Wat is er aan de hand met het foutieve gebruik van wilT?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:22
Hallo, ik moet dit toch even kwijt. Steeds vaker zie ik op het forum het foutieve gebruik van het werkwoord "willen". Er staat dan "hij wilT". Dit irriteert me echt mateloos. Maar het gebeurt zo vaak dat ik bijna het vermoeden krijg dat veel mensen op school een andere regel leren dan ik die op mijn middelbare school heb geleerd?

Hier nog even de regel:

https://onzetaal.nl/taaladvies/hij-wil-hij-wilt

Het is dus niet: "hij wilt", maar het is "hij wil".

Heb ik dus ergens iets gemist in de laatste jaren dat zelfs mensen die voor de rest grammaticaal prima schrijven, deze rare vervoeging gebruiken hier op het forum?

bvd! :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het is een afwijking op de standaard regel:
Hij zegt
Hij doet
Hij loopt
Hij wil

Dan is het logisch dat meer mensen niet aan die ene uitzondering denken?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
YakuzA schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:41:
Het is een afwijking op de standaard regel:
Hij zegt
Hij doet
Hij loopt
Hij wil

Maar daarom zitten we toch op school, om uitzonderingen te leren? ;)
Volgens mij bestaat meer dan de helft van de Nederlandse taal en grammatica regels uit uitzonderingen hihi.

Ik vind het zo gek, omdat het gewoon heel raar klinkt/leest. Ik heb ook een kennis die zo praat "hij wilt dit, hij wilt dat", ik kan niet anders dan dat steeds corrigeren, soort van OCD denk ik haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-05 14:23
En wat het ook niet makkelijk maakt is dat de jij/hij/zij vervoegingen van werkwoorden in Nederland allemaal stam + t zijn. Behalve bij willen.
jij wilt
hij wil

Want dit is natuurlijk logisch...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:47

TTLCrazy

Listen to Frankie

olafmol schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:38:
Hallo, ik moet dit toch even kwijt. Steeds vaker zie ik op het forum het foutieve gebruik van het werkwoord "willen". Er staat dan "hij wilT". Dit irriteert me echt mateloos. Maar het gebeurt zo vaak dat ik bijna het vermoeden krijg dat veel mensen op school een andere regel leren dan ik die op mijn middelbare school heb geleerd?

Hier nog even de regel:

Heb ik dus ergens iets gemist in de laatste jaren dat zelfs mensen die voor de rest grammaticaal prima schrijven, deze rare vervoeging gebruiken hier op het forum?

Ik zou uitkijken met op grammatica letten op dit forum, je bent zo de hele dag kwijt aan mensen verbetern :)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03

Dido

heforshe

YakuzA schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:41:
Dat klinkt op zich plausibel, en ik zou het een heel logische verklaring vinden als het inderdaad om een weinig-gebruikt werkwoord ging. Maar willen is een van de meestgebruikte werkwoorden in onze taal.

Ik zie ook weinig mensen "hij ist" schrijven of zeggen, bijvoorbeeld (buiten Duitsland , dan).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:34
Omdat op een forum je niet altijd zin hebt om perfect te typen.

Moet zeggen dat ik die fout ook af en toe maak door snel typen.
Is het goed? Nee, maar het is leesbaar voor iedereen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:17
Ik zou me er lekker niet druk om maken. Als mensen verbeterd willen worden, dan hoor je het wel.

Zelf irriteer ik me aan het woord "wou". Zo irritant.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

En daar is het "je snap tog wad ik bedoelt?"-argument al weer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:36
Ik erger me altijd aan mensen die zeggen bielzen in de tuin te hebben. Helaas, als maar genoeg mensen iets gebruiken wordt het vanzelf standaard.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:54
Ik erger me aan mensen die zich irriteren. Want iets of iemand irriteert jou of is irritant en jij ergert je ergens aan. Je kunt je niet irriteren ergens aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:34
Dido schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:46:
En daar is het "je snap tog wad ik bedoelt?"-argument al weer :X
Want? Ik zeg toch dat het niet goed is?

Jij brengt nu wel het extreme naar voren.
Ik heb het over snel typen en een foutje die dan gemaakt kan worden. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Robkazoe schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:44:
En wat het ook niet makkelijk maakt is dat de jij/hij/zij vervoegingen van werkwoorden in Nederland allemaal stam + t zijn. Behalve bij willen.
jij wilt
hij wil

Want dit is natuurlijk logisch...
Gemak van uitspraak gaat vaak boven grammaticale regels. De meeste uitzonderingen bestaan, omdat je zonder een stuk meer moeite gaat hebben met het uitspreken van basale zinnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-05 17:19
olafmol schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Volgens mij bestaat meer dan de helft van de Nederlandse taal en grammatica regels uit uitzonderingen hihi.

Ik vind het zo gek, omdat het gewoon heel raar klinkt/leest. Ik heb ook een kennis die zo praat "hij wilt dit, hij wilt dat", ik kan niet anders dan dat steeds corrigeren, soort van OCD denk ik haha.
Het kan ook zijn dat mensen het meer "fout" gaan doen omdat ze het vaak zo geschreven zien worden. Als genoeg mensen het uiteindelijk doen is het weer goed. Zo werkt taal nu eenmaal. Ik heb er zelf soms ook moeite mee, maar uiteindelijk gaat het erom dat je iemand begrijpt, en dat maakt voor "hij wil" of "hij wilt" nu eenmaal niet uit.

Hetzelfde geldt voor als ik iemand zie/hoor zeggen "dat had beter geweest" of "die auto gaat sneller als je denkt". Ik denk dat de denkkracht niets te maken heeft met de snelheid van de auto, maar ik denk dat 99% van de mensen het zo ook niet opvat.

&

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

hcQd schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:47:
Helaas, als maar genoeg mensen iets gebruiken wordt het vanzelf standaard.
Helaas, dat is zo ongeveer de definitie van "standaard" ;)

Overigens voel ik altijd iets van medelijden met mensen die zichzelf irriteren. Daar kun je professionele hulp voor krijgen. Dat iets je irriteert of dat je je ergens aan ergert, dat is balen. Maar als je het zelf doet, is er meer mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
Dido schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:49:
Overigens voel ik altijd iets van medelijden met mensen die zichzelf irriteren.
Ik had het al aangepast, niet snel genoeg, blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
corporalnl schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:45:
Omdat op een forum je niet altijd zin hebt om perfect te typen.

Moet zeggen dat ik die fout ook af en toe maak door snel typen.
Is het goed? Nee, maar het is leesbaar voor iedereen.
De juiste vorm is 1 aanslag minder, dus nog sneller ;)

Ik vrees dat het mij zo irriteert omdat ik in mijn hoofd hoor wat ik lees. Het klinkt gewoon nogal "achterlijk" als iemand zo praat, vind ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

corporalnl schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:48:
Ik heb het over snel typen en een foutje die dan gemaakt kan worden. |:(
Ik heb geen diepgravend onderzoek gedaan, maar dat snelle typfoutje zou in mijn geval Nedelrand zijn (ipv Nederland). Hij wilt komt zo veel vaker voor (ook in posts met verder opvallend weinig tik- of andere spelfouten) dat ik het lastig vind om het alleen aan "oops" toe te schrijven. Temeer daar heel veel mensen het ook zeggen en dus echt niet lijken te horen dat het "fout" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Dido schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:52:
[...]

Ik heb geen diepgravend onderzoek gedaan, maar dat snelle typfoutje zou in mijn geval Nedelrand zijn (ipv Nederland). Hij wilt komt zo veel vaker voor (ook in posts met verder opvallend weinig tik- of andere spelfouten) dat ik het lastig vind om het alleen aan "oops" toe te schrijven. Temeer daar heel veel mensen het ook zeggen en dus echt niet lijken te horen dat het "fout" is.
Dit dus. Het lijkt een vorm te worden waarvan mensen denken dat het goed is. Taal is natuurlijk dynamisch, dus misschien wordt het wel tijd om dit te veranderen. Maar voor mij klinkt het gewoon nog steeds erg vreemd en "achterlijk".

Beetje zoals een makelaar die het een keer over een sCeptische tank in de achtertuin had haha :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dit is een voorbeeld van hypercorrectie en je zou kunnen stellen dat de Tweakers die wil+t typen juist heel graag hun best willen doen ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:13

Roozzz

Plus ultra

Hier kan ik nog mee leven, ik ga pas echt gillen bij:
Hij werdt
:F

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

olafmol schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:51:
[...]

De juiste vorm is 1 aanslag minder, dus nog sneller ;)

Ik vrees dat het mij zo irriteert omdat ik in mijn hoofd hoor wat ik lees. Het klinkt gewoon nogal "achterlijk" als iemand zo praat, vind ik dan.
Voor mij leest het "achterlijk" als iemand "hihi" in zijn bericht typt ;) :
[...]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

olafmol schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:54:
Beetje zoals een makelaar die het een keer over een sCeptische tank in de achtertuin had haha :)
Lijkt me wel logisch dat hij daar melding van maakt, anders is het een verborgen gebrek. Zal je gebeuren dat je een huis koopt en dat er een stuk oorlogstuig in de tuin blijkt te staan dat er allemaal niks van gelooft 8)7
TMDC schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:54:
Dit is een voorbeeld van hypercorrectie en je zou kunnen stellen dat de Tweakers die wil+t typen juist heel graag hun best willen doen ;)
Veel mensen zien het hele d/t-verhaal inderdaad als "gezeur waar ze jarenlang mee lastig gevallen zijn", dus wellicht is het inderdaad hypercorrectie. Net als (pet peeve) in het Engels: "it was difficult for John and I" :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:13

Roozzz

Plus ultra

TMDC schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:54:
Of gewoon maar wat doen... Vaak nadat ze duizend keer gewezen zijn op stam+t-fouten, gaan ze dat maar als de norm hanteren.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Aanverwant dit flauwe mopje:

Leraar: "De boer doodt de insecten. Is dat met d, of met dt?"
Leerling: "Met DDT, meneer!"

Laten we de discussie luchtig houden. Mensen doen hun*) best.

*) Ja mensen, ondanks wat mijn docent Nederlands beweerde ("nooit hun-nen").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
olafmol schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:54:
[...]

Dit dus. Het lijkt een vorm te worden waarvan mensen denken dat het goed is. Taal is natuurlijk dynamisch, dus misschien wordt het wel tijd om dit te veranderen. Maar voor mij klinkt het gewoon nog steeds erg vreemd en "achterlijk".

Tja, ga eens focussen op gebruik van hen/hun, 'me <dingen>' of d/t fouten. Het zijn nou eenmaal de meest voorkomende fouten, omdat het afwijkingen zijn op standaarden. Wil is korter, maar wilt past meer bij de standaard dus is vaak makkelijker getypt. Sinds het internet zijn mensen veel luier geworden met hun spelling en grammatica.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:47

TTLCrazy

Listen to Frankie

Het gros van de mensen interesseert het geen zak of de spelling goed of fout is. En dan heb ik het nog niet over de Anglificatie die op deze site soms echt de spuigaten uit loopt.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:16
Misschien ben ik de enige, ik zal heel eerlijk toe moeten geven dat de precieze regels en bijbehorende uitzonderingen niet geheel scherp meer op mijn netvlies staan. Dit komt denk ik door allereerst de verstreken tijd, dan de minimale aandacht ervoor (herhaling / bijblijven na het behalen van diploma's) en tot slot de ontwikkeling tot het vloeiend kunnen schrijven alswel spreken van twee andere talen.

Daar komt nog bij dat Engels, zeker op het internet wanneer het om techniek gaat, in praktische zin de hoofdtaal is waardoor het perfect gebruik van Nederlands geen echte prioriteit heeft.

Ik ben hier schuldig aan, wilt klinkt in mijn oren zelfs beter dan wil. Maar goed, deze specifieke regel (of eigenlijk uitzondering) herinner ik me nu wel weer.

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 31-03-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

eric.1 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:05:
Maar goed, deze specifieke regel (of eigenlijk uitzondering) herinner ik me nu wel weer.
Het leuke is dat die regels er helemaal niet zijn om te volgen, het zijn geobserveerde regelmatigheden in het gebruik van de taal. Een beetje zoals natuurwetten. Een vallende steen gaat echt niet nadenken over Newton, maar volgt toch zijn "wetten".

Zo zie ik niet vaak iemand schrijven "hij is er geweesd", terwijl dat "logischer" zou zijn dan "geweest".

En dat is een uitzondering op een uitzondering, maar ik vermoed dat er zeer zelden iemand over nadenkt :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dido op 31-03-2022 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 18:24

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik ben bijna een meubel op GoT en vroegah zag je deze fout toch minder. Het is er wel een waarvan ik gelijk kromme tenen krijg. :P D/t ben ik zelf ook geen ster in en sinds ik niet meer in NL woon gaat mijn Nederlandse taalgebruik helemaal achteruit.

Ik denk dat het deels met scholing ("nieuwe spelling", "nieuw rekenen", Groene boekje :') ) te maken heeft en het feit dat "de jeugd" minder leest dan vroeger. Luiheid is van alle tijden en hun goed recht.

* sh4d0wman had ook liever VR games gespeeld ipv oorlogs- en spionage boeken te lezen. :+

edit @Dido de updates, pannekoek. :> Of was het dan toch pannenkoek? :P

[ Voor 6% gewijzigd door sh4d0wman op 31-03-2022 11:49 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Waar mensen met taal bezig zijn maken mensen fouten. Vroeger hadden we een volk, we noemden ze Serven. Er kwam een land, dat werd Servië. Nu hebben we ineens Serviërs. Vroeger hadden we een volk, de Armenen. Die kregen een land, dart Armenië genoemd werd. Nu hebben we ineens Armeniërs.

Als genoeg mensen iets fout doen, wordt het vanzelf goed. Wen eraan en over een tijdje is hij wilt de voorkeursspelling.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
sh4d0wman schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:10:
Ik ben bijna een meubel op GoT en vroegah zag je deze fout toch minder. Het is er wel een waarvan ik gelijk kromme tenen krijg. :P D/t ben ik zelf ook geen ster in en sinds ik niet meer in NL woon gaat mijn Nederlandse taalgebruik helemaal achteruit.

Ik denk dat het deels met scholing ("nieuwe spelling", "nieuw rekenen", Groene boekje :') ) te maken heeft en het feit dat "de jeugd" minder leest dan vroeger. Luiheid is van alle tijden en hun goed recht.

* sh4d0wman had ook liever VR games gespeeld ipv oorlogs- en spionage boeken te lezen. :+
Interessant punt. Ik merk dat het bij mij niet eens om de spelling perse gaat, maar om "hoe het klinkt". Iemand die zegt (of schrijft) "hij wilT dit of dat", dat klinkt gewoon heel raar en fout in mijn oren. Je hoort het inderdaad ook steeds vaker in spreektaal, dus wat dat betreft ook niet raar dat het zo geschreven wordt. Ik vermoed zelfs dat het zo geschreven wordt, omdat mensen het zo uitspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

"nieuwe spelling", "nieuw rekenen", Groene boekje :')
Dat je de Woordenlijst Nederlandse taal in dat rijtje met "nieuwe" dingen zet, impliceert dat je de "Woordenlijst voor de spelling der Nederlandsche taal" uit 1865 nieuwlichterij vindt (en dan ben je meer dan een meubel, dan ben je antiek). Zelfs als je refereert aan de eerste na-oorlogse editie uit 1954 gaat het wat ver om het "nieuw" te noemen.

En als je het hebt over het handjevol redelijk frequente woorden die in meer recente edities enigszins zijn aangepast, tsja.. daar kan ik weinig verklaring in vinden voor het in onbruik raken van een vervoegingsuitzondering (zeker omdat het groene boekje daar niets over zegt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:21

Punkrocker

Mostly harmless

...
...
Het nieuwe rekenen, daar heb ik wel problemen mee.
Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord zit er ingeramd bij mij. Ik moet tegenwoordig even goed nadenken hoe het zit met die nieuwe regels.
Zou MVDWOA te moeilijk zijn voor de huidige generatie?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:31

PB-powell

Mr. Laziness

Welkom in de Nederlandse-taal, hier is nota bene al een heel vergelijkbaar topic over:
d/dt/t - Zo moeilijk is het toch niet?
Net zoals rekenen niet iedereen even makkelijk afgaat, geldt dat ook voor de d/t/dt regels.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

edit @Dido de updates, pannekoek. :> Of was het dan toch pannenkoek? :P
Die had ik al een beetje verwacht. Ik zoek nog steeds naar een verband tussen een tussen-n en een onterechte vervoegings-t, maar goed :)
PB-powell schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:53:
Welkom in de Nederlandse-taal, hier is nota bene al een heel vergelijkbaar topic over:
d/dt/t - Zo moeilijk is het toch niet?
Eéntje? Met de taalergernissentopics kun je drie subfora vullen :D

[ Voor 33% gewijzigd door Dido op 31-03-2022 11:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-05 18:24
Vreemd, hoe je jezelf zo kunt storen aan bepaalde taalfouten. Ik ben zelf ook geen ster in de Nederlandse taal (vooral een voldoende op mijn diploma door de tekst en luister opdrachten)

Maar waar ik echt gestoord van word is het gebruik van is i.p.v. eens. Kom op man, het klinkt niet eens hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:00

dragonhaertt

@_'.'

Als de mindset is "Zoals ik het geleerd is, is het correct" dan zal je inderdaad altijd zien dat het slechter wordtd.

Vergeet niet dat taal leeft en 'regels' constant aangepast worden. Zoals @Dido correct stelt; de regels zijn eerder beschrijvingen van de norm, dan de norm zelf.
Als mensen andere normen gaan hanteren zullen de regels zelf ook volgen.

Het valt mij ook vaak op dat er veel fouten gemaakt worden met 'willen/wouden', 'verhemelte/gehemelte', 'handvatten/handvaten'.
Deze drie voorbeelden hadden ook maar één correcte vorm toen ik op school zat. Bij alle drie zijn beide vormen nu (sociaal)geaccepteerd.

Je kan je constant aan dit soort dingen irriteren ergeren, maar daar heb je alleen jezelf mee. De mensen die het 'fout' doen weten niet anders, willen niet anders of kan het gewoonweg niet schelen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:16
Punkrocker schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:40:
[...]

Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord zit er ingeramd bij mij. Ik moet tegenwoordig even goed nadenken hoe het zit met die nieuwe regels.
Tuurlijk is dat niet te moeilijk voor de huidige generatie (beetje rare vraag eerlijk gezegd). De huidige generatie volgt gewoon een nieuwere volgorde van operaties waarbij de haakjes zijn meegenomen en delen/vermenigvuldigen eenzelfde prioriteit hebben gekregen, idem voor optellen/aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Tuupie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:55:
Maar waar ik echt gestoord van word is het gebruik van is i.p.v. eens. Kom op man, het klinkt niet eens hetzelfde.
Die hoor ik vaker, maar eens -> 'ns is allesbehalve nieuw te noemen.
Dat de n in 'ns vervalt is ook niet nieuw ("kom 's hier" hoorde ik al in de jaren '70).
En een "stomme e" in 's is prima als (korte) i te schrijven, zo wordt de i namelijk wel vaker uitgesproken. Vandaar dat er mensen zijn die "drommedaris" als "drommedares" schrijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Dido op 31-03-2022 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 10:16
TTLCrazy schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:45:
[...]

Ik zou uitkijken met op grammatica letten op dit forum, je bent zo de hele dag kwijt aan mensen verbetern :)
*verbeteren :9 :+

Ben zelf ook absoluut geen taalwonder, maar irriteer erger mij er vooral aan dat men tegenwoordig het verschil tussen "ligt" en "licht" niet meer weet. Hetzelfde bij "zei" en "zij" of dingen als "me moeder" en "de water".

Echt ... waar dat aan licht? :F :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

E - Jay schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:01:
[...]

Ben zelf ook absoluut geen taalwonder, maar irriteer mij er vooral aan dat men tegenwoordig het verschil tussen "ligt" en "licht" niet meer weet. Hetzelfde bij "zei" en "zij" of dingen als "me moeder" en "de water".

Gelukkig erger je je er niet aan. 8)7
(zo zie je maar, sommige dingen zijn 'belangrijker' voor de één dan de ander)

[ Voor 8% gewijzigd door dragonhaertt op 31-03-2022 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
dragonhaertt schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:55:
[...]

Als de mindset is "Zoals ik het geleerd is, is het correct" dan zal je inderdaad altijd zien dat het slechter wordtd.
Zoals ik het geleerd is hmm? :+
Dido schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:59:
[...]

Die hoor ik vaker, maar eens -> 'ns is allesbehalve nieuw te noemen.
Dat de n in 'ns vervalt is ook niet nieuw ("kom 's hier" hoorde ik al in de jaren '70).
En een "stomme e" in 's is prima als (korte) i te schrijven, zo wordt de i namelijk wel vaker uitgesproken. Vandaar dat er mensen zijn die "drommedaris" als "drommedares" schrijven.
Maakt niet uit, beiden zijn fout. Het is dromedaris. 1 bult, 1 m. :+ Net als kameel 2 'e' heeft dus 2 bulten. :P

[ Voor 52% gewijzigd door SmurfLink op 31-03-2022 12:28 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1027889

Ik stoor mij er niet aan maar ik gebruik altijd als ezelsbruggetje Wild (wilt) loopt in het bos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Taal is hoe die gebruikt wordt. Dus als iedereen gaat zeggen hij wilt dan wordt het hij wilt.
De grootste bevolkingsgroei komt door nieuwe Nederlanders (anders zou de bevolking zelfs krimpen), dus misschien moet je minder snel kromme tenen krijgen dat het taalgebruik dan ook iets veranderd. In Frankrijk hebben ze geloof ik ook al een hoop ingewikkelde regels en uitzonderingen laten varen.

[ Voor 35% gewijzigd door Marzman op 31-03-2022 12:37 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-04 20:43
De regels van de geschreven taal veranderen vrij traag doordat niemand ze spreekt. Indien we de gesproken taal hier zouden gebruiken zou het plotseling wel heel moeilijk worden om elkander goed te verstaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Hier nog even de regel:

Ik ben blij dat ik niet de enige ben, mij viel precies hetzelfde op.

Andere dingen, zoals "me" ipv "mijn" en "is" ipv "eens" zie je eigenlijk alleen bij mensen die verder veel grammatica- en taalfouten maken, maar die "hij wilt" zie je ook bij mensen die prima posts schrijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Tleilaxu op 31-03-2022 12:42 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 12:56
Er is overigens één uitzondering waarbij de woorden "de water" wel in combinatie gebruikt mogen worden. Dat is als ze gebruikt worden na "blikje in".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 10:16
goldcard schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:52:
[...]

Er is overigens één uitzondering waarbij de woorden "de water" wel in combinatie gebruikt mogen worden. Dat is als ze gebruikt worden na "blikje in".
Haha .. ik vind helemaal mooi!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:43
TMDC schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:59:
Aanverwant dit flauwe mopje:

Leraar: "De boer doodt de insecten. Is dat met d, of met dt?"
Leerling: "Met DDT, meneer!"

Laten we de discussie luchtig houden. Mensen doen hun*) best.

*) Ja mensen, ondanks wat mijn docent Nederlands beweerde ("nooit hun-nen").
Om wat extra luchtigheid én de beste (en meest hilarische) hun-hun uitleg ooit nog een keer aan te jagen hierbij een mooie cartoon:
http://jaron.nl/zijhenhun/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

E - Jay schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:01:
[...]

Ben zelf ook absoluut geen taalwonder, maar irriteer mij er vooral aan dat men tegenwoordig het verschil tussen "ligt" en "licht" niet meer weet. Hetzelfde bij "zei" en "zij" of dingen als "me moeder" en "de water".

"Dat is de leven"

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 21:34
Zo is natuur.

Nee waar ik dan mee zit, het is tegenwoordig hondeNhok, maar het is wel weer zonnestraal. Ik vind het krom.

Leuke feitje, mijn dochter is lid geworden van het Genootschap van Onze taal, en heeft het vergeetwoord van mijn schoonvader ge-erft: Snedig

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Valorian schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:58:
[...]

Om wat extra luchtigheid én de beste (en meest hilarische) hun-hun uitleg ooit nog een keer aan te jagen hierbij een mooie cartoon:
http://jaron.nl/zijhenhun/
Aaaah, ook met een kleine Nederlandse tegenhanger van Buffalo buffalo Buffalo buffalo buffalo buffalo Buffalo buffalo :>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Kokend, ziedend, hatelijk bloed spuit uit mijn oren als de reclame voor die zorgverzekeraar voorbij komt.

Net zoals "het is zoveel Money".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roviaro
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:35
Zou mijn topic kunnen zijn, heb ook overwogen deze vraag eens te posten. Het is echt iets van de laatste jaren en valt mij ook altijd direct op.

Nog zo een die ik regelmatig zie, men als bezittelijk voornaamwoord. Zal wel een verbastering van m’n zijn al zou je dan eerder mun verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Laatst online: 16:55
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:59:
Leuke feitje, mijn dochter is lid geworden van het Genootschap van Onze taal, en heeft het vergeetwoord van mijn schoonvader ge-erft: Snedig
"Snedige snaak ;-)".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Laatst online: 20:13
Volgende topic graag over "sowieso". Met in de TS graag een lijst van alle varianten die je tegenkomt.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Cass Casey schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:27:
Volgende topic graag over "sowieso". Met in de TS graag een lijst van alle varianten die je tegenkomt.
Dan wou je zeker zo en zo een topic voor elke taalwrevel openen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
deze staat idd ook in mij top 5..
  • hij wilt
  • ergens na kijken ipv ergens naar kijken
  • voor andere ipv voor anderen (voor andere wat?)
  • me moeder
  • heb jij dat wel eens op? ipv heb jij dat wel eens gegeten? (een hoed? pet? zonnebril?)
ik schrijf zelf ook heus niet foutloos maar deze dingen doen gewoon echt pijn aan m'n ogen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 12:56
Handen omhoog als je in een topic over spelfouten ook altijd 3x je eigen zinnen naleest :P

Zinnen zonder hoofdletter aan het begin en "mij top 5" zijn anders ook pijnlijk om naar te kijken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Cass Casey schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:27:
en s'avonds en s'ochtends i.p.v. 's avonds en 's ochtends.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
Frieda schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:41:
deze staat idd ook in mij top 5..
  • hij wilt
  • ergens na kijken ipv ergens naar kijken
  • voor andere ipv voor anderen (voor andere wat?)
  • me moeder
  • heb jij dat wel eens op? ipv heb jij dat wel eens gegeten? (een hoed? pet? zonnebril?)
ik schrijf zelf ook heus niet foutloos maar deze dingen doen gewoon echt pijn aan m'n ogen!
Die laatste is meer dialect dan taalfout volgens mij. Net als het Limburgse "Ik ben net aangereden" of het Twentse "Woar ben ie er enne van?". Het is wellicht ook afgeleid van "je eten op hebben". Altijd leuk om eens na te kijken wat de bron is van die uitspraken.

Maar bovenaan mijn ergernisjes staat jouw vierde: "me" als bezittelijk voornaamwoord. Of "is" in plaats van "eens". Als ik dat lees, neem ik vaak de ander een stuk minder serieus. In mijn ogen is je IQ dan direct 10 punten lager.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:49

J2S

goldcard schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:44:
Handen omhoog als je in een topic over spelfouten ook altijd 3x je eigen zinnen naleest :P
Dat doe ik sowieso. Als ik geen schrijffouten maak, is het voor anderen makkelijker om te lezen wat ik te melden heb. En als ik een post lees en een paar fouten tegenkom, dan skip ik de verdere post. Ik ga daar mijn energie echt niet aan verdoen als de poster er niet eens de moeite voor heeft genomen.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-05 12:14
[...]

Hoewel "Handige Meneer Wim Vindt Dit Allemaal Onzin " (fun fact: een bekende van mij heet Wim en gaf wiskunde, die leerde mij dit ezelsbruggetje) wel logischer dan MVDWOA wat ik zelf ook nog op school geleerd heb.
Dit omdat "omgekeerd gelijkwaardige" bewerkingen nu bij elkaar staan, terwijl in de oude situatie machtsverheffen en worteltrekken uit elkaar getrokken waren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Cass Casey schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:54:
[...]

Die laatste is meer dialect dan taalfout volgens mij. Net als het Limburgse "Ik ben net aangereden" of het Twentse "Woar ben ie er enne van?". Het is wellicht ook afgeleid van "je eten op hebben". Altijd leuk om eens na te kijken wat de bron is van die uitspraken.

Maar bovenaan mijn ergernisjes staat jouw vierde: "me" als bezittelijk voornaamwoord. Of "is" in plaats van "eens". Als ik dat lees, neem ik vaak de ander een stuk minder serieus. In mijn ogen is je IQ dan direct 10 punten lager.
oja, dat zou goed kunnen van dat dialect. Ik heb ook ooit eens op de vraag van een groningse waar ik weg kwam "uhh, door de deur..?" geantwoord :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
In Twente gaat het raam ook los (ipv open).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:19
Oh dat valt wel mee toch? Ik ken er eentje die 'de' zegt in plaats van 'er'. Dus 'Ik ben de dan niet' in plaats van 'Ik ben er dan niet'

Of 'me' als bijvoeglijk naamwoord gebruiken. 'Me huis' en 'me hond'. Of 'ik ga na school', in plaats van 'naar'

[ Voor 32% gewijzigd door FastFred op 31-03-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:27
Is "wilt" niet ook een dialect dingetje? Ik dacht dat dat altijd iets uit de Randstad was net als het "me moeder" voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46

Hier nog even de regel:

Fijn voor je maar dat wilt niet zeggen dat mensen er op letten of ervan leren.

8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009

D4NG3R

kiwi

:)

olafmol schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:23:
In Twente gaat het raam ook los (ipv open).
Je bedoelt dat het raam buiten Twente "open" (ipv los) gaat. >:)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
The Realone schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:30:
Is "wilt" niet ook een dialect dingetje? Ik dacht dat dat altijd iets uit de Randstad was net als het "me moeder" voorbeeld.
Ik woon in de randstad, maar hoor het hier gelukkig niet echt. Uitzondering daargelaten. Het begint me vooral hier op het tweakers forum in postings op te vallen. Ik denk zelf dat het meer een generatie ding is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je kunt klagen over de beheersing van het Nederlands van de forumgebruikers hier, maar vergeleken met Amerikanen en Britten zijn wij echt heilig met het correcte gebruik van onze moedertaal.

Hoe vaak ik (online) wel niet native speakers tegen kom die het verschil niet kennen tussen brake/break, pedal/peddle, lose/loose of verkrachtingen gebruiken zoals "would of" ipv "would have"... :X
Nee wij Nederlanders doen het over het algemeen super, weinig te klagen. En dat geldt opvallend vaak zowel voor het Nederlands als voor Engels :)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
The Realone schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:30:
nee zeker niet, ik woon al heel mn leven in Amsterdam en omstreken, zelfs in het allerplatste Amsterdams zeggen we dat niet. "hij wou" komt wel weer vaker voor als spreektaal in Amsterdam, dat is wel weer dialect geloof ik.

en zeggen is nog iets anders dan opschrijven vind ik trouwens. dat je snel praat en "me moeder" zegt prima, dat is gewoon gemompel voor "m'n" of "mijn", maar om het dan ook op te schrijven daar krijg ik pijn in m'n ogen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:15
Gelukkig maakt TS een apart topic aan. Ik vind het altijd geestig om te zien dat mensen helemaal apeshit gaan op een spelfout, maar daarmee tegelijkertijd demonstreren hoofd- en bijzaak niet te kunnen scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:05
Arunia schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:46:
Zelf irriteer ik me aan het woord "wou". Zo irritant.
Waarom is het irritant?
dragonhaertt schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:55:
[...]

Het valt mij ook vaak op dat er veel fouten gemaakt worden met 'willen/wouden'...
Wat voor fouten dan?

Want "wou" mag wel gewoon: https://www.vandale.nl/gr...derlands/betekenis/willen

(misschien wat informeel (en godsgruwelijk lelijk om aan te horen), maar het mag wel...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Overigens vermeldt het Woordenboek der Nederlandsche Taal dat vormen als hij wilt “tamelijk frequent” zijn aangetroffen in de zestiende en de eerste helft van de zeventiende eeuw. In sommige delen van ons taalgebied is hij wilt heel gewoon. Het lijkt er zelfs op dat hij wilt in het hele taalgebied aan een opmars bezig is. Maar alleen de vorm hij wil wordt als juist beschouwd.
Source: https://onzetaal.nl/taaladvies/de-klant-wil-wilt-kwaliteit

Het is dus iig al 500 jaar aan de hand. Betwijfel echter wel of dit toen al op online fora besproken werd. Fysieke daarentegen..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cass Casey
Arunia schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:46:
Zelf irriteer ik me aan het woord "wou".
Ik hoop zó dat deze taalfout bewust gemaakt is hier...

spoiler:
"ik erger me aan" vs. "het irriteert me"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:47
J2S schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:58:
[...]

Dat doe ik sowieso. - snip -
Dit is ook zo'n woord dat zo vaak verkeerd geschreven wordt.

- zo-ie-zo
- zobiezo
- soberso
- zowiezo

En er zijn vast nog wel een paar varianten.

Maar wilt is ook iets waar ik mij mateloos aan stoor. D / dt fouten daarentegen heb ik niet zoveel last van.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 19:31

timovd

Voorsprong door techniek

Spasm schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:30:
[...]

Dit is ook zo'n woord dat zo vaak verkeerd geschreven wordt.

- zo-ie-zo
- zobiezo
- soberso
- zowiezo

En er zijn vast nog wel een paar varianten.

Maar wilt is ook iets waar ik mij mateloos aan stoor. D / dt fouten daarentegen heb ik niet zoveel last van.
Het maken van dt-fouten zorgt er voor dat ik de zin soms twee/drie keer moet lezen om te zien dat er een fout staat, maar dat zal wellicht een beperking van mij zijn :X
Als je "hij wilt" leest, denk ik "haha, die is dom" en ik ga weer door.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

barrymossel schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:04:
[...]

Waarom is het irritant?

[...]

Wat voor fouten dan?

Want "wou" mag wel gewoon: https://www.vandale.nl/gr...derlands/betekenis/willen

(misschien wat informeel (en godsgruwelijk lelijk om aan te horen), maar het mag wel...)
Dat is precies mijn punt, of het fout is of niet ligt grotendeels aan de tijdsgeest en je leraar.
'Wouden' was uit den boze bij mijn taal-purist leraar in groep 8.

Handvaten en gehemelte waren vroeger ook geen geaccepteerde vormen.

Je kan je er wel druk over maken, maar ook in ons kleine landje zijn er gewoon veel verschillende manieren waarop mensen communiceren, geschreven en gesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
@barrymossel Het klinkt voor mij totaal niet netjes en inderdaad, het is niet fout. ;)

@Cass Casey Euh, haha. Ja, absoluut expres.... >_>
* Arunia laat zichzelf eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
dragonhaertt schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:48:
[...]

Dat is precies mijn punt, of het fout is of niet ligt grotendeels aan de tijdsgeest en je leraar.
'Wouden' was uit den boze bij mijn taal-purist leraar in groep 8.

Handvaten en gehemelte waren vroeger ook geen geaccepteerde vormen.
Wat betreft 'gehemelte': over wanneer spreek je dan ongeveer? Ik kan mij niet heugen dat dat woord ooit controversieel was. Als ik het opzoek zie ik dat het hetzelfde betekent als 'verhemelte', maar daar heb ik dan weer nog nooit eerder van gehoord...

Overigens betrapte ik mijzelf er laatst op dat ik in een mail de uitdrukking 'er een mouw aan passen' schreef met de spelling 'mauw'. Dat moet ook tot enige hilariteit geleid hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:10
[...]

Hallo (haakjes)Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord had ik zelfs geleerd lang geleden :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Als we dan toch zo lekker bezig zijn, mag misschien "onbeschikbaar" er dan ook bij? Ik heb altijd geleerd "niet beschikbaar" terwijl onbeschikbaar gewoon een lelijk anglicisme is (de letterlijke vertaling van unavailable).

Ik heb even gezocht op het forum maar toch 451 topics waarin het voorkomt.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:51
JohnR schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:07:
Als we dan toch zo lekker bezig zijn, mag misschien "onbeschikbaar" er dan ook bij? Ik heb altijd geleerd "niet beschikbaar" terwijl onbeschikbaar gewoon een lelijk anglicisme is (de letterlijke vertaling van unavailable).

Niet verkeerd lijkt mij? 'On-' is toch een normaal voorvoegsel, net zoals 'un-' dat is in het Engels?

Eigenlijk ben ik blijk niet de enige te zijn die zich soms ergert aan taal ;) Ik erger me dikwijls aan het verkeerde gebruik van jou/jouw :)

[ Voor 7% gewijzigd door D-Three op 31-03-2022 16:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Zelfs woorden als "overnieuw" worden tegenwoordig gewoon opgenomen als 'correct'. Ben benieuwd hoe lang het nog duurt voor ook "hullie" geaccepteerd wordt als goed Nederlands. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:59

de Peer

under peer review

D-Three schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:19:
[...]

Niet verkeerd lijkt mij? 'On-' is toch een normaal voorvoegsel, net zoals 'un-' dat is in het Engels?
Ja maar dat wil niet zeggen dat je overal maar 'on' voor kan zetten. Als iets niet gereed is zeg je toch ook niet dat het ongereed is? :+

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
de Peer schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:22:
[...]

Ja maar dat wil niet zeggen dat je overal maar 'on' voor kan zetten. Als iets niet gereed is zeg je toch ook niet dat het ongereed is? :+
Dat zegt ook niemand. Maar " onbeschikbaar" is wel normaal Nederlands. Heb net nog even gezocht, maar ik kan geen bron vinden die anders beweert.

EDIT: Verrek. @JohnR heeft gelijk. Staat niet in de Van Dale. Ben ik toch benieuwd wat de taalunie erover zegt. Heb even wat te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Cass Casey op 31-03-2022 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnR
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

D-Three schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:19:
[...]

Eigenlijk ben ik blijk niet de enige te zijn die zich soms ergert aan taal ;) Ik erger me dikwijls aan het verkeerde gebruik van jou/jouw :)
Het is een heel lelijk anglicisme en staat ook (nog) niet in de van dale. Als genoeg mensen het maar fout blijven doen, zal het daar echt wel een keer terechtkomen, maar tot die tijd is onbeschikbaar een niet bestaand woord.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:59

de Peer

under peer review

Cass Casey schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:25:
[...]

Maar " onbeschikbaar" is wel normaal Nederlands. Heb net nog even gezocht, maar ik kan geen bron vinden die anders beweert.
Vandale.nl kent hem anders niet hoor. Dus echt normaal zou ik het niet noemen. Ik had er nog nooit van gehoord.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
de Peer schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:27:
[...]

Vandale.nl kent hem anders niet hoor. Dus echt normaal zou ik het niet noemen. Ik had er nog nooit van gehoord.
Ik zie het. Grappig. Ik gebruik het volgens mij ook regelmatig. Ik ga er eens opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:51
JohnR schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Het is een heel lelijk anglicisme en staat ook (nog) niet in de van dale. Als genoeg mensen het maar fout blijven doen, zal het daar echt wel een keer terechtkomen, maar tot die tijd is onbeschikbaar een niet bestaand woord.
Deze reactie had ik verwacht :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
over lelijke anglicismes gesproken, wat dacht je van "disrespectvol" 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:49
Frieda schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:40:
over lelijke anglicismes gesproken, wat dacht je van "disrespectvol" 8)7
Dat is wanneer je iemand in een rap volledig met de grond gelijk maakt, maar dan wel op een nette manier. ;)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:20

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Ik kan iedereen die zijn irritaties deelt hier in dit topic de podcast Taalnatie aanraden.
JohnR schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:07:

Deze komt daar ook in voorbij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-05 19:05

Shuriken

Life is all about priorities

hcQd schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:47:
Ik erger me altijd aan mensen die zeggen bielzen in de tuin te hebben. Helaas, als maar genoeg mensen iets gebruiken wordt het vanzelf standaard.
Wat is er mis met het woord bielzen?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Ik probeer wel eens het woord “stuimig” leven in te blazen, maar het beklijft niet echt. Onstuimig is wel Nederlands, maar de vorm zonder “on” niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
Één biel, twee biels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Zo was het ooit 1 kind, twee kinder. En 1 schoe, twee schoen.
Toch zijn de woorden kinderen en schoenen onderhand redelijk ingeburgerd :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-05 19:05

Shuriken

Life is all about priorities

lol, in mijn post staat de link naar de Vandale:

biels (de; v(m); meervoud: bielzen)
1