Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Over die pontonbruggen:XWB schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:41:
Cherson update: de afgelopen maand zouden ongeveer 2500 Russische troepen gedood zijn, plus 5000 gewond. Oekraïne blijft militaire gebouwen bestoken in de stad:
[Twitter]
Russische POW's rond Cherson vertonen tekenen van uithongering. De veerponten - als ze werken - kunnen ongeveer 1/3 van de noodzakelijke bevoorrading leveren:
[Twitter]
https://nitter.it/bayraktar_1love/status/1577948191693078529ANTONOVSKY BRIDGE 🧵
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 6 oktober 2022
/26
According to local media Russians once again disassembling barge-bridge which is located next to Antonovsky bridge 🤷♂️
Link - https://t.co/LNcRfwrFyE
Dank hiervoor. Dit is voor het eerst dat ik hierover concrete (zij het met zak zout) cijfers over de staat van de bevoorrading hoor.XWB schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:41:
Russische POW's rond Cherson vertonen tekenen van uithongering. De veerponten - als ze werken - kunnen ongeveer 1/3 van de noodzakelijke bevoorrading leveren:
[Twitter]
Dus ja, wat ze ook doen, lose-lose.
loopgraven zijn er echter vanwege artillerie. Je hebt krombaanvuur nodig, wat ook nog eens behoorlijk precies moet zijn: je projectiel moet in een loopgraaf belanden wil het schade aanrichten.ZenTex schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:58:
Oekraine gaar echt niet op elke trench een raket afsturen.Helemaal gezien de kosten van zo'n ding.
Lijkt me meer een klus voor artillerie, en dan nog kan het lastig worden, daar zijn loopgraven nu eenmaal voor bedoeld en zeer effectief.
Andere opties zijn granaten die boven een loopgraaf ontploffen (zogenaamde airbursts), maar daar kun je jezelf vrij aardig tegen beschermen door wat stevige stammen over je loopgraaf te leggen.
Wat interessanter gaat zijn is of men wel in staat is om effectief loopgraven aan te leggen op de juiste wijze en welke middelen de eenheden die die loopgraaf moeten bemannen tot hun beschikking hebben. Stel het zijn maar simpele eenheden die ook niets van zwaardere wapens hebben, dan zou je er niet lang om kunnen malen en gewoon een pantsereenheid door die loopgraven heen kunnen laten baggeren (of erover heen zo je wil).
Nog simpeler: als de linies erom heen weg zijn is ze gewoon fijn laten zitten, die komen vanzelf wel uit hun loopgraaf
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Ik vraag me af hoe effectief loopgraven zijn met de moderne dronespolthemol schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:03:
[...]
loopgraven zijn er echter vanwege artillerie. Je hebt krombaanvuur nodig, wat ook nog eens behoorlijk precies moet zijn: je projectiel moet in een loopgraaf belanden wil het schade aanrichten.
Andere opties zijn granaten die boven een loopgraaf ontploffen (zogenaamde airbursts), maar daar kun je jezelf vrij aardig tegen beschermen door wat stevige stammen over je loopgraaf te leggen.
Wat interessanter gaat zijn is of men wel in staat is om effectief loopgraven aan te leggen op de juiste wijze en welke middelen de eenheden die die loopgraaf moeten bemannen tot hun beschikking hebben. Stel het zijn maar simpele eenheden die ook niets van zwaardere wapens hebben, dan zou je er niet lang om kunnen malen en gewoon een pantsereenheid door die loopgraven heen kunnen laten baggeren (of erover heen zo je wil).
Nog simpeler: als de linies erom heen weg zijn is ze gewoon fijn laten zitten, die komen vanzelf wel uit hun loopgraaf
Maar wat betekent dit voor de lokale bevolking van Cherson? Het is toch te hopen dat zij nog wel eten hebben.DaniëlWW2 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:44:
Als de troepen ook al uitgehongerd zijn, dan is het voorbij...
En als dat zo is zou je verwachten dat de RU militairen dan gewoon de huizen aflopen om eten te scoren?
zal afhankelijk zijn van oa. hoe je die loopgraven aanlegt (zigzag / met bochten erin bv.) en wederom welke middelen men ter beschikking heeft. Ik weet ook niet hoe groot de kans is dat men een reguliere drone neer kan halen als er genoeg geweren zijn/mensen zijn natuurlijk.DeDooieVent schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:15:
[...]
Ik vraag me af hoe effectief loopgraven zijn met de moderne drones
Het is een fixed positie, dus je hebt alle tijd om je omgeving in het oog te houden en daarop te reageren (als je het goed doet tenminste
Alle kinderen worden deze week ontvoerd door RF schijnbaar:gustaveau schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:15:
[...]
Maar wat betekent dit voor de lokale bevolking van Cherson? Het is toch te hopen dat zij nog wel eten hebben.
En als dat zo is zou je verwachten dat de RU militairen dan gewoon de huizen aflopen om eten te scoren?
All #Kherson schoolchildren will be evacuated to Crimea apparently today https://t.co/9PbS4i98Ko
— Nikolaus von Twickel (@niktwick) 6 oktober 2022
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Als je met zo'n drone op 50-100 meter hoogte vliegt dan moet je aardig goede ogen hebben wil je hem kunnen zien. En op zo'n hoogte hoor je ze ook niet of nauwelijks. De beperking is denk ik meer het beperkte gewicht dat ze kunnen dragen.polthemol schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:18:
[...]
zal afhankelijk zijn van oa. hoe je die loopgraven aanlegt (zigzag / met bochten erin bv.) en wederom welke middelen men ter beschikking heeft. Ik weet ook niet hoe groot de kans is dat men een reguliere drone neer kan halen als er genoeg geweren zijn/mensen zijn natuurlijk.
Het is een fixed positie, dus je hebt alle tijd om je omgeving in het oog te houden en daarop te reageren (als je het goed doet tenminste). Het zou zomaar kunnen zijn dat de huis-tuin en keuken drones die zijn omgebouwd daardoor beduidend minder effectief zijn dan tegen bv. konvooien die rondrijden
Ik betwijfel het. De hele regio wordt niet bevoorraad en de russen gaan echt niet voor de Okerainse bevolking zorgen. Hongerwinter 2.0 om het maar even plastisch uit te drukken.gustaveau schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:15:
[...]
Maar wat betekent dit voor de lokale bevolking van Cherson? Het is toch te hopen dat zij nog wel eten hebben.
EN alles wat het westen daar zou proberen heen te krijgen zou worden geconfisceerd door de russen dus dat heeft geen zin. We hebben eerder gezien hoe de russen omgaan met humanitaire corridors etcetera, die worden gewoon bewust met artillerie bestookt, net als ziekenhuizen en scholen.
Ik hoop om die reden dat de bevrijding van Cherson niet te lang op zich laat wachten want de situatie is voor de bevolking niet best. Dat is trouwens bij elke oorlog zo maar bij de russen in het bijzonder.
dus dan krijg je het probleem van het laten vallen, je payload moet precies in die loopgraaf vallen anders is het effect quasi nihil._Eend_ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:24:
[...]
Als je met zo'n drone op 50-100 meter hoogte vliegt dan moet je aardig goede ogen hebben wil je hem kunnen zien. En op zo'n hoogte hoor je ze ook niet of nauwelijks. De beperking is denk ik meer het beperkte gewicht dat ze kunnen dragen.
Dat gezegt zijnde: het aanleggen van een collectie loopgraven vereist ook coordinatie en een plan. Dingen waar de Russische legerleiding / staf niet bepaald in uitblinkt vanaf het begin van de oorlog al. In het tempo waarin men blijft doorstomen, zal er weinig tijd overblijven voor Russische troepen om zichzelf te organiseren en succesvol een verdedigingslinie op te zetten.
Buiten dat is het ook niet erg praktisch om constant heen en weer te vliegen met een stel van die drones.polthemol schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:32:
[...]
dus dan krijg je het probleem van het laten vallen, je payload moet precies in die loopgraaf vallen anders is het effect quasi nihil.
Dat gezegt zijnde: het aanleggen van een collectie loopgraven vereist ook coordinatie en een plan. Dingen waar de Russische legerleiding / staf niet bepaald in uitblinkt vanaf het begin van de oorlog al. In het tempo waarin men blijft doorstomen, zal er weinig tijd overblijven voor Russische troepen om zichzelf te organiseren en succesvol een verdedigingslinie op te zetten.
Als ik het goed begrijp, gebruiken ze hier commerciële drones (DJI etc). Die kosten - zeg- EUR 1000. Weet iemand toevallig of je niet drone+bom recht zo'n loopgraaf in kan sturen, als kamikaze-drone? (of gebeurt dat allang en loop ik weer eens achter)_Eend_ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:00:
[...]
Buiten dat is het ook niet erg praktisch om constant heen en weer te vliegen met een stel van die drones.
Edit: @EdwinW, @3raser dank, goede voorbeelden waarbij drones als veredelde WOI vliegtuigen bommen laten vallen. Ik bedoelde vooral of er, daarnaast, al voorbeelden zijn geweest waarbij de drone + bom samen als een soort slimme munitie zijn ingezet (en waarbij de drone dus op zelfmoordmissie werd gestuurd). Lijkt mij een erg goedkope variant op geleide raketten, maar vermoedelijk mis ik iets, anders hadden we er wel meer over gehoord.
[ Voor 31% gewijzigd door onkl op 06-10-2022 13:32 ]
Ze vernietigen ook regelmatig tanks met zo'n drone door een bom precies door een openstaand luik te laten vallen. Het kost soms een paar pogingen maar daarna vat de tank vlam en als er nog munitie binnen ligt ontploft de boel vanzelf.EdwinW schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:18:
@onkl Ik heb trainingsfilmpjes gezien bij (volgens mij bij Wartranslated) waarbij ze een projectiel recht boven een tank lieten vallen. Niet zozeer dat de tank werd vernietigd, maar wel de persoon.
Er zijn heel veel van dit soort filmpjes op Reddit en Youtube te zien. Dat komt natuurlijk vooral omdat alles wat die drone doet toch al gefilmd wordt. Of het echt heel veel wordt toegepast weet ik niet.
Hier bijvoorbeeld om filmpje waarbij ze munitie opblazen. En hier dat ze hem in een tank gooien.
[ Voor 11% gewijzigd door 3raser op 06-10-2022 13:29 ]
Als kamikaze is dat veel te duur, ze hangen er 2 tot 8 granaten of shape charge handgranaten onder die ze individueel los kunnen laten, en vliegen dan terug om de volgende 8 op te halen.onkl schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:13:
[...]
Als ik het goed begrijp, gebruiken ze hier commerciële drones (DJI etc). Die kosten - zeg- EUR 1000. Weet iemand toevallig of je niet drone+bom recht zo'n loopgraaf in kan sturen, als kamikaze-drone? (of gebeurt dat allang en loop ik weer eens achter)
PSN
Ik heb wel eens een filmpje gezien van een kamikaze drone, maar dat was geen DJI drone maar een (zelfbouw?) FPV drone:onkl schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:13:
[...]
Als ik het goed begrijp, gebruiken ze hier commerciële drones (DJI etc). Die kosten - zeg- EUR 1000. Weet iemand toevallig of je niet drone+bom recht zo'n loopgraaf in kan sturen, als kamikaze-drone? (of gebeurt dat allang en loop ik weer eens achter)
Maar dat is ook een van de weinige voorbeelden die ik heb gezien. En zo'n drone hoeft niet veel te kosten, pak 'm beet 200-400 euro?
[ Voor 13% gewijzigd door _Eend_ op 06-10-2022 13:34 ]

https://www.rferl.org/a/d...hina-russia/31943191.html_Eend_ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:32:
[...]
Ik heb wel eens een filmpje gezien van een kamikaze drone, maar dat was geen DJI drone maar een (zelfbouw?) FPV drone:
[YouTube: FPV Drone Kamikaze Attack on Ukraine - Russia]
Maar dat is ook een van de weinige voorbeelden die ik heb gezien. En zo'n drone hoeft niet veel te kosten, pak 'm beet 200-400 euro?
Drone Wars: Ukraine's Homegrown Response To 'Deadly' Chinese Detection Tech
...
A Ukrainian-made octocopter called the R18 first flew in 2019 and has been able to destroy Russian targets worth millions of dollars by dropping explosives weighing up to 5 kilograms. The R18’s specifications, including a range of up to 4 kilometers, rivals the best drones on the market and is designed for total visual stealth in darkness.

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2022 13:46 ]
PSN

Moeten die Russische troepen die van Melitopol richting Cherson werden gedirigeerd nu weer terugrennen?3raser schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:20:
Rybar verwacht een aanval vanaf de andere kant van de Dnjepr richting Melitopol.
[Afbeelding]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Jup, standaard foutjehansvk schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:27:
[...]
Moeten die Russische troepen die van Melitopol richting Cherson werden gedirigeerd nu weer terugrennen?
YakuzA in "Het Cherson front"
Maar we zullen het zien, als Rybar dit verwacht, dan wordt het RU leger weer blindsided
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2022 14:30 ]
PSN
Wat ook wel apart is, is het stukje links boven, hij verwacht dat UAF de Dnjepr over gaat.3raser schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:20:
Rybar verwacht een aanval vanaf de andere kant van de Dnjepr richting Melitopol.
[Afbeelding]
Het is niet alleen goedkoop en effectief, het is ook een echte moraalkiller.3raser schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:26:
[...]
Ze vernietigen ook regelmatig tanks met zo'n drone door een bom precies door een openstaand luik te laten vallen. Het kost soms een paar pogingen maar daarna vat de tank vlam en als er nog munitie binnen ligt ontploft de boel vanzelf.
Er zijn heel veel van dit soort filmpjes op Reddit en Youtube te zien. Dat komt natuurlijk vooral omdat alles wat die drone doet toch al gefilmd wordt. Of het echt heel veel wordt toegepast weet ik niet.
Hier bijvoorbeeld om filmpje waarbij ze munitie opblazen. En hier dat ze hem in een tank gooien.
Ik heb ze granaten op kakkende, slapende en sexende Russen zien gooien - daarbij ga je niet altijd direct dood van een voltreffer maar raak je vaak zwaargewond waardoor je niet meer mee kunt vechten en een hoop andere mensen bezig gaat houden. Het is eigenlijk een best wel smerige manier om aan je einde te komen en biedt voor de toekomst weinig goeds als je nagaat dat ze dit in zwermen willen gaan laten rondvliegen over het slagveld.
Maar nu heeft Ukraine het tactische voordeel en benut dat goed.
Dat voorspellen we allemaal al weken maar heeft hij daar ook argumenten voor behalve dat een Oekraiens offensief richting de Zee van Azov zo voor de hand ligt?3raser schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:20:
[Afbeelding]
Ik weet niet of Rybar de argumenten heeft, maar er wordt in het algemeen wel aangenomen dat UA reserves heeft die nog niet zijn ingezet. Dit op basis van het materiaal / units dat op het strijdtoneel is gezien vs. wat we weten van beschikbaar UA materiaal / units.downtime schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:11:
[...]
Dat voorspellen we allemaal al weken maar heeft hij daar ook argumenten voor behalve dat een Oekraiens offensief richting de Zee van Azov zo voor de hand ligt?
om van over de rivier te beschieten bedoel je.jip_86 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:38:
[...]
Allemaal spul om over de rivier heen te schieten.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
We hebben dit al eerder gezien alleen was het toen rechtstreeks naar russisch grondgebied. (de Krim beschouw ik niet zo)
https://twitter.com/niktwick/status/1577940974281572353
https://www.reddit.com/r/...re_ukranian_kids_this_is/
Tja, nu kunnen ze Kherson gewoon platbombarderen zonder al te veel lastige vragen.Indoubt schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:38:
Typisch russisch maar het doet wel extra zeer omdat het kinderen betreft. In Kherson hebben de autoriteiten schoolvakantie afgekondigd en voor hun eigen veiligheid worden de kinderen "geëvacueerd" naar de Krim.
We hebben dit al eerder gezien alleen was het toen rechtstreeks naar russisch grondgebied. (de Krim beschouw ik niet zo)
nope
De vraag is, wat ga je anders doen?Indoubt schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:38:
Typisch russisch maar het doet wel extra zeer omdat het kinderen betreft. In Kherson hebben de autoriteiten schoolvakantie afgekondigd en voor hun eigen veiligheid worden de kinderen "geëvacueerd" naar de Krim.
Waar zou jij de kinderen heen brengen of zou je ze daar laten, wetende dat er allicht zwaar gevochten zal worden?
Nou doe je net alsof de russen de kinderen willen beschermen. Is dat je bedoeling?oldgrumpy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:52:
[...]
De vraag is, wat ga je anders doen?
Waar zou jij de kinderen heen brengen of zou je ze daar laten, wetende dat er allicht zwaar gevochten zal worden?
Het blijft voor ons gewoon gokken. En ja, als ze er de als ze er de capaciteit voor hebben is het nogal voor de hand liggend.downtime schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:11:
[...]
Dat voorspellen we allemaal al weken maar heeft hij daar ook argumenten voor behalve dat een Oekraiens offensief richting de Zee van Azov zo voor de hand ligt?
Rybar heeft duidijk insider info en weet van bijv, Die troepenbewegeingen, maar ook de posities en sterkte van de Russische troepen, en in veel mindere mate, van de Oekraïners.
Wij daarentegen weten niets, behalve globaal wat de beste positie zou zijn om aan te vallen vanwege geografie, impact en dergelijke. Het Russische leger weet dat ook, en de verdediging is er op ingericht.
En elke keer weer doet UA exact wat iedereen niet aan zag komen. Of precies dat als de de Russen en wij het het minst verwachten omdet men elders al bezig is. Compleet onvoorspelbaar.
Buiten dat doet de AFU het gewoon buitengewoon goed, breekt door op plekken waar dat niet voor mogelijk gehouden werd, steekt rivieren over alsof er een snelweg overheen ligt.
Het is gewoon onmogelijk om te voorspellen wat ze gaan doen.
Dus ja, een offensief richting melitopol ligt erg voor de hand, en gaat daarom waarschijnlijk niet gebeuren. Niet als we het verwachten tenminste.
of toch wel?
Kun je je indenken hoe de Russische legerleiding zich moet voelen?
Ik weet niet wat de bedoeling van de Russen is, ik kan niet in hun hoofd kijkenIndoubt schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:56:
[...]
Nou doe je net alsof de russen de kinderen willen beschermen. Is dat je bedoeling?
Mijn bedoeling is te weten welke andere oplossing er dan wel is ipv ze naar de Krim te sturen?
Iedereen doet daar precies heel veontwaardigd over maar zelf zie ik niet echt een andere veilige optie.
Vertel maar, waar zou jij ze dan heen brengen?
Precies. En daarom ben ik benieuwd of hij daar echte argumenten voor heeft of dat ie, net als ons, ook maar naar een kaart kijkt en armchair general speelt.ZenTex schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:57:
[...]
Het blijft voor ons gewoon gokken. En ja, als ze er de als ze er de capaciteit voor hebben is het nogal voor de hand liggend.
Rubar heeft duidijk insider info en weet van bijv, Die troepenbewegeingen, maar ook de posities en sterkte van de Russische troepen, en in veel mindere mate, anvan de Oekraïners.
Wij daarentegen weten niets, behalve globaal wat de beste positie zou zijn om aan te vallen vanwege geografie, impact en dergelijke.
in westelijke richting,. UA zal ze met open armen ontvangen.oldgrumpy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:59:
[...]
Ik weet niet wat de bedoeling van de Russen is, ik kan niet in hun hoofd kijken
Mijn bedoeling is te weten welke andere oplossing er dan wel is ipv ze naar de Krim te sturen?
Iedereen doet daar precies heel veontwaardigd over maar zelf zie ik niet echt een andere veilige optie.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Hmm. je doet nu net alsof er niet al meer dan 100.000 kinderen door de russen zijn ontvoerd. En jij weet niet wat de bedoeling van de russen is want je kunt niet in hun hoofd kijken.oldgrumpy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:59:
[...]
Ik weet niet wat de bedoeling van de Russen is, ik kan niet in hun hoofd kijken
De russen hebben scholen gebombardeerd, kinderdagverblijven en ziekenhuizen en jij doet alsof je neus bloed.
Maar om je volslagen onterechte vraag te beantwoorden: ik denk dat ze het beste af zijn bij hun ouders of bij familie/kennissen in hun eigen buurt. In ieder geval een heel stuk veiliger als in handen van de russen.
Separatistenleider haalt uit naar Russische minister van Defensie: ‘schiet jezelf neer’
Ehm, oké, een stukje redeneren met Russische logica. En nota bene veel mensen zeggen dit [...]. Zelf moest ik een paar keer lezen voor ik begreep wat er precies stond. Volgens Stremoöesov moet Sjojgoe de Russische samenleving van hemzelf verlossen. Maar dan wat minder diplomatiek geformuleerd.Een door Rusland aangestelde bestuurder in de provincie Cherson heeft bijzonder harde kritiek geuit op de Russische minister van Defensie, Sergej Sjojgoe. De bestuurder. Kirill Stremoöesov, geeft Sjojgoe de schuld van het recente falen van het Russische leger in Oekraïne. ‘Veel mensen zeggen dat als zij als minister van Defensie zoiets hadden laten gebeuren, ze zichzelf als officiers zijnde neer hadden kunnen schieten’, aldus Stremoöesov. ‘Maar veel mensen begrijpen niet wat het betekent om officier te zijn.’
Die formulering vertelt ons nu wel precies hoe hoog de gemoederen in het bezette Kherson aan het oplopen zijn. Op zich is dat mooi, maar deze situatie moet ook niet te lang gaan duren om te voorkomen dat ook de goeden onder deze opgefoktheid gaan lijden.
Het is nu wel alle ballen op Sjojgoe. Stremoöesov sluit aan in een inmiddels langer wordende rij. De kritiek op Sjojgoe lost alleen niets op. En dat is prima. Zolang de energie weglekt naar onderlinge kritiek wordt de verdediging nog minder effectief dan al het geval was.Stremoöesov is niet de eerste die harde kritiek uit op de Russische defensietop. De Tsjetsjeense dictator Ramzan Kadyrov en huurlingenleider Jevgeni Prigozjin gingen hem in de afgelopen dagen voor. Sjojgoe is altijd een nauwe bondgenoot geweest van Poetin, maar het lijkt erop dat hij nu een nuttige rol vervult als kop van jut voor Russische mislukkingen in Oekraïne.
Die term Oekronazi's hoor ik voor het eerst, maar dat zal aan mij liggen. Schelden is vaak een uiting van machteloosheid.De uitspraken van Stremoöesov zijn ook markant omdat hij vanochtend op zijn Telegramkanaal nog volhield dat er niets aan de hand is in Cherson, waar het Oekraïense leger naar eigen zeggen in de afgelopen dagen 400 vierkante kilometer aan grondgebied heroverde. ‘De provincie Cherson houdt de aanval van de Oekronazi’s tegen’, aldus Stremoöesov. ‘Ik herhaal nogmaals dat, ondanks de paniek die de media verspreidt, het ministerie van Defensie en de Nationale Garde in Cherson standhouden tot de dood.’
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Dat laatste, met ietsje meer gegevens dan wij.downtime schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:00:
[...]
Precies. En daarom ben ik benieuwd of hij daar echte argumenten voor heeft of dat ie, net als ons, ook maar naar een kaart kijkt en armchair general speelt.
Maar AFU laat iedereen er elke keer weer u stinken.
Weet je nog dat iemand die troepenopbouw en vervolgens offensief rond Kharkiv aan zag komen?
En nu ineens verplaatsen ze hun troepen zichtbaar voor iedereen. En ligt de zwarte zee kust erg voor de hand?
Dan is dat voor mij een teken dat ze dat (vooralsnog) niet gaan doen, maar de Russen moeten eigenlijk wel versterkingen sturen van een doorbraak in die richting zou fataal zijn.
Ik vrees dat je ernaast zit. Oorlogsgebied is veruit de slechtste plek voor die kinderen. Letterlijk elke andere plek is beter. Uit de Krim kunnen ze later weer terug gehaald worden als deze oorlog voorbij is. Dat is lastiger als ze straks in een massagraf liggen omdat hun huis onder artillerievuur kwam.Indoubt schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:04:
[...]
Maar om je volslagen onterechte vraag te beantwoorden: ik denk dat ze het beste af zijn bij hun ouders of bij familie/kennissen in hun eigen buurt. In ieder geval een heel stuk veiliger als in handen van de russen.
UA trekt dus via twee fronten op richting Kherson.
Vanuit Tryfonvika is het (hemelsbreed) zo'n 30 km naar Nova Kakhovka.
Is de dam/brug over de Dnjepr daar nog begaanbaar voor verkeer?
Bron: LiveUAmap
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Letterlijk elke plek? Ook als hun ouders daar niet zijn en met de mogelijkheid dat ze nooit terug keren?downtime schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:11:
[...]
Ik vrees dat je ernaast zit. Oorlogsgebied is veruit de slechtste plek voor die kinderen. Letterlijk elke andere plek is beter. Uit de Krim kunnen ze later weer terug gehaald worden als deze oorlog voorbij is. Dat is lastiger als ze straks in een massagraf liggen omdat hun huis onder artillerievuur kwam.
Dat is dus simpel gezegd een 40mm granaat waarbij de aandrijving een drone rotor is. Het voordeel is dat die granaat zo standaard is dat het volgens mij erg goedkoop moet zijn om te produceren. Verschillende payloads mogelijk b.v
airburst, smoke, non-lethal, etc.
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Ja. Jij hebt liever dat ze samen met hun ouders in een massagraf liggen?3raser schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:13:
[...]
Letterlijk elke plek? Ook als hun ouders daar niet zijn en met de mogelijkheid dat ze nooit terug keren?
Ik heb liever dat hun ouders (voor zover dat kan) mee gaan. Waarom alleen de kinderen mee nemen? Wat is dat voor halve maatregel? Zoiets doe je toch alleen in een situatie waarin je moet kiezen wie er niet gered kan worden. Zo ver zijn we hier volgens mij nog.downtime schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:14:
[...]
Ja. Jij hebt liever dat ze samen met hun ouders in een massagraf liggen?
Het is niet eens uit te sluiten dat dit plan bedacht is met goede intenties, genoeg lokale "burgemeesters in oorlogstijd". We hebben hier geen idee, er is niets zinnigs over te zeggen. Probleem is alleen dat die kinderen direct worden geannexeerd door de al opgetuigde Russificatie-machine.Indoubt schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:04:
[...]
Hmm. je doet nu net alsof er niet al meer dan 100.000 kinderen door de russen zijn ontvoerd. En jij weet niet wat de bedoeling van de russen is want je kunt niet in hun hoofd kijken.
De russen hebben scholen gebombardeerd, kinderdagverblijven en ziekenhuizen en jij doet alsof je neus bloed.
Positief punt is wel dat ik even niet zie hoe het de lokale autoriteiten zou lukken om zulke aantallen kinderen de Dnipro over te krijgen.
Geen idee. Misschien moeten ze inderdaad kiezen. Gezien hun logistieke issues hebben ze misschien niet genoeg bussen over om iedereen te evacueren. En eerlijk gezegd: We weten toch al dat alle mannen verplicht meevechten?3raser schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:17:
[...]
Ik heb liever dat hun ouders (voor zover dat kan) mee gaan. Waarom alleen de kinderen mee nemen? Wat is dat voor halve maatregel? Zoiets doe je toch alleen in een situatie waarin je moet kiezen wie er niet gered kan worden. Zo ver zijn we hier volgens mij nog.
Krim is ook oorlogsgebied. Je mag best je eigen mening hebben maar de russen doen niets uit liefdadigheid naar Oekrainers toe. En dat geld net zo goed voor Oekrainese kinderen als voor de Oekrainse volwassenen.downtime schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:11:
[...]
Ik vrees dat je ernaast zit. Oorlogsgebied is veruit de slechtste plek voor die kinderen. Letterlijk elke andere plek is beter. Uit de Krim kunnen ze later weer terug gehaald worden als deze oorlog voorbij is. Dat is lastiger als ze straks in een massagraf liggen omdat hun huis onder artillerievuur kwam.
Je negeert gewoon wat er op enorme schaal gebeurt.
Als Kherson met de grond wordt gelijk gemaakt door raketten dan zullen die van russische zijde komen.
Daarom zei ik al, voor zover dat kan. Alleen de moeders vind ik ook prima. En de moeders met kinderen in een zelfgekozen richting laten vertrekken lijkt me nog beter. Als ik de berichten goed gevolgd heb komt er amper genoeg eten in Cherson aan. Hoe gaan ze dan ooit al die kinderen vervoeren? De brug is ook alweer bestookt dus hoe begaanbaar is de weg naar de Krim nog. Maar de Russen hebben natuurlijk het beste voor met die kinderen dus ze richting de nazi Oekraïners sturen is geen optie.downtime schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:21:
[...]
Geen idee. Misschien moeten ze inderdaad kiezen. Gezien hun logistieke issues hebben ze misschien niet genoeg bussen over om iedereen te evacueren. En eerlijk gezegd: We weten toch al dat alle mannen verplicht meevechten?
Ik negeer niks. Ik zeg alleen dat oorlogsgebied letterlijk de allerslechtste plek voor die kinderen is. En dan is evacueren naar de Krim, waar vooralsnog hooguit wel eens een raket op een vliegveld valt, beter dan sterven in Kherson.Indoubt schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:26:
[...]
Krim is ook oorlogsgebied. Je mag best je eigen mening hebben maar de russen doen niets uit liefdadigheid naar Oekrainers toe. En dat geld net zo goed voor Oekrainese kinderen als voor de Oekrainse volwassenen.
Je negeert gewoon wat er op enorme schaal gebeurt.
Als Kherson met de grond wordt gelijk gemaakt door raketten dan zullen die van russische zijde komen.
Ik weet heel goed wat er gebeurt in Rusland maar een dood kind is niet meer te redden. Zolang ze leven is er hoop dat ze die oorlog doorkomen.
[ Voor 88% gewijzigd door teacup op 06-10-2022 21:03 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
[ Voor 86% gewijzigd door teacup op 06-10-2022 21:07 ]
[ Voor 86% gewijzigd door teacup op 06-10-2022 21:13 ]
Aanvulling op bovenstaande.RoD schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:14:
[...]
Ik weet niet of Rybar de argumenten heeft, maar er wordt in het algemeen wel aangenomen dat UA reserves heeft die nog niet zijn ingezet. Dit op basis van het materiaal / units dat op het strijdtoneel is gezien vs. wat we weten van beschikbaar UA materiaal / units.
[Twitter: https://twitter.com/raging545/status/1578005565732782080?t=wm_Bxk4ebNNhdxLVW46SJA&s=19] De basis is en blijft russische bronnen. Ben benieuwd of Oekraïne dit daadwerkelijk gaat doen, of weer eens een konijn uit de hoge hoed tovert en iets anders gaat doen.
UA tovert een hoed uit het konijn waarschijnlijk.RoD schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:56:
[...]
Aanvulling op bovenstaande.
[Embed] De basis is en blijft russische bronnen. Ben benieuwd of Oekraïne dit daadwerkelijk gaat doen, of weer eens een konijn uit de hoge hoed tovert en iets anders gaat doen.
Edit: Disclaimer; er werden geen dieren leed aangedaan bij het maken van dit comment.
[ Voor 8% gewijzigd door ZenTex op 06-10-2022 17:12 ]
[ Voor 89% gewijzigd door teacup op 06-10-2022 21:18 ]
Dat klinkt erg onvriendelijk. Meer als iets wat de Russen zouden proberen om er vervolgens een teringzooi van maken... Al dat dierenleed...ZenTex schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:02:
[...]
UA tovert een hoed uit het konijn waarschijnlijk.
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Zou wel een erg mooi verjaardagscadeau zijn....RoD schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:56:
[...]
Aanvulling op bovenstaande.
[Embed] De basis is en blijft russische bronnen. Ben benieuwd of Oekraïne dit daadwerkelijk gaat doen, of weer eens een konijn uit de hoge hoed tovert en iets anders gaat doen.

Spoiler
[ Voor 7% gewijzigd door Maestro op 06-10-2022 17:16 ]
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Erg speculatief allemaal, de enige reden waarom ik dit toch serieus neem is de bron. Rybar was bij Kupiansk, Lyman en het noorden van Kherson de eerste die de situatie op de grond goed weergaf.Maestro schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:14:
Zou wel een erg mooi verjaardagscadeau zijn....
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Nonsensical line goes here <---
Rybar is gewoon elke keer de eerste die UA posities en I names redelijk nauwkeurig weergeeft. Waarschijnlijk heef hij goede contacten en hoeft zich uiteraard iet aan UA opsec te houden.hoevenpe schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:18:
[...]
Erg speculatief allemaal, de enige reden waarom ik dit toch serieus neem is de bron. Rybar was bij Kupiansk, Lyman en het noorden van Kherson de eerste die de situatie op de grond goed weergaf.
Heaas gaat hij vaak de mist in met dikke grote rode pijlen te tekenen waar een Russisch tegenoffensief zou plaatsvinden die nooit materialiseren, of wensdenken door oprukkende AFU eenheden maar alvast als o. Cirkel te bestempelen.
Goede maps, dat wel, en nogmaals zeer actueel.
Ze worden ontvoerd naar Rusland en ‘gerussificeerd’ en je ziet ze nooit meer terug als ouder.downtime schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:11:
[...]
Maar ik hoop dat dat inmiddels al duidelijk was.
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2022 18:08 ]
PSN
Dat is duidelijk en ik hoop dat we na deze oorlog pas sancties opheffen als alle ontvoerden terug in Oekraine zijn. Maar nu is het geen keuze tussen goede en slechte opties want je krijgt geen goede opties. In oorlogstijd is het alleen maar kiezen tussen slechte opties.YakuzA schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:59:
[...]
Ze worden ontvoerd naar Rusland en je ziet ze nooit meer terug als ouder.
Maar ik hoop dat dat inmiddels al duidelijk was.
Russian source
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 6 oktober 2022
"The day before yesterday in the area of the settlement of Pologi (Zaporozhye region) the enemy carried out a number of offensive actions, probably with the aim of conducting reconnaissance in force."
👀👀
Ze lopen dus al een dag of twee te prikken schijnbaar....
#Ukraine: Imagine the insane effect if #UkrainianArmy is capable of launching the third and the most powerful attack in #Zaporizhia to retake #Melitopol 😎
— Ukraine News 🇺🇦 (@Ukrainene) 6 oktober 2022
That is what the #RussianPropagandists and the #Russians are afraid of. I think it is the next step of the #Ukrainians pic.twitter.com/3Yg1pMsAIV
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
En misschien komt de aanval dan wel richting Donetsk, oid.
Russian columns from Mariupol seen heading towards the southern frontlines near Melitopol.
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 6 oktober 2022
Laten ze eerst maar eens Svatove, Kreminna en Mylove innemen, de kaartjes van WarMonitor3 lijken eerder achteruit dan vooruit te gaan. Toen daar in de comments opmerkingen over kwamen heeft hij die tweet verwijderd.RoD schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:58:
En misschien komt de aanval dan wel richting Donetsk, oid.
Denk dat we wat te euforisch zijn, de voortgang significant is maar de Russen op beide fronten inmiddels meer weerstand bieden.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ja na de snelle vorderingen gaat het nu zeker weer wat langzamer. Maar we weten ook dat het plotseling weer sneller kan gaan. Stel dat ze Snigurivka bevrijden, dan zouden ze snel weer meer terrein kunnen buitmaken.hoevenpe schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:11:
[...]
Laten ze eerst maar eens Svatove, Kreminna en Mylove innemen, de kaartjes van WarMonitor3 lijken eerder achteruit dan vooruit te gaan. Toen daar in de comments opmerkingen over kwamen heeft hij die tweet verwijderd.
Denk dat we wat te euforisch zijn, de voortgang significant is maar de Russen op beide fronten inmiddels meer weerstand bieden.
Maar het is nu zeker even afwachten...
Edit: Oekraïne moet natuurlijk ook de bevrijde gebieden consolideren. De russen rennen zo hard achteruit dat Oekraïne moeite heeft met het tempo. De aanvalslijnen moeten ook niet te dun worden. Geduld is beter, denk ik.
[ Voor 13% gewijzigd door RoD op 06-10-2022 19:32 ]
De Oekraïense propagandafilmpjes als reactie op dit nieuws druppelen al binnenXWB schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:41:
[Twitter]
Come on a tour of our Border Guards' lodgings! The tour includes culinary details, too - unfortunately, no tasting for us but it all looks delicious.
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 6 oktober 2022
📹: State Border Guard Service of Ukraine pic.twitter.com/IAQpiZDy9Q
https://nitter.it/Gerashchenko_en/status/1578066027761618945
If the previous video didn't make you hungry, here's another one - a lunch in the Ukrainian Armed Forces.
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 6 oktober 2022
What would you choose - borshch or sushi? pic.twitter.com/vH6IbXvuHc
https://nitter.it/Gerashchenko_en/status/1578072928855494656
[ Voor 8% gewijzigd door Maestro op 06-10-2022 20:38 ]
Inderdaad, voorraden/logistiek weer op orde brengen. En niet te vergeten even relatieve rust voor de frontlinie. Al is dat ook lang niet overal het geval, er is nog geen stabiel front in bepaalde gebieden.RoD schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:16:
Edit: Oekraïne moet natuurlijk ook de bevrijde gebieden consolideren. De russen rennen zo hard achteruit dat Oekraïne moeite heeft met het tempo. De aanvalslijnen moeten ook niet te dun worden. Geduld is beter, denk ik.

⚡️At least 5 killed after HIMARS strike on a bus with civilians in the Kherson region
— Russian Market (@runews) 7 oktober 2022
pic.twitter.com/Pg088eyP3u
Komt aardig goed overeen met de andere sources idd3raser schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:17:
Hier nog even een Rybar situatieschets van vannacht.
[Afbeelding]
In Pyatykhatky, Kherson there is fighting reported. The small settlement is just north of Borozens’ke pic.twitter.com/tQmvaXSaTp
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 7 oktober 2022
Pyatkhakty is precies waar het Rybar pijltje heen staat.
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 07-10-2022 10:25 ]
PSN
Ik heb hier toch wel zo mijn bedenkingen bij, niet omdat het UA zou zijn maar omdat RU "wel eens" de feiten verdraait, zoals gisteren toen er een foto werd gedeeld van een verwoest gebouw in Donetsk. Maar die bleek in (ik dacht) Lyman te staan.3raser schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:22:
Geen enkel bewijs dat dit HIMARS zou zijn maar ik wil het toch even benoemen omdat er gisteren werd aangekondigd dat er kinderen per bus vervoerd zouden worden. Dit kan straks vanuit Russische zijde worden gebruikt om UA te beschuldigen van het doden van kinderen, of het blokkeren van de evacuatie van kinderen.
[Twitter]
Een HIMARS op een bus lijkt mij ook niet erg logisch overigens.
Misschien was het niet helemaal duidelijk maar ik heb hier zeker mijn bedenkingen bij. Het is alleen bijzonder omdat dit het nieuws van gisteren direct raakt. De Russen zeggen dat ze kinderen gaan evacueren met bussen en nu is er nieuws dat bussen worden getroffen door UA. Toeval, of draait de Russische propaganda machine overuren?_Eend_ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:31:
[...]
Ik heb hier toch wel zo mijn bedenkingen bij, niet omdat het UA zou zijn maar omdat RU "wel eens" de feiten verdraait, zoals gisteren toen er een foto werd gedeeld van een verwoest gebouw in Donetsk. Maar die bleek in (ik dacht) Lyman te staan.
Een HIMARS op een bus lijkt mij ook niet erg logisch overigens.
Dat was mij wel duidelijk3raser schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:34:
[...]
Misschien was het niet helemaal duidelijk maar ik heb hier zeker mijn bedenkingen bij. Het is alleen bijzonder omdat dit het nieuws van gisteren direct raakt. De Russen zeggen dat ze kinderen gaan evacueren met bussen en nu is er nieuws dat bussen worden getroffen door UA. Toeval, of draait de Russische propaganda machine overuren?
Toeval bestaat denk ik niet, deze kans is te mooi..
Overigens heb ik sterk de indruk dat ik deze beelden al vaker heb gezien.
En Snigurivka nog niet bevrijd. En dat is toch wel jammer.YakuzA schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:25:
[...]
Komt aardig goed overeen met de andere sources idd
[Twitter]
Pyatkhakty is precies waar het Rybar pijltje heen staat.
HIMARS tegen bussen gebruiken is niet logisch. Maar Russen die beweren dat HIMARS tegen bussen gebruikt wordt is volkomen logisch.3raser schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:22:
Geen enkel bewijs dat dit HIMARS zou zijn maar ik wil het toch even benoemen omdat er gisteren werd aangekondigd dat er kinderen per bus vervoerd zouden worden. Dit kan straks vanuit Russische zijde worden gebruikt om UA te beschuldigen van het doden van kinderen, of het blokkeren van de evacuatie van kinderen.
[Twitter]
Ook niet als je zeker weet dat die bussen vol RU troepen zitten om het front te versterken?downtime schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:50:
[...]
HIMARS tegen bussen gebruiken is niet logisch. Maar Russen die beweren dat HIMARS tegen bussen gebruikt wordt is volkomen logisch.
Niet tegen een individuele bus. Want bewegend doel. Maar misschien wel tegen een verzamelplek met bussen.3raser schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:52:
[...]
Ook niet als je zeker weet dat die bussen vol RU troepen zitten om het front te versterken?
Het is bizar moeilijk om een rijdende bus met een HIMARS te raken. Die zijn bedoeld voor statische objecten. Dus het is of toeval dat de bus ook geraakt is, of de Russen kletsen uit hun nek.3raser schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:52:
[...]
Ook niet als je zeker weet dat die bussen vol RU troepen zitten om het front te versterken?
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Aangezien een HIMARS nogal precies doelen raakt zal zo'n strike zeker geen toeval zijn en zal het dan ook dat laatste zijn. Niet teveel aandacht aan besteden dus.Standeman schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:53:
[...]
Het is bizar moeilijk om een rijdende bus met een HIMARS te raken. Die zijn bedoeld voor statische objecten. Dus het is of toeval dat de bus ook geraakt is, of de Russen kletsen uit hun nek.
[removed]
Het kan best toeval zijn. Denk aan een aanval op een brug waar net een bus op rijdt. Het risico van aanvallen op infrastructuur is nu eenmaal dat vaak ook burgers die infrastructuur gebruiken.redwing schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:03:
[...]
Aangezien een HIMARS nogal precies doelen raakt zal zo'n strike zeker geen toeval zijn en zal het dan ook dat laatste zijn. Niet teveel aandacht aan besteden dus.
*knip* S.V.P. Anders formuleren
[ Voor 29% gewijzigd door teacup op 10-10-2022 17:15 ]
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
https://nitter.it/NOELreports/status/1578322469815201794Russian sources now claim they are being attacked constantly south of Davydiv-Brid were they are entrenched.
"Losses"
We await further information but it seems unlikely that Russian troops will be able to hold the area for long. https://t.co/C8hWH3qg7O pic.twitter.com/MnWDN3vPv2

Aangezien een HIMARS op enkele tientallen kilometers afstand z'n raketten lanceert en die raketten al snel een vluchttijd hebben van (afhankelijk van de af te leggen afstand) enkele tientallen seconden voor ze hun doel bereiken, is de kans dat je een bewegend doel met een HIMARS raakt vrijwel nihil. De vluchttijd voor de raketten die ze momenteel gebruiken (bereik van plm 80 km) is, uit m'n hoofd pratend,bij de maximale afstand iets van anderhalve minuut.redwing schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:03:
[...]
Aangezien een HIMARS nogal precies doelen raakt zal zo'n strike zeker geen toeval zijn en zal het dan ook dat laatste zijn. Niet teveel aandacht aan besteden dus.
Als er dus een voertuig wordt geraakt door een HIMARS, is dat omdat dat voertuig toevallig over het eindpunt van de betrokken raket heen aan het rijden was...
Oftewel: dit was of toeval, of een Russische leugen. Gezien de reputatie van de Russen op dit gebied, acht ik de kans op het laatste plm 100%.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Waarschijnlijk offtopic, maar kan een HIMARS raket geen koers correcties uitvoeren tijdens zijn vlucht?Jiffy schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:46:
[...]
Aangezien een HIMARS op enkele tientallen kilometers afstand z'n raketten lanceert en die raketten al snel een vluchttijd hebben van (afhankelijk van de af te leggen afstand) enkele tientallen seconden voor ze hun doel bereiken, is de kans dat je een bewegend doel met een HIMARS raakt vrijwel nihil. De vluchttijd voor de raketten die ze momenteel gebruiken (bereik van plm 80 km) is, uit m'n hoofd pratend,bij de maximale afstand iets van anderhalve minuut.
Als er dus een voertuig wordt geraakt door een HIMARS, is dat omdat dat voertuig toevallig over het eindpunt van de betrokken raket heen aan het rijden was...
Oftewel: dit was of toeval, of een Russische leugen. Gezien de reputatie van de Russen op dit gebied, acht ik de kans op het laatste plm 100%.
(gezien de discussie over het al dan niet kunnen raken van die bus lijkt eea me in dit topic wel relevant om toe te voegen)
In short: als (als!) er een bus of een ander voertuig is geraakt door een HIMARS-raket, is dat of een langdurig stilstaand voertuig geweest, of heel erg "verkeerde plek, verkeerde tijd".
IMO: de Russen liegen. Maar ja, dat doen ze al zodra ze geluid produceren..
[ Voor 4% gewijzigd door Jiffy op 07-10-2022 14:17 ]
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
There is a reported breakthrough in Davydiv brid area. I hope to report on it tomorrow. 🇺🇦💪
En beelden hij ook echt kapot is.XWB schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 00:25:
Melding van een mogelijke doorbraak nabij Davydiv Brid:
[Twitter]
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf
O yeah 😎
Uhhh, dat gaat over de Kerch brug tussen Rusland en de Krim. Dat heeft vrij weinig met een doorbraak bij Davydiv Brid te makenMektheb schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:40:
[...]
En beelden hij ook echt kapot is.
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf
O yeah 😎
[ Voor 4% gewijzigd door gws24 op 08-10-2022 13:03 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Verkeerde quotegws24 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:46:
[...]
Uhhh, dat gaat over de Kerch brug tussen Rusland en de Krim. Dat heeft vrij weinig met een doorbraak bij Davydiv Brid te maken
Kherson-east axis:
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 8 oktober 2022
➡️No confirmed changes.
➡️I have reliable information that Bruskyns'ke is liberated, as well Ishchenka, Bezvodne, Sadok (yellow square). The line Borozens'ke-Nova Kuban is an area of defense for Russia. There is a breaktrough. Waiting for visual confirmation! pic.twitter.com/mz6jz4XwbD
➡️Around Dudchany the AFU is conducting offensive operations towards Mylove and the western part of the city. AFU high mobile recon units already were already able to reach area's close to Chernoyi Yar.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 8 oktober 2022
➡️To my understanding, Nova Kam'yanka is liberated. But we wait for visuals
Confirmed. Nova Kam'Yanka is under AFU control! https://t.co/EF6woCHdat pic.twitter.com/dSH0cvzOMA
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 9 oktober 2022
Eindelijk weer bevestigde vorderingen. Goed teken.
🔥🇺🇦The AFU has captured P'yatykhatky, Sablukivka and Kachkarivka. We are waiting for visual confirmation pic.twitter.com/APQbSUUOVT
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 9 oktober 2022