Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Vandaag hebben we te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd. Nog even de bouwkundige keuring afwachten, maar alles ziet er goed uit en we verwachten niets geks.

We moeten nog even geduld hebben voor de overdracht, maar zijn ons ondertussen alvast aan het oriënteren op het verduurzamen van de woning. Ik wil hier al zo vroeg over nadenken i.v.m. de lange levertijden momenteel. Behalve de kennis die ik via Tweakers heb opgedaan hebben we geen kennis. Daarom de vraag of jullie mee willen denken zodat we niet compleet onbeslagen ten ijs komen.
.

Situatieschets:

- Vriendin en ik samen. Uitbreiding niet aan de orde
- Ik werk nu bijna volledig thuis, dit wordt straks gedeeltelijk (+-50/50), vriendin werkt parttime (niet thuis)
- Huis oorspronkelijk uit 1964 en in de afgelopen jaren verbouwd.
- Begane grond is ~50m2, bovenverdieping ~32m2 en de garage ~42m2
- Bijna volledig voorzien van kunstof kozijnen met isolatieglas
- Het huis is geïsoleerd, behalve de vloer i.v.m. het ontbreken van een kruipruimte. De garage is niet geïsoleerd
- Elektra volledig vernieuwd, met voorbereiding voor zonnepanelen en extra groepen
- CV ketel (gereviseerd) uit 2005
.

Zonnepanelen:

Als eerste zonnepanelen. Gezien alle adviezen en het extra verbruik vanwege het thuiswerken sowieso een goed idee. We hebben de kennis niet (en met mijn hoogtevrees wordt het al helemaal geen succes) om het zelf te doen en gaan dit laten doen. Offertes moeten nog opgevraagd worden, maar ik hoop alvast een indruk te krijgen. Onderstaande afbeelding is het huis, waarbij het noorden ook daadwerkelijk het noorden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ncNz1kbiFNfmqljelfZp_4m7bo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9kseZXQzEEvQ8BPpwk9fcjGS.png?f=user_large

De hellingen van het schuine dak zijn 29,8 op zuidoost en 29,9 op noordwest. Op basis van het schema in de TS: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 lijkt het zuidoost dak ideaal voor zonnepanelen en op de platte daken kunnen we ook nog extra kwijt richting zuidoost. Over de noordwest kant twijfel ik. Is het daar de moeite waard?

Ik zal later als het zover is een nieuw topic openen voor advies m.b.t. ontvangen offertes.
.

Verwarming

Qua verwarming maak ik onderscheid tussen 2 gedeeltes: 1. het huis zelf en 2. de garage die we gaan verbouwen.
.
Garage
De garage wordt verbouwd tot werkruimte. Hier moet daarom ook verwarming en bij voorkeur koeling komen. Momenteel is er niets aanwezig. Voor de garage lijkt elektrisch verwarmen bij uitstek mogelijk omdat we de garage toch al aanpakken en volledig willen isoleren. Desnoods in de vorm van een airco, als we het huis gedeelte via de CV ketel laten.
.
Huis
Het huis wordt momenteel verwarmd door een CV-ketel uit 2005. Weliswaar gereviseerd, maar richting het einde van zijn levensduur. De vraag is dan ook of we zonder al teveel gekkigheden kunnen overstappen op bijvoorbeeld een warmtepomp of dat we toch nog voor een nieuwe CV-ketel gaan.

Het huis en de tuin is niet groot en we hebben dan ook eigenlijk geen ruimte voor ‘grote’ installaties. De warmtepomp zou dan al haast op het dak van de garage moeten komen ze maar... Op de plek van de huidige CV-ketel zouden we eventueel een kleine boiler kwijt kunnen. Wat is jullie idee daarbij?
.

Vragen

1. Heeft het zin om zonnepanelen op Noordwest te nemen als we het grootste gedeelte op Zuidoost kunnen plaatsen?
2. Zou gasloos realistisch haalbaar zijn zonder al teveel verbouwen en aanpassen?
3. Tips, tricks of links die ik eens door moet nemen?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:27
@Detmer Ik doe PV... de rest laat ik aan de overige forumleden, maar ik vermoed dat er nog te weinig info is om veel te kunnen zeggen over de verwarming.

Zonnepanelen zijn op het moment op de kop onder de grond rendabel... Okay bijna dan.
NW is zeer zeker rendabel. Doet op deze oriëntatie 65-70% van pal zuid.

Extra kosten van dat dak ten opzichte van alleen het ZO dak doen is meestal zo'n 60-70% van de per-paneelprijs van het eerste dak...

