Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9D0m-4FLeX1CTuWZ9fQ_9uCR70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5WZT4kpOsv7rBGLb2c5sXah.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTn5RkSFvBqNW5yE1nbsj2HWk18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZoWD5b8LKalq7YtbtSHocO1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6ZNDFpoq6obbjPtOezy0kzm2mk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fcVZN4hteNDCThVKyrxWqxa.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag de installatie afgerond van vvw op begane grond. Betreft 5 groepen op een YONOS slimverdeler.
Alles op druk gebracht, meermaals ontlucht, etc. Nu de boel aangezet.

Heb twee vraagjes over de werking:

- De sleuven worden nog dichtgezet en vloer nog geëgaliseerd. Heb een beetje gespeeld met de thermostaatkraan. Het valt me op dat bij thermostaatknop op 30, m= 20 graden en E= 18 graden . De aanvoerleiding is wel flink heet. CV aanvoer is momenteel 55 en de slimme thermostaat in huis is ingesteld op 22 graden.
Hoe kan dit? Ik zou verwachten dat M hoger ligt?
De vloer warmt zo niet echt op, sterker nog mijn huis koelt af als ik de vvw thermostaat op 30 heb staan. Uiteraard ga ik tot een graad of 40 a 45 rustig opstoken straks, maar dit viel me nu wel op.
Zet ik de thermostaatknop hoger (bijv op 45), dan stijgt M ook wel iets, maar blijft ruim 10 graden onder de waarde op de knop (M=30 bij thermostaat op 45)

De CV ketel gaat ook vrij snel op stand 1 (gewenste temperatuur van 55 graden is bereikt) en gaat dus pendelen ipv moduleren. Kan de warmte dus ook niet goed kwijt. Ik wil de aanvoer nog gaan verlagen.

- welke stand is het meest ideaal? Mijn woning is beneden zo'n 60m2. Ik heb uitgevogeld dat stand p-c de vloerverwarming is, en heb deze nu op streepje 2 van 3 staan.

Graag jullie tips !

Oplossing voor mijn situatie, voor de mensen met hetzelfde probleem en dezelfde verdeler. Hiermee kun je zowel het pendelen van CV ketel als een te lage aanvoertemperatuur in je vloer oplossen.
pentaw1nz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:45:
Ben inmiddels ook weer iets verder. Er is kennelijk een pro versie van deze verdelers, waar standaard een ltv ventiel bij wordt geleverd. Zie daarvoor https://qualifloor.nl/robot-pro-uitvoering/

Iedereen met een verdeler als de mijne zal dus een lage aanvoertemperatuur hebben omdat deze automatisch mengt. Helemaal als je ketel een aanvoer onder de 55 heeft zal je dit merken in een lagere temperatuur op de verdeler.

De optie van het ltv ventiel zorgt er voor dat de automatische mengverhouding kan worden aangepast. Zodanig dat je dus je warme cv water direct door de vloer kunt laten stromen. Erg belangrijk dat je dan dus niet een te hoge aanvoer in je ketel hebt ingesteld.

Volgens mij is dit hem https://benem.nl/vte-inregelventiel-3/4-messing.html, maar volgens @Caayn kan ik daar dus ook een DVR in draaien ipv dit specifieke ventiel. Zelfde werking.
Volgens mij moet ik dan wel de installatie aftappen?

DAARNAAST zou ik alsnog een bypass kunnen laten installeren tussen aanvoer en retour. Mogelijk is dit niet nodig, als je er met de DVR voor zorgt dat het water uit je ketel (met dus max 40 a 45 graden aanvoertemperatuur) rechtstreeks in je vloer laat lopen.

[ Voor 44% gewijzigd door pentaw1nz op 07-04-2022 08:36 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Heb vraag ook gesteld in CV tuning. Lijkt daar beter tot zijn recht te komen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Ik weet niet wat M en E zijn, maar ik denk ingaand en uitgaand van de vloer?

Heb je ook nog radiatoren in huis, want anders heb je het verkeerde type verdeler. Dit is namelijk een open verdeler. Die thermostaatkraan beperkt de hoeveelheid warmte die de vloer in gaat. Basically wordt het water in de vloer met die pomp in rondjes gepompt. Als je die thermostaatkraan een beetje open zet, dan wordt er ieder rondje een beetje warm water van de CV bijgemengd en gaat er een klein beetje afgekoeld water retour. Maar het gros is hetzelfde afgekoelde water wat nog een rondje door de vloer gaat maken.

Bij een open verdeler gaat al het water van de CV rechtstreeks de vloer in en gaat al het retour water terug naar de ketel om weer opgewarmd te worden. Dat klinkt veel effectiever en dat is het ook. Maar dan moet je ketel wel op een veilige maximale temperatuur ingesteld worden en dat vinden radiatoren niet warm genoeg om effectief te werken en daarom krijg je toch een open verdeler als je ook radiatoren in huis hebt.

Dus wat kun je doen:
Die thermostaatkraan verder open zetten zodat er toch meer water bijgemengd wordt. Probleem is alleen dat die thermostaatkranen vaak maar heel weinig water doorlaten (omdat de opening die erin zit klein is). Als dat zo is zou ik snel de monteur terug laten komen en zeggen dat de vloer niet goed warm wordt. Als die thermostaatkraan voldoende water doorlaat dan zou de toevoer (M?) gewoon de ingestelde temperatuur of tenminste bijna de ingestelde temperatuur moeten worden.

Ow, waarom hebben ze twee keer koud water aangesloten op verdeler (2x blauwe mantel)? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Paul C schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:17:
Ik weet niet wat M en E zijn, maar ik denk ingaand en uitgaand van de vloer?

Heb je ook nog radiatoren in huis, want anders heb je het verkeerde type verdeler. Dit is namelijk een open verdeler. Die thermostaatkraan beperkt de hoeveelheid warmte die de vloer in gaat. Basically wordt het water in de vloer met die pomp in rondjes gepompt. Als je die thermostaatkraan een beetje open zet, dan wordt er ieder rondje een beetje warm water van de CV bijgemengd en gaat er een klein beetje afgekoeld water retour. Maar het gros is hetzelfde afgekoelde water wat nog een rondje door de vloer gaat maken.

Bij een open verdeler gaat al het water van de CV rechtstreeks de vloer in en gaat al het retour water terug naar de ketel om weer opgewarmd te worden. Dat klinkt veel effectiever en dat is het ook. Maar dan moet je ketel wel op een veilige maximale temperatuur ingesteld worden en dat vinden radiatoren niet warm genoeg om effectief te werken en daarom krijg je toch een open verdeler als je ook radiatoren in huis hebt.

Dus wat kun je doen:
Die thermostaatkraan verder open zetten zodat er toch meer water bijgemengd wordt. Probleem is alleen dat die thermostaatkranen vaak maar heel weinig water doorlaten (omdat de opening die erin zit klein is). Als dat zo is zou ik snel de monteur terug laten komen en zeggen dat de vloer niet goed warm wordt. Als die thermostaatkraan voldoende water doorlaat dan zou de toevoer (M?) gewoon de ingestelde temperatuur of tenminste bijna de ingestelde temperatuur moeten worden.

Ow, waarom hebben ze twee keer koud water aangesloten op verdeler (2x blauwe mantel)? 8)7
Ik heb inderdaad ook radiatoren, die ik nu om te testen dicht heb gedraaid. Ik zou de het liefst ook dicht laten staan en alleen de vvw laten werken.
Mijn radiatoren worden overigens wel prima warm met de ingestelde 50 graden aanvoertemperatuur op CV.

M is inderdaad toevoer (volgens boekje van verdeler) en E de retour.
Ik heb nu de thermostaatkraan op de verdeler op 50 gezet, de toevoer loopt dan op tot ongeveer 35 a 36 graden. Hij loopt dus niet op tot de temperatuur op de knop.

En de twee blauwe mantels, tja... geen idee.... Niet netjes inderdaad maar geen ramp denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:34
Word M niet gemengd met E, een deel van M gaat terug de vloer in en een deel van E gaat naar de CV voor verwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
pentaw1nz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:28:
[...]

Ik heb inderdaad ook radiatoren, die ik nu om te testen dicht heb gedraaid. Ik zou de het liefst ook dicht laten staan en alleen de vvw laten werken.

Ik heb nu de thermostaatkraan op de verdeler op 50 gezet, de toevoer loopt dan op tot ongeveer 35 a 36 graden. Hij loopt dus niet op tot de temperatuur op de knop.

En de twee blauwe mantels, tja... geen idee.... Niet netjes inderdaad maar geen ramp denk ik.
Ja ik hoor/zie/lees wel vaker dat mensen hem op 50C hebben staan. 35C aanvoer is ok, daar krijg je het wel warm mee met zoveel slang in je vloer.

Die mantels is ook gewoon beetje slordig idd.

Als je ooit echt afscheid neemt van radiatoren en zeker als je naar een warmtepomp gaat, dan moet je een andere verdeler installeren die gesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Paul C schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:35:
[...]

Ja ik hoor/zie/lees wel vaker dat mensen hem op 50C hebben staan. 35C aanvoer is ok, daar krijg je het wel warm mee met zoveel slang in je vloer.

Die mantels is ook gewoon beetje slordig idd.

Als je ooit echt afscheid neemt van radiatoren en zeker als je naar een warmtepomp gaat, dan moet je een andere verdeler installeren die gesloten is.
Dankje voor de snelle reactie.

Dus het klopt wel dat mijn aanvoer 35 graden is, als ik die thermostaatknop op 50 heb staan?
Er wordt dan dus al in de verdeler iets gemengd? Maar wat zegt die waarde op de thermostaatknop dan?

Ik was mij er inderdaad van bewust dat ik een andere verdeler nodig heb bij een warmtepomp.

Dan nog:
Welke stand is het meest handig (zie foto handleiding) ? Heb ik dat zo goed staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
pentaw1nz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:38:
[...]

Dankje voor de snelle reactie.

Dus het klopt wel dat mijn aanvoer 35 graden is, als ik die thermostaatknop op 50 heb staan?
Er wordt dan dus al in de verdeler iets gemengd? Maar wat zegt die waarde op de thermostaatknop dan?

Ik was mij er inderdaad van bewust dat ik een andere verdeler nodig heb bij een warmtepomp.

Dan nog:
Welke stand is het meest handig (zie foto handleiding) ? Heb ik dat zo goed staan?
De thermostaat knopt beschermd te vloer tegen te heet water uit de CV ketel, 50 graden lijkt me veel te hoog als je bijv. een houten vloer hebt met hier en daar een vloerkleedje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Wat @BasvanS zegt idd. Maar die vloer wordt niet echt 50C. Als je er een kwetsbare afwerking op gaat leggen moet je misschien wel wat oppassen. Dan wil je hem misschien niet echt op 50C zetten en in dat geval zou ik de installateur terug laten komen en klagen dat de vloer niet warm wordt.
Basically wordt het water in de vloer met die pomp in rondjes gepompt. Als je die thermostaatkraan een beetje open zet, dan wordt er ieder rondje een beetje warm water van de CV bijgemengd en gaat er een klein beetje afgekoeld water retour. Maar het gros is hetzelfde afgekoelde water wat nog een rondje door de vloer gaat maken.

Dus ja, er wordt altijd gemengd en daarom haal je nooit de temperatuur die je CV ketel stookt, maar iets lagers.

Kijk als je CV ketel 55C stookt, de aanvoer is 35C en je retour (gokje) 30C, dan wordt 20% water bijgemend (want 55 - 30 = 25 en 35-30 =5 en 5 / 25 = 20%). In dat geval gaat het water gemiddeld 5x rond door de vloer voor het terug gaat naar de ketel.

[ Voor 17% gewijzigd door Paul C op 06-04-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
BasvanS schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:43:
[...]

De thermostaat knopt beschermd te vloer tegen te heet water uit de CV ketel, 50 graden lijkt me veel te hoog als je bijv. een houten vloer hebt met hier en daar een vloerkleedje.
Als ik hem niet op 50 zet, wordt de vloer amper 30 graden en krijg ik het gewoon niet warm.
Paul C schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:46:
Wat @BasvanS zegt idd. Maar die vloer wordt niet echt 50C. Als je er een kwetsbare afwerking op gaat leggen moet je misschien wel wat oppassen. Dan wil je hem misschien niet echt op 50C zetten en in dat geval zou ik de installateur terug laten komen en klagen dat de vloer niet warm wordt.

