The topic says it all... na 15 jaar ben ik (of beter gezegd : mijn werkzaamheden) toe aan een nieuwe desktop.
Ik ben toen bij een willekeurige winkel (Computerland) naar binnen gestapt en aldaar stonden drie computers in de aanbieding;
Fast forward : 15 jaar later draait het systeem nog steeds, enkel is er een SSD bijgeplaatst om Windows sneller te laten starten.
Ik wil niet mee in "the rat race" van telkens nieuw, nieuwer, snel, sneller en zeker niet van een vaste prijs naar een maandelijks abonnement.
Het systeem is dus oud, maar de software ook... en dus werkt het feitelijk best snel aangezien het systeem uit 2008 net zo snel werkt als met de software uit 2008... alleen dan in 2022.
Tja... like I said : ik ga niet mee in the rat race van upgraden om het upgraden, of een chip vervangen zodat Photoshop CS 13.x PRO Mega Turbo een whopping 15% sneller rendert onder bepaalde omstandigheden...
Het systeem draait snel, stabiel, krijg maandelijks updates en alle drivers worden netjes bijgewerkt.
Nou, we zijn 15 jaar verder en het is niet kapot, hooguit begint het wat traag te worden (Photoshop opstarten duurt 10 seconden, Office 5 seconden, Visual Studio 20 seconden, etc...).
Maar ik sta inmiddels aan de vooravond van een groot project waar ik al 3 jaar mee bezig ben en de komende 2 jaar ook nog wel zoet mee ben.
De komende jaren zal ik vooral bezig zijn met zowel RAW fotobewerking als audio editing en ik merk dat mijn huidige systeem daarvoor tekort begint te komen.
Na 15 jaar trouwe dienst is het dus tijd afscheid te nemen van mijn systeem en dus ga ik op zoek naar een nieuwe.
Maar omdat ik nu niet echt iemand ben van "kopen kopen kopen", stap ik wellicht (naar de mening van sommigen) te laag in met het nieuwe systeem; als dat zo is, moet het qua RAM en VIDEO wel te upgraden zijn.
De één zal roepen dat je met bovenstaand werk (grafisch, video, audio, app- en webdevelopment) minimaal een i9 met 64 GB en ultra-high-end videokaart nodig heb, zelf denk ik dat het minder kan.
Ik kom immers van ver en zelfs mijn mid-end Android telefoon is sneller dan mijn computer; alles wat ik nu aanschaf, is per definitie sneller dan wat ik heb (overigens klaag ik niet direct over de snelheid, maar natuurlijk ervaar ik dat het niet meer van deze tijd is).
Zoals ik zei : ik ga niet elk jaar upgraden, maar koop gewoon een licentie en pas als ik tegen de grenzen van de software aanloop, kijk ik verder (iets wat de afgelopen 15 jaar nog niet is gebeurd; software uit 2022 komt angstvallig in de buurt van het equivalent uit 2012 - als je door de 'nieuwe features' heen kan kijken).
Ik ben bij de eisen uitgegaan van het gemiddelde / aanbevolen voor pro-creators (als dat werd vermeld) en heb daarbij gekeken naar mijn eigen situatie.
Adobe Photoshop CS6
Dit is de laatste stand-alone versie van Photoshop (daarna werd het een abonnementsmodel). En dus blijf ik daarop hangen. Overigens werk ik sinds 10 jaar met CS3 uit 2005 (zonder problemen met opdrachtgevers of werkzaamheden), dus voor mij gaat dit al een flinke update betekenen.
Capture One 2
Ik wil - net zoals jaarlijkse abonnementen - niet vastzitten in een vendor lock-in qua software.
In plaats van 'de standaard' Lightroom gebruik ik dus een alternatief voor RAW fotografie (Capture One).
Vegas Pro 17
Wederom : ik skip voor video editing Adobe en gebruik het alternatief van Sony (vroeger, het pakket is verkocht inmiddels).
Overigens ga ik geen 4K HDR WhatEver films editten, in de toekomst wellicht wel normaal HD, zonder fancy shizzle.
Het systeem hoeft dit nu nog niet aan te kunnen, maar ik moet er tzt. wel een videokaart of extra RAM in kunnen prikken als het in de praktijk van alledag nodig blijkt.
Sound Forge Pro 13
Audiobewerking doe ik in Sound Forge, het editen / compileren in Vegas (waarbij ik de videolayers 'misbruik' om composities te maken).
Visual Studio Code
"Vroeger" maakte ik apps voor Windows Phone en Windows op mijn huidige systeem, na de ondergang van WP / WM10 ben ik overgestapt op VS Code.
Daar schrijf / compileer ik nu enkel nog apps voor Android mee.
Verder programmeer ik veel PHP / JS / CSS, het basis back-end, front-end werk zeg maar.
CorelDraw 2019
Ja, ze zijn er nog : professionals "ahum" die met Corel werken.
Wederom : Illustrator is van Adobe en ik wil een breed spectrum aan software gebruiken. Daarbij werk ik al +/- 25 jaar als front-end / back-end developer en ben ik een trouwe Corel gebruiker vanaf dag één (hun licentie was 10x goedkoper dan Adobe rond 1995).
Logisch : het draait immers ook op een systeem uit 2008.
Wel zie ik dat de eisen voor video-bewerking en foto-bewerking heftiger zijn.
16 GB ram, videokaart, deftige processor...
Aanvankelijk ging ik uit van een systeem dat "hoe dan ook" een videokaart nodig had, maar een rondvraag eerder op Tweakers had als uitkomst dat dit helemaal niet meer nodig is, mits je een processor met iGPU koopt.
Blijft dus over dat de computer stil is en geschikt voor een (in de toekomst) update van bv. ram en video.
Het moederbord moet dus minimaal 2 sloten vrij hebben voor de videokaart (1 slot kan ook, maar de meeste zijn te dik hiervoor) en 1 slot vrij RAM (ik ga voor 16 GB nu en moet naar 32 GB kunnen uitbreiden).
Overigens heb ik voor het samenstellen de PC Builder van Alternate gebruikt, omdat die fijn aangeeft als je een debiele of onmogelijke keuze maakt (been there, done that...).
Ik wist het zelf ook niet, maar blijkbaar heb je diverse kasten en tower-afmetingen.
ATX, ATX micro, ITX, Tower... ik heb het allemaal geleerd de afgelopen dagen.
Mijn huidige systeem is ATX Micro (36 cm hoog) en dat bevalt me wel.
Tegelijk wil ik een STILLE STILLE STILLE kast en ben ik uiteindelijk uitgekomen op een ITX kast (33 cm hoog) die in ieder geval door de makers als "stil" wordt geprezen;
Dames en heren + de rest... ik presenteer u... de FRACTAL DESIGN DEFINE NANO S;
https://www.fractal-desig...fine/define-nano-s/black/
Zoals gezegd, ik moet ooit wel een videokaart er in kunnen prikken, het ding moet het geheugen kunnen verdubbelen (zonder de oude weg te miepen) en het moet de basis-aansluitingen hebben (8 USB, LAN, audio, etc...).
Wat ik begreep, is dat je geen geluidskaart nodig hebt tegenwoordig (ik kom nog uit de tijd van een losse SoundBlaster kaart...).
De video-aansluitingen zijn wel een ding, want ik heb nu een VGA en HDMI monitor; die ga ik (ooit... ahum...) vervangen, maar nu nog even niet.
Het moederbord dat ik op het oog heeft, heeft een HDMI en DisplayPort aansluiting.
Voor mijn old-skool VGA-monitor zal ik dus een adapter moeten kopen van VGA naar DP (kost een tientje, heb je ook wat...).
Verder wil ik 3 storage devices er in proppen en dus moeten er genoeg M.2 connectoren opzitten (heb ik geleerd...).
Tegenwoordig heb ik blijkbaar een whopping Intel dual processor en daarna stopte mijn kennis.
Inmiddels weet ik van de i3 / i5 / i7 en i9 (AMD laat ik aan me voorbij gaan, thanks but thanks).
Het verschil in power van i5 en i7 is navenant, de kosten daarentegen niet... dus ik kies voor een i5 met iGPU (geleerd uit een ander topic - scheelt me voor nu weer een videokaart).
Tegenwoordig heb je blijkbaar meer nodig, dus ik zet in op 16 GB ram initieel en uit te bereiden naar 32 GB in de toekomst.
Het moederbord dat ik op het oog heeft, ondersteund enkel DDR5 en een max. van 64 GB... sounds good.
Mede-Tweakers meldden mij dat de iGPU van een i5 ook gewoon zijn man / vrouw / non-binaire kan staan voor fotobewerking / basis video-editing, dus een dedicated card laat ik aan mij voorbijgaan.
(wederom : als het moet, moet het systeem deze wel kunnen plaatsen).
Mijn monitoren (die ik mee neem naar deze build) zijn nu VGA / HDMI. Het moederbord heeft een HDMI en Display Port connectie. Ik zal dus een VGA-naar-DP adapter moeten kopen voor the time being.
Ik heb al mijn digitale bestanden ooit ever gemaakt sinds 1993 bewaard en dat neemt +/- 180 GB in.
Dat is inclusief tienduizenden foto's, ontelbare audiobestanden, honderden websites en duizenden illustraties... blijkbaar werk ik compact.
Onlangs heb ik een full-blown WYSIWYG CMS gemaakt inclusief admin-rechten, bestandsupload, statistieken, search, whatever... voor 50 kb.
Kijk WordPress : zoveel ruimte heb je niet nodig :-)
Anyhow... ik wil in mijn nieuwe systeem 3 opslagmedia hebben;
De data-disk is - like I said - 180 GB groot qua benutte ruimte.
En ik heb / wil nog een derde disk waarop ik al mijn portable software gooi die ik dan niet hoef te installeren en lekker rap draait vanaf een SSD (overige non-portable software draai ik vanaf de SSD waarop het OS draait).
Nu heb ik gelezen dat je ook HDD hebt die hybride zijn; veel HDD voor je statische opslag, maar ook een klein deel SSD waarop je bv. fotobestanden kan cachen tijdens het bewerken.
De dingen schijnen SHD te heten (mix van SSD en HDD), maar ik heb onder die naam niets kunnen vinden.
Wel traditionele HDD met cache... wellicht is dat SSD? In dat geval wil ik zo'n ding! En dan met een zo ruim mogelijke cache, waarbij lezen / schrijven van de HDD natuurlijk ook gewoon vlot gaat.
En zuinig, in de zin dat ik geen kerncentrale hoef aan te sturen waar ik aan een 220V ook genoeg heb...
Wel moet hij niet alleen het huidige systeem ondersteunen, maar dus ook een eventuele toekomst waar minimaal een wat zwaardere videokaart zijn intrede doet.
En dan niet meteen big-bigger-biggest-high-end, maar gewoon realistisch en upgradable waar het op termijn wellicht te kort gaat schieten (ram / video).
Budget? 750 tot 1.000 euro... for now.
Ik neem oa. twee bejaarde monitoren, een zooi externe back-up disks (air gapped), draadloos toetsenbord muis en veel goede wil mee... en met name die monitoren worden een keer wel vervangen.
O ja, W11 koop ik een losse sleutel van en installeer ik zelf... daar ga ik geen 125 euro aan stuk slaan (wel de licentie, niet de installatie).
Overigens is dit iteratie 6, nightly build bèta 8.1
Ik heb een hele EXCEL-sheet vol opties, bedenkingen, aantekeningen en alternatieven tot ik op deze build kwam.
Stilte, geen gekkigheid, compact en enigszins toekomst voorbereid (video / RAM) waren de uitgangspunten.
Qua opslag : het kan allemaal verdubbeld worden, maar wat nu in de lijst staat is al 10x meer dan ik (nodig) heb. En tegen de tijd dat het "vol" zit, koop ik liever een nieuwe / moderne / snellere optie (rond 2035 zal dat zijn als ik naar mijn verleden kijk).
Hoe zien jullie de build voor mijn achtergrond / toepassing?
Redelijk okay, overkill of een Mercedes met aandrijving van een mini, 3 wielen, geen stuur en het dak vergeten af te sluiten?
TLDR;
Voor wie niet van context houdt; onderaan staat mijn build die ik heb samengesteld voor dagelijkse grafisch en development werk.INTRO
Rond 2008 keerde ik na een jarenlang verblijf in het oerwoud terug in Nederland om hier mijn oude werk (media developer) weer op te pikken.Ik ben toen bij een willekeurige winkel (Computerland) naar binnen gestapt en aldaar stonden drie computers in de aanbieding;
- Low end
- Mid end
- High end
Fast forward : 15 jaar later draait het systeem nog steeds, enkel is er een SSD bijgeplaatst om Windows sneller te laten starten.
