Hoe stel ik mijn vloerverwarming in?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:00
Caayn schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:04:
Ik heb, denk ik, dezelfde verdeler+pomp voor mij vvw. Ik heb uiteindelijk een DVR (https://vte-smartersoluti...3-4-tbv-ku-slim-verdeler/) laten plaatsen. Hiermee kan je de verhouding warm/koud water mening regelen.

De VVW zit bij mij als laatste in de keten waardoor ik hem bijna dicht heb gedraaid. Sindsdien is de aanvoertemperatuur van het water wat daadwerkelijk de vloer in gaat hoger waar hij eerder vaak 10c graden onder de temperatuur van de thermostaatknop bleef hangen. De thermostaatknop staat nu ingesteld op 45c.

Voor mijn ketel, zwaardere variant van die van jouw, heb ik de volgende aanpassingen gedaan:
- Min aanvoertemp 45c
- Min vermogen 25% (niet lager gaan dan 25!)
- Max vermogen 30%
- Anti-pendeltijd 8 minuten

Dit was voor mij de oplossing en zijn de gewone radiatoren in huis ook nog bruikbaar. Uiteraard kan je dit niet 1:1 overnemen maar misschien heb jij er wat aan.
toon volledige bericht
Dankje!
De instellingen ga ik nog even proberen!

Heb je een foto van deze drukverschilregelaar in je systeem ?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:41
Ter info mijn ketel instellingen zijn(maar ik heb geen radiatoren in mijn traject).
- Min aanvoertemp 45c
- Min vermogen 25%
- Max vermogen 25%
- Anti-pendeltijd 15 minuten

Min aanvoer temp staat hier ook bewust op 45c anders gaat de ketel te snel pendelen.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 06-04-2022 16:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
mr_evil08 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:23:
Ter info mijn ketel instellingen zijn(maar ik heb geen radiatoren in mijn traject).
- Min aanvoertemp 45c
- Min vermogen 25%
- Max vermogen 25%
- Anti-pendeltijd 15 minuten

Min aanvoer temp staat hier ook bewust op 45c anders gaat de ketel te snel pendelen.
En ook stappenmodulatie op 0?

En waar heb je de modulerende pomp vermogen op staan?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
pentaw1nz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:29:
[...]

En ook stappenplan modulatie op 0?

En waar heb je de modulerende pomp vermogen op staan?
stappenmodulatie kun je zo laten.

De pomp zelf heb ik aangepast want had ruisende leidingen.
Fysiek schakelaar op de pomp in de ketel stand 1,2 en 3, staat hier op stand 2, stand 3 gaf vroeger ruisende leidingen waar default op stond vanuit fabriek.

Pomp instellingen hebben weinig zin hier omdat er vrijwel niks op zit.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 06-04-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:09:
[...]

Dankje!
De instellingen ga ik nog even proberen!

Heb je een foto van deze drukverschilregelaar in je systeem ?
Uiteraard, al valt er niet zoveel aan te zien :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHec6LS_tCezG54H7SWGN9p_IRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZ5l48r9t5ovUwZ9GphSmvik.jpg?f=fotoalbum_large
(rechterzijde van de verdeler, boven de temperatuurvoeler)

[ Voor 6% gewijzigd door Caayn op 06-04-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Caayn schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:39:
[...]

[Afbeelding]
Dankje.

Heb de ketel instellingen nu aangepast en 1 radiator open gedraaid. Aanvoer van vvw blijft bij mij wel 10 graden onder de waarde op de thermostaatknop.
Vooralsnog blijft de ketel aan, maar wil toch wel graag een bypass of zo'n dvr laten installeren. Snap alleen het verschil niet zo tussen de bpyass tussen aanvoer en retour leiding en die van jou op die plek. Hoe zijn aanvoer en retour dan verbonden? Inwendig in de unit?

Het lijkt me ook nog vrij eenvoudig zelf te doen. (De dvr De bypass niet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Q6OzW1brYB5oNX59wimY5IMN90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEqqro85qUmZJH9aiAwd59xt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 06-04-2022 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Dezelfde als bij mijn foto, maar dan ingebouwd in de verdeler zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
pagani schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:47:
[...]

Dezelfde als bij mijn foto, maar dan ingebouwd in de verdeler zelf.
Wat is het verschil kwa plaatsing? Die van @Caayn lijkt me eenvoudiger te plaatsen, in ieder geval in mijn situatie (achteraf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:46:
[...]

Dankje.

Heb de ketel instellingen nu aangepast en 1 radiator open gedraaid. Aanvoer van vvw blijft bij mij wel 10 graden onder de waarde op de thermostaatknop.
Vooralsnog blijft de ketel aan, maar wil toch wel graag een bypass of zo'n dvr laten installeren. Snap alleen het verschil niet zo tussen de bpyass tussen aanvoer en retour leiding en die van jou op die plek. Hoe zijn aanvoer en retour dan verbonden? Inwendig in de unit?

[Afbeelding]
Jij hebt een "open verdeler" wat onder andere inhoudt dat de verdeler water mengt voordat het daadwerkelijk de vloer ingaat. Hierbij wordt warm en koud/retour water met elkaar gemengd. Het water wat de verdeler ingaat wordt in feite dus al afgekoeld, ongeacht wat er voor de verdeler zit, voordat het überhaupt de verdeler verlaat en de vloer in gaat.

Met de DVR kan jij deze mengverhouding aanpassen waardoor er minder retour/koud water gemengd wordt met het warme water. Hierbij houdt de DVR rekening met de drukverschillen in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Caayn schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:10:
[...]
Jij hebt een "open verdeler" wat onder andere inhoudt dat de verdeler water mengt voordat het daadwerkelijk de vloer ingaat. Hierbij wordt warm en koud/retour water met elkaar gemengd. Het water wat de verdeler ingaat wordt in feite dus al afgekoeld, ongeacht wat er voor de verdeler zit, voordat het überhaupt de verdeler verlaat en de vloer in gaat.

Met de DVR kan jij deze mengverhouding aanpassen waardoor er minder retour/koud water gemengd wordt met het warme water. Hierbij houdt de DVR rekening met de drukverschillen in het systeem.
Ok! Dank!

En is dan die aansluiting van jou vergelijkbaar met die van @pagani ? Of heeft die andere manier van aansluiten ook nog weer een andere werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Heb overigens 2 radiatoren open gedraaid. Het ging weliswaar wat langer goed, maar uiteindelijk ook weer code 1.

De retour wordt nu wel gewoon warm, dus wel voldoende flow lijkt me. Toch no die code 1. Ook jullie eerder genoemde instellingen heb ik overgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
De ketel instellingen zijn een deel van mijn oplossing. Het andere deel is het aanpassen van de mengverhouding, doormiddel van een DVR, waardoor de vloerverwarming warmte beter gebruikt en de ketel beter zijn warmte kwijt kan.

Mijn ketel pendelt nog steeds maar wel een heel stuk minder. Dat heeft simpelweg te maken dat het minimum vermogen van mijn ketel hoger ligt dan de afgifte van mijn vloerverwarming.

[ Voor 5% gewijzigd door Caayn op 06-04-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Caayn schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:06:
De ketel instellingen zijn een deel van mijn oplossing. Het andere deel is het aanpassen van de mengverhouding, doormiddel van een DVR, waardoor de vloerverwarming warmte beter gebruikt en de ketel beter zijn warmte kwijt kan.

Mijn ketel pendelt nog steeds maar wel een heel stuk minder. Dat heeft simpelweg te maken dat het minimum vermogen van mijn ketel hoger ligt dan de afgifte van mijn vloerverwarming.
Helder. Al zou ik verwachten dat die 2 radiatoren die ik nu heb opengezet eigenlijk hetzelfde doen als die bypass.

Maar doet jouw bypass/dvr nu hetzelfde als wanneer je deze tussen de leidingen plaatst? Mijn loodgieter komt morgen langs en wilde het tussen de leidingen monteren, dus anders dan wat jij hebt.
In dat gat waar jij de dvr hebt gemonteerd kun je namelijk ook dit soort ventielen plaatsen. Daarbij alsnog een bypass tussen aanvoer en retour monteren, dus beide.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Mf6_jB52Uzbl3UdBrP12_bMw7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oArTV8qgNkZPpKVtihefYDJY.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk kan ik daarmee ook de aanvoer beter regelen. Ald de thermostaatknop op 50 staat kom ik echt maar aan 35 aanvoer.

[ Voor 22% gewijzigd door pentaw1nz op 06-04-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Blihi schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:19:
Als je nu parameter C op 0 hebt en de aanvoer wordt heet, maar de retour blijft koud, terwijl de ketel toch in code 1 springt, dan is er iets anders aan de hand.

Code 1 betekent dat de aanvoertemperatuur stijgt tot meer dan 3 graden boven de ingestelde waarde. Dat is normaal gesproken omdat de retourtemperatuur gestegen is, maar je zegt zelf dat dat niet het geval is.

Dan kan er eigenlijk alleen nog maar sprake zijn van een dusdanige blokkade dat er helemaal geen stroming is. De pomp kan zijn druk dus niet kwijt.

Wat gebeurt er als je die thermostaatknop er eens gewoon af haalt?

Dat kan nu nog geen kwaad, want er zit nog geen afwerkvloer op. Normaal laat je de vloer niet zo heet worden omdat de afwerkvloer daar niet tegen kan.
Thermostaatknop op 60 geeft overigens een aanvoer van ongeveer 40 op de verdeler. Echt warmer wordt hij niet.
Dit t.o.v. een graad of 35/38 bij thermostaatknop op 50.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ben inmiddels ook weer iets verder. Er is kennelijk een pro versie van deze verdelers, waar standaard een ltv ventiel bij wordt geleverd. Zie daarvoor https://qualifloor.nl/robot-pro-uitvoering/

Iedereen met een verdeler als de mijne zal dus een lage aanvoertemperatuur hebben omdat deze automatisch mengt. Helemaal als je ketel een aanvoer onder de 55 heeft zal je dit merken in een lagere temperatuur op de verdeler.

De optie van het ltv ventiel zorgt er voor dat de automatische mengverhouding kan worden aangepast. Zodanig dat je dus je warme cv water direct door de vloer kunt laten stromen. Erg belangrijk dat je dan dus niet een te hoge aanvoer in je ketel hebt ingesteld.

