Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:22
20 april 2022 is de eerste Dag van de Fietshelm. De dag wordt georganiseerd door Artsen voor Veilig Fietsen, het HersenStrijd fonds en de Hersenstichting. De fietshelm vermindert het risico op hersenletsel en kan bij een ongeluk veel leed voorkomen, zeker bij kwetsbare fietsers zoals kinderen en (oudere) E-bikers, zo menen zij:

https://www.hersenstrijd.org/dagvandefietshelm/

Zie ook https://www.neurologie.nl...van-de-fietshelm-in-2022/. Hier wordt benoemd, dat uit onderzoek van VeiligheidNL zou blijken, dat een fietshelm de kans op hersenletsel met een derde verminderd, maar gek genoeg wordt dit onderzoek niet gelinkt.

Daarom zelf maar gezocht op de site van VeiligheidNL.Ik weet echter niet op welk onderzoek de neurologen van bovengenoemde site dan doelen. Maar in elk geval interessant om te lezen is dit promotieonderzoek, naar de relatie tussen de frequentie van hersenletsel en het dragen van een fietshelm, van fietsers die na een ongeval op de Spoedeisende Hulp belanden: "Van den Brand concludeert dat het dragen van een fietshelm kan zorgen voor een halvering van het aantal gevallen van hersentrauma na een valpartij met de fiets. “Investeer in preventie om actieve senioren te beschermen tegen valpartijen”, aldus Van den Brand".

Wat dan wel opvalt, is dat de frequentie van voorkomen van letsel vooral plaatsvind bij senioren (65+), wat waarschijnlijk aan twee trends te wijten is: senioren van nu zijn veel actiever dan senioren vroeger, wonen vaker zelfstandig thuis (en moeten dus vaker de deur uit voor alledaagse zaken als boodschappen) en ten tweede de toename van het gebruik van elektrische fietsen, met name senioren.

Lees voor meer cijfers het artikel over het onderzoek:

https://www.veiligheid.nl...el/Promotie-Van-den-Brand

of lees het promotieonderzoek zelf: https://www.liebertpub.com/doi/full/10.1089/neur.2020.0010

Interessant discussiepunt:

ben je zelf voor het gebruik van een fietshelm als je fietst?

vind je dat fietshelm gebruik verplicht moet en onder welke omstandigheden?

en gebruik je zelf daadwerkelijk een fietshelm of zou je die willen gaan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:22
Zelf mijn eerste reactie op de vragen die ik stel ten aanzien van het gebruik:

Ik voel er wel voor om de kans op hersenletsel te voorkomen. Wat bijvoorbeeld een langdurig effect van NAH (niet aangeboren hersenletsel) kan zijn, is overgevoeligheid voor prikkels en vermoeidheid. En die klachten heb ik reeds heel intens door mijn autisme. Ik gruw van de gedachte dat dat nog erger zou worden door hersenletsel, als ik daar last van krijg.

Ik heb wel een fietshelm, ooit gekocht toen ik racefietsen uit probeerde (dat beviel niet en daar ben ik mee gestopt), maar die draag ik nooit meer, sinds ik die racefiets ook niet meer gebruik, hij ligt ongebruikt in de kelder.

Ik draag altijd een hoed als ik de deur uit gaat en wat mij tegenstaat, is de last van twee hoofddeksels mee zeulen als ik de deur uit ben op de fiets. Als ik ergens binnen ga, waar ik moet zijn, voor een vergadering of zittend in een café of restaurant, is het altijd al zo'n zoeken waar ik mijn hoed kwijt kan. Als ik dan ook nog eens een fietshelm kwijt moet en een hoed als ik ergens ga zitten, is dat helemaal een gedoe. En waar laat ik mijn hoed netjes tijdens het fietsen, als ik de helm op heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:32
FairPCsPlease schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:53:
ben je zelf voor het gebruik van een fietshelm als je fietst? en gebruik je zelf daadwerkelijk een fietshelm of zou je die willen gaan gebruiken?
Ja, toen ik voor corona nog met mijn fiets met uitschieters van 30km/h naar mijn werk ging in een van onze drukke steden, voelde ik me toch net wat prettiger met helm.
Als je harder dan een bepaalde snelheid fietst. Zeg bijv. 20km/h.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:39
Je punten kloppen in ieder geval omtrent senioren en elektrische fietsen.

Onze dochter (8j) hebben we meteen van een fietshelm voorzien terwijl wij zelf vroeger daar niet mee opgegroeid zijn.
Mijn vrouw en ik hebben zelf ondertussen (geen senioren) beide een elektrische fiets en sinds kort (de fietsen al sinds 2014) beide ook een fietshelm. Deze bevatten ook verlichting en richtingaanwijzers (dat laatste wel handig op de elektrische step, maar gebruik de richtingaanwijzers niet op de fiets zelf).
En die dragen we ook gewoon trouw.

Je vergist je hoe hard je na die 25 km/u nog kunt rijden zeg maar. Snelste wat ik gedaan heb, is tegen de 40 km/u aan. Als je dan valt, is de schade niet te overzien in mijn ogen.

25 is ook een snelheid die je makkelijk kunt halen met de ondersteuning en mede ook de reden dat er zoveel letsel is bij ouderen.

Over je hoeden opmerking. Ik zou kijken of je je helm vast kunt maken aan/bij je fiets. Heb hem zelf nog niet op hoeven bergen, maar ik steek hem denk ik gewoon in de fietstas. Maar wel is dat diefstal gevoelig.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:11
Ik ben zo'n sukkel die altijd een fietshelm draagt, de enige fiets die ik heb is een racefiets, maar ik vind niet dat het verplicht moet worden. Ten eerste omdat het totaal niet te handhaven is, maar ook omdat ik vind dat mensen de vrijheid moeten hebben hun schedel te breken als zij willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Je mag zelf lekker bepalen of je een helm wil dragen, verplichten nee. Kinderen en ouderen (in sommige gevallen) zouden er verstandig aan doen wel een helm te dragen. Wielrenners zou ik altijd aanraden een helm te dragen, vooral bij het rijden in groepen.

[ Voor 58% gewijzigd door pizzacabonara op 20-04-2022 10:12 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Verplichten ben ik het niet mee eens, zelf fiets ik al heel lang en kan ik zelf een risicoafweging maken. In de stad is overigens anders als op het platteland, dus een algehele verplichting heeft ook niet overal nut.

Je moet wel donders goed opletten op de fiets, soms zie ik mensen zo rond de rotonde gaan, zonder te kijken of de auto's stoppen. Uit ervaring weet ik dat de automobilisten je niet altijd verwachten/aan zien komen. (Echter, werd ik niet aangereden omdat ik op tijd stopte)

Elektrische fiets/bromfiets/scooter kan ik nog wel in komen wat betreft een helmplicht.

---

Kennis van me is van onderen verlamd na een eenzijdig ongeluk met een racefiets, daar had een helm overigens ook niets geholpen.

En een ander overleden op de fiets in de Franse bergen, imho moet je op zo'n bergpas zonder fietspad ook niet willen zijn. Ik durf overigens niet te zeggen of die een helm op had, ik dacht zo van wel.

Maar ja, zo ken ik er ook die met de auto tegen een boom zijn gereden (o.i.d) en ook dood zijn.

Het lijkt mij goed om wel een aanbeveling te doen. Een gratis helm (met gedeelte sponsor van de overheid en een gedeelte uit de winstmarge van de fietshandel) bij een E-bike?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Op het werk (gorillas) draag ik een eigen helm, omdat het dragen van een helm verplicht is en je anders niet verzekerd bent (zegt het management althans). Eigen helm, omdat ze op het werk gewoon te goedkope helmen hebben die A) niet lekker zitten , B ) de verkeerde maat hebben of C) kapot zijn.

Op de stadsfiets draag ik m'n helm eigenlijk nooit. Misschien als ik een lange toertocht maak. Dan zet ik hem soms op. Op de racefiets altijd een helm.

Ik denk dat het wel belangrijk is om een kwalitatief goede helm te kopen. Ik heb de indruk dat er ook veel te goedkope rotzooi op de markt is. Het allerbelangrijkste is denk ik hoe de helm gedragen wordt en natuurlijk de maat. Op m'n werk zie ik al veel mensen die de verkeerde maat helm pakken en deze ook niet goed afstellen. Dat in combinatie met het fenomeen dat de helm vaak te ver naar achteren gedragen wordt, maakt dat je maar beperkt nut van de helm hebt en bovendien de kans loopt op een klap in de nek bij een val.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

HenkEisDS schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:00:
ik vind dat mensen de vrijheid moeten hebben hun schedel te breken als zij willen.
+1 voor de keuze om schedel te breken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik kan het onderzoek nu even niet vinden, maar heb eens een rapport gelezen wat aangaf dat bij helmdragers de frequentie van ongelukken wel veel hoger ligt. Dat rapport zal ongetwijfeld een gekleurd resultaat leveren, want met name (dat zie je hier al) degenen die harder of zelfs sportief fietsen dragen vaker een helm, maar de conclusie van het rapport was dat het dragen van beschermingsmiddelen een (enigzins vals) gevoel van veiligheid geeft, waardoor de drager vaak juist meer risico neemt.

Met dat in het achterhoofd is het maar de vraag wat beter is bij "normaal" fietsen, al denk ik dat we wel toe gaan naar een verplichting in de toekomst. Iedereen die nu zegt van niet heeft vast een voorouder (gehad) die hetzelfde zei over de riem in de auto en de helm op de motor :)

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:28

Ben je zelf voor het gebruik van een fietshelm als je fietst?

en gebruik je zelf daadwerkelijk een fietshelm of zou je die willen gaan gebruiken?
Ik heb een hele sterke emotionele reactie als deze discussie weer opkomt. Ik zeg altijd, een helm op bij het fietsen is voor mij hetzelfde als een helm op bij het lopen.

Even afgezien daarvan, wat mij betreft is een helmplicht de dood in de pot voor het gebruik van de fiets. Even de fiets pakken wordt weer iets minder makkelijk ten opzichte van even de auto pakken. Op de fiets naar de kroeg/restaurant/kerk/theater, waar laten we de helmen? Gedoe met de helm, dat moeten we wel meewegen tegenover het piepkleine risico op letsel.

Bij het racefietsen heb ik hem wel op. Hogere snelheid in combinatie met zwaardere vermoeidheid en verminderde concentratie. Ik vind dat bij racefietsen, skeeleren een helm ook wel verplicht mag zijn, maar dat zal juridisch wel weer heel ingewikkeld zijn. Dan maar niet.

Een tussencategorie is de elektrische fiets. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zie regelmatig weggebruikers van een zekere leeftijd voorbij sjezen die ik een helm zou aanraden. Maar die mensen zouden sowieso wat langzamer moeten rijden. Een helmplicht voor gebruikers van de elektrische fiets gaat me te ver. Misschien is het idee om de bij ondersteuning tot 18/20/22 km/u geen helm te eisen, maar daarboven wel.

We moeten er denk ik ook niet omheen draaien. Hét probleem zit in de categorie boven de 65, laat deze categorie dan ook de helm dragen, maar ga niet de rest van de maatschappij daarmee vermoeien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:02
maar ook omdat ik vind dat mensen de vrijheid moeten hebben hun schedel te breken als zij willen.
Heb ik ook de vrijheid jouw schedel te breken als ik je per ongelijk aanrijd?

Of zorg je ook voor mijn therapie als je omdat je door rood rijd en over mijn motorkap vliegt?
Ownee dat kan je dan niet meer :>

(oftwel, leuk dat je voor eigen vrijheid bent, maar die schedelbreuk van jou kan ook blijvende gevolgen voor andere hebben)

[ Voor 12% gewijzigd door Puc van S. op 20-04-2022 10:23 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ja, als je van jezelf weet dat de kans hoog is dat je valt, zet je een helm op.
Die helm voorkomt het vallen ook niet. Dus vandaar de statistieken.

D'r van uitgaande dat niemand graag valt, denk ik niet dat je met een helm op dichter op de randjes gaat fietsen.

Andersom zou je ook kunnen zeggen dat juist het hebben van een helm er voor zorgt dat je herinnerd wordt aan het feit dat veiligheid belangrijk is en de statistieken in de praktijk nog ernstiger zijn omdat de mensen die vallen met een helm, misschien nog wel vaker zullen vallen als ze geen helm op hebben...

Maar, ja d'r is niet een manier om dat uit de statistieken te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
@HenkEisDS @Accretion Ben ik het niet helemaal mee eens. Als je verlamd raakt omdat je zonder helm fietst, dan zou je met die beredenering ook geen medische hulp mogen hebben. Ook een keuze. Nou ja vooruit. Je krijgt het wel, maar alleen als niemand anders het wel wil hebben zeg maar.

Ik ben vooral voor eigen keuze, maar soms zorgt een eigen keuze er voor dat je de maatschappij er voor op laat draaien.

Een vriend van ons is gaan mountainbiken en kwam ten val. Wel met een helm op. Zo niet, was de kans zeker groot dat hij verlamd was geraakt. Hij heeft wel van alles aan botten gebroken, maar zijn schedel en hersenen in ieder geval niet. N=1 uiteraard, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:31

D4NG3R

kiwi

:)

Ik ben wel voor, maar voel weinig voor een verplichting bij de 'normale' fiets.
Elektrische fietsen, ongeacht maximumsnelheid, al is het maar vanwege het extra gewicht wat met je mee vliegt wanneer je onderuit gaat. Buiten dat om racefietsen, maar daar heb ik oprecht nog nooit iemand (snel) mee zien fietsen zonder een helm te dragen.
Enkel wanneer ik een elektrische fiets of racefiets op stap.

Ik voel er zelf meer voor om wat nu jonge kinderen te zijn simpelweg vanaf dag 1 een helm te laten dragen, hoe normaler het wordt, hoe meer mensen (vanzelf) volgen. Een absolute verplichting voel ik nu iig nog niks voor, zeer zeker niet bij de klassieke studentenbak of omafiets.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Een algemene helmplicht lijkt me geen fantastisch idee. Het is moeilijk voor te stellen dat dat een netto-gezondheidswinst gaat opleveren. We moeten laagdrempelig fietsen juist nóg meer stimuleren.

Goede voorlichting aan doelgroepen lijkt me nuttiger, en dat gaat eerlijk gezegd ook al flink de goede kant op. Je ziet steeds meer jonge kinderen met een fietshelm en vrijwel alle wielrenners en mountainbikers dragen een helm.

De achterblijvende groep is inderdaad de groep ouderen; die voelen zich minder kwetsbaar dan ze zijn, en zijn 'gewoon aan het fietsen'. Normaliseren van helmgebruik door ouderen via campagnes en voorlichting lijkt me een prima plan :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Puc van S. schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:21:
[...]

Heb ik ook de vrijheid jouw schedel te breken als ik je per ongelijk aanrijd?

Of zorg je ook voor mijn therapie als je omdat je door rood rijd en over mijn motorkap vliegt?
Ownee dat kan je dan niet meer :>

(oftwel, leuk dat je voor eigen vrijheid bent, maar die schedelbreuk van jou kan ook blijvende gevolgen voor andere hebben)
Sterk staaltje victim blaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:07
Als je een helm wil verplichten, zal het voor iedereen moeten gelden. Je kan niet zeggen alleen snel fietsers etc. Want dat is oncontroleerbaar.

Het is een lastige kwestie, maar het komt nu vaker omhoog door al die snel fietsers ( elektrisch en niet elektrisch ) + dat niemand zijn klauwen meer uitsteekt waardoor ik vaak in mijn ankers moet om de fietser niet aan te rijden.

En ja ik rijd dan niet hard met de auto.

( vooral die oude mensjes met hun elektrische fiets die met 30 over de rotonde klappen zonder iets aan te geven )

[ Voor 12% gewijzigd door corporalnl op 20-04-2022 10:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DeKever
Arunia schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:23:
@HenkEisDS @Accretion Ben ik het niet helemaal mee eens. Als je verlamd raakt omdat je zonder helm fietst, dan zou je met die beredenering ook geen medische hulp mogen hebben. Ook een keuze. Nou ja vooruit. Je krijgt het wel, maar alleen als niemand anders het wel wil hebben zeg maar.

Ik ben vooral voor eigen keuze, maar soms zorgt een eigen keuze er voor dat je de maatschappij er voor op laat draaien.

Een vriend van ons is gaan mountainbiken en kwam ten val. Wel met een helm op. Zo niet, was de kans zeker groot dat hij verlamd was geraakt. Hij heeft wel van alles aan botten gebroken, maar zijn schedel en hersenen in ieder geval niet. N=1 uiteraard, maar toch.
Met dit argument (de maatschappij draait voor jouw keuze op) kan je iedereen verplichten altijd en overal valbescherming te dragen. Activiteiten komen met risico's, we hoeven niet elk risico uit te bannen. De vraag is of de kosten en het ongemak van de fietshelm proportioneel bijdraagt aan het verlagen van het risico. Ik denk maar zeer beperkt, al was het maar omdat hele volksstammen liever een mooie helm kopen dan een goede.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het is een risicoafweging.

Ik zeg ook niet dat de mensen die verlamd raken geen hulp mogen.

Puur economisch, Iemand die dood is, kost overigens qua hulp minder dan iemand die een beschadiging oploopt.

En ja, als jij weet dat je een risico gaat lopen door sportief te fietsen, zou ik zeker aanraden een helm te nemen. Maar het vooraf verplichten ben ik niet voor.

Adviseren is wat mij betreft beter dan verplichten.
En opletten in het verkeer is belangrijker dan een helm dragen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-05 16:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Als je een fietshelm gaat verplichten waarom zou je dan ook geen helm gaan verplichten voor voetgangers in drukke gebieden?

Een verplichte helm voor huis tuin en keuken klusjes, ook een goed idee...

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:02
eamelink schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:29:
[...]

Sterk staaltje victim blaming.
Welk victim? Volgens @HenkEisDS is er toch geen slachtoffer omdat het hun eigen keuze was?
Wat ik juist wil zeggen is dat zelfs al zou je dat zo vinden er bij een ongelijk gerust meerdere slachtoffers kunnen zijn..

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

DeKever schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:32:
[...]
Met dit argument (de maatschappij draait voor jouw keuze op) kan je iedereen verplichten altijd en overal valbescherming te dragen.
Exact dit.

Roken is legaal.
Drinken is legaal.
Autorijden is überhaupt gevaarlijk, die zouden maximaal 50 moeten kunnen, scheelt ook weer voor fietsers.

Maar (in een weloverwogen situatie) zonder helm fietsen is een probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

mrsar

waar een sar is,is een wodka

nee, je moet zelf de afweging maken, ik zit zelf iedere dag op de fiets (stadsfiets) en zal over een helm gaan nadenken als ik mezelf niet meer zou kunnen opvangen (hoofd beschermen) bij een val, en dat is voorlopig nog niet. zal eerder een been breken ofzo dan hersenletsel,en daar helpt een helm niet :P

hierbij dus wel, ik heb een gewone ouderwetse fiets, niet iets wat 45km/h kan, want een pedelec moet gewoon helm.

[ Voor 21% gewijzigd door mrsar op 20-04-2022 10:42 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@DeKever Zeker waar hoor. Maar het ging me om de platte opmerking dat je zelf mag kiezen je schedel te breken. Ik ben ook zelf wel voor de keuze voor het eindigen van je leven (en dan bedoel ik uiteraard niet dat je voor een bus/trein/auto moet stappen of de andere opties, maar meer dat die onder begeleiding gebeurd.

@Accretion Daar ben ik het ook wel mee eens. Ik vind ook niet dat het perse verplicht moet zijn en adviseren is ook zeker goed. Onze dochter groeit in ieder geval op met een helm tijdens het fietsen. Of ze dat later ook nog doet, dat is aan haar. Maar wij proberen hierin ook wel een voorbeeld te geven. Mede ook vanwege de hogere snelheid op de elektrische fiets.

Laten we het houden op boven een bepaalde snelheid wel. Dus elektrische fiets, elektrische step wellicht (ja, die aangepaste met stap ondersteuning).
Niet gemotoriseerde step, fiets etc zou voor mij betreft ook zonder kunnen buiten een racefiets natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Accretion schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:37:
[...]
Autorijden is überhaupt gevaarlijk, die zouden maximaal 50 moeten kunnen, scheelt ook weer voor fietsers.
Statistisch zouden de fietsers meer geholpen zijn als de auto's alleen nog maar op de snelweg mogen, juist de aanrijdingen binnen de bbk met 50km/u of trager zijn de hoofddoodsoorzaak in het verkeer. Dan moeten we echt naar 25km/u of langzamer (noot: Utrecht bijvoorbeeld wil bijna de hele stad max 30 maken)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:26

M2M

medicijnman

DeKever schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:32:
[...]

Met dit argument (de maatschappij draait voor jouw keuze op) kan je iedereen verplichten altijd en overal valbescherming te dragen. Activiteiten komen met risico's, we hoeven niet elk risico uit te bannen. De vraag is of de kosten en het ongemak van de fietshelm proportioneel bijdraagt aan het verlagen van het risico. Ik denk maar zeer beperkt, al was het maar omdat hele volksstammen liever een mooie helm kopen dan een goede.
Bovendien daalt het aantal fietsers dramatisch als een helm verplicht wordt. Dan kruipt iedereen in een auto en wordt het nog drukker in de overvolle straten. Met veel meer auto's wordt het vanzelf ook gevaarlijker voor overig verkeer zoals voetgangers, fietsers en kids op skeelers. Ik twijfel dan een beetje of de helmplicht helpt...

