Babboe bakfiets hout opknappen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:40

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Wij hebben een tweedehands babboe bakfiets gekocht met als doel deze op te knappen, elektrisch te maken en dan hopelijk veel plezier van te hebben. De fiets is technisch wel in orde, vrijwel nieuwe wielen etc, dus het gedeelte waar ik in ieder geval niet zoveel mee kan is in orde :)

Maar, het hout is niet super, zie de foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9FvJhr_mkycmj4ZC4Y1dVLI74w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hx8HYcYsBzu1C6WltDvRmD6H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdAPZeazlfgrK90HaIzxovV1C_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmDgrt0rVX2ykLQCZWdrKjzL.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is mijn vraag, wat kan ik hiermee het beste en/of snelste doen om hem weer mooi te krijgen? Het schijnt (volgens de website van Babboe) Europees berken betonplex te zijn... de medewerker aan de telefoon vertelde mij dat hij dacht dat het hout gebeitst was en daarna blank gelakt... maar ik vraag me af of dat wel eens kan.

Edit: elders op internet lees ik dat het Berkenmultiplex afgewerkt met fenolcoating zou moeten zijn, wellicht dat dit vroeger gebruikt wordt en nu betonplex... geen idee.. Als ik de bovenkant van de bak zie zou ik zelf toch ook zeggen dat het multiplex is..

Ik ben niet zo'n expert met hout, ik hoop dat jullie mij wat meer kunnen adviseren :)

[ Voor 8% gewijzigd door geerttttt op 11-03-2022 10:51 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KwepsjIrrpel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-10-2024
Mocht je zelf handig zijn zou je de oude panelen als mal kunnen gebruiken en nieuwe stukken zagen van een hout dat hier voor geschikt is en dan weer netjes in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
KwepsjIrrpel schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:45:
Mocht je zelf handig zijn zou je de oude panelen als mal kunnen gebruiken en nieuwe stukken zagen van een hout dat hier voor geschikt is en dan weer netjes in elkaar zetten.
Ja dat is altijd een mogelijkheid natuurlijk, maar het hout is niet echt verrot of iets dergelijks lijkt het, wel wat beschadigd en vooral op sommige plekken erg vergrijsd en bekrast, dus de goedkoopste oplossing lijkt me om het op een of andere manier op te knappen, maar hoe?

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-05 15:30
Demonteren, blank schuren, lakken in degelijke kwaliteit lak, opnieuw in elkaar zetten. Kan je 'm gelijk en leuk kleurtje geven.

[ Voor 19% gewijzigd door Kevinns op 11-03-2022 10:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 14:21
Uit elkaar halen
Blank schuren (met excentrische machine) van grove naar fijne korrel
Schilderen met een sterke transparante verf (bijv Glitsa Parketlak)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:55
Ik vind het wel meevallen. Met schuren en opnieuw lakken kom je al een heel eind denk ik. En op de bodem zou je een kunststof plaat kunnen monteren zodat het langer mooi blijft. Ik dacht eerst aan een metalen plaat maar dat zou wel eens heel warm kunnen worden in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:54
Behandeld hout moet je altijd opnieuw behandelen met hetzelfde product, dat is dus het belangrijkste bij deze vraag.

Mocht je hier niet achter komen dan inderdaad helemaal kaal schuren tot het ruwe hout en dan opnieuw behandelen met een product geschikt voor buiten, je hebt verschillende producten van mooi matte parketlak: Skylt Original. Ik weet niet zeker of je dit ook goed buiten kan gebruiken. Ik zou daarvoor kiezen voor botenlak. Hier zal je zelf een keuze moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Refro schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:49:
Uit elkaar halen
Blank schuren (met excentrische machine) van grove naar fijne korrel
Schilderen met een sterke transparante verf (bijv Glitsa Parketlak)
Excentrische machine? Zou een reguliere schuurmachine ook volstaan? Ik heb zoiets, maar ik weet niet of dat praktisch is voor deze klus?:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/7LJBPkVOvjP8/1200x867.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Taab schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:52:
Behandeld hout moet je altijd opnieuw behandelen met hetzelfde product, dat is dus het belangrijkste bij deze vraag.
Op internet noemt men een fenolcoating... geen idee of dat klopt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:54
geerttttt schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:54:
[...]

Excentrische machine? Zou een reguliere schuurmachine ook volstaan? Ik heb zoiets, maar ik weet niet of dat praktisch is voor deze klus?:
[Afbeelding]
Zeker gaat dat lukken je bent alleen langer bezig, Lidl heeft met Parkside vrij betaalbare machines en ook een excentrische machine. Ik zou als je een machine gaat kopen adviseren om een bandschuurmachine te kopen. Voor een dergelijke klus is zo'n machine uitermate geschikt.
geerttttt schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:55:
[...]

Op internet noemt men een fenolcoating... geen idee of dat klopt..
Ik vind via google dat dit een Epoxy behandeling is (?) daar ben ik niet bekend mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
[...]

[Afbeelding]
Ja hoor werkt prima. Excenter is voordelig omdat het wat sneller gaat en minder krassen achterlaat. Maar als je toch gaat lakken (dus niet olie of iets dergelijks, wat je op een bakfiets toch niet wil) en je doet dit niet dagelijks, dan werkt zo'n machientje ook meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:40
Dit hebben wij zelf een aantal jaar geleden gedaan wel met een andere bakfiets. Niks bijzonders mee gedaan eigenlijk dan dat je anders doet met hout. We hebben het hele ding uit elkaar gehaald, opgeschuurd en opnieuw afgelakt met een kwaliteit buitenlak. Ik weet niet meer met welke buitenlak precies maar we hebben het wel een kleurtje gegeven omdat we dat mooier vonden.

We hebben hem inmiddels verkocht maar we zien hem nog steeds met enige regelmaat rondrijden in de buurt door het felle kleurtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
[...]

[Afbeelding]
Da's maar een klein machientje, dat gaat dus wel even duren.

Persoonlijk zou ik eerst één paneel (de kleinste) proberen op te schuren (dus niet helemaal kaal) en een laagje glitsa of botenlak te geven. Je hebt kans dat de lak niet pakt, gaat reageren of het eindresultaat gewoon niet mooi genoeg is. Dan ontkom je niet aan kaal schuren, maar dat is een bult meer werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Kurma schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:12:
[...]

Da's maar een klein machientje, dat gaat dus wel even duren.

Persoonlijk zou ik eerst één paneel (de kleinste) proberen op te schuren (dus niet helemaal kaal) en een laagje glitsa of botenlak te geven. Je hebt kans dat de lak niet pakt, gaat reageren of het eindresultaat gewoon niet mooi genoeg is. Dan ontkom je niet aan kaal schuren, maar dat is een bult meer werk.
Dat is een idee, dan pak ik een van de twee bankjes. Deze zijn aardig versleten en tevens eventueel opnieuw te bestellen mocht ik het zwaar verpesten. Dat zou een mooi startpunt zijn om op te schuren en te lakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Het is nu niet dat het echt heel veel werk is. 5 panelen + 2 bankjes (kaal)-schuren is in 1 dag wel goed te doen. Al dan niet met een gehuurde machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

nachtnet schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:15:
Het is nu niet dat het echt heel veel werk is. 5 panelen + 2 bankjes (kaal)-schuren is in 1 dag wel goed te doen. Al dan niet met een gehuurde machine.
Exact. Met een beetje schuurmachine lukt dit je zo, zeker als je hem demonteert. Hout ziet er verder nog prima uit, keertje schuren moet voldoende zijn. Het beitsen / lakken gaat je waarschijnlijk (veel) meer tijd kosten. Hoe beter je dit aanpakt hoe langer je er plezier van hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:24
ik zou serieus overwegen om even een weekendje een schuurmachine bij de bouwmarkt te huren, ik doe dit regelmatig bij de Gamma en kost je dan relatief weinig.

Als ik bij mijn blauwe vrienden huur, kan ik er vaak ook schuurvellen bijkopen. Mocht je over hebben, nemen ze deze ook gewoon weer in en krijg je het geld daarvan terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

geerttttt schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:47:
[...]

Ja dat is altijd een mogelijkheid natuurlijk, maar het hout is niet echt verrot of iets dergelijks lijkt het, wel wat beschadigd en vooral op sommige plekken erg vergrijsd en bekrast, dus de goedkoopste oplossing lijkt me om het op een of andere manier op te knappen, maar hoe?
Opschuren en verven? Met verf voor buitenhout, eerst grondlak en dan lak.

Zo heel veel hout is het niet, daar ben je inderdaad zo mee klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 11-03-2022 11:24 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Houten delen demonteren, reinigen, ontvetten (met b-clean of st marc o.i.d.), schuren en daarna meerdere lagen goede 2 componenten (boot)lak smeren.

[ Voor 46% gewijzigd door souljah1h op 11-03-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:37
Voor het mooiste resultaat inderdaad uitelkaar halen, goed schuren en ontvetten en in de botenlak zetten. Voor een snel resultaat kan je het uitelkaar halen ook overslaan en alleen het metaal afplakken, maar dan zullen de hoekjes en randjes rond het metaal minder netjes worden.

Wij hebben dezelfde bakfiets, bij ons was het hout nog vrij goed (vorrige eigenaar had hem gelakt) maar wij hebben er nog wel een rubberen bakrand opgezet. Voor €20,- geeft dit een mooi aanzicht en het beschermd de bovenrand ook tegen stoten, waardoor er minder snel stukjes afsplinteren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-05 11:22

OverloadOfRed

Bla, blabla

Wat een rare suggesties, waarom zou je een schuurmachine huren of kopen als TS een schuurmachine in bezit heeft? Sure, het is niet het meest efficiënte type, maar dit is een eenmalige klus en een weekendje kloten is dan toch gewoon prima?

TS, gewoon even uit elkaar schroeven (tip, maak foto's en leg de boutjes en moertjes bij elkaar), metaal even schoonmaken, hout schuren met je schuurmachine van grof naar fijn, doekje of stoffer eroverheen, paar lagen verf en klaar is de klusser.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
OverloadOfRed schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:12:
Wat een rare suggesties, waarom zou je een schuurmachine huren of kopen als TS een schuurmachine in bezit heeft? Sure, het is niet het meest efficiënte type, maar dit is een eenmalige klus en een weekendje kloten is dan toch gewoon prima?
Haha nee geheel in tweakers stijl moet hij natuurlijk eerst de allerduurste Festool kopen en verf geroerd door elfjes bij maanlicht voor hij kan beginnen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-05 20:45
Betonplex is multiplex met een fenolcoating erop. Op je foto's lijkt het of de houtstructuur zichtbaar is; dan zou het multiplex zijn. Een fenolcoating is een hele gladde laag en de houtstructuur is dan niet meer zichtbaar.

Zowel bij multiplex als betonplex is het belangrijk de zaagkanten goed af te werken om vochtschade te voorkomen. Je kan dit met een paar lagen grondverf doen maar er is ook randsealer speciaal hiervoor en daarna goed aflakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
DasNieNix schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:56:
Betonplex is multiplex met een fenolcoating erop. Op je foto's lijkt het of de houtstructuur zichtbaar is; dan zou het multiplex zijn. Een fenolcoating is een hele gladde laag en de houtstructuur is dan niet meer zichtbaar.

Zowel bij multiplex als betonplex is het belangrijk de zaagkanten goed af te werken om vochtschade te voorkomen. Je kan dit met een paar lagen grondverf doen maar er is ook randsealer speciaal hiervoor en daarna goed aflakken.
Ik denk dat de nieuwere modellen betonplex zijn, die zien er ook iets anders uit naar mijn idee dan diegene die ik heb. Ook als ik de rand zie, dan zie ik meerdere lagen hout, dus het lijkt me gewoon multiplex idd.

Ok, met alle reacties zover ga ikhet denk ik gewoon met mijn huidige schuurmachine doen, en dan daarvoor even wat fijnere schuurpapieren kopen (ik heb nu alleen 80, en losse papiertjes in hogere grit, maar niet voor de schuurmachine).

Dus: ontvetten en schoonmaken, schuren van grof naar fijn (80/200/600 ofzo?), schoonmaken, 1 of 2 keer met botenlak er overheen en dan weer monteren.

De tip van de bakrand vind ik ook een goede, die had ik idd ook gezien en ga ik er naderhand op zetten, ook omdat her en der de rand wel wat beschadigd is :)

Mis ik nog wat? Enne... krijgt hij daar ook weer een egale mooie bruine kleur van? hij is wat grijs geworden, vooral bijvoorbeeld de bodemplaat, behalve de hoeken waar de schaduw van het bankje er overheen viel...

[ Voor 6% gewijzigd door geerttttt op 11-03-2022 13:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kevinns
Schuren 80 om kaal te krijgen, 150 om het blanke hout voor te bereiden. Dan 320 tussen de laklagen. Er zijn vrij veel bronnen om te leren hoe je hout lakt, bijv.: https://www.verf.nl/blog/...pons%20met%20korrel%20320.

Als je het goed wil doen: google/youtube een beetje op verfsoorten, rollers, kwasten en technieken hoe je verf het beste aanbrengt. Als je minder kritisch bent: schuren (maakt niet zoveel uit welke korrel), stofvrij maken, verf overal smeren. Klaar.

De verkleuring schuur je makkelijk weg, met nieuwe laklaag wordt het weer als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De bodem kun je eventueel eerst met ontweringswater (oxaalzuur) behandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
tritimee schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:23:
ik zou serieus overwegen om even een weekendje een schuurmachine bij de bouwmarkt te huren, ik doe dit regelmatig bij de Gamma en kost je dan relatief weinig.

Als ik bij mijn blauwe vrienden huur, kan ik er vaak ook schuurvellen bijkopen. Mocht je over hebben, nemen ze deze ook gewoon weer in en krijg je het geld daarvan terug.
Voor het geld van de borg kan je ook gewoon een schuurmachine halen die hier prima volstaat.
https://www.boels.com/nl-...che-schuurmachine/p/11264

36 euro per dag?! Voor 1,5 dag huur heb je al een goedkope en voor 3-4 dagen een goede.
OverloadOfRed schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:12:

TS, gewoon even uit elkaar schroeven (tip, maak foto's en leg de boutjes en moertjes bij elkaar), metaal even schoonmaken, hout schuren met je schuurmachine van grof naar fijn, doekje of stoffer eroverheen, paar lagen verf en klaar is de klusser.
Omdat hij een veredelde deltaschuurder heeft voor klein werk. Dat gaat snel vervelen bij vlakken als dit. Ook werkt het voor de vlakheid niet mee dat je elke keer maar met een klein stukje bezig bent.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

En als je klaar bent met schuren.... Een goede lak er op welke geschikt is voor BUITEN ;)

https://www.sikkens.nl/nl/producten/rubbol-satura óf https://www.sikkens.nl/nl/producten/rubbol-xd-high-gloss

[ Voor 32% gewijzigd door Will_M op 11-03-2022 14:22 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
Op de volgorde: ontvetten komt na schuren en voor grondlak.
Er is al een aantal keer gemeld om botenlak te nemen, doe dit, kan veel beter tegen zonlicht.

Als je na schuren nog steeds grijze plekken hebt is de kunst om nog wat dieper te schuren, met een beetje gekleurde beits/lak zou je voor alles weer een egale kleur moeten krijgen.

Dan nog als tip: meerdere laklagen en goed laten drogen zodat de lak goed kan uitharden.

Succes en benieuwd naar voor/na foto’s!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Kevinns schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:52:
Schuren 80 om kaal te krijgen, 150 om het blanke hout voor te bereiden. Dan 320 tussen de laklagen. Er zijn vrij veel bronnen om te leren hoe je hout lakt, bijv.: https://www.verf.nl/blog/...pons%20met%20korrel%20320.

Als je het goed wil doen: google/youtube een beetje op verfsoorten, rollers, kwasten en technieken hoe je verf het beste aanbrengt. Als je minder kritisch bent: schuren (maakt niet zoveel uit welke korrel), stofvrij maken, verf overal smeren. Klaar.

De verkleuring schuur je makkelijk weg, met nieuwe laklaag wordt het weer als nieuw.
Top, maar dan ben ik die babboe stickers wel kwijt of niet? Die voelen nu glad dus zitten in ieder geval onder de huidige laklaag, maar goed ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

geerttttt schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:24:
[...]

Top, maar dan ben ik die babboe stickers wel kwijt of niet? Die voelen nu glad dus zitten in ieder geval onder de huidige laklaag, maar goed ..
Zou goed kunnen. Je kunt er ook voor kiezen om dat stukje af te plakken en niet mee te schuren/lakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Señor Sjon schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:03:
[...]
Omdat hij een veredelde deltaschuurder heeft voor klein werk. Dat gaat snel vervelen bij vlakken als dit. Ook werkt het voor de vlakheid niet mee dat je elke keer maar met een klein stukje bezig bent.
Zo veel hout is het niet, zelfs met de hand is het zo klaar.
[...]

Is dat erg?

[ Voor 26% gewijzigd door Marzman op 11-03-2022 14:58 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:04

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

Dat is toch alleen maar een voordeel dat je dat kwijt bent?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rikkieking
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:12
flip75 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:09:
Op de volgorde: ontvetten komt na schuren en voor grondlak.
Er is al een aantal keer gemeld om botenlak te nemen, doe dit, kan veel beter tegen zonlicht.

Als je na schuren nog steeds grijze plekken hebt is de kunst om nog wat dieper te schuren, met een beetje gekleurde beits/lak zou je voor alles weer een egale kleur moeten krijgen.

Dan nog als tip: meerdere laklagen en goed laten drogen zodat de lak goed kan uitharden.

Succes en benieuwd naar voor/na foto’s!
ontvetten na schuren is een slecht idee, dan schuur je eerst je viezigheid dieper in het materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:24
Señor Sjon schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:03:
[...]

Voor het geld van de borg kan je ook gewoon een schuurmachine halen die hier prima volstaat.
https://www.boels.com/nl-...che-schuurmachine/p/11264

36 euro per dag?! Voor 1,5 dag huur heb je al een goedkope en voor 3-4 dagen een goede.
Boels is dan ook wel erg duur, bij de Gamma heb je voor 30 euro een heel weekend de beschikking over een schuurmachine.volgens mij is dit ook nog eens dezelfde. Dus shoppen loont daarin volgens mij.
(https://www.gamma.nl/asso...e-schuurmachine/r/B018222)

Overigens ben ik in deze sowieso voorstander van huren van apparaten, hoeft er ook niet overbodig te worden geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
@flip75 @geerttttt Wat @rikkieking zegt is wel een belangrijk puntje. Ontvetten doe je vóór het schuren, anders krijg je het er niet meer (gemakkelijk) af. Na het schuren wel weer stofvrij maken natuurlijk en eventueel nog een keer ontvetten als je er tijdens/na het schuren veel met je vingers aan hebt gezeten of per ongeluk een fles olijfolie overheen hebt gegoten of zo ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:51
Hoe ga je het elektrisch maken? Kant en klaar kitje of stel je zelf wat samen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Kevinns schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:54:
@flip75 @geerttttt Wat @rikkieking zegt is wel een belangrijk puntje. Ontvetten doe je vóór het schuren, anders krijg je het er niet meer (gemakkelijk) af. Na het schuren wel weer stofvrij maken natuurlijk en eventueel nog een keer ontvetten als je er tijdens/na het schuren veel met je vingers aan hebt gezeten of per ongeluk een fles olijfolie overheen hebt gegoten of zo ;) .
Haha goed punt, ok, eerst ontvetten, moet lukken.

Ik ga beginnen met de bodemplaat. Die is erg verweerd en beschadigd, en als die mislukt op wat voor manier dan ook, dan gooi ik daar gewoon een rubber mat overheen ofzo, tis toch de bodem en dan is die direct anti slip. Daar kan ik dus weinig permanent aan verpesten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
No Hands schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:11:
Hoe ga je het elektrisch maken? Kant en klaar kitje of stel je zelf wat samen?
Ja je kunt een soort middenmotor kit kopen, het schijnt wel dat je wat uit het frame moet zagen en er een plaatje voor terug moet lassen op die plek, maar dat moet vast lukken. Verder is het niet te ingewikkeld, de tandwielen moet ik wat aanpassen, de ketting vervangen, rem vervangen, accu zit erbij, display ook. Ik ben geen fietsenmaker maar hopelijk handig genoeg om het zelf te fixen :)

en eventuele dingen die me niet lukken lukken dan de fietsenmaker om de hoek vast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 15:10
Behandelen met afbijt goed schoonmaken en de laatste stukjes schuren indien nodig, hierna in de bootlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb nog een hele boel blanke lak wat ik destijds kreeg bij mijn eiken houten overzet trap, is dat ook geschikt?. Dat was ook hard spul omdat de trap ook nogal slijt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-04 22:52
Tip voor als je straks gaat rijden met dit type bakfiets: Drie wielen lijkt enorm te helpen voor de stabiliteit, maar je gaat er makkelijker mee omver dan een tweewieler. Stuur met twee handen en doe - zeker in het begin - rustig aan in de bochten :)

[ Voor 5% gewijzigd door kakanox op 12-03-2022 11:36 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@geerttttt Gewoon Bootlak gebruiken, kun je ook kopen in kleur https://www.tenco.nl/defa...ageid=35&artdetail=112510

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ok, even een update van de dag dan maar. s'ochtends begonnen met schuren, maar vooral op de verweerde gedeeltes bleek al snel dat iets schuren hetgeen wat nog over was van de kleur direct eraf haalde. De delen die geen zonlicht hadden gezien e.d. hadden veel meer schuurwerk nodig om tot hetzelfde resultaat te komen, maar uiteindelijk alles maar kaal en vlak geschuurd. Veel schuurwerk dus.

Vervolgens blanke bootlak geprobeerd, dat maakte het (logischerwijs) niet echt mooier, maar het bleef grijs. Dus maar een andere terpetinebasis lak gekocht van Ceta Bever in de kleur hoogglans donker eiken. Eerst dus alles maar daarmee smeren, en daarna eventueel (vooral de delen die veel te voorduren krijgen) met bootlak er overheen.

Paar houtdelen zitten nu al in de lak, het resultaat is overwegend mooi, misschien nog een tweede laag er overheen voor een iets donkerdere kleur. Enige wat een nadeel is en je vooral pas ziet na de lak.. is strepen van het schuren. Her en der blijkbaar toch te diepe strepen van het schuren achter gelaten. Ik heb eerst geschuurd met 80, en daarna met 180... Had dat anders gemoeten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
Bedoel je dat je banen ziet, of vlekken? Dat kan komen doordat je sommige delen meer hebt geschuurd dan andere. Als het de krassen zijn dan kan je nog schuren met korrel 120 als tussenstap om te zorgen dat de krassen van korrel 80 echt weggeschuurd zijn.

Je wil normaal gesproken niet fijner schuren dan 180 omdat de lak dan minder structuur heeft om op te hechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Is ook gewoon consequentie van een deltaschuurmachine

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZQdo-hRNufD2Q8yoB_KcFScZyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Lk3h18BcPiZeFgjRMcEjSNn.jpg?f=fotoalbum_large

Nee echt een soort banen van het schuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lijkt eerder op al bestaande gebruiksschade, of dat je de schuurmachine niet vlak op het oppervlak houdt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
geerttttt schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:06:
[Afbeelding]

Nee echt een soort banen van het schuren..
Lijkt alsof er zand of grovere korrels vast onder de schuurmachine hebben gezeten. Te hard gedrukt op de machine ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Ik zou dan toch aanraden om een excentrische schuurmachine te huren en korrels 80-120-180 te gebruiken. Voordeel van zo’n machine is dat het steeds in verschillende banen beweegt waardoor je minder van dit soort krassen krijgt. Verder, probeer zoveel mogelijk met de nerf mee te schuren. Dat valt veel minder op dan dwars.

Edit: ben het eigenlijk wel met @Hackus eens. Probeer dit eruit te schuren met bewegingen in de richting van de nerf en niet te hard drukken. En check de zool van je schuurmachine eens, steekt daar niks uit?

[ Voor 24% gewijzigd door Kevinns op 13-03-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

geerttttt schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:41:
de medewerker aan de telefoon vertelde mij dat hij dacht dat het hout gebeitst was en daarna blank gelakt... maar ik vraag me af of dat wel eens kan.
Gewoon omdat kennis delen leuk is:

Beitsen word vaak gebruikt als term voor een "houtkleurlak", maar eigenlijk is beitsen ook gewoon een kleur aanbrengen op hout. Je hebt deze ook watergedragen en dan poets je eigenlijk een kleurstof het hout in, zonder dat er lak in hetzelfde product zit. Je kan dan er voor kiezen om het af te werken met blanke olie of lak bijvoorbeeld.

Dus ja, dat is best een optie dat ze het zo doen.

Als je blanke lak gebruikt, dan zal grijs ook grijs blijven, het is dan puur de kleur van het hout eronder wat al veranderd is. Als je dat op kleur wil brengen zal je dat moeten aanbrengen, maar echt naar lichte houtkleur is erg lastig.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Even een update dan maar weer. Na 2 lagen begint het toch best mooi te worden! Heb tussentijds geschuurd met p280. Die krassen kreeg ik niet helemaal weg maar goed.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivN2lqCk28qMfl48wdXifyy32W8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xlc0YKYYDwsl5tgpuI8Ek4iD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
Dat ziet er heel goed uit en met het gebruik zal er wel vaker een krasje opkomen.
Leuk om de vorderingen te zien en ik hoop ook dat je verslag doet van het elektrisch maken van de bakfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
DasNieNix schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:29:
Dat ziet er heel goed uit en met het gebruik zal er wel vaker een krasje opkomen.
Leuk om de vorderingen te zien en ik hoop ook dat je verslag doet van het elektrisch maken van de bakfiets.
Tja, waarom niet ;)

Ik moet nog e.e.a. voor een tweede keer lakken en dus daarna nog alles (of tenminste alle delen die veel slijtage gaan krijgen) daarna met transparante jachtlak voor extra hardheid.

Ook heb ik de babboe big stickers besteld, die plak ik er morgen op en dan komt de jachtlak daarna daar weer overheen (dat zal wel goed gaan toch?)

Dit puur omdat dat het beter verkoopbaar maakt terzijne tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• icantfly1
  • Laatst online: 03:02
geerttttt schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:51:
[...]

Ja je kunt een soort midden-motor kit kopen, het schijnt wel dat je wat uit het frame moet zagen en er een plaatje voor terug moet lassen op die plek, maar dat moet vast lukken. Verder is het niet te ingewikkeld, de tandwielen moet ik wat aanpassen, de ketting vervangen, rem vervangen, accu zit erbij, display ook. Ik ben geen fietsenmaker maar hopelijk handig genoeg om het zelf te fixen :)

en eventuele dingen die me niet lukken lukken dan de fietsenmaker om de hoek vast wel.
Ik ben toevallig dit weekend begonnen met exact hetzelfde project. Het hout was bij mij in iets mindere staat (de vorige eigenaar heeft hem altijd buiten laten staan), maar ik ben niet ontevreden met het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16oDx1FmJKunVwQG5DWqJgBe440=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3X7EjL8Q6JUaGNc2KaCjgCZt.png?f=fotoalbum_large

Ik zit echter wel enorm te twijfelen over de aandrijving. De midden-motor lijkt veruit het meest eenvoudig qua compatibiliteit met het huidige achterwiel maar ik ben toch een beetje huiverig om een stuk uit de stang te slijpen. Dit is het enige stuk metaal dat mijn 90kg koppelt aan de rest van de fiets moet aardig wat torsie op kunnen vangen. Met de TongSheng en Bafang midden-motoren moet er toch een aardig stuk uit om ruimte te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4atGGMAG6_G8oI2k3GvkdNpheak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1EPUh6GGiCa9lAPwNLGF7XsJ.png?f=fotoalbum_large

Ik neig meer naar het vervangen van de naafversnelling door een derailleur om plaats te maken voor een achterwiel met hubmotor. Ben zeer benieuwd hoe je hier zelf over denkt.

Leuk weekend project in ieder geval :) De kinderen zijn er dol op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
icantfly1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:39:
[...]

Ik ben toevallig dit weekend begonnen met exact hetzelfde project. Het hout was bij mij in iets mindere staat (de vorige eigenaar heeft hem altijd buiten laten staan), maar ik ben niet ontevreden met het resultaat.

[Afbeelding]

Ik zit echter wel enorm te twijfelen over de aandrijving. De midden-motor lijkt veruit het meest eenvoudig qua compatibiliteit met het huidige achterwiel maar ik ben toch een beetje huiverig om een stuk uit de stang te slijpen. Dit is het enige stuk metaal dat mijn 90kg koppelt aan de rest van de fiets moet aardig wat torsie op kunnen vangen. Met de TongSheng en Bafang midden-motoren moet er toch een aardig stuk uit om ruimte te maken.

[Afbeelding]

Ik neig meer naar het vervangen van de naafversnelling door een derailleur om plaats te maken voor een achterwiel met hubmotor. Ben zeer benieuwd hoe je hier zelf over denkt.

Kan er geen pendix op? Kost weliswaar 1500 euro of zo, maar dan heb je ook wat. Volgens mij komt die op je frame.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:43
Wellicht ten overvloede: let ook op de remmen. Aandrijven is één ding maar remmen is minstens zo belangrijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
[...]

Zit er al een derailleuroog etc op dan? Dat luistert namelijk best nauw, en de uitlijning daarvan ook. Schakelt voor geen meter anders.

Heb zelf geen bakfiets, maar leuke projectjes om te volgen dit :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icantfly1
hoi1234 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:47:
[...]

Kan er geen pendix op? Kost weliswaar 1500 euro of zo, maar dan heb je ook wat. Volgens mij komt die op je frame.
Bedankt voor deze goede suggestie. Kost wel iets meer, maar is ook makkelijk om te zetten naar een andere fiets wanneer we de bakfiets over een paar jaar weer zullen verkopen.
sOid schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:06:
[...]

Zit er al een derailleuroog etc op dan? Dat luistert namelijk best nauw, en de uitlijning daarvan ook. Schakelt voor geen meter anders.

Heb zelf geen bakfiets, maar leuke projectjes om te volgen dit :Y)
Ik was van plan om deze van een tweedehands of oud-ijzer mountainbike af te slopen, dan heb ik in een klap alles te pakken wat ik nodig heb.
Ik ben zelf nooit zo met sleutelen aan fietsen bezig geweest, dus veel is nieuw voor mij.

Het doel van mijn project is voor een leuk prijsje 1000-1500 een e-bakfiets in elkaar te knutselen. Hier hoeven dus echt niet enkel nieuwe of de beste materialen voor gebruikt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
icantfly1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:26:
[...]

Ik was van plan om deze van een tweedehands of oud-ijzer mountainbike af te slopen, dan heb ik in een klap alles te pakken wat ik nodig heb.
Ik ben zelf nooit zo met sleutelen aan fietsen bezig geweest, dus veel is nieuw voor mij.

Het doel van mijn project is voor een leuk prijsje 1000-1500 een e-bakfiets in elkaar te knutselen. Hier hoeven dus echt niet enkel nieuwe of de beste materialen voor gebruikt te worden.
Ik raad je aan om je plannen eens voor te leggen aan een framebouwer (dus geen fietsenmaker!). Die kan je ongetwijfeld goed adviseren. 0.5mm kan letterlijk het verschil zijn tussen wel en niet goed schakelen. En je wiel moet ook worden aangepast (er moet immers een cassette op).

Persoonlijk denk ik dat dit geen praktische/haalbare oplossing is. Nb. ik sleutel veel aan fietsen en heb er 5 gebouwd (niet zelf de frames gemaakt overigens). Ook wielen zelf gespaakt. Dus denk dat ik er enige kijk op heb ;)

Maar zo'n elektrische naaf zitten ook ondersteuningsniveaus op, toch? Is dat niet voldoende, dat je zonder naafversnelling of derailleur voldoende mogelijkheden hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
sOid schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:52:
[...]

Ik raad je aan om je plannen eens voor te leggen aan een framebouwer (dus geen fietsenmaker!). Die kan je ongetwijfeld goed adviseren. 0.5mm kan letterlijk het verschil zijn tussen wel en niet goed schakelen. En je wiel moet ook worden aangepast (er moet immers een cassette op).

