Zucht... ik moet na 15 jaar een nieuwe computer (productie)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Persoonlijk zou ik kijken naar een compleet andere omslag als het even kan, weg bij Windows en over naar Mac. Maar dat zal niet met al je software kunnen vermoedelijk. De Apple M1-chips zijn uitermate efficiënt en stil, omdat er gewoon niks in zit wat beweegt :7

Maargoed, het enige advies voor je huidige adviezen wat ik wil meegeven is dit: Ga voor de toekomst. Die 16GB die je nu wil meenemen in je build zijn op dit moment al een beetje op de grens van het matige te noemen. Ik zou eigenlijk direct al willen beginnen bij 32GB, want dan zit je met dit systeem op dat vlak de komende 10 tot 15 jaar nog goed.

RAM wordt alleen maar duurder en als je 't er over 5 jaar een keer wil bijprikken kost je dat tegen die tijd veel meer als wat het je nu kost :)

SSD: een enkele goede M.2 SSD van 4TB en je hebt er nooit meer omkijken naar. Gruwelijk snel, stabiel, en stil. Koop d'r één met een heatsink erop zodat passieve koeling het apparaat optimaal kan koelen.

GPU: Voor jouw werk zo te zien inderdaad niet nodig. Maar als je heden ter dage geen 4k-materiaal bewerkt vraag ik me wel af of jouw auto ook nog gewoon een koets met peerd is :+ Wat is je afzetmarkt dan? En als jij werkt met 4k of zelfs 8k beelden dan geeft je dat (ook als je output maar 1080p is) veel meer ruimte tijdens editing. Ik snap het niet. Het klinkt als "ouderwets zijn om het ouderwets zijn".

Scherm: De gouden middenweg is op dit moment een 120Hz of hoger 1440p IPS scherm van 27". Als jij vaak achter je schermen zit (zeker als dat nu CRT is?) dan gaat er letterlijk een wereld voor je open. Daar zou ik dan ook (als gebruiker) een simpele GPU voor willen (passief gekoeld) zodat je altijd de maximale refresh rate haalt.

Ik denk dat als je d'r een kleine 300 euro meer tegenaan gooit je makkelijk en comfortabel de komende 15 jaar kan overbruggen. En als je bezuinigt... tja, dan ga je ook nooit begrijpen wat je al die tijd gaat missen. En in no-time loop je tegen bottlenecks aan.

Goedkoop is duurkoop... al heb ik het idee dat die uitspraak niet veel betekent voor je ;) Da's geen kritiek overigens, ik waardeer juist de zuinige insteek wel. Maar als je het geld hebt en je zoveel tijd doorbrengt achter zo'n systeem, dan moet je ook een beetje rekenen vind ik. Uitgaande van 30 dagen per maand:

1 Systeem voor 1000 euro over 15 jaar = 5,55 euro per maand = 18 cent per dag
1 Systeem voor 1500 euro over 15 jaar = 8,33 euro per maand = 27 cent per dag
1 Systeem voor 2500 euro over 15 jaar = 13,88 euro per maand = 46 cent per dag

Dan heb je 't over:

Systeem 1000 euro: nu al beperkt, in no-time bottlenecks en ergernissen.
Systeem 1500 euro: praktisch maar geen uitblinker, je weet niet beter.
Systeem 2500 euro: uitermate snel en optimaal en ruim voldoende voor vele jaren.

En als software engineer druk ik het zelfs uit in geld: het systeem is mijn spreekwoordelijke gereedschapskist. Een duurdere kist met betere tools is initieel een investering, maar dat betaalt zich terug over de jaren heen waar ik sneller en efficiënter te werk kan gaan.

Ga je die 28 cent per dag (verschil tussen 1000 en 2500 euro) missen? Gaan die 28 cent per dag ergens anders in jouw leven beter tot hun recht komen?

Ik zou gewoon je uurtarief met 4 cent per uur verhogen en je hebt 't geld er al uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
sapphire schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:41:
[...]

Fans of een HDD is een heel ander geluid daarnaast kan een HDD ook gewoon uit/standby als deze niet gebruikt word.

Grote HDD's zijn vaak 5900/5400RPM, die in een cage in rubbers in een fatsoenlijke case + standby en je hebt echt niet zoveel last er van :)

Maargoed TS kiest nu voor 2x1TB SSD dus sowieso stiller :)
Tja, ik twijfel nog een beetje of ik één SSD van 1 TB koop (Windows / sofware) plus 1 HDD van 2 TB (data) of 2 SSD's van elk 1 TB.

Natuurlijk is SSD sneller en stiller, maar het kost ook een slok meer dat ik for the time being wellicht beter kan uitgeven aan een RAM update (van 16 toch maar naar 32).

Het is wikken en wegen, en ik kan zowel alles kopen of niets en nog 15 jaar doorwerken...

Een fan is inderdaad altijd aan, letterlijk... een harddisk niet en ook een lager geluid (liever wat gekraak in de ruimte dan de hele dag een zoemend geluid van een stotterende helikopter op steroïds).

Voordeel van HDD als keuze is dat het 5 tientjes kost en als het geluid too much is, kan ik er altijd nog een SSD in doen en die HDD als externe unit gebruiken (back-up, swapp, etc...).

Maar goed... het hart van het systeem (kast, moederbord, voeding, processor, etc...) staat vast : de rest is details.
Uszka schreef op maandag 25 april 2022 @ 07:40:
[...]

Als dat tegen die tijd nog verkrijgbaar is. Het is ook niet zo dat ander RAM met dezelfde specs lekker gaat samenwerken met het huidige RAM. Eerder niet dan wel is mijn ervaring met Alder Lake, of op lagere specs, dat XMP niet te gebruiken is bijvoorbeeld. Daar zit je dan met 3200 MT/s RAM dat op native 2133 loopt. De MC van Alder Lake is niet zo vergevingsgezind dan eerdere Intels.

[...]

Als het dus al gaat werken.
2x16GB kost €70 extra maar werkt gegarandeerd en je hebt er 15 jaar geen omkijken meer naar.
Het geld is niet echt een beperkende factor, maar ik kom van 4 GB (jarenlang 3 GB, omdat ik Win32 draaide en dus de laatste GB niet kon adresseren).

Van 4 naar 16 lijkt me al een flinke sprong, naar 32 helemaal.

Maar ik overweeg het wel, beter nu te hoog instappen en daar jaren plezier van draaien dan later voor een voldongen feit te staan.

Overigens ga ik het niet bij Alternate kopen... die hebben om 00:00 uur 's nachts (vannacht) opeens de prijzen van de SSD verhoogd... de totaalprijs van de build steeg met 150 euro in een seconde.

Ik had ze nog gemaild met wat obligate vragen (even checken hoe hun support is), maar geen antwoord, so far.

Dus ik denk dat ik naar Azerty stap.

Geen idee wat XMP is... ik zal me er in verdiepen en wellicht kan ik RAM vinden dat gegarandeerd met XMP werkt.
Burns schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:45:
Ik zou vooral goed naar de licenties kijken. Zodra je Adobe op teveel systemen installeert, blokkeert hij ze.
Je moet eerst via de officiële route de licentie verwijderen van de oude pc en dan pas op de nieuwe.
Als dit fout gaat, kom je in het circus van de 'helpdesk' terecht, die echt dramatisch is. Ik raad aan om het wisselen om een rustig moment te doen, waarbij je niet afhankelijk bent van de werking van de applicaties.
Klopt en dat is een goede tip. Maar ik ontmantel mijn huidige PC op een nette manier en "meld de software af" waar dat nodig is (overigens kan dat vaak ook achteraf, online via je dashboard bij de leverancier).

Maar goed... mijn software is oud en ga ik niet updaten en sommige licentie-servers werken niet eens meer (heb ik "per ongeluk" wel eens ondervonden)...
rickboy333 schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:06:
[...]

Je wil niet in een rat race lopen, maar je neemt toch redelijk dure onderdelen.

Een 1700 CPU is een redelijk duur terwijl 1200 CPU's atm in de uitverkoop liggen. Je hebt al een i5 10th gen + 1200 mobo voor €170,-. Gezien je 15 jaar op een core 2 duo hebt lopen tikken zal je het verschil was niet eens merken.

Als je toch voor een 1700 CPU gaat je gaat wel erg out-of-your-way om een groen moederbord te kopen. Waarom niet gewoon het goedkoopste 1700 bord kopen voor €90 zoals de Asrock H610M-HVS. Dit bord heeft ook nog eens on-board VGA voor je CRT schermen.

En idk of je de pro series SSD's nodig hebt. Waarom niet gewoon een 980 non-pro?? Of de WD black SSD's? WD heeft nog zelfs 4tb opties als je echt zou willen.

Als laatste zou ik nog kijken naar losse case fans van Noctua of BeQuiet. Als je echt meer stilte wil zou ik de fans die met de case komen vervangen. Fractal heeft de gewoonte om nog 3 pin fans te gebruiken ipv PWM fans.

Hopelijk heb je hier iets aan, hoewel ik niet snap waarom je niet voor een barebone gaat. Niks is stiller dan een barebone. En er zijn zat modelletjes waar je een aantal M.2 SSD's in kan frotten.
Het klopt dat ik vrij hoog instap terwijl een magnetron op 12 Volt al sneller is dan mijn huidige pc.

Maar goed... geld speelt niet echt een rol (in de zin dat het budget met 1.000 euro ruimschoots is voor wat ik nodig heb) en ik heb liever de luxe van iets te veel, dan achteraf toch te beperkt.
Blue-eagle schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:49:
Persoonlijk zou ik kijken naar een compleet andere omslag als het even kan, weg bij Windows en over naar Mac. Maar dat zal niet met al je software kunnen vermoedelijk. De Apple M1-chips zijn uitermate efficiënt en stil, omdat er gewoon niks in zit wat beweegt :7

Maargoed, het enige advies voor je huidige adviezen wat ik wil meegeven is dit: Ga voor de toekomst. Die 16GB die je nu wil meenemen in je build zijn op dit moment al een beetje op de grens van het matige te noemen. Ik zou eigenlijk direct al willen beginnen bij 32GB, want dan zit je met dit systeem op dat vlak de komende 10 tot 15 jaar nog goed.

RAM wordt alleen maar duurder en als je 't er over 5 jaar een keer wil bijprikken kost je dat tegen die tijd veel meer als wat het je nu kost :)

SSD: een enkele goede M.2 SSD van 4TB en je hebt er nooit meer omkijken naar. Gruwelijk snel, stabiel, en stil. Koop d'r één met een heatsink erop zodat passieve koeling het apparaat optimaal kan koelen.

GPU: Voor jouw werk zo te zien inderdaad niet nodig. Maar als je heden ter dage geen 4k-materiaal bewerkt vraag ik me wel af of jouw auto ook nog gewoon een koets met peerd is :+ Wat is je afzetmarkt dan? En als jij werkt met 4k of zelfs 8k beelden dan geeft je dat (ook als je output maar 1080p is) veel meer ruimte tijdens editing. Ik snap het niet. Het klinkt als "ouderwets zijn om het ouderwets zijn".

Scherm: De gouden middenweg is op dit moment een 120Hz of hoger 1440p IPS scherm van 27". Als jij vaak achter je schermen zit (zeker als dat nu CRT is?) dan gaat er letterlijk een wereld voor je open. Daar zou ik dan ook (als gebruiker) een simpele GPU voor willen (passief gekoeld) zodat je altijd de maximale refresh rate haalt.

Ik denk dat als je d'r een kleine 300 euro meer tegenaan gooit je makkelijk en comfortabel de komende 15 jaar kan overbruggen. En als je bezuinigt... tja, dan ga je ook nooit begrijpen wat je al die tijd gaat missen. En in no-time loop je tegen bottlenecks aan.

Goedkoop is duurkoop... al heb ik het idee dat die uitspraak niet veel betekent voor je ;) Da's geen kritiek overigens, ik waardeer juist de zuinige insteek wel. Maar als je het geld hebt en je zoveel tijd doorbrengt achter zo'n systeem, dan moet je ook een beetje rekenen vind ik. Uitgaande van 30 dagen per maand:

Dan heb je 't over:

Systeem 2500 euro: uitermate snel en optimaal en ruim voldoende voor vele jaren.

En als software engineer druk ik het zelfs uit in geld: het systeem is mijn spreekwoordelijke gereedschapskist. Een duurdere kist met betere tools is initieel een investering, maar dat betaalt zich terug over de jaren heen waar ik sneller en efficiënter te werk kan gaan.

Ga je die 28 cent per dag (verschil tussen 1000 en 2500 euro) missen? Gaan die 28 cent per dag ergens anders in jouw leven beter tot hun recht komen?

Ik zou gewoon je uurtarief met 4 cent per uur verhogen en je hebt 't geld er al uit :+
Helaas, maar ik ben geen Mac-fan :-) daar kan ik hele epistels over schrijven en binnen mijn "wereldje" (cartoons, vormgeving, illustratie, development, apps en web) ben ik daarin zowel een eenling als zonderling... maar, hé... think different!

EN NU?
Deze week plaats ik de definitieve order, zoals gezegd waarschijnlijk bij Azerty.

Ik zal nog een aanpassing van de build doorvoeren en hier plaatsen wat betreft het RAM (van 16 naar 32 wellicht) en met support van XMC, whatever that is...

RAM?!
1. Een afsluitende vraag; wat zou theoretisch beter werken?

- 4 x 8 GB = 32 GB RAM
- 2 x 16 GB = 32 GB RAM

Of maakt dat weinig uit? Dan is het voordeel van 2 x 16 GB dat je twee sloten vrijhoudt. Stel je voor... dan kan ik in 2035 gewoon 4 x 16 GB doen :-)

2. Als iemand weet welk type RAM icm. deze build "XMC" zou ondersteunen... dan hoor ik dat graag.

Natuurlijk ga ik zelf ook wel zoeken en filteren, maar behalve deze basiskennis ontbeer ik de rest in de wondere wereld van de harde waren.

[ Voor 11% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 25-04-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:18

sapphire

Die-hard pruts0r

@b2vjfvj75gjx7 Ik ben zelf in 2020 volledig over gegaan op SSD's en heb toen een MX500 van 2TB gekocht als opslag.
NVME drives waren toen aanzienlijk duurder tov SATA en de 'maar' 550MB doorvoer is geen beperking voor de vaak lange termijn opslag van foto's (RAW).
Reden om van HDD's af te gaan was voornamelijk ruimte en deels geluid aangezien mijn PC heel open is qua panelen en op het bureau staat. In een drivebay met rubbers onderin mijn Define C die naast het bureau stond vond ik het niet opvallend hinderlijk in een woonkamer (WD Blue 3TB). Sowieso was het voor lange termijn opslag en stonden de dingen waar ik aan werkte vaak op mijn 250GB scratch drive (die jij SWAP noemt) welke een SSD was. HDD ging vaak op standby en dan is hij sowieso stil, alleen irritant als je wel wat nodig hebt want dan moet hij opstarten :+

Als je budget rekbaar is zou ik voor 32GB gaan, Noctua koeler en SSD opslag. Mocht je je aan je budget willen houden zou ik als eerste de 2e SSD opofferen.
Stille koeler heb je altijd profijt van :) en 2x16GB is gewoon nu handig, je hebt er nooit meer omkijken naar, geen geklooi met later reepjes vinden die compatible zijn of alleen te vinden tegen een veul hogere prijs (aangezien we langzaam naar DDR5 gaan zal DDR4 schaarser dus duurder worden in verhouding).

HDD kun je over bv 1/2/5 jaar makkelijk vervangen voor een SSD en is zo gedaan.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 09:31
Nog een kleine persoonlijke ervaring ter overweging: Ik heb in 2014 mijn pc op stilte gebouwd en het luidste onderdeel was toen de harde schijf. Toen ik die op een dag voor een ssd verving, werd de computer écht stil. Meer geheugen kun je altijd later bijprikken als het krap blijkt. Begin voor nu lekker met 2x8.
b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:53:
[...]

- 4 x 8 GB = 32 GB RAM
- 2 x 16 GB = 32 GB RAM

Of maakt dat weinig uit? Dan is het voordeel van 2 x 16 GB dat je twee sloten vrijhoudt. Stel je voor... dan kan ik in 2035 gewoon 4 x 16 GB doen :-)
Maakt in jouw geval geen drol uit. Alleen bij bepaalde high-endsystemen is het nog mogelijk om voordeel te halen uit vier stickjes tegelijk, maar bij normale computers houdt het snelheidsvoordeel na twee stickjes geheugen op.

Betreffende XMP, dit is een instelling in je bios waarmee je je geheugen meteen op de bedoelde kloksnelheid laat draaien. Is een kwestie van even opzoeken, aanzetten, en niet meer aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 18:02
Is dat niet veranderd met de komst van 12th gen? Dat je nu gear1 en 2 kan kiezen.
Zelf denk ik dat 12th gen echt overkill is. Ik zou ook kijken naar een I5 van de vorige generatie. Misschien zelfs een generatie ervoor.
Dat gaat je toch wat geld schelen, en dan ben je ook niet echt "verplicht" om over te stappen naar Windows 11.
Ik kan me herinneren dat die 12th gen's toch wel heethoofden zijn, en dan zal je toch iets aan je koeling moeten doen.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijsk1974
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-01 17:47
Als je beschrijft dat je Computerland in liep en daar de medium spec opstelling koos waarom dan gewoon die actie niet herhalen? Koop een kant en klare setup van een winkel of als je wat meer invloed wil kies dan uit één van de vele "Best Buy" adviezen van de afgelopen jaren. Kom je vast ver mee. Veel succes en ik zou willen dat meer zouden proberen het maximale te halen uit hun aankopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
mijsk1974 schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:37:
Als je beschrijft dat je Computerland in liep en daar de medium spec opstelling koos waarom dan gewoon die actie niet herhalen? Koop een kant en klare setup van een winkel of als je wat meer invloed wil kies dan uit één van de vele "Best Buy" adviezen van de afgelopen jaren. Kom je vast ver mee. Veel succes en ik zou willen dat meer zouden proberen het maximale te halen uit hun aankopen.
Computerland was een fijne keten in die tijd.

De verkopers waren meer bezig met techniek dan verkoop (wellicht de reden dat ze niet meer fysiek bestaan...).

Met regelmaat liep ik later nog de winkel binnen en meestal wisten ze wie ik was, welk systeem ik had en wat mijn projecten waren.

Maar die tijd is voorbij en ik vind het leuk om mij nu enigszins te verdiepen in de materie.

Overigens ben ik wel begonnen met een kant en klaar systeem uit te zoeken voor deze zoektocht, maar dan zat je toch ook al snel op 750 euro en was het net niet wat ik wilde.

Vooral de kast, omvang, stilte en wat opties voor toekomstige uitbreiding miste ik bij de kant en klare systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
faraga schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:37:
Nog een kleine persoonlijke ervaring ter overweging: Ik heb in 2014 mijn pc op stilte gebouwd en het luidste onderdeel was toen de harde schijf. Toen ik die op een dag voor een ssd verving, werd de computer écht stil. Meer geheugen kun je altijd later bijprikken als het krap blijkt. Begin voor nu lekker met 2x8.

[...]

Maakt in jouw geval geen drol uit. Alleen bij bepaalde high-endsystemen is het nog mogelijk om voordeel te halen uit vier stickjes tegelijk, maar bij normale computers houdt het snelheidsvoordeel na twee stickjes geheugen op.

Betreffende XMP, dit is een instelling in je bios waarmee je je geheugen meteen op de bedoelde kloksnelheid laat draaien. Is een kwestie van even opzoeken, aanzetten, en niet meer aan denken.
Bedankt voor de inhoudelijke antwoorden.

Dat maakt de keuze alweer makkelijker.

Stel je voor, straks heb ik gewoon de perfecte computer samengesteld 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:24
b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:53:

- 4 x 8 GB = 32 GB RAM
- 2 x 16 GB = 32 GB RAM

Ik zou voor 2x16GB gaan, omdat dit beter is voor de geheugen controller.
Met 4 geheugenbanken vol kan je meestal niet op hoge snelheid draaien omdat dit te belastend is voor de controller.
Ga er niet vanuit dat je nog DDR4 geheugen kan vinden met de juiste snelheid en timing in 2035, koop gewoon nu wat je denkt nodig te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:57
Blue-eagle schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:49:

Dan heb je 't over:

Ik dacht tijdens het lezen van alle reacties op een gegeven moment hetzelfde en was blij te zien dat jij dit argument al maakt. Dit is gewoon verkeerde zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
@b2vjfvj75gjx7 Allereerst: Hulde voor de topicstart! _/-\o_

Ten tweede, vergeet niet je eigen tijd en productiviteit ook op waarde te schatten. Als jij dingen sneller kan doen, maakt het je meer waard.

Ten derde: Je kan beter nu een systeem van rond de €1000 kopen en dan over 7 a 8 jaar nog een, dan nu een systeem van €2000 en er weer 15 jaar mee doen. Over 7 a 8 jaar is de PC van €1000 vele malen beter dan je nu voor €2000 koopt.

Dan nu, hier mijn sub-€1000 build:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12500 Boxed€ 224,05€ 224,05
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 114,90€ 114,90
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 74,90€ 74,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 104,-€ 104,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 54,90€ 54,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 139,-€ 139,-
1VoedingenNZXT C650 Gold€ 54,99€ 54,99
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 214,35€ 214,35
Totaal€ 981,09

Krachtige hexa-core CPU, waarbij Alder Lake hoge single-core prestaties levert (beter dan Zen3 momenteel). 32 GB werkgeheugen en een zeer snelle 2 TB SSD. Dit alles in een Micro-ATX kast met zeer stille koeler en volledig modulaire, efficiënte koeler.

Er zit geen losse GPU in, omdat de ingebouwde GPU van de i5-12500 over de benodigde display en encoders bij zich heeft. Je kan er altijd nog een losse GPU bijplaatsen als je wilt.

Single-thread speed is ongeveer 5x zo snel, multi-thread rond de 17x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Fontini schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:08:
[...]

Ik dacht tijdens het lezen van alle reacties op een gegeven moment hetzelfde en was blij te zien dat jij dit argument al maakt. Dit is gewoon verkeerde zuinigheid.
Ik kijk niet echt naar het geld.

Mijn huidige build kostte 375 euro en ging 15 jaar mee.

Dat is dus 15 (jaar) * 12 (maanden) = 180 maanden.

375 (euro) / 18 (maanden) = 2 euro per maand afschrijving.

Als ik echter één cartoon verkoop (als freelancer illustrator), heb ik al +/- 300 euro verdiend - dat is zo ongeveer het hele systeem (en ik teken niet eens op dat systeem, daar gebruik ik een cheap-ass Microsoft Surface Go voor).

Ik wil gewoon kopen wat ik nodig heb, niet te veel, niet te weinig - geld is (gelukkig) een bijzaak.

Je kan op een systeem van 15 jaar oud à 375 euro echt gewoon werken (vormgeving, development, etc...) en als senior fullstack developer aan de slag gaan;

Er is letterlijk geen pakket dat niet draait (Git, Visual Studio, Adobe, Cordova, ik werk er dagelijks mee).

Als ik naar vandaag kijk en zie wat ik gedaan heb op dat oude systeem;

- Drie interface schermen gemaakt voor een app (Photoshop)
- Een flat-file CMS voorzien van multi-language support (Visual Studio Code)
- Een illustratie gemaakt (Leonardo Painting)
- Vier commits naar Git / twee branches geupdate (CLI)
- Twee artikelen geschreven (eigen markdown editor in Edge)
- Ongeveer 250 user-generated bijdragen gereviewd
- Een EXIF-info batch geschreven dat metadata update (Windows powershell)
- Een Android app gecompileerd en in de Play Store geupdate (Cordova)

Zelfs mijn drivers worden bijna maandelijks geupdate en als iets niet werkt (een flatbad scanner van 30 euro uit 1999), dan los je dat op via VueScan (kost meer dan de scanner, maar ik gooi niet graag iets goedwerkends weg).

Kortom : je kan het "probleem" van een nieuwe computer op veel manieren bekijken en / of belichten, maar ik kijk niet naar het geld.

Het ding moet doen wat het moet doen en als de huidige build niet zo veel herrie maakte (de fans zijn verroest inmiddels) en ik geen 10.000 RAW foto's en 200 audio-files zou gaan bewerken, dan had ik niets gekocht.

Maar ik doe mezelf een plezier (ééns per 15 jaar) en koop dus voor +/- 1.000 euro een nieuw systeem (en trek daar 21% BTW van af en nog 2% cashback - zodat ik op +/- 700 euro uitkomt).

Dat is toch al snel 100x sneller en een whopping 2x duurder dan de huidige build :-)

[ Voor 12% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 25-04-2022 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:57
b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:34:
[...]

Ik kijk niet echt naar het geld.

Mijn huidige build kostte 375 euro en ging 15 jaar mee.

Dat is dus 15 (jaar) * 12 (maanden) = 180 maanden.

375 (euro) / 18 (maanden) = 2 euro per maand afschrijving.

Als ik echter één cartoon verkoop (als freelancer illustrator), heb ik al +/- 300 euro verdiend - dat is zo ongeveer het hele systeem (en ik teken niet eens op dat systeem, daar gebruik ik een cheap-ass Microsoft Surface Go voor).

Ik wil gewoon kopen wat ik nodig heb, niet te veel, niet te weinig - geld is (gelukkig) een bijzaak.

Je kan op een systeem van 15 jaar oud à 375 euro echt gewoon werken (vormgeving, development, etc...) en als senior fullstack developer aan de slag gaan;

Er is letterlijk geen pakket dat niet draait (Git, Visual Studio, Adobe, Cordova, ik werk er dagelijks mee).

Als ik naar vandaag kijk en zie wat ik gedaan heb op dat oude systeem;

- Drie interface schermen gemaakt voor een app (Photoshop)
- Een flat-file CMS voorzien van multi-language support (Visual Studio Code)
- Een illustratie gemaakt (Leonardo Painting)
- Vier commits naar Git / twee branches geupdate (CLI)
- Twee artikelen geschreven (eigen markdown editor in Edge)
- Ongeveer 250 user-generated bijdragen gereviewd
- Een EXIF-info batch geschreven dat metadata update (Windows powershell)
- Een Android app gecompileerd en in de Play Store geupdate (Cordova)

Zelfs mijn drivers worden bijna maandelijks geupdate en als iets niet werkt (een flatbad scanner van 30 euro uit 1999), dan los je dat op via VueScan (kost meer dan de scanner, maar ik gooi niet graag iets goedwerkends weg).

Kortom : je kan het "probleem" van een nieuwe computer op veel manieren bekijken en / of belichten, maar ik kijk niet naar het geld.

Het ding moet doen wat het moet doen en als de huidige build niet zo veel herrie maakte (de fans zijn verroest inmiddels) en ik geen 10.000 RAW foto's en 200 audio-files zou gaan bewerken, dan had ik niets gekocht.

Maar ik doe mezelf een plezier (ééns per 15 jaar) en koop dus voor +/- 1.000 euro een nieuw systeem (en trek daar 21% BTW van af en nog 2% cashback - zodat ik op +/- 700 euro uitkomt).

Dat is toch al snel 100x sneller en een whopping 2x duurder dan de huidige build :-)
Als je dan toch aan het prioriteren bent en geld is bijzaak, prioriteer dan op tijd, niet op minimaal. Gooi er bij wijze van 200,- extra tegenaan en compileer je Android app 50% sneller. Daar spaar je aardig wat tijd én geld (want je houdt tijd over voor ander werk eventueel) mee uit de komende 5, 10, 15 jaar. Ik begrijp gewoon je 'ik wil gewoon kopen wat ik nodig heb' instelling* in deze niet zo goed. Het heeft wat mij betreft in deze context in ieder geval niets met efficiëntie van doen. En daardoor wordt het ook een lastig op te lossen vraagstuk volgens mij.

Dat bedoelde ik met verkeerde zuinigheid. Het is een investering voor je bedrijf. Maar misschien sla ik de plank in deze volledig mis en dat is ook prima.

Ik wens je in ieder geval veel succes met je zoektocht! Zitten een hoop goede suggesties tussen =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Fontini schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:50:
[...]

Als je dan toch aan het prioriteren bent en geld is bijzaak, prioriteer dan op tijd, niet op minimaal. Gooi er bij wijze van 200,- extra tegenaan en compileer je Android app 50% sneller. ...
Ik wens je in ieder geval veel succes met je zoektocht! Zitten een hoop goede suggesties tussen =)
De tips in dit topic zijn goud waard, mijn systeem is dat niet!

Overigens duurt het compileren van een Android app op dit moment (oude pc van 15 jaar) ongeveer 30 seconden.

Ik kan me voorstellen dat het met de nieuwe build sneller gaat, laat het 3 seconden zijn.

Maar of je nu 30 seconden wacht, of 3 seconden maakt weinig uit in de praktijk, ook al is het een factor 10 sneller.

De belangrijkste reden voor de upgrade is stilte en het draaien van Vegas / Capture One (video / RAW) - dat draait nu allemaal al wel op mijn systeem, maar ik merk dat het te traag is om prettig mee te werken (een RAW bewerking kost een paar seconden momenteel).

Ik schat in dat de nieuwe build zeker 100x sneller gaat zijn en kijk daar zeker naar uit!

[ Voor 18% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 26-04-2022 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:02
Voor 100x sneller moet je nog minimaal 15 jaar extra wachten schat ik..

Maar iedere nieuwe build zal beduidend sneller zijn dan je huidige, succes met je keuzes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
b2vjfvj75gjx7 schreef op zondag 24 april 2022 @ 23:42:
[...]
SSD check
Ik heb inderdaad besloten de HDD te dumpen voor een SSD.

Ik kies nu voor twee SSD's van elk 1 TB.

SSD nummer 1 partitioneer ik als 750 / 250.

750 = Windows + software
250 = Swapp *)

SSD nummer 2 partitioneer ik als 500 / 500.

500 = Zakelijke projecten
500 = Privé projecten
Sorry mar hier val ik dan over..
2 aparte schijven ok, valt prima te beargumenteren itt 1 grote schijf.. Maar die 2 schijven vervolgens elk te partitioneren.. Hoezo?

Je belemmerd alleen maar bruikbare ruimte die wellicht niet volledig benut kan worden door de andere partitie.

Gewoon 2 schijven zonder bijzondere partities. Je kan gewoon een root-folder aanmaken en daarin gaan splitsen naar werk/privé map met de wenselijke sub mappen.

Windows heeft al z'n eigen map, hoef je ook niet aan te zitten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Fore! schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:33:
[...]

Sorry mar hier val ik dan over..
2 aparte schijven ok, valt prima te beargumenteren itt 1 grote schijf.. Maar die 2 schijven vervolgens elk te partitioneren.. Hoezo?

Je belemmerd alleen maar bruikbare ruimte die wellicht niet volledig benut kan worden door de andere partitie.

Gewoon 2 schijven zonder bijzondere partities. Je kan gewoon een root-folder aanmaken en daarin gaan splitsen naar werk/privé map met de wenselijke sub mappen.

Windows heeft al z'n eigen map, hoef je ook niet aan te zitten :+
Inmiddels heb ik onderstaande build gekocht.

Met 21% BTW aftrek en 2% cashback komt het op 900 euro, schoon aan de haak (inclusief montagekosten).

Mijn budget was 750 / 1.000 euro en de uitgangspunten mogen nagenoeg bekend zijn.

Wat de opslag betreft;

1TB SSD - Windows + "non portable" software
2TB SSD - data (die ik opsplits in 1TB privé data en 1TB zakelijke data)*
500GB SSD - scratch / rescue / portable software

*) Als de primaire opslag het begeeft, heb ik iig. alle portable software + settings + rescue "cd" (alle ISO's) voor een snel herstel.

En als de rescue het begeeft, kan ik in ieder geval doorwerken op de primaire.

Als alles het begeeft heb ik 3 fysiek gescheiden (air gapped) back-ups op diverse locaties die incrementeel meerdere keren per week worden bijgewerkt.

Ik heb ALLE data die ik ooit heb gegenereerd sinds +/- 1992 bewaard en dat is in ruim 29 jaar "slechts" 150 GB.

Ik heb straks 3.500 GB ruimte, dus ik ga niet moeilijk doen dat een partitie wellicht wat gigabytes kost : ik heb geen ruimtegebrek, en ga zeer effectief om met alles dat ik produceer (video's, cartoons, websites, apps, etc...).

Wellicht dat ik juist wel effectief / snel werk en programmeer, omdat ik met zeer beperkte middelen werk.

Vroeger had je een goede demo-scene-util voor een paar kilobyte, tegenwoordig is de texture van een 3d game al één terrabyte in omvang...

Op elke build / gedachtengang / afweging / keuze valt wel iets af te dingen, maar voor mij is het een haalbaar systeem geworden.

Het uitgangspunt was dat de "core" voorlopig meekan (case / moederbord/ / cpu) en de rest eenvoudig upgradebaar is, indien nodig (ram / ssd / evt. videokaart).

1ProcessorsIntel Core i5-12500 Boxed€ 224,05€ 224,05
1MoederbordenASUS Pro B660M-C D4-CSM€ 129,-€ 129,-
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 94,90€ 94,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S Bruin€ 63,75€ 63,75
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 74,90€ 74,90
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 2TB€ 178,71€ 178,71
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 97,64€ 97,64
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 51,90€ 51,90
Totaal€ 1.004,75

[ Voor 6% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 02-05-2022 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-09 22:35

belgianmadcow

enthousiast

Solide keuzes denk ik @b2vjfvj75gjx7
Veel werkplezier er mee! En laat eens weten hoe stil 'm is hé.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Partities zijn achterhaald en voegt niks toe betreft veiligheid. Overigens schijf stuk = beide partities stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
belgianmadcow schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:32:
Ik heb zelfs voor de "duurdere" processorkoeler gekozen op jullie advies.

Scheelde +/- 20 euro, maar ik heb wat "trager" SSD genomen om toch rond de 1.000 uit te komen; ook omdat ik de HDD heb weggelaten en die weer ingeruild voor een SSD.

Mijn huidige harde schijf heeft een read / write van +/- 90... de SSD's 980 iets van 3.500

Dus traag voor Tweakers, maar snel voor mijn situatie :-)

En ik ben al jaren bezig met een mega-project (zo groot dat ik zelfs gestopt ben met werken om dat project te realiseren).

Deze computer is onderdeel van dat plan - het project gaat +/- 5 jaar duren (ik ben nu 3 jaar bezig) en ik werk er dus nog 2 jaar aan op eigen kosten.

Het wordt... bizar Tweakers-waardig in ieder geval!
Fore! schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:54:
Partities zijn achterhaald en voegt niks toe betreft veiligheid. Overigens schijf stuk = beide partities stuk.
Ik partitioneer niets, het zijn drie fysiek gescheiden opslag-media met elk hun eigen doelstelling.

De 2TB SSD partitioneer ik wel, maar dat is puur vanwege mijn workflow waarbij elk project via een batch-script een unieke schijfletter moet hebben.

Natuurlijk kan dat met virtual disks, symlinks of junction points, maar geloof me : ik werk sinds +/- 1990 met deze set-up en dat werkt erg prettig; al was het maar omdat elke unit een eigen favicon kan hebben voor de visuele identificatie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

via een batch-script een unieke schijfletter moet hebben
haha lol dat was ik daarstraks aan het denken - dat je vast op één of andere manier voordeel had aan de drive-letter voor een script of zo. Ik partitioneer(de) ook graag, schept (wat) orde in mijn chaos.

Ik denk alleen dat over de lifespan de 16 Gb RAM je wel eens zou kunnen komen bijten. Maar dat risico heb je geaccepteerd, denk ik.
De koeler, wel duur ja gezien je build. Maar verschil tussen stil en fluisterstil. Allez, fingers crossed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
belgianmadcow schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:10:
[...]

haha lol dat was ik daarstraks aan het denken - dat je vast op één of andere manier voordeel had aan de drive-letter voor een script of zo. Ik partitioneer(de) ook graag, schept (wat) orde in mijn chaos.

Ik denk alleen dat over de lifespan de 16 Gb RAM je wel eens zou kunnen komen bijten. Maar dat risico heb je geaccepteerd, denk ik.
De koeler, wel duur ja gezien je build. Maar verschil tussen stil en fluisterstil. Allez, fingers crossed!
Ik heb "bewust" 16GB gekozen van de lagere prijsklasse (die overigens wel goed scored qua reviews en awards).

Als ik tegen de beperking aanloop, plaats ik gewoon 2 x 16 GB van een ander merk / andere timings (zo veel heb ik al geleerd hier...).

Dus het idee is niet nu 2 x 8 en later wellicht uitbreiden naar nog eens 2 x 8, maar gewoon dumpen en 2 x 16 plaatsen.

En dan in slot 2 en 4 van de beschikbare RAM sleuven, zodat je er uit haalt wat er in zit :-)

Maar dat is lange termijn, paar jaar zeker... en als ik eerder tegenaan loop koop ik wellicht alsnog 2 x 8 van het zelfde, als dat er nog is... uitvlucht routes genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
- edit - De computer is nu een week in gebruik.

Vooraf waren twee zaken van mij voor belang;

1). Stilte
2). Snelheid

Wat de snelheid betreft : dat zit wel goed, al is mijn vorige (15 jaar oude) pc niet eens heel traag, in vergelijking.

Alles voelt natuurlijk "snappier" op de nieuwe, maar in de praktijk is er niet veel verschil met "wachttijden".

Word opstarten op de oude? 3 seconden... de nieuwe... 2 seconden

Een ruis-reductie filter in Photoshop? 2 seconden vs. 1 seconde

Een browser aanzwengelen? Beide bijna instant

Wat de stilte beteft : die ervaar ik als serieus k*t, helaas.

Ik heb wel geïnvesteerd in stilte (Noctua koeler voor de CPU, stille kast, geluidsdemping, A++ rated voeding (die overigens 0 RPM is en dus "uit").

Maar toch hoor ik voortdurend nog een stofzuiger(tje)... de oude stond naast me, deze een verdieping hoger (bij wijze van), maar ik hoor gebrom, gezoem, etc...

Ik ga dus de case-fans vervangen door nieuwe, prijs maakt niet uit... ik wil stilte (en ik zal daar een ander topic voor openen om deze niet te "vervuilen").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:40
Wat heb je nu uiteindelijk gekocht,?
Wat is de complete lijst geworden, dus ook fans ect

en je kan de fansnelheid regelen in de bios met het fanprofiel maar ook hebben moederbord fabrikanten vaak hun eigen eigen software om een fanprofiel te maken.

Verder als het de Fractal case is geworden,die fans zijn vind ik zelf maar matig qua geluid.

Welke echt stil zijn( naar mijn mening),dat zijn deze:

https://tweakers.net/vent...gs-3_p435258/vergelijken/

De 1000 rmp versies hoor je eigenlijk niet als die voluit gaan

[ Voor 82% gewijzigd door freaky35 op 20-05-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

b2vjfvj75gjx7 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:44:
- edit - De computer is nu een week in gebruik.

Vooraf waren twee zaken van mij voor belang;

1). Stilte
2). Snelheid

Wat de snelheid betreft : dat zit wel goed, al is mijn vorige (15 jaar oude) pc niet eens heel traag, in vergelijking.

Alles voelt natuurlijk "snappier" op de nieuwe, maar in de praktijk is er niet veel verschil met "wachttijden".

Word opstarten op de oude? 3 seconden... de nieuwe... 2 seconden

Een ruis-reductie filter in Photoshop? 2 seconden vs. 1 seconde

Een browser aanzwengelen? Beide bijna instant

Wat de stilte beteft : die ervaar ik als serieus k*t, helaas.

Ik heb wel geïnvesteerd in stilte (Noctua koeler voor de CPU, stille kast, geluidsdemping, A++ rated voeding (die overigens 0 RPM is en dus "uit").

Maar toch hoor ik voortdurend nog een stofzuiger(tje)... de oude stond naast me, deze een verdieping hoger (bij wijze van), maar ik hoor gebrom, gezoem, etc...

Ik ga dus de case-fans vervangen door nieuwe, prijs maakt niet uit... ik wil stilte (en ik zal daar een ander topic voor openen om deze niet te "vervuilen").
Kun je de casefans niet gewoon tweaken dat ze met een veel lagere snelheid aangaan bij bepaalde temperaturen?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
True schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:01:
[...]

Kun je de casefans niet gewoon tweaken dat ze met een veel lagere snelheid aangaan bij bepaalde temperaturen?
Graag, maar hoe?

Het zijn blijkbaar DC fans, waar het moederbord PWM verwacht.

Overigens heb ik dit topic aangemaakt hiervoor : Kan die fan uit?!!1! (stille case-fans gezocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
b2vjfvj75gjx7 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:06:
[...]

Graag, maar hoe?

Het zijn blijkbaar DC fans, waar het moederbord PWM verwacht.

Overigens heb ik dit topic aangemaakt hiervoor : Kan die fan uit?!!1! (stille case-fans gezocht)
Het moederbord werkt met zowel DC als PWM fans maar je moet er wel even voor het BIOS in duiken. Daarnaast zullen er 3 standaard fanprofielen zijn: silent, normal en performance of iets in die richting. Je kunt ook een custom fanprofiel instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
freaky35 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:58:
Wat heb je nu uiteindelijk gekocht,?
1ProcessorsIntel Core i5-12500 Boxed€ 220,22€ 220,22
1MoederbordenASUS Pro B660M-C D4-CSM€ 129,-€ 129,-
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 94,90€ 94,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S Bruin€ 63,75€ 63,75
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 72,43€ 72,43
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 2TB€ 174,84€ 174,84
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 94,11€ 94,11
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 51,90€ 51,90
Totaal€ 981,05

Ik kan in de BIOS wel een test draaien (Q-Fan config).

Echter hoor ik twee geluidsignalen door elkaar (ik denk van twee type fans).

Eén geluid (waar ik mij aan erger) blijft 100% hoorbaar, een ander geluid verstilt als het moederbord deze op 0 zet.

Dus dat helpt niet echt : het irritante geluid blijft aanwezig.

Met die Q-Fan test hoor je wel echt absolute stilte naar een opstijgend vliegtuig (en je ziet ook op beeld dat het van 0 naar 2.000 RPM gaat) - dus dat "werkt'.

Maar dat is niet het irritante geluid.. dat is iets anders (wellicht de Noctua, maar dat lijkt me stug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Welke fans gebruik je nu precies, die bij de case zaten en die van de noctua?

Die fans van Fractal die zijn 3 pins? ,dan moet die op DC staan.

[ Voor 30% gewijzigd door freaky35 op 20-05-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
freaky35 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:11:

Yes.

CPU : pricewatch: Noctua NH-U12S Bruin

CASE : pricewatch: Fractal Design Dynamic X2 GP-12 Zwart, 120mm

Bij de fabrikant van mijn moederbord zie ik geen software om die krengen in te stellen;

https://www.asus.com/Moth...D4-CSM/HelpDesk_Download/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Heb je er een HDD in zitten of alleen SSD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Asus heeft Armour crate,kan alleen niet vinden of dat ook werkt met dat moederbord.

https://www.asus.com/supp...0Crate/HelpDesk_Download/

Heb je ook al gezien hoe je dat in bios kan doen?

YouTube: How To Control Case & CPU Fans With ASUS Motherboards UPDATED 2022

[ Voor 14% gewijzigd door freaky35 op 20-05-2022 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Uszka schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:18:
Heb je er een HDD in zitten of alleen SSD's?
Nope... bewust geen enkel bewegend onderdeel gekocht.

Wat ik hoor is echt een fan, de vraag is welke (case-fan of cpu-fan).

Zou ik (tijdelijk) de case-fans kunnen uitzetten (stekker van het moederbord trekken...) om kort te sluiten (niet letterlijk...) welke van de twee ik hoor?

Hieronder de settings van de BIOS, de keuze DC / PWM is niet aanwezig (het staat op grayed-out PWM).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFVnWbG4FyM-9847VPJExNzJJOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94mBWAxQ0LVOycOkl9C0LDIC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlIMkbVNwwvf6RW3YLHBul4slj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9eBambHiyVgUpDmgeKIRJyt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBUmxviHAIokdjmhW-9qspmtl2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCJK9xD2zYbnuGvduQYLlAlx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwpmzJ8UZDbyPnX2yjIqEmeksEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFsD1pk9ylJVGh7yU3C0PkmF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
freaky35 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:22:
[...]

Asus heeft Armour crate,kan alleen niet vinden of dat ook werkt met dat moederbord.

https://www.asus.com/supp...0Crate/HelpDesk_Download/

Heb je ook al gezien hoe je dat in bios kan doen?

YouTube: How To Control Case & CPU Fans With ASUS Motherboards UPDATED 2022
Wellicht - zie screenshots :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
ik gok case fan- trek die eens los voor je pc opstart, en hou zijkant van je behuizing af, zodat het niet AL te warm wordt. (al duurt dat ook wel tijd voor je behuizing opgewarmd is).

[ Voor 19% gewijzigd door 99ruud99 op 20-05-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
99ruud99 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:32:
ik gok case fan- trek die eens los voor je pc opstart, en hou zijkant van je behuizing af, zodat het niet AL te warm wordt. (al duurt dat ook wel tijd voor je behuizing opgewarmd is).
Just double checkin'... ik kan dus (tijdelijk, enkel als test van enkele minuten) de case-fan kabels loshalen?

Dan aanzetten / opstarten / controleren en direct afsluiten?

(zonder dat de boel kapoet gaat na een week, natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Als die uitstaat en van het stroom af,kan er niks gebeuren als je die fan losmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
ja klopt, je kan hem gewoon los halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
freaky35 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:11:

Lijkt mij ook, maar nergens instelbaar in de BIOS (zie screens hierboven).

Als je Q-Fan config (BIOS) draait, hoor je wel echt feedback - dus het moederbord kan ze aansturen - en bij "silent profile" gaat het ook een tikje terug qua geluid.

Maar het blijft naar mijn mening te hard (en nergens een PWM switch om in stellen).

Out of the box fans hebben 3 pins, moederbord is 4 pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
99ruud99 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:42:
ja klopt, je kan hem gewoon los halen.
Okay, dat ga ik morgen doen en laat het hier weten.

Voor nu ben ik te 'fucked up' van de herrie dat ik even niet in sta voor een volledig geweldloze handeling jegens de fans... dus morgen een rustieke poging hiertoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
kan je ook een filmpje maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
b2vjfvj75gjx7 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:48:
[...]

Lijkt mij ook, maar nergens instelbaar in de BIOS (zie screens hierboven).

Als je Q-Fan config (BIOS) draait, hoor je wel echt feedback - dus het moederbord kan ze aansturen - en bij "silent profile" gaat het ook een tikje terug qua geluid.

Maar het blijft naar mijn mening te hard (en nergens een PWM switch om in stellen).

Out of the box fans hebben 3 pins, moederbord is 4 pins.
Als je feedback hebt, dan word in elk geval dus de fan geregeld.
Wat hierboven gezegd is,..
Heb een filmpje,is makkelijker om na te gaan wat het nu is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
belgianmadcow schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:32:
Not so silent - 'though.

Wellicht verwacht ik te veel... maar van een "stille" kast en een "stille" CPU-koeler en "stille" onderdelen, verwacht ik dat het geheel lekker "stil" is.

En niet "minder stil dan eerst"... :-p

Dus ik ga de fans vervangen (chassis fans) als het daar tenminste aan ligt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Waarvan?

Van de BIOS settings (en wat het doet als je de Q-FAN speed-test-config draait)?

Of van de fans zelf (terwijl ze draaien in de kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
jep van de fans zelf met de kast open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
freaky35 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:27:
[...]

Als je feedback hebt, dan word in elk geval dus de fan geregeld.
Het wordt enkel geregeld als ik handmatig (via de BIOS) een test doe (Q-FAN).

In de praktijk van alledag is het geluid (en de rotatiesnelheid) constant.

Ik kan niet switchen in de BIOS van DC naar PWM.

Desnoods koop ik een nieuw moederbord en gooi ik deze na een week in de kliko : met barstende koppijn werken is het niet waard.

Overigens vrees ik dat dit aan mij ligt : het is geen afwijkend, vreemd of ratelend geluid... maar ik had gehoopt op een stille computer en dat is deze niet (wel relatief stil, niet geruisloos stil).
freaky35 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:04:
jep van de fans zelf met de kast open
Okay, dat doe ik morgen of vanavond.

Als ik het nu doe, vrees ik alles door midden te breken zodat het eindelijk stil wordt... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
[Video: https://player.vimeo.com/video/712154202]

Bij deze de drie fans (2x case, 1x cpu).

- edit - Blijkbaar kan je hier geen VIMEO embedden... maar het filmpje staat dus hier : https://player.vimeo.com/video/712154202

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRE52RbzUBkhi0BeEETbmgpcve8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ds20QpdQG2XHR62rB76p9bL.png?f=fotoalbum_large

Het geplop dat je hoort, is resonantie van de camera (-microfoon) en is niet hoorbaar in real live.

Het gekraak en gekletter dat je tussendoor hoort, is een lamp die ik probeer te verstellen voor de belichting zonder dat mijn andere hand met telefoon (-camera) en al rechtstreeks in de fans terecht komt...

Verder is het gezoem / gebrom dus exact wat ik hoor en het vreemde is dat het geluid harder / irritanter wordt met de case dicht.

De compu staat onder mijn bureau op +/ 50 cm. afstand.

Het filmpje verdient geen Oscar, maar geeft (volgens mij) wel aan dat alles netjes draait... enkel met gezoom en gebrom (wat ik als zeer irritant ervaar en anderen wellicht niet).

[ Voor 22% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 20-05-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Die achterste fan draait aardig voluit,dat is vooral wat ik hoor,die van de cpu koeler lijkt stil te zijn.
Zo te zien word dan de achterste fan ook niet geregeld,qua rpm.

Hoe meer je met de telefoon er naar toe gaat hoe erger het word dus dat moett ehm zijn

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 20-05-2022 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
freaky35 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:44:
Die achterste fan draait aardig voluit,dat is vooral wat ik hoor,die van de cpu koeler lijkt stil te zijn.
Zo te zien word dan de achterste fan ook niet geregeld,qua rpm.
Volgens de BIOS zitten beiden op +/- 1.200 RPM (dat is dus in de BIOS, als het systeem zelf niets doet).

Ik zal morgen (zaterdag) eerst de front-fan loshalen, dan enkel de back- en daarna beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
dan is dat het probleem,1200rmp is ook de max volgens mij van die fans.

Dat maakt inderdaad lawaai

[ Voor 18% gewijzigd door freaky35 op 20-05-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
freaky35 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:47:
dan is dat het probleem,1200rmp is ook de max volgens mij van die fans.

Dat maakt inderdaad lawaai
Ik heb ze - volgens de settings in de BIOS - op 200 RPM gezet (zie screenshots hierboven : profile silence).

En dat is wat ik ook film (met die instelling).

Dus mijn aanname van 1.200 klopt niet (of er zit iets anders mis).

Het is niet eens een heel hard geluid, maar wel een hoog geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCS
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:34

JCS

Probeer het eens met FanControl, dan kan je in vanuit Windows monitoren/instellen.

Wellicht dat je op die manier de Bios settings PWM/DC kan overridden.

200 RPM is ook wel erg laag overigens, meestal niet haalbaar, op DC mag je blij zijn als je tot 35-40% van de max kan komen.

[ Voor 59% gewijzigd door JCS op 20-05-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
b2vjfvj75gjx7 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:50:
[...]

Ik heb ze - volgens de settings in de BIOS - op 200 RPM gezet (zie screenshots hierboven : profile silence).

En dat is wat ik ook film (met die instelling).

Dus mijn aanname van 1.200 klopt niet (of er zit iets anders mis).

Het is niet eens een heel hard geluid, maar wel een hoog geluid.
Dat komt dus door het hoge rpm,dat hoge geluid.
Zeker omdat je ook resonantie met de kast krijgt, kan dat vervelend zijn

Maar dit bord is wel karig met het bios instellingen ,zo te zien ook bios oude stijl nog :X

[ Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 20-05-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
freaky35 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:03:
[...]

Dat komt dus door het hoge rpm,dat hoge geluid.
Zeker omdat je ook resonantie met de kast krijgt, kan dat vervelend zijn

Maar dit bord is wel karig met het bios instellingen ,zo te zien ook bios oude stijl nog :X
Geen idee of het oud is... de computer is gloednieuw :-) en de originele firmware op het moederbord is van 4 januari 2022, als ik de settings mag geloven...

Kan het zo zijn dat de optie "PWM" op de screenshots zwart is, omdat je die niet kan selecteren en het systeem "dus" vanzelf overgaat op "DC" ?

Ik wil best investeren in nieuwe fans, maar lees dat de Noctua LN (low noise) juist DC is en de PWM versie een flink stuk meer herrie maakt (maar wel wordt verkocht als "stil").

https://nl.hardware.info/...-a12x25-in-drie-varianten

pricewatch: Noctua NF-A12x25 ULN, 120mm

Ik zou dan gaan voor de Noctua NF-A12x25 ULN maar dat is een 3-pins aansluiting en dus DC, lijkt mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
pricewatch: Arctic F12 PWM PST Zwart, 120mm en pricewatch: Arctic F14 PWM PST (1-pack) Zwart, 140mm gebruik ik en die hoor ik niet in mijn Allround 2 systeem. Daarnaast heel veel goedkoper dan Noctua.

Snap trouwens niet waarom je het CSM bordje van Asus hebt gekocht met de beperkingen die in het BIOS zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Uszka schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:56:
[URL="https://tweakers.net/pricewatch/1708494/arctic-f12-pwm-pst-zwart-120mm.html"]
Snap trouwens niet waarom je het CSM bordje van Asus hebt gekocht met de beperkingen die in het BIOS zitten.
Bedankt voor de tips, ik ga ze uitzoeken.

En de keuze op het moederbord kwam naar voren na lang onderzoek en gepraat op dit forum...

Desnoods koop ik een nieuw moederbord of totaal nieuwe computer - ik wil een stille, maar dat werd al duidelijk in de topic start.

[ Voor 13% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 20-05-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
JCS schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:54:
Probeer het eens met FanControl, dan kan je in vanuit Windows monitoren/instellen.

Wellicht dat je op die manier de Bios settings PWM/DC kan overridden.

200 RPM is ook wel erg laag overigens, meestal niet haalbaar, op DC mag je blij zijn als je tot 35-40% van de max kan komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qY87LHnnzxeUTf0G8TBUtPiKRkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wHOI0PrrNu3TPc8DP7tZ0jYb.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de software gedownload en kan na installatie één fan via dit control panel aansturen.

Die gaat van 0% tot 100% als ik dat wil en dan hoor je ook echt "niets" tot "vliegtuig".

Het irritante gezoom waar ik mij aan erger, blijft echter constant en wordt niet beïnvloed en / of gedetecteerd door de software.

Aangezien ik 3 fans heb (2x chassis, 1x cpu) denk ik dat ik enkel "toegang" heb via dit panel tot de CPU en die is niet het probleem (Noctua).

Blijft over : de chassis fans die standaard worden meegeleverd met deze case, die zogenaamd geroemd werd om zijn stilte en overal als beste optie naar boven kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:07

Cheezus

Luiaard

Stilte is relatief. De meeste mensen zijn gewend aan een PC of laptop die veel blaast, een kast die dat dan wat minder doet wordt al gauw als stil bestempeld. De fans vervangen door een paar goede PWM fans (bijvoorbeeld pricewatch: Noctua NF-P12 redux-1300 PWM, 120mm) zal beter te regelen zijn en dus stiller wanneer de koeling niet nodig is.

Ik heb ooit zelf een stille kast gebouwd ([CiP]Silencer²), deze gebruik ik nog steeds. Een paar keer gewaagd aan een standaard (volgens 'het internet' stille) kast maar dat was steeds een grote deceptie als je een écht stille pc bent gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Ie ene fan zal dan dus de cpu fan.
De 2 case fans dus niet. Ik zou echt het moederbord inruilen indien mogelijk.

En dan in ieder geval een moederbord nemen waar je tenminste fanprofielen kan maken in de bios.

Als ik het goed heb je deze net een week toch?
Ik zou proberen dit moederbord om te ruilen.

[ Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 20-05-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:59
De bios heeft een ouderwetse GUI, maar dat is gewoon omdat het een zakelijk gericht bordje is.
Verder prima up-to date.

De fan headers zijn 4-pin PWM, de Noctua fan zal dat ook zijn. Maar de case fans, volgens de specificatie zijn dat de Dynamic X2 GP-12 hebben 3-pin aansluiting.
Die zullen niet PWM aangestuurd worden en hoogstwaarschijnlijk op hun max 1200rpm draaien.
Helaas kun je blijkbaar dus niet switchen tussen dc/pwm in de bios.

Ik zou de case fans door Noctua's NF-A12 vervangen, die zijn er in verschillende smaakjes.
Front fans zou zelfs 2x 140mm kunnen (NF-A14) (en die dan lager rpm schroeven)

[ Voor 7% gewijzigd door Dieks77 op 20-05-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Dan had ik als ik nieuwe fans zou moeten kiezen voor deze gekozen:

pricewatch: be quiet! Silent Wings 3, 140mm

persoonlijk vind ik dat er maar weinig stiller als de Be quiet fans.
En je hoeft de rpm niet perse te regelen,op 1000rpm zijn ze amper/niet te horen.

Ik heb in mijn oude systeem er 5 van deze in zitten en is gewoon stil,ook op vol vermogen

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 20-05-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Cheezus schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:13:
Stilte is relatief. De meeste mensen zijn gewend aan een PC of laptop die veel blaast, een kast die dat dan wat minder doet wordt al gauw als stil bestempeld. De fans vervangen door een paar goede PWM fans (bijvoorbeeld pricewatch: Noctua NF-P12 redux-1300 PWM, 120mm) zal beter te regelen zijn en dus stiller wanneer de koeling niet nodig is.

Ik heb ooit zelf een stille kast gebouwd ([CiP]Silencer²), deze gebruik ik nog steeds. Een paar keer gewaagd aan een standaard (volgens 'het internet' stille) kast maar dat was steeds een grote deceptie als je een écht stille pc bent gewend.
Bedankt voor de hart onder de riem, het is inderdaad relatief en afhankelijk van veel (omgevings-)factoren.

Ik ben gezegend met een zeer goed gehoor, "helaas".

Zo hoor ik mijn telefoon opladen via het gesis in de adapter op 5 meter afstand (je hoort een hoge "sis", wellicht "coil whine").

En ik had ooit een muis die "piepte" (ja, de grap is al gemaakt) als ik hem bewoog (wederom : niemand hoorde het, ik hoor het wel).

Als het regent hoor ik bv. op ouderwetse elektra-spannings-kabels (op van die houten palen boven de grond) dat ze ook beginnen te piepen (als de regen opdroogt niet meer), zelfs als ik binnen zit.

Anyhow - mijn counterpart vindt de computer 10x stiller dan de oude en "wat een rust!" (wat hij ook is), maar ik ervaar het als "stiller dan de vorige, maar niet stil".
freaky35 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:14:
Ie ene fan zal dan dus de cpu fan.
De 2 case fans dus niet. Ik zou echt het moederbord inruilen indien mogelijk.

En dan in ieder geval een moederbord nemen waar je tenminste fanprofielen kan maken in de bios.

Als ik het goed heb je deze net een week toch?
Ik zou proberen dit moederbord om te ruilen.
Twee weken, en net drie dagen in gebruik.

Maar ik koop dan liever goede fans dan een nieuw moederbord : geld maakt even niet uit, als het resultaat maar goed is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q60zrvHXexAx-_RfonB9IeHzGLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AEJeKeHK0xSuqcdJfGKVV9Kf.png?f=fotoalbum_large

Als ik de fan-monitor-software laat detecteren, ziet hij wel meerdere fans maar bij één kan ik een naam geven en ook horen dat hij van 100% naar 0% blaast.

Ik denk dat dit de CPU is, want die is PWM en de case-fans DC - hun geluid wordt niet beïnvloed, kan ik niet aansturen en ik zie enkel de vrij constante RPM : 1.200

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KIMQbXmDRQ57URULsN_K4yh95M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jOyVNVBbmM9pQYWxO1Xq79uV.png?f=fotoalbum_large

Wederom mijn bevinding : de CPU draait +/- 425 RPM en dan heb je nog twee anderen die +/- 1.200 doen maar waar ik niets mee kan.

Die fans op 0 RPM kloppen ook, want die zijn niet aanwezig (maar wel in de kast optioneel te monteren).

Ik heb ook HWinfo en Speedfan gedownload, maar dat is hetzelfde : ik krijg toegang tot één (anonieme) fan en daar worden de overige twee zelfs helemaal niet getoond.

BEVESTIGING?
Dieks77 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:38:
De bios heeft een ouderwetse GUI, maar dat is gewoon omdat het een zakelijk gericht bordje is.
Verder prima up-to date.

De fan headers zijn 4-pin PWM, de Noctua fan zal dat ook zijn. Maar de case fans, volgens de specificatie zijn dat de Dynamic X2 GP-12 hebben 3-pin aansluiting.
Die zullen niet PWM aangestuurd worden en hoogstwaarschijnlijk op hun max 1200rpm draaien.
Helaas kun je blijkbaar dus niet switchen tussen dc/pwm in de bios.

Ik zou de case fans door Noctua's NF-A12 vervangen, die zijn er in verschillende smaakjes.
Front fans zou zelfs 2x 140mm kunnen (NF-A14) (en die dan lager rpm schroeven)
Los van de tips, lijkt mij dit ook : case-fans 3 pins, moederbord 4 pins - resultaat : geen aansturing via BIOS of software van de case-fans (die op 100% draaien, want rond 1.200).

OPLOSSING?
Mijn conclusie : somehow heb ik geen controle over de twee case-fans aangezien die 3-pins DC zijn en het moederbord 4-pins PWM.

Oplossing (behalve alles retour) : hele goede 4-pins PWM fans kopen, zodat die A ) stiller zijn en B ) te controleren via de software.

Klopt mijn conclusie?

(dan kan ik daarna nieuwe fans uitzoeken, want welke artiest is er nu niet gek op fans)

[ Voor 13% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 20-05-2022 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Dan kan je het beste nieuwe fans kopen of een aparte fancontroller,dat is ook nog een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De beste oplossing is PWM fans op een fatsoenlijke PWM controller. Genoeg BIOS'en geven je na al die jaren nog steeds ellende met het juist aansturen van fans. Nou heb ik hier vrij extreme custom waterkoeling om de boel zeer stil te krijgen, maar met lucht heb je dezeflde basis. Ik gebruik een Aquaero om de fans via software in Windows aan te sturen en op mijn moederbord, die weet ik veel hoeveel fan aansluitingen heeft zit niets aangesloten. In het begin heb ik het nog geprobeerd via de BIOS, maar het bleef ellende. Nu dus via een Aquaero met de juiste software en alles is extreem stil.

Zonder waterkoeling heb je geen heel duur ding nodig zoals de Aquaero die ik heb en voor minder geld zijn er ook zat oplossingen. Corsair heeft tegenwoordig dacht ik ook wel aardig spul om de boel goed aan te sturen. Mijn radiator fans gaan harder en zachter draaien op basis van de watertemp, maar met lucht kan je prima kiezen om alle fans netjes op 30% te laten draaien op de CPU fans na. Let op dat een tempsensor hierbij heel goed kan helpen. Gaat de CPU temp naar 75 graden voor 0.6 seconden, gaan de fans hard draaien, maar je koeler is nog helemaal niet zo heet, net zoals bij mij het water niet heet is. Door middel van tempsensoren kan je de fans langzaam harder laten draaien als het echt nodig is. Voor de casefans zou ik sowieso gewoon 30% of 40% pakken en klaar, alleen voor de CPU zou ik wat verder gaan qua instellingen.

Dit hoeft ook allemaal niet duur te zijn, zolang de software maar goed werkt. Via de Aquasuite software is het even instellen, maar dan heb je ook wat en dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mXV65XS2LnBEBncdOYG8d4igFI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3lKz60pfLskcMwjyC0XjK8M.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit samen met goede PWM fans zoals de eerder genoemde Silent Wings. Deze fans hangen ook nog eens in de rubbers en zijn op een zeer laag niveau bijna onhoorbaar. Mijn PC hangt al jaren vol met alleen deze fans die allemaal PWM zijn op lage settings. Het is dan wel met water, maar op lucht kan het ook zeer stil zijn met de juiste spullen en instellingen. DC fans van slechte kwaliteit op een moederbord zonder de juiste sensoren is gewoon een zeer matige oplossing. De hele aansturing met software kan makkelijk voor een paar tientjes en daar komen de fans dan nog bij. Even een uurtje de boel instellen en het kan met zowel water als lucht extreem stil met de juiste settings.

Edit: Eerst sowieso alles naar goede kwaliteit PWM fans en proberen via de BIOS. Anders nog naar een andere controller toe met die nieuwe fans.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 21-05-2022 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
THE AFTERMATH
Okay, 15 jaar later : nieuwe pc, één eis : stilte.

Van te voren heb ik alles dankzij dit forum voor 99.95% volledig uitgeplozen en de (voor mij) perfecte pc samengesteld.

100% volledig? Nee 99,95% want er is helemaal in het zuid-westen een kleine enclave van 0.5% die stevig stand houdt en zich niet wenst over te geven aan de nieuwe wereldorde van stilte en geruisloosheid.

De fans.

FOUTJE, BEDANKT
Iemand had me vooraf nog gewaarschuwd in het aankoopadvies : "je moederbord is 4-pins, de case-fans zijn 3-pins... maar dat kan je simpel oplossen in de BIOS, dus geen probleem".

Helaas kan ik dat dus niet oplossen in de BIOS, want die heeft deze setting niet.

Het gevolg?

De 3-pins DC-fans draaien vrolijk op full throttle à 12 volt met een voortdurend opstijgend vliegtuigje naast me als gevolg.

Vervelend, als stilte je uitgangspunt was...

DE OPLOSSING
Ik kan het moederbord vervangen, maar deze heb ik bewust gekozen vanwege het aantal M.2 connectoren, de beschikbaarheid van meerdere varianten USB en de optie om zowel old-skool VGA / DVI-D als HDMI / DP monitoren aan te sluiten.

Het beste is dus de bestaande chassis-fans er uit te knikkeren en dedicated PWM fans te installeren.

Een fancontroller is cool - leuk met LEDJES en LAMPJES - maar voor nu even overkill.

DE KEUZES
Eigenlijk hoort deze follow-up in het "componenten aankoopadvies" thuis, maar aangezien ik de rollercoaster van A naar Z wil documenteren voor het niet bestaande nageslacht, ga ik hier verder.

Ik heb in de basis de keuze uit twee merken PWM fans van 120 mm :

1. Noctua
2. Be Quit!

Die van Be Quit heb ik vaker zien langskomen hier, maar de reviews zijn niet heel positief;

pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm

- Trillingen
- Best luid voor silent
- 'Be Quiet' nou niet dus
- De luidste 140mm fans ooit

Overigens zijn dit de uitzonderingen : de rest zegt dat ze wel stil zijn (maar ik ga nu geen risico's meer nemen natuurlijk).

Dan heb je nog de Noctua I;

pricewatch: Noctua NF-A12x25 PWM Bruin, 120mm

Deze scoort goed bij Hardware Info ( https://nl.hardware.info/...-de-beste-ventilator-ooit ) maar in de reviews staan toch ook wel weer;

- Niet onhoorbaar
- Moet curve aanpassen voor stilte

Gelukkig is daar ook nog Noctua II;

pricewatch: Noctua NF-S12A PWM Bruin, 120mm

Die scoort over-all goed en onze vriendelijke Foritain heeft er zelf een mooie (en goede) review over geschreven;

Noctua NF-S12A PWM Bruin, 120mm review door Foritain

RESUMEREND
Kortom... twee of drie opties voor nu;

1. Be Quit Silent Wing
2. Eén van de twee Noctuas

Wat raden jullie aan? Ik heb al een Noctua (processor) en tegelijk ben ik huiverig voor het "lawaai" van de Be Quit Silent Wing (voor wat die recensies waard zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Neem de 140mm in plaats van de 120mm fans en de 1000rpm versie,hoger kan die dan niet en deze ken ik echt goed en ze zijn stil:

pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm

Deze passen ook in je case,zowel voor als achterin

Je hebt 2 manier om ze vast te zetten,ik heb de plastic pinnen optie gebruikt in plaats van schroeven.

Werkt bij mij geruisloos.

Ik kan me totaal niet vinden in de review die zeggen dat ze lawaai maken.

Succes in elk geval, ben benieuwd wat je gaat kiezen :)

[ Voor 39% gewijzigd door freaky35 op 21-05-2022 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:34
@b2vjfvj75gjx7
Koop één Nuctua en één Be quiet en stel zelf vast welke jij de stilste vindt. En koop er daarna bij van de voor jou stilste fan.

Je geeft zelf aan heel erg gevoelig te zijn voor een specifiek geluid, en eerder 'advies op afstand via dit topic' heeft op dit punt niet het voor jou gewenste resultaat opgeleverd.

Die paar extra euro's voor de verkeerde fan lijkt me geen punt als jij er straks goed mee kan werken. En misschien zijn ze uiteindelijk gewoon allebei wel goed.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Skynett schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:07:
@b2vjfvj75gjx7
Koop één Nuctua en één Be quiet en stel zelf vast welke jij de stilste vindt. En koop er daarna bij van de voor jou stilste fan.

Je geeft zelf aan heel erg gevoelig te zijn voor een specifiek geluid, en eerder 'advies op afstand via dit topic' heeft op dit punt niet het voor jou gewenste resultaat opgeleverd.

Die paar extra euro's voor de verkeerde fan lijkt me geen punt als jij er straks goed mee kan werken. En misschien zijn ze uiteindelijk gewoon allebei wel goed.
Goed punt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Godverdekke @b2vjfvj75gjx7 dat is echt niet wat we wilden horen. :'(
Maar die fans die constant op max gaan draaien, dat is al gek op zich. Het is toch niet dat je een 3090 GPU er in hebt hangen. Het is alsof de DC-regeling niet werkt.

Ik hoop dat je het vandaag kan uitvissen. De 2 casefans vervangen voor iets van Noctua of Silentwings, PWM, lijkt me sowieso een goeie stap als die het blijken te zijn. Het hele moederbord RMA-en is toch iets wat je niet direct wil doen.

PS: ik herinner me een medetweaker die z'n pc zelfs niet hoorde in die kast. Ware n goeie vergelijking, ik weet niet meer wie.

te late reactie. Veel succes met de PWM-poging!

[ Voor 15% gewijzigd door belgianmadcow op 21-05-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Skynett schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:07:
@b2vjfvj75gjx7

Goeie, ik ga inderdaad dan één van elk kopen denk ik.

Kan ik de front- en back-fan tenminste goed uit elkaar houden via de gebruikte kleurschema's :Y)
freaky35 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:36:
Neem de 140mm in plaats van de 120mm fans en de 1000rpm versie,hoger kan die dan niet en deze ken ik echt goed en ze zijn stil:

pricewatch: be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm

Deze passen ook in je case,zowel voor als achterin

Je hebt 2 manier om ze vast te zetten,ik heb de plastic pinnen optie gebruikt in plaats van schroeven.

Werkt bij mij geruisloos.

Ik kan me totaal niet vinden in de review die zeggen dat ze lawaai maken.

Succes in elk geval, ben benieuwd wat je gaat kiezen :)
Bedankt, ik denk inderdaad dat de negatieve reviews meer te maken hebben met andere factoren dan de kwaliteit van de Be Quit! fans zelf.

Is er een reden dat ik voor de 140mm variant moet gaan? Zijn die iets effectiever omdat ze 20mm meer hebben dan 120mm?

En voor de zekerheid : mijn huidige kast / fans hebben dus een ophanging van 120mm.

Mijn onnozele verstand zegt dan dat de schroeven / rubberen busjes van een 140mm niet gaan passen.

Of is de constructie van die dingen altijd gelijk en hangt een 140mm fan dan aan alle kanten 10mm naar buiten, tov. een 120mm variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Rear fan is 120mn, voor kan wel 140mm.Sorrie mijn fout.
Info heb ik hier vandaan:

https://www.fractal-desig...fine/define-mini-c/black/

140 mm heeft over het algemeen meer luchtverplaatsing en kan je daardoor ook op een lager rpm zetten.

En van deze weet ik zeker dat ik ze stil vind.

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 21-05-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
freaky35 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 15:33:
Rear fan is 120mn, voor kan wel 140mm.Sorrie mijn fout.
Info heb ik hier vandaan:

https://www.fractal-desig...fine/define-mini-c/black/

140 mm heeft over het algemeen meer luchtverplaatsing en kan je daardoor ook op een lager rpm zetten.

En van deze weet ik zeker dat ik ze stil vind.
Okay, ik ga wel voor de zekerheid voor 2x 120 mm en dan één van Noctua en één van Be Quit!

Anders krijg je wel erg veel variabelen om aan te schaffen achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
De 120 cm heeft alleen een hoger rpm, je zal die waarschijnlijk wel wat moeten regelen qua rpm.

140 mm voor en 120 mm achter,dat zou Wel een mooie setup zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 21-05-2022 21:33 ]

Pagina: 1 2 Laatste