Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Ik vind het wel afwijkend.Freakertje schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:11:
Met dat laatste kaartje krijg ik een vermoeden dat ze door willen stoten naar de overkant van Hornostaivka en dan westwaarts naar Sukhyi Stavok. Het zal toch niet dat ze weer een tang dichtknijpen en zo een hele pocket aan Russen oprollen?
Voorheen wilden ze niet zo dicht langs de oever van de dnipro optrekken ivm artillerie aan de overkant van de rivier.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
En het is ook niet zo dat die artillerie er niet is ofzo, Nikopol ligt immers vlakbij en dat wordt kapotgeschoten. Raar.YakuzA schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:05:
[...]
Ik vind het wel afwijkend.
Voorheen wilden ze niet zo dicht langs de oever van de dnipro optrekken ivm artillerie aan de overkant van de rivier.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Oekraïne heeft veel ervaring opgedaan met blitzkriegs met lichte units, dus ik denk dat ze zich niet zo druk maken om die artillerie. Ik denk trouwens ook dat dit te maken heeft met het feit dat het rond de Inhulets-rivier niet zo voorspoedig gaat. Dus dit is dan plan B.YakuzA schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:05:
[...]
Ik vind het wel afwijkend.
En er zijn berichten op Telegram dat UA bij Beryslav aan zou vallen. Dat kan helemaal niet, dat is veel te ver naar het zuiden. Daarom vraag ik me af of er toch niet psyops gaande zijn bij de russen... al denk ik dat ze daar veel te incompetent voor zijn. Dus, wellicht gewoon paniek.Mood on pro-Russian Telegram channels has changed from pessimism to panic, and includes desperate appeals to the Russian air force to intervene to stem the Ukrainian advance...
— Jimmy Rushton (@JimmySecUK) 2 oktober 2022
Dit is ook interessant, deze journalist heeft blijkbaar contact gehad met een verkenner in het UA leger.
I’m told the collapse of Russian lines in ne Kherson is a story that is still in progress. Understand Ukraine has moved south by at least 20km since yesterday. “It could be even more interesting by the morning,” a recon soldier tells me.
— Oliver Carroll (@olliecarroll) 2 oktober 2022
Edit: Zelensky zit blijkbaar vol zelfvertrouwen en heeft de eerste bevrijdingen in Cherson al aangekondigd.
⚡️ In his address, Zelenskyі announced the liberation of the villages of Arkhangelske and Myrolyubivka in the north of the Kherson region.
— BLYSKAVKA (@blyskavka_ua) 2 oktober 2022
@Flash_news_ua pic.twitter.com/WMfrIedMI9
[ Voor 13% gewijzigd door RoD op 02-10-2022 22:41 ]
Een hele korte Twitter zoektocht levert op dat er meer locaties voldoen aan "Beryslav".RoD schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:38:
En er zijn berichten op Telegram dat UA bij Beryslav aan zou vallen.
Er is een stad, een weg en een regio met die naam.
[Twitter: https://twitter.com/durbrfudjbr/status/1576674110016434177]
Ik denk dat dat het dichts bij de waarheid is.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Dudchany is confirmed to be attacked by the big Russian reporter. Berislav is still too far away (for now).https://t.co/QxjmgHUEUH pic.twitter.com/Yc7F5RwobN
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 2 oktober 2022
Er lijkt dus echt wel wat aan de hand bij Dudchany.
Goed punt, dat maakt het veel logischer en duidt bovenstaand bericht van die russische verslaggever ook beterasing schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:49:
[...]
Een hele korte Twitter zoektocht levert op dat er meer locaties voldoen aan "Beryslav".
Er is een stad, een weg en een regio met die naam.
[Twitter]
Ik denk dat dat het dichts bij de waarheid is.
Ze zijn niet zo creatief met namenRoD schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:59:
[...]
Goed punt, dat maakt het veel logischer en duidt bovenstaand bericht van die russische verslaggever ook beter

Ik vond deze ook cute:
Kreshchenivka in the #Kherson region - under the control of the Armed Forces of #Ukraine
— NEXTA (@nexta_tv) 2 oktober 2022
Also, Ukrainian troops are moving further to Berislav.
The RF Armed Forces are "withdrawing to convenient frontiers" and "waiting for reinforcements and help", but ... they are not there. pic.twitter.com/DWRQdBWw8G
We trekken ons terug

We wachten op versterking en hulp

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Er is namelijk geen versterking en wat er nog zit wordt rap afgesneden.
Nu kijken wat ze gevangen kunnen nemen en wat er nog kan vluchten over de dam bij Nova Kakhovka…
Het zou me overigens niet verbazen dat ze gewoon langs de rivier gaan:
- de (precisie) munitie aan de oostkant begint op te raken.
- ze zijn bang hun eigen troepen te raken bu het chaos is
- Ze zijn bang om zelf het bokje te zijn als ze schieten. Er zullen vast genoeg counter radars bij de UA zijn.
Ik zie het niet al te positief in voor de Russen aan de westkant van de Dnipro.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Ik had deze al vaker op Reddit gezien maar nooit geklikt.Rene schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:16:
Als de kogels en rantsoenen op zijn dan stopt het natuurlijk. Zou me niks verbazen als heel de zooi als een kaartenhuis in elkaar stort.
Er is namelijk geen versterking en wat er nog zit wordt rap afgesneden.
Nu kijken wat ze gevangen kunnen nemen en wat er nog kan vluchten over de dam bij Nova Kakhovka…
Het zou me overigens niet verbazen dat ze gewoon langs de rivier gaan:
- de (precisie) munitie aan de oostkant begint op te raken.
- ze zijn bang hun eigen troepen te raken bu het chaos is
- Ze zijn bang om zelf het bokje te zijn als ze schieten. Er zullen vast genoeg counter radars bij de UA zijn.
Ik zie het niet al te positief in voor de Russen aan de westkant van de Dnipro.
tl;dr : Hier wordt heel duidelijk uitgelegd wat de acties in Kherson Oblast zijn, en hoe het front verschuift. De Russen leken eerst de aanval af te kunnen slaan maar dat mislukte en UA maakte 30 km terrein goed. Daarna is de verwachting dat ze weer een pinch gaan uitvoeren.
Arkhanhelske is under AFU control. We are waiting for visual confirmation 🇺🇦✅ pic.twitter.com/9MMcsLc2Dr
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 2 oktober 2022
Interessant ja, als de Russen niet opletten gaat er weer een omsingeling plaatsvinden.asing schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:23:
[...]
Ik had deze al vaker op Reddit gezien maar nooit geklikt.
[YouTube: 02 Oct: BREAKING: Ukrainians Launch NEW ATTACK in the SOUTH | War in Ukraine Explained]
tl;dr : Hier wordt heel duidelijk uitgelegd wat de acties in Kherson Oblast zijn, en hoe het front verschuift. De Russen leken eerst de aanval af te kunnen slaan maar dat mislukte en UA maakte 30 km terrein goed. Daarna is de verwachting dat ze weer een pinch gaan uitvoeren.

Ik neem mijn woorden terug. Van Novovoskresenske tot en met Dudchany contested area aldus LiveUAmap... Dat is een flink lapje grond in zo'n korte tijd! Zeker gezien de langzame vorderingen van afgelopen maand.Freakertje schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:56:
[...]....maar in eerste instantie verwacht ik nog geen massieve terreinwinsten.
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
We zullen zien, dit zou niet de eerste poging in die richting zijn.First Ukrainian units have reached Chkalove. If they break those lines they can roam behind the main defense lines in the North and disrupt the Russian positions in Davydiv Brid and the newly established defensive at Dudchany. #Kherson #Ukraine pic.twitter.com/pa8ZrMfSQ2
— (((Tendar))) (@Tendar) 3 oktober 2022
Dit is wel mooi nieuws:
Dit is ten zuiden van Zolota Balka. Het front ligt vermoedelijk al veel verder zuidelijk maar visuele bevestiging is altijd fijn, zeker als ze lekker de tijd nemen voor foto's.📸 Ukrainian forces in Mykhailivka, Kherson Oblast. pic.twitter.com/rWnckLttNE
— BlueSauron👁️ (@Blue_Sauron) 3 oktober 2022
Edit, zie hieronder voor kaart.
[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 03-10-2022 09:48 ]

In de tweet stond verder geen tekst, dus niet zo nuttig om die ook te embedden.
https://twitter.com/NOELreports/status/1576834469092212736
Forgot to change the date on the map, has to be 03/10 ofcourse.
[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 03-10-2022 09:48 ]
PSN
[ Voor 3% gewijzigd door Zewatanejo op 03-10-2022 10:01 ]
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Dat is nog te vroeg om te concluderen. Bovendien hebben de russen meerdere verdedigingslinies waar ze op kunnen terugvallen. Dus het is niet zo dat UA bij een doorbraak meteen bij Nova Kachovka staat. Wat dat betreft gaat het momenteel al heel snel, gezien hoeveel soldaten en materiaal rusland in het gebied heeft.Zewatanejo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:00:
Betekent dit dat ze over de gehele noordelijke linie zijn heen gebroken? Weinig kans dat de Russen dan nog de tijd krijgen zich dan nog in te graven in een nieuwe linie. Of ligt er nog een natuurlijke barrière?
De visuele bevestigingen en het nieuws lijken altijd wat dagen later te komen dan de daadwerkelijke situatie op de grond.
Het wachten is op de ordelijke geplande terugtrekking van de Russen over de Djnepr
Ik deel deze mening wel. Ik vermoed dat Cherson en het onmiddellijke gebied er omheen waarschijnlijk omsingeld wordt. Het zou mij niet eens verbazen als Oekraïne de rivier over steekt indien ze de kans krijgen en vervolgens Cherson links laten liggen voor de komende tijd.Prosac schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:20:
Gezien alle berichten lijkt het zo langzamerhand ook richting een Kharkiviaanse ineenstorting te gaan op dit front. Na weken hard vechten en geduld om de Russen hun voorraden te laten slinken.
De visuele bevestigingen en het nieuws lijken altijd wat dagen later te komen dan de daadwerkelijke situatie op de grond.
Het wachten is op de ordelijke geplande terugtrekking van de Russen over de Djnepr
Ik denk echter wel dat de rivier over steken een lastige klus wordt. Het is daarentegen wel een belangrijke klus want je wilt Melitopol van twee kanten kunnen benaderen (in dit geval het westen en het noorden).
Duidelijk is wel dat een hoop Russen in 'de ketel' er wel een beetje klaar mee zijn. Je zou kunnen zeggen dat ze gaar zijn gekookt.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
:strip_exif()/f/image/aV06JJ4kaeb60OMsB0qKV70B.jpg?f=fotoalbum_large)
De pijlen zien er goed uit natuurlijk, weer een nieuwe pinch om zo een groot gebied af te sluiten en te kunnen veroveren, maar die blauwe pijl rechts gaat wel over een dicht bevolkt/bebouwd gebied zo lijkt het, dat zal een stevige klus worden met urban warfare, zie niet hoe ze daar snel doorheen kunnen stoten eerlijk gezegd, dan zal toch vooral de voortgang vanuit het westen moeten komen.
Of de Russen moeten weer in een chaotische terugtrekking moeten zitten.
Juist daar zit toch nog weinig/geen beweging? Of loop ik achter?gise schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:45:
dan zal toch vooral de voortgang vanuit het westen moeten komen.
[ Voor 12% gewijzigd door Tens op 03-10-2022 10:54 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Klopt. Er zijn nu wel geluiden over beweging richting Chkalove, maar het moet eerst allemaal nog maar eens lukken. Eerdere pogingen zijn mislukt.Tens schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:54:
[...]
Juist daar zit toch nog weinig/geen beweging? Of loop ik achter?
Dicht bevolkt gebied?gise schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:45:
[Afbeelding]
De pijlen zien er goed uit natuurlijk, weer een nieuwe pinch om zo een groot gebied af te sluiten en te kunnen veroveren, maar die blauwe pijl rechts gaat wel over een dicht bevolkt/bebouwd gebied zo lijkt het, dat zal een stevige klus worden met urban warfare, zie niet hoe ze daar snel doorheen kunnen stoten eerlijk gezegd, dan zal toch vooral de voortgang vanuit het westen moeten komen.
Voordat ze via de oostelijke route (jouw erchter blauwe pijl) Beryslav bereiken zijn het allemaal kleine dropjes en akkers wat ze tegenkomen. Beryslav is dan ook nog niet bepaald dicht bevolkt te noemen, met 12k inwoners in 2021.
Ik bedoel het dan ook relatief gezien. ik weet niet hoeveel mensen er woonde of hoe dicht bebouwd het is, maar de linker pijl is nu enkel over groen (kaart, akkers/bos ?) en de rechterpijl is over meerdere bebouwde gebieden.SpelFaut schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:19:
[...]
Dicht bevolkt gebied?
Voordat ze via de oostelijke route (jouw erchter blauwe pijl) Beryslav bereiken zijn het allemaal kleine dropjes en akkers wat ze tegenkomen. Beryslav is dan ook nog niet bepaald dicht bevolkt te noemen, met 12k inwoners in 2021.
Edit: Google maps bekeken, het valt inderdaad allemaal heel erg mee, wat straten met huizen eraan omringd door akkers.
Wel wat wegen met bruggen die mogelijk wat vertraging kunnen geven.
https://www.google.com/ma...5218,36916m/data=!3m1!1e3
Grappige plaatsnaam trouwens, Mylove.
[ Voor 21% gewijzigd door gise op 03-10-2022 11:35 ]
Verwijderd
mooi kaartje inderdaad, en waarschijnlijk precies wat de bedoeling is.gise schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:45:
[Afbeelding]
Er zijn inderdaad geruchten dat er weer een complete rout aan zit te komen.
Ze hebben gewoon nog gebied aan de oostoever van de Dnjepr, ten zuiden van Zaporizja.Auredium schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:25:
Het zou mij niet eens verbazen als Oekraïne de rivier over steekt indien ze de kans krijgen en vervolgens Cherson links laten liggen voor de komende tijd.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
[Twitter: https://twitter.com/PaulJawin/status/1576875842751594498]
De meeste "bruggen" in de T-0403 lijken dammen te zijn (evt. gecombineerd met een kleine brug om een riviertje niet geheel af te dammen).gise schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:31:
[...]
Wel wat wegen met bruggen die mogelijk wat vertraging kunnen geven.
https://www.google.com/ma...5218,36916m/data=!3m1!1e3
Grappige plaatsnaam trouwens, Mylove.
Vrij onhandig bezien Russische artillerie, maar de kans op een opgeblazen brug van zo'n omvang dat die in zichzelf de opmars blokkeert lijkt me klein.
De NOS heeft ook een artikel gewijd aan de opmars in Cherson. Goed artikel, dat mag ook wel eens gezegd worden. Goede analyse met relevante info. Voor de volgers van dit topic niets nieuws, maar wel interessant om te lezen.
More footage from liberated 🇺🇦Mirolyubovka🇺🇦 pic.twitter.com/hPG1rBMGfT
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 3 oktober 2022
Verwijderd

Zouden ze het echt flikken? Dan zijn ze doorgebroken bij Dudchany en gewoon Charkiv-style door Mylove gekacheld zo naar Beryslav.
Dat is lef hebben.
Zal wel 'Beryslav' regio zijn en niet de locatie.
Veel berichten zijn van 12+ uur geleden dus ofwel psyop of vandaag complete radiostilte?
This is the dumbest thing I've seen since Canadianukrainans 40km offensive. You don't advance 70km in one day. There are mines, and enemies. pic.twitter.com/x6pmgMNswe
— Def Mon (@DefMon3) 2 oktober 2022
"The situation in the Kherson direction is very difficult. The enemy is trying to break into Berislav near Nova Kakhovka" pic.twitter.com/B0BHBOmek8
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 2 oktober 2022
:fill(white):strip_exif()/f/image/bBAgGxNxjBHfNz87su3yIZAT.png?f=user_large)
[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2022 15:13 ]
Gisteren kwamen we tot de conclusie dat het waarschijnlijk om de Beryslav regio gaat, en niet om de stad.Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:59:
als iets te mooi is om waar te zijn is dat het waarschijnlijk ook.![]()
Zouden ze het echt flikken? Dan zijn ze doorgebroken bij Dudchany en gewoon Charkiv-style door Mylove gekacheld zo naar Beryslav.
Dat is lef hebben.
Veel berichten zijn van 12+ uur geleden dus ofwel psyop of vandaag complete radiostilte?
[Twitter]
[Twitter]
[Afbeelding]
Beryslav stad is onmogelijk.
Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:59:
Dat is lef hebben.
Here is the confirmation we all awaited. Dudchany is indeed on the frontlines and the ZSU tore a nice hole into the vatnik lines. #KhersonOffensive #KhersonCounteroffensive #Kherson #KhersonisUkraine #ZSU #AFU #russiaisateroriststate #ISISonTheVolga pic.twitter.com/E1yY4ZWf9X
— Natanji (@dux_natangiae) 3 oktober 2022
Voorlopig is Dudchany het front. Dus wel Beryslav regio maar niet Beryslav zelf.
en de wiki pagina van Beryslav rayon:Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:59:
Dat is lef hebben.
[Twitter]
[Twitter]
[Afbeelding]
Wikipedia: Beryslav Raion
PSN
📽️Ukrainian forces lost five BTR-70s during the offensive in #Kherson Oblast, at least two might be repairable. There is also a Russian tank at the start and BTR-80 at the end, whos owner is unknown, but possibly a Ukrainian one.#UkraineRussiaWar pic.twitter.com/MtQM801tUo
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 3 oktober 2022
PSN
Net ten noorden van Dudchany, bevestigend dat daar het front ligt.Havrylivka is under AFU 🇺🇦 control! pic.twitter.com/nH7nMsHaA0
Toch weer fijn dat de visuele bevestigingen het nieuws/geruchten volgen.
https://nitter.it/NOELreports/status/1576953373894447104There are reports that the crossing south of Dudchany connecting the Dnipr-Dudchany reservoir was blown up. The crossing is vital for further advance along the T0403. AFU now possibly has to bypass Dudchany west via Stoyany forest. The damage is unclear... pic.twitter.com/iVoTte1xtr
En het obligatoire plaatje_Eend_ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:18:
[Twitter]https://nitter.it/NOELreports/status/1576953373894447104
PSN
Dat betekent, stam + t .
Het is geen brug, meer een dam:Apache4u schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:37:
Ik neem aan dat dat niet als een verrassing komt. Het had me eerder verbaasd als UA die brug intact had kunnen veroveren. Dit betekent wel dat alles wat russisch is ten noorden van die opgeblazen brug, is opgegeven.
Dus afhankelijk van hoe groot de schade is kun je er een bult zand in gooien.
En die weg ziet er niet uit

[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 03-10-2022 17:47 ]
Meer asfalt dan gaten, dus dit valt nog wel mee._Eend_ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:47:
[...]
Het is geen brug, meer een dam:
[Afbeelding]
Dus afhankelijk van hoe groot de schade is kun je er een bult zand in gooien.
En die weg ziet er niet uit
Zodra je meer gaten dan asfalt ziet gaat die in de categorie slecht vallen
PSN
JUST IN: 🔥🇺🇦 AFU controls #Dudchany.
Per 🇷🇺 reports. We await more confirmation! pic.twitter.com/3PJyMUu3Ug
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 3 oktober 2022Als dit klopt is het geweldig nieuws aangezien dit een russische verdedigingslinie was.
Tweede russische bron.Another Russian source on Kherson frontline
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 3 oktober 2022
"The Russian army left Dudchany on the Southern Front. There are no reinforcements. The situation is critical."
Een grote stad geeft nog enige bescherming tegen de kou (in vergelijking met open veld) en het schuilen gaat wat makkelijker.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
ZolotayaBalka:RoD schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:19:
[Twitter] Hier kwamen gisteren ook al de eerste geluiden over een offensief vandaan.
https://twitter.com/666_mancer/status/1576967618740703232
https://twitter.com/neonhandrail/status/1576974011304914944
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Als UA nu slim is, gaan ze om een boog om Kherson heen, en laat ze een tijd geïsoleerd zitten.
Then again, wil je daar de eigen bevolking mee opzadelen... Maar die stad is een potentiële death trap voor veel UA soldaten.
Verwijderd
Ook deze:
Russian source says that the Russian forces are retreating from the occupied northeast of the Kherson area. https://t.co/36astc9T9r pic.twitter.com/2RQ54PFlK7
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 3 oktober 2022
Ook deze spreekt over een terugval tot Beryslav.
Dudchany - Cherson City is nog steeds 120 km, daartussen zitten nog genoeg steden waar Russische troepen kunnen terugtrekken. Een terugtrekking naar bijvoorbeeld Beryslav zou een optie kunnen zijn, daar schijnt behoorlijk wat verdediging te zijn.D_Jeff schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:48:
Gokje: Snel naar de grote stad terugrennen?
Een grote stad geeft nog enige bescherming tegen de kou (in vergelijking met open veld) en het schuilen gaat wat makkelijker.
Verwijderd
belangrijker nog: zodra Kherson bevrijd wordt danwel de Russen wegtrekken zou ik de burgers er daar in sneltreinvaart weghalen richting Mykolaev want als ik Rusland was zou ik de stad terug naar de Middeleeuwen shellen als ik er officieel weg was.FlowSnake schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:01:
Vermoed dat ze zich in Kherson verschansen.
Als UA nu slim is, gaan ze om een boog om Kherson heen, en laat ze een tijd geïsoleerd zitten.
Then again, wil je daar de eigen bevolking mee opzadelen... Maar die stad is een potentiële death trap voor veel UA soldaten.
De tekst is iets anders dan wat Dimitri stelt. De auteur denkt dat over een paar dagen rusland wel moet terugtrekken.Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:02:
confirmed.
Ook deze:
[Twitter]
Ook deze spreekt over een terugval tot Beryslav.
Wat overigens op dit moment realistisch lijkt.
Verwijderd
wat dan ook mijn punt was.RoD schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:12:
[...]
De tekst is iets anders dan wat Dimitri stelt. De auteur denkt dat over een paar dagen rusland wel moet terugtrekken.
Wat overigens op dit moment realistisch lijkt.
Twitter zit ook in psyop. Dat er binnenkort weer een front compleet instort.
En alles wijst naar noordoost kherson.
Voor de Oekraiense taalkundigen onder ons even een serieuze vraag.
Hoe spreek je Kherson en Kharkiv uit?
En een Nederlandse G ? Of zachte G?
Een Nederlandse K?
Kerson?
Gerson?
Of Herson?
Russisch/Oekraiens?
X = Kh = Ch ?
Eerst richting Beryslav, druk zetten op Nova Kachovka en de pincer met Davydiv Brid sluiten. Dan vanaf het noordwesten van Cherson stad druk zetten.XWB schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:03:
[...]
Dudchany - Cherson City is nog steeds 120 km, daartussen zitten nog genoeg steden waar Russische troepen kunnen terugtrekken. Een terugtrekking naar bijvoorbeeld Beryslav zou een optie kunnen zijn, daar schijnt behoorlijk wat verdediging te zijn.
Als NK is afgesloten en de aanvoerlijnen ten zuiden van de Dnjepr onder HIMARs komen, dan valt Cherson stad vanzelf aangezien ze dan alleen nog maar de Antonovksyi brug hebben en een paar ferries, die permanent onder vuur wordt genomen.
De verwarring zit hem in hoe je het Cyrillisch translitereert cq. Romaniseert. Het loopt hier, en elders ook, door elkaar heen. Het kan namelijk voor ons op de Engelse manier of op de Nederlandse manier.Verwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:14:
[...]
wat dan ook mijn punt was.
Twitter zit ook in psyop. Dat er binnenkort weer een front compleet instort.
En alles wijst naar noordoost kherson.
Voor de Oekraiense taalkundigen onder ons even een serieuze vraag.
Hoe spreek je Kherson en Kharkiv uit?
En een Nederlandse G ? Of zachte G?
Een Nederlandse K?
Kerson?
Gerson?
Of Herson?
Russisch/Oekraiens?
X = Kh = Ch ?
In het Cyrillisch heet de stad Херсон. Dat spreek je uit als Gerson. een Х in het Cyrillisch is een harde G in het Nederlands. Maar in het Engels wordt daar vaak Kh(erson) van gemaakt. Want in het Engels is de klank van een G anders dan in Nederland, dus translitereer je deze letter in het Engels anders dan in het Nederlands.
Er zijn trouwens allerlei standaarden die door elkaar heen worden gebruikt. Zie bijvoorbeeld Wikipedia: Romanization of Russian
Zie voor de verschillen tussen NL en Engels: Wikipedia: Romanisatie van het Oekraïens
[ Voor 5% gewijzigd door RoD op 03-10-2022 22:26 ]
Dit is van Rybar.Looks like Russian forces have abandoned Dudchany in Northeast Kherson, blowing up the dam while leaving.
— Damage Control (@WarInUkraineYet) 3 oktober 2022
The dam served as a bridge going over the Dnieper, so it looks like Russian forces are retreating while trying to halt Ukraine's advance. pic.twitter.com/aaHMAicNeM
Maar het Wagner kanaal Grey Zone denkt dat het opblazen can de dam UA niet tegenhoudt.
Wagner GREY ZONE says it won't be a problem for Ukrainians to bypass the reservoir. Dudchany only survived for 2 days, which is a bad sign. pic.twitter.com/qOpmLSyrUu
🇺🇦 has also destroyed two 🇷🇺 pontoon bridges while 🇷🇺 were attempting to transport tanks on them North of Kherson city (near the destroyed Antonovskiy bridge). 🇺🇦 continues systematic & planned destruction of 🇷🇺 troops in Kherson region with HIMARS and artillery.
Op de kaart is dat reservoir ook maar 2 km landinwaarts.RoD schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:01:
Meer info uit Dudchany.
[Embed] Dit is van Rybar.
Maar het Wagner kanaal Grey Zone denkt dat het opblazen can de dam UA niet tegenhoudt.
[Embed]
Dat is idd niet een hele grote uitdaging om omheen te rijden.
(En een dam is makkelijker te repareren dan een brug)
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 04-10-2022 07:45 ]
PSN
Daarom: eerst een ruime boog er omheen terughalen zodat de stad niet in arty range is. Pas daarna de stadVerwijderd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:03:
[...]
belangrijker nog: zodra Kherson bevrijd wordt danwel de Russen wegtrekken zou ik de burgers er daar in sneltreinvaart weghalen richting Mykolaev want als ik Rusland was zou ik de stad terug naar de Middeleeuwen shellen als ik er officieel weg was.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Dit patroon gaat al maanden idd.XWB schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 01:00:
Russen proberen tevergeefs materiaal over de rivier te krijgen:
[Twitter]
Daar moet wel zo bizar veel materieel op de bodem van de rivier liggen..
nope
Doet me zo denken aan 'Lemmings' ...bloody schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:31:
[...]
Dit patroon gaat al maanden idd.
Daar moet wel zo bizar veel materieel op de bodem van de rivier liggen..
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Meer 'zombie tower defense'...caspervc schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:08:
Doet me zo denken aan 'Lemmings' ...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Novopetrivka, Kherson region is under AFU control!
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 4 oktober 2022
🇺🇦🟧🔥 pic.twitter.com/zrD1HX1yl8
I am getting serious -yet unconfirmed- reports about 🇷🇺 preparations (if not already in progress) for the abandoning of Davydiv-Brid, Mala Oleksandrivka and Velyka Oleksandrivka.
This could potentially mean the dashed blue area is likely to be abandoned and under AFU soon pic.twitter.com/cOsrQdnyev
Ukrainian forces continue to push south of Dudchany Russian forces have regrouped around the town of Mylove. pic.twitter.com/tc1N8rIRqc
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 4 oktober 2022
[Twitter: https://twitter.com/200_zoka/status/1577225705745977344]
Let op wie de bronnen zijn...some rumors on Russian telegram say RF is preparing to fall back to that line here
— -- GEROMAN -- time will tell - 👀 -- (@GeromanAT) 4 oktober 2022
(others say "it is just a 2nd line of defense")#Russia #Ukraine #Kherson pic.twitter.com/ywH11ZhCiQ
En daar is de visuele bevestiging in Dudchany.DUDCHANY VISUALLY CONFIRMED UNDER 🇺🇦🇺🇦
!! pic.twitter.com/rYehDinoy0
Het tempo zit er goed in vandaag. Hopen dat ze de pocket met Davydiv Brid kunnen sluiten.
Niet alleen bevestiging: rustig wandelende soldaten en geen ontploffingen.RoD schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:38:
En daar is de visuele bevestiging in Dudchany.
Dit is inmiddels minstens 10km achter de frontlijn, zo niet meer...
It was literally seconds I have posted my previous tweet I read that Russia has issued a general retreat for all troops at Northern Kherson lines. #Kherson #Ukraine pic.twitter.com/KjH46dSBcv
— (((Tendar))) (@Tendar) 4 oktober 2022
Dat is het mooie van een pincer beweging.RoD schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:25:
[Embed] [Afbeelding] Met de snelle opmars vanuit het noordoosten en de bevrijding van Dudchany lijkt het erop dat de russen zich niet weer willen laten omsingelen.
Damned if you do, damned if you don't.
Vecht je door terwijl je flanken instorten raak je omsingeld.
Trek je je terug dan is het vrij baan voor de aanvallers, ben je je verdedigde/versterkte positie kwijt en kun je overnieuw beginnen met fortificeren en ingraven.
In de klassieke (ww2) oorlogsvoering zijn er 2 manieren om je daartegen te beschermen.
Defense in depth en elastic defense/firebrigades.
Dat 1e is nota bene de klassieke so iet doctrine die Rusland nog steeds aanhangt.
Maar dat werkt niet goed as je geen goede secundaire en tertiaire linies aanlegt en onderhoudt, alsmede reserves voor de oh shit momenten.
Elastic defense. Zwaar inzetten op mobiele reserves die van Hot naar her rijden om punten te versterken waar men hulp nodig heeft.
Vooral voor de 2e taktiek is een goede bevelstructuur noodzakelijk alsmede de capaciteit om ad hoc beslissingen te nemen.
Precies dat waar het bij de Russen aan schort.
Dat, en mobiele reserves natuurlijk, en flink wat brandstof.
Voor het eerste: defense in depth, vermoed ik dat de 2e en of 3e linies amper bemand zijn, verslonst of überhaupt nooit aangelegd want het Russische leger is lui en ongedisciplineerd.
Conclusie: zonder een ommezwaai in het Russische leger kunnen ze zich hier niet tegen verdedigen. UA weet dit en maakt er zeer effectief gebruik van.
Yup, dus de geruchten die gisteren rond gingen kloppen dan. Dudchany is dus duidelijk al eerder bevrijd.hoevenpe schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:40:
[...]
Niet alleen bevestiging: rustig wandelende soldaten en geen ontploffingen.
Dit is inmiddels minstens 10km achter de frontlijn, zo niet meer...
En doordat UA dit nu op 3 a 4 fronten doet, heeft rusland ook niet de mogelijkheid om de troepen ergens anders vandaan te halen. Want zodra ze dat doen zijn ze dan dat front kwijt. Pak daarbij dat russische troepen worden aangevuld met grotendeels ongetrainde en omgemotiveerde troepen, terwijl UA er dagelijks meer getrainde en gemotiveerde troepen bij krijgt. Ik zie UA voor de echte winter dus wel nog veel meer grondgebied terugpakken.ZenTex schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:42:
[...]
Conclusie: zonder een ommezwaai in het Russische leger kunnen ze zich hier niet tegen verdedigen. UA weet dit en maakt er zeer effectief gebruik van.
[removed]
En goede communicatie. En communicatiemiddelen. En encryptie van de communicatie. En maatregelen tegen uitpeilen. En professionele verbindingsmensen. Niet iets waar de russen veel van blijken te hebben.ZenTex schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:42:
Elastic defense. Zwaar inzetten op mobiele reserves die van Hot naar her rijden om punten te versterken waar men hulp nodig heeft.
Vooral voor de 2e taktiek is een goede bevelstructuur noodzakelijk alsmede de capaciteit om ad hoc beslissingen te nemen.
Precies dat waar het bij de Russen aan schort.
Dat, en mobiele reserves natuurlijk, en flink wat brandstof.
Verder werkt de de inzet van mobiele reserves alleen als de leiding van dergelijke reserves de vrijheid hebben om beslissingen te nemen. Zelf nadenken dus. Niet iets waar een autocratisch regime erg dol op is; militairen die nadenken en beslissingen nemen.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Lijkt inderdaad op een ontruiming.Ukrainians rise their flag in Novomykolaivka, Kherson Oblast. #Ukraine #Kherson pic.twitter.com/T8gLgG5KEs
— (((Tendar))) (@Tendar) 4 oktober 2022
Ukrainian forces continue to push south of Dudchany Russian forces have regrouped around the town of Mylove. pic.twitter.com/tc1N8rIRqc
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 4 oktober 2022
hoevenpe schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:18:
De volgende:[Twitter]Lijkt inderdaad op een ontruiming.
Russia has issued a general retreat for all troops at northern #Kherson lines.
— Tomi 🇺🇦🇫🇮 (@TallbarFIN) 4 oktober 2022
According to russian sources it means that the front will collapse another 20km to the south. pic.twitter.com/P4lvDCFInV
rusland zou grootschalig dat gebied nu ontruimen en zich 20 km terugtrekken (vermoedelijk is een omsingeling hen een te groot gevaar geworden nu)
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
VELYKA ALEKSANDRIVKA UNDER CONTROL OF AFU! pic.twitter.com/2mckjTH685
DAVYDIV BRID IS UNDER AFU!!!!!! 🇺🇦🔥
Insane! pic.twitter.com/8IEe61aUrL
PSN
Als ze verstandig zijn aan de oostkant van de Dnjepr...YakuzA schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:28:
De vraag is vooral waar RU gaat proberen een nieuwe linie te plaatsen
Hele gebied ontruimen zolang dat nog enigszins kan, de rivier is de enige echt goed te verdedigen lijn.
So much voor de defensieve lijn Davyduv Brid - My Love
Logica geeft dus aan dat RU aan de westkant van de Dnjepr nog een halfbakken poging gaan doen.hoevenpe schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:30:
[...]
Als ze verstandig zijn aan de oostkant van de Dnjepr...
Hele gebied ontruimen zolang dat nog enigszins kan, de rivier is de enige echt goed te verdedigen lijn.
PSN
Nou anders ik wel. Keep m coming!3raser schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:40:
Ik ben visueel ingesteld, dus die kaartjes vind ik altijd erg fijn.
[Afbeelding]
Ongelovelijk hoe zwaar de klappen zijn die UA nu uitdeelt aan de Russen.3raser schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:40:
Ik ben visueel ingesteld, dus die kaartjes vind ik altijd erg fijn.
[Afbeelding]
Ik denk dat de laatste verdedigingslinie ten Noord-Oosten van Kherson de Inhulets rivier is. Van waar de Oekraïners nu zijn tot die rivier is hoofdzakelijk landbouwgrond met wat dorpjes en wegen. Het is geen goed verdedigbaar gebied. In de beste situatie gezien de tijd wat de Russen hadden zouden ze langs sommige van de wegen loopgraven kunnen maken met ingegraven stellingen voor tanks en wat artillerie verder naar achteren. Die stellingen zijn echter vatbaar voor drone aanvallen omdat Rusland niet veel controle heeft in de lucht.YakuzA schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:28:
[...]
De vraag is vooral waar RU gaat proberen een nieuwe linie te plaatsen:
RM-rf in "Het Cherson front"
Achter de Inhulets kunnen ze nog schuilen. het probleem is echter dat die stelling vatbaar is voor een flank aanval vanuit het Noord-Westen.
Ik gok dat ze eerst op wat linies langs wegen en bij dorpjes terug vallen en dan snel naar de Inhulets worden gedrukt. En dan...denk ik dat Oekraine stopt met oprukken naar Kherson en zich gaat focussen om over de Dniper te komen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Met 155mm artillerie wat de dam kan bestoken?Auredium schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:48:
Ik denk dat de laatste verdedigingslinie ten Noord-Oosten van Kherson de Inhulets rivier is.
20.000 Russen die moeten zwemmen of door een rietje met een Pzh2000 erop?
Kansloos...
Ze moeten ook ergens hun terugtocht dekken, dus de bruggen bij Snihurivka, nova kakhova en Darivka zullen ze een soortvan tijdelijke linies moeten houden, en dan het liefst op net iets meer dan artillerie afstand.Auredium schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:48:
[...]
Ik denk dat de laatste verdedigingslinie ten Noord-Oosten van Kherson de Inhulets rivier is. Van waar de Oekraïners nu zijn tot die rivier is hoofdzakelijk landbouwgrond met wat dorpjes en wegen. Het is geen goed verdedigbaar gebied. In de beste situatie gezien de tijd wat de Russen hadden zouden ze langs sommige van de wegen loopgraven kunnen maken met ingegraven stellingen voor tanks en wat artillerie verder naar achteren. Die stellingen zijn echter vatbaar voor drone aanvallen omdat Rusland niet veel controle heeft in de lucht.
Achter de Inhulets kunnen ze nog schuilen. het probleem is echter dat die stelling vatbaar is voor een flank aanval vanuit het Noord-Westen.
Ik gok dat ze eerst op wat linies langs wegen en bij dorpjes terug vallen en dan snel naar de Inhulets worden gedrukt. En dan...denk ik dat Oekraine stopt met oprukken naar Kherson en zich gaat focussen om over de Dniper te komen.
(maargoed, dat is wat ze zouden moeten doen als er militair nagedacht werd, dat is dus juist wat er niet gaat gebeuren
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 04-10-2022 13:56 ]
PSN
Dat kan al niet meer:YakuzA schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:51:
... en dan het liefst op net iets meer dan artillerie afstand.
If they retreat all the way back to Mylove, Nova Kahovka bridge will be almost in the range of 155mm arty (with rocket assisted shells - most likely it will be). pic.twitter.com/8p2KKmbm4K
— Mark Vorobjov (@volchonokk_1) 4 oktober 2022
Op nova kakhova gaat UA alleen met excaliburs schieten eventueel vermoed ik, voor normale arty is het daar te risicovol ivm de dam.
PSN