Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:24

HugoBoss1985

Xenotech

J2S schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:07:
[...]

Hier gaan gegarandeerd hele slechte dingen uit voortkomen. Laat ze a.u.b. bewaakt worden door getraind personeel.

[...]

Dat is slavenarbeid en is niet goed te praten, maar dat hoeft ook niet: Zou jij je willen begeven in een gebouwd welke gedwongen is gebouwd door Russen? Ik zou me er echt niet veilig voelen, niet vanwege mogelijke sabotage, maar gewoon incompetentie. Daarnaast zal er hopelijk na de oorlog een hoop geld beschikbaar komen voor wederopbouw. Dat is meteen een kans om de civiele economie weer op gang te krijgen. Gewoon Oekraïners goed betalen om alles weer op te bouwen.
Het was maar een brainstorm, maar ik vind het wel een mogelijkheid.

Ik zie het probleem niet zo als alles onder toezicht gebeurd.
Lees: toezicht door "geschikt" Oekraïens personeel op het bewaken (de bewakers) en toezicht op de wederopbouw van gebouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-09-2022 16:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:50
crazyx schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:15:
Waarom zou je een krijgsgevangene niet aan het werk zetten?
Dat mag gewoon volgens het verdrag van geneve.
Inderdaad, behalve tbv de oorlog.

Het lijkt me dat, mocht het lukken om 20k elitesoldaten (althans... Vergeleken met de "de eerste tank rijdt, de tweede draait en de derde schiet" eenheden) te pow'en, het strategisch slim kan zijn ze redelijk goed te behandelen: fatsoenlijk eten en onderdak, niet verplicht (en wel betaald) werken etc.. Wanneer je vijand je beter verzorgt dan je eigen legerleiding, dan is hun moraal om je ooit weer aan te vallen vrij duurzaam gesloopt. En je hebt er gratis een substantiële groep bij die, eenmaal thuis, zand in de raderen van de Russische propagandamachine gaat gooien.

edit: oei. Moeilijk om geen toungue in cheek grappen ovet HugoBoss' nick icm dwangarbeid te maken.. Heel moeilijk. :X Ah. Mislukt. :Y)
(sorry HugoBoss, te grappig toeval)

[ Voor 9% gewijzigd door onkl op 12-09-2022 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:24

HugoBoss1985

Xenotech

onkl schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:25:
[...]

Het lijkt me dat, mocht het lukken om 20k elitesoldaten (althans... Vergeleken met de "de eerste tank rijdt, de tweede draait en de derde schiet" eenheden) te pow'en, het strategisch slim kan zijn ze redelijk goed te behandelen: fatsoenlijk eten en onderdak, niet verplicht (en wel betaald) werken etc.. Wanneer je vijand je beter verzorgt dan je eigen legerleiding, dan is hun moraal om je ooit weer aan te vallen vrij duurzaam gesloopt. En je hebt er gratis een substantiële groep bij die, eenmaal thuis, zand in de raderen van de Russische propagandamachine gaat gooien.

edit: oei. Moeilijk om geen toungue in cheek grappen ovet HugoBoss' nick icm dwangarbeid te maken.. Heel moeilijk. :X Ah. Mislukt. :Y)
(sorry HugoBoss, te grappig toeval)
Daar heb je ook nog een goed punt/argument.

Oh jee... nu ben ik betrapt :)
Gewoon doen, ik ben het wel gewend inmiddels :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

onkl schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:25:
[...]

Het zijn niet alleen maar elite troepen, er zit genoeg LPR/DNR recruiten met 1 dag of minder training tussen.
Of opgeroepen Russische soldaten met 1 week training.

Verder zullen ze behandeld worden net zoals de rest van de POW's, wat aan Oekrainse kant betekend dat ze waarschijnlijk een stuk gezonder leven dan in hun loopgraaf.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Aan de kant van UA wordt men wat meer uitgesproken, zo lijkt het. Wmb ook een teken dat het niet vanzelf gaat, al was dat ook niet de verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Het gaat zeker niet vanzelf, zie bv. het bericht van Yucon in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9" over de heftige gevechten in dit gebied.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:45:
[...]

Het zijn niet alleen maar elite troepen, er zit genoeg LPR/DNR recruiten met 1 dag of minder training tussen.
Of opgeroepen Russische soldaten met 1 week training.

Verder zullen ze behandeld worden net zoals de rest van de POW's, wat aan Oekrainse kant betekend dat ze waarschijnlijk een stuk gezonder leven dan in hun loopgraaf.
En dan nog al die meuk die ze uit de gevangenissen en van de straten opgedweild hebben als 'rekruut'.

Waar haalt iedereen trouwens dat getal van 20k vandaan?
Waren er al zoveel aan de andere kant van Dnipro, een paar weken geleden was het merendeel nog aan de oostkant aan het wachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:01

Tens

let me drink about it

geen bevestiging gezien nog, maar het is gewoon een kwestie van wachten tot het werkelijk gebeurt. Geen aanvoer van eten en munitie, koudere nachten. (via defmon btw)

[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 12-09-2022 19:28 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:05
Tens schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:26:
geen bevestiging gezien nog, maar het is gewoon een kwestie van wachten tot het werkelijk gebeurt. Geen aanvoer van eten en munitie, koudere nachten.
Stel me zo voor dat je genoeg diesel in de truck wilt houden om terug te kunnen rijden naar de Dnipro, het is niet dat daar nog een werkend tankstation is.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:12

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

crazyx schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:22:
Het kan wel gedaan worden, zie de slag bij Cannae ;).
Hopelijk herhaalt de geschiedenis zich niet.
Ik zou het huidige russische leger zeker niet met de elite troepen onder bevel van Hannibal vergelijken, en die een strakke organisatie aanhielden...

Bovenal wist Hannibal dat hij, ondanks dat zijn verliezen véél lager waren dan de Romeinen, dat hij deze deeloverwinning verder niet kon uitnutten omdat zijn verliezen niet meer aan te vullen waren met gelijkwaardige troepen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Hoe laat is het? :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 421923

sugarlevi01 schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:39:
[...]

En dan nog al die meuk die ze uit de gevangenissen en van de straten opgedweild hebben als 'rekruut'.

Waar haalt iedereen trouwens dat getal van 20k vandaan?
Waren er al zoveel aan de andere kant van Dnipro, een paar weken geleden was het merendeel nog aan de oostkant aan het wachten.
misschien zelfs 30k.
Chris Cappy noemde 30k UA vs 30k RF tegenover elkaar in Kherson-regio, onbekend aan welke kant van de rivier dat zit.

Andere getallen noemen 20-25k.

https://worldview.stratfo...sias-annexation-plans-now
In late July, there were only believed to be 13-15 BTGs (or no more than 15,000 Russian troops) in the entire Kherson region, whereas now 25-30 BTGs are believed to be there, with at least 15-20 BTGs on the right bank of the Dnieper River alone.
https://www.ft.com/conten...10-4637-b725-9125979cdfc0
At the time, there were around 13 Russian battalion tactical groups (BTGs) stationed in the southern Kherson region. Now, there are around 30, according to Rochan consulting, an independent military consultancy based in Poland.

“Let’s be careful with all news about this,” tweeted Anton Gerashchenko, an official advisor to Ukraine’s ministry of internal affairs. “We need to wait.”

BTGs are the Russian army’s main combined-arms manoeuvre unit, and before the war typically consisted of around 800 soldiers, along with armour and artillery.
Dus, laten we het geval van 25 BTG's pakken halverwege tot eind augustus. De bruggen zijn sindsdien ook kapot.

Nu heeft een volle sterkte BTG ongeveer 800 soldaten (30 BTG's dus 24k manschappen) maar laten we dat voor het gemak eens halveren: 400x25=10k manschappen.
Maar er zitten wel meer troepen, losse flarden, andere eenheden ook naar toe gestuurd.

12 augustus: 15k troepen
https://www.washingtonpos...2/ukraine-kherson-battle/
Most of them are elite airborne troops who are helping to bolster exhausted Russian forces who have been manning the front line for months

18 augustus: 20k troepen
https://www.themoscowtime...ia-bolsters-forces-a78604

2 september: Some 15,000-20,000 Russian troops are stationed to the northwest of the river
https://time.com/6210559/...counteroffensive-matters/

Dus laten we zeggen 15k troepen (waaronder veel elite airborne units) aan de Oekraiense kant van de rivier en ze kunnen niet weg.

Maar het zijn er inmiddels ook al minder:
Wikipedia: 810th Guards Naval Infantry Brigade

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 13-09-2022 08:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Beeldmaterieel uit Vysokopilla:

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:04:
[...]

Ukraine Battle Map bevestigt het.
[Embed] [Afbeelding]
Bij Davydiv Brid, genoemd in die tweet, zou er nu een doorbraak zijn:

Hopelijk klopt dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Gaan ze een brug repareren?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Ze moeten wel, zonder brug is alles ten westen van de Dnipro niet te bevoorraden. Poetin kan een tweede vernederende aftocht niet gebruiken, geef ze weinig kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

sarm road bridge inderdaad

[ Voor 14% gewijzigd door Tens op 14-09-2022 11:01 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
Wat duurt langer, een 300m lange noodbrug bouwen of coördinaten in HIMARS instellen?

Dit is toch kansloos...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:12:
[...]

Wat duurt langer, een 300m lange noodbrug bouwen of coördinaten in HIMARS instellen?

Dit is toch kansloos...
Maar de baas zegt dat het moet :)

PSN

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:27

Shabbaman

Got love?

hoevenpe schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:55:
[...]

Ze moeten wel, zonder brug is alles ten westen van de Dnipro niet te bevoorraden. Poetin kan een tweede vernederende aftocht niet gebruiken, geef ze weinig kans.
Zonder brug is zelfs een vernederende aftocht erg lastig O-)

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Nox
  • Laatst online: 06-06 17:21

Nox

Noxiuz

[...]

Dit is toch kansloos...
Hier heb je geen himars voor nodig, volgens mij ligt het straks al binnen artilleriebereik óf lukt het ze uberhaupt nooit de brug te maken.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Rusland lijkt een dam te hebben opgeblazen, om zo het waterpeil in de Ingulets sterk te verhogen en Oekraïense bruggenhoofden onklaar te maken:

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 11:35
[...]

Dit is toch kansloos...
pijltje naar boven -> enter. ;)

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:08
hoevenpe schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:08:
Rusland lijkt een dam te hebben opgeblazen, om zo het waterpeil in de Ingulets sterk te verhogen en Oekraïense bruggenhoofden onklaar te maken:
[Twitter]
Kryvyi Rih ligt ver buiten bezet gebied (50 km) , dan moeten ze een dam van een stuwmeer geraakt hebben. Er is wel een groot meer daar.

Anyway, als een dam kapot is dan repareer je dat niet even snel.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Tens

Tens

let me drink about it

asing schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:24:
[...]

Kryvyi Rih ligt ver buiten bezet gebied (50 km) , dan moeten ze een dam van een stuwmeer geraakt hebben. Er is wel een groot meer daar.

tsja, maar wat willen ze daarmee bereiken? Kan zomaar dat alle bruggen onbruikbaar raken, nog minder vlucht- en aanvoerroutes voor de russen. Ze doen zichzelf meer pijn dan de Oekraïners, afgezien van het ongemak voor de burgers

• Freakertje
  • Laatst online: 16:40

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Afgezien van dat 2/3e in Oekraïens gebied ligt en de hoogste golf juist in dat gebied toe zal slaan bedoel je?
Voor hetzelfde geld denken ze nu: die troepen noord en west van Cherson, boeiend en veel succes daar. Als we alles oost van de Inhulets maar meer tijd kunnen geven om terug te trekken... ?
Wilde gok.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:19
[...]

Dit is blijkbaar de dam die is opgeblazen

Zo ziet het er verder uit, net boven de dam poorten. Er zijn duidelijke tekenen van explosies, dit is een gevolg van de Russische raketaanval. Ze hebben totaal geen oog voor de veiligheid van burgers. Het zijn terroristen.

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-06 21:21
Ze zijn wel aan de oostkant nu bezig https://liveuamap.com/en/...he-ukrainian-armed-forces

Verder nog niet veel info.

Het is wel erg laag om de dam op te blazen. Lijkt meer op een vergeldingsactie dan strategisch.

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:23

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Ik liep hier tegenaan in de New York Times

Russian missiles hit a dam in southern Ukraine.
KRYVYI RIH, Ukraine — A salvo of cruise missiles slammed into the industrial Ukrainian city of Kryvyi Rih on Wednesday, damaging a dam and sending water gushing downstream.

Videos on social media showed pedestrian bridges being washed away and foamy white water rising along the river banks in the city, in southern Ukraine, where Kyiv’s forces are carrying out a counteroffensive. Residents said that a large dam was hit on the Inhulets River, a strategic waterway, and many were worried about flooding.

President Volodymyr Zelensky of Ukraine said Wednesday night that Russia “continues to wage a war against civilians.”
Waar ik mezelf op betrap is dat Rusland nog steeds overtreffende trappen zoekt voor haar daden. Nu kan het zijn dat deze aanval een militair doel kan hebben gehad. Maar stel je eens voor, zou deze aanval 4 maanden terug ook zijn gebeurt zou die zelfde setting toen zijn opgetreden? Moeten we dit zien als een escalatie vraag ik mij af. Dit even los van Oekraïnes handelingen. Mijn vermoeden is dat het niet zoveel met de handelingen van Oekraïne te maken heeft, maar meer met Rusland dat maar niet haar doelen bereikt.
“All the occupiers can do is to sow panic, create an emergency situation, try to leave people without light, heat, water and food,” he wrote on the Telegram messaging app.

Ukrainian officials have accused Russia of targeting civilian infrastructure in response to recent battlefield losses. Earlier this week, Russian forces blasted Kharkiv’s power plants, knocking out electricity to much of the city.

Military analysts suggested the Russians may have targeted the dam to make the river level rise and frustrate Ukraine’s ongoing counteroffensive in the area. The Inhulets separates the bulk of Ukraine’s forces from their Russian counterparts, and the Ukrainians have been eager to send more troops and equipment across it to attack Russian positions.
Klinkt dus ale een klassieke inundatie die ook in Nederland altijd zo populair was om vijanden op afstand te houden.

Merk op dat er nog geen uitspraak is gedaan over hoe effectief ze was.
The missile strike on Wednesday, which occurred around 5 p.m. shattered the quiet on what had been an otherwise placid afternoon in Kryvyi Rih, Mr. Zelensky’s hometown.
Tenslotte nog even in praktische zin:
[...]
Het waren dus kruisraketten. Nog even niet duidelijk of die door vliegtuigen zijn gelanceerd of vanuit een van die duikboten. Die informatie gaan we nog krijgen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:19
teacup schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:21:
Ik liep hier tegenaan in de New York Times

Russian missiles hit a dam in southern Ukraine.

[...]

Waar ik mezelf op betrap is dat Rusland nog steeds overtreffende trappen zoekt voor haar daden. Nu kan het zijn dat deze aanval een militair doel kan hebben gehad. Maar stel je eens voor, zou deze aanval 4 maanden terug ook zijn gebeurt zou die zelfde setting toen zijn opgetreden? Moeten we dit zien als een escalatie vraag ik mij af. Dit even los van Oekraïnes handelingen. Mijn vermoeden is dat het niet zoveel met de handelingen van Oekraïne te maken heeft, maar meer met Rusland dat maar niet haar doelen bereikt.

[...]

Klinkt dus ale een klassieke inundatie die ook in Nederland altijd zo populair was om vijanden op afstand te houden.

Merk op dat er nog geen uitspraak is gedaan over hoe effectief ze was.

[...]

Tenslotte nog even in praktische zin:

[...]

Het waren dus kruisraketten. Nog even niet duidelijk of die door vliegtuigen zijn gelanceerd of vanuit een van die duikboten. Die informatie gaan we nog krijgen.
Ik zie dit wel als een escalatie. Dit is een signaal van Rusland naar Oekraïne dat als het niet kan winnen, ze er geen problemen mee hebben om het land te laten overstromen. Je moet er niet aan denken dat ditzelfde trucje wordt uitgehaald bij de dam in Nova Kakhovka.

• onkl
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:09:
[...]

Ik zie dit wel als een escalatie. Dit is een signaal van Rusland naar Oekraïne dat als het niet kan winnen, ze er geen problemen mee hebben om het land te laten overstromen. Je moet er niet aan denken dat ditzelfde trucje wordt uitgehaald bij de dam in Nova Kakhovka.
Voordat je denkt aan de effecten stroomafwaarts: kerncentrales schijnen heel ongelukkig te worden van een leeggelopen meer zonder koelwater, zelfs als ze net uitgezet zijn.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Kyselivka zou in handen zijn van UA:
Oleksandr Samoilenko, Head of the Kherson Oblast Military Administration, said that the Armed Forces of Ukraine liberated the village of Kyselivka in Kherson Oblast on 13 September. Now only the village of Chornobaivka stands between the Ukrainian forces and the city of Kherson.

Source: Samoilenko on the 24/7 national newscast

Quote: "The village of Kyselivka was liberated yesterday [13 September], which is situated in the immediate vicinity of the [city of Kherson]. The only village that, as of today, stands between the Ukrainian army and the city of Kherson is the infamous Chornobaivka. But everyone in Ukraine knows that Chornobaivka is where the occupiers meet their death."

March of the Eagles

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:23
onkl schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:13:
[...]

Voordat je denkt aan de effecten stroomafwaarts: kerncentrales schijnen heel ongelukkig te worden van een leeggelopen meer zonder koelwater, zelfs als ze net uitgezet zijn.
Dit meer werd gebruikt voor koeling van een kerncentrale?

• hoevenpe
XWB schreef op donderdag 15 september 2022 @ 01:44:
Kyselivka zou in handen zijn van UA
Zolang er geen beelden zijn blijf ik sceptisch, dit hebben we veel vaker gehoord en Rusland houdt relatief goed stand in dit gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Precies.

Dat betekent, stam + t .

• RoD
  • Niet online

RoD

hoevenpe schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:46:
[...]

Zolang er geen beelden zijn blijf ik sceptisch, dit hebben we veel vaker gehoord en Rusland houdt relatief goed stand in dit gebied.
Dit is ook mijn criterium nu. Er worden veel geruchten en claims verspreid momenteel die niet kloppen.

• onkl
NeutraleTeun schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:40:
[...]

Dit meer werd gebruikt voor koeling van een kerncentrale?
Niet het meer wat door de dambreuk van gisteren langzaam leegloopt, maar het stuwmeer achter de dam bij Nova Kachovka dient idd voor koelwater voor de grote kerncentrale van Zaporizja (die, verwarrend niet bij Zaporizja maar een eind verderop bij Enerhodar staat).
Ter geruststelling:
De Russen weten gelukkig ook hoe kerncentrales werken, dus dat zal hun enthousiasme die dam te slopen flink temperen.
Net zoals de vloedgolf die dat zou creëren over Cherson (waar ze nu zelf ook zitten). Zelfs wanneer ze het verzuipen van grote stad lollig zouden vinden (vermoedelijk niet, maar niet uit te sluiten), zichzelf verzuipen vinden ze iig een slecht plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.ukrinform.net...to-lower-water-level.html
In Dnipropetrovsk region, a dam was blown up this night near Chornohorka to lower the water level, which had risen critically in the Inhulets River after a Russian missile attack.
De water stijging van de Inhulets vanuit Krivviy Rih is ook weer enigszins onder controle.

PSN

voordat Oekraine bij de EU mag eis ik dat ze hun plaatsnamen unieker gaan maken.
Het is praktisch een meme geworden: 'which one?' :+

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Anoniem: 421923 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:52:
[...]

voordat Oekraine bij de EU mag eis ik dat ze hun plaatsnamen unieker gaan maken.
Het is praktisch een meme geworden: 'which one?' :+
Zolang mensen het Rayon of Oblast erbij vermelden is het meestal wel ok.
Alleen binnen de context waar mensen over plaatsen praten valt die vaak weg.

(Myrolubivka is er ook 1 die vlak bij de hoofdweg naar Cherson ligt, maar er ligt waar ze nu pushen aan Noordoost kant bij Archangelsk ook 1 met dezelfde naam, in dezelfde oblast...)

PSN

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 23:10
offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door polthemol op 15-09-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Flinke klapper in het centrum van Cherson:

https://nitter.it/bayrakt...tus/1570691702847074306#m

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

According to Ru media, at the time of the strike there was a meeting of "heads" of administrations and districts of Kherson region. Also building housed offices of heads of Kherson and Kherson region appointed by Russians - Yeliseev and Stremnousov.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Nog een voordeel van vergaderen via Teams:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

russische media stellen dat er 5 HIMARs raketten ingeslagen zouden zijn. Interessant, UA gaat niet zomaar een doel in het centrum van Cherson bestoken. Daar moeten een paar hoge piefen hebben gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:12

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

onkl schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:14:
[...]

Niet het meer wat door de dambreuk van gisteren langzaam leegloopt, maar het stuwmeer achter de dam bij Nova Kachovka dient idd voor koelwater voor de grote kerncentrale van Zaporizja (die, verwarrend niet bij Zaporizja maar een eind verderop bij Enerhodar staat).
Ter geruststelling:
De Russen weten gelukkig ook hoe kerncentrales werken, dus dat zal hun enthousiasme die dam te slopen flink temperen.
Net zoals de vloedgolf die dat zou creëren over Cherson (waar ze nu zelf ook zitten). Zelfs wanneer ze het verzuipen van grote stad lollig zouden vinden (vermoedelijk niet, maar niet uit te sluiten), zichzelf verzuipen vinden ze iig een slecht plan.
nuja, ik vrees nu juist wel dat als de oekrainers Kherson innemen, het een zeer reeel gevaar is dat de russen ook welbewust opening bieden an een sabotage-methode die ertoe kan leiden dat er zware schade ontstaat en een mogelijke kernramp rondom de Zaporizja -instalatie ontstaat, al dan niet door het volledig wegvallen van stroom (waardoor deze kernprocesen niet meer gekoeld kunnen worden) of het wegvallen van de watervoorziening (met hetzelfde effect).
Ook een vloedgolf over Kherson zou dan zelfs een extra voordeel zijn, vanuit perspectief van de russisch troepen.

Ongetwijfeld zullen de russen het dan zo opzetten dat ze enige ruimte hebben om zelf te kunnen blijven ontkennen schuld te zijn, en een verhaaltje ophouden dat het juist oekrainse artillerie zou zijn die dit veroorzaakt heeft...
De meesten mensen zullen wel doorhebben dat dat een leugen is, maar hooguit hun eigen trolls kunnen dat verhaaltje aangrijpen binnen de echokamer een 'alternatief verhaaltje' hoog te houden die het narratief van 'rusland-vrienden' ophoud dat alles de schuld van anderen is. Ook tegenover hun bondgenoten kunnen ze de onschuld blijven spelen.

Een grote nucleaire en/of andere natuurrramp in de oekraine zal de Oekrainse overheid enorm bezighouden, omdat die hun burgers hulp zullen willen verlenen en verdere schade willen inperken en rusland zal die onderhandelingspositie uitnutten om een wapenstilstand af te dwingen naar voor hun vordelige voorwaarden.

Veel van de akties rondom de Zaporizja-installatie lijken daarop gericht te zijn, zowel de rusen die langzam maar zeker steeds verder saboteren en vereder schade laten ontstaan, zodat het risico op een 'single-failure' steeds groter en reeler wordt.

Ik heb overigens ook het vermoeden dat Oekraine hel bewust ook eerst meer controle over de onderliggende Zaporizja -Oblast wil krijgen.
Naar ik meen zijn hier ook zeer veel partizanen-aktiviteiten, alhoewel daarover qua objectief vaststelbare feiten weinig duidelijkheid is wat dat precies inhoud en hoe sterk ze ook controle over dat deel van door rusland bezet gebied in korte tijd kunnen overnemen.
https://www.aljazeera.com...-can-wreak-havoc-analysts

Ik denk dat deze partizanen wel een essentiele rol kunnen spelen dat bij een eventuele russische terugtrekking vanuit Kherson het niet ook tot een "Na-ons-de-zondvloed"-Grootschalige-Sabotage door russische troepen kan komen..
Oekraine kan er niet enkel op vertrouwen heel 'langzaam'de troepen daar weg te drukken of ze eventueel op de vlucht te laten slaan, ik denk dat ze het heel erg nodig hebben dat de troepen daar zich uiteindelijk ook moeten overgeven en niet zomaar weg kunnen komen (en straffeloos dan sabotage plegen)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
RoD schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:19:
Daar moeten een paar hoge piefen hebben gezeten.
Hoog genoeg? Namen zeggen me weinig...
[Twitter: https://mobile.twitter.com/Noel_dotsol/status/1570699731730567168]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoevenpe schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:29:
[...]

[Twitter]
Wikipedia: Kirill Stremousov
deputy head of the Kherson Military-Civilian Administration

Eliseev:
2021: Former FSB officer Sergey Eliseev to serve as Kaliningrad deputy chairman.
Nu dus chairman van Kherson administration
https://www.intelligenceo...ty-chairman,109682753-art

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 16-09-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

hoevenpe schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:29:
[...]

[Twitter]
Ik moest meteen aan Stremousov denken. Als hij gepakt is, dan gaat de vlag hier uit (nouja, de UA vlag wappert hier elke dag, eigenlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik wacht in spanning af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Geen vlag uit:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

In Berdyansk zijn er wel collaborateurs geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik weet niet of er hier dubbelfuncties zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Cherson draadje van onze Nederlandse vriend
Conclusie:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Eindelijk iets van visuele bevestiging vanuit Kyselivka.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Zo dan, de Russen zaten flink ingegraven daar :X

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
XWB schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:43:
Zo dan, de Russen zaten flink ingegraven daar :X
Oh nee hoor, dit is niet zo bijzonder.
Gewoon simpele schuttersputjes gegraven inclusief de voertuigen. Maar ik zie geen verbindingen tussen posities, geen tweede verdedigingslinie of tekenen van diep ingegraven bunkers voor bescherming tegen artilleriebeschieting. Dit is meer een snel gegraven, tijdelijke stelling die zo te zien dus weer snel verlaten is.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:56

bloody

0.000 KB!!

Het is een beetje onrustig in Kherson (city), verschillende meldingen daarover:

Nog meer footage:

[Twitter: https://twitter.com/ignis_fatum/status/1571196782721253376]
en van RU telegram:
⚡️In the center of Kherson, automatic bursts are heard.
en ook (RU, wellicht onzin!)
⚡️⚡️⚡️Exclusive footage of Vesti Krym — a counter-terrorist operation is underway near the railway station in Kherson
en Andrii Yermak (Chef van de presidentiële staf van Oekraïne) meldt in een erg cryptisch bericht:
Happy your day.
Kherson

[ Voor 19% gewijzigd door bloody op 17-09-2022 20:54 ]

nope

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:35

Maestro

It's just completely whack!

/edit Die video is in bovenstaand bericht al te vinden
Ziet er allemaal maar onverklaarbaar uit, ben benieuwd wat hier uit komt

[ Voor 43% gewijzigd door Maestro op 17-09-2022 21:02 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Maestro schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:59:
/edit Die video is in bovenstaand bericht al te vinden
Ziet er allemaal maar onverklaarbaar uit, ben benieuwd wat hier uit komt
Het zou evt voor RU propaganda doeleinden kunnen zijn ('zie ons eens cool de nazi's verslaan').
Even afwachten op iets meer duidelijkheid.

nope

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:30:
en Andrii Yermak (Chef van de presidentiële staf van Oekraïne) meldt in een erg cryptisch bericht:
[...]
Qua cryptisch valt dat wel mee.
Vandaag was normaal een feestdag in Cherson namelijk.
‘Day of the city’ oid.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 17-09-2022 21:12 ]

PSN

• bloody

bloody

0.000 KB!!

YakuzA schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:11:
[...]

Qua cryptisch valt dat wel mee.
Vandaag was normaal een feestdag in Cherson namelijk.
Ah bedankt, dat is niet heel gek dan.

nope

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:08

_Eend_

🌻🇺🇦

bloody schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:30:
Het is een beetje onrustig in Kherson (city), verschillende meldingen daarover:
[Twitter]
Nog meer footage:
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
en van RU telegram:

[...]

en ook (RU, wellicht onzin!)

[...]

[...]
Ik ben benieuwd wat dit is.. Maar tjee.. Dat gaat er ruig aan toe. Hopelijk worden er geen burgers geraakt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Bijzondere beelden & berichten - gelukkig weten we vrij zeker van Russische zijde precies niet te horen wat er gebeurt.

Barfight? Tis zaterdag avond :+

Edit:

Gevechten zijn ongoing:

Edit:

Mogelijke scenarios, uw gok zo goed als de mijne:

[Twitter: https://twitter.com/warmonitor3/status/1571218554753523718?s=46&t=6ibk8vyMnlF2R2rJctj51w]

Hoewel Rusland claimt ‘iets’ aan te vallen, houden mensen met lokale contacten het op een intern feestje:

Vooralsnog alles onbevestigd/speculatie. Wel zou er voorafgaand aan de schoten meerdere explosies zijn geweest in gebieden waar troepen gelegerd zijn.

[ Voor 75% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-09-2022 22:18 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-06 20:53
https://www.reddit.com/r/...etreat_routes_in_kherson/
Occupiers are preparing retreat routes in Kherson Oblast, they have sunk 9 wagons for the construction of a crossing. General Staff Report information as of 18:00 on September 17.
Goed teken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Laatste updates rond Cherson:

[Twitter: https://twitter.com/WarMonitor3/status/1571271833646686208]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:08

_Eend_

🌻🇺🇦

NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:46:
[Embed]

Bijzondere beelden & berichten - gelukkig weten we vrij zeker van Russische zijde precies niet te horen wat er gebeurt.

[Embed]

Barfight? Tis zaterdag avond :+

Edit:

Gevechten zijn ongoing:

[Embed]

Edit:

Mogelijke scenarios, uw gok zo goed als de mijne:

[Embed]

Hoewel Rusland claimt ‘iets’ aan te vallen, houden mensen met lokale contacten het op een intern feestje:

[Embed]

Vooralsnog alles onbevestigd/speculatie. Wel zou er voorafgaand aan de schoten meerdere explosies zijn geweest in gebieden waar troepen gelegerd zijn.
Het schijnt een gevecht te zijn tussen 'Kadyrovites' en 'Wagnerites': https://nitter.it/wolski_jaros/status/1571247282510495744
ps. this shooter in Kherson is the Kadyrovtsy vs the Wagnerites - that is, the Kadyrovks probably raped and brutally murdered women again and the Wagnerites did not offend. There were several such incidents in Mariupol.
In fact, I would understand if the UA did not take prisoners among Kadyrovtsy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Bij WarMonitor3 wil ik onderhand meer bewijs zien voordat ik echt enthousiast word, teveel 'van horen zeggen' op basis van een enkele bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

hoevenpe schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:44:
[...]

Bij WarMonitor3 wil ik onderhand meer bewijs zien voordat ik echt enthousiast wordt, teveel 'van horen zeggen' op basis van een enkele bron.
Veel enkele zinnen zonder bron idd maar:
Vaak heeft hij toch gelijk, hij was één van de weinigen die hintte op troepenuitbreiding in het NO.

Denk dat hij wel bronnen ter plekke heeft, en vaak meer weet dan wat hij op twitter gooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Tens schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:52:
Denk dat hij wel bronnen ter plekke heeft, en vaak meer weet dan wat hij op twitter gooit.
Laatste tijd zit hij er ook regelmatig naast (Lyman meerdere keren bevrijd verklaard), of alleen cryptische smileys met de naam van een stad waar achteraf gezien weinig gebeurd.

Noel heeft veel minder volgers, maar lijkt doorgaans beter geïnformeerd en minder op sensatie gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

hoevenpe schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:55:
(Lyman meerdere keren bevrijd verklaard),
Hm, gemist zeker.
of alleen cryptische smileys met de naam van een stad waar achteraf gezien weinig gebeurd.
Weinig gebeurd, of weinig resultaat? Je hoort/ziet niet alles op twitter.

Niks mis mee toch?:
"Russian forces have reportedly left their defensive positions in Kyselivka"

This is unconfirmed for now- To my knowledge the northern sides of the town were contested.
En weet hij meer, of wil hij gewoon elke brandhaard vermelden?:
Russian forces are not having a good time in Lyman area😂
Dat vind ik nl best wel goed, hij loopt meestal het hele front af.
elkeweg: Hij blijft in mijn lijstje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Dat zeker, als je maar een lang lijstje hebt en de stelregel 'één bron is geen bron' hanteert... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De posities in Kyselivka lijken in elk geval verlaten, die bevestiging kregen we later via satellietfoto's.

WarMonitor3 krijgt veel informatie via lokale bevolking, mogelijk dat daardoor soms verkeerde conclusies getrokken worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XWB schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:22:
De posities in Kyselivka lijken in elk geval verlaten, die bevestiging kregen we later via satellietfoto's.

WarMonitor3 krijgt veel informatie via lokale bevolking, mogelijk dat daardoor soms verkeerde conclusies getrokken worden.
WarMonitor3 post ook gewoon zaken van andere bronnen zonder enige verificatie. Het is een leuk kanaal om snel dingen op te pikken, maar niet per se betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online

Ik ben benieuwd of we nog gaan horen wie of wat hier precies geraakt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Dit zou ook aan het Kherson front moeten zijn: https://t.me/lumsrc/2822

https://t.me/lumsrc/2822
Ukrainian aviation conducted 13 airstrikes against Russian military and equipments gatherings, 3 positions of air defense units. Air defense shot down 5 UAVs and Ka-52 helicopter. Ukrainian artillery and missile troops conducted strikes against over 200 targets, - General Staff of Armed Forces of Ukraine says in the morning report
Ook op livemap. is een bericht van een uur of 4 geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:23

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

_Eend_ schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:34:
[...]

Het schijnt een gevecht te zijn tussen 'Kadyrovites' en 'Wagnerites': [Twitter]https://nitter.it/wolski_jaros/status/1571247282510495744

[...]
Lijkt te worden bevestigd door de New York Times nota bene. Maak er maar meteen een deel artikel van, gebruik ik die dingen tenminste nog:

https://www.nytimes.com/l...ycr3ictkcY&smid=share-url
Another challenge to Russia’s claim that it has full control of the security situation in the city came late Saturday, when a firefight broke out in the streets of the city and continued overnight, according to video released by Russian military bloggers. Kherson remains the only regional capital in Ukraine captured by Moscow since the invasion.

It was unclear who was involved in the fighting. Local Russian authorities spoke of a raid targeting Ukrainian guerrilla fighters. The Ukrainian military had no official statement, but officials suggested it was possibly factional fighting among those on Moscow’s side.

Mykhailo Podolyak, a top adviser to the Ukrainian president, said that firefight was an internal struggle between Russians looking to “divide the loot” before they “flee.”
De twitter link die in het NYT artikel wordt genoemd Weet je, het zou mooi zijn geweest als dit een gevecht tussen partizanen en Russen was geweest. Maar eigenlijk is dit mooier, Russen tegen Russen, een soort een soort zichzelf opheffend verschijnsel. Wat zal het daar een zootje zijn.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

teacup schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:13:
[...]

Weet je, het zou mooi zijn geweest als dit een gevecht tussen partizanen en Russen was geweest.
Integendeel. Als midden in een grote stad gevechten tussen partizanen en Russen starten dan is er iets serieus fout gegaan voor de partizanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

downtime schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:29:
[...]

Integendeel. Als midden in een grote stad gevechten tussen partizanen en Russen starten dan is er iets serieus fout gegaan voor de partizanen.
en het is dan OF misleiding door UA of er zijn daar helemaal geen partizanen.

Het lijkt erop dat UA command heeft gesteld dat het een false flag operatie is van de Russen om UA de schuld te geven door burgers in gevaar te brengen door middenin de stad te gaan schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:05

Fiber

Beaches are for storming.

Prima toch, als die Russen elkaar afmaken dan hoeven de Oekraïners dat niet meer te doen. Elke dode Rus is er eentje. Alleen nog wel wat over houden om gevangen te nemen en uit te ruilen graag.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Fiber schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:35:
Prima toch, als die Russen elkaar afmaken dan hoeven de Oekraïners dat niet meer te doen. Elke dode Rus is er eentje. Alleen nog wel wat over houden om gevangen te nemen en uit te ruilen graag.
Ik zag zoiets ook in dit artikel (Kherson overheid geloof ik):
In the Kherson region, the occupiers are intensifying inspections, but now they are looking not only for "Ukrainian Nazis", but also for their soldiers who fled the battlefield and, dressed in civilian clothes, are looking for ways to evacuate.
Prima, laat de barbaren elkaar maar aanpakken.
Het risico is wel dat gewone burgers nu gevaar lopen als RU soldaten ze voor deserteurs aanzien..

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bloody schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:24:
[...]

Het risico is wel dat gewone burgers nu gevaar lopen als RU soldaten ze voor deserteurs aanzien..
Dat risico bestaat toch wel. Als je nu een jonge Oekraiense man in bezet gebied bent, dan kunnen ze jou als een mogelijke deserteur, een mogelijke informant, een partizaan of een potentiele recruut voor het Oekrainse leger zien. Allemaal redenen om jou op te pakken en stevig te ondervragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Nieuw kaartje, toch een groot deel contested nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ce7O8nbu0bn_Hcg0VtTKFcHwVEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAFIfs9buGq8SHVds3omwZ9X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:46

Auredium

Informaticus Chaoticus

gise schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:36:

[Afbeelding]
Dat kaartje komt overeen met hoe ik in gedachten vanmorgen de ontwikkelingen zou zien verlopen. Het Noordelijke gedeelte van de ketel wordt 'opgeofferd' omdat het moeilijk is voor de Russen om zo veel grond te verdedigen met een beperkte voorraad tegen een vijand die blijft duwen. De buitenste rode lijn van Russische gebied bij Cherson is waarschijnlijk de huidige Russische verdedigingslinie. Dit zal een redelijk diep ingegraven linie zijn. Maar zonder goede bevoorrading zal deze uiteindelijk instorten. Daarna zullen er gevechten net buiten Cherson komen en uiteindelijk erin.

Ik verwacht dat Rusland zijn raketten al klaar heeft liggen om Cherson met de grond gelijk te maken als het in Oekraïense handen is gevallen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

gise schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:36:

[Afbeelding]
die push richting Nova Khakovka is toch een stuk dieper dan ik dacht.
Ze zijn al praktisch halverwege :o

Dat zie ik niet op andere maps.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 19-09-2022 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:06
Auredium schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:40:
[...]

Dat kaartje komt overeen met hoe ik in gedachten vanmorgen de ontwikkelingen zou zien verlopen. Het Noordelijke gedeelte van de ketel wordt 'opgeofferd' omdat het moeilijk is voor de Russen om zo veel grond te verdedigen met een beperkte voorraad tegen een vijand die blijft duwen. De buitenste rode lijn van Russische gebied bij Cherson is waarschijnlijk de huidige Russische verdedigingslinie. Dit zal een redelijk diep ingegraven linie zijn. Maar zonder goede bevoorrading zal deze uiteindelijk instorten. Daarna zullen er gevechten net buiten Cherson komen en uiteindelijk erin.

Ik verwacht dat Rusland zijn raketten al klaar heeft liggen om Cherson met de grond gelijk te maken als het in Oekraïense handen is gevallen.
Vooral om die reden zou je Rusland nog een tijdje moeten laten houden, en eerst zorgen dat je een straal van 30-40 km eromheen onder controle hebt. Dan kan Rusland iig niet de stad bestoken met de artillerie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gustaveau schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:24:
[...]

Vooral om die reden zou je Rusland nog een tijdje moeten laten houden, en eerst zorgen dat je een straal van 30-40 km eromheen onder controle hebt. Dan kan Rusland iig niet de stad bestoken met de artillerie.
Helaas heeft de Dnjepr ook een zuidoever. Dan zouden ze die eerst moeten bevrijden en die rivier oversteken is voor Oekraine even moeilijk als voor de Russen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De zuidoever kunnen we voorlopig vergeten, daarvoor zou UA eerst Melitopol moeten bevrijden en dan kunnen ze van daaruit oprukken naar de rest van Cherson Oblast.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 18:15

polthemol

Moderator General Chat
Auredium schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:40:
interessante vraag gaat dan zijn wat ze nog hebben om mee te schieten in die regio: hun vloot is al maandenlang verstoppertje aan het spelen, in de Krim zijn al stevige klappen gevallen op hun vliegbasissen en Oekraïne hun luchtmacht lijkt actiever te zijn wat vermoedelijk betekend dat er minder tot geen tot zeer ineffectieve luchtafweer nog is bij de Russen.

Dan zou het uiteindelijk vooral neer gaan komen op artillerie om structureel nog wat te doen vanuit Russische kant, maar zelfs dat is een probleem qua munitie.

En dan maken we beide de aanname dat men nog iets van zinnige hoeveelheden raketten heeft om mee te schieten over langere afstand, er is een kans dat men die achter de hand gaat willen houden ivm het verdedigen van de Krim, want daar heeft Oekraïne geen enkele ruimte voor twijfel over laten bestaan.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ze hebben nog wat S-300's uit het noorden gehaald :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

polthemol schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:39:
[...]

interessante vraag gaat dan zijn wat ze nog hebben om mee te schieten in die regio: hun vloot is al maandenlang verstoppertje aan het spelen, in de Krim zijn al stevige klappen gevallen op hun vliegbasissen en Oekraïne hun luchtmacht lijkt actiever te zijn wat vermoedelijk betekend dat er minder tot geen tot zeer ineffectieve luchtafweer nog is bij de Russen.

Dan zou het uiteindelijk vooral neer gaan komen op artillerie om structureel nog wat te doen vanuit Russische kant, maar zelfs dat is een probleem qua munitie.

En dan maken we beide de aanname dat men nog iets van zinnige hoeveelheden raketten heeft om mee te schieten over langere afstand, er is een kans dat men die achter de hand gaat willen houden ivm het verdedigen van de Krim, want daar heeft Oekraïne geen enkele ruimte voor twijfel over laten bestaan.
Als de Oekrainers nu alvast een Oekrainse naam verzinnen voor Rostov aan de Don dan moeten de russen hun raketten bewaren om Rostov te verdedigen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
polthemol schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:39:
[...]

We weten simpelweg niet hoeveel artilleriegeschut Rusland nog heeft in de gebieden ten zuiden van de Dnipro in Cherson Oblast, maar vanuit Oleshky kunnen ze theoretisch Cherson City compleet onder vuur nemen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 18:15

polthemol

Moderator General Chat
XWB schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:52:
[...]

We weten simpelweg niet hoeveel artilleriegeschut Rusland nog heeft in de gebieden ten zuiden van de Dnipro in Cherson Oblast, maar vanuit Oleshky kunnen ze theoretisch Cherson City compleet onder vuur nemen.
met de wetenschap dat wat voor hun raakbaar is, is vanuit de andere kant ook raakbaar (en van nog wat verder). Vandaar ook dat ik wees op dat het erop lijkt dat de Russische luchtafweer niet helemaal lekker loopt. Dat zou het plaatsen van artillerie in die zone een mogelijke gigantische verspilling van materiaal maken. Dan kun je ze beter wat verder naar achteren shcuiven zodat de rivier binnen vuurbereik valt, om zo een oversteek te kunnen verhinderen.

Maar goed, het is koffiedikkijken en uiteindelijk zal het voor Oekraïne geen bal uit maken: Cherson moet ingenomen worden, net zoals al de rest van de steden die tussen de frontinie en de Russische grens in liggen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 01:04
XWB schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:39:
De zuidoever kunnen we voorlopig vergeten, daarvoor zou UA eerst Melitopol moeten bevrijden en dan kunnen ze van daaruit oprukken naar de rest van Cherson Oblast.
Strategisch lijkt het me geen slecht scenario. De Russische troepen rond Cherson zijn niet in staat tot offensieve acties. Het is de vraag of er veel urgentie bestaat om die op korte termijn onschadelijk te maken. Een militaire actie die zich beperkt tot het vrijmaken van de westoever geeft de Russen de tijd om het nieuwe front aan de rivier te versterken en het oversteken van de Dnjepr heel moeilijk te maken. Een aanval langs Melitopol zou daarmee sowieso wel eens de enige optie kunnen zijn om verder door te stoten.

Als Ukraine sterk genoeg is, lijkt het beter om met een offensief rond Cherson te wachten en nu al te proberen door te stoten richting Melitopol en de kust. Als dat slaagt wordt de hele zuidflank van de Russen inclusief de westoever een onhoudbare positie. Een zware strijd om Cherson is dan misschien niet nodig. Het Russische leger lijkt nu op veel fronten achter de feiten aan te lopen en elke slag zwakker te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De Russen doen een poging om een brug over de Dnipro te herstellen:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:43:
ze hebben nog wat S-300's uit het noorden gehaald :P
Dit vroeg ik me dus nog af. een tijdje geleden hebben we gezien dat, volgens mij Lithuania geen treinen meer doorliet van Rusland naar St. Petersburg om de reden: sancties.

Nu kunnen ze wel weer treinen heen en weer sturen, maar niet met spullen waar sancties op zitten, zoals wapens. Hoe gaan ze dan die S300’s daar weg krijgen en naar het front sturen?

Ook was er al natuurlijk het akkefietje met dat vrachtschip, waar ook S300’s op bleken te liggen die ze uit Syrië hebben weg gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:50:
[...]

die push richting Nova Khakovka is toch een stuk dieper dan ik dacht.
Ze zijn al praktisch halverwege :o

Dat zie ik niet op andere maps.
Denk dat ze nog niet in werkelijkheid zo ver zijn hoor, het Oekraïense leger, maar misschien dat wel Rusland zich al iets heeft terug getrokken naar aanleiding van die probe.
Je ziet nu voornamelijk die twee blauwe pijltjes aan het begin, dat ze eerst verder naar buiten gaan (verbreden) inplaats van al dieper door te stoten.

Het zou wel mooi zijn, als ze kunnen doorstoten naar die rivier om die groepen op de splitsen en het noordelijke gedeelte geheel af te snijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gise schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:31:
[...]

Dit vroeg ik me dus nog af. een tijdje geleden hebben we gezien dat, volgens mij Lithuania geen treinen meer doorliet van Rusland naar St. Petersburg om de reden: sancties.
St Petersburg en Kaliningrad zijn twee verschillende plekken. Voor St Petersburg hoef je niet via Litouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gise schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:33:
[...]
Denk dat ze nog niet in werkelijkheid zo ver zijn hoor, het Oekraïense leger, maar misschien dat wel Rusland zich al iets heeft terug getrokken naar aanleiding van die probe.
Je ziet nu voornamelijk die twee blauwe pijltjes aan het begin, dat ze eerst verder naar buiten gaan (verbreden) inplaats van al dieper door te stoten.

Het zou wel mooi zijn, als ze kunnen doorstoten naar die rivier om die groepen op de splitsen en het noordelijke gedeelte geheel af te snijden.
Het verbreden van de corridor is idd wel belangrijk daar, dan wordt er ruimte gemaakt om meer artillerie/luchtafweer veilig aan de zuidkant van de rivier te plaatsen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ze schrapen echter overal alles weg.
wat zou er gebeuren als het op is?
Gaan ze dan alsnog weg uit UA en stoppen ze de SMO of geven ze iedereen een schep om mee te slaan net zolang tot iedereen dood is?

Ze hebben straks niks meer over voor basic landsverdediging.
Pagina: 1 ... 13 ... 31 Laatste