[...]

Basically wordt het water in de vloer met die pomp in rondjes gepompt. Als je die thermostaatkraan een beetje open zet, dan wordt er ieder rondje een beetje warm water van de CV bijgemengd en gaat er een klein beetje afgekoeld water retour. Maar het gros is hetzelfde afgekoelde water wat nog een rondje door de vloer gaat maken.

Dus ja, er wordt altijd gemengd en daarom haal je nooit de temperatuur die je CV ketel stookt, maar iets lagers.

Kijk als je CV ketel 55C stookt, de aanvoer is 35C en je retour (gokje) 30C, dan wordt 20% water bijgemend (want 55 - 30 = 25 en 35-30 =5 en 5 / 25 = 20%). In dat geval gaat het water gemiddeld 5x rond door de vloer voor het terug gaat naar de ketel.
Ik ga in ieder geval even de installateur aangeven dat ik de vloer moeilijk warm krijg, maar wat kan hier dan de oorzaak zijn? Alles lijkt correct geinstalleerd en in mijn CV heb ik ook geen rare instellingen.

Wat ook niet meehelpt is dat de CV de warmte niet kwijt lijkt te kunnen en dus elke keer gaat pendelen.
Gevolg: Vvw stookt op tot een graad of 37 aanvoer, daarna gaat ketel weer uit en vvw zakt weer naar 30, om daarna weer opgestookt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
pentaw1nz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:59:
[...]

Als ik hem niet op 50 zet, wordt de vloer amper 30 graden en krijg ik het gewoon niet warm.

[...]

Ik ga in ieder geval even de installateur aangeven dat ik de vloer moeilijk warm krijg, maar wat kan hier dan de oorzaak zijn? Alles lijkt correct geinstalleerd en in mijn CV heb ik ook geen rare instellingen.

Wat ook niet meehelpt is dat de CV de warmte niet kwijt lijkt te kunnen en dus elke keer gaat pendelen.
Gevolg: Vvw stookt op tot een graad of 37 aanvoer, daarna gaat ketel weer uit en vvw zakt weer naar 30, om daarna weer opgestookt te worden.
We hebben het hier wel over vloerverwarwing. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om je huis te 'verwarmen' met deze vloer. Het is de bedoeling dat je je huis op temperatuur houd.

Je wil met vvw niet elke nacht terug naar 15 graden, maar gewoon de boel lekker op 19 laten pruttelen.. Een graadje omhoog kan maar zo 2 uur duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
BasvanS schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:06:
[...]

We hebben het hier wel over vloerverwarwing. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om je huis te 'verwarmen' met deze vloer. Het is de bedoeling dat je je huis op temperatuur houd.

Je wil met vvw niet elke nacht terug naar 15 graden, maar gewoon de boel lekker op 19 laten pruttelen.. Een graadje omhoog kan maar zo 2 uur duren.
OK, helder. Maar om het behaaglijk te houden moet ik die thermostaatknop echt wel hoger dan 40 zetten. Anders wordt de toevoer net aan 30 graden.
Dat moet ik dan maar gewoon voor lief nemen denk ik?

Wat dan nog wel een issue is, is het pendelen van de ketel. Hij gaat continu naar een code 1 (dus systeemtemperatuur van 50 graden bereikt). Het systeem koelt dan af (dus de vvw ook) en even later springt de CV weer aan om weer op te warmen tot 50. Dit gebeurt echt extreem vaak en er lijkt helemaal geen sprake meer te zijn van pendelen.

Hoe krijg ik de intergas HRe 28/24 weer aan het pendelen met mijn nieuwe lage temperatuur vloerverwarming...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-05 13:12
Ah gevonden, inclusief foto's zie ik.

Ik zou het volgende eens proberen:

Mengverdeler: De pomp op zijn laagste stand en de thermostaatknop op 50. Die pomp heeft meerdere regelingen, maar dat is voor jou niet van belang. Dat wordt alleen interessant bij zoneregeling. Zet hem in ieder geval op stand I niet op stand III.

De temperatuur die de vloer in gaat mag best 40 graden zijn. Probeer die daar dus op te houden. Later kun je altijd terug gaan regelen.

Overige radiatoren:
Zet in ieder geval ook boven radiatoren open die je normaal ook open hebt staan (badkamer bijvoorbeeld).

Ketel: Zet de pompstand vast. Geen idee of je een modulerende pomp in je ketel hebt, maar met een mengverdeler wil je dat eigenlijk niet. Bij Intergas heet dit 'stappenmodulatie', dat kun je uit zetten.

Je wilt dat de ketel altijd hetzelfde debiet geeft, ongeacht hoe ver deze terugmoduleert. Als het pompdebiet namelijk afneemt, verandert de mengverhouding in de verdeler. Doordat die mengverhouding verandert, wordt de vloer niet warm en een koudere vloer betekent minder vermogen. Door minder vermogen regelt de ketel terug, etc. Je krijgt dan een vicueuze cirkel met pendelen als gevolg.

Dus: In de ketel de pompsnelheid constant zetten.

Edit: Parameter C op 0 zetten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
pentaw1nz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:59:
[...]

[...]

Grotere thermostaatkraan erop. Ofja eigenlijk het ventiel. Misschien zit er wel een 1/2" ventiel op, dan naar 3/4". Groter betekend grotere doorlaat, dus dan kan er meer CV water de vloerverwarming in. Of als dat het probleem niet is dikkere buizen. Pompsnelheid van CV ketel omhoog zodat je meer druk en dus meer water bij de verdeler krijgt. Dat zou ook tegen het pendelen moeten helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Paul C op 06-04-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Paul C schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:18:
[...]

Grotere thermostaatkraan erop. Ofja eigenlijk het ventiel. Misschien zit er wel een 1/2" ventiel op, dan naar 3/4". Groter betekend grotere doorlaat, dus dan kan er meer CV water de vloerverwarming in. Of als dat het probleem niet is dikkere buizen. Pompsnelheid van CV ketel omhoog zodat je meer druk en dus meer water bij de verdeler krijgt. Dat zou ook tegen het pendelen moeten helpen.
Dit gaat niet helpen zolang de ketel het debiet mee moduleert met het vermogen. Daarbij kun je meestal geen grotere kraan in zo'n verdeler schroeven, want het gat blijft 1/2 inch. Of wil je de stalen balk gaan uitboren?

Pompsnelheid omhoog is correct, maar dus primair door het uitschakelen van de modulerende werking van de pomp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
BasvanS schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:06:
[...]We hebben het hier wel over vloerverwarwing. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om je huis te 'verwarmen' met deze vloer. Het is de bedoeling dat je je huis op temperatuur houd.
Dus je moet eerst met een electrisch kachteltje of een haard opwarmen; elke keer als het koud is in huis 8)7
Alweer die onzin dat nachtverlaging niet mag met vloerverwarming |:(
Je kan perfect nachtverlaging toepassen (en het zal besparen, hoe minder goeie isolatie hoe meer het bespaart); je moet uiteraard wel rekening houden met de aanwarmtijd, dus bij 'domme' thermostaat 1.5 uur vroeger temperatuur omhoog, 1.5 uur vroeger temperatuur omlaag (meeste thermostaten passen zich aan aan je huis, en gaan de aanwarmvervroeging zelf regelen, bij iSense bijvoorbeeld kan je instellen hoeveel vroeger hij mag beginnen).

@pentaw1nz Je kan met (goed aangelegde) vloerverwarming perfect je huis warm krijgen. Je vloer (retourtemperatuur) zal nauwelijks warmer zijn dan de gewenste kamertemperatuur, doordat je een mengverdeler hebt is de aanvoer flink lager dan de aanvoertemperatuur van de ketel (en dat is ook de bedoeling, je wil geen 50° in je vloer stoppen).
Aangezien de retourtemperatuur uit je vloerverwarming ook flink laag is, kan dit niet de oorzaak zijn dat de ketel pendelt (= stoppen met warmen omdat de temperatuur van het water dat terugkeert te hoog is). Wellicht zijn je radiatoren niet waterzijdig ingeregeld, waardoor teveel warm water zo door de radiatoren terug naar de ketel gaat, terwijl je net veel warm water naar je vloerverwarming wil. Of je hebt een bypass ventiel die te snel opengaat. Pompstand van de ketel wat verhogen kan ook helpen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
naftebakje schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:22:
[...]
Dus je moet eerst met een electrisch kachteltje of een haard opwarmen; elke keer als het koud is in huis 8)7
[...]
Je kan perfect nachtverlaging toepassen (en het zal besparen, hoe minder goeie isolatie hoe meer het bespaart); je moet uiteraard wel rekening houden met de aanwarmtijd, dus bij 'domme' thermostaat 1.5 uur vroeger temperatuur omhoog, 1.5 uur vroeger temperatuur omlaag (meeste thermostaten passen zich aan aan je huis, en gaan de aanwarmvervroeging zelf regelen, bij iSense bijvoorbeeld kan je instellen hoeveel vroeger hij mag beginnen).

@pentaw1nz Je kan met (goed aangelegde) vloerverwarming perfect je huis warm krijgen. Je vloer (retourtemperatuur) zal nauwelijks warmer zijn dan de gewenste kamertemperatuur, doordat je een mengverdeler hebt is de aanvoer flink lager dan de aanvoertemperatuur van de ketel (en dat is ook de bedoeling, je wil geen 50° in je vloer stoppen).
Aangezien de retourtemperatuur uit je vloerverwarming ook flink laag is, kan dit niet de oorzaak zijn dat de ketel pendelt (= stoppen met warmen omdat de temperatuur van het water dat terugkeert te hoog is). Wellicht zijn je radiatoren niet waterzijdig ingeregeld, waardoor teveel warm water zo door de radiatoren terug naar de ketel gaat, terwijl je net veel warm water naar je vloerverwarming wil. Of je hebt een bypass ventiel die te snel opengaat. Pompstand van de ketel wat verhogen kan ook helpen.
Bij een huis met slechte isolatie wil je wellicht WEL een nachtverlaging, maar in een huis met slechte isolatie wil je weer geen vloerverwarming. Eerst isoleren, dan efficiënter verwarmen!

Als je een vloerverwarming voor het eerst aan zet moet je eerst een heel veel massa verwarmen, de vloer. Pas daarna word het huis langzaam lekker warm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
naftebakje schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:22:
[...]
[...]

Ik wil inderdaad geen 50 graden in mijn vloer, maar ik heb nu de CV aanvoer op 50 graden, en laten we zeggen de vloerverwarming thermostaatknop op 45. Op dat moment is de aanvoertemperatuur (metertje op verdeler) bij mij net aan 30 graden. Klopt dat wel?

Pompstand van de ketel ga ik verhogen.

Zojuist even bij de ketel gestaan. Na een minuut of 3 opwarmen gaat hij weer op code 1. De retourleiding vlak onder de ketel voelt op dat moment koud aan!
De aanvoer is loeiheet.

Ik heb momenteel enkel de vvw aan, dus 60m2 aan leidingen op de begane grond, alle radiatoren zijn dicht. M.u.v. badkamer.
Parameter C heb ik op 0 gezet. @Blihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:30

BCC

Oftewel, je krijgt de warmte vloer niet in. Zijn de groepen al ingeregeld? En staat de pomp op de goede stand?

Zoals gezegd mengt je verdeler het inkomende en uitgaande water dus 30 graden kan prima. Ik vindt de verdeler er vrij klein uitzien tov van de meters slangen. Zijn de lussen niet te lang?

[ Voor 21% gewijzigd door BCC op 06-04-2022 12:43 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Als de verdeler het water mengt en die temperatuur prima is (dus 30 graden bij thermostaatknop op 40), dan is dat prima en goed om te weten. Als ik het huis niet goed warm houd kan ik dat dus verhogen naar 45 of max 50.

De vloer is verder nu wel lekker warm als ik er met blote voeten op sta. Het huis zelf nog niet, maar dat zal dus wel langer duren.

