Volkskrant Liveblog
Oekraïens leger lijdt zware verliezen in Bachmoet en Avdiivka
Als ik dit lees begint het voor de Russen op een "de beste verdediging is de aanval" tactiek te lijken. Dat ze daarmee door hoeveelheden eenheden heen randen maakt hun blijkbaar weinig uit. Ik krijg de indruk dat ze de huidige eenheden als een soort van stoplap gebruiken tot ze andere, beter opgeleide eenheden beschikbaar krijgen. Een dergelijk plan is tragisch voor de huidige eenheden en negeert of al die eenheden uitgerust en bewapend kunnen worden.23:47 23/1/2023
In de Oost-Oekraïense regio Donetsk is maandag opnieuw zwaar gevochten. Het Oekraïense leger zegt dat het weliswaar Russische aanvallen heeft afgeslagen in Bachmoet en Avdiivka, maar dat het daarbij grote verliezen heeft geleden.
De beide steden liggen aan de frontlinie en worden al maanden belegerd. Volgens Kyiv vecht het Russische leger daar meedogenloos 'zonder rekening te houden met de eigen verliezen'. Moskou meldde maandag dat ook de gevechten in de zuidelijke regio Zaporizja geïntensiveerd zijn.
Door al die drukte lijkt Oekraïne alleen vast gepind te worden in een verdedigingsrol, tenzij andere eenheden beschikbaar gaan komen. Iets wat ook de verwachting is. Deze drukte is trouwens door Oekraïne al wel voorspeld in December en begin Januari. Een zekere mate van voorspelbaarheid is de Russen ook niet vreemd. Hoe massief die aanvallen ook zijn, iets pathetisch heeft het ook wel. Het levert alleen zo ellendig veel doden op.De Oekraïense president Zelensky zegt dat Rusland 'de hele dag door' doelen beschiet en aanvalt. 'Maar de strijd om de Donbas gaat door. En de strijd om het zuiden gaat door.' Zelensky ziet dat Rusland zijn manschappen verzamelt op strategische plekken, 'maar we weten hoe we moeten reageren'.
[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 24-01-2023 07:37 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Alternatief is dat ze hele bataljons dienstplichten de dood insturen puur om de Oekraïners te dwingen om steeds meer reserves naar Bachmoet te sturen en ze dan elders een offensief hopen te starten met minder tegenstand.
En ik vermoed al een tijdje optie twee en als ik nu zou moeten gokken, dan denk ik dat het gaat komen vanuit de regio Belgorod richting de Sumy en Kharkiv oblasts. Wat dat hele "we gaan een offensief starten vanuit Wit-Rusland door de Pripjat moerassen geloof ik nog steeds niet.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Verwijderd
Nu weet ik niet hoe de dagelijkse operaties van de UA-airforce zijn maar afgelopen week kwam wel voorbij dat er Oekraiense Su-27's gespot waren in regio Bakhmut.
Er vanuitgaande dat de UA's normaal gesproken mogelijk zoveel mogelijk buiten bereik van RF-luchtafweer blijven, werd ook wel aangegeven dat de inzet van de Su-27's een mogelijk teken kunnen zijn dat UA het inderdaad zwaar heeft, zodat ze die toestellen wel in moeten zetten aan het front.
https://avia-pro.net/news...ainskie-istrebiteli-su-27
Ukrainian military aviation began to operate over Bakhmut. The corresponding video footage was accidentally filmed by journalists from the Al Jazeera TV channel while filming a report on the current situation in the city. The purpose of the use of military aviation in this direction remains unknown, however, apparently, the Ukrainian Air Force is forced to use fighters due to the extremely critical situation in the city due to the advance of Russian troops.
Het bijbehorende filmpje van Al-Jazeera over de strijd rondom Bakhmut:On the presented video frames from the video of the Al-Jazeera TV channel, you can see the moment of the flight of the Ukrainian Su-27 fighter over Bakhmut. The aircraft was flying at low altitude, apparently for fear of being hit by Russian air defenses. From the filmed angle, the presence of missile weapons is not fixed on the fighter, however, such fighters are used by the Ukrainian Air Force, as a rule, to launch AGM-88 HARM cruise missiles.
[YouTube: Fierce fighting continues over Ukraine's eastern city of Bakhmut]
In deze twitter-feed zegt nog iemand dat de camo helemaal niet Oekraiens is, maar volgens mij is het wel degelijk een Oekraiens toestel:
Ukrainian Air Force Su-27 fighter jet over Bakhmut. pic.twitter.com/r5WI1TPHLn
— Clash Report (@clashreport) 22 januari 2023
Wikipedia: Sukhoi Su-27
Hoeveel ze er nu (in service) nog hebben weet ik niet, gaan we ongetwijfeld ook niet te weten komen.Ukrainian Air Force – 70 Su-27s in inventory. It has 34 Su-27s in service as of March 2019.
:fill(white):strip_exif()/f/image/T6PGecG04jrPY6d5e13luRWl.png?f=user_large)
In augustus zou Oekraine deze ook al hebben ingezet tegen de Russen (dogfight) in Donbas.
Op zich is het dan niet iets recents omdat UA het nu ineens erg zwaar zou hebben dat de Su-27's zijn ingezet:
https://eurasiantimes.com...ng-a-russian-fighter-jet/
En in juni was er ook een artikel over Oekraiense Su-27's vs de (iets betere) Russische in Donbas.
https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T
/f/image/evbPIoI8YKNtPiYPaQTMusWk.png?f=fotoalbum_large)
maar in januari 2023 hebben ze er in elk geval nog tenminste 1 operationeel, en boven Donbas.Ukrainian Su-27s have reportedly been shot down by friendly fire, Russian S-400 surface-to-air missiles, and by Russian Su-35s. The Su-27s are roughly three decades behind in technology. These airplanes require high levels of maintenance to keep them in the air.
The Ukrainians have had difficulty getting spare parts from Sukhoi since 2009. Of course, now with the war those components are not available. Before the invasion only 19 Ukrainian Su-27s were airworthy.
Onderstaand artikel van, wederom eurasian times, bevestigt ook dat Oekraiense toestellen zijn neergehaald:
https://eurasiantimes.com...s-including-su-27-mig-29/
In Kharkiv (de Su-27) en overige in Donetsk/Donbas.The Russian Defense Ministry recently claimed that Russian Aerospace Forces shot down five Ukrainian fighter jets in 24 hours.
Het gaat dus al maandenlang hard tegen hard. Er waren tijden dat men zich afvroeg waar de luchtmacht was van beide want je hoorde er nooit over, maar men vliegt gewoonweg maand in maand uit. De berichten daarover komen niet op NU.nl maar zijn te vinden op andere websites.
De Eurasian Times zou ik niet al te serieus nemen, zit tussen klakkeloos Russische MoD claims overnemen en bewuste misinformatie in.Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:02:
Onderstaand artikel van, wederom eurasian times, bevestigt ook dat Oekraiense toestellen zijn neergehaald
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Russian Occupational Forces have started their offensive towards Vuhledar. I wrote about their preparations and significance of Vuhledar here. More updates on the situation will come https://t.co/f1z7BqCMIa
— Tatarigami_UA (@Tatarigami_UA) 24 januari 2023
Vuhledar is na al die tijd ongetwijfeld wel een aardige stronghold geworden.
[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 24-01-2023 15:12 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
🧵1/2 Vuhledar, 25.01 19:00 update: Information about Russian forces setting up a foothold in Vuhledar is a part of their PsyOps🛑 At least two enemy units refused to assault after witnessing high casualties from first waves. Please, re-tweet. pic.twitter.com/UzLXskqood
— Tatarigami_UA (@Tatarigami_UA) 25 januari 2023
2/2 The situation remains difficult, the enemy had some successes in the "dachi" area and tries to establish control there to develop a further attack on the outskirts of Vuhledar. Despite high losses and deserters, the enemy continues to throw assault groups and shell the town.
