Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder sinds ik, enigszins vanuit paniek, dit topic opende.
Destijds vooral omdat het super onduidelijk is 'waar je aan toe bent' en verschillende bronnen op internet elkaar tegenspreken. Ook in de eerste uren van dit topic is dat het geval. De genoemde Flitsservice fora bestaan uit threads die nooit door de oorspronkelijke poster aangevuld worden, dus je hebt geen idee hoe het echt zit. Veel websites staan vol met 'jargon' waar ik als 'niet-crimineel' eigenlijk geen idee van had. Verder vind je vooral SEO-webpagina's van advocatenbureau's, die als je verder doorzoekt allemaal te relateren zijn aan hetzelfde KVK-nummer die je simpelweg een advocaat wil aansmeren...
Kortom: het leek mij goed, nu ik zelf wél duidelijkheid heb, om wat informatie te delen over dit proces en zo mijn eigen vragen uit de TS te beantwoorden.
Hopelijk kunnen de moraalridders in dit topic dat ook waarderen 
Stel je wordt geflitst of staande gehouden met voor de 2e keer >30km/u te hard, dan ben je dus
niet direct je rijbewijs kwijt. De agent in kwestie zal zijn constatering 'gewoon' in het systeem zetten, en dat is het dan voor dat moment. In het geval van een flitsboete kan je verwachten dat men gaat controleren of jij ook de bestuurder was op de flitsfoto, maar met die situatie heb ik geen ervaring.
Bij een gewone verkeersboete, of na de eerste keer dat je 30km/u te hard hebt gereden, krijg je dan binnen enkele dagen een brief van CJIB op de mat. Maar: dat is nu dus niet het geval. Je krijgt ook geen bevestiging dat de zaak ergens in behandeling is, ofzoiets.
Er begint, mede door de grote drukte bij het OM, een zéér lange periode van stilte. En onzekerheid.
Dat was voor mij een tijd waarop ik de PostNL app niet durfde te openen, en een periode die zeer onzeker is. Immers, er hangt al die tijd een mogelijke rijontzegging boven je hoofd, dus je durft niet ver vooruit te plannen. Na ruim een jaar begon ik zelfs te twijfelen of de desbetreffende agent wel écht in de systemen had opgegeven, en dat ie misschien wel dacht dat ik al voldoende geschrokken was...
ook vind je online dingen dat snelheidsboetes verlopen etcetera. Dat is allemaal niet het geval. Je moet gewoon geduld hebben... en anno 2024 kan ik zeggen dat het ruim 1.5 jaar gaat duren.
Uiteindelijk krijg je een brief van het OM. Afhankelijk van hoe je dit hebt aangegeven kan deze ook binnen komen via MijnOverheid en krijg je daar zo mogelijk een email van.
In mijn geval duurde dit 19 maanden.
Met deze brief wordt je opgeroepen om voor te komen bij het OM, voor een OM Hoorgesprek, ongeveer 2 maanden na dagetekening van de oproep. Op dit hoorgesprek zal de de Officier van Justitie je een strafbeschikking zal willen voorleggen.
Richh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:01:
moet ik morgen direct een advocaat bellen? Ik heb geen verkeersrechtsbijstand en überhaupt nog nooit een advocaat nodig gehad in mijn leven

Ik zie talloze websites van verschillende advocaten door Nederland die me volgens mij wel willen helpen, maar hoe betrouwbaar zijn dat soort sites? Kan ik beter een 'generieke' advocaat uit mijn regio zoeken? Wat is een normaal tarief voor een zaak als deze?
Heeft het überhaupt wel nut om een advocaat in te schakelen, op welke gronden kan hij/zij wat voor mij betekenen?
Goed om te weten: achterop die brief vind je een telefoonnummer, waar je naar toe kan bellen om doorverwezen te worden naar een advocaat in jouw regio. Via hier krijg je 1 gratis consult met een strafrechtadvocaat in je eigen regio. Ik zou dat zeker adviseren, want dan kan je de situatie eens van tevoren doorspreken en weet je al iets meer wat je kan verwachten van het OM Hoorgesprek. Vooral goed om te weten: je hoeft dus geen contact te zoeken met de SEO-advocatenbureau's

Een advocaat kan ook met je mee naar het OM hoorgesprek, maar dat betekent natuurlijk ook een dito uurloon voor de advocaat, en ik betwijfel of het echt veel nut heeft. Een advocaat kan immers je strafbare feit niet omdraaien

Wel kunnen ze tips geven wat je misschien wat extra moet benadrukken bij het hoorgesprek, maar dat kan je ook gewoon zelf doen.
Zoals op de laatste pagina's van dit topic al gedeeld was: je komt hiermee dus niet voor de rechter, maar spreekt met de Officier van Justitie. Deze 'relatief kleine misdrijven' (ook rijden onder invloed of een "lichte mishandeling" valt hier bijvoorbeeld onder) komen standaard niet direct voor de rechter.
Dat kan echter wel: je hoeft niet per sé naar het OM (maar geen idee waarom je het niet zou doen) en/of je kan bezwaar maken, waarover later meer. Dan komt je zaak wél voor de rechter.
Hoe dan ook: je mag dus naar het OM, waar je je aan moet melden met je brief (en paspoort). Vervolgens kom je in een soort wachtkamer met allerlei mensen die dus een misdrijf hebben gepleegd. Moet zeggen dat ik het heel bijzonder vond om mee te maken hoe verschillende mensen, verschillend omgaan met de straf die boven hun hoofd hangt

