Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 255% gewijzigd door cjarbuur18 op 02-05-2022 07:33 ]
[ Voor 255% gewijzigd door cjarbuur18 op 02-05-2022 07:33 ]
Heb je dit op Whatsapp staan? Of is dit mondeling gegaan? Probeer dit soort communicatie zwart op wit te krijgen, door de opties bijvoorbeeld op Whatsapp nog even kort samen te vatten op zo'n manier dat hij niet doorheeft dat je bewijs aan het verzamelen bent.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:02:
. Tevens kwam hij met een dreigement dat hij zijn stiefvader facturen laat sturen van de werkzaamheden die hij heeft verricht.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Nee.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:02:
Hoi, ik hoop dat ik het hier goed plaats. Ik wil zo veel mogelijk informatie/gedachten ontvangen over het volgende:
Mijn vriend en ik gaan na 6 jaar uit elkaar. Wij hebben 2 jaar geleden een huis gekocht met een bouwdepot. Het huis was toentertijd (2020) getaxeerd op €310.000. In onze hypotheek hebben we een bouwdepot laten opnemen van €16.000, hier hebben we de badkamer van verbouwd, gootstenen rondom het huis, nieuwe vloer boven, op de 1e verdieping nieuwe kozijnen en dubbel glas en een nieuw voorraam. Het verbouwen heeft mijn partner voor 80% helemaal zelf gedaan met zijn stiefvader, helaas ben ik niet handig, dus heb vooral veel geassisteerd. Ik ben er dus veel bij geweest om mijn steentje bij te dragen.
Mijn partner wil hier blijven wonen en moet mij daarom uitkopen. Hij heeft een indexatierapport laten opmaken via onze hypotheekadviseur via ‘Vastgoedpro’ (dit ging achter mijn rug om en was zonder mijn toestemming). Naar mijn inziens is dit geen legitieme taxatie en heb ik aangegeven het huis te willen taxeren, gewoon eerlijk. Hij werd toen direct kwaad en dreigde dat hij dan geld wilt zien voor alle uren dat hij in het huis geklust heeft. Mag dit?
NeeIk snap zijn beredenering, maar ook ik heb meegeholpen, ook al ben ik helaas niet zo handig als hij. Tevens kwam hij met een dreigement dat hij zijn stiefvader facturen laat sturen van de werkzaamheden die hij heeft verricht. De laatste werkzaamheden zijn een jaar geleden, hier zijn op voorhand nooit prijsafspraken over gemaakt want het was een vriendendienst (zijn stiefvader heeft wel een bouwbedrijf). Mag dit ook zomaar?
Hoe hebben jullie dingen regelt? Zijn jullie getrouwd/geregistreerd partner/samenlevingscontract?Mijn plan is nu om een taxateur te regelen zodat mijn ex partner mij voor de helft van de overwaarde moet uitkopen. Stelt dat hij dit weigert, wat zijn dan mijn rechten?
Het lijkt alsof hij ietwat onder een hoed speelt met onze adviseur (deze is namelijk redelijk met hem bevriend). Want mochten we de indexatie aanhouden van onze (zijn) adviseur, dan lukt het hem financieel om mij uit te kopen.
Ik hoor graag wat jullie vinden.
[ Voor 94% gewijzigd door cjarbuur18 op 01-05-2022 16:17 ]
Misschien ook even reageren op de rest van de vragen.. selectief reageren is ontzettend irritant.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:40:
We hebben inderdaad een samenlevingscontract. Hierin staat dat we beide 50% eigenaar zijn van het huis.
De gesprekken die ik met hem heb probeer ik op te nemen via een de dictafoon op mijn iphone.
[ Voor 13% gewijzigd door Montaner op 30-04-2022 10:46 ]
eric.1 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:38:
Zijn jullie wel gezamelijk eigenaar van het huis en is de verdeling duidelijk? Is er ook een samenlevingscontract / ... ?
Achteraf uren factureren zonder afspraken hierover vooraf lijkt me volstrekt kansloos. Manuren verrekenen aan verbouwing aan je eigen huis, lijkt me even succesvol.
Initiëel zul je samen afspraken moeten maken, inclusief keuze taxateur en adviseur.
Kom je er niet uit? Dan kan een mediator uitkomst bieden.
Kom je er dan nog niet uit? Dan zal een rechter zich erover moeten buigen.
Haha, good fucking luck voor hem. Tenzij jullie daarover schriftelijk afspraken hebben gemaakt, gaat dit niets voor hem opleveren. Als hij meer huur heeft betaald, zonder dat daarover iets op papier stond, dan kan hij hier nu niets meer mee. Dat kun je bij de notaris checken, die zal je ook advies kunnen geven.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:44:
[...]
Precies, maar dat wil hij niet. Hij heeft dus achter mijn rug om een indexactie laten maken. Ik heb weken gevraagd of hij meer wist, pas een maand later kwam hij uiteindelijk hiermee. Toen ik een bad feeling kreeg en kwam met een extra taxatie kwam hij met alle dreigementen en dat ik zelf op mag draaien voor de kosten van de taxateur omdat het mijn keuze is om uit het huis te gaan. Prima, wil de kosten best zelf betalen.
Hij kwam toen ook direct met het verleden dat hij vroeger meer huur heeft betaald dat ik omdat ik nog studeerde en ik daar ook over na moet denken. In andere woorden; hij wil dat ik hem financieel compenseer.
[ Voor 50% gewijzigd door Jeroenneman op 30-04-2022 10:47 ]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
barrymossel schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:19:
Hoeveel verwacht je dat je door opnieuw taxeren meer zult krijgen? En hoeveel tijd heeft die stiefvader erin zitten? M.a.w. is dit de moeite waard. Als jullie dit op de spits willen drijven zal het via een rechter moeten gaan en dan ben je uiteindelijk allebei een hoop geld kwijt.
Dat weet ik niet. Als ik zou kiezen voor snel en rap regelen, blijf ik met veel minder achter dan wat het huis daadwerkelijk waard is. Ik moet ook weer iets nieuws zien te krijgen.jack zomer schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:33:
wat zou je meer kunnen krijgen door een andere taxatie toe te passen.
en is dat het je waard? persoonlijk zou ik eerder kiezen voor snel en rap regelen zodat iedereen weet waar hij en zij aan toe zijn.
Maar kan dat? Ik kan hem niet dwingen het huis te verkopen toch?alwind schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:58:
Je kunt je ex ook een situatie terug schetsen. Als we er niet samen uit komen verkopen we de woning en verdelen we de opbrengst. Dan blijft niemand er wonen.
Dat kan dus wel. Bij een scheiding moeten alle gezamenlijke bezittingen gedeeld worden, kan dit niet dan kunnen deze verkocht worden en de opbrengst kan gedeeld worden (bij onroerend goed bijvoorbeeld).cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:59:
[...]
Maar kan dat? Ik kan hem niet dwingen het huis te verkopen toch?
[ Voor 24% gewijzigd door MarchelV op 30-04-2022 11:05 ]
De keuze om het huis uit te gaan, dat is ook ten gunste van hem. Indien deze afspraak er niet komt zal verkoop een alternatief zijn en kan hij zijn zelf verbouwde huis niet blijven bewonen. Taxatie is gewoon een gezameklijke kostenpost, verrekenbaar neem ik aan. De huur van jaren terug, dat lijkt me aan de gemaakte afspraken te liggen.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:44:
[...]
Precies, maar dat wil hij niet. Hij heeft dus achter mijn rug om een indexactie laten maken. Ik heb weken gevraagd of hij meer wist, pas een maand later kwam hij uiteindelijk hiermee. Toen ik een bad feeling kreeg en kwam met een extra taxatie kwam hij met alle dreigementen en dat ik zelf op mag draaien voor de kosten van de taxateur omdat het mijn keuze is om uit het huis te gaan. Prima, wil de kosten best zelf betalen.
Hij kwam toen ook direct met het verleden dat hij vroeger meer huur heeft betaald dat ik omdat ik nog studeerde en ik daar ook over na moet denken. In andere woorden; hij wil dat ik hem financieel compenseer.
Met een beetje geluk staat in jullie samenlevingscontract al hoe de uitkoop geregeld moet worden.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:59:
[...]
Maar kan dat? Ik kan hem niet dwingen het huis te verkopen toch?
dat ligt helemaal aan de waarde van de door hem uitgevoerde indixatie.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:48:
[...]
Dat weet ik niet. Als ik zou kiezen voor snel en rap regelen, blijf ik met veel minder achter dan wat het huis daadwerkelijk waard is. Ik moet ook weer iets nieuws zien te krijgen.
[ Voor 6% gewijzigd door jack zomer op 30-04-2022 11:05 ]
Dat kan maar hoeft niet. Op vermoedens is het lastig handelen.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:01:
Tevens als aanvulling:
Hij heeft zoveel tegen me gezegd dat het af en toe dingen komen bovendrijven. Hij zei dus een maand geleden dat hij ging regelen met de hypotheekadviseur wat zijn maximale lening gaat zijn, hiervoor moest hij zijn salarisstrook en werkgeversverklaring overhandigen. Een maand later komt er een indexactie uit, van diezelfde adviseur. Met deze indexactie zou hij mij kunnen uitkopen, zei hij gisteren. Ligt het dan aan mij of wordt er flink onder een hoed gespeeld?
indexatie klinkt als een gemiddelde verkoopprijs van woningen in jullie buurt. Niet mee akkoord gaan maar apart laten taxeren door een eigen gekozen makelaar.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:01:
Tevens als aanvulling:
Hij heeft zoveel tegen me gezegd dat het af en toe dingen komen bovendrijven. Hij zei dus een maand geleden dat hij ging regelen met de hypotheekadviseur wat zijn maximale lening gaat zijn, hiervoor moest hij zijn salarisstrook en werkgeversverklaring overhandigen. Een maand later komt er een indexactie uit, van diezelfde adviseur. Met deze indexactie zou hij mij kunnen uitkopen, zei hij gisteren. Ligt het dan aan mij of wordt er flink onder een hoed gespeeld?
Foute boel. Zoek juridisch professioneel advies.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:01:
Tevens als aanvulling:
[ Voor 6% gewijzigd door renegrunn op 30-04-2022 11:14 ]
Hij kan je pas uitkopen als jij daar akkoord mee gaat. Je zult dan beiden moeten tekenen dat jij wordt ontslagen van je aansprakelijkheid voor de hypotheek.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:01:
Tevens als aanvulling:
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Jammer. Ik vind het lastig. Mijn ex-vriendin heeft wel een lager bedrag geaccepteerd dan potentieel misschien mogelijk was. Voordat ze 'wegging' heeft ze een ander huis kunnen kopen (en daar hielp ik bij). Dus we deden het meer op goede wil en weinig kosten maken voor elkaar.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:02:
Mijn vriend en ik gaan na 6 jaar uit elkaar.
[ Voor 97% gewijzigd door cjarbuur18 op 01-05-2022 21:45 ]
Die indexatie moet over 310.000 plus 16.000 want dat is je bouwdepot. dan kom je op 351.000cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:20:
[...]
Het huis is toentertijd getaxeerd op 310.000. De indexatie komt uit op 335.000. Met de huidige verbouwingen lijkt me dat de waarde hoger moet zijn. Ik denk zelf rond de 350.000.
Huizen van deze grootte gaan in de nabije omgeving weg voor 380.000 of 400.000. Maar dit zijn verkoopprijzen + overbieden etc.
Precies, dat zei ik ook. Hij begon me er na meteen te beschuldigen van het feit dat ik er emotie bij laat komen en dat ik dat niet moet doen. Ik had het toen inderdaad over dat als hij zou zijn veranderd bla bla, ik misschien was gebleven.Thijsmans schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:07:
Even los van het huis (wat volgens mij de kern van de zaak is), en over de ruis (verwijten / wrijving)...
Je kunt niet zomaar kosten gaan verhalen omdat je uit elkaar gaat (verbouw-uren, studie-huur). Aan een vordering zou een overeenkomst ten grondslag moeten liggen. Waar nodig: betwist het bestaan van de vordering en als je ex-partner meent dat het anders zit, zal hij het bestaan ervan met stukken moeten bewijzen (zoals een ondertekende (aanneem)overeenkomst). Maar nogmaals: dat je ex-partner (of zijn stiefvader) het je nu niet meer gunt, kan natuurlijk geen betalingsverplichting in het leven roepen.
Einde ruis, weer terug naar de hoofdzaak
Hoe heb je dat gedaan, je ex-vrienden helpen met het kopen van een huis? Mijn ex partner is nu cruel, maar het is een redelijke man als we er samen uit kunnen komen. Dus misschien zou hij me er ook bij kunnen helpen.Harm_H schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:19:
[...]
Jammer. Ik vind het lastig. Mijn ex-vriendin heeft wel een lager bedrag geaccepteerd dan potentieel misschien mogelijk was. Voordat ze 'wegging' heeft ze een ander huis kunnen kopen (en daar hielp ik bij). Dus we deden het meer op goede wil en weinig kosten maken voor elkaar.
Ik vind het trouwens ook moeilijk biologisch gezien - dat iedereen laat of helemaal geen kinderen meer krijgt.
Is dat ook als de bouwdepot in de hypotheek zit? Het huis hebben we gekocht voor 285.000 + 16.000 bouwdepot, zoiets. We hebben een hypotheek van 304.000alwind schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:22:
[...]
Die indexatie moet over 310.000 plus 16.000 want dat is je bouwdepot. dan kom je op 351.000
Dat was mij niet duidelijk in je openingspost. Dan heb ik niks gezegd.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:26:
[...]
Is dat ook als de bouwdepot in de hypotheek zit? Het huis hebben we gekocht voor 285.000 + 16.000 bouwdepot, zoiets. We hebben een hypotheek van 304.000
Laat dit stuk los. Ook al had je helemaal niets gedaan en op de bank netflix gekeken, zolang er niets op papier staat over verdeling van deze tijd in geld, kan hij hoog of laag springen, geen poot om op te staan.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:47:
[...]
Dat weet ik niet. Maar een indexatie uitgaande van de WOZ waarde lijkt me gek.
Zijn stiefvader heeft, samen met mijn ex, veel tijd gestoken in de verbouwing. Ik heb ook enorm veel gedaan: slopen, schilderen, financiele zaken regelen etc.
Laat dit soort hoop allemaal los en blijf bij de feiten. Die spreken echt voor zich.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:25:
[...]
Hoe heb je dat gedaan, je ex-vrienden helpen met het kopen van een huis? Mijn ex partner is nu cruel, maar het is een redelijke man als we er samen uit kunnen komen. Dus misschien zou hij me er ook bij kunnen helpen.
[ Voor 20% gewijzigd door donleone83 op 30-04-2022 11:31 ]
Redelijk offtopic, maar er zijn mensen genoeg (veel teveel) maak je daar geen zorgen overHarm_H schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:19:
[...]
Ik vind het trouwens ook moeilijk biologisch gezien - dat iedereen laat of helemaal geen kinderen meer krijgt.
Dat dacht ik ook te lezen maar de 310 is dus al inclusief 16k met aflossing is er nog 304 over dus is de overwaarde nu 31k dat is 15.5 pp.donleone83 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:29:
[...]
Laat dit soort hoop allemaal los en blijf bij de feiten. Die spreken echt voor zich.
Je had een hypotheek van 310K plus 16K bouwdepot. Nu komt een indexatie uit op 335K (dat is maar 9K meer dan je hypotheek, dat klopt natuurlijk totaal niet in deze markt) terwijl soortgelijke huizen voor richting de 400K te koop gezet worden. In de tussentijd dreigt hij met shit die hier helemaal niets mee te maken heeft.
Hoeveel meer red flags wil je hebben?
donleone83 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:29:
[...]
Laat dit soort hoop allemaal los en blijf bij de feiten. Die spreken echt voor zich.
Je had een hypotheek van 310K plus 16K bouwdepot.
cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:26:
[...]
Het huis hebben we gekocht voor 285.000 + 16.000 bouwdepot, zoiets. We hebben een hypotheek van 304.000
Je hebt gelijk. Hij brengt het alleen zo dat ik ga twijfelen en dat hij gelijk heeft.ybos schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:28:
[...]
Laat dit stuk los. Ook al had je helemaal niets gedaan en op de bank netflix gekeken, zolang er niets op papier staat over verdeling van deze tijd in geld, kan hij hoog of laag springen, geen poot om op te staan.
Stop met "goedpraten" dat je niet handig bent en daarom wat minder gedaan hebt, nonsens.
Je hebt gelijk. De rode vlaggen wapperen om m’n oren.donleone83 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:29:
[...]
Je had een hypotheek van 310K plus 16K bouwdepot. Nu komt een indexatie uit op 335K (dat is maar 9K meer dan je hypotheek, dat klopt natuurlijk totaal niet in deze markt) terwijl soortgelijke huizen voor richting de 400K te koop gezet worden. In de tussentijd dreigt hij met shit die hier helemaal niets mee te maken heeft.
Hoeveel meer red flags wil je hebben?
Edit: na je laatste update kloppen de cijfers niet meer. Maar het verhaal blijft hetzelfde. Hij probeert je te naaien. Jij maakt de keuze of je daarmee akkoord gaat of niet. Vergeet daarbij niet dat jij in de huidige extreme markt ook iets zal moeten kopen en dat je daar die overwaarde keihard voor nodig hebt.
Ga jij overigens bij hem weg? Ik heb het gevoel dat er bij jou schuldgevoel mee speelt.
Je kan het in elk geval vragen. Want logischerwijs moet jij ook ergens heen. Voor jezelf is natuurlijk beter als je ook iets koopt in plaats van bij iemand anders intrekken of huren. Ligt er ook aan hoe jij je toekomst wilt zien.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:25:
[...]
Hoe heb je dat gedaan, je ex-vrienden helpen met het kopen van een huis? Mijn ex partner is nu cruel, maar het is een redelijke man als we er samen uit kunnen komen. Dus misschien zou hij me er ook bij kunnen helpen.
Oké, bedankt voor de info!Harm_H schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:44:
[...]
Je kan het in elk geval vragen. Want logischerwijs moet jij ook ergens heen. Voor jezelf is natuurlijk beter als je ook iets koopt in plaats van bij iemand anders intrekken of huren. Ligt er ook aan hoe jij je toekomst wilt zien.
Hoe heb ik mijn ex geholpen? Met vragen over hypotheek, financiering, soms een bezichting mee en verhuizen zelfs.
Toegegeven, mijn ex is wel erg strijdlustig dus ze wist uiteindelijk met hypotheekadviseur en aankoopmakelaar (halve corruptie) tussen alle concurrentie iets te scoren. Duurde in totaal 5 maanden of iets.
[ Voor 10% gewijzigd door DeeDee855 op 30-04-2022 11:46 ]
Je betaald misschien initieel de kosten, maar deze moet je mee nemen in het betalingsvoorstel. Jij hebt 't voorgeschoten, maar zijn en blijven onderdeel van de kosten van het uit elkaar gaan.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:46:
Ik heb dus inderdaad besloten om zelf een taxateur te regelen en (helaas) zelf voor de kosten op te draaien, maar mijn ex geeft daarna vrijwel direct aan dat hijzelf daarna beslist of hij daarmee akkoord gaat. Dit kan hij ook niet maken, lijkt me.
[ Voor 15% gewijzigd door PROnline op 30-04-2022 11:48 ]
Je laat je piepelen. Je ex heeft geen machtspositie. Zoals door velen al gezegd: in een samenlevingscontract zou zelfs moeten staan hoe verkoop geregeld wordt bij uit elkaar gaan. Hij speelt in op je gevoel omdat hij het huis voor een habbekrats wil houden (met inderdaad de grap dat geen hypotheekverstrekker bij scheiding akkoord gaat met een indexatie ipv taxatie, voor zover ik weet).cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:46:
Ik heb dus inderdaad besloten om zelf een taxateur te regelen en (helaas) zelf voor de kosten op te draaien, maar mijn ex geeft daarna vrijwel direct aan dat hijzelf daarna beslist of hij daarmee akkoord gaat. Dit kan hij ook niet maken, lijkt me.
Eigen inbreng is er geweest: de kosten koper hebben we uiteraard samen betaald, sam sam. Ok deels weer teruggekregen van de belastingdienst. Hij heeft inderdaad wat meer kosten gemaakt voor materiaal e.d. Dus hij kwam met een vermindering op de overwaarde van €7.000. Dit is een schattig, gaf hij aan. Ik heb hem verteld dat als hij dit wilt aftrekken, hij met bonnen moet komen. Ik heb tevens extra kosten gemaakt wat betreft de inboedel (op maat gemaakte jaloezieën, tapijten, salontafel etc).PROnline schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:45:
Er gaan bij het lezen van dit topic vallen meteen een aantal dingen op.
- een bevriend adviseur die een indexatie doet die naar de maximale mogelijkheden van je ex lijkt te worden gerekend.
- Indexatie, is geen officiële taxatie. Grote kans dat hij deze indexatie niet als officiële taxatie op papier durft te zetten. En een hypotheekadviseur mag volgens mij ook niet betrokken worden bij de taxatie. Kortom die "indexatie" is onderdeel van zijn praatje om de prijs te drukken, maar is op papier niks waard.
Er moet hoe dan ook minstens één taxatie komen, want anders kan je ex zijn hypotheek niet oversluiten.
Wat ik ook mis in het verhaal is eigen financiële inbreng. Hebben jullie samen gespaard, of op een andere manier eigen geld ingebracht?
Puur zakelijk, huidige marktwaarde minus de huidige hypotheek (twee jaar aflossing moet je ook niet vergeten) is de overwaarde. Dat is de zak geld die jullie samen bezitten als je 't huis weg doet en de bank terugbetaald hebt. Dat geld gaat volgens 't samenlevingscontract 50-50.
Met 50% van dat geld + de hypotheekmogelijkheden van je ex bepalen of hij aan de marktwaarde kan komen om een nieuwe hypotheek op zijn eigen naam te kunnen zetten om 't huis te houden.
Maar alle signalen in je verhaal geven mij het idee dat dat geen haalbare kaart wordt. En een kat in 't nou maakt rare sprongen.
Pas als je de stand puur zakelijk inzichtelijk hebt, kan je keuzes gaan maken.
Met de tabel van jack zomer en een hypotheek van 304 (is dat nu of de afgesloten hypotheek van 2 jaar terug?) zie je dat de opbrengst bij een waarde van 335k, slechts 15.500 p.p. is, maar bij 400k loopt dit op tot 48.000 p.p.
Een verschil van € 32.500. ruim dertigduizend euro.
DERTIG DUIZEND EURO
[...]
Je betaald misschien initieel de kosten, maar deze moet je mee nemen in het betalingsvoorstel. Jij hebt 't voorgeschoten, maar zijn en blijven onderdeel van de kosten van het uit elkaar gaan.
Dan krijgt hij ook geen volledig huis, toch?cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:46:
hij mag beslissen wat hij wil. maar het gevolg is dat het huis openbaar verkocht wordt.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:46:
Ohja, 1 groot verschil met jouw situatie... Je zegt 'onze' hypotheek. Mijn hypotheek stond alleen op mijn naam. Ik was alleen gebonden aan het samenlevingscontract.
[ Voor 6% gewijzigd door Harm_H op 30-04-2022 11:56 ]
Ik heb niet het hele topic gelezen maar ongeveer 8% prijsstijging in 2 jaar tijd zou wel uitzonderlijk laag zijn, in de jaren waarin die gemiddeld in Nederland ver in de dubbele cijfers pér jaar lag. Zonder details over het huis lastig om te stellen, maar het lijkt er inderdaad op dat jouw ex de boel erg conservatief heeft laten inschatten door de adviseur om op die manier goed weg te komen.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:02:
Extra info: huis is gekocht voor 285.000, daarbij hebben we een verbouwingsdepot van 16.000. De hypotheek was 2 jaar geleden 304.000. De taxatie 2 jaar geleden was 310.000. De indexatie nu (geregeld door mijn ex) is 335.000
Dus marktwaarde van de woning, die in dit geval al snel richting de 400k kan gaan.Gaan jullie er samen uit komen of is er bij het vaststellen van de waarde een onafhankelijke expert benodigd? De waardebepaling van de woning kan worden uitgevoerd door een erkende taxateur. Dat is het meest eerlijk. Natuurlijk kunnen jullie ook in goed overleg onderling een redelijke prijs afspreken. Belangrijk hierbij is wel dat jullie het allebei redelijk vinden en er compleet over eens zijn wat de prijs van het huis is. Verwachten jullie hierover toch een conflict, discussies of onenigheden in de toekomst? In dat geval is het aan te raden om twee onafhankelijke taxateurs in te huren en twee verschillende taxaties te laten uitvoeren. Dit klinkt wellicht overdreven, maar de waarde van jullie woning is een serieus onderwerp en van grote waarde. Van de twee taxaties kunnen jullie vervolgens het gemiddelde nemen en hierbij van te voren afspreken dat de uitkomst hiervan voor jullie beiden bindend is. De vervolgvraag is dan wel welke taxateur mag namens jullie de taxatie uitvoeren en met welke opdracht mag degene aan de slag.
Wanneer jullie in goed overleg samen een prijs van de woning afspreken, is het wel handig om duidelijk te hebben wat de definitie hiervan is. Let op dat de waarde van de verkoop niet is gebaseerd op de waarde in verhuurde staat, WOZ-waarde of executiewaarde, maar wel op de marktwaarde. Om samen tot een goede marktwaarde te komen, kunnen jullie bijvoorbeeld kijken naar vergelijkbare woningen bij jullie in de buurt. Voor de gemeentelijke belastingen hanteert men de WOZ-waarde. Deze waarde kan worden gebruikt bij een mogelijke alimentatieberekening.
Als hij het voor die prijs niet wil kopen dan rest verkoop aan een derde partij. Jullie bepalen samen de verkoopprijs; ook als hij jouw helft koopt.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:46:
[ Voor 9% gewijzigd door erwn op 30-04-2022 12:00 ]
Maar vergeet niet dat het gewoon 'fair' is om verkoopprijzen + overbieden te rekenen. Want uiteindelijk is dát de marktwaarde en moet jij ook weer iets nieuws vinden. Dus bij een koopwoning krijg jij ook te maken met die verkoopprijzen en overbiedingen.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:20:
[...]
Het huis is toentertijd getaxeerd op 310.000. De indexatie komt uit op 335.000. Met de huidige verbouwingen lijkt me dat de waarde hoger moet zijn. Ik denk zelf rond de 350.000.
Huizen van deze grootte gaan in de nabije omgeving weg voor 380.000 of 400.000. Maar dit zijn verkoopprijzen + overbieden etc.
Als de breuk meer vanuit haar kant komt mogelijk begrijpelijk, maar niet volgens de regels.erwn schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:59:
[...]
Als hij het voor die prijs niet wil kopen dan rest verkoop aan een derde partij. Jullie bepalen samen de verkoopprijs; ook als hij jouw helft koopt.
Die kosten lijken me redelijkerwijs voor hem of gedeeld eigenlijk. Als jullie het zouden verkopen aan een derde hebben jullie geen taxatie nodig. Die zou de koper betalen. Hier heb jij nu misschien weinig aan, maar geeft wel aan dat hij zoveel mogelijk op jou probeert af te schuiven en zelf voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Anoniem: 39993
Dat is inderdaad het meest verstandig op het moment. Mocht het uit de hand lopen, dan misschien een advocaat.DeeDee855 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:45:
Gezien de verhoudingen zou je kunnen overwegen om een mediator in te schakelen. Hier komen wel extra kosten bij kijken (kosten worden niet vergoed bij een samenlevingscontract)*. Maar een goede kan zowel de financiele als de emotionele kant begeleiden.
* Dat was in mijn situatie zo, een aantal jaren terug.
[ Voor 13% gewijzigd door cjarbuur18 op 01-05-2022 21:47 ]
Voor jou alleen maar gunstig als hij een slechte advocaat neemt, die geen zin had in de advocatuur.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:13:
[...]
Dat is inderdaad het meest verstandig op het moment. Mocht het uit de hand lopen, dan misschien een advocaat. Jammer genoeg is de moeder van mijn ex meester in de rechten (met bijna 0 werkervaring, want is na de studie wat anders gaan doen). Maar hij kan wel op haar hulp rekenen.
Dank voor je antwoord. Hij heeft inderdaad geen machtspositie, maar wil mij dat gevoel wel geven met alle dreigementen waarmee hij kwam (eigen klusuren, facturen van stiefvader etc). Ik hou voet bij stuk en wacht de taxatie af.donleone83 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:50:
[...]
Je laat je piepelen. Je ex heeft geen machtspositie. Zoals door velen al gezegd: in een samenlevingscontract zou zelfs moeten staan hoe verkoop geregeld wordt bij uit elkaar gaan. Hij speelt in op je gevoel omdat hij het huis voor een habbekrats wil houden (met inderdaad de grap dat geen hypotheekverstrekker bij scheiding akkoord gaat met een indexatie ipv taxatie, voor zover ik weet).
Laat dit niet gebeuren!
Juridisch heeft het geen draagvlak, puur 50-50 verdelen qua waarde.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:21:
Al dank voor alle antwoorden! Kort samengevat hebben zijn dreigementen (geld zien voor de klus uren die hij gemaakt heeft, geld wat hij vroeger heeft betaald toen we nog huurde en geen samenlevingscontract hadden, facturen van zijn stiefvader) dus geen draagvlak. Hij speelt in op mijn emotie door te zeggen dat het niet reeel is dat ik geen rekening hou met wat hij allemaal in het huis gedaan heeft.
Ik ga na het weekend regelen dat iemand onafhankelijk het huis komt taxeren, zodat daar een officieel en erkend rapport uit komt.
Nonsensical line goes here <---
Jij hebt toch ook gewoon meegewerkt aan dat huis, wellicht niet door te klussen, maar wel door bv te zorgen dat hij kon klussen, en dat hij thuis gewoon kon eten. Het is niet allemaal zo zwart-wit als hij probeert te schetsen.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:21:
Al dank voor alle antwoorden! Kort samengevat hebben zijn dreigementen (geld zien voor de klus uren die hij gemaakt heeft, geld wat hij vroeger heeft betaald toen we nog huurde en geen samenlevingscontract hadden, facturen van zijn stiefvader) dus geen draagvlak. Hij speelt in op mijn emotie door te zeggen dat het niet reeel is dat ik geen rekening hou met wat hij allemaal in het huis gedaan heeft.
Ik ga na het weekend regelen dat iemand onafhankelijk het huis komt taxeren, zodat daar een officieel en erkend rapport uit komt.
Nonsensical line goes here <---
Ik weet natuurlijk niet hoe de taakverdeling binnen het huishouden geweest is.... maar dan moet TS misschien ook maar eens even gaan becijferen hoeveel ze nog krijgt van haar ex voor haar werkzaamheden. Die richting wil je echt niet in, dat wordt een eindeloze discussie. Wat is de prijs van het wassen van iemand zijn kleding? Wat kost het bereiden van een maaltijd? Hoeveel moet hij betalen voor het onderhoud aan de tuin?President schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:29:
[...]
Juridisch heeft het geen draagvlak, puur 50-50 verdelen qua waarde.
Als hij veel met zijn vader heeft geklutst en daar vanaf jouw kant niks tegenover staat vind ik dan wel weer dat hij er gunstiger uit mag komen dan jij. Als jullie het huis zouden moeten verkopen dan krijg je te maken met makelaarskosten... Maar als hij daar blijft wonen dan zou je hem daar wel voor kunnen compenseren bijvoorbeeld... Het is een beetje een grijs gebied
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 30-04-2022 12:42 ]
Mijn inbreng zou nog zijn dat als je ex partner met de woz waarde of de indexatie hierop inbrengt dat géén rëeel bedrag is, en je die gewoon kunt afwijzen, dus ook niet naar uit-middelen met je eigen taxatie. Huizen stijgen met een maximale indexatie, die gebaseerd is op vergelijkbare recent verkochte woningen in de buurt.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:15:
[...]
Dank voor je antwoord. Hij heeft inderdaad geen machtspositie, maar wil mij dat gevoel wel geven met alle dreigementen waarmee hij kwam (eigen klusuren, facturen van stiefvader etc). Ik hou voet bij stuk en wacht de taxatie af.