Volgens mij is dit hem https://benem.nl/vte-inregelventiel-3/4-messing.html, maar volgens @Caayn kan ik daar dus ook een DVR in draaien ipv dit specifieke ventiel. Zelfde werking.
Volgens mij moet ik dan wel de installatie aftappen?

DAARNAAST zal ik volgens mij alsnog een bypass moeten laten installeren tussen aanvoer en retour.

[ Voor 23% gewijzigd door pentaw1nz op 06-04-2022 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Durf niet te zeggen of jij zowel een bypass als een dvr/regelventiel nodig hebt. Dat zal ook afhangen van jouw aanvoer temperatuur vanaf de ketel. Bij een lage aanvoer temperatuur vanaf jouw ketel lijkt mij een bypass overbodig als je een DVR/regelventiel op de verdeler zet.

Met een DVR in de verdeler zal er meer warm water worden aangezogen door de pomp van de vloerverwarming. Bij mij is dat voldoende voor mijn CV om al het water kwijt te kunnen zelfs als alle overige radiatoren dicht staan waardoor in mijn geval een bypass overbodig is.

Doordat ik met de DVR de mengverhouding aanpas (zo min mogelijk retourwater mengem) is de temperatuur van het water wat de vloer in gaat hoger* en kan mijn ketel zijn water kwijt omdat de vraag vanuit de vvw hoger is.

Ik heb zelf express gekozen voor de VTE DVR (die ik eerder linkte) omdat deze rekening houdt met de druk in het systeem.

*Zonder dat de ketel een andere temperatuur aanlevert. Met DVR/regelventiel: 45c graden uit de ketel, 43~45c in de vloer. Zonder DVR/regelventiel: 45c uit de ketel, 30~35 in de vloer.

[ Voor 37% gewijzigd door Caayn op 06-04-2022 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dank allen. Veel geleerd en ik weet welke oplossingen er zijn.
Heb de oplossing even in de startpost geplaatst voor mensen met hetzelfde probleem.

Zowel CV pendelen als lage vloertemperatuur kun je dus oplossen met zo'n DVR / LTV ventiel.
De bypass tussen aanvoer en retour kan alsnog handig zijn, maar mogelijk niet nodig als je een lage aanvoer hebt vanuit de ketel en alles rechtstreeks in je vloer laat stromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:42
@Paul C
Het fysieke formaat van het ventiel 1/2 of 3/4 zegt helemaal niets over de doorlaat.

Er zijn 1/2 ventielen met kv 0,4 maar ook met bijvoorbeeld 4 dit is ook zo bij 3/4 ventielen.
Als ik "standaard" thermostatische kraan van 1/2 bij de gamma uit schap trek heeft deze over het algemeen een kv 0,9 tot 1 afhankelijk van het merk.

Dus mocht hier een lage kv zijn toegepast kan je bij meeste merken gewoon het binnenwerk van de kraan vervangen voor grote kV.
Voor vloerverwarming 60 tot 100m2 zou ik zeggen minimaal kv1 als je geen hoge aanvoertemperatuur vanuit de ketel wil hanteren.
Dit is overgens minder relevant als je geen nachtverlaging toepast.

Ter indicatie ik gebruik kv 0,25 voor mijn 70m2 vloer.

KV = m3/uur bij 1bar drukverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
[...]

[Afbeelding]
Heb het ventiel gemonteerd en ben er een beetje mee aan t spelen.
Ik zag toevallig dat jij 'm volledig open hebt staan I.t.t. volledig dicht wat je in je post aangaf ?

Heb het ventiel geinstalleerd, maar met zowel volledig dicht als volledig open blijft de ketel in stand 1 gaan. De aanvoertemp wordt ook niet zo hoog als de waarde op de thermostaatknop (wel iets hoger). En het in stand 1 gaan lijkt ook wat langer te duren.

Heb mij trouwens verkeken op de ketel, heb ook de 36/30.
Verder heb ik aanvoertemp ketel op 45 staan
maximaal vermogen 30
Min. aanvoertemperatuur stooklijn 40
Stappenmodulatie uit (ook alweer aan gehad, geen verschil)
Min. aanvoertemp bij OT 40

Thermostaatknop op de vvw op 45
vvw pomp in middelste stand, en dan sterkte 1 van 3.

[ Voor 33% gewijzigd door pentaw1nz op 13-04-2022 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Probeer eens "E" (min aanvoer temp OT) op 45 te zetten. Als ik hem op 40 zet dan gaat mijn ketel ook binnen no-time pendelen omdat hij vrij snel aan de 40 zit maar 45 duurt een stuk langer als hij maar op 25% draait. Zorg hierbij dat "E." (let op de punt) op "1" staat.

In combinatie met dit kan je ook proberen het max vermogen nog iets te verlagen. Dan duurt het langer voordat de ketel zijn temperatuur heeft bereikt.

Eventueel kan je ook "P" (anti-pendeltijd) verhogen. Zodat als de ketel de warmte niet kwijt kan hij niet als een zenuwachtig kind na 5minuten weer vol gaat stampen.

Eigenlijk wat @mr_evil08 eerder ookal aangaf.
Verder heb ik aanvoertemp ketel op 45 staan
Welke instelling bedoel jij hiermee? De instelling die je zonder het service/monteur menu doet door het "thermometer" icoon/knopje in te drukken? Zoja, dat is de maximale temperatuur die de ketel mag leveren, deze zou ik hoger zetten op bijv 55~65.

Voor tapwater deze niet lager zetten dan 60! ivm legionella.

[ Voor 9% gewijzigd door Caayn op 13-04-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Caayn schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:45:
Probeer eens "E" (min aanvoer temp OT) op 45 te zetten. Als ik hem op 40 zet dan gaat mijn ketel ook binnen no-time pendelen omdat hij vrij snel aan de 40 zit maar 45 duurt een stuk langer als hij maar op 25% draait. Zorg hierbij dat "E." (let op de punt) op "1" staat.

In combinatie met dit kan je ook proberen het max vermogen nog iets te verlagen. Dan duurt het langer voordat de ketel zijn temperatuur heeft bereikt.

Eventueel kan je ook "P" (anti-pendeltijd) verhogen. Zodat als de ketel de warmte niet kwijt kan hij niet als een zenuwachtig kind na 5minuten weer vol gaat stampen.

Eigenlijk wat @mr_evil08 eerder ookal aangaf.

[...]
Welke instelling bedoel jij hiermee? De instelling die je zonder het service/monteur menu doet door het "thermometer" icoon/knopje in te drukken? Zoja, dat is de maximale temperatuur die de ketel mag leveren, deze zou ik hoger zetten op bijv 55~65.

Voor tapwater deze niet lager zetten dan 60! ivm legionella.
toon volledige bericht
Dankje. Ga ik proberen
De aanvoertemperatuur die ik bedoel is inderdaad die onder het thermometer icoon. Dat is toch gewoon de overall aanvoer? Je wilt bij een hre ketel toch ook niet zo'n hoge aanvoer temperatuur?

En heb jij dat ventiel nou op 0.1 of meer richting 0.5? Dus minder of meer weerstand op die veer.

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 13-04-2022 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:42:
[...]

Dankje. Ga ik proberen
De aanvoertemperatuur die ik bedoel is inderdaad die onder het thermometer icoon. Dat is toch gewoon de overall aanvoer? Je wilt bij een hre ketel toch ook niet zo'n hoge aanvoer temperatuur?

En heb jij dat ventiel nou op 0.1 of meer richting 0.5? Dus minder of meer weerstand op die veer.
Nee.

Thermometer + radiator led lampje = maximum verwarming temperatuur*.
Thermometer + kraan led lampje = Warm water temperatuur, kraan, douche, etc.

Ik hebt het ventiel overigens op 0.1~0.2 staan, dat werkt voor mij goed in combinatie met de juiste ketel instellingen en de vvw pomp op stand 2. Met vvw en een zware ketel (met een hoog minimum vermogen) zal je altijd wel iets pendelen, met alle eerder genoemde tips in dit topic is dat wel te minimaliseren.

*Enkel bij een aan/uit thermostaat is dit de temperatuur waarmee de ketel reageert op een warmte vraag van de thermostaat. Jouw ketel zal hoogstwaarschijnlijk dan ook met 40c graden reageert hebben omdat jij "E" op 40 hebt/had staan ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Caayn op 13-04-2022 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Caayn Ik heb mijn ketel op minimaal 45c en max 50c staan, de brander kan niet moduleren want staat vast op 25%.

Reden dat ik niet hoger dan 50c wil gaan is het redement verlies want die warmte spugt die alleen maar de pijp uit omdat de vloerverwarmingsysteem begrenst op 40c en er verder niks open staat.

Pendelstand staat op 15 minuten, reden van max 50c en geen 40c is dat de ketel even door trekt voordat in pendelstand gaat.

Een buffervat denk ik nog aan en zal het pendelen verminderen, maar langere tijd de brander aan hebben gaat sowieso niet lukken vanwege zijn minimaal vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 14-04-2022 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Caayn schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:36:
[...]
Nee.

Thermometer + radiator led lampje = maximum verwarming temperatuur*.
Thermometer + kraan led lampje = Warm water temperatuur, kraan, douche, etc.

Ik hebt het ventiel overigens op 0.1~0.2 staan, dat werkt voor mij goed in combinatie met de juiste ketel instellingen en de vvw pomp op stand 2. Met vvw en een zware ketel (met een hoog minimum vermogen) zal je altijd wel iets pendelen, met alle eerder genoemde tips in dit topic is dat wel te minimaliseren.

