2x 30km te hard, wat nu?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 27.449 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:11
Ik vrees dat ik een heel groot probleem heb :X Om jullie voor te zijn: ik weet dat ik een ontzettende flapdrol ben en dat te hard rijden natuurlijk niet mag.

Hoe dan ook:
  • Zonet ben ik gelaserd binnen de bebouwde kom, en reed daar meer dan 30km/u te hard (maar minder dan 50 te hard)
  • Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik gevolgd door een onopvallende auto en daar geklokt op eveneens +30km/u te hard (maar minder dan 50 te hard).
Mijn vraag is: wat gaat er nu gebeuren?

Als ik het goed begrijp is de kans zo goed als 100% dat ik in deze situatie mag voorkomen (???), en dat er geeist gaat worden dat ik 2 maanden mijn rijbewijs mag inleveren, naast een forse geldboete. Klopt dit?

Ik weet het: eigen schuld, ik moet op de blaren zitten. Die boete zal betaald moeten worden, en als ik 2 maanden zonder moet, I know: eigen schuld. Maar ik zit natuurlijk écht niet te wachten op 2 maanden zonder rijbewijs... Zijn er mogelijkheden om dat zo ver mogelijk te beperken?

Oftewel: moet ik morgen direct een advocaat bellen? Ik heb geen verkeersrechtsbijstand en überhaupt nog nooit een advocaat nodig gehad in mijn leven :P Ik zie talloze websites van verschillende advocaten door Nederland die me volgens mij wel willen helpen, maar hoe betrouwbaar zijn dat soort sites? Kan ik beter een 'generieke' advocaat uit mijn regio zoeken? Wat is een normaal tarief voor een zaak als deze?
Heeft het überhaupt wel nut om een advocaat in te schakelen, op welke gronden kan hij/zij wat voor mij betekenen?

Of is het handig om pas contact op te nemen nadat het 'officieel' is dat ik moet voorkomen? Hoe lang duurt het ongeveer voordat ik een dergelijk bericht krijg? En ben ik dan per direct mijn rijbewijs kwijt, of pas na uitspraak van de rechter?

Een hoop vragen, ik hoop dat jullie toch een paar tips kunnen geven... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Meestal kun je met de OvJ wel afspreken om de boete iets te verhogen en je rijbewijs te houden.
Niemand wil dat mensen hun baan verliezen om zo iets lulligs als te hard rijden.

Advocaat kun je doen als je die goedkoop kan vinden, deze kan de boete meestal wel omlaag praten.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:23
Allereerst, anderhalf uur verschil is teveel om te zeggen twee keer voor hetzelfde. Je zou denken dat je het zou leren voor een dag.
Was het in bebouwde kom, buiten bebouwde kom of op snelweg?
Neem aan snelweg, gezien de 30 en 50 km/u...

Heb je je auto nodig voor je werk?
Wat zou je zelf voorstellen als alternatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:30
@Richh als dit de enige twee zijn in je historie dan zal het allemaal wel los lopen. Ik zie dit staan;
Rijdt u binnen 2 jaar opnieuw 30 tot 50 km per uur te hard? Dan verhoogt het OM uw nieuwe boete met 20%. U kunt ook een zitting krijgen voor de rechter. U loopt dan het risico om tijdelijk uw rijbewijs kwijt te raken (rijontzegging).

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01:59
Anderhalf jaar, just saying zodat er geen verwarring ontstaat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

99ruud99 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:10:
Allereerst, anderhalf uur verschil is teveel om te zeggen twee keer voor hetzelfde. Je zou denken dat je het zou leren voor een dag.
jaar niet uur :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:30
wErudite schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:12:
[...]

Anderhalf jaar, just saying zodat er geen verwarring ontstaat :D
En er staat duidelijk binnen de bebouwde kom. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat voor een 'rijbewijs' categorie hebben we het over?

Als de TS nog met het punten-sprokkel systeem mag/moet werken omdat 'ie z'n rijbewijs nog maar een beperkt aantal jaar heeft dan werkt dat meestal ook niet echt mee aan een tijdelijke vrijstelling overigens.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:23

Barrycade

Through the...

Was je op de brommer dan? Bij een auto moet je volgens mij meer dan 50 km te hard rijden. Bij een brommer 30 km /u voordat je rijbewijs wordt ingevorderd.

https://www.rijksoverheid...ijn-rijbewijs-ingevorderd

https://snelheidsovertredingen.om.nl/

Kan je zien dat je een strafbeschikking krijgt waarbij rekening wordt gehouden met je voorgaande overtreding aangenomen dat dat ook een strafbeschikking was.

En qua advocaat en dekking door verkeerrechtsbijstand, die staan je niet bij voor overtredingen die je zelf begaan hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Barrycade op 20-04-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klor
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Klor

Zeebaard

De ontzegging gaat sowieso pas in vanaf het moment dat de boete vast staat lijkt me? Voor je bezwaar bij ovj, kantonrechter en hof erdoor is ben je wel weer een jaar verder waarschijnlijk. Als het niet meer is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndyJNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-04 14:00
** Onnodige reactie, TS weet dat hij fout zit. **

[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 20-04-2022 22:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Dank voor de snelle reacties.
Inspired schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:12:
@Richh als dit de enige twee zijn in je historie dan zal het allemaal wel los lopen. Ik zie dit staan;

[...]
Het zijn niet mijn eerste verkeersboetes, heb jaren geleden wel eens fout geparkeerd of eens met 3km/u geflitst. Dit zijn in 2 jaar tijd de enige boetes en beide dus >30km/u te hard.

De quote heb ik ook gelezen, maar verschillende websites schrijven verschillende dingen. Vandaar dat ik toch maar een topic open, vooral omdat [i][als/i] ik moet voorkomen, ik geloof ik op tijd een advocaat moet regelen?
Juup schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:08:
Meestal kun je met de OvJ wel afspreken om de boete iets te verhogen en je rijbewijs te houden.
Niemand wil dat mensen hun baan verliezen om zo iets lulligs als te hard rijden.

Advocaat kun je doen als je die goedkoop kan vinden, deze kan de boete meestal wel omlaag praten.
Zoiets wil ik wel afspreken :P maar hoe gaat zoiets in zijn werk? Moet ik fysiek ergens opdagen, of gaat dit telefonisch? Kan ik zo maar even voorstellen 'ik wil wel xx euro extra betalen als ik dan mag blijven rijden' :P

Edit: het lijkt mij erg sterk namelijk, dat dat zomaar kan.

@99ruud99 binnen de bebouwde kom, binnen anderhalf jaar, niet uur. Nogmaals; ik wil het niet goedpraten, maar het gaat in beide gevallen wel om een soort 'ringweg' op zeer rustige tijden. Geen woonwijken oid.
Heb je je auto nodig voor je werk?
Wat zou je zelf voorstellen als alternatief
In principe niet... en zoals hierboven: ik wil wel meer boete betalen als ik dan mag blijven rijden :P

Edit: laat ik voorop stellen dat ik zelf de fout heb gemaakt en hiervoor de consequenties gewoon zal moeten ondergaan en deze ook wil accepteren. Bovenstaande opmerking is bedoeld in de trand 'áls ik zou mogen kiezen, wil ik natuurlijk liever geen rijontzegging'.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 21-04-2022 11:50 ]

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik denk bovenstaande post in het oog nemende dat het goed zou zijn als je gewoon lekker mag voorkomen en de rechter mag uitleggen waarom je denkt met wat flappen neer te leggen onder je verantwoordelijkheid uit denkt te komen. Want je komt redelijk laks over zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Richh Je bent dus niet staande gehouden waarbij je 'rijbewijs' ter plekke ingevorderd werd?

Afwachten en verder niets doen, nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Will_M schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:14:
Wat voor een 'rijbewijs' categorie hebben we het over?

Als de TS nog met het punten-sprokkel systeem mag/moet werken omdat 'ie z'n rijbewijs nog maar een beperkt aantal jaar heeft dan werkt dat meestal ook niet echt mee aan een tijdelijke vrijstelling overigens.
Ik ben geen beginnend bestuurder meer.

Tijdelijke vrijstelling? Ik las online ook iets over 'voorwaardelijk'; hoe gaat zoiets in zijn werk?
Barrycade schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:15:
Was je op de brommer dan? Bij een auto moet je volgens mij meer dan 50 km te hard rijden. Bij een brommer 30 km /u voordat je rijbewijs wordt ingevorderd.
Nee met de auto. Wel 2x >30km/u te hard.
In principe is het dan ook geen invordering, maar een tijdelijke rijontzegging, als ik het goed begrijp.
https://www.rijksoverheid...ijn-rijbewijs-ingevorderd

https://snelheidsovertredingen.om.nl/

Kan je zien dat je een strafbeschikking krijgt waarbij rekening wordt gehouden met je voorgaande overtreding aangenomen dat dat ook een strafbeschikking was.
Online kan je vinden dat je bij 2 van dergelijke strafbeschikkingen, 'waarschijnlijk' moet voorkomen.
En qua advocaat en dekking door verkeerrechtsbijstand, die staan je niet bij voor overtredingen die je zelf begaan hebt.
Waar staan ze je dan wel voor bij? :P

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Richh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:23:
[...]

knip
[...]

