PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Opletten dat vloer max 28 gaat zijn. Anders gaat het ook te snel, dan is er te weinig opwarmtijd op de 1e verdp.
:strip_exif()/f/image/bIHnbXSvAgKWczFiWIItmrkP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AX8xGy5NjL0IasjKhPtfnz46.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hr1k7OHBTS1v0BDfPQkfAVrG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fGlAUbfW2JfZ8S7VyhmmA8G7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tDKLFP4FbLHwGYt1P45rW2cG.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zie je alles. Cv aanvoer en retour, en de vv aanvoer en retour.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
:strip_exif()/f/image/bEKTJSb77gwhpMGiSNksIdLc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0231y9izk1iL1O6EbNd3nSR5.jpg?f=fotoalbum_large)
Delta t vv blijft rond 10graden, vloer ook erg koud in t begin nog. Denk dat over n uur boven 28 graden zit. Dan moet ik of de thermostaatknop op de vv gaan aanspreken of meer inmengen vanaf de retour met het mengventiel...
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Wie zegt dat er een andere druk komt aan 1 van de 2 kanten bij jou... er moet iets gebeuren voordat jou ventiel iets doet... dat is het verschil in werking in een post eeder van mijpentaw1nz schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:26:
Nice.
De mengverhouding heb ik ook nog niet ideaal weten in te stellen. Jij merkt dus wel direct verschil als je het ventiel wat afstelt. Ik heb bij mijn DVR nog niet echt verschil gemerkt, of ik 'm nu op 0.1 of 0.5 bar heb...
Tr ketel van 33 geef je aan, wat is de tr van je vloerverwarming? Die radiatoren doen natuurlijk ook een hoop in je tr bij de ketel, ij ben zelf momenteel vooral naar de Tr van mijn vvw verdeler aan het kijken.
Dit zit vaak dus rond de 30 bij Ta 40
Mijn Ta Tr ketel en vv, zie je in de fotos hierboven, het laptopscherm en die met die tempgun
Tja geen idee, maar zowel hier gehoord als in stukken van fabrikanten gelezen dat zowel het ltv ventiel als dvr zouden moeten werken.PCJR schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:07:
[...]
Wie zegt dat er een andere druk komt aan 1 van de 2 kanten bij jou... er moet iets gebeuren voordat jou ventiel iets doet... dat is het verschil in werking in een post eeder van mijMisschien doet dat ventiel nooit iets, omdat er nooi (genoeg) druk verschil ontstaat. Ik zou er een fixed/inbus ventiel inzetten...
Mijn Ta Tr ketel en vv, zie je in de fotos hierboven, het laptopscherm en die met die tempgun
Mijn ketel staat op 45 en ik krijg op de verdeler dus wel een Ta van 40.
Heb echter geen verschil kunnen ontdekken wanneer ik aan de dvr draai.
Gebruikers die hier hebben gereageerd hebben ook een ltv ventiel danwel dvr. Beide wordt dus gebruikt.
Inregelventiel volledig dicht = geen menging retour water.
Dit wil jij en wil ik ook, omdat we werken met een lage aanvoer. Volgens mij moet het dan ook bij de dvr gaan werken, ik draai deze immers volledig dicht en dan zou er veel druk op het klepje moeten staan waardoor hij dicht blijft.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Volledig dicht wil ik niet, ik zie dan dat de flowmeters wat inkakken. Alsof er dan niet genoeg l/h door de cv aanvoerleiding komt waardoor de vv pomp een beetje tegengehouden wordt ofzo. (ik zou de UPM3 pomp van stand constant pressure curve 2 naar constant pressure auto-adapt kunnen zetten, wellicht dat ie zich dan aanpast...) Verder komt op deze manier de vv pomp ook direct in 1 lijn met de cv pomp (welliswaar met rads er ook nog aan), dat wil ik ook niet, die trekken nooit gelijk op. Dan zou je de vv pomp eruit moeten knippenpentaw1nz schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:26:
[...]
Tja geen idee, maar zowel hier gehoord als in stukken van fabrikanten gelezen dat zowel het ltv ventiel als dvr zouden moeten werken.
Mijn ketel staat op 45 en ik krijg op de verdeler dus wel een Ta van 40.