DE TOEPASSINGEN
Mijn dagelijkse werkzaamheden? Ach, dat stelt niet zo veel voor op een systeempje van 15 jaar terug;- Web development
- App development (Android / Windows)
- Fotobewerking
- Video editing
- Sound editing
- Illustratie
- Ontwerp
- Back / front-end development
Ik wil niet mee in "the rat race" van telkens nieuw, nieuwer, snel, sneller en zeker niet van een vaste prijs naar een maandelijks abonnement.
Het systeem is dus oud, maar de software ook... en dus werkt het feitelijk best snel aangezien het systeem uit 2008 net zo snel werkt als met de software uit 2008... alleen dan in 2022.
DE SOFTWARE
- Adobe Creative Suite CS6 (2012)
- CorelDraw 13 (2019)
- Visual Studio (IDE)
- Visual Studio Code
- Office 2016
- Vegas Pro 17 (video)
- Sound Forge Pro 13 (audio)
- Cordova (CLI)
- Photo Mechanic (culling)
- Capture One 2.x (RAW photo)
HUIDIG SYSTEEM
Wel...CPU | Intel Pentium Dual CPU E2200 @ 2.20GHz |
RAM | 4.00 GB (aanvankelijk 3, ivm W7 32 bits) |
VIDEO | 1023MB NVIDIA GeForce GT 440 (ASUStek Computer Inc) |
STORAGE | 128 GB SSD (Windows) 500 GB HDD (data) |
BOARD | MSI G41M-P26 (MS-7592) |
Tja... like I said : ik ga niet mee in the rat race van upgraden om het upgraden, of een chip vervangen zodat Photoshop CS 13.x PRO Mega Turbo een whopping 15% sneller rendert onder bepaalde omstandigheden...
Het systeem draait snel, stabiel, krijg maandelijks updates en alle drivers worden netjes bijgewerkt.
NEW HORIZON
Het probleem is enkel dat ik jaren terug had bedacht het systeem te vervangen "als het kapot ging of te traag werd".Nou, we zijn 15 jaar verder en het is niet kapot, hooguit begint het wat traag te worden (Photoshop opstarten duurt 10 seconden, Office 5 seconden, Visual Studio 20 seconden, etc...).
Maar ik sta inmiddels aan de vooravond van een groot project waar ik al 3 jaar mee bezig ben en de komende 2 jaar ook nog wel zoet mee ben.
De komende jaren zal ik vooral bezig zijn met zowel RAW fotobewerking als audio editing en ik merk dat mijn huidige systeem daarvoor tekort begint te komen.
Na 15 jaar trouwe dienst is het dus tijd afscheid te nemen van mijn systeem en dus ga ik op zoek naar een nieuwe.
BASIS EISEN
- STIL!
- Compact
- Zuinig (mogelijk)
- Upgradable
Maar omdat ik nu niet echt iemand ben van "kopen kopen kopen", stap ik wellicht (naar de mening van sommigen) te laag in met het nieuwe systeem; als dat zo is, moet het qua RAM en VIDEO wel te upgraden zijn.
De één zal roepen dat je met bovenstaand werk (grafisch, video, audio, app- en webdevelopment) minimaal een i9 met 64 GB en ultra-high-end videokaart nodig heb, zelf denk ik dat het minder kan.
Ik kom immers van ver en zelfs mijn mid-end Android telefoon is sneller dan mijn computer; alles wat ik nu aanschaf, is per definitie sneller dan wat ik heb (overigens klaag ik niet direct over de snelheid, maar natuurlijk ervaar ik dat het niet meer van deze tijd is).
SOFTWARE EISEN
Ik heb de lijst van meest gebruikte software er bij gepakt en gekeken wat zij aan minimale eisen stellen, qua hardware.Zoals ik zei : ik ga niet elk jaar upgraden, maar koop gewoon een licentie en pas als ik tegen de grenzen van de software aanloop, kijk ik verder (iets wat de afgelopen 15 jaar nog niet is gebeurd; software uit 2022 komt angstvallig in de buurt van het equivalent uit 2012 - als je door de 'nieuwe features' heen kan kijken).