Waar staan ze je dan wel voor bij? :P
Really?
Als er zo'n malloot op de ringweg uit de bocht vliegt met meer dan 30 km te hard en op de verkeerde weghelft terecht komt en je auto in de prak rijdt en je 5 maanden moet revalideren. Dan kijken ze of ze die met flappen wapperende jojo nog wat schade vergoeding uit zijn zakken kunnen schudden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05:25
Will_M schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:22:
@Richh Je bent dus niet staande gehouden waarbij je 'rijbewijs' ter plekke ingevorderd werd?

Ik doe altijd niks met het gaspedaal als ik mijn cruiscontrole gebruik, van 30 tot 130 km/h..;)
Als je tot twee keer toe zo'n uitschieter maakt en je hebt cc, wordt het misschien tijd om het te gaan gebruiken of je auto in te ruilen voor eentje die het wel heeft..

@Richh Heb je cruisecontrole op je auto?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Richh
Barrycade schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:21:
Ik denk bovenstaande post in het oog nemende dat het goed zou zijn als je gewoon lekker mag voorkomen en de rechter mag uitleggen waarom je denkt met wat flappen neer te leggen onder je verantwoordelijkheid uit denkt te komen. Want je komt redelijk laks over zo.
Hierboven noemt iemand dat de OVJ zoiets zou voorstellen (wat mij al sterk lijkt...) - en vraagt iemand anders mij wat de voor mij gewenste uitkomst is :P Ja, sorry zo gek is het toch niet dat dat wel mijn voorkeur heeft? :P

Ik denk überhaupt niet dat het mogelijk ís. En ik weet dat ik (2x) iets heb gedaan wat niet oke is. Ik heb echter best wat concrete vragen gesteld, hopelijk kunnen we het daar over hebben. Bijvoorbeeld, ik ga opmerkingen als 'ontzettende eikel' hierboven niet tegenspreken, maar uiteindelijk heb ik dit topic niet daarvoor geopend natuurlijk.
Barrycade schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:25:
[...]

Really?
Als er zo'n malloot op de ringweg uit de bocht vliegt met meer dan 30 km te hard en op de verkeerde weghelft terecht komt en je auto in de prak rijdt en je 5 maanden moet revalideren. Dan kijken ze of ze die met flappen wapperende jojo nog wat schade vergoeding uit zijn zakken kunnen schudden....
Zou je niet selectief willen wegknippen dat ik 'niks goed wil spreken'? Nogmaals, ik weet dat ik fout zit. Het heeft überhaupt geen zin om hier discussie aan te gaan over de twee specifieke situaties, want dan neemt het topic een richting waar niemand iets aan heeft.

Dergelijke drastische opmerkingen dragen niks bij, en zijn zeker niet relevant voor de wegen waar ik te hard heb gereden.

[ Voor 30% gewijzigd door Richh op 20-04-2022 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:36
De grote vraag is: ben je ook aangehouden en heb je daadwerkelijk een boete gehad. Je zegt dat je de eerste keer gelaserd bent, maar dan moet je wel aan de kant gezet worden om een boete te krijgen.

Als je 1.5 jaar terug ook geklokt bent (en er een boete voor hebt gehad) op diezelfde plek en nu weer, heb je destijds je lesje niet geleerd. Eigen schuld. Je kunt nog aangeven je rijbewijs nodig te hebben voor je werk, dat neemt de OvJ mee in zijn beslissing over het wel of niet innemen van je rijbewijs en zoja, voor hoe lang.

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 20-04-2022 22:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FastFred schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:31:
De grote vraag is: ben je ook aangehouden en heb je daadwerkelijk een boete gehad. Je zegt dat je de eerste keer gelaserd bent, maar dan moet je wel aan de kant gezet worden om een boete te krijgen.

Als je 1.5 jaar terug ook geklokt bent (en er een boete voor hebt gehad) op diezelfde plek en nu weer, heb je destijds je lesje niet geleerd. Eigen schuld.
En nog veel belangrijker: IS @Richh nú staande gehouden én heeft 'ie daarbij z'n pasje mogen inleveren? ;)

Als dat niet zo is dan komt 'ie nu gewoon weg met een deftige boete welke niet hoog genoeg kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
FastFred schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:31:

Als je 1.5 jaar terug ook geklokt bent (en er een boete voor hebt gehad) op diezelfde plek en nu weer, heb je destijds je lesje niet geleerd. Eigen schuld.
Ik ben in beide gevallen aan de kant gezet.

Het gaat om verschillende locaties.

Eigen schuld is het zeker, maar wat zijn nu de juiste stappen om te ondernemen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 15:36
Richh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:34:
maar wat zijn nu de juiste stappen om te ondernemen?
Afwachten wat de OvJ zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 20:27
Ik zou gewoon gaan informeren bij een advocaat of een rechtswinkel of bij je rechtsbijstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Richh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:29:
[...]

Hierboven noemt iemand dat de OVJ zoiets zou voorstellen (wat mij al sterk lijkt...) - en vraagt iemand anders mij wat de voor mij gewenste uitkomst is :P Ja, sorry zo gek is het toch niet dat dat wel mijn voorkeur heeft? :P

Ik denk überhaupt niet dat het mogelijk ís. En ik weet dat ik (2x) iets heb gedaan wat niet oke is. Ik heb echter best wat concrete vragen gesteld, hopelijk kunnen we het daar over hebben. Bijvoorbeeld, ik ga opmerkingen als 'ontzettende eikel' hierboven niet tegenspreken, maar uiteindelijk heb ik dit topic niet daarvoor geopend natuurlijk.
Nou smiley gebruik doet nogal afbreuk aan je tot inzicht gekomen boodschap die je lijkt te willen uitzenden.
Er zijn meerdere scenario's: je hebt geluk en je krijgt weer een strafbeschikking dan zou je op basis van je vorige een raming kunnen doen hoe hoog hij nu uit pakt, maar hij zal mogelijk wel hoger kunnen zijn.

Of je hebt pech en dan moet je voorkomen en als je dan geluk hebt (en zou daar niet het gedrag vertonen qua smileys) maar dan zal hij alsnog hoger zijn. Of je hebt dubbel pech en afhankelijk hoe hoog je geklokt bent kan het iets anders worden.

Maar ik ben geen ervaringsdeskundige. Hoogste boete ooit voor de snel rijden is 19 euro geweest ofzo. Maar das al meer dan 19 jaar gelden ofzo...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik ben niet echt bekend met de materie, maar vooropgesteld:

Een snelheidsovertreding tot 30km/h wordt afgedaan met een bestuurlijke boete volgens de Wet Mulder. Dit valt dus onder het bestuursrecht.

Een snelheidsovertreding van 30km/h of meer, valt onder het strafrecht. De OvJ heeft hier een zekere mate van vrijheid voor het bepalen van de straf. Zij kunnen ook zelfstandig, zonder tussenkomst van de rechter, een boete of een rijontzegging opleggen. Dit heet dan een OM-afdoening of een strafbeschikking. Ondanks dat dit lijkt op de Wet Mulder boetes, zitten we hier in een heel ander rechtsgebied.

Het is mij niet geheel duidelijk wat de OvJ in jouw situatie gaat opleggen. Maar je kan zeker in “verzet”, waarna alsnog een rechter uitspraak moet gaan doen. Tot die tijd kun je best afwachten.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Will_M schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:22:

Ik ben wél staande gehouden, maar een verdere uitspraak volgt via de officier van justitie.

Afwachten is denk ik ook voor nu het beste. Maar: waarom wordt er dan zo nadrukkelijk bij een staandehouding gevraagd of ik een advocaat wil raadplegen? Moet ik zoiets doen in een situatie als deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
biomass schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:27:
[...]

Ik doe altijd niks met het gaspedaal als ik mijn cruiscontrole gebruik, van 30 tot 130 km/h..;)
Als je tot twee keer toe zo'n uitschieter maakt en je hebt cc, wordt het misschien tijd om het te gaan gebruiken of je auto in te ruilen voor eentje die het wel heeft..

@Richh Heb je cruisecontrole op je auto?
Sterker nog, hij heeft zelfs een limit functie :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Richh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:36:
[...]

Ik ben wél staande gehouden, maar een verdere uitspraak volgt via de officier van justitie.

Afwachten is denk ik ook voor nu het beste. Maar: waarom wordt er dan zo nadrukkelijk bij een staandehouding gevraagd of ik een advocaat wil raadplegen? Moet ik zoiets doen in een situatie als deze?
Omdat je wederom een aantekening op je strafblad hebt/krijgt, weet niet of je je dat realiseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarom maakt een verkeersagent welke je staande houdt zich überhuapt druk over de mogelijkheid tot het inzetten van een een advocaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Barrycade schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:35:
[...]

Nou smiley gebruik doet nogal afbreuk aan je tot inzicht gekomen boodschap die je lijkt te willen uitzenden.
Dat doe ik altijd hier op Tweakers, ik snap dat het wellicht zo overkomt, maar geloof me: dat is niet het geval.
Er zijn meerdere scenario's: je hebt geluk en je krijgt weer een strafbeschikking dan zou je op basis van je vorige een raming kunnen doen hoe hoog hij nu uit pakt, maar hij zal mogelijk wel hoger kunnen zijn.

Of je hebt pech en dan moet je voorkomen en als je dan geluk hebt maar dan zal hij alsnog hoger zijn. Of je hebt dubbel pech en afhankelijk hoe hoog je geklokt bent kan het iets anders worden.
Dat snap ik.

Ik begrijp dat jij er geen ervaring mee hebt, maar voor iemand anders dan:
- Binnen welke termijn kan ik de strafbeschikking verwachten
- Binnen welke termijn moet ik dan voorkomen
- Ergo: aan welke periode mag ik denken als ik een rijontzegging opgelegd ga krijgen?

Dat zijn het soort vragen waarvoor ik dit topic heb geopend.
Barrycade schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:38:
[...]

Omdat je wederom een aantekening op je strafblad hebt/krijgt, weet niet of je je dat realiseert.
Dat realiseer ik mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Will_M schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:39:
Waarom maakt een verkeersagent welke je staande houdt zich überhuapt druk over de mogelijkheid tot het inzetten van een een advocaat?
Ik mocht een verklaring geven voor het te hard rijden, maar ik mocht ook eerst een advocaat inschakelen. Volgens mij is dat een redelijk standaard zinnetje wat ik ken uit Wegmisbruikers en Blik op de Weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Hoe lang duurde het vorige keer? Denk dat het nu iets drukker is aangezien er meer auto's weer rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Heb je een reden gegeven? Kun je beter niet doen, tenzij er een bloedend persoon op de bijrijdersstoel zat en je onderweg naar het ziekenhuis was.

volgens mij kunnen ze je ook nog op cursus sturen. Lijkt me nog wel nuttig ook, want gevaarherkenning zal niet zo goed zijn.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Richh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:45:
[...]

Ik mocht een verklaring geven voor het te hard rijden, maar ik mocht ook eerst een advocaat inschakelen. Volgens mij is dat een redelijk standaard zinnetje wat ik ken uit Wegmisbruikers en Blik op de Weg.
Jep, zelfs al schrijf ik een bekeuring voor een kleine overtreding ben ik verplicht dit te vragen. Heeft dus niets te maken met de mate van overtreding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Richh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:45:
[...]

Waarschijnlijk heeft die agent je gezegd dat je een verklaring mocht afleggen maar dat je daar niet toe verplicht bent. Er zal geen advocaat vermeldt zijn.

Sommige films ..... >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Will_M schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:48:
[...]

Waarschijnlijk heeft die agent je gezegd dat je een verklaring mocht afleggen maar dat je daar niet toe verplicht bent. Er zal geen advocaat vermeldt zijn.

en als je geen advocaat kunt betalen krijg je er een toegewezen ;)

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
Will_M schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:48:
[...]

Zeker wel.

U bent niet tot antwoorden verplicht en hebt recht op een raadsman, wilt u daar gebruik van maken? Als de verdachte dan nee antwoord moet er ook aangeven worden dat hij/zij het antwoord altijd kan herroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Marzman schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:48:
Heb je een reden gegeven? Kun je beter niet doen, tenzij er een bloedend persoon op de bijrijdersstoel zat en je onderweg naar het ziekenhuis was.

volgens mij kunnen ze je ook nog op cursus sturen. Lijkt me nog wel nuttig ook, want gevaarherkenning zal niet zo goed zijn.
Nee, ik heb geen reden gegeven. Die agent was zo druk met 'wil je een advocaat raadplegen' dat het me verstandig leek om dat in het midden te laten.

Over een 'educatieve maatregel gedrag' heb ik niks gelezen in deze situatie; online spreekt men over 2 maanden rijontzegging. En als ik die dan moet ondergaan, dan is dat maar zo.
Het zou echter wél erg fijn zijn als ik nu al wist wanneer ik een dergelijke periode kan verwachten ivm werk en privé, natuurlijk. Mede vandaar dit topic.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:44:
[...]
Ik begrijp dat jij er geen ervaring mee hebt, maar voor iemand anders dan:
- Binnen welke termijn kan ik de strafbeschikking verwachten
- Binnen welke termijn moet ik dan voorkomen
- Ergo: aan welke periode mag ik denken als ik een rijontzegging opgelegd ga krijgen?

Dat zijn het soort vragen waarvoor ik dit topic heb geopend.
Ik vrees dat je hier geen goed antwoord op gaat krijgen. Is echt afwachten..

PS: Het is Tweakers, iedereen hier gaat je de maat nemen en de moral high ground pakken. Ik zal geen waardeoordeel geven. Het is balen, je straf zal al zwaar genoeg zijn.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Barrycade schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:47:
Hoe lang duurde het vorige keer? Denk dat het nu iets drukker is aangezien er meer auto's weer rijden.
Anderhalve week geloof ik?

Daar stond echter al direct een bedrag in, wat ik moest betalen.

Als de OvJ straks bepaalt dat ik 2 maanden rijontzegging krijg, gaat dat dan (afhankelijk van de dagtekening van de brief) per direct in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
JanHenk schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:54:
[...]

Vrees dat je gelijk hebt.

Ik zal (helaas) echt niet de eerste zijn die een dergelijke overtreding begaat; er zijn ongetwijfeld mensen die hetzelfde zijn overkomen en kunnen vertellen hoe dit verder in zijn werk gaat. Vandaar het topic.
Het is Tweakers, iedereen hier gaat je de maat nemen en de moral high ground pakken.
Yep, daar had ik ook wel op gerekend toen ik dit topic opende :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:05

GieltjE

Niks te zien...

Als het voorkomt zal de rechter altijd vragen naar het hoe, waarom en wat jou belang is bij het hebben van een rijbewijs. Daarnaast zal er ook gevraagd worden naar jou omstandigheden en mogelijkheden tot het dragen van verschillende straf mogelijkheden.

De OvJ "eist" iets, de rechter beslist daar over naar gelang hij/zij redelijk acht. Als hierbij blijkt dat jij bijvoorbeeld door je werk ontslagen zou worden is het straffen met een rijontzegging natuurlijk een zwaarder middel dan als je deze alleen nodig hebt voor een paar boodschappen.

@PilatuS, de rechter zal kijken naar het eventueel aanwezige strafblad en dat meenemen, als het komt tot een veroordeling kan dit in sommige gevallen worden toegevoegd (afhankelijk van overtreding e.d.).

[ Voor 16% gewijzigd door GieltjE op 20-04-2022 23:00 ]

Hell / 0

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn mening: Gewoon kijken hoe het gaat. Moet je voorkomen, dan ga je daar gewoon netjes heen. Ik zou persoonlijk niet eens een advocaat gaan inhuren, dat wel doen geeft misschien ook de indruk dat je er onderuit wil komen en een verschil in straf gaat het niet maken. Netjes voorkomen als dat moet en dan vooral ook aangeven dat je weet dat je fout zit en dat het dom is wat je hebt gedaan. Dan maar zien hoe het gaat. Geen idee waar mensen strafblad vandaan halen, maar dat lijkt mij onzin. Het is klote voor je dat het binnen die 2 jaar is, anders was het gewoon een boete geweest. Verder is het geen 50km/u, dus dat scheelt ook weer. Hier een keer 48km/u gehad door 3 seconden gas te geven, dat was gewoon een boete omdat de 2 jaren er voor er niets was. Voor alle moraalridders over die 48km/u, het was op een tijdstip en weg waar je zelfs met 100km/u te snel nog geen gevaar was geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Richh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:54:
[...]

Anderhalve week geloof ik?

Daar stond echter al direct een bedrag in, wat ik moest betalen.

Als de OvJ straks bepaalt dat ik 2 maanden rijontzegging krijg, gaat dat dan (afhankelijk van de dagtekening van de brief) per direct in?
Wacht nou éérst even de uitspraak af, daarna kun je pas eventueel in beroep gaan tegen die uitspraak.

Als de agent welke je staande gehouden heeft er noodzaak in zag om je per direct van de weg te laten verdwijnen dan had je je rijbewijs nu al niet meer in je bezit gehad, desnoods middels een 'artikel-5' invordering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Richh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:52:
[...]
Over een 'educatieve maatregel gedrag' heb ik niks gelezen in deze situatie; online spreekt men over 2 maanden rijontzegging.
Een Educatieve Maatregel Gedrag zal hier niet van toepassing zijn als ik de info daarover mag geloven.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
GieltjE schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:58:
@PilatuS, de rechter zal kijken naar het eventueel aanwezige strafblad en dat meenemen, als het komt tot een veroordeling kan dit in sommige gevallen worden toegevoegd (afhankelijk van overtreding e.d.).
Dat kan, maar voor een overtreding als deze krijg je geen strafblad. Je krijgt een aantekening op je rijbewijs en die blijft staan voor enige tijd voor als je het nog een keer doet. Een strafblad wat blijft staan krijg je er niet van. Dus iets als een verklaring omtrent gedrag wordt ook geen probleem. Je wordt van zoiets als dit geen crimineel met een strafblad, dat wou ik even aangeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Stel je laat het voorkomen, wat zou dan je argumentatie zijn voor strafverlaging? Ik zeg het niet op flauw te doen. Is er een verzachtende omstandigheid, reed je gewoon lekker hard omdat het een overzichtelijke weg was midden in de nacht oid? Of lette je even niet op en kwam je net van de snelweg? Dat je fout zat lijkt me duidelijk en dat geef je ook toe, maar ik haal niet echt een argument uit je posts waarin je onderbouwt waarom de gegeven sanctie te zwaar is. Juist omdat het een tweede overtreding is had je kunnen weten dat je niet nogmaals met een tik op de vingers weg zou komen.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

schumi1986 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:51:
[...]

Zeker wel.

U bent niet tot antwoorden verplicht en hebt recht op een raadsman, wilt u daar gebruik van maken? Als de verdachte dan nee antwoord moet er ook aangeven worden dat hij/zij het antwoord altijd kan herroepen.
Je verklaring herroepen als je zonder advocaat toch antwoord geeft? Dat zou wel heel mooi zijn ;)Ik had dit verkeerd geïnterpreteerd, zie het antwoord van Koffie-Verkeerd.
De wet (art. 29 Sr) vermeldt alleen dat je op je zwijgrecht moet worden gewezen:
De verdachte is niet tot antwoorden verplicht. Voor de aanvang van het verhoor wordt de verdachte medegedeeld dat hij niet tot antwoorden is verplicht. Deze mededeling wordt in het proces-verbaal opgenomen.
In de praktijk wordt een vraag daarom geformuleerd in trant van "je hoeft geen antwoord te geven hoor, maar waarom reed je eigenlijk zo hard?"
Richh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:01:
Oftewel: moet ik morgen direct een advocaat bellen? Ik heb geen verkeersrechtsbijstand en überhaupt nog nooit een advocaat nodig gehad in mijn leven :P Ik zie talloze websites van verschillende advocaten door Nederland die me volgens mij wel willen helpen, maar hoe betrouwbaar zijn dat soort sites? Kan ik beter een 'generieke' advocaat uit mijn regio zoeken? Wat is een normaal tarief voor een zaak als deze?
Heeft het überhaupt wel nut om een advocaat in te schakelen, op welke gronden kan hij/zij wat voor mij betekenen?
Ik zou afwachten. Als je moet voorkomen, een verklaring mag geven, of als je een voorstel krijgt dat je te hoog vindt, zoek je een advocaat op het gebied van het strafrecht (elke advocaat kan zich specialiseren in een rechtsgebied en moet zich daarvoor elk jaar bijscholen). Elke advocaat hanteert zijn eigen tarief. Met sommigen kun je een all-in tarief afspreken. In het algemeen zijn de advocaten bij de grote kantoren duurder.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Aangezien het meer dan 30 te hard is in beide gevallen staat hier geen standaard bedrag voor zoals je zelf al aan geeft.
Er zal nu een "Persoon" in de vorm van de rechter over gaan beslissen welke straf hij passend vind voor de overtreding.
Je geeft zelf aan meer dan 30 te hard maar minder dan 50, dat is nogal een wezenlijk verschil.
Was het 31 na correctie beide keren of 49 te hard.
Was het op een afgelegen weg of langs een wat drukker gebied.
Zo zijn er nog legio zaken te verzinnen wat de rechter zijn besluit mee gaat nemen.
En zoals gezegd, het is een persoon welke misschien wel met zijn verkeerde been uit bed is gestapt die dag en daardoor misschien een net wat andere keus maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Michael_OsGroot schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:05:
Stel je laat het voorkomen, wat zou dan je argumentatie zijn voor strafverlaging? Ik zeg het niet op flauw te doen. Is er een verzachtende omstandigheid, reed je gewoon lekker hard omdat het een overzichtelijke weg was midden in de nacht oid? Of lette je even niet op en kwam je net van de snelweg? Dat je fout zat lijkt me duidelijk en dat geef je ook toe, maar ik haal niet echt een argument uit je posts waarin je onderbouwt waarom de gegeven sanctie te zwaar is. Juist omdat het een tweede overtreding is had je kunnen weten dat je niet nogmaals met een tik op de vingers weg zou komen.
De vraag is dan wat dan een verzachtende omstandigheid is.

In beide gevallen was er geen sprake van ander verkeer, op een verlichte en overzichtelijke weg inderdaad. Maar of dat 'verzachtend' genoeg is om het bij de rechter op te geven?

Ik vind persoonlijk de sanctie '2 maanden rijontzegging' wel erg zwaar voor wat er feitelijk gebeurd is, maar ik kan me voorstellen dat zo'n opmerking natuurlijk weinig stand houd. En nogmaals, zo'n discussie aangaan hier op Tweakers heeft natuurlijk totaal geen zin.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 20-04-2022 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:04

ST10©DE

Dus.............

Richh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:13:
[...]

De vraag is dan wat dan een verzachtende omstandigheid is.

In beide gevallen was er geen sprake van ander verkeer, op een verlichte en overzichtelijke weg inderdaad. Maar of dat 'verzachtend' genoeg is om het bij de rechter op te geven?

Ik vind persoonlijk de sanctie '2 maanden rijontzegging' wel erg zwaar voor wat er feitelijk gebeurd is, maar ik kan me voorstellen dat zo'n opmerking natuurlijk weinig stand houd.
Dus ze stonden daadwerkelijk te laseren op een weg waar helemaal geen verkeer was? Hopende op die ene hardrijder?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

fopjurist schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:11:
[...]

Je verklaring herroepen als je zonder advocaat toch antwoord geeft? Dat zou wel heel mooi zijn ;) De wet (art. 29 Sr) vermeldt alleen dat je op je zwijgrecht moet worden gewezen:
Er wordt niet gesproken over het wijzigen van de verklaring, enkel over dat je het antwoord op de vraag of je een raadsman wilt raadplegen kunt wijzigen.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
fopjurist schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:11:
[...]

Je verklaring herroepen als je zonder advocaat toch antwoord geeft? Dat zou wel heel mooi zijn ;) De wet (art. 29 Sr) vermeldt alleen dat je op je zwijgrecht moet worden gewezen:
Ik bedoel niet je verklaring herroepen maar als je in beginsel aangegeven hebt om van een advocaat af te zien mag je later nog altijd aangeven daar toch wel gebruik van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
ST10©DE schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:14:
[...]

Dus ze stonden daadwerkelijk te laseren op een weg waar helemaal geen verkeer was? Hopende op die ene hardrijder?
Het was een uur of half 10, tweebaans, (met een middenberm van een paar meter, tweebaans ook aan de andere kant tegengestelde richting), en op dat moment reed er (in ieder geval) in de ~500 meter voor me en de 500 meter achter mij geen auto.

De laser stond een paar honderd meter na een kruising met verkeerslichten, en vlak voor die kruising staat een (vaste) flitspaal. Heel veel verkeersdeelnemers zullen een beetje bijremmen voor die flitser, en na de verkeerslichten weer gas geven. Ik vermoed dat de laseragent er daarom stond, en ook wel terecht zo blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

PilatuS schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:05:
[...]

Dat kan, maar voor een overtreding als deze krijg je geen strafblad. Je krijgt een aantekening op je rijbewijs en die blijft staan voor enige tijd voor als je het nog een keer doet. Een strafblad wat blijft staan krijg je er niet van. Dus iets als een verklaring omtrent gedrag wordt ook geen probleem. Je wordt van zoiets als dit geen crimineel met een strafblad, dat wou ik even aangeven :)
https://www.om.nl/onderwerpen/strafbeschikking
Strafblad
Een strafbeschikking kan leiden tot een aantekening in uw justitiële documentatie (strafblad). Meer informatie hierover kunt u vinden op justid.nl/strafblad.
strafblad-en-het-justitieel-documentatie-systeem
link
Er zijn behoorlijk veel overtredingen die wél in de justitiële documentatie komen, ook als ze zonder bijzondere voorwaarden worden geseponeerd of met een boete of strafbeschikking van minder dan € 130,00 worden afgedaan. Dit is geregeld in wet- en regelgeving (artikel 4, tweede lid Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens). Denk daarbij bijvoorbeeld aan baldadigheid, openbare dronkenschap, onverzekerd rijden, rijden zonder rijbewijs, gevaar op de weg veroorzaken en vele andere overtredingen komen altijd op het strafblad.
Artikel 4 Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens ->
https://wetten.overheid.n...ukII_Paragraaf8_Artikel20

Strafblad is justitieel documentatie systeem. Hoe weten ze anders dat je het al een keer gedaan hebt?

Dus ja je krijgt wel een aantekening op je justitieel documentatie systeem aka aantekening "strafblad"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Barrycade schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:24:
[...]

https://www.om.nl/onderwerpen/strafbeschikking

[...]

strafblad-en-het-justitieel-documentatie-systeem
link

[...]

Artikel 4 Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens ->
https://wetten.overheid.n...ukII_Paragraaf8_Artikel20

Strafblad is justitieel documentatie systeem. Hoe weten ze anders dat je het al een keer gedaan hebt?

Dus ja je krijgt wel een aantekening op je justitieel documentatie systeem aka aantekening "strafblad"
toon volledige bericht
Je hebt gelijk, maar het is meer hoe je het ziet.
Eén van die regels ziet op de vernietiging van de data op het strafblad. Wanneer verjaren de data in de justitiële documentatie? Bij het te hard rijden vindt blijkens artikel 6 van die wet vernietiging plaats na vijf jaar.
Het is een aantekening, maar die verdwijnt ook weer zonder gevolgen voor de VOG. Het is niet zo dat je straks geen baan meer kan krijgen of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

PilatuS schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:58:
Ik zou persoonlijk niet eens een advocaat gaan inhuren, dat wel doen geeft misschien ook de indruk dat je er onderuit wil komen en een verschil in straf gaat het niet maken.
Die indruk geef je echt niet. De taak van de advocaat is niet om je ergens onderuit te laten komen, maar om te zorgen dat alle procedures juist worden gevolgd en dat de feiten en omstandigheden die gunstig zijn voor de verdachte over het voetlicht worden gebracht. Dat kan betekenen dat de advocaat erkent dat zijn cliënt het feit heeft begaan, maar vervolgens betoogt dat zijn cliënt zijn leven goed op orde heeft, een nuttige rol vervult in de maatschappij, dat hij zijn rijbewijs nodig heeft, bijvoorbeeld voor zijn werk of om voor een ziek familielid te zorgen, dat het feit niet midden in een woonwijk is begaan, en dat hij onevenredig hard wordt gestraft als hij zonder rijbewijs komt te zitten. Je kunt dat ook zelf zeggen (en eventueel een uurtje met een advocaat zitten om te bepalen wat je gaat zetten), maar dat wordt lastiger naar mate de zaak complexer wordt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:08
Meer dan 30 te hard krijg je hoogstwaarschijnlijk geen rij-ontzegging voor. Reken wel op een forse boete. Verder veel moraalridders hier. Er zijn genoeg rondwegen waar 30 te hard echt zo gek niet is als er geen verkeer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
fopjurist schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:35:
[...]

