Kan die fan uit?!!1! (stille case-fans gezocht)

Pagina: 1
Acties:
  • 423 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Na 15 jaar heb ik een nieuwe computer gekocht.

Zie b2vjfvj75gjx7 in "Zucht... ik moet na 15 jaar een nieuwe computer (productie)"

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12500 Boxed€ 220,22€ 220,22
1MoederbordenASUS Pro B660M-C D4-CSM€ 129,-€ 129,-
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 94,90€ 94,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S Bruin€ 63,75€ 63,75
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 72,43€ 72,43
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 2TB€ 174,84€ 174,84
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 94,11€ 94,11
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 51,90€ 51,90
Totaal€ 981,05

Bij de aanschaf waren twee dingen van belang;

1). Stilte
2). Snelheid (en stilte)

Qua snelheid zit het wel goed, dat scoort een dikke 9.5 voor mij.

Echter ervaar ik de geluidsproductie van het systeem nog steeds als /k*t/ problematisch, terwijl ik wel een "stille" case heb gekocht, A++ noise-rated voeding, Noctua CPU koeler, sound-dampening materiaal, rubberen voetjes, etc...

Ook als de pc niets doet (letterlijk : niets) dan hoor je het gebrom en gezoem (overigens blijft dit consant als je wel wat doet...).

De voeding heeft een 0 PRM modus (dus "uit") maar dat maakt geen verschil in de geluidsproductie : blijkbaar hoor je die überhaupt niet, wat een plus is.

Blijven over;

1). De Noctua (CPU) koeler
2). De twee case-fans

Aan de eerste kan ik weinig doen... dat ding schijnt stil te zijn, en zelfs in rust hoor ik gewoon "geloei" uit de kast komen.

Ik verdenk dus de case-fans van het verzieken van mijn werkrust en wil daar iets aan doen.

Deze heb ik niet los gekocht, maar werden meegeleverd met de kast en het zouden deze zijn;

pricewatch: Fractal Design Dynamic X2 GP-12 Zwart, 120mm

Wat heb ik geprobeerd
Het moederbord heeft 4-pins aansluitingen voor de case-fans en die hebben er zelf 3.

Blijkbaar staan die dan ingesteld op DC in plaats van het betere / modernere PWM.

In de BIOS van mijn moederbord kan ik geen keuze maken hiertussen : de instelling staat op PWM en die is "grayed out" (dus niet aanpasbaar).

Wel kon ik een Q-Fan configuratie draaien in de BIOS, waarbij de fans van 0 tot xxx gaan en het BIOS kijkt wat de laagste instelling is.

Ik hoorde inderdaad van stilte naar een vliegtuig opstijgen, dus dat testen werkte wel.

Uiteindelijk is er niet veel aangepast : de CPU draait +/- 400 toeren en de case-fans +/- 1.200

Verder weet ik niet wat ik kan aanpassen... ook omdat het moederbord blijkbaar PWM denkt te moeten hebben en de fans zelfs DC zijn (nogmaals : ik ga er vanuit dat het geluid van de case-fans komt en niet de CPU koeler).

Wat ik wil doen
Ik wil dus de out-of-the-box fans van de (zogenaamd stille) kast vervangen; prijs maakt niet uit.

Mij werd in het "desktop advies topic" aangeraden een Noctua of BeQuit! case-fan aan te schaffen.

Aangezien ik al een Noctua heb (CPU) gaat mijn voorkeur daar naar uit, maar eigenlijk boeit het niet : als ze maar stil zijn.

Voor het samenstellen van de pc heb ik de configurator van Alternate gebruikt (overigens niet daar aangeschaft, maar het is een handige tool als je zelf van niets weet).

Wanneer ik daar nu case-fans uitzoek, 120 mm instel (de hoogte die ze nu hebben) en PWM met pre-filter Noctua of BeQuit! komt dit er uit;

https://www.alternate.nl/...er_1399=120.0&s=price_asc

Kan ik hierbij gewoon de meest stille (geluidssterkte in Db) kopen, of zegt dat niet perse iets over de geluidsproductie?

Ik zie namelijk (als je niet filtert) fans staan van een tientje die stiller zouden zijn dan een fan van honderd euro...

Voorlopige keuze
Mijn keuze is voorlopig (op basis van reviews) deze;

pricewatch: Noctua NF-A12x25 PWM Bruin, 120mm

Of anders deze;

pricewatch: Noctua NF-S12A PWM Bruin, 120mm

Please help... ik wil een stille pc!!1!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
- edit - ik wilde de boel gescheiden houden, maar het topic gaat hier blijkbaar (ook) verder...

Zucht... ik moet na 15 jaar een nieuwe computer (productie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-05 09:55
Het verschil tussen DC en PWM is voornamelijk dat je bij een PWM veel preciezer de snelheid kunt regelen. Bij een DC fan verlaag je de spanning om deze trager te laten draaien maar als de spanning te laag wordt, start de motor niet meer. Een PWM fan zet dezelfde spanning op de motor ongeacht de gewenste snelheid, maar schakelt de spanning in korte piekjes aan en uit om het gewenste toerental te bekomen. Daardoor kan die langzamer draaien.

Maar voor een case fan maakt dat eigenlijk niet zo uit, je moet een toerental vinden waarop ze wel nog draaien en voldoende lucht verplaatsen zonder geluid te maken, een case fan hoeft niet dynamisch trager en sneller te gaan draaien met het belasten van je CPU of GPU. 1200 rpm zoals je case fans nu draaiden is totaal niet nodig, zeker niet met de lichte hardware die jij hebt en behoorlijk oversized CPU koeler. Probeer die eerst op een 800 rpm te zetten voor je nieuwe hardware koopt.

Van de fans die je selecteert zou ik dan eerder de pricewatch: Noctua NF-S12A PWM Bruin, 120mm nemen, de A12x25 is een prima fan maar echt overkill en bij 2000 rpm is die ook niet fluisterstil. Dan ga je toch echt met de fan snelheid moeten spelen.

Voor fan controle gebruik ik overigens FanControl dan het BIOS. Ik ben enerzijds wel voor een uitgekleed BIOS zoals jouw moederbord heeft, maar voor fans heb ik dan liever toch wat grafischer.

Om op je vraag in ander topic te antwoorden, ja je kunt fans tijdelijk stil zetten, je PC gaat echt niet ontploffen. Als je de CPU fan zou stil zetten, klokt die wel terug moest die te warm worden, maar je hebt er een behoorlijk koelblok op staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:25
Als je huidige case fans 1200RPM draaien kan ik me voorstellen dat die niet heel stil zijn inderdaad, en zoals hierboven gezegd is zo'n snelheid ook totaal niet nodig voor lichte belasting.
Ik heb Corsair ML120's als case fan, draaien ca 400-500 RPM als ik m'n systeem niet of nauwelijks belast en daarmee blijft alles prima koel en echt stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Slotje om het gestructureerd te houden.

Dit topic is gesloten.