Tja, toch zag ik in een ander topic dat er naar een hele andere berekening wordt gekeken zoals hier... En zo goedkoop mogelijk? Hij zal het huis willen houden, dat is een heel andere reden dan 'zo goedkoop mogelijk'. Al is dat natuurlijk wel een gevolg van in het huis willen blijvenThe_Vice schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:57:
Zoals anderen ook suggereren vermoed ik dat je ex-partner niet kapitaal krachtig genoeg is om de werkelijke waarde op te hoesten, en zo goedkoop mogelijk van je af wilt komen. Dat kan dan wellicht betekenen dat het dan beter is om het huis te verkopen en elk een appartement zoekt dat bij ieders eigen bestedingsruimte past.
Misschien wil hij ook wel een nieuwe auto. Ik wil ook heel veel.... maar dat betekent niet dat ik dat dan over de rug van een ander moet gaan realiseren. Soms kun je niet krijgen wat je wil. Dat is niet leuk, maar wel onderdeel van het leven.President schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:07:
[...]
Tja, toch zag ik in een ander topic dat er naar een hele andere berekening wordt gekeken zoals hier... En zo goedkoop mogelijk? Hij zal het huis willen houden, dat is een heel andere reden dan 'zo goedkoop mogelijk'. Al is dat natuurlijk wel een gevolg van in het huis willen blijven
Het huis is inderdaad ruim met een woonoppervlak van 145 vierkante meter.Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:33:
[...]
Misschien wil hij ook wel een nieuwe auto. Ik wil ook heel veel.... maar dat betekent niet dat ik dat dan over de rug van een ander moet gaan realiseren. Soms kun je niet krijgen wat je wil. Dat is niet leuk, maar wel onderdeel van het leven.
Iemand "uitkopen" is gewoon niet in elke situatie haalbaar. Zeker niet met de waanzinnige huizenprijzen van dit moment. Als wij zouden gaan scheiden, dan is het ook maar zeer de vraag of ik onze huidige woning aan kan houden. Als hij niet fors in waarde gestegen was sinds we hem in 2020 kochten, had dat misschien wel gekund op alleen mijn inkomen. Maar de situatie is nu anders. Aan de andere kant: wat moet ik in mijn eentje met een 2-onder-1-kap met minimaal 150 meter woonoppervlak.... Dan zou ik de eerste verdieping alleen nog nodig hebben voor de badkamer en de zolder voor de wasmachine. De rest van het huis zou dan leeg komen te staan. Ik heb in mijn eentje in principe genoeg aan alleen de begane grond.
En die zal altijd lage bedragen geven, want zonder het te zien zal men altijd conservatief zijn.boschhd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:54:
https://desktoptaxatie.nl/ geeft een door de banken geaccepteerd oordeel. Kost dan 85 euro.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Niet altijd maar ze gaan uit van aannames, een sterk vervallen woning zal postief eruit komen terwijl een recent gemoderniseerde woning negatiever zal uitvallen. Het is een methode met wat gebreken waar je je bewust van moet zijn en kan niet één op één taxateur vervangen die langs komt.Illusion schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:59:
[...]
En die zal altijd lage bedragen geven, want zonder het te zien zal men altijd conservatief zijn.
Ga nou niet bezuinigen op een goede taxatie. Die paar honderd euro (ook nog eens aftrekbaar) heb je zo terugverdiend!boschhd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:54:
https://desktoptaxatie.nl/ geeft een door de banken geaccepteerd oordeel. Kost dan 85 euro.
Om de LTV te bereken en daarmee de risicoopslag kwijt te raken wellicht, voor het afsluiten van een hypotheek? Daar moet je in vrijwel alle gevallen een NWWI-geaccordeerd taxatie voor hebben.boschhd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:54:
Welke berekening is dat, ben wel benieuwd.President schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:07:
[...]
Tja, toch zag ik in een ander topic dat er naar een hele andere berekening wordt gekeken zoals hier... En zo goedkoop mogelijk? Hij zal het huis willen houden, dat is een heel andere reden dan 'zo goedkoop mogelijk'. Al is dat natuurlijk wel een gevolg van in het huis willen blijven
Helemaal mee eens. Met de indruk die hier van de relatie wordt geschetst lijkt het me niet dat je hier nog in goed overleg uit gaat komen. Het is wel duidelijk hoe de ex in de wedstrijd staat.SkiFan schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:30:
Ik kan eigenlijk gezien de verzuurde relatie maar 1 advies geven. Schakel een advocaat in. Een vriend van me heeft ooit ook op die manier zijn vrouw proberen te naaien. Zij heeft (oa op mijn advies) een advocaat ingeschakeld, en is er een stuk beter uitgekomen dan dat ze zonder advocaat zou zijn.
Ja, het kost je geld, maar als je kijkt wat je hier mis kunt lopen, dan is dat redelijk te verwaarlozen.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Tsja dat had hij dan van tevoren moeten bedenken. Ze hebben nu eenmaal 50/50 afgesproken en vastgelegd. Daar kun je niet zomaar achteraf op terugkomen. En TS zal ook vast er aan bijgedragen hebben op haar eigen manier.Bulder schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:29:
Ben ik de enige die het wel snapt dat de ex van TS liever niet de opgeblazen marktwaarde van z'n zelf uitgevoerde verbouwing betaalt?
Hij investeert verschrikkelijk veel tijd om een waardestijging te realiseren, door de markt komt daar nóg eens 30% in 2 jaar bovenop, en dan wordt er ineens verwacht dat je de waardestijging van je eigen werk cash aftikt.