*Enkel bij een aan/uit thermostaat is dit de temperatuur waarmee de ketel reageert op een warmte vraag van de thermostaat. Jouw ketel zal hoogstwaarschijnlijk dan ook met 40c graden reageert hebben omdat jij "E" op 40 hebt/had staan ;)
"INREGELVENTIEL VOLLEDIG DICHT = geen menging van
vloer-retourwater met primair aanvoerwater, geschikt voor
aanvoerwatertemperatuur vanaf ca. 40 °C*
INREGELVENTIEL VOLLEDIG OPEN = wel menging van
vloer-retourwater met primair aanvoerwater, geschikt voor
aanvoerwatertemperatuur van ca. 70 °C"

waarbij 0.1 = dicht en 0.5 = open

https://vloerverwarmingno...tie-SLIM-verdeler-VTE.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 20-09-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Nu de eerste dagen stoken zijn begonnen heb ik wat kunnen testen. E.e.a. is mij nog niet helemaal helder en naar de zin, daarom toch even deze bump.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yw20TAXmzbNEfsy5dsiJzPu30SE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXs8so9KwedbEz2Gs86UbnoT.jpg?f=fotoalbum_large

Het pendelen van CV heb ik vooralsnog geen last van gehad. Dat beschouw ik nu als opgelost.
CV settings die ik nu hanteer:
Aanvoertemp 45
3 Ingesteld maximaal CV-vermogen: 25
3. Maximum capaciteit modulerende pomp 65
5 Min. aanvoertemperatuur van de stooklijn 25
C Stappenmodulatie 1
c minimaal toerental CV 25
E Min. aanvoertemperatuur bij OT 35 (ook getest op 45)
E. Reactie OT 1
P Antipendeltijd 10

Wat me nog niet helemaal aanstaat is dat de aanvoerleiidng vlak voor de verdeler echt goed warm aanvoelt. Die zal dus gewoon max aanvoer = 45 graden zijn.
Vervolgens wordt de aanvoer zoals aangegeven op de verdeler niet warmer dan 39. Retour blijft steken op 30/31. De vloer wordt dus niet echt lekker warm en opwarming thuis duurt ook vrij lang. Nu +1.5 graad in 2 uur stoken en dan zitten we nog in een warme periode.

DVR ventiel bijma volledig dicht (0.2) en tevens getest op volledig open (0.5). Dit gaf overigens geen verschil.
Verdeler pompsnelheid nu op stand 2.

Op zich redelijk zou je misschien denken, het huis warmt ook wel iets op,maar gaat wel erg traag. Ik vind het vreemd dat het water dat de vloer instroomt een stuk koeler is dan het water dat vlak voor de verdeler in de leiding zit te "wachten".
De thermostaatknop op de verdeler heb ik op 60 staan nu. Deze werkt overigens goed, want als ik 'm op 20 zet dan zakt de aanvoer temp direct.
Die "45 graden uit de ketel = 43-45 graden in de vloer" zoals @Caayn aangaf zit er vooralsnog dus niet in.
Ook het feit dat de retour op 30 blijft steken geeft aan dat een deel van de buizen in de vloer niet warmer zullen zijn dan dat. Je zou na enkele uren stoken toch ook verwachten dat ta en tr dichter bij elkaar komen? De verdeler pompsnelheid op het hoogst veranderde dit overigens ook niet echt.

Lang verhaal kort;
Ik zou graag willen dat er warmer water in mijn vloer stroomt dan momenteel het geval.
Daarnaast verwacht ik toch wel een iets betere delta t dan de huidige 8 a 9

Benieuwd of iemand hier wat tips voor heeft.

[ Voor 31% gewijzigd door pentaw1nz op 25-09-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:09
Waarom vind je een retourtemperatuur uit de vloer van 30° te laag?
Het temperatuursverschil (8 á 9°, is dat na 2 uur stoken?) toont wel aan dat de vloer volop warmte opneemt, de verdelerpomp harder zetten zou dit temperatuursverschil moeten verlagen (als je met je inregemventiel menging toestaat uiteraard).

Hoe zit het met isolatie in je huis, heb je op de vloerverwarming dik parket liggen, en zit er geen isolatie onder waardoor je een hete kruipkelder hebt? Want de warmte die je in de vloer stopt moet ergens naartoe gaan, als je na 2 uur nog niets merkt moet je op zoek.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
naftebakje schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:06:
Waarom vind je een retourtemperatuur uit de vloer van 30° te laag?
Het temperatuursverschil (8 á 9°, is dat na 2 uur stoken?) toont wel aan dat de vloer volop warmte opneemt, de verdelerpomp harder zetten zou dit temperatuursverschil moeten verlagen (als je met je inregemventiel menging toestaat uiteraard).

Hoe zit het met isolatie in je huis, heb je op de vloerverwarming dik parket liggen, en zit er geen isolatie onder waardoor je een hete kruipkelder hebt? Want de warmte die je in de vloer stopt moet ergens naartoe gaan, als je na 2 uur nog niets merkt moet je op zoek.
Isolatie is op orde. Dekvloer is tevens nieuw en ligt pvc op van een paar mm dikte.

De aanvoer van 40 in de verdeler vind ik vreemd, omdat de ketel water van 45 graden levert. Ook met de ketel op 50 bleef het op 40 steken. Dit terwijl ik het dvr ventiel volledig dicht had staan = geen menging retourwater dus water zou direct in de vloer moeten gaan. Ik zou dan ook 45 verwachten.

Retour van 30 vind ik laag. Ik zou een betere delta t verwachten dan 9 a 10 bij deze lage temperatuur verwarming. Tevens zou ik graag willen dat de vloer gewoon iets warmer aanvoelt (ik snap dat het ltv is, maar een paar graden verschil kan wel heel anders aanvoelen)
Pompsnelheid op max maakte hier geen verschil in. Na 3 uur stoken was retour nog steeds 30.

Mijn "probleem" is dus tweeledig. Ik wil graag dat ik meer grip heb op de aanvoer temp in de verdeler (verhogen) en tevens de delta t iets verkleinen (danwel retour iets hoger). Vooralsnog krijg ik dit niet voor elkaar met de combinatie CV settings en dvr ventiel op verdeler.

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 26-09-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobke77
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:45
Wat is je groeplengte? Bijvoorbeeld 80 meter of 120 meter maakt nogal een verschil namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
bobke77 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:06:
Wat is je groeplengte? Bijvoorbeeld 80 meter of 120 meter maakt nogal een verschil namelijk.
Werkelijk geen idee. Zie start post voor een beeld.
Vloer is totaal zon 60m2. Hoh is 10 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ben nu per groep aan het testen.
Met 1 groep open krijg ik ruim 45 (tot aan 50 op het metertje) graden in de verdeler met een cv aanvoer van 45. Hoe kan het dat de aanvoer met moeite tot 39 komt als ik alle groepen open heb? Cv leidingen zijn dus wel warm.
Moet ik dan toch de cv pompsnelheid wat verhogen ?

De retour stijfgt overigens snel met 1 groep open, om dan weer rond 30 te blijven steken. waarbij aanvoer dus nu 45 is. Na een half uur nog 30.
Verdeler pomp draait maximaal.
Ik zou verwachten dat het circuit toch wel wat sneller opwarmt als de pomp maximaal aan het werk is en ik maar 1 groep open heb. Dat het relatief koude water dan redelijk snel is "doorgespoeld" ?

Ketel gaat uiteraard wel weer pendelen (kan warmte niet kwijt met maar 1 groep)

[ Voor 22% gewijzigd door pentaw1nz op 26-09-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verlaag je aanvoertemperatuur naar de buitentemperatuur, dan zal je deltaT lekker laag zijn 8)7 Wie heeft je wijsgemaakt dat een deltaT van 10°C bij lagetemperatuurverwarming 'beter' moet, en wat is dat 'beter' dan???

En denk eraan dat je een paar duizend kilo beton aan het opwarmen bent naar 30°, en je frustreert dat je die niet op 50° krijgt. Ik vind het net gek dat je die retour zo hoog wil.

Misschien moet je even van de meetwaarden wegstappen, en vergeten waar je je zorgen om maakt, back to basic. Thermostaat instellen, laten doen en zonder kijken je afvragen of het warm genoeg is

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
@naftebakje Beter is in dit geval kleiner. Ik zou bij 40 aanvoer een retour van 35 verwachten en dus een delta t van 5 graden.
Ik vind 9 graden best fors.

Zoals aangegeven warmt het huis wel op. Straks met echte kou nog eens checken of dit het geval is.

De vloer voelt echter niet lekker warm aan. Mijn redenatie is dat de vloer op veel plekken rond die 30 graden ligt van de retourtemperatuur. De retourtemperatuur dacht ik te kunnen verhogen door de verdelerpomp harder te zetten (warm aangevoerde water zou dan toch sneller door mijn vvw buizen moeten gaan stromen en daarmee ook een hogere retour temp behalen?)

Ik probeer het de combinatie van CV settings en vvw settings gewoon te begrijpen zodat ik het kan optimaliseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:40
@pentaw1nz Ik snap ook niet zo goed waarom die retour temp omhoog moet. Als die bijna gelijk is aan de aanvoer temp, dan zou het water dus bijna geen warmte afgeven aan de vloer, maar dat wil je juist wel. Ik zou dus juist redeneren dan een grotere deltaT betekend dat er meer warmte aan de vloer wordt afgegeven, en dus dat dat efficiënter is dan een lage DeltaT. (anders warm je water op, waarvan je vervolgens de warmte niet gebruikt om de vloer op te warmen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Bucephalus het afgegeven vermogen is evenredig met het temperatuurverschil vermenigvuldigd met het debiet.
Dubbel debiet en de helft van het temperatuurverschil is dus evenveel afgifte.

Een te laag debiet zorgt dat alle afgifte aan het begin van de slang zit.
Met een hoger debiet gaat niet alleen de retour omhoog, maar kan ook de aanvoer omlaag en dat is gunstig voor bijvoorbeeld warmtepomprendement.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:40
@Proton_
Weer wat geleerd vandaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Bucephalus schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:49:
@pentaw1nz Ik snap ook niet zo goed waarom die retour temp omhoog moet. Als die bijna gelijk is aan de aanvoer temp, dan zou het water dus bijna geen warmte afgeven aan de vloer, maar dat wil je juist wel. Ik zou dus juist redeneren dan een grotere deltaT betekend dat er meer warmte aan de vloer wordt afgegeven, en dus dat dat efficiënter is dan een lage DeltaT. (anders warm je water op, waarvan je vervolgens de warmte niet gebruikt om de vloer op te warmen)
Ik zeg ook niet dat de retour bijna gelijk moet zijn aan de aanvoer, ik vind een verschil van 9 graden alleen veel, dat is bijna 25% kouder bij een temperatuur van 40 graden aanvoer.
Naar mijn idee wordt de vloer dan minder lekker warm dannwanneer de retour 35 zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Een vuistregel die ik vond, was dat de retour 2°C hoger moet zijn dan de gewenste ruimtetemperatuur. Dus stel je kamerthermostaat in op 33°C, en eenmaal die bereikt heb je je gewenste retourtemperatuur van 35°C; en is het ook de ideale temperatuur voor een zomerfeestje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:49:
DVR ventiel bijma volledig dicht (0.2) en tevens getest op volledig open (0.5). Dit gaf overigens geen verschil.
Verdeler pompsnelheid nu op stand 2.
Wat wil je bereiken met het dichtdraaien van je DVR ventiel?