Heb echter geen verschil kunnen ontdekken wanneer ik aan de dvr draai.
Gebruikers die hier hebben gereageerd hebben ook een ltv ventiel danwel dvr. Beide wordt dus gebruikt.
Inregelventiel volledig dicht = geen menging retour water.
Dit wil jij en wil ik ook, omdat we werken met een lage aanvoer. Volgens mij moet het dan ook bij de dvr gaan werken, ik draai deze immers volledig dicht en dan zou er veel druk op het klepje moeten staan waardoor hij dicht blijft.
Dus iets open mag wel, ik wil ook 45 graden aanhouden voor mijn rads boven. VV aanvoer mag dan rond 35-36 graden, ligt er even aan of dit niet boven de 28 aanraak temp komt van de pvc vloer. Anders nog iets meer retour water toelaten (en/of de thermostaatknop op de vvbalk iets terugzetten).
Volgend jaar komt een warmtepomp all electric, dan gaat er denk ik een andere verdeler moeten komen, er komt dan ook nog een groep (bijkeuken komt bij de woonkamer) erbij
Over x dagen weer een warmte run. Is morgen denk ik nog niet nodig, goede isolatie. Vandaag testen heeft iets van 2 kuub gekost... 4 euro dus
[ Voor 11% gewijzigd door PCJR op 02-10-2022 22:04 ]
na zal je hem wel doorgespoeldt hebben gekregen als je weet hoe dat moet.
maar de resutaltaten daarvan zijn wisselendt. links zeg ik laat 2 ontluchters instaleren.
rechtsom dat de set wel werkt laat hem maar gaan/leuk voor de volgende. (not)
Ik heb een ontluchter op de verdeler zitten. Ik heb nog niet eerder een aparte ontluchter gezien op de aanvoer en retour ?miciel schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 02:10:
@pentaw1nz ik mis een ontluchter in je aanvoer en retour.
na zal je hem wel doorgespoeldt hebben gekregen als je weet hoe dat moet.
maar de resutaltaten daarvan zijn wisselendt. links zeg ik laat 2 ontluchters instaleren.
rechtsom dat de set wel werkt laat hem maar gaan/leuk voor de volgende. (not)
Lucht komt toch uiteindelijk in de verdeler terecht en kan ik daar ontluchten.
1 scrol even door het forum heen. dan zie je een foto met 2 extra onluchters.pentaw1nz schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 07:48:
[...]
Ik heb een ontluchter op de verdeler zitten. Ik heb nog niet eerder een aparte ontluchter gezien op de aanvoer en retour ?
Lucht komt toch uiteindelijk in de verdeler terecht en kan ik daar ontluchten.
post van Pcjr om exact te zijn. en hij heeft ook gelijk een bijpas erin zitten.
2 je krijgt bij die verdeler lang niet altijd alle lucht eruit helaas. soms wel soms niet.
lucht gaat moeilijk omlaag. maar makelijk omhoog.
Maar zou je deze open (0,5) of dicht (0,1) zetten om het bijmengen te beperken?PCJR schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:53:
Alvast even iets dat ik niet wilde vergeten om te delen: volgens mij zit er een verschil in "werking" tussen 2 varianten van dat ingebouwde mengventiel.
1. met een drukverschil variabele;
[Afbeelding]
Volgens mij gaat deze klep open bij een bepaalde druk of tegendruk. Daarom kun je ook 0.1 - 0.5 bar instellen met die draaiknop. Ik vraag me af of je dit wil in je vv verdelerbalk...
[ Voor 60% gewijzigd door mk1992 op 04-10-2022 09:43 ]
Cash is king.
Volgens leverancier (heb ik gemaild) moet deze op 0.1 voor nagenoeg niet bijmengen.mk1992 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:32:
[...]
Maar zou je deze open (0,5) of dicht (0,1) zetten om het bijmengen te beperken?
Waarom snap ik eigenlijk niet zo goed. Je draait hem dan linksom.... (er uit? = juist minder druk op het klepje en klepje gaat dus eerder open?)
Je zou idd juist het tegenovergestelde denken gezien de parameter voor drukverschil laag staat en het systeem dus eerder wordt opengegooid?pentaw1nz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:38:
[...]