Het platte dak presteert wel beter, dus dat eerst... Maar het is op moment dik winst draaien met alles... (Eneco gaat tot 1 juli 1/3e van de kosten van mijn systeem betalen 8)7 )

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:11
Detmer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:34:

Vragen

1. Heeft het zin om zonnepanelen op Noordwest te nemen als we het grootste gedeelte op Zuidoost kunnen plaatsen?
Hoe meer panelen hoe lager de installatiekosten in verhouding tot de Wp. En je kan dezelfde omvormer gebruiken. Dat maakt NW relatief goedkoop ondanks de lagere opbrengst.
2. Zou gasloos realistisch haalbaar zijn zonder al teveel verbouwen en aanpassen?
Daarvoor is het vooral belangrijk om te weten wat het huidige stookgedrag, hoe je afgifte systeem eruit ziet en meer info over je isolatie.
3. Tips, tricks of links die ik eens door moet nemen?
Alle topics rond WP's, WPB's en PV.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verwachtingsmanagement: Een warmtepomp op een houten garagedak kan geluidsoverlast binnen geven.
Maar lange leidingen zijn geen probleem, dus je kunt vast een andere plek vinden. Wellicht naast de ingang van de garage?

Gasloos gaat over afgifte, afgifte en plek voor een boilervat ;) dus plan het liefst vloerverwarming in, als je er woont gebeurt dat niet meer. Desnoods offer je daar de NW panelen voor op als je budget het anders niet toelaat.

Als je geen ligbad of regendouche hebt is een 11 kW doorstroomverwarmer ook een optie, al wil je dan ook een DWTW om de helft van het verbruik terug te winnen.

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 22-03-2022 22:15 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:45:
@Detmer Ik doe PV... de rest laat ik aan de overige forumleden, maar ik vermoed dat er nog te weinig info is om veel te kunnen zeggen over de verwarming.

Zonnepanelen zijn op het moment op de kop onder de grond rendabel... Okay bijna dan.
NW is zeer zeker rendabel. Doet op deze oriëntatie 65-70% van pal zuid.

Extra kosten van dat dak ten opzichte van alleen het ZO dak doen is meestal zo'n 60-70% van de per-paneelprijs van het eerste dak...

Het platte dak presteert wel beter, dus dat eerst... Maar het is op moment dik winst draaien met alles... (Eneco gaat tot 1 juli 1/3e van de kosten van mijn systeem betalen 8)7 )
Duidelijk. Indien financieel kan wordt het dus vol leggen :) .
CurlyMo schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:52:
[...]

Hoe meer panelen hoe lager de installatiekosten in verhouding tot de Wp. En je kan dezelfde omvormer gebruiken. Dat maakt NW relatief goedkoop ondanks de lagere opbrengst.

[...]

Daarvoor is het vooral belangrijk om te weten wat het huidige stookgedrag, hoe je afgifte systeem eruit ziet en meer info over je isolatie.

[...]

Alle topics rond WP's, WPB's en PV.
Dank voor de verduidelijking. Welke informatie is daarvoor allemaal nodig? Dan kan ik wellicht de verkopers eens polsen. Het enige wat ik weet zijn de maandelijkse bedragen die ze voor GWL kwijt zijn.
Proton_ schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:12:
Verwachtingsmanagement: Een warmtepomp op een houten garagedak kan geluidsoverlast binnen geven.
Maar lange leidingen zijn geen probleem, dus je kunt vast een andere plek vinden. Wellicht naast de ingang van de garage?

Gasloos gaat over afgifte, afgifte en plek voor een boilervat ;) dus plan het liefst vloerverwarming in, als je er woont gebeurt dat niet meer. Desnoods offer je daar de NW panelen voor op als je budget het anders niet toelaat.

Als je geen ligbad of regendouche hebt is een 11 kW doorstroomverwarmer ook een optie, al wil je dan ook een DWTW om de helft van het verbruik terug te winnen.
Geen logische plek, dat begrijp ik. De tuin is echter maar ~30m2 en dus niet ruim. Bij voorkeur offeren we dan ook zo min mogelijk op. Aan de achterkant en zijkant moeten we de paden behouden voor de buren. Hier bouwen is dus geen optie. Eventueel zou het nog aan de voorkant kunnen omdat de garage iets naar achteren ligt. Alleen blokkeer je dan weer een beetje de deur... Lastige keuzes, maar eens goed over na denken.

Het huis is in de afgelopen jaren flink verbouwd. De badkamer en keuken zijn bijvoorbeeld van 2020. Er is geen kruipruimte en wat ik heb begrepen moet de hele vloer dan opnieuw gestort worden inclusief isolatie e.d. Ondanks dat ik graag vloerverwarming had gehad is dit iets wat we echt liever niet doen...