Even fictieve getalletjes:
De CV pompt 500l/uur water in je vloerverwarmingsverdeler (als alles open staat)
De vloerverwarmingspomp pompt 1000l/uur water in je vloer.
Dus bij 30°C retour en 50°C aanvoer CV gaat er dan 40°C je vloer in (500l/uur 30°C en 500l/uur 50°C)

Je DVR ventiel probeert de mengverhouding te beïnvloeden, door je vloerverwarmingspomp 'meer' CV water te laten pakken. Maar dat CV water moet er wel 'zijn'. Als je CV ketel en traject ervoor 'niet meer' geeft, zal je vloerverwarmingspomp meer stroom gaan pakken en dezelfde hoeveelheid water door je DVR ventiel gaan persen.
Je DVR ventiel dichtdraaien heeft meer zin als je vloerverwarmingsverdeler achter een lange dunne buis zit en je CV het water eenvoudiger door de radiatoren kan sturen. draai je echter al je radiatoren dicht, dan is er geen andere route. Je vloerverwarmingspomp 'helpt' dus je CV circuit, maar als je CV pomp geen hulp nodig heeft, dan gaat je CV pomp gewoon rustiger draaien om die 500l/uur die hierboven staat vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
TheGhostInc schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:45:
[...]

Wat wil je bereiken met het dichtdraaien van je DVR ventiel?

Even fictieve getalletjes:
De CV pompt 500l/uur water in je vloerverwarmingsverdeler (als alles open staat)
De vloerverwarmingspomp pompt 1000l/uur water in je vloer.
Dus bij 30°C retour en 50°C aanvoer CV gaat er dan 40°C je vloer in (500l/uur 30°C en 500l/uur 50°C)

Je DVR ventiel probeert de mengverhouding te beïnvloeden, door je vloerverwarmingspomp 'meer' CV water te laten pakken. Maar dat CV water moet er wel 'zijn'. Als je CV ketel en traject ervoor 'niet meer' geeft, zal je vloerverwarmingspomp meer stroom gaan pakken en dezelfde hoeveelheid water door je DVR ventiel gaan persen.
Je DVR ventiel dichtdraaien heeft meer zin als je vloerverwarmingsverdeler achter een lange dunne buis zit en je CV het water eenvoudiger door de radiatoren kan sturen. draai je echter al je radiatoren dicht, dan is er geen andere route. Je vloerverwarmingspomp 'helpt' dus je CV circuit, maar als je CV pomp geen hulp nodig heeft, dan gaat je CV pomp gewoon rustiger draaien om die 500l/uur die hierboven staat vast te houden.
toon volledige bericht
Met mijn verdeler wordt er retourwater gemengd met aanvoer water voordat het de vloer in gaat. Dit ventiel beinvloedt dat inderdaad.

Middels dichtdraaien van het ventiel zou warm aanvoer water vrijwel direct de vloer in stromen ipv eerst worden gemengd met retour (verschil tussen hydraulisch actief en passief maken van de verdeler) . Dit zou het probleem oplossen wanneer je met dit soort verdelers op lage temperatuur verwarmt. De verdeler is oorspronkelijk gemaakt voor hoge temperatuur. Bij 70 graden aanvoeren, dan retour water mengen, gaat er 40 graden de vloer in. Ik werk echter met een aanvoer van max 45 graden.

Doel van dit DVR ventiel installeren en tevens dichtdraaien is dus de temperatuur van het water dat de vloer in stroomt te verhogen.

Of de vvw pomp dit aan kan hangt natuurlijk mede af van de stand waarin deze staat. De aanvoerleiding van CV naar verdeler voelt overigens ook altijd warm aan, dus volgens mij staat er altijd genoeg warm water "te wachten" in de aanvoer leiding voor de verdeler.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 27-09-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pentaw1nz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:15:
Middels dichtdraaien van het ventiel zou warm aanvoer water vrijwel direct de vloer in stromen ipv eerst worden gemengd met retour (verschil tussen hydraulisch actief en passief maken van de verdeler) . Dit zou het probleem oplossen wanneer je met dit soort verdelers op lage temperatuur verwarmt. De verdeler is oorspronkelijk gemaakt voor hoge temperatuur. Bij 70 graden aanvoeren, dan retour water mengen, gaat er 40 graden de vloer in. Ik werk echter met een aanvoer van max 45 graden.

Doel van dit DVR ventiel installeren en tevens dichtdraaien is dus de temperatuur van het water dat de vloer in stroomt te verhogen.
Als je hem dichtdraait is hij inderdaad passief en gaat aanvoer rechtsreeks je vloer in.
Maar zodra hij (gedeeltelijk) hydraulisch actief is, dan is het maar de vraag hoeveel impact het heeft.

Op sommige websites kom ik verhalen tegen alsof dit 'al je VV-problemen' oplost. Gewoon even een DVR ventieltje erin, instellen en klaar. De wereld is iets complexer dan dat ;)

In jouw geval is het veel simpeler, de CV levert gewoon te weinig warm water. Je wilt namelijk een hogere aanvoer naar de vloer en een hogere retour uit de vloer. De enige die daar voor kan zorgen is de CV.
Zodra je aanvoer temperatuur omhoog gaat kun je de VV pomp ook omhoog zetten en daarmee komt je retour ook omhoog (maar kan je aanvoer weer iets inzakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
TheGhostInc schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:22:
[...]

Als je hem dichtdraait is hij inderdaad passief en gaat aanvoer rechtsreeks je vloer in.
Maar zodra hij (gedeeltelijk) hydraulisch actief is, dan is het maar de vraag hoeveel impact het heeft.

Op sommige websites kom ik verhalen tegen alsof dit 'al je VV-problemen' oplost. Gewoon even een DVR ventieltje erin, instellen en klaar. De wereld is iets complexer dan dat ;)

In jouw geval is het veel simpeler, de CV levert gewoon te weinig warm water. Je wilt namelijk een hogere aanvoer naar de vloer en een hogere retour uit de vloer. De enige die daar voor kan zorgen is de CV.
Zodra je aanvoer temperatuur omhoog gaat kun je de VV pomp ook omhoog zetten en daarmee komt je retour ook omhoog (maar kan je aanvoer weer iets inzakken).
Ik vraag me af of er te weinig water wordt geleverd door de CV. De CV ging ging immers steeds pendelen omdat maximale temperatuur bereikt was. Er stond dus genoeg warm water klaar om de vloer in te gaan, maar de verdeler kreeg het niet snel genoeg rondgepompt.

De aanvoer op mijn CV is momenteel 45, de verdeler loopt op tot ta 40 graden.
Ik heb getest met slechts 1 groep open op de verdeler, en daarmee kreeg ik de aanvoer zelfs naar 45 tot bijna 50 graden. De retour bleef echter op 30 steken. Ook met de hoogst verdeler pompsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
pentaw1nz schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:54:
@naftebakje Beter is in dit geval kleiner. Ik zou bij 40 aanvoer een retour van 35 verwachten en dus een delta t van 5 graden.
Ik vind 9 graden best fors....
Je bent volop warmte in de vloer aan het stoppen, en die neemt die gretig op. Op 30° aanvoer kan je 25° retour normaal noemen, op 40° aanvoer is 30° retour (als je woonkamer niet al 25° of warmer is) perfect normaal.
Een kleinere deltaT op die temperaturen zou willen zeggen dat je vloer verzadigd is van warmte, dus te weinig vermogen heeft (lussen te ver uit elkaar bijvoorbeeld, aangelegd als bijverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pentaw1nz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:28:
En de twee blauwe mantels, tja... geen idee.... Niet netjes inderdaad maar geen ramp denk ik.
Ik maak hieruit op dat je de vloerverwarming aan hebt laten leggen (zou ik ook doen hoor! ;)). Maar je kunt dan met jouw vragen natuurlijk ook bij de installateur terecht. Kijken wat die erover zegt. Dan kun je dat hier ook laten valideren wellicht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
CH4OS schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:35:
[...]
Ik maak hieruit op dat je de vloerverwarming aan hebt laten leggen (zou ik ook doen hoor! ;)). Maar je kunt dan met jouw vragen natuurlijk ook bij de installateur terecht. Kijken wat die erover zegt. Dan kun je dat hier ook laten valideren wellicht. :)
Helaas zijn er veel loodgieters die zich beperken tot kennis over leidingen aanleggen en (pers)koppelingen lekvrij monteren. Als het gaat om inregelen of tweaken zijn er maar weinig die zich daar mee bezig houden.

DVR ventiel had betreffende man ook nog nooit van gehoord :)

Ik begrijp dat een tr van 30 bij ta 40 dus toch wel goed is bij vloerverwarming.
Mijn ketel draait momenteel netjes en lijkt niet te pendelen.
Ik had gehoopt om wat meer grip te hebben op die ta en tr, zonder de CV temperatuur hoger dan 45 te zetten.

De koude maanden maar even afwachten en kijken of ik met deze settings dan nog steeds de woning warm krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
De vloer is duizenden kilo's beton, vergeet het om grip te hebben op de retour, je kan er warmte in pompen en ie gaat zachtjes omhoog. En aanvoer, zet die te heet en je vloer barst, is ook niet handig toch.
Ondertussen straalt hij de warmte wel zalig de huiskamer in, dus probeer er niet te snel warmte in te pompen zodat je geen grote overshoot krijgt. En je weet dat het een 'traag' systeem is, dus 's ochtends wat vroeger beginnen opwarmen (en 's avonds evenveel vroeger stoppen, dus geen verlies). Ook handig als je nog met radiatoren werkt: je kan tijdelijk een half graadje hoger programmeren in de thermostaat als vb de badkamer warm moet zijn; radiator warm en je merkt er beneden niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:38
Hoi, even inhaken hier. Hele topic gelezen en vanwege een chat/topic op fb kwam ik (met een CV expert aldaar) weer via google hier terrecht. Blijkt dat nauwelijks iemand verstand heeft van goed vv verdeler inregelen laatst staan het bypass en/of tlv/mengventiel... bizar.

Ik heb een vergelijkende situatie, wellicht kunnen we van elkaar leren. Ben ook druk aan het stoeien met de ketel en de instellingen op de vv verdeler. Alvoor ik wat info en foto's post hier, de belangrijkste opmerking die ik afgelopen jaren heb geleerd:

Met pvc vloer mag je max aanraak temp van de vloer 28 graden zijn. Dit vanwele lijm etc dat kan loslaten. Een retour van 30 graden kan heel goed een aanraak temp van 28 graden zijn van jou vloer, dus niet hoger gaan! Check dit even of deze aanname klopt. Ik meet alles hier met een Flir One, en conracr sensors en een goedkope IR temp gun.

Bij aanvoeren van 40/45 graden is een delta T trouwens vrij prima van zeg 5-6 graden. Ik zou dit dus zo laten.

Volgende edit komt wat van mijn situatie als dit hier toegestaan is :) Ik heb wat geleerd van het topic hier, wellicht kan de TS nog iets met mijn info. En ik weer wat beter finetunen met zijn hulp ;)

[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 02-10-2022 11:07 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Titelfix: VRAAG vvw installatie -> Hoe stel ik mijn vloerverwarming in?
Rustig aan met hoofdletters :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Alvast even iets dat ik niet wilde vergeten om te delen: volgens mij zit er een verschil in "werking" tussen 2 varianten van dat ingebouwde mengventiel.

1. met een drukverschil variabele;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjK3MZhVP_H4XKnI5gP05xVP-mg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jwdo3RlSAKge38eaVS3kGxW5.jpg?f=user_large

Volgens mij gaat deze klep open bij een bepaalde druk of tegendruk. Daarom kun je ook 0.1 - 0.5 bar instellen met die draaiknop. Ik vraag me af of je dit wil in je vv verdelerbalk...

2. met een vaste/fixed verhouding;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGxO-XRJR8UgDOl78PrtGc0Fe9I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DszGoUflVP9kFAf3KZiKFvGx.jpg?f=user_large

Bij deze stel je met de inbus de klep in, die staat vervolgens vast. 100% vers CV water is mogelijk, 100% retourwater is mogelijk, of er iets tussenin :+

Denk nogal van belang of niet? :>

[ Voor 29% gewijzigd door PCJR op 02-10-2022 15:01 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
PCJR schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:53:
Alvast even iets dat ik niet wilde vergeten om te delen: volgens mij zit er een verschil in "werking" tussen 2 varianten van dat ingebouwde mengventiel.

[Afbeelding]

Volgens mij gaat deze klep open bij een bepaalde druk of tegendruk. Daarom kun je ook 0.1 - 0.5 bar instellen met die draaiknop. Ik vraag me af of je dit wil in je vv verdelerbalk...

2. met een vaste/fixed verhouding;

[Afbeelding]

Bij deze stel je met de inbus de klep in, die staat vervolgens vast. 100% vers CV water is mogelijk, 100% retourwater is mogelijk, of er iets tussenin :+

Denk nogal van belang of niet? :>
toon volledige bericht
Thanks voor het meedenken.

In die DVR zit een veertje die het klepje onder meer of minder druk plaatst.
Waarom zou je een DVR volgens jou niet willen?

Het standaard LTV ventiel heb ik ook naar gekeken. Die lijkt me inderdaad "fixed".
Door de fabrikanten wordt overigens beide geadverteerd en in teksten over het geschikt maken voor een lage temperatuur wordt in stukken zowel de werking van een LTV ventiel als een DVR besproken.

Ik kan me er dus zeker in vinden dat overal iets anders wordt geroepen. De gemiddelde loodgieter weet het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Even mijn situatie dan.

Nieuwbouw hoekwoning van 2016, Calenta 40c met OT iSense.
140 m2, 2 laags met plat dak. Onder iets van 50 m2 vloerverwarming met een mengverdeler. Afgesteld op 28 graden aanraak temp van de vloer (plak pvc). De mengverdeler iets meer op "aanzuigen" ingesteld nu de cv maar 40 graden maximaal mag maken. Hier ben ik nu mee aan het stoeien nog.

Grundfos UMP3 pomp, op stand vaste druk stand 1 of 2 (constant pressure curve). Groepen ingesteld op juiste flow van de ontwerper, ietsje meer flow, 5 groepen (2xwoonkamer/keuken/hal+wc).

Boven radiatoren, 5 stuks, waarvan 2 iets gekrepen ahv afstand tot ketel met de inregel ring achter de thermostaatknop. Onder trouwens ook nog 2 rads, bijkeuken en garage, ook wat geknepen. Alle voetventielen open, want met 40 graden water moet gewoon alles veel meer flow rkijgen om warmte af te geven. 3 vand e 5 rads boven hebben/krijgen diy boost ventilatoren.

Regelstrategie: RTC (T-ruimte)
Comfort correctie: aan
Pompsturing: aan
Vermogen sturing: aan
Opwarmsnelheid: langzaamst
Afkoelsnelheid: langzamer
Max opwarmtijd: 90 min
min CV temp: 35c
max CV temp: 45c
Antilegionella: za-20:00
WW warmhouden: uit
Tapwater temp: 60c

CV ketel:
max ventilator CV: 2200
max ventilator sww: 6800
min vent: 1700
Pomp CV min.: 50% (bij 60% begin ik het water te horen door de rads)
Pomp CV max.: 90%
Pomp nadraai: 6min

iSense kamerthermostaat woonkamer:
08:00 21.0c
16:00 21.0c
21:30 21.5c
23:30 19.5c

VV onder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuU9lEWs4fqNy7_VCYO6dpk4uCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZKe9j2rawdfJunLySDJjXCl.jpg?f=fotoalbum_large

Verdeler in bijkeuken incl bypass:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATno7SD5ZqX-YHvSQ-NIWRYq3Fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKOnmvg7HngG4oeMqsM8VqUt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hERq1zZGbBfp7Y5JKj2nDhHjx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfVt6lADvhF1bTu8GThHOI0e.jpg?f=fotoalbum_large

Inbus voor mengverhouding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0H4Keva1KcOd_SG6b-jbz0qyjbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptnq4ABzBkXFLdfrus8T01Vh.jpg?f=fotoalbum_large

De methode om dus de juiste mengverhouding in te stellen, ben ik nog niet tegen gekomen. Als ik de inbus helemaal indraai, dus volledig aanzuig, gaat de pomp anders klinken en is de flow iets minder in alle groepen... Ik heb 4 slagen rond met de inbus van dicht tot open. Ik hou alles bij met recom (oud plaatje):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4o94hBP9YY6ADObILjYN3bLUcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0WkxJUF1K33olXtMypkRhYPq.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Niet dat de iSense aansloeg, want het is nog 21.5 in de woonkamer, maar heb m ff op 22 gezet zodat we een verwarm run kunnen zien.

Sensors komen overeen. Vrij snel gaat de aanvoer temp naar 40 en 45 graden. Mengventiel halve slag open vanaf de stand volledig cv water.

Nu ik dit typ meet ik 43 graden op een aanvoerbuis en 36 graden in de aanvoer vv balk. Retour balk 25 graden. Radiators open overal. Cv ta 45 en cv retour is 33.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-c1kXX2DJ_gbRTJmqZpllzC2OI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2HTA8ORf9f8cGL8GQKNPn1z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nWlYNU5G7ISnRqOjdrf3HCVk74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFJ1tpygRxQxAq2RceGm7X8l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnCw6864PY_HaxHhZsIygWTWWzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Axolt05aPMhMGafIRtZLYlnH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj1H3pGErv1brmR8HA_HlCAQfNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YxhqPk3EA0NjCiUI6e5qB836.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBgWezpz3kL9s5-JBLE_d16I1NY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltSUU19tj7MWFuWzyREdsmNd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-Pl_jXnDub8HWP3dVItogLO7Fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqeUGCRgSwgqfFsRat7xRnLh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wI1LRICMH5oR7if_TUzeXs_misU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bN6FlK1LK5W2QAhtJixHUDC4.jpg?f=fotoalbum_large

Vloer van 21.2 mag naar 28 ongeveer ivm pvc plak. Maar dat duurt wel ff paar uur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Nice.

De mengverhouding heb ik ook nog niet ideaal weten in te stellen. Jij merkt dus wel direct verschil als je het ventiel wat afstelt. Ik heb bij mijn DVR nog niet echt verschil gemerkt, of ik 'm nu op 0.1 of 0.5 bar heb...

Tr ketel van 33 geef je aan, wat is de tr van je vloerverwarming? Die radiatoren doen natuurlijk ook een hoop in je tr bij de ketel, ij ben zelf momenteel vooral naar de Tr van mijn vvw verdeler aan het kijken.
Dit zit vaak dus rond de 30 bij Ta 40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Update, zijn 40min onderweg denk ik.

Opletten dat vloer max 28 gaat zijn. Anders gaat het ook te snel, dan is er te weinig opwarmtijd op de 1e verdp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQb-nr1rv4ZpoA2aT6k7--TsQAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIHnbXSvAgKWczFiWIItmrkP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NMwQRmL172r7kt8mQxc4cYaPu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AX8xGy5NjL0IasjKhPtfnz46.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2vXhBYVkGfiy0vPNc2Jrfd2i4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hr1k7OHBTS1v0BDfPQkfAVrG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BETNbYT3vuGVRDmMMYNwnDJOAKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGlAUbfW2JfZ8S7VyhmmA8G7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7tnG1TD2Umut7WINu7wVJe96aM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDKLFP4FbLHwGYt1P45rW2cG.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je alles. Cv aanvoer en retour, en de vv aanvoer en retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Ik blaas het af, 22.5 in de woonk. Warm zat. Isense weer naar 21.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H921fdEF-3Per5z85x-pl2HV8lY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEKTJSb77gwhpMGiSNksIdLc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0ddv1z3kxkBwO_LVZThAOTsDl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0231y9izk1iL1O6EbNd3nSR5.jpg?f=fotoalbum_large

Delta t vv blijft rond 10graden, vloer ook erg koud in t begin nog. Denk dat over n uur boven 28 graden zit. Dan moet ik of de thermostaatknop op de vv gaan aanspreken of meer inmengen vanaf de retour met het mengventiel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
pentaw1nz schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:26:
Nice.

