devilsnight schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:00:
Ook games getest ermee al?
Digital Trends zegt dat het voor console gamers even flink irritant kan zijn om het beeld goed te krijgen vanwege de HDR, dynamic tone mapping om precies te zijn die niet uit te zetten is. Daardoor moet je in de HDR calibration van Xbox bijvoorbeeld de boel heel erg hoog zetten, maar het kostte flink tijd en eerst had ie last van washed out games.
Dit klinkt wel irritant. Echter heb ik een Keep it Classy Tech, Tech with KG etc er niet over gehoord.
Drama.
Zo'n drama, dat ik uit wanhoop bijna mijn plasma televisie met mijn oude vetrouwde AV receiver terug wilde zetten.
Niet alleen omdat het UREN maar dan ook echt UREN heeft gekost om de HDR goed te krijgen, maar mijn Samsung Soundbar (Q900 series) bleef via eARC maar de hele tijd geluid droppen.
Tot mijn verschrikking stond Google vol met klachten hierover.
Maar goed, in mijn geval had ik geen washed out effect maar was bij mij alles onnatuurlijk en overdreven verzadigd. Niet alleen kleur maar ook contrast en het zag er echt niet uit.
Helaas kwam ik hier pas achter met het spelen van Rachet en Clank, welke ik gelukkig al eens op een goede afgestelde TV had gezien. Toen merkte ik dat er iets niet klopte.
Snap niets van de instellingen. En snap inmiddels echt niet meer wat ik heb gedaan om dat goed te krijgen.
Zoals zoveel problemen met deze TV lossen sommige zaken zich automagisch op.
Zo kan ik ineens weer de mic functie gebruiken onder YouTube op de TV.
Zo kan ik na dik falen ineens de dag daarna toch wel mijn Sony MX4 pairen met de TV.
Zo was ineens ook de geluid drop weg van de Soundbar toen ik uiteindelijk weer terug ging naar de PS5 voor eindelijk een spelletje Forbidden West na al dat harde werk.
Maar ik zit nog met een tal van vervelende problemen.
Als de PS5 uit staat en de UI springt weer naar "Recent" in Tizen dan start deze doodleuk de PS5 weer op. Stop that!
Mijn laptop met een RTX 2060 zit direct aan de TV, maar Windows 10 is toch heilig overtuigd dat mijn televisie niet meer dan 8-bits heeft laat staan HDR.
Daarnaast kan ik op 4K niet verder komen dan 60Hz.
Maar mogelijk is dit een nadeel van de mobiele GPU en hoe deze verbonden is met de HDMI port in combo met de onboard GPU van Intel.
Hoe dan ook ben ik behoorlijk geschrokken van heel veel dingen voor het geld wat dit allemaal gekost heeft. Met mijn plasma 10 jaar terug was het gewoon goede settings aflezen van AVForums en deze instellen en klaar was ik. Anno 2022 is het overduidelijk hoe (onnodig) complex alles is geworden.
Deze TV is er niet eentje voor Jan Modaal als deze ook maar een paar dingen er mee zou willen doen.
Zoals gamen op een PS5 bijvoorbeeld.
Hier zit echt te weinig aandacht op wat mij betreft op YouTube inderdaad. Want het is DE TV voor gaming en weet ik wat nog meer.
Maar out of the box ben je voorlopig nog wel even bezig om er uberhaupt op te kunnen gamen.
Arme mensen die met een verkeerde HDR profiel aan de gang gaan zonder het misschien door te hebben. Ouch.
Als ik een beetje gewend ben aan alles en erachter kom wat ik nu gedaan heb zal ik kijken of ik een daadwerkelijke fantsoenlijke guide kan maken om HDR goed te zetten op de TV.
Alles op YouTube (wat ik persoonlijk heb kunnen vinden) kreeg mijn onnatuurlijke look niet gefixed.
Oh ja, en op gamen even af te sluiten: waarom oh waarom blijft het geluid de hele tijd op "Game" hangen?
Springt niet netjes terug naar Adaptive Sound of whatever else.
Er is nog genoeg te doen, er is nog genoeg te leren.
To be continued..........
(Maar dat beeld... ongekend... ik blijf er bij.... dat neemt de pijn weer helemaal weg... darn you, Samsung!

)