Ik ben bij de eisen uitgegaan van het gemiddelde / aanbevolen voor pro-creators (als dat werd vermeld) en heb daarbij gekeken naar mijn eigen situatie.
Adobe Photoshop CS6
Dit is de laatste stand-alone versie van Photoshop (daarna werd het een abonnementsmodel). En dus blijf ik daarop hangen. Overigens werk ik sinds 10 jaar met CS3 uit 2005 (zonder problemen met opdrachtgevers of werkzaamheden), dus voor mij gaat dit al een flinke update betekenen.
CPU | Intel Pentium 4 / AMD Athlon 64 processor |
RAM | 8 GB |
VIDEO | 1280 x 1024 / OpenGL 2.0 / 512 MB |
STORAGE | 6 GB |
Capture One 2
Ik wil - net zoals jaarlijkse abonnementen - niet vastzitten in een vendor lock-in qua software.
In plaats van 'de standaard' Lightroom gebruik ik dus een alternatief voor RAW fotografie (Capture One).
CPU | Intel (recommended) CPU with 4+ cores |
RAM | 12 GB |
VIDEO | 1920 x 1200 / NVIDIA or AMD GPU / 4 GB |
STORAGE | 10 GB |
Vegas Pro 17
Wederom : ik skip voor video editing Adobe en gebruik het alternatief van Sony (vroeger, het pakket is verkocht inmiddels).
Overigens ga ik geen 4K HDR WhatEver films editten, in de toekomst wellicht wel normaal HD, zonder fancy shizzle.
Het systeem hoeft dit nu nog niet aan te kunnen, maar ik moet er tzt. wel een videokaart of extra RAM in kunnen prikken als het in de praktijk van alledag nodig blijkt.
CPU | 6th Generation Intel Core i5 (or AMD) with 2.5 Ghz and 4 Cores |
RAM | 16 GB |
VIDEO | NVIDIA GeForce RTX or GTX 9XX series / 4GB AMD / ATI Radeon - VCE 3.0 / 4GB Intel GPU HD Graphics 530 series |
STORAGE | 1.5 GB |
Sound Forge Pro 13
Audiobewerking doe ik in Sound Forge, het editen / compileren in Vegas (waarbij ik de videolayers 'misbruik' om composities te maken).
CPU | 1 GHz |
RAM | 512 MB |
VIDEO | Onboard |
STORAGE | 500 MB |
Visual Studio Code
"Vroeger" maakte ik apps voor Windows Phone en Windows op mijn huidige systeem, na de ondergang van WP / WM10 ben ik overgestapt op VS Code.
Daar schrijf / compileer ik nu enkel nog apps voor Android mee.
Verder programmeer ik veel PHP / JS / CSS, het basis back-end, front-end werk zeg maar.
CPU | 1.6 GHZ |
RAM | 1 GB |
VIDEO | Onboard |
STORAGE | 500 MB |
CorelDraw 2019
Ja, ze zijn er nog : professionals "ahum" die met Corel werken.
Wederom : Illustrator is van Adobe en ik wil een breed spectrum aan software gebruiken. Daarbij werk ik al +/- 25 jaar als front-end / back-end developer en ben ik een trouwe Corel gebruiker vanaf dag één (hun licentie was 10x goedkoper dan Adobe rond 1995).
CPU | Intel Core i3/5/7 or AMD Athlon 64 |
RAM | 2 GB |
VIDEO | Onboard |
STORAGE | 2.5 GB |
EISEN ROUND-UP
Zo op het oog is het allemaal niet zo spectaculair wat je nodig hebt als developer / content creator.Logisch : het draait immers ook op een systeem uit 2008.
Wel zie ik dat de eisen voor video-bewerking en foto-bewerking heftiger zijn.
16 GB ram, videokaart, deftige processor...
Aanvankelijk ging ik uit van een systeem dat "hoe dan ook" een videokaart nodig had, maar een rondvraag eerder op Tweakers had als uitkomst dat dit helemaal niet meer nodig is, mits je een processor met iGPU koopt.
Blijft dus over dat de computer stil is en geschikt voor een (in de toekomst) update van bv. ram en video.
Het moederbord moet dus minimaal 2 sloten vrij hebben voor de videokaart (1 slot kan ook, maar de meeste zijn te dik hiervoor) en 1 slot vrij RAM (ik ga voor 16 GB nu en moet naar 32 GB kunnen uitbreiden).
DE KAST
Om het inzichtelijk te maken, zal ik voor elk component aangeven wat mijn gedachten zijn geweest.Overigens heb ik voor het samenstellen de PC Builder van Alternate gebruikt, omdat die fijn aangeeft als je een debiele of onmogelijke keuze maakt (been there, done that...).
Ik wist het zelf ook niet, maar blijkbaar heb je diverse kasten en tower-afmetingen.
ATX, ATX micro, ITX, Tower... ik heb het allemaal geleerd de afgelopen dagen.
Mijn huidige systeem is ATX Micro (36 cm hoog) en dat bevalt me wel.
Tegelijk wil ik een STILLE STILLE STILLE kast en ben ik uiteindelijk uitgekomen op een ITX kast (33 cm hoog) die in ieder geval door de makers als "stil" wordt geprezen;
Dames en heren + de rest... ik presenteer u... de FRACTAL DESIGN DEFINE NANO S;
https://www.fractal-desig...fine/define-nano-s/black/
MOEDERBORD
Het voordeel van jezelf beperken tot een ITX kast, is dat je ook veel minder keuze hebt qua moederborden... van de 147 beschikbare exemplaren, hield ik er 3 over... dat schiet lekker op!Zoals gezegd, ik moet ooit wel een videokaart er in kunnen prikken, het ding moet het geheugen kunnen verdubbelen (zonder de oude weg te miepen) en het moet de basis-aansluitingen hebben (8 USB, LAN, audio, etc...).
Wat ik begreep, is dat je geen geluidskaart nodig hebt tegenwoordig (ik kom nog uit de tijd van een losse SoundBlaster kaart...).
De video-aansluitingen zijn wel een ding, want ik heb nu een VGA en HDMI monitor; die ga ik (ooit... ahum...) vervangen, maar nu nog even niet.
Het moederbord dat ik op het oog heeft, heeft een HDMI en DisplayPort aansluiting.
Voor mijn old-skool VGA-monitor zal ik dus een adapter moeten kopen van VGA naar DP (kost een tientje, heb je ook wat...).
Verder wil ik 3 storage devices er in proppen en dus moeten er genoeg M.2 connectoren opzitten (heb ik geleerd...).
PROCESSOR
Bij mijn vorige processor (voor mijn huidige systeem) maakte ik me nog druk om de befaamde "Intel overflow bug" die je hele systeem naar de mallemoer kon helpen.Tegenwoordig heb ik blijkbaar een whopping Intel dual processor en daarna stopte mijn kennis.
Inmiddels weet ik van de i3 / i5 / i7 en i9 (AMD laat ik aan me voorbij gaan, thanks but thanks).
Het verschil in power van i5 en i7 is navenant, de kosten daarentegen niet... dus ik kies voor een i5 met iGPU (geleerd uit een ander topic - scheelt me voor nu weer een videokaart).
HET GEHEUGEN
Ik heb jaren met 3 GB gewerkt (W7 32 bit kon de laatste 1 GB niet adresseren) en dat beviel me wel.Tegenwoordig heb je blijkbaar meer nodig, dus ik zet in op 16 GB ram initieel en uit te bereiden naar 32 GB in de toekomst.
Het moederbord dat ik op het oog heeft, ondersteund enkel DDR5 en een max. van 64 GB... sounds good.
VIDEOKAART
Ik werk 50% grafisch en 50% code... dan denk je een videokaart nodig te hebben, but boy was I wrong.Mede-Tweakers meldden mij dat de iGPU van een i5 ook gewoon zijn man / vrouw / non-binaire kan staan voor fotobewerking / basis video-editing, dus een dedicated card laat ik aan mij voorbijgaan.
(wederom : als het moet, moet het systeem deze wel kunnen plaatsen).
Mijn monitoren (die ik mee neem naar deze build) zijn nu VGA / HDMI. Het moederbord heeft een HDMI en Display Port connectie. Ik zal dus een VGA-naar-DP adapter moeten kopen voor the time being.
