NiGeLaToR schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:08:
[...]
Ik denk dat je je juist als wetenschapper moet realiseren dat je geen rationeel denkend wezen bent en dus niet alleen naar buiten toe kritisch moet zijn, maar ook naar binnen toe.
We zijn 'biassed', by default. Ik ben biassed, jij bent biassed, wij zijn biassed. We zijn niet objectief.
Het wetenschappelijk proces is louter gebouwd en tot stand gekomen omdat we niet objectief zijn en we wel behoefte hebben aan objectieve conclusies en het doen van wetenschappelijke bevindingen.
Dus dat fundament klopt, maar zie daar een impliciete aanvulling op: de acceptatie dat we mens zijn en niet in de basis 100% rationeel denkende wezens.
Machtsverhoudingen, maar ook een cultureel element spelen hierin mee zover ik het ben gaan begrijpen: we vinden emotionele mensen zwak en irrationeel. We wanen ons in het westen de
Vulcan's van het universum, maar lijden allemaal aan de menselijke conditie
Tis een interessant concept waarbij mijn insziens juist mensen die zichzelf rationeel achten, kwetsbaar zijn voor bijvoorbeeld complotten.
[...]
Je benoemd het effect van 'firehose of falsehood' en er zijn goede redenen om te vermijden dat je het blijft opzoeken.
https://thenewstalkers.co...ptions-to-counter-it-rand
[...]
Het principe is gelijk aan dat van marketing: herhaling, herhaling, herhaling en in ene sta je met een WC-eend verpakking in je handen in de winkel.
Toch ff proberen. toon volledige bericht
Sorry, ik had niet eerder de tijd om hier beter op te reageren.
Maar om eerlijk te zijn, heb ik er ook niet zoveel aan toe te voegen, ben het volledig eens.
Het niet-biased zijn, begint al bij iets "onschuldig" als het afronden van bepaalde meetgegevens.
Naar mijn weten kunnen we daar deels onze frontal lobe voor bedanken (even kort gezegd).
Dit stuk hersenen MOET namelijk een verklaring geven aan dingen die wij ondervinden, meemaken, voelen etc.
In onze evolutie was dit kennelijk een belangrijke overlevingsstrategie.
Je kunt namelijk beter maar een vooroordeel over een bepaalde situatie (gevaar) hebben, dan er maar steeds vanuit gaan dat het niks belangrijks is (even makkelijk gezegd).
Het nadeel is wel dat dit nog steeds zo werkt in onze hersenen.
Iedereen werkt zo op deze manier, maar als je hiervan niet bewust bent, is het heel makkelijk om down hill te gaan met zulke gedachtes. (vaak uit zich dat dan in een trauma of fobie)
Er zijn wel methoden om zulke bias er redelijk goed uit te krijgen.
Echter werken die alleen wanneer men zich daar ook aan houdt.
Zoals je zelf al aangeeft, kan dat soms een behoorlijk uitdaging zijn wanneer er meer op het spel is.
Bij een goed werkende democratie middelt zich ook wel weer redelijk uit, omdat mensen MOETEN samenwerken is het heel lastig om naar een extreme kant te gaan.
Mijn advies om jezelf te beschermen tegen misinformatie, is niet in waar of niet-waar (true/false, zwart/wit) te gaan denken. Dat zie ik over het algemeen toch heel erg veel gebeuren.
("Denk je dat niet bericht waar is?").
Je kunt beter in grijstinten denken, met een bepaalde "waarschijnlijkheid".
Een soort gradatie van 0-100% zeg maar, met een (zeer) kritische blik naar beide uitersten (of extremen).
Sowieso hebben bepaalde bronnen een hogere waarschijnlijkheid van waarheid dan anderen.
De NOS zal bijvoorbeeld waarschijnlijk hoger scoren dan en random Twitter bericht.
Toch zal de NOS nooit 100% objectief zijn, bewust of
onbewust.
Hierop volgend kun je het principe gebruiken van een zwaluw maakt nog geen zomer.
Met meerdere zwaluwen lijkt de zomer steeds dichterbij te komen.
Al helemaal wanneer dat toch wel hoogstaande bronnen zijn, wordt het dus steeds aannemelijker dat iets waar zou kunnen zijn als meerdere bronnen iets vermelden.
Daarnaast is het belangrijk de bigger picture in de gaten te houden.
"Even dit of dat doen" is er niet bij, en snelle schijnconclusies zijn dus zo gemaakt.
Realiseer goed dat "correlation does not imply causation!!"
Bedenk ook dat wij als simpele burgers het moeten doen met ZEER beperkte informatie en wij alle andere (zeer belangrijke) belangen ook niet weten of kunnen zien.
Oorlog voeren gaat op een veel hoger niveau, waar jij en ik helaas niet eens meer nummers zijn, maar onderdeel van statistische aantallen (zelfs ook nog eens afgerond).
Dat maakt het natuurlijk niet minder gruwelijk, maar het is denk wel van belang dat begrip te hebben en te snappen.