🧵1/2 Update on Vuhledar situation: enemy continues assault from several directions and tries to take a foothold in the residential area north of Pavlivka and Mykilske. The enemy shells Vuhledar almost non-stop for the second day from artillery.
2/2 They actively use SU-25s and various helicopters to air-support the assault. The core of assaulting forces - 155th and 40th naval brigades, as well as auxiliary battalions from Donetsk. Despite heavy losses, the enemy continues assaulting attempts.
En een ouder draadje dat uitlegt waarom Vuhledar belangrijk is en de Russen hier veel resources alloceren:
Some people have been wondering why Russians have concentrated several brigades near a tiny town called Vuhledar, which approximately occupies only 5 square kilometers, and what makes Russians so obsessed with the idea to take it? pic.twitter.com/hAMg4LM60P
— Tatarigami_UA (@Tatarigami_UA) 3 december 2022
Vuhledar
— Def Mon (@DefMon3) 27 januari 2023
The AFU repulsed attacks in the area of Vugledar. It seems like RuAF committed a lot of vehicles, artillery and air assets to the offensive on Vugledar. For now, it appears as 72nd and 68th brigade have managed to fend off the RU attacks resulting in heavy RU losses. pic.twitter.com/5CO1EIm7WU
Russian forces claim succes in Vuhledar. They got annihilated by UA artillery. Russian naval inf. from the 155th (who got decimated in Pavlivka) and the 40th took big losses inflicted by the AFU 72th mech. RU is pinned down in Mykil's'ke.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 27 januari 2023
47.762435494562475, 37.317802925249566 pic.twitter.com/HLdz8lhsBs
Alexander Khodakovsky writes about unsuccessful Russian attacks in the Vugledar area and about how they had to call in artillery strikes on them self's.https://t.co/O0GjxkpJQm pic.twitter.com/7lT1HkhrM3
— Def Mon (@DefMon3) 27 januari 2023
1/4 🧵🇺🇦Vuhledar, 27.01 - 22:00 update:
— Tatarigami_UA (@Tatarigami_UA) 27 januari 2023
Vuhledar holds - the situation is stable at this moment. Enemy attempts to establish footholds near Vuhledar to develop the assault have failed. Attempts to outflank and take control over roads completely failed. Please re-tweet.
Lijkt wel een herhaling van Pavlivka

South of Bakhmut assaults towards the T 0504 road were repelled heavy fighting continues.
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 29 januari 2023
Russian forces also try to bypass Ivanivske and attack the road from the south they were also repelled in that direction also. pic.twitter.com/hiHMtqTWTU
PSN
Ik vraag mij wel oaf of Ruslnd dat vast kan houden. Er zijn namelijk geen wegen richting Ivaniske vanuit waar ze komen, alleen landbouwgrond. Dus zodra het voorjaar met zijn slechte weer kimt, dan wordt bevoorraading zowat onmogelijkYakuzA schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:17:
Rondom Bakhmut wordt het aardig nijpend. De druk op de westelijke toegangsweg staat er ook vol op nu.
[Twitter]

Van wat ik had begrepen zijn er nu ook veel meer reguliere Russische eenheden betrokken en is Wagner 1 (het gevangenenleger) min of meer doodgebloed. Wagner 2 (professionele huurlingen met daadwerkelijk goed materiaal) lijken nu in actie te zijn gekomen. Dat merk je nu de Oekraïners teruggedreven worden.
Maar het grootste probleem lijkt te zijn dat de Oekraïners simpelweg geen antwoord lijken te kunnen formuleren voor de gigantische artillerieconcentratie die de Russen hier lijken te hebben. De Russen lijken in staat te zijn om beschietingen uit te voeren met verouderd geschut zoals 122mm D-30, 152mm D-10 en zelfs 152mm D-1 (WO2 artillerie) zonder dat ze zich al te veel zorgen lijken te maken over tegenvuur op die batterijen. Dat impliceert dat ze een dusdanig overwicht hebben dat de Oekraïners voorzichtig moeten zijn met hun eigen vuur, zei het door Russisch tegenvuur, munitiegebrek of gebrek aan bereik (dus voornamelijk Sovjet geschut hier voor de Oekraïners).
Maar als ik zie dat de Russen blijkbaar gisteren al geprobeerd hebben om de weg vanuit het westen naar Bachmoet aan te vallen, dan ben ik bang dat dit bijna voorbij is. Ik zou niet verbaast zijn als de Oekraïners de komende tijd de aftocht blazen. Helaas zie ik zo snel alleen niet zo snel waar ze dan een nieuwe linie kunnen opzetten die net zo goed geankerd is p[ natuurlijke obstakels als hier. Dat is misschien ook wel de reden waarom ze Bachmoet zo zwaar verdedigen. Het is nu een sterktepunt in de Oekraïense linies en een goede locatie om de Russen proberen uit te putten zodat na een aftocht, de Russen te uitgeput zijn om te volgen waarna de Oekraïners een nieuwe linie kunnen opzetten.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Niet voor niets wil Oekraïne nog 500 howitzers erbij. Een Oekraïense artillerist heeft laatst nog aangegeven dat de Russen tien keer zoveel artillerie hebben op het slagveld. Alleen zien we dat niet over de gehele frontlinie, dus het zal eerder een concentratie zijn.DaniëlWW2 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:47:
Maar het grootste probleem lijkt te zijn dat de Oekraïners simpelweg geen antwoord lijken te kunnen formuleren voor de gigantische artillerieconcentratie die de Russen hier lijken te hebben. De Russen lijken in staat te zijn om beschietingen uit te voeren met verouderd geschut zoals 122mm D-30, 152mm D-10 en zelfs 152mm D-1 (WO2 artillerie) zonder dat ze zich al te veel zorgen lijken te maken over tegenvuur op die batterijen. Dat impliceert dat ze een dusdanig overwicht hebben dat de Oekraïners voorzichtig moeten zijn met hun eigen vuur, zei het door Russisch tegenvuur, munitiegebrek of gebrek aan bereik (dus voornamelijk Sovjet geschut hier voor de Oekraïners).
Anderzijds zijn ze al zes maanden bezig om Bachmut te veroveren, dus zo snel gaat het ook weer niet. Sievierodonetsk bijvoorbeeld was destijds veel sneller gevallen.
Als ik de mensen mag geloven die dagelijks over Bachmut berichten, dan liggen er nog vele defensielijnen achter Bachmut.Maar als ik zie dat de Russen blijkbaar gisteren al geprobeerd hebben om de weg vanuit het westen naar Bachmoet aan te vallen, dan ben ik bang dat dit bijna voorbij is. Ik zou niet verbaast zijn als de Oekraïners de komende tijd de aftocht blazen. Helaas zie ik zo snel alleen niet zo snel waar ze dan een nieuwe linie kunnen opzetten die net zo goed geankerd is p[ natuurlijke obstakels als hier. Dat is misschien ook wel de reden waarom ze Bachmoet zo zwaar verdedigen. Het is nu een sterktepunt in de Oekraïense linies en een goede locatie om de Russen proberen uit te putten zodat na een aftocht, de Russen te uitgeput zijn om te volgen waarna de Oekraïners een nieuwe linie kunnen opzetten.