Die indruk geef je echt niet. De taak van de advocaat is niet om je ergens onderuit te laten komen, maar om te zorgen dat alle procedures juist worden gevolgd en dat de feiten en omstandigheden die gunstig zijn voor de verdachte over het voetlicht worden gebracht. Dat kan betekenen dat de advocaat erkent dat zijn cliënt het feit heeft begaan, maar vervolgens betoogt dat zijn cliënt zijn leven goed op orde heeft, een nuttige rol vervult in de maatschappij, dat hij zijn rijbewijs nodig heeft, bijvoorbeeld voor zijn werk of om voor een ziek familielid te zorgen, dat het feit niet midden in een woonwijk is begaan, en dat hij onevenredig hard wordt gestraft als hij zonder rijbewijs komt te zitten. Je kunt dat ook zelf zeggen (en eventueel een uurtje met een advocaat zitten om te bepalen wat je gaat zetten), maar dat wordt lastiger naar mate de zaak complexer wordt.
Eens met wat je zegt, ik vraag mij alleen heel erg af wat de toegevoegde waarde is bij iets als dit. Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt en het kost wel een hoop geld. Als Richh zelf de dingen die je aangeeft ook gewoon netjes kan formuleren dan heeft het denk ik weinig nut. Wat er nu aan de hand is, dat is een vrij standaard iets met een vrij standaard gevolg. Er zijn zat dingen waarbij een advocaat toegevoegde waarde heeft, maar bij dit denk ik niet dat het geld wat het kost een flink verschil gaat maken als je hier gewoon eerlijk bent en toegeeft dat je weet dat je fout zit. Het zou mij niets verbazen als een zaak als deze 100x per maand voorkomt, waarbij de uitkomst ook wel aardig vast staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:14

epo

Als het alleen snelheid is geweest dan ga jij echt niet je rijbewijs verliezen, slechts een geldboete. Advocaat zeker overbodig, dit is een standaard zaak wat al eerder aangegeven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
epo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 00:48:
Als het alleen snelheid is geweest dan ga jij echt niet je rijbewijs verliezen, slechts een geldboete. Advocaat zeker overbodig, dit is een standaard zaak wat al eerder aangegeven is.
Ik hoop enorm dat dit klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-04 10:52
Al deze onzekerheid is voor jou misschien wel de beste straf, want dat wil je niet nog een keer meemaken, dus voortaan rijd je hopelijk minder hard. Mooi nevenefffect van de onduidelijkheid. Anderzijds klinkt jouw gesnapt worden op een rondweg als een boetefuik en daar ben ik ook tegen want dat verlaagd het draagvlak voor snelheidshandhaving. Als het wegbeeld 70 uitstraalt is een maximum snelheid van 50 naar mijn mening gewoon niet in de haak. Pas dan ook het wegbeeld aan.

[ Voor 18% gewijzigd door wlmpie op 21-04-2022 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-04 01:55

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ben je nou 'geflitst' of aangehouden? Ik bedoel, ik ben ook maar een leek maar zover ik weet is het allemaal wat lastiger omdat niet vast gesteld is wie de bestuurder was. Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is dat je je bevoegdheid dan verliest (anders dan echt je rijbewijs dacht ik). Maar goed, ik denk eerder dat je een boete kan verwachten dan dat ze kneiter veel werk er van gaan maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:11
Eigen ervaring: als je geflitst of gelaserd bent wordt er een afspraak gemaakt om telefonisch te verklaren of jij op dat moment de bestuurder was. Als je dan verklaard dat jij het was mag je even voorkomen. Is de eerste keer wat indrukwekkend. De officier van justitie gaat proberen je rijbewijs in te nemen, de rechter bepaald of dat ook gebeurt. Ik had mazzel. Rechtbank in Haarlem, werk ook in Haarlem (niet verteld dat ik letterlijk bovenop het station werk), misschien dat dat wat goodwill kweekte. 360 euro boete en twee jaar voorwaardelijk. Niet overdreven zielig doen, wel aangegeven dat geen rijbewijs je leven lastiger maakt. En hopen op een niet te strenge rechter.
Nog wat aanvullingen:
-het is je tweede keer in relatief korte tijd, dan zouden ze misschien wat minder vriendelijk kunnen zijn (niet om je bang te maken, maar de officier gaat dit hoogstwaarschijnlijk wel aandragen)
-moest je de eerste niet voorkomen dan? 30+ is altijd voorkomen voor zover ik weet
-een advocaat is in deze zaken verspild geld denk ik. Het is een feit, staat op camera. Wat gaat die advocaat nog doen dan?

[ Voor 27% gewijzigd door sig69 op 21-04-2022 01:46 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:19

MLLL

Palm Treo 650

JanHenk schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:54:
[...]

PS: Het is Tweakers, iedereen hier gaat je de maat nemen en de moral high ground pakken. Ik zal geen waardeoordeel geven. Het is balen, je straf zal al zwaar genoeg zijn.
Inderdaad. Dit zijn de vermakelijkste topics.
:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:45
Neem je verantwoordelijkheid? Neem er je les van en rij minder hard (en/of neem flitsmeister).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 16:16
epo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 00:48:
Eens. Vriend van me heeft dit ook gehad en die moest eveneens voorkomen, maar die had al een eerdere rijontzetting op z'n papiertje staan. Kwam er af met een boete.

Netjes spijt betuigen bij de rechter, geen "ja maar" roepen, aangeven dat je je rijbewijs nodig hebt voor je werk en je komt er zeer waarschijnlijk met een (dikke) geldboete van af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:28

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Voor de hoogte van de boete: Vorige week een boete binnengekregen na staande houding van onopvallend voertuig. Conclusie: 444euro af moet tikken(435+9 admin kosten) voor gecorrigeerd 39km te hard op een N-weg. Komt nog wel een 100euro bij vanwege je vorige boete denk ik.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:15
Was dit binnen de bebouwde kom of buiten? Lijkt me er buiten door de verkeerslichten.

Want ik kwam dit stukje tegen:
Een snelheidsovertreding is snel gemaakt. Uw rijbewijs wordt ingevorderd als u de maximumsnelheid met 50 km per uur overschrijdt. Binnen de bebouwde kom vindt invordering zelfs al plaats vanaf 30 km per uur boven de toegestane snelheid.

Als je staande bent gehouden, dan zul je je rijbewijs niet kwijt raken, dan was je hem namelijk ook al kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wErudite
MLLL schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:47:
[...]

Echt wel irritant hoor. Moet er altijd wel eentje reageren: "BeN jE gEk GeWoRdEn!!?"

TS vraagt gewoon om extra info :9~

@TS: Ik zou het gewoon afwachten, hoe meer jij meewerkt, hoe beter je er vanaf gaat komen verwacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
sig69 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 01:33:
Eigen ervaring: als je geflitst of gelaserd bent wordt er een afspraak gemaakt om telefonisch te verklaren of jij op dat moment de bestuurder was. Als je dan verklaard dat jij het was mag je even voorkomen. Is de eerste keer wat indrukwekkend. De officier van justitie gaat proberen je rijbewijs in te nemen, de rechter bepaald of dat ook gebeurt. Ik had mazzel. Rechtbank in Haarlem, werk ook in Haarlem (niet verteld dat ik letterlijk bovenop het station werk), misschien dat dat wat goodwill kweekte. 360 euro boete en twee jaar voorwaardelijk. Niet overdreven zielig doen, wel aangegeven dat geen rijbewijs je leven lastiger maakt. En hopen op een niet te strenge rechter.
Nog wat aanvullingen:
-het is je tweede keer in relatief korte tijd, dan zouden ze misschien wat minder vriendelijk kunnen zijn (niet om je bang te maken, maar de officier gaat dit hoogstwaarschijnlijk wel aandragen)
-moest je de eerste niet voorkomen dan? 30+ is altijd voorkomen voor zover ik weet
-een advocaat is in deze zaken verspild geld denk ik. Het is een feit, staat op camera. Wat gaat die advocaat nog doen dan?
Dank hiervoor! Deze antwoorden zijn waarom ik dit topic geopend had.

Weet je nog hoe lang het ongeveer duurde tot je moest voorkomen?
En wellicht een domme vraag, maar stel dat de rechter beslist dat ik een rijontzegging krijg, gaat dat dan per direct in? Oftewel: moet ik met het OV naar de rechtbank? :P
- Klopt, kan ik me voorstellen.
- Nee, de eerste keer kreeg ik een strafbeschikking thuisgestuurd (met de letter O) waar enkel een geldboete op stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Arunia schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:34:
Was dit binnen de bebouwde kom of buiten? Lijkt me er buiten door de verkeerslichten.

