page404 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:06:
[...]
Fair enough, daar heb je gelijk in.
[...]
Ik ontken niet dat er heus
wellicht winst te behalen valt, puur en alleen kijkend naar de ongevallencijfers. Dan nog blijf ik bij het standpunt dat het een focus is op het verkeerde, met teveel consequenties (denk ook aan handhaving!) en gezien de discussie hier is het echt geen uitgemaakte zaak hoe het allemaal uit gaat pakken. Als je ziet hoe goed die handhaving op mobiel gebruik op de fiets is en hoe gevaarlijk dát is, dan snap je wel dat dit de volgende papieren tijger gaat worden.
En die vergelijking met wintersport snap ik niet. Een bekend risicovolle sport vergelijken met fietsritjes naar de supermarkt en het station, ik hoop dat je ziet dat die op alle vlakken mank gaat. Het feit alleen al dat die adaptatie er heel snel kwam zonder verplichtingen, idem voor wielrenners en mountainbikers,geeft denk ik aan dat iedereen daar het nut er van inzag, itt de fietshelm voor het ritje naar de supermarkt op de opoefiets.
Die omslag (bij skiën) kwam er wel door een verplichting. Een verplichting bij kinderen.
En veel ouders gingen toen ook een helm dragen, aangezien het lastig verkopen is aan kinderen (zeker oudere kinderen) dat zij een helm moeten en jij niet. Meer helmen zien = normaler om te zien = adoptie.
Common sense? Nee dat is nooit de reden voor een verbetering bij het volk. Kuddegedrag komt veel eerder want kansberekening is veel te ingewikkeld voor velen. Wat niet erg is natuurlijk. Maar zeggen "Iedereen wist het wel" is echt niet de reden. Niemand wilde voor lul skiën. En nu heeft iedereen een helm en ski je voor lul zónder helm.
en
wellicht winst? Er is gewoon winst te behalen, vrij duidelijk ook nog eens... Je probeert nog steeds te ontkennen dat het werkt. Helmen werken gewoon.
Bij wielrennen en mountainbiken is bij wedstrijden een helm verplicht. Profs dragen atlijd al een helm.
Vroeger was het helemaal niet zo normaal om een helm te dragen tijdens het wielrennen overigens. Niet bij recreanten, en ook niet bij profs. Pas in 2003 werd het verplicht in de Tour de France bijvoorbeeld. Niet vreemd dat nadat het verplicht werd, het ook door recreanten meer is opgepakt. Goed voorbeeld doet volgen.
Dat geld voor skiën, dat geld voor wielrennen. Dat geld voor alles. 1 iemand met een helm op een gewone fiets is gek. 20% is al normaler, en ben je geen buitenbeentje meer. En dan gaat adoptie vaak snel.
Want het nut van een helm is volgens mij niet echt een discussiepunt. Het is een afweging risk/reward. En als de risk-standpunten bestaan uit "niemand gaat meer fietsen" terwijl vele onderzoeken toch echt wat anders uitwijzen... voelt gewoon als "grasping at straws".
Handhaving is ook een non-issue. Een telefoon kan je makkelijk snel opbergen als er een politie komt. Of op je stuur klemmen of whatever. Een helm.... tja je kan hem aan je stuur hangen, maar dan ben je wel heel principieel bezig

snel opzetten is ook een stuk lastiger

en het is vrij goed zichtbaar ook.
Los daarvan: Lastig te handhaven moet
nooit een reden zijn om een wet maar niet door te voeren.
normaals, ik ben niet voor een verplichting voor iedereen. Ik kan me wel vinden, persoonlijk, in een helmplicht voor jeugd. zij dat 1-12 (basisschool) of ook ouder.
Sissors schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:40:
[...]
Ik herinner me nog van lang geleden, toen ik heel veel jonger was, dat net bij Tour de France helm verplicht was gemaakt. En commentator af aan het geven was erop dat de renner verplicht nu altijd zo'n "potdeksel" op moesten hebben. Heel snel daarna viel iemand tijdens een sprint met zijn hoofd op een stoeprand van wat ik me herinner, en toen moest er toch wel worden toegegeven dat misschien die helmplicht wel wat had.
Maar inderdaad, gewoon bij tourfietsen (of trainen), wat veruit het merendeel doet, zou je het altid zonder helm kunnen doen, maar 99% heeft wel een helm op, en dat zonder enige wettelijke verplichting. Dus als je maar mensen kan overtuigen van het nut, doen ze het ook wel.
Hamilton (en vele collega's) waren ook tegen de Halo. Nu is HAM blij dat die hem heeft nadat Max hem boven op zijn bolide parkeerde. En Grojean was er zeker niet meer geweest zonder Halo. En van de Halo heb je meer last, en de coureurs zeggen nu ook dat ze het niet eens meer zien.
Dit is IMHO niet anders.
[
Voor 6% gewijzigd door
Waah op 21-04-2022 08:46
]