onkl schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:14:
[...]
Niet het meer wat door de dambreuk van gisteren langzaam leegloopt, maar het stuwmeer achter de dam bij Nova Kachovka dient idd voor koelwater voor de grote kerncentrale van Zaporizja (die, verwarrend niet bij Zaporizja maar een eind verderop bij Enerhodar staat).
Ter geruststelling:
De Russen weten gelukkig ook hoe kerncentrales werken, dus dat zal hun enthousiasme die dam te slopen flink temperen.
Net zoals de vloedgolf die dat zou creëren over Cherson (waar ze nu zelf ook zitten). Zelfs wanneer ze het verzuipen van grote stad lollig zouden vinden (vermoedelijk niet, maar niet uit te sluiten), zichzelf verzuipen vinden ze iig een slecht plan.
nuja, ik vrees nu juist wel dat als de oekrainers Kherson innemen, het een zeer reeel gevaar is dat de russen ook welbewust opening bieden an een sabotage-methode die ertoe kan leiden dat er zware schade ontstaat en een mogelijke kernramp rondom de Zaporizja -instalatie ontstaat, al dan niet door het volledig wegvallen van stroom (waardoor deze kernprocesen niet meer gekoeld kunnen worden) of het wegvallen van de watervoorziening (met hetzelfde effect).
Ook een vloedgolf over Kherson zou dan zelfs een extra voordeel zijn, vanuit perspectief van de russisch troepen.
Ongetwijfeld zullen de russen het dan zo opzetten dat ze enige ruimte hebben om zelf te kunnen blijven ontkennen schuld te zijn, en een verhaaltje ophouden dat het juist oekrainse artillerie zou zijn die dit veroorzaakt heeft...
De meesten mensen zullen wel doorhebben dat dat een leugen is, maar hooguit hun eigen trolls kunnen dat verhaaltje aangrijpen binnen de echokamer een 'alternatief verhaaltje' hoog te houden die het narratief van 'rusland-vrienden' ophoud dat alles de schuld van anderen is. Ook tegenover hun bondgenoten kunnen ze de onschuld blijven spelen.
Een grote nucleaire en/of andere natuurrramp in de oekraine zal de Oekrainse overheid enorm bezighouden, omdat die hun burgers hulp zullen willen verlenen en verdere schade willen inperken en rusland zal die onderhandelingspositie uitnutten om een wapenstilstand af te dwingen naar voor hun vordelige voorwaarden.
Veel van de akties rondom de Zaporizja-installatie lijken daarop gericht te zijn, zowel de rusen die langzam maar zeker steeds verder saboteren en vereder schade laten ontstaan, zodat het risico op een 'single-failure' steeds groter en reeler wordt.
Ik heb overigens ook het vermoeden dat Oekraine hel bewust ook eerst meer controle over de onderliggende Zaporizja -Oblast wil krijgen.
Naar ik meen zijn hier ook zeer veel partizanen-aktiviteiten, alhoewel daarover qua objectief vaststelbare feiten weinig duidelijkheid is wat dat precies inhoud en hoe sterk ze ook controle over dat deel van door rusland bezet gebied in korte tijd kunnen overnemen.
https://www.aljazeera.com...-can-wreak-havoc-analysts
Ik denk dat deze partizanen wel een essentiele rol kunnen spelen dat bij een eventuele russische terugtrekking vanuit Kherson het niet ook tot een "Na-ons-de-zondvloed"-Grootschalige-Sabotage door russische troepen kan komen..
Oekraine kan er niet enkel op vertrouwen heel 'langzaam'de troepen daar weg te drukken of ze eventueel op de vlucht te laten slaan, ik denk dat ze het heel erg nodig hebben dat de troepen daar zich uiteindelijk ook moeten overgeven en niet zomaar weg kunnen komen (en straffeloos dan sabotage plegen)
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen