Is deze al voorbij gekomen?
Credits naar Mikael Colville-Andersen. Zijn redenering is dat autorijders aanzienlijk vaak hoofdletsel hebben en dat zij dus (ook) een helm zouden moeten dragen. Ik zie het niet op korte termijn gebeuren, maar ik vind het een fascinerend idee.
Op mijn werk (universiteit) hebben we een onderzoeksproject lopen dat gaat over oa. fietsveiligheid en verkeersveiligheid. Verwachting die gedeeld wordt in het team is dat we ook in NL de fietshelm wel verplicht zien worden. Niet op korte termijn want de huidige weerstand is niet zomaar overwonnen, maar wel binnen de komende decennia/generaties.
Vrijwel alle experts die ik zie en spreek binnen mobiliteit/verkeerskunde/verkeersveiligheid/ongevallen letsel stellen: het is beter om wel een helm te dragen. Verhoogt verkeersveiligheid, reduceert letsel, niet alleen voor slachtoffers zelf maar ook voor hun naasten, en dat verlaagt weer druk op gezondheidszorg. Er zijn allerlei redenen die mensen opvoeren om geen helmplicht in te voeren, maar die komen vaak voort uit onderbuikgevoelens of dogma's en niet vanuit een weloverwogen balans tussen de voor- en nadelen van een helmplicht.
In Breda loopt nu deze proef:
https://www.ad.nl/gezin/4...3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F. Ik vind dat een mooi voorbeeld van verandering in opvattingen en gedrag al in de basis teweeg brengen.
Persoonlijk draag ik bij het racefietsen altijd een helm, en ook bij "gewoon" fietsen begin ik steeds meer te voelen voor het dragen van een helm en doe ik dat dan ook sinds kort af en toe. Ik voel me er prettiger en veiliger bij. Vorig jaar een keer geschept door een auto. Was helemaal mijn eigen schuld - 's avonds in de donker zonder licht en in haast en zonder op te letten. Heeft me wel aan het denken gezet.
Maarja, je kapsel he....
[
Voor 21% gewijzigd door
mrbootster op 22-04-2022 07:08
]