Want ik kwam dit stukje tegen:
Een snelheidsovertreding is snel gemaakt. Uw rijbewijs wordt ingevorderd als u de maximumsnelheid met 50 km per uur overschrijdt. Binnen de bebouwde kom vindt invordering zelfs al plaats vanaf 30 km per uur boven de toegestane snelheid.

Als je staande bent gehouden, dan zul je je rijbewijs niet kwijt raken, dan was je hem namelijk ook al kwijt.
Binnen de bebouwde kom (maar wel op een weg waar je harder mag, dan de meeste wegen buiten de bebouwde kom).

Voor zover ik weet geldt die invordering bij >30km/u in een zone waar je ook maar 30 mag; oftewel je bent je rijbewijs kwijt als je 60 rijdt in een 30-zone.
Als je 80 rijdt in een 50-zone is het volgens mij al een ander verhaal. In de 2 situaties waar ik een sukkel ben geweest ging het om een 100km/u weg en een 70km/u weg.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 11:37
Het OM heeft een zogenaamde richtlijn voor strafvordering feitgecodeerde misdrijven en overtredingen. Deze richtlijn bevat een recidiveregeling voor gedocumenteerde snelheidsovertredingen:
5.4 Recidiveregeling gedocumenteerde overtredingen maximumsnelheid RVV 1990
Deze recidiveregeling wordt toegepast bij overtreding van de, in paragraaf 8, maximumsnelheid, van het RVV 1990 opgenomen, artikelen 19 (niet voldoende afstand houden), 20, 21, 22, 45 en 62 jo. de borden A1 en A3 (overschrijding maximumsnelheid), voor zover deze overtredingen niet administratiefrechtelijk worden afgedaan.

De recidiveregeling luidt als volgt: van recidive is sprake indien de overtreding wordt begaan binnen twee jaar na afdoening van één eerdere gedocumenteerde overtreding van artikel 19, 20, 21, 22, 45 en 62 jo. de borden A1 en A3 van het RVV 1990.
De richtlijn bevat vervolgens ook een tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Q1UcEv6jdRSwpaNv06pkRWkXm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjeFDE9LosBzem7TmeGV0DLe.jpg?f=fotoalbum_large

Ervan uitgaande dat de snelheidsovertreding van anderhalf jaar geleden is afgedaan, is het beleid van het OM om nu de standaard geldboete verhoogd met 20% en een onvoorwaardelijke rijontzegging van twee of drie maanden op te leggen (bij strafbeschikking) of te eisen (op zitting). De hoogte van de standaard geldboete is aan de hand van de feitcode of de overschrijding van de maximumsnelheid op te zoeken in de Tekstenbundel van het OM.

Als het OM in afwijking van zijn beleid niet de recidiveregeling toepast, kan je een strafbeschikking met de standaard geldboete verwachten. Als het OM zijn recidiveregeling volgt zijn er twee mogelijke routes (nr. 1 ligt het meest voor de hand):
1. De officier van justitie wil je de geldboete en rijontzegging bij strafbeschikking opleggen. In dat geval zal je worden uitgenodigd voor een OM-zitting (een gesprek met de officier van justitie), omdat het opleggen van een rijontzegging in een strafbeschikking alleen kan als je door de officier van justitie bent gehoord en hebt verklaard bereid te zijn de straf te voldoen. Na het gesprek zal de OvJ een voorstel voor de afdoening van de zaak doen. Dan kan het zijn dat ie vasthoudt aan zijn voornemen om een rijontzegging op te leggen (is ie dat niet van plan, dan was je namelijk niet uitgenodigd voor een OM-zitting maar had je gewoon een strafbeschikking met een geldboete ontvangen). Zeg je dan dat je niet bereid bent aan de rijontzegging te voldoen, dan zal de OvJ naar alle waarschijnlijkheid besluiten om je te dagvaarden (zie optie 2). Als je zegt wel bereid te zijn aan de straf te voldoen, krijg je een strafbeschikking opgelegd. Tegen die strafbeschikking kan je verzet aantekenen. Dan word je op enig moment opgeroepen om te verschijnen bij de kantonrechter. Tegen diens vonnis kan je in hoger beroep bij het gerechtshof. Tegen de beslissing van het gerechtshof kan je weer in cassatie. Al die tijd raak je je rijbewijs niet kwijt.
2. De officier van justitie besluit om je te dagvaarden. Dan word je op enig moment opgeroepen om te verschijnen bij de kantonrechter. Daar zal de OvJ dan in de regel de standaard geldboete plus 20% en de onvoorwaardelijke rijontzegging eisen. De kantonrechter beslist vervolgens. Tegen diens vonnis kan je in hoger beroep bij het gerechtshof. Tegen de beslissing van het gerechtshof kan je weer in cassatie. Al die tijd raak je je rijbewijs niet kwijt.

Zowel bij optie 1 als optie 2 lijkt het me niet onverstandig de hulp van een advocaat in te roepen.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:45
Richh schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:46:

Binnen de bebouwde kom (maar wel op een weg waar je harder mag, dan de meeste wegen buiten de bebouwde kom).

Voor zover ik weet geldt die invordering bij >30km/u in een zone waar je ook maar 30 mag; oftewel je bent je rijbewijs kwijt als je 60 rijdt in een 30-zone.
Als je 80 rijdt in een 50-zone is het volgens mij al een ander verhaal. In de 2 situaties waar ik een sukkel ben geweest ging het om een 100km/u weg en een 80km/u weg.
Voor zover ik weet is de hoogste maximum snelheid binnen de bebouwde kom 70. Als je dus 80 of 100 mocht, dan is het dus een autoweg of een autosnelweg geweest. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
3ssen schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:05:
[...]

Voor zover ik weet is de hoogste maximum snelheid binnen de bebouwde kom 70. Als je dus 80 of 100 mocht, dan is het dus een autoweg of een autosnelweg geweest. Klopt dat?
In het eerste geval ging het om een N-weg inderdaad, in het tweede geval maakte ik een typo en betrof het een 70-weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
Richh schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:46:
[...]
Als je 80 rijdt in een 50-zone is het volgens mij al een ander verhaal.
Bij een overschrijding van de maximumsnelheid met vijftig kilometer of meer moet de politie (als men de bestuurder staande houdt) het rijbewijs invorderen (op grond van art. 164 WVW 1994). Bij bestuurders van bromfietsen geldt dat voor een overschrijding met dertig kilometer of meer.

60 km/u waar 30 km/u is toegestaan, is dus geen verplichte invordering. Wel kan de politie daarvoor het rijbewijs invorderen als door de overtreding de veiligheid op de weg ernstig in gevaar is gebracht. Bij het dubbelen van de toegestane snelheid komt overigens ook inbeslagneming van het voertuig in beeld: bij overschrijding van de maximumsnelheid met meer dan 100% in samenhang met geconcretiseerde gevaarzetting kan de politie (in de regel na overleg met het OM) het voertuig in beslag nemen (aldus bijlage 2 van de Aanwijzing inbeslagneming).

[ Voor 3% gewijzigd door voske op 21-04-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
@voske veel dank voor je uitgebreide post. Veel termen waar ik nog geen ervaring mee heb.

Wat ik in ieder geval wel fijn vind om te horen, is dat ik niet 'opeens' mijn rijbewijs kwijt ben, maar dat daar nog wel wat aan vooraf zal gaan. De hele riedel 'doorlopen' is overigens niet waar ik op uit ben; uitstel is toch geen afstel.
Als de rechter beslist dat ik een rijontzegging krijg, geldt dat dan per direct?
Zowel bij optie 1 als optie 2 lijkt het me niet onverstandig de hulp van een advocaat in te roepen.
Wat zou zo'n advocaat voor mij kunnen betekenen, waarom zou dat verstandig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:16
Eigen ervaring, anderhalf jaar geleden na correctie met 35 kmh te snel buiten de bebouwde kom staande gehouden. De agent gaf toen direct aan dat als het de eerste keer is (wat het gelukkig ook was), het enkel een hoge geldboete zal zijn. Zou het in de komende twee jaar nog een keer gebeuren met 30+ te snel, zou ik van de OvJ een uitnodiging krijgen om voor te komen, waar een nog veel hogere geldboete plus een rijontzegging uit zou komen.

Doordat het in jouw geval nog maar anderhalf jaar geleden is en het opnieuw 30+ te snel is (en dan ook nog binnen de bebouwde kom?), denk ik niet dat je er met een geldboete vanaf komt. Hou er in het geval van een rijontzegging ook rekening mee dat je acceptatievragen voor verzekeringen in de toekomst anders moet gaan beantwoorden (wat tot afgewezen verzekeringen zou kunnen leiden).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• voske
Richh schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:20:
Als de rechter beslist dat ik een rijontzegging krijg, geldt dat dan per direct?
Als je niet in hoger beroep gaat tegen het vonnis van de rechter, wordt het vonnis in principe na twee weken onherroepelijk (het wordt al eerder onherroepelijk als je op zitting afstand doet van de mogelijkheid van hoger beroep). Nadat het vonnis onherroepelijk is geworden, zal je een brief krijgen waarin staat wanneer de ontzegging in gaat en dat je het rijbewijs uiterlijk op die datum moet inleveren. Vanaf de in die brief genoemde datum geldt de rijontzegging voor de door de rechter opgelegde duur (die duur wordt verlengd als je je rijbewijs te laat/niet inlevert).

Er wordt overigens in de praktijk ook "gespeeld" met het onherroepelijk worden van een strafbeschikking of vonnis: als je verzet/hoger beroep instelt kan je besluiten om dat verzet/hoger beroep in te trekken op/kort voor een moment dat de rijontzegging je niet ongelegen zou komen.
Wat zou zo'n advocaat voor mij kunnen betekenen, waarom zou dat verstandig zijn?
Verdachten zonder rechtsbijstand worden in de praktijk nog wel eens overdonderd door een OM-zitting of zitting van de kantonrechter. Alleen al daarom is rechtsbijstand naar mijn idee nuttig. Dat betekent niet dat je per se een advocaat mee moet nemen naar de (OM-)zitting, maar een gesprek met een advocaat kan wel nuttig zijn als voorbereiding, bijvoorbeeld een uurtje met een advocaat zitten om te bepalen wat je gaat zeggen (zoals @fopjurist schreef). Een ander aspect is dat er bij een OM-zitting, strafbeschikking, zitting van de kantonrechter, vonnis etc. allerlei zaken komen kijken, zoals voorschriften die moeten worden nageleefd (door de overheid maar ook bijvoorbeeld door jou, zoals de termijn van het doen van verzet). De bijstand van een advocaat kan nuttig zijn om er voor te zorgen dat de voorschriften worden nageleefd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Richh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:37:
[...]

Sterker nog, hij heeft zelfs een limit functie :X
Ah, het anti-boete knopje dat je gewoon instelt op Vmax + 8 voor juiste GPS snelheid? O-)

Even ademhalen, kalm aan doen, wachten wat gaat gebeuren. Je krijgt vanzelf post.
Hoewel het niet tof is, de politie en OvJ zijn ook gewoon mensen. Mocht je eens gevraagd worden voor tekst en uitleg kan je spijt betuigen en er op wijzen dat je enkel die 2 (substantiele) boetes gehad hebt in de afgelopen 2 jaar en zeker geen typische verkeershufter bent. Boete sowieso, rijontzegging lijkt me onwaarschijnlijk.

Gelijk naar een advocaat of rechtsbijstand rennen is nergens voor nodig.
Vroeger konden mensen met een beetje inlezen ook prima af, en dat geld nog steeds.
Mocht het voor de rechter komen, dan heb je tijd zat om een advocaat in de arm te nemen als je dat wil, het hoeft namelijk niet. Gewapend met wat inlezen en bijv. jurisprudentie kan je ook voor de rechter komen zelf prima af.

[ Voor 22% gewijzigd door DropjesLover op 21-04-2022 10:47 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-04 09:29
Als je in zo een korte tijd al 2x bent geflitst met zo een hoge snelheid dan rij je regelmatig sneller dan zou mogen.

Om die reden mogen ze je best hard straffen vind ik. Rijbewijs inleveren gaat wel (erg) ver, maar ik hoop dat de boete zo hoog is dat je er van schrikt en niet in herhaling valt.

Succes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:06
Ongeveer 10 jaar geleden stuk of 4 van dit soort boetes gehad in 2-3 jaar, kreeg elke keer gewoon een schikkingsvoorstel. Ik zou het even afwachten en niet teveel stressen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik hadb zelf meerdere met 49(snachts op een lege snelweg) te hard in korte tijd en kreeg alleen een bekeuring. Dat is welliswaar niet in de kom waar ik dan als een slak rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

empy

Rijdt rondjes

Richh schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:07:
[...]

In het eerste geval ging het om een N-weg inderdaad, in het tweede geval maakte ik een typo en betrof het een 70-weg.
Heb je toen ook een strafbeschikking gekregen van de OvJ? of kon de agent je gelijk een boetebedrag geven. Voor zover ik weet vallen N-wegen buiten de definitie van 'binnen de bebouwde kom'. En buiten de bebouwde kom wordt het pas vervelend bij 40+ km/h.

Je hebt geen absolute snelheden genoemd, dus ik weet niet hoe risicovol de snelheden waren. De bepaling van de OvJ is namelijk ook gebaseerd op de gevaarzetting. Hoe harder je reed, hoe groter de kans dat je gevraagd wordt om je te verantwoorden.

Ik ben zelf 6 jaar geleden binnen de bebouwde kom gelaserd met 41 te hard. Hierna heb ik mijn snelheid ook echt wel aangepast. Niet alleen ter voorkoming van herhaling, maar ook als een stukje reflectie. Hoeveel winst haal ik nou eigenlijk echt met zo veel te hard rijden.
Zeker op de latere tijdstippen als het rustig is op de weg en de baan vrij was ging het gas er wel flink op. Nu matig ik mij wat meer en zet ik de auto op cruise control.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
empy schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:02:
[...]

Heb je toen ook een strafbeschikking gekregen van de OvJ? of kon de agent je gelijk een boetebedrag geven.
Toen heb ik een strafbeschikking gekregen van de OvJ; het boetebedrag is dus later bepaald.
Je hebt geen absolute snelheden genoemd, dus ik weet niet hoe risicovol de snelheden waren. De bepaling van de OvJ is namelijk ook gebaseerd op de gevaarzetting. Hoe harder je reed, hoe groter de kans dat je gevraagd wordt om je te verantwoorden.
Tweemaal tussen de 30 en 35km/u.
Ik ben zelf 6 jaar geleden binnen de bebouwde kom gelaserd met 41 te hard. Hierna heb ik mijn snelheid ook echt wel aangepast. Niet alleen ter voorkoming van herhaling, maar ook als een stukje reflectie. Hoeveel winst haal ik nou eigenlijk echt met zo veel te hard rijden.
Zeker op de latere tijdstippen als het rustig is op de weg en de baan vrij was ging het gas er wel flink op. Nu matig ik mij wat meer en zet ik de auto op cruise control.
Hoewel we pas 1 dag verder zijn, herken ik dit wel. Ben echt enorm geschrokken dat ik op zo'n korte afstand na de stoplichten op zo'n snelheid heb gereden. Het klopt wat je zegt; de 'winst' is minimaal. Bij de afrit sta je toch weer 1-2 auto's achter de hardrijder stil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:50
MLLL schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:47:
[...]

Ja, soms is het heel terecht dat de TS op z'n verantwoordelijkheid gewezen wordt, maar in dit topic neemt de TS vanaf de allereerste post de volledige verantwoordelijkheid, geeft aan dat hij alle consequenties gewoon aanvaardt en probeert nergens onderuit te komen. Hij wil alleen weten waar hij aan toe is. En nog de ene na de andere post met een wijzend vingertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Lapa schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:28:
[...]

Ja, soms is het heel terecht dat de TS op z'n verantwoordelijkheid gewezen wordt, maar in dit topic neemt de TS vanaf de allereerste post de volledige verantwoordelijkheid, geeft aan dat hij alle consequenties gewoon aanvaardt en probeert nergens onderuit te komen. Hij wil alleen weten waar hij aan toe is. En nog de ene na de andere post met een wijzend vingertje.
Nou uiteindelijk wel ja, maar eerste posts waren doorspekt met " :p " en " er een paar flappen er tegenaan gooien zodat er lekker doorgereden kan worden" quotes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:23
Richh schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:09:
*knip*

Hoewel we pas 1 dag verder zijn, herken ik dit wel. Ben echt enorm geschrokken dat ik op zo'n korte afstand na de stoplichten op zo'n snelheid heb gereden. Het klopt wat je zegt; de 'winst' is minimaal. Bij de afrit sta je toch weer 1-2 auto's achter de hardrijder stil.
Goed bezig d:)b

Het is inderdaad reflectie. Ik sta soms nog het meest te kijken van de W-series als de kinderen naar school gebracht moeten worden. Sommigen halen op een stukje van nog geen 100 meter gemakkelijk een snelheid van 50 km/h. Of elektrische auto's die met piepende banden naar de volgende gelijkwaardige kruising sprinten. De winst is minimaal en het gevaar voor met name fietsers in onevenredig groot.

[ Voor 8% gewijzigd door Joris748 op 21-04-2022 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Barrycade schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:39:
[...]

Nou uiteindelijk wel ja, maar eerste posts waren doorspekt met :p en er een paar flappen er tegenaan gooien zodat er lekker doorgereden kan worden.
Daar heb ik niet voor niks direct op gereageerd toen; dat heb je heel anders gelezen dan hoe ik het bedoelde. Die opmerking kwam heel anders tot stand dan hoe je het hier opnieuw omschrijft.

Ik vind het jammer dat ik die indruk bij je heb gewekt, want hoe je het hier (opnieuw) probeert te omschrijven is oprecht niet hoe dit topic bedoeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Richh schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:45:
[...]

Daar heb ik niet voor niks direct op gereageerd toen; dat heb je heel anders gelezen dan hoe ik het bedoelde. Die opmerking kwam heel anders tot stand dan hoe je het hier opnieuw omschrijft.

Ik vind het jammer dat ik die indruk bij je heb gewekt, want hoe je het hier (opnieuw) probeert te omschrijven is oprecht niet hoe dit topic bedoeld is.
Kwam zo over inderdaad, maar dat is nu niet meer het geval d:)b Was ook meer bedoeld om je bewust te maken dat het zo over kwam.
Want als je dat doortrekt naar een eventuele zitting of telefoongesprek kan het je duur komen te staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-04 22:25
Ik zou om te beginnen rustig afwachten, ik ben er vrijwel zeker van dat er een reguliere boete volgt. Dit kan gerust enkele maanden duren.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-04 22:25
JurienW schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:13:
Aangezien het meer dan 30 te hard is in beide gevallen staat hier geen standaard bedrag voor zoals je zelf al aan geeft.
Er zal nu een "Persoon" in de vorm van de rechter over gaan beslissen welke straf hij passend vind voor de overtreding.
Hier komt in de eerste instantie geen rechter aan te pas hoor. In principe velt de OvJ een oordeel en zal je een voorstel doen. Pas als je het daarmee niet eens bent, om wat voor reden dan ook, komt de rechter in beeld.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:43

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Lastig om een plan te trekken voordat je uberhaupt iets hebt gehoord van de OvJ.

Gebruik voortaan even je CC. Ik ken dit soort wegen en als je net van de snelweg af komt heb je het gevoel dat je stil staat, maar dat los je eenvoudig op met cruise control. Je komt er vanzelf.

@PilatuS Dit is altijd wel een beetje het probleem. Ik wil je best geven dat een snelheidsovertreding lang niet altijd gevaarlijk is, maar de meesten die te hard rijden zeggen dat het niet gevaarlijk is in hun beleving, maar de statistieken wijzen wel wat anders uit. Dus het is niet per se aan jou of mij om dat te bepalen.

Ik ben groot voorstander van verhogen pakkans bij overtredingen. Niet per se zwaarder straffen tenzij je het veel vaker blijft doen. Pakkkans in Nederland is gewoon veel te laag.

Wat ik nog mis van @Richh : Is het puur vervelend om eventueel je rijbewijs kwijt te zijn of heb je een probleem met werk? Dat laatste wordt vaak meegenomen in voorstellen van de OvJ en besluiten van de rechter. Dat het vervelend is is uiteraard de bedoeling. Sancties die niet vervelend zijn hebben geen doel.

Als ik de sanctie op te laat op mijn werk komen een loonsverhoging is, ben ik ook niet gemotiveerder om op tijd te komen zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-04 19:22

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik ben blij te zien dat je het eerste deel van je verantwoordelijkheid neemt en erkent dat je zelf verantwoordelijk bent voor het ondergaan van de straf (welke deze ook zou mogen zijn). Ook snap ik dat alhoewel je je straf wilt ondergaan, je probeert om deze straf niet onnodig hard te laten zijn. Dat is redelijk.

Wat me wel opvalt is dat je niet 'all the way' wil gaan in het nemen van je verantwoordelijkheid. Want het is eigenlijk de bedoeling dat je je rijstijl gaat aanpassen. Je hebt nu twee keer je neus gestoten en ik zie geen houding waaruit blijkt dat dit je geen derde keer gaat overkomen. Terwijl je natuurlijk best wel weet dat te hard rijden een hoger veiligheidsrisico oplevert en we in onze maatschappij nou eenmaal niet zelf mogen bepalen welke overschrijding te accepteren valt.

Dit gezegd hebbende zou ik vooral afwachten totdat je meer gaat horen. Je hoeft echt niet op de zaken vooruit te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DocktorDicking
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-03 09:39

DocktorDicking

Are you picking this up?

Interessant topic om te lezen en ik wens de TS veel success met het afwachten, hopelijk gaat het meevallen.
Zelf rij ik ook vaak te hard maar ik hou me altijd aan de 10km regel op de snelweg. Binnen de bebouwde kom probeer ik me wel netjes aan de snelheid te houden.

Heeft misschien ook te maken omdat ik in een auto rij op leeftijd en deze zolang mogelijk wil blijven rijden, dus rondscheuren zit er niet echt in. Een familie lid heeft ook eens zo een uitschieter gehad, laat op de avond en kwam weg met een fikse geldboete. Hij beweerde dat hij een groter probleem had als hij overdag gepakt zou zijn met zo een hoge snelheid. Wat daar waar van is weet ik ook niet.

Uiteraard is het een slecht idee om te hard te rijden, maar ik snap het enigsinds wel als je laat in de avond op een lege weg rijdt waar praktisch niemand "last" van je heeft. Dit zal toch ook wel meewegen met het oordeel?

Ben wel benieuwd naar de uitkomst van jou verhaal.

If i only had more coffee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilcoocie
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:28
Het is al eerder genoemd.
Maar heb je al gekeken of op je/de boetes een (M) staat?
Indien die er staat wordt de boete afgedaan door gebruik te maken van de wet van Mulder (M).
Ik heb een jaar geleden 35km/u gereden, stond een (M) en hierna niks meer gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Hann1BaL schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:05:
Wat ik nog mis van @Richh : Is het puur vervelend om eventueel je rijbewijs kwijt te zijn of heb je een probleem met werk?
Het gaat me een ruime 2 uur per dag extra kosten aan woon/werkverkeer, maar ik heb 'meer thuiswerken' nog niet bij mijn werkgever voorgelegd. Dat lijkt me niet iets waar ik nu mee aan de slag moet... :P
Dat laatste wordt vaak meegenomen in voorstellen van de OvJ en besluiten van de rechter. Dat het vervelend is is uiteraard de bedoeling.
Snap ik, ook zeker waardevol om dit op te merken. Mocht het voorkomen, dan zal ik goed benadrukken hoe 'vervelend' het zal zijn.
Overigens zal een boete van >500 euro, waar ik ook echt wel op reken, natuurlijk al ontzettend vervelend zijn. En heel eerlijk, het heeft me de afgelopen uren ook wel enorm laten schrikken.
Managelorian schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:06:
Wat me wel opvalt is dat je niet 'all the way' wil gaan in het nemen van je verantwoordelijkheid.
Ik snap wel dat je dat zegt. Heeft er natuurlijk mee te maken met dat ik mezelf gewoon niet zie als de stereotype 'verkeershufter', die je toch bijna iedere dag wel ergens tegen komt op de weg.
Persoonlijk vind ik een rijontzegging van 2 maanden een zeer aanzienlijke straf voor wat er feitelijk gebeurd is. Snap dat ik een zeer flinke bekeuring verdien en dat wat er is gebeurd niet zonder consequenties kan zijn (wat ook echt niet is waar ik op uit ben), maar een rijontzegging is simpelweg enorm impactvol.
Maar zoals terecht ook al in dit topic genoemd is en wat je verder aan gaf; dat is natuurlijk preces de crux, dat begrijp ik.
en we in onze maatschappij nou eenmaal niet zelf mogen bepalen welke overschrijding te accepteren valt
Want dit klopt natuurlijk wel. Zaak voor mij om daar lering uit te trekken. d:)b
Je hoeft echt niet op de zaken vooruit te lopen.
Uiteindelijk was dat een primaire reden om dit topic te openen, fijn om die bevestiging uit meerdere hoeken te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Je neemt de verantwoordelijkheid, je ziet in hoe dom het was, prima toch?
Ik vind niet dat je dat nog hoeft te benadrukken, al is dat op dit forum blijkbaar 'verplicht'.
Je hebt geen massamoord gepleegd he :9 :9

Heb je trouwens Flitsmeister?

[ Voor 7% gewijzigd door wErudite op 21-04-2022 13:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
Evilcoocie schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:49:
Maar heb je al gekeken of op je/de boetes een (M) staat?
Op de boete van 1.5 jaar geleden staat een O geloof ik. De boete voor gisteren moet ik dus nog ontvangen.
wErudite schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:13:
Je neemt de verantwoordelijkheid, je ziet in hoe dom het was, prima toch?
Ik vind niet dat je dat nog hoeft te benadrukken, al is dat op dit forum blijkbaar 'verplicht'.
Je hebt geen massamoord gepleegd he :9 :9
Tja, daar zal iedereen anders over denken, zo blijkt wel :+
Heb je trouwens Flitsmeister?
Omdat de vraag vaker terug is gekomen: ja, dat start hier standaard op en stond aan. Niet iedere lasergun staat erin, dus ;)

Ik ga het voor nu in ieder geval afwachten :) heb al een paar keer gelezen dat mensen wel benieuwd zijn hoe het af gaat lopen, dat zal ik waarschijnlijk op termijn hier wel gaan delen.

[ Voor 38% gewijzigd door Richh op 21-04-2022 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:19

MLLL

Palm Treo 650

Richh schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:15:
[...]

Op de boete van 1.5 jaar geleden staat een O geloof ik. De boete voor gisteren moet ik dus nog ontvangen.

[...]

Tja, daar zal iedereen anders over denken, zo blijkt wel :+

[...]

Omdat de vraag vaker terug is gekomen: ja, dat start hier standaard op en stond aan. Niet iedere lasergun staat erin, dus ;)

Ik ga het voor nu in ieder geval afwachten :) heb al een paar keer gelezen dat mensen wel benieuwd zijn hoe het af gaat lopen, dat zal ik waarschijnlijk op termijn hier wel gaan delen.
toon volledige bericht
Delen is goed

Ik heb alleen maar positieve ervaringen met het ovj
Toffe peren die met je meedenken.

Laatste 5 jaar houd ik mij gedeisd, ik kom niet meer boven de 30km/u te snel uit. Wijsheid komt met de jaren _/-\o_
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.