De mengverhouding heb ik ook nog niet ideaal weten in te stellen. Jij merkt dus wel direct verschil als je het ventiel wat afstelt. Ik heb bij mijn DVR nog niet echt verschil gemerkt, of ik 'm nu op 0.1 of 0.5 bar heb...

Tr ketel van 33 geef je aan, wat is de tr van je vloerverwarming? Die radiatoren doen natuurlijk ook een hoop in je tr bij de ketel, ij ben zelf momenteel vooral naar de Tr van mijn vvw verdeler aan het kijken.
Dit zit vaak dus rond de 30 bij Ta 40
Wie zegt dat er een andere druk komt aan 1 van de 2 kanten bij jou... er moet iets gebeuren voordat jou ventiel iets doet... dat is het verschil in werking in een post eeder van mij :) Misschien doet dat ventiel nooit iets, omdat er nooi (genoeg) druk verschil ontstaat. Ik zou er een fixed/inbus ventiel inzetten...

Mijn Ta Tr ketel en vv, zie je in de fotos hierboven, het laptopscherm en die met die tempgun 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
PCJR schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:07:
[...]

Wie zegt dat er een andere druk komt aan 1 van de 2 kanten bij jou... er moet iets gebeuren voordat jou ventiel iets doet... dat is het verschil in werking in een post eeder van mij :) Misschien doet dat ventiel nooit iets, omdat er nooi (genoeg) druk verschil ontstaat. Ik zou er een fixed/inbus ventiel inzetten...

Mijn Ta Tr ketel en vv, zie je in de fotos hierboven, het laptopscherm en die met die tempgun 8)
Tja geen idee, maar zowel hier gehoord als in stukken van fabrikanten gelezen dat zowel het ltv ventiel als dvr zouden moeten werken.

Mijn ketel staat op 45 en ik krijg op de verdeler dus wel een Ta van 40.
Heb echter geen verschil kunnen ontdekken wanneer ik aan de dvr draai.
Gebruikers die hier hebben gereageerd hebben ook een ltv ventiel danwel dvr. Beide wordt dus gebruikt.

Inregelventiel volledig dicht = geen menging retour water.
Dit wil jij en wil ik ook, omdat we werken met een lage aanvoer. Volgens mij moet het dan ook bij de dvr gaan werken, ik draai deze immers volledig dicht en dan zou er veel druk op het klepje moeten staan waardoor hij dicht blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
pentaw1nz schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:26:
[...]

Tja geen idee, maar zowel hier gehoord als in stukken van fabrikanten gelezen dat zowel het ltv ventiel als dvr zouden moeten werken.

Mijn ketel staat op 45 en ik krijg op de verdeler dus wel een Ta van 40.
Heb echter geen verschil kunnen ontdekken wanneer ik aan de dvr draai.
Gebruikers die hier hebben gereageerd hebben ook een ltv ventiel danwel dvr. Beide wordt dus gebruikt.

Inregelventiel volledig dicht = geen menging retour water.
Dit wil jij en wil ik ook, omdat we werken met een lage aanvoer. Volgens mij moet het dan ook bij de dvr gaan werken, ik draai deze immers volledig dicht en dan zou er veel druk op het klepje moeten staan waardoor hij dicht blijft.
Volledig dicht wil ik niet, ik zie dan dat de flowmeters wat inkakken. Alsof er dan niet genoeg l/h door de cv aanvoerleiding komt waardoor de vv pomp een beetje tegengehouden wordt ofzo. (ik zou de UPM3 pomp van stand constant pressure curve 2 naar constant pressure auto-adapt kunnen zetten, wellicht dat ie zich dan aanpast...) Verder komt op deze manier de vv pomp ook direct in 1 lijn met de cv pomp (welliswaar met rads er ook nog aan), dat wil ik ook niet, die trekken nooit gelijk op. Dan zou je de vv pomp eruit moeten knippen :P lijkt me.

Dus iets open mag wel, ik wil ook 45 graden aanhouden voor mijn rads boven. VV aanvoer mag dan rond 35-36 graden, ligt er even aan of dit niet boven de 28 aanraak temp komt van de pvc vloer. Anders nog iets meer retour water toelaten (en/of de thermostaatknop op de vvbalk iets terugzetten).

Volgend jaar komt een warmtepomp all electric, dan gaat er denk ik een andere verdeler moeten komen, er komt dan ook nog een groep (bijkeuken komt bij de woonkamer) erbij :>

Over x dagen weer een warmte run. Is morgen denk ik nog niet nodig, goede isolatie. Vandaag testen heeft iets van 2 kuub gekost... 4 euro dus :+

[ Voor 11% gewijzigd door PCJR op 02-10-2022 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
@PCJR als het goed is zou je met deze ltv ook de verdeler kunnen blijven gebruiken bij een warmtepomp. Daar adverteren ze immers ook mee zie ik. Dat je de verdeler niet om hoeft te wisselen wanneer je naar een warmtepomp overstapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:37
@pentaw1nz ik mis een ontluchter in je aanvoer en retour.
na zal je hem wel doorgespoeldt hebben gekregen als je weet hoe dat moet.
maar de resutaltaten daarvan zijn wisselendt. links zeg ik laat 2 ontluchters instaleren.
rechtsom dat de set wel werkt laat hem maar gaan/leuk voor de volgende. (not)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
miciel schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 02:10:
@pentaw1nz ik mis een ontluchter in je aanvoer en retour.
na zal je hem wel doorgespoeldt hebben gekregen als je weet hoe dat moet.
maar de resutaltaten daarvan zijn wisselendt. links zeg ik laat 2 ontluchters instaleren.
rechtsom dat de set wel werkt laat hem maar gaan/leuk voor de volgende. (not)
Ik heb een ontluchter op de verdeler zitten. Ik heb nog niet eerder een aparte ontluchter gezien op de aanvoer en retour ?
Lucht komt toch uiteindelijk in de verdeler terecht en kan ik daar ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:37
pentaw1nz schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 07:48:
[...]

Ik heb een ontluchter op de verdeler zitten. Ik heb nog niet eerder een aparte ontluchter gezien op de aanvoer en retour ?
Lucht komt toch uiteindelijk in de verdeler terecht en kan ik daar ontluchten.
1 scrol even door het forum heen. dan zie je een foto met 2 extra onluchters.
post van Pcjr om exact te zijn. en hij heeft ook gelijk een bijpas erin zitten.
2 je krijgt bij die verdeler lang niet altijd alle lucht eruit helaas. soms wel soms niet.
lucht gaat moeilijk omlaag. maar makelijk omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-06 16:49
PCJR schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:53:

[Afbeelding]

Maar zou je deze open (0,5) of dicht (0,1) zetten om het bijmengen te beperken?

[ Voor 60% gewijzigd door mk1992 op 04-10-2022 09:43 ]

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
mk1992 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:32:
[...]

Maar zou je deze open (0,5) of dicht (0,1) zetten om het bijmengen te beperken?
Volgens leverancier (heb ik gemaild) moet deze op 0.1 voor nagenoeg niet bijmengen.
Waarom snap ik eigenlijk niet zo goed. Je draait hem dan linksom.... (er uit? = juist minder druk op het klepje en klepje gaat dus eerder open?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
pentaw1nz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:38:
[...]

Volgens leverancier (heb ik gemaild) moet deze op 0.1 voor nagenoeg niet bijmengen.
Waarom snap ik eigenlijk niet zo goed. Je draait hem dan linksom.... (er uit? = juist minder druk op het klepje en klepje gaat dus eerder open?)
Je zou idd juist het tegenovergestelde denken gezien de parameter voor drukverschil laag staat en het systeem dus eerder wordt opengegooid?

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Exact @mk1992 . Daarom dat het voor mij ook nog niet duidelijk is. Gebruikers hier op Tweakers geven aan 0.1-0.2 = vrijwel geen menging en dus hogere Ta in de verdeler.

Leverancier geeft dit ook aan.

Ik merk zelf eigenlijk geen verschil, en common sense zegt het tegenovergestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
pentaw1nz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:43:
Exact @mk1992 . Daarom dat het voor mij ook nog niet duidelijk is. Gebruikers hier op Tweakers geven aan 0.1-0.2 = vrijwel geen menging en dus hogere Ta in de verdeler.

Leverancier geeft dit ook aan.

Ik merk zelf eigenlijk geen verschil, en common sense zegt het tegenovergestelde.
Andere vraag die ik nog had, welke drukverschil-instelling is het best om te gebruiken?
(Warmtepomp met 40m2 vloerverwarming als hoofdverwarming)
Constant drukverschil, variabel drukverschil of vaste toerenstand?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
mk1992 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:43:
[...]

Andere vraag die ik nog had, welke drukverschil-instelling is het best om te gebruiken?
(Warmtepomp met 40m2 vloerverwarming als hoofdverwarming)
Constant drukverschil, variabel drukverschil of vaste toerenstand?
Ik gebruik persoonlijk de middelste stand op de verdelerpomp, en dan de snelheid op 2 of op 3 .
Stand 1 gebruik ik niet.
Stand 3 ook wel eens gebruikt en die is inderdaad constant.

In de manual staat het vrij summier aangegeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
pentaw1nz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:49:
[...]

Ik gebruik persoonlijk de middelste stand op de verdelerpomp, en dan de snelheid op 2 of op 3 .
Stand 1 gebruik ik niet.
Stand 3 ook wel eens gebruikt en die is inderdaad constant.

In de manual staat het vrij summier aangegeven
Ja precies en de symbooltjes (vlakke lijn, stijgende lijn en kringetjes) voor de modi zeggen me zoniet nog minder.
Ik merk ook in het toerental eigenlijk weinig verschil behalve hoorbaar volume.

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
Als je geen verschil tussen 1, 2 en 3 merkt kan je hem beter op 1 zetten, minder electriciteitsverbruik.
En Wilo geeft op dat je stand "vlakke lijn" (constante druk) moet nemen; wellicht vanuit idee dat als je kringen opent en sluit het debiet netjes mee op en neer gaat bij dezelfde druk (dus dezelfde menging met je instelventiel).

[ Voor 52% gewijzigd door naftebakje op 04-10-2022 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Zie hier ook nog een datasheet van de DVR, zoals opgesteld door fabrikant VTE.

https://vte-smartersoluti...a-4550005-DVR-ventiel.pdf

Zij raden 0.2 aan op de DVR.

De grafiek kan ik niet helemaal goed interpreteren omdat ik de kennis mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
vv = altijd 1 gesloten systeem, mits je vraaggestuurde groepen hebt per kamer bijvoorbeeld.
als alles altijd fixed is,: constant pressure. (vlakke lijn idd)

stand 1 2 of 3 ligt aan je flow behoefte. Als je flowmeters hebt per groep moet je kijken dat je alles op de bedachte/designed flow kunt zetten, met bv stand 1. Komt je niet aan genoeg flow op alle groepen, moet je naar stand 2 :>

[ Voor 42% gewijzigd door PCJR op 04-10-2022 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Hier een reactie t.a.v. de DVR op een VTE verdeler:

Mijn bericht:
Beste lezer,

Ik heb een VTE verdeler aangeschaft en geïnstalleerd.
Er bestaat wat onduidelijkheid over de werking van een DVR ventiel in jullie verdelers. Je kunt hiermee de verdeler hydraulisch actief maken. Dit is wenselijk wanneer bijvoorbeeld met lage aanvoertemperatuur wordt gewerkt.

De vraag is echter hoe de DVR hiervoor zorgt. Kunt u hier wellicht meer duidelijkheid over geven?
Ook uit de datasheet kan ik het niet direct opmaken: https://vte-smartersoluti...a-4550005-DVR-ventiel.pdf
Hoe ik het interpreteer:
• DVR op 0,1 = linksom draaien, minder spanning op het veertje en klepje gaat dus makkelijker open?
• DVR op 0,5 = rechtsom draaien, meer spanning op het veertje en klepje gaat dus moeilijker open ?
DVR meer richting 0,5 lijkt mij dan dat de retourmenging wordt gestopt/beperkt. Of begrijp ik de werking verkeerd?

Hopelijk kunt u dit toelichten voor uw VTE slimverdeler.
Reactie:
Dag ,

Jouw interpretatie is volledig juist, zoals jij het beschrijft is i.d.d. de werking van het ventiel.

Met vriendelijke groet / Kind regards / Mit freundlichen Grüßen / Meilleures salutations/ Saludos cordiales / Искрено Ваш / 谨致问候 ,

Marcel Jansen
www.vte-smartersolutions.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
pentaw1nz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:46:
[...]

Dankje.

[Afbeelding]
Verbaas me wel over de locatie van het bewuste ventiel in vergelijking met mijn installatie. Ipv dicht of recht op de pomp zit mijne veel verder weg en op de bypass. Is effect ltv-ventiel hier dan wel hetzelfde?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-ydC0683tO3nzhht2_IJ-I80Js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MOzueTVq04i31iWonkdgvwC.jpg?f=fotoalbum_large

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
@mk1992 Volgens mij is dit weer iets anders. Kan per verdeler verschillen lijkt me.

Wat Dit precies doet durf ik niet te zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
mk1992 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:42:
[...]

Verbaas me wel over de locatie van het bewuste ventiel in vergelijking met mijn installatie. Ipv dicht of recht op de pomp zit mijne veel verder weg en op de bypass. Is effect ltv-ventiel hier dan wel hetzelfde?

[Afbeelding]
Nee dit is een ander ventiel. Jij hebt deze als bypass, dat is voor als alle radiatoren dicht staan, en ook je thermostaat van de vv dicht zou gaan. Dan gaat de byspass open anders kan je cv pomp niet duwen.

Het ventiel in de balk van de vv verdeler is er in 2 soorten. 1 met bar instelbaar, en 1 vast/fixed. zie enkele posts van mij terug... :)

Edit:
Ik zie op jou foto -geen- plek waar het mengventiel zou moeten of zou kunnen...

[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 07-10-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
PCJR schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:16:
[...]

Nee dit is een ander ventiel. Jij hebt deze als bypass, dat is voor als alle radiatoren dicht staan, en ook je thermostaat van de vv dicht zou gaan. Dan gaat de byspass open anders kan je cv pomp niet duwen.

Het ventiel in de balk van de vv verdeler is er in 2 soorten. 1 met bar instelbaar, en 1 vast/fixed. zie enkele posts van mij terug... :)

Edit:
Ik zie op jou foto -geen- plek waar het mengventiel zou moeten of zou kunnen...
Ik was er al een beetje bang voor :/

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
mag ik hier mijn probleem ook vragen of moet ik een nieuw topic openen?
ik heb namelijk sinds een paar dagen vloerverwarming icm een intergas hr 36/30 die ook zeer snel in code 1 valt.

hoor het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
duimp schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:33:
ik heb namelijk sinds een paar dagen vloerverwarming icm een intergas hr 36/30 die ook zeer snel in code 1 valt.

hoor het graag
Doe eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
duimp schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:33:

hoor het graag
Wel, als je info zo beperkt is als deze post dan hoef je het niet te proberen.
Een eigen topic mag zeker, maar zorg dan dat je goeie informatie geeft: feiten (twijfel je wat iets is, geef een foto); duidelijk overzicht wat wel werkt en wat niet; en wat (volgens jou) een probleem is en wat je wil bereiken. Met zo'n mooie info lok je mensen die je kunnen en willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
situatie is als volgt

70 m2 benedenverdieping is voorzien van vloerverwarming dmv een verdeler met wilo pomp en huidige instelling thermostaat op de verdeler 35 °C

icy thermostaat in de kamer (modulerend)

https://vte-smartersoluti...erdelers-wilo-standaard#!

Boven geen radiatoren meer en cv ketel is een intergas hre 36/30

Belangrijkste instellingen

ingestelde temperatuur cv ketel 40 °C
ingesteld max vermogen 50%
minimale aanvoertemperatuur stooklijn 25 °C
nadraaitijd cv pomp 5 min
min aanvoertemp bij OT 20 °C
antipendeltijd 10 minuten

onder de ketel is een bypassventiel gemaakt.

Voor mij is vloerverwarming dus nieuw en weet dus niet of mijn ketel goed werkt maar merk vaak dat de ketel aanslaat en dan na een tijd naar stand 1 gaat, heb dit bijgehouden en eigenlijk is onderstaand wat er gebeurt

code 5 5 minuten
code 1 10 minuten
code 5 5 minuten
code 1 10 minuten

vragen

is dit normaal voor een cv ketel met vloerverwarming?
staat de thermostaat van de verdeler goed?
moet het bypassventiel niet beneden bij de verdeler zitten?

als jullie tips of aanmerkingen hebben hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Voel eens als de CV draait (warmte geeft) of de aanvoer duidelijk warmer is dan de retour.
Draait de pomp op de verdeler constant?
Staat de bypass goed ingesteld (gaat niet onnodig open)?

Keteltemperatuur is ook onzinnig laag gezet, mag gerust op 60° staan (kan problemen geven met mengverdelers bij onvoldoende flow). Goed aangelegde vloerverwarming zal op retour maximaal enkele graden boven de kamertemperatuur geven, en een condenserende CV haalt maximaal rendement met retour onder 50°. Ook zal de CV zijn aanvoer beperken tot ongeveer 20° boven aanvoer, dus limiteert vanzelf wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
naftebakje schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:53:
[...]
Wel, als je info zo beperkt is als deze post dan hoef je het niet te proberen.
Een eigen topic mag zeker, maar zorg dan dat je goeie informatie geeft: feiten (twijfel je wat iets is, geef een foto); duidelijk overzicht wat wel werkt en wat niet; en wat (volgens jou) een probleem is en wat je wil bereiken. Met zo'n mooie info lok je mensen die je kunnen en willen helpen.
Probeer eens de thermostaatknop op je verdeler volledig open te draaien (60).
Je ketel staat al op aanvoer 40 dus hoef je de vloer niet nog eens te beschermen middels de thermostaatknop.

Mijn ervaring is namelijk dat met die mengverdelers de vloer anders niet op temperatuur komt met lage aanvoer.
Dit zou een deel kunnen oplossen.

Daarnaast zul je moeten lijken naar een DVR of lagetemperatuur ventiel om jouw mengverdeler goed te laten werken met lage aanvoer.

Persoonlijk heb ik nog mijn cv max vermogen lager staan. Zie een paar posts terug.

Bij mij draait het nu OK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
@pentaw1nz waar staat de temperatuur van jouw cv ketel op dan? En de temperatuur van de vloerverdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
@naftebakje aanvoer is duidelijk warm, retour bijna tegen het koude aan. Pomp op de verdeler draait continu en bypass gaat niet onnodig open, vraag alleen af of deze niet beneden had moeten zitten en niet zoals bij mij onder de cv ketel.

Ik dacht juist dat als je de temperatuur van de ketel hoger zou zetten dat deze dan eerder in code 1 valt omdat deze dan de warmte niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
duimp schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:05:
@pentaw1nz waar staat de temperatuur van jouw cv ketel op dan? En de temperatuur van de vloerverdeler?
Dat zei ik. Ketel op 45 (zie eerdere post) verdeler thermostaat op volledig open (60).
Omdat de aanvoer nooit hoger van 45 is zal er ook nooit warmer dan 45 door de verdeler stromen.

Die thermostaatkranen knijpen altijd een beetje. Mengverdelers maken de aanvoer nog kouder.
Dus als jij deze op 35 hebt staan dan zal er een keer max 30 in je vloer gaan.

• naftebakje
duimp schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:09:
@naftebakje aanvoer is duidelijk warm, retour bijna tegen het koude aan. Pomp op de verdeler draait continu en bypass gaat niet onnodig open, vraag alleen af of deze niet beneden had moeten zitten en niet zoals bij mij onder de cv ketel.
Goed, dat lijkt al OK (al weet je nog niet wat de flow is), die bypass is beter wat verder van de ketel maar is geen enorm probleem (als alles dicht staat loopt het door de bypass, en dan wordt het water erg snel te warm als er maar weinig in de lus ketel - bypass zit).
Ik dacht juist dat als je de temperatuur van de ketel hoger zou zetten dat deze dan eerder in code 1 valt omdat deze dan de warmte niet kwijt kan.
Helemaal omgekeerd, ik ben wel beniewd wat je redenatie is.
De ketel kan niet lager dan een bepaald minimum vermogen, bij bepaalde flow geeft dat een bepaald aantal graden verhoging van de watertemperatuur. Heb je een retour van 26°C, en een bepaalde flow die bij minimaal vermogen een dT geeft van 15°C; dan is je aanvoertemperatuur 41°C.
Als dan je ketel begrensd is op 40° aanvoer, kan hij op dat punt zijn warmte niet kwijt en gaat hij pendelen. Staat je ketel begrensd op 60° aanvoer, is er geen enkel probleem en kan ie rustig verder pruttelen (lange stooksessies zijn beter voor je rendement en levensduur ketel).

Wil je op lage temperatuur stoken, dan moet je een heel grote flow hebben (zodat de dT van de ketel langer is bij zelfde vermogen, omdat er meer water passeert); dus dikke leidingen, geen restricties (alle ventielen voldoende capaciteit), eventueel pompstand verhogen (zolang dat geen stromingsgeluid geeft). Maar naar rendement zal dat bij een condensatieketel nauwelijks verschil maken, zolang de retourtemperatuur bij de ketel onder de 50° blijft (dus bij meeste ketels maximale aanvoer 70°).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
@naftebakje ik dacht juist dat met een hogere temperatuur de ketel eerder zou gaan pendelen omdat er meer warmte in het systeem wordt gepompt en als de verdeler dat niet aan kan/vraagt dan stopt de ketel er eerder mee.

als ik jou verhaal nu lees klinkt het wel logisch maar blijf ik bij de vraag als je vloerverwarming die warmte niet nodig heeft stop je ketel toch eerder met verwarmen.

hoe kom ik er trouwens achter wat de beste instellingen dan zijn voor mijn systeem?
hieronder een grafiek van mijn gasverbruik afgelopen zaterdag, als ik het goed begrijp zou dit met minder pieken moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5Igbl2iJ1amdlguJnstzqTQ0QU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rikjF3LyPN0cCJRiyIHjhZxy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:11
Dankzij dit topic eindelijk de term 'constant pressure curve' gevonden en daarmee ook de Grundfos-handleiding die ik zocht en dus de goede instelling van de pomp voor mijn VV (de setting met het liggende horizontale streepje). Nu nog wat spelen met de kracht (1,2 of 3). Ik vermoed 2 of 3, vanwege hoger debiet bij combinatie VV + warmtepomp.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:41
duimp schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:07:
@naftebakje ik dacht juist dat met een hogere temperatuur de ketel eerder zou gaan pendelen omdat er meer warmte in het systeem wordt gepompt en als de verdeler dat niet aan kan/vraagt dan stopt de ketel er eerder mee.

als ik jou verhaal nu lees klinkt het wel logisch maar blijf ik bij de vraag als je vloerverwarming die warmte niet nodig heeft stop je ketel toch eerder met verwarmen.

hoe kom ik er trouwens achter wat de beste instellingen dan zijn voor mijn systeem?
hieronder een grafiek van mijn gasverbruik afgelopen zaterdag, als ik het goed begrijp zou dit met minder pieken moeten zijn?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2urRFFU0cCB26-ET2utiWUTMmMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxMSsx6oDPGEt3C2Nysrir7i.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn verbruik van gas een paar dagen geleden, ik weet niet of dit goed of fout is. De afwezigheid van verbruik rond 12 uur is omdat er dan zon instraling is.

Het is voor mij in elk geval geen directe aanleiding om een probleem te voorzien, de verbruiken per uur zijn laag en de ketel gaat naar een laag pitje (vermogen staat laag en de aanvoer temp is daarnaast bewust OOK gelimiteerd op 40 graden ivm een lt - ht zone verdeling). In een ap als Mindergas.nl houd ik nu al 3 jaar bij wat we verbruiken, incl. de juiste instellingen voor waar in nederland je woont etc. Door het te loggen kan je aanpassingen ook terug zijn in die cijfers.

Ook hier ca. 70 vierkante meter vloerverwarming op de bgg en 2 kleine lusjes op de 1e voor de badkamer en WC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
gisteren heeft enexis de verzwaring uitgevoerd in de meterkast naar 3 fase en sinds vandaag ziet mijn grafiek betreft gasverbruik er zo uit. zal wel puur toeval zijn hoop ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnPY9gDBttjL4V5IxGznU8rI9ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMk96m0mdBSmd5DOLDar7Tot.jpg?f=fotoalbum_large

lijkt me verstandig dat ik mijn vermogen nog verder terugschroef, als iemand nog andere tips heeft hoor ik het graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:52
Zo te zien heb je regelmatig wat warmtevraag. Zijn zo te zien gewoon korte momenten van bijstoken omdat de ruimte langzaam afkoelt. Uit deze grafiek kan ik niet afleiden dat je je vermogen zou moeten verlagen, maar als je alleen vv hebt dan kun je al snel op lager vermogen stoken. Je ketel is dan al snel overbemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
@jesco_white ik heb inderdaad alleen vloerverwarming, is ongeveer 70m2.
Vermogen van de ketel staat nu ingesteld op 40%, is ongeveer 13 kw.

Weet niet of dat overeen komt of dat ik het vermogen nog verder terug moet draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:41
duimp schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:39:
@jesco_white ik heb inderdaad alleen vloerverwarming, is ongeveer 70m2.
Vermogen van de ketel staat nu ingesteld op 40%, is ongeveer 13 kw.

Weet niet of dat overeen komt of dat ik het vermogen nog verder terug moet draaien
Hier mijn verbruik van twee willekeurige dagen in de afgelopen week.
Hogere pieken is douchen/bad. Lagere pieken is de verwarming.
Ketel vermogen is nu 40% en aanvoer bewust op 40graden ivm de vloer.
Vermogen zou lager kunnen, maar ik zie net als enkele andere hier geen reden om dat te doen.
Verwacht dat ik dan bij "echte kou" weer terug mag in vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UI09ktG1BK8Sirc-5Lcqeb005I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9yRc0XXoobPvI0VolhwyXgi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04maU1EJnmA0xOB1hVzl7b_AFtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cDSyDIXPkyqN2Tfrpz3LlvA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

@pentaw1nz @PCJR Ik heb de topic doorgelezen maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk of je bij een mengverdeler met pomp een DVR-ventiel of een LTV-ventiel nodig hebt.

Of maakt het niet uit en leiden beide tot hetzelfde resultaat, namelijk de bijmenging van Tr verminderen of geheel stoppen.

Ik heb zelf een Robot voorzien van een blindstop waar mogelijk zo’n ventiel in geplaatst kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3R_dqvVU_CF2UQ6Hmn0nk4CJ3EI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lelY5IhpTGxVRhFndyI4108o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Superbeagle schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:47:
@pentaw1nz @PCJR Ik heb de topic doorgelezen maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk of je bij een mengverdeler met pomp een DVR-ventiel of een LTV-ventiel nodig hebt.

Of maakt het niet uit en leiden beide tot hetzelfde resultaat, namelijk de bijmenging van Tr verminderen of geheel stoppen.

Ik heb zelf een Robot voorzien van een blindstop waar mogelijk zo’n ventiel in geplaatst kan worden.

[Afbeelding]
Volgens mij is het ventiel gewoon hetzelfde ventiel, resultaat is hetzelfde, een gaat open of druk drukken. De ene is statisch de andere beweegt ahv een bepaalde druk (0.1-0.5 bar). Ik weet niet wat beter is of wat gebruikelijk is. Ik heb gewoon een statische afsluitklep met inbus in te stellen.

Volgens mij zou die inderdaad ipv de blind dop kunnen komen. Ik heb m ook in de bovenste balk zitten. In de onderste zit bij mij ook de thermostaat sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
PCJR schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:58:
[...]

Volgens mij is het ventiel gewoon hetzelfde ventiel, resultaat is hetzelfde, een gaat open of druk drukken. De ene is statisch de andere beweegt ahv een bepaalde druk (0.1-0.5 bar). Ik weet niet wat beter is of wat gebruikelijk is. Ik heb gewoon een statische afsluitklep met inbus in te stellen.

Volgens mij zou die inderdaad ipv de blind dop kunnen komen. Ik heb m ook in de bovenste balk zitten. In de onderste zit bij mij ook de thermostaat sensor.
Dit idd.
Ik heb een DVR ventiel op die plek, maar ik zou je eerder zon statisch ltv ventiel adviseren. Dan heb je het zelf 100% in de hand ipv dat het op drukverschil werkt.

Bij mij werkt het overigens prima, maar dat was ook na flink verlagen van CV max vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceMW
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-05 08:55
Hallo,

Ik zie dat hier in de topic stromingsgeluid wordt benoemd. Wij hebben ook sinds kort vloerverwarming en hebben daar nu veel last van. Pompsnelheid van onze Tzerra Ace staat al op het minimum van 60%, maar zou eigenlijk naar 70% moeten i.v.m. aanvoer naar de vloerverwarming. Echter, dan is het stromingsgeluid nog meer aanwezig. Alles al een keer bijgevuld en ontlucht, maar het lijkt toch echt met de cv pompsnelheid samen te hangen. Wil nl ook een DVR ventiel plaatsen om zodoende de flow te vergroten en de cv pompsnelheid op 60% te kunnen houden. Nog andere tips of zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

@BruceMW Het is mij niet duidelijk van welke stromingsgeluiden je last hebt, van de leidingen of van de verdeler?

Een foto van de verdeler is ook altijd handig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceMW
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-05 08:55
Ik heb het idee dat het in de leidingen zit. Een hol stromingsgeluid. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bjr7Y_YM1ppV7nXI7kKAds4qqmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qp3rguwbLsnFt0iM8eoSnOy6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YoupDeBoer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-06 08:38
Ik heb dezelfde Wilo verdeler als topicstarter, maar dan de PRO variant.
Dank voor dit topic, want nu wist ik gelijk waar ik aan moest gaan draaien.
Het volledig dichtzetten van de mengverdeler, levert direct een hogere aanvoertemperatuur op tot aan de ingestelde waarde van de thermostaatkraan. Stoken deed de ketel het hele seizoen al op 42-47 graden.
Blijkbaar kan de ketel alleen niet voldoende de vloer in pompen na het aandraaien can het ventiel, want de aanvoer en retour bij de ketel liepen op naar 56 en 53 graden. Heb de mengverdeler nu weer een kwartslag open gedaan. Warmte kan nu weer weg blijkbaar. Aanvoer ketel weer tussen de 42-47 graden en retour rond de 33. Aanvoer op de verdeler zit dan rond de 30 ipv ingestelde 35.
Zit er toch aan te denken om eens een specialist te gaan zoeken om alles volledig in balans te brengen, inclusief bovenverdieping en ketel.
Pagina: 1 2 Laatste