Buren verbouwen, wat kan en mag?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-07 11:20
Is het geen optie om een onafhankelijke geschikte aannemer de bouwkundige situatie te beoordelen?
Dat gat zou ik per direct laten dichten. Zeker vanwege de manier hoe de buren tewerk gaan. Dit mag je wel op zijn minst eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorBos
  • Registratie: Maart 2022
  • Niet online
Het te koop zetten was al in onze planning maar we willen eerst weten of we zijn uitgeloot voor een nieuwbouw project.
Dit van de buurman wisten we niet van te voren want communiceren is niet hun sterkte kant.

We gaan zeker weer met ze praten en vragen of ze het gat zsm dicht willen maken, desnoods maken we het zelf dicht want nu hebben we ook voor de rest van onze straatwerk onder/tegen de schutting niets geen tegendruk want er ontstaat een gleuf tussen de muur van de buren en ons grond. We willen immers niet dat de rest van ons straatwerk aan die kant instort. De gemetselde muur van de buren zou hun buitenmuur zijn want je gaat er niet nog een muur tegen aanmetselen neem ik aan?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4JXYxwaApEtlDmxMRlqBOYmlzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccAyQkMGXVlHlG810VWqF1go.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorBos
  • Registratie: Maart 2022
  • Niet online
Onafhankelijke aannemer laten beoordelen? We willen niet meer teveel geld uitgeven voor dit huis, is allemaal kapitaal vernietiging omdat we hier toch al enige tijd weg willen🙈

Weet wel dat de buren alleen maar aan hun eigen denken en niet aan anderen. Zo frusterend is dat, maar je doet er niets aan. Wij gaan steeds proberen contact te leggen met ze door te praten maar wijzer worden ze niet want ze halen de schouders op als we het over onze kant hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• x86dev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-06 20:36
Ik zou het gat zelf opvullen en dan een goeie trilstamper huren :P. Dan staan jullie wel quitte, jij een gat en hij scheuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E de Wit
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-01 11:37
MorBos schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:30:
De buren zijn inmiddels bezig met hun muren metselen.
De fundering ligt volgens de plattegrond ook deels op jullie perceel. Met de buitenmuur op hart stramien, op de plek waar nu de schutting staat.
De plattegrond van de fundering / het metselwerk wijken af van de meegestuurde foto's.

Klopt het dat het metselwerk strak op buitenkant fundering staat?
Indien ja, zijn er ook constructietekeningen van deze fundering in je bezit (los van detail 1 en 2)?

Als je het zaakje niet vertrouwt zal ik eerst contact op nemen met de vergunningverstrekker (gemeente).
Je zorgen daar te delen en eventueel kijken of er iemand langs kan komen ter controle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:34
Als eerst, Bijzondere verbouwing van je buren.
Ze houden dalijk maar liefst een "tuin" over van 3.70*2.25 , net genoeg voor een tafel met 4 stoelen waar je omheen kunt lopen.
Ik vraag mij dan altijd af of het kosten-technisch niet gunstiger zou zijn geweest om een ruimer huis te kopen, maar dat ligt natuurlijk ook aan de huidige woningwaarde.

m.b.t. het gat in je tuin, ik kan mij voorstellen dat ze dit pas dicht zullen gooien als de fundering ligt, en de muur (gedeeltelijk) opgetrokken is, zodat er voor de grond ook iets is van tegendruk zodat hij niet opnieuw instort.
Ik ben dan vooral benieuwd wat er met de rest van de bestrating gebeurt als er een flinke regenbui is, deze grond zou dan wel eens ruimte kunnen hebben om alsnog te verschuiven omdat deze aan hun zijde verstoord is.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:02
MorBos schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:39:
Onafhankelijke aannemer laten beoordelen? We willen niet meer teveel geld uitgeven voor dit huis, is allemaal kapitaal vernietiging omdat we hier toch al enige tijd weg willen🙈

Weet wel dat de buren alleen maar aan hun eigen denken en niet aan anderen. Zo frusterend is dat, maar je doet er niets aan. Wij gaan steeds proberen contact te leggen met ze door te praten maar wijzer worden ze niet want ze halen de schouders op als we het over onze kant hebben.
Bij de gemeente langsgaan, maar zeker een onafhankelijk aannemer het laten beoordelen. Dat geeft je tenminste wat munitie indien dat nodig is. Zo te horen duwt je buurman gewoon door, en ben jij de sjaak.

Btw - heb je een rechtbijstandsverzekering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-07 21:37
tonny147 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:46:
Blijft er dan nog wel tuin over bij de buren?dacht dat je maar zoveel % van je erf mag bebouwen.
Vergunning is rond, zal dus wel
TS heeft op de tekeningen een paar reacties later het adres niet goed onzichtbaar gemaakt, maar die buren hebben een gigantische tuin aan de zijkant van het huis. Dus de 50% bebouwingspercentage uit het bestemmingsplan haal je bij lange na niet met deze uitbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LS8xowqHal3tx1Gcify7Yzyh5X0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RnLLWRAjQwADnRHYDlDCQ7KL.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Christ1000 op 06-05-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
bie100 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:58:
[...]

wat je zegt klopt sowieso niet maar goed dat had al iemand aangegeven'

maar mijn vraag is hoe je kan boren zonder schade aan te brengen dat is mij nog nooit gelukt :+
Dus als jij een schilderij in de gang ophangt heb je de kraters in de achterliggende kamer?
Zelfs met van binnen naar buiten boren kan je dat zonder schade. Kwestie van goed materiaal en een beetje gevoel met je gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:41
Keltie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:49:
[...]

Dus als jij een schilderij in de gang ophangt heb je de kraters in de achterliggende kamer?
Zelfs met van binnen naar buiten boren kan je dat zonder schade. Kwestie van goed materiaal en een beetje gevoel met je gereedschap.
nee dat snap ik ( moest wel ff denken waar het over ging btw :P ) maar boren geeft altijd schade hoe dan ook of je moet het plakken dat kan ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Christ1000 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:21:
[...]

TS heeft op de tekeningen een paar reacties later het adres niet goed onzichtbaar gemaakt, maar die buren hebben een gigantische tuin aan de zijkant van het huis. Dus de 50% bebouwingspercentage uit het bestemmingsplan haal je bij lange na niet met deze uitbouw.

[Afbeelding]
Bebouwingsgebied is doorgaans je achtererf gebied. Alles wat later is toegevoegd aan het hoofdgebouw of later gebouwde bijgebouwen moet je meenemen in het percentage. Die zijtuin telt dus niet mee in je berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-07 21:37
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:20:
[...]

Bebouwingsgebied is doorgaans je achtererf gebied. Alles wat later is toegevoegd aan het hoofdgebouw of later gebouwde bijgebouwen moet je meenemen in het percentage. Die zijtuin telt dus niet mee in je berekening.
Heb je gedeeltelijk een punt, echter zegt het bestemmingsplan hier dat het geldt voor het gebied achter de voorgevel en het verlengde daar van. Bij vergunningvrij bouwen is het zeker zo dat het zijerf niet mee telt in dit geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlDHrbprjBqoHbL-b9s0kIYHQh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTGRrtJjxuSWX25PYx9CGYSy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:15
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:20:
[...]

Precies ook mijn gedachte. Ook dit kun je aan de gemeente vragen, of e.e.a. volgens regels vergunningsvrij wordt uitgevoerd. En vergunningvrij is niet regelvrij. Het bouwwerk moet oa ook aan het bouwbesluit voldoen. Een spouw vullen met specie lijkt me geen goed idee. De ruimte boven de spouw moet waterdicht worden uitgevoerd, anders krijg je er op den duur alleen maar ellende van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:50
Keltie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:49:
[...]

Hoe net je ook boort, de schade is het gat in de muur. ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:45
MorBos schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:41:
[..]Hij verwacht over 2 a 3 jaar klaar te wezen, elk vrij uurtje ging hij erin steken en elke zaterdag. [..]
Pfff dat is ruk zeg.
Mijn buurman heeft recent een dakkapel laten plaatsen, behalve de afwerking want die doet ie zelf..
Vervolgens zit ie nu elke zaterdagmiddag (*zodra hij thuis is van zijn werk) en zondag te klussen op zolder.
Nu is dat een eindig project maar soms is dat zelfs al lichtelijk irritant. Ik weet, we wonen in een klein landje en we moeten leven met geluiden van de buren, maar als je op geen enkele dag in het weekend even rustig buiten kunt zitten omdat er weer geklust moet worden kan dat soms wel op je zenuwen gaan werken.

Dan zegt jouw buurman doodleuk.. 2 tot 3 jaar .. elk weekend in verbouwingsgeluiden.. dat is niet cool. Wens je dan ook heel veel succes ermee. Koop een noise-cancelling koptelefoon.. dat werkt echt geweldig (wat mij betreft) Is niet optimaal maar we leven nu eenmaal krap in nederland.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
DonJunior schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:56:
[...]

Pfff dat is ruk zeg.
Mijn buurman heeft recent een dakkapel laten plaatsen, behalve de afwerking want die doet ie zelf..
Vervolgens zit ie nu elke zaterdagmiddag (*zodra hij thuis is van zijn werk) en zondag te klussen op zolder.
Nu is dat een eindig project maar soms is dat zelfs al lichtelijk irritant. Ik weet, we wonen in een klein landje en we moeten leven met geluiden van de buren, maar als je op geen enkele dag in het weekend even rustig buiten kunt zitten omdat er weer geklust moet worden kan dat soms wel op je zenuwen gaan werken.

Dan zegt jouw buurman doodleuk.. 2 tot 3 jaar .. elk weekend in verbouwingsgeluiden.. dat is niet cool. Wens je dan ook heel veel succes ermee. Koop een noise-cancelling koptelefoon.. dat werkt echt geweldig (wat mij betreft) Is niet optimaal maar we leven nu eenmaal krap in nederland.
ik ben het met je eens hoor we leven krap in Nederland maar een beetje rekening houden met is meer een godsgeschenk tegenwoordig dan een vanzelfsprekendheid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[...]

Pfff dat is ruk zeg.

Dit gaat met de stijgende prijzen voor vakmannen en materialen alleen maar toenemen. Mensen kunnen het niet meer betalen om dingen te "laten doen", dus gaan ze het zelf doen. Zie ik bij onszelf ook. Budget is eindig, dus elke prijsstijging moet je ergens compenseren en dat doe je het makkelijkst met je eigen handen. En naast je baan gaat het dan inderdaad allemaal lang duren, helemaal als er ook nog een gezin is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:50
[...]

Pfff dat is ruk zeg.

Precies … Run Forest Run! Kies voor je rust en woongenot.

Twee tot drie jaar lijkt me al een grote uitdaging? Het lukt hem al niet om een gat in de grond binnen een paar weken dicht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 08:38
Zsm wegwezen zou ik zeggen, dit is een accident waiting to happen. Als je het nu nog goed kunt verkopen (als je ingeloot bent) dan zou ik dat heel snel doen. Dit wordt echt een puinhoop, en je wilt toch niet 3 jaar (wordt vast 5 jaar ook nog) in een verbouwing zitten van iemand die maar wat aankloot? Mijn god wat een ellende....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:19
Ik zou als ik jou was ook de gemeente inschakelen. Die zijn (nog wel) verantwoordelijk voor kwaliteisborging.

- Hoe wordt er (door een lasser?) volgens bouwbesluit gebouwd?
- Hoe is de constructie veilig?

Juist bij dit soort verbouwklussen is het nog belangrijker dat er conform tekeningen wordt gebouwd. Dit project geeft me daar niet heel veel vertrouwen bij. Daarbij mag hij ook niet alleen in zijn tuin gaan hobby-en maar ook op de verdieping, waar iedereen dus tegenaan kijkt vanuit de omgeving.

Neem contact op met de afdeling vergunningen, vraag om een gesprek met de bouwinspecteur die deze zaak onder zich heeft. Geef hem je zorgen aan, en vertel hem dat
- het proces nu al de eerste twee maanden niet goed loopt
- je zorgen hebt over de kwaliteit van de bouw, en de oplossingen (daar kunnen de cement foto en de funderingsfoto goed bij helpen)
- dat de buurman dit in zijn vrije tijd gaat doen, en je daarbij zorgen hebt voor je avond-, ochtend- en weekendrust
- dat je geen zin hebt dat dit maand 2 van de 36 is, en ook geen zin hebt in ellelange 'help mijn man is klusser' taferelen naast je.

Concreet stel je dan voor of ze er bovenop willen zitten, en ze de voortang willen monitoren. In principe is een bouwvergunning onbeperkt geldig, maar na 26 weken of meer kan de gemeente de bouwvergunning intrekken (of er mee dreigen). Daarbij lijkt me een dusdanige bouwperiode met alle weersinvloeden niet ideaal voor de constructie...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

caspervc schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:23:
Ik zou als ik jou was ook de gemeente inschakelen. Die zijn (nog wel) verantwoordelijk voor kwaliteisborging.

- Hoe wordt er (door een lasser?) volgens bouwbesluit gebouwd?
- Hoe is de constructie veilig?

Juist bij dit soort verbouwklussen is het nog belangrijker dat er conform tekeningen wordt gebouwd. Dit project geeft me daar niet heel veel vertrouwen bij. Daarbij mag hij ook niet alleen in zijn tuin gaan hobby-en maar ook op de verdieping, waar iedereen dus tegenaan kijkt vanuit de omgeving.

Neem contact op met de afdeling vergunningen, vraag om een gesprek met de bouwinspecteur die deze zaak onder zich heeft. Geef hem je zorgen aan, en vertel hem dat
- het proces nu al de eerste twee maanden niet goed loopt
- je zorgen hebt over de kwaliteit van de bouw, en de oplossingen (daar kunnen de cement foto en de funderingsfoto goed bij helpen)
- dat de buurman dit in zijn vrije tijd gaat doen, en je daarbij zorgen hebt voor je avond-, ochtend- en weekendrust
- dat je geen zin hebt dat dit maand 2 van de 36 is, en ook geen zin hebt in ellelange 'help mijn man is klusser' taferelen naast je.

Concreet stel je dan voor of ze er bovenop willen zitten, en ze de voortang willen monitoren. In principe is een bouwvergunning onbeperkt geldig, maar na 26 weken of meer kan de gemeente de bouwvergunning intrekken (of er mee dreigen). Daarbij lijkt me een dusdanige bouwperiode met alle weersinvloeden niet ideaal voor de constructie...
Met het "overlast" stukje heeft de gemeente in principe niet heel veel te maken. Dat is een civiel iets. Als jij van mening bent dat de buren "onrechtmatige hinder" veroorzaken (en dat kan best zo zijn), dan zul je dat bij de rechter voor moeten leggen.

Of e.e.a. veilig en conform afgegeven vergunning gedaan wordt, daar kunnen ze natuurlijk wel wat mee. Een bezoekje van de inspecteur zou hier waarschijnlijk ook geen overbodige luxe zijn. Of hij zijn casco op tijd wind- en waterdicht heeft, is in beginsel het probleem van de buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:39:
[...]

Met het "overlast" stukje heeft de gemeente in principe niet heel veel te maken
in sommige gemeentes is dat opgenomen in de AVP maar of het helpt tja
Pagina: 1 2 Laatste