Vandaag hebben we te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd. Nog even de bouwkundige keuring afwachten, maar alles ziet er goed uit en we verwachten niets geks.
We moeten nog even geduld hebben voor de overdracht, maar zijn ons ondertussen alvast aan het oriënteren op het verduurzamen van de woning. Ik wil hier al zo vroeg over nadenken i.v.m. de lange levertijden momenteel. Behalve de kennis die ik via Tweakers heb opgedaan hebben we geen kennis. Daarom de vraag of jullie mee willen denken zodat we niet compleet onbeslagen ten ijs komen.
.
- Ik werk nu bijna volledig thuis, dit wordt straks gedeeltelijk (+-50/50), vriendin werkt parttime (niet thuis)
- Huis oorspronkelijk uit 1964 en in de afgelopen jaren verbouwd.
- Begane grond is ~50m2, bovenverdieping ~32m2 en de garage ~42m2
- Bijna volledig voorzien van kunstof kozijnen met isolatieglas
- Het huis is geïsoleerd, behalve de vloer i.v.m. het ontbreken van een kruipruimte. De garage is niet geïsoleerd
- Elektra volledig vernieuwd, met voorbereiding voor zonnepanelen en extra groepen
- CV ketel (gereviseerd) uit 2005
.
:fill(white):strip_exif()/f/image/9kseZXQzEEvQ8BPpwk9fcjGS.png?f=user_large)
De hellingen van het schuine dak zijn 29,8 op zuidoost en 29,9 op noordwest. Op basis van het schema in de TS: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 lijkt het zuidoost dak ideaal voor zonnepanelen en op de platte daken kunnen we ook nog extra kwijt richting zuidoost. Over de noordwest kant twijfel ik. Is het daar de moeite waard?
Ik zal later als het zover is een nieuw topic openen voor advies m.b.t. ontvangen offertes.
.
.
.
Het huis en de tuin is niet groot en we hebben dan ook eigenlijk geen ruimte voor ‘grote’ installaties. De warmtepomp zou dan al haast op het dak van de garage moeten komen ze maar... Op de plek van de huidige CV-ketel zouden we eventueel een kleine boiler kwijt kunnen. Wat is jullie idee daarbij?
.
2. Zou gasloos realistisch haalbaar zijn zonder al teveel verbouwen en aanpassen?
3. Tips, tricks of links die ik eens door moet nemen?
We moeten nog even geduld hebben voor de overdracht, maar zijn ons ondertussen alvast aan het oriënteren op het verduurzamen van de woning. Ik wil hier al zo vroeg over nadenken i.v.m. de lange levertijden momenteel. Behalve de kennis die ik via Tweakers heb opgedaan hebben we geen kennis. Daarom de vraag of jullie mee willen denken zodat we niet compleet onbeslagen ten ijs komen.
.
Situatieschets:
- Vriendin en ik samen. Uitbreiding niet aan de orde- Ik werk nu bijna volledig thuis, dit wordt straks gedeeltelijk (+-50/50), vriendin werkt parttime (niet thuis)
- Huis oorspronkelijk uit 1964 en in de afgelopen jaren verbouwd.
- Begane grond is ~50m2, bovenverdieping ~32m2 en de garage ~42m2
- Bijna volledig voorzien van kunstof kozijnen met isolatieglas
- Het huis is geïsoleerd, behalve de vloer i.v.m. het ontbreken van een kruipruimte. De garage is niet geïsoleerd
- Elektra volledig vernieuwd, met voorbereiding voor zonnepanelen en extra groepen
- CV ketel (gereviseerd) uit 2005
.
Zonnepanelen:
Als eerste zonnepanelen. Gezien alle adviezen en het extra verbruik vanwege het thuiswerken sowieso een goed idee. We hebben de kennis niet (en met mijn hoogtevrees wordt het al helemaal geen succes) om het zelf te doen en gaan dit laten doen. Offertes moeten nog opgevraagd worden, maar ik hoop alvast een indruk te krijgen. Onderstaande afbeelding is het huis, waarbij het noorden ook daadwerkelijk het noorden is.:fill(white):strip_exif()/f/image/9kseZXQzEEvQ8BPpwk9fcjGS.png?f=user_large)
De hellingen van het schuine dak zijn 29,8 op zuidoost en 29,9 op noordwest. Op basis van het schema in de TS: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 lijkt het zuidoost dak ideaal voor zonnepanelen en op de platte daken kunnen we ook nog extra kwijt richting zuidoost. Over de noordwest kant twijfel ik. Is het daar de moeite waard?
Ik zal later als het zover is een nieuw topic openen voor advies m.b.t. ontvangen offertes.
.
Verwarming
Qua verwarming maak ik onderscheid tussen 2 gedeeltes: 1. het huis zelf en 2. de garage die we gaan verbouwen..
Garage
De garage wordt verbouwd tot werkruimte. Hier moet daarom ook verwarming en bij voorkeur koeling komen. Momenteel is er niets aanwezig. Voor de garage lijkt elektrisch verwarmen bij uitstek mogelijk omdat we de garage toch al aanpakken en volledig willen isoleren. Desnoods in de vorm van een airco, als we het huis gedeelte via de CV ketel laten..
Huis
Het huis wordt momenteel verwarmd door een CV-ketel uit 2005. Weliswaar gereviseerd, maar richting het einde van zijn levensduur. De vraag is dan ook of we zonder al teveel gekkigheden kunnen overstappen op bijvoorbeeld een warmtepomp of dat we toch nog voor een nieuwe CV-ketel gaan.Het huis en de tuin is niet groot en we hebben dan ook eigenlijk geen ruimte voor ‘grote’ installaties. De warmtepomp zou dan al haast op het dak van de garage moeten komen ze maar... Op de plek van de huidige CV-ketel zouden we eventueel een kleine boiler kwijt kunnen. Wat is jullie idee daarbij?
.
Vragen
1. Heeft het zin om zonnepanelen op Noordwest te nemen als we het grootste gedeelte op Zuidoost kunnen plaatsen?2. Zou gasloos realistisch haalbaar zijn zonder al teveel verbouwen en aanpassen?
3. Tips, tricks of links die ik eens door moet nemen?
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com