ik heb daar uiteindelijk verschillende mensen gesproken die ongeveer hetzelfde hadden gedaan als ik, waaronder ook mensen die aangaven dat ze 'binnen 6 weken' meer zouden horen terwijl ze hun overtreding in dezelfde periode hadden begaan als ik. De wachttijd van 1.5 jaar is dus gebruikelijk.
Uiteindelijk wordt je naam genoemd en mag je in een klein hokje bij de OvJ gaan uitleggen wat je hebt gedaan. Alhoewel het een redelijk informele setting is vond ik dit een hele nare ervaring. De OvJ zal grofweg de volgende vragen afgaan:
- Klopt het dat je op [datum], [tijd], [strafbaar feit], hebt gedaan?
- Waarom heb je dit gedaan? Hier kan je uitleggen wat de verkeerssituatie was.
- Is er sprake van zwaarwegende belangen waarom je je rijbewijs niet kwijt kan? Als je chauffeur bent bijvoorbeeld, kan je dit hier aangeven.
- Kan je een geldboete betalen? Dit vraagt men niet om je een lichtere boete op te leggen, maar meer in de situatie dat je mogelijk schulden hebt en een extra boete verregaandere gevolgen kan hebben dan een taakstraf of celstraf in plaats van de geldboete.
Na dit korte gesprekje vertelt de OvJ wat hij/zij van de situatie vind, en legt je een strafbeschikking op. Hiervan krijg je wél een printje mee naar huis
Hierna gaat een periode in van 14 dagen. In die periode kan je bezwaar maken tegen de uitspraak van de OvJ, waarna je situatie alsnog voor de rechter zal komen. Doe je dit niet, dan wordt de uitspraak van de OvJ definitief. Legt de OvJ je een rijontzegging op, dan moet je dus 14 dagen ná de OM hoorzitting je rijbewijs inleveren. Als je in bezwaar gaat, zal je in de tussentijd geen rijontzegging krijgen.
Wat in dit topic al gedeeld is, en eveneens de advocaat die ik hierover sprak 'politiek correct' probeerde te zeggen: het schijnt zo te zijn dat de rechter meer rekening houd met je persoonlijke situatie en daarmee dus minder snel een rijontzegging oplegt, dan de OvJ. De OvJ neigt meer naar de richtlijnen en (gezien je überhaupt naar de OvJ moet) is het heel aannemelijk dat dit een rijontzegging omvat. Of dit echt zo is, weet ik echter niet zeker.
Richh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:01:
Als ik het goed begrijp is de kans zo goed als 100% dat ik in deze situatie mag voorkomen (???), en dat er geeist gaat worden dat ik 2 maanden mijn rijbewijs mag inleveren, naast een forse geldboete. Klopt dit?
Je komt dus, in eerste instantie, niet voor de rechter, maar voor de Officier van Justitie. Deze gaat inderdaad over het algemeen uit van de richtlijn, en die betreft inderdaad een rijontzegging van 2 maanden als je tussen de 30 en 40km/u te hard rijdt, en een rijontzegging van 3 maanden als je tussen de 40 en 50km/u te hard rijdt. Naast inderdaad de forse geldboete. Die betaal je uiteindelijk overigens aan het CJIB.
Houd er echter rekening mee dat dat nog niet alles is. Als je harder dan 30km/u te hard rijdt, dan wordt dit een aantekening op je justitiële documentatie, wat in de volksmond ook wel een 'strafblad' heet. Op de snelweg is de grens overigens 40km/u.
Dit kan bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat je geen VOG kan aanvragen voor bepaalde beroepen (denk aan buschauffeur) en zo dus zeer serieuze impact hebben op je leven. Voor zover ik online kon vinden blijft zoiets 5 jaar (!) staan.
Daarnaast krijg je mogelijk grote problemen met het aanvragen van een autoverzekering. Je moet hierbij een vragenlijst invullen waarin je wordt gevraagd: 'heb je een rijontzegging gehad' en 'ben je wel eens in aanraking geweest met justitie'. Die zal je dus met 'ja' moeten beantwoorden. Als vervolgens een verzekeraar je weigert, wordt dit ook geregistreerd en zal je voor een andere aanvraag óók 'ja' moeten beantwoorden op de vraag 'ben je wel eens geweigerd voor een verzekering', waarna je waarschijnlijk nergens meer terecht kan.
Zoals ook al in dit topic is gedeeld, als zoiets gebeurd moet je mogelijk jezelf gaan verzekeren via 'De Vereende', waarvan de tarieven maar zo 10x hoger zijn dan bij 'gewone' verzekeraars, iedere maand weer. Dit gaat over een periode van 8 jaar (!!!) en kan dus letterlijk duizenden euro's kosten aan premies, voor meerdere jaren lang. Het is dus goed om je te realiseren dat je ook na die rijontzegging nog niet klaar bent.
Mogelijk kan je simpelweg het kenteken aanpassen bij een lopende autoverzekering om dit proces te ontlopen, maar als ik Independer mag geloven kunnen zelfs lopende verzekeringen stop worden gezet. Deze gevolgen lees je weinig op internet, maar zijn dus zeer verregaand.
spoiler:Jullie vragen je natuurlijk af hoe het bij mij is afgelopen

zonder al te veel in te gaan op de specifieke locatie en situatie, heeft de OvJ mij uiteindelijk "het voordeel van de twijfel" gegeven. Anders gezegd: ik heb géén rijontzegging gekregen. Wel een zéér forse geldboete, welke inmiddels is betaald.
Moraal van het verhaal: de OvJ luistert wel degelijk naar je verhaal.
Wellicht ook goed om ook te melden: in de periode tussen de eerste overtreding (3.5 jaar geleden) en nu, heb ik verder geen enkele verkeersovertreding begaan. En dat gaat ook niet meer gebeuren. De afgelopen 2 jaar waren op dit gebied enorm klote. Achteraf bezien is dat óók een hele nare straf.
Kortom: rij veilig en houd je aan de snelheid. Voorkom deze ellende, dit wil je niet.