Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• sdop
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-10 19:53
Goedemiddag,

Wij zijn alvast aan het nadenken over onze CV ketel die inmiddels 14 jaar oud is (en ook door de hoge gasprijzen), dus ik wil alvast weten wat mijn opties zijn om de CV ketel + gasaansluiting gedag te zeggen.
Zie hieronder alle informatie.
Het gaat om een vrijstaand huis uit 2008.

Huidige situatie:
CV ketel - Nefit Topline aquapower HRC 30/CW5 (uit 2008, zit in een ruimte boven de garage op de 1e verdieping)
Ventilatiesysteem met wtw - DucoBox Energy Comfort (uit 2020, zit op zolder)
Gasverbruik: ±1500 m3/jaar
Houtkachel: Wordt nu een stuk vaker gebruikt, dus gasverbruik ligt daardoor wel lager. Alleen de vraag is wel een beetje hoe lang wordt het nog toegestaan en ga ik de houtkachel dus meenemen in m'n berekening of niet.
Zonnepanelen: 14 stuks, leveren nu ongeveer net zoveel op als we jaarlijks verbruiken.
Benedenverdieping: vloerverwarming
Bovenverdieping: radiatoren (maar staan nauwelijks aan)

Gewenste situatie:
Warmtepomp - wat voor type?
Boilervat ±300L
Gasaansluiting helemaal weg

Waar moet ik allemaal over nadenken en wat zijn mijn beste opties? Het liefst zie ik een soort oplossing welke prijstechnisch ook haalbaar, dus niet per se de duurste oplossing (tenzij het niet anders is).
Ik hoor het graag! :)

[ Voor 3% gewijzigd door sdop op 23-03-2022 10:45 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor WP moet het vraagstuk 'afgiftesysteem' duidelijk zijn.

Vloerverwarming, radiatoren (model/type/afmeting) etc.
Als je dat aanvult kan er meer gezegd worden...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:36
Dezelfde vragen zijn heel recent al gesteld. Kijk eerst eens daar voor alle benodigde informatie zodat dit topic wat sneller tot de kern kan komen.

Waarom dak vol leggen?
Hybride warmtepomp met radiatoren
Huis van het gas af?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• sdop
Ik heb het afgiftesysteem zojuist aangegeven in de beginpost:
Benedenverdieping: vloerverwarming
Bovenverdieping: radiatoren (maar staan nauwelijks aan)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Ja kan gewoon als je plek hebt voor de boiler en voor de buitenunit.
Welke regio?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• sdop
Die ruimte moet wel goed komen.
Ik woon in Noord-Holland Noord!

• rogru
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-11 16:01
Wij zitten in exact dezelfde situatie. Vrijstaand huis uit 2008, Beneden en in de kelder vloerverwarming, boven en op zolder radiatoren. Ik ben er nog niet uit, maar ik twijfel tussen het hele huis verwarmen met airco's, of beneden + kelder met een relatief lichte warmtepomp, en de bovenverdiepingen met airco's. Met name boven kunnen we dan veel selectiever verwarmen, en hoeven we geen dure vloerverwarming aan te gaan leggen.
Installateurs hebben nog erg weinig kaas gegeten van warmtepompen en airco's als verwarming :-(

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:36
@rogru radiatoren en WP's gaan ook prima samen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
rogru schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:55:
Wij zitten in exact dezelfde situatie. Vrijstaand huis uit 2008, Beneden en in de kelder vloerverwarming, boven en op zolder radiatoren. Ik ben er nog niet uit, maar ik twijfel tussen het hele huis verwarmen met airco's, of beneden + kelder met een relatief lichte warmtepomp, en de bovenverdiepingen met airco's. Met name boven kunnen we dan veel selectiever verwarmen, en hoeven we geen dure vloerverwarming aan te gaan leggen.
Installateurs hebben nog erg weinig kaas gegeten van warmtepompen en airco's als verwarming :-(
Een eigen topic is beter. Met een L/W warmtepomp werk je vanaf de warmtepomp geredeneerd het liefst met 1 zone en een pomploze verdeler op de vloerverwarming.
Nadeel is dat er dan water van 28 graden wordt aangevoerd richting de radiatoren boven en dat je het dan boven waarschijnlijk niet meer 20 graden kunt stoken als het buiten vriest.

Oplossing:
1) als je het prima vind als het boven 17-18 graden oid wordt net de radiatoren 24/7 open is dit prima.
2) bijverwarmen met airco's boven (eigenlijk de ultieme oplossing voor boven. Beneden is L/W en vloerverwarming veel fijner.
3) bijverwarmen met IR panelen

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• sdop
Boven 17-18 graden is niet erg als het echt koud is buiten. Mogelijk willen we in onze slaapkamer wel een airco plaatsen, maar dan kunnen we daar ook mee verwarmen als het echt nodig is.
Ik zie hier op Tweakers dat heel veel voor een L/W systeem gaan. Wat zijn zoal de voor-/nadelen t.o.v. andere systemen (zoals L/L of bodemwarmte)?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

sdop schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:00:
Boven 17-18 graden is niet erg als het echt koud is buiten. Mogelijk willen we in onze slaapkamer wel een airco plaatsen, maar dan kunnen we daar ook mee verwarmen als het echt nodig is.
Ik zie hier op Tweakers dat heel veel voor een L/W systeem gaan. Wat zijn zoal de voor-/nadelen t.o.v. andere systemen (zoals L/L of bodemwarmte)?
L/L maakt geluid (luchtverplaatsing door ventilatoren)
LL geen vloerverwarming
LL brengt lucht in beweging, dat voelt wat koeler aan. Je vloer wordt ook nooit echt goed warm.
LL heeft geen 'buffer'. Als er een defrost uitgevoerd wordt, kan het enkele minuten kouder worden in de kamer.

LL kan goed koelen en de luchtvochtigheid omlaag brengen.
LL heeft vaak een zeer hoge COP

Ik verwarm mijn huis volledig met LL en daar behoorlijk tevreden over, maar ik mis wel een warme vloer.

• sdop
Oké, verschil met L/L is me wel duidelijk nu ;) Ik wil wel graag een systeem waarmee ik m'n vloerverwarming kan gebruiken. Misschien dat ik daarnaast dan nog een airco plaats in de woonkamer voor de warmere periodes.
Dan hoor ik ook nog graag de verschillen/voor- en nadelen t.o.v. bodemwarmte systemen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

sdop schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:24:
Oké, verschil met L/L is me wel duidelijk nu ;) Ik wil wel graag een systeem waarmee ik m'n vloerverwarming kan gebruiken. Misschien dat ik daarnaast dan nog een airco plaats in de woonkamer voor de warmere periodes.
Dan hoor ik ook nog graag de verschillen/voor- en nadelen t.o.v. bodemwarmte systemen.
bodemwarmte moet je speciale lus voor aanleggen in de grond (in je tuin). Is erg prijzig.
Werkt wel volledig stil en met zeer hoog rendement.

met L/W heb je een buitenunit, die wat geluid maakt.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:32
Buiten de Airco Lucht Lucht zijn er nog 2 opties.

1 Lucht water. Unit buiten je huis die uit de lucht warmte haalt en die afgeeft naar een water afgiftesysteem.
2 Water Water. Dat is het grond systeem waar jij het over hebt. Daarin wordt er via een boring een pijp met glycol in de grond geplaatst. Die dient dan als warmtebron en opslag. Optie 2 zijn de genoemde lussen welke horizontaal in de grond geplaatst worden op ongeveer 1 meter diepte. Wel veel oppervlak voor nodig.

Kosten voor boring alleen 10000 a 15000

Kijken we naar het verbruik van gas 1500 m3 dan komt daar via de koevlaas methode 1500 * 8 / 1650 7,2 uit afgerond naar boven 8 Kw. Alleen je gebruikt ook nog een houtkachel en hoeveel die meehelpt is een ?
Enige optie om nu een goede berekening te maken is ofwel een warmteverliesberekening of kijken naar verbruik op de koudste dagen van afgelopen jaar waarop je niet met hout hebt bijgestookt.
Pagina: 1