Ik zou het niet gek vinden een aparte berekening te doen voor de totale waardestijging die voort is gekomen uit zijn verbouwing (bv. 70-30), en de rest van de waarde gewoon normaal te verdelen. Zal in de praktijk weinig schelen, maar dan heeft hij ook het idee dat hij tegemoet gekomen is.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 30-04-2022 16:38 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Dan had hij daar van tevoren maar over moeten nadenken. Sowieso is zijn bijdrage en de waardestijging daarin subjectief.Bulder schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:29:
Ben ik de enige die het wel snapt dat de ex van TS liever niet de opgeblazen marktwaarde van z'n zelf uitgevoerde verbouwing betaalt?
Hij investeert verschrikkelijk veel tijd om een waardestijging te realiseren, door de markt komt daar nóg eens 30% in 2 jaar bovenop, en dan wordt er ineens verwacht dat je de waardestijging van je eigen werk cash aftikt.
Ik zou het niet gek vinden een aparte berekening te doen voor de totale waardestijging die voort is gekomen uit zijn verbouwing (bv. 70-30), en de rest van de waarde gewoon normaal te verdelen. Zal in de praktijk weinig schelen, maar dan heeft hij ook het idee dat hij tegemoet gekomen is.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Hierom heb je een advocaat nodig, liefst een pitbull die dit gedrag meteen 180 graden omdraait. De kosten daarvan horen zich altijd terug te verdienen.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:21:
Hij speelt in op mijn emotie
[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 30-04-2022 17:13 ]
Oh nee dat is alleen maar goed joh, die gaat van alles over het hoofd zien, maar zet er dan wel een goede tegenover, met heel veel ervaring.cjarbuur18 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:13:
[...]
Dat is inderdaad het meest verstandig op het moment. Mocht het uit de hand lopen, dan misschien een advocaat. Jammer genoeg is de moeder van mijn ex meester in de rechten (met bijna 0 werkervaring, want is na de studie wat anders gaan doen). Maar hij kan wel op haar hulp rekenen.
Voor hetzelfde geval heeft TS vorige maand met een heel voetbalelftal het bed gedeeld terwijl ze een relatie had en heeft hij nu ook nog eens te maken met een ontrouwe vriendin die hem zijn huis wil uitwerkenpennywiser schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:11:
en bovenal blij te zijn dat je over vrij korte tijd van deze persoon af bent.
Dat maak ik zelf wel uit. Lees vooral je eigen woorden even terug.President schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:28:
[...]
Voor hetzelfde geval heeft TS vorige maand met een heel voetbalelftal het bed gedeeld terwijl ze een relatie had en heeft hij nu ook nog eens te maken met een ontrouwe vriendin die hem zijn huis wil uitwerken![]()
Laten we het dus ook hier vooral zakelijk houden zonder te oordelen
[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 30-04-2022 17:29 ]
Dat kan allemaal best rechtvaardig klinken, maar dan nog steeds is het wel zo netjes om eerste een eerlijke taxatie te doen door een taxateur waar beide partijen achter staan (ipv een 'vriendje van' achter de rug van TS om een indexatie te laten geven). Dan komt daar de werkelijke waarde uit en kan er vervolgens nog gediscussieerd over hoe fair het is dat ex die waardestijging ook daadwerkelijk helemaal moet betalen, afgezet tegen de argumenten die jij noemt. Ik denk dat via die route er bij TS ook een stuk meer coulance valt te halen dan via de huidige. Als dat krediet inmiddels niet verspeeld is..Bulder schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:29:
Risico van de verbouwing, waar ze samen voor gekozen hebben en die ze samen gefinancierd hebben in de overtuiging dat ze daar samen gelukkig zouden worden en blijven. Als een van de partijen dan niet meer verder wil, heb je samen pech. Als mijn vriendin en ik uit elkaar zouden gaan, zou het echt niet in mij opkomen om in de onderhandelingen mee te nemen dat zij zo graag die nieuwe tuin a 12K wilde bijvoorbeeld. Als je op zo’n moment vanuit de beste wil ter wereld samen een keuze maakt, dan kan je die later niet in de weegschaal gaan leggen.Bulder schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:29:
Niet waar. Ze investeren samen veel tijd en geld om hun woongenot te vergroten. Hij is niet haar werknemer of klusjesman die dit als vriendendienst gedaan heeft. Ze hadden een gelijkwaardige relatie waarin ze samen een besluit hebben genomen dit huis te kopen en op deze manier te verbouwen. Zij heeft waarschijnlijk ook weken in een verbouwing gewoond en het huishouden draaiende gehouden zodat hij kon klussen. Hij heeft geen dienst geleverd. Ze hebben samen het geluk gehad dat hij handig was en veel samen met zijn pa heeft gedaan.Hij investeert verschrikkelijk veel tijd om een waardestijging te realiseren, door de markt komt daar nóg eens 30% in 2 jaar bovenop, en dan wordt er ineens verwacht dat je de waardestijging van je eigen werk cash aftikt.
Nogmaals: het is niet zijn verbouwing. Wellicht hadden ze het helemaal nooit kunnen betalen als ze niet veel zelf hadden kunnen doen en was dit de manier om wel dat droomhuis te bemachtigen. Fijn dat dit gelukt is. Dat dan de relatie klapt is natuurlijk erg vervelend. Voor beiden. Tough luck.Ik zou het niet gek vinden een aparte berekening te doen voor de totale waardestijging die voort is gekomen uit zijn verbouwing (bv. 70-30), en de rest van de waarde gewoon normaal te verdelen. Zal in de praktijk weinig schelen, maar dan heeft hij ook het idee dat hij tegemoet gekomen is.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq