Babboe bakfiets hout opknappen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
geerttttt schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:00:
[...]

Eeh nee, geen gat. Ik heb er nog foto's van van dat ik het afgetekend had. Maar, het viel me wel op dat er tijdens het lassen rook uit het frame kwam aan de voorkant waar de bak zit, daar valt een soort vierkant blok overheen. Ik kan het dus niet zien maar het lijkt erop dat het frame daar open is en daar zou dus ook water kunnen ontsnappen.
Heb ook wel eens gehoord dat zo'n gat erin zit om lasdampen te laten ontsnappen, maar ik weet niet of dat klopt.

Hoe dan ook, de komende tijd (of in het najaar, als het weer volop regent ;)) gewoon even in de gaten houden of je water hoort klotsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 18:01
geerttttt schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 07:30:

[Afbeelding]
Vervolgens bezig gegaan een plaatje te maken die in het zojuist gecreëerde gat past, daarvoor een stuk uit een stalen buis gebruikt.
[Afbeelding]
Hij heeft hem netjes erin gelast en de lassen weer netjes afgebraamd, hier was dat proces half klaar.
Zo dat is een flinke hap! Niet bang dat het frame zo te sterk verzwakt wordt? Kwetsbaar stuk van 't frame namelijk, doordat er een flink gat al in zit. Er is een hoop bij gelast, maar zou het wel na fiks wat kilometers ff goed bekijken.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:33

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
simon schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:11:
[...]

Zo dat is een flinke hap! Niet bang dat het frame zo te sterk verzwakt wordt? Kwetsbaar stuk van 't frame namelijk, doordat er een flink gat al in zit. Er is een hoop bij gelast, maar zou het wel na fiks wat kilometers ff goed bekijken.
Tja met de wetenschap dat anderen het ook gedaan hebben met succes hoop ik dat het wel goed gaat. Maar idd, in de gaten blijven houden maar ...

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
geerttttt schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:00:
[...]

Eeh nee, geen gat. Ik heb er nog foto's van van dat ik het afgetekend had. Maar, het viel me wel op dat er tijdens het lassen rook uit het frame kwam aan de voorkant waar de bak zit, daar valt een soort vierkant blok overheen. Ik kan het dus niet zien maar het lijkt erop dat het frame daar open is en daar zou dus ook water kunnen ontsnappen.
Ik zie toch gewoon een gaatje op onderstaande foto? Die je niet hebt weggeslepen, maar nog iets lager op het frame:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bk1KvMs4eByU50dfSc3pli_EyIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vmbNu8uUTrB2VYIZcM6Chml.jpg?f=fotoalbum_large

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb er nog eens over nagedacht. Voor de mensen die hetzelfde project doen: slijp een stuk uit de bovenkant van de buis, zet daar dus de motor en las er een versteviging overheen tussen de liggende en staande buis. Die vangt dat de krachten op van het stuk waar je wat hebt weggeslepen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:25
@teacher

Ik ben het met je eens, er moet iets terug komen om de krachten op te vangen.

Nu zal het op een vlakke weg best lang goed gaan, maar bij een harde klap na een onverwachte kuil/bult of een drempel komt er veel stress op dat punt, en is er een risico op knikken.
Niet zozeer vanwege de bak voorop, maar omdat je met 80Kg recht boven de verzwakking op het zadel zit.

Motor boven de buis heeft als bijkomend voordeel dat de motor beschermd is tegen stoepranden en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Komt er nog een kettingkast omheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
FRANQ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:29:
@teacher

Ik ben het met je eens, er moet iets terug komen om de krachten op te vangen.

Nu zal het op een vlakke weg best lang goed gaan, maar bij een harde klap na een onverwachte kuil/bult of een drempel komt er veel stress op dat punt, en is er een risico op knikken.
Niet zozeer vanwege de bak voorop, maar omdat je met 80Kg recht boven de verzwakking op het zadel zit.

Motor boven de buis heeft als bijkomend voordeel dat de motor beschermd is tegen stoepranden en dergelijke.
Motor bovenop zou er ook voor zorgen dat hij niet ver kan knikken omdat de motor daar dan in de weg zit, toch?

Opzich is dat wel veiliger idd, maar tegelijkertijd zou ik denken dat er behoorlijk wat dik staal moet scheuren wil hij gaan knikken, zou dat echt zo'n groot risico zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Sethro schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:10:
Komt er nog een kettingkast omheen?
Ben ik wel voornemens maar dan moet ik me even een keer verdiepen in welke zou passen en hoe ik dat kan bevestigen. Er zit al wel een bijgevoegde beschermkap om het voorste tandwiel heen zoals je wellicht kunt zien op de foto die in ieder geval al een beetje beschermt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:25
geerttttt schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:42:
[...]

Motor bovenop zou er ook voor zorgen dat hij niet ver kan knikken omdat de motor daar dan in de weg zit, toch?

Opzich is dat wel veiliger idd, maar tegelijkertijd zou ik denken dat er behoorlijk wat dik staal moet scheuren wil hij gaan knikken, zou dat echt zo'n groot risico zijn?
Ik zou een motor niet gebruiken om krachten op te vangen, dat is vragen om problemen.

Qua kans op knikken is het daar wel de meest ongunstige plaats voor een verzwakking in het frame.
Maar je hebt hem weer dichtgelast wat waarschijnlijk wel iets van stevigheid terug geeft.

Het is 50/50 of het gaat gebeuren, misschien is het zo zwaar over bemeten dat er niks aan de hand is.
Zeker weten doe je het nooit.

Ik heb het geprobeerd te simuleren in autodesk Inventor op mijn werk, maar door drukte en een vraag van een collega helaas niet afgemaakt en weggegooid.

Thuis hebben wij 2 e-bikes met midden motor, een dames en heren model. Het damesmodel is verstevigd boven de trapas met een driehoek.

Ik zal daar wel een foto van maken straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
FRANQ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:51:
[...]

Ik heb het geprobeerd te simuleren in autodesk Inventor op mijn werk, maar door drukte en een vraag van een collega helaas niet afgemaakt en weggegooid.
Oh wat aardig! zou je als je tijd hebt dat misschien nog een keer kunnen proberen? Ik ben wel erg benieuwd hoe erg het nu gesteld is met de krachten e.d., misschien dat we het dan wat beter weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Morgen maar eens verder de bak in elkaar zetten, lampen monteren en bezig met de oplaadaansluiting. Met de accu in de bodem van de bak is opladen wat onpraktisch, ik kan hem met een sleuteltje loshalen en elders opladen, handig voor onderweg of voor de winter, maar ik ga een aansluiting maken onderaan de bak waarmee ik hem netjes kan inpluggen zonder moeite. Daarom dit besteld welke ik (met afdekkapje) aan de buitenkant ga monteren van de bak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEiZbyDrw0XRJHOsEopdS5hRgeg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v4T25MOAlrvzsIQPCz1OA7P3.webp?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icantfly1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:02
Terwijl ik wacht op de levering van mijn midden-motor heb ik alvast was zitten pielen met de extra versteviging voor het frame. Ik heb nog wat restjes staal liggen van Ø30x2mm, wat hier in principe goed voor zal passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtzHOt4s78ibfm6UOtVk-vPviKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mSDl43La1asMLwXOug5u9L1A.png?f=fotoalbum_large

Hebben de techneuten in dit topic hier nog aanbevelingen op/over?

Ik zal blij zijn als alles binnen is in ieder geval. Vandaag hebben we een wat langer ritje gemaakt naar een bos in de buurt (met 2 kinderen + tas in de bak): Zo'n 9 KM heen en 9 terug. Na afloop liep het zweet zowat mijn schoenen in. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
icantfly1 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 23:15:
Terwijl ik wacht op de levering van mijn midden-motor heb ik alvast was zitten pielen met de extra versteviging voor het frame. Ik heb nog wat restjes staal liggen van Ø30x2mm, wat hier in principe goed voor zal passen.

[Afbeelding]

Hebben de techneuten in dit topic hier nog aanbevelingen op/over?

Ik zal blij zijn als alles binnen is in ieder geval. Vandaag hebben we een wat langer ritje gemaakt naar een bos in de buurt (met 2 kinderen + tas in de bak): Zo'n 9 KM heen en 9 terug. Na afloop liep het zweet zowat mijn schoenen in. :D
Interessant. Ja ik hoop dat iemand hier sowieso nog de kans ziet om een krachtenberekening te maken. Ben erg benieuwd of zo'n extra versteviging nou nodig is.

Verder heb ik bij mij nu bijna alles af. De externe oplaadaansluiting moet ik nog maken. Vandaag maar even het voor- en achterlicht aangesloten. Toch wel netjes als voor en achterlicht gevoed worden door de motor en automatisch aan en uit gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• londemanmp
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-05 13:01
hoi1234 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:39:
[...]

Uhmmm... Hoe goed is het idee om een batterij onder een houten bank waar je kinderen op gaan zitten te monteren? Het blijft een zware batterij. Ik heb ze vaker zien roken en vonken. Lijkt me geen prettig idee om rond te fietsen met het idee dat de batterij de bak in de fik kan zetten.

Oké, het vonken en roken gebeurde op iets te goedkope fietsen op m'n werk. Misschien dat er toch iets nat was of dat er op een bepaalde manier vocht binnengedrongen was. Was wel schrikken toen ik het zelf meemaakte. Batterij erin, paar seconden niks (lichten horen aan te gaan) en toen vonken en rook.
Kijk naar de Babboe Mountain modellen, allemaal onder het bankje met een beugel. De vaak goedkope bouwmarkt fietsen die een accu aan boort hebben is vaak het probleem.
Afbeeldingslocatie: https://www.beosport.de/images/product_images/info_images/batterij-babboe-mountain-accu-bakfiets_6495_9.jpg

Verder zou ik het onderstel wel verstevigen, kans op scheuren in het frame wat je met een volle lading en een snelheid van meer dan misschien wel 25 km per uur niet wil.
Afbeeldingslocatie: https://www.beosport.de/images/product_images/info_images/babboe-city-mountain-middenmotor_1_6495_3.jpg

Voor ons nooit meer Babboe, de houten bak is in vergelijking met andere bakfietsen wel mooi groot maar after sales en service is dikke drama bij dit bedrijf.

Wij hebben zelf een City Mountain.

[ Voor 4% gewijzigd door londemanmp op 29-03-2022 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
londemanmp schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:53:
[...]

Kijk naar de Babboe Mountain modellen, allemaal onder het bankje met een beugel. De vaak goedkope bouwmarkt fietsen die een accu aan boort hebben is vaak het probleem.
[Afbeelding]
Ja in de bak is een mooi onzichtbare oplossing. Enige is wel dat bij deze bakfiets de accu vastgemonteerd zit aan de onderkant van het bankje, waardoor hij vrij hoog van de grond verwijderd is. Het lijkt er ook op dat bij de babboe Mountain de stoeltjes niet opklapbaar zijn, wat dit dan al wat praktischer maakt. Maar ik snap ook dat de fabrikant hem wel verhoogd MOET plaatsen, want inderdaad, bij een flinke regenbui kan er een beste laag water ontstaan in de bak en dat gaat die accu niet grappig vinden natuurlijk.

In ons geval heb ik her en der kieren in de bak zitten van een halve cm breed, dus het water kan eigenlijk nooit blijven staan, en ik laat hem in principe nooit buiten in de regen staan. Thuis bewaar ik hem in de garage, en bij een weersverwachting met regen gaan wij niet met de bakfiets maar met de auto. Dus de kans dat er echt water in de bak komt te staan is bij ons wel erg klein, en een beetje water kan hij wel hebben, maar geen onderdompeling. Misschien een note to self dat mocht de onverwachte situatie zich toch voordoen dat het ineens regent en ik de bakfiets nergens onder kan zetten, dan kan ik beter even de accu eruit halen en met mij meenemen...
Verder zou ik het onderstel wel verstevigen, kans op scheuren in het frame wat je met een volle lading en een snelheid van meer dan misschien wel 25 km per uur niet wil.
[Afbeelding]
Tja nu nog weer een extra buis er tussen lassen is nog wel weer een gedoetje, dan moet de motor er wellicht af, de ketting, weer primen en weet ik wat... ik hoop dat iemand zoals @FRANQ wellicht een keer nog de tijd heeft om de krachten echt te berekenen om te zien hoe erg het nou gesteld is. Die engelsman in het youtube filmpje gaf aan dat hij ook een plaatje erin gelast heeft maar van de fabrikant begrepen had dat dat eigenlijk al overkill was, en die had zelfs een BBSHD motor (1000 watt) erin, dus potentieel meer krachten en meer snelheid.

Ik wil niet de eigenwijze uithangen, maar ik zou het fijner vinden die afweging te kunnen maken vanuit kennis ipv vanuit angst :)
Voor ons nooit meer Babboe, de houten bak is in vergelijking met andere bakfietsen wel mooi groot maar after sales en service is dikke drama bij dit bedrijf.

snap ik, tja aftersales is bij mij toch niet aan de orde haha :+ , ik vind het wel leuk dat je bij babboe vrijwel alles kunt nabestellen, de remmen, de bak, de stoeltjes, tandwielen, noem maar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Nog maar even een kleine update dan. Ik heb vandaag de externe stroomconnector aan de bak bevestigd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZT-A3CzQHTtz0OdvGPLTnfxqeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mzvh2auc1sUPHLVHjUl8XPCZ.jpg?f=fotoalbum_large
De connector + waterproof kapje heb ik besteld bij Bax music, het is namelijk een XLR aansluiting die je vaak in de muziekindustrie ziet. Dit is de aansluiting die op de accu zit en nu dus ook aan de achterkant van de bak, zodat je gemakkelijk de accu op kunt laden zonder de hele accu eruit te moeten halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XD3k-CBjZAwYGF5UngEMW8wT5HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFdZWA178IpOSfSrj4mjdcHI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvRJ7oYohvcAwpNY44n4JwjY6H0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzYunPZPEizlN7gpk1yzwKNf.jpg?f=fotoalbum_large

Dus het is eigenlijk een soort verlengkabel, connector aan de buitenkant, een 3 aderig snoer (geknipt van een 230v stroomkabel) eraan gesoldeerd en aan de binnenkant weer een mannetje-XLR connector die je inplugt in de accu.

Het mooie is dat de oplader een status led heeft, rood betekent dat hij oplaad, groen dat hij vol is. De accu zelf laat hier niets in zien, dus je hoeft de accu niet te zien om te weten of hij klaar is. Ideaal in dit geval :)

Zo kan ik dus de accu gemonteerd laten zitten gedurende de lente/zomer, en in het najaar haal ik hem eruit en voorkom ik schade door kou. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:00
londemanmp schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:53:
[...]

Ruim 6 jaar een Curve Mountain E en jaarlijks onderhoud laten doen door Babboe en geen klachten. Zelfs de accu houdt zijn lading goed vast. Hout begint wel wat minder te worden, maar ga 'm binnenkort uitelkaar halen en de houten delen laten schuren / lakken. De kleine man is nu groot genoeg om zelf te fietsen dus na de zomer gaat ie weg.

Had me in het begin voorbereid op allemaal gedoe want dat hoorde ik zo om mij heen maar in die 6 jaar niks meegemaakt. Zelfs een keer pechhulp mogen ontvangen omdat ik 12km van huis met een lekke band stond :P

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Dde6bMiVAAAT4tr?format=jpg&name=large

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1 2 Laatste