand, en leidt gewoon naar steeds ergere zaken. Paywalls zijn ontstaan omdat er teveel ads geblokkeerd werden, om toch ergens geld uit te kunnen halen.
Dan kwamen sponsored spots. Dan kwam Patreon, lidmaatschappen, exclusieve content en wie weet nog wat allemaal.

Wat mij betreft is Tweakers heel redelijk en zijn die meldingen die je krijgt, absoluut niet storend maar 100% terecht. Er is jaren gevraagd dat Tweakers er iets voor zou doen, dat hebben ze nu gedaan en dat mogen ze gerust duidelijk maken.
Dat dat jou irriteert? Dat hoort er dan eenmaal bij. Jij hebt alle recht om te blokkeren, maar dan heeft Tweakers evenzeer het recht om jou daar aan te herinneren en te vragen om te deblokkeren.

We gaan naar een nare wereld als iedereen alles gratis wilt, zonder er iets voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
RobIII schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:51:Tweakers hanteert ook nog eens een behoorlijk terughoudend advertentiebeleid vergeleken met de rest van de markt. En dan kom jij met je adblocker. Dan is het toch niet heel gek dat Tweakers je probeert te overtuigen om die -hier- uit te schakelen; zéker na alle inspanning die is gedaan om alles trackingvrij en privacyvriendelijk te maken?
Vergeet niet: Die inspanning hebben jullie niet gedaan om ons gebruikers te plezieren maar om aan de wet te voldoen :) Ik vind tweakers overigens wel een abo waard dus daar niet van, maar ads doe ik gewoon niet meer. Op sites die ik te weinig gebruik om de kosten te verantwoorden of die helemaal geen abonnementsoptie bieden, blokkeer ik ook ads en paywalls.

offtopic:
Overigens vind ik frontpage takeovers verkopen absoluut geen terughoudend advertentiebeleid ;) Maar dat wordt een beetje offtopic.

[ Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 28-07-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:17:
[...]

Dat het nog niet door een rechter getoetst is maakt het onder de streep nog steeds een "mag niet, punt". Wat jij wilt is de uitzondering toetsen en mogelijk toegestaan krijgen. Dat kan uiteraard prima, maar tot die tijd geldt voorgaande. Dus nee :)
Let wel dat dat nieuwsbericht nog dateert van vóór de GDPR welke uitzonderingen kent voor consent op basis van 'legitimate interest'. Het is daarbij ook niet gezegd dat een commercieel belang daar niet onder zou kunnen vallen (helaas is daar recentelijk bij de casus van VoetbalTV geen uitspraak over gedaan, maar dat was ook wel weer een andere situatie). De EPD en GDPR geven alleen richtlijnen; voor specifieke concrete gevallen zal de AP wel een zienswijze kunnen geven, en die zou eventueel door een rechter getoetst kunnen worden.

Maar IANAL.

Wat hier ook wellicht interessant is: wij checken feitelijk niet of jij een adblocker draait, we zien alleen dat bepaalde requests geblokkeert worden, of bepaalde elementen verborgen blijven in de browser, en leiden daaruit af dat de client waarschijnlijk een vorm van adblocking doet ;) Vroeger kon je daadwerkelijk in de browser uitvragen welke extensies deze had, maar afaik kan dat al lang niet meer.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als @RobIII in de historie van Tweakers terug kan en mag kijken dan weet / ziet 'ie ook dat ik meerdere jaren een 'abo' was met een (verborgen) rood 'T' icoontje...

De rede dat ik momenteel géén (verborgen) icoontje meer heb is overigens niet te wijten aan het abo / advertentie 'geneuzel'

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 28-07-2022 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Will_M schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:54:
Als @RobIII in de historie van Tweakers terug kan en mag kijken dan weet / ziet 'ie ook dat ik meerdere jaren een 'abo' was met een (verborgen) rood 'T' icoontje...
Dat kan ik niet. :) Maar dat maakt me verder ook niet heel veel uit. N = 1 enzo :)

Over mij

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
crisp schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:44:
Inmiddels zitten we desondanks toch weer op 1/3e deel bannerblockers, en om te voorkomen dat we uiteindelijk weer in dezelfde situatie komen als voorheen is het voor ons superbelangrijk om mensen toch te overtuigen van ons conservatieve bannerbeleid met privacy-vriendelijke banners, in de hoop dat ze voor ons een uitzondering maken in de adblocker. Het alternatief is dat anders wellicht steeds meer content gaat verdwijnen achter de betaalmuur, en ik denk dat dat iets is waar ook veel bezoekers niet op zitten te wachten...
[...]
Als je dat er in leest dan kan ik je hopelijk geruststellen, want afaik zijn daar op dit moment geen concrete plannen voor, en het lijkt me ook niet de richting die Tweakers op zou (moeten) willen (naar mijn mening).
Uiteraard, want dat is gewoon een spiraal naar de ondergang.

Steeds minder artikelen waar iedereen op kan reageren -> Steeds minder comments -> Steeds minder communitygevoel -> Steeds minder betrokkenheid van de gebruiker -> Steeds minder abonnees. En ook steeds minder reclamekijkers want er is steeds minder te zien voor hen. Dus gewoon einde verhaal. Het plusverhaal werkte omdat dit extra content was.

Maar aan de andere kant zie ik ook niet echt veel verbeteren qua aantal abonnees sinds de introductie van plus, als ik puur naar de T'tjes kijk bij de gebruikersnamen. En het aantal adblockers zal ook niet veel onder de 1/3 zakken denk ik, hoeveel banners er ook komen.

Het bannen van adblockende gebruikers is ook iets dat veel onrust zal zaaien en mensen zal doen afhaken, wat de community schaarser maakt. En daar zit hem toch echt de meerwaarde in voor mij. Het technieuws is overal te halen, wat Tweakers speciaal maakt is de community.

Ik denk dat jullie op een gegeven moment gewoon in moeten zien dat de huidige inkomsten gewoon de max zijn die er te halen vallen en de uitgaven daarnaar aan moeten passen. Veel verdere groei zal er ook niet meer inzitten want de marktverzadiging van de NL en BE technieuws community markt is inmiddels wel bereikt. Wie er in de IT wereld nu nog niet op Tweakers zit weet heus wel dat het bestaat maar heeft er gewoon geen interesse in gehad door de vele jaren heen. Het is en blijft gewoon een nichemarkt. Een bredere markt aanboren (paardenmeisjes bijvoorbeeld /3 ) zal waarschijnlijk niet goed lopen en meer mensen afschrikken dan het aantrekt.

Ik snap ook niet echt waarom bedrijven altijd moeten blijven groeien. Waarom niet gewoon een stabiel bedrijfsmodel hebben waarmee het zonder groei uit kan? Duurzaam ondernemen maar dan niet alleen op milieugebied maar ook op dat van bedrijfsvoering. Dat is ook veel prettiger voor de gebruiker omdat er niet steeds nieuwe dingen geprobeerd moeten worden om de groei er in te houden. Wat ook weer mensen doet afhaken.

[ Voor 27% gewijzigd door GekkePrutser op 28-07-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-06 23:06

Pazo

Mroaw?

Wat ik mij eigenlijk afvraag: als abo-user betaal ik dus aan Tweakers.net, een bewuste keuze voor deels meer functies, content en daarnaast waardering voor het werk van Tweakers.net. In de instellingen van mijn profiel kan ik reclame uitzetten. Echter maak ik nog wel gebruik van adblockers (o.a. uBlock Origin, DDG Privacy Essentials en Privacy Badger). Ik maak (tot op heden) geen uitzondering voor Tweakers.net. Privacy Badger blokkeert w.usabilla.com zie ik. Zijn er dan zaken die jullie als Tweakers.net zijnde mislopen van mij? Zeggen jullie dan alsnog dat het beter is om een uitzondering te maken? Zelf heb ik het idee: ik betaal / lever mijn bijdrage, dus blokkeer verder alles wat er maar te blokkeren valt, overal, dus ook hier.

[ Voor 10% gewijzigd door Pazo op 28-07-2022 21:13 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Pazo schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:11:
Wat ik mij eigenlijk afvraag: als abo-user betaal ik dus aan Tweakers.net, een bewuste keuze voor deels meer functies, content en daarnaast waardering voor het werk van Tweakers.net. In de instellingen van mijn profiel kan ik reclame uitzetten. Echter maak ik nog wel gebruik van adblockers (o.a. uBlock Origin, DDG Privacy Essentials en Privacy Badger). Ik maak (tot op heden) geen uitzondering voor Tweakers.net. Privacy Badger blokkeert w.usabilla.com zie ik. Zijn er dan zaken die jullie als Tweakers.net zijnde mislopen van mij? Zeggen jullie dan alsnog dat het beter is om een uitzondering te maken? Zelf heb ik het idee: ik betaal / lever mijn bijdrage, dus blokkeer verder alles wat er maar te blokkeren valt, overal, dus ook hier.
Zie daarvoor deze .plan van vandaag: plan: Waarom we op Tweakers analytische cookies gebruiken, en welke dat zijn :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-06 23:06

Pazo

Mroaw?

Bedankt, had m langs zien komen op de frontpage maar nog niet echt gelezen.Zover ik terug kan zien wordt alleen de eerder genoemde w.usabilla.com geblokkeerd.
En zou het verder gaan op aa.tweakers.nl en ab.tweakers.nl voor de advertenties. Wordt geblokkeerd in mij Pi-hole zit ik, maar in mijn profiel staat het ook al uit dus zou ze toch al niet zien. OK, dan houden we het zo :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
GekkePrutser schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:48:
[...]

Vergeet niet: Die inspanning hebben jullie niet gedaan om ons gebruikers te plezieren maar om aan de wet te voldoen :) Ik vind tweakers overigens wel een abo waard dus daar niet van, maar ads doe ik gewoon niet meer. Op sites die ik te weinig gebruik om de kosten te verantwoorden of die helemaal geen abonnementsoptie bieden, blokkeer ik ook ads en paywalls.
De werkgroep 'geen-trek-in-cookies', waar ondergetekende deel van uitmaakte, is toch wel degelijk grotendeels vanuit gebruikersperspectief in het leven geroepen. Ik ben zelf altijd al een groot voorvechter van privacyrechten geweest en heb hier ook jaren gelobbyd voor een trackingvrij Tweakers. Dat is door wetgeving en de toename van bannerblockers hooguit in een stroomversnelling terecht gekomen (maar was uiteindelijk alsnog technisch en organisatorisch een behoorlijke klus).

Er was ook een alternatief: namelijk de DPG cookiewall (sourcepoint) en alsnog banners met tracking, maar daar hebben we niet voor gekozen omdat we vonden dat dat niet in het belang van onze bezoekers was, en daarmee ook niet in ons eigen belang.
offtopic:
Overigens vind ik frontpage takeovers verkopen absoluut geen terughoudend advertentiebeleid ;) Maar dat wordt een beetje offtopic.
Daarom verkopen we die ook al jaren niet meer ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

crisp schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:51:
[...]

Let wel dat dat nieuwsbericht nog dateert van vóór de GDPR welke uitzonderingen kent voor consent op basis van 'legitimate interest'. Het is daarbij ook niet gezegd dat een commercieel belang daar niet onder zou kunnen vallen (helaas is daar recentelijk bij de casus van VoetbalTV geen uitspraak over gedaan, maar dat was ook wel weer een andere situatie). De EPD en GDPR geven alleen richtlijnen; voor specifieke concrete gevallen zal de AP wel een zienswijze kunnen geven, en die zou eventueel door een rechter getoetst kunnen worden.

Maar IANAL.
Oftewel, we hebben niet gecheckt maar f het daadwerkelijk mag, maar we doen het gewoon totdat we op de vingers getikt worden. Vermoedelijk ook ingeven door de gedachte "hoe groot is die kans versus wat levert het op". Al kan ik dat uiteraard niet hard maken.
Wat hier ook wellicht interessant is: wij checken feitelijk niet of jij een adblocker draait, we zien alleen dat bepaalde requests geblokkeert worden, of bepaalde elementen verborgen blijven in de browser, en leiden daaruit af dat de client waarschijnlijk een vorm van adblocking doet ;) Vroeger kon je daadwerkelijk in de browser uitvragen welke extensies deze had, maar afaik kan dat al lang niet meer.
Ah, dus je doet een aanname op basis van eerdere resultaten en wilt continue checken of die aanname (nog) klopt omdat die van dag tot dag kunt verschillen.
Hoe zou jij het vinden als een collega iedere X dagen bloedserieus aan je bureau stond om te vragen of het al vrijdag is, omdat ie gezien heeft dat het zo rustig is op kantoor en dat op vrijdag altijd het geval lijkt? Dan zeg je toch ook ga weg met je onzin? Dat is namelijk wel wat je doet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
crisp schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:32:
[...]
De werkgroep 'geen-trek-in-cookies', waar ondergetekende deel van uitmaakte, is toch wel degelijk grotendeels vanuit gebruikersperspectief in het leven geroepen. Ik ben zelf altijd al een groot voorvechter van privacyrechten geweest en heb hier ook jaren gelobbyd voor een trackingvrij Tweakers. Dat is door wetgeving en de toename van bannerblockers hooguit in een stroomversnelling terecht gekomen (maar was uiteindelijk alsnog technisch en organisatorisch een behoorlijke klus).
Dat wist ik niet. En ook niet dat het al zo lang speelde. Maar het had vanwege de wet uiteindelijk wel gemoeten. Niettemin heb ik wel veel lof voor dat jullie hier een voorvechter voor zijn! En zoals ik zei, ook helemaal mijn steun waard. Zoals ik al zei heb ik tegenwoordig een hekel aan ads maar Tweakers biedt gewoon andere mogelijkheden.
[...]
Er was ook een alternatief: namelijk de DPG cookiewall (sourcepoint) en alsnog banners met tracking, maar daar hebben we niet voor gekozen omdat we vonden dat dat niet in het belang van onze bezoekers was, en daarmee ook niet in ons eigen belang.
Ja maar dit is gewoon verboden. Je mag de gebruiker niet de toegang ontzeggen als deze niet voor cookies kiest, en ook niet alsnog met cookies opzadelen als die nee zegt.

Dat de DPG dit toch doet zegt meer over de DPG dan over de wet. En de AP is gewoon zoals gezegd helaas erg tandeloos.
Daarom verkopen we die ook al jaren niet meer ;)
Oh okee, dat wist ik niet, ik zie immers nooit ads op tweakers. Laatst was er iemand die een link naar jullie officiele prijslijst aanhaalde en daar stond die nog gewoon op (was 4500 euro dacht ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
GekkePrutser schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:37:
[...]

Ja maar dit is gewoon verboden. Je mag de gebruiker niet de toegang ontzeggen als deze niet voor cookies kiest, en ook niet alsnog met cookies opzadelen als die nee zegt.
De sourepoint cookiewall heeft wel een mogelijkheid om toegang te krijgen zonder alles te accepteren, maar blinkt niet uit in gebruiksvriendelijkheid (zogenaamde dark/grey patterns)...
[...]

Oh okee, dat wist ik niet, ik zie immers nooit ads op tweakers. Laatst was er iemand die een link naar jullie officiele prijslijst aanhaalde en daar stond die nog gewoon op (was 4500 euro dacht ik).
De actuele tariefkaart vind je hier: https://dpgtechnology.nl/tariefkaart (via de link 'adverteren' in de footer ;)).

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:37:
[...]

Oftewel, we hebben niet gecheckt maar f het daadwerkelijk mag, maar we doen het gewoon totdat we op de vingers getikt worden. Vermoedelijk ook ingeven door de gedachte "hoe groot is die kans versus wat levert het op". Al kan ik dat uiteraard niet hard maken.
Je gaat hier volgens mij uit van kwade opzet, daar wil ik toch echt met klem afstand van nemen...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:53
Kunnen jullie er geen plaatje van een paperclip naast zetten? Puur uit nostalgie. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
jadjong schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:01:
Kunnen jullie er geen plaatje van een paperclip naast zetten? Puur uit nostalgie. :P
Er is een versie met Henk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/g/whitelist_message/henk.jpg
;)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

crisp schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:54:
[...]

Je gaat hier volgens mij uit van kwade opzet, daar wil ik toch echt met klem afstand van nemen...
Geenszins, wees gerust :)
Maar je bewijst hier impliciet wel mijn punt ;)
Ook ik doe een educated guess hier door te zeggen dat "Vermoedelijk ook ingeven door de gedachte "hoe groot is die kans versus wat levert het op".
Die educated doe ik namelijk op basis van mijn eigen ervaring mbt het er in de commerciële data wereld aan toe gaat.
Het is een aanname (het antwoord op de vraag of iets mag) die niet gecheckt is. Dus je weet niet of je goed of fout zit als je checkt op blockers, maar acteert vervolgens wel alsof je goed zit. Waarna je vervolgens op basis van de uitkomst van die check verder te acteert door te vragen of je conclusie die je getrokken hebt uit de check, correct is. En daar zit volgens mij de hele onderliggende aanleiding van dit topic :)

TL;DR: je acteert en verlangt actie (pop-up) op basis van een conclusie (er is mogelijk een blocker) die je trekt op basis van een educated guess (we zien x y en z dus de kans op een blocker is groot)
Voor die educated guess geldt dat die gedaan wordt op basis van input, waarvan je niet zeker weet (aanname legaal is ja, niet gecheckt) dat je die input überhaupt zonder vooraf akkoord mag ophalen bij de gebruiker.

Daarnaast heb je te maken met een gebruikersgroep die iets meer van het volgen van gebruikers snapt dan de doorsnee internetter en daardoor bij voorbaat al vraagtekens van meerdere aard zet bij je actie (de pop-up). En kritisch genoeg is om te zeggen dat het zou sieren als vooraf het huiswerk beter gedaan werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:31:
[...]

Geenszins, wees gerust :)
Maar je bewijst hier impliciet wel mijn punt ;)

[...]
Laat ik dan dit erover zeggen: bij mij is in ieder geval nooit de gedachte opgekomen dat dit misschien wel niet zo zou mogen. Ik heb wel intern aangegeven dat we dit soort data niet zelf moeten relateren aan gebruikers.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ireyon
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online

Ireyon

Zelf klevend memo stickertje

De nee/nee referentie is behoorlijk duidelijk lijkt mij. Nee ik wil geen reclame en nee ongeadresseerd drukwerk mag ook bij de drukker blijven liggen. Vertaald naar digitaal: nee, digitale reclame en elke vorm van tracking blijft buiten mijn netwerk.

Natuurlijk is dat tegen het zere been want je mist inkomen door mij. Maar dat filantropische geneuzel over server hosting en dergelijke, die kaart trekken is ook erg makkelijk. Ieder zijn heug en meug dan maar. Een goeie regex filter en die bedelberichten zijn ook weg.

Optimisten zijn slecht geïnformeerde pessimisten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
@Ireyon Al heb je een Nee/Nee sticker, het magazine/de krant waar je lid van bent bevat evengoed advertenties...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Als je een account hebt dan ben je sowieso akkoord gegaan met de algemene voorwaarden van onze site, inclusief 4.2. xii ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

crisp schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 00:13:
Als je een account hebt dan ben je sowieso akkoord gegaan met de algemene voorwaarden van onze site, inclusief 4.2. xii ;)
Je adviseert impleciet dus eigenlijk om géén abo aan te gaan? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
@Will_M Account:
het gratis lidmaatschap op grond waarvan het Lid toegang krijgt tot de interactieve onderdelen van de Website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:33

Kheos

FP ProMod
Ireyon schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:54:
[...]

De nee/nee referentie is behoorlijk duidelijk lijkt mij. Nee ik wil geen reclame en nee ongeadresseerd drukwerk mag ook bij de drukker blijven liggen. Vertaald naar digitaal: nee, digitale reclame en elke vorm van tracking blijft buiten mijn netwerk.

Natuurlijk is dat tegen het zere been want je mist inkomen door mij. Maar dat filantropische geneuzel over server hosting en dergelijke, die kaart trekken is ook erg makkelijk. Ieder zijn heug en meug dan maar. Een goeie regex filter en die bedelberichten zijn ook weg.
Jouw vergelijking slaat hier als een tang op een varken, net zoals bij jouw vorige post.
Die sticker op jouw brievenbus werkt daar en enkel daar. Analoog met jouw mailbox met een goeie spamfilter. Maar die sticker houdt de reclame op tv niet tegen, of de reclame in de winkelstraat of de reclame op die grote reclameborden langs de snelweg.
Jij maakt hier gebruik van een dienst die geld kost (je kunt dat filantropisch geneuzel noemen, maar dat verandert niks aan dat feit) en klaagt dan dat je daar wordt op aangesproken.
Alsof je een museum gratis binnenwandelt, alles uitgebreid bekijkt en als je dan naar buiten gaat weigert via de giftshop te gaan want er hangt een sticker op je brievenbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
Topicstarter
We hebben het topic van Turdie in "Tweakers stopt met thirdpartytracking en cookiemuur" inclusief reacties samengevoegd met dit topic om de discussie centraal te houden. Was je dat topic kwijt, dan kun je de reacties dus hier terugvinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:55

ikt

Benjamin- schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:45:
[...]

Dus het schiet in het verkeerde keelgat, dat Tweakers vraagt om te stoppen met hun ads blokkeren waardoor ze geen geld aan ze verdienen, terwijl deze gebruikers wel geld kosten?

Als jij een winkel leegjat, vind je het dan ook niet oke als de winkeleigenaar aan je vraagt om te stoppen met jatten?

Ik vind het echt nogal absurd dat mensen hier komen klagen over aangesproken te worden op wat effectief piracy is.
Mogen mensen niet uiten dat ze liever zakelijk worden aangesproken op hun gedrag, in plaats van dat er een smeekbede voor hun voeten wordt gegooid?

Verban meteen dan alle adblock gebruikers als het zo'n schadepost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 19:49
Benjamin- schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:45:
[...]

Het is alsof je buiten gaat zitten met een kraampje met folders, boekjes en andere leuke informatie, er een bord bij zet dat het gratis is maar op het allerlaatste moment nog even vraagt of je een formulier wil invullen om allerhande persoonsgegevens te delen. De vergelijking met piracy is manker dan een eenbenige piraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
BoB_HenK schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:40:
[...]

Het is alsof je buiten gaat zitten met een kraampje met folders, boekjes en andere leuke informatie, er een bord bij zet dat het gratis is maar op het allerlaatste moment nog even vraagt of je een formulier wil invullen om allerhande persoonsgegevens te delen. De vergelijking met piracy is manker dan een eenbenige piraat.
Nee, er hangt dan bij die kraam een reclame poster

Of denk jij echt dat bij de trackingvrije advertenties op tweakers “allerhande persoonsgegevens” naar de adverteerder gaan?
Welke gegevens zou ik mij dan zorgen over morten maken?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattM
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-07-2022

Het staat Tweakers sowieso vrij om het onder de aandacht te brengen hoe ze willen (binnen de wettelijke kaders jajaja); als "gratis" gebruiker heb je op dat vlak weinig te eisen of klagen IMHO.
De grote grap is dat er ook niet veel verschil in zit, het zijn gewoon ads.
Alleen t.net beweert voor ads een beleid te hebben en daar voldoen deze ads totaal niet aan.
En het is niet alsof een abo nou zo duur is. Dan ben je van alle "gezeur" af.
Is dit nu echt het officiele t.net standpunt, We irriteren de gebruikers wel naar abbo's toe?
[...]
Dit vergelijk slaat als een tang op een varken. Je maakt hier gebruik van een gratis(!) dienst die wél geld kost. Servers moeten draaien, personeel moet werken, you-name-it. Jij kunt daar gratis gebruik van maken in ruil voor een ad zo-nu-en-dan.
Heb jij een ad-blocker draaien? Want ditzelfde gaat op voor een Google een FB etc. etc.
Tweakers hanteert ook nog eens een behoorlijk terughoudend advertentiebeleid vergeleken met de rest van de markt.
Apart, volgens dat advertentiebeleid mogen die bonzi-buddy ads niet. Je kan wel een terughoudend beleid hebben, maar als je je zelf er niet aan houdt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
MattM schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:06:
De grote grap is dat er ook niet veel verschil in zit, het zijn gewoon ads.
Alleen t.net beweert voor ads een beleid te hebben en daar voldoen deze ads totaal niet aan.
De grote grap is dat Tweakers zoveel regels kan maken als ze willen, maar zich er zelf niet aan hoeven te houden als ze niet willen. Hun site, hun regels. Het is niet alsof je aandeelhouder bent ofzo ;)
Is dit nu echt het officiele t.net standpunt, We irriteren de gebruikers wel naar abbo's toe?
Uh, nee. Voor zover dat nog niet duidelijk is / was: Ik ben gewoon vrijwillige crew, sta niet op de loonlijst en ga niet over advertentie- en/of bannerbeleid etc. en spreek hier gewoon op eigen titel. En dat geldt voor alle vrijwilligers en altijd; tenzij het tegendeel aangegeven wordt (of het uit context overduidelijk is, zoals bijvoorbeeld als je een reprimande krijgt :P ). (Edit: Overigens, ook heeft niemand me ooit opgedragen zieltjes te winnen of abo's te pushen ofzo)
Heb jij een ad-blocker draaien? Want ditzelfde gaat op voor een Google een FB etc. etc.
Ik heb een adblocker draaien. Het verschil is dat ik geen verhaal ga halen bij een site als er dan toch een banner o.i.d. doorheen komt ;) En die adblocker draai ik uit privacy overwegingen - wat hier op Tweakers (imo, of je het er mee eens bent moet je voor jezelf bepalen) niet nodig is want Tweakers doet 't netter dan veruit de meeste sites (again: imo). Dus ik heb er geen moeite mee Tweakers te whitelisten (en heb dat ook gedaan, ook voordat ik crew werd en toen 't adverentiebeleid en privacy er nog héél anders uit zag, pre-2006).
Apart, volgens dat advertentiebeleid mogen die bonzi-buddy ads niet. Je kan wel een terughoudend beleid hebben, maar als je je zelf er niet aan houdt...
Again; wat voor adverteerders aan regels aangehouden wordt hoeven niet per-se regels te zijn waar Tweakers ziichzelf aan moeten houden. Hun site, hun regels (en uitzonderingen). Als ik in mijn huis in mijn blote kont rond ren wil dat niet zeggen dat jij dat ook mag ;)

Maar ik ben wel klaar hier; het azijngehalte is weer lekker hoog en constructief is 't al lang niet meer. Als je je stoort aan de bonzi-buddy ads dan kan ik alleen maar zeggen "neem een abo" of "negeer 'm lekker en klik 'm weg, je krijgt 'm zelden (tenzij je daar zelf voor kiest door je browser elke keer leeg te mikken bij elke herstart)".

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 29-07-2022 13:41 ]

Over mij

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.