Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:22
volgens mij trekken ze bij budget energie de keutel weer in. Ik lees nu dit op de website van budget energie:
Als je zonnepanelen hebt wek je stroom op. Een deel daarvan wordt direct in je woning verbruikt, het andere deel wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Op je jaar- of eindnota staat hoeveel energie je geleverd hebt gekregen. Daarvan wordt de energie die je hebt teruggeleverd afgetrokken. Deze aftreksom heet salderen.
inclusief goede voorbeelden:
In het onderstaande voorbeeld gaan wij uit van familie B. Zij hebben net zonnepanelen op hun dak laten installeren. In de onderstaande tabel kun je zien dat familie B een jaarlijks elektriciteitsverbruik heeft van 2.500 kWh in de normaaluren en 700 kWh in de daluren. Daarnaast hebben zij een jaarlijkse elektriciteitsopwekking van 3.000 kWh in de normaaluren en 1.000 kWh in de daluren. Omdat zij een dubbele meter hebben, ontvangen zij over hun netto (negatief) verbruik in de normaal- en daluren een terugleververgoeding. Dit netto (negatief) verbruik is het jaarlijkse elektriciteitsverbruik minus de jaarlijkse elektriciteitsopwekking.
https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen

of heb ik nou wat gemist in deze 40 pagina's en is dit al gemeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04:07
boeke209 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:12:
volgens mij trekken ze bij budget energie de keutel weer in. Ik lees nu dit op de website van budget energie:

[...]

[...]

Iets verderop staat nog steeds dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PH75yiLmDdKhrLP5ly_SZ7OCsUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xtEdxgKtoaJLguFHiNDbKi9.jpg?f=fotoalbum_large

En het onderste deel gaat het bij BudgetEnergie om

[ Voor 3% gewijzigd door Jovatov op 01-07-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:22
Ze laten je wel zoeken ik heb sinds 18 juni een contract maar nergens in het contract staat dat ze maandelijks salderen het enige wat ik kan vinden in het contract is:
Wij salderen conform de wettelijke regeling hieromtrent. Op dit moment houdt deze in dat wij de
hoeveelheid afgenomen elektriciteit minus de teruggeleverde elektriciteit in rekening brengen. En
indien de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit in een afrekenperiode die van de afgenomen
elektriciteit overschrijdt, u een vergoeding ontvangt voor de teruggeleverde elektriciteit. Op dit
moment is deze vergoeding gelijk aan de kale leveringstarieven, dus exclusief alle overheidsheffingen
(zie uw Tariefblad). Wij kunnen deze terugleververgoeding tussentijds wijzigen. Mocht dat voorkomen,
dan informeren wij u daar minimaal 10 dagen voor ingangsdatum over. Een dergelijke wijziging geeft u
niet het recht om uw energiecontract boetevrij op te zeggen.
ok er staat per afrekenperiode maar wat verstaan ze daar onder?

ook hebben ze mij nog niet geïnformeerd over andere tarieven of 50% terugleveringsvergoeding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
boeke209 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:12:

[...]

[...]

Die teksten staan er al langer op en zijn ook correct, ook bij Budget....mits je geen variabel (onbepaalde tijd) contract hebt. Toont voor mij vooral aan dat ze doelbewust de klant op het verkeerde been zetten, net als alle met opzet incomplete antwoorden die de helpdesk geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:48
En je rijdt nog geen EV, dan heb je in de winter nog meer nodig straks.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 16:34
Net besloten over te stappen van Budget Energie naar Vattenfall, met een bedrijf dat zo de randjes van de wetgeving opzoekt wil ik helaas na paar jaar als tevredeb klant geen zaken meer doen.

Het per maand salderen zou in mijn geval een gigantische strop zijn, 70% van mijn ruimtes worden in de winter elektrisch verwarmd met het overschot aan stroom dat ik in de overige maanden opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-08 10:47
Razer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:23:
Net besloten over te stappen van Budget Energie naar Vattenfall, met een bedrijf dat zo de randjes van de wetgeving opzoekt wil ik helaas na paar jaar als tevredeb klant geen zaken meer doen.

Het per maand salderen zou in mijn geval een gigantische strop zijn, 70% van mijn ruimtes worden in de winter elektrisch verwarmd met het overschot aan stroom dat ik in de overige maanden opwek.
Begrijpelijk keuze maar ook jammer. In feite geeft je BE nu haar zin, namelijk niet salderen over het hele jaar. Het zou mooi zijn als de klanten van BE een blok vormen en klachten bij de ACM blijven indienen, zodat er heel snel tegen opgetreden wordt. Anders is het een kwestie van tijd voordat alle energieleveranciers dit gaan toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arjan_M schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:31:
[...]

Begrijpelijk keuze maar ook jammer. In feite geeft je BE nu haar zin, namelijk niet salderen over het hele jaar. Het zou mooi zijn als de klanten van BE een blok vormen en klachten bij de ACM blijven indienen, zodat er heel snel tegen opgetreden wordt. Anders is het een kwestie van tijd voordat alle energieleveranciers dit gaan toepassen.
Niet als ze zien dat be zonder klanten komt te zitten, dat werkt beter dan klacht indienen.
Als iedereen weg loopt zal geen enkele maatschappij nog haar contracten via be verkopen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:37:
[...]

Niet als ze zien dat be zonder klanten komt te zitten, dat werkt beter dan klacht indienen.
Als iedereen weg loopt zal geen enkele maatschappij nog haar contracten via be verkopen.
Helemaal zonder klanten zal zeker een statement zijn. Ik vermoed alleen dat BE één van de goedkoopste partijen is, waardoor er altijd veel klanten zullen blijven. De klanten met zonnepanelen zijn ze in de zomermaanden waarschijnlijk liever kwijt dan rijk.

Ook neemt het niet weg dat als er niet opgetreden wordt tegen BE, andere partijen de strategie zullen volgen, waardoor de consument straks geen keuze meer heeft en de salderingsregeling de facto door de energiemaatschappijen is afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supershoe
  • Niet online
Hoe zou salderen per jaar moeten werken bij variabele maandtarieven?
Dus ik heb elke maand verbruik, in de winter meer dan in de zomer.
Ook lever ik terug, maar nooit meer dan mijn verbruik.

Dus in een zomermaand gebruik ik 150 Kwh en lever ik 100 Kwh uur terug. Dan betaal ik 50 Kwh.
In de winter gebruik ik 200 Kwh en lever ik er 20 terug en betaal ik 180 Kwh uur, tegen een hoger tarief dan in de zomer waarschijnlijk.

Hoe zouden ze dit moeten berekenen als ze per jaar salderen? Het totaal aan teruglevering gelijkmatig salderen over elke maand? Hoe het nu gaat klinkt het wel eerlijk / realistisch (maar niet voordelig natuurlijk).

Sigs van meer dan 1 regel sucken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Razer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:23:

Weten we zeker hoe Vattenfall hiermee omgaat dan?

Ik zie daar namelijk een terugleververgoeding van 7ct staan.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 01-07-2022 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razer
MikeyMan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:13:
[...]

Weten we zeker hoe Vattenfall hiermee omgaat dan?

Ik zie daar namelijk een terugleververgoeding van 7ct staan.
Die salderen op jaarafrekening basis. terugleververgoeding maakt mij in principe niet uit. Ik heb maar 300/400 kWh aan overschot. Gaat me er meer om dat ik niet in de dure maanden dure elektra moet inkopen en in de zomer een habbekrats voor mijn overschot krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Razer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:21:
[...]

Die salderen op jaarafrekening basis. terugleververgoeding maakt mij in principe niet uit. Ik heb maar 300/400 kWh aan overschot. Gaat me er meer om dat ik niet in de dure maanden dure elektra moet inkopen en in de zomer een habbekrats voor mijn overschot krijg.
Waar zien we dat staan? zie het in de voorwaarden niet zo snel terug. En als ik 6000kwh verbruik en 6000kwh levering invul, krijg ik in het rekenvoorbeeld 3000kwh tegen 7 cent te zien.

edit: nevermind; de rekenmodule overschreef mijn handmatig ingevulde gegevens. Zou wel graag op papier zien dat ze het anders doen.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 01-07-2022 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
MikeyMan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:23:
[...]

Waar zien we dat staan? zie het in de voorwaarden niet zo snel terug. En als ik 6000kwh verbruik en 6000kwh levering invul, krijg ik in het rekenvoorbeeld 3000kwh tegen 7 cent te zien.

edit: nevermind; de rekenmodule overschreef mijn handmatig ingevulde gegevens. Zou wel graag op papier zien dat ze het anders doen.
https://www.vattenfall.nl/zonnepanelen/salderen/

Wat is salderen?
Salderen is het verrekenen van je jaarlijkse stroomafname met je jaarlijkse teruglevering. Deze verrekening is op basis van je stroomtarieven. Dus voor elke kWh die je opwekt, krijg je dezelfde prijs als die je per kWh aan ons zou betalen. We verrekenen dit op je jaarrekening.

Terugleververgoeding
Lever je meer stroom terug dan dat je bij ons afneemt? Dan blijft er na het salderen nog teruggeleverde stroom over. Dit noemen we: netto energie terugleveren. Je ontvangt over deze netto teruggeleverde stroom een terugleververgoeding. Deze vergoeding is 7 eurocent per kWh.

We verrekenen je eigen opwek met de stroom die wij je leveren op momenten dat je niks opwekt ('s nachts bijvoorbeeld). Als aan het einde van het jaar blijkt dat je meer stroom van ons hebt afgenomen dan andersom, dan betaal je nog een restbedrag aan ons. Hier zie je een rekenvoorbeeld:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Razer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:26:
[...]

Wat is salderen?
Salderen is het verrekenen van je jaarlijkse stroomafname met je jaarlijkse teruglevering. Deze verrekening is op basis van je stroomtarieven. Dus voor elke kWh die je opwekt, krijg je dezelfde prijs als die je per kWh aan ons zou betalen. We verrekenen dit op je jaarrekening.

Terugleververgoeding
Lever je meer stroom terug dan dat je bij ons afneemt? Dan blijft er na het salderen nog teruggeleverde stroom over. Dit noemen we: netto energie terugleveren. Je ontvangt over deze netto teruggeleverde stroom een terugleververgoeding. Deze vergoeding is 7 eurocent per kWh.

We verrekenen je eigen opwek met de stroom die wij je leveren op momenten dat je niks opwekt ('s nachts bijvoorbeeld). Als aan het einde van het jaar blijkt dat je meer stroom van ons hebt afgenomen dan andersom, dan betaal je nog een restbedrag aan ons. Hier zie je een rekenvoorbeeld:
Tnx.

Zit altijd te klooien met die waardes invullen ook. Als ik m'n eindnota overneem qua verbruik/levering ga ik extreem veel betalen. Maar daar is een stuk eigen verbruik van de levering al in opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Razer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:26:
[...]

Wat is salderen?

Terugleververgoeding

Bovenstaand rekenvoorbeeld is dus op basis van een vaste prijs gedurende het jaar. Het blijft jammer dat ze wel in het verhaal schrijven "Deze verrekening is op basis van je stroomtarieven. " maar niet in het voorbeeld laten zien hoe dit kan uitwerken bij prijswijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
verkeerde topic

[ Voor 108% gewijzigd door space-one op 01-07-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:28:
[...]

Bovenstaand rekenvoorbeeld is dus op basis van een vaste prijs gedurende het jaar. Het blijft jammer dat ze wel in het verhaal schrijven "Deze verrekening is op basis van je stroomtarieven. " maar niet in het voorbeeld laten zien hoe dit kan uitwerken bij prijswijzigingen.
Ik ben ook nog niet helemaal overtuigd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjan_M
supershoe schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:11:
Dus ik heb elke maand verbruik, in de winter meer dan in de zomer.
Ook lever ik terug, maar nooit meer dan mijn verbruik.

Dus in een zomermaand gebruik ik 150 Kwh en lever ik 100 Kwh uur terug. Dan betaal ik 50 Kwh.
In de winter gebruik ik 200 Kwh en lever ik er 20 terug en betaal ik 180 Kwh uur, tegen een hoger tarief dan in de zomer waarschijnlijk.

Hoe zouden ze dit moeten berekenen als ze per jaar salderen? Het totaal aan teruglevering gelijkmatig salderen over elke maand? Hoe het nu gaat klinkt het wel eerlijk / realistisch (maar niet voordelig natuurlijk).
Salderen heeft niets met tarieven te maken. Op jaarbasis lever je een betaalde hoeveelheid kWh terug ( x ) en neem je een bepaald aantal kWh af ( y ). Salderen is niets anders dan x - y = z.

Voor z moet dan inderdaad een tarief bepaald worden en dat is bij variabele tarieven niet helemaal duidelijk. Een gewogen gemiddelde o.b.v. afname tarief (bij onderproductie) of een gewogen gemiddelde terugleververgoeding (bij overproductie) zou het eerlijkst zijn. De energiemaatschappijen proberen hier echter een stokje voor te steken door te rommelen met de tarieven en de periodiciteit van het salderen.

Dit neemt niet weg dat de rekensom x - y = z (salderen) op jaarbasis plaats moet vinden en niet op maandbasis. Anders kan je je zomeropbrengst niet meer inzetten in de wintermaanden, wat wel de doelstelling is van de salderingsregeling. De meeste zonnepanelenbezitters leveren in de zomermaanden dan ook meer terug dan dat zij afnemen. Anders is er bij de advisering van de leverancier iets mis gegaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjan_M op 02-07-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlantis1995
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 12:48
Daar is bij het ingaan van de regeling nooit bij stil gestaan. Men heeft zich nooit gerealiseerd dat er andere tijden zouden zijn waarbij de tarieven 's winters veel hoger zouden liggen dan 's zomers. Daarbij wordt er 's zomers meer terug geleverd.
Ik kan me er wel iets van voorstellen ondanks dat het wettelijk niet kan. Maar daar mogen de toezichthouders iets over roepen. En als die in het voordeel van de energiebedrijven iets uitspreken, dan zijn zonnepanelen NIET meer rendabel en zijn zonnepanelen niet meer in trek!!!! En heb je dan een warmtepomp, dan ben je helemaal de Sjaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:01
Daar zijn naar aanleiding van dit topic , kamervragen overgesteld
2022Z13495
https://www.tweedekamer.n...2022Z13495&did=2022D27875

Misschien dat de minister het weet, waarschijnlijk zal antwoord wel even duren.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:01
Ja is, het zelfde, persoonlijk kijk ik uit naar antwoord op vraag 5, ( homeaccu en >10kWp)

Ik moet ook nog steeds schriftelijk een standpunt in brengen bij belastingdienst of een deel van mijn PV in de zomer uitschakelen ivm met gebruik registratiedrempel <€1800 omzet (eiland setup, 3 fase off-grid, maar 1 fase net-aansluiting)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45
Atlantis1995 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 00:23:
[...]

Daar is bij het ingaan van de regeling nooit bij stil gestaan. Men heeft zich nooit gerealiseerd dat er andere tijden zouden zijn waarbij de tarieven 's winters veel hoger zouden liggen dan 's zomers. Daarbij wordt er 's zomers meer terug geleverd.
Lees dit draadje maar eens goed terug. Dan kom je vragen destijds vanuit de eerste kamer hierover tegen bij de behandeling van het wetsvoorstel. Die zijn toen gewoon genegeerd door de wetgever.

Laten we nou niet weer doen alsof het ons allemaal als een natuurverschijnsel overkomt.

Het is gewoon weer het zoveelste voorbeeld van slechte wetgeving!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53
Wuursj schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Mijn verbruik van januari '22 was 860kwh (waarvan meerendeel WP)
mijn opbrengst van 14x330wp was 58kwh in diezelfde maand.
Nog ff 207 van die panelen bijleggen dus... :/
Ik zie zelf meer in isoleren.
Een windmolen (van ongeveer 5 kW).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-09 07:52
Wuursj schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Mijn verbruik van januari '22 was 860kwh (waarvan meerendeel WP)
mijn opbrengst van 14x330wp was 58kwh in diezelfde maand.
Nog ff 207 van die panelen bijleggen dus... :/
Ik zie zelf meer in isoleren.
@Wuursj
Niet heel veel dus maar het is natuurlijk wel normaal dat je opbrengst door het jaar zo varieert. Ik houd bijgaand schema aan en dan valt het bij sommige maanden soms wat tegen, de afgelopen weken hebben wij veel meer opbrengst dan verwachtAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sC1hEwRN_4kt69JJidR2fYcvIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbIqw512vmETNcosDDfUl1uQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 18:01

Sr_Ogel

Klop klop klop

ik keek net naar mijn jaaroverzicht 01-08-20/ 01-08-21 VandeBron. ik had in die periode een jaarcontract. op 01-01-21 zijn de tarieven gewijzigd door aanpassing van de heffingen. Het jaaroverzicht wordt daardoor in 2 periodes geknipt. Het salderen gebeurt in dat jaaroverzicht, conform de wetgeving, per tariefperiode. Ik ben nu dus heel benieuwd hoe het jaaroverzicht van 01-08-21 / 01-07-22 gaat zijn. Die periode een variabel contract met een tariefwijziging per 1 november (verhoging VandeBron) en een tariefwijziging per 1-1-2022 (aanpassing heffingen). Zou betekenen 3 periodes. Gelukkig heb ik een EV dus mijn stroomverbruik ligt vele malen hoger dan de teruglevering.
Het niet over een geheel jaar salderen is dus al even aan de gang in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Sr_Ogel dat is dan toch juist niet conform de wetgeving.. tarieven spelen volgens de wetgeving gewoon geen rol. Salderen moet gewoon per jaar, ongeacht de verschillende tarieven in dat jaar.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Glashelder schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:48:
@Sr_Ogel dat is dan toch juist niet conform de wetgeving.. tarieven spelen volgens de wetgeving gewoon geen rol. Salderen moet gewoon per jaar, ongeacht de verschillende tarieven in dat jaar.
Exact, ik ben wel vernieuwd waarom @Sr_Ogel denkt dat het conform wetgeving zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

In de wet staat niks over "jaarlijks" dat is alleen maar de interpretatie van de ACM. Tenminste dat is wat ik in dit topic voorbij zag komen.

Overigens weet ik dus niet wat VandeBron zou doen als ik over periode 1 meer teruggeleverd zou hebben dan verbruikt. Wellicht hevelt VandeBron dan wel de kWh-en over naar periode 2.

Wat mij overigens ook opviel dat VandeBron eerst alle (zowel dal als normaal) kWh-en van "normaal" af haalt en daarna pas van "dal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Sr_Ogel schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:38:
ik keek net naar mijn jaaroverzicht 01-08-20/ 01-08-21 VandeBron. ik had in die periode een jaarcontract. op 01-01-21 zijn de tarieven gewijzigd door aanpassing van de heffingen. Het jaaroverzicht wordt daardoor in 2 periodes geknipt. Het salderen gebeurt in dat jaaroverzicht, conform de wetgeving, per tariefperiode.
Powerpeers doet dat beter (ook jaarcontract). Je ziet wel verbruik en teruglevering dal en hoog t/m 31-12 en de volgende periode apart vanaf 1-1. Maar uiteindelijk gaat daar een dike streep onder en wordt het totaal in kWh uitgerekend. Zo hoort het volgens mij. Ik heb dan wel een flinke teruglevering als eindresultaat.

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 02-07-2022 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Tarieven en ook tijd staat niet in de wetgeving, men ging er maar vanuit dat dit altijd per jaar was en op kamervragen van notabene de PVV vond toenmalig minister Kamp het niet nodig om die tijd van facturen mee te nemen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 23:53
Lowlands schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:49:
[...]

@Wuursj
Niet heel veel dus maar het is natuurlijk wel normaal dat je opbrengst door het jaar zo varieert. Ik houd bijgaand schema aan en dan valt het bij sommige maanden soms wat tegen, de afgelopen weken hebben wij veel meer opbrengst dan verwacht[Afbeelding]
Voor de maand juni klopt dit wel ongeveer, dat zou betekenen dat ik in December nog ca. 255 kWh opwek wat ik best veel vind.
Teruglevering is in die maand slechts enkele 10tallen kWh, ik wist nooit wat ik opwekte want ik had 7 omvormers en niet allemaal gemeten/uitgelezen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sr_Ogel schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:53:
[...]

In de wet staat niks over "jaarlijks" dat is alleen maar de interpretatie van de ACM. Tenminste dat is wat ik in dit topic voorbij zag komen.

Overigens weet ik dus niet wat VandeBron zou doen als ik over periode 1 meer teruggeleverd zou hebben dan verbruikt. Wellicht hevelt VandeBron dan wel de kWh-en over naar periode 2.

Wat mij overigens ook opviel dat VandeBron eerst alle (zowel dal als normaal) kWh-en van "normaal" af haalt en daarna pas van "dal"
Het staat wel in de memorie van toelichting en dat is een waardevolle bron van informatie in rechtszaken :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sr_Ogel schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:53:
[...]

In de wet staat dat wel dat de uiteindelijke stand qua verbruik wordt opgemaakt bij de facturering. In jouw geval dus bij het opmaken van je jaaroverzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Wolly schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:36:
[...]

In de wet staat dat wel dat de uiteindelijke stand qua verbruik wordt opgemaakt bij de facturering. In jouw geval dus bij het opmaken van je jaaroverzicht.
De uiteindelijke stand? Maar hoe zie je dat voor je dan? Januari - Juni had een lager tarief dan juli -december. Tegen welk tarief moet de ingevoede elektriciteit van juli - december dan worden verrekend? Als het bij Januari - juni opgaat ga ik er op achteruit. Dus ik heb het liever in de opgewekte tariefperiode.

Het wordt problematisch als je meer invoed dan je verbruikt. Ga je dan over januari - juli het teruglevertarief krijgen of wordt dat dan in mindering gebracht op het verbruik van juli - december? Daar kan ik nu op basis van mijn jaarafrekening niks van zeggen.
Glashelder schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:29:
[...]

Het staat wel in de memorie van toelichting en dat is een waardevolle bron van informatie in rechtszaken :)
ik had een toelichting verwacht alla de toelichting van het bouwbesluit waar per artikelnummer de toelichting staat. HEt memorie van toelichting wat ik gevonden heb, bevat niet de woorden invoeden en jaarlijks. Tenminste niet in de context dat het iets toelicht op het salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sr_Ogel schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:50:
[...]

De uiteindelijke stand? Maar hoe zie je dat voor je dan? Januari - Juni had een lager tarief dan juli -december. Tegen welk tarief moet de ingevoede elektriciteit van juli - december dan worden verrekend? Als het bij Januari - juni opgaat ga ik er op achteruit. Dus ik heb het liever in de opgewekte tariefperiode.

Het wordt problematisch als je meer invoed dan je verbruikt. Ga je dan over januari - juli het teruglevertarief krijgen of wordt dat dan in mindering gebracht op het verbruik van juli - december. Daar kan ik nu op basis van mijn jaarafrekening niks van zeggen.
Er zijn tal van manieren te bedenken om een tarief te bedenken maar dat is niet eens aan de orde (en ook niet het probleem van de klant).

Wat je nu ziet bij berekenen per tariefperiode is dat je bij een gelijke opwek en verbruik (dus 0 kWh) nu toch kans hebt dat je moet betalen voor geleverde energie. Dat noem ik geen "tegen elkaar wegstrepen" zoals leveranciers het noemen.

Verder wat @Arjan_M zegt in Arjan_M in "Saldering per kwartaal of jaar"

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 02-07-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Wolly schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:54:
[...]

Wat je nu ziet bij berekenen per tariefperiode is dat je bij een gelijke opwek en verbruik (dus 0 kWh) nu toch kans hebt dat je moet betalen voor geleverde energie. Dat noem ik geen "tegen elkaar wegstrepen" zoals leveranciers het noemen.

Verder wat @Arjan_M zegt in Arjan_M in "Saldering per kwartaal of jaar"
Hoe zou je kans hebben op betalen op geleverde energie bij een gelijke opwek en verbruik? (jouw voorbeeld) Zover ik hier gelezen heb wordt er ook bij maand tarieven eerst de kWh-en verrekend en dan pas de resultante vermenigvuldigt met het tarief.

De vraag is alleen wat er gebeurt met het overschot van die tariefperiode. Gaat die dan door naar de volgende maand of wordt die tegen terugleververgoeding vergoedt. Als dat eerste het geval is is er mijn inziens niks aan de hand. Dan kan het je zowel geld kosten als opleveren bij een tariefwijziging binnen het contract. Gaat men per tariefperiode het overschot op basis van terugleververgoeding uit betalen dan wordt je hoe dan ook te kort gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sr_Ogel schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:11:
[...]

Hoe zou je kans hebben op betalen op geleverde energie bij een gelijke opwek en verbruik? (jouw voorbeeld) Zover ik hier gelezen heb wordt er ook bij maand tarieven eerst de kWh-en verrekend en dan pas de resultante vermenigvuldigt met het tarief.
Netto verbruik jan-jun : -2500 kWh * 30 cent (dat is dus teruglevering)
Netto verbruik jul-dec: 2500 kWh * 36 cent.

Totaal verbruik na saldering: 0Kwh

Te betalen: 2500 * 0,36 - 2500 * 0,30 = 150 euro.
De vraag is alleen wat er gebeurt met het overschot van die tariefperiode. Gaat die dan door naar de volgende maand of wordt die tegen terugleververgoeding vergoedt. Als dat eerste het geval is is er mijn inziens niks aan de hand. Dan kan het je zowel geld kosten als opleveren bij een tariefwijziging binnen het contract. Gaat men per tariefperiode het overschot op basis van terugleververgoeding uit betalen dan wordt je hoe dan ook te kort gedaan.
"Het kan zowel geld kosten als opleveren". Dat is dus precies waar het om gaat, het zou neutraal moeten zijn gezien je de kWh tegen elkaar moet afstrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Salderen per half jaar zou nog kunnen met een tarief dat alleen op 1 jan en 1 juli veranderd, 1e halfjaar verbruik je iets meer door de koude maanden maar wek je ook iets meer op dan in het 2e halfjaar waarin november en december de koudere maanden zijn. Moet de meteropname wel op 1 januari of 1 juli zijn maar dat is tegenwoordig geen probleem meer met de slimme meters.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Wolly schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:18:
[...]

Netto verbruik jan-jun : -2500 kWh * 30 cent (dat is dus teruglevering)
Netto verbruik jul-dec: 2500 kWh * 36 cent.

Totaal verbruik na saldering: 0Kwh

Te betalen: 2500 * 0,36 - 2500 * 0,30 = 150 euro.

[...]

"Het kan zowel geld kosten als opleveren". Dat is dus precies waar het om gaat, het zou neutraal moeten zijn gezien je de kWh tegen elkaar moet afstrepen.
Maar nu geef je een ander voorbeeld dan je eerst omschreef. Je had het over gelijke teruglevering en afname in de zelfde tarief periode. Wat je nu schetst betekent inderdaad dat je de kWh van jan-jun mee moet kunnen nemen.

Blijft over dat in mijn jaarafrekening (waar de discussie op mijn opmerking begon) het verrekenen per tariefperiode gewoon juist is. Als je minder opwekt dan verbruikt wil je niet eerst alle kWh-en op een hoop gooien om ze dan in mindering te brengen op iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sr_Ogel schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:50:
[...]

Maar nu geef je een ander voorbeeld dan je eerst omschreef. Je had het over gelijke teruglevering en afname in de zelfde tarief periode. Wat je nu schetst betekent inderdaad dat je de kWh van jan-jun mee moet kunnen nemen.
Dan heb je mij verkeerd begrepen, het ging om de eindberekening die je bij een jaarnota gepresenteerd krijgt bij het werken met tariefperiodes.
Blijft over dat in mijn jaarafrekening (waar de discussie op mijn opmerking begon) het verrekenen per tariefperiode gewoon juist is. Als je minder opwekt dan verbruikt wil je niet eerst alle kWh-en op een hoop gooien om ze dan in mindering te brengen op iets.
Klopt deze definitie van salderen volgens jou?
Salderen: De door jou teruggeleverde en verbruikte elektriciteit mag je op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dit heet salderen. Heb je een meter met draaiende telwielen dan loopt je meter terug. Je jaarlijkse meterstand is dan je netto verbruik / teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Wolly schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:55:

[...]

Klopt deze definitie van salderen volgens jou?

[...]
mooi stukje tekst en het beschrijft inderdaad een vorm van salderen. Bij een draaischijfmeter gaat dat inderdaad automatisch.

Volgens mij zijn we het gewoon met elkaar eens dat als het overschot maar mee gaat naar de volgende tariefperiode dat er niks aan de hand is. Als jij mij uit kan leggen hoe van de bron anders had moeten salderen in mijn situatie met minder teruglevering dan afname dan hoor ik het graag.

Hoe dan ook ontkom je er niet aan dat bij gescheiden telwerken (zowel digitaal als bij een slimmemeter) dat het salderen zo gaat. Heb je geen slimme meter dan doet de energie maatschappij een schatting van je verbruik per tariefperiode en heb je wel een slimme meter dan weten ze het precies. Dus dit kan in je voordeel als in je nadeel uitpakken. Dan maar beter exact zoals de slimmemeter aangeeft dan is het tenmiste op iets meetbaars gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Arjan_M schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:31:
[...]

Als klanten weg lopen zal dat ook wel duidelijk zijn toch?
Ik heb (nog) vast contract bij budget, maar gaat niet lang meer duren zo te lezen. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 18:00
Sr_Ogel schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:38:
ik keek net naar mijn jaaroverzicht 01-08-20/ 01-08-21 VandeBron. ik had in die periode een jaarcontract. op 01-01-21 zijn de tarieven gewijzigd door aanpassing van de heffingen. Het jaaroverzicht wordt daardoor in 2 periodes geknipt. Het salderen gebeurt in dat jaaroverzicht, conform de wetgeving, per tariefperiode.
Weet je dat zeker? Ik heb in deze post een jaaroverzicht van Vandebron geanalyseerd met 5 periodes, en daaruit bleek dat ze toch echt eerst het netto verbruik in kWh hebben bepaald en dat op een voor de consument redelijk gunstige manier over de verschillende periodes verdeeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Dan is het nu opgehelderd. In tegenstelling tot mijn jaarafrekening heeft die persoon meer terug geleverd dan afgenomen doordat pas in periode 5 de zonnepanelen op het dak komen. (Voor die tijd logischerwijs geen teruggave op de meter) Van de bron verschuift het overschot van kWh door naar de andere periodes. Voor mij een totaal logische aanpak. Zou niet weten hoe ze het anders zouden moeten doen.

Zoals ik al aangaf wordt bij mij ook eerst het netto verbruik per tariefperiode bepaald. Ik heb alleen geen overproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Wolly schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:44:
[...]

OK, fair enough.

Bij wie wil je je klachten deponeren? Ik denk dat zolang er nog geen eindnota danwel jaarnota ligt er weinig grond is om te klagen, afgezien dat de informatievoorziening niet altijd consequent dezelfde informatie geeft?
Ik heb opnieuw contact gezocht en gevraagd om een schriftelijke bevestiging van het beleid van BE met als uitgangspunt saldering op jaarbasis in kWh.

Heb vandaag het volgende ontvangen in BE-huisstijl: "Hierbij bevestig ik dat de zonnepanelen waar u gebruik van maakt jaarlijks gesaldeerd worden, hier worden de maandelijkse variabele tarieven voor gebruikt voor de terugleververgoeding. Ik begrijp dat de site voor verwarring kan zorgen maar ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben."

Is dit voldoende of zijn aanvullende vragen gewenst?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Laatst online: 07:12

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Tiesert schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:17:
[...]

Ik heb opnieuw contact gezocht en gevraagd om een schriftelijke bevestiging van het beleid van BE met als uitgangspunt saldering op jaarbasis in kWh.

Heb vandaag het volgende ontvangen in BE-huisstijl: "Hierbij bevestig ik dat de zonnepanelen waar u gebruik van maakt jaarlijks gesaldeerd worden, hier worden de maandelijkse variabele tarieven voor gebruikt voor de terugleververgoeding. Ik begrijp dat de site voor verwarring kan zorgen maar ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben."

Het antwoord is tegenstrijdig (met zichzelf).

Je kunt niet én jaarlijks salderen én maandelijks de tarieven erop toepassen. Bovendien heeft salderen niet met tarieven te maken.

Wat BE hoort te doen:
- na 12 maanden dient je verbruik en je teruglevering tegen elkaar weggestreept te worden. Dat moet dus in kWh, niet in euro's. Heel simpel.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lowlands
[...]

@Tiesert
Zou u dit eens door kunnen zetten naar de ACM?
Op de website staat nog steeds dit:
*Per 1 juli 2022 ontvangt een klant met een variabel tarief 50% van het leveringstarief per kWh als terugleververgoeding. De saldering vindt maandelijks plaats met de tarieven van de betreffende maand. De berekening is terug te zien op je jaar- of eindnota

Als Budget Energie WEL maandelijks saldeert (en dat doen ze denk ik) maar dit soort berichten stuurt vind ik dit namelijk verdacht veel lijken op misleiding. Heb zelf ervaren dat ze er alles aan doen om in de communicatie zó onduidelijk te zijn dat de klant op het verkeerde been wordt gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cuflee
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-06 15:51
Hier staat ook een heel stuk over de wanpraktijken van Budget Energie per 1 Juli:
https://slechtebedrijven.nl/budgetenergie.html

Ik ben alleen bang dat meer energiebedrijven gaan volgen en we straks dus overal gekort worden op wat we retour leveren. Belangrijk dus, niet alleen wat je jaarlijks MEER terug geeft dan afneemt, maar gewoon op alles.

Laatst kwam ik ook dit artikel hier al over tegen, je korten op wat je terug gaat leveren mag dus blijkbaar, maandelijks salderen dan hopelijk niet. Maargoed, wat heb je nog aan salderen als energieleveranciers je teruglevertarief gewoon op 0,0001 cent kunnen zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0S5CbgddG9K3booifSbXAYXAfo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZxwxmVmtoW1FrIvqc621eLUS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
[...]

Dit is onvoldoende. Jaarlijks salderen met maandelijkse tarieven voor de Terugleververgoeding? De Terugleververgoeding is pas relevant bij overproductie. Het zou kunnen dat ze dat ook specifiek voor de overproductie bedoelen, maar dan nog is het erg onduidelijk. Ik zou als ik jou was om 2 rekenvoorbeelden met variabele tarieven vragen. Eentje met overproductie en eentje met onderproductie. Dan wordt het pas echt duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cuflee
@Arjan_M, lees het aangegeven bericht op https://slechtebedrijven.nl/budgetenergie.html met de supportdesk van Budget, gaat dus echt niet alleen op het tarief bij overproductie, dan zou het probleem lang niet zo groot zijn geweest.

Het volgende probleem is namelijk ook dat Budget dit dus wel stilletjes doordrukt... tenminste... ik heb wel talloze mailtjes ontvangen dat ze ook bellen en andere onzin diensten aanbieden, maar niks over deze tariefverlaging etc. Daarnaast heb je momenteel geen optie om een vast contract af te nemen waar dit (nog) niet van toepassing is.

Dus en ze korten je eenzijdig voor wat je terug gaat leveren en je hebt geen optie om een vast contract bij ze af te nemen waarbij ze dat niet doen.

Ook ik ben dus met spoed overgestapt naar Vattenfall omdat die mij in de whatsapp konden bevestigen dat die dit soort streken niet van plan zijn. Maargoed..., als straks alle leveranciers volgen en dit gewoon mag, dan is die regelgeving dus weer gewoon bijzonder slecht.

[ Voor 3% gewijzigd door cuflee op 04-07-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
cuflee schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:50:
Hier staat ook een heel stuk over de wanpraktijken van Budget Energie per 1 Juli:
https://slechtebedrijven.nl/budgetenergie.html

Ik ben alleen bang dat meer energiebedrijven gaan volgen en we straks dus overal gekort worden op wat we retour leveren. Belangrijk dus, niet alleen wat je jaarlijks MEER terug geeft dan afneemt, maar gewoon op alles.

Laatst kwam ik ook dit artikel hier al over tegen, je korten op wat je terug gaat leveren mag dus blijkbaar, maandelijks salderen dan hopelijk niet. Maargoed, wat heb je nog aan salderen als energieleveranciers je teruglevertarief gewoon op 0,0001 cent kunnen zetten?

[Afbeelding]
Dank voor het delen. Het wordt in steeds meer media kanalen genoemd. Dat is goed nieuws. Ik zie alleen weer een chat met de klantenservice waar het eindigt in het zoeken naar een andere leverancier en dat ze dat eigenlijk prima vinden. Let er op dat je BE haar zin geeft als je je contract opzegt. Er zal dan namelijk sowieso niet over het hele jaar gesaldeerd hoeven te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cuflee
Het grote probleem lijkt dat er door de overheid weer eens een salderingsregeling is bedacht die niet goed is uitgewerkt waarbij bedrijven als Budget Energie mogelijk nog (deels) in hun recht staan ook. Met maandelijks salderen gaan ze waarschijnlijk een stap te ver, maar het terugschroeven van het salderingstarief kan gewoon.

Meer dan de hele wereld waarschuwen voor dit soort slechte bedrijven en hopen dat ze failliet gaan doordat iedereen weg gaat en nooit meer terug komt wat andere leveranciers dan hopelijk afschrikt om ook dit onderste uit de kan te halen kan je dan niet echt doen, dan zullen we echt bij de politiek moeten zijn, maar voordat die iets doen is de salderingsregeling al helemaal afgebouwd.

Nu budget het teruglevertarief met 50% verlaagd en zeer waarschijnlijk in haar recht staat denk ik dat je wel gek moet zijn als je daar langer blijft mocht je zonnepanelen hebben. Zoveel mogelijk delen en anderen waarschuwen is denk ik het beste wat we dan kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:08
@cuflee

Even los van het maandelijks salderen. 50% van het leveringstarief als terugleververgoeding is natuurlijk niet eens zo heel slecht, genoeg energieleveranciers die jou met droge ogen nog steeds enkele centen bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cuflee
@GioStyle, je leest over het probleem heen, het gaat hier niet alleen op wat je jaarlijks meer terug gaat leveren dan je afname. Als je vanaf nu bij Budget energie vanaf deze maand 1000kwh zou afnemen en 1000kwh zou terugleveren dan hoor je aan het einde van het jaar op 0 euro uit te komen. Stel dat in dit voorbeeld 1kwh 1 euro zou kosten, dan mag je nu bij budget alsnog 6000 euro gaan betalen.

1000 * 12 * 1 euro = 12000 betalen
1000 * 12 * 0,50 cent = 6000 retour
Totaal dus 6000 betalen. Puur een fictief voorbeeld uiteraard.

Ik denk dat dit het belangrijkste punt is wat mensen missen, maar lees dus vooral dat aangehaalde artikel, daar staat het heel duidelijk.

Edit: Rekenen is moeilijk zo later op de avond...

[ Voor 14% gewijzigd door cuflee op 04-07-2022 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Het is belangrijk dat er een verschil wordt gemaakt tussen salderen en terugleververgoeding.

Salderen geld voor evenveel leveren aan het net als afnemen van het net en dat op jaarbasis.

Terugleververgoeding is het deel wat je levert aan het net bovenop hetgeen je afneemt van het net.

Dus 3000kWh leveren aan het net in een jaar en 3000 kWh afnemen van het net in een jaar kan volledig worden gesaldeerd.

Neem je 3000kWh af van het net en lever je 5000kWh aan het net in een jaar dan zal de terugleververgoeding gelden voor 2000kWh (3000kWh valt onder salderen en de overige 2000kWh niet)

Tenminste, zo heb ik het begrepen. Correct me if i'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cuflee
@Indoubt , dat is dus het hele punt waar Budget Energie nu inbreuk op maakt. Die schroeven niet alleen je overcapaciteit tarief terug, maar dus ook het stuk wat valt onder de saldering. Ik blijf het roepen, lees het artikel op die site, daar staat het duidelijker dan hoe ik het kan verwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@cuflee

Relax.. Ik weet precies wat het probleem is. Ik had tot en met afgelopen 24 mei daar een jaarcontract. 25 mei ben ik daar weggegaan. Toen ik destijds informeerde over het variabele contract werd er al zeer dubbelzinnig gecommuniceerd, zij wilden geen voorbeeld geven van een jaarnota en uitleg over salderen ging allemaal moeizaam. Ik heb zelfs nog een melding gemaakt bij de ACM, omdat ik vond dat BE zeer onduidelijk communiceerde over hun tarieven, waardoor ik niet kon rekenen wat ik eventueel kwijt zou zijn aan kosten. En dat vind ik persoonlijk zeer belangrijk: wees transparant over je kosten zodat de consument een goede afweging kan maken.

Mijn punt blijft wel staan: een TLV van 50% van het kale leveringstarief is niet eens zo heel slecht. Zelfs nog beter dan sommige andere energieleveranciers.

Bij mijn jaarcontract werd er trouwens tegen 100% kale leveringstarief vergoed als TLV.

[ Voor 73% gewijzigd door GioStyle op 04-07-2022 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

cuflee schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:19:
@Indoubt , dat is dus het hele punt waar Budget Energie nu inbreuk op maakt. Die schroeven niet alleen je overcapaciteit tarief terug, maar dus ook het stuk wat valt onder de saldering. Ik blijf het roepen, lees het artikel op die site, daar staat het duidelijker dan hoe ik het kan verwoorden.
Eens, het was me al duidelijk dat budget energie zich niet aan de regels houdt. Die proberen gewoon hoe ver ze kunnen gaan en als ze teruggefloten worden dan gaan zie iets zeggen zoals, daar hebben we geen actieve herinnering aan of zo.

Het ging mij er meer om dat de term salderen af en toe gelijk gesteld wordt aan terugleververgoeding en dat is gewoon niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cuflee
Sorry dat ik misschien wat verkeerd reageer @GioStyle en @Indoubt , ik baal alleen altijd als ergens is aangegeven dat er bij sommige en wellicht steeds meer energiemaatschappijen straks niks meer overblijft van de salderingsregeling dat mensen dan een post verder mogelijk opmaken dat het alleen gaat over het overschot wat ze produceren en verder geen actie meer nemen.

Ik ben heel dankbaar voor topics als deze die waar ik dit verhaal ook even op kan delen omdat het wat mij betreft echt schandalig is en een steek in de rug voor iedereen die in zonnepanelen heeft geïnvesteerd, en ook heel dankbaar voor alle reacties zoals die van jullie die er ook aandacht aan geven, ook weglopen bij die wanpraktijken en nooit meer terug komen en zelf ook melding maken bij de ACM (heb jij daar ooit nog wat van gehoord? Ik niet namelijk).

Met genoeg aandacht worden dit soort bedrijven wellicht nog teruggefloten, hadden ze het ineens toch niet zo bedoeld, geen actieve herinnering meer of wat dan ook, maar houden we in elk geval tot 2025 nog een goede salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@cuflee

Ik werd letterlijk een dag na de melding gebeld door de ACM, maar ik was aan het werk, dus heb niet opgenomen. Kreeg daarna een mailtje dat ik zelf contact op moet nemen, maar niet gedaan. Ik ben daar geen klant meer. Ik kan wel gaan discussiëren met de ACM over hoe BE zich moet gedragen, maar ik weet ook wel hoe dat gaat. ACM gaat zeggen dat ze jaarlijks moeten salderen, stuur BE een brief waarin je om uitleg vraagt. BE gaat antwoorden dat ze aan de wettelijke regels houden. En dan? Dan moet je naar de geschillencommissie...

Het voelt als vechten tegen de bierkaai. Ik kies voor de makkelijke manier, ik stap over naar concurrent en houd netto meer over aan mijn panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Lowlands schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:46:
[...]

@Tiesert
Zou u dit eens door kunnen zetten naar de ACM?
Op de website staat nog steeds dit:
*Per 1 juli 2022 ontvangt een klant met een variabel tarief 50% van het leveringstarief per kWh als terugleververgoeding. De saldering vindt maandelijks plaats met de tarieven van de betreffende maand. De berekening is terug te zien op je jaar- of eindnota

Als Budget Energie WEL maandelijks saldeert (en dat doen ze denk ik) maar dit soort berichten stuurt vind ik dit namelijk verdacht veel lijken op misleiding. Heb zelf ervaren dat ze er alles aan doen om in de communicatie zó onduidelijk te zijn dat de klant op het verkeerde been wordt gezet.
c.c @Lowlands @Heroic_Nonsense Bedankt voor het meedenken. Ik heb ook het voorbeeld gegeven van 1000 kWh teveel opwekken in juli, betekent dat 1000 kWh gebruiken in december tegen 0 kosten. Dat werd bevestigd. Salderen zou gaan door verrekening en terugleveren betreft stroom terugverkopen boven je eigen verbruik op jaarbasis. Blijft vreemd dat dit dan maandelijks verrekend wordt, want zoiets weet je pas aan het eind van het jaar. Heb al bij ACM gemeld en die laten al weten dat saldering op jaarbasis moet (zie kopie eerder in dit topic). Ik zal morgen op de chat nog eens de bevestiging delen van mijn gesprek en de chat van https://slechtebedrijven.nl/budgetenergie.html erbij. Welke van de twee is nu de waarheid!

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cuflee
@Tiesert, zie ook het artikel wat ik als afbeelding heb geplaatst iets hier boven. Daar geven ze ook aan dat salderen nog wel jaarlijks moet en dat BE daar zeer waarschijnlijk te ver zou gaan, maar als BE dus voor teruglevering maar 50% gaat betalen en voor levering 100% blijft rekenen dan blijft er weinig meer over van het salderen (salderen zou 1-1 wegstrepen moeten zijn, alleen wat je jaarlijks meer terug zou leveren dat kan via het lagere teruglevertarief, maar daar geeft in elk geval BE dus al een hele andere invulling aan).

Omdat dit blijkbaar mag (mogelijk alleen bij variabele contracten) en ze het als commercieel bedrijf dus ook sneaky gaan doen stelt de hele salderingsregeling eigenlijk niks meer voor, helemaal als andere energiebedrijven deze praktijk gaan volgen. Ze halveren dan gewoon eigenlijk je zonnepanelen doordat ze nog maar 50% vergoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lowlands
Tiesert schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:01:
[...]

c.c @Lowlands @Heroic_Nonsense Bedankt voor het meedenken. Ik heb ook het voorbeeld gegeven van 1000 kWh teveel opwekken in juli, betekent dat 1000 kWh gebruiken in december tegen 0 kosten. Dat werd bevestigd. Salderen zou gaan door verrekening en terugleveren betreft stroom terugverkopen boven je eigen verbruik op jaarbasis. Blijft vreemd dat dit dan maandelijks verrekend wordt, want zoiets weet je pas aan het eind van het jaar. Heb al bij ACM gemeld en die laten al weten dat saldering op jaarbasis moet (zie kopie eerder in dit topic). Ik zal morgen op de chat nog eens de bevestiging delen van mijn gesprek en de chat van https://slechtebedrijven.nl/budgetenergie.html erbij. Welke van de twee is nu de waarheid!
@Tiesert
Dit is nu precies wat ik bedoel. Ze zijn dermate wisselend en onduidelijk in hun communicatie dat ik het zeer misleidend vind. Ik hoop dat je dit onder de aandacht kunt brengen van de ACM en dat die vervolgens Budget Energie eens flink op de vingers tikt.
Als wij bij Budget Energie waren gebleven had ons dat zeker 1000 euro per jaar gekost door het maandelijks salderen.
Dit wordt steeds meer een “spel” dat alleen gewonnen kan worden door de opzoekers/denkers onder ons en dat zou beslist niet moeten mogen!
En de echte winnaar hier is natuurlijk Budget Energie…. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Lowlands schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:43:
[...]

@Tiesert
Dit is nu precies wat ik bedoel. Ze zijn dermate wisselend en onduidelijk in hun communicatie dat ik het zeer misleidend vind. Ik hoop dat je dit onder de aandacht kunt brengen van de ACM en dat die vervolgens Budget Energie eens flink op de vingers tikt.
Als wij bij Budget Energie waren gebleven had ons dat zeker 1000 euro per jaar gekost door het maandelijks salderen.
Dit wordt steeds meer een “spel” dat alleen gewonnen kan worden door de opzoekers/denkers onder ons en dat zou beslist niet moeten mogen!
En de echte winnaar hier is natuurlijk Budget Energie…. :(
Alleen als ze met deze praktijken nog klanten over houden en niet op de vingers getikt worden. Ik denk dat dit nog wel een staartje krijgt. Inmiddels lijkt er enige tractie te ontstaan.

Ik heb getracht dit onder de aandacht te brengen bij een beleidsmedewerker van een politieke partij met de energie portefeuille in beheer. Die hoorde dit voor het eerst. Zou wel kunnen leiden tot kamervragen want dit druist keihard tegen het beleid in wat hetgeen de overheid beoogde te bereiken.

We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 19:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Indoubt schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:38:
[...]
Alleen als ze met deze praktijken nog klanten over houden en niet op de vingers getikt worden. Ik denk dat dit nog wel een staartje krijgt. Inmiddels lijkt er enige tractie te ontstaan.

Ik heb getracht dit onder de aandacht te brengen bij een beleidsmedewerker van een politieke partij met de energie portefeuille in beheer. Die hoorde dit voor het eerst. Zou wel kunnen leiden tot kamervragen want dit druist keihard tegen het beleid in wat hetgeen de overheid beoogde te bereiken.

We gaan het zien.
Lees even door dit topic heen, kamervragen zijn vorige week reeds gesteld. De antwoorden moeten nog volgen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

_Dune_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:12:
[...]

Lees even door dit topic heen, kamervragen zijn vorige week reeds gesteld. De antwoorden moeten nog volgen.
Ik lees het topic vanaf het begin al mee

De kamervragen die zijn gesteld zijn in mijn opinie mogelijk onvoldoende. Alles wat daar extra tractie kan bewerkstelligen is meegenomen want normaal is de politiek niet erg snel. Op 8 juli begint het zomerreces. Verwacht je nog veel antwoorden voor die tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

cuflee schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:22:
@Tiesert, zie ook het artikel wat ik als afbeelding heb geplaatst iets hier boven. Daar geven ze ook aan dat salderen nog wel jaarlijks moet en dat BE daar zeer waarschijnlijk te ver zou gaan, maar als BE dus voor teruglevering maar 50% gaat betalen en voor levering 100% blijft rekenen dan blijft er weinig meer over van het salderen (salderen zou 1-1 wegstrepen moeten zijn, alleen wat je jaarlijks meer terug zou leveren dat kan via het lagere teruglevertarief, maar daar geeft in elk geval BE dus al een hele andere invulling aan).

Omdat dit blijkbaar mag (mogelijk alleen bij variabele contracten) en ze het als commercieel bedrijf dus ook sneaky gaan doen stelt de hele salderingsregeling eigenlijk niks meer voor, helemaal als andere energiebedrijven deze praktijk gaan volgen. Ze halveren dan gewoon eigenlijk je zonnepanelen doordat ze nog maar 50% vergoeden.
Laten we even rustig blijven.. vooralsnog duid niets erop dat wat Budget doet is toegestaan..

Minder betalen dan wat je krijgt is al zo oud.. dat doen zo goed als alle leveranciers sinds de salderingsregeling bestaat, dus dat is niets nieuws of bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:32
Glashelder schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:50:
[...]

Laten we even rustig blijven.. vooralsnog duid niets erop dat wat Budget doet is toegestaan..
het nadeel van een lang topic is dat we in herhalingen blijven vallen. Er is geen echte wet die jaarlijks salderen onderbouwt. De wet zegt dat er minimaal, met de nadruk op minimaal, eens per jaar gefactureerd moet worden en dat salderen plaats moet vinden op de factuur. Kortom, ik vrees dat BE net binnen de wettelijke lijntjes acteert. Dat de wet niet datgene weergeeft wat de intentie van salderen was, is een politieke blunder.
Dat de wet losjes geinterpreteerd wordt door de ACM, en dat ze 'minimaal' verwijderen, en vele anderen, is leuk maar een rechter zal daar weinig mee doen.
Wat wij als consument moeten doen is de bal weer bij de ACM neerleggen, dus individuele meldingen maken, laat zij hun uitspraken maar najagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 19:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

emielbf schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 07:11:
[...]

het nadeel van een lang topic is dat we in herhalingen blijven vallen. Er is geen echte wet die jaarlijks salderen onderbouwt. De wet zegt dat er minimaal, met de nadruk op minimaal, eens per jaar gefactureerd moet worden en dat salderen plaats moet vinden op de factuur. Kortom, ik vrees dat BE net binnen de wettelijke lijntjes acteert. Dat de wet niet datgene weergeeft wat de intentie van salderen was, is een politieke blunder.
Dat de wet losjes geinterpreteerd wordt door de ACM, en dat ze 'minimaal' verwijderen, en vele anderen, is leuk maar een rechter zal daar weinig mee doen.
Wat wij als consument moeten doen is de bal weer bij de ACM neerleggen, dus individuele meldingen maken, laat zij hun uitspraken maar najagen.
Een rechter zal ook niet zo zwart-wit kijken, veelal wordt een intentie van wetgeving ook meegenomen. De intentie van deze wetgeving is duidelijk, de mogelijkheid geven zomer en wintermaanden tegen elkaar weg te kunnen strepen, anders heeft het salderen (practisch) per direct echt geen nut meer.

Je hebt overigens gelijk, er wordt veel in herhaling gevallen. Niet iedereen leest het topic door. :)
Indoubt schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:27:
[...]
Ik lees het topic vanaf het begin al mee

De kamervragen die zijn gesteld zijn in mijn opinie mogelijk onvoldoende. Alles wat daar extra tractie kan bewerkstelligen is meegenomen want normaal is de politiek niet erg snel. Op 8 juli begint het zomerreces. Verwacht je nog veel antwoorden voor die tijd?
Nee inderdaad, daar heb je een mooi punt. Er mag inderdaad wel wat meer gepushed worden, anders is het zoals zovaak, de put dempen als het kalf al verdronken is...

[ Voor 23% gewijzigd door _Dune_ op 05-07-2022 09:51 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 15:20
Salderen heeft altijd nut, ook als het per dag is. Als ik 's nachts de vaatwasser laat draaien en in de middag schijnt de zon dan saldeer je dat. Het heeft meer nut als het over een langere periode is.

Ik zal nog eens gaan graven in kamerstukken en kijken wat er te vinden is over de intentie bij de invoering van 31c elektriciteitswet 1998.

[ Voor 4% gewijzigd door StarC op 05-07-2022 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 15:20
De geschiedenis van 31c (medio 2004)

Het maakt geen onderdeel uit van het oorspronkelijke voorstel, maar is een amendement.
Origneel, gewijzigd.

Reactie minister hierop:
Amendement nr. 21/41 (meten teruglevering kleinverbruikers)

Zoals ik ook mondeling heb aangegeven, sta ik positief tegenover de strekking van dit amendement. Met deze bepaling wordt geregeld dat kleinverbruikers die energie terugleveren aan het net, relatief minder bijdragen aan de kosten van het net. Gelet op het belang van de stimulering van duurzame elektriciteit en de kleine schaal van teruglevering, concludeer ik dat op dit moment voor kleine producenten deze systematiek gerechtvaardigd is omdat het een eenvoudige oplossing is met weinig extra kosten.

Ik zou daarom graag zien dat in het amendement vastgelegd wordt dat deze uitzonderingspositie tijdelijk is en ook alleen voor situaties waarin er sprake is van een kleinschalige teruglevering.
Wijziging 2

Het daarop volgende wetgevingsoverleg.
quote: inbreng Kamerlid
Het amendement op stuk nr. 21 ziet erop dat kleinverbruikers die zelf stroom opwekken via fotovoltaïsche zonne-energie of misschien straks via de Gasunie-warmtepompjes en nog later via waterstof, onbeperkt stroom aan het net kunnen terugleveren en ook de garantie krijgen dat het goed wordt gemeten, zowel wat erin als wat eruit gaat, en dat een positief saldo bij het leveren aan het net zichtbaar wordt gemaakt en als terugleververgoeding van de rekening wordt afgetrokken. Natuurlijk moeten wij hier ook pragmatisch mee omgaan. Bij mensen die een zogenaamde wieltjesmeter hebben, gaat het vanzelf, want het wieltje draait de ene kant op als je stroom afneemt, en draait de andere kant op als je stroom levert aan het net. Die mensen kunnen dus niet zien hoeveel erin en eruit gegaan is; voor hen is het alleen mogelijk om het saldo te zien. Er komen echter ook steeds meer digitale meters waarbij het – zo heb ik vanmorgen op de radio gehoord – gaat om twee venstertjes waarop wordt aangegeven wat erin en wat eruit gaat. Wij willen graag de garantie dat dit op de rekening blijkt, wat niet zo ingewikkeld moet zijn.

De achtergrond van dit amendement is uiteraard om duurzame-energieopwekking tot op letterlijk het laagste niveau in de keten te bevorderen, en daarnaast ook transparantie en zekerheid te bieden dat het goed gaat.
quote: reactie minister
Het amendement op stuk nr. 21 is vervangen door het amendement op stuk nr. 41 omdat er een medeondertekenaar bij is gekomen. Dit amendement betreft de mogelijkheid om kleinverbruikers die groene stroom terugleveren aan het net daarvoor een redelijke vergoeding te geven. Ik heb daar sympathie voor. Het gaat om een praktische voorziening omdat de MEP voor deze kleine producenten veel administratieve rompslomp en relatief hoge kosten met zich meebrengt. De kleine producenten produceren in de eerste plaats voor zichzelf en zullen slechts incidenteel stroom over hebben. De saldering leidt er echter toe dat minder transportkosten worden bepaald dan feitelijk worden veroorzaakt. Het is daardoor een doorkruising van het principe dat degene die de kosten veroorzaakt, deze ook moet dragen.

[...].
Vast nog meer te vinden, zal later nog eens verder lezen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tiesert
cuflee schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:22:

c.c. @cuflee @Lowlands @Heroic_Nonsense @Indoubt

Voor de derde keer contact gezocht met BE en de reactie van BE via de telefoon (100% salderen en 50% terugleververgoeding) vergeleken met het chatverslag van @cuflee. Na verwarrende pogingen om het te doen lijken alsof ze per jaar salderen komt de aap uit de mouw.

1. BE doet het voorkomen of 100% van je overschot in een zomermaand meegaat naar een wintermaand. Dat klopt ook in kWh, maar tegen 50% van het kale leveringstarief. BE: "Het overschot van 100 kWh [uit juli] gaat gewoon mee [naar december], want dat is niet verbruikt van je teruglevering. Dit wordt wel afgerekend via het tarief in de maand waarin het is opgewekt. Dat tarief is het kale leverings tarief x50%"

2. BE saldeert op jaarbasis, maar dus niet op kWh. Op tarief. En dat ook nog eens tegen 50%.

3. BE saldeert belasting wel op jaarbasis. BE: "Specifiek salderen per (contract)jaar (belastingen) en leveringstarieven per tariefsperiode." En dat ook nog eens tegen 50%.

4. BE erkent dat het de randjes opzoekt. Letterlijk: "Er is op dit moment ruimte voor interpretatie mogelijk, want het ACM is hierin niet heel duidelijk. Die ruimte voor interpretatie kan alleen worden opgevuld door een duidelijke uitspraak van de klachtencommissie en/of de rechter".

That's it. Het is duidelijk hoe BE per 1 juli omgaat met de salderingsregeling en hoe ze er tegen aan kijken.

Ik had al een statement van de ACM ontvangen "In de wet staat duidelijk dat energieleveranciers moeten salderen per contractjaar, dus over uw totale jaarafrekening. Ook als u een contract hebt voor onbepaalde tijd met variabele tarieven, moet uw leverancier per contractjaar salderen. Van de Autoriteit Consument Markt (de ACM) mogen energieleveranciers hier niet van afwijken."

Ik ga nu de ACM vragen om verdere actie te ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lowlands
Tiesert schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:55:
[...]

c.c. @cuflee @Lowlands @Heroic_Nonsense @Indoubt

Voor de derde keer contact gezocht met BE en de reactie van BE via de telefoon (100% salderen en 50% terugleververgoeding) vergeleken met het chatverslag van @cuflee. Na verwarrende pogingen om het te doen lijken alsof ze per jaar salderen komt de aap uit de mouw.

1. BE doet het voorkomen of 100% van je overschot in een zomermaand meegaat naar een wintermaand. Dat klopt ook in kWh, maar tegen 50% van het kale leveringstarief. BE: "Het overschot van 100 kWh [uit juli] gaat gewoon mee [naar december], want dat is niet verbruikt van je teruglevering. Dit wordt wel afgerekend via het tarief in de maand waarin het is opgewekt. Dat tarief is het kale leverings tarief x50%"

2. BE saldeert op jaarbasis, maar dus niet op kWh. Op tarief. En dat ook nog eens tegen 50%.

3. BE saldeert belasting wel op jaarbasis. BE: "Specifiek salderen per (contract)jaar (belastingen) en leveringstarieven per tariefsperiode." En dat ook nog eens tegen 50%.

4. BE erkent dat het de randjes opzoekt. Letterlijk: "Er is op dit moment ruimte voor interpretatie mogelijk, want het ACM is hierin niet heel duidelijk. Die ruimte voor interpretatie kan alleen worden opgevuld door een duidelijke uitspraak van de klachtencommissie en/of de rechter".

That's it. Het is duidelijk hoe BE per 1 juli omgaat met de salderingsregeling en hoe ze er tegen aan kijken.

Ik had al een statement van de ACM ontvangen "In de wet staat duidelijk dat energieleveranciers moeten salderen per contractjaar, dus over uw totale jaarafrekening. Ook als u een contract hebt voor onbepaalde tijd met variabele tarieven, moet uw leverancier per contractjaar salderen. Van de Autoriteit Consument Markt (de ACM) mogen energieleveranciers hier niet van afwijken."

Ik ga nu de ACM vragen om verdere actie te ondernemen.
@Tiesert
Met dank voor het goede doorvragen.
'Mooie' uitspraken over de ACM. Ben zeer benieuwd hoe zij hier op gaan reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cuflee
Bedankt @Tiesert , ik ben op zich wel blij dat ik net voor 1 juli ben gevlucht bij BE. Ik hoop dat nu ook met jouw verhaal de resterende klanten daar ook snel weg rennen om vervolgens nooit meer terug te komen. Ook al heb je geen zonnepanelen, je ziet wel hoe BE het onderste uit de kant wil halen en de randjes van de wet opzoekt.

Als BE hier in haar recht staat dan kon het nog wel eens snel afgelopen zijn met de opbrengsten uit zonnepanelen. Het is dan nog maar net wat je energieleverancier daar nog voor wil geven en omdat het tegenwoordig allemaal commerciële bedrijven zijn ben ik bang dat ze in deze tijd ook snel zullen volgen.

Zoals eerder ook al aangegeven kan dit nooit de bedoeling zijn geweest van hoe de wet is bedacht, dus veel respect dat je dit aankaart en daar hopelijk beweging in gaat krijgen, maar helaas blijkt de overheid zo log en bureaucratisch dat ik bang ben dat we weer aan het kortste eind gaan trekken.

Ik heb ook al melding gedaan bij de ACM maar daar (nog) niks van gehoord. Laat maar weten als ik ergens ook een melding moet doen in het kader van "hoe meer meldingen hoe meer aandacht en prioriteit".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:05
Ik had ook bij BE een klacht ingediend;
Mijn klacht, kort maar krachtig;

U gaat per 1 juli het salderen per maand afrekenen. Dit is volgens de regels van ACM niet toegestaan!. Het moet per jaar gebeuren.

Het antwoord hierop;

Er word maandelijks gesaldeerd en 1x per jaar (eind / jaar afrekening) facturatie plaats vind.
Deze informatie die op de site van ACM staat is nog vrij recent, voorheen mocht dit wel.

Budget Energie heeft nu contact met ACM. Wij verwachten deze week hier antwoord op te krijgen

Ik heb tot 1-8-22 nog vast contract.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:49
Ben benieuwd. Hier inmiddels ook melding gedaan van BE bij de ACM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@berrieberrie

Begrijp ik het goed dat je een vast (jaar)contract hebt en BE heeft aangegeven maandelijks te gaan salderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

berrieberrie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:52:
[...]

Er word maandelijks gesaldeerd en 1x per jaar (eind / jaar afrekening) facturatie plaats vind.
Deze informatie die op de site van ACM staat is nog vrij recent, voorheen mocht dit wel.

[...]
Nog even los van de tenenkrommende schrijf"kunsten" in de antwoorden van BE her en der, is ook dit onjuist: voorheen mocht dit ook al niet.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:05
GioStyle schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:18:
@berrieberrie

Begrijp ik het goed dat je een vast (jaar)contract hebt en BE heeft aangegeven maandelijks te gaan salderen?
Nee dat niet.
Maar mij vraag was gericht op de toekomst als ik eventueel bij hun een variabel contract ga afnemen.

Wel vreemd was dat mijn jaarbalans onlangs van +€250 naar -€170 ging.
Of dat kwam omdat ik de laatste maanden mijn maandbedrag omlaag had gebracht en dit niet meteen verrekend werd. Allemaal heel ondoorzichtig en met nieuwe regels van BE al helemaal.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unstable Element
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 09:01
Een kleine update

Ik heb zojuist een klachtenbrief naar mijn energie leverancier gestuurd.

Ze hebben 2 weken om te reageren en dan gaan we verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin.h
  • Laatst online: 13-09 17:40

martin.h

Met een HAMER past ALLES!

Hier hetzelfde liedje bij Vrijopnaam. Ik heb ook een klacht ingediend.

The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Unstable Element schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:29:
Een kleine update

Ik heb zojuist een klachtenbrief naar mijn energie leverancier gestuurd.

Ze hebben 2 weken om te reageren en dan gaan we verder kijken.
Bedankt voor het delen, ik zal er ook nog even een officiele brief achteraan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45
@Heroic_Nonsense
Is er nieuwe informatie op de ACM site beschikbaar dan en zo ja waar kan ik die vinden, of is dit weer gewoon een verzinsel van BE waar ze zich achter proberen te verschuilen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unstable Element
  • Laatst online: 16-09 09:01
Tiesert schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:55:
[...]

Bedankt voor het delen, ik zal er ook nog even een officiele brief achteraan sturen.
Als dit allemaal succesvol afloopt wil ik alle bron documenten vrijgeven (zodat je alleen nog jou gegevens en die van je leverancier hoeft in te vullen) of is daar nu al behoefte aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Unstable Element schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:55:
[...]

Als dit allemaal succesvol afloopt wil ik alle bron documenten vrijgeven (zodat je alleen nog jou gegevens en die van je leverancier hoeft in te vullen) of is daar nu al behoefte aan?
Dank je, goed initiatief. Ik kom er wel uit, maar wellicht fijn voor anderen? (en kan wellicht helpen voor je zelf als het bij anderen de drempel verlaagt om ook bezwaar te maken waardoor er meer klachten binnenkomen bij de betreffende leverancier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 17:40
berrieberrie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:52:
Ik had ook bij BE een klacht ingediend;
Mijn klacht, kort maar krachtig;

U gaat per 1 juli het salderen per maand afrekenen. Dit is volgens de regels van ACM niet toegestaan!. Het moet per jaar gebeuren.

Het antwoord hierop;

Budget Energie heeft nu contact met ACM. Wij verwachten deze week hier antwoord op te krijgen

Ik heb tot 1-8-22 nog vast contract.
Zelf heb ik inmiddels ook ruim een week zonnepanelen en een variabel contract bij BE. Ik hou deze even in de gaten, maar sta nu al op het punt om hier weg te gaan.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

marktweakt schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:55:
@Heroic_Nonsense

[...]

Is er nieuwe informatie op de ACM site beschikbaar dan en zo ja waar kan ik die vinden, of is dit weer gewoon een verzinsel van BE waar ze zich achter proberen te verschuilen?
Het gaat over deze pagina:

https://www.consuwijzer.n...e-energie/wat-is-salderen

Die is onlangs uitgebreid door ACM. De regelgeving is echter niet aangepast.

Edit 10:25: het stuk over saldering is niet aangepast met de update van de pagina. Alleen de tekst over de salderingsgrens is geraakt. Bekijk de versie van vóór de aanpassing hier.

BE doet het nu voorkomen als dat ACM onlangs heeft besloten dat salderen per jaar moet en haalt de aanpassingen op Consuwijzer aan als bewijs.

En dat klopt dus niet.

Overigens: als BE hiermee aangeeft dat het Consuwijzer beschouwt als hét officiele publicatieorgaan van de ACM, dan snapt hun juridische afdeling er blijkbaar niet veel van. Maar dat terzijde.

[ Voor 16% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 06-07-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cuflee
@Daacuso , ik zou meteen opzeggen bij Budget Energie, je krijgt vanaf deze maand dus echt nog maar 50% voor je teruggeleverde energie, niet alleen voor het deel wat je aan het einde van het jaar meer hebt geleverd dan verbruikt. Je moet het als zonnepanelen eigenaar echt hebben van deze zonnige maanden en bij Budget Energie krijg je dus sowieso maar de helft terwijl je wel vol mag betalen.

Gaat totaal in tegen wat we hadden verwacht met een salderingsregeling, maar is dus voorlopig wel waar we mee te maken hebben. Lees voor meer info verder terug in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 17:21
cuflee schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:26:
@Daacuso , ik zou meteen opzeggen bij Budget Energie, je krijgt vanaf deze maand dus echt nog maar 50% voor je teruggeleverde energie, niet alleen voor het deel wat je aan het einde van het jaar meer hebt geleverd dan verbruikt. Je moet het als zonnepanelen eigenaar echt hebben van deze zonnige maanden en bij Budget Energie krijg je dus sowieso maar de helft terwijl je wel vol mag betalen.

Gaat totaal in tegen wat we hadden verwacht met een salderingsregeling, maar is dus voorlopig wel waar we mee te maken hebben. Lees voor meer info verder terug in dit topic.
De vraag is alleen waar je dan heen moet, de modelcontracten die ik tot nu toe gezien heb zijn behoorlijk ongunstig voor wat betreft gas, die is ongeveer 70 cent duurder waardoor de "winst" alweer verdwijnt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
cuflee schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:26:

Kleine nuance. Je verbruik van deze maand wordt wel eerst volledig gesaldeerd met je opbrengst. Alles wat je aan overproductie hebt, daar krijg je 50% van het kale tarief voor. Dat komt neer op zo’n €0,16 dacht ik.

Niet ideaal en ook niet in lijn met de jaarlijkse salderingsregeling waarbij je je zomerproductie mag gebruiken om de wintermaanden ook mee te dekken. Direct een klacht indienen bij BE en het ACM. Overstappen kan ook, maar dan wordt er sowieso niet over het hele jaar gesaldeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
mdcobra schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:48:
[...]

De vraag is alleen waar je dan heen moet, de modelcontracten die ik tot nu toe gezien heb zijn behoorlijk ongunstig voor wat betreft gas, die is ongeveer 70 cent duurder waardoor de "winst" alweer verdwijnt :(
Je kan voor je gas bij leverancier x blijven en voor elektriciteit bij leverancier y een contract afsluiten.

De vermindering van de energiebelasting wordt wel verrekend met de elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 17:21
GioStyle schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:50:
[...]

Je kan voor je gas bij leverancier x blijven en voor elektriciteit bij leverancier y een contract afsluiten.

De vermindering van de energiebelasting wordt wel verrekend met de elektriciteit.
Zo had ik er nog niet naar gekeken, welke energieleverancier is op dit moment een goed alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
mdcobra schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:52:
[...]

Zo had ik er nog niet naar gekeken, welke energieleverancier is op dit moment een goed alternatief?
Die afweging moet je zelf maken. Ik zit momenteel bij Eneco modelcontract (TLV van €0,36), maar op het moment dat ik een aantrekkelijke jaarcontract zie, dan ga ik daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cuflee
@Arjan_M, nee, zo zit het helaas niet. Lees het artikel op https://slechtebedrijven.nl/budgetenergie.html en de overige informatie eerder in dit topic er nog even goed op na.

Volgens mij voor geen enkele eigenaar van zonnepanelen nu dus nog interessant om bij Budget Energie te blijven en al helemaal niet als je daar nog maar net zit met een variabel contract.

[ Voor 35% gewijzigd door cuflee op 06-07-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daacuso
cuflee schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:02:
@Arjan_M, nee, zo zit het helaas niet. Lees het artikel op https://slechtebedrijven.nl/budgetenergie.html en de overige informatie eerder in dit topic er nog even goed op na.

Volgens mij voor geen enkele eigenaar van zonnepanelen nu dus nog interessant om bij Budget Energie te blijven en al helemaal niet als je daar nog maar net zit met een variabel contract.
Maar inderdaad, wat is dan het alternatief?

Zit zelf te kijken naar Innova. Lijkt er op dat je hier momenteel nog wel voor 1 jaar vast kan zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Daacuso op 06-07-2022 14:53 ]

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
cuflee schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:02:

Laten we het niet ingewikkelder maken dan het is. De discussie op dit forum gaat al weken over het feit dat BE per 1 juli maandelijks wil salderen en dat dat in strijd is met wat het ACM zegt, namelijk jaarlijks salderen. Het is ook zeer nadelig voor mensen die noodgedwongen naar BE zijn overgeheveld begin dit jaar, zoals ik.

De TLV telt pas voor het overschot aan productie en daar wil BE maar 50% voor betalen. Dat is zuur maar niet in strijd met de wet, ze mogen dat tarief namelijk zelf bepalen. Dit is dan ook niet waar de discussie over gaat. Voor mensen die het over de TLV willen hebben is er dan ook een ander topic (Het grote terugleververgoeding topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daacuso
Oke, direct met stroom overgestapt naar Innova. Kan helaas pas per 1-8, maar geen zin in dat getouwtrek. Zit daar sinds 9 mei en panelen liggen er sinds 24 juni op. Dus ben benieuwd hoe de afrekening valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:33
Arjan_M schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:00:
[...]

Laten we het niet ingewikkelder maken dan het is. De discussie op dit forum gaat al weken over het feit dat BE per 1 juli maandelijks wil salderen en dat dat in strijd is met wat het ACM zegt, namelijk jaarlijks salderen. Het is ook zeer nadelig voor mensen die noodgedwongen naar BE zijn overgeheveld begin dit jaar, zoals ik.

De TLV telt pas voor het overschot aan productie en daar wil BE maar 50% voor betalen. Dat is zuur maar niet in strijd met de wet, ze mogen dat tarief namelijk zelf bepalen. Dit is dan ook niet waar de discussie over gaat. Voor mensen die het over de TLV willen hebben is er dan ook een ander topic (Het grote terugleververgoeding topic)
Het gaat over jaarlijks vs maandelijks saldering ( dat is dus een discussiepunt waar het volgens mij in de wet zo staat dat dat jaarlijks moet ). Elke energiemaatschappij hanteert een ander tarief voor overschot ( daar gaat het hier niet over). Zie ook de talloze berichten hier over BE op dit forum onderdeel.
Pagina: 1 ... 11 ... 34 Laatste