Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:49
@klump4u
Jij eigent je al rechten toe die niet bestaan, ja er moet gesaldeerd worden maar de wet of regelgeving is onduidelijk over hou het moet met verschillende tarieven.
Ja dat laatste klopt. Maar daarom zeg ik ook als ik het recht heb om per jaar te salderen. Als dat het geval is dan hoeven we het niet meer te hebben over tegen welk tarief dan in dat jaar. Dan moet er voor mij zo gunstig mogelijk worden gesaldeerd in dat jaar. Het een volgt logischerwijs uit het ander lijkt mij.
Wat anders zou mijn recht om per jaar te mogen salderen dan inhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:01
marktweakt schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:00:
@klump4u

[...]

Ja dat laatste klopt. Maar daarom zeg ik ook als ik het recht heb om per jaar te salderen. Als dat het geval is dan hoeven we het niet meer te hebben over tegen welk tarief dan in dat jaar. Dan moet er voor mij zo gunstig mogelijk worden gesaldeerd in dat jaar. Het een volgt logischerwijs uit het ander lijkt mij.
Maar hoe kan je, als je over een heel jaar saldeert, dat 'gunstig' of 'minder gunstig' doen?
Althans: als je saldering los van tarieven ziet, dan is een jaarlijkse saldering altijd even gunstig. Gewoon kWh-plus tegen KWh-min wegstrepen.

Waar wel een verschil in zit is tegen welk tarief de overgebleven (of extra) kWh's die na saldering overblijven moeten worden verrekend bij een variabel tarief.
Daar kan je over twisten hoe gunstig de leverancier dat moet verrekenen. Naar mijn idee is daar ook verder uit de bestaande wetgeving niets over af te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 23:26

Tjark

DON'T PANIC

Jovatov schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:06:
[...]Maar hoe kan je, als je over een heel jaar saldeert, dat 'gunstig' of 'minder gunstig' doen?
Althans: als je saldering los van tarieven ziet, dan is een jaarlijkse saldering altijd even gunstig.
Maar je kan het niet los zien, omdat veel mensen nu met een variabel contract zitten.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:32
marktweakt schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:45:
@redwing

[...]

Niet helemaal waar.
Als ik het recht heb om over een heel jaar te salderen dan mag ik dus bepalen in welke tariefperiode in dat jaar ik een tekort tegen een overschot uit een andere tariefperiode in dat jaar mag wegstrepen. En ik zal altijd eerst het tekort in de duurste tariefperiode in dat jaar wegstrepen. En vervolgens het op een na duurste tekort enz enz.
Nee, dat staat nergens beschreven. Er staat beschreven dat je de opbrengst en de afname van een heel jaar tegen elkaar weg moet strepen. Jouw uitleg is dus een mogelijke manier om dat wegstrepen te doen, maar degene die ik doe net zo goed. Je komt dan nl. uit op het tarief dat de energiemaatschappij mag gebruiken en die staat niet benoemd in de wet. Er staat alleen dat die tarieven redelijk moeten zijn.
Dit is voor mij als zonnepanelenbezitter het gunstigste en dat zal de energieleverancier dus zo moeten salderen op de jaarafrekening. Doet hij dat niet dan schend hij mijn recht om over een heel jaar te mogen salderen.
Nee hoor, dat schendt hij helemaal niet. Zoals ik hierboven al zeg staat er simpelweg beschreven dat ze de getallen tegen elkaar weg moeten strepen. Hoe dat precies moet gebeuren staat niet beschreven.
Dit geldt dus naar mijn verwachting als ik het recht heb om over een heel jaar te mogen salderen. En dat is nu dus de vraag, en niet hoe bij meerdere tarieven in dat jaar tegen welke prijs gesaldeerd moet worden. Dat laatste vloeit volgens mij direct voort uit de vraag of ik het recht heb om over een heel jaar te mogen salderen.
Nee dus, hoe je wegstreept hangt helemaal samen met de prijs die gerekend gaat worden. Maar aangezien er alleen beschreven staat dat ze per jaar het verbruik-opwekking moeten doen en niet hoe, staan ze verder juist los van elkaar. Het salderen zegt dus simpelweg dat je opbrengst-verbruik moet doen aan het eind van het jaar. Wat de prijs dan wordt die je betaald/krijgt, is niet vastgelegd.
[...]
Dat klopt. Dat heet de terugleververgoeding. Die wordt per contract door de energieleverancier bepaald en geldt alleen voor wat er na saldering nog overblijft aan overschot.
Precies, en aangezien dit apart wordt benoemd zijn het 2 aparte dingen. Het salderen zelf is dus puur opbrengst-verbruik met de eindstanden van je meter. Daarna is wel de vraag wat het tarief is omdat dat niet is vastgelegd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
@Jovatov
Maar hoe kan je, als je over een heel jaar saldeert, dat 'gunstig' of 'minder gunstig' doen?
Althans: als je saldering los van tarieven ziet, dan is een jaarlijkse saldering altijd even gunstig. Gewoon kWh-plus tegen KWh-min wegstrepen.
Als ik dat recht heb dan mag ik bepalen welk overschot ik tegen welk tekort saldeer. Ik zal mijn overschot dan eerst inzetten om tegen een tekort in een dure tariefperiode te salderen. En ik ga daarmee net zolang door tot ik geen salderingstegoed meer heb. Dat is voor mij gunstiger dan dat ik met een tekort in een goedkope tariefperiode begin met salderen.
Waar wel een verschil in zit is tegen welk tarief de overgebleven (of extra) kWh's die na saldering overblijven moeten worden verrekend.
Daar kan je over twisten of de leverancier hoe gunstig de leverancier dat moet verrekenen. Naar mijn idee is daar ook verder uit de bestaande wetgeving niets over af te leiden.
Overschot terugleveren na saldering valt ook onder de salderingsregeling.
Als ik het recht heb om per jaar te salderen dan mag ik ook dus bepalen in welke tariefperiode ik mijn overschot na saldering mag laten vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Tjark schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:14:
[...]
Maar je kan het niet los zien, omdat veel mensen nu met een variabel contract zitten.
Kan wel, alleen blijf je dus wel zitten met de vraag wat je met de overgebleven/extra kWh's doet als binnen het jaar dat gesaldeerd wordt verschillende tarieven gelden.

Het is een beetje een semantische discussie zo of je salderen los kan zien van tarieven. Het kan wel en het kan niet, maar net hoe je het één en het ander ziet.

[ Voor 7% gewijzigd door Jovatov op 29-06-2022 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
@klump4u

[...]

Punt is dat jij salderen te groot trekt. Salderen is niets meer of minder dan eindstand-beginstand en het verschil komt op je rekening.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
marktweakt schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:23:
@Jovatov

[...]

Als ik dat recht heb dan mag ik bepalen welk overschot ik tegen welk tekort saldeer. Ik zal mijn overschot dan eerst inzetten om tegen een tekort in een dure tariefperiode te salderen. En ik ga daarmee net zolang door tot ik geen salderingstegoed meer heb. Dat is voor mij gunstiger dan dat ik met een tekort in een goedkope tariefperiode begin met salderen.

[...]

Overschot terugleveren na saldering valt ook onder de salderingsregeling.
Als ik het recht heb om per jaar te salderen dan mag ik ook dus bepalen in welke tariefperiode ik mijn overschot na saldering mag laten vallen.
Dat durf ik dus te betwijfelen, want het punt van jaarlijks salderen is dat je wat je in een jaar hebt opgewekt mag wegstrepen tegen je verbruik.
Daar blijft dan een x-aantal kWh's van over.
Dit is salderen in een jaar, los van tarieven.

Tegen welk tarief het dan overgebleven/overschot aan kWh's dan verrekend wordt, dat kan gunstig/minder gunstig. Maar hoe je dat ook verrekend: hoogste tarief/laagste/gewogen gemiddelde/wat dan ook, dat zegt niets over óf je je verbruik tegen je opwek is weggestreept cq of er sprake is van een saldering van opwek/verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
redwing schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:25:
[...]

Punt is dat jij salderen te groot trekt. Salderen is niets meer of minder dan eindstand-beginstand en het verschil komt op je rekening.
Als het een recht is dan mag ik daar dus ook rechten aan ontlenen. Anders is het geen recht.

Het is best mogelijk dat op enig moment door de rechter zal worden besloten dat het geen recht is om per jaar te mogen salderen. Als dat het geval is dan zijn allerlei varianten mogelijk wat betreft tariefperioden te hanteren die voor de energiemaatschappijen erg gunstig zullen zijn.

Maar als de rechter besluit dat het een recht is dan hoeven we het ook niet meer te hebben over welke tarieven in een jaar gehanteerd moeten worden denk ik. Dat is alles wat ik zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

redwing schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:25:
[...]
Maar het maakt heel wat uit of je dat per dag, maand, kwartaal of jaar doet!

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
marktweakt schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:37:
[...]

Als het een recht is dan mag ik daar dus ook rechten aan ontlenen. Anders is het geen recht.
Zo werkt dat niet natuurlijk niet. Dat je 2 getallen van elkaar af mag strepen betekent niet dat je dus het recht hebt om ze op alle mogelijke manieren van elkaar af te strepen.
Het is best mogelijk dat op enig moment door de rechter zal worden besloten dat het geen recht is om per jaar te mogen salderen. Als dat het geval is dan zijn allerlei varianten mogelijk wat betreft tariefperioden te hanteren die voor de energiemaatschappijen erg gunstig zullen zijn.

Maar als de rechter besluit dat het een recht is dan hoeven we het ook niet meer te hebben over welke tarieven in een jaar gehanteerd moeten worden denk ik. Dat is alles wat ik zeg.
Ik weet dat je dat zegt, maar die conclusie is gewoon niet logisch. Bij salderen is het simpelweg de bedoeling dat wat er op je rekening staat de eindstand min de beginstand is. En niet dat je tussendoor allerlei opbrengsten/verbruiken tegen elkaar weg gaat strepen. Dat is nl. precies wat Budget doet en wat dus niet de bedoeling is. Dat jaarlijks salderen zegt dus nog helemaal niets over de tarieven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tjark schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:46:
[...]

Maar het maakt heel wat uit of je dat per dag, maand, kwartaal of jaar doet!
Precies, en daarvan is dus vastgelegd dat dat per jaar doet. En dan mag Budget (of @marktweakt ;) ) dus niet zelf gaan bepalen welke termijn en welke blokken ze van elkaar aftrekken.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Heb bericht aan de ACM gestuurd en gewezen op de site van BE waarop letterlijk staat "De saldering vindt maandelijks plaats" (https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen).
Net via e-mail antwoord gekregen van de ACM: "in de wet staat duidelijk dat energieleveranciers moeten salderen per contractjaar, dus over uw totale jaarafrekening. Ook als u een contract hebt voor onbepaalde tijd met variabele tarieven, moet uw leverancier per contractjaar salderen."

Heb vervolgens BE gebeld en de situatie voorgelegd. De dame aan de telefoon gaf aan eerst aan dat verrekenen per maand gaat, en salderen per jaar. Na mijn vraag over nadere uitleg kwam ik in de wacht, waarna de toelichting volgde dat de website nog oude informatie bevat en nog bijgewerkt moet worden. Salderen gaat per jaar, ook bij variabele tarieven. Heb doorgevraagd met voorbeelden over extra opwekken in juli en verbruiken in december, en opnieuw werd bevestigd dat dit zal blijven kunnen zonder meerkosten.

Geen idee wat er nu speelt of aan de hand is. Heb om een schriftelijke bevestiging gevraagd van wat de support-medewerker heeft uitgelegd, Die zou ik moeten gaan ontvangen. Ben benieuwd...

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not_Disclosed
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 09:06
Bij mijn vraag een paar dagen terug weigerde budgetenergie nog een voorbeeldrekening te leveren. Ze verwezen me naar de jaarrekening (die ik pas in april 2023 krijg).

Misschien dat de aandacht van de consument voor dit probleem toch vervelend begint te worden en men de berekening heroverweegt (hoeveel uren servicedesk zou dit niet kosten?) . Misschien in combinatie met de ACM. We kunnen alleen maar hopen.

A life lived in fear is a life half lived

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4rk7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-03-2024
ik zit zelf ook bij BE en heb panelen.
Afgelopen maandag heb ik contact gehad via de chat en was het nog zo dat het salderen minder gunstig zou worden en dat ze nog in afwachting waren van de ACM en consumentenbond wat het nu definitief ging worden.
Ik vermoed dat er veel klanten gebeld hebben en het zal voor hen een keuze worden van kosten en baten (lees: hoeveel klanten gaan weg) wanneer de acm ermee akkoord gaat.
Ik geef ze nog een paar dagen om met een definitief antwoord te komen. Een nieuwe leverancier is maar een paar klikken met de muis weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tiesert schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:00:
Heb bericht aan de ACM gestuurd en gewezen op de site van BE waarop letterlijk staat "De saldering vindt maandelijks plaats" (https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen).
Net via e-mail antwoord gekregen van de ACM: "n de wet staat duidelijk dat energieleveranciers moeten salderen per contractjaar, dus over uw totale jaarafrekening. Ook als u een contract hebt voor onbepaalde tijd met variabele tarieven, moet uw leverancier per contractjaar salderen."

Heb vervolgens BE gebeld en de situatie voorgelegd. De dame aan de telefoon gaf aan eerst aan dat verrekenen per maand gaat, en salderen per jaar. Na mijn vraag over nadere uitleg kwam ik in de wacht, waarna de toelichting volgde dat de website nog oude informatie bevat en nog bijgewerkt moet worden. Salderen gaat per jaar, ook bij variabele tarieven. Heb doorgevraagd met voorbeelden over extra opwekken in juli en verbruiken in december, en opnieuw werd bevestigd dat dit zal blijven kunnen zonder meerkosten.

Geen idee wat er nu speelt of aan de hand is. Heb om een schriftelijke bevestiging gevraagd van wat de support-medewerker heeft uitgelegd, Die zou ik moeten gaan ontvangen. Ben benieuwd...
Apart... Heb helemaal geen reactie gekregen van de acm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Welke energiemaatschappijen bieden nog een vast contract aan, alleen voor stroom, bijvoorbeeld 1 jaar? Dan ben je minder snel gedupeerd door kwartaal of maandelijkse aanpassingen van de prijs en salderen per jaar is dan heel waarschijnlijk. De energie vergelijkers geven alleen "gewoon energie" en "innova energie" aan. Een snel rondje langs enkele energiemaatschappijen levert ook niets op, alleen variabele contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:28:
Welke energiemaatschappijen bieden nog een vast contract aan, alleen voor stroom, bijvoorbeeld 1 jaar? Dan ben je minder snel gedupeerd door kwartaal of maandelijkse aanpassingen van de prijs en salderen per jaar is dan heel waarschijnlijk. De energie vergelijkers geven alleen "gewoon energie" en "innova energie" aan. Een snel rondje langs enkele energiemaatschappijen levert ook niets op, alleen variabele contracten.
Je geeft je eigen antwoord al....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 00:07
ZuinigeRijder schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:28:
EnergieDirect bood mij (als voormalig klant) vanmiddag per telefoon een vast contract aan van 3 jaar om over te stappen. De klanten medewerker vertelde mij ook dat meerdere providers achter de schermen hiermee bezig zijn, o.a. Budget. <Die mij als actuele klant vervolgens niks wensen of kunnen aanbieden. Do yr math!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommel
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zit bij Mijn Domein Energie en volg dit topic nu al even. Heb een Flex contract met uurprijzen voor elektra. Heb contact gehad met de Helpdesk ook met de vraag hoe zit dit met saldering en kreeg toen het volgende:

Mijn vraag:
Ik heb sinds 1 jan. 2022 een flex contract voor stroom en gas. Ik heb dus tarieven per uur voor stroom. Ik heb ook zonnenpanelen (4000wp). Stel ik verbruik 3500kwh en lever 4000kwh op per jaar. Worden die 3500 dan gesaldeerd dus kosten 0 euro? En voor de 500 die ik teruglever het flexibele teruglevertarief zoals in een van jullie artikelen omschreven staat?
Antwoord:
Teruglevertarief
Dat klopt helemaal! Wat er daadwerkelijk wordt terug geleverd aan het net, krijg je ons teruglevertarief voor. Dit is recentelijk verhoogd naar 20% van het leveringstarief.
Mijn wedervraag:
Ok, bijna helemaal duidelijk 😉 Dus voor alles wat gesaldeerd wordt doet het flex tarief er niet echt toe. Het gaat gewoon om het aantal kwh.
Antwoord weer
Saldering
Het tarief doet er wel een beetje aan toe, want uiteindelijk wordt het gemiddelde levertarief gepakt waar dan uiteindelijk weer het teruglevertarief op wordt gebaseerd.
Nu maak ik mij toch een beetje zorgen over bovenstaande, ook als ik dit lees:
https://mijndomeinenergie...ververgoeding-ontvang-ik-
Wij passen de wetgeving van saldering toe zolang er op jaarbasis meer elektriciteit is afgenomen dan is terug geleverd.
en
Terugleververgoeding Flex-contract

Voor iedere kWh elektriciteit die je teruglevert aan het energienet ontvang je het actuele uurtarief inclusief belastingen (en inkoopkosten) in het kader van de salderingsregeling.
Het is gewoon niet duidelijk in mijn ogen.
Iemand die ervaring heeft met Mijn Domein energie en salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Laat maar was aan t slapen...

[ Voor 117% gewijzigd door Jovatov op 29-06-2022 16:41 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Not_Disclosed
Ikzelf heb het idee dat saldering per maand nadelig is maar ik weet eigenlijk niet echt hoe nadelig. Daarom heb ik er een berekening/schatting van gemaakt.
  • Mijn zonnepanelen wekken iets meer op dan ik verbruik.
  • De percentages per maand zijn een schatting van de verdeling van opwekking per maand op basis van gegevens van een aantal gebruikers in mijn regio in pvoutput.org. Als iemand nauwkeuriger schattingen heeft dan hoor ik het graag.
  • Op basis van een jaarlijks geschatte opbrengst kun je dan een verdeling van de opbrengst per maand maken.
  • Ik heb een fictieve kostprijs en terugleververgoeding aangehouden en deze constant gehouden zodat het effect van saldering duidelijker zichtbaar is.
  • Hierna heb ik berekend wat de uiteindelijk opbrengst is aan het eind van een jaar (in oranje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PrSQEkeXcm9wthULcxDd9WBUG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tTDzXhKNPiiLOsQGvx3fxQM5.png?f=fotoalbum_large

Zowel de maandelijkse als kwartaal-saldering zijn een stuk ongunstiger dan de saldering per half- of heel jaar. Bij een halfjaarssaldering streep je een deel zomer weg tegen een deel winter. Bij kwartaalsaldering en maandsaldering is dit effect er niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Not_Disclosed op 29-06-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:07
@Not_Disclosed

Hier zijn wij netto afnemers in de maanden november, december en januari. Februari en oktober eigenlijk ook, maar dat gaat om kleine aantallen. Bij een kWhprijs van €0,40 zouden we bij maandelijks salderen een kleine €300 extra moeten betalen in vergelijking met jaarlijks salderen. Het is voor die energieboeren makkelijk verdienen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
GioStyle schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:21:
@Not_Disclosed

Hier zijn wij netto afnemers in de maanden november, december en januari. Februari en oktober eigenlijk ook, maar dat gaat om kleine aantallen. Bij een kWhprijs van €0,40 zouden we bij maandelijks salderen een kleine €300 extra moeten betalen in vergelijking met jaarlijks salderen. Het is voor die energieboeren makkelijk verdienen...
Heb je dan de terugleververgoeding van maanden maart t/m september van die €300,- afgetrokken?

Als je het niet kan aftrekken van de wintermaanden krijg je nog wel een vergoeding. Of heb je die daar dan al afgehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Jovatov schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:28:
[...]

Heb je dan de terugleververgoeding van maanden maart t/m september van die €300,- afgetrokken?

Als je het niet kan aftrekken van de wintermaanden krijg je nog wel een vergoeding. Of heb je die daar dan al afgehaald?
Nee! Goed punt! :D

Ik ben er wel vanuit gegaan dat de belastingen wel jaarlijks gesaldeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 15:20
OConnor schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:25:
[...]

Paar dagen terug op de email bevestigd gekregen dat VDB de saldering "een keer per jaar doet op de jaarafrekening".
Dit is niet wat ik op mijn rekening van afgelopen jaar zie (juli '20 - juli '21). Zonnepanelen liggen sinds half mei '21:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8vlbFM_VniFnbe0MH2pFO4_4_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JAw9VOwf74D8DqQYh5Px3Igz.png?f=fotoalbum_large
Dit is volgens mij echt per periode. Zie hier de factuur (alleen deel elektriciteit). Zie ik iets over het hoofd? Ik zie zelf overigens nergens een TLV.

[ Voor 77% gewijzigd door StarC op 29-06-2022 19:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OConnor
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-09 17:28
Nee, zie ook opmerking direct daaronder in mijn post. Volgens mij "salderen" heel veel leveranciers inmiddels op basis van tariefsperiodes, strepen ze euro's tegen elkaar weg op de jaarafrekening en noemen dit "salderen op jaarbasis". Wat het dus NIET is, salderen is op basis van kWh over een vol jaar. Dit is heel lastig boven water te krijgen via klantenservice, je moet de vraag enorm uitgebreid en gericht stellen.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:14
Bij de jaarrekening van 31-3-2021 tot 31-3-2022 van een jaarcontract bij budget energie werd gesaldeerd per tariefsoort.
Dus eerst alles op normaal telwerk en vervolgens op dal. En dan werdt het qua euro's weggestreept.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kA-cJicZVwUZoYu17ynUFmvHOII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wq5EWRebc3ryCOUvd4rd0gTN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@klump4u

[...]

Als ik het recht heb om alles tegen een euro per kWh terug te leveren dan wil ik het ook zo gunstig mogelijk.
Als bestaat niet.
Er moet gesaldeerd worden verbruik tegen teruglevering alleen is niet duidelijk hoe het wettelijk gewenst is.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

marktweakt schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:37:
[...]

Als je ww- premie betaald heb je ww rechten, heb je dan ook recht op de maximale ww uitkering.

[ Voor 5% gewijzigd door klump4u op 29-06-2022 18:57 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Lieuwe15 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:48:
Bij de jaarrekening van 31-3-2021 tot 31-3-2022 van een jaarcontract bij budget energie werd gesaldeerd per tariefsoort.
Dus eerst alles op normaal telwerk en vervolgens op dal. En dan werdt het qua euro's weggestreept.
[Afbeelding]
Melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 14:14
Waarom zou ik het melden als het in dit geval in mijn voordeel is? :P
De -1109kWh op de normaal teller levert mij €39,34 op.
De 1080kWh op de dal teller kost mij €26,70.
Dus een totaal bedrag van € - 12,64.

Ga ik eerst alles salderen op kwh komt er het volgende uit:
71 kWh afname op de dal teller. Dit kost mij €1,61.

Mijn voordeel om het op de Budget Energie manier te doen: €14,25.

En ze kijken ook met betrekking tot de belastingen naar de juiste tijdsperiodes.

[ Voor 9% gewijzigd door Lieuwe15 op 29-06-2022 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
MikeyMan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:26:
[...]

Apart... Heb helemaal geen reactie gekregen van de acm.
Ik kan hem wel even delen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDyI3jl13VdnfU6lW0ktvZteQwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKwz3HmqEXkcSZLmW9kDpt3b.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lieuwe15 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:03:
Waarom zou ik het melden als het in dit geval in mijn voordeel is? :P
De -1109kWh op de normaal teller levert mij €39,34 op.
De 1080kWh op de dal teller kost mij €26,70.
Dus een totaal bedrag van € - 12,64.

Ga ik eerst alles salderen op kwh komt er het volgende uit:
71 kWh afname op de dal teller. Dit kost mij €1,61.

Mijn voordeel om het op de Budget Energie manier te doen: €14,25.

En ze kijken ook met betrekking tot de belastingen naar de juiste tijdsperiodes.
Ja je hebt een jaarcontract. Nogal wiedes dat het dan goed gaat.

Probleem ontstaat bij flexibele contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

StarC schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:28:
[...]

Dit is niet wat ik op mijn rekening van afgelopen jaar zie (juli '20 - juli '21). Zonnepanelen liggen sinds half mei '21:

[Afbeelding]
Dit is volgens mij echt per periode. Zie hier de factuur (alleen deel elektriciteit). Zie ik iets over het hoofd? Ik zie zelf overigens nergens een TLV.
Volgens mij hebben ze bij jou enkel honderden kWh niet verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
MikeyMan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:53:
[...]

Ja je hebt een jaarcontract. Nogal wiedes dat het dan goed gaat.

Probleem ontstaat bij flexibele contracten.
Hoezo is dit 'goed'?

Feitelijk wordt hier ook per periode op tarief gesaldeerd, net als bij een contract met variabele tarieven door het jaar heen.
Alleen in deze is de periode overdag versus 's nachts/weekend ipv januari versus februari etc.

Het maakt in deze geen groot verschil, en nog in voordeel van de klant ook. Maar hier zijn tarieven van elkaar afgetrokken, en niet de kWh, waar met saldering dat laatste toch bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jovatov schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:59:
[...]

Hoezo is dit 'goed'?

Feitelijk wordt hier ook per periode op tarief gesaldeerd, net als bij een contract met variabele tarieven door het jaar heen.
Alleen in deze is de periode overdag versus 's nachts/weekend ipv januari versus februari etc.

Het maakt in deze geen groot verschil, en nog in voordeel van de klant ook. Maar hier zijn tarieven van elkaar afgetrokken, en niet de kWh, waar met saldering dat laatste toch bedoeld is.
Fair point. Maar vele malen minder schadelijk dan per maand of kwartaal verrekenen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Jovatov schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:59:
[...]

Hoezo is dit 'goed'?

Je hebt een jaarcontract afgesloten. Als je je contract goed had doorgenomen wist je dat BE per telwerk zou gaan salderen... (Ik heb het niet tegen jou persoonlijk, maar in het algemeen).

Waarom is dit nu achteraf opeens een probleem?

Kijk eens hier:

https://www.zonnepanelen-...beste-salderingsregeling/

Er zijn meerdere leveranciers die per telwerk salderen...

Dit is niets nieuws onder de zon, lijkt me.

[ Voor 5% gewijzigd door GioStyle op 29-06-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Net via e-mail antwoord gekregen van de ACM: "in de wet staat duidelijk dat energieleveranciers moeten salderen per contractjaar, dus over uw totale jaarafrekening. Ook als u een contract hebt voor onbepaalde tijd met variabele tarieven, moet uw leverancier per contractjaar salderen."

Ik vind het bewonderenswaardig dat er nog mensen zijn die BudgetEnergie bellen en vragen om uitleg.

Het antwoord is immers allang een keer duidelijk uitgewerkt en gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:27
StarC schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:28:
[...]

[Afbeelding]
Hm! Een bijzonder interessante jaarrekening, bedankt voor het delen!

Je hebt in totaal 3530 kWh geleverd gekregen en 1434 kWh teruggeleverd. Gesaldeerd heb je netto 2096 kWh geleverd gekregen.

En wat ik nu zie is dat ze die netto geleverde energie met een mij onbekende verdeelsleutel over de periodes verdeeld hebben:

De 1e periode, van 158 dagen, heb je 1662 kWh geleverd gekregen en die is volledig in rekening gebracht.
De 2e periode, van 103 dagen, heb je 1332 kWh geleverd gekregen, daarvan is 377 kWh in rekening gebracht.
De 3e periode, van 21 dagen, heb je 202 kWh geleverd gekregen, daarvan is 57 kWh in rekening gebracht.
De 4e periode, van 57 dagen, heb je meer teruggeleverd dan geleverd gekregen, hiervoor is niets in rekening gebracht, en niets uitbetaald.
De 5e periode, van 26 dagen, heb je ook meer teruggeleverd dan geleverd gekregen, hiervoor is niets in rekening gebracht, en niets uitbetaald.

Per saldo heb je voor 2096 (1662 + 377 + 57) kWh betaald, tegen 2 verschillende tarieven, allemaal in periodes waarin je nog geen teruglevering had. Er is dus niet eerst per periode omgerekend naar euro’s of zo.

Ik denk dat deze rekenmethode voor jou voordeliger is geweest dan bijvoorbeeld hoe Greenchoice dat doet. Dat ga ik nog wel even narekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
klump4u schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:17:
[...]

Volgens mij hebben ze bij jou enkel honderden kWh niet verrekend.
Daar ben ik het niet mee eens, zie mijn post hierboven. Het is alleen niet verrekend zoals de meeste andere leveranciers dat lijken te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
GioStyle schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:04:
[...]

Je hebt een jaarcontract afgesloten. Als je je contract goed had doorgenomen wist je dat BE per telwerk zou gaan salderen... (Ik heb het niet tegen jou persoonlijk, maar in het algemeen).

Waarom is dit nu achteraf opeens een probleem?

Kijk eens hier:

https://www.zonnepanelen-...beste-salderingsregeling/

Er zijn meerdere leveranciers die per telwerk salderen...

Dit is niets nieuws onder de zon, lijkt me.
Dit is in zoverre een probleem dat nu dezelfde willekeur in verrekening ontstaat met verschillende tarieven binnen een jaar (los van dal/normaaltarief).

Is dat nieuw? Ja en nee, in elk geval zijn de gevolgen voor de klant veel groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Turrican schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:41:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens, zie mijn post hierboven. Het is alleen niet verrekend zoals de meeste andere leveranciers dat lijken te doen.
Klopt ik heb een periode verkeerd gekeken, netjes gesaldeerd dus naar mijn mening, goedkoper tarief weggestreept tegen duurder tarief, had naar mijn mening niet gehoeven, ze hadden ook het verschil in tarief in rekening kunnen brengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
Wolly schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:33:
[...]

Ik vind het bewonderenswaardig dat er nog mensen zijn die BudgetEnergie bellen en vragen om uitleg.

Het antwoord is immers allang een keer duidelijk uitgewerkt en gepost.
Ik bel niet met vragen omdat ik het antwoord niet weet. Ik bel om na te gaan wat hun antwoord is, zodat ik verder kan met een klachtenprocedure. Dat wil ik doen obv informatie direct van de bron en niet obv informatie van derden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tiesert schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:38:
[...]

Ik bel niet met vragen omdat ik het antwoord niet weet. Ik bel om na te gaan wat hun antwoord is, zodat ik verder kan met een klachtenprocedure. Dat wil ik doen obv informatie direct van de bron en niet obv informatie van derden.
OK, fair enough.

Bij wie wil je je klachten deponeren? Ik denk dat zolang er nog geen eindnota danwel jaarnota ligt er weinig grond is om te klagen, afgezien dat de informatievoorziening niet altijd consequent dezelfde informatie geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Is overstappen van BE naar Gewoonenergie nou dan de goede keuze? Lastig.. ik lees amper/geen klachten over GE?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:16
NeFoRcE schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:50:
Is overstappen van BE naar Gewoonenergie nou dan de goede keuze? Lastig.. ik lees amper/geen klachten over GE?
Misschien omdat er weinig klanten zijn. Het is volgens mij een kleine speler die de winter misschien niet overleefd en dat zou ons (terugleveraars) geld kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Bravertal op 30-06-2022 06:43 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Bravertal schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 06:42:
[...]

Misschien omdat er weinig klanten zijn. Het is volgens mij een kleine speler die de winter misschien niet overleefd en dat zou ons (terugleveraars) geld kosten.
Hmm, maar is onderdeel van innova (heb ik vorig jaar bij gezeten, wat prima beviel eigenlijk). Daarnaast bestaat innova al sinds 2010. Dus denk dat het financieel wel goed zit dan dunkt me.

Ik gok het er gewoon op. Living on the edge!

edit:

crap.

Gisteren kon ik nog tegen variabele tarieven afsluiten. Nu moet een jaar contract daar... potjandikke.

[ Voor 11% gewijzigd door NeFoRcE op 30-06-2022 07:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:24
Wolly schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:44:
[...]

OK, fair enough.

Bij wie wil je je klachten deponeren? Ik denk dat zolang er nog geen eindnota danwel jaarnota ligt er weinig grond is om te klagen, afgezien dat de informatievoorziening niet altijd consequent dezelfde informatie geeft?
Als ze nu al rare dingen zeggen kan je dat vast melden bij de ACM. En als je straks een eind-/jaarnota verwacht te moeten betwisten is het goed nu al dingen zwart-op-wit te gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[b]Tommel in "Saldering per kwartaal of jaar"

Wij passen de wetgeving van saldering toe zolang er op jaarbasis meer elektriciteit is afgenomen dan is terug geleverd.
Aparte verwoording, want nu staat er zoiets als "Wij houden ons aan de maximumsnelheid op de weg tenzij we haast hebben."

Maar wat men bedoelt is dat er alleen wordt gesaldeerd als het verbruik hoger is dan de teruglevering. Wat op zich logisch is, want in het andere geval valt er niet te salderen en ontvang je een vergoeding voor het restant.

Ik neem aan dat ze ook salderen als verbruik en teruglevering toevallig op de kWh gelijk zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 30-06-2022 08:35 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]
Geen idee wat er nu speelt of aan de hand is.
[...]
Ze hebben niet op zoveel weerstand gerekend. Naast dit topic, zijn er inmiddels ook journalisten die bellen en hebben er al artikelen op nu.nl over dit onderwerp gestaan.

Nu de ACM zich er ook tegenaan gaat bemoeien, willen ze de boel de-escaleren. Waarschijnlijk ook zo geruisloos mogelijk terugdraaien.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
NeFoRcE schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:50:
Let op, deze leverancier zou een negatieve solvabiliteit hebben.
https://www.emerce.nl/nie...leine-energieleveranciers
https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:26:
[...]

Ze hebben niet op zoveel weerstand gerekend. Naast dit topic, zijn er inmiddels ook journalisten die bellen en hebben er al artikelen op nu.nl over dit onderwerp gestaan.

Nu de ACM zich er ook tegenaan gaat bemoeien, willen ze de boel de-escaleren. Waarschijnlijk ook zo geruisloos mogelijk terugdraaien.
Ik hoop het. Dan zou ik ze aanraden te beginnen met de informatie op de website weg te halen. We wachten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Mooi, lijkt me duidelijk omschreven. Binnen drie weken antwoord van de minister. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Wel oude informatie, maar ik zou niet bij een "nieuwe" partij een contract afsluiten. De grote, oude jongens zijn betrouwbaarder.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Turrican schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:40:
Ik denk dat deze rekenmethode voor jou voordeliger is geweest dan bijvoorbeeld hoe Greenchoice dat doet. Dat ga ik nog wel even narekenen.
@StarC

Gedaan, even met de (afgeronde) tarieven inclusief BTW:

Periode 1:
Levering: 1662 kWh @ EUR 0,0770 = EUR 127,97

Periode 2:
Levering: 1332 kWh @ EUR 0,0770 = EUR 102,56

Periode 3:
Levering: 202 kWh @ EUR 0,0715 = EUR 14,44

Periode 4:
Levering: 251 kWh @ EUR 0,0715 = EUR 17,95
Teruglevering: 990 kWh @ EUR 0,0715 = EUR -70,78

Periode 5:
Levering: 83 kWh @ EUR 0,09 = EUR 7,47
Teruglevering: 444 kWh @ EUR 0,09 = EUR -39.96

Totaal: Netto levering @ EUR 159,65

Maar dat is een beetje grof, omdat de tarieven niet met genoeg decimalen op je factuur staan, lijkt het.
Ik kom tenminste (voor periode 1 bijvoorbeeld) uit op EUR 127,90 (1662 kWh a EUR 0,0636 = EUR 105,70 ex. BTW, en dan nog 21% BTW erbij)

Jij hebt EUR 161,09 betaald (inclusief BTW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:24
Mooi!

Ik snap alleen deze niet zo goed:
‘Is het een correcte uitleg van de salderingsregeling dat zonnestroom die wordt gesaldeerd vergoed moeten worden door de energieleverancier tegen het tarief dat op het moment van opwekken en terugleveren aan het elektriciteitsnet door dezelfde leverancier in rekening zou worden gebracht wanneer er sprake zou zijn van verbruik?’
Is de vraag hier: "als je een contract met uurprijzen hebt, moet er dan per uur gesaldeerd worden?"

Dat lijkt me namelijk precies in tegenspraak met de rest van de vragen die neerkomen op "als je een contract met variabele (maandelijkse of halfjaarlijkse) prijzen hebt, moet er dan per jaar gesaldeerd worden?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lieuwe15 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:48:
[Afbeelding]
Even de afrekening voor dit jaar van BE erbij gepakt.

En dat ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6klBjryiHVYOlbPyuS2SbUeH5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UDnwm0fikFjCNTMkCNMpRAsP.png?f=fotoalbum_large

Dat lijkt op het oog goed te gaan dus voor het vaste contract.

[ Voor 77% gewijzigd door MikeyMan op 30-06-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Innova/GewoonEnergie kan via gaslicht.com pas na 4-6 weken leveren. Lekker ook dat dat niet vermeld wordt. Ik heb de overstap geannuleerd.

Daarnaast zie ik nu op m'n eindafrekening dat ik 1335 kw verbruikt heb. Ik heb dus niet teruggeleverd onder de streep. Volgens mij maakt het dan al aardig minder uit waar ik bij zit qua salderingsregeling toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MikeyMan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:46:

[Afbeelding]

Dat lijkt op het oog goed te gaan dus.
Wat voor contract had je afgelopen jaar? Een jaar of langer contract, dan zal het inderdaad kloppen. Het gaat er alleen om als je een variable contract hebt, daar zou ook gesaldeerd moeten worden over een periode van een jaar.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_Dune_ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:49:
[...]

Wat voor contract had je afgelopen jaar? Een jaar of langer contract, dan zal het inderdaad kloppen. Het gaat er alleen om als je een variable contract hebt, daar zou ook gesaldeerd moeten worden over een periode van een jaar.
Ja weet ik, had eigenlijk de reactie op de vorige pagina van de VDB nota moeten quoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

[...]

[Afbeelding]

Vast of variabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not_Disclosed

[Afbeelding]

Dat is de mooiweer versie. Op de site van budgetenergie https://mijn.budgetthuis.nl/energie/facturen staan er naast de jaarnota ook twee kleine linkjes naar de "factuurspecificatie Incl. btw / Excl. btw". Hierin zie je hoe de zaken echt verdeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Not_Disclosed schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:58:
[...]

Dat is de mooiweer versie. Op de site van budgetenergie https://mijn.budgetthuis.nl/energie/facturen staan er naast de jaarnota ook twee kleine linkjes naar de "factuurspecificatie Incl. btw / Excl. btw". Hierin zie je hoe de zaken echt verdeeld worden.
Die wijken niet af. Maar het ging me om een reactie op een eerdere factuur waarbij dal met dal en piek met piek werd verrekend. Dat gedeelte lijkt met dit jaarcontract wel goed te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:02
squashedraven schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:49:
[...]

Net exact de vraag gesteld dat als ik in januari 200 opwek en 50 verbruik en in januari precies andersom dat ik dan 0kwh betaal. Zodra ik een antwoord heb zal ik dat wel even posten.
En het antwoord is ook binnen: "Het wordt op jaarbasis verrekend, wanneer je in de zomer meer opwekt dan je verbruikt dan zal deze opwekking verrekend worden met verbruik in wintermaanden.
Dit zal op de jaarafrekening te zien zijn." dus zoals ik het begrijp gaat het bij deze leverancier wel gewoon goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 18-09 23:53
Waarom fora vol verhalen en bedenkingen als mijn energienota zonder salderen maar € 12,48 bedraagt ?
Jaarverbruik ongeveer 6500 kWh en +/- 40% direct uit de panelen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:53:
Waarom fora vol verhalen en bedenkingen als mijn energienota zonder salderen maar € 12,48 bedraagt ?
Omdat het niet alleen om jou draait in de wereld? :?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

En omdat het snel kan veranderen als blijkt dat je best een loopje kunt nemen met wetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Apache4u schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:56:
[...]

Omdat het niet alleen om jou draait in de wereld? :?
Eens, maar uiteindelijk gaat het allemaal om geld natuurlijk.
Je word een stuk makkelijker in je doen en denken als het onderaan de streep niet veel kost.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Indoubt schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:57:
En omdat het snel kan veranderen als blijkt dat je best een loopje kunt nemen met wetten.
Uiteindelijk opslaan van je energie en zorgen dat je op of rond de 0 kWh zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:59:
[...]

Dat vergt ook een leuke investering, waar niet iedereen de centen voor heeft liggen...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Misschien had je bij juist salderen wel 200 euro terug gekregen? (zeg niet dat dat bij jou 't geval is, maar bij sommigen wel op de manier zoals BE lijkt te salderen)

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
squashedraven schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:50:
[...]

En het antwoord is ook binnen: "Het wordt op jaarbasis verrekend, wanneer je in de zomer meer opwekt dan je verbruikt dan zal deze opwekking verrekend worden met verbruik in wintermaanden.
Dit zal op de jaarafrekening te zien zijn." dus zoals ik het begrijp gaat het bij deze leverancier wel gewoon goed
Ik mis het antwoord op je vraag, die was immers of je dan 0kWh betaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ronald.42 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:02:
[...]

Dat vergt ook een leuke investering, waar niet iedereen de centen voor heeft liggen...
Stukje bij beetje opbouwen met je bespaarde energie euro's, moet je wel twee rechterhanden voor hebben BTW.
(Lifepo4) accu's kan je parallel schakelen, zo breid je je capaciteit ieder jaar een beetje uit.
Moet je wel plaats voor hebben natuurlijk ik zou ze niet naast mijn bed willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Tjark schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:04:
[...]

Misschien had je bij juist salderen wel 200 euro terug gekregen? (zeg niet dat dat bij jou 't geval is, maar bij sommigen wel op de manier zoals BE lijkt te salderen)
€ 347,24 om precies te zijn, dat is een leuk cadeautje en meer dan vorig jaar (ook leuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55
koevlaas2 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:59:
[...]

Seizoensopslag is toch echt nog niet beschikbaar. Hoe verwarm je in de winter? Heb je gewoon 50 panelen oid?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die panelen kosten geld. En die moet je natuurlijk ook meenemen in die uiteindelijke kostprijs over 15 (?) jaar. Als ik dusdanig veel panelen neer moet leggen om mijn maand verbruik in de wintermaanden af te dekken ben ik nog 15k kwijt. En dan kan ik die panelen nog nieteens kwijt ook.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 30-06-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Brent schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:16:
[...]

Seizoensopslag is toch echt nog niet beschikbaar. Hoe verwarm je in de winter? Heb je gewoon 50 panelen oid?
Met een grond bron kun je daar nog wel een boom over opzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
MikeyMan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:18:
[...]

Die panelen kosten geld. En die moet je natuurlijk ook meenemen in die uiteindelijke kostprijs over 15 (?) jaar.
Dat is zo, met de huidige prijzen is de tvt natuurlijk nooit het discussiepunt.
Geld dat uitgegeven is is weg en gauw vergeten 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

koevlaas2 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:20:
[...]

Dat is zo, met de huidige prijzen is de tvt natuurlijk nooit het discussiepunt.
Geld dat uitgegeven is is weg en gauw vergeten 8)
Ja, totdat omvormer en panelen end of life zijn en je weer voor diezelfde uitgave staat natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
MikeyMan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:18:
[...]

Met een grond bron kun je daar nog wel een boom over opzetten ;)
Het kan, maar het is zeker een enorme investering. Hoe dan ook lijkt me dat het interessantst: kun je in de winter ook je WP poweren met panelen? Echt *flink* bijleggen lijkt me dan de enige optie. Ik heb daar het dak niet voor, en dat zou daarnaast ook flink wat meer kosten dan een installatie die 1-2x jaarafname opwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Brent schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:22:
[...]

Het kan, maar het is zeker een enorme investering. Hoe dan ook lijkt me dat het interessantst: kun je in de winter ook je WP poweren met panelen? Echt *flink* bijleggen lijkt me dan de enige optie. Ik heb daar het dak niet voor, en dat zou daarnaast ook flink wat meer kosten dan een installatie die 1-2x jaarafname opwerkt.
Eens hoor, heb het ook snel uit mijn hoofd gezet.

Maar stapel zonnecollectoren om de grond bron in de zomer te verwarmen zorgt er ook voor dat de WP in de winter minder hard hoeft te werken.

Maar kosten en logistiek zijn hier wel een probleem ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
MikeyMan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:26:
[...]

Maar stapel zonnecollectoren om de grond bron in de zomer te verwarmen zorgt er ook voor dat de WP in de winter minder hard hoeft te werken.

Naast het feit dat hiervoor geen vergunning meer afgegeven mogen worden hebben we het over een enorme klus, daar kun je ook al je muren van renoveren/herbouwen schat ik.

Ben dus benieuwd hoe @koevlaas2 het voor elkaar krijgt in de winter warm te blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:06

Wuursj

want worst is al bezet

Brent schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:22:
[...]

Mijn verbruik van januari '22 was 860kwh (waarvan meerendeel WP)
mijn opbrengst van 14x330wp was 58kwh in diezelfde maand.
Nog ff 207 van die panelen bijleggen dus... :/
Ik zie zelf meer in isoleren.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 15:20
@Turrican en @klump4u , Thanks voor het meekijken. De TL;DR versie zei voor dit onderwerp dus eigenlijk te weinig en de uitgebreide specificatie kon ik niet zoveel van maken. Dit helpt me het in ieder geval meer te begrijpen, ook waarom er geen TLV was (want verrekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
StarC schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:23:
De TL;DR versie zei voor dit onderwerp dus eigenlijk te weinig en de uitgebreide specificatie kon ik niet zoveel van maken.
Nee, echt eenvoudig zijn dit soort facturen niet meer te noemen...
Denk niet dat de gemiddelde klant er veel mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 21-07 07:05
Wuursj schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Ach ik hoef maar 8.5x mijn huidige installatie... Ik denk dat ik alle buitenmuren, tuin en garage maar vol moet stampen met panelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
[

Opslaan is een super idee, maar in mijn geval denk ik onmogelijk: In de zomer (Q2-3) lever ik er 1800 meer terug dan verbruik en in de winter kom ik er 4000 te kort, wie slaat 1800 kWh op, en waar en hoe? Een accu zal niet werken, al heb ik wel de ruimte.

Ik ga nu drie maanden "genieten" van 1150 kWh uur terug leveren tegen Euro 0.05 kWh, en 6 m3 aan gas voor Euro 1.69m3. Daarna 3 maanden afnemen van 1500 kWh en 90m3 aan gas, tarief is onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ep Woody schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:57:
[...]

Ach ik hoef maar 8.5x mijn huidige installatie... Ik denk dat ik alle buitenmuren, tuin en garage maar vol moet stampen met panelen...
Heb ik vijf jaar geleden al gedaan...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:25:
[...]

Heb ik vijf jaar geleden al gedaan...
Maar jij bent de aller beste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Plus ik neem aan dat de muren met zicht vanaf de straat niet volgehangen zijn... Dat wordt hier wel een dingetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ep Woody schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:40:
Plus ik neem aan dat de muren met zicht vanaf de straat niet volgehangen zijn... Dat wordt hier wel een dingetje...
Nee want ik heb geen voortuin haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
GertS1968 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:00:
[...]

Opslaan is een super idee, maar in mijn geval denk ik onmogelijk: In de zomer (Q2-3) lever ik er 1800 meer terug dan verbruik en in de winter kom ik er 4000 te kort, wie slaat 1800 kWh op, en waar en hoe? Een accu zal niet werken, al heb ik wel de ruimte.

Ik ga nu drie maanden "genieten" van 1150 kWh uur terug leveren tegen Euro 0.05 kWh, en 6 m3 aan gas voor Euro 1.69m3. Daarna 3 maanden afnemen van 1500 kWh en 90m3 aan gas, tarief is onbekend.
De meeste dingen zijn onmogelijk tot het moment dat ze mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wuursj schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Same here... December 65,5 opgewekt. En 509 verbruikt. En da's met 21 panelen en dus een dak vol.

Maar nog zonder warmtepomp :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Brent schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:28:
[...]

Naast het feit dat hiervoor geen vergunning meer afgegeven mogen worden
Hoezo? Dan moet ik even mijn buurman informeren dat hij geen ondergronds buffervat meer mag aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
MikeyMan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:26:
[...]

https://eenvandaag.avrotr...er-zijn-uitvinding-horen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
MikeyMan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:35:
[...]

Weinig anders dan een Water/water warmtepomp toch? :?
klopt alleen niet met een geboorde bron w/w en warmte opslag.
Pagina: 1 ... 10 ... 34 Laatste