Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:42

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
In een vorig topic heb ik de optie overwogen voor een water/water warmtepomp, maar ik wil eigenlijk nog een paar jaar overbruggen om te kijken wat de markt de komende jaren gaat doen qua ontwikkeling op dit vlak.

Wel heb ik al een opdracht gegevens voor 22 zonnepanelen waardoor ik meer opwek op jaarbasis dan verbruik, op elektrisch vlak zit ik dan goed. Er kunnen in de toekomst nog een gelijk aantal aan toegevoegd worden, maar dat is voor later en afhankelijk wat saldering in de toekomst gaat doen.

Alleen wil ik nog onderzoeken of ik kan besparen op gas verbruik. Momenteel verbruik ik op jaarbasis 1900m3 met een vrijstaande woning uit 1990. De Nefit CV komt uit 2003 en zit allang in zijn bonusjaren, maar heeft nog nooit noemenswaardige problemen gehad.

Is het interessant om de CV preventief te vervangen voor een nieuwe variant om gas mee te besparen, of valt dat te verwaarlozen?

[ Voor 8% gewijzigd door Hari-Bo op 01-05-2022 10:26 ]

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Beste antwoord (via Hari-Bo op 01-05-2022 10:31)

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 19:46
De eerste actie is je CV water temp terug te schroeven naar minder dan 55 graden. Als deze op 80 of 90 staat draai je niet in HR mode. Verder waterzijdig inregelen. Ook eerst kijken naar simpele dingen zoals kierafdichting.

Ik geloof niet dat er zeer veel nieuwe ontwikkelingen zijn op CV techniek sinds 2003. Misschien wat kleine dingen zoals zuinigere pomp, maar de kosten van nieuwe CV ga je er niet mee terugbesparen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:08
Nee.. niet de moeite.. Steek dat geld in een goede airco multiunit en gebruik eventueel je overschot om daarmee te verwarmen en zomers lekker te koelen

[ Voor 136% gewijzigd door jantje112 op 01-05-2022 10:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• traders
De eerste actie is je CV water temp terug te schroeven naar minder dan 55 graden. Als deze op 80 of 90 staat draai je niet in HR mode. Verder waterzijdig inregelen. Ook eerst kijken naar simpele dingen zoals kierafdichting.

Ik geloof niet dat er zeer veel nieuwe ontwikkelingen zijn op CV techniek sinds 2003. Misschien wat kleine dingen zoals zuinigere pomp, maar de kosten van nieuwe CV ga je er niet mee terugbesparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
@jantje112 Bedankt voor de optie, maar deze valt direct af want ik wil geen externe units op/naast de woning. Vandaar dat ik ook direct naar een water/water warmtepomp kijk.

@traders CV tuning staat inderdaad nog op de lijst en sinds deze winter stoken we ook niet boven de 19 graden waardoor het verbruik dit jaar lager zal zijn.

En in de winter maanden stook ik regelmatig bij met een hout kachel.

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
Die praatjes dat een nieuwe diepvries, CV, koelkast zichzelf in notime terugverdiend (of dat je belachelijk kunt besparen a la 10-30% hiermee), ik geloof er echt helemaal niks van.

Die praatjes werken alleen in de begintijd (bv HR ketel vs VR ketel of ouder of warmtepomp wasdroger vs regulier). Een HR ketel tov andere HR ketel bespaard niet zoveel.

In het begintijd van nieuw tech worden grote klappers gemaakt maar vervolgens wordt het alleen maar complexer (=duur, gevoelig) voor zeer minimale besparing.

Ook is veel besparing theoretisch bv omdat gebruikers het weinig/nooit gaan gebruiken omdat er allerlei nadelen aan zitten, bv bepaalde eco wasprogramma's bij wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:01
Nee. Een nieuwe ketel gaat je amper gas besparing opleveren als de "randvoorwaarden" gelijk blijven.
Een ketel uit 2003 zou normaal gesproken namelijk ook al een HR-ketel moeten zijn.

Cv-tuning kan je wel gas besparing opleveren.
En als je dat nu nog niet hebt: een modulerende thermostaat.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-05 20:55
Welke nefit ketel (type) is het?

Zou het om een nefit smartline gaan dan is het evt het overwegen waard, omdat de wisselaars van dit type als een spiraal is ontworpen waardoor het rendement van het toestel vergeleken met andere HR toestellen zeer slecht is.

Bij lage temperatuur stoken met dit toestel zal dit type wisselaar nog meer vervuilen waardoor het rendement nog verder zakt.

[ Voor 19% gewijzigd door badboynova op 01-05-2022 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
Ik zou eens alle video's op YouTube van "KetelKlets" gaan kijken.

Op dit moment is het economisch niet meer verantwoord om gas te stoken zie een van de recente Ketelklets video's voor uitleg. Dit wordt na de Oekraïene crisis niet veel beter want de bron van goedkoop gas is weg.

Ik zou voor je huis uit 1990 serieus gaan kijken naar een airco. Deze halen qua verwarming een yield van 500-700%. Ja je krijgt er minimaal ventilator geluid voor terug maar ook koeling. Verwarming gaat veel sneller dan een w/w warmtepomp.

Er is ook een YouTube kanaal "in stappen van het gas af" die recent een airco heeft geïnstalleerd en verteld over ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
@traders Ik snap het punt hoor, maar dat is voor mij een no-go dan maar meer kosten. Ik wil behalve zonnepanelen niets extra's aan de buitenzijde.

@badboynova Het gaat om een Nefit EcomLine HR Excellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je per se niks aan de buitenzijde wilt dan zijn er drie opties:
- Elektrisch verwarmen zonder warmtepomp(duur)
- W/W warmtepomp(duur)
- Nieuwe gasketel ophangen(duur)

Wat is de reden dat je niks op wilt hangen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
@Erasmo Omdat ik het qua aanzicht niet mooier op vind worden, en het resonerende geluid. Plus ik wil geen aanpassingen in huis qua vloerverwarming en verwarmingselementen op de eerste verdieping.

Elektrische CV heb ik overwogen, maar dat is enkel interessant als elektra opslag mogelijk is, en dat is momenteel te kostbaar en mijn elektrische auto ondersteund het niet. Dus deze kan de rol ook niet vervullen. Anders had ik alles vol gelegd met zonnepanelen en voor deze optie gegaan.

De CV is ook geen eindstadium, enkel overbrugging voor x jaar daar ben ik mij van bewust. Hopelijk dat tegen die tijd thuis opslag van elektra een haalbare kaart is. Dan stap ik direct over naar elektrische CV.

Daarnaast laat ik binnenkort ook een scan uitvoeren om isolatie lekken in huis te achterhalen + fixen. Dat zal ook iets schelen qua warmteverlies. Vloer isolatie is niet mogelijk want het huis staat op een plaat zonder kruipruimte en het dak is al volledig geisoleerd, als ik dat vervang met nieuw materiaal weegt het niet op tegen de kosten met minimale winst.

[ Voor 32% gewijzigd door Hari-Bo op 01-05-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36
@Hari-Bo Doe eens wat berekeningen aan stroomopslag... En dan met name richting de winter... Ik red het inclusief mijn enorme overschot aan panelen samen met een 100kWh Model S 3 weken in december... en dat is zonder warmtepomp... Oh... en de auto kan ik niet gebruiken dan :D

Ik zou als ik jouw was vlotjes je afgiftesysteem doorrekenen: kan daar het vermogen door bij warmtepomp temperatuur?

Warmtepomp technologie is decennia oud... Ik zie hooguit bij lucht-bron systemen wat ontwikkeling op geluid, maar waterbron... nope... ik zie geen wonderen gebeuren. Dus ga toewerken naar het verwijderen van je gas aansluiting.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 01-05-2022 11:27 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
@Ronald Ik ga uiteindelijk toewerken op gasloos wonen, maar wel op mijn voorwaarden. Persoonlijk heb ik bepaalde eisen gesteld en daar moet ik uiteraard mee dealen. Alle pro's zijn bekend, maar wegen niet tegen mijn eigen standpunt, dus ik blijf lekker dwars. :)

Vandaar dat ik de komende jaren nog doorga met een klassieke CV. Maar dmv tuning en niet boven de 19C en meer gebruik van de houtkachel in de wintermaanden kan ik het verbruik nog meer verlagen. En daarnaast de verbetering qua isolatie.

Het is jammer dat de pellet korrels nagenoeg gelijk procentueel meestijgen met de gasprijs. Anders had ik een allang een pelletkachel laten installeren.

[ Voor 16% gewijzigd door Hari-Bo op 01-05-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36
@Hari-Bo Haha, je erkend het in elk geval... Dat kan ik waarderen (Al ben ik het niet met je eens O-) )

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
traders schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:01:

Ik zou voor je huis uit 1990 serieus gaan kijken naar een airco. Deze halen qua verwarming een yield van 500-700%. Ja je krijgt er minimaal ventilator geluid voor terug maar ook koeling. Verwarming gaat veel sneller dan een w/w warmtepomp.
Voor een slaapkamer of andere ruimte waar je af en toe zit is een L/L misschien leuk, maar recent in een woning geweest waar dat de enige manier van verwarmen boven en beneden was. Wat een irritant gezoem en continu harder/zachter om de temperatuur te halen en houden. Echt een hele andere manier van verwarmen als je gas gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-05 09:40

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sander schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:37:
[...]

Voor een slaapkamer of andere ruimte waar je af en toe zit is een L/L misschien leuk, maar recent in een woning geweest waar dat de enige manier van verwarmen boven en beneden was. Wat een irritant gezoem en continu harder/zachter om de temperatuur te halen en houden. Echt een hele andere manier van verwarmen als je gas gewend bent.
Bij l/l is de plaatsing, de kwaliteit van de unit, de instelling en het verwarmingsschema essentieel voor het comfort. Wat je inderdaad niet wilt is een bak herrie en een gigantische luchtstroom door je kamer.

Wij verwarmen al twee jaar met l/l (voorheen vloerverwarming) de unit doet bij stevige vrieskoude bijna geruisloos zijn werk

@TS, hang voor 2k een deftige unit neer, kan de nefit alleen dienstdoen voor SWW, wil je uiteindelijk toch over naar water/water dan heb je alsnog extra comfort in de zomer door de koel mogelijkheid.

Zie ook Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 01-05-2022 11:44 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-05 22:44
Ivow85 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:33:
Nee. Een nieuwe ketel gaat je amper gas besparing opleveren als de "randvoorwaarden" gelijk blijven.
Een ketel uit 2003 zou normaal gesproken namelijk ook al een HR-ketel moeten zijn.

Cv-tuning kan je wel gas besparing opleveren.
En als je dat nu nog niet hebt: een modulerende thermostaat.
Daar ben ik het niet mee eens.
Ketel op 5 januari dit jaar vervangen.
Verbruik per graaddag met 35% verminderd vind ik wel significant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07CxYQ-crokK8b1_EfqR3S6fSjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWRTuJLccD2alfKXB97gdxcy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
tcw82 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:44:
Vergelijk jij geen appels met peren bv als jij minder douchet of thermostaat lager zet dan verbruik je minder gas.

Verder die graad dagen is dat een gemiddelde of
1 punt van NL of is dat van jou plaats?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:19
@tcw82
Je kunt de getallen van Mindergas.nl niet zo absoluut nemen. Er zijn meer factoren dan alleen de graaddagen die het gasverbruik bepalen. Denk aan zoninstraling en windkracht. En maart was dit jaar extreem zonnig.

Zie hier bijv. mijn getallen uit Mindergas over dezelfde periodes en met dezelfde CV-ketel.
Op basis van deze getallen heb ik 30% zuiniger gestookt dit jaar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYg--Pia6GzxjE4wU7jWXZd_3v0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uMDGtqOqgHrxco8RsChzzHc4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
traders schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:54:
[...]

Vergelijk jij geen appels met peren bv als jij minder douchet of thermostaat lager zet dan verbruik je minder gas.

Verder die graad dagen is dat een gemiddelde of
1 punt van NL of is dat van jou plaats?
Het is Schiphol, ongeveer 2 km van mijn huis.
Appels met peren snap ik niet. Je vult in de ap (online, niet in de mobiele ap) in wat je doet qua douche verbruik, wat je stookgrens is, je gemiddelde binnentemperatuur etc. Die gevens zijn voor beide periodes gelijk, we hebben niets aangepast, alleen een nieuwe ketel gekocht en opgehangen. Daarnaast doet de buurman hetzelfde, hij heeft geen afname?
Maar goed die peren van hem zijn ook echt niet te vergelijken met mijn kersen .
Over een (1/2) jaar zullen we de cijfers nog eens naast elkaar leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
tcw82 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:15:
[...]

Het is Schiphol, ongeveer 2 km van mijn huis.
Appels met peren snap ik niet.
@tcw82 de post hierboven van @arpeggio geeft al aan dat er impliciet appels met peren worden vergeleken. Naast eventuele verschillen door jou (thermostaat lager jaar over jaar etc) zijn er nog veel meer zaken van belang zoals windsnelheid etc wat @arpeggio hierboven al aangeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02:09
Hari-Bo schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:17:
@Erasmo Omdat ik het qua aanzicht niet mooier op vind worden, en het resonerende geluid. Plus ik wil geen aanpassingen in huis qua vloerverwarming en verwarmingselementen op de eerste verdieping.
Hier zitten denk ik toch nog wel twee aannames:
1. Aangezicht mag nog wat meer gespecificeerd worden. Als je een beetje een leuke tuin of schuur hebt, dan kan daar ook prima een monoblock staan. Desnoods in een kast met wat plantjes erop. Sommige hebben hier een leidingwerk van zo'n 30 meter tot het huis en dat werkt prima. Voldoet dat eventueel aan het geen afbreuk doen aan het aangezicht?
2. Warmtepompen doen het ook prima op radiatoren. Genoeg tweakers hier die daar ervaring mee hebben waaronder ikzelf.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
@CurlyMo Volgens mij ben ik daar aardig duidelijk over, ik wil geen extra unit met resonerend geluidsproductie aan/op/naast mijn woning. Dat is no-go. Daarom is voor mij een hybride warmtepomp geen optie.

Dat anderen daar iets van vinden, dat kan. Maar dit is mijn persoonlijke afweging en daarom zoek ik zoals de TS aangeeft besparing van het gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
tcw82 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:44:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens.
Ketel op 5 januari dit jaar vervangen.

[Afbeelding]
Heb je ook een nieuwe thermostaat, zoals tegenwoordig vrij gebruikelijk is? Wat voor soort thermostaat is dit? En wat voor soort thermostaat was de oude thermostaat?
En hoe waren de instellingen van je oude ketel, hoe zijn de instellingen van je nieuwe ketel? Ook voor warm tapwater?

Zonder die antwoorden is het wel degelijk appels met peren vergelijken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:54
Want een buitenunit zorgt gegarandeerd voor een resonerend geluid?
Wat een vooroordeel...

Dan kan je beter elektrische vuurtjes installeren thuis. Want beter gaan cv's/boilers op elektriciteit niet worden (zonder gebruik te maken van een warmtepomp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:47
Je zou ook nog naar een Ventilatiewarmtepomp kunnen kijken om toe te voegen aan je CV ketel. Mits je de ruimte op zolder hebt om dit te plaatsen, je hebt dan aanvoor en afvoer nodig van lucht door je dak of gevel: Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2

CV tuning sowieso doen, daar is gewoon een topic voor :): Gas besparen door middel van CV tuning deel III

O, en naar aanleiding van vraag over je thermostaat; je kunt met bijv een Tado thermostaat ook gasbesparing realiseren, de CV uit als je niet thuis bent, per kamer verwarmen enz. Zou me niks verbazen als je >10% kunt besparen op die manier.

[ Voor 22% gewijzigd door Cereal op 01-05-2022 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
bottom line schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:58:
Want een buitenunit zorgt gegarandeerd voor een resonerend geluid?
Wat een vooroordeel...

Dan kan je beter elektrische vuurtjes installeren thuis. Want beter gaan cv's/boilers op elektriciteit niet worden (zonder gebruik te maken van een warmtepomp)
Ik heb meerdere moderne airo installaties en hybride warmtepompen in productie gezien inderdaad en deze produceren allen geluid (wat uiteraard normaal is) maar ik vind dat afbreuk en het niet waard. Tenzij de nieuwe varianten in de toekomst nog stiller zijn wil ik het nog overwegen, vandaar wederom de initiële vraag hoe kan ik ervoor zorgen dat ik nog een paar jaar met een traditionele CV enigszins wat kan besparen en tegen die tijd weer kijken wat de opties zijn.

Waarom kan men niet accepteren dat niet iedereen hetzelfde is en andere eisen heeft... 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Hari-Bo op 01-05-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02:09
Hari-Bo schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:37:
[...]
Waarom kan men niet accepteren dat niet iedereen hetzelfde is en andere eisen heeft... 8)7
Omdat je zelf niet duidelijk genoeg bent. Ik beschouw buitenzijde als directe omtrek van het huis. Niet 30 meter verderop in de tuin. Je bent daar nu wel duidelijk over. Ook in je tuin geen WP.

Wat niet wegneemt dat ik het eens ben met @bottom line. WP's zijn denk ik stiller dan je denk.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ivow85 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:46:
[...]

Heb je ook een nieuwe thermostaat, zoals tegenwoordig vrij gebruikelijk is? Wat voor soort thermostaat is dit? En wat voor soort thermostaat was de oude thermostaat?
En hoe waren de instellingen van je oude ketel, hoe zijn de instellingen van je nieuwe ketel? Ook voor warm tapwater?

Zonder die antwoorden is het wel degelijk appels met peren vergelijken.
Oude thermostaat: Honeywell modulation
Nieuwe: thermostaat: Intergas touch (zwart, mocht het uit maken)

Oude ketel: Daalderop combifort 32/80+
Nieuwe ketel: Intergas Xtreme 36

De instelling overzetten leek met wat omslachtig, dus maar gekozen de instellingen van de Intergas aan te passen naar de woning, zoals je denk ik altijd moet doen als je een ketel vervangt.

Belangrijke verschillen:

De oude ketel kon niet lager stoken dan 70 graden aanvoer CV zijdig, had een ouderwetse dure pomp die maar drie standen kende, had een enorme boiler (80l) die hij heet moest houden anders had je geen heet water, ondergrens voor terug moduleren was 10kw (uit mijn hoofd).

De nieuwe ketel stookt nu op 30 graden aanvoer cv zijdig. Staat uiteraard op de "niet warmhoudt stand" en kan terug moduleren naar iets van 4 kw (uit mijn hoofd).

Ts vraagt: "Kan een nieuwe ketel helpen gas te besparen"
Ik zeg dan: ja dat kan, ik denk zelfs dat de oude vervangen door een exact dezelfde, maar dan nieuw al tot besparingen kan leiden. Ketel steen, vervuiling, slijtage, etc verlagen het rendement.

Dat de nieuwe ketel niet hetzelfde is en dat je daarom instellingen, thermostaat, etc. zult moeten aanpassen lijkt logisch, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
tcw82 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:56:
[...]

De oude ketel kon niet lager stoken dan 70 graden aanvoer CV zijdig, had een ouderwetse dure pomp die maar drie standen kende, had een enorme boiler (80l) die hij heet moest houden anders had je geen heet water, ondergrens voor terug moduleren was 10kw (uit mijn hoofd).

De nieuwe ketel stookt nu op 30 graden aanvoer cv zijdig. Staat uiteraard op de "niet warmhoudt stand" en kan terug moduleren naar iets van 4 kw (uit mijn hoofd).
...

Dat de nieuwe ketel niet hetzelfde is en dat je daarom instellingen, thermostaat, etc. zult moeten aanpassen lijkt logisch, toch?
Je vergelijkt dus een halve fruitmand met een paar appels. Natuurlijk ben je voordeliger uit als je wekelijks voor een paar appels kiest in plaats van de halve fruitmand.

Je besparing op gas komt hoofdzakelijk doordat je gekozen hebt om de boiler te laten vervallen, niet omdat de cv-ketel techniek van een nieuwe ketel zoveel efficiënter is.

Daarnaast ga je met een hele grote boog heen om het feit dat de overige verbeteringen die je nu met de nieuwe ketel hebt doorgevoerd ook op de meeste oudere ketels zijn door te voeren. De Nefit Ecomline die hier in huis hing kon terugmoduleren tot 4kW en met een aanvoertemperatuur van 40 graden overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ivow85 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:22:
[...]

Je vergelijkt dus een halve fruitmand met een paar appels. Natuurlijk ben je voordeliger uit als je wekelijks voor een paar appels kiest in plaats van de halve fruitmand.

Je besparing op gas komt hoofdzakelijk doordat je gekozen hebt om de boiler te laten vervallen, niet omdat de cv-ketel techniek van een nieuwe ketel zoveel efficiënter is.

Daarnaast ga je met een hele grote boog heen om het feit dat de overige verbeteringen die je nu met de nieuwe ketel hebt doorgevoerd ook op de meeste oudere ketels zijn door te voeren. De Nefit Ecomline die hier in huis hing kon terugmoduleren tot 4kW en met een aanvoertemperatuur van 40 graden overweg.
@Ivow85 Je hebt vast gelijk over de Nefit en waarschijnlijk ook over de appels en peren :Y . Ik had geen Nefit en nu ook niet dus daar kan ik niet over oordelen. Oordelen kan ik alleen over mijn eigen verbruik en dat lijkt op dit moment minder te zijn dan de periode vorig jaar en de 2 jaar daarvoor. Een langere gebruiksperiode (voor de nieuwe ketel) is natuurlijk wel beter voor de vergelijking. Over een maandje of 12 weer hier voor een update :+ (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een ketel uit 2003 kan wel een aardig elektriciteitsverbruik hebben met AC fan + pomp; mogelijk 150W in verwarmingsbedrijf.
De warmtepompboiler heeft ongeveer hetzelfde elektriciteitsjaarverbruik als de ketel in mijn vorige huis (maar gebruikt minder gas).
Niet voldoende om een nieuwe te verantwoorden, tenzij je hem echt goedkoop kan scoren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47

Seafarer

XXX

Ivow85 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:22:
[...]

Bijzonder een ecomline die terug moduleert tot 4 kW.
Minimum bij een 22kW ketel is iets boven de 7kW.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Pagina: 1