Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Als de troepen ook al uitgehongerd zijn, dan is het voorbij...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-06 11:10

_Eend_

🌻🇺🇦

XWB schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:41:
Cherson update: de afgelopen maand zouden ongeveer 2500 Russische troepen gedood zijn, plus 5000 gewond. Oekraïne blijft militaire gebouwen bestoken in de stad:

[Twitter]

Russische POW's rond Cherson vertonen tekenen van uithongering. De veerponten - als ze werken - kunnen ongeveer 1/3 van de noodzakelijke bevoorrading leveren:

[Twitter]
Over die pontonbruggen:
https://nitter.it/bayraktar_1love/status/1577948191693078529

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:23

ZenTex

Doet maar wat.

Russische POW's rond Cherson vertonen tekenen van uithongering. De veerponten - als ze werken - kunnen ongeveer 1/3 van de noodzakelijke bevoorrading leveren:

[Twitter]
Dank hiervoor. Dit is voor het eerst dat ik hierover concrete (zij het met zak zout) cijfers over de staat van de bevoorrading hoor.

Dus ja, wat ze ook doen, lose-lose.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:45

polthemol

Moderator General Chat
ZenTex schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:58:
Oekraine gaar echt niet op elke trench een raket afsturen.Helemaal gezien de kosten van zo'n ding.
Lijkt me meer een klus voor artillerie, en dan nog kan het lastig worden, daar zijn loopgraven nu eenmaal voor bedoeld en zeer effectief.
loopgraven zijn er echter vanwege artillerie. Je hebt krombaanvuur nodig, wat ook nog eens behoorlijk precies moet zijn: je projectiel moet in een loopgraaf belanden wil het schade aanrichten.

Andere opties zijn granaten die boven een loopgraaf ontploffen (zogenaamde airbursts), maar daar kun je jezelf vrij aardig tegen beschermen door wat stevige stammen over je loopgraaf te leggen.

Wat interessanter gaat zijn is of men wel in staat is om effectief loopgraven aan te leggen op de juiste wijze en welke middelen de eenheden die die loopgraaf moeten bemannen tot hun beschikking hebben. Stel het zijn maar simpele eenheden die ook niets van zwaardere wapens hebben, dan zou je er niet lang om kunnen malen en gewoon een pantsereenheid door die loopgraven heen kunnen laten baggeren (of erover heen zo je wil).

Nog simpeler: als de linies erom heen weg zijn is ze gewoon fijn laten zitten, die komen vanzelf wel uit hun loopgraaf :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
polthemol schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:03:
[...]

loopgraven zijn er echter vanwege artillerie. Je hebt krombaanvuur nodig, wat ook nog eens behoorlijk precies moet zijn: je projectiel moet in een loopgraaf belanden wil het schade aanrichten.

Andere opties zijn granaten die boven een loopgraaf ontploffen (zogenaamde airbursts), maar daar kun je jezelf vrij aardig tegen beschermen door wat stevige stammen over je loopgraaf te leggen.

Wat interessanter gaat zijn is of men wel in staat is om effectief loopgraven aan te leggen op de juiste wijze en welke middelen de eenheden die die loopgraaf moeten bemannen tot hun beschikking hebben. Stel het zijn maar simpele eenheden die ook niets van zwaardere wapens hebben, dan zou je er niet lang om kunnen malen en gewoon een pantsereenheid door die loopgraven heen kunnen laten baggeren (of erover heen zo je wil).

Nog simpeler: als de linies erom heen weg zijn is ze gewoon fijn laten zitten, die komen vanzelf wel uit hun loopgraaf :)
Ik vraag me af hoe effectief loopgraven zijn met de moderne drones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-06 11:05
DaniëlWW2 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:44:
Als de troepen ook al uitgehongerd zijn, dan is het voorbij...
Maar wat betekent dit voor de lokale bevolking van Cherson? Het is toch te hopen dat zij nog wel eten hebben.
En als dat zo is zou je verwachten dat de RU militairen dan gewoon de huizen aflopen om eten te scoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
DeDooieVent schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:15:
[...]

Ik vraag me af hoe effectief loopgraven zijn met de moderne drones
zal afhankelijk zijn van oa. hoe je die loopgraven aanlegt (zigzag / met bochten erin bv.) en wederom welke middelen men ter beschikking heeft. Ik weet ook niet hoe groot de kans is dat men een reguliere drone neer kan halen als er genoeg geweren zijn/mensen zijn natuurlijk.

Het is een fixed positie, dus je hebt alle tijd om je omgeving in het oog te houden en daarop te reageren (als je het goed doet tenminste :P ). Het zou zomaar kunnen zijn dat de huis-tuin en keuken drones die zijn omgebouwd daardoor beduidend minder effectief zijn dan tegen bv. konvooien die rondrijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Deze was raak denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.fdn.fr/pic/media%2FFeYPdTmX0AEZvnn.jpg%3Fname%3Dorig
(geen andere matches in tineye)

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2022 12:23 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gustaveau schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:15:
[...]

Maar wat betekent dit voor de lokale bevolking van Cherson? Het is toch te hopen dat zij nog wel eten hebben.
En als dat zo is zou je verwachten dat de RU militairen dan gewoon de huizen aflopen om eten te scoren?
Alle kinderen worden deze week ontvoerd door RF schijnbaar:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

polthemol schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:18:
[...]

zal afhankelijk zijn van oa. hoe je die loopgraven aanlegt (zigzag / met bochten erin bv.) en wederom welke middelen men ter beschikking heeft. Ik weet ook niet hoe groot de kans is dat men een reguliere drone neer kan halen als er genoeg geweren zijn/mensen zijn natuurlijk.

Het is een fixed positie, dus je hebt alle tijd om je omgeving in het oog te houden en daarop te reageren (als je het goed doet tenminste :P ). Het zou zomaar kunnen zijn dat de huis-tuin en keuken drones die zijn omgebouwd daardoor beduidend minder effectief zijn dan tegen bv. konvooien die rondrijden
Als je met zo'n drone op 50-100 meter hoogte vliegt dan moet je aardig goede ogen hebben wil je hem kunnen zien. En op zo'n hoogte hoor je ze ook niet of nauwelijks. De beperking is denk ik meer het beperkte gewicht dat ze kunnen dragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

gustaveau schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:15:
[...]

Ik betwijfel het. De hele regio wordt niet bevoorraad en de russen gaan echt niet voor de Okerainse bevolking zorgen. Hongerwinter 2.0 om het maar even plastisch uit te drukken.

EN alles wat het westen daar zou proberen heen te krijgen zou worden geconfisceerd door de russen dus dat heeft geen zin. We hebben eerder gezien hoe de russen omgaan met humanitaire corridors etcetera, die worden gewoon bewust met artillerie bestookt, net als ziekenhuizen en scholen.

Ik hoop om die reden dat de bevrijding van Cherson niet te lang op zich laat wachten want de situatie is voor de bevolking niet best. Dat is trouwens bij elke oorlog zo maar bij de russen in het bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
_Eend_ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:24:
[...]

Als je met zo'n drone op 50-100 meter hoogte vliegt dan moet je aardig goede ogen hebben wil je hem kunnen zien. En op zo'n hoogte hoor je ze ook niet of nauwelijks. De beperking is denk ik meer het beperkte gewicht dat ze kunnen dragen.
dus dan krijg je het probleem van het laten vallen, je payload moet precies in die loopgraaf vallen anders is het effect quasi nihil.

Dat gezegt zijnde: het aanleggen van een collectie loopgraven vereist ook coordinatie en een plan. Dingen waar de Russische legerleiding / staf niet bepaald in uitblinkt vanaf het begin van de oorlog al. In het tempo waarin men blijft doorstomen, zal er weinig tijd overblijven voor Russische troepen om zichzelf te organiseren en succesvol een verdedigingslinie op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-06 22:28
Deze verdedigingslinie hebben ze dus alleen schijnbaar al sinds juli voorbereid bij de brug/dam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

polthemol schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:32:
[...]

dus dan krijg je het probleem van het laten vallen, je payload moet precies in die loopgraaf vallen anders is het effect quasi nihil.

Dat gezegt zijnde: het aanleggen van een collectie loopgraven vereist ook coordinatie en een plan. Dingen waar de Russische legerleiding / staf niet bepaald in uitblinkt vanaf het begin van de oorlog al. In het tempo waarin men blijft doorstomen, zal er weinig tijd overblijven voor Russische troepen om zichzelf te organiseren en succesvol een verdedigingslinie op te zetten.
Buiten dat is het ook niet erg praktisch om constant heen en weer te vliegen met een stel van die drones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35
_Eend_ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:00:
[...]

Buiten dat is het ook niet erg praktisch om constant heen en weer te vliegen met een stel van die drones.
Als ik het goed begrijp, gebruiken ze hier commerciële drones (DJI etc). Die kosten - zeg- EUR 1000. Weet iemand toevallig of je niet drone+bom recht zo'n loopgraaf in kan sturen, als kamikaze-drone? (of gebeurt dat allang en loop ik weer eens achter)
Edit: @EdwinW, @3raser dank, goede voorbeelden waarbij drones als veredelde WOI vliegtuigen bommen laten vallen. Ik bedoelde vooral of er, daarnaast, al voorbeelden zijn geweest waarbij de drone + bom samen als een soort slimme munitie zijn ingezet (en waarbij de drone dus op zelfmoordmissie werd gestuurd). Lijkt mij een erg goedkope variant op geleide raketten, maar vermoedelijk mis ik iets, anders hadden we er wel meer over gehoord.

[ Voor 31% gewijzigd door onkl op 06-10-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:02
@onkl Ik heb trainingsfilmpjes gezien bij (volgens mij bij Wartranslated) waarbij ze een projectiel recht boven een tank lieten vallen. Niet zozeer dat de tank werd vernietigd, maar wel de persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-06 10:42

3raser

⚜️ Premium member

EdwinW schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:18:
@onkl Ik heb trainingsfilmpjes gezien bij (volgens mij bij Wartranslated) waarbij ze een projectiel recht boven een tank lieten vallen. Niet zozeer dat de tank werd vernietigd, maar wel de persoon.
Ze vernietigen ook regelmatig tanks met zo'n drone door een bom precies door een openstaand luik te laten vallen. Het kost soms een paar pogingen maar daarna vat de tank vlam en als er nog munitie binnen ligt ontploft de boel vanzelf.

Er zijn heel veel van dit soort filmpjes op Reddit en Youtube te zien. Dat komt natuurlijk vooral omdat alles wat die drone doet toch al gefilmd wordt. Of het echt heel veel wordt toegepast weet ik niet.

Hier bijvoorbeeld om filmpje waarbij ze munitie opblazen. En hier dat ze hem in een tank gooien.

[ Voor 11% gewijzigd door 3raser op 06-10-2022 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

onkl schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:13:
[...]

Als ik het goed begrijp, gebruiken ze hier commerciële drones (DJI etc). Die kosten - zeg- EUR 1000. Weet iemand toevallig of je niet drone+bom recht zo'n loopgraaf in kan sturen, als kamikaze-drone? (of gebeurt dat allang en loop ik weer eens achter)
Als kamikaze is dat veel te duur, ze hangen er 2 tot 8 granaten of shape charge handgranaten onder die ze individueel los kunnen laten, en vliegen dan terug om de volgende 8 op te halen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

onkl schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:13:
[...]

Ik heb wel eens een filmpje gezien van een kamikaze drone, maar dat was geen DJI drone maar een (zelfbouw?) FPV drone:

Maar dat is ook een van de weinige voorbeelden die ik heb gezien. En zo'n drone hoeft niet veel te kosten, pak 'm beet 200-400 euro?

[ Voor 13% gewijzigd door _Eend_ op 06-10-2022 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Laatste kaartje volgens Rybar.

Afbeeldingslocatie: https://rybar.ru/piwigo/upload/2022/10/06/20221006111412-260e0e16.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Eend_ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:32:
[...]
Ik heb wel eens een filmpje gezien van een kamikaze drone, maar dat was geen DJI drone maar een (zelfbouw?) FPV drone:
[YouTube: FPV Drone Kamikaze Attack on Ukraine - Russia]

Maar dat is ook een van de weinige voorbeelden die ik heb gezien. En zo'n drone hoeft niet veel te kosten, pak 'm beet 200-400 euro?
https://www.rferl.org/a/d...hina-russia/31943191.html
Drone Wars: Ukraine's Homegrown Response To 'Deadly' Chinese Detection Tech
...
A Ukrainian-made octocopter called the R18 first flew in 2019 and has been able to destroy Russian targets worth millions of dollars by dropping explosives weighing up to 5 kilograms. The R18’s specifications, including a range of up to 4 kilometers, rivals the best drones on the market and is designed for total visual stealth in darkness.
:)

Afbeeldingslocatie: https://gdb.rferl.org/01160000-0aff-0242-a40c-08da6581f86e_w650_r0_s.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2022 13:46 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Rybar verwacht een aanval vanaf de andere kant van de Dnjepr richting Melitopol.

Afbeeldingslocatie: https://rybar.ru/piwigo/upload/2022/10/06/20221006115141-80f3476a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:25
3raser schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:20:
Rybar verwacht een aanval vanaf de andere kant van de Dnjepr richting Melitopol.

[Afbeelding]
Moeten die Russische troepen die van Melitopol richting Cherson werden gedirigeerd nu weer terugrennen? :+

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hansvk schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:27:
[...]

Moeten die Russische troepen die van Melitopol richting Cherson werden gedirigeerd nu weer terugrennen? :+
Jup, standaard foutje ;) gelukkig hebben ze hun logistiek op orde om dat op te vangen :+
YakuzA in "Het Cherson front"

Maar we zullen het zien, als Rybar dit verwacht, dan wordt het RU leger weer blindsided ;)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2022 14:30 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-06 19:35

[Afbeelding]
Wat ook wel apart is, is het stukje links boven, hij verwacht dat UAF de Dnjepr over gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:55
3raser schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:26:
[...]

Ze vernietigen ook regelmatig tanks met zo'n drone door een bom precies door een openstaand luik te laten vallen. Het kost soms een paar pogingen maar daarna vat de tank vlam en als er nog munitie binnen ligt ontploft de boel vanzelf.

Er zijn heel veel van dit soort filmpjes op Reddit en Youtube te zien. Dat komt natuurlijk vooral omdat alles wat die drone doet toch al gefilmd wordt. Of het echt heel veel wordt toegepast weet ik niet.

Hier bijvoorbeeld om filmpje waarbij ze munitie opblazen. En hier dat ze hem in een tank gooien.
Het is niet alleen goedkoop en effectief, het is ook een echte moraalkiller.

Ik heb ze granaten op kakkende, slapende en sexende Russen zien gooien - daarbij ga je niet altijd direct dood van een voltreffer maar raak je vaak zwaargewond waardoor je niet meer mee kunt vechten en een hoop andere mensen bezig gaat houden. Het is eigenlijk een best wel smerige manier om aan je einde te komen en biedt voor de toekomst weinig goeds als je nagaat dat ze dit in zwermen willen gaan laten rondvliegen over het slagveld.

Maar nu heeft Ukraine het tactische voordeel en benut dat goed.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[Afbeelding]
Dat voorspellen we allemaal al weken maar heeft hij daar ook argumenten voor behalve dat een Oekraiens offensief richting de Zee van Azov zo voor de hand ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
downtime schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:11:
[...]

Dat voorspellen we allemaal al weken maar heeft hij daar ook argumenten voor behalve dat een Oekraiens offensief richting de Zee van Azov zo voor de hand ligt?
Ik weet niet of Rybar de argumenten heeft, maar er wordt in het algemeen wel aangenomen dat UA reserves heeft die nog niet zijn ingezet. Dit op basis van het materiaal / units dat op het strijdtoneel is gezien vs. wat we weten van beschikbaar UA materiaal / units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:48
Is er ook ergens een inschatting van hoeveel (getrainde en gevechtsklare) manschappen Oekraine inmiddels heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 20:10

Tens

let me drink about it

jip_86 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:38:
[...]

Allemaal spul om over de rivier heen te schieten.
om van over de rivier te beschieten bedoel je.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Typisch russisch maar het doet wel extra zeer omdat het kinderen betreft. In Kherson hebben de autoriteiten schoolvakantie afgekondigd en voor hun eigen veiligheid worden de kinderen "geëvacueerd" naar de Krim.

We hebben dit al eerder gezien alleen was het toen rechtstreeks naar russisch grondgebied. (de Krim beschouw ik niet zo)

https://twitter.com/niktwick/status/1577940974281572353

https://www.reddit.com/r/...re_ukranian_kids_this_is/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:51

bloody

0.000 KB!!

Indoubt schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:38:
Typisch russisch maar het doet wel extra zeer omdat het kinderen betreft. In Kherson hebben de autoriteiten schoolvakantie afgekondigd en voor hun eigen veiligheid worden de kinderen "geëvacueerd" naar de Krim.

We hebben dit al eerder gezien alleen was het toen rechtstreeks naar russisch grondgebied. (de Krim beschouw ik niet zo)

Tja, nu kunnen ze Kherson gewoon platbombarderen zonder al te veel lastige vragen.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-06 17:34
Indoubt schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:38:

De vraag is, wat ga je anders doen?
Waar zou jij de kinderen heen brengen of zou je ze daar laten, wetende dat er allicht zwaar gevochten zal worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

oldgrumpy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:52:
[...]

De vraag is, wat ga je anders doen?
Waar zou jij de kinderen heen brengen of zou je ze daar laten, wetende dat er allicht zwaar gevochten zal worden?
Nou doe je net alsof de russen de kinderen willen beschermen. Is dat je bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

downtime schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:11:
[...]

Het blijft voor ons gewoon gokken. En ja, als ze er de als ze er de capaciteit voor hebben is het nogal voor de hand liggend.

Rybar heeft duidijk insider info en weet van bijv, Die troepenbewegeingen, maar ook de posities en sterkte van de Russische troepen, en in veel mindere mate, van de Oekraïners.

Wij daarentegen weten niets, behalve globaal wat de beste positie zou zijn om aan te vallen vanwege geografie, impact en dergelijke. Het Russische leger weet dat ook, en de verdediging is er op ingericht.

En elke keer weer doet UA exact wat iedereen niet aan zag komen. Of precies dat als de de Russen en wij het het minst verwachten omdet men elders al bezig is. Compleet onvoorspelbaar.

Buiten dat doet de AFU het gewoon buitengewoon goed, breekt door op plekken waar dat niet voor mogelijk gehouden werd, steekt rivieren over alsof er een snelweg overheen ligt.

Het is gewoon onmogelijk om te voorspellen wat ze gaan doen.
Dus ja, een offensief richting melitopol ligt erg voor de hand, en gaat daarom waarschijnlijk niet gebeuren. Niet als we het verwachten tenminste.
of toch wel?

Kun je je indenken hoe de Russische legerleiding zich moet voelen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-06 17:34
Indoubt schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:56:
[...]

Nou doe je net alsof de russen de kinderen willen beschermen. Is dat je bedoeling?
Ik weet niet wat de bedoeling van de Russen is, ik kan niet in hun hoofd kijken
Mijn bedoeling is te weten welke andere oplossing er dan wel is ipv ze naar de Krim te sturen?
Iedereen doet daar precies heel veontwaardigd over maar zelf zie ik niet echt een andere veilige optie.
Vertel maar, waar zou jij ze dan heen brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ZenTex schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:57:
[...]

Het blijft voor ons gewoon gokken. En ja, als ze er de als ze er de capaciteit voor hebben is het nogal voor de hand liggend.

Rubar heeft duidijk insider info en weet van bijv, Die troepenbewegeingen, maar ook de posities en sterkte van de Russische troepen, en in veel mindere mate, anvan de Oekraïners.

Wij daarentegen weten niets, behalve globaal wat de beste positie zou zijn om aan te vallen vanwege geografie, impact en dergelijke.
Precies. En daarom ben ik benieuwd of hij daar echte argumenten voor heeft of dat ie, net als ons, ook maar naar een kaart kijkt en armchair general speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

oldgrumpy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:59:
[...]

Mijn bedoeling is te weten welke andere oplossing er dan wel is ipv ze naar de Krim te sturen?
Iedereen doet daar precies heel veontwaardigd over maar zelf zie ik niet echt een andere veilige optie.
in westelijke richting,. UA zal ze met open armen ontvangen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

oldgrumpy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:59:
[...]

Hmm. je doet nu net alsof er niet al meer dan 100.000 kinderen door de russen zijn ontvoerd. En jij weet niet wat de bedoeling van de russen is want je kunt niet in hun hoofd kijken.

De russen hebben scholen gebombardeerd, kinderdagverblijven en ziekenhuizen en jij doet alsof je neus bloed.

Maar om je volslagen onterechte vraag te beantwoorden: ik denk dat ze het beste af zijn bij hun ouders of bij familie/kennissen in hun eigen buurt. In ieder geval een heel stuk veiliger als in handen van de russen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:32

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Het Russisch gezinde bestuur van Kherson verliest zijn beheersing. Iets wat we in de keurige Volkskrant als volgt moeten lezen:

Separatistenleider haalt uit naar Russische minister van Defensie: ‘schiet jezelf neer’
Een door Rusland aangestelde bestuurder in de provincie Cherson heeft bijzonder harde kritiek geuit op de Russische minister van Defensie, Sergej Sjojgoe. De bestuurder. Kirill Stremoöesov, geeft Sjojgoe de schuld van het recente falen van het Russische leger in Oekraïne. ‘Veel mensen zeggen dat als zij als minister van Defensie zoiets hadden laten gebeuren, ze zichzelf als officiers zijnde neer hadden kunnen schieten’, aldus Stremoöesov. ‘Maar veel mensen begrijpen niet wat het betekent om officier te zijn.’
Ehm, oké, een stukje redeneren met Russische logica. En nota bene veel mensen zeggen dit [...]. Zelf moest ik een paar keer lezen voor ik begreep wat er precies stond. Volgens Stremoöesov moet Sjojgoe de Russische samenleving van hemzelf verlossen. Maar dan wat minder diplomatiek geformuleerd.

Die formulering vertelt ons nu wel precies hoe hoog de gemoederen in het bezette Kherson aan het oplopen zijn. Op zich is dat mooi, maar deze situatie moet ook niet te lang gaan duren om te voorkomen dat ook de goeden onder deze opgefoktheid gaan lijden.
Stremoöesov is niet de eerste die harde kritiek uit op de Russische defensietop. De Tsjetsjeense dictator Ramzan Kadyrov en huurlingenleider Jevgeni Prigozjin gingen hem in de afgelopen dagen voor. Sjojgoe is altijd een nauwe bondgenoot geweest van Poetin, maar het lijkt erop dat hij nu een nuttige rol vervult als kop van jut voor Russische mislukkingen in Oekraïne.
Het is nu wel alle ballen op Sjojgoe. Stremoöesov sluit aan in een inmiddels langer wordende rij. De kritiek op Sjojgoe lost alleen niets op. En dat is prima. Zolang de energie weglekt naar onderlinge kritiek wordt de verdediging nog minder effectief dan al het geval was.
De uitspraken van Stremoöesov zijn ook markant omdat hij vanochtend op zijn Telegramkanaal nog volhield dat er niets aan de hand is in Cherson, waar het Oekraïense leger naar eigen zeggen in de afgelopen dagen 400 vierkante kilometer aan grondgebied heroverde. ‘De provincie Cherson houdt de aanval van de Oekronazi’s tegen’, aldus Stremoöesov. ‘Ik herhaal nogmaals dat, ondanks de paniek die de media verspreidt, het ministerie van Defensie en de Nationale Garde in Cherson standhouden tot de dood.’
Die term Oekronazi's hoor ik voor het eerst, maar dat zal aan mij liggen. Schelden is vaak een uiting van machteloosheid.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

downtime schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:00:
[...]

Precies. En daarom ben ik benieuwd of hij daar echte argumenten voor heeft of dat ie, net als ons, ook maar naar een kaart kijkt en armchair general speelt.
Dat laatste, met ietsje meer gegevens dan wij.

Maar AFU laat iedereen er elke keer weer u stinken.

Weet je nog dat iemand die troepenopbouw en vervolgens offensief rond Kharkiv aan zag komen?

En nu ineens verplaatsen ze hun troepen zichtbaar voor iedereen. En ligt de zwarte zee kust erg voor de hand?
Dan is dat voor mij een teken dat ze dat (vooralsnog) niet gaan doen, maar de Russen moeten eigenlijk wel versterkingen sturen van een doorbraak in die richting zou fataal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Indoubt schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:04:
[...]

Maar om je volslagen onterechte vraag te beantwoorden: ik denk dat ze het beste af zijn bij hun ouders of bij familie/kennissen in hun eigen buurt. In ieder geval een heel stuk veiliger als in handen van de russen.
Ik vrees dat je ernaast zit. Oorlogsgebied is veruit de slechtste plek voor die kinderen. Letterlijk elke andere plek is beter. Uit de Krim kunnen ze later weer terug gehaald worden als deze oorlog voorbij is. Dat is lastiger als ze straks in een massagraf liggen omdat hun huis onder artillerievuur kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 23:20
Weer een dorpje bevrijd, dit maal Tryfonivka.
UA trekt dus via twee fronten op richting Kherson.
Vanuit Tryfonvika is het (hemelsbreed) zo'n 30 km naar Nova Kakhovka.
Is de dam/brug over de Dnjepr daar nog begaanbaar voor verkeer?
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

downtime schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:11:
[...]

Ik vrees dat je ernaast zit. Oorlogsgebied is veruit de slechtste plek voor die kinderen. Letterlijk elke andere plek is beter. Uit de Krim kunnen ze later weer terug gehaald worden als deze oorlog voorbij is. Dat is lastiger als ze straks in een massagraf liggen omdat hun huis onder artillerievuur kwam.
Letterlijk elke plek? Ook als hun ouders daar niet zijn en met de mogelijkheid dat ze nooit terug keren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:56

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@polthemol de Amerikanen hebben kamikaze 40mm granaat drones. Geen idee hoe de productie daar van loopt. Ik heb ze al eens in het wapentopic gepost.

Dat is dus simpel gezegd een 40mm granaat waarbij de aandrijving een drone rotor is. Het voordeel is dat die granaat zo standaard is dat het volgens mij erg goedkoop moet zijn om te produceren. Verschillende payloads mogelijk b.v
airburst, smoke, non-lethal, etc.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

3raser schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:13:
[...]

Letterlijk elke plek? Ook als hun ouders daar niet zijn en met de mogelijkheid dat ze nooit terug keren?
Ja. Jij hebt liever dat ze samen met hun ouders in een massagraf liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

downtime schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:14:
[...]

Ja. Jij hebt liever dat ze samen met hun ouders in een massagraf liggen?
Ik heb liever dat hun ouders (voor zover dat kan) mee gaan. Waarom alleen de kinderen mee nemen? Wat is dat voor halve maatregel? Zoiets doe je toch alleen in een situatie waarin je moet kiezen wie er niet gered kan worden. Zo ver zijn we hier volgens mij nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35
Indoubt schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:04:
[...]

Hmm. je doet nu net alsof er niet al meer dan 100.000 kinderen door de russen zijn ontvoerd. En jij weet niet wat de bedoeling van de russen is want je kunt niet in hun hoofd kijken.

De russen hebben scholen gebombardeerd, kinderdagverblijven en ziekenhuizen en jij doet alsof je neus bloed.

Het is niet eens uit te sluiten dat dit plan bedacht is met goede intenties, genoeg lokale "burgemeesters in oorlogstijd". We hebben hier geen idee, er is niets zinnigs over te zeggen. Probleem is alleen dat die kinderen direct worden geannexeerd door de al opgetuigde Russificatie-machine.
Positief punt is wel dat ik even niet zie hoe het de lokale autoriteiten zou lukken om zulke aantallen kinderen de Dnipro over te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

3raser schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:17:
[...]

Ik heb liever dat hun ouders (voor zover dat kan) mee gaan. Waarom alleen de kinderen mee nemen? Wat is dat voor halve maatregel? Zoiets doe je toch alleen in een situatie waarin je moet kiezen wie er niet gered kan worden. Zo ver zijn we hier volgens mij nog.
Geen idee. Misschien moeten ze inderdaad kiezen. Gezien hun logistieke issues hebben ze misschien niet genoeg bussen over om iedereen te evacueren. En eerlijk gezegd: We weten toch al dat alle mannen verplicht meevechten?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:12
Sommige berichten gaan een beetje off tropic. Kunnen we meer focussen op Het Cherson front.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Krim is ook oorlogsgebied. Je mag best je eigen mening hebben maar de russen doen niets uit liefdadigheid naar Oekrainers toe. En dat geld net zo goed voor Oekrainese kinderen als voor de Oekrainse volwassenen.

Je negeert gewoon wat er op enorme schaal gebeurt.

Als Kherson met de grond wordt gelijk gemaakt door raketten dan zullen die van russische zijde komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

downtime schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:21:
[...]

Geen idee. Misschien moeten ze inderdaad kiezen. Gezien hun logistieke issues hebben ze misschien niet genoeg bussen over om iedereen te evacueren. En eerlijk gezegd: We weten toch al dat alle mannen verplicht meevechten?
Daarom zei ik al, voor zover dat kan. Alleen de moeders vind ik ook prima. En de moeders met kinderen in een zelfgekozen richting laten vertrekken lijkt me nog beter. Als ik de berichten goed gevolgd heb komt er amper genoeg eten in Cherson aan. Hoe gaan ze dan ooit al die kinderen vervoeren? De brug is ook alweer bestookt dus hoe begaanbaar is de weg naar de Krim nog. Maar de Russen hebben natuurlijk het beste voor met die kinderen dus ze richting de nazi Oekraïners sturen is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Indoubt schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:26:
[...]

Krim is ook oorlogsgebied. Je mag best je eigen mening hebben maar de russen doen niets uit liefdadigheid naar Oekrainers toe. En dat geld net zo goed voor Oekrainese kinderen als voor de Oekrainse volwassenen.

Je negeert gewoon wat er op enorme schaal gebeurt.

Als Kherson met de grond wordt gelijk gemaakt door raketten dan zullen die van russische zijde komen.
Ik negeer niks. Ik zeg alleen dat oorlogsgebied letterlijk de allerslechtste plek voor die kinderen is. En dan is evacueren naar de Krim, waar vooralsnog hooguit wel eens een raket op een vliegveld valt, beter dan sterven in Kherson.

Ik weet heel goed wat er gebeurt in Rusland maar een dood kind is niet meer te redden. Zolang ze leven is er hoop dat ze die oorlog doorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
*knip* Liever geen commentaar op andermans post, maak een topicreport aan

[ Voor 88% gewijzigd door teacup op 06-10-2022 21:03 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

*knip* reactie draagt niets bij aan topic

[ Voor 86% gewijzigd door teacup op 06-10-2022 21:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
*knip* Liever geen metadiscussie in het topic voeren

[ Voor 86% gewijzigd door teacup op 06-10-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:14:
[...]

Ik weet niet of Rybar de argumenten heeft, maar er wordt in het algemeen wel aangenomen dat UA reserves heeft die nog niet zijn ingezet. Dit op basis van het materiaal / units dat op het strijdtoneel is gezien vs. wat we weten van beschikbaar UA materiaal / units.
Aanvulling op bovenstaande.
[Twitter: https://twitter.com/raging545/status/1578005565732782080?t=wm_Bxk4ebNNhdxLVW46SJA&s=19] De basis is en blijft russische bronnen. Ben benieuwd of Oekraïne dit daadwerkelijk gaat doen, of weer eens een konijn uit de hoge hoed tovert en iets anders gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

RoD schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:56:
[...]

[Embed] De basis is en blijft russische bronnen. Ben benieuwd of Oekraïne dit daadwerkelijk gaat doen, of weer eens een konijn uit de hoge hoed tovert en iets anders gaat doen.
UA tovert een hoed uit het konijn waarschijnlijk.

Edit: Disclaimer; er werden geen dieren leed aangedaan bij het maken van dit comment.

[ Voor 8% gewijzigd door ZenTex op 06-10-2022 17:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

*knip* Liever verder reageren achterwege laten

[ Voor 89% gewijzigd door teacup op 06-10-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

J2S

ZenTex schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

UA tovert een hoed uit het konijn waarschijnlijk.
Dat klinkt erg onvriendelijk. Meer als iets wat de Russen zouden proberen om er vervolgens een teringzooi van maken... Al dat dierenleed... :'(

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:47

Maestro

Kritik an Roten ist verboten!

RoD schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:56:
[...]

[Embed] De basis is en blijft russische bronnen. Ben benieuwd of Oekraïne dit daadwerkelijk gaat doen, of weer eens een konijn uit de hoge hoed tovert en iets anders gaat doen.
Zou wel een erg mooi verjaardagscadeau zijn.... O-)
Spoiler

[ Voor 7% gewijzigd door Maestro op 06-10-2022 17:16 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:23
Maestro schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:14:
Zou wel een erg mooi verjaardagscadeau zijn.... O-)
Erg speculatief allemaal, de enige reden waarom ik dit toch serieus neem is de bron. Rybar was bij Kupiansk, Lyman en het noorden van Kherson de eerste die de situatie op de grond goed weergaf.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:03
Het zou ook zinnig zijn, want bij een aanval op de Krim, zouden ze vanuit dat gebied in de flank aangevallen kunnen worden. Door eerst Melitopol te bevrijden, maak je die flank veel sterker.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

hoevenpe schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

Erg speculatief allemaal, de enige reden waarom ik dit toch serieus neem is de bron. Rybar was bij Kupiansk, Lyman en het noorden van Kherson de eerste die de situatie op de grond goed weergaf.
Rybar is gewoon elke keer de eerste die UA posities en I names redelijk nauwkeurig weergeeft. Waarschijnlijk heef hij goede contacten en hoeft zich uiteraard iet aan UA opsec te houden.

Heaas gaat hij vaak de mist in met dikke grote rode pijlen te tekenen waar een Russisch tegenoffensief zou plaatsvinden die nooit materialiseren, of wensdenken door oprukkende AFU eenheden maar alvast als o. Cirkel te bestempelen.

Goede maps, dat wel, en nogmaals zeer actueel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Ze worden ontvoerd naar Rusland en ‘gerussificeerd’ en je ziet ze nooit meer terug als ouder.

Maar ik hoop dat dat inmiddels al duidelijk was.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2022 18:08 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:59:
[...]

Ze worden ontvoerd naar Rusland en je ziet ze nooit meer terug als ouder.

Maar ik hoop dat dat inmiddels al duidelijk was.
Dat is duidelijk en ik hoop dat we na deze oorlog pas sancties opheffen als alle ontvoerden terug in Oekraine zijn. Maar nu is het geen keuze tussen goede en slechte opties want je krijgt geen goede opties. In oorlogstijd is het alleen maar kiezen tussen slechte opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Ze lopen dus al een dag of twee te prikken schijnbaar....

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik denk dat Oekraïne wacht hoe rusland hierop reageert. In de afgelopen tijd hebben de russen veelvuldig materiaal verplaatst richting Cherson. Kijken of ze nu weer materiaal terug verplaatsen.

En misschien komt de aanval dan wel richting Donetsk, oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Tja, dan halen ze maar materieel weg bij Mariupol :p

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:23
RoD schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:58:
En misschien komt de aanval dan wel richting Donetsk, oid.
Laten ze eerst maar eens Svatove, Kreminna en Mylove innemen, de kaartjes van WarMonitor3 lijken eerder achteruit dan vooruit te gaan. Toen daar in de comments opmerkingen over kwamen heeft hij die tweet verwijderd.

Denk dat we wat te euforisch zijn, de voortgang significant is maar de Russen op beide fronten inmiddels meer weerstand bieden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

hoevenpe schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:11:
[...]

Laten ze eerst maar eens Svatove, Kreminna en Mylove innemen, de kaartjes van WarMonitor3 lijken eerder achteruit dan vooruit te gaan. Toen daar in de comments opmerkingen over kwamen heeft hij die tweet verwijderd.

Denk dat we wat te euforisch zijn, de voortgang significant is maar de Russen op beide fronten inmiddels meer weerstand bieden.
Ja na de snelle vorderingen gaat het nu zeker weer wat langzamer. Maar we weten ook dat het plotseling weer sneller kan gaan. Stel dat ze Snigurivka bevrijden, dan zouden ze snel weer meer terrein kunnen buitmaken.

Maar het is nu zeker even afwachten...

Edit: Oekraïne moet natuurlijk ook de bevrijde gebieden consolideren. De russen rennen zo hard achteruit dat Oekraïne moeite heeft met het tempo. De aanvalslijnen moeten ook niet te dun worden. Geduld is beter, denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door RoD op 06-10-2022 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

[Twitter]
De Oekraïense propagandafilmpjes als reactie op dit nieuws druppelen al binnen :P

https://nitter.it/Gerashchenko_en/status/1578066027761618945

https://nitter.it/Gerashchenko_en/status/1578072928855494656

[ Voor 8% gewijzigd door Maestro op 06-10-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

RoD schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:16:
Edit: Oekraïne moet natuurlijk ook de bevrijde gebieden consolideren. De russen rennen zo hard achteruit dat Oekraïne moeite heeft met het tempo. De aanvalslijnen moeten ook niet te dun worden. Geduld is beter, denk ik.
Inderdaad, voorraden/logistiek weer op orde brengen. En niet te vergeten even relatieve rust voor de frontlinie. Al is dat ook lang niet overal het geval, er is nog geen stabiel front in bepaalde gebieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Hier nog even een Rybar situatieschets van vannacht.

Afbeeldingslocatie: https://rybar.ru/piwigo/upload/2022/10/06/20221006215344-33065b86.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Geen enkel bewijs dat dit HIMARS zou zijn maar ik wil het toch even benoemen omdat er gisteren werd aangekondigd dat er kinderen per bus vervoerd zouden worden. Dit kan straks vanuit Russische zijde worden gebruikt om UA te beschuldigen van het doden van kinderen, of het blokkeren van de evacuatie van kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

3raser schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:17:
Hier nog even een Rybar situatieschets van vannacht.

[Afbeelding]
Komt aardig goed overeen met de andere sources idd :)

Pyatkhakty is precies waar het Rybar pijltje heen staat.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 07-10-2022 10:25 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

3raser schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:22:
Geen enkel bewijs dat dit HIMARS zou zijn maar ik wil het toch even benoemen omdat er gisteren werd aangekondigd dat er kinderen per bus vervoerd zouden worden. Dit kan straks vanuit Russische zijde worden gebruikt om UA te beschuldigen van het doden van kinderen, of het blokkeren van de evacuatie van kinderen.

[Twitter]
Ik heb hier toch wel zo mijn bedenkingen bij, niet omdat het UA zou zijn maar omdat RU "wel eens" de feiten verdraait, zoals gisteren toen er een foto werd gedeeld van een verwoest gebouw in Donetsk. Maar die bleek in (ik dacht) Lyman te staan.

Een HIMARS op een bus lijkt mij ook niet erg logisch overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

_Eend_ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:31:
[...]

Ik heb hier toch wel zo mijn bedenkingen bij, niet omdat het UA zou zijn maar omdat RU "wel eens" de feiten verdraait, zoals gisteren toen er een foto werd gedeeld van een verwoest gebouw in Donetsk. Maar die bleek in (ik dacht) Lyman te staan.

Een HIMARS op een bus lijkt mij ook niet erg logisch overigens.
Misschien was het niet helemaal duidelijk maar ik heb hier zeker mijn bedenkingen bij. Het is alleen bijzonder omdat dit het nieuws van gisteren direct raakt. De Russen zeggen dat ze kinderen gaan evacueren met bussen en nu is er nieuws dat bussen worden getroffen door UA. Toeval, of draait de Russische propaganda machine overuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

3raser schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:34:
[...]

Misschien was het niet helemaal duidelijk maar ik heb hier zeker mijn bedenkingen bij. Het is alleen bijzonder omdat dit het nieuws van gisteren direct raakt. De Russen zeggen dat ze kinderen gaan evacueren met bussen en nu is er nieuws dat bussen worden getroffen door UA. Toeval, of draait de Russische propaganda machine overuren?
Dat was mij wel duidelijk :)

Toeval bestaat denk ik niet, deze kans is te mooi..

Overigens heb ik sterk de indruk dat ik deze beelden al vaker heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Komt aardig goed overeen met de andere sources idd :)
[Twitter]
Pyatkhakty is precies waar het Rybar pijltje heen staat.
En Snigurivka nog niet bevrijd. En dat is toch wel jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

3raser schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:22:

[Twitter]
HIMARS tegen bussen gebruiken is niet logisch. Maar Russen die beweren dat HIMARS tegen bussen gebruikt wordt is volkomen logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

downtime schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:50:
[...]

HIMARS tegen bussen gebruiken is niet logisch. Maar Russen die beweren dat HIMARS tegen bussen gebruikt wordt is volkomen logisch.
Ook niet als je zeker weet dat die bussen vol RU troepen zitten om het front te versterken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

3raser schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:52:
[...]

Ook niet als je zeker weet dat die bussen vol RU troepen zitten om het front te versterken?
Niet tegen een individuele bus. Want bewegend doel. Maar misschien wel tegen een verzamelplek met bussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:08

Standeman

Prutser 1e klasse

3raser schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:52:
[...]

Het is bizar moeilijk om een rijdende bus met een HIMARS te raken. Die zijn bedoeld voor statische objecten. Dus het is of toeval dat de bus ook geraakt is, of de Russen kletsen uit hun nek.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En dan lukt het ze toch weer, ruis creeren. We hebben het er al een tijd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:50
Standeman schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:53:
[...]

Het is bizar moeilijk om een rijdende bus met een HIMARS te raken. Die zijn bedoeld voor statische objecten. Dus het is of toeval dat de bus ook geraakt is, of de Russen kletsen uit hun nek.
Aangezien een HIMARS nogal precies doelen raakt zal zo'n strike zeker geen toeval zijn en zal het dan ook dat laatste zijn. Niet teveel aandacht aan besteden dus.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

redwing schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:03:
[...]

Aangezien een HIMARS nogal precies doelen raakt zal zo'n strike zeker geen toeval zijn en zal het dan ook dat laatste zijn. Niet teveel aandacht aan besteden dus.
Het kan best toeval zijn. Denk aan een aanval op een brug waar net een bus op rijdt. Het risico van aanvallen op infrastructuur is nu eenmaal dat vaak ook burgers die infrastructuur gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:11

JoeZuCK

_Fonz > all.

*knip*Als er idd een Himars op die bus was geschoten dan had de bus niet eens meer op de foto gestaan. Misschien een hoopje roest.

*knip* S.V.P. Anders formuleren

[ Voor 29% gewijzigd door teacup op 10-10-2022 17:15 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/NOELreports/status/1578322469815201794

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

LOL, ik las Russian brides now claim they are being attacked constantly 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:09

Jiffy

God, you're ugly!

redwing schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:03:
[...]

Aangezien een HIMARS op enkele tientallen kilometers afstand z'n raketten lanceert en die raketten al snel een vluchttijd hebben van (afhankelijk van de af te leggen afstand) enkele tientallen seconden voor ze hun doel bereiken, is de kans dat je een bewegend doel met een HIMARS raakt vrijwel nihil. De vluchttijd voor de raketten die ze momenteel gebruiken (bereik van plm 80 km) is, uit m'n hoofd pratend,bij de maximale afstand iets van anderhalve minuut.

Als er dus een voertuig wordt geraakt door een HIMARS, is dat omdat dat voertuig toevallig over het eindpunt van de betrokken raket heen aan het rijden was...

Oftewel: dit was of toeval, of een Russische leugen. Gezien de reputatie van de Russen op dit gebied, acht ik de kans op het laatste plm 100%.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Jiffy schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:46:
[...]

Aangezien een HIMARS op enkele tientallen kilometers afstand z'n raketten lanceert en die raketten al snel een vluchttijd hebben van (afhankelijk van de af te leggen afstand) enkele tientallen seconden voor ze hun doel bereiken, is de kans dat je een bewegend doel met een HIMARS raakt vrijwel nihil. De vluchttijd voor de raketten die ze momenteel gebruiken (bereik van plm 80 km) is, uit m'n hoofd pratend,bij de maximale afstand iets van anderhalve minuut.

Als er dus een voertuig wordt geraakt door een HIMARS, is dat omdat dat voertuig toevallig over het eindpunt van de betrokken raket heen aan het rijden was...

Oftewel: dit was of toeval, of een Russische leugen. Gezien de reputatie van de Russen op dit gebied, acht ik de kans op het laatste plm 100%.
Waarschijnlijk offtopic, maar kan een HIMARS raket geen koers correcties uitvoeren tijdens zijn vlucht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:09

Jiffy

God, you're ugly!

Zo'n ding vliegt op een gps-locatie af. Tijdens de vlucht kunnen er (beperkt) automatische koerscorrecties worden uitgevoerd, maar niet zodanig dat je daarmee op een bewegend doel kunt mikken of dat je tijdens de vlucht een ander doelwit op kunt geven. Het werkt dus niet zoals een antitank- of een luchtdoelraket, waarbij je een bewegend doel markeert en de betrokken raket ook fysiek in staat is forse koerscorrecties uit te voeren.

(gezien de discussie over het al dan niet kunnen raken van die bus lijkt eea me in dit topic wel relevant om toe te voegen)

In short: als (als!) er een bus of een ander voertuig is geraakt door een HIMARS-raket, is dat of een langdurig stilstaand voertuig geweest, of heel erg "verkeerde plek, verkeerde tijd".

IMO: de Russen liegen. Maar ja, dat doen ze al zodra ze geluid produceren..

[ Voor 4% gewijzigd door Jiffy op 07-10-2022 14:17 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Melding van een mogelijke doorbraak nabij Davydiv Brid:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
XWB schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 00:25:
Melding van een mogelijke doorbraak nabij Davydiv Brid:

[Twitter]
En beelden hij ook echt kapot is.

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

O yeah 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:39

gws24

Thinking is hard!

Uhhh, dat gaat over de Kerch brug tussen Rusland en de Krim. Dat heeft vrij weinig met een doorbraak bij Davydiv Brid te maken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door gws24 op 08-10-2022 13:03 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
gws24 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:46:
[...]
Uhhh, dat gaat over de Kerch brug tussen Rusland en de Krim. Dat heeft vrij weinig met een doorbraak bij Davydiv Brid te maken ;)
Verkeerde quote

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Laatste updates: enkele dorpjes zijn bevrijd en er zijn gevechten gaande richting Mylove:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FekzC7ZWAAEdbxo?format=jpg&name=small

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FenpERKWQAAYNqU?format=jpg&name=large
Eindelijk weer bevestigde vorderingen. Goed teken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verder bewijs voor de geruchten dat de gevechten al rondom Milove plaatsvinden.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fen57jLWYAANwhe?format=jpg&name=medium
Pagina: 1 ... 18 ... 31 Laatste