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Detmer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:39:
[...]
Dank voor de verduidelijking. Welke informatie is daarvoor allemaal nodig? Dan kan ik wellicht de verkopers eens polsen. Het enige wat ik weet zijn de maandelijkse bedragen die ze voor GWL kwijt zijn.
Precies wat ik zeg. Geef eens wat info over de specifieke isolatiemaatregelen en heel specifiek inzicht in je afgifte systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
CurlyMo schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:41:
[...]

Precies wat ik zeg. Geef eens wat info over de specifieke isolatiemaatregelen en heel specifiek inzicht in je afgifte systeem.
Mijn excuses. Ik ga deze informatie proberen te achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:10
Een boilervat voor warmtepomp begint bij 180 liter en moet op de plek van de CV ketel komen.
Anders kan een 11 kW doorstroomverwarmer een optie zijn maar dan inderdaad wel een douche WTW gebruiken anders komt er wel erg weinig warm water uit.
Een elektrische boiler kan natuurlijk ook gewoon, die kan veel heter (eventueel een mengventiel er achter plaatsen) en is daarom veel kleiner dan een boiler voor warmtepomp. Door het lagere vermogen belast het je aansluiting wat minder en je zou het zelfs zo kunnen schakelen dat er met name opgewarmd wordt wanneer de zon schijnt. (handig wanneer de salderingsregeling wordt afgeschaft)

Je zou de garage eventueel ook op kunnen nemen in het CV circuit. Maar voor koeling is airco het best, daar kun je ook goed mee verwarmen (al zal het al snel een beetje tochten)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Nog eventjes en we krijgen de sleutels. Inmiddels heb ik al meerdere zonnepanelen offertes binnen gekregen. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Nog even een korte (herhaling) van de situatie:
- Vriendin en ik samen, uitbreiding niet aan de orde
- Momenteel is de meterkast 1x 35A. De aanvraag loopt voor 3x 25A, maar door tekorten bij Liander zal dit nog wel even duren.
- Geschat verbruik van rond de 3600kWh per jaar
- 2 schoorstenen bovenop het dak, maar weinig schaduw verwacht

Ons dak (meest linker):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1kIEngrhCGn-fsRHNn5-Exe_QU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P4vd4perXrGV567PqmvToeVq.png?f=fotoalbum_large
.

Offerte 1:

15 x Trina Vertex TSM-DE09.05 390Wp FB panelen
1 x SolarEdge SE5K 3-fase omvormer
Verwachte opbrengst: 4794kWh
Prijs per Wp excl. BTW: €1,21
15 jaar garantie zonnepanelen, 25 jaar opbrengstgarantie (84%)

Bruto: €8412,44
Netto: €7072,43

15 x SolarEdge optimiser S440
Prijs per Wp excl. BTW: €1,38

Bruto: €9613,07
Netto: €8064,68

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pL8EzDjYclGKu1RESsrbIoIFwd0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6lyKFbqPhtrZjpJsbozL57lL.png?f=user_large
.

Offerte 2:

10x Suntech Ultra V Mini 410 zonnepanelen
10x Enphase IQ7+ micro omvormers
Verwachte opbrengst: 3389kWh
Prijs per Wp excl. BTW: €1,53
15 jaar garantie zonnepanelen (25 jaar opbrengstgarantie), 25 jaar garantie op de omvormers

Bruto: €7461,-
Netto: €6266,-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pWcMjhYcK4BpmQ_e2jRyPe_MP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u6XVpKoyD0OyPyBBYxBQCPKL.png?f=fotoalbum_large
.

Offerte 3:

16x DM370M6-60HBB 1755x1038x35 mm
1x Solis-3P5K-4G-DC
BTW teruggaaf wordt niet geregeld
Verwachte opbrengst: 5272kWh
Prijs per Wp excl. BTW: €1,18
12 jaar garantie zonnepanelen, 10 jaar garantie omvormer

Bruto: €8082,86
Netto: ~€6950,- (geen berekening in offerte)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ce6PumrgB3JEfHBfSHm--eqAP8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n7bwIA5G9P7oRSoBROKuVNKy.png?f=user_large
.

Offerte 4:

15x Jinko Solar JKM365N-6TL3-B
SolardEge SE4000H 1 fase
Verwachte opbrengst: 5030kWh
Prijs per Wp excl. BTW: €1,28
25 jaar garantie zonnepanelen (30 jaar opbrengstgarantie), 12 jaar garantie omvormer.

Bruto: €8288,50
Netto: €6970,-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWZl7m6OUsCmmp8kIQBfmZPU5oQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dki6XcGwuXFxn2F2rSw1uWVD.png?f=user_large
.

Vragen:

1. De buren hebben de zonnepanelen verticaal liggen op het schuine dak (2 boven elkaar) i.p.v. horizontaal. Ik heb dit als voorkeur aangegeven, maar toch doen alle offertes het anders. Is daar een reden voor?

2. Er zijn toch enkelen die gekozen hebben voor een 1-fase omvormer. Maakt dit uit bij een toekomstig 3-fasen meter?

3. Ik heb geen idee over de kwaliteit van panelen. Als leek zijnde zou ik zelf voor offerte 3 of 4 kiezen. Mee eens?

4. Gerelateerd aan vraag 3: Hoe belangrijk is de garantie? Offerte 4 heeft gewoon het dubbele aan garantie op panelen en de prijs verschilt niet gek veel.

[ Voor 4% gewijzigd door Detmer op 05-08-2022 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Kun je bij iedere offerte en schrijven wat de prijs is in euro excl btw per Wp?
Verwachte jaaropbrengst is lastig vergelijken, dat doet iedereen anders.

1. Zonnepanelen worden steeds langer. Tegenwoordig is de kortst gangbare lengte 1722 mm. Maar die zal niet iedere leverancier hebben. Het zou goed kunnen dat de buren panelen hebben van 1650 mm lang. En de meeste leveranciers willen rondom een dakpan overhouden.

2. Een 4 kW enkelfase model is niet te prefereren bij een 3 fase aansluiting. Maar een ramp is het ook niet.

3. N-type schijnt goed te zijn. Verder zou ik kijken naar wat een lage prijs per Wp heeft.

4. Garantie beloven is makkelijk. Maar zie het maar eens te claimen later. Dat zal niet meevallen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
busscherski schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:32:
Kun je bij iedere offerte en schrijven wat de prijs is in euro excl btw per Wp?
Verwachte jaaropbrengst is lastig vergelijken, dat doet iedereen anders.

1. Zonnepanelen worden steeds langer. Tegenwoordig is de kortst gangbare lengte 1722 mm. Maar die zal niet iedere leverancier hebben. Het zou goed kunnen dat de buren panelen hebben van 1650 mm lang. En de meeste leveranciers willen rondom een dakpan overhouden.

2. Een 4 kW enkelfase model is niet te prefereren bij een 3 fase aansluiting. Maar een ramp is het ook niet.

3. N-type schijnt goed te zijn. Verder zou ik kijken naar wat een lage prijs per Wp heeft.

4. Garantie beloven is makkelijk. Maar zie het maar eens te claimen later. Dat zal niet meevallen.
Fixed, bedankt voor de tip. Offerte 3 is dan goedkoper dan offerte 4, inclusief 3-fase omvormer. Tenzij er nog bezwaren zijn op kwaliteit van offerte 3 moet het die dus maar worden :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Intussen is er ook een Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic topic waar je wat inspiratie voor gasloos kan vinden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Proton_ schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:54:
Intussen is er ook een Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic topic waar je wat inspiratie voor gasloos kan vinden.
Yes, die volg ik al een tijdje :) . Conclusie is dat we het voor nu quick and dirty gaan doen; airco's in de woonkamer, garage (werkplaats) en slaapkamer. Hebben we meteen de gewenste koeling en hoeven we niet eerst het hele huis op de schop te gooien (wat financieel momenteel ook niet lukt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Offerte 1 is meeste waar voor het geld, fractie meer dan het veel voordeligere Solis systeem.
Welke optimizers? Dient s500b of p505 te zijn. Anders voldoet het 1) niet aan ontwerprichtlijn 2) werking marginaal vanwege 2 legrichtingen.

Zou evengoed graag SolarEdge designer rapport even inzien ter verificatie (Zie startpost SolarEdge topic)

Offerte 4 is daarna meeste waar voor geld. Door 1-fase model geen technische problemen te verwachten.

Offerte 2 te duur.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:16:
Offerte 1 is meeste waar voor het geld, fractie meer dan het veel voordeligere Solis systeem.
Welke optimizers? Dient s500b of p505 te zijn. Anders voldoet het 1) niet aan ontwerprichtlijn 2) werking marginaal vanwege 2 legrichtingen.

Zou evengoed graag SolarEdge designer rapport even inzien ter verificatie (Zie startpost SolarEdge topic)

Offerte 4 is daarna meeste waar voor geld. Door 1-fase model geen technische problemen te verwachten.

Offerte 2 te duur.
Ik heb de vraag uitgezet. Dit staat namelijk niet in de offerte vermeld. Weten we meteen of deze partij geschikt is of niet :+ .