Heb parameter C dus nu op 0 gezet.
Vloerverwarming pomp op stand I waar deze eerder op II stond.

Wel blijft de ketel gewoon continu pendelen en in code 1 schieten. De retourbuis net onder de ketel voelt niet warm aan (maar wellicht hoeft dat ook niet voor code 1?).
Mijn simpele redenering is dan OF dat er toch ergens iets in de ketel/settings niet goed staat OF dat de ketel simpelweg te snel op die 50 graden omdat hij alleen een badkamer radiator en de vvw hoeft te leveren. Bij de vvw is het dan dus zo dat het warme water eigenlijk voor de verdeler aan het "wachten" is, tot het moment dat er af en toe wat warm water bij in wordt gemengd. In de tussentijd is de CV al lang weer op 55 graden en gaat dus weer op code 1.

Kan ik de ketel niet nog meer knijpen o.i.d.? Hij zou zelf moeten moduleren, maar doet dit dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Blihi schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:21:
[...]

Dit gaat niet helpen zolang de ketel het debiet mee moduleert met het vermogen. Daarbij kun je meestal geen grotere kraan in zo'n verdeler schroeven, want het gat blijft 1/2 inch. Of wil je de stalen balk gaan uitboren?

Pompsnelheid omhoog is correct, maar dus primair door het uitschakelen van de modulerende werking van de pomp.
Uitboren? Desnoods. Of een andere verdeler. Maar dit is net opgeleverd en het werkt niet, dus neem aan dat de installateur dat gaat fiksen.

@pentaw1nz's ketel moet zijn vermogen kwijt kunnen in de vloerverwarming. Ik lees dat de retour bij de ketel koud blijft tot hij uit springt. Zit er dan wel een bypass in? Wat is Code 1 voor melding (staat achterin het boekje van de ketel wss)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Paul C schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:05:
[...]

Uitboren? Desnoods. Of een andere verdeler. Maar dit is net opgeleverd en het werkt niet, dus neem aan dat de installateur dat gaat fiksen.

@pentaw1nz's ketel moet zijn vermogen kwijt kunnen in de vloerverwarming. Ik lees dat de retour bij de ketel koud blijft tot hij uit springt. Zit er dan wel een bypass in? Wat is Code 1 voor melding (staat achterin het boekje van de ketel wss)?
Code 1 = temperatuur bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:39
[...]

Mijn radiatoren worden overigens wel prima warm met de ingestelde 50 graden aanvoertemperatuur op CV.

Luuuucht in het systeem?
Staat de retour kraan op de verdeler ook wel open?

Bij 40 graden water erin zou het warm moeten worden.

Ook dat klein wit knopje helemaal open zetten naast de grote witte thermonstaatknop.

Je ketel slaat op code 1 (pendelen) als zijn warmte niet kwijt kan dat is logisch gezien je vloerverwarmingssyteem niet warm wordt, vaak lucht of er staat nog ergens een kraan dicht of de pomp werkt niet.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 06-04-2022 13:26 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Paul C schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:05:
[...]

Code 1 is gewoon pendel-stand. De brander start in code 5, dus brander en pomp aan. Bij code 1 zit de berekende T retour een paar graden boven de ingestelde aanvoer.

Nogmaals, dit gaat prima werken als je stappenmodulatie even uit zet. Ik heb zelf een DN15 verdeler (dus met een 1/2 aansluiting) met daarop 8 groepen en dat werkt prima. Het is helemaal niet nodig om een groter gat te maken.

Een bypass hoort wel in dit systeem thuis, maar die gaat dit probleem niet oplossen. Die garandeert alleen dat de pomp van de ketel niet kapot loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
mr_evil08 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:22:
[...]

Luuuucht in het systeem?
Staat de retour kraan op de verdeler ook wel open?

Bij 40 graden water erin zou het warm moeten worden.

Ook dat klein wit knopje helemaal open zetten naast de grote witte thermonstaatknop.
Er wordt gezegd dat de boel ontlucht is, daar ga ik dan maar even vanuit. Hoewel de foto van de slangen laat zien dat er wel lucht vast kan komen te zitten bovenin de aanvoer en retour. Daar zouden ontluchters op moeten, want nu heb je een mogelijke luchtbel in die slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Blihi schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:25:
[...]

Er wordt gezegd dat de boel ontlucht is, daar ga ik dan maar even vanuit. Hoewel de foto van de slangen laat zien dat er wel lucht vast kan komen te zitten bovenin de aanvoer en retour. Daar zouden ontluchters op moeten, want nu heb je een mogelijke luchtbel in die slangen.
Boven de aanvoer en retour hoef je geen zorgen te maken voor lucht, zelf heb ik daar wel ontluchters zitten maar kwam nooit wat uit in praktijk wordt alle lucht dat daar net boven de verdeler zit welrichting de ketel geblazen.

Systeem goed op druk zetten en de pomp hard genoeg laten gaan.
btw systeem ontluchten is onmogelijk dat kan weken duren voordat alles eruit is, het systeem moet daarvoor in bedrijf zijn en ook opwarmen een paar keer.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 06-04-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
De vloer is nog niet afgewerkt, dus alleen je leidingen geven nu warmte. Het is natuurlijk ook de bedoeling dat je vloer zelf als buffer kan gaan werken. Dat is nu niet het geval, immers de warmte stijgt nu op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
jeeedeee schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:50:
De vloer is nog niet afgewerkt, dus alleen je leidingen geven nu warmte. Het is natuurlijk ook de bedoeling dat je vloer zelf als buffer kan gaan werken. Dat is nu niet het geval, immers de warmte stijgt nu op...
Als de leidingen bloot liggen zoals hier ga je het zeer goed voelen en werkt het als een radiator, maar wat wij bij TS zien is dat de meters van de vloerverwarmingsverdeler al te laag staan, ofwel warm water komt er überhaupt niet in, er is ergens een blokkade kan door lucht zijn of een kraan wat dicht staat, of de pomp.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 06-04-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
mr_evil08 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:52:
[...]

Als de leidingen bloot liggen zoals hier ga je het zeer goed voelen en werkt het als een radiator, maar wat wij bij TS zien is dat de meters van de vloerverwarmingsverdeler al te laag staan, ofwel warm water komt er überhaupt niet in, er is ergens een blokkade kan door lucht zijn of een kraan wat dicht staat, of de pomp.
Dat zou ik met je eens zijn, maar aangezien de temperatuur in de onderste balk stijgt als je de thermostaatknop open draait, ga ik ervan uit dat die thermostaatknop gewoon dicht loopt. De schaalverdeling die daar op staat is zeer onnauwkeurig, ik zou eerder uit gaan van de metertjes in de aanvoer en retourbalk.

Als er een blokkade zou zijn, zou het veranderen van de stand van die knop geen invloed hebben op de temperatuur op de metertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
VVW warmt inderdaad wel gewoon op, alleen werd het maar 25 a 30 graden toevoer als ik de thermostaatknop op 40 had staan. Ik heb deze inmiddels op 50 staan en dan tikt hij net de 40 graden toevoer niet aan.
Dit zakt welliswaar regelmatig terug naar begin 30, omdat de ketel dus continu gaat pendelen.
Alle leidingen voelen lauwwarm aan en de vloer warmt ook wel een beetje op.
Ik ga er dus van uit dat ik de thermostaatknop gewoon hoger moet zetten, op 45 of 50.

Ontluchten heb ik bij installatie uitvoerig gedaan, maar na installatie ook nog meermaals. Ik heb al een keer of 5 zowel CV ketel, als radiatoren als vvw verdeler weer ontlucht. Inmiddels komt er nagenoeg geen lucht meer uit. Af en toe en klein beetje, ik zal dit dus nog even blijven herhalen.

Ik denk dat de vvw dus wel correct is geinstalleerd en ga voor nu de loodgieter nog niet direct inschakelen.
Het grootste gebrek aan comfort komt namelijk denk ik nu door het steeds pendelen van de CV. De temperatuur van de vvw blijft daardoor niet constant.

Waarom kan een modulerende ketel met slimme thermostaat niet gewoon een klein vlammetje laten branden zodat de temperatuur constant blijft ?
mr_evil08 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:49:
[...]

Boven de aanvoer en retour hoef je geen zorgen te maken voor lucht, zelf heb ik daar wel ontluchters zitten maar kwam nooit wat uit in praktijk wordt alle lucht dat daar net boven de verdeler zit welrichting de ketel geblazen.

Systeem goed op druk zetten en de pomp hard genoeg laten gaan.
btw systeem ontluchten is onmogelijk dat kan weken duren voordat alles eruit is, het systeem moet daarvoor in bedrijf zijn en ook opwarmen een paar keer.
Welke pomp hard genoeg? CV of vvw verdeler? Ik heb de verdeler nu op standje I gezet op eerder aanraden hier.

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 06-04-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Als je nu parameter C op 0 hebt en de aanvoer wordt heet, maar de retour blijft koud, terwijl de ketel toch in code 1 springt, dan is er iets anders aan de hand.

Code 1 betekent dat de aanvoertemperatuur stijgt tot meer dan 3 graden boven de ingestelde waarde. Dat is normaal gesproken omdat de retourtemperatuur gestegen is, maar je zegt zelf dat dat niet het geval is.

Dan kan er eigenlijk alleen nog maar sprake zijn van een dusdanige blokkade dat er helemaal geen stroming is. De pomp kan zijn druk dus niet kwijt.

Wat gebeurt er als je die thermostaatknop er eens gewoon af haalt?

Dat kan nu nog geen kwaad, want er zit nog geen afwerkvloer op. Normaal laat je de vloer niet zo heet worden omdat de afwerkvloer daar niet tegen kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
de pompsnelheid van de ketel kun je ook nog verhogen, maar dat zou eigenlijk geen probleem mogen geven.

Om te testen kun je parameter c verhogen (de handleiding is niet duidelijk of bij het uitzetten van stappenmodulatie de pomp op standje c of op standje 3 blijft draaien, dat moet je dus testen).

[ Voor 49% gewijzigd door Blihi op 06-04-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Blihi schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:19:
Als je nu parameter C op 0 hebt en de aanvoer wordt heet, maar de retour blijft koud, terwijl de ketel toch in code 1 springt, dan is er iets anders aan de hand.

Code 1 betekent dat de aanvoertemperatuur stijgt tot meer dan 3 graden boven de ingestelde waarde. Dat is normaal gesproken omdat de retourtemperatuur gestegen is, maar je zegt zelf dat dat niet het geval is.

Dan kan er eigenlijk alleen nog maar sprake zijn van een dusdanige blokkade dat er helemaal geen stroming is. De pomp kan zijn druk dus niet kwijt.

Dat kan nu nog geen kwaad, want er zit nog geen afwerkvloer op. Normaal laat je de vloer niet zo heet worden omdat de afwerkvloer daar niet tegen kan.
Ik zal straks eens stoken zonder thermostaatknop, of opengedraaid op 60 graden (de max).

De retourleiding op de verdeler warmt overigens wel langzaam op! Toen vanmiddag de aanvoer bijna 40 graden was, was de retour zo'n 30 graden en voelbaar lauwwarm. In de vvw lijkt dus alles OK!
Ik had het echter over de retourleiding die direct onder mijn ketel zit (de meest rechter, toch?) Deze is niet voelbaar warm als de ketel op code 1 staat. Zeker onder de 30 graden (op gevoel).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rr7foFf7HzbFDjn1-jxhl9TBinQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbMJPuLg3DVccepbHLPUb5FV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Is overigens zeker zo dat de retour temperatuur hoog moet zijn wil de ketel op code 1 gaan ?
De vloerverwarming is namelijk (op badkamer radiator na) het enige dat aan staat. Die laat dus maar af en toe wat warm water toe en wordt uiteindelijk zo'n 35 a 40 graden. De retour bij de vvw ligt nog weer lager en eenmaal bij de ketel is die retour misschien niet eens meer warm.

Het is dus enkel de aanvoer die binnen no time 50 graden is en staat te "wachten" tot hij in de vvw mag via de verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Maar dan is je systeem niet in orde. Je moet altijd voldoende flow kunnen genereren. Als je hele systeem dicht loopt en de pomp zijn flow niet kwijt kan gaat deze uiteindelijk stuk.

Als je in de badkamer ook een thermostaatknop hebt, moet je snel de loodgieter terug laten komen en zeggen dat je een bypass nodig hebt (nou ja, niet jij, maar het CV circuit.) Dit heet ook wel een AVDO.

Zie hiervoor ook de installatiehandleiding, pagina 16. Dat by-pass ventiel is C daar.

Als je de thermostaatknop weghaalt, moet de ketel voldoende flow kunnen genereren over de verdeler. Dan hoort deze niet in de anti-pendelstand te springen en moet de retour echt voelbaar even warm als de aanvoer zijn als code 1 optreedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Probeer dus ook de pompstand te verhogen (parameter c) om te kijken of dat effect heeft, maar waarschijnlijk is het gewoon het thermostatisch ventiel dat dichtloopt en dan hoort er echt een bypass in het systeem te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Afgezien van hoe de installatie technisch werkt: Je hebt wel door dat je de vvw nog niet moet opstoken vóór de gleuven worden afgedicht, vóór het egaliseren en vóór de vloer erop ligt? Het stookprotocol volgen is key, anders heb je óf problemen met de hechting van je afdichting/egaline/vloer, óf krijg je later allemaal problemen met het werken van de verschillende materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Blihi schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:53:
Maar dan is je systeem niet in orde. Je moet altijd voldoende flow kunnen genereren. Als je hele systeem dicht loopt en de pomp zijn flow niet kwijt kan gaat deze uiteindelijk stuk.

Als je in de badkamer ook een thermostaatknop hebt, moet je snel de loodgieter terug laten komen en zeggen dat je een bypass nodig hebt (nou ja, niet jij, maar het CV circuit.) Dit heet ook wel een AVDO.

Zie hiervoor ook de installatiehandleiding, pagina 16. Dat by-pass ventiel is C daar.

Als je de thermostaatknop weghaalt, moet de ketel voldoende flow kunnen genereren over de verdeler. Dan hoort deze niet in de anti-pendelstand te springen en moet de retour echt voelbaar even warm als de aanvoer zijn als code 1 optreedt.
Wat doen zo'n bypass ?
Badkamer heeft ook thermostaat knop idd.

De verdeler laat dus maar af en toe wat warm water door. Dus idd logisch dat hij de flow niet kwijt kan.

En moet zo'n bypass dan ook het pendelen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:07:
[...]

Wat doen zo'n bypass ?
Badkamer heeft ook thermostaat knop idd.

De verdeler laat dus maar af en toe wat warm water door. Dus idd logisch dat hij de flow niet kwijt kan.
Het circuit open zetten als het drukverschil in aan- en afvoer te groot wordt (zodat je flow blijft houden). Anders schiet uiteindelijk je CV in storing.

Pendelen hangt af van je definitie van pendelen. Het kan zijn dat je CV nu steeds stopt met een foutmelding (door gebrek aan bypass), maar ook door verkeerde plaatsing van je thermostaat/verkeerde instellingen kun je pendelen. Of bijvoorbeeld een kamerdeur open laten staan, dan verlies je met LTV VVW al heel snel al je warmte aan de rest van het huis.

[ Voor 28% gewijzigd door pagani op 06-04-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
pagani schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:10:
[...]

Het circuit open zetten als het drukverschil in aan- en afvoer te groot wordt (zodat je flow blijft houden). Anders schiet uiteindelijk je CV in storing.
Dan lijkt me dat dit idd de oplossing is. Als die storing inderdaad code 1 (temperatuur bereikt) is.

De retour is namelijk echt niet warmer dan 30 graden als die op code 1 schiet nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Even voor het idee hoe het er dan uitziet (wij hebben toevallig dezelfde pomp/verdeler, maar dan 4x en iets meer groepen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gj0W0jYt8hQQXzoRNuwzLFHDnmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BI8HBWGlB5gaD2RTgKrYiKlp.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels wel al netjes aangesloten en de vloer ligt erover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
pagani schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:27:
Even voor het idee hoe het er dan uitziet (wij hebben toevallig dezelfde pomp/verdeler, maar dan 4x en iets meer groepen):
[Afbeelding]

Inmiddels wel al netjes aangesloten en de vloer ligt erover :)
Dank voor de foto.
Jij gebruikt verder ook geen radiatoren ?

Zou ik eventueel ook de radiator die ik nog in de keuken heb kunnen openzetten? Om deze dan als bypass te laten fungeren zeg maar. Of moet er dan nog een bypass op de vvw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
pentaw1nz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:09:
VVW warmt inderdaad wel gewoon op, alleen werd het maar 25 a 30 graden toevoer als ik de thermostaatknop op 40 had staan. Ik heb deze inmiddels op 50 staan en dan tikt hij net de 40 graden toevoer niet aan.
Dit zakt welliswaar regelmatig terug naar begin 30, omdat de ketel dus continu gaat pendelen.
Alle leidingen voelen lauwwarm aan en de vloer warmt ook wel een beetje op.
Ik ga er dus van uit dat ik de thermostaatknop gewoon hoger moet zetten, op 45 of 50.

Ontluchten heb ik bij installatie uitvoerig gedaan, maar na installatie ook nog meermaals. Ik heb al een keer of 5 zowel CV ketel, als radiatoren als vvw verdeler weer ontlucht. Inmiddels komt er nagenoeg geen lucht meer uit. Af en toe en klein beetje, ik zal dit dus nog even blijven herhalen.

Ik denk dat de vvw dus wel correct is geinstalleerd en ga voor nu de loodgieter nog niet direct inschakelen.
Het grootste gebrek aan comfort komt namelijk denk ik nu door het steeds pendelen van de CV. De temperatuur van de vvw blijft daardoor niet constant.

Waarom kan een modulerende ketel met slimme thermostaat niet gewoon een klein vlammetje laten branden zodat de temperatuur constant blijft ?

[...]

Welke pomp hard genoeg? CV of vvw verdeler? Ik heb de verdeler nu op standje I gezet op eerder aanraden hier.
Je ziet 2 wijzers op de verdeler is het verschil tussen aan en afvoer 5c dan is het ok.
Indien 10c dan de pomp harder zetten op de verdeler.

Indien de aanvoer niet 40c wil bereiken heb je of nog veel lucht in het systeem of de zaak is niet in balance of een kraan niet ver genoeg open.

Draai eens een paar radiatoren dicht en kijk wat er gebeurd en/of zet de bypass strakker als je die kan vinden, kun je instellen van 0.1mbar tot 0.5mbar, meestal zit bypass bij de vloerverwarmingsverdeler maar zie ik niet bij jouw, hij kan ook elders in het traject zitten.

Om het pendelen te verminderen kun je ook de temperatuur op de CV ketel hoger zetten, zet hem maar tijdelijk op 70c er gebeurd niks geks, het zal langer duren voordat de ketel naar code 1 gaat, dit is wel minder efficient dat klopt maar eerst wil je het systeem juist hebben functioneren.

Liever je vloerverwarmingsverdeler niet hoger dan 40c zetten.
Trouwens lucht in het systemen kan nog weken duren voordat alles eruit is, dit zul je in begin periode ook merken dat het systeem regelmatig nog wat druk verliest en moet bijvullen dat is heel normaal.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 06-04-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
mr_evil08 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:39:
[...]

Je ziet 2 wijzers op de verdeler is het verschil tussen aan en afvoer 5c dan is het ok.
Indien 10c dan de pomp harder zetten op de verdeler.

Indien de aanvoer niet 40c wil bereiken heb je of nog veel lucht in het systeem of de zaak is niet in balance of een kraan niet ver genoeg open.

Draai eens een paar radiatoren dicht en kijk wat er gebeurd en/of zet de bypass strakker als je die kan vinden, kun je instellen van 0.1mbar tot 0.5mbar, meestal zit bypass bij de vloerverwarmingsverdeler maar zie ik niet bij jouw, hij kan ook elders in het traject zitten.

Om het pendelen te verminderen kun je ook de temperatuur op de CV ketel hoger zetten, zet hem maar tijdelijk op 70c er gebeurd niks geks, het zal langer duren voordat de ketel naar code 1 gaat, dit is wel minder efficient dat klopt maar eerst wil je het systeem juist hebben functioneren.

Liever je vloerverwarmingsverdeler niet hoger dan 40c zetten.
Trouwens lucht in het systemen kan nog weken duren voordat alles eruit is, dit zul je in begin periode ook merken dat het systeem regelmatig nog wat druk verliest en moet bijvullen dat is heel normaal.
Dank voor de tips.

Bypass heb ik dus niet. Werkt 1 radiator open zetten hetzelfde ? Dan is dat een tijdelijke oplossing.

Thermostaat op 40 dan wordt de aanvoer bij mij dus maar 30 omdat hij mengt. Dat zou ik liever wat hoger hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
pentaw1nz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:09:

[...]
Ketel moduleert op watertemperatuur, zodra zijn temperatuur bijna bereikt wordt zal de vlam lager gaan, echter CV,s hebben een behoorlijk minimaal vermogen dus heel ver terug kunnen ze niet.

Een slimme thermonstaat geeft alleen een percentage door aan de ketel hoeveel warmte hij wil hebben, de ketel bepaald alsnog zelf wat hij gaat doen.
Wil je direct laag vermogen verwarmen kun je in de ketel parameter wijzigen echter dan zet je hem hardhandig op een maximaal vermogen, bij koud weer kan mogelijk je huis niet warm worden.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 06-04-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:45:
[...]

Dank voor de tips.

Bypass heb ik dus niet. Werkt 1 radiator open zetten hetzelfde ? Dan is dat een tijdelijke oplossing.

Thermostaat op 40 dan wordt de aanvoer bij mij dus maar 30 omdat hij mengt. Dat zou ik liever wat hoger hebben
Nee, want hoe zou de geblokkerde aanvoer bij je radiator moeten komen? (óf de afvoer van de vvw is de aanvoer van je radiator, dan krijgt die al praktisch niets)

Bedenk je ook dat het opwarmen van de vvw zo per 1-2 graden een dagdeel kan duren. Om dan van 30 naar 40 te gaan ben je een paar dagen onderweg.

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 06-04-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
pagani schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:50:
[...]

Nee, want hoe zou de geblokkerde aanvoer bij je radiator moeten komen? (óf de afvoer van de vvw is de aanvoer van je radiator, dan krijgt die al praktisch niets)
Vanaf mijn ketel gaan er 2 aanvoer leidingen (aftakkingen). Eentje naar de ene en eentje naar andere kant van het huis . Als ik geluk heb zit die radiator op de andere aanvoer.

Maar bypass lijkt me sowieso verstandig ...
Ga ik de loodgieter vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:32:
[...]
Jij gebruikt verder ook geen radiatoren ?
De radiatoren zitten er nog i.v.m. eventueel benodigd verwarmen in een strenge winter (weinig isolatie, enkel glas) maar gaan na een grote isolatieverbouwing deze zomer weg. Het systeem van de vvw is als een soort binnenlus (alle vier verdelers in het midden van het huis) geplaatst als vertakkingen van de bestaande radiatorleidingen, dus we kunnen ze naar believen aan/uit zetten. De bypass zit er op deze plek tevens omdat hier de aanvoer van boven komt waardoor je sneller een drukoverschot hebt in de aanvoer (geholpen door de zwaartekracht)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik heb, denk ik, dezelfde verdeler+pomp voor mijn vvw. Ik heb uiteindelijk een DVR (https://vte-smartersoluti...3-4-tbv-ku-slim-verdeler/) laten plaatsen. Hiermee kan je de verhouding warm/koud water menging regelen.

De VVW zit bij mij als laatste in de keten waardoor ik hem (DVR) bijna dicht heb gedraaid, retour volledig open. Sindsdien is de aanvoertemperatuur van het water wat daadwerkelijk de vloer in gaat hoger waar hij eerder vaak 10c graden onder de temperatuur van de thermostaatknop bleef hangen. De thermostaatknop, voor de VVW, staat nu ingesteld op 45c.

Voor mijn ketel, zwaardere variant van die van jouw, heb ik de volgende aanpassingen gedaan:
- Min aanvoertemp 45c
- Min vermogen 25% (niet lager gaan dan 25!)
- Max vermogen 30%
- Anti-pendeltijd 8 minuten

Dit was voor mij de oplossing en zijn de gewone radiatoren in huis ook nog bruikbaar. Uiteraard kan je dit niet 1:1 overnemen maar misschien heb jij er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Caayn schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:04:
Ik heb, denk ik, dezelfde verdeler+pomp voor mij vvw. Ik heb uiteindelijk een DVR (https://vte-smartersoluti...3-4-tbv-ku-slim-verdeler/) laten plaatsen. Hiermee kan je de verhouding warm/koud water mening regelen.

De VVW zit bij mij als laatste in de keten waardoor ik hem bijna dicht heb gedraaid. Sindsdien is de aanvoertemperatuur van het water wat daadwerkelijk de vloer in gaat hoger waar hij eerder vaak 10c graden onder de temperatuur van de thermostaatknop bleef hangen. De thermostaatknop staat nu ingesteld op 45c.

Voor mijn ketel, zwaardere variant van die van jouw, heb ik de volgende aanpassingen gedaan:
- Min aanvoertemp 45c
- Min vermogen 25% (niet lager gaan dan 25!)
- Max vermogen 30%
- Anti-pendeltijd 8 minuten

Dit was voor mij de oplossing en zijn de gewone radiatoren in huis ook nog bruikbaar. Uiteraard kan je dit niet 1:1 overnemen maar misschien heb jij er wat aan.
Dankje!
De instellingen ga ik nog even proberen!

Heb je een foto van deze drukverschilregelaar in je systeem ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Ter info mijn ketel instellingen zijn(maar ik heb geen radiatoren in mijn traject).
- Min aanvoertemp 45c
- Min vermogen 25%
- Max vermogen 25%
- Anti-pendeltijd 15 minuten

Min aanvoer temp staat hier ook bewust op 45c anders gaat de ketel te snel pendelen.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 06-04-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
mr_evil08 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:23:
Ter info mijn ketel instellingen zijn(maar ik heb geen radiatoren in mijn traject).
- Min aanvoertemp 45c
- Min vermogen 25%
- Max vermogen 25%
- Anti-pendeltijd 15 minuten

Min aanvoer temp staat hier ook bewust op 45c anders gaat de ketel te snel pendelen.
En ook stappenmodulatie op 0?

En waar heb je de modulerende pomp vermogen op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
pentaw1nz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:29:
[...]

En ook stappenplan modulatie op 0?

En waar heb je de modulerende pomp vermogen op staan?
stappenmodulatie kun je zo laten.

De pomp zelf heb ik aangepast want had ruisende leidingen.
Fysiek schakelaar op de pomp in de ketel stand 1,2 en 3, staat hier op stand 2, stand 3 gaf vroeger ruisende leidingen waar default op stond vanuit fabriek.

Pomp instellingen hebben weinig zin hier omdat er vrijwel niks op zit.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 06-04-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:09:
[...]

Dankje!
De instellingen ga ik nog even proberen!

Heb je een foto van deze drukverschilregelaar in je systeem ?
Uiteraard, al valt er niet zoveel aan te zien :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHec6LS_tCezG54H7SWGN9p_IRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZ5l48r9t5ovUwZ9GphSmvik.jpg?f=fotoalbum_large
(rechterzijde van de verdeler, boven de temperatuurvoeler)

[ Voor 6% gewijzigd door Caayn op 06-04-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Caayn schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:39:
[...]

[Afbeelding]
Dankje.

Heb de ketel instellingen nu aangepast en 1 radiator open gedraaid. Aanvoer van vvw blijft bij mij wel 10 graden onder de waarde op de thermostaatknop.
Vooralsnog blijft de ketel aan, maar wil toch wel graag een bypass of zo'n dvr laten installeren. Snap alleen het verschil niet zo tussen de bpyass tussen aanvoer en retour leiding en die van jou op die plek. Hoe zijn aanvoer en retour dan verbonden? Inwendig in de unit?

Het lijkt me ook nog vrij eenvoudig zelf te doen. (De dvr De bypass niet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Q6OzW1brYB5oNX59wimY5IMN90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEqqro85qUmZJH9aiAwd59xt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 06-04-2022 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Dezelfde als bij mijn foto, maar dan ingebouwd in de verdeler zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
pagani schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:47:
[...]

Dezelfde als bij mijn foto, maar dan ingebouwd in de verdeler zelf.
Wat is het verschil kwa plaatsing? Die van @Caayn lijkt me eenvoudiger te plaatsen, in ieder geval in mijn situatie (achteraf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:46:
[...]

Dankje.

Heb de ketel instellingen nu aangepast en 1 radiator open gedraaid. Aanvoer van vvw blijft bij mij wel 10 graden onder de waarde op de thermostaatknop.
Vooralsnog blijft de ketel aan, maar wil toch wel graag een bypass of zo'n dvr laten installeren. Snap alleen het verschil niet zo tussen de bpyass tussen aanvoer en retour leiding en die van jou op die plek. Hoe zijn aanvoer en retour dan verbonden? Inwendig in de unit?

Het lijkt me ook nog vrij eenvoudig zelf te doen. (De dvr De bypass niet)

[Afbeelding]
Jij hebt een "open verdeler" wat onder andere inhoudt dat de verdeler water mengt voordat het daadwerkelijk de vloer ingaat. Hierbij wordt warm en koud/retour water met elkaar gemengd. Het water wat de verdeler ingaat wordt in feite dus al afgekoeld, ongeacht wat er voor de verdeler zit, voordat het überhaupt de verdeler verlaat en de vloer in gaat.

Met de DVR kan jij deze mengverhouding aanpassen waardoor er minder retour/koud water gemengd wordt met het warme water. Hierbij houdt de DVR rekening met de drukverschillen in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Caayn schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:10:
[...]
Jij hebt een "open verdeler" wat onder andere inhoudt dat de verdeler water mengt voordat het daadwerkelijk de vloer ingaat. Hierbij wordt warm en koud/retour water met elkaar gemengd. Het water wat de verdeler ingaat wordt in feite dus al afgekoeld, ongeacht wat er voor de verdeler zit, voordat het überhaupt de verdeler verlaat en de vloer in gaat.

Met de DVR kan jij deze mengverhouding aanpassen waardoor er minder retour/koud water gemengd wordt met het warme water. Hierbij houdt de DVR rekening met de drukverschillen in het systeem.
Ok! Dank!

En is dan die aansluiting van jou vergelijkbaar met die van @pagani ? Of heeft die andere manier van aansluiten ook nog weer een andere werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Heb overigens 2 radiatoren open gedraaid. Het ging weliswaar wat langer goed, maar uiteindelijk ook weer code 1.

De retour wordt nu wel gewoon warm, dus wel voldoende flow lijkt me. Toch no die code 1. Ook jullie eerder genoemde instellingen heb ik overgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
De ketel instellingen zijn een deel van mijn oplossing. Het andere deel is het aanpassen van de mengverhouding, doormiddel van een DVR, waardoor de vloerverwarming warmte beter gebruikt en de ketel beter zijn warmte kwijt kan.

Mijn ketel pendelt nog steeds maar wel een heel stuk minder. Dat heeft simpelweg te maken dat het minimum vermogen van mijn ketel hoger ligt dan de afgifte van mijn vloerverwarming.

[ Voor 5% gewijzigd door Caayn op 06-04-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Caayn schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:06:
De ketel instellingen zijn een deel van mijn oplossing. Het andere deel is het aanpassen van de mengverhouding, doormiddel van een DVR, waardoor de vloerverwarming warmte beter gebruikt en de ketel beter zijn warmte kwijt kan.

Mijn ketel pendelt nog steeds maar wel een heel stuk minder. Dat heeft simpelweg te maken dat het minimum vermogen van mijn ketel hoger ligt dan de afgifte van mijn vloerverwarming.
Helder. Al zou ik verwachten dat die 2 radiatoren die ik nu heb opengezet eigenlijk hetzelfde doen als die bypass.

Maar doet jouw bypass/dvr nu hetzelfde als wanneer je deze tussen de leidingen plaatst? Mijn loodgieter komt morgen langs en wilde het tussen de leidingen monteren, dus anders dan wat jij hebt.
In dat gat waar jij de dvr hebt gemonteerd kun je namelijk ook dit soort ventielen plaatsen. Daarbij alsnog een bypass tussen aanvoer en retour monteren, dus beide.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Mf6_jB52Uzbl3UdBrP12_bMw7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oArTV8qgNkZPpKVtihefYDJY.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk kan ik daarmee ook de aanvoer beter regelen. Ald de thermostaatknop op 50 staat kom ik echt maar aan 35 aanvoer.

[ Voor 22% gewijzigd door pentaw1nz op 06-04-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Blihi schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:19:

Thermostaatknop op 60 geeft overigens een aanvoer van ongeveer 40 op de verdeler. Echt warmer wordt hij niet.
Dit t.o.v. een graad of 35/38 bij thermostaatknop op 50.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ben inmiddels ook weer iets verder. Er is kennelijk een pro versie van deze verdelers, waar standaard een ltv ventiel bij wordt geleverd. Zie daarvoor https://qualifloor.nl/robot-pro-uitvoering/

Iedereen met een verdeler als de mijne zal dus een lage aanvoertemperatuur hebben omdat deze automatisch mengt. Helemaal als je ketel een aanvoer onder de 55 heeft zal je dit merken in een lagere temperatuur op de verdeler.

De optie van het ltv ventiel zorgt er voor dat de automatische mengverhouding kan worden aangepast. Zodanig dat je dus je warme cv water direct door de vloer kunt laten stromen. Erg belangrijk dat je dan dus niet een te hoge aanvoer in je ketel hebt ingesteld.

Volgens mij is dit hem https://benem.nl/vte-inregelventiel-3/4-messing.html, maar volgens @Caayn kan ik daar dus ook een DVR in draaien ipv dit specifieke ventiel. Zelfde werking.
Volgens mij moet ik dan wel de installatie aftappen?

DAARNAAST zal ik volgens mij alsnog een bypass moeten laten installeren tussen aanvoer en retour.

[ Voor 23% gewijzigd door pentaw1nz op 06-04-2022 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Durf niet te zeggen of jij zowel een bypass als een dvr/regelventiel nodig hebt. Dat zal ook afhangen van jouw aanvoer temperatuur vanaf de ketel. Bij een lage aanvoer temperatuur vanaf jouw ketel lijkt mij een bypass overbodig als je een DVR/regelventiel op de verdeler zet.

Met een DVR in de verdeler zal er meer warm water worden aangezogen door de pomp van de vloerverwarming. Bij mij is dat voldoende voor mijn CV om al het water kwijt te kunnen zelfs als alle overige radiatoren dicht staan waardoor in mijn geval een bypass overbodig is.

Doordat ik met de DVR de mengverhouding aanpas (zo min mogelijk retourwater mengem) is de temperatuur van het water wat de vloer in gaat hoger* en kan mijn ketel zijn water kwijt omdat de vraag vanuit de vvw hoger is.

Ik heb zelf express gekozen voor de VTE DVR (die ik eerder linkte) omdat deze rekening houdt met de druk in het systeem.

*Zonder dat de ketel een andere temperatuur aanlevert. Met DVR/regelventiel: 45c graden uit de ketel, 43~45c in de vloer. Zonder DVR/regelventiel: 45c uit de ketel, 30~35 in de vloer.

[ Voor 37% gewijzigd door Caayn op 06-04-2022 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dank allen. Veel geleerd en ik weet welke oplossingen er zijn.
Heb de oplossing even in de startpost geplaatst voor mensen met hetzelfde probleem.

Zowel CV pendelen als lage vloertemperatuur kun je dus oplossen met zo'n DVR / LTV ventiel.
De bypass tussen aanvoer en retour kan alsnog handig zijn, maar mogelijk niet nodig als je een lage aanvoer hebt vanuit de ketel en alles rechtstreeks in je vloer laat stromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 16:23
@Paul C
Het fysieke formaat van het ventiel 1/2 of 3/4 zegt helemaal niets over de doorlaat.

Er zijn 1/2 ventielen met kv 0,4 maar ook met bijvoorbeeld 4 dit is ook zo bij 3/4 ventielen.
Als ik "standaard" thermostatische kraan van 1/2 bij de gamma uit schap trek heeft deze over het algemeen een kv 0,9 tot 1 afhankelijk van het merk.

Dus mocht hier een lage kv zijn toegepast kan je bij meeste merken gewoon het binnenwerk van de kraan vervangen voor grote kV.
Voor vloerverwarming 60 tot 100m2 zou ik zeggen minimaal kv1 als je geen hoge aanvoertemperatuur vanuit de ketel wil hanteren.
Dit is overgens minder relevant als je geen nachtverlaging toepast.

Ter indicatie ik gebruik kv 0,25 voor mijn 70m2 vloer.

KV = m3/uur bij 1bar drukverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
[...]

[Afbeelding]
Heb het ventiel gemonteerd en ben er een beetje mee aan t spelen.
Ik zag toevallig dat jij 'm volledig open hebt staan I.t.t. volledig dicht wat je in je post aangaf ?

Heb het ventiel geinstalleerd, maar met zowel volledig dicht als volledig open blijft de ketel in stand 1 gaan. De aanvoertemp wordt ook niet zo hoog als de waarde op de thermostaatknop (wel iets hoger). En het in stand 1 gaan lijkt ook wat langer te duren.

Heb mij trouwens verkeken op de ketel, heb ook de 36/30.
Verder heb ik aanvoertemp ketel op 45 staan
maximaal vermogen 30
Min. aanvoertemperatuur stooklijn 40
Stappenmodulatie uit (ook alweer aan gehad, geen verschil)
Min. aanvoertemp bij OT 40

Thermostaatknop op de vvw op 45
vvw pomp in middelste stand, en dan sterkte 1 van 3.

[ Voor 33% gewijzigd door pentaw1nz op 13-04-2022 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Probeer eens "E" (min aanvoer temp OT) op 45 te zetten. Als ik hem op 40 zet dan gaat mijn ketel ook binnen no-time pendelen omdat hij vrij snel aan de 40 zit maar 45 duurt een stuk langer als hij maar op 25% draait. Zorg hierbij dat "E." (let op de punt) op "1" staat.

In combinatie met dit kan je ook proberen het max vermogen nog iets te verlagen. Dan duurt het langer voordat de ketel zijn temperatuur heeft bereikt.

Eventueel kan je ook "P" (anti-pendeltijd) verhogen. Zodat als de ketel de warmte niet kwijt kan hij niet als een zenuwachtig kind na 5minuten weer vol gaat stampen.

Eigenlijk wat @mr_evil08 eerder ookal aangaf.
Verder heb ik aanvoertemp ketel op 45 staan
Welke instelling bedoel jij hiermee? De instelling die je zonder het service/monteur menu doet door het "thermometer" icoon/knopje in te drukken? Zoja, dat is de maximale temperatuur die de ketel mag leveren, deze zou ik hoger zetten op bijv 55~65.

Voor tapwater deze niet lager zetten dan 60! ivm legionella.

[ Voor 9% gewijzigd door Caayn op 13-04-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Caayn schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:45:
Probeer eens "E" (min aanvoer temp OT) op 45 te zetten. Als ik hem op 40 zet dan gaat mijn ketel ook binnen no-time pendelen omdat hij vrij snel aan de 40 zit maar 45 duurt een stuk langer als hij maar op 25% draait. Zorg hierbij dat "E." (let op de punt) op "1" staat.

In combinatie met dit kan je ook proberen het max vermogen nog iets te verlagen. Dan duurt het langer voordat de ketel zijn temperatuur heeft bereikt.

Eventueel kan je ook "P" (anti-pendeltijd) verhogen. Zodat als de ketel de warmte niet kwijt kan hij niet als een zenuwachtig kind na 5minuten weer vol gaat stampen.

Eigenlijk wat @mr_evil08 eerder ookal aangaf.

[...]
Welke instelling bedoel jij hiermee? De instelling die je zonder het service/monteur menu doet door het "thermometer" icoon/knopje in te drukken? Zoja, dat is de maximale temperatuur die de ketel mag leveren, deze zou ik hoger zetten op bijv 55~65.

Voor tapwater deze niet lager zetten dan 60! ivm legionella.
Dankje. Ga ik proberen
De aanvoertemperatuur die ik bedoel is inderdaad die onder het thermometer icoon. Dat is toch gewoon de overall aanvoer? Je wilt bij een hre ketel toch ook niet zo'n hoge aanvoer temperatuur?

En heb jij dat ventiel nou op 0.1 of meer richting 0.5? Dus minder of meer weerstand op die veer.

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 13-04-2022 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:42:
[...]

Dankje. Ga ik proberen
De aanvoertemperatuur die ik bedoel is inderdaad die onder het thermometer icoon. Dat is toch gewoon de overall aanvoer? Je wilt bij een hre ketel toch ook niet zo'n hoge aanvoer temperatuur?

En heb jij dat ventiel nou op 0.1 of meer richting 0.5? Dus minder of meer weerstand op die veer.
Nee.

Thermometer + radiator led lampje = maximum verwarming temperatuur*.
Thermometer + kraan led lampje = Warm water temperatuur, kraan, douche, etc.

Ik hebt het ventiel overigens op 0.1~0.2 staan, dat werkt voor mij goed in combinatie met de juiste ketel instellingen en de vvw pomp op stand 2. Met vvw en een zware ketel (met een hoog minimum vermogen) zal je altijd wel iets pendelen, met alle eerder genoemde tips in dit topic is dat wel te minimaliseren.

*Enkel bij een aan/uit thermostaat is dit de temperatuur waarmee de ketel reageert op een warmte vraag van de thermostaat. Jouw ketel zal hoogstwaarschijnlijk dan ook met 40c graden reageert hebben omdat jij "E" op 40 hebt/had staan ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Caayn op 13-04-2022 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Caayn Ik heb mijn ketel op minimaal 45c en max 50c staan, de brander kan niet moduleren want staat vast op 25%.

Reden dat ik niet hoger dan 50c wil gaan is het redement verlies want die warmte spugt die alleen maar de pijp uit omdat de vloerverwarmingsysteem begrenst op 40c en er verder niks open staat.

Pendelstand staat op 15 minuten, reden van max 50c en geen 40c is dat de ketel even door trekt voordat in pendelstand gaat.

Een buffervat denk ik nog aan en zal het pendelen verminderen, maar langere tijd de brander aan hebben gaat sowieso niet lukken vanwege zijn minimaal vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 14-04-2022 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Caayn schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:36:
[...]
Nee.

Thermometer + radiator led lampje = maximum verwarming temperatuur*.
Thermometer + kraan led lampje = Warm water temperatuur, kraan, douche, etc.

Ik hebt het ventiel overigens op 0.1~0.2 staan, dat werkt voor mij goed in combinatie met de juiste ketel instellingen en de vvw pomp op stand 2. Met vvw en een zware ketel (met een hoog minimum vermogen) zal je altijd wel iets pendelen, met alle eerder genoemde tips in dit topic is dat wel te minimaliseren.

*Enkel bij een aan/uit thermostaat is dit de temperatuur waarmee de ketel reageert op een warmte vraag van de thermostaat. Jouw ketel zal hoogstwaarschijnlijk dan ook met 40c graden reageert hebben omdat jij "E" op 40 hebt/had staan ;)
"INREGELVENTIEL VOLLEDIG DICHT = geen menging van
vloer-retourwater met primair aanvoerwater, geschikt voor
aanvoerwatertemperatuur vanaf ca. 40 °C*
INREGELVENTIEL VOLLEDIG OPEN = wel menging van
vloer-retourwater met primair aanvoerwater, geschikt voor
aanvoerwatertemperatuur van ca. 70 °C"

waarbij 0.1 = dicht en 0.5 = open

https://vloerverwarmingno...tie-SLIM-verdeler-VTE.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 20-09-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Nu de eerste dagen stoken zijn begonnen heb ik wat kunnen testen. E.e.a. is mij nog niet helemaal helder en naar de zin, daarom toch even deze bump.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yw20TAXmzbNEfsy5dsiJzPu30SE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXs8so9KwedbEz2Gs86UbnoT.jpg?f=fotoalbum_large

Het pendelen van CV heb ik vooralsnog geen last van gehad. Dat beschouw ik nu als opgelost.
CV settings die ik nu hanteer:
Aanvoertemp 45
3 Ingesteld maximaal CV-vermogen: 25
3. Maximum capaciteit modulerende pomp 65
5 Min. aanvoertemperatuur van de stooklijn 25
C Stappenmodulatie 1
c minimaal toerental CV 25
E Min. aanvoertemperatuur bij OT 35 (ook getest op 45)
E. Reactie OT 1
P Antipendeltijd 10

Wat me nog niet helemaal aanstaat is dat de aanvoerleiidng vlak voor de verdeler echt goed warm aanvoelt. Die zal dus gewoon max aanvoer = 45 graden zijn.
Vervolgens wordt de aanvoer zoals aangegeven op de verdeler niet warmer dan 39. Retour blijft steken op 30/31. De vloer wordt dus niet echt lekker warm en opwarming thuis duurt ook vrij lang. Nu +1.5 graad in 2 uur stoken en dan zitten we nog in een warme periode.

DVR ventiel bijma volledig dicht (0.2) en tevens getest op volledig open (0.5). Dit gaf overigens geen verschil.
Verdeler pompsnelheid nu op stand 2.

Op zich redelijk zou je misschien denken, het huis warmt ook wel iets op,maar gaat wel erg traag. Ik vind het vreemd dat het water dat de vloer instroomt een stuk koeler is dan het water dat vlak voor de verdeler in de leiding zit te "wachten".
De thermostaatknop op de verdeler heb ik op 60 staan nu. Deze werkt overigens goed, want als ik 'm op 20 zet dan zakt de aanvoer temp direct.
Die "45 graden uit de ketel = 43-45 graden in de vloer" zoals @Caayn aangaf zit er vooralsnog dus niet in.
Ook het feit dat de retour op 30 blijft steken geeft aan dat een deel van de buizen in de vloer niet warmer zullen zijn dan dat. Je zou na enkele uren stoken toch ook verwachten dat ta en tr dichter bij elkaar komen? De verdeler pompsnelheid op het hoogst veranderde dit overigens ook niet echt.

Lang verhaal kort;
Ik zou graag willen dat er warmer water in mijn vloer stroomt dan momenteel het geval.
Daarnaast verwacht ik toch wel een iets betere delta t dan de huidige 8 a 9

Benieuwd of iemand hier wat tips voor heeft.

[ Voor 31% gewijzigd door pentaw1nz op 25-09-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Waarom vind je een retourtemperatuur uit de vloer van 30° te laag?
Het temperatuursverschil (8 á 9°, is dat na 2 uur stoken?) toont wel aan dat de vloer volop warmte opneemt, de verdelerpomp harder zetten zou dit temperatuursverschil moeten verlagen (als je met je inregemventiel menging toestaat uiteraard).

Hoe zit het met isolatie in je huis, heb je op de vloerverwarming dik parket liggen, en zit er geen isolatie onder waardoor je een hete kruipkelder hebt? Want de warmte die je in de vloer stopt moet ergens naartoe gaan, als je na 2 uur nog niets merkt moet je op zoek.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
naftebakje schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:06:
Waarom vind je een retourtemperatuur uit de vloer van 30° te laag?
Het temperatuursverschil (8 á 9°, is dat na 2 uur stoken?) toont wel aan dat de vloer volop warmte opneemt, de verdelerpomp harder zetten zou dit temperatuursverschil moeten verlagen (als je met je inregemventiel menging toestaat uiteraard).

Hoe zit het met isolatie in je huis, heb je op de vloerverwarming dik parket liggen, en zit er geen isolatie onder waardoor je een hete kruipkelder hebt? Want de warmte die je in de vloer stopt moet ergens naartoe gaan, als je na 2 uur nog niets merkt moet je op zoek.
Isolatie is op orde. Dekvloer is tevens nieuw en ligt pvc op van een paar mm dikte.

De aanvoer van 40 in de verdeler vind ik vreemd, omdat de ketel water van 45 graden levert. Ook met de ketel op 50 bleef het op 40 steken. Dit terwijl ik het dvr ventiel volledig dicht had staan = geen menging retourwater dus water zou direct in de vloer moeten gaan. Ik zou dan ook 45 verwachten.

Retour van 30 vind ik laag. Ik zou een betere delta t verwachten dan 9 a 10 bij deze lage temperatuur verwarming. Tevens zou ik graag willen dat de vloer gewoon iets warmer aanvoelt (ik snap dat het ltv is, maar een paar graden verschil kan wel heel anders aanvoelen)
Pompsnelheid op max maakte hier geen verschil in. Na 3 uur stoken was retour nog steeds 30.

Mijn "probleem" is dus tweeledig. Ik wil graag dat ik meer grip heb op de aanvoer temp in de verdeler (verhogen) en tevens de delta t iets verkleinen (danwel retour iets hoger). Vooralsnog krijg ik dit niet voor elkaar met de combinatie CV settings en dvr ventiel op verdeler.

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 26-09-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobke77
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56
Wat is je groeplengte? Bijvoorbeeld 80 meter of 120 meter maakt nogal een verschil namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
bobke77 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:06:
Wat is je groeplengte? Bijvoorbeeld 80 meter of 120 meter maakt nogal een verschil namelijk.
Werkelijk geen idee. Zie start post voor een beeld.
Vloer is totaal zon 60m2. Hoh is 10 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ben nu per groep aan het testen.
Met 1 groep open krijg ik ruim 45 (tot aan 50 op het metertje) graden in de verdeler met een cv aanvoer van 45. Hoe kan het dat de aanvoer met moeite tot 39 komt als ik alle groepen open heb? Cv leidingen zijn dus wel warm.
Moet ik dan toch de cv pompsnelheid wat verhogen ?

De retour stijfgt overigens snel met 1 groep open, om dan weer rond 30 te blijven steken. waarbij aanvoer dus nu 45 is. Na een half uur nog 30.
Verdeler pomp draait maximaal.
Ik zou verwachten dat het circuit toch wel wat sneller opwarmt als de pomp maximaal aan het werk is en ik maar 1 groep open heb. Dat het relatief koude water dan redelijk snel is "doorgespoeld" ?

Ketel gaat uiteraard wel weer pendelen (kan warmte niet kwijt met maar 1 groep)

[ Voor 22% gewijzigd door pentaw1nz op 26-09-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verlaag je aanvoertemperatuur naar de buitentemperatuur, dan zal je deltaT lekker laag zijn 8)7 Wie heeft je wijsgemaakt dat een deltaT van 10°C bij lagetemperatuurverwarming 'beter' moet, en wat is dat 'beter' dan???

En denk eraan dat je een paar duizend kilo beton aan het opwarmen bent naar 30°, en je frustreert dat je die niet op 50° krijgt. Ik vind het net gek dat je die retour zo hoog wil.

Misschien moet je even van de meetwaarden wegstappen, en vergeten waar je je zorgen om maakt, back to basic. Thermostaat instellen, laten doen en zonder kijken je afvragen of het warm genoeg is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
@naftebakje Beter is in dit geval kleiner. Ik zou bij 40 aanvoer een retour van 35 verwachten en dus een delta t van 5 graden.
Ik vind 9 graden best fors.

Zoals aangegeven warmt het huis wel op. Straks met echte kou nog eens checken of dit het geval is.

De vloer voelt echter niet lekker warm aan. Mijn redenatie is dat de vloer op veel plekken rond die 30 graden ligt van de retourtemperatuur. De retourtemperatuur dacht ik te kunnen verhogen door de verdelerpomp harder te zetten (warm aangevoerde water zou dan toch sneller door mijn vvw buizen moeten gaan stromen en daarmee ook een hogere retour temp behalen?)

Ik probeer het de combinatie van CV settings en vvw settings gewoon te begrijpen zodat ik het kan optimaliseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:24
@pentaw1nz Ik snap ook niet zo goed waarom die retour temp omhoog moet. Als die bijna gelijk is aan de aanvoer temp, dan zou het water dus bijna geen warmte afgeven aan de vloer, maar dat wil je juist wel. Ik zou dus juist redeneren dan een grotere deltaT betekend dat er meer warmte aan de vloer wordt afgegeven, en dus dat dat efficiënter is dan een lage DeltaT. (anders warm je water op, waarvan je vervolgens de warmte niet gebruikt om de vloer op te warmen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Bucephalus het afgegeven vermogen is evenredig met het temperatuurverschil vermenigvuldigd met het debiet.
Dubbel debiet en de helft van het temperatuurverschil is dus evenveel afgifte.

Een te laag debiet zorgt dat alle afgifte aan het begin van de slang zit.
Met een hoger debiet gaat niet alleen de retour omhoog, maar kan ook de aanvoer omlaag en dat is gunstig voor bijvoorbeeld warmtepomprendement.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:24
@Proton_
Weer wat geleerd vandaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Bucephalus schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:49:
@pentaw1nz Ik snap ook niet zo goed waarom die retour temp omhoog moet. Als die bijna gelijk is aan de aanvoer temp, dan zou het water dus bijna geen warmte afgeven aan de vloer, maar dat wil je juist wel. Ik zou dus juist redeneren dan een grotere deltaT betekend dat er meer warmte aan de vloer wordt afgegeven, en dus dat dat efficiënter is dan een lage DeltaT. (anders warm je water op, waarvan je vervolgens de warmte niet gebruikt om de vloer op te warmen)
Ik zeg ook niet dat de retour bijna gelijk moet zijn aan de aanvoer, ik vind een verschil van 9 graden alleen veel, dat is bijna 25% kouder bij een temperatuur van 40 graden aanvoer.
Naar mijn idee wordt de vloer dan minder lekker warm dannwanneer de retour 35 zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Een vuistregel die ik vond, was dat de retour 2°C hoger moet zijn dan de gewenste ruimtetemperatuur. Dus stel je kamerthermostaat in op 33°C, en eenmaal die bereikt heb je je gewenste retourtemperatuur van 35°C; en is het ook de ideale temperatuur voor een zomerfeestje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:49:
DVR ventiel bijma volledig dicht (0.2) en tevens getest op volledig open (0.5). Dit gaf overigens geen verschil.
Verdeler pompsnelheid nu op stand 2.
Wat wil je bereiken met het dichtdraaien van je DVR ventiel?

Even fictieve getalletjes:
De CV pompt 500l/uur water in je vloerverwarmingsverdeler (als alles open staat)
De vloerverwarmingspomp pompt 1000l/uur water in je vloer.
Dus bij 30°C retour en 50°C aanvoer CV gaat er dan 40°C je vloer in (500l/uur 30°C en 500l/uur 50°C)

Je DVR ventiel probeert de mengverhouding te beïnvloeden, door je vloerverwarmingspomp 'meer' CV water te laten pakken. Maar dat CV water moet er wel 'zijn'. Als je CV ketel en traject ervoor 'niet meer' geeft, zal je vloerverwarmingspomp meer stroom gaan pakken en dezelfde hoeveelheid water door je DVR ventiel gaan persen.
Je DVR ventiel dichtdraaien heeft meer zin als je vloerverwarmingsverdeler achter een lange dunne buis zit en je CV het water eenvoudiger door de radiatoren kan sturen. draai je echter al je radiatoren dicht, dan is er geen andere route. Je vloerverwarmingspomp 'helpt' dus je CV circuit, maar als je CV pomp geen hulp nodig heeft, dan gaat je CV pomp gewoon rustiger draaien om die 500l/uur die hierboven staat vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
TheGhostInc schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:45:
[...]

Wat wil je bereiken met het dichtdraaien van je DVR ventiel?

Even fictieve getalletjes:
De CV pompt 500l/uur water in je vloerverwarmingsverdeler (als alles open staat)
De vloerverwarmingspomp pompt 1000l/uur water in je vloer.
Dus bij 30°C retour en 50°C aanvoer CV gaat er dan 40°C je vloer in (500l/uur 30°C en 500l/uur 50°C)

Je DVR ventiel probeert de mengverhouding te beïnvloeden, door je vloerverwarmingspomp 'meer' CV water te laten pakken. Maar dat CV water moet er wel 'zijn'. Als je CV ketel en traject ervoor 'niet meer' geeft, zal je vloerverwarmingspomp meer stroom gaan pakken en dezelfde hoeveelheid water door je DVR ventiel gaan persen.
Je DVR ventiel dichtdraaien heeft meer zin als je vloerverwarmingsverdeler achter een lange dunne buis zit en je CV het water eenvoudiger door de radiatoren kan sturen. draai je echter al je radiatoren dicht, dan is er geen andere route. Je vloerverwarmingspomp 'helpt' dus je CV circuit, maar als je CV pomp geen hulp nodig heeft, dan gaat je CV pomp gewoon rustiger draaien om die 500l/uur die hierboven staat vast te houden.
Met mijn verdeler wordt er retourwater gemengd met aanvoer water voordat het de vloer in gaat. Dit ventiel beinvloedt dat inderdaad.

Middels dichtdraaien van het ventiel zou warm aanvoer water vrijwel direct de vloer in stromen ipv eerst worden gemengd met retour (verschil tussen hydraulisch actief en passief maken van de verdeler) . Dit zou het probleem oplossen wanneer je met dit soort verdelers op lage temperatuur verwarmt. De verdeler is oorspronkelijk gemaakt voor hoge temperatuur. Bij 70 graden aanvoeren, dan retour water mengen, gaat er 40 graden de vloer in. Ik werk echter met een aanvoer van max 45 graden.

Doel van dit DVR ventiel installeren en tevens dichtdraaien is dus de temperatuur van het water dat de vloer in stroomt te verhogen.

Of de vvw pomp dit aan kan hangt natuurlijk mede af van de stand waarin deze staat. De aanvoerleiding van CV naar verdeler voelt overigens ook altijd warm aan, dus volgens mij staat er altijd genoeg warm water "te wachten" in de aanvoer leiding voor de verdeler.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 27-09-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pentaw1nz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:15:
Middels dichtdraaien van het ventiel zou warm aanvoer water vrijwel direct de vloer in stromen ipv eerst worden gemengd met retour (verschil tussen hydraulisch actief en passief maken van de verdeler) . Dit zou het probleem oplossen wanneer je met dit soort verdelers op lage temperatuur verwarmt. De verdeler is oorspronkelijk gemaakt voor hoge temperatuur. Bij 70 graden aanvoeren, dan retour water mengen, gaat er 40 graden de vloer in. Ik werk echter met een aanvoer van max 45 graden.

Doel van dit DVR ventiel installeren en tevens dichtdraaien is dus de temperatuur van het water dat de vloer in stroomt te verhogen.
Als je hem dichtdraait is hij inderdaad passief en gaat aanvoer rechtsreeks je vloer in.
Maar zodra hij (gedeeltelijk) hydraulisch actief is, dan is het maar de vraag hoeveel impact het heeft.

Op sommige websites kom ik verhalen tegen alsof dit 'al je VV-problemen' oplost. Gewoon even een DVR ventieltje erin, instellen en klaar. De wereld is iets complexer dan dat ;)

In jouw geval is het veel simpeler, de CV levert gewoon te weinig warm water. Je wilt namelijk een hogere aanvoer naar de vloer en een hogere retour uit de vloer. De enige die daar voor kan zorgen is de CV.
Zodra je aanvoer temperatuur omhoog gaat kun je de VV pomp ook omhoog zetten en daarmee komt je retour ook omhoog (maar kan je aanvoer weer iets inzakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
TheGhostInc schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:22:
[...]

Als je hem dichtdraait is hij inderdaad passief en gaat aanvoer rechtsreeks je vloer in.
Maar zodra hij (gedeeltelijk) hydraulisch actief is, dan is het maar de vraag hoeveel impact het heeft.

Op sommige websites kom ik verhalen tegen alsof dit 'al je VV-problemen' oplost. Gewoon even een DVR ventieltje erin, instellen en klaar. De wereld is iets complexer dan dat ;)

In jouw geval is het veel simpeler, de CV levert gewoon te weinig warm water. Je wilt namelijk een hogere aanvoer naar de vloer en een hogere retour uit de vloer. De enige die daar voor kan zorgen is de CV.
Zodra je aanvoer temperatuur omhoog gaat kun je de VV pomp ook omhoog zetten en daarmee komt je retour ook omhoog (maar kan je aanvoer weer iets inzakken).
Ik vraag me af of er te weinig water wordt geleverd door de CV. De CV ging ging immers steeds pendelen omdat maximale temperatuur bereikt was. Er stond dus genoeg warm water klaar om de vloer in te gaan, maar de verdeler kreeg het niet snel genoeg rondgepompt.

De aanvoer op mijn CV is momenteel 45, de verdeler loopt op tot ta 40 graden.
Ik heb getest met slechts 1 groep open op de verdeler, en daarmee kreeg ik de aanvoer zelfs naar 45 tot bijna 50 graden. De retour bleef echter op 30 steken. Ook met de hoogst verdeler pompsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
pentaw1nz schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:54:
@naftebakje Beter is in dit geval kleiner. Ik zou bij 40 aanvoer een retour van 35 verwachten en dus een delta t van 5 graden.
Ik vind 9 graden best fors....
Je bent volop warmte in de vloer aan het stoppen, en die neemt die gretig op. Op 30° aanvoer kan je 25° retour normaal noemen, op 40° aanvoer is 30° retour (als je woonkamer niet al 25° of warmer is) perfect normaal.
Een kleinere deltaT op die temperaturen zou willen zeggen dat je vloer verzadigd is van warmte, dus te weinig vermogen heeft (lussen te ver uit elkaar bijvoorbeeld, aangelegd als bijverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik maak hieruit op dat je de vloerverwarming aan hebt laten leggen (zou ik ook doen hoor! ;)). Maar je kunt dan met jouw vragen natuurlijk ook bij de installateur terecht. Kijken wat die erover zegt. Dan kun je dat hier ook laten valideren wellicht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
CH4OS schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:35:
[...]
Ik maak hieruit op dat je de vloerverwarming aan hebt laten leggen (zou ik ook doen hoor! ;)). Maar je kunt dan met jouw vragen natuurlijk ook bij de installateur terecht. Kijken wat die erover zegt. Dan kun je dat hier ook laten valideren wellicht. :)
Helaas zijn er veel loodgieters die zich beperken tot kennis over leidingen aanleggen en (pers)koppelingen lekvrij monteren. Als het gaat om inregelen of tweaken zijn er maar weinig die zich daar mee bezig houden.

DVR ventiel had betreffende man ook nog nooit van gehoord :)

Ik begrijp dat een tr van 30 bij ta 40 dus toch wel goed is bij vloerverwarming.
Mijn ketel draait momenteel netjes en lijkt niet te pendelen.
Ik had gehoopt om wat meer grip te hebben op die ta en tr, zonder de CV temperatuur hoger dan 45 te zetten.

De koude maanden maar even afwachten en kijken of ik met deze settings dan nog steeds de woning warm krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
De vloer is duizenden kilo's beton, vergeet het om grip te hebben op de retour, je kan er warmte in pompen en ie gaat zachtjes omhoog. En aanvoer, zet die te heet en je vloer barst, is ook niet handig toch.
Ondertussen straalt hij de warmte wel zalig de huiskamer in, dus probeer er niet te snel warmte in te pompen zodat je geen grote overshoot krijgt. En je weet dat het een 'traag' systeem is, dus 's ochtends wat vroeger beginnen opwarmen (en 's avonds evenveel vroeger stoppen, dus geen verlies). Ook handig als je nog met radiatoren werkt: je kan tijdelijk een half graadje hoger programmeren in de thermostaat als vb de badkamer warm moet zijn; radiator warm en je merkt er beneden niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-05 13:53
Hoi, even inhaken hier. Hele topic gelezen en vanwege een chat/topic op fb kwam ik (met een CV expert aldaar) weer via google hier terrecht. Blijkt dat nauwelijks iemand verstand heeft van goed vv verdeler inregelen laatst staan het bypass en/of tlv/mengventiel... bizar.

Ik heb een vergelijkende situatie, wellicht kunnen we van elkaar leren. Ben ook druk aan het stoeien met de ketel en de instellingen op de vv verdeler. Alvoor ik wat info en foto's post hier, de belangrijkste opmerking die ik afgelopen jaren heb geleerd:

Met pvc vloer mag je max aanraak temp van de vloer 28 graden zijn. Dit vanwele lijm etc dat kan loslaten. Een retour van 30 graden kan heel goed een aanraak temp van 28 graden zijn van jou vloer, dus niet hoger gaan! Check dit even of deze aanname klopt. Ik meet alles hier met een Flir One, en conracr sensors en een goedkope IR temp gun.

Bij aanvoeren van 40/45 graden is een delta T trouwens vrij prima van zeg 5-6 graden. Ik zou dit dus zo laten.

Volgende edit komt wat van mijn situatie als dit hier toegestaan is :) Ik heb wat geleerd van het topic hier, wellicht kan de TS nog iets met mijn info. En ik weer wat beter finetunen met zijn hulp ;)

[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 02-10-2022 11:07 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Titelfix: VRAAG vvw installatie -> Hoe stel ik mijn vloerverwarming in?
Rustig aan met hoofdletters :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Alvast even iets dat ik niet wilde vergeten om te delen: volgens mij zit er een verschil in "werking" tussen 2 varianten van dat ingebouwde mengventiel.

1. met een drukverschil variabele;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjK3MZhVP_H4XKnI5gP05xVP-mg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jwdo3RlSAKge38eaVS3kGxW5.jpg?f=user_large

Volgens mij gaat deze klep open bij een bepaalde druk of tegendruk. Daarom kun je ook 0.1 - 0.5 bar instellen met die draaiknop. Ik vraag me af of je dit wil in je vv verdelerbalk...

2. met een vaste/fixed verhouding;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGxO-XRJR8UgDOl78PrtGc0Fe9I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DszGoUflVP9kFAf3KZiKFvGx.jpg?f=user_large

Bij deze stel je met de inbus de klep in, die staat vervolgens vast. 100% vers CV water is mogelijk, 100% retourwater is mogelijk, of er iets tussenin :+

Denk nogal van belang of niet? :>

[ Voor 29% gewijzigd door PCJR op 02-10-2022 15:01 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
PCJR schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:53:
Alvast even iets dat ik niet wilde vergeten om te delen: volgens mij zit er een verschil in "werking" tussen 2 varianten van dat ingebouwde mengventiel.

1. met een drukverschil variabele;

[Afbeelding]

Volgens mij gaat deze klep open bij een bepaalde druk of tegendruk. Daarom kun je ook 0.1 - 0.5 bar instellen met die draaiknop. Ik vraag me af of je dit wil in je vv verdelerbalk...

2. met een vaste/fixed verhouding;

[Afbeelding]

Bij deze stel je met de inbus de klep in, die staat vervolgens vast. 100% vers CV water is mogelijk, 100% retourwater is mogelijk, of er iets tussenin :+

Denk nogal van belang of niet? :>
Thanks voor het meedenken.

In die DVR zit een veertje die het klepje onder meer of minder druk plaatst.
Waarom zou je een DVR volgens jou niet willen?

Het standaard LTV ventiel heb ik ook naar gekeken. Die lijkt me inderdaad "fixed".
Door de fabrikanten wordt overigens beide geadverteerd en in teksten over het geschikt maken voor een lage temperatuur wordt in stukken zowel de werking van een LTV ventiel als een DVR besproken.

Ik kan me er dus zeker in vinden dat overal iets anders wordt geroepen. De gemiddelde loodgieter weet het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Even mijn situatie dan.

Nieuwbouw hoekwoning van 2016, Calenta 40c met OT iSense.
140 m2, 2 laags met plat dak. Onder iets van 50 m2 vloerverwarming met een mengverdeler. Afgesteld op 28 graden aanraak temp van de vloer (plak pvc). De mengverdeler iets meer op "aanzuigen" ingesteld nu de cv maar 40 graden maximaal mag maken. Hier ben ik nu mee aan het stoeien nog.

Grundfos UMP3 pomp, op stand vaste druk stand 1 of 2 (constant pressure curve). Groepen ingesteld op juiste flow van de ontwerper, ietsje meer flow, 5 groepen (2xwoonkamer/keuken/hal+wc).

Boven radiatoren, 5 stuks, waarvan 2 iets gekrepen ahv afstand tot ketel met de inregel ring achter de thermostaatknop. Onder trouwens ook nog 2 rads, bijkeuken en garage, ook wat geknepen. Alle voetventielen open, want met 40 graden water moet gewoon alles veel meer flow rkijgen om warmte af te geven. 3 vand e 5 rads boven hebben/krijgen diy boost ventilatoren.

Regelstrategie: RTC (T-ruimte)
Comfort correctie: aan
Pompsturing: aan
Vermogen sturing: aan
Opwarmsnelheid: langzaamst
Afkoelsnelheid: langzamer
Max opwarmtijd: 90 min
min CV temp: 35c
max CV temp: 45c
Antilegionella: za-20:00
WW warmhouden: uit
Tapwater temp: 60c

CV ketel:
max ventilator CV: 2200
max ventilator sww: 6800
min vent: 1700
Pomp CV min.: 50% (bij 60% begin ik het water te horen door de rads)
Pomp CV max.: 90%
Pomp nadraai: 6min

iSense kamerthermostaat woonkamer:
08:00 21.0c
16:00 21.0c
21:30 21.5c
23:30 19.5c

VV onder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuU9lEWs4fqNy7_VCYO6dpk4uCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZKe9j2rawdfJunLySDJjXCl.jpg?f=fotoalbum_large

Verdeler in bijkeuken incl bypass:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATno7SD5ZqX-YHvSQ-NIWRYq3Fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKOnmvg7HngG4oeMqsM8VqUt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hERq1zZGbBfp7Y5JKj2nDhHjx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfVt6lADvhF1bTu8GThHOI0e.jpg?f=fotoalbum_large

Inbus voor mengverhouding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0H4Keva1KcOd_SG6b-jbz0qyjbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptnq4ABzBkXFLdfrus8T01Vh.jpg?f=fotoalbum_large

De methode om dus de juiste mengverhouding in te stellen, ben ik nog niet tegen gekomen. Als ik de inbus helemaal indraai, dus volledig aanzuig, gaat de pomp anders klinken en is de flow iets minder in alle groepen... Ik heb 4 slagen rond met de inbus van dicht tot open. Ik hou alles bij met recom (oud plaatje):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4o94hBP9YY6ADObILjYN3bLUcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0WkxJUF1K33olXtMypkRhYPq.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Niet dat de iSense aansloeg, want het is nog 21.5 in de woonkamer, maar heb m ff op 22 gezet zodat we een verwarm run kunnen zien.

Sensors komen overeen. Vrij snel gaat de aanvoer temp naar 40 en 45 graden. Mengventiel halve slag open vanaf de stand volledig cv water.

Nu ik dit typ meet ik 43 graden op een aanvoerbuis en 36 graden in de aanvoer vv balk. Retour balk 25 graden. Radiators open overal. Cv ta 45 en cv retour is 33.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-c1kXX2DJ_gbRTJmqZpllzC2OI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2HTA8ORf9f8cGL8GQKNPn1z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nWlYNU5G7ISnRqOjdrf3HCVk74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFJ1tpygRxQxAq2RceGm7X8l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnCw6864PY_HaxHhZsIygWTWWzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Axolt05aPMhMGafIRtZLYlnH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj1H3pGErv1brmR8HA_HlCAQfNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YxhqPk3EA0NjCiUI6e5qB836.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBgWezpz3kL9s5-JBLE_d16I1NY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltSUU19tj7MWFuWzyREdsmNd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-Pl_jXnDub8HWP3dVItogLO7Fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqeUGCRgSwgqfFsRat7xRnLh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wI1LRICMH5oR7if_TUzeXs_misU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bN6FlK1LK5W2QAhtJixHUDC4.jpg?f=fotoalbum_large

Vloer van 21.2 mag naar 28 ongeveer ivm pvc plak. Maar dat duurt wel ff paar uur :)

Pagina: 1 2 Laatste