Volgens leverancier (heb ik gemaild) moet deze op 0.1 voor nagenoeg niet bijmengen.
Waarom snap ik eigenlijk niet zo goed. Je draait hem dan linksom.... (er uit? = juist minder druk op het klepje en klepje gaat dus eerder open?)
Cash is king.
Leverancier geeft dit ook aan.
Ik merk zelf eigenlijk geen verschil, en common sense zegt het tegenovergestelde.
Andere vraag die ik nog had, welke drukverschil-instelling is het best om te gebruiken?pentaw1nz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:43:
Exact @mk1992 . Daarom dat het voor mij ook nog niet duidelijk is. Gebruikers hier op Tweakers geven aan 0.1-0.2 = vrijwel geen menging en dus hogere Ta in de verdeler.
Leverancier geeft dit ook aan.
Ik merk zelf eigenlijk geen verschil, en common sense zegt het tegenovergestelde.
(Warmtepomp met 40m2 vloerverwarming als hoofdverwarming)
Constant drukverschil, variabel drukverschil of vaste toerenstand?
Cash is king.
Ik gebruik persoonlijk de middelste stand op de verdelerpomp, en dan de snelheid op 2 of op 3 .mk1992 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:43:
[...]
Andere vraag die ik nog had, welke drukverschil-instelling is het best om te gebruiken?
(Warmtepomp met 40m2 vloerverwarming als hoofdverwarming)
Constant drukverschil, variabel drukverschil of vaste toerenstand?
Stand 1 gebruik ik niet.
Stand 3 ook wel eens gebruikt en die is inderdaad constant.
In de manual staat het vrij summier aangegeven
Ja precies en de symbooltjes (vlakke lijn, stijgende lijn en kringetjes) voor de modi zeggen me zoniet nog minder.pentaw1nz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:49:
[...]
Ik gebruik persoonlijk de middelste stand op de verdelerpomp, en dan de snelheid op 2 of op 3 .
Stand 1 gebruik ik niet.
Stand 3 ook wel eens gebruikt en die is inderdaad constant.
In de manual staat het vrij summier aangegeven
Ik merk ook in het toerental eigenlijk weinig verschil behalve hoorbaar volume.
Cash is king.
En Wilo geeft op dat je stand "vlakke lijn" (constante druk) moet nemen; wellicht vanuit idee dat als je kringen opent en sluit het debiet netjes mee op en neer gaat bij dezelfde druk (dus dezelfde menging met je instelventiel).
[ Voor 52% gewijzigd door naftebakje op 04-10-2022 12:22 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
https://vte-smartersoluti...a-4550005-DVR-ventiel.pdf
Zij raden 0.2 aan op de DVR.
De grafiek kan ik niet helemaal goed interpreteren omdat ik de kennis mis.
als alles altijd fixed is,: constant pressure. (vlakke lijn idd)
stand 1 2 of 3 ligt aan je flow behoefte. Als je flowmeters hebt per groep moet je kijken dat je alles op de bedachte/designed flow kunt zetten, met bv stand 1. Komt je niet aan genoeg flow op alle groepen, moet je naar stand 2
[ Voor 42% gewijzigd door PCJR op 04-10-2022 13:22 ]
Mijn bericht:
Reactie:Beste lezer,
Ik heb een VTE verdeler aangeschaft en geïnstalleerd.
Er bestaat wat onduidelijkheid over de werking van een DVR ventiel in jullie verdelers. Je kunt hiermee de verdeler hydraulisch actief maken. Dit is wenselijk wanneer bijvoorbeeld met lage aanvoertemperatuur wordt gewerkt.
De vraag is echter hoe de DVR hiervoor zorgt. Kunt u hier wellicht meer duidelijkheid over geven?
Ook uit de datasheet kan ik het niet direct opmaken: https://vte-smartersoluti...a-4550005-DVR-ventiel.pdf
Hoe ik het interpreteer:
• DVR op 0,1 = linksom draaien, minder spanning op het veertje en klepje gaat dus makkelijker open?
• DVR op 0,5 = rechtsom draaien, meer spanning op het veertje en klepje gaat dus moeilijker open ?
DVR meer richting 0,5 lijkt mij dan dat de retourmenging wordt gestopt/beperkt. Of begrijp ik de werking verkeerd?
Hopelijk kunt u dit toelichten voor uw VTE slimverdeler.
Dag ,
Jouw interpretatie is volledig juist, zoals jij het beschrijft is i.d.d. de werking van het ventiel.
Met vriendelijke groet / Kind regards / Mit freundlichen Grüßen / Meilleures salutations/ Saludos cordiales / Искрено Ваш / 谨致问候 ,
Marcel Jansen
www.vte-smartersolutions.com
Verbaas me wel over de locatie van het bewuste ventiel in vergelijking met mijn installatie. Ipv dicht of recht op de pomp zit mijne veel verder weg en op de bypass. Is effect ltv-ventiel hier dan wel hetzelfde?pentaw1nz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:46:
[...]
Dankje.
Heb de ketel instellingen nu aangepast en 1 radiator open gedraaid. Aanvoer van vvw blijft bij mij wel 10 graden onder de waarde op de thermostaatknop.
Vooralsnog blijft de ketel aan, maar wil toch wel graag een bypass of zo'n dvr laten installeren. Snap alleen het verschil niet zo tussen de bpyass tussen aanvoer en retour leiding en die van jou op die plek. Hoe zijn aanvoer en retour dan verbonden? Inwendig in de unit?
Het lijkt me ook nog vrij eenvoudig zelf te doen. (De dvr De bypass niet)
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/8MOzueTVq04i31iWonkdgvwC.jpg?f=fotoalbum_large)
Cash is king.
Wat Dit precies doet durf ik niet te zeggen
Nee dit is een ander ventiel. Jij hebt deze als bypass, dat is voor als alle radiatoren dicht staan, en ook je thermostaat van de vv dicht zou gaan. Dan gaat de byspass open anders kan je cv pomp niet duwen.mk1992 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:42:
[...]
Verbaas me wel over de locatie van het bewuste ventiel in vergelijking met mijn installatie. Ipv dicht of recht op de pomp zit mijne veel verder weg en op de bypass. Is effect ltv-ventiel hier dan wel hetzelfde?
[Afbeelding]
Het ventiel in de balk van de vv verdeler is er in 2 soorten. 1 met bar instelbaar, en 1 vast/fixed. zie enkele posts van mij terug...
Edit:
Ik zie op jou foto -geen- plek waar het mengventiel zou moeten of zou kunnen...
[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 07-10-2022 09:18 ]
Ik was er al een beetje bang voorPCJR schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:16:
[...]
Nee dit is een ander ventiel. Jij hebt deze als bypass, dat is voor als alle radiatoren dicht staan, en ook je thermostaat van de vv dicht zou gaan. Dan gaat de byspass open anders kan je cv pomp niet duwen.
Het ventiel in de balk van de vv verdeler is er in 2 soorten. 1 met bar instelbaar, en 1 vast/fixed. zie enkele posts van mij terug...
Edit:
Ik zie op jou foto -geen- plek waar het mengventiel zou moeten of zou kunnen...

Cash is king.
ik heb namelijk sinds een paar dagen vloerverwarming icm een intergas hr 36/30 die ook zeer snel in code 1 valt.
hoor het graag
Doe eensduimp schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:33:
mag ik hier mijn probleem ook vragen of moet ik een nieuw topic openen?
ik heb namelijk sinds een paar dagen vloerverwarming icm een intergas hr 36/30 die ook zeer snel in code 1 valt.
hoor het graag
Wel, als je info zo beperkt is als deze post dan hoef je het niet te proberen.duimp schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:33:
mag ik hier mijn probleem ook vragen of moet ik een nieuw topic openen?
hoor het graag
Een eigen topic mag zeker, maar zorg dan dat je goeie informatie geeft: feiten (twijfel je wat iets is, geef een foto); duidelijk overzicht wat wel werkt en wat niet; en wat (volgens jou) een probleem is en wat je wil bereiken. Met zo'n mooie info lok je mensen die je kunnen en willen helpen.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
70 m2 benedenverdieping is voorzien van vloerverwarming dmv een verdeler met wilo pomp en huidige instelling thermostaat op de verdeler 35 °C
icy thermostaat in de kamer (modulerend)
https://vte-smartersoluti...erdelers-wilo-standaard#!
Boven geen radiatoren meer en cv ketel is een intergas hre 36/30
Belangrijkste instellingen
ingestelde temperatuur cv ketel 40 °C
ingesteld max vermogen 50%
minimale aanvoertemperatuur stooklijn 25 °C
nadraaitijd cv pomp 5 min
min aanvoertemp bij OT 20 °C
antipendeltijd 10 minuten
onder de ketel is een bypassventiel gemaakt.
Voor mij is vloerverwarming dus nieuw en weet dus niet of mijn ketel goed werkt maar merk vaak dat de ketel aanslaat en dan na een tijd naar stand 1 gaat, heb dit bijgehouden en eigenlijk is onderstaand wat er gebeurt
code 5 5 minuten
code 1 10 minuten
code 5 5 minuten
code 1 10 minuten
vragen
is dit normaal voor een cv ketel met vloerverwarming?
staat de thermostaat van de verdeler goed?
moet het bypassventiel niet beneden bij de verdeler zitten?
als jullie tips of aanmerkingen hebben hoor ik het graag
Draait de pomp op de verdeler constant?
Staat de bypass goed ingesteld (gaat niet onnodig open)?
Keteltemperatuur is ook onzinnig laag gezet, mag gerust op 60° staan (kan problemen geven met mengverdelers bij onvoldoende flow). Goed aangelegde vloerverwarming zal op retour maximaal enkele graden boven de kamertemperatuur geven, en een condenserende CV haalt maximaal rendement met retour onder 50°. Ook zal de CV zijn aanvoer beperken tot ongeveer 20° boven aanvoer, dus limiteert vanzelf wel.
Probeer eens de thermostaatknop op je verdeler volledig open te draaien (60).naftebakje schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:53:
[...]
Wel, als je info zo beperkt is als deze post dan hoef je het niet te proberen.
Een eigen topic mag zeker, maar zorg dan dat je goeie informatie geeft: feiten (twijfel je wat iets is, geef een foto); duidelijk overzicht wat wel werkt en wat niet; en wat (volgens jou) een probleem is en wat je wil bereiken. Met zo'n mooie info lok je mensen die je kunnen en willen helpen.
Je ketel staat al op aanvoer 40 dus hoef je de vloer niet nog eens te beschermen middels de thermostaatknop.
Mijn ervaring is namelijk dat met die mengverdelers de vloer anders niet op temperatuur komt met lage aanvoer.
Dit zou een deel kunnen oplossen.
Daarnaast zul je moeten lijken naar een DVR of lagetemperatuur ventiel om jouw mengverdeler goed te laten werken met lage aanvoer.
Persoonlijk heb ik nog mijn cv max vermogen lager staan. Zie een paar posts terug.
Bij mij draait het nu OK
Ik dacht juist dat als je de temperatuur van de ketel hoger zou zetten dat deze dan eerder in code 1 valt omdat deze dan de warmte niet kwijt kan.
Dat zei ik. Ketel op 45 (zie eerdere post) verdeler thermostaat op volledig open (60).duimp schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:05:
@pentaw1nz waar staat de temperatuur van jouw cv ketel op dan? En de temperatuur van de vloerverdeler?
Omdat de aanvoer nooit hoger van 45 is zal er ook nooit warmer dan 45 door de verdeler stromen.
Die thermostaatkranen knijpen altijd een beetje. Mengverdelers maken de aanvoer nog kouder.
Dus als jij deze op 35 hebt staan dan zal er een keer max 30 in je vloer gaan.
Goed, dat lijkt al OK (al weet je nog niet wat de flow is), die bypass is beter wat verder van de ketel maar is geen enorm probleem (als alles dicht staat loopt het door de bypass, en dan wordt het water erg snel te warm als er maar weinig in de lus ketel - bypass zit).duimp schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:09:
@naftebakje aanvoer is duidelijk warm, retour bijna tegen het koude aan. Pomp op de verdeler draait continu en bypass gaat niet onnodig open, vraag alleen af of deze niet beneden had moeten zitten en niet zoals bij mij onder de cv ketel.
Helemaal omgekeerd, ik ben wel beniewd wat je redenatie is.Ik dacht juist dat als je de temperatuur van de ketel hoger zou zetten dat deze dan eerder in code 1 valt omdat deze dan de warmte niet kwijt kan.
De ketel kan niet lager dan een bepaald minimum vermogen, bij bepaalde flow geeft dat een bepaald aantal graden verhoging van de watertemperatuur. Heb je een retour van 26°C, en een bepaalde flow die bij minimaal vermogen een dT geeft van 15°C; dan is je aanvoertemperatuur 41°C.
Als dan je ketel begrensd is op 40° aanvoer, kan hij op dat punt zijn warmte niet kwijt en gaat hij pendelen. Staat je ketel begrensd op 60° aanvoer, is er geen enkel probleem en kan ie rustig verder pruttelen (lange stooksessies zijn beter voor je rendement en levensduur ketel).
Wil je op lage temperatuur stoken, dan moet je een heel grote flow hebben (zodat de dT van de ketel langer is bij zelfde vermogen, omdat er meer water passeert); dus dikke leidingen, geen restricties (alle ventielen voldoende capaciteit), eventueel pompstand verhogen (zolang dat geen stromingsgeluid geeft). Maar naar rendement zal dat bij een condensatieketel nauwelijks verschil maken, zolang de retourtemperatuur bij de ketel onder de 50° blijft (dus bij meeste ketels maximale aanvoer 70°).
als ik jou verhaal nu lees klinkt het wel logisch maar blijf ik bij de vraag als je vloerverwarming die warmte niet nodig heeft stop je ketel toch eerder met verwarmen.
hoe kom ik er trouwens achter wat de beste instellingen dan zijn voor mijn systeem?
hieronder een grafiek van mijn gasverbruik afgelopen zaterdag, als ik het goed begrijp zou dit met minder pieken moeten zijn?
:strip_exif()/f/image/rikjF3LyPN0cCJRiyIHjhZxy.jpg?f=fotoalbum_large)
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
duimp schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:07:
@naftebakje ik dacht juist dat met een hogere temperatuur de ketel eerder zou gaan pendelen omdat er meer warmte in het systeem wordt gepompt en als de verdeler dat niet aan kan/vraagt dan stopt de ketel er eerder mee.
als ik jou verhaal nu lees klinkt het wel logisch maar blijf ik bij de vraag als je vloerverwarming die warmte niet nodig heeft stop je ketel toch eerder met verwarmen.
hoe kom ik er trouwens achter wat de beste instellingen dan zijn voor mijn systeem?
hieronder een grafiek van mijn gasverbruik afgelopen zaterdag, als ik het goed begrijp zou dit met minder pieken moeten zijn?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/NxMSsx6oDPGEt3C2Nysrir7i.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn verbruik van gas een paar dagen geleden, ik weet niet of dit goed of fout is. De afwezigheid van verbruik rond 12 uur is omdat er dan zon instraling is.
Het is voor mij in elk geval geen directe aanleiding om een probleem te voorzien, de verbruiken per uur zijn laag en de ketel gaat naar een laag pitje (vermogen staat laag en de aanvoer temp is daarnaast bewust OOK gelimiteerd op 40 graden ivm een lt - ht zone verdeling). In een ap als Mindergas.nl houd ik nu al 3 jaar bij wat we verbruiken, incl. de juiste instellingen voor waar in nederland je woont etc. Door het te loggen kan je aanpassingen ook terug zijn in die cijfers.
Ook hier ca. 70 vierkante meter vloerverwarming op de bgg en 2 kleine lusjes op de 1e voor de badkamer en WC.
Vermogen van de ketel staat nu ingesteld op 40%, is ongeveer 13 kw.
Weet niet of dat overeen komt of dat ik het vermogen nog verder terug moet draaien
Hier mijn verbruik van twee willekeurige dagen in de afgelopen week.duimp schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:39:
@jesco_white ik heb inderdaad alleen vloerverwarming, is ongeveer 70m2.
Vermogen van de ketel staat nu ingesteld op 40%, is ongeveer 13 kw.
Weet niet of dat overeen komt of dat ik het vermogen nog verder terug moet draaien
Hogere pieken is douchen/bad. Lagere pieken is de verwarming.
Ketel vermogen is nu 40% en aanvoer bewust op 40graden ivm de vloer.
Vermogen zou lager kunnen, maar ik zie net als enkele andere hier geen reden om dat te doen.
Verwacht dat ik dan bij "echte kou" weer terug mag in vermogen.
:strip_exif()/f/image/O9yRc0XXoobPvI0VolhwyXgi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1cDSyDIXPkyqN2Tfrpz3LlvA.jpg?f=fotoalbum_large)
Of maakt het niet uit en leiden beide tot hetzelfde resultaat, namelijk de bijmenging van Tr verminderen of geheel stoppen.
Ik heb zelf een Robot voorzien van een blindstop waar mogelijk zo’n ventiel in geplaatst kan worden.
:strip_exif()/f/image/lelY5IhpTGxVRhFndyI4108o.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is het ventiel gewoon hetzelfde ventiel, resultaat is hetzelfde, een gaat open of druk drukken. De ene is statisch de andere beweegt ahv een bepaalde druk (0.1-0.5 bar). Ik weet niet wat beter is of wat gebruikelijk is. Ik heb gewoon een statische afsluitklep met inbus in te stellen.Superbeagle schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:47:
@pentaw1nz @PCJR Ik heb de topic doorgelezen maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk of je bij een mengverdeler met pomp een DVR-ventiel of een LTV-ventiel nodig hebt.
Of maakt het niet uit en leiden beide tot hetzelfde resultaat, namelijk de bijmenging van Tr verminderen of geheel stoppen.
Ik heb zelf een Robot voorzien van een blindstop waar mogelijk zo’n ventiel in geplaatst kan worden.
[Afbeelding]
Volgens mij zou die inderdaad ipv de blind dop kunnen komen. Ik heb m ook in de bovenste balk zitten. In de onderste zit bij mij ook de thermostaat sensor.
Dit idd.PCJR schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:58:
[...]
Volgens mij is het ventiel gewoon hetzelfde ventiel, resultaat is hetzelfde, een gaat open of druk drukken. De ene is statisch de andere beweegt ahv een bepaalde druk (0.1-0.5 bar). Ik weet niet wat beter is of wat gebruikelijk is. Ik heb gewoon een statische afsluitklep met inbus in te stellen.
Volgens mij zou die inderdaad ipv de blind dop kunnen komen. Ik heb m ook in de bovenste balk zitten. In de onderste zit bij mij ook de thermostaat sensor.
Ik heb een DVR ventiel op die plek, maar ik zou je eerder zon statisch ltv ventiel adviseren. Dan heb je het zelf 100% in de hand ipv dat het op drukverschil werkt.
Bij mij werkt het overigens prima, maar dat was ook na flink verlagen van CV max vermogen.
Ik zie dat hier in de topic stromingsgeluid wordt benoemd. Wij hebben ook sinds kort vloerverwarming en hebben daar nu veel last van. Pompsnelheid van onze Tzerra Ace staat al op het minimum van 60%, maar zou eigenlijk naar 70% moeten i.v.m. aanvoer naar de vloerverwarming. Echter, dan is het stromingsgeluid nog meer aanwezig. Alles al een keer bijgevuld en ontlucht, maar het lijkt toch echt met de cv pompsnelheid samen te hangen. Wil nl ook een DVR ventiel plaatsen om zodoende de flow te vergroten en de cv pompsnelheid op 60% te kunnen houden. Nog andere tips of zie ik iets over het hoofd.
Een foto van de verdeler is ook altijd handig!
Dank voor dit topic, want nu wist ik gelijk waar ik aan moest gaan draaien.
Het volledig dichtzetten van de mengverdeler, levert direct een hogere aanvoertemperatuur op tot aan de ingestelde waarde van de thermostaatkraan. Stoken deed de ketel het hele seizoen al op 42-47 graden.
Blijkbaar kan de ketel alleen niet voldoende de vloer in pompen na het aandraaien can het ventiel, want de aanvoer en retour bij de ketel liepen op naar 56 en 53 graden. Heb de mengverdeler nu weer een kwartslag open gedaan. Warmte kan nu weer weg blijkbaar. Aanvoer ketel weer tussen de 42-47 graden en retour rond de 33. Aanvoer op de verdeler zit dan rond de 30 ipv ingestelde 35.
Zit er toch aan te denken om eens een specialist te gaan zoeken om alles volledig in balans te brengen, inclusief bovenverdieping en ketel.