Ik moet de tijd vinden om met SolarEdge designer aan de gang te gaan... Ik heb er al eens mee gespeeld, maar kan er nog niets mee. Iets meer oefenen nog :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:15
Detmer schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:50:
[...]

Ik heb de vraag uitgezet. Dit staat namelijk niet in de offerte vermeld. Weten we meteen of deze partij geschikt is of niet :+ .

Ik moet de tijd vinden om met SolarEdge designer aan de gang te gaan... Ik heb er al eens mee gespeeld, maar kan er nog niets mee. Iets meer oefenen nog :9 .
Designer is echt heel makkelijk. Wil anders morgen wel ff kijken. Hoeveel liggen er op elk dakvlak?

Ik zou ook gewoon onder het mom vragen staat vrij offerte bij partij 1 opvragen met panelen op het west dak. Dikke kans dat de omvormer niet anders hoeft. Je gemiddelde prijs zou dan richting de 1,10 moeten gaan per wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
mathijshooi schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:44:
[...]

Designer is echt heel makkelijk. Wil anders morgen wel ff kijken. Hoeveel liggen er op elk dakvlak?

Ik zou ook gewoon onder het mom vragen staat vrij offerte bij partij 1 opvragen met panelen op het west dak. Dikke kans dat de omvormer niet anders hoeft. Je gemiddelde prijs zou dan richting de 1,10 moeten gaan per wp.
Thanks, zou tof zijn :) . Ik kan alleen niet achterhalen hoeveel panelen waar liggen. Heb ik ook even nagevraagd.

Het huidige budget is echt wel het maximum. Een paar honderd meer of minder kan, maar er kan niet nog 1k of 2k bij :+ . Dan is het handiger alles op zuid oost te leggen dan verdelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
ga sowieso in zee met bedrijven die zijn aangeloten bij goede keurmerken/garanties
Zonnekeur bijvoorbeeld, daar kom je niet zomaar binnen en in de huidige wisd west markt is een stukje zekerheid wel fijn.
lijstje:
Stichting Garantiefonds ZonneEnergie
Stichting Garantiefonds Zon Zeker
Zonnekeur
Voor dingen niet alleen zonnepanelen
VENIN

ij gelijke offerten check ze even langs dit soort branche clubs en kies degene die wel aangesloten is
We lijken in een soort wilde westen te belanden, booming markt, de tech is goedkoop (al drijft schaarste de prijs op) vele bedrijven stappen in, goede bedrijven hebben hun papieren in orde (bijv InstallQ / VGA++) en zijn aanesloten bij brancheclubs, zeker rekening mee houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Silent7 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:13:
ga sowieso in zee met bedrijven die zijn aangeloten bij goede keurmerken/garanties
Zonnekeur bijvoorbeeld, daar kom je niet zomaar binnen en in de huidige wisd west markt is een stukje zekerheid wel fijn.
lijstje:
Stichting Garantiefonds ZonneEnergie
Stichting Garantiefonds Zon Zeker
Zonnekeur
Voor dingen niet alleen zonnepanelen
VENIN

ij gelijke offerten check ze even langs dit soort branche clubs en kies degene die wel aangesloten is
We lijken in een soort wilde westen te belanden, booming markt, de tech is goedkoop (al drijft schaarste de prijs op) vele bedrijven stappen in, goede bedrijven hebben hun papieren in orde (bijv InstallQ / VGA++) en zijn aanesloten bij brancheclubs, zeker rekening mee houden.
Offertes 1 en 2 zijn bij grote bedrijven opgevraagd. Reviews wisselen een beetje, maar gemiddeld een 4,3 of hoger via Google. Offertes 3 en 4 zijn bij lokale bedrijven opgevraagd. Beiden tussen de 10 en 20 reviews met een beoordeling van 5 via Google.

Ze zijn alle 4 niet aangesloten bij bovenstaande branches.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
pb me de namen even, ik heb letterlijk 2 dagen geleden een marktanalyse na bijna 2 maanden afgerond en heb een lijst gemaakt van echt goede bedrijven in de zaken die huiseigenaren mogelijk willen voor verduurzaming huis en verlaging energie rekening, voor een duurzame startup dus kan niet openbaar data delen, want we werken nog met de data en bouwen aan een platform, maar ik check ze graag voor je. (heb meer dan 10 brancheclubs / garantie clubs meegenomen dus kan je vast iets meer zeggen over de offerte gevende bedrijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:16:

Offerte 2 te duur.
De vorige offerte is komen te vervallen en er is een nieuwe, duurdere voor in de plaats gekomen omdat ze *tromgeroffel*: De optimisers vergeten waren.

Prijs per Wp excl. BTW: €1,68 €1,38

Bruto: €9613,07
Netto: €8064,68

Dan wordt dit opeens de duurste offerte :)

Na mijn commentaar hebben ze ook de volgende offerte nog gemaakt:

1 x Goodwe GW4200D-NS 1-fase omvormer
1 x Tigo optimiser
Prijs per Wp excl. BTW: €1,12

Bruto: €7739,45
Netto: €6516,24

[ Voor 15% gewijzigd door Detmer op 05-08-2022 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Detmer € 8064,68/5850 Wp = € 1,38/Wp excl. BTW

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:15
Vraag eerst maar een Solaredge rapport op, volgens de designer kunnen de S440 niet, zoals @Ronald ook al aangaf.

Ik weet niet precies je afmetingen en orientaties, heb nu 9 panelen en 6 panelen gedaan met S500B optimisers. er is nog wat optimiser clipping dus wat extra panelen zijn welkom. Dit omdat het een 3 fase systeem is. Oversizing staat op 107% dus er kan nog wel wat bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9oXXMqdMJNczWrveAXtdgibgyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tgomBzU2Sk8wJActXleYjgxA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZObK4b1GF-A1n28Sr_oFGjDdjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/az6hEigP1a9hT5EPzCtXFhgq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Detmer Wat was de reden van die ene tigo optimizer in de tweede offerte als er toch nauwelijks schaduw wordt verwacht? Als er wel schaduw wordt verwacht dan gaat één optimizer ook geen verschil maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Laatst online: 16:38
Ik heb ook gelezen dat je niet teveel wilt verbouwen / aanpassen dus het is wellicht niet wat je wilt lezen maar zou persoonlijk eerst beginnen met het huis voorzien van vloerverwarming en goede vloerisolatie.
Kortom de huidige vloer eruit slopen, isolatie met voldoende r- waarde eronder en vloerverwarming die dicht op elkaar ligt (10cm).

Nu woon je er nog niet in, je hebt geen kinderen dus ideaal moment (mits je vaklui kunt vinden) om nu door te pakken.

Kortom eerst isolatie optimaal maken en naar lage temperatuurverwarming werken en daarna (of tegelijk indien mogelijk) naar zonnepanelen en gasloos kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Mad_Manic schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:18:
Kortom eerst isolatie optimaal maken en naar lage temperatuurverwarming werken en daarna (of tegelijk indien mogelijk) naar zonnepanelen en gasloos kijken.
Alle verwarming is LTV als je er maar genoeg afgifte mee creëert. Wat inderdaad met vloerverwarming het makkelijkst is, maar niet noodzakelijk vloerverwarming moet zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 05-08-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Detmer schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:56:
[...]

Yes, die volg ik al een tijdje :) . Conclusie is dat we het voor nu quick and dirty gaan doen; airco's in de woonkamer, garage (werkplaats) en slaapkamer. Hebben we meteen de gewenste koeling en hoeven we niet eerst het hele huis op de schop te gooien (wat financieel momenteel ook niet lukt).
Als het financieel de max is, dan lijkt me dat je op de juiste weg zit. Je huis is grotendeels al geïsoleerd, dus daar is geen écht laag hangend fruit meer. Dan zijn zonnepanelen wel zo'n beetje de meest rendabele investering. Airco heeft als nadeel dat je zo'n blazend ding hebt, maar is daarvoor véél goedkoper en je hebt super goede koeling in de zomer. Als je dat een goede afweging vindt is het fantastisch.

Die ketel uit 2005 kun je prima laten zitten. Allemaal spookverhalen van monteurs dat hij echt bijna op is, maar meestal doen ze het nog jarenlang prima. Lekker laten zitten en niet teveel aan doen tot hij echt de geest geeft. Je hebt straks ook airco waar je prima mee kunt verwarmen mocht hij wel spontaan de geest geven.

Ga vast een beetje sparen voor een WP-boiler en een inductiefornuis, want als die airco's je bevallen, dan kun je met die twee apparaten straks helemaal van het gas af en dat scheelt ook nog eens een klap vastrecht ieder jaar! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
mathijshooi schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:51:
Vraag eerst maar een Solaredge rapport op, volgens de designer kunnen de S440 niet, zoals @Ronald ook al aangaf.

Ik weet niet precies je afmetingen en orientaties, heb nu 9 panelen en 6 panelen gedaan met S500B optimisers. er is nog wat optimiser clipping dus wat extra panelen zijn welkom. Dit omdat het een 3 fase systeem is. Oversizing staat op 107% dus er kan nog wel wat bij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het moeten inderdaad 9 panelen op het schuine dak en 6 panelen op het platte dak zijn. Ik heb ze zojuist gebeld met de vragen die ik heb n.a.v. de nieuwe offertes. Dat wordt pas maandag voordat ik daar wat van hoor. Hoewel het een grote partij is begin ik inmiddels wat te twijfelen aan ze, gezien alles wat mis gaat...

Extra panelen ga ik qua prijs niet redden met de SolarEdge configuratie. De €8000,- is eigenlijk al over het budget :( . Met de string omvormer zouden 1 a 2 panelen extra nog wel lukken verwacht ik.
CurlyMo schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:01:
@Detmer Wat was de reden van die ene tigo optimizer in de tweede offerte als er toch nauwelijks schaduw wordt verwacht? Als er wel schaduw wordt verwacht dan gaat één optimizer ook geen verschil maken.
De reden hiervoor is dat ze een kleine schaduw van de schoorstenen verwachten. Tussen de schoorstenen komen 4 panelen te liggen volgens de offerte. Als je die een beetje in het midden legt is de schaduw nihil volgens mij.
Mad_Manic schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:18:
Ik heb ook gelezen dat je niet teveel wilt verbouwen / aanpassen dus het is wellicht niet wat je wilt lezen maar zou persoonlijk eerst beginnen met het huis voorzien van vloerverwarming en goede vloerisolatie.
Kortom de huidige vloer eruit slopen, isolatie met voldoende r- waarde eronder en vloerverwarming die dicht op elkaar ligt (10cm).

Nu woon je er nog niet in, je hebt geen kinderen dus ideaal moment (mits je vaklui kunt vinden) om nu door te pakken.

Liever eerlijk advies, daar heb ik meer aan ;) . Als ik het budget had om dat allemaal te doen had ik het wellicht gedaan. Hoewel we dan waarschijnlijk ook wel wat groters hadden gekocht... Niet om te klagen overigens. Voor ons 2 is het een leuk huis :) .

Buiten het feit dat alles net verbouwd is en ik het zonde vind om het weer te slopen is het financieel niet haalbaar. We hebben al flink moeten overbieden, de garage moet nog aangepakt worden (waarbij we de vloer overigens wel meteen meenemen, maar daar ligt enkel zand onder en is dus veel makkelijker) en in de kleine dingen gaat al snel meer geld zitten dan verwacht.

De kruipruimte zit nagenoeg alleen onder de originele woonkamer. Via via heb ik een indicatie gevraagd, maar dat liep al snel richting de 20k, als er al iemand voor beschikbaar was... Dat is dan alleen isoleren en vloerverwarming, nog geen warmtepomp. Daar kan ik toch heel wat M3 gas of kWh voor gebruiken de komende 20 jaar :+ .
CurlyMo schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:31:
[...]

Alle verwarming is LTV als je er maar genoeg afgifte mee creëert. Wat inderdaad met vloerverwarming het makkelijkst is, maar niet noodzakelijk vloerverwarming moet zijn.
De airco's worden hoofdverwarming en de CV wordt alleen voor warm water en de echt koude dagen gebruikt. Als dat nodig blijkt tenminste. Als we het goed doen is de CV niet meer nodig voor verwarmen.
Paul C schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Als het financieel de max is, dan lijkt me dat je op de juiste weg zit. Je huis is grotendeels al geïsoleerd, dus daar is geen écht laag hangend fruit meer. Dan zijn zonnepanelen wel zo'n beetje de meest rendabele investering. Airco heeft als nadeel dat je zo'n blazend ding hebt, maar is daarvoor véél goedkoper en je hebt super goede koeling in de zomer. Als je dat een goede afweging vindt is het fantastisch.

Die ketel uit 2005 kun je prima laten zitten. Allemaal spookverhalen van monteurs dat hij echt bijna op is, maar meestal doen ze het nog jarenlang prima. Lekker laten zitten en niet teveel aan doen tot hij echt de geest geeft. Je hebt straks ook airco waar je prima mee kunt verwarmen mocht hij wel spontaan de geest geven.

Ga vast een beetje sparen voor een WP-boiler en een inductiefornuis, want als die airco's je bevallen, dan kun je met die twee apparaten straks helemaal van het gas af en dat scheelt ook nog eens een klap vastrecht ieder jaar! _/-\o_
Het is zonnepanelen en airco's of de vloer isoleren en vloerverwarming aanleggen. Dan is de investering in airco's en zonnepanelen rendabeler dan de vloer. Alleen de vloer zonder kruipruimte is niet geïsoleerd, de rest is al gedaan, dus dat scheelt hopelijk ook nog een stukje.

De ketel blijft voorlopig hangen idd. En als er dan toch iets vervangen moet worden ga ik eerder voor een WP-boiler dan een nieuwe ketel. De inductieplaat hebben we al, dus voorlopig alleen nog gas voor warm water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Detmer schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:38:
Als dat de SE5K-RWB 'voor korte strings' is gaat het goed...

Anders geld dit:

Bij iemand die dit op papier zet twijfel ik aan het kennis niveau met betrekking to SolarEdge PV systemen....
Lees...
Dat is onder de maat dat van een professional te verwachten is.

Omdat hij optimizers 'vergeten' was bij een SolarEdge systeem denk ik dat hij gewoon onvoldoende kennis heeft...

Ik zou naar een ander lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:57:
[...]

Als dat de SE5K-RWB 'voor korte strings' is gaat het goed...

Anders geld dit:

Bij iemand die dit op papier zet twijfel ik aan het kennis niveau met betrekking to SolarEdge PV systemen....
Lees...
Dat is onder de maat dat van een professional te verwachten is.

Omdat hij optimizers 'vergeten' was bij een SolarEdge systeem denk ik dat hij gewoon onvoldoende kennis heeft...

Ik zou naar een ander lopen.
Maandag heb ik rechtstreeks een gesprek met de technisch specialist van dat bedrijf. Juist omdat het nu mis gaat. Verder is dit denk ik wel een goede kanshebber gebaseerd op het uitzoekwerk van @Silent7 .

Heb je nog een mening over de 2e offerte met de Goodwe omvormer? Die is qua budget wat passender en eventueel kunnen daar budgettair nog 1 of 2 extra panelen bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Die klopt technisch gezien; maar mij twijfel over de kennis blijft....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Detmer schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:11:
[...]

Maandag heb ik rechtstreeks een gesprek met de technisch specialist van dat bedrijf. Juist omdat het nu mis gaat. Verder is dit denk ik wel een goede kanshebber gebaseerd op het uitzoekwerk van @Silent7 .

Heb je nog een mening over de 2e offerte met de Goodwe omvormer? Die is qua budget wat passender en eventueel kunnen daar budgettair nog 1 of 2 extra panelen bij.
Verdeeld over 2 dakvlakken lukt het inderdaad alleen met de korte string versie (RWB).
Met een normale 3 fase SolarEdge omvormer wordt dit echt een waardeloos presterende installatie.
Ik zie veel rode vlaggen.

Als je toch SolarEdge wilt met deze aanbieder moet je op papier hebben staan dat ze zo`n 5k RWB gaan leveren. En dan bij installatie zelf goed controleren of dat ook echt geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
busscherski schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:56:
[...]

Verdeeld over 2 dakvlakken lukt het inderdaad alleen met de korte string versie (RWB).
Met een normale 3 fase SolarEdge omvormer wordt dit echt een waardeloos presterende installatie.
Ik zie veel rode vlaggen.

Als je toch SolarEdge wilt met deze aanbieder moet je op papier hebben staan dat ze zo`n 5k RWB gaan leveren. En dan bij installatie zelf goed controleren of dat ook echt geleverd wordt.
Qua prijs vind ik de Goodwe omvormer (1 fase) interessanter dan de SolarEdge, mede door alle opmerkingen die al gegeven zijn. De SolarEdge variant zit in principe al boven budget en eigenlijk zouden er dan ook nog extra panelen bij moeten. Dat gaat 'm gewoon niet worden.

Factuur 1 en 2 zijn van grote bedrijven en factuur 3 en 4 van kleinere. @Silent7 heeft ze voor mij nagekeken en de tendens is toch dat de grote bedrijven meer zekerheid bieden. Dan is offerte 1 versie 2 (zonder SolarEdge, maar met de Goodwe) naar mijn idee de beste prijs/ kwaliteit verhouding. Nog even onder voorbehoud van het gesprek maandag met de technisch persoon. Als dat ook niets wordt laat ik deze partij schieten en vraag ik waarschijnlijk weer opnieuw offertes op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
Mooi, je kan gewoon kritische vragen stellen, een goed bedrijf zou zoiets leuk moeten vinden.
De combi energieprijzen/UA oorlog/van gas af wens/klimaat en op dit moment bouwvak maakt alles wel erg overspannen, je kan daar rust in brengen dus kalm door te vragen, dan komt het wel goed, beter een klein bedrijf dichtbij waar je leuk rapport mee hebt dan een prijsvechter andere kant van het land waar je bij problemen door een moeizame klanten ondersteuning moet, maar ook beter een landelijke grote jongen met ondersteuning dan een cowboy van 20 km verderop. Je zal maar net het geluk hebben vlakbij een kleine echt gepasioneerde installateur te zitten die je ook wel eens op de markt tegenkomt, daar betaal je graag wat extra voor ;)
Pagina: 1