[ Voor 9% gewijzigd door M2M op 20-04-2022 10:47 ]

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:11
Puc van S. schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:37:
[...]

Welk victim? Volgens @HenkEisDS is er toch geen slachtoffer omdat het hun eigen keuze was?
Wat ik juist wil zeggen is dat zelfs al zou je dat zo vinden er bij een ongelijk gerust meerdere slachtoffers kunnen zijn..
Wil je stoppen mij te taggen en woorden in de mond te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:56

Soms gebruik ik een fietshelm. Ik heb 2 fietsen voor 2 doelen. Op de racefiets ga ik echt wel voor de fietshelm! Daar kan en ga ik best wel een slagje te hard mee als ik mijn benen laat werken. Al snel boven de 25+ en kan achter bromfietsen blijven hangen met hun 45km/u en helmplicht.

Op de andere fiets ga ik veelal van A naar B en ga ik zelf als ik wil echt niet naar dat soort snelheden toe.

Verplichten onder omstandigheden vind ik lastig. Persoonlijk zou ik het prima vinden als het verplicht zou zijn op alle evenwichtsvoertuigen die harder dan 25 km/uur gaan, maar hoe zou dat werken op een fiets. Ik denk dat er onder condities veel fietsen met mij erop aan voldoen. Dus handhaving zou met voorwaarden onmogelijk zijn. En zelfs zonder voorwaarden zie ik problemen in handhaving. Om maar een simpel voorbeeld te noemen: Mobiel vasthouden op de fiets mag niet! Als ik daarop zelf de boetes zou mogen uitschrijven en innen zou ik denk ik veel verdienen!

Verkeer is altijd is moeilijk iets. Het risico hangt van zoveel dingen af. Drukte, de route, je eigen kunnen, wat je denk te kunnen. Met fietsen is het niet anders dan met de auto, echter hebben fietsers geen kreukelzone.

[ Voor 8% gewijzigd door Groentjuh op 20-04-2022 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-05 18:37
M2M schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:46:
[...]

Bovendien daalt het aantal fietsers dramatisch als een helm verplicht wordt. Dan kruipt iedereen in een auto en wordt het nog drukker in de overvolle straten. Met veel meer auto's wordt het vanzelf ook gevaarlijker voor overig verkeer zoals voetgangers, fietsers en kids op skeelers. Ik twijfel dan een beetje of de helmplicht helpt...
Haha, wat een lachwekkend 'onderzoek'. Allereerst zit er een enorm gat tussen intentie en daadwerkelijk gedrag van mensen:
https://mens-en-samenlevi...-intentie-gedrag-gat.html

Mensen zeggen vaak van alles te gaan doen, maar uiteindelijk valt dat allemaal wel mee. De jaarlijkse goede voornemens tijdens Nieuwjaar zijn daar een mooi voorbeeld van.
Daarnaast mag je mij dan ook een onderzoek tonen waarin de verplichting van autogordels het gebruik van auto's verminderde. In wezen zit dat in dezelfde lijn als een fietshelm (= vermindering van fysieke schade bij een ongeluk en kan tegelijkertijd als vervelend/moeite ervaren worden).

Overigens geeft jouw bron aan dat het merendeel van de mensen een helmplicht voor kinderen <12 jaar, elektrische fietsen en mtb/racefietsen wenselijk vindt.

----
Helmen voor elektrische fietsen, zeker verplichten. Helmen voor kinderen < 10/12 jaar, ook prima. Het argument 'handhaving is niet te doen' is zo'n drogreden, dat argument kun je praktisch voor iedere wet en regel gebruiken om iets níet uit te voeren...

[ Voor 5% gewijzigd door geekeep op 20-04-2022 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Groentjuh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:48:
[...]
Mobiel vasthouden op de fiets mag niet! Als ik daarop zelf de boetes zou mogen uitschrijven en innen zou ik denk ik veel verdienen!
Als we nu eens een regel maken dat je alleen een mobiel mag vasthouden als je een helm op hebt? :D

Dan ben je toch veilig :)

Maar euhm, eigenlijk moeten we ook zo'n reflecterende hesjes verplicht maken voor fietsers/voetgangers, of doen we dat pas bij de volgende stap?

[ Voor 20% gewijzigd door Accretion op 20-04-2022 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 20-04 20:38
Groentjuh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:48:
[...]
Dus handhaving zou met voorwaarden onmogelijk zijn. En zelfs zonder voorwaarden zie ik problemen in handhaving.
Dit is sowieso een terugkerend probleem in alle wet- en regelgeving discussies.

Je kan 101 regels bedenken, maar er is toch niemand die het controleert.
- Te hard rijden met de auto,
- E-bike of scooter opvoeren
- fietsen zonder licht
- Telefoongebruik
- Rijden onder invloed
Noem het maar op. De pakkans is is nul. En dan hebben we het nog niet over de grotere maatschappelijke problemen.

Totdat daar verandering in komt is elke regelgeving discussie eigenlijk kansloos.

------------------------------------------------------------------

Dat gezegd hebbende O-)

Op normale fietsen ben ik niet voor een helmplicht. Denk dat je alleen maar iedereen van de fiets gaat jagen naar scooters, auto's en dergelijke.
Als je iets zou verplichten zou ik eerder kijken naar een algemene helmplicht voor gemotoriseerd verkeer (ben je meteen van die klote snorfietsen af :9~ ). Maar de e-bike is daarin een lastige. Ze hebben de deur opgezet voor mensen die fysiek niet meer in staat waren om hard te rijden, om toch hard te rijden. Met alle gevolgen van dien. Een helmplicht zou daar vermoedelijk best helpen.
Maar kwa handhaving is het ondoenlijk. In een rij met fietsen op afstand even uitmikken of er niet stiekem een elektrische tussen zit. Afhankelijk van het model is het meer of minder goed zichtbaar. Of ga je dan op elke e-bike een kenteken zetten (zou wel een hoop diefstal schelen als daar eens fatsoenlijke registratie op kwam)

Ik heb een fietshelm, voor als ik ga mountainbiken. Op de weg draag ik hem nooit. Dan ga ik wel met de motor of auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Accretion schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:58:
[...]

Als we nu eens een regel maken dat je alleen een mobiel mag vasthouden als je een helm op hebt? :D

Dan ben je toch veilig :)
Zonder handhaving gaan mensen al snel afwegen of het ongemak van een helm/niet gelijkt notificaties van een mobiel kunnen bekijken niet opweegt tegen de pakkans en boete. Bij een pakkans, die nihil is (zoals nu bij mobiel in de hand lijkt te zijn) en een boete van 100 euro, zie ik dat vrij veel mensen dat lijken te accepteren. Dus ja, dan kom je al snel mensen met mobiel in de hand tegen.

Nee, met een helm ben je niet veilig om te bellen. Dan wil minimaal ik ook lane-assist, brake assist en iets, dat je op je plek houd in het geval dat brake assist inschakelt, verplicht op de fiets.
Accretion schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:58:
[...]
Maar euhm, eigenlijk moeten we ook zo'n reflecterende hesjes verplicht maken voor fietsers/voetgangers, of doen we dat pas bij de volgende stap?
Zou ik in het donker graag zien. Moet ik toegeven dat best veel mensen die ik zie op mijn fietsroutes dat overigens doen! Best ook hoop hebben zelfs verlichting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
Het probleem van een algehele helmplicht voor de elektrische fiets is de concurrentie van de auto. Als je al van plan was om op de fiets boodschappen te gaan doen, dan zou je het met helm wel laten.

65-plussers eerst, daarna zien we wel verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
geekeep schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:55:
[...]

Haha, wat een lachwekkend 'onderzoek'. Allereerst zit er een enorm gat tussen intentie en daadwerkelijk gedrag van mensen:
Hoewel ik het hier mee eens ben
Daarnaast mag je mij dan ook een onderzoek tonen waarin de verplichting van autogordels het gebruik van auto's verminderde. In wezen zit dat in dezelfde lijn als een fietshelm (= vermindering van fysieke schade bij een ongeluk en kan tegelijkertijd als vervelend/moeite ervaren worden).
Denk dat hier wel een nuance verschil zit. Afgezien van eventueel comfort is er weinig "gevolgschade" van een autogordel. Na het dragen van een fietshelm zie je er uit alsof je net uit bed komt. Dat zal voor meer mensen een "bezwaar" zijn als een gordel. Net als het meezeulen van die helm.

Allemaal ook deels gewenning, maar vermoedelijk niet zo vergelijkbaar met een autogordel (waarvan overigens nog steeds aan bevolkingsdeel weigert hem te dragen).
Overigens geeft jouw bron aan dat het merendeel van de mensen een helmplicht voor kinderen <12 jaar, elektrische fietsen en mtb/racefietsen wenselijk vindt.

----
Helmen voor elektrische fietsen, zeker verplichten. Helmen voor kinderen < 10/12 jaar, ook prima. Het argument 'handhaving is niet te doen' is zo'n drogreden, dat argument kun je praktisch voor iedere wet en regel gebruiken om iets níet uit te voeren...
Handhaving is wel degelijk een argument tegen wetgeving.
Hoe ga je controleren of dat kind wel of niet <10/12 is? Legitimatie hebben ze immers niet. Dus de agent moet maar gaan gokken wie hij gaat aanhouden op weg naar school? Dat wordt niks.

Elektrische fietsen zijn wat makkelijker te spotten, en is daarmee ook realistischer.

In het eerdere voorbeeld, mtb/racefietsen. Geldt dat voor elke fiets die er zo uit ziet? Ook als hij als stadsfiets gebruikt wordt? Nogal krom, niet? Of alleen als je sportkleding aan hebt?

De zoveelste wet die onuitvoerbaar is, maakt alleen maar meer nonchalance naar de wet in zijn algemeenheid en frustratie bij andere burger en agent voor zoveelste regel die te voeten getreden wordt zonder gevolgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-05 13:41
pagani schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:43:
[...]

Statistisch zouden de fietsers meer geholpen zijn als de auto's alleen nog maar op de snelweg mogen, juist de aanrijdingen binnen de bbk met 50km/u of trager zijn de hoofddoodsoorzaak in het verkeer. Dan moeten we echt naar 25km/u of langzamer (noot: Utrecht bijvoorbeeld wil bijna de hele stad max 30 maken)
Precies dit...
Helm op is (deels) symptoombestrijding. Volgens mij zit het probleem meer in de complexiteit, drukte en snelheid waarmee het verkeer gaat.
Ik heb dat bijvoorbeeld soms al met de auto: afslaan op een rotonde-met-rode-fietsstrook met daar aan/na een zebrapad. Eerst turen en kijken over de shouder of er geen fietser aan komt vliegen, dan vlug naar voren kijken of er niemand blind het zebrapad op loopt. Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik bij het zebrapad dan niet goed genoeg gekeken heb, zeker als het verder druk is.

Ik vind het rijden in een auto in een stad/dorp soms behoorlijk onoverzichtelijk, en wanneer ik op de fiets stap ben ik me daar ook bewust van dat de automobilist geen volledig overzicht heeft omdat deze misschien wel twee/drie factoren tegelijk in de gaten moet houden. Zeker op rotondes/kruisingen waar je de rijbaan deelt.

De fietshelm kan een prima pleister zijn voor het probleem, verplichting misschien ook. Maar de kern zit 'm volgens mij ergens anders, namelijk de snelheid, drukte en complexiteit van het verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:35
Ik meende eens gelezen te hebben dat de bescherming van een fietshelm werkt met snelheden tot 12 km/h. Daar boven heeft het niet veel extra nut meer. Zegt misschien meer over de gemiddelde kwaliteit van de in de handel verkrijgbare helmen...

Ik heb even een zoektocht gedaan maar ik kan het artikel zo snel niet meer terug vinden. Houd dus maar even een slag om de arm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Blaffeh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:21:
Ik meende eens gelezen te hebben dat de bescherming van een fietshelm werkt met snelheden tot 12 km/h. Daar boven heeft het niet veel extra nut meer. Zegt misschien meer over de gemiddelde kwaliteit van de in de handel verkrijgbare helmen...

Ik heb even een zoektocht gedaan maar ik kan het artikel zo snel niet meer terug vinden. Houd dus maar even een slag om de arm.
Ik geloof dat er voor motorhelmen een prima keurmerk is, dit zou toepasbaar moeten zijn voor fietsen.

Zou overigens wel leuk zijn, als er een helmplicht is, een stuk piepschuim op je hoofd tapen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
timberleek schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:15:
In het eerdere voorbeeld, mtb/racefietsen. Geldt dat voor elke fiets die er zo uit ziet? Ook als hij als stadsfiets gebruikt wordt? Nogal krom, niet? Of alleen als je sportkleding aan hebt?

De zoveelste wet die onuitvoerbaar is, maakt alleen maar meer nonchalance naar de wet in zijn algemeenheid en frustratie bij andere burger en agent voor zoveelste regel die te voeten getreden wordt zonder gevolgen.
Ik heb wel eens een gehuurd stadsfietsje naar 45+ km/u kunnen krijgen in normale kleding. Dat is best een risico, maar ik kan mij niet voorstellen hoe ze daartegen een wet zouden maken. (Ik was overigens zelf ook verbaast dat die naafversnelling best hoog bereik had en dat de verdere weerstand meeviel; Was een goede fietsverhuurder!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• distroyer117
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-05 16:19
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/accessoires/fietshelmen/waarom-de-fietsersbond-tegen-een-helmplicht-is/
tl;dr: Ja een helm helpt tegen hersenletsel bij ongelukken, echter de (onbedoelde) neveneffecten van het verplichten om een helm te dragen zorgen er juist voor dat de verkeersveiligheid afneemt.

Zelf draag ik alleen een helm tijdens het mountainbiken. Dit omdat de hogere snelheid+'gevaarlijk' terrein de noodzaak van een helm vergroten.

Qua verplichten:
- Op een gewone fiets ben ik er niet voor. De snelheid is relatief laag en is dus genoeg tijd om situaties in te schatten. de mensen die hard fietsen hebben over het algemeen ook een snel genoeg reactie vermogen om hiermee om te gaan.
- Sportief fietsen (wielrennen, mountainbiken, etc), in mijn ervaring is het dragen van een helm hier heel normaal (ik heb volgens mij nog nooit iemand zonder een helm gezien wielrennen/mountainbiken). Ik denk ook dat vertrouwen op het gezond verstand van de mensen hier goed genoeg voor is.
- Elektrische fiets/step/speed pedelec, Hier ben ik wel voor het verplichten van een helm. Simpel weg omdat de snelheid een stuk hoger ligt en mensen vaak niet (meer) het reactievermogen hebben om hier mee om te gaan (ik zie dagelijks ouderen met een reactievermogen van 0.0 die met >25km/u over de weg racen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Groentjuh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:24:
[...]

Ik heb wel eens een gehuurd stadsfietsje naar 45+ km/u kunnen krijgen in normale kleding. Dat is best een risico, maar ik kan mij niet voorstellen hoe ze daartegen een wet zouden maken. (Ik was overigens zelf ook verbaast dat die naafversnelling best hoog bereik had en dat de verdere weerstand meeviel; Was een goede fietsverhuurder!)
Ja, daarom.

Iedereen kan zelf bepalen of hij een risicogroep is en dus wel/niet een helm moet dragen.

Je kunt alleen niet altijd zelf bepalen of er een auto vol je rug in rijdt (als de weg/fietspad niet gescheiden zijn). Maar je rug breken is dan een groter probleem. Maar ja, dan moeten we allemaal een soort rug-brace op de fiets?

Tja.
Ik ben niet tegen het dragen van een helm enkel tegen de verplichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaffeh
https://www.gezondheid.be...seaction=art&art_id=11079 in dit artikel heeft men het over snelheden tot 20 km'h en dan met name eenzijdige ongevallen. Opvallend is dit statement:

"Fietshelmen reduceren de kans op een hoofdletsel met zo'n 42% en op hersenletsel met 53%. De kans op een gezichtsletsel vermindert met 17%. De kans op een nekletsel neemt met 32% toe door het dragen van een fietshelm. Over alle letsels samen, inclusief nekletsel, is er 15% reductie van kans op letsel."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Blaffeh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:28:
Over alle letsels samen, inclusief nekletsel, is er 15% reductie van kans op letsel."
Oftewel, de kans dat je iets breekt is vele malen groter.
En dat is überhaupt al in de uitzondering dat je een (eenzijdig?) ongeluk krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaffeh
Accretion schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:32:
[...]

En dat is überhaupt al in de uitzondering dat je een (eenzijdig?) ongeluk krijgt.
Lijkt mij wel. En dan zijn natuurlijk met stip de pols, heup (oude mensen op te snelle e-bikes) en het schouderblad aan de beurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
distroyer117 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:26:
- Elektrische fiets/step/speed pedelec, Hier ben ik wel voor het verplichten van een helm. Simpel weg omdat de snelheid een stuk hoger ligt en mensen vaak niet (meer) het reactievermogen hebben om hier mee om te gaan (ik zie dagelijks ouderen met een reactievermogen van 0.0 die met >25km/u over de weg racen).
Bij een speed pedelec is een helm verplicht.

Mijn ervaring is dat de meeste elektrische fietsen met oudere netje 25km/u rijden. Of dat wel of niet boven hun kunnen is, is moeilijk op afstand te schatten. Ik geeft wel toe dat ik verwacht dat de hulpmotor van een elektrische fiets het gemakkelijk maakt om boven hun kunnen uit te kunnen komen. Op eigen kracht zouden ze meer op eigen kunnen fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Groentjuh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:35:
[...]

Bij een speed pedelec is een helm verplicht.

Mijn ervaring is dat de meeste elektrische fietsen met oudere netje 25km/u rijden. Of dat wel of niet boven hun kunnen is, is moeilijk op afstand te schatten. Ik geeft wel toe dat ik verwacht dat de hulpmotor van een elektrische fiets het gemakkelijk maakt om boven hun kunnen uit te kunnen komen. Op eigen kracht zouden ze meer op eigen kunnen fietsen.
Boven de 25km/h stopt de hulpmotor en dan gaan mensen over het algemeen niet nog harder trappen om daar iets bovenuit te komen zegmaar, denk dat het makkelijker is op een normale fiets. Met 25km/h over een rotonde is nog best een stunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Blaffeh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:34:
[...]
Lijkt mij wel. En dan zijn natuurlijk met stip de pols, heup (oude mensen op te snelle e-bikes) en het schouderblad aan de beurt.
Zit je dan met je helm :p

Dan kun je beter ongelukken voorkomen door gescheiden weg/fietspad etc.

M.i. heeft dat sowieso meer nut dan de impact verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:45
Accretion schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:32:
[...]

Eenzijdige ongevallen komen op de fiets juist het meest voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• distroyer117
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-05 16:19
Groentjuh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:35:
Bij een speed pedelec is een helm verplicht.[...]
Speedpedelec is inderdaad al verplicht ja, ik bedoelde ook vooral dat ik vindt dat iedere fiets met (elektrische) ondersteuning verplicht een helm moet hebben.
[...] Op eigen kracht zouden ze meer op eigen kunnen fietsen.
Precies, het is ook niet zo dat 25km/u voor alle ouderen (of jongeren) te snel is, maar in mijn ervaring kun je met een gewone fiets beter inschatten hoe reactief iemand is (dwz iemand die amper vooruitkomt en alle kanten op slingert weet ik dat ik wat meer bij moet opletten dan iemand die gewoon keurig vooruit komt).
het probleem bij elektrische fietsen is dat ook iemand die normaal amper vooruitkomt en over de weg slingert nog altijd 25km/u kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Persoonlijk denk ik dat je een E-bike vooral als een motor moet besturen, dus uit laten rollen voor/tijdens een bocht, bladeren op de weg respecteren en vooral goed om je heen kijken.

Maar aan de andere kant zie je de grootste idioten op een E-bike. Mensen die met volle snelheid door een bocht gaan of op onstabiel terrein met volle snelheid rijden terwijl ze naar top 40 meuk zitten te luisteren op een volume dat zowat de hele buurt mag meegenieten. En dan heb ik het niet alleen over jongeren, maar mensen van in de 60/70 die al een traag reactievermogen hebben.

Dus is een helm nodig? Geen idee, ik E-bike al denk ik 10 jaar met verschillende E-bikes en ben op de eerste 3 maanden na nog nooit gevallen. Maar goed, een ongelukje zit in een klein hoekje.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dus conclusie is dat oude mensen vaak vallen (en iets breken).
En scholieren niet goed opletten.
En op racefiets/MTB je ook vaker/harder valt.

Maar de kans dat ik val en iets breekt is heel klein, laat staan hersenletsel, vandaar dat iedereen het zelf in mag schatten welke risico's je wel/niet kunt lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:26
Mijn primaire reactie (ook vanochtend aan de ontbijttafel met vrouwlief en de kinderen :+ ) is "wat een onzin". Maar eigenlijk zou het zeker voor kleine kinderen wel verstandig zijn. Ik vind het een lastige discussie omdat je natuurlijk al het leed wil voorkomen, maar ik denk dat al het leed voorkomen al niet mogelijk is. Mijn kinderen zijn 5 en 8, die kunnen nu allebei goed genoeg fietsen dus vind ik een helm niet nodig. Het is ook een beetje kip-ei, ik denk dat alle kinderen het pas gaan dragen als het verplicht is. Nu is het "niet stoer" om een helm op te doen, die krijg ik bij mijn 8-jarige echt niet op zijn hoofd. Bij de 5-jarige lukt dat echt wel (maar dan ook: voor hoelang?). Ik maak me er niet zo druk om dat ze geen helm hebben.

Op de racefiets draag ik altijd een helm, mijn vrouw ook. Dat is vooral omdat ik me kwetsbaarder voel door de dunnere banden en klikpedalen (ik ben een mooi weer racefietser ;-) ). Op de gewone fiets draag ik echt geen helm. Op een e-bike zou ik ook geen helm dragen - hoewel dat eigenlijk best gek is omdat je snelheid met 25kmpu toch al richting "racefiets" snelheid gaat.

Edit: Bij mijn vrouw worden vandaag in het ziekenhuis wel gratis helms uitgedeeld voor de dag van de fietshelm. Dat vind ik dan wel een goed initiatief, je maakt het toch laagdrempeliger voor degenen die wel willen!

[ Voor 8% gewijzigd door Arjan90 op 20-04-2022 11:52 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ondanks dat we 't hier over fietshelmen hebben trek ik hem dan graag eentje breder als we uit voorzichtigheid zaken gaan verplichte : helm ook op in de auto. "bestuur je een voertuig? helmpie op".
toch van de zotte dat in een gecontroleerde omgeving als een racebaan iederee vuurvaste pakken draagt en nek- en hoofdbescherming, terwijl in een ongecontroleerde omgeving je op slippertjes in je korte broek mag rijden.

of we laten elkaar gewoon lekker met rust, vrijheid blijheid.
(je kan verplichten wat je wil, ik zet geen fietshelm op)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

dyrc schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:51:
ondanks dat we 't hier over fietshelmen hebben trek ik hem dan graag eentje breder als we uit voorzichtigheid zaken gaan verplichte : helm ook op in de auto. "bestuur je een voertuig? helmpie op".
toch van de zotte dat in een gecontroleerde omgeving als een racebaan iederee vuurvaste pakken draagt en nek- en hoofdbescherming, terwijl in een ongecontroleerde omgeving je op slippertjes in je korte broek mag rijden.

of we laten elkaar gewoon lekker met rust, vrijheid blijheid.
(je kan verplichten wat je wil, ik zet geen fietshelm op)
Goed idee, gaan we doen!

Nee, in de auto heb je een airbag als je die op de fiets hebt, doen we ook nergens meer moeilijk over.

Het probleem zit er in dat iedereen met een verplichting komt voor iets wat een uitzondering is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blaffeh
Het is misschien flauw om aan te halen, maar was het niet zo dat de meeste ongelukken thuis gebeuren?

https://www.vdefa.nl/nieu...-vaak-in-en-om-de-woning/

"Eerst wat schokkende cijfers: in 2016 verloren 3654 mensen het leven door een val en ruim 37.000 mensen kwamen door een val terecht op de Spoedeisende Hulp. Ruim een derde had daardoor een heupfractuur en 15 procent had hersenletsel opgelopen. Beide vormen van letsel kunnen leiden tot blijvende invaliditeit. De slachtoffers zijn vooral ouderen."

Helm op in huis? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:36
Arjan90 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:51:

Op een e-bike zou ik ook geen helm dragen - hoewel dat eigenlijk best gek is omdat je snelheid met 25kmpu toch al richting "racefiets" snelheid gaat.
Racefiets snelheden zijn voor mij toch echt 30+ km/u. Ik haalde voordat ik m'n e-bike had ook al wel 25 km/u als de wind niet tegenwerkte. Wat m'n e-bike vooral doet is dat ik die 25 km/u ook haal met (flinke) tegenwind, maar ik word altijd alsnog ingehaald door racefietsers die 35-40 gaan :P
Blaffeh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:56:
Het is misschien flauw om aan te halen, maar was het niet zo dat de meeste ongelukken thuis gebeuren?

"Eerst wat schokkende cijfers: in 2016 verloren 3654 mensen het leven door een val en ruim 37.000 mensen kwamen door een val terecht op de Spoedeisende Hulp. Ruim een derde had daardoor een heupfractuur en 15 procent had hersenletsel opgelopen. Beide vormen van letsel kunnen leiden tot blijvende invaliditeit. De slachtoffers zijn vooral ouderen."

Helm op in huis? ;)
Dat is inderdaad een beetje flauw om aan te halen. Want dat iets anders een groter probleem is, betekent niet dat je een kleiner probleem maar totaal niet moet proberen op te lossen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Blaffeh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:56:

"De slachtoffers zijn vooral ouderen."

Helm op in huis? ;)
Exact hetzelfde verhaal.

Ja, oudere mensen kunnen beter een helm op in huis (ofja, eigenlijk beter een heup-airbag).

Maar voor iedereen een helm verplichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hoe je het ook draait of keert: een helmverplichting maakt de fiets minder aantrekkelijk voor een aantal mensen waardoor je wellicht meer autogebruik krijgt voor korte ritjes.

Ik zie zelf wel het nut in van een helm op de fiets en draag hem dan ook bijna altijd. Mijn kinderen dragen hem ook altijd. Mijn vrouw zegt al een jaar dat ze er één gaat kopen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
DIY klussers, keukentrapjes en aardappelschilmesjes verbieden.
Helm op op de schommel en klimrek. Zware boetes voor bomen klimmen. Honden muilkorven.

We kunnen inderdaad alles maar gaan verbieden. Want na de fietshelm is er wel het volgende dingetje met meer letsel. Rubberen-tegel-maatschappij noemen we dat. Er komt een moment dat men door alle bescherming en regels niet meer zelf kan nadenken of weloverwogen beslissingen neemt.

Wellicht kunnen we beter energie stoppen in goede voorlichting. Het niet 'stom' maken om jezelf te beschermen. Als vooral ouderen verongelukken met hun e-bike(met motor in voorwiel..), dan is daar dus werk te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 20-04-2022 12:04 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Een van de krachten van de fiets (en in mindere mate ook de normale e-bike) is juist dat iedereen er op kan rijden zonder verdere eisen of verplichtingen en de aanschafprijs (weliswaar 2dehands) laag genoeg is dat ook de allerarmsten een fiets kunnen hebben:

- Geen verplicht rijbewijs
- Geen verplicht kenteken of verzekering met maandelijkse kosten
- Geen specifieke eisen aan kleding zoals een helm.

Een enorm praktisch nadeel aan een helm is ook vooral dat je het ding ergens moet laten steeds; ik vertrek regelmatig op de fiets zonder dat ik een tas of iets bij me hebt. Een auto heeft de gordels als onderdeel van het voertuig zelf; een motor of scooter heeft ruimte onder het zadel. Wat moet ik op een fiets met die onhandige helm doen als ik met het OV verder ga reizen?

Laat dit alsjeblieft lekker aan de verantwoordelijk van de mensen zelf over. Het is niet dat je een gevaar bent voor anderen door geen helm te dragen in tegenstelling tot telefoongebruik in het verkeer bijvoorbeeld.

Het zal ongetwijfeld tot minder letsel leiden, maar dat is dan deels omdat je meer mensen (terug) de auto injaagt :+
distroyer117 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:45:
Precies, het is ook niet zo dat 25km/u voor alle ouderen (of jongeren) te snel is, maar in mijn ervaring kun je met een gewone fiets beter inschatten hoe reactief iemand is (dwz iemand die amper vooruitkomt en alle kanten op slingert weet ik dat ik wat meer bij moet opletten dan iemand die gewoon keurig vooruit komt).
het probleem bij elektrische fietsen is dat ook iemand die normaal amper vooruitkomt en over de weg slingert nog altijd 25km/u kan halen.
Eens, geen idee of het technisch makkelijk zou kunnen maar ik ben zelf wel voorstander van het extra vermogen van de motor begrenzen op een percentage van het geleverd eigen vermogen :P

Bij een ouder iemand wie op eigen kracht niet meer boven de 12km/h uitkomt wordt vermogen van de motor begrenst en zal het uiteindelijk niet harder dan 16-17km/h gaan.

Een forens die op eigen kracht makkelijk 21km/h kan halen kan dan op een e-bike lekker met 25km/h tegen de wind in zonder bezweet aan te komen.
distroyer117 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:26:
- Op een gewone fiets ben ik er niet voor. De snelheid is relatief laag en is dus genoeg tijd om situaties in te schatten.
- Elektrische fiets/step/speed pedelec, Hier ben ik wel voor het verplichten van een helm.
Het is wellicht een edge case, maar ik rijdt op een nette stads fiets eigenlijk altijd al ~25-28km/h waar het veilig kan en zin heeft. Laatst had ik even de e-bike van mijn moeder naar de fietsenmaker gereden voor haar, dan zou ik in die situatie dus een helm moeten dragen terwijl ik geen kilometer sneller ging of anders aan het rijden was? Dat voelt wel een beetje raar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-05 21:43

Racing_Reporter

Contentmaker

Ik ben zo'n sukkel die altijd een fietshelm draagt, de enige fiets die ik heb is een racefiets, maar ik vind niet dat het verplicht moet worden. Ten eerste omdat het totaal niet te handhaven is, maar ook omdat ik vind dat mensen de vrijheid moeten hebben hun schedel te breken als zij willen.
In kwantiteit is het misschien niet te handhaven, maar moet dat een reden zijn om het niet in te voeren? Daarnaast vind ik het nobel van je dat mensen over hun eigen schedel/leven mogen beslissen. Je gaat alleen 200% voorbij aan het punt dat anderen daar nog wel eens invloed op kunnen hebben met fietssturen, auto's, brommers, slechte overzichtelijkheid, fouten, afleiding, etc. Het verkeer is er (imo) niet bepaald socialer op geworden en als je fouten van bestuurders op moet gaan vangen, dan kom je beter goed voorbereid aan de start. Daarmee zijn we de fase van betutteling voorbij.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:24

Hoicks

Techno!

Ik ben eigenlijk wel voor. Waarom?

Omdat ik zie dat het fietsgebruik erg is veranderd. Fietsen zijn meer electrisch, rijden dus harder en de kans op ongelukken onder alle leeftijdscategorieen stijgt.

Omdat een helm gewoon in de fietstas kan en makkelijk te pakken is bij op/afstappen.

Omdat, als iedereen er eentje draagt, de omslag vanzelf komt dat het juist niet stoer is als je er geen draagt

Omdat het de samenleving enorm veel geld bespaard als we hoofdletsel kunnen besparen

Omdat Nederlanders een koppig volk zijn dat het zelf toch altijd beter lijkt te weten is het soms gewoon noodzakelijk om mensen tegen de eigen koppigheid stupiditeit de beschermen.

Ik draag zelf ook altijd een helm op de electrische fiets. En mijn partner ook. En ik wordt eigenlijk nooit raar aangekeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Hoicks op 20-04-2022 12:10 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:17
Hoicks schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:09:
Omdat een helm gewoon in de fietstas kan en makkelijk te pakken is bij op/afstappen.
Fietstas? Wordt dat ook een verplichting op de fiets?
En maar hopen dat niet iemand je voor was met de helm uit je fietstas halen :7

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaffeh
Zijn er ook cijfers dat Nederland als fietsland inderdaad meer gevallen hersenletsel kent dan andere landen? Dat moet dan toch een opvallend verschil zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

!mark schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:03:
Een van de krachten van de fiets (en in mindere mate ook de normale e-bike) is juist dat iedereen er op kan rijden zonder verdere eisen of verplichtingen en de aanschafprijs (weliswaar 2dehands) laag genoeg is dat ook de allerarmsten een fiets kunnen hebben:

- Geen verplicht rijbewijs
- Geen verplicht kenteken of verzekering met maandelijkse kosten
- Geen specifieke eisen aan kleding zoals een helm.

Een enorm praktisch nadeel aan een helm is ook vooral dat je het ding ergens moet laten steeds; ik vertrek regelmatig op de fiets zonder dat ik een tas of iets bij me hebt. Een auto heeft de gordels als onderdeel van het voertuig zelf; een motor of scooter heeft ruimte onder het zadel. Wat moet ik op een fiets met die onhandige helm doen als ik met het OV verder ga reizen?

Laat dit alsjeblieft lekker aan de verantwoordelijk van de mensen zelf over. Het is niet dat je een gevaar bent voor anderen door geen helm te dragen in tegenstelling tot telefoongebruik in het verkeer bijvoorbeeld.

Het zal ongetwijfeld tot minder letsel leiden, maar dat is dan deels omdat je meer mensen (terug) de auto injaagt :+

[...]

Eens, geen idee of het technisch makkelijk zou kunnen maar ik ben zelf wel voorstander van het extra vermogen van de motor begrenzen op een percentage van het geleverd eigen vermogen :P

Bij een ouder iemand wie op eigen kracht niet meer boven de 12km/h uitkomt wordt vermogen van de motor begrenst en zal het uiteindelijk niet harder dan 16-17km/h gaan.

Een forens die op eigen kracht makkelijk 21km/h kan halen kan dan op een e-bike lekker met 25km/h tegen de wind in zonder bezweet aan te komen.

[...]

Het is wellicht een edge case, maar ik rijdt op een nette stads fiets eigenlijk altijd al ~25-28km/h waar het veilig kan en zin heeft. Laatst had ik even de e-bike van mijn moeder naar de fietsenmaker gereden voor haar, dan zou ik in die situatie dus een helm moeten dragen terwijl ik geen kilometer sneller ging of anders aan het rijden was? Dat voelt wel een beetje raar :P
Een rijbewijs voor de fiets, een medische keuring boven de 70 jaar, een verplichte APK , kentekenplaat met max snelheid op fietspaden incl. flitsers is ook wel iets.

Ik denk dat dit zeker kan bijdrage aan de veiligheid d:)b

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1762102

Dit is een zeer moeilijk discussiepunt.

Persoonlijk vind ik het verplicht dragen bij jonge kinderen een goed idee. Kinderen zijn nog wel eens onhandig en vallen sneller door foute rem, of evenwicht.
Zeker op drukke of slecht onderhouden wegen waar er kans is om met je hoofd ergens tegenaan te vallen.

Bij jongeren en volwassenen is dat weer wat moeilijker, want een helm is niet cool en ik ben oud en wijs genoeg.

Ouderen zijn nog steeds volwassenen dus kan je moeilijk gaan zeggen je moet een helm op. Ook al vallen zij terug onder een risico groep die terug minder balans bezit, of gewoonweg een moderne/ elektrische fiets niet goed kan hanteren.

Maar ik ben inderdaad voorstander voor de helm als er bepaalde snelheden worden overtreden, als je op een scooter z'n ding op moet, zeker ook op een speed pedelec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-05 18:52
Elektrische fietsen, race fietsen, mountainbikes = helm
Fietsen op je dooie gemakje zonder ondersteuning of gevaar = geen helm

Hoe hoger de snelheid, hoe meer gevaar (en tevens schade). Even de balans kwijt op zo'n snelle fiets en je kan heel lelijk terecht komen. Op een normale fiets zul je tussen de 12 en 14 geen en op een elektrische fiets 25 (het dubbele!). Het moet eerst een keer fout gaan voordat men zich wil aanpassen. Degene die al een keer lelijk zijn gevallen dragen nu een helm in de familie en degene die nog niet gevallen zijn nog niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

SlqmLqck schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:16:

Hoe hoger de snelheid, hoe meer gevaar (en tevens schade). Even de balans kwijt op zo'n snelle fiets en je kan heel lelijk terecht komen.
Balans kwijt op een snelle fiets? Hoe hoger de snelheid hoe lastiger is het om de balans kwijt te raken, iets met centrifugale krachten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:33
Accretion schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:39:
[...]
Boven de 25km/h stopt de hulpmotor en dan gaan mensen over het algemeen niet nog harder trappen om daar iets bovenuit te komen zegmaar, denk dat het makkelijker is op een normale fiets. Met 25km/h over een rotonde is nog best een stunt.
Ik denk dat daar een onderdeel van het probleem ligt. Mijn inziens wordt het gevaarlijk als men de snelheid niet reduceert bij het naderen van een voorrangskruispunt of -rotonde. Nu ben ik als fietser misschien te voorzichtig, maar ik probeer oogcontact te maken met een automobilist en/of probeer in te schatten of die remt.

Verder heb ik als automobilist gemerkt dat ik onbewust de snelheid van een fietser schat op basis van hoe hard iemand trapt, dit heb ik mij echt af moeten leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaffeh
Jaer288 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:26:
[...]
Verder heb ik als automobilist gemerkt dat ik onbewust de snelheid van een fietser schat op basis van hoe hard iemand trapt, dit heb ik mij echt af moeten leren.
Klopt, met een rotatiesensor is het aaien over de trappers. Zeer lage cadans maar op topsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

SlqmLqck schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:16:

Hoe hoger de snelheid, hoe meer gevaar (en tevens schade). Even de balans kwijt op zo'n snelle fiets en je kan heel lelijk terecht komen. Op een normale fiets zul je tussen de 12 en 14 geen en op een elektrische fiets 25 (het dubbele!). Het moet eerst een keer fout gaan voordat men zich wil aanpassen. Degene die al een keer lelijk zijn gevallen dragen nu een helm in de familie en degene die nog niet gevallen zijn nog niet...
Daarentegen mag er wel beloond worden. Alles wat 25+ kan, mag wat mij betreft opgerekt worden. Je bent beter beschermd met een helm, dus dan mag je met de e-bike ook 30 km/u, of 35, afhankelijk van factoren waar ik op dit moment nog even niet uit ben (uit de losse pols). 45 is weer next-level voor de speed pedelecs.

Mensen die hun kunnen overschatten, mogen daar bij gevaarlijk gedrag zeker op aangesproken en/of bekeurd worden. Tour de Francers horen zich aan dezelfde regels te houden als de rest, terwijl opa op een speed pedelec zal moeten bewijzen 1x per x jaar of in bijzondere gevallen dat hij nog op een veilige manier aan het verkeer kan deelnemen. De reactiesnelheid na je 60e wordt een wat lastiger verhaal, hoe vaak ik al bijna niet doormidden ben gereden door grootvader die met de racefiets zijn sinds 1992 droppende pace probeert op te heffen, idk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:15

The Zep Man

🏴‍☠️

Het is een moeilijk onderwerp. Niet vanuit een veiligheidsoogpunt, maar politiek. Al ga je helmen verplichten voor (elektrische) fietsen, dan moet je dat ook voor snorfietsen (25 km/u scooters) doen. Dat is simpelweg geen populaire maatregel.

Men is voor snorfietsen wel bezig, maar die beslissing moet nog genomen worden. Pas als daarvoor een helm verplicht is, kan men de volgende stap ((elektrische) fietsen) overwegen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Nu online
Mijn inziens wordt het gevaarlijk als men de snelheid niet reduceert bij het naderen van een voorrangskruispunt of -rotonde. Nu ben ik als fietser misschien te voorzichtig, maar ik probeer oogcontact te maken met een automobilist en/of probeer in te schatten of die remt.
Same, altijd voor het kruispunt even de benen stil houden om met iets lagere snelheid te kruising op te rijden als ik zeker weet dat de automobilist gaat stoppen, door middel van bij voorkeur oogcontact...
Veel automobilisten onderschatten je snelheid bij ~25km/h en denken er nog wel voorlangs te kunnen zonder je te hinderen wat dus niet meer kan eigenlijk.

Maar (uitgaande van goed zicht) is dit eigenlijk de omgekeerde wereld; een auto hoeft bij een voorrangskruising aan een 50km/h weg ook vrijwel nooit preventief af te remmen omdat hij mogelijk geen voorrang gaat krijgen. Denk dat er vooral een acceptatie moet komen bij voornamelijk oudere automobilisten dat een fiets tegenwoordig een standaard snelheid heeft van 25km/h en dat je daar op moet anticiperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Aan de ene kant ben ik tegen allerlei regels en wetten om elke niche maar af te schermen. Er gaan teveel mensen dood aan fietsongelukken en het aantal stijgt door e-bikes. Er gaan ook teveel mensen dood aan overgewicht en het aantal stijgt door werkdruk en overmatig snoepgoed.

Aan de andere kant vind ik het normaliseren van de fietshelm WEL een heel goed idee. Dit soort quotes zouden niet moeten bestaan in Nederland ("sukkel"):
Het is van de zotte dat je letterlijk wordt uitgescholden als je een rustig ritje door de duinen maakt op je racefiets (25km/u) zonder een helm te dragen, terwijl mensen het ook weer gek vinden als je met minstens die snelheid op je hybride of fixie door de stad raced mét een helm.

Beide kanten meegemaakt, "hé malloot, zet eens een helm op, pannenkoek!" als het 30 graden is en ik gewoon wilde losfietsen van een zware rit de vorige dag. Ergste crashes op de fiets? Allemaal op een te zware stadsfiets in de stad.

Dus als we het nou niet verplichten, maar wel de discussie even voeren, dan wordt een helm dragen misschien eens normaal op elke fiets. Ik zou het heel fijn vinden als mijn 65+ ouders op hun e-bikes zouden stoppen zich te schamen en gewoon een helm op zouden zetten.
revolution-nl schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:19:
[...]
Balans kwijt op een snelle fiets? Hoe hoger de snelheid hoe lastiger is het om de balans kwijt te raken, iets met centrifugale krachten ;)
Het effect daarvan is relatief aan het gewicht van de fiets. Een racefiets is met 25km/u superstabiel, een stella van 30 kilo een stuk minder.

[ Voor 11% gewijzigd door Makkelijk op 20-04-2022 12:46 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:10
Misschien moeten we ook kijken naar waarom je van de fiets valt. Mijn ouders zitten sterk te denken aan een spiegel op hun elektrische fiets. Als het allemaal wat minder soepel word en je snelheid ligt toch hoog heb je minder tijd om om je heen te kijken en meer kans op ongelukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groentjuh
[...]

Ik denk dat het voor automobilisten tegenwoordig veel moeilijker is geworden om de snelheid van fietser en snor/bromfietsen in te schatten.

Tijdens een willekeurige rit reed ik 26,6 km/u met een trapfrequentie van 81 rpm, reed ik ook 35,2km/u met een trapfrequentie van 81 rpm en reed ik ook 33,9 km/u met een trapfrequentie van 76 rpm, dus ja dan ga ik je verrassen! De magie van versnellingen!
De snelheid van een auto kun je ook niet puur op toeren van de motor (en bijbehorend geluid) schatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zaiziks
  • Laatst online: 10-12-2024

zaiziks

Da da da

!mark schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:03:
Dat is zo, maar het valt me vaker en vaker op dat mensen die hier worden geclassificeerd als zouden-een-helm-moeten-dragen, niet alleen een slechte controle over hun fiets hebben, maar (bijv.) ook niet meer door hebben dat verkeer van rechts voorrang heeft bijvoorbeeld (die komen zonder af te remmen op een blinde krusing af). Of dat ze zelf realiseren hoe veel meters ze nodig hebben om iemand op een gewone stadsfiets in te halen.
Ik fiets regelmatig op een N-weg zonder middenstreep met twee fietsstroken aan de weerszijden. Auto's kiezen er daar regelmatig voor in te halen terwijl ze tegemoetkomend verkeer aan zien komen. Die snijden mij vervolgens af omdat ze weer terug de fietsstrook op moeten.

Voor beide gevallen rijd ik op een stadsfiets, pakweg 20-22, en ben ik inderdaad niet een gevaar voor anderen. Het gedrag van anderen is op dat moment het gevaar voor mij, en dat is soms best een argument om een helm te dragen.
De discussie is echt breder dan je eigen rijgedrag.

La la la la la la la la la

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

dyrc schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:51:
Ik woon in het VK, waar er weinig tot geen fiets infrastructuur is. Dat betekent dat je de (smalle) wegen bijna altijd deelt met auto's en mensen die zelf niet fietsen, en ook weinig geduld hebben. Hier is de helmdiscussie er ook, ipv de discussie over fietsinfrastructuur en het terugdringen van het autoverkeer.

Ik ben zelf heel erg voor het aanbrengen van wat mechanisch gebeuren in auto's welke de airbag bij de bestuurder vervangt. Ik zie een amplificatiemechanisme welke de bestuurder zwaarder beschadigd dan wat hij of zij raakt. Dat zou mensen wat voorzichtiger moeten maken....

(en nee, niet serieus op in gaan)

Ik heb een fietshelm maar draag die niet meer. Als ik weer in Nederland zou wonen, dan zeker niet, hoogstens als ik zou gaan wielrennen/lange toerritten zoals mijn broertje doet. Maar niet voor standaard fietsen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ShadLink
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 04-05 23:42
Fietshelmen zijn een gevaarlijk begrip. Het is betutteling in de hoogste stand, en het is niet bewezen dat het letsel voorkomt. Namelijk het beschermt enkel het topje van je hoofd.

1. Ik ben vóór goede voorlichting voor het gebruik van een fiets. Denk aan fietslessen / verkeerslessen op de basisschool. En een verplichte cursus voor mensen die komen inburgeren.

2. Verbod op het gebruik van e-bikes voor mensen ouder dan 75 jaar. Deze mensen hebben een sterk afgenomen reactiesnelheid en horen niet op een fiets thuis die standaard harder dan 20 km/u gaat.

3. Uitbreiding van theorie-rijexamen (auto, brommer, etc) met regels rondom fietsers.

4. Adviseer 60-plussers een helm te dragen, maar verplicht het niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:39

FreakNL

Well do ya punk?

DeKever schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:21:
[...]

Ik heb een hele sterke emotionele reactie als deze discussie weer opkomt. Ik zeg altijd, een helm op bij het fietsen is voor mij hetzelfde als een helm op bij het lopen.

Even afgezien daarvan, wat mij betreft is een helmplicht de dood in de pot voor het gebruik van de fiets. Even de fiets pakken wordt weer iets minder makkelijk ten opzichte van even de auto pakken. Op de fiets naar de kroeg/restaurant/kerk/theater, waar laten we de helmen? Gedoe met de helm, dat moeten we wel meewegen tegenover het piepkleine risico op letsel.

Bij het racefietsen heb ik hem wel op. Hogere snelheid in combinatie met zwaardere vermoeidheid en verminderde concentratie. Ik vind dat bij racefietsen, skeeleren een helm ook wel verplicht mag zijn, maar dat zal juridisch wel weer heel ingewikkeld zijn. Dan maar niet.

Een tussencategorie is de elektrische fiets. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zie regelmatig weggebruikers van een zekere leeftijd voorbij sjezen die ik een helm zou aanraden. Maar die mensen zouden sowieso wat langzamer moeten rijden. Een helmplicht voor gebruikers van de elektrische fiets gaat me te ver. Misschien is het idee om de bij ondersteuning tot 18/20/22 km/u geen helm te eisen, maar daarboven wel.

We moeten er denk ik ook niet omheen draaien. Hét probleem zit in de categorie boven de 65, laat deze categorie dan ook de helm dragen, maar ga niet de rest van de maatschappij daarmee vermoeien.
Die helm kan toch gewoon in de fietstas of in het mandje voorop.

Buiten dat ben ik het wel met je eens. Ik heb een gewone stadsfiets, ik kom nauwelijks hoger dan 18-20km/uur. Ik ga voorlopig geen helm dragen.

Bij elektrische- of racefiets zou ik het eigenlijk wel aanraden/doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 04-05 17:04
Goed dat er aandacht is voor de fietshelm, maar het zou beter zijn als er in het algemeen meer aandacht komt voor het dragen van een helm. Ook bij ander ‘vervoer’ :-)
Ik draag als ervaren longboarder altijd een helm, ook als de mussen van het dak vallen en het zweet over mijn voorhoofd druipt. Het verbaast mij echt hoeveel mensen - ook kinderen - skaten of longboarden zonder helm. Op de fiets val je meestal op je zij of voorover. Bij skaten of boarden kan je achterover vallen en dat is de gevaarlijkste val voor je hoofd. Onderstaande video illustreert dat: https://youtu.be/4dQ6q0nLHVU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

LordSinclair schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:11:
[...]

Fietstas? Wordt dat ook een verplichting op de fiets?
En maar hopen dat niet iemand je voor was met de helm uit je fietstas halen :7
Nee. Geen verplichting. Maar A is een fietstas handig en B je kunt je helm er in kwijt. Fietshelmen zijn vanuit hygienisch oogpunt niet interessant om te stelen en/of doorverkopen. De kans dat die gestolen wordt is nou ook weer niet zo groot.

Ik laat al jaren helm/boodschappen/trui/whatever in de fietstas zitten en er is nog nooit wat uit verdwenen. (En dan kom ik regelmatig in het centrum van Hengelo (80k inwoners) en omstreken).

Vergeet ook niet dat de fietshelmen niet zo groot en zwaar zijn als een motor of brommer helm.

't is ook gewoon een kwestie van mindset en mensen zijn per definitie tegen verandering. Vooral de rasechte Nederlander. We moeten in Nederland niet zo zeuren en minder aan jezelf denken en je (eigen) verantwoordelijkheid nemen.

Grote issue met dit soort maatregelen is dat er in Nederland toch niet gehandhaafd wordt. Als ik zie hoeveel mensen ik met een mobieltje in de hand op de fiets tegenkom dan geeft dat eigenlijk wel aan dat de pakkans toch minimaal is. En als je, ondanks die minieme kans, dan toch gepakt wordt dan is het ineens oneerlijk, want:"heel Nederland doet het en iedereen komt er normaal mee weg". En hier kan ik ook een heel scala aan voorbeelden noemen.

Eigenlijk ben ik voor een heel ander systeem. Geen vaccinatie genomen? Prima betaal je zelf maar de IC kosten. Geen helm gedragen, gevallen en toch hoofdletsel? Eigen schuld, betaal zelf dan maar de kosten van het ziekenhuis. Had je geen veiligheidsgordel om in de auto en heb je de voorruit eruit gekopt? Betaal zelf maar een gedeelte van de rekening. << Even heel kort door de bocht genomen.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoscoP
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-12-2024

RoscoP

..the best is yet to come..

Ik vermoed, als het verplicht wordt, dat er vast weer gesjoemeld wordt met zelfgemaakte helmpjes die voor geen meter beschermen, net zoals we dat gezien hebben bij de mondkapjesplicht tijdens de pandemie. Lijkt me lastig om specifieke regels wettelijk vast te leggen en te handhaven, er is niet zoiets als een APK keuring van de autogordel in auto's.

De aandacht vind ik wel heel goed want veel mensen staan niet bij stil bij de schade die het kan aanrichten als je zonder helm onderuit gaat en met je hoofd op de straat crasht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaveloW
  • Laatst online: 03-05 16:17
Blaffeh schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:14:
Zijn er ook cijfers dat Nederland als fietsland inderdaad meer gevallen hersenletsel kent dan andere landen? Dat moet dan toch een opvallend verschil zijn?
Nederland heeft wel een vrij hoog percentage dodelijke ongevallen, maar dat komt voornamelijk door het relatief grote percentage fietsers.
hier een vrij uitgebreid onderzoek:
https://read.oecd-ilibrar..._9789282105955-en#page123

Wel uit 2013 of zo dus voor de grote electrische fietsen boom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

RoscoP schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:35:
Ik vermoed, als het verplicht wordt, dat er vast weer gesjoemeld wordt met zelfgemaakte helmpjes die voor geen meter beschermen, net zoals we dat gezien hebben bij de mondkapjesplicht tijdens de pandemie. Lijkt me lastig om specifieke regels wettelijk vast te leggen en te handhaven, er is niet zoiets als een APK keuring van de autogordel in auto's.

De aandacht vind ik wel heel goed want veel mensen staan niet bij stil bij de schade die het kan aanrichten als je zonder helm onderuit gaat en met je hoofd op de straat crasht.
Je kunt gewoon afdwingen dat NL winkels alleen gekeurde helmen mogen verkopen. Dat is nu ook al bij brommer/motorhelmen.

De vergelijking met mondkapjes gaat helemaal mank. Die mocht je zelf maken. Dat lukt je met een helm niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• timberleek
[quote]Hoicks schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:28:
[...]
Eigenlijk ben ik voor een heel ander systeem. Geen vaccinatie genomen? Prima betaal je zelf maar de IC kosten. Geen helm gedragen, gevallen en toch hoofdletsel? Eigen schuld, betaal zelf dan maar de kosten van het ziekenhuis. Had je geen veiligheidsgordel om in de auto en heb je de voorruit eruit gekopt? Betaal zelf maar een gedeelte van de rekening. << Even heel kort door de bocht genomen.
BMI te hoog? betaal zelf maar ze hogere zorgkosten op latere leeftijd
Motorrijder? Betaal zelf maar de kosten van het verkeersongeluk
Roker? Die longkanker fix je zelf maar
Voetballer? Betaal zelf maar die kosten van die knieoperatie en fysio
Buiten geweest? Betaal zelf maar die kosten van ...
Binnen gebleven? zie 1

Schaf dan gewoon het hele sociale systeem af, dat stel je dan immers toch voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Hoicks schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:37:
[...]
Je kunt gewoon afdwingen dat NL winkels alleen gekeurde helmen mogen verkopen. Dat is nu ook al bij brommer/motorhelmen.
En toch rijden er zat lui met niet-goedgekeurde (duitse) pothelmpjes op hun chopper.
En toch liggen de huizen in Nederland vol met goedkope aliexpress elektronica zonder enige goedkeuring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Nu online
zaiziks schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:15:
Het gedrag van anderen is op dat moment het gevaar voor mij, en dat is soms best een argument om een helm te dragen.
De discussie is echt breder dan je eigen rijgedrag.
Maar gezien je eigen bericht kun je dus prima inschatten dat je door het rijgedrag van anderen wellicht toch een helm kunt overwegen in sommige situaties voor je eigen veiligheid. Prima voorbeeld van eigen verantwoordelijkheid toch :) ?
Niet helemaal de bedoeling maar wil zelf nog wel eens een meter richting het midden van de weg opschuiven als er tegelijk een tegenligger + auto van achter komt op een smalle weg (wel ruim van te voren!). Werkt in de praktijk vrijwel altijd prima tegen mensen die een inhaalactie willen inzetten waar het eigenlijk niet past.
Hoicks schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:28:
Nee. Geen verplichting. Maar A is een fietstas handig en B je kunt je helm er in kwijt. Fietshelmen zijn vanuit hygienisch oogpunt niet interessant om te stelen en/of doorverkopen. De kans dat die gestolen wordt is nou ook weer niet zo groot.
N=1 maar bij mij zijn in minder dan 2 jaar tijd dus twee keer de fietstassen eraf gestolen tijdens de stalling bij een treinstation en één keer zijn er handschoenen uit gejat tijdens een kort bezoek aan de supermarkt :+
Sindsdien maar een goedkope tweedehands fiets erbij gekocht voor dat stukje van 2,5KM naar het station, die helm dan opbergen is wel echt een dingetje dan :P

[ Voor 30% gewijzigd door !mark op 20-04-2022 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-05 18:11
Ik ben tegen een helmplicht maar ik vind wel dat helm dragen op de fiets normaal moet worden gemaakt. Boven een bepaalde snelheid/leeftijd is het gewoon verstandig om er een te dragen. Op de racefiets draag ik er een, ook als ik samen met mijn vrouw fiets. Maar op de gewone fiets niet. En dat is best wel gek want op de gewone fiets rijdt ik soms sneller dan mijn vrouw op haar sportfiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timberleek
Hoicks schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:28:
[...]
Nu niet nee. Maar als de helm straks verplicht is, voorzie ik toch een hoop verdwijnende helmen omdat mensen die van hun kwijt zijn, vergeten zijn, onverwachts bij iemand achterop gaan, of gewoon kattekwaad uithalen. En anders kun je jouw nieuwe "jong gebruikte" helm gewoon op marktplaats verpatsen, toch weer een paar tientjes in de pocket.

Gelegenheid maakt de dief. En stapels fietsen met een "gratis" helm is wel een hele mooie gelegenheid.

En hygiëne is amper een argument. Men zet ook de helm op van de (gele plaat) deelscooters.
Een fietshelm is daarbij dikwijls een piepschuimen schaal, geen stoffen voering. Dus hygiëne is amper een argument

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

!mark schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:40:
[...]

Maar gezien je eigen bericht kun je dus prima inschatten dat je door het rijgedrag van anderen wellicht toch een helm kunt overwegen in sommige situaties voor je eigen veiligheid. Prima voorbeeld van eigen verantwoordelijkheid toch :) ?
Niet helemaal de bedoeling maar wil zelf nog wel eens een meter richting het midden van de weg opschuiven als er tegelijk een tegenligger + auto van achter komt op een smalle weg (wel ruim van te voren!). Werkt in de praktijk vrijwel altijd prima tegen mensen die een inhaalactie willen inzetten waar het eigenlijk niet past.

[...]

N=1 maar bij mij zijn in minder dan 2 jaar tijd dus twee keer de fietstassen eraf gestolen tijdens de stalling bij een treinstation en één keer zijn er handschoenen uit gejat tijdens een kort bezoek aan de supermarkt :+
Sindsdien maar een goedkope tweedehands fiets erbij gekocht voor dat stukje van 2,5KM naar het station, die helm dan opbergen is wel echt een dingetje dan :P
Het moment dat je dingen over gaat laten aan de eigen verantwoordelijkheid van mensen, is het moment dat er ruimte mee genomen gaat worden en het een vaag verhaal wordt. Zie covid-beleid wat gewoon maar losgelaten wordt. Dat is het moment dat je enorm op moet gaan passen, omdat veel mensen zichzelf overschatten of er domweg geen zin in hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Leuk, "dag van X" zorgt iig voor een levendige discussie, doel bereikt :0

Als er al sprake zou zijn van verplichting dan zeg ik, laat de verkopers/fabrikanten gewoon verplicht een helm bij een e-bike doen, (leuk passend in kleur met zelfde merk erop, ) die dingen zijn duur genoeg dus dat zal het verschil niet maken en dan heeft tenminste iedere e-bike bezitter een helm (zelf kiezen of je draagt maar geen gedoe er 1 te moeten kopen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:17
Silent7 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:56:

Als er al sprake zou zijn van verplichting dan zeg ik, laat de verkopers/fabrikanten gewoon verplicht een helm bij een e-bike doen, (leuk passend in kleur met zelfde merk erop, ) die dingen zijn duur genoeg dus dat zal het verschil niet maken en dan heeft tenminste iedere e-bike bezitter een helm (zelf kiezen of je draagt maar geen gedoe er 1 te moeten kopen.)
Gratis bestaat niet. Dan wordt dat gewoon in de prijs verwerkt. En een universe helm erbij doen gaat bijna niet. Er zijn zoveel verschillende maten hoofden dat het tot een bepaald niveau toch pas en meet werk is een goede helm te vinden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
LordSinclair schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:01:
[...]

Gratis bestaat niet. Dan wordt dat gewoon in de prijs verwerkt. En een universe helm erbij doen gaat bijna niet. Er zijn zoveel verschillende maten hoofden dat het tot een bepaald niveau toch pas en meet werk is een goede helm te vinden.
precies, net zoals de autofabrikant de airbag(s) riemen en veiligheidsystemen meeneemt in de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skinamp
  • Registratie: Oktober 2013
Geef mij het Amerikaanse model maar, geen helm! Niet op de motor en zeker niet op de fiets. Wanneer we zo doorgaan is in no-time alles plicht, we weten nu eenmaal hoe graag de regering wetten in elkaar draait, die onze vrije wil tot een minimum reduceren 🤬🤬🤬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
Nou, ik ben er net achtergekomen waarom kinderen een helm moeten dragen. Net een moeder met een kindje van - ik schat - een jaar of 5 die voortgeduwd werd terwijl mama vrolijk ruim 20kmpu gaat op haar ebike. Onverantwoord wat mij betreft.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-05 02:45
Mooi lijstje over doodsoorzaken in 2020

Rangnummer Doodsoorzaak Aantal doden
8 Privé-, arbeids- en sportongevallen 5.618
33 Vervoersongeval 664

Waar hebben we het over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Arjan90 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:13:
Nou, ik ben er net achtergekomen waarom kinderen een helm moeten dragen. Net een moeder met een kindje van - ik schat - een jaar of 5 die voortgeduwd werd terwijl mama vrolijk ruim 20kmpu gaat op haar ebike. Onverantwoord wat mij betreft.
Kinderen rond die leeftijd trappen autonoom ook rond de 17kmh als ze er zin in hebben.....
Voor de snowflakes van tegenwoordig levensgevaarlijk natuurlijk :+

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 20-04-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
revolution-nl schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:38:
[...]

Kinderen rond die leeftijd trappen autonoom ook rond de 17kmh als ze er zin in hebben.....
Voor de snowflakes van tegenwoordig levensgevaarlijk natuurlijk :+
Kinderen van 5 die vrolijk 17kmpu wegtrappen moet ik bij ons in de buurt nog tegenkomen maar misschien hebben wij hier een verkeerd referentiekader. Op een 20 incher fietsen ze gemiddeld zo'n 12 a 13kmpu. Genoeg (kleine) kinderen van 5 die op een kleinere maat fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

timberleek schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:38:
[quote]Hoicks schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:28:
[...]

[...]

BMI te hoog? betaal zelf maar ze hogere zorgkosten op latere leeftijd
Hier kun je nuances in aanbrengen
Motorrijder? Betaal zelf maar de kosten van het verkeersongeluk
Alleen de duidelijk aanwijsbare schade door gebrek aan veiligheidsmiddelen. Bijv. Geen helm op, of aantoonbaar roekloos rijgedrag.
Roker? Die longkanker fix je zelf maar
Er is aangetoond dat roken schadelijk is. Dus ja. Ik vind dat de zorgverzekering wel wat duurder mag voor deze categorie. (Is bij levensverzekeringen al)
Voetballer? Betaal zelf maar die kosten van die knieoperatie en fysio
Als verstappen zonder helm de muur ingaat, noem ik laakbaar. Door je enkel gaan kun je niet tegen beschermen.
Schaf dan gewoon het hele sociale systeem af, dat stel je dan immers toch voor.
Dat zeg ik niet. Het gaat mij duidelijk laakbaar gedrag. Als daar een consequentie aanhangt is het een bewuste keuze van de persoon om onveilig te doen. Wie de billen brandt, moet op de blaren zitten.
[/quote]

Er bestaan trouwens ook hele lieve kabelslotjes van een paar mm dik waarmee je je helm en/of fietstas kunt vastzetten aan de fiets.
ImdaMned schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:33:
Mooi lijstje over doodsoorzaken in 2020

Rangnummer Doodsoorzaak Aantal doden
8 Privé-, arbeids- en sportongevallen 5.618
33 Vervoersongeval 664

Waar hebben we het over?
Maar hoeveel mensen houden er (blijvend) of lang letsel aan over?

Mijn vriendin is vorig jaar onderuit gegaan in een bocht met de e-bike, aantoonbaar bleek gemeente schuld (wegdek was te glad. Die maand waren er al 10+ onderuit gegaan). Ze had toen geen helm op en kon door relatief lage snelheid (12km/u) opvangen met haar elleboog. Schroeven en plaat in de elleboog, 8 weken uit de running en kan nu nog haar arm niet strekken. Als zij 20 centimeter dichter bij de stoep was gevallen had ze met haar hoofd op de stoeprand gelegen en dan ben ik bang dat 't er heel anders uit had gezien)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste