Na 15 jaar heb ik een nieuwe computer gekocht.
Zie b2vjfvj75gjx7 in "Zucht... ik moet na 15 jaar een nieuwe computer (productie)"
Bij de aanschaf waren twee dingen van belang;
1). Stilte
2). Snelheid (en stilte)
Qua snelheid zit het wel goed, dat scoort een dikke 9.5 voor mij.
Echter ervaar ik de geluidsproductie van het systeem nog steeds als /k*t/ problematisch, terwijl ik wel een "stille" case heb gekocht, A++ noise-rated voeding, Noctua CPU koeler, sound-dampening materiaal, rubberen voetjes, etc...
Ook als de pc niets doet (letterlijk : niets) dan hoor je het gebrom en gezoem (overigens blijft dit consant als je wel wat doet...).
De voeding heeft een 0 PRM modus (dus "uit") maar dat maakt geen verschil in de geluidsproductie : blijkbaar hoor je die überhaupt niet, wat een plus is.
Blijven over;
1). De Noctua (CPU) koeler
2). De twee case-fans
Aan de eerste kan ik weinig doen... dat ding schijnt stil te zijn, en zelfs in rust hoor ik gewoon "geloei" uit de kast komen.
Ik verdenk dus de case-fans van het verzieken van mijn werkrust en wil daar iets aan doen.
Deze heb ik niet los gekocht, maar werden meegeleverd met de kast en het zouden deze zijn;
pricewatch: Fractal Design Dynamic X2 GP-12 Zwart, 120mm
Blijkbaar staan die dan ingesteld op DC in plaats van het betere / modernere PWM.
In de BIOS van mijn moederbord kan ik geen keuze maken hiertussen : de instelling staat op PWM en die is "grayed out" (dus niet aanpasbaar).
Wel kon ik een Q-Fan configuratie draaien in de BIOS, waarbij de fans van 0 tot xxx gaan en het BIOS kijkt wat de laagste instelling is.
Ik hoorde inderdaad van stilte naar een vliegtuig opstijgen, dus dat testen werkte wel.
Uiteindelijk is er niet veel aangepast : de CPU draait +/- 400 toeren en de case-fans +/- 1.200
Verder weet ik niet wat ik kan aanpassen... ook omdat het moederbord blijkbaar PWM denkt te moeten hebben en de fans zelfs DC zijn (nogmaals : ik ga er vanuit dat het geluid van de case-fans komt en niet de CPU koeler).
Mij werd in het "desktop advies topic" aangeraden een Noctua of BeQuit! case-fan aan te schaffen.
Aangezien ik al een Noctua heb (CPU) gaat mijn voorkeur daar naar uit, maar eigenlijk boeit het niet : als ze maar stil zijn.
Voor het samenstellen van de pc heb ik de configurator van Alternate gebruikt (overigens niet daar aangeschaft, maar het is een handige tool als je zelf van niets weet).
Wanneer ik daar nu case-fans uitzoek, 120 mm instel (de hoogte die ze nu hebben) en PWM met pre-filter Noctua of BeQuit! komt dit er uit;
https://www.alternate.nl/...er_1399=120.0&s=price_asc
Kan ik hierbij gewoon de meest stille (geluidssterkte in Db) kopen, of zegt dat niet perse iets over de geluidsproductie?
Ik zie namelijk (als je niet filtert) fans staan van een tientje die stiller zouden zijn dan een fan van honderd euro...
pricewatch: Noctua NF-A12x25 PWM Bruin, 120mm
Of anders deze;
pricewatch: Noctua NF-S12A PWM Bruin, 120mm
Please help... ik wil een stille pc!!1!
Zie b2vjfvj75gjx7 in "Zucht... ik moet na 15 jaar een nieuwe computer (productie)"
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-12500 Boxed | € 220,22 | € 220,22 |
1 | Moederborden | ASUS Pro B660M-C D4-CSM | € 129,- | € 129,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define Mini C | € 94,90 | € 94,90 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-U12S Bruin | € 63,75 | € 63,75 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 72,43 | € 72,43 |
1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 560W Platinum | € 79,90 | € 79,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 870 QVO 2TB | € 174,84 | € 174,84 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 94,11 | € 94,11 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 500GB | € 51,90 | € 51,90 |
Totaal | € 981,05 |
Bij de aanschaf waren twee dingen van belang;
1). Stilte
2). Snelheid (en stilte)
Qua snelheid zit het wel goed, dat scoort een dikke 9.5 voor mij.
Echter ervaar ik de geluidsproductie van het systeem nog steeds als /k*t/ problematisch, terwijl ik wel een "stille" case heb gekocht, A++ noise-rated voeding, Noctua CPU koeler, sound-dampening materiaal, rubberen voetjes, etc...
Ook als de pc niets doet (letterlijk : niets) dan hoor je het gebrom en gezoem (overigens blijft dit consant als je wel wat doet...).
De voeding heeft een 0 PRM modus (dus "uit") maar dat maakt geen verschil in de geluidsproductie : blijkbaar hoor je die überhaupt niet, wat een plus is.
Blijven over;
1). De Noctua (CPU) koeler
2). De twee case-fans
Aan de eerste kan ik weinig doen... dat ding schijnt stil te zijn, en zelfs in rust hoor ik gewoon "geloei" uit de kast komen.
Ik verdenk dus de case-fans van het verzieken van mijn werkrust en wil daar iets aan doen.
Deze heb ik niet los gekocht, maar werden meegeleverd met de kast en het zouden deze zijn;
pricewatch: Fractal Design Dynamic X2 GP-12 Zwart, 120mm
Wat heb ik geprobeerd
Het moederbord heeft 4-pins aansluitingen voor de case-fans en die hebben er zelf 3.Blijkbaar staan die dan ingesteld op DC in plaats van het betere / modernere PWM.
In de BIOS van mijn moederbord kan ik geen keuze maken hiertussen : de instelling staat op PWM en die is "grayed out" (dus niet aanpasbaar).
Wel kon ik een Q-Fan configuratie draaien in de BIOS, waarbij de fans van 0 tot xxx gaan en het BIOS kijkt wat de laagste instelling is.
Ik hoorde inderdaad van stilte naar een vliegtuig opstijgen, dus dat testen werkte wel.
Uiteindelijk is er niet veel aangepast : de CPU draait +/- 400 toeren en de case-fans +/- 1.200
Verder weet ik niet wat ik kan aanpassen... ook omdat het moederbord blijkbaar PWM denkt te moeten hebben en de fans zelfs DC zijn (nogmaals : ik ga er vanuit dat het geluid van de case-fans komt en niet de CPU koeler).
Wat ik wil doen
Ik wil dus de out-of-the-box fans van de (zogenaamd stille) kast vervangen; prijs maakt niet uit.Mij werd in het "desktop advies topic" aangeraden een Noctua of BeQuit! case-fan aan te schaffen.
Aangezien ik al een Noctua heb (CPU) gaat mijn voorkeur daar naar uit, maar eigenlijk boeit het niet : als ze maar stil zijn.
Voor het samenstellen van de pc heb ik de configurator van Alternate gebruikt (overigens niet daar aangeschaft, maar het is een handige tool als je zelf van niets weet).
Wanneer ik daar nu case-fans uitzoek, 120 mm instel (de hoogte die ze nu hebben) en PWM met pre-filter Noctua of BeQuit! komt dit er uit;
https://www.alternate.nl/...er_1399=120.0&s=price_asc
Kan ik hierbij gewoon de meest stille (geluidssterkte in Db) kopen, of zegt dat niet perse iets over de geluidsproductie?
Ik zie namelijk (als je niet filtert) fans staan van een tientje die stiller zouden zijn dan een fan van honderd euro...
Voorlopige keuze
Mijn keuze is voorlopig (op basis van reviews) deze;pricewatch: Noctua NF-A12x25 PWM Bruin, 120mm
Of anders deze;
pricewatch: Noctua NF-S12A PWM Bruin, 120mm
Please help... ik wil een stille pc!!1!