DE OPSLAG
Opslag, wie wil het niet? Nu heb ik nooit een baan gehad, maar werk gewoon als freelancer dus ik bepaal mijn eigen uurtarief... en opslag.Ik heb al mijn digitale bestanden ooit ever gemaakt sinds 1993 bewaard en dat neemt +/- 180 GB in.
Dat is inclusief tienduizenden foto's, ontelbare audiobestanden, honderden websites en duizenden illustraties... blijkbaar werk ik compact.
Onlangs heb ik een full-blown WYSIWYG CMS gemaakt inclusief admin-rechten, bestandsupload, statistieken, search, whatever... voor 50 kb.
Kijk WordPress : zoveel ruimte heb je niet nodig :-)
Anyhow... ik wil in mijn nieuwe systeem 3 opslagmedia hebben;
- SSD - Windows (+software)
- SHD - Data
- SSD - Swapp / portable software
De data-disk is - like I said - 180 GB groot qua benutte ruimte.
En ik heb / wil nog een derde disk waarop ik al mijn portable software gooi die ik dan niet hoef te installeren en lekker rap draait vanaf een SSD (overige non-portable software draai ik vanaf de SSD waarop het OS draait).
Nu heb ik gelezen dat je ook HDD hebt die hybride zijn; veel HDD voor je statische opslag, maar ook een klein deel SSD waarop je bv. fotobestanden kan cachen tijdens het bewerken.
De dingen schijnen SHD te heten (mix van SSD en HDD), maar ik heb onder die naam niets kunnen vinden.
Wel traditionele HDD met cache... wellicht is dat SSD? In dat geval wil ik zo'n ding! En dan met een zo ruim mogelijke cache, waarbij lezen / schrijven van de HDD natuurlijk ook gewoon vlot gaat.
POWERRRR
Het laatste ding is de powerbron... en die moet STIL zijn, stil stil stil.En zuinig, in de zin dat ik geen kerncentrale hoef aan te sturen waar ik aan een 220V ook genoeg heb...
Wel moet hij niet alleen het huidige systeem ondersteunen, maar dus ook een eventuele toekomst waar minimaal een wat zwaardere videokaart zijn intrede doet.
MIJN BUILD
Voor wie het gemist heeft / haast heeft; een stil systeem dat geschikt is voor web / app-development en grafisch werk (fotobewerking / RAW / basis video).En dan niet meteen big-bigger-biggest-high-end, maar gewoon realistisch en upgradable waar het op termijn wellicht te kort gaat schieten (ram / video).
Budget? 750 tot 1.000 euro... for now.
Ik neem oa. twee bejaarde monitoren, een zooi externe back-up disks (air gapped), draadloos toetsenbord muis en veel goede wil mee... en met name die monitoren worden een keer wel vervangen.
O ja, W11 koop ik een losse sleutel van en installeer ik zelf... daar ga ik geen 125 euro aan stuk slaan (wel de licentie, niet de installatie).
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-12500 Boxed | € 228,80 | € 228,80 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B660-I Gaming WiFi | € 201,02 | € 201,02 |
1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 7200rpm), 2TB | € 49,72 | € 49,72 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define Nano S Zwart | € 76,90 | € 76,90 |
1 | Geheugen intern | Lexar Ares LD5DU016G-R4800GS2A | € 119,90 | € 119,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 450W | € 90,70 | € 90,70 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 250GB | € 68,61 | € 68,61 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB | € 99,90 | € 99,90 |
Totaal | € 935,55 |
Overigens is dit iteratie 6, nightly build bèta 8.1
Ik heb een hele EXCEL-sheet vol opties, bedenkingen, aantekeningen en alternatieven tot ik op deze build kwam.
Stilte, geen gekkigheid, compact en enigszins toekomst voorbereid (video / RAM) waren de uitgangspunten.
Qua opslag : het kan allemaal verdubbeld worden, maar wat nu in de lijst staat is al 10x meer dan ik (nodig) heb. En tegen de tijd dat het "vol" zit, koop ik liever een nieuwe / moderne / snellere optie (rond 2035 zal dat zijn als ik naar mijn verleden kijk).
Hoe zien jullie de build voor mijn achtergrond / toepassing?
Redelijk okay, overkill of een Mercedes met aandrijving van een mini, 3 wielen, geen stuur en het dak vergeten af te sluiten?