PSN

SW of Bakhmut the situation is bad. Despite reinforcements and changes, I expect some more bad news soon around Ivanivske which was already predicted. Bakhmut is 50/50 right now to hold. But preparations for a retreat to a 2nd strategic line of defense are actively overthought. pic.twitter.com/8tJqDi4Aoj
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 1 februari 2023
Ik ga al een tijdje uit dat Bakhmut valt. (eigenlijk al wat weken). Geen punt, veldslagen kun je verliezen terwijl je toch de oorlog wint. Gewoon zoveel mogelijk Russsische slachtoffers maken, goed terugtrekken en dan bij het volgende punt op de verdediging de Russen weer pakweg 100.000 doden en gewonden toebrengen. Zo win je oorlogen door veldslagen te verliezen. Zo wonnen de Romeinen van Phyrrus.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
https://deepstatemap.live/en#14/48.5873/38.0135
Het zou kunnen dat UA zich langzaam naar het westen van de rivier terug trekt, gezien de situatie weet ik niet hoeveel ze aan presence en supplies kunnen houden oostelijk van de Bakhmutske rivier.
PSN
Natuurlijk alle aandacht voor iedereen in Oekraïne die door deze oorlog het leven laat. Ik betrap mijzelf er wel op dat informatie over buitenlanders die met de Oekraïners mijn aandacht trekken.
Hieronder nog een memoriam van een van de Amerikanen die meevocht:
Pete Reed, a U.S. Marine Corps veteran and medical volunteer, was killed in an explosion in Bakhmut, according to his wife, Alex Potter, and Global Outreach Doctors, where he served as country director for Ukraine.
The organization, which works in areas facing famine and violence, said 33-year-old Reed had joined the team last month. “Pete was a beacon of humanitarian work — an incredible visionary, leader, compassionate care provider, and an inspiration to us all,” it said. “He was just such a special person,”
Potter said in an interview. “Everything he did in life was to help other people.”
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Bakhmut
— Def Mon (@DefMon3) 4 februari 2023
The AFU repulsed attacks in the area of Krasna Hora, Paraskoviivka, Bakhmut and Ivanivske. The danger of Bakhmut being cut of from supplies is real, the most critical area is around Ivanivske. It does however not seems like RuAF are advancing much around Ivanivske atm. pic.twitter.com/1Cfx1Uz47T
De opmars naar Ivanivske gaat maar langzaam. Ik vroeg mij af waarom, maar blijkbaar heeft Oekraïne boven Klishchiivka de high ground.
Worth noting: the Klishchiivka high ground has been fortified since 2015. For arty: it's ~17km NW of the old Minsk line. You see a big trench network in Google Maps, and in Earth a trench by 12/14 and the big network by 9/15. The area's 2km N of where Ru get hit in those vids.
— Tom Warner (@warnerta) 23 januari 2023
Giftartikel: https://www.nytimes.com/2...Mqb1LQG_q4&smid=share-url
Als ik het goed terugreken is het artikel aan het eind van de middag van updates voorzien. Ondanks dat NYT contentieus eerste hand informatie heeft verzameld, bekroop mij wel de indruk welke bron in deze fase wel betrouwbare informatie deelt. Beide kanten hebben een belang bij het inkleuren van informatie. De volgende "gegevens" maak ik uit het artikel op, maar niets van het onderstaande kon onafhankelijk worden geverifieerd:
- Oekraïners geven geen, huis, geen straat cadeau. Oekraïense strijdkrachten trekken zich nergens terug....... maar de Russen hebben voordeliger positie bereikt
- 500 Russen zouden zijn gedood (dus alleen rond Bakhmut)
- Oekraïense verliezen aanmerkelijk minder dan dat........maar het is een uitdaging de moraal onder deze druk op peil te houden
- Bakhmut is van drie zijden omsingeld......een weg blijft over voor de Oekraïners zich te bevoorraden.
- Gewijzigde Russische tactiek de laatste weken: golf na golf kleine aanvalsgroepen (hoe is dit anders?)
- Grote hoeveelheid Oekraïense resources nodig voor het gevecht opstoppingen op de lokale wegen
- Oekraïense soldaten meer pessimistisch: "ze doden Russen, maar niet snel genoeg".
Since GSUA are still reporting attacks in the area of Klishchiivka I _assume_ AFU still controls the fortified heights north of the town. I have not seen any signs of progress by RuAF south of Bakhmut the last few days.
— Def Mon (@DefMon3) 5 februari 2023
Er is een subtiel verschil tussen een frontale aanval en infiltratietactieken.teacup schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:27:
• Gewijzigde Russische tactiek de laatste weken: golf na golf kleine aanvalsgroepen (hoe is dit anders?)
Want daar lijken ze nu naar te verschuiven. Als ik zie dat de VDV er inmiddels actief is, dan lijkt me dat ook wel duidelijk.
Het is nu van belang dat deze klassieke Deep Battle niet veranderd in een Deep Operation. De Russen volgen eigenlijk nog steeds hun inmiddels 80+ jaar oude draaiboeken met wat ze gedaan hebben. Gigantische artillerieconcentraties, gestaag oprukken met gigantische verliezen die ze genadeloos vervangen met nieuwe bataljons om maar gestaag door Oekraïense linies te breken. En infiltratie van vijandelijke posities waarna je een sterktepunt in vijandelijk gebied inricht om de tactische cohesie van een Oekraïense stelling te ondermijnen, horen hier zeker bij.
Als ik dat combineer met wat er rond Soledar, Kreminna en rond Avdiivka gebeurd, tja dan vermoed ik wel wat het plan is.
Zie: https://deepstatemap.live/en#10/48.5507/37.7284
Ik denk dat de Russen voor de rest van de Donetsk Oblast gaan, dus Sloviansk en Kramatorsk. Wat ze vermoedelijk proberen is de Oekraïners uit Bachmoet verdrijven omdat die stad goed gefortificeerd is en het sterktepunt van de Oekraïense linie is. Valt Bachmoet, dan moeten de Oekraïners waarschijnlijk over een breder stuk front hun enorm ingegraven posities van 2014/2015 verlaten. Vervolgens staat er al een tweede echelon klaar om meteen de aanval over te nemen met de hoop over de Oekraïners heen te rollen als ze uit hun posities zijn.
Of dat gaat werken is de vraag. Ik heb namelijk niet de indruk dat de Oekraïners nu echt zoveel reserves hebben gecommitteerd rond Bachmoet of dat ze geen opties meer hebben. Maar juist hier zouden westerse tanks wel echt een enorm verschil kunnen maken. Want als het opeens van deze stellingenoorlog naar een actieve verdediging gaat om dat tweede Russische echelon te stuiten, tja dan kan je bijna geen betere tank wensen dan een Leopard 2. Die zijn daarvoor ontworpen. Ze gaan waarschijnlijk alleen te laat komen.
In Bakhmut? niet zoveel vermoed ik want ze liggen daar zwaar onder vuur, dus meer troepen betekent meer slachtoffers door artillerie.DaniëlWW2 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 00:19:
[...]
Of dat gaat werken is de vraag. Ik heb namelijk niet de indruk dat de Oekraïners nu echt zoveel reserves hebben gecommitteerd rond Bachmoet of dat ze geen opties meer hebben. Maar juist hier zouden westerse tanks wel echt een enorm verschil kunnen maken.
Rond Bakhmut? genoeg waarschijnlijk.
Wat maakt een Leo2 nu specifiek ideaal voor deze situatie? Iets dat andere tanks minder geschikt maakt?Want als het opeens van deze stellingenoorlog naar een actieve verdediging gaat om dat tweede Russische echelon te stuiten, tja dan kan je bijna geen betere tank wensen dan een Leopard 2. Die zijn daarvoor ontworpen. Ze gaan waarschijnlijk alleen te laat komen.
Ziet er uit alsof ze binnenkort uit Krasna Hora weg moeten trekken.
https://deepstatemap.live/en#12/48.6294/37.9979
[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 06-02-2023 10:21 ]
PSN
Verwijderd
ik denk voornamelijk het zijn van een tank.ZenTex schreef op maandag 6 februari 2023 @ 02:33:
[...]
In Bakhmut? niet zoveel vermoed ik want ze liggen daar zwaar onder vuur, dus meer troepen betekent meer slachtoffers door artillerie.
Rond Bakhmut? genoeg waarschijnlijk.
[...]
Wat maakt een Leo2 nu specifiek ideaal voor deze situatie? Iets dat andere tanks minder geschikt maakt?
UA heeft nou eenmaal meer materieel nodig.
En het is sowieso geen ouwe soviet-meuk. Betere optics vermoedelijk.
Alles beter.
En sowieso alleen al de moraal-boost zal ook echt gaan helpen als de UA-infanterie de luipaarden ziet verschijnen aan het front. Met het tegenovergestelde aan RF-kant.
Die oude soviet meuk is zo slecht niet eens. Afgezien van de achteruit rijsnelheid en de cookoffs dan.Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:53:
[...]
En het is sowieso geen ouwe soviet-meuk. Betere optics vermoedelijk.
En met de juiste elektronica is bijna elke tank wel goed.
Maar Daniel had het erover dat de leapord hiervoor ontworpen is, en met zijn kennis wou ik graag van hem horen wat een Leo2 nu specifiek geschikt maakt.
Enfin, we dwalen af, dit is wapens en wapensystemen materiaal.
Stel dat de Russen nu niet Bachmoet willen veroveren? Een artikel van de Volkskrant beargumenteerd dat de Russen nu eindelijk lijken te doen wat militairen zouden moeten doen: de stad omsingelen en passiveren, niet per se veroveren. Maar dat moet natuurlijk nog gaan blijken:DaniëlWW2 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 00:19:
[...]
Het is nu van belang dat deze klassieke Deep Battle niet veranderd in een Deep Operation. De Russen volgen eigenlijk nog steeds hun inmiddels 80+ jaar oude draaiboeken met wat ze gedaan hebben. Gigantische artillerieconcentraties, gestaag oprukken met gigantische verliezen die ze genadeloos vervangen met nieuwe bataljons om maar gestaag door Oekraïense linies te breken. En infiltratie van vijandelijke posities waarna je een sterktepunt in vijandelijk gebied inricht om de tactische cohesie van een Oekraïense stelling te ondermijnen, horen hier zeker bij.
Het vallen van Bachmoet hoeft dus niet per se een voorwaarde te zijn om verder naar het westen op te trekken, zoals ik het lees. Het Bachmoet links laten liggen zou een tweede echelon, wat je hieronder beschrijft, kunnen versnellen.(Volkskrant) Daarmee lijkt Rusland ‘eindelijk’ te doen wat elke militair in het Westen leert over het innemen van een stad: je omtrekt haar om snel door te kunnen stoten naar dieper gelegen gebied. Dan laat je een beveiligende strijdmacht achter. ‘De voorraden munitie, brandstof en voedsel van de vijand drogen vanzelf op. Pas dan stuur je infanterietroepen de stad in’, zegt kolonel Bouwmeester.
Wat ik van NYT begrijp voeren de Oekraïners nu best veel militairen aan. Of dit voor het verdedigen van Bachmoet is, is trouwens ook nog even de vraag. De Russen waren in ieder geval niet zo blij met de prestaties van Wagner, net als wat jij vaststelt lijken nu de reguliere strijdkrachten betrokken te raken:Vervolgens staat er al een tweede echelon klaar om meteen de aanval over te nemen met de hoop over de Oekraïners heen te rollen als ze uit hun posities zijn.
Of dat gaat werken is de vraag. Ik heb namelijk niet de indruk dat de Oekraïners nu echt zoveel reserves hebben gecommitteerd rond Bachmoet of dat ze geen opties meer hebben.
(Volkskrant) Overigens lijkt de belegering door Wagner-soldaten zo weinig resultaat op te leveren en zo veel mankracht te kosten dat het reguliere Russische leger de operatie overneemt. Dat kan ook de reden zijn dat Oekraïne de stad zo hevig verdedigt, zegt Bouwmeester: om het Russische leger op één plek te binden, waardoor het op een andere plek kwetsbaar wordt.
Dat verwacht ik ook. Dat was ook mijn frustratie bij dat NYT artikel met die feedback op Europa. Militair strategisch hadden deze tanks (en andere wapens) nu beschikbaar moeten zijn. Van het weekend was er een militair op de radio die hetzelfde commentaar gaf, ookin het kader van de F-16's. Daarmee dreigt nu hetzelfde te gebeuren. Zijn frustratie was ook hetzelfde. De Oekraïense operaties in dit conflict worden gefrustreerd doordat wapensystemen op politiek gunstige momenten beschikbaar komen, maar niet op de momenten dat ze in de strijd maximaal effect opleveren. Voor de Leopard II's is dat moment eigenlijk voorbij wanneer je beoogt zo snel mogelijk de Oekraïense gebieden terug te veroveren zodat kan worden omgeschakeld naar een zuivere verdedigingsoorlog.Maar juist hier zouden westerse tanks wel echt een enorm verschil kunnen maken. Want als het opeens van deze stellingenoorlog naar een actieve verdediging gaat om dat tweede Russische echelon te stuiten, tja dan kan je bijna geen betere tank wensen dan een Leopard 2. Die zijn daarvoor ontworpen. Ze gaan waarschijnlijk alleen te laat komen.
Een paar rondjes carpet bombing zou goed van pas komen, helaas geen optie.teacup schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:27:
En nogmaals Bakhmut:
Giftartikel: https://www.nytimes.com/2...Mqb1LQG_q4&smid=share-url
Als ik het goed terugreken is het artikel aan het eind van de middag van updates voorzien. Ondanks dat NYT contentieus eerste hand informatie heeft verzameld, bekroop mij wel de indruk welke bron in deze fase wel betrouwbare informatie deelt. Beide kanten hebben een belang bij het inkleuren van informatie. De volgende "gegevens" maak ik uit het artikel op, maar niets van het onderstaande kon onafhankelijk worden geverifieerd:
- Oekraïners geven geen, huis, geen straat cadeau. Oekraïense strijdkrachten trekken zich nergens terug....... maar de Russen hebben voordeliger positie bereikt
- 500 Russen zouden zijn gedood (dus alleen rond Bakhmut)
- Oekraïense verliezen aanmerkelijk minder dan dat........maar het is een uitdaging de moraal onder deze druk op peil te houden
- Bakhmut is van drie zijden omsingeld......een weg blijft over voor de Oekraïners zich te bevoorraden.
- Gewijzigde Russische tactiek de laatste weken: golf na golf kleine aanvalsgroepen (hoe is dit anders?)
- Grote hoeveelheid Oekraïense resources nodig voor het gevecht opstoppingen op de lokale wegen
- Oekraïense soldaten meer pessimistisch: "ze doden Russen, maar niet snel genoeg".
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
#Ukraine: Three Russian tanks were destroyed/damaged near Vuhledar, #Donetsk Oblast - apparently by running over anti-tank landmines. pic.twitter.com/AzEJl7Eznb
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 6 februari 2023
PSN
Russian forces attempted heavy assaults today in the direction of Vuhledar which were all repelled.
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 6 februari 2023
25+ armoured vehicles were reportedly destroyed or damaged.
En uit de comments:

PSN
Bakhmut Holds!
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 6 februari 2023
The situation is critical on the eastern and southern half of the city where Russian forces have made advances.
They are also trying to cut the road at Ivanivske.
The battles are constant they throw everything into assaults. pic.twitter.com/uM0uVui0Uc
PSN
🗺️Situation in #Bakhmut, Feb 07 09:00:
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 8 februari 2023
- RU reached M-03 highway based on UA GA and footage
- UA GA reports repelled attacks towards Orikhovo-Vasylivka, Dubovo-Vasylivka
- UA GA reports repelled attack towards Chasiv Yar
tldr the situation is not good#UkraineRussiaWar pic.twitter.com/X0CmPPwvFj

PSN
De M-03 lijkt mij ook de makkelijkste van de twee toevoerwegen om te doorbreken. Maar ik zou als ik Oekraïne was toch wel serieus een aftocht overwegen op het moment dat de M-03 valt. Want het is te laats als beide snelwegen zijn gevallen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Tsjetjenen (2 aparte bataljons)
5 reguliere gemechaniseerde brigades (vooral buiten de stad)
1 tankbrigade
3 territoriale defence brigades
2 nationale garde brigades
1 AZOV brigade
Kan mij moeilijk voorstellen dat alles wat ze daar brigade noemen ook echt (nog?) die omvang heeft.
Het lijkt alsof alleen de escape roads richting het westen nog open zijn:Auredium schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:27:
[...]
De M-03 lijkt mij ook de makkelijkste van de twee toevoerwegen om te doorbreken. Maar ik zou als ik Oekraïne was toch wel serieus een aftocht overwegen op het moment dat de M-03 valt. Want het is te laats als beide snelwegen zijn gevallen.
Russian forces have likely cut the M-03 road above Bakhmut and continue attempts to advance west.
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 8 februari 2023
PSN
Ik verwacht ook deze week bericht dat Oekraïne zich uit Bakhmut doet terug trekken. Ik verwacht in opvolging of op hetzelfde moment een aankondiging van Rusland dat het geweldig gaat.YakuzA schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:49:
[...]
Het lijkt alsof alleen de escape roads richting het westen nog open zijn:
[Twitter]
Vervolgens verschuiven de linies en begint hetzelfde spelletje weer. Kijken of Rusland weer bereid is om 100.000+ doden en gewonden op te lopen.
Er moet inmiddels wel snel worden gehandeld want als Rusland inderdaad die M03 weg heeft afgesneden dan blijft er maar 1 weg over(richting Chasiv Yar) die ook nog eens onder artillerievuur kan komen te staan. Dat is toch wel erg weinig voor al die soldaten die nog in de stad zitten.Auredium schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:53:
[...]
Ik verwacht ook deze week bericht dat Oekraïne zich uit Bakhmut doet terug trekken. Ik verwacht in opvolging of op hetzelfde moment een aankondiging van Rusland dat het geweldig gaat.
Vervolgens verschuiven de linies en begint hetzelfde spelletje weer. Kijken of Rusland weer bereid is om 100.000+ doden en gewonden op te lopen.
Wat voor aantallen denk je dat daar zitten dan?q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:19:
[...]
Er moet inmiddels wel snel worden gehandeld want als Rusland inderdaad die M03 weg heeft afgesneden dan blijft er maar 1 weg over(richting Chasiv Yar) die ook nog eens onder artillerievuur kan komen te staan. Dat is toch wel erg weinig voor al die soldaten die nog in de stad zitten.
Er zijn rond de 30.000 Oekrainse soldaten betrokken bij de gevechten om Bakhmut. Die zullen niet allemaal in het gebied zitten dat dreigt te worden omcirkeld maar geeft je hopelijk wel een idee.PLAE schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:12:
[...]
Wat voor aantallen denk je dat daar zitten dan?
PSN
Dit is een gevoelige punt waarbij wij op het internet werkelijk 99% van de actuele informatie aan het front in missen. Maar als het tot een aftocht komt, iets dat zeker niet uit te sluiten is met hoe het er nu voor lijkt te staan met de informatie die er wel is, dan is er zeker iets te zeggen voor een geleidelijke aftocht waarbij je gecontroleerd, in fasen met verschillende tijdelijke linies, deze halve omsingeling evacueert. Allemaal "naar de uitgang rennen" levert alleen maar een opstopping op en daarmee blijven geheid eenheden achter die omsingeld worden.
Tweede is dat Oekraine ervaringen hiermee heeft in Debaltseve in begin 2015. Daar zijn hopelijk de lessen van geleerd want toen wachtte de Oekraïners te lang. Destijds moesten ze al hun zware materieel achterlaten en zijn ze alsnog in een hinderlaag gelopen toen ze probeerde te vluchten via een andere route.
Wat nu in ieder geval van belang is, is dat de Oekraïners iets van een operationele reserve hebben ten noordwesten van Bahkmoet die kan ingrijpen als het nodig is. Tweede is dat de Oekraïners als ze zich willen terugtrekken, het voordeel hebben dat ze vechten in een compleet vernietigde stad. Dat maakt het makkelijker voor een achterhoede om posities te houden met minder troepen alsmede achtervolgen lastiger vanwege al het puin.
Vanochtend van het liveblog van The Guardian:

Nee, ik zag ook deze toevallig, wel een aardig inkijkje bij Bakhmut (eind jan).Requiem19 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:17:
Niet alle delen van Bakhmut lijken geheel verwoest te zijn.
Vanochtend van het liveblog van The Guardian:
[Afbeelding]
Dit is een Oekraïense dame die als youtuber voorheen met name bekende mensen interviewde en daarmee aardig succes had.
Sinds de oorlog heeft ze zich gewaagd aan verhalen in en rond de oorlog.
Zo heeft ze een interview met een Wagner recruut uit te gevangenis en een aantal reportages.
Dit is een reportage vanuit Bakhmut eind januari. Best indrukwekkend en interessant om te zien vanuit deze hoek.
(met auto subs zijn de meeste stukken goed te volgen, missen een paar stukjes).
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
🧵1/4 🇺🇦Vuhledar thread: About a week ago, I wrote that the enemy moved a brigade from the 3d army corps. Given that the enemy revealed itself, I think it's time to add more details for the public. pic.twitter.com/59ZxkYOXNi
— Tatarigami_UA (@Tatarigami_UA) 8 februari 2023
2/4 Based on OSINT, it's likely that on 06.02 the enemy decided to utilize the so-called volunteer battalion "Alga", which is a part of the 72nd brigade from the 3rd army corps (do not confuse with Ukrainian 72nd brigade), confirming the information which I published previously. pic.twitter.com/cFRRCabC2i
3/4 It was formed in Tatarstan and predominantly, albeit not entirely, comprised of ethnic "Volga Tatars". Thanks to @666_mancer the information has some open-source evidence and hopefully, we will observe even more obituaries in Tatarstan soon. pic.twitter.com/WhBGlxCrSm
4/4 It is another indicator that both 155th and 40th brigades are no longer capable to perform significant assaults, which is why the enemy uses ethnic battalions and mobilized, to retain some pressure. The results are predictably disastrous.
Source links are in the description
Bron: LiveUAmap
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
PSN
North of Bakhmut, in my opinion, it is only a matter of time before Krasna Hora is abandoned. The pressure from all sides is big and there are few defensive options left. It's mainly street fighting there that I hear. Paraskoviivka is (still) safe, RU progress to M03 is stopped. pic.twitter.com/WvV2LkL3nH
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 10 februari 2023
In Bakhmut itself and south of it, the situation is stable. AFU sources report no further RU advances. Significant Ukrainian reinforcements have arrived in the area. To my understanding, the tide is turning.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 10 februari 2023
In Mar'inka, Avdiivka and Vuhledar, the situation is also unchanged. pic.twitter.com/i54AA4BUMp
[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 10-02-2023 23:27 ]
🧵10.02 🇺🇦Vuhledar - 19:30 update
— Tatarigami_UA (@Tatarigami_UA) 10 februari 2023
1/4 For the past 24 hours, the enemy continued occasional assaults. Good news - more vehicles and personnel has been eliminated. No videos this time due to distance, but hopefully next week I will be able to provide you with some evidence. pic.twitter.com/BzCVQI9sZL
2/4 It was noticed that the media focuses solely on the 155th brigade in these assaults, however, it's not exactly accurate. The assaults were performed by multiple units, and each had its own task and direction. Not only 155th brigade is getting destroyed,
3/4 but many other brigades as well: the 40th naval infantry brigade, 36th, 37th, and 72nd (not to confuse with Ukrainian) motor rifle brigades, separate units "Kaskad" and "Vostok", PMC "Patriot", BARS reserves, as well as separate units from 136th and 14th brigades.
4/4 Tomorrow I am going to publish some interesting materials regarding failed Vuhledar offensive, so make sure to follow not to miss it, because you never know how Twitter algorithms work with war-related content.
Welk materiaal doel je precies op?O085105116N schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:05:
Is al dat beloofde materiaal al aan het front inmiddels? Ik heb sterk het vermoeden van niet en als het er nu nog naar toe moet, dat het wel eens “te laat” zou kunnen zijn voor deze regios.
Bradley, Stryker, Marder, CV90, Leopard 1, Leopard 2, Challenger 2?
Die idd niet, veel van de rest wel pzh’s, Caesar, Spartan, M113, YPR, Humvee, Krab, T72M etc
PSN
Had ik moeten specificeren idd. De tanks die recent beloofd zijn. Maar je antwoord is duidelijk.YakuzA schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:08:
[...]
Welk materiaal doel je precies op?
Bradley, Stryker, Marder, CV90, Leopard 1, Leopard 2, Challenger 2?
Die idd niet, veel van de rest wel pzh’s, Caesar, Spartan, M113, YPR, Humvee, Krab, T72M etc
Die tanks komen eind maart aan.O085105116N schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:11:
[...]
Had ik moeten specificeren idd. De tanks die recent beloofd zijn. Maar je antwoord is duidelijk.
De beloofde 90 T72EA’s komen momenteel al druppelsgewijs aan.
PSN
⚡🇺🇦💪💥
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 11 februari 2023
The results of the assault on the #Russians in the Ugledar direction, the Russians themselves are filming their destroyed equipment on video 💥#Ukraine️ #UkraineRussianWar #Ukrainian #UkraineWar #ukrainewarvideos #ukrainecounteroffensive #UkraineFrontLines pic.twitter.com/0eoOo1Nw0U
PSN
Door Russen die niet beschoten worden, dat dan wel weer vreemd.YakuzA schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:04:
Vuhledar schoolreisje langs de kapotte ijzerwaren
De conclusie was dat het uiteindelijk voornamelijk door mijnen kwam toch?hoevenpe schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:07:
[...]
Door Russen die niet beschoten worden, dat dan wel weer vreemd.
Maar ik zou daar iig wel goed omhoog blijven kijken voor drones met handgranaten daar.
PSN
Unlimited tanks, geen zorgen over mijnen.
⚡⚡⚡ #Ugledar utilization of #Russians continues.#Ukraine️ #UkraineRussianWar #Ukraina #UkraineWillWin #ukrainewarvideos #UkrainianArmy #UkraineFrontLines #ukrayna #RussiaIsATerroristState pic.twitter.com/NcvvUoqndR
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 12 februari 2023
PSN
Het is ook zo idioot om niet een drie tank peloton te sturen. Nu mis je vuurkracht en observatievermogen als je door iets aangevallen word. Ook als je dan achter elkaar door dat veld gaat rijden en de eerste tank bijna onherroepelijk een rupsband + minstens een wiel verliest, tja die andere twee kunnen die voorste tank dan uit het veld trekken door hun sporen terug te volgen. Want nu ben je twee tanks kwijt.YakuzA schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:09:
Bij Vuhledar blijft het een yolo feestje 😣
Unlimited tanks, geen zorgen over mijnen.
[Twitter]

Ze hebben wat weeffoutjes in de doctrine.DaniëlWW2 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:13:
[...]
Het is ook zo idioot om niet een drie tank peloton te sturen. Nu mis je vuurkracht en observatievermogen als je door iets aangevallen word. Ook als je dan achter elkaar door dat veld gaat rijden en de eerste tank bijna onherroepelijk een rupsband + minstens een wiel verliest, tja die andere twee kunnen die voorste tank dan uit het veld trekken door hun sporen terug te volgen. Want nu ben je twee tanks kwijt.
Met 2 tanks op pad kun je ook op de juiste manier doen, met drone en arty support:
⚡🇺🇦💪💥An interesting battle between #Russian and #Ukrainian forces southwest of Ivanovskogo. Two Ukrainian tanks bypassed the Russian offensive and opened fire with the support of Ukrainian artillery#UkraineRussianWar #Ukraine️ #UkrainianArmy #RussiaIsATerroristState pic.twitter.com/Id12jD2SIv
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 12 februari 2023
PSN
RuAF are slowly getting closer to the M03 road. The Road it self is not important at this point, but it is located on high ground which. It might be problematic for the FU if RuAF manage to consolidate positions on the high ground. pic.twitter.com/xZlbpTF3EV
— Def Mon (@DefMon3) 12 februari 2023
Multiple Ukrainian sources talk about a RU sabotage group caught in Bakhmut. According the reports, Bakhmut will be closed of to Civilians, reporters and aid workers from tomorrow.
I think there is another reason. I think they are about to shut down communications in preparation for a withdraw. It could also be a counter attack, but I would not bet on it.
Shutting down coms to and evacuating civilians would allow AFU to retreat without info being relayed to the Russians.https://t.co/N1nsOIsyGl
Ze hebben het een paar dagen langer vol gehouden dan ik dacht. Mijn eigen berekeningen ging uit van afgelopen vrijdag 10-2-2023 wat betreft de start van een terugtrekking. Bedenk ook dat terug trekken niet in 'een dag' gebeurd meestal maar dus 'in de loop van de week'. O well; het was te verwachten. Geen ramp. Op naar de volgende linie.XWB schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:30:
Speculatie over voorbereidingen over een mogelijke terugtrekking uit Bakhmut:
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
Ongetwijfeld zal Rusland deze mug opblazen tot een olifant waarmee ze bewijzen net zo voorspelbaar te zijn als we van ze verwachten. (wat dan wel weer wat ironisch plezier is)
According Colonel Oleksii Dmytrashkivskyi Ukrainian forces destroyed 130 armored vehicles including 36 MBTs around Vuhledar last week.
— (((Tendar))) (@Tendar) 13 februari 2023
Numbers like this prove not only that the Russian naval brigade has been destroyed but also that the Russian major offensive is already ongoing.
PSN
Gezien de cijfers die ik bij Oryx heb gezien, lijkt me dit een realistisch aantal.
Verwijderd
Ben naast deze Russische verliezen dan ook erg benieuwd naar de Oekraiense verliezen tijdens dergelijke encounters. Hoeveel MBT's is UA hierbij verloren?
En om welke RF MBT's gaat het? T-90? T-72? T-62?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2023 15:29 ]
Gaan die 5 vragen allemaal over Bakhmut?Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:28:
voor zover ik begrijp zit er TDF in de loopgraven om het licht aan te houden (wreed ondankbaar levensgevaarlijk werk) maar kan het zijn dat de elite eenheden (zowel mechanised als SOF) naar voren komt op het moment dat de Russen een grootschalige aanval doen en al die voertuigen omsmelt? Of doet TDF dit ook?
Ben naast deze Russische verliezen dan ook erg benieuwd naar de Oekraiense verliezen tijdens dergelijke encounters. Hoeveel MBT's is UA hierbij verloren?
En om welke RF MBT's gaat het? T-90? T-72? T-62?
Of gedeeltelijk over Vuhledar?
Bij Vuhledar heeft het een stuk minder met loopgraven en directe confrontaties te maken namelijk.
PSN
Verwijderd
dacht dat het globaal gezien hetzelfde zou zijn maar Vuhledar inderdaad.YakuzA schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:41:
[...]
Gaan die 5 vragen allemaal over Bakhmut?
Of gedeeltelijk over Vuhledar?
Bij Vuhledar heeft het een stuk minder met loopgraven en directe confrontaties te maken namelijk.
Dan is de vraag nog sterker: wat zijn de UA-verliezen bij directe confrontaties tussen de mechanised brigades. Heftig.
Is nog wel wat kleiner maar ik kijk naar die slag bij 73 easting in Irak en dan de ingezette voertuigen en verliezen van de tegenstander. Natuurlijk fors meer tanks maar Vuhledar is toch ook wel een flinke kluif.
Wikipedia: Battle of 73 Easting
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2023 16:57 ]
Wel bizar dat je ook verhalen hoort van dat ze bezig zijn met al terug trekken, maar je krijgt ook dit soort acties.
Deze berichten bevestigen ook een beetje het verhaal van de nachtkijkers die de russen niet of nauwelijks hebben.
Verwijderd
Dit zijn de fratsen die me doen denken aan de Devil's Brigade uit WO2, die achter de linies de Duitsers het leven zuur maakten en angst aanjaagden.
Dat zal nu met de Russen ook wel zo zijn. Die zullen huiveriger worden om lekker snel op te rukken en daarna feest te gaan vieren, want de kill-squad komt ze halen.
Bij Vuhledar is de summary wat makkelijker:Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:44:
[...]
dacht dat het globaal gezien hetzelfde zou zijn maar Vuhledar inderdaad.
Dan is de vraag nog sterker: wat zijn de UA-verliezen bij directe confrontaties tussen de mechanised brigades. Heftig.
>> naar het lijkt 0/nihil, Alle Russische troepen/armor is daar een groot mijnenveld ingereden in flinke stukken open veld, zonder degelijke infanterie support + waar UA schijnbaar ook nog wat artillerie op had gericht.Ben naast deze Russische verliezen dan ook erg benieuwd naar de Oekraiense verliezen tijdens dergelijke encounters. Hoeveel MBT's is UA hierbij verloren?
(alleen die keer dat ze aan de overkant van de weg waren gekomen bij Vuhledar weet ik niet zo snel, dat is het zwarte vlak in de foto van XWB hieronder)
>> voornamelijk oudere T72's en T80's.En om welke RF MBT's gaat het? T-90? T-72? T-62?
Voor de tank on tank zijn er heel weinig dingen te vinden, dit lijkt niet zo heel vaak voor te komen of iig niet heel vaak gefilmt.
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 13-02-2023 17:47 ]
PSN
https://twitter.com/WarMonitors/status/1625135545415262208
Verwijderd
vrijwel zeker, meerdere landmarks op de achtergrond kloppen.XWB schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:32:
Dit zou Vuhledar zijn, of wat er nog van over is.
[Afbeelding]
https://twitter.com/WarMonitors/status/1625135545415262208
Google Earth pro met imagery van oktober 2021. Of het was toen al zo of er is op zich niet heel veel beschadigd de laatste tijd, tenminste niet qua totale vernietiging.
/f/image/ZV7Xk5JV1Vkd9CqDgaa1n8YT.png?f=fotoalbum_large)
En op google maps gedraaid:
https://www.google.com/ma...7.2490235!16zL20vMGd0cTVt
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2023 18:25 ]
PSN
Ukrainian forces launched a successful localised counterattack near Ivanivske stalling the assault somewhat of Russian forces and pushing them slightly.
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 14 februari 2023
PSN
🗞️Deputy commander of Svoboda Battalion, currently deployed to the #Bakhmut:
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 14 februari 2023
- Intense battles on southern and eastern outskirts, in the private sector
- The enemy hasn't entered the center
- Multi-layer defense inside the city, incl fortifications and barriers #UkraineRussiaWar
PSN
Ik vroeg mij al af: ik zag in ene veel verse beelden van dode Russen en meestal is dat tijdens een offensief van UA zijde. Tis een lugubere graadmeter, maar toch.YakuzA schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:56:
Voor de afwisseling gaat het mogelijk even de andere kant op ten westen van Bakhmut:
[Twitter]
Het zal zodra het warmer wordt niet te harden zijn: er liggen zoveel lichamen die nu bevriezen, echt heel bizar. Dat gaat straks in 1 keer ontbinden. Ze worden niet opgeruimd.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Bakhmut
— Def Mon (@DefMon3) 14 februari 2023
The AFU repulsed attacks in the area of Fedorivka, Paraskoviivka and Bakhmut. Attacks are mainly done by a mix of VDV and PMC Wagner. It seems to me like the RuAF attacks get weaker and weaker. It could be AFU getting stronger and stronger too. pic.twitter.com/qRchQpdwaU
UA telegram channel report about AFU counter attack south of Bakhmut and Krasna Hora still not being captured.
They also posted an image with the text "Under control"https://t.co/VGC0w86qUU pic.twitter.com/U1KLHkBT7j
Considering all recent reports, it seems the AFU are pushing back a bit around Bakhmut. Previously we have seen the AFU reset months of RU progress in a few days. Will be interesting to see if something similar will happen now (not months this time since RU have advanced faster)
Iets positief nieuws. Het nadeel van een tangbeweging zoals de russen nu maken is dat ze ook zelf in de rug kunnen worden aangevallen. Zeker als zo'n tangbeweging zoals hier (te) lang duurt.XWB schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:52:
Enkele recente observaties rond Bakhmut:
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Inderdaad, overigens zijn er wel meer zaken welke de tang uitermate moeilijk maken:Tens schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:14:
[...]
Iets positief nieuws. Het nadeel van een tangbeweging zoals de russen nu maken is dat ze ook zelf in de rug kunnen worden aangevallen. Zeker als zo'n tangbeweging zoals hier (te) lang duurt.
- Ze hebben er gewoonweg niet genoeg soldaten voor. Waarschijnlijk zullen ze de frontale druk erop houden. Om een succesvolle tangbeweging te maken zullen ze troepen moet herverdelen / nieuwe troepen aan laten treden.
- De geografie leent zich niet voor een tangbewegelse. Grotendeels open veld, bewaakt door UA artillerie vanaf hoger gelegen grond.
- Ze hebben (wellicht) niet genoeg zwaar materiaal om deze manoevre uit te voeren. Daarbij zullen ze ongetwijfeld een hoop mijnenvelden aantreffen. Volgens mij probeerden de Russen ook een tang bij Vuhledar, dat ging niet bepaald succesvol.
Ik zie Bachmut nog niet zo snel vallen om eerlijk te zijn.... En met het 'gewaarschuwde' lente offensief van UA ben ik benieuwd of Putin tot die tijd nog een keer 100K soldaten door de grinder gaat gooien.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Voor Bakhmut zal alles hangen op de toegangsweg naar het westen / noord-westen.Rene schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:45:
[...]
Ik zie Bachmut nog niet zo snel vallen om eerlijk te zijn.... En met het 'gewaarschuwde' lente offensief van UA ben ik benieuwd of Putin tot die tijd nog een keer 100K soldaten door de grinder gaat gooien.
Als die echt in gevaar is, zullen ze wel iets moeten doen.
PSN
Ukraine has had a number of successful counter attacks around Bakhmut. One of which occurred west of Bakhmut. They pushed Russian forces 1km backwards, where they were already about 1km from the road. So now Wagner is about 2km from the road. pic.twitter.com/OYfnvpUUzy
— Andrew Perpetua (@AndrewPerpetua) 14 februari 2023
The other counter attacks are "cant talk about it yet" type things.
— Andrew Perpetua (@AndrewPerpetua) 14 februari 2023
Hmm. Ik vermoed dat de Russen wss nog moe zijn van de initiële pushes. Als Oekraïne dan ook verse troepen erbij heef gekregen dan is het lastig om het nieuwe terrein vast te houden. Wel positief nieuws dus.XWB schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:19:
Update over de tegenaanvallen van Oekraïne rond Bakhmut:
[Twitter]
[Twitter]
Magyar today confirmed what we reported yesterday, Russians were pushed back S/SW of Ivanivske. They are at least (!) 3KM away from the T0504 at present. To the north, Russian troops have been driven away from the M03, there is a positive buffer. Paraskoviivka is still fought for pic.twitter.com/lUnExEDIzH
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 14 februari 2023
... Is dat de Russen in het verleden hebben aangetoond dit niet onder de knie te hebben. Toen niet en nu ook niet.Tens schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:14:
[...]
Iets positief nieuws. Het nadeel van een tangbeweging zoals de russen nu maken is...
Rusland leert weliswaar, echter maar zeer langzaam. Totdat ze zowel logistiek als in combined arms en flexibele inzet/leiderschap grote verbeteringen laten zien zie ik ze nog geen "kesselschlacht" succesvol teneinde brengen.
:strip_exif()/f/image/KfMhGnryzDNszUvPluuOflzF.jpg?f=fotoalbum_large)
Rusland kan proberen om op 2 manieren de supply naar Bakhmut af te snijden. Ongeacht welke optie ze zullen nemen hebben we het al snel over 100km2 oppervlakte in beide richtingen. Dan kan je dus of A: extra troepen aanvoeren of B: bestaande troepen verplaatsen.
Het zou mij niks verbazen als UA bewust een deel van dit scenario toestaat om vervolgens zelf een tegenaanval te plaasten bij de T13-02 ten oosten van Soledar of de T05-13 ten zuiden van Bahkmut richting Opytne.
Uiteraard een deel wensdenken, maar ik zie zeker een risico voor RU als ze besluiten om Bakhmut heen te werken.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Verwijderd
Zodra de Russen zo'n pincer doen moeten ze uiteraard goed zorgen dat hun flanken goed verdedigd zijn anders hapt UA daar wat uit.
Ceci ce n'est pas de situatie op de grondRene schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:31:
Over de 'tang' gesproken. Ik heb geprobeerd om het in perspectief te zetten. Hieronder de kaart van de huidige situatie:
[Afbeelding]
Moet je die stukken weiland die Bachmoet omringen niet als fog of war zien, en niet zozeer in handen van een partij? In deze korte tijd is er geen opbouw van structuren geweest die een partij, de Russen, daar houvast geven. Je hebt structuren in handen (gebouwen, torens, fortificaties, loopgraven), geen stukken plat land, toch?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Verwijderd
van de ene bosrand/weilandrand naar de andere. Tussenliggend is inderdaad niet echt 'in handen'.Brent schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:54:
[...]
Ceci ce n'est pas de situatie op de grond
Moet je die stukken weiland die Bachmoet omringen niet als fog of war zien, en niet zozeer in handen van een partij? In deze korte tijd is er geen opbouw van structuren geweest die een partij, de Russen, daar houvast geven. Je hebt structuren in handen (gebouwen, torens, fortificaties, loopgraven), geen stukken plat land, toch?
Je controleert die gebieden wel.
Maar goed, dat is het hele concept van 'grey zone'. Tussenliggende gebieden zijn nog niet echt onder controle van een partij.
De flanken van de pincers zullen zich richten op dergelijke bosranden en dorpjes/boerderijen als het gaat om bivak.
Op deepstate zie je idd iets duidelijker waar de 'grey zones' liggen:Brent schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:54:
[...]
Ceci ce n'est pas de situatie op de grond
https://deepstatemap.live/en#12/48.6212/37.8942
PSN
Ook hier nog zie je dat die 'omringing' (op Google Maps) om een paar bosranden gaat, een kleine gehuchtje (een a twee gebouwtjes) misschien. Ze zouden die gebieden misschien wel controleren (onder schot houden), maar het is niet bepaald een linie (nog, ze zullen we aan het graven zijn als ze kunnen?). Ivanivske is niet in handen, Berhivka is een lijntje huisjes die op het kaartje in handen van Oekraine is.YakuzA schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:46:
[...]
Op deepstate zie je idd iets duidelijker waar de 'grey zones' liggen:
https://deepstatemap.live/en#12/48.6212/37.8942
Dus, is dit wel genoeg om van omringing te spreken? Lijkt mij dat het zwaarste nog moet gebeuren voor een Russische inname.
Voor omcirkeling van Bakhmut is het idd te vroeg om te spreken.Brent schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:54:
[...]
Ook hier nog zie je dat die 'omringing' (op Google Maps) om een paar bosranden gaat, een kleine gehuchtje (een a twee gebouwtjes) misschien. Ze zouden die gebieden misschien wel controleren (onder schot houden), maar het is niet bepaald een linie (nog, ze zullen we aan het graven zijn als ze kunnen?). Ivanivske is niet in handen, Berhivka is een lijntje huisjes die op het kaartje in handen van Oekraine is.
Dus, is dit wel genoeg om van omringing te spreken? Lijkt mij dat het zwaarste nog moet gebeuren voor een Russische inname.
Het grote nadeel voor UA is dat in de laatste 50%? die nog open is, maar 1 bruikbare supply route ligt.
PSN
De O0506 is te klein? Is wel asfalt.YakuzA schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:00:
[...]
Voor omcirkeling van Bakhmut is het idd te vroeg om te spreken.
Het grote nadeel voor UA is dat in de laatste 50%? die nog open is, maar 1 bruikbare supply route ligt.
De O0506 is idd de enige overgebleven die niet onder fire control van de Russen ligt, al zullen er vast ook wel wat volgas over de T0504 gaan
(al zie ik op Google maps ook wel een klein weggetje langs Berkivka lopen?)
PSN
Ik heb juist vandaag op YouTube gehoord dat er kennelijk nog een tiental onverharde wegen zijn die inmiddels weer bruikbaar zijn door verbeterde weersomstandigheden. En dat zal de komende tijd alleen maar beter wordenYakuzA schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:00:
[...]
Voor omcirkeling van Bakhmut is het idd te vroeg om te spreken.
Zoiets zeg maar:
/f/image/G99PqcrtK5DqUDVSDeFZpeBP.png?f=fotoalbum_large)
Al zullen de daadwerkelijke routes ongetwijfeld iets afwijken.
[ Voor 29% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 16-02-2023 11:30 ]
Misschien worden die honderden missende Hummvees daar wel ingezetq-enf0rcer.1 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:27:
[...]
Ik heb juist vandaag op YouTube gehoord dat er kennelijk nog een tiental onverharde wegen zijn die inmiddels weer bruikbaar zijn door verbeterde weersomstandigheden. En dat zal de komende tijd alleen maar beter worden
PSN
[ Voor 10% gewijzigd door dakka op 17-02-2023 10:57 ]
Wel een heel klein beetje, maar de H32 lijkt tenminste weer veiliger te gebruiken.dakka schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:43:
Lijkt een beetje of de russen hun tanden hebben stuk gebeten in het zuiden van Bakhmut, op deepstatemap.live lijken ze langzaam terug geduwd te worden.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
https://www.ukrinform.net...in-donetsk-direction.htmlRussian troops changed tactics in Donetsk direction and reduced the number of night attacks.
"The enemy somewhat changed its tactics in this direction and stopped attacking our positions at night. Over the past two days, the number of assaults in this direction varies from three to four. Instead, during the day, the enemy uses artillery very powerfully. Yesterday, the invaders used artillery 223 times in Donetsk direction, and there were 16 assaults in the area of Vuhledar and Marinka," Oleksiy Dmytrashkivskyi, the head of the joint press center of the defense forces of Tavria area, said during the nationwide news telethon.
He added that the enemy is also using aviation actively.
PSN