Persoonlijk denk ik dat dit geen praktische/haalbare oplossing is. Nb. ik sleutel veel aan fietsen en heb er 5 gebouwd (niet zelf de frames gemaakt overigens). Ook wielen zelf gespaakt. Dus denk dat ik er enige kijk op heb ;)

Maar zo'n elektrische naaf zitten ook ondersteuningsniveaus op, toch? Is dat niet voldoende, dat je zonder naafversnelling of derailleur voldoende mogelijkheden hebt?
Gaat je aandrijving dan niet heel hard slijten? Ik heb weleens gehoord dat je beter een lichter verzet kunt kiezen dan de motor wat meer ondersteuning laten geven. Geen idee hoe het precies werkt, dus kan het ook niet verifiëren of het klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
hoi1234 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:17:
[...]

Gaat je aandrijving dan niet heel hard slijten? Ik heb weleens gehoord dat je beter een lichter verzet kunt kiezen dan de motor wat meer ondersteuning laten geven. Geen idee hoe het precies werkt, dus kan het ook niet verifiëren of het klopt.
Dat weet ik niet. Van het elektrische gedeelte heb ik geen verstand, alleen van het mechanische!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:13

_Apache_

For life.

JL-IP(!) schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:52:
Wellicht ten overvloede: let ook op de remmen. Aandrijven is één ding maar remmen is minstens zo belangrijk ;)
Vooral met een volle bak en straks elektrisch. Hoewel de motor niet meer mee mag helpen na 25kmh, is helling af zeker de 35+ te halen. En het materiaal moet dat gewoon herhaaldelijke goed blijven doen.

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 14-03-2022 15:36 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Goh wat toevallig zeg. In het grijs is ie ook mooi :)
Op internet is een prachtig filmpje te zien hoe iemand exact dezelfde babboe big stapsgewijs ombouwt met een bijna zelfde bafang motor. Dat is alleen de BBSHD, dus 1000 watt variant wat hier in NL illegaal is. De 250w motor is geloof ik een stukje kleiner. Hij moet dus ook een stukje uit zijn frame halen, doet dat en last er een metalen plaatje terug in de plek. Datzelfde ben ik ook van plan. Al begreep ik uit zijn verhaal dat het inlassen van een stalen plaatje eigenlijk overbodig is, maar het lijkt mij ook wel een prettig idee dat het vast zit.

Edit: Jouw photoshop plaatje lijkt me trouwens niet echt te kloppen, sowieso is het niet goed uitgelijnd. Dan zou je ongeveer de helft van het frame eraf moeten zagen, zo ver komt ie niet, en je kunt hem sowieso verder draaien dat de motor verder naar beneden zit.

Bijkomend voordeel is dat je eventueel wat van de bekabeling door de middenbuis kunt laten lopen, je hebt toch al een aardig gat tot aan de plek waar de motor zit en dus alle bekabeling vanaf komt.

Mij lijkt een achtermotor aardig, maar ik heb een naafversnelling, dus die raak ik kwijt, dus heb ik geen versnellingen meer, daar een derailleur op zetten wordt mij te moeilijk, en daarbij, als ooit je achterwiel vervangen moet worden dan is dat met een achtermotor erin vrij lastig/prijzig. Daarom kies ik denk ik maar voor een middenmotor. Als ik het filmpje bekijk zou het voor mij te doen moeten zijn :)

Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest. Mijn set is al besteld, dus ik hoop dat het een goede keuze was...

[ Voor 4% gewijzigd door geerttttt op 14-03-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ik heb even een zelfde soort photoshop geprobeerd te maken als @icantfly1 . Als ik het zo zie valt het toch best mee wat eruit gehaald moet worden. Maar de schaal is lastig perfect te matchen, maar ongeveer lijkt me dit correct...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQhjtxWVrF2OkvDd72pV-h1z2Ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84WYtAm6bzktS1skUsgVo4Y0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icantfly1
Wat ik zie vanuit de video en wat ik verder online kan vinden valt het inderdaad mee. Ik heb besloten ook voor dezelfde oplossing te gaan. De andere oplossingen vereisen (te) veel modificatie aan ketting, versnellingen en remmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HckLR5EdenOxTzRyva1eYFxydT8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cBOZmP0HVuWurjcOgMykqZRP.png?f=user_large

Kitje zal deze week besteld gaan worden, voortgang zal ik posten in deze draad. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
icantfly1 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:05:
Wat ik zie vanuit de video en wat ik verder online kan vinden valt het inderdaad mee. Ik heb besloten ook voor dezelfde oplossing te gaan. De andere oplossingen vereisen (te) veel modificatie aan ketting, versnellingen en remmen.

[Afbeelding]

Kitje zal deze week besteld gaan worden, voortgang zal ik posten in deze draad. Succes!
duidelijke foto, waar is die van?

ik heb mijn setje ook besteld. komt dit weekend hopelijk aan. had eigenlijk vandaag verder gewild met het hout, maar door corona komt daar wat vertraging in. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Heb de foto's gevonden, als ik dit zo zie ben ik toch maar blij dat ik niet voor een bagagedrager accu gekozen heb:
Afbeeldingslocatie: https://fon.bike/wp-content/uploads/2017/09/Babboe-Big-Bafang-Middenmotor-FONebike-Arnhem-2396.jpg
Daar wordt ie wel erg hoog en nutteloos van... Ik ga voor of de motor aan de bak, of onder het bankje in de bak... even kijken wat het mooist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:42
Welke set gebruiken jullie voor de ombouw? Ik zie dat die ombouwsets al snel +€700,- kosten. Is het dan nog wel rendabel?

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icantfly1
De nieuwprijs van de Baboo Big-E is €2650,-. De 'normale' variant kost €1500,-.

Ik heb de mijne tweedehands voor €350,- op de kop kunnen tikken. €20,- aan lak voor het hout. €10 aan wat klein materiaal en smeermiddelen. Naast de motor / ombouwkit gaat er niet veel aan materiaalkosten in zitten.

Het budget dat ik in gedachten had voor dit project was €1500. Is dat rendabel? Tsja, vergeleken met een nieuwe Baboo wel. Er zijn andere merken te vinden die rond dit bedrag beginnen, deze zijn vaak voor twee kinderen. Tweedehands is er weinig aanbod.

De vraag is ook of een zelfbouwfiets zijn verkoopwaarde zal behouden. Het voordeel is dat ze redelijk snel terug naar standaard zijn gebouwd, waardoor de motor op een andere fiets gebruikt kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je nog kan doen is er een versteviging in lassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lb4P9j2MV6V37BRl-Lt2Q3_b_So=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42ytCtFMYIwP0Shx3n7x9v64.jpg?f=fotoalbum_large
Enkele plaat van 5 mm. Of gebogen dubbele van 1,5.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
teacher schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:20:
Wat je nog kan doen is er een versteviging in lassen:
[Afbeelding]
Enkele plaat van 5 mm. Of gebogen dubbele van 1,5.
En opnieuw hitte behandeling en poedercoaten? Lijkt me beetje veel werk voor een Chinees knaken frame.

BBSHD lijkt me trouwens verschrikkelijk, zoooooveel vermogen zonder dosering (torque sensor). Leuk als je met 50 woonwerk wilt scheuren, maar met kinderen erin haalt een Tongsheng ook makkelijk 30+. En denk dat je versnellingsnaaf ook binnen een jaar weg is met zoveel koppel. Bafang heeft dan wel als voordeel dat je een schakelsensor kan integreren, dat zou ik dan ook altijd doen.

[ Voor 25% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-03-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:09:
[...]

En opnieuw hitte behandeling en poedercoaten? Lijkt me beetje veel werk voor een Chinees knaken frame.

BBSHD lijkt me trouwens verschrikkelijk, zoooooveel vermogen zonder dosering (torque sensor). Leuk als je met 50 woonwerk wilt scheuren, maar met kinderen erin haalt een Tongsheng ook makkelijk 30+. En denk dat je versnellingsnaaf ook binnen een jaar weg is met zoveel koppel. Bafang heeft dan wel als voordeel dat je een schakelsensor kan integreren, dat zou ik dan ook altijd doen.
BBSHD lijkt mij ook too much idd. Meer voor een speed pedelec in de bergen ofzo. Maar goed, de grens in NL ligt sowieso op 250w motoren, dus ik heb geen andere keus dan de bbs01, en die is prima genoeg.

Schakelsensor is besteld, duurt nog wel een kleine maand voordat die binnen komt... Maar ach, dat integreer ik later dan wel, eerst dus even zonder, en dan maar niet te vaak versnellen, wat ik begreep is het vooral een behoud voor de motor op de lange termijn, en ik denk dat het vooral geldt voor een derailleur versnelling (gok ik, zonder echte kennis van zaken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
icantfly1 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:08:
De nieuwprijs van de Baboo Big-E is €2650,-. De 'normale' variant kost €1500,-.

Ik heb de mijne tweedehands voor €350,- op de kop kunnen tikken. €20,- aan lak voor het hout. €10 aan wat klein materiaal en smeermiddelen. Naast de motor / ombouwkit gaat er niet veel aan materiaalkosten in zitten.

Het budget dat ik in gedachten had voor dit project was €1500. Is dat rendabel? Tsja, vergeleken met een nieuwe Baboo wel. Er zijn andere merken te vinden die rond dit bedrag beginnen, deze zijn vaak voor twee kinderen. Tweedehands is er weinig aanbod.

De vraag is ook of een zelfbouwfiets zijn verkoopwaarde zal behouden. Het voordeel is dat ze redelijk snel terug naar standaard zijn gebouwd, waardoor de motor op een andere fiets gebruikt kan worden.
Hier ook. 390 voor de fiets. 40 euro aan lak. 690 euro voor de motor, accu en toebehoren. En er komt nog wat bij voor een tandwiel en een ketting... In totaal zo'n 1150-1200 euro. Daar koop je geen elektrische bakfiets voor, en helemaal niet met grote batterij (22,5Ah) en fancy dingen zoals een USB aansluiting, kleurenscherm, verlichting voor en achter mee op de accu die automatisch inschakelt, etc.

Plus, leuk project, en dat brengt ons weer hier :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Goed, ook maar even een update van mijn kant. Alle planken zijn tweemaal met kleurlak behandeld. Een enkele ook al daarna in de transparante bootlak voor extra stevigheid. Ik wil in ieder geval graag de "kwetsbare" delen in de bootlak zetten.

Verder, het logo wat erop zat was niet te redden, dus ik heb een nieuw logo op sticker besteld, ik wil toch graag in ieder geval het logo op de voorkant, omdat dat zijn verkoopwaarde waarschijnlijk beter maakt. De zijkant stickers hoeven van mij niet, met koeien letters WWW.BABBOE.NL, nee dank je.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeR13aWDjce4vVNgdwYtaJRO2ZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTJTu1ZHTaH5KkqLmThComNc.jpg?f=fotoalbum_large (dit was voor de bootlak)

Verder, roestplekjes aangepakt, 1 rem vervangen voor eentje met sensor dat de motor uitschakelt. De andere rem is bijzonder, namelijk 1 hendel die beide voorwielen remt, dus 2 remkabels aanstuurt. Daar is geen speciale hendel voor te vinden, maar wel een soort add-on sensor. Een (reed contact) plakkertje die je op je rem plakt en aan de andere kant plak je een magneet je. Dat zou het moeten doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-hQOEnBiXz170MCVAHMQ0Dudlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvUgcPXeKOWSw79TONMXuVLm.jpg?f=fotoalbum_large

En ook de snelheidssensor is geplaatst en werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TN6beEIEzN6h8s6VRAHtiq7DiA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TL09miouuMnaTT7mOHoilfQW.jpg?f=fotoalbum_large

En ook het schermpje geplaatst. Hij klemde niet mooi om het stuur heen, hij had te veel ruimte. Maar 10 keer rond winkelen met een rol zwarte isolatie tape doet wonderen, en nu hangt ie strak.

Dan de volgende stap, de hap uit het frame, het moeilijkste eraf. Ik heb alvast wat gearceerd wat er minimaal af moet maar het is een beste hap. 10 a 11cm breed waarschijnlijk. Had even geprobeerd met een ijzerzaag hoe dik het was, best dik. Komende week met een slijptol maar bij een kameraad dit weghalen, want dat ga je niet met handgereedschap willen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaEJJt2_9kqbw5rC9psy7eXNl-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zj8oOmYbTgGoKEab4QGj7dNR.jpg?f=fotoalbum_large

Dus tot zover de update weer :) hoor graag jullie tips of meningen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

bbbrumbrum schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:09:
[...]

Tja, je gaat toch de onderkant dichtlassen. En gewoon spuiten met epoxyprimer en 2k zwart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
Ik vind deze volgen wel erg leuk, ben ook erg benieuwd!
Zag de thread gaan van “hoe moet ik mijn hout schuren en lakken?” naar “ik ga een flinke hap uit mijn frame halen en lassen”. Pretty cool en succes 🍀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
flip75 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:01:
Ik vind deze volgen wel erg leuk, ben ook erg benieuwd!
Zag de thread gaan van “hoe moet ik mijn hout schuren en lakken?” naar “ik ga een flinke hap uit mijn frame halen en lassen”. Pretty cool en succes 🍀
Haha ja dat wordt nog het spannendste eraf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
teacher schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:09:
[...]

Tja, je gaat toch de onderkant dichtlassen. En gewoon spuiten met epoxyprimer en 2k zwart.
Gaan we toch weer over op de verf. Ik heb een busje primer van de action en een busje zwart hoogglans verf van de action. Is dat voldoende om het gelaste deel mee in te spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Hoe lang wil je dat het goed blijft? Ik zou het daar (nattigheid, viezigheid, niet echt een zichtlocatie) iets beter beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-05 10:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik had het hout vervangen door een lichter materiaal.

Trouwens nog een tip: je hebt van het merk Polisport een fietszitje die heel makkelijk klemt op de bagagedrager. Zo heb je nog een extra plekje achterop, mocht je teveel meuk voorin mee hebben.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Toch nog een vraag, ik heb nu een 32tands tandwiel vooraan zitten en een 19t achter. Die van 32 is er nu af en bij de bafang zit een 44t tandwiel. Een stukje groter dus.

Nieuwe ketting komt er sowieso op, maar moet er ook een groter tandwiel aan de achterkant komen om te compenseren voor het grotere tandwiel voor? Weet @sOid of iemand anders dat?

[ Voor 5% gewijzigd door geerttttt op 21-03-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
geerttttt schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:02:
Toch nog een vraag, ik heb nu een 32tands tandwiel vooraan zitten en een 19t achter. Die van 32 is er nu af en bij de bafang zit een 44t tandwiel. Een stukje groter dus.

Nieuwe ketting komt er sowieso op, maar moet er ook een groter tandwiel aan de achterkant komen om te compenseren voor het grotere tandwiel voor? Weet @sOid of iemand anders dat?
Ja, als je hetzelfde verzet wilt inderdaad wel. Dat kun je hier berekenen: https://www.bikecalc.com/gear_ratios

Met 32/19 kom ik op een gear ratio van 1.68. Om diezelfde ratio te krijgen met je 44T, heb je een cog van 26T nodig. Dan kom je uit op 1.69. Ik weet alleen niet of die bestaan. Is niet heel gebruikelijk. Namelijk.

Je zou het ook met 44T/19T kunnen proberen hoor. Fietst wat zwaarder maar is prima te toen. Ter vergelijking: op een singlespeed van mij heb ik 46T/17T en dus een gear ratio van 2.71.

Je kan het even uitproberen op een fiets met versnellingen, dan weet je hoe dat trapt!

Edit: Ik ging voorbij aan het feit dat zo'n bakfiets natuurlijk een stuk zwaarder is. Zeker met koters erin ;) Daarom zit er nu ook zo'n licht verzet op. Het lijkt me wel iets zwaarder kunnen, maar ratio van 2.71 of iets in die buurt is waarschijnlijk niet handig.

[ Voor 11% gewijzigd door sOid op 21-03-2022 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icantfly1
Ik verwacht dat het ook goed te doen is met het huidige tandwiel. Ik gebruik de eerste drie versnellingen op het moment nooit, ook niet bij het wegrijden met drie kinderen erin. (Ik heb dan ook geen heuvels op mijn route, maar toch)

Mijn kitje is inmiddels ook besteld. Hopelijk is deze binnen twee weken binnen.

Voor het aflakken van de las gebruik ik gewoon wat hammerite die ik hier nog in de kast heb staan. Busje spuitlak van de action zal ook prima werken, het hoeft immers geen 50 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
sOid schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:42:
[...]

Ja, als je hetzelfde verzet wilt inderdaad wel. Dat kun je hier berekenen: https://www.bikecalc.com/gear_ratios

Met 32/19 kom ik op een gear ratio van 1.68. Om diezelfde ratio te krijgen met je 44T, heb je een cog van 26T nodig. Dan kom je uit op 1.69. Ik weet alleen niet of die bestaan. Is niet heel gebruikelijk. Namelijk.

Je zou het ook met 44T/19T kunnen proberen hoor. Fietst wat zwaarder maar is prima te toen. Ter vergelijking: op een singlespeed van mij heb ik 46T/17T en dus een gear ratio van 2.71.

Je kan het even uitproberen op een fiets met versnellingen, dan weet je hoe dat trapt!

Edit: Ik ging voorbij aan het feit dat zo'n bakfiets natuurlijk een stuk zwaarder is. Zeker met koters erin ;) Daarom zit er nu ook zo'n licht verzet op. Het lijkt me wel iets zwaarder kunnen, maar ratio van 2.71 of iets in die buurt is waarschijnlijk niet handig.
Ok, dus ik kom op 2.32 uit. Ja het is een bakfiets met veel gewicht, maar tegelijkertijd zit er nog steeds een 7 versnelling naaf op en is hij straks elektrisch. Is dat niet goed genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
geerttttt schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:16:
[...]

Ok, dus ik kom op 2.32 uit. Ja het is een bakfiets met veel gewicht, maar tegelijkertijd zit er nog steeds een 7 versnelling naaf op en is hij straks elektrisch. Is dat niet goed genoeg?
Ik dénk het wel ja. Maar durf geen garanties te geven ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-05 12:38
Taab schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:58:
[...]

Zeker gaat dat lukken je bent alleen langer bezig, Lidl heeft met Parkside vrij betaalbare machines en ook een excentrische machine. Ik zou als je een machine gaat kopen adviseren om een bandschuurmachine te kopen. Voor een dergelijke klus is zo'n machine uitermate geschikt.
Ik zou opletten met een bandschuur machine voor het verwijderen van verf is het prima als je voorzichtig werkt maar vervolgens heb je echt een andere machine nodig om de krassen van je bandschuurmachine weg te halen

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Nou, tijd voor een beloofde update!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bk1KvMs4eByU50dfSc3pli_EyIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vmbNu8uUTrB2VYIZcM6Chml.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteravond dus bij een kameraad een hap uit de behuizing gehaald. Het is nog een best stuk wat eruit moet!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtrGMhDltJkvxXSSL8_e9rfic6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eWZMlDuXAFe0hhU18jQZBEi.jpg?f=fotoalbum_large
Vervolgens bezig gegaan een plaatje te maken die in het zojuist gecreëerde gat past, daarvoor een stuk uit een stalen buis gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhRIoG2BHZ_J9T1s15pMchR2O_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aysMrVtgUrKwwHWsy3z4Ze4o.jpg?f=fotoalbum_large
Hij heeft hem netjes erin gelast en de lassen weer netjes afgebraamd, hier was dat proces half klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqbyopUpdneBhkvG2QOFsoM1MAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmzUU2EAX3cyIrKq3H8jAgTb.jpg?f=fotoalbum_large
En voila, in de primer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WR2lhmPEpcNKPnuZFNTdf34my8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRA2AXatQ7Ruc59mM7YYfzP7.jpg?f=fotoalbum_large
en even later in de eerste laag lak :)

Vandaag nog even een paar keer lakken, en dan kan de motor erop. Die is getest en die past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
Daar is inderdaad een flink stuk uit; ik had het idee dat er maar een half rondje uit moest.
Maar het mag iets meer zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Even nieuwsgierig: past die motor niet boven de buis? Zonder te slijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icantfly1
teacher schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:18:
Even nieuwsgierig: past die motor niet boven de buis? Zonder te slijpen?
De trapas zit exact in het midden van de stang, dus aan de bovenkant zou dezelfde hoeveelheid materiaal verwijderd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

ah zo... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
DasNieNix schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:27:
Daar is inderdaad een flink stuk uit; ik had het idee dat er maar een half rondje uit moest.
Maar het mag iets meer zijn...
Ja dat zou je denken, maar er zijn meer gedeeltes waar je tegenaan komt. Zoals ik het nu heb had de motor nog iets speling, maar veel meer dan een cm of 2 zal het niet zijn.

De motor zit er al op ondertussen, vandaag maakt een fietsenmaker even een nieuwe ketting erop en probeert hij de tandwielen wat beter op elkaar uit te lijnen. Het grote tandwiel van de motor en die van het achterwiel staan namelijk best scheef ten opzichte van elkaar.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Nou er is weer veel gebeurd vandaag, dus zal weer wat updates geven :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHBGbZbTxZRaQgsH3XuPEX2lthM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFG3ePNsZDX0ubEhEzg4kZG7.jpg?f=fotoalbum_large
Allereerst, de motor zit erop :) de installatie van de motor is best eenvoudig, gereedschap om dingen vast te draaien wordt netjes bijgeleverd dus die had ik er met een uurtje netjes op zitten :) Vervolgens de trappers van mijn originele traparmen overgezet naar de nieuwe armen en een deel van dek abels al ff weggewerkt.

Ik heb de fiets daarna naar een fietsenmaker gebracht, dit omdat ik niet handig ben met kettingen enzo, dus ja waarom zou ik dat zelf doen. Daarbij zat ik een beetje in mijn maag met de positie van het tandwiel achter en het tandwiel voor. Als je vanaf de achterkant naar de fiets kijkt, valt het op dat het achtertandwiel een stuk dichter op het wiel staat dan het voortandwiel, die staan dus scheef... Dat zorgt ervoor dat de ketting er ook scheef op komt en hij scheef slijt. Het was zo'n 2cm verschil ongeveer, best wat.

De fietsenmaker heeft iets gedaan (snap niet precies wat maar het is allemaal wat verplaatst) en nu is het minder dan 1cm verschil, ongeveer een halve cm verschil, een stuk beter dus :)

Verder heeft hij nog even mijn versnelling goed afgesteld (blijkbaar.. als je de versnelling in de 4e versnelling zet, zou je bij een Shimano versnelling een groen streepje moeten zien, bij mij zag ik die bij de 3e versnelling en niet de 4e. Dus, die wat afgesteld, remmen afgesteld en toen kon ik de fiets in ieder geval handmatig zelf naar huis fietsen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7EDXiXzzwDoRxpf_MrTPpUXXGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHiV4662JgCytAqsdkQkeDD2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkFkuBzYZ8dGjCprDzkmLl7yXOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZU5obPSiG8T0eGIt45ByK0z.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens de bak er weer ongeveer op gemonteerd (ik mis nog wat schroeven enzo), leuk om eindelijk alle houten onderdelen in zijn geheel te zien, en ik ben best tevreden, de kleur en alles ziet er heel anders uit dan hoe het was :). Daarna alles getest, hij fietst goed! de ondersteuning is prima en hij stopt direct zodra ik een rem intrap. Dus voor een eerste ritje ben ik best tevreden ;) het fietst wel het lekkerst op de grote weg, want zo'n bakfiets rammelt nogal (helemaal als je niet alles helemaal vast hebt zitten) maar goed. Wel valt me op dat de loopfunctie (houd de - knop ingedrukt en hij gaat zonder trappen 6km per uur rijden zodat je hem makkelijk mee kunt nemen aan de hand) niet zo goed, soms blijft hij stil staan, soms gaat ie iets vooruit, maar meestal zeker geen 6km per uur...

Dan nog de accu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTFvljtSXzsSjTgmFlxaxqxNRos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jqtslW7L439W8IdhKtHwMFU.jpg?f=fotoalbum_large
Ik had eigenlijk bedacht deze aan de achterkant van de bak te plaatsen, dus bij het stuur, maar dat is toch niet echt super mooi, dus heb er toch voor gekozen om hem onderin de bak te plaatsen onder het zitje. Het opladen zonder afkoppelen is dan natuurlijk wel wat lastig, maar de connector is een gewone XLR aansluiting, dus ik ben voornemens om aan de achterkant van de bak een extra XLR female aansluiting te maken en die in de bak door te lussen, zo kan ik de oplader gewoon aansluiten op de bak :)

Tot zover weer, er moet nog wel wat gebeuren, denk aan voor-/achterlicht, kabels verder wegwerken, accukabel verlengen en vastmaken, bak verder in elkaar zetten e.d. Maar hij werkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
geerttttt schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:31:
Nou er is weer veel gebeurd vandaag, dus zal weer wat updates geven :)

[Afbeelding]
Allereerst, de motor zit erop :) de installatie van de motor is best eenvoudig, gereedschap om dingen vast te draaien wordt netjes bijgeleverd dus die had ik er met een uurtje netjes op zitten :) Vervolgens de trappers van mijn originele traparmen overgezet naar de nieuwe armen en een deel van dek abels al ff weggewerkt.

Ik heb de fiets daarna naar een fietsenmaker gebracht, dit omdat ik niet handig ben met kettingen enzo, dus ja waarom zou ik dat zelf doen. Daarbij zat ik een beetje in mijn maag met de positie van het tandwiel achter en het tandwiel voor. Als je vanaf de achterkant naar de fiets kijkt, valt het op dat het achtertandwiel een stuk dichter op het wiel staat dan het voortandwiel, die staan dus scheef... Dat zorgt ervoor dat de ketting er ook scheef op komt en hij scheef slijt. Het was zo'n 2cm verschil ongeveer, best wat.

De fietsenmaker heeft iets gedaan (snap niet precies wat maar het is allemaal wat verplaatst) en nu is het minder dan 1cm verschil, ongeveer een halve cm verschil, een stuk beter dus :)

Verder heeft hij nog even mijn versnelling goed afgesteld (blijkbaar.. als je de versnelling in de 4e versnelling zet, zou je bij een Shimano versnelling een groen streepje moeten zien, bij mij zag ik die bij de 3e versnelling en niet de 4e. Dus, die wat afgesteld, remmen afgesteld en toen kon ik de fiets in ieder geval handmatig zelf naar huis fietsen :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vervolgens de bak er weer ongeveer op gemonteerd (ik mis nog wat schroeven enzo), leuk om eindelijk alle houten onderdelen in zijn geheel te zien, en ik ben best tevreden, de kleur en alles ziet er heel anders uit dan hoe het was :). Daarna alles getest, hij fietst goed! de ondersteuning is prima en hij stopt direct zodra ik een rem intrap. Dus voor een eerste ritje ben ik best tevreden ;) het fietst wel het lekkerst op de grote weg, want zo'n bakfiets rammelt nogal (helemaal als je niet alles helemaal vast hebt zitten) maar goed. Wel valt me op dat de loopfunctie (houd de - knop ingedrukt en hij gaat zonder trappen 6km per uur rijden zodat je hem makkelijk mee kunt nemen aan de hand) niet zo goed, soms blijft hij stil staan, soms gaat ie iets vooruit, maar meestal zeker geen 6km per uur...

Dan nog de accu:
[Afbeelding]
Ik had eigenlijk bedacht deze aan de achterkant van de bak te plaatsen, dus bij het stuur, maar dat is toch niet echt super mooi, dus heb er toch voor gekozen om hem onderin de bak te plaatsen onder het zitje. Het opladen zonder afkoppelen is dan natuurlijk wel wat lastig, maar de connector is een gewone XLR aansluiting, dus ik ben voornemens om aan de achterkant van de bak een extra XLR female aansluiting te maken en die in de bak door te lussen, zo kan ik de oplader gewoon aansluiten op de bak :)

Tot zover weer, er moet nog wel wat gebeuren, denk aan voor-/achterlicht, kabels verder wegwerken, accukabel verlengen en vastmaken, bak verder in elkaar zetten e.d. Maar hij werkt :D
Uhmmm... Hoe goed is het idee om een batterij onder een houten bank waar je kinderen op gaan zitten te monteren? Het blijft een zware batterij. Ik heb ze vaker zien roken en vonken. Lijkt me geen prettig idee om rond te fietsen met het idee dat de batterij de bak in de fik kan zetten.

Oké, het vonken en roken gebeurde op iets te goedkope fietsen op m'n werk. Misschien dat er toch iets nat was of dat er op een bepaalde manier vocht binnengedrongen was. Was wel schrikken toen ik het zelf meemaakte. Batterij erin, paar seconden niks (lichten horen aan te gaan) en toen vonken en rook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
hoi1234 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:39:
[...]

Uhmmm... Hoe goed is het idee om een batterij onder een houten bank waar je kinderen op gaan zitten te monteren? Het blijft een zware batterij. Ik heb ze vaker zien roken en vonken. Lijkt me geen prettig idee om rond te fietsen met het idee dat de batterij de bak in de fik kan zetten.

Oké, het vonken en roken gebeurde op iets te goedkope fietsen op m'n werk. Misschien dat er toch iets nat was of dat er op een bepaalde manier vocht binnengedrongen was.
Tja het alternatief is achter de rugleuning, wat is veiliger..

Hij zit hier wel uit de zon qua warmte en de accu zou waterproof moeten zijn, tijdens regen gaan wij toch niet ermee fietsen en we bewaren hem binnen en zou ik verwachten dat een laagje water zijn weg wel naar buiten kan vinden door kiertjes e.d. lang voordat het bij de batterij uitkomt...

Maar je hebt gelijk, batterijen blijven altijd een risico..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

geerttttt schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:43:
[...]

Tja het alternatief is achter de rugleuning, wat is veiliger..

Hij zit hier wel uit de zon qua warmte en de accu zou waterproof moeten zijn, tijdens regen gaan wij toch niet ermee fietsen en we bewaren hem binnen en zou ik verwachten dat een laagje water zijn weg wel naar buiten kan vinden door kiertjes e.d. lang voordat het bij de batterij uitkomt...

Maar je hebt gelijk, batterijen blijven altijd een risico..
Waarom monteer je hem niet onder de zitting van het bankje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
geerttttt schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:31:
Spacers geplaatst vermoed ik. Of op je naaf, of bij je crankstel (waarschijnlijk het laatste). Klinkt wel als een capabele fietsenmaker, trouwens. Die 5mm waar je het nu over hebt is prima voor zo'n fiets.

Voordat je dat stuk staal uit de fiets ging slijpen, zat er toen een gat aan de onderkant van het frame? Vaak is dat wel zo namelijk (zie je ook bij bottom bracket op je foto's). Zo ja, dan zou ik er, indien mogelijk, nog een gaatje in boren. Op die manier water in je buizen eruit lopen. Komt niet héél snel water in, maar het kan wel.

Maar verder netjes, ziet er goed uit. Leuk projectje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Brilsmurfffje schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:47:
[...]

Waarom monteer je hem niet onder de zitting van het bankje?
Je bedoelt echt aan het bankje? Ja dat had gekund, maar het bankje kun je opklappen, dat is niet zo handig meer te doen als er een 10 kilo batterij aan hangt. Het voordeel is dan geen waterrrisico? Tja het is een waterproof batterij, ik zou een keer kunnen testen hoe het water wegloopt, maar ik verwacht daar niet zoveel problemen mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
sOid schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:51:
[...]

Voordat je dat stuk staal uit de fiets ging slijpen, zat er toen een gat aan de onderkant van het frame? Vaak is dat wel zo namelijk (zie je ook bij bottom bracket op je foto's). Zo ja, dan zou ik er, indien mogelijk, nog een gaatje in boren. Op die manier water in je buizen eruit lopen. Komt niet héél snel water in, maar het kan wel.
Eeh nee, geen gat. Ik heb er nog foto's van van dat ik het afgetekend had. Maar, het viel me wel op dat er tijdens het lassen rook uit het frame kwam aan de voorkant waar de bak zit, daar valt een soort vierkant blok overheen. Ik kan het dus niet zien maar het lijkt erop dat het frame daar open is en daar zou dus ook water kunnen ontsnappen.